Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 55 Laatste
Acties:

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14-01 22:40
Draadloze AAN/UIT zender op ELGA CV-contact tbv elektrische bijverwarming.

Welk domotica systeem kan dit aan? Wellicht awmt003 van KAKU?

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23-01 23:39
ajan schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:25:
[...]

Maar een WP met SWW voorziening is ook behoorlijk prijziger (aanschaf+installatie). Bij mij is ca. 90% van het gasverbruik voor rekening van verwarming.
Om voor die laatste 10% (bij mij ca. 75 m3 p/jaar) een forse extra investering te doen vind ik niet zo zinvol.
Voordeel is wel dat je geen vastrecht voor gas meer betaald. Met hybride dus wel, hoewel dat dan met een "kookgas" vastrecht kan (minder dan 500 m3 p/jaar).

Verder ben ik niet zo'n fan van een boiler. Vanwege de benodigde ruimte, beperkte inzetbaarheid bij lang of veel douchgebruik en de stilstandsverliezen. Er zijn dagen dat ik niet of nauwelijks gebruik maak van SWW. Dan vind ik de CV doorstroomketel in mijn situatie best wel geschikt.
De investering kan je over 2 termijnen uitsmeren, eerst een wp hybride opgesteld en een jaar of 2 jaar later zet je de boiler erbij.
Eerst een elga krijg je m.i spijt van.

Dagen geen sww verbruiken en dan ineens heel veel conflicteerd technisch behoorlijk, liefst verspreid weinig of juist veel dan kan je daar de juiste maatregelen voor nemen.
Een label B boilervat verliest overigens maar weinig warmte dus die kan je best een paar dagen bewaren.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• ElgaFreak
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 07:36
koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:52:
[...]

De investering kan je over 2 termijnen uitsmeren, eerst een wp hybride opgesteld en een jaar of 2 jaar later zet je de boiler erbij.
Eerst een elga krijg je m.i spijt van.

Dagen geen sww verbruiken en dan ineens heel veel conflicteerd technisch behoorlijk, liefst verspreid weinig of juist veel dan kan je daar de juiste maatregelen voor nemen.
Een label B boilervat verliest overigens maar weinig warmte dus die kan je best een paar dagen bewaren.
Kan ik beamen als Elga bezitter, ik zou nu een WP kiezen die in elk geval voldoende vermogen heeft bij -10.(kies er desnoods een die wel de mogelijkheid heeft voor SWW) De Elga heeft bij -10 maar de helft van het vermogen over, gaat mijn CV nu kapot dan kom ik vermogen te kort als het heel koud maar ik wil eigenlijk geen nieuwe CV meer . Dus dan zou ik een andere WP moeten kopen(of moeten gaan trucen met een 1:1 verwarmingselement en een WPB oid). 2 keer investeren.
Ik ben benieuwd wat je keuze wordt, laat het nog even weten.

• ElgaFreak
amarkest schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:40:
Draadloze AAN/UIT zender op ELGA CV-contact tbv elektrische bijverwarming.

Welk domotica systeem kan dit aan? Wellicht awmt003 van KAKU?
Ja kan, aan/uit van de Elga is een contact wat dicht gaat. Kan je zo aansluiten op de awmt003.
Ga je beneden een extra elektrisch kacheltje neerzetten voor als het vriest?

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:14
Meh, ik wil toch eens gaan kijken of ik een Atlantic WPB kan aansluiten. Heeft iemand die eentje in de buurt van tilburg staan? Liefst de 100l variant maar kan me voorstellen dat die weinig ingezet wordt ;)

Water verspillen is een tik op je billen!

• amarkest
ElgaFreak schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:17:
[...]

Ja kan, aan/uit van de Elga is een contact wat dicht gaat. Kan je zo aansluiten op de awmt003.
Ga je beneden een extra elektrisch kacheltje neerzetten voor als het vriest?
Als t smorgens onder de 2 graden is, duurt t wat te lang voor de kamer op temperatuur is. Gasketel bijschakelen doet ELGA goed. Dat kost dan 0,25 tot 0,5m3 gas, maar de 750w stand van de elrad is goed genoeg om ff bij te warmen. Via de Homewizard is dat mbv tempsensor in de kamer ook te regelen, maar via Cvaanuit van ELGA is wat mooier te regelen.

Er zit nog wel een addertje onder het gras bij de awmt300 mbt dubbel schakelen, dat moet ik nog bekijken of gewoon testen. Zo duur is ie nou ook niet.

Vanmiddag ff 1 scoren.

• The Lord
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 09:55
Nickkie55 schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:27:Plaats ze nooit in het water want dan gaan ze met een half jaar kapot.
Je hebt ook varianten welke in een dompelbuis gemonteerd zitten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
wauske schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:29:
Meh, ik wil toch eens gaan kijken of ik een Atlantic WPB kan aansluiten. Heeft iemand die eentje in de buurt van tilburg staan? Liefst de 100l variant maar kan me voorstellen dat die weinig ingezet wordt ;)
Wat is er lastig aan een inlaatcombinatie en 2 flexibele slangen (afh. vh model) aan te sluiten met wat verloopjes?
Maar er is ook een topic over: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• wauske
AUijtdehaag schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:47:
[...]

Wat is er lastig aan een inlaatcombinatie en 2 flexibele slangen (afh. vh model) aan te sluiten met wat verloopjes?
Maar er is ook een topic over: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Ik zeg niet dat ik 't lastig vindt, daarnaast heb ik ook al een inlaatcombinatie e.d. Ik wil alleen in de buurt een keertje luisteren hoe die klinkt aangezien ik nogal gevoelig ben voor geluid...

• ajan
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23-01 23:07
ElgaFreak schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:04:
[...]

