Verwijderd schreef op donderdag 7 november 2019 @ 00:10:
@
PentaClover Ik ben daar in het verleden ook al eens mee aan het stoeien geweest, wat me absoluut NIET lukte, ik meende te observeren dat er ook sprake lijkt te zijn van faseverschuiving vanwege de massa v.d. woning. Ik ben overigens wel erg benieuwd welke wegingsfactoren of je voor de diverse parameters gevonden hebt, althans voor jouw woning. Misschien dat ik dan achteraf nog wat met mijn historische data kan spelen.
Iets concreter wat ik gedaan heb:
Mijn T
Binnen meet ik met de thermostaat van de Nefit ketel, deze hangt in het midden van mijn huis op de beneden verdieping in de woonkamer, afstand tot buitenmuur voorkant (zuid) en achterkant (noord) +/- 5 meter, afstand tot buitenmuur oost +/- 5.5 meter, afstand tot buitenmuur west +/- 7 meter. Dit is een vrij goede representatie van de gemiddelde temperatuur hier in huis.
Mijn T
Buiten meet ik met de sensor van de airco buitenunit, deze hangt in de schaduw en uit de wind.
Mijn graaddagen zijn T
Binnen-T
Buiten
De energie die toegevoegd wordt aan mijn woning zijn:
- Electriciteit die binnen de geisoleerde schil gebruikt wordt
- Warmte van de aanwezige personen (Aanwezigheid meet ik niet, maar gemiddeld lijkt 14 uur per dag * 2 personen * 120 Watt = 3.36 kWh aardig te kloppen)
- Warmte van de zonneinstraling
- Warmte geproduceerd door CV ketel
De energie die de woning verlaat is:
- Het warmte verlies, een getal X in kWh/Graaddag/24h * het aantal gemeten graaddagen
Over de periode metingen die ik gebruik stel ik dat T
Binnen gelijk is aan het begin en het einde en dus dat alle energie die toegevoegd is aan het huis gelijk moet zijn aan het verlies. (Dit is vast niet helemaal waar, maar gezien de periode 120 dagen is, is de fout per dag dan verwaarloosbaar klein)
Voor de periode begin dit jaar heb ik voor 1m
3 gas 8.79 kWh gerekend, toen was het rendement van mijn CV ketel met verwarmen ongeveer 100% van de onderwaarde.
Voor de Zonne Instraling heb ik dus een wat ingewikkeldere formule gebruikt, waarbij het eerste deel de energie voorstelt die direct door de ramen naar binnen komt, en het tweede deel de energie die door de muren naar binnen komt:
Warmte
Zon = EnergieZon/m
2 * Factor
Zon + EnergieZon/m
2 * Factor
ZonWind / (Windsnelheid * (T
ref - T
Buiten))
T
ref heb ik gekozen op 30
oC
Dit in een spreadsheet gezet en per maand het gemiddelde warmte verlies per graaddag uit laten rekenen, plus per maand de afwijking van het gemiddelde van de maanden.
Vervolgens de factoren net zo lang lopen aanpassen totdat de afwijking van het gemiddelde warmte verlies per graaddag per maand ten opzichte van het gemiddelde van alle maanden minimaal was.
Voor mijn huis was dat voor Feb-Mei dit jaar:
Warmte Verlies = 8.0465 kWh/Graaddag/24h
Factor
Zon = 2.344
Factor
ZonWind = 126
Grolsch schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:42:
[...]
Zonneinstraling heeft zeker invloed, maar hoe dit uit te rekenen is.....
Onze woning heeft de keuken pal op zuid met veel ramen erin, dus met een klein beetje zon is deze zo warm. Daar achter (richting noord) ligt de woonkamer, deze temperatuur loopt niet zo hard op. Daarachter ligt het kantoor (en deze zit dus vol op noord) en deze ruimte profiteert helemaal niet van de zonneinstraling.
Wind schijnt niet zoveel invloed te hebben op het warmteverlies als de woning goed geïsoleerd is, aldus @
Zwerius . Hij heeft daar ooit wel eens iets over verteld. Het kwam er op neer dat wind bij goede isolatie geen rol speelt, wel als de wind vol in de ventilatieroosters of andere tochtgaten zou blazen.
Ik zie ook geen invloed van wind op warmte verlies, maar wel op hoeveel zonnewarmte het huis in komt, als het buiten koud is en waait, krijgt mijn buitenmuur gewoon minder kans om warmte van de zon op te nemen en koelt al af voordat de warmte door de isolatie heen is doorgegeven naar binnen.
Ik verwarm nu met over een run met een gemiddelde T
a van 35.4
oC en een gemiddelde T
r van 27.2
oC en ik zie dat er dan zo'n 9.7 kWh warmte geleverd wordt per m
3 Gas volgens de Kamstrup dus dat zit al erg dicht bij de boven waarde.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR