Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:34
Ik kan het me bijna niet voorstellen maar mocht het zover komen dat onze 11,2 Zubadan niet genoeg warmte kan leveren dan hebben we nog de volgende backup(s):
- Warmteelement in de WP
- Warmteelement in de boiler
- Warmteelement in de buffer

Ik weet niet precies wat het vermogen van het element in de WP zelf is maar die in de buffer en boiler zijn beide 3kW. We hebben dus ergens tussen de 6 en 9 kW extra beschikbaar voor noodgevallen. Moet toch voldoende zijn denk ik.

DJT wijzigde deze reactie 05-11-2019 09:04 (9%)

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:08
bbbrumbrum schreef op maandag 4 november 2019 @ 22:18:
[...]

Ik wou zeggen, COP stort misschien in, maar veel WP's halen gewoon hun maximale vermogen bij die temperaturen..... Mocht dat niet genoeg zijn, dan is er bewust ondergedimensioneerd,

Voorbij -20 word het een ander verhaal, maar dat komt zeeeeeeeeeer zelden voor.
Bij -20 ga ik de hele dag taarten bakken..
Zelf als het -15 wordt, heb ik wellicht al een uitdaging met de ELGA :+

Stiekem hoop ik er een beetje op... het gaat tenslotte al 3 jaar goed

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20:09
Daannn1987 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:04:
[...]

Bij -20 ga ik de hele dag taarten bakken..
Zelf als het -15 wordt, heb ik wellicht al een uitdaging met de ELGA :+

Stiekem hoop ik er een beetje op... het gaat tenslotte al 3 jaar goed
Ik trek een fles wodka open. ;)

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
pleio65 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 08:45:
[...]

Nagenoeg geen defrosts is zeker een voordeel. Maar je houdt de woning onvoldoende warm als de warmtevraag groter is dan de WP op dat moment kan leveren. Maar goed, mocht het zo koud worden, dan is dat niet meer dan 1 nacht/ vroege morgen. Het tijdig informeren van de vrouw des huizes over een naderende koude nacht en iets met een WP voorkomt misschien gemopper de andere morgen hahaha.
Nagenoeg geen defrosts is een gigantisch voordeel. Volgens mij heb ik er vorig seizoen niet meer als 2 op 1 dag meegemaakt.

Water verspillen is een tik op je billen!

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:08
@Japie.G
Hier kan je ongeveer het aantal kw afgifte mee berekenen bij een bepaalde aanvoer en retour. Als de deltaT kleiner wordt is de gemiddelde temperatuur hoger en zal je meer afgifte hebben.
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Wat voor verdeler heb je, hier een pomploze verdeler zonder bypass. Misschien zitten er nog grote restricties in de verdeler zoals de thermostaat of voetventiel?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:58
DJT schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:04:
Ik kan het me bijna niet voorstellen maar mocht het zover komen dat onze 11,2 Zubadan niet genoeg warmte kan leveren dan hebben we nog de volgende backup(s):
- Warmteelement in de WP
- Warmteelement in de boiler
- Warmteelement in de buffer

Ik weet niet precies wat het vermogen van het element in de WP zelf is maar die in de buffer en boiler zijn beide 3kW. We hebben dus ergens tussen de 6 en 9 kW extra beschikbaar voor noodgevallen. Moet toch voldoende zijn denk ik.
Jij hebt dezelfde binnen unit als ik (met 14kWh), en die heeft een boosterelement van 2 kW.

Van een element in de buffer heb ik nog niet eerder gehoord.
Maar of al die elementen tegelijk ingeschakeld kunnen worden, boven het vermogen wat de WP trekt, hangt helemaal af van je hoofdzekeringen.

Zal erg krap worden...

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• DJT
Naalroc schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:39:
[...]

Jij hebt dezelfde binnen unit als ik (met 14kWh), en die heeft een boosterelement van 2 kW.

Van een element in de buffer heb ik nog niet eerder gehoord.
Maar of al die elementen tegelijk ingeschakeld kunnen worden, boven het vermogen wat de WP trekt, hangt helemaal af van je hoofdzekeringen.

Zal erg krap worden...
De boiler en buffer zijn geleverd met elementen erin (Joule), ik heb aparte groepen aangelegd daarvoor. Misschien wel een goed idee om, áls ze ooit nodig zijn, het koken en wassen even achterwege te laten en de Quooker even uit te zetten. Goeie tip.

• Halders
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:23
Hallo Allemaal,

Ik heb een Nibe f2120 warmtepomp. Ik ga me opmaken voor het tweede stookseizoen. Tot nu toe ben ik erg tevreden. En heb ik in mijn nieuwbouw woning meer last ervan om de warmte in de zomer uit de woning te krijgen, dan dat ik het koud krijg in de winter. Afgelopen zomer dan ook twee airco's geplaatst. Ter compensatie zal ik later nog wat extra zonnepanelen gaan plaatsen.