Kan ik beamen als Elga bezitter, ik zou nu een WP kiezen die in elk geval voldoende vermogen heeft bij -10.(kies er desnoods een die wel de mogelijkheid heeft voor SWW) De Elga heeft bij -10 maar de helft van het vermogen over, gaat mijn CV nu kapot dan kom ik vermogen te kort als het heel koud maar ik wil eigenlijk geen nieuwe CV meer . Dus dan zou ik een andere WP moeten kopen(of moeten gaan trucen met een 1:1 verwarmingselement en een WPB oid). 2 keer investeren.
Ik ben benieuwd wat je keuze wordt, laat het nog even weten.
Ik verwacht dat mijn Intergas HRE ketel nog wel 10-15 jaar meegaat.
En ik vind het niet erg om die enkele dag of paar dagen gemiddeld per jaar met -10 C met de CV ketel bij te stoken. Met een Elga 5 kW heb ik voor verwarming ook nog overcapaciteit; 3 à 4 kW zou ook voldoende hier zijn.

Wie weet een prijsvriendelijk alternatief voor een Elga dan. Dus eentje die in de toekomst WW bereiding kan doen. Een Elga kan ik incl. installatie&subsidie voor 2600 € plaatsen.

De Nefit Enviline hybride? Zijn er wel tweakers die deze WP hebben?
Zie bijv: https://shop.ezzy.nl/nefit-enviline-hybride

Een monoblock wil ik niet; in de winter ben nogal eens 2 weken van huis. Wil niet het risico bij terugkomst lopen dat de WP stukgevroren is vanwege stroomuitval of andere storing.

• Nickkie55
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:32
The Lord schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:38:
[...]

Je hebt ook varianten welke in een dompelbuis gemonteerd zitten.
Die bedoel ik ook

7650Wp+4200Wp | 11kW Hitachi Yutaki-M | Aurer Edel Aqua 270ltr

• koevlaas2
wauske schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:29:
@thido heeft er 1, maar dat is volgens mij de 200L versie.

• koevlaas2
ajan schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:04:
[...]

Ik verwacht dat mijn Intergas HRE ketel nog wel 10-15 jaar meegaat.
En ik vind het niet erg om die enkele dag of paar dagen gemiddeld per jaar met -10 C met de CV ketel bij te stoken. Met een Elga 5 kW heb ik voor verwarming ook nog overcapaciteit; 3 à 4 kW zou ook voldoende hier zijn.

Wie weet een prijsvriendelijk alternatief voor een Elga dan. Dus eentje die in de toekomst WW bereiding kan doen. Een Elga kan ik incl. installatie&subsidie voor 2600 € plaatsen.

De Nefit Enviline hybride? Zijn er wel tweakers die deze WP hebben?
Zie bijv: https://shop.ezzy.nl/nefit-enviline-hybride

Een monoblock wil ik niet; in de winter ben nogal eens 2 weken van huis. Wil niet het risico bij terugkomst lopen dat de WP stukgevroren is vanwege stroomuitval of andere storing.
Panasonic heeft ook een Aquarea split warmtepomp in dezelfde vermogens als de monoblock.

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:47:
[...]

4 flexibele slangen, aftap erop, uitlaat naar buiten maken en eventueel nog een filter op de inlaat.
Niet zo simpel als jij voorstelt.

• koevlaas2
Japie.G schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:19:
Heb een paar stukken aanvoer en retour buis ongeisoleerd. Kan ik dat isoleren met de standaard bouwmarkt grijs schuimen mantels? Of beter wat anders kopen? (Ik denk aan condens tijdens koelbedrijf)
Als het buiten is kan het, dan omwikkel je het met 50mm bijpassende kleur tape.
Het best haal je eea direct bij de warmteservice (zonder plakrand) en vraag direct om de grijze PVC tape.
Als je buis nog los hebt schuif je de isolatie zoveel mogelijk erom heen zonder deze open te maken, de stukken bij de (pers)koppelingen tape je in. Buiten tape je alles in. Het tapen gaat het best als je dit vanuit de rol doet, los eromheen draaien is lastig om het mooi te krijgen.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10:52

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 11:46:
[...]

Als het buiten is kan het, dan omwikkel je het met 50mm bijpassende kleur tape.
Het best haal je eea direct bij de warmteservice (zonder plakrand) en vraag direct om de grijze PVC tape.
Als je buis nog los hebt schuif je de isolatie zoveel mogelijk erom heen zonder deze open te maken, de stukken bij de (pers)koppelingen tape je in. Buiten tape je alles in. Het tapen gaat het best als je dit vanuit de rol doet, los eromheen draaien is lastig om het mooi te krijgen.
@koevlaas2 Pasop met deze manier in dit forum ik heb hier al bijna een ban voor:-( [ mss mag jij het wel hahaha]

@Japie.G
Je kunt ook in het H topic kijken staat een linkje naar Ali voor buiten isolatie.
Betere waardes en meteen geschikt voor in de zon
Isoleert een berg en kost een beetje

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• wauske
Dylantje2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 12:59:
[...]

@koevlaas2 Pasop met deze manier in dit forum ik heb hier al bijna een ban voor:-( [ mss mag jij het wel hahaha]
Jij hebt toch ook een Atlantic explorer? Graag even wachten met je ban opstrijken totdat ik 'm heb mogen luisteren :9

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:41

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

[...]

Misschien iets voor tweakers forum, multi quote, dat past vast nog wel naast dat duimpje. Er is vraag naar blijkbaar.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dylantje2

Dylantje2

wauske schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:25:
[...]

Jij hebt toch ook een Atlantic explorer? Graag even wachten met je ban opstrijken totdat ik 'm heb mogen luisteren :9
Yep... Heb zo'n WPB ding maar zijn er meerdere...
En die ik heb is niet meer te koop dus....Of je bij moet luisteren..
Ik heb er igg erg veel plezier van, en als hij bij mij bevalt kan een nieuwe alleen maar stiller .. meestal

En tjs een ban ..Ach
Ik heb meer opties om bereikbaar te zijn hahah

edit:
Rol-Co schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:31:
[...]

Misschien iets voor tweakers forum, multi quote, dat past vast nog wel naast dat duimpje. Er is vraag naar blijkbaar.
tsja... Daar schijnt een apart topic voor te zijn om meer dingen ana te vragen..
maar een icoontje en duimpjes zijn imo overbodig ik zou liever gewoon moderne forum software zien.
Een melding een normaal quote een plaatje enz enz

Maar ik ben erg blij met tweakers dus, laat het maar voor wat het is..

