Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.439 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29

Japie.G

Colour Classic

wervisser schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:42:
[...]

Dat hangt er een beetje vanaf natuurlijk. Ik heb Loria solo met een separate boiler. Ik meet dan de Ta, Tr, boiler vat bovenin en in het midden en om toch bezig te zijn ook de koelgas en koelvloeistof leidingen.
Uiteraard. Ik heb een hybrid systeem, dus wil de Ta uit de warmtepomp weten en de Tretour. Dan heb ik alleen aan een nodemcu en 2 sensoren voldoende toch? Maar eens even gaan uitzoeken hoe dat softwarematig allemaal werkt

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:50
amarkest schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:00:
[...]

Ik heb m ook geisoleerd zoals div anderen, maar dat helpt niet genoeg.
Welk probleem heb je dan nu? Af en toe waarde onder 0 terwijl het boven nul is?

Wat bedoel je met geïsoleerd? Ik heb hem echt los genomen uit de plastic houder. Tussen de verdamper en de sensor zit nu zeker 20cm. Ik heb de sensor ook meteen aan de andere kant van de unit geplaatst zodat hij niet in de zon hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PentaClover schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 07:59:
[...]
Wat heb je uiteindelijk besteld ?
Samsung DVM S High Efficiency (VRF) 32kW buitenunit met 16kW Hydro unit. Daarnaast komen op dezelfde buitenunit ook 3 Wind-Free cassettes, 1 duct unit en misschien nog 1 ERV plus (totaal 15,5kW). Vanwege onze voorkeur voor de Wind-Free cassettes en alles op 1 buitenunit zijn we hier op uit gekomen. Het is zeker geen standaard keuze, maar biedt voor ons veel mogelijkheden. O.a. minder leidingen, goede modbus ondersteuning om alle units te automatiseren en kleine afmetingen van de hydro unit (meer plek voor grotere boilers ivm zonnecollectoren :P).

Het gaan om een jaren 70 vrijstaande woning van 1000m3, afgelopen jaren compleet geïsoleerd en LTV geverifieerd. Paar jaar geleden was het gasverbruik nog 3500m3 en ondertussen is dat teruggebracht tot 2000m3. 16kW is dan nog veel, maar kleiner is er niet in deze serie. Qua buitenunit was mijn plan om de kleinste (25kW) te pakken, maar die was niet op tijd leverbaar (voor evt Brexit). Daarnaast kunnen alle buitenunits (volgens de specs die ik ergens heb gevonden) terugmoduleren tot 2,2kW, dus zou weinig problemen moeten geven:
The outdoor unit compressor shall have variable modulation technology to modulate capacity. System capacity shall be completely variable down to 7,513 Btu/h.
In Nederland zijn deze systemen heel moeilijk en alleen via 1 exclusieve importeur te verkrijgen (zie vorige linkjes). Dat betekent dus ook dat in de UK (zelfs met shipping) het bijna 3x zo goedkoop en gewoon via een webshop te bestellen was. De webshop kon niet direct naar Nederland versturen (omdat het direct door Samsung verstuurd wordt), dus moest werken met parcel forwarding om Samsung blij te maken. De grap is dat sommige onderdelen zelfs uit NL voorraad eerst naar de UK zijn verscheept om daarna nu weer terug in Nederland te komen :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
@Rimco Ziet er goed uit. Als ik 2 jaar geleden niet het huis vol airco had laten hangen voor alleen koelen, dan zou ik ook naar zo'n soort oplossing kijken als totaal oplossing ipv alleen een warmte pomp voor verwarmen.
Ga je alles zelf installeren en aansluiten, of huur je iemand in ?

Hier ook ruim 1000m3 huis, met 1800m3-2000m3 gas verbruik afgelopen jaren, en hoewel ik nog pas een maandje gegevens heb na installatie van een warmtemeter, lijkt het erop dat ik minder warmtepomp capaciteit nodig ga hebben dan dat ik initieel dacht.
Nu ik de CV op ta ~37oC heb draaien met kamer temperatuur van 21oC lijkt het systeem 25-30% minder gas nodig te hebben dan met ta 60oC en kamer temperatuur 20oC (Ik had zelf ongeveer 10% verwacht)
Na de winter als de echte koude dagen zijn geweest weet ik meer, en ook of ik boven nog iets extra's moet doen om meer afgifte capaciteit te creeren, beneden zit het al goed denk ik.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
doek55 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:52:
[...]

Niets te vinden. Ik ben op zoek naar zoiets, maar dan met een korte levertijd:
1/4" female naar 3/8" male
1/2" female naar 5/8" male

Het alternatief wordt dit:
1/4" - 1/2" koelleiding
flare verloop 1/4 naar 3/8
flare verloop 1/2 naar 5/8

Of zijn er betere opties?
Die verlopen heb ik thuis liggen, wel maxipro perssysteem.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Japie.G schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:32:
[...]

Uiteraard. Ik heb een hybrid systeem, dus wil de Ta uit de warmtepomp weten en de Tretour. Dan heb ik alleen aan een nodemcu en 2 sensoren voldoende toch? Maar eens even gaan uitzoeken hoe dat softwarematig allemaal werkt
Ja, NodeMCU met wat sensoren bestellen en dan (bijvoorbeeld) ESP Easy erop zetten. Dan kun je via MQTT de data naar Domoticz zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 07:54:
[...]

met het verschil dat je Hans en Joop kan laten zwijgen door de kostenbesparingen van een wp vs gas door te berekenen. Dezelfde berekeningen zijn voor wtw juist ongunstig.
100m3 gas besparing wordt er aangenomen voor wtw. 200 kwh dus. oftewel 45 euro per jaar. Een WTW unit zelf is minimaal 900 euro. Dat heeft al een terugverdientijd van 20 jaar. en dan zijn de gaten en leidingen niet meegenomen.

Ware het niet dat je aan filters al 50 euro per jaar kwijt bent...
Het verbeterde comfort is onbetaalbaar 8)
kmf schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 07:54:
[...]
gezien de zwarte zonnetjes rondom de inblaasroosters van mijn oude appartement en dat met maandelijkse filterwissel denk ik dat het luchtvoordeel meevalt. de ioniserende luchtreiniger werkte beter. (al het stof daalde neer rondom dat ding)

Koude trek heb ik hier weinig last. net als bij wtw heb ik gekozen voor luchtroosters op strategische plekken.
Dit verhaal herken ik niet, ik wissel 1x per half jaar van filters en ik maak ze tussentijds 1x per 6 weken schoon. Niet in een sopje maar met de stofzuiger. Mijn witte platte inblaasbuizen zien er nog schoon uit, jij woonde waarschijnlijk in een hele vieze straat qua luchtkwaliteit.

Met de juiste ventilatieslangen en de unit goed afgeregeld heb je alleen een klein briesje qua geluid, bij ons slaapt er ook iemand in de ruimte ernaast.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
doek55 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:52:
[...]

Niets te vinden. Ik ben op zoek naar zoiets, maar dan met een korte levertijd:
1/4" female naar 3/8" male
1/2" female naar 5/8" male

Het alternatief wordt dit:
1/4" - 1/2" koelleiding
flare verloop 1/4 naar 3/8
flare verloop 1/2 naar 5/8

Of zijn er betere opties?
Je verloopt bij de binnenunit pas van de ene naar de andere maat, je buitenunit is leidend qua buisdiameter die je naar binnen trekt. Je STEK monteur kan ook zelf verlopen solderen door de buizen op te trompen.
Zelf gebruik ik een perssysteem en hiervoor heb ik dus verlopen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R01irZ4.png
Gaat lekker hier 8)7
Volgens de WP zijn het geen defrosts....
Heb zoiets nog niet vaker gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door JvdW op 01-11-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PentaClover schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:38:
@Rimco Ziet er goed uit. Als ik 2 jaar geleden niet het huis vol airco had laten hangen voor alleen koelen, dan zou ik ook naar zo'n soort oplossing kijken als totaal oplossing ipv alleen een warmte pomp voor verwarmen.
Ga je alles zelf installeren en aansluiten, of huur je iemand in ?

...
Ik zal het meeste deze winter voorbereiden (water, elektra, units ophangen, grofweg de koelleidingen aanleggen) en waarschijnlijk ergens in het voorjaar @koevlaas2 lief aankijken om de koelleidingen af te werken en vullen. Heb zelf wel al de servicetool en alle installatiehandleidingen voor deze serie, dus kan in principe zelf in gebruik stellen. Alsnog is het wel zo handig om iemand met meer ervaring ook ter plekke te hebben.

Groot voordeel is ook dat de hydro unit op een andere plek komt dan de CV, dus kan ik allebei nog even behouden voor het geval ik nog bezig ben of er iets mis gaat.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Owhkee. Vanmiddag de WP eens naar 60 graden laten gaan en de radiatoren in de woonkamer deels dicht gezet. Stilte modus na 5 minuten ook uitgezet. De WP had er niet eens moeite mee, al liep hij wel een stuk harder als normaal.
Na een half uur was de modus afgelopen waardoor hij weer terug wilde naar z'n normale Ta, en een paar minuten daarna stopt de thermostaat ook omdat de woonkamer zelfs met een halve radiator nog zoveel warmte kreeg dat deze van 20,5 naar 21,2 was gegaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yzMulw1lR3sbSSlj4bnti46f/full.png

[edit]
@JvdW, zet je datalog eens aan i.p.v. de statistics, die geven een veel gedetaileerder beeld. Vervolgens zou ik onderin bij de grafiek opties alleen Ta, Tr, en doeltemperatuur aanzetten. Zit er namelijk best wel uit als pendelen (Ta gaat te ver voorbij de doeltemperatuur of de Tr komt boven de Ta doeltemperatuur uit).

[ Voor 22% gewijzigd door Felicia op 01-11-2019 19:02 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
Het is weer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb.

Onze warmtepomp gaat toch iets sneller komen dan gedacht.
Inmiddels de grootste verbouwing achter de rug.
Hele vloer voorzien van vloerverwarming met een gesloten systeem. 6 groepen op 45m2. Boven de oude radiatoren vervangen door jaga's. Gevels en vloer geïsoleerd naar een rc van 6. Decentrale WTW geïnstalleerd.
Volgende week komen er ongeveer 6500wp zonnepanelen op het dak.

Nu het stook seizoen weer is begonnen zag ik dat mijn CV ketel als een gek ging pendelen. Het is een intergas 30/36. Deze op min vermogen (30% is 9.6kw) gezet met alle radiatoren open en een Ta van 35 en nog steeds ge pendel. Ta op 40 gezet en nu maakt hij runs van 20 min. Nog lang niet ideaal, maar ja het moet maar.
Ik weet nu wel dat ik genoeg ga hebben aan 5 kW. Daarnaast gaat een wpb komen voor SSW.

Mijn gas verbruik zal dit jaar ong uitkomen op 900m2.

PS bedankt @basvn voor het printplaatje. Hij werkt perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Boutersewalter op 01-11-2019 19:21 ]

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Felicia schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 18:56:

[edit]
@JvdW, zet je datalog eens aan i.p.v. de statistics, die geven een veel gedetaileerder beeld. Vervolgens zou ik onderin bij de grafiek opties alleen Ta, Tr, en doeltemperatuur aanzetten. Zit er namelijk best wel uit als pendelen (Ta gaat te ver voorbij de doeltemperatuur of de Tr komt boven de Ta doeltemperatuur uit).
Ik zie echt geen verschil in gegeven informatie bij statistics vs datalog.
Behalve dat je ook een andere tijdsduur kan kiezen en dat de data bewaard blijft, maar die weer hetzelfde weergeeft als ze bijv beide op 60 minuten staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pXB87yo.png

doeltemperatuur: 33 graden
Ta: schiet uit naar 33,75 tot 35 graden (minder dan 5 minuten)
Tr: piekt op 31.75 graden
Freq. piekt op 66Hz

Opwekking piekt op 8,6kW

De dT blijft groot genoeg.
Er is continu warmtevraag op moment
Zoals je kunt zien in de grafiek heb ik na 17.00 uur iets gedaan, namelijk stille stand 3 geactiveerd.
Ook dan zie je de Ta iets hoger dan de gevraagde watertemperatuur, maar geen pendel tot gevolg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
JvdW schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:38:
[...]

Ik zie echt geen verschil in gegeven informatie bij statistics vs datalog.
Behalve dat je ook een andere tijdsduur kan kiezen, maar die weer hetzelfde weergeeft als ze bijv beide op 60 minuten staan.

[Afbeelding]

doeltemperatuur: 33 graden
Ta: schiet uit naar 33,75 tot 35 graden (minder dan 5 minuten)
Tr: piekt op 31.75 graden
Freq. piekt op 66Hz

Opwekking piekt op 8,6kW

De dT blijft groot genoeg.
Er is continu warmtevraag op moment
Zoals je kunt zien in grafiek heb ik na 17.00 uur iets gedaan, namelijk stille stand 3 geactiveerd.
Ook dan zie je de Ta iets hoger dan de gevraagde watertemp, maar geen pendel tot gevolg...
Vergelijk mijn afbeelding eens met die van jou. Die van mij is van 't datalog met een weergave van 1 uur, dan heb je dus iedere minuut of 2 een update van de stats. De statistieken doet 't volgens mij maar om de 5 minuten.

Maar jouw WP doet 't zelfde als die van mij bij dit soort buitentemperaturen. Geeft hard gas om de Ta te halen en schiet er dan ook meteen zo hard voorbij dat ie uit gaat om later weer het zelfde te doen. Dat noem ik pendelen :P
Overigens werkt bij mij de stiltestand precies 't zelfde, de compressor wordt wat beperkt waardoor die snelle piek ver genoeg weg blijft dat WP ziet dat de Ta bereikt is en hij kan gaan terugmoduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Felicia schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:45:
[...]

Vergelijk mijn afbeelding eens met die van jou. Die van mij is van 't datalog met een weergave van 1 uur, dan heb je dus iedere minuut of 2 een update van de stats. De statistieken doet 't volgens mij maar om de 5 minuten.

Maar jouw WP doet 't zelfde als die van mij bij dit soort buitentemperaturen. Geeft hard gas om de Ta te halen en schiet er dan ook meteen zo hard voorbij dat ie uit gaat om later weer het zelfde te doen. Dat noem ik pendelen :P
Overigens werkt bij mij de stiltestand precies 't zelfde, de compressor wordt wat beperkt waardoor die snelle piek ver genoeg weg blijft dat WP ziet dat de Ta bereikt is en hij kan gaan terugmoduleren.
Zie nu inderdaad het verschil, datalog kan per 30 seconden :)
Maar maakt voor deze weergave niet uit. Nog een idee hoe je de datalog leegmaakt?