Dylantje2 wijzigde deze reactie 03-11-2019 13:34 (33%)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• koevlaas2
E
wauske schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:25:
[...]

Het nieuwe versie 4 model is wel een stukje stiller dan zijn voorganger, verder scheelt het als ook de zuigkant een geïsoleerde slang heeft.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:49:
E
[...]

Het nieuwe versie 4 model is wel een stukje stiller dan zijn voorganger, verder scheelt het als ook de zuigkant een geïsoleerde slang heeft.
ik heb een aparaat wat zo in de ruimte zou kunnen hangen veel isolatie
En nog hier en daar open om te tweaken.. { gene tijd en zin ]

Maar het mooie is..
Ik hoor hem bijna niet aangezien ik hem aanzet als ik weg ben. [ CV hing er en die hoorde we ook iets als sww pakte ]
en als panelen terugleveren buffert hij meer warmte door de puls vanuit domoticz..

• koevlaas2
wauske schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:54:
[...]

Volgens mij wel, het gaat namelijk over de warmtevraag per m2. Anders zou ik ook al een passiefhuis hebben terwijl ik amper een energielabel A heb.
Volgens mij zijn de normen voor een passief huis uit het jaar kruik.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:52:
[...]

Passiefhuis is een utopie...
De meeste huizen al gebouwd, dus waarom die paar die er nog komen aanpassen?
Je zou passief als doel moeten hebben, maar elke bestaande bebouwing zal te kort gaan komen op een passief..

Maar dat kan geen reden zijn om niet duurzamer te gaan denken..
Mijn huis uit 90 een A label.. En dan kon ik niet eens invullen dat een WP en WPB had .. Dus slapende overheid?

Passief is mss wel vele malen te duur, waardoor mensen afhaken.
De lol moet zijn volgens de trias energetica meer met minder... [ oid hahah]

• water_escape
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11-01 20:23
Ik zit nog steeds in de onwetende fase. Zeker omdat ik de juiste merken/types niet ken.
Voor nu de onderstaande offerte ontvangen waar ik van schrik (wel incl aanleggen vloerverwarming ook). maar geen idee of dit te licht of te zwaar is, wel mooi ding. Hoor graag jullie expertise.

1x Viessmann Vitocal 222-A A06
Inclusief:
- 220L. boiler
- Hydraulische aansluitset
- 40L. buffervat
- Vitotrol afstandsbediening
1x Viessmann Vitoconnect 100 (inclusief 5 jaar garantie op warmtepomp)
Expansievat 18L. (incl. beugel)
Aansluit- en bevestigingsmaterialen

+ 110 M2 Draadmatten en isolatiefolie
Benodigde randisolatie
+ 1100 Meter vloerverwarmingslang (100% diffusie dicht)
1x 12-Groeps verdeler t.b.v. vloerverwarming
Arbeidsloon

Het geheel wordt ingesteld volgens fabrieksnormen en bedrijfsklaar opgeleverd.

Totaal inclusief 21% BTW € 17.330,00
Chris_82 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:06:
[...]

1. Laat de bestaande radiator gewoon meelopen met de WP, in aanvulling daarop IR-verwarming. In de toekomst met een verbouwing ook lekker wand/vloerverwarming er in.
2. Mooi, ook de plaatsing van een boiler zal daar makkelijker zijn dan naar een zolder tillen.
3. dat betreft de vloerverwarmingsbuizen, daarnaast moet je nog van de WP/CV naar de VV-verdeler toe. 28 of zelfs 35 mm is wel aan te raden voor de capaciteit die je nodig hebt, verdere info
5. verbaast me niks. Als je niet verder gaat isoleren zal je verbruik niet veel hiervan afwijken. Mijn woning kwam ook af van 3000-3500m3/jaar naar nu ca. 2000m3/jaar (of ca. 4000 kWh met de WP). Die meerkosten van een WP kun je beter in isolatie stoppen...
6. Ja. Is helaas niet eenvoudig. Heb zelf twee units, vanuit de zolder voor de slaapkamers/badkamer, en vanuit de kelder voor de woonkamer/keuken. In de leefruimtes zelf zijn alleen de ventielen te zien in het plafond en de vloer aangezien de buizen uit het zicht in de kelder/zolder lopen. Alternatief is decentraal met meerdere wandunits en evenzoveel gaten in je muur. Ventilatie/infiltratie is een groot warmteverlies in woningen uit jaren 70-80.

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• Chip2710
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:28
wauske schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:34:
[...]

Start en meteen weer stoppen, dan is je datalog leeg of bedoel je iets anders?
Mijn log zit nu vol, waardoor een melding komt.......

https://www.mupload.nl/img/uycm5vg61qhbm.png

https://www.mupload.nl/img/ojwjyt7ubeg.jpeg

Chip2710 wijzigde deze reactie 03-11-2019 15:33 (7%)

• wauske
Chip2710 schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:31:
[...]

Mijn log zit nu vol, waardoor een melding komt.......

https://www.mupload.nl/img/ojwjyt7ubeg.jpeg
Die melding geeft aan dat er een limiet bereikt is aan de server kant, niet aan jouw kant. Er staat letterlijk dat je pas weer kan gaan loggen als een andere gebruiker is gestopt met loggen...

• Chip2710
wauske schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:33:
[...]

Die melding geeft aan dat er een limiet bereikt is aan de server kant, niet aan jouw kant. Er staat letterlijk dat je pas weer kan gaan loggen als een andere gebruiker is gestopt met loggen...
Aha, zit dat zo. ;)

Maar hoe krijg ik mijn logboek leeg?
https://www.mupload.nl/img/uycm5vg61qhbm.png

• koevlaas2
water_escape schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:01:
Ik zit nog steeds in de onwetende fase. Zeker omdat ik de juiste merken/types niet ken.
Voor nu de onderstaande offerte ontvangen waar ik van schrik (wel incl aanleggen vloerverwarming ook). maar geen idee of dit te licht of te zwaar is, wel mooi ding. Hoor graag jullie expertise.

1x Viessmann Vitocal 222-A A06
Inclusief:
- 220L. boiler
- Hydraulische aansluitset
- 40L. buffervat
- Vitotrol afstandsbediening
1x Viessmann Vitoconnect 100 (inclusief 5 jaar garantie op warmtepomp)
Expansievat 18L. (incl. beugel)

+ 110 M2 Draadmatten en isolatiefolie
Benodigde randisolatie
+ 1100 Meter vloerverwarmingslang (100% diffusie dicht)
1x 12-Groeps verdeler t.b.v. vloerverwarming
Arbeidsloon

Het geheel wordt ingesteld volgens fabrieksnormen en bedrijfsklaar opgeleverd.

Totaal inclusief 21% BTW € 17.330,00

[...]
Je warmtepomp is een 5,8 kW warmtepomp die overigens kan moduleren tussen de 3,8 en 6,6 kW (valt mij tegen).
Is nogal een cijfercircus in de folder waar bij ieder onderdeel iets anders staat.
https://www.viessmann.nl/...8-2019%20Warmtepompen.pdf

• wauske
Hmm, die kan ik helemaal niet selecteren...

• koevlaas2
[...]

Deze Tweakersveteraan doet dit al 8 delen zo O-)

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 11:48
koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:39:
[...]

Deel 8 alweer sinds september 2013!

• Chip2710
wauske schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:38:
[...]

Hmm, die kan ik helemaal niet selecteren...
Knoppie zit daar....zie afbeelding

https://www.mupload.nl/img/gnd15590cq.jpeg

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:39:
[...]

Dan maken ze verschillen hahahahah

Ik gun het je van harte...
De Wp rules laten we maar zeggen

• water_escape
is dit dan "niet goed" of "niet voldoende" ?
Wat voor range is gewenst voor moduleren?
koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:36:
[...]

Je warmtepomp is een 5,8 kW warmtepomp die overigens kan moduleren tussen de 3,8 en 6,6 kW (valt mij tegen).
Is nogal een cijfercircus in de folder waar bij ieder onderdeel iets anders staat.
https://www.viessmann.nl/...8-2019%20Warmtepompen.pdf

• koevlaas2
water_escape schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:46:
is dit dan "niet goed" of "niet voldoende" ?
Wat voor range is gewenst voor moduleren?

[...]
Ik had wel wat minder minimaal vermogen verwacht, 3,8 kW van een 6 kW WP is geen Nobelprijswinnaar.

• amarkest
@ElgaFreak

werkt in testmodus perfect.

Nu alleen de praktijk afwachten

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11:24
Dat doet mijn 11,2KW bijna ;)

Zo'n 25 a 30 % is wel redelijk "normaal" in WP wereld. (Tov max vermogen)

Grolsch wijzigde deze reactie 03-11-2019 17:26 (9%)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 07:22
koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:01:
[...]

Ik had wel wat minder minimaal vermogen verwacht, 3,8 kW van een 6 kW WP is geen Nobelprijswinnaar.
Lijkt wel een nominatie voor de Nobelprijs te verdienen, bij 7/35 4,8kW en bij -7/35 5,6kW, hoe zouden ze dat toch doen ?

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• joozzt
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Wij hebben een 200S nu bijna 2 jaar staan. Bij dit weer gaat ie elk half uur tot uur 1x keer aan voor 1 tot 3 min. Rond 2 graden blijft ie nu lopen op 700W min electrisch , dus zo'n 2.8 kW warmtevermogen, als ik het goed heb, is niet mijn specialiteit :-)
De installateur zei dat ie meer als 100.000 x ( of was het 1 miljoen ?) kon schakelen. Maar ja, we zitten nu na 2 jaar op 10.000, dat komt ook wel doordat de installatie het eerste jaar niet goed ingesteld was, constante 40 graden aanvoer temp in vloerverwarming is geen goed idee geloof ik ?

Aan en uit gaan is trouwens ook goed voor de herrie denk ik, binnen 25 min val je wel in slaap als ie onder je raam staat. Maar dat staat ie bij ons niet...
Is wel erg stil, dat klopt helemaal, je hoort hem nauwelijks. Bij de achterburen hoor je allerlei bromtonen etc. Deze geeft eigenlijk alleen ruis van de ventilator, maar staat ook achter in de tuin in de vrije buitenlucht.

Voor de rest geen klachten, maar ook geen hosanna, is maar een apparaat :-)

PVOutput , Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• koevlaas2
Diff_Angle schreef op zondag 3 november 2019 @ 18:11:
[...]

Lijkt wel een nominatie voor de Nobelprijs te verdienen, bij 7/35 4,8kW en bij -7/35 5,6kW, hoe zouden ze dat toch doen ?
Drogere lucht bij -7c

• ElgaFreak
amarkest schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:33:
[...]

Als t smorgens onder de 2 graden is, duurt t wat te lang voor de kamer op temperatuur is. Gasketel bijschakelen doet ELGA goed. Dat kost dan 0,25 tot 0,5m3 gas, maar de 750w stand van de elrad is goed genoeg om ff bij te warmen. Via de Homewizard is dat mbv tempsensor in de kamer ook te regelen, maar via Cvaanuit van ELGA is wat mooier te regelen.

Er zit nog wel een addertje onder het gras bij de awmt300 mbt dubbel schakelen, dat moet ik nog bekijken of gewoon testen. Zo duur is ie nou ook niet.

Vanmiddag ff 1 scoren.
eehhh maar wat ga je nu precies aanzetten met de awmt300?

• amarkest
ElgaFreak schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:04:
[...]

eehhh maar wat ga je nu precies aanzetten met de awmt300?
op de cv AANUIT vd ELGA aangesloten schakelt awmt003 een el.bijverwarming in de woonkamer aan als ELGA dat wil.

zal vnl bij =<2c gebeuren, want zo is/was het voor de cvketel ingesteld.

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:16
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:59:
[...]