Het zal pendelen zijn of heten maar ik vindt het slecht regelgedrag.
Zie de piek tussen 15.30 en 16.30, daar gaat de Ta maar 0.75 graad over de vraag heen.
Dat is geen reden tot pendelen, daar zou de software de compressor wat rustiger moeten laten draaien of in ieder geval langer laten draaien en dan afbouwen in plaats van gelijk uitschakelen

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 01-11-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
JvdW schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:54:
[...]

Maar maakt voor deze weergave niet uit. Nog een idee hoe je de datalog leegmaakt?

Het zal pendelen zijn of heten maar ik vindt het slecht regelgedrag.
Zie de piek tussen 15.30 en 16.30, daar gaat de Ta maar 0.75 graad over de vraag heen.
Dat is geen reden tot pendelen, daar zou de software de compressor wat rustiger moeten laten draaien of in ieder geval langer laten draaien en dan afbouwen in plaats van gelijk uitschakelen
Jah, maar het kan goed zijn dat deze tussen de 2 meetmomenten wel verder boven de Ta uitgekomen was. Die van mij stopt er mee als hij 2,25 of verder boven de doel Ta uitkomt en als ik 'm met dit weer op Ta 35 of lager zet dan haalt ie dat binnen 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boutersewalter schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:19:
Het is weer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb.

Onze warmtepomp gaat toch iets sneller komen dan gedacht.
Inmiddels de grootste verbouwing achter de rug.
Hele vloer voorzien van vloerverwarming met een gesloten systeem. 6 groepen op 45m2. Boven de oude radiatoren vervangen door jaga's. Gevels en vloer geïsoleerd naar een rc van 6. Decentrale WTW geïnstalleerd.
Volgende week komen er ongeveer 6500wp zonnepanelen op het dak.

Nu het stook seizoen weer is begonnen zag ik dat mijn CV ketel als een gek ging pendelen. Het is een intergas 30/36. Deze op min vermogen (30% is 9.6kw) gezet met alle radiatoren open en een Ta van 35 en nog steeds ge pendel. Ta op 40 gezet en nu maakt hij runs van 20 min. Nog lang niet ideaal, maar ja het moet maar.
Ik weet nu wel dat ik genoeg ga hebben aan 5 kW. Daarnaast gaat een wpb komen voor SSW.

Mijn gas verbruik zal dit jaar ong uitkomen op 900m2.

PS bedankt @basvn voor het printplaatje. Hij werkt perfect.
5KW lijkt mij ook ruim voldoende voor jou.

Met "slechts" 45m2 aan vloerverwarming kun je daar "slechts" 2KW aan warmte kwijt met WP vriendelijke temperaturen. Je radiatoren / jaga's boven zullen ook niet veel meer doen verwacht ik.

Hoeveel m3 heeft je woning

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Rimco schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:56:
[...]
Ik zal het meeste deze winter voorbereiden (water, elektra, units ophangen, grofweg de koelleidingen aanleggen) en waarschijnlijk ergens in het voorjaar @koevlaas2 lief aankijken om de koelleidingen af te werken en vullen. Heb zelf wel al de servicetool en alle installatiehandleidingen voor deze serie, dus kan in principe zelf in gebruik stellen. Alsnog is het wel zo handig om iemand met meer ervaring ook ter plekke te hebben.

Groot voordeel is ook dat de hydro unit op een andere plek komt dan de CV, dus kan ik allebei nog even behouden voor het geval ik nog bezig ben of er iets mis gaat.
Klinkt als een strak plan :)

Dat laatste is wel een groot voordeel, een backup voor het geval er een issue optreed, dan kan je in ieder geval geen klachten van J. krijgen dat ze het koud heeft.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Grolsch schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:25:
[...]

5KW lijkt mij ook ruim voldoende voor jou.

Met "slechts" 45m2 aan vloerverwarming kun je daar "slechts" 2KW aan warmte kwijt met WP vriendelijke temperaturen. Je radiatoren / jaga's boven zullen ook niet veel meer doen verwacht ik.

Hoeveel m3 heeft je woning
305 m3. Waarvan 125m3 (begane grond) altijd warm. 120m3 slaapkamer en badkamer soms verwarmt. 60m3 2e verdieping eigelijk nooit verwarmt.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boutersewalter schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:02:
[...]

305 m3. Waarvan 125m3 (begane grond) altijd warm. 120m3 slaapkamer en badkamer soms verwarmt. 60m3 2e verdieping eigelijk nooit verwarmt.
5kw is dan maar mijn mening meer als voldoende, meer heeft geen nut ivm ontbreken van afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boutersewalter
Grolsch schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:04:
[...]

5kw is dan maar mijn mening meer als voldoende, meer heeft geen nut ivm ontbreken van afgifte.
Dat denk ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Heren, ik moet voor een (bedrade) vloerverwarming na-regeling hebben voor 34 groepen.
Met welk systeem hebben jullie goeie ervaring?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:57
Nickkie55 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:08:
Heren, ik moet voor een (bedrade) vloerverwarming na-regeling hebben voor 34 groepen.
Met welk systeem hebben jullie goeie ervaring?
Danfoss cf2+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Danfoss, Works Like a charm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 00:51
Hier eens een update over mijn Elga met de toenmalige zware Toshiba buitenunit (augustus 2014) Na 5 jaar gebruik stond deze grotendeels nog op de originele instelling, probleem was dat de Elga van het rennen en stilstaan was, soms enthousiast oplopend naar 2400 Watt, waardoor deze tussen 23:00 en 8:00 uit stond. Het plan was om daar nu toch eens wat aan te gaan doen.
Vorige week vrijdag is de firmware geupdate naar 1.6.6. Elga direct in storing, want die heeft nu twee NTC sensoren nodig ipv alleen één op de retour. Dinsdag een paar nieuwe sensoren ontvangen en de Elga wilde weer aan de gang. resultaat was hele snelle, hele korte runs. Dat heb ik één dag aangekeken en toen besloten om nu ik meer aan de instellingen kon veranderen (dan alleen met de dipswitches) toch maar eens wat te kietelen.
Het overschakelen van een regeling voor radiatoren, naar een regeling voor vloerverwarming was de truc. De Elga moduleert nu terug tot zelfs 200 Watt (dat had ik hier niet eerder gezien) en verwarmt nu tenminste constant in plaats van in pieken. Enige nadeel is dat de hele lage toeren net een eigen frequentie van de gevel pakken. De Elga krijgt binnenkort maar eens een plekje in de tuin, op de grond (en voldoende dempers). Een Anna thermostaat is onderweg, deze geeft hopelijk nog wat zicht op leuke meetresultaten. Toch eens over een warmtemeter gaan nadenken ;-)
(https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=29511&sid=27079)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27
[quote]JvdW schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:54:
[...]

@Felicia weet jij hoe je het datalog leeg kunt maken?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Chip2710 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:49:
[quote]JvdW schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 19:54:
[...]

@Felicia weet jij hoe je het datalog leeg kunt maken?
Klik onderin op stop, en dan weer op start zodat een nieuwe begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog een "raadseltje" , het is mij niet helemaal duidelijk waarom dit gebeurt.