2500 kWh kost toch ook € 500,- per jaar.
Atlantic explorer die kost na subsidie maar een paar 100, wel even zelf installeren.
2000 euro voor de WP en dan toch 1100+150 (voor A+) subsidie als ik het goed heb?
Gezien de atlantic explorer 700Watt is voor de WP.
Dus dan blijft er 750 euro over die je terug moet verdienen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• water_escape
alaintje schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:30:
[...]

2000 euro voor de WP en dan toch 1100+150 (voor A+) subsidie als ik het goed heb?
Gezien de atlantic explorer 700Watt is voor de WP.
Dus dan blijft er 750 euro over die je terug moet verdienen.
2k? de WP die in mijn offerte staat is 7k. Of zit het verschil erin dat dat een all in one is?

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:16
water_escape schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:02:
[...]

2k? de WP die in mijn offerte staat is 7k. Of zit het verschil erin dat dat een all in one is?
Ik doel op deze welke koelvaas2 welke eens deelt in dit topic:
https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector

Ik zie hem op andere websites ook voor 1000 euro meer te koop staan...

enige nadeel voor mij zou zijn de hoogte van 2,1 die je nodig hebt. In de toekomst moet die in de kelder komen, dus dat wordt ergens lokaal een kuiltje hakken :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• water_escape
alaintje schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:23:
[...]

Ik doel op deze welke koelvaas2 welke eens deelt in dit topic:
https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector

Ik zie hem op andere websites ook voor 1000 euro meer te koop staan...

enige nadeel voor mij zou zijn de hoogte van 2,1 die je nodig hebt. In de toekomst moet die in de kelder komen, dus dat wordt ergens lokaal een kuiltje hakken :+ .
ah de WP-Boiler. duidelijk.
Als ik eerst voor een WP ga komt die in de kelder. en zou deze ook bij moeten (of soortgelijk) . zal de hoogte van kelder eens opmeten, en het trapgat doorgang / hoek.

• Diff_Angle
Het is dus normaal voor een WP dat hij bij -7C meer vermogen afgeeft dan bij +7C ? Ik kan me niet herinneren dat ik dat eerder heb gezien, maar ik heb geen data-sheets ik zou me dus zomaar kunnen vergissen.

• Grolsch
Nee, in de basis is dat in principe niet zo, maar leveranciers geven soms bij koudere temperaturen andere Frequenties / functies vrij waardoor er bij -7 meer vermogen beschikbaar is.

Mijn Mitsu bijvoorbeeld levert bij +7 Ta 35 14,8KW, en bij -7 Ta 35 14,9KW.
Bij mijn Mitsu heeft het ook te maken dat de injectie (Flash technology) actief is bij -7 en niet bij +7.

De Pana daarintegen kakt volgens mij juist in bij -7, maar heeft bij -10 wel weer 5KW vermogen.
E.e.a. is afhankelijk van de instellingen van de fabrikant.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 05:04
Klopt @Grolsch bij -10 gaat ie van 57 naar 72 Hz dacht ik, en bij -20 nog stap hoger

• Diff_Angle
Voor de puzzelaars, wie kan een plausibele verklaring geven ? 2 woningen verbruik per ggd 0,626 en de ander 0,499 over de periode 01-10-2018 - 30-09-2019. https://www.mupload.nl/img/k3oeud.03.58.pnghttps://www.mupload.nl/img/zh93esi1rwst.56.26.png
In januari 2019 is het plaatje echter omgekeerd, de onzuinige woning verbruikt dan 0,668 en de ander 0,673. https://www.mupload.nl/img/2fu4nvzp0pm.59.28.png.
Over een heel jaar ziet het er alsvolgt uit:

De verwarmingsinstallatie is op beide adressen overanderd net als het stookgedrag.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:08 (15%)

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:48:
Klopt @Grolsch bij -10 gaat ie van 57 naar 72 Hz dacht ik, en bij -20 nog stap hoger
-20 is wel erg koud, al hoop ik het ooit nog eens mee te maken >:)

Maar laat eerst -10 maar eens komen.

• reneeke1970
  • Laatst online: 05:04
Grolsch schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:21:
[...]

En bijna alle pana geven paar graden teveel aan dus die -10 zullen we technisch ook niet mee maken denk.

• donaldk
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 05:15
koevlaas2 schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:52:
[...]

Zijn wel vernieuwd en juist aangepast op klimaat locatie woning, dus deels verlaagd?

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-01 12:02
Diff_Angle schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:02:
Voor de puzzelaars, wie kan een plausibele verklaring geven ? 2 woningen verbruik per ggd 0,626 en de ander 0,499 over de periode 01-10-2018 - 30-09-2019. [Afbeelding][Afbeelding]
In januari 2019 is het plaatje echter omgekeerd, de onzuinige woning verbruikt dan 0,668 en de ander 0,673. [Afbeelding].
Over een heel jaar ziet het er alsvolgt uit:
[Afbeelding]
De verwarmingsinstallatie is op beide adressen overanderd net als het stookgedrag.
Van heel veel factoren afhankelijk die als externe moeilijk in te schatten zijn. Ik doe een heel willekeurige gok:

In het huis wat normaal gesproken als onzuinig wordt geclassificeerd zit in jan 2019 ineens een zwangere vrouw aan de thermostaatknoppen die het de hele maand erg warm heeft en 2 graden lager stookt dan gebruikelijk...

• hpmkruit
  • Laatst online: 11:44
Als het stookgedrag niet verandert is, dan is mogelijk een (wintersport)vakantie in januari een verklaring?

• Diff_Angle
@godfriedd @hpmkruit Helaas geen van beiden correct. Ik meldde dat het stookgedrag ongewijzigd was.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:56 (29%)

• hpmkruit
@Diff_Angle Dan zul je toch echt meer context/variabelen moeten achterhalen ben ik bang.

edit: ik kijk in de grafiek en zie in jun, jul en aug dat in de warme/hete maanden er ook meer verbruik is in het 'zuinige' huis. Is hier wel een verklaring voor? Mogelijk is dat gerelateerd.

hpmkruit wijzigde deze reactie 04-11-2019 13:00 (52%)

• Diff_Angle
@hpmkruit Niet zo snel opgeven, het heeft bij mij ook even geduurd voor het kwartje viel. De huizen staan nog steeds op dezelfde plek, de gezinssamenstelling is niet veranderd. In beide gevallen wordt er met een vergelijkbare WP gewerkt om te verwarmen.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 04-11-2019 13:02 (17%)

• hpmkruit
Ok, excuus. Ik dacht dat het om een serieuze hulpvraag ging. Dan laat ik dit even voorbij gaan.

• Diff_Angle
hpmkruit schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:56:
@Diff_Angle Dan zul je toch echt meer context/variabelen moeten achterhalen ben ik bang.

edit: ik kijk in de grafiek en zie in jun, jul en aug dat in de warme/hete maanden er ook meer verbruik is in het 'zuinige' huis. Is hier wel een verklaring voor? Mogelijk is dat gerelateerd.
Koeling, je bent 'warm', qua richting waarin je het moet zoeken.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 04-11-2019 13:05 (4%)

• Daannn1987
  • Nu online
In januari meer defrosts?
Meer wind?

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• Diff_Angle
Daannn1987 schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:22:
In januari meer defrosts?
Meer wind?
Als je dit, je eigen verbruik 10-2018 t.o.v. 10-2019 kunt verklaren heb je ook de verklaring voor die andere. Ik ga er even vanuit dat je geen van beide periodes op vakantie bent geweest.
Je verbruik per ggd gaat van 0,219 naar 0,291
_

Diff_Angle wijzigde deze reactie 04-11-2019 14:51 (12%)

• Daannn1987
  • Nu online
Diff_Angle schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:45:
[...]

Als je dit, je eigen verbruik 10-2018 t.o.v. 10-2019 kunt verklaren heb je ook de verklaring voor die andere. Ik ga er even vanuit dat je geen van beide periodes op vakantie bent geweest.
Je verbruik per ggd gaat van 0,219 naar 0,291
[Afbeelding]_[Afbeelding]
Hmm hoe kom jij aan mijn verbruiksdata.. . Hajeetje :+ ?

Ondanks dat ik niet op vakantie ben gegaan is er hier wel wat gewijzigd..
+1 gezinslid, Tado weer vervangen voor Honeywel, Stook dit jaar 21,5 ipv 21 en ik verwarm een kamer meer.

Ik gok op meer zonuren... dat is bij mij vrij bepalend iig.

Daannn1987 wijzigde deze reactie 04-11-2019 15:26 (4%)

• Diff_Angle
@Daannn1987 Als je PV hebt, leg je opbrengsten van 10-2018 en 10-2019 maar eens naast elkaar, dan heb je het definitieve antwoord.

• Daannn1987
  • Nu online
Diff_Angle schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:49:
@Daannn1987 Als je PV hebt, leg je opbrengsten van 10-2018 en 10-2019 maar eens naast elkaar, dan heb je het definitieve antwoord.
Heb PV sinds eind juli dit jaar dus helaasch ;)

• Diff_Angle

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 23-01 20:54
Instraling van energie door de zon.
Oktober was hier dramatisch, bij mijn huis gemeten op het zuiden:

Oktober 2018 2.76 kWh/Dag/m2
Oktober 2019 1.57 kWh/Dag/m2

Dus 2019 was slechts 57% van 2018 hier.

16400 Wp - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Diff_Angle
Het huis uit de eerste vergelijking had 77% minder zon en 35.6% meer verbruik.
Daannn1987 had 62% minder zon en 32.8% meer verbruik.
De 'onzuinige' heeft erg veel schaduw van bomen en had een meerverbruik van 5.9%

Diff_Angle wijzigde deze reactie 04-11-2019 16:17 (3%)

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Ik zie de mindere instraling aan het (voor graaddagen gecorrigeerde) meerverbruik
bij mij quasi gespiegelt terug. 2018 ca.1,0 kWh/ggd vs. 2019 ca. 1,4 kWh/ggd
(grove! schatting - binnentemperatuur ca. 1°C hoger, zolder tijdelijk ook verwarmd)
YMMV

dunklefaser wijzigde deze reactie 04-11-2019 16:24 (15%)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 23-01 20:54
@dunklefaser Ik had vorig jaar in Oktober nog geen slimme gas meter, en hield dat ook niet per maand bij dus geen idee wat ik toen verstookte. Kan dus helaas geen vergelijk maken. (Die waarschijnlijk toch mank zal gaan vanwege het feit dat ik nu op veel lagere temperatuur verwarm.)

16400 Wp - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Daannn1987
  • Nu online
Diff_Angle schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:15:
De 'onzuinige' heeft erg veel schaduw van bomen en had een meerverbruik van 5.9%
Lang-leve de zon :+
Een beter geïsoleerd zal ook meer warmte vasthouden, de zon is dus een enorme helpende hand bij mij.

M.i. allemaal goed verklaarbaar ;)

• amarkest
amarkest schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:20:
[...]

op de cv AANUIT vd ELGA aangesloten schakelt awmt003 een el.bijverwarming in de woonkamer aan als ELGA dat wil.

zal vnl bij =<2c gebeuren, want zo is/was het voor de cvketel ingesteld.
@Daannn1987 @avandermeulen

Slimme regeling van ELGA: het lijkt erop dat CVAANUIT pas geactiveerd wordt als de gevraagde ketelTa hoger is dan de actuele Ta.

Op zich eigenlijk wel logisch.

• Daannn1987
  • Nu online
amarkest schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:15:
[...]

@Daannn1987 @avandermeulen

Slimme regeling van ELGA: het lijkt erop dat CVAANUIT pas geactiveerd wordt als de gevraagde ketelTa hoger is dan de actuele Ta.

Op zich eigenlijk wel logisch.
Het hangt ook samen met de graadminuten.. als die afgeteld is tot 0 wordt de ketel bijgeschakeld.
De graadminuten tellen harder af naar mate de gevraagde temp meer afwijkt van de actuele temp

• amarkest
Daannn1987 schreef op maandag 4 november 2019 @ 17:27:
[...]