Na een run dalen de temperaturen, na verloop van tijd stijgt de sensor Ta na buffervat. Mijn verklaring hiervoor is dat deze sensor op het hoogste punt in het CV circuit hangt, en aangezien warmte nu eenmaal opstijgt is dat mijn verklaring hiervoor:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yl6h0rgg.jpg

Maar 's ochtends / 's nachts stijgen "spontaan" sensoren Ta / Tr bij de WP. Deze sensoren hangen wel op de eerste verdieping, maar onder de hydrobox (zo'n 20CM van de vloer af) en dus ook in vergelijking met het buffervat vrij onderin.

Waarom en vooral hoe kan het dat deze temperatuur spontaan begint op te lopen :?
Er loopt geen pomp of iets anders zoals jullie kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/35v3g54wd.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
@Grolsch, ik kan de omschrijving niet helemaal volgen maar het is geen warmte die overgebleven is van 't buffervat die weglekt en zo bij de temperatuursensor uit komt?
Lijkt me overigens niet omdat er bij gebrek aan circulatie zal de leiding minder afkoelen naarmate deze dichter bij het buffervat zit en dus niet eerst afkoelen en later weer opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Warm water wat naar beneden lekt/stroomt lijkt mij toch niet kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2019 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Volgens mij lever je het bewijs dat Perpetuum Mobile toch bestaan, energie uit het niets. Patent op aanvragen, 1 probleem, bij een patent aanvraag moet je de werking beschrijven en daarmee begrijpen zodat het nagebouwd kan worden. Leuke uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het idee dat er over het primaire circuit iets van "thermische circulatie" (Is dit een bestaand woord ? :+ ) ontstaat op een gegeven moment.

Secundair gebeurt er niets zoals je aan de Sensoren "Ta na buffervat kunt" en "Tr na buffervat" zien.

DIt gedrag zie je ook wel eens in situaties waar de 3-weg-klep niet goed sluit (of in de verkeerde stand staat) waardoor het water "uit zich zelf" begint te circuleren.

Volgens mij had @Remco45 hier ook "last" van.

Aan de SWW kant zie ik geen gekke dingen gebeuren, als daar "ongewenst" water door de spiraal zou lopen zou je dat zeker zien in onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lqcefggl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Je zou het kunnen testen door de SWW-boiler aan het eind v.d. avond een keer 'leeg' te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het speelt zich niet af aan de SWW kant, daar ben ik wel van overtuigd. Als dit zo was zou de "Ta na WP" temperatuur punt 1 veel hoger worden en punt 2 zou ik het terug moeten zien in m'n SWW vat temperaturen.

Ik denk dus dat er over het primaire circuit een "thermische flow" ontstaat, eens googlen hoe men dit noemt normaal gesproken :P

Aangezien dit zich afspeelt binnen de thermische schil en slechts over een afstand van 2 á 3 meter in dezelfde ruimte is er niets aan de hand natuurlijk. Maar ik wil altijd wel graag weten waarom "iets" gebeurd.

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2019 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Grolsch
Lees hier even voor trefwoorden
Domosapiens in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door Domosapiens op 02-11-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 08:41:
Maar 's ochtends / 's nachts stijgen "spontaan" sensoren Ta / Tr bij de WP. Deze sensoren hangen wel op de eerste verdieping, maar onder de hydrobox (zo'n 20CM van de vloer af) en dus ook in vergelijking met het buffervat vrij onderin.
Hoe laat gaat de vloerverwarming aan?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exact wat ik bedoel / dacht, tnx! Thermosifon is het woord :P

Maar zoals ik al zei, geen probleem, er gaat geen energie verloren, het speelt zich allemaal af in 1 ruimte (technische ruimte) over een afstand van 2 á 3 meter.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:21:
[...]

Hoe laat gaat de vloerverwarming aan?
10.00 in de ochtend.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Dan is het gemeten mysterie, niet de warmte van de vloer die opstijgt. :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:24:
@Grolsch
Dan is het gemeten mysterie, niet de warmte van de vloer die opstijgt. :+
Ik ben ondertussen wel overtuigd dat het "Thermosiphon" is, klinkt heel plausibel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 08:41:
Ik heb nog een "raadseltje" , het is mij niet helemaal duidelijk waarom dit gebeurt.

Na een run dalen de temperaturen, na verloop van tijd stijgt de sensor Ta na buffervat. Mijn verklaring hiervoor is dat deze sensor op het hoogste punt in het CV circuit hangt, en aangezien warmte nu eenmaal opstijgt is dat mijn verklaring hiervoor:

[Afbeelding]

Waarom en vooral hoe kan het dat deze temperatuur spontaan begint op te lopen :?
Er loopt geen pomp of iets anders zoals jullie kunnen zien:

[Afbeelding]
Warmte uit je sww vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:51:

DIt gedrag zie je ook wel eens in situaties waar de 3-weg-klep niet goed sluit (of in de verkeerde stand staat) waardoor het water "uit zich zelf" begint te circuleren.

Volgens mij had @Remco45 hier ook "last" van.
Klopt, en dan kan de warmte zelfs omlaag weglekken; zie mijn posting van 13 september 2019compleet met grafieken voor en na de oplossing:
https://gathering.tweaker...message/59990132#59990132

Na het installeren van een relais dat de driewegklep sluit zodra SWW gereed is, is het probleem opgelost.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:26:
[...]

Ik ben ondertussen wel overtuigd dat het "Thermosiphon" is, klinkt heel plausibel :P
Die klep die jij ook hebt had ik al van ontdekt dat ze soms lekken, daarom ben ik er vanaf gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Laatst online: 23:21
koevlaas2 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 14:40:
[...]

Die verlopen heb ik thuis liggen, wel maxipro perssysteem.
Bedankt voor het aanbod, maar mijn installateur heeft geen Maxipro, dus we zullen moeten solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11
@koevlaas2 @Grolsch Op duits heten deze terugslagkleppen ook toepasselijk "Schwerkraftbremsen".
Over de thermosyphon ter voorkoming van de zgn. microcirculatie heb ik vreemd genoeg alleen een duitstalige wikipedia pagina gevonden (geen NL versie).

Ik zou trouwens graag willen weten hoeveel (warmtepomp)boilers er zijn die onnodig warmte verliezen via de microcirculatie.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 02-11-2019 12:21 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat is het niet, 3 weg klep sluit wel goed, kijk maar naar de temperaturen.

Het voorbeeld van @Remco45 kwam wel uit SWW vat, zie wederom de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
ElgaFreak schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:38:
[...]

Welk probleem heb je dan nu? Af en toe waarde onder 0 terwijl het boven nul is?

Wat bedoel je met geïsoleerd? Ik heb hem echt los genomen uit de plastic houder. Tussen de verdamper en de sensor zit nu zeker 20cm. Ik heb de sensor ook meteen aan de andere kant van de unit geplaatst zodat hij niet in de zon hangt.
uit de zon, zou wat verderaf opgehangen kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D3qZh7fSZvcT5bJV96szlZu4/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:44
Het Thermosiphon effect.
De binnen unit met 200 liter boiler van de Mitsubishi type ERST20C-VM2C. welke aan de buiten unit zit van de 75VAA.

Heeft hier ook last van..
Halverwege het vat zit de aansluiting welke gevoed word door de SWW pomp met daarvoor de platen warmte wisselaar.

Na de aansluiting halverwege het boiler vat gaat de buis 10cm omhoog 10 cm naar rechts ,15 cm zakken en dan aangesloten op de SWW pomp 13cm.
De hier boven omschreven buizen inc metalen pomphuis word aardig warm... Zonde.
Er zit blijkbaar geen keer klep in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
itchin schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 23:07:
Hier eens een update over mijn Elga met de toenmalige zware Toshiba buitenunit (augustus 2014) Na 5 jaar gebruik stond deze grotendeels nog op de originele instelling, probleem was dat de Elga van het rennen en stilstaan was, soms enthousiast oplopend naar 2400 Watt, waardoor deze tussen 23:00 en 8:00 uit stond. Het plan was om daar nu toch eens wat aan te gaan doen.
Vorige week vrijdag is de firmware geupdate naar 1.6.6. Elga direct in storing, want die heeft nu twee NTC sensoren nodig ipv alleen één op de retour. Dinsdag een paar nieuwe sensoren ontvangen en de Elga wilde weer aan de gang. resultaat was hele snelle, hele korte runs. Dat heb ik één dag aangekeken en toen besloten om nu ik meer aan de instellingen kon veranderen (dan alleen met de dipswitches) toch maar eens wat te kietelen.
Het overschakelen van een regeling voor radiatoren, naar een regeling voor vloerverwarming was de truc. De Elga moduleert nu terug tot zelfs 200 Watt (dat had ik hier niet eerder gezien) en verwarmt nu tenminste constant in plaats van in pieken. Enige nadeel is dat de hele lage toeren net een eigen frequentie van de gevel pakken. De Elga krijgt binnenkort maar eens een plekje in de tuin, op de grond (en voldoende dempers). Een Anna thermostaat is onderweg, deze geeft hopelijk nog wat zicht op leuke meetresultaten. Toch eens over een warmtemeter gaan nadenken ;-)
(https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=29511&sid=27079)
Kan die zware Toshiba ook zijn maximale vermogen kwijt op de warmtewisselaar van de Elga? Volgens mij houd je beneden nul ook wat meer over of is die geknepen?

Wat betreft de instelling vloerverwarming, volgens de handleiding van Techneco zouden deze settings alleen gebruikt worden voor de stooklijn voor de CV en niet voor de regeling van de Elga.
Ik heb inmiddels aardig wat zitten spelen met alle mogelijke settings maar het valt me op hoe lastig het is om de verschillende settings te vergelijken omdat je constant andere parameters hebt(in tegenstelling tot een labopstelling). Dan is het weer net wat warmer, dan schijnt de zon weer, dan waait het hard, dan staat er weer een deur open. Maar goed het gaat om het eindresultaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 09:30:
Warm water wat naar beneden lekt/stroomt lijkt mij toch niet kunnen?
Zeker wel, als het via via een weg vindt richting de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
amarkest schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:13:
[...]

uit de zon, zou wat verderaf opgehangen kunnen worden.

[Afbeelding]
Hij hangt bij jou in elk geval ver genoeg van de verdamper. Geen last van een diepvriessensor. ;-)

Ik heb hem op de voorkant gehangen, noord-oost. Geen klachten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:44
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:15:
[...]

Zeker wel, als het via via een weg vindt richting de retour.
De weg via retour is niet interessant.
In dat stukje pijp stroom warm water aan de bovenkant binnen in de buis omhoog.
En aan de onderkant binnen in dezelfde buis afgekoeld weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij laat het plaatje van @Remco45 Heel goed zien wat er gebeurd als de 3 weg klep verkeerd staat of lekt.

@koevlaas2 als mijn plaatje in jouw ogen een lekkende 3 weg klep is, dan is je diagnose niet juist, en heb je ze voor jan met de korte achternaam vervangen.

Voor de duidelijkheid, onderstaand plaatje

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pi5hkji.jpg

Aantal feiten op de rij, sensor "Ta - na buffer" zit op hoogte van bovenkant buffervat (+- 1,20 boven de vloer). Dus de temperatuur daar gemeten is de temperatuur van de bovenkant van het buffervat. Aangezien ik op een Ta van 30 graden draai, klopt deze waarde ook.

De sensor "Ta - WP" zit op zo'n 20CM boven de vloer en onder de WP op de Ta leiding.

Aangezien de temperatuur niet verder als 28 graden gaat (temperatuur buffervat = 28,3) trek ik de conclusie dat "Het Thermosiphon effect" ontstaan door warm water welke uit het buffervat richting de Ta - WP sensor loopt.

Heeft echt niets te maken met een lekkende 3-weg-klep, dan was de temperatuur wel over de 40 graden gegaan zoals te zien is bij het plaatje van @Remco45

[ Voor 60% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2019 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
dunklefaser schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:16:
@koevlaas2 @Grolsch Op duits heten deze terugslagkleppen ook toepasselijk "Schwerkraftbremsen".
Over de thermosyphon ter voorkoming van de zgn. microcirculatie heb ik vreemd genoeg alleen een duitstalige wikipedia pagina gevonden (geen NL versie).

Ik zou trouwens graag willen weten hoeveel (warmtepomp)boilers er zijn die onnodig warmte verliezen via de microcirculatie.
Wellicht dat je deze post van mij (van vorig jaar september) wel kunt gebruiken, daarin heb ik het volgens mij redelijk uitgezocht, inclusief een link naar een 73 pagina's tellend Duits onderzoeksrapport.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

wervisser schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 15:05:
[...]

Ja, NodeMCU met wat sensoren bestellen en dan (bijvoorbeeld) ESP Easy erop zetten. Dan kun je via MQTT de data naar Domoticz zetten.
Het is me gelukt! Bedankt!

Is er ook iemand die een script heeft die uit de Ta en Tr de deltaT kan berekenen als sensor in Domoticz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 23:11
@Andrehj Idd een zeer uitgebreid (labor)onderzoek met overtuigende simulaties, maar ik zou graag willen weten hoeveel biijvoorbeeld nu aan warmtepompboilers etc. geïnstalleerd worden/zijn zonder deze toch vrij simpele thermo-sifons tegen de "Einrohrzirkulation" aka microcirculatie. Welk percentage?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:59:
[...]

Het is me gelukt! Bedankt!

Is er ook iemand die een script heeft die uit de Ta en Tr de deltaT kan berekenen als sensor in Domoticz?
Yup, met behulp van @AUijtdehaag _/-\o_ _/-\o_

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
return {
    active = true,

on = {
        devices = {5}--,
        --timer = { 'at 15:51'}
    },

execute = function(domoticz, item)
      print("START Testscript---------------------------------------------------")
     domoticz.log('Test temperatuur: ' .. domoticz.devices(5).state .. domoticz.devices(5).temperature)
     deltaT = math.max(domoticz.devices(5).temperature - domoticz.devices(6).temperature)    
     --deze triggert Influx
     domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=23'..'&nvalue=0&svalue='..deltaT)
     -- toont alle info van item:
     --    item.dump()
      print("END Testscript-------------------------------------------------")

end
}

Doorhalen/aanpassen wat voor jou van toepassing is :P

Device 5 = Ta
Device 6 = Tr
IDX 23 = dT (virtuele Dummie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:06:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
return {
    active = true,

on = {
        devices = {5}--,
    },

domoticz.log('Test temperatuur: ' .. domoticz.devices(5).state .. domoticz.devices(5).temperature)
     deltaT = math.max(domoticz.devices(5).temperature - domoticz.devices(6).temperature)    
     --deze triggert Influx
     domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=23'..'&nvalue=0&svalue='..deltaT)
     --    item.dump()

end
}

Device 5 = Ta
Device 6 = Tr
Zo komen we ergens. Super!! Ik ga me weer inlezen hoe ik dit werkend ga krijgen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:44:
Volgens mij laat het plaatje van @Remco45 Heel goed zien wat er gebeurd als de 3 weg klep verkeerd staat of lekt.