Het hangt ook samen met de graadminuten.. als die afgeteld is tot 0 wordt de ketel bijgeschakeld.
De graadminuten tellen harder af naar mate de gevraagde temp meer afwijkt van de actuele temp
Dat is ook zo, maar het lijkt erop dat ie ook de gevraagde KetelTa vergelijkt met de actuele Ta.

Pas toen ANNA vroeg om een hogere KetelTa werd CVAANUIT echt geactiveerd.

Ik ga nog ff door met loggen.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 11:48
Diff_Angle schreef op maandag 4 november 2019 @ 16:15:
Maar waarschijnlijk in de zomer een koelere woning

• Diff_Angle
@Ramon_1984 Inderdaad, een 'nadeel' kan ook zijn 'voordeel' hebben.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-01 20:59
Grolsch schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:21:
[...]

Als het goed is heb je dat al eens meegemaakt: In 1996 woonde ik in Twente en was het op 8 februari -21 aan de grond (en -18 op 1 meter hoogte). Ik moest toen fietsen en vroeg me al af waarom ik het zo koud had...

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:32:
[...]

Als het goed is heb je dat al eens meegemaakt: In 1996 woonde ik in Twente en was het op 8 februari -21 aan de grond (en -18 op 1 meter hoogte). Ik moest toen fietsen en vroeg me al af waarom ik het zo koud had...
In 2012 hadden we nog -20c.
https://nos.nl/artikel/33...en-vorst-in-lelystad.html

koevlaas2 wijzigde deze reactie 04-11-2019 20:39 (8%)

• wauske
koevlaas2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:37:
[...]

In 2012 hadden we nog -20c.
Die kan ik me nog herinneren ja, woonde we net een paar weken in dit huis en vroeg me al af of ik 't binnen nog wel warm zou houden (achteraf gezien nooit een issue geweest).

• koevlaas2
wauske schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:41:
[...]

Die kan ik me nog herinneren ja, woonde we net een paar weken in dit huis en vroeg me al af of ik 't binnen nog wel warm zou houden (achteraf gezien nooit een issue geweest).
T/m -6c is hier nu alles getest en dat gaat goed, dus die 4c extra tot de -10c gaat denk ik ook nog wel goed.
Word het echt zo koud ga ik die kans aangrijpen onder de vloer te meten, kijken of het daar ook erg koud word.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik dacht dat het eerder was maar klopt wel, had een keer -23 op de temperatuurmeter in de auto, heb nog een foto gemaakt.

• pleio65
  • Laatst online: 23-01 22:19
Rol-Co schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:49:
[...]

Ik dacht dat het eerder was maar klopt wel, had een keer -23 op de temperatuurmeter in de auto, heb nog een foto gemaakt.
-23. De ultieme WP test.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• koevlaas2
Schakelt ie over op je 'trekt nog geen kroket uit een zakje' element :+

• Rol-Co

Rol-Co

Ja inderdaad, stiekem zit ik er wel eens op te wachten, een paar dagen om te kijken wat er dan allemaal gebeurd.
-11 hebben we al eens gehad dacht ik.

• Grolsch
Andrehj schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:32:
[...]

Ik was er wel, maar kan me die dag niet herinneren. Het zal vanzelf wel een keer weer hard gaan vriezen.

• pleio65
koevlaas2 schreef op maandag 4 november 2019 @ 20:55:
[...]

Schakelt ie over op je 'trekt nog geen kroket uit een zakje' element :+
Heb dan in ieder geval nog een paar cv houtkachels met de nodige KWs ter beschikking.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• pleio65
Rol-Co schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:04:
[...]

Ja inderdaad, stiekem zit ik er wel eens op te wachten, een paar dagen om te kijken wat er dan allemaal gebeurd.
-11 hebben we al eens gehad dacht ik.
1x heel even -10 aflopen winter. Dat ging op stilte stand 2 nog goed.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:05:
[...]

Ik was er wel, maar kan me die dag niet herinneren. Het zal vanzelf wel een keer weer hard gaan vriezen.
En 28-2-2018 ?

https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20180227&gs=0&m=1

Hier al -8 op de meter, jij zit in het oosten.

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

Japie.G

Colour Classic

Dankzij jullie hulp ben ik inmiddels al stukken verder in het begrijpen van mijn warmtepomp systeem. Dankzij de kennis hier kan ik inmiddels ook wat dingen goed loggen. Nu nog begrijpen hoe het te interpreteren

Mijn systeem werkt met een vaste flow (en niet met een vaste deltaT) dat heeft als voordeel dat ik dus vrij simpel het opgebrachte vermogen en COP kan berekenen in Domoticz met het elektrisch verbruik, de Ta en Tr als gemeten gegevens. Alles met externe sensoren ongeijkt dus het is allemaal niet mega exact maar geeft een goede indicatie.

Vandaag een run

Elektrisch gebruik

Thermisch vermogen opgebracht

DeltaT

Verbruik en opgebracht vermogen

En daar schrik ik eigenlijk van het minimale thermische vermogen wat ik zie. Namelijk zo'n 4kW. Het betreft een 8kW Daikin(-Intergas hybride) systeem, maar voor CV is het hele intergas gedeelte afgeschakeld even. Hij draait dus alleen maar op de warmtepomp voor verwarming van de woning. De gasboiler doet alleen het SWW.

Volgens de specsheet kan hij terug naar 1,8kW thermisch (maar wel bij een hogere Ta en een lagere Tbuiten tov wat ik vandaag draaide.) Ik probeer te doorgronden hoe dit nu zit. Waarom gaat mijn WP niet gewoon nog lager in thermisch vermogen draaien? Als ik de gewenste TA verlaag (onder de 28 graden) krijg ik onherroepelijk pendelgedrag. Ik begrijp dat dat zou moeten komen doordat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan. Maar hoe zit dit nu precies? Het betreft ongeveer 80m2 verwarmd oppervlak middels vloerverwarming 10cm HoH en 20m2 15cm HoH.

Japie.G wijzigde deze reactie 04-11-2019 21:37 (4%)

De hartelijke groeten van mij!