@koevlaas2 als mijn plaatje in jouw ogen een lekkende 3 weg klep is, dan is je diagnose niet juist, en heb je ze voor jan met de korte achternaam vervangen.

Voor de duidelijkheid, onderstaand plaatje

[Afbeelding]

Aantal feiten op de rij, sensor "Ta - na buffer" zit op hoogte van bovenkant buffervat (+- 1,20 boven de vloer). Dus de temperatuur daar gemeten is de temperatuur van de bovenkant van het buffervat. Aangezien ik op een Ta van 30 graden draai, klopt deze waarde ook.

De sensor "Ta - WP" zit op zo'n 20CM boven de vloer en onder de WP op de Ta leiding.

Aangezien de temperatuur niet verder als 28 graden gaat (temperatuur buffervat = 28,3) trek ik de conclusie dat "Het Thermosiphon effect" ontstaan door warm water welke uit het buffervat richting de Ta - WP sensor loopt.

Heeft echt niets te maken met een lekkende 3-weg-klep, dan was de temperatuur wel over de 40 graden gegaan zoals te zien is bij het plaatje van @Remco45
Tenzij je klep slechts een beetje 'lekt'.
Zet voor de gein eens je SWW vat koud de nacht in en kijk naar je meetresultaten de volgende morgen, dan weet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:20:
[...]

Tenzij je klep slechts een beetje 'lekt'.
Zet voor de gein eens je SWW vat koud de nacht in en kijk naar je meetresultaten de volgende morgen, dan weet je het.
En hij lekt dan zo'n klein beetje dat de temperatuur exact 0,2 a 0,3 graad onder bovenkant buffer komt? Dat zou wel verrekte toevallig zijn ;)

Geloof jij niet wat ik schrijf dan? Wat klopt er niet aan mijn verhaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2019 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:32:
[...]

En hij lekt dan zo'n klein beetje dat de temperatuur exact 0,2 a 0,3 graad onder bovenkant boiler komt? Dat zou wel verrekte toevallig zijn ;)

Geloof jij niet wat ik schrijf dan? Wat klopt er niet aan mijn verhaal?
Ik geloof je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08 22:14
Iemand ervaring met ELGA buitentemperatuurvoeler TRB10 die 8ºC teveel aangeeft ?

Sinds paar dagen eindelijk tijd gehad om een TRB10 buitenvoeler op de ELGA aan te sluiten om het jitteren van de buitentemperatuurvoeler van de Toshiba en daarmee het schuiven van setpoint op te lossen.

Wat opvalt is dat deze ruim 7º C teveel aangeeft. Buitentemperatuur van de WP was steeds ongeveer gelijk aan de temp van weerstation in de tuin.
Nu is de WP buitentemp dus bijna 8º hoger. Iemand daar een verklaring voor ?

Heb de sensor keurig aangesloten met afgeschermde kabel (alleen 4 aderig, 1 ader vrij gelaten) en switch B1 op aan gezet. Er zijn geen foutcodes.

Wat me opviel was bij het 1e aanzetten de buitentemperatuur van de WP ongeveer gelijk was aan de tuin, maar na +/- 10 minuten ruim 7º hoger. Het lijkt alsof hij opwarmt.
Daarna volgt hij netjes de buitentemperatuur van het weerstation maar dus 8º te hoog.

Is dit een bekend probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
robr57 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:35:
Iemand ervaring met ELGA buitentemperatuurvoeler TRB10 die 8ºC teveel aangeeft ?

Sinds paar dagen eindelijk tijd gehad om een TRB10 buitenvoeler op de ELGA aan te sluiten om het jitteren van de buitentemperatuurvoeler van de Toshiba en daarmee het schuiven van setpoint op te lossen.

Wat opvalt is dat deze ruim 7º C teveel aangeeft. Buitentemperatuur van de WP was steeds ongeveer gelijk aan de temp van weerstation in de tuin.
Nu is de WP buitentemp dus bijna 8º hoger. Iemand daar een verklaring voor ?

Heb de sensor keurig aangesloten met afgeschermde kabel (alleen 4 aderig, 1 ader vrij gelaten) en switch B1 op aan gezet. Er zijn geen foutcodes.

Wat me opviel was bij het 1e aanzetten de buitentemperatuur van de WP ongeveer gelijk was aan de tuin, maar na +/- 10 minuten ruim 7º hoger. Het lijkt alsof hij opwarmt.
Daarna volgt hij netjes de buitentemperatuur van het weerstation maar dus 8º te hoog.

Is dit een bekend probleem ?
Is dit niet de zogenaamde 10 graden error ? kijk even bij de tips van Martin Kleinman.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/elga-tips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08 22:14
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:16:
[...]

Is dit niet de zogenaamde 10 graden error ? kijk even bij de tips van Martin Kleinman.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/elga-tips/
Nee, de sensor werkt gewoon, volgt de buitentemp alleen dus veel te hoge waarde.
Bij 1ºC buitentemp geeft ELGA 9ºC aan op de OTGW en nu het buiten 12ºC is , dus ruim 20ºC en dan gaat hij dus uit. B1 switch uitgezet en ELGA geeft weer keurig de temp van de Toshiba sensor weer, zijnde 12ºC.
Hij stookt nu dus weer....

De sensor is een SMT172 en die geeft normaal gesproken nauwkeurig de temp aan dmv. PWM signaal. Door de pulsbreedte te meten kun je de temperatuur bepalen.

Ik zie zelf 2 mogelijke problemen :

1. De SMT172 is niet goed (ook gezien het "opwarm" effect).
2. De ELGA print is niet goed.

Helaas zowel van mijn installeur als van Techneco geen antwoord nog (sinds donderdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
robr57 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:31:
[...]

Nee, de sensor werkt gewoon, volgt de buitentemp alleen dus veel te hoge waarde.
Bij 1ºC buitentemp geeft ELGA 9ºC aan op de OTGW en nu het buiten 12ºC is , dus ruim 20ºC en dan gaat hij dus uit. B1 switch uitgezet en ELGA geeft weer keurig de temp van de Toshiba sensor weer, zijnde 12ºC.

De sensor is een SMT172 en die geeft normaal gesproken nauwkeurig de temp aan dmv. PWM signaal. Door de pulsbreedte te meten kun je de temperatuur bepalen.

Helaas zowel van mijn installeur als van Techneco geen antwoord nog (sinds donderdag).
@mkleinman ?? Jij weet veel van de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Hoe lang is die kabel van de sensor? En hoe lang was de oude? Een 4 draads pt100 heeft de 2 extra draden voor de lengte van de kabel te compenseren, over de 3e of 4e draad meet hij het verschil. Je zou als je 2 rode en 1 witte hebt aangesloten nog kunnen kijken als je de ene rode veranderd in de witte wat er gebeurd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 12:57
[...]

Ga er maar vanuit dat de sensor defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:59:
[...]

Ik draai al 2,5 jaar op 45 graden zonder LPP en iedereen "doet het nog" hier. (N=4)
Me2 en COP= 3,95 met het SWW afgelopen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Kan het nog zijn dat er een warm component zit in de buurt van de sensor waardoor hij een verkeerde temperatuur weergeeft?

De 10 graden bug is het in elk geval niet ,die speelt alleen in geval met de Carrier unit en wanneer de communicatie weg is gevallen tussen binnen- en buitenunit.

Meest waarschijnlijke is denk ik dat de SMT172 sensor zelf niet 100% is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:00:
[...]

Me2 en COP= 3,95 in het SWW afgelopen maand.
3,28 in Twente laatste maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:02:
[...]

3,28 in Twente laatste maand.
Ik kwam er vandaag achter dat we een passief huis hebben, we verstoken incl. douchen 2100 kWh per jaar.
2100kWh/ 158m2 woonopervlakte = 13,29 kWh ruim onder de 15 kWh/m2 voor een passief huis *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:10:
[...]

Ik kwam er vandaag achter dat we een passief huis hebben, we verstoken incl. douchen 2100 kWh per jaar.
2100kWh/ 158m2 woonopervlakte = 13,29 kWh ruim onder de 15 kWh/m2 voor een passief huis *O*
Reken je zeker de bovenverdieping mee met die 158m2 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:18:
[...]

Reken je zeker de bovenverdieping mee met die 158m2 _O-
Mag dat niet dan ? Word toch ook verwarmd ?
Als ik de koeling erbij reken dan redden we het nog steeds < 15 kWh/m2 per jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 02-11-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:30:
[...]

Mag dat niet dan ? Word toch ook verwarmd ?
Als ik de koeling erbij reken dan redden we het nog steeds < 15 kWh/m2 per jaar.
Ja geen idee maar het lijkt me niet dat een passief huis berekening zo werkt. :)

De volgende concrete eisen worden aan een passiefhuis gesteld:
- de verwarmingsbehoefte mag maximaal 15 kWh/m² per jaar bedragen, berekend volgens de PHPP
- het totaal maximum primair energieverbruik mag niet hoger zijn dan 120 kWh/m² per jaar
- de luchtdichtheid van de thermische schil volgens SBR klasse 3 voor luchtdicht bouwen (< 0,15 l/sec/m²)
- frequentie van oververhitting mag maximaal 10% boven de 25°C bedragen, gemeten volgens de PHPP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:36:
[...]

Ja geen idee maar het lijkt me niet dat een passief huis berekening zo werkt. :)

De volgende concrete eisen worden aan een passiefhuis gesteld:
- de verwarmingsbehoefte mag maximaal 15 kWh/m² per jaar bedragen, berekend volgens de PHPP
- het totaal maximum primair energieverbruik mag niet hoger zijn dan 120 kWh/m² per jaar
- de luchtdichtheid van de thermische schil volgens SBR klasse 3 voor luchtdicht bouwen (< 0,15 l/sec/m²)
- frequentie van oververhitting mag maximaal 10% boven de 25°C bedragen, gemeten volgens de PHPP
Dit huis voldoet hieraan en dat met een RC=1 kopgevel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koevlaas2 Is die 2100kWh thermisch of elektrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rimco schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:49:
@koevlaas2 Is die 2100kWh thermisch of elektrisch?
Electrisch, staat er niet bij dat dat thermisch is Edelachtbare.
Er staat kWh en niet kW.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 02-11-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:50:
[...]

Electrisch, staat er niet bij dat dat thermisch is Edelachtbare.
Er staat kWh en niet kW.
Volgens mij wel, het gaat namelijk over de warmtevraag per m2. Anders zou ik ook al een passiefhuis hebben terwijl ik amper een energielabel A zou krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.aantoonbaarduurzaambouwen.nl/wp-content/uploads/2013/12/PHPP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:54:
[...]

Volgens mij wel, het gaat namelijk over de warmtevraag per m2. Anders zou ik ook al een passiefhuis hebben terwijl ik amper een energielabel A zou krijgen.

[Afbeelding]
Hé, weer een droom die uiteen spat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]
Anders gezegd niet meer dan 1,5m3 gas per m2 per jaar, nou 1,5x158m2= 237m3 gas > 237x 9,769 kwh per m3=2315 kWh electrisch.

https://www.passiefbouwen...oning_van_de_toekomst.pdf

Allemaal gefeliciteerd met jullie passieve huizen _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 02-11-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Heb een paar stukken aanvoer en retour buis ongeisoleerd. Kan ik dat isoleren met de standaard bouwmarkt grijs schuimen mantels? Of beter wat anders kopen? (Ik denk aan condens tijdens koelbedrijf)

[ Voor 152% gewijzigd door Japie.G op 02-11-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:07:
[...]

Anders gezegd niet meer dan 1,5m3 gas per m2 per jaar, nou 1,5x158m2= 237m3 gas > 237x 9,769 kwh per m3=2315 kWh electrisch.

https://www.passiefbouwen...oning_van_de_toekomst.pdf
Ik denk dat je thermisch bedoeld.
Een totale energievraag voor ruimteverwarming en koeling van maximaal 15 kWh/m2 gebruiksoppervlak.
15kWh * 158m2 = 2370kWh warmte behoefte ÉN koelbehoefte. Iets verderop staat zelfs dat de totale energiebehoeft niet boven de 120kWh per m2 gebruiksoppervlak (en dat is incl. tapwater , koelkast e.d.).

[edit]
He, wacht, dan zou ik met 100m2 op 12.000kWh energiebehoefte mogen zitten. Ik was vorig jaar effectief 5000kWh met verwarmen kwijt, 2500 voor tapwater en 2500 voor de rest. Mijn huis is dus wel passief volgens die definitie :D

[edit2]
Die 5000kWh is thermisch, niet elektrisch :+

[ Voor 17% gewijzigd door Felicia op 02-11-2019 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:21:
[...]

Ik denk dat je thermisch bedoeld.

[...]

15kWh * 158m2 = 2370kWh warmte behoefte ÉN koelbehoefte. Iets verderop staat zelfs dat de totale energiebehoeft niet boven de 120kWh per m2 gebruiksoppervlak (en dat is incl. tapwater , koelkast e.d.).
120 kWh per m2 dat is ruim 18000 kWh in mijn geval, dan kan ik de tent cop 1 opwarmen en al het huishoudelijk verbruik kan er ook nog bij. En dan heb ik nog steeds een passief huis.

Edit: primair energieverbruik is AC verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 02-11-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:21:
[...]

2500 voor tapwater en 2500 voor de rest.
2500 kWh voor tapwater, dat is cop 1 of anders wel erg veel 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:37:
[...]

2500 kWh voor tapwater, dat is cop 1 of anders wel erg veel 7(8)7
Clage 13kw he, heb ik al wel vaker gezegd :P

Komt ooit nog wel een wpb of iets in die richting tussen maar vooralsnog draait het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:40:
[...]

Clage 13kw he, heb ik al wel vaker gezegd :P

Komt ooit nog wel een wpb of iets in die richting tussen maar vooralsnog draait het zo.
Er kon geen boiler aan je thunderking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:41:
[...]

Er kon geen boiler aan je thunderking ?
Ik had 'n e-boiler en die ging kapot dus ik wilde snel warm water zonder de limitatie van een boiler (want die was toch wel met enige regelmaat leeg wanneer je 'm nodig had).

Daarna warmtepomp en geen budget meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:57:
[...]