• Rol-Co

Rol-Co

@Japie.G
Omdat het 12-13 graden is buiten, dan komt mijn 7kW ook niet lager dan 4,3kW met 750W. Als het kouder is buiten (rond 0 ) is dat al 3,5kW met 770W bijv.

• koevlaas2
pleio65 schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:09:
[...]

Heb dan in ieder geval nog een paar cv houtkachels met de nodige KWs ter beschikking.
Ik alleen nog 3 airco's

• Grolsch
Rol-Co schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:13:
[...]

En 28-2-2018 ?

https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20180227&gs=0&m=1

Hier al -8 op de meter, jij zit in het oosten.
Toen was het hier nog een paar graden kouder :) ruim 70kWh op 1 dag weg, van nachtverlaging was toen weinig sprake ;)

• Grolsch
Japie.G schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:31:
Dankzij jullie hulp ben ik inmiddels al stukken verder in het begrijpen van mijn warmtepomp systeem. Dankzij de kennis hier kan ik inmiddels ook wat dingen goed loggen. Nu nog begrijpen hoe het te interpreteren

Mijn systeem werkt met een vaste flow (en niet met een vaste deltaT) dat heeft als voordeel dat ik dus vrij simpel het opgebrachte vermogen en COP kan berekenen in Domoticz met het elektrisch verbruik, de Ta en Tr als gemeten gegevens. Alles met externe sensoren ongeijkt dus het is allemaal niet mega exact maar geeft een goede indicatie.

Vandaag een run

Elektrisch gebruik
[Afbeelding]

Thermisch vermogen opgebracht
[Afbeelding]

DeltaT
[Afbeelding]

Verbruik en opgebracht vermogen
[Afbeelding]

En daar schrik ik eigenlijk van het minimale thermische vermogen wat ik zie. Namelijk zo'n 4kW. Het betreft een 8kW Daikin(-Intergas hybride) systeem, maar voor CV is het hele intergas gedeelte afgeschakeld even. Hij draait dus alleen maar op de warmtepomp voor verwarming van de woning. De gasboiler doet alleen het SWW.

Volgens de specsheet kan hij terug naar 1,8kW thermisch (maar wel bij een hogere Ta en een lagere Tbuiten tov wat ik vandaag draaide.) Ik probeer te doorgronden hoe dit nu zit. Waarom gaat mijn WP niet gewoon nog lager in thermisch vermogen draaien? Als ik de gewenste TA verlaag (onder de 28 graden) krijg ik onherroepelijk pendelgedrag. Ik begrijp dat dat zou moeten komen doordat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan. Maar hoe zit dit nu precies? Het betreft ongeveer 80m2 verwarmd oppervlak middels vloerverwarming 10cm HoH en 20m2 15cm HoH.
Is afhankelijk van vele parameters. Zo gaat mijn Mitsu pas vanaf T buiten +12 verder terug Moduleren naar 800W elektrisch.

Bij T buiten 10 graden is 1200 watt het minimale....

• pleio65
Altijd handig als backup. Ik verwacht dat er aardig wat woningen bij -15 of kouder het met een WP moeilijk krijgen.

• Rol-Co

Rol-Co

pleio65 schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:04:
[...]

Altijd handig als backup. Ik verwacht dat er aardig wat woningen bij -15 of kouder het met een WP moeilijk krijgen.
Ik denk het niet, je hebt dan nagenoeg geen defrosts dus kan lekker doorwarmen, hooguit zijn er wat hybride die op de ketel draaien, maar die hebben ook geen wp only design in de basis.

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:14:
[...]

Ik denk het niet, je hebt dan nagenoeg geen defrosts dus kan lekker doorwarmen, hooguit zijn er wat hybride die op de ketel draaien, maar die hebben ook geen wp only design in de basis.
Idd, zolang ie loopt gaat het goed en hebben we het niet koud.
Ook wind is niet zo'n probleem, viel mee de afgelopen keren harde oosten wind (en koud).

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
[...]

Ik wou zeggen, COP stort misschien in, maar veel WP's halen gewoon hun maximale vermogen bij die temperaturen..... Mocht dat niet genoeg zijn, dan is er bewust ondergedimensioneerd,

Voorbij -20 word het een ander verhaal, maar dat komt zeeeeeeeeeer zelden voor.

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23-01 19:56
@Japie.G
Kan je flow nog omhoog? Met 15l/m zit je aan de lage kant en zal je minder afgifte in de vloer hebben. Hier haal ik op vergelijkbare m2 zo'n 22l/m waardoor de deltaT lager wordt en de aanvoer temp ook lager kan :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

Japie.G

Colour Classic

roelzadh schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 00:12:
@Japie.G
Kan je flow nog omhoog? Met 15l/m zit je aan de lage kant en zal je minder afgifte in de vloer hebben. Hier haal ik op vergelijkbare m2 zo'n 22l/m waardoor de deltaT lager wordt en de aanvoer temp ook lager kan :-)
De flow is instelbaar tot 20l/min. Ik heb nu 10 groepen draaien op 1,5l/min. De flow verhogen zou gunstig kunnen zijn zeg je?

Ik zit alleen met het volgende. Er zit een bypass in het systeem waar ik ook een temperatuur sensortje onder heb hangen. De bypass staat op zn hoogste stand (0,5) maar toch zie ik nu al dat hij iets doorloopt. Als ik de flow ga verhogen denk ik dat ook de bypass nog meer gaat doorlaten toch? Verder staan er in de handleiding wat grafieken over statische drukken en dergelijk met daarbij dat 15l/min aanbevolen wordt. Ik zal me daar eens wat verder in verdiepen..

De hartelijke groeten van mij!

• pleio65
[...]

Nagenoeg geen defrosts is zeker een voordeel. Maar je houdt de woning onvoldoende warm als de warmtevraag groter is dan de WP op dat moment kan leveren. Maar goed, mocht het zo koud worden, dan is dat niet meer dan 1 nacht/ vroege morgen. Het tijdig informeren van de vrouw des huizes over een naderende koude nacht en iets met een WP voorkomt misschien gemopper de andere morgen hahaha.

Pagina: 1 ... 9 ... 55 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True