Ik had 'n e-boiler en die ging kapot dus ik wilde snel warm water zonder de limitatie van een boiler (want die was toch wel met enige regelmaat leeg wanneer je 'm nodig had).

Daarna warmtepomp en geen budget meer :P
2500 kWh kost toch ook € 500,- per jaar.
Atlantic explorer die kost na subsidie maar een paar 100, wel even zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:59:
[...]

2500 kWh kost toch ook € 500,- per jaar.
Atlantic explorer die kost na subsidie maar een paar 100, wel even zelf installeren.
True, maar ik wil zo'n ding eerst eens van dichtbij horen want ik ben nogal gevoelig voor geluid en ik wil dus niet een herrieding erbij hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 16:06:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
return {
    active = true,

on = {
        devices = {5}--,
    },

--deze triggert Influx
     --    item.dump()

end
}

Device 5 = Ta
Device 6 = Tr
thankssss werkt perfect!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajan
  • Laatst online: 01:25
koevlaas2 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:04:
[...]

SVP geen hybride WP kopen, want bevalt het en smaakt het naar meer (douchen) dan kan je weer een nieuwe WP kopen.
Beter dat je een volwaardige WP koopt die je standalone installeert en dan de cv ketel als backup (tijdelijk) erbij houdt. Wil je later uitbreiden dan haal je je ketel weg en een boiler aan je WP erin.
Maar een WP met SWW voorziening is ook behoorlijk prijziger (aanschaf+installatie). Bij mij is ca. 90% van het gasverbruik voor rekening van verwarming.
Om voor die laatste 10% (bij mij ca. 75 m3 p/jaar) een forse extra investering te doen vind ik niet zo zinvol.
Voordeel is wel dat je geen vastrecht voor gas meer betaald. Met hybride dus wel, hoewel dat dan met een "kookgas" vastrecht kan (minder dan 500 m3 p/jaar).

Verder ben ik niet zo'n fan van een boiler. Vanwege de benodigde ruimte, beperkte inzetbaarheid bij lang of veel douchgebruik en de stilstandsverliezen. Er zijn dagen dat ik niet of nauwelijks gebruik maak van SWW. Dan vind ik de CV doorstroomketel in mijn situatie best wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Laatst online: 24-06 00:51
ElgaFreak schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:12:
Kan die zware Toshiba ook zijn maximale vermogen kwijt op de warmtewisselaar van de Elga? Volgens mij houd je beneden nul ook wat meer over of is die geknepen?

Wat betreft de instelling vloerverwarming, volgens de handleiding van Techneco zouden deze settings alleen gebruikt worden voor de stooklijn voor de CV en niet voor de regeling van de Elga.
Ik heb inmiddels aardig wat zitten spelen met alle mogelijke settings maar het valt me op hoe lastig het is om de verschillende settings te vergelijken omdat je constant andere parameters hebt(in tegenstelling tot een labopstelling). Dan is het weer net wat warmer, dan schijnt de zon weer, dan waait het hard, dan staat er weer een deur open. Maar goed het gaat om het eindresultaat. :)
Met de originele firmware was er weinig af te lezen over het functioneren van Elga en buitenunit, maar ik neem aan dat als de buitenunit tijden meer dan 2000 Watt verbruikt, de geproduceerde warmte op het CV water werd overgebracht.
Bij erge kou schakelde ik over het algemeen zelf over op de CV (gescheiden thermostaten), want boven de 2000 Watt met deze unit maak je geen vrienden in de buurt. Benieuwd hoe dat is als hij anders is opgesteld.

Dat de stooklijn alleen effect zou hebben op de aansturing van de ketel was misschien zo, maar ik zag een heel duidelijk verschil. Tenzij het toeval is en de combinatie van thermostaat en Elga spontaan begreep hoe het huis opwarmt. Maar als je met radiatoren verwarmt en de Elga stookt in pieken, probeer het dan eens op een instelling voor vloerverwarming. Hier werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
itchin schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:37:
[...]

Met de originele firmware was er weinig af te lezen over het functioneren van Elga en buitenunit, maar ik neem aan dat als de buitenunit tijden meer dan 2000 Watt verbruikt, de geproduceerde warmte op het CV water werd overgebracht.
Bij erge kou schakelde ik over het algemeen zelf over op de CV (gescheiden thermostaten), want boven de 2000 Watt met deze unit maak je geen vrienden in de buurt. Benieuwd hoe dat is als hij anders is opgesteld.

Dat de stooklijn alleen effect zou hebben op de aansturing van de ketel was misschien zo, maar ik zag een heel duidelijk verschil. Tenzij het toeval is en de combinatie van thermostaat en Elga spontaan begreep hoe het huis opwarmt. Maar als je met radiatoren verwarmt en de Elga stookt in pieken, probeer het dan eens op een instelling voor vloerverwarming. Hier werkt het.
Misschien klopt de handleiding niet. Ik heb hem overigens ook staan op vloerverwarming laag. Bij mij draait de Elga met nieuwe firmware en een andere HTCM nu eindelijk een stuk rustiger. Van de winter misschien toch eens omzetten naar instelling voor radiatoren om te kijken of het effect heeft. Ik ben gewoon nieuwsgierig. De CV staat bij mij ook los op een eigen HTCM. Ik overweeg nog om het aan/uit contact van de Elga aan te sluiten op het tele contact van de HTCM van de cv. Op die manier kan je de CV en met opentherm door de thermostaat laten aansturen(ipv stooklijn) en je kan zelf de temperatuur bepalen waarop die bij moet springen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Japie.G schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 13:32:
[...]

Ik zit even terug te lezen maar je kan de onewire sensoren ook rechtstreeks aansluiten op de pi met een 4k7 weerstand. Plaats ze nooit in het water want dan gaan ze met een half jaar kapot. Op de buis meten geeft wel een afwijking van ongeveer een graad maar dit kan je ijken in domoticz.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
Felicia schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 08:20:
[...]

Klik onderin op stop, en dan weer op start zodat een nieuwe begint.
Ik bedoelde eigenlijk, hoe je het logboek kunt legen.... ;)

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Chip2710 schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:31:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk, hoe je het logboek kunt legen.... ;)
Start en meteen weer stoppen, dan is je datalog leeg of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
ElgaFreak schreef op zondag 3 november 2019 @ 08:29:
[...]

Misschien klopt de handleiding niet. Ik heb hem overigens ook staan op vloerverwarming laag. Bij mij draait de Elga met nieuwe firmware en een andere HTCM nu eindelijk een stuk rustiger. Van de winter misschien toch eens omzetten naar instelling voor radiatoren om te kijken of het effect heeft. Ik ben gewoon nieuwsgierig. De CV staat bij mij ook los op een eigen HTCM. Ik overweeg nog om het aan/uit contact van de Elga aan te sluiten op het tele contact van de HTCM van de cv. Op die manier kan je de CV en met opentherm door de thermostaat laten aansturen(ipv stooklijn) en je kan zelf de temperatuur bepalen waarop die bij moet springen
Stuur je ELGA dan aan met een andere thermostaat? Anders gaat het niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
amarkest schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:35:
[...]

Stuur je ELGA dan aan met een andere thermostaat? Anders gaat het niet lukken.
Ik heb 2 HTCM naast elkaar hangen in de huiskamer. 1 op de Elga en 1 op de CV.
Pagina: 1 ... 8 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.