Service vraag. Sinds een tijdje zie ik dat de temperatuur van het warmtapwater boven niet de boven de 23 graden (kamertemperatuur?) uitkomt. Bij Nibe is dit de BT7 sensor. Zie dit grafiekje:
https://tweakers.net/ext/f/BQpACHLC77pMaRgIWXHbQzyR/thumb.png

Terwijl hij wel gewoon 45 graden aangeeft op het vat:
https://tweakers.net/ext/f/WJSCS4x6iRaPVDFhayOXQudM/thumb.png

Wat denken jullie dat er aan de hand is? _/-\o_

Gaston

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:46

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

De subsidieregeling voor warmtepompen, zonneboilers, biomassaketels en pelletkachels wordt dit jaar opgehoogd met 60 miljoen euro. Dat betekent dat er niet 100 miljoen euro in de pot zit voor 2019, maar 160 miljoen euro.
https://www.installatie.n...nneboiler-en-pelletketel/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:58
Halders schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:32:
.................

Service vraag. Sinds een tijdje zie ik dat de temperatuur van het warmtapwater boven niet de boven de 23 graden (kamertemperatuur?) uitkomt. Bij Nibe is dit de BT7 sensor. Zie dit grafiekje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sensor uit de dompelbuis gevallen?
Ergens een slecht contact?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• wauske
  • Nu online
Ik vind 't nog steeds jammer dat de pellet- en biomassakachels er nog steeds bij zitten...

• vizzerix
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10-11 20:06
Is eind september al verhoogd. Kwam ik achter toen ik 4 okt mijn WP subsidie aanvraag deed. Op dat moment was de 100 miljoen al uitgegeven en ik werd toch wat zenuwachtig over mijn subsidie.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2019-53156.html

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:45
@vizzerix Inderdaad, ik snap ook niet waarom dit deze dagen nu ineens weer naar voren komt. Had het toendertijd ook in dit topic gegooid: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Nu online

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Rimco schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:42:
@vizzerix Inderdaad, ik snap ook niet waarom dit deze dagen nu ineens weer naar voren komt. Had het toendertijd ook in dit topic gegooid: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Wat een overheid toch nog steeds Subsidie geven op Biomas en Pellets..... |:( |:( |:( |:( |:(

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Halders
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:23
Naalroc schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:01:
[...]

Sensor uit de dompelbuis gevallen?
Ergens een slecht contact?
Mmm dat had ik ook zelf kunnen bedenken inderdaad. Thanks voor je reactie. De sensor was inderdaad uitende buis gevallen. 8)7

Gaston

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 17:34
Monitoring

Ik mis nog c.a 10 deelnemers. Natuurlijk zullen er een aantal afvallen vanwege verhuizing of interesse of verlaten van het forum. Dat is heel normaal. Wat betreft de presentatie stel ik voor om deelnemers die langer dan 6 maanden geen info hebben verzonden te verwijderen uit de tabel. Ik zal een copie maken van de Excelsheet en de oude uiteraard bewaren. In de nieuwe sheet zullen er regels verdwijnen en dus opschuiven.

Ik vraag advies aan de deelnemers om na de 6 maanden geen info uit de WP het bestand te verwijderen.

• wauske
  • Nu online
@Tomexergie, wellicht ook een idee om de mensen die de huidige maand niet aangeleverd hebben te filteren of gewoon onderaan de lijst te zetten?

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
Tomexergie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:41:
Monitoring

Ik mis nog c.a 10 deelnemers. Natuurlijk zullen er een aantal afvallen vanwege verhuizing of interesse of verlaten van het forum. Dat is heel normaal. Wat betreft de presentatie stel ik voor om deelnemers die langer dan 6 maanden geen info hebben verzonden te verwijderen uit de tabel. Ik zal een copie maken van de Excelsheet en de oude uiteraard bewaren. In de nieuwe sheet zullen er regels verdwijnen en dus opschuiven.

Ik vraag advies aan de deelnemers om na de 6 maanden geen info uit de WP het bestand te verwijderen.
Als je na zes maanden nog niet reageert geeft dat blijk van geen interesse. Derhalve niet meer in de monitoring opnemen.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Tomexergie
wauske schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:53:
@Tomexergie, wellicht ook een idee om de mensen die de huidige maand niet aangeleverd hebben te filteren of gewoon onderaan de lijst te zetten?
Er komen deenemers bij en er gaan weg. De kracht van onze monitoring is dat we geen moment opname doen maar langere (praktijk) periode waarwij verbeteringen van WP's zichtbaar zijn.
Wij meten niet in een laboratorium maar in de praktijk, dat geeft een meer realistisch beeld.
Bij de NOx metingen zie je ook grote verschillen tussen metingen (testen belang hebbende partijen RAI, ADAC ,politiek enz) en de echte praktijk waarbij de uitstoot veel hoger is (TNO). Dat geldt voor de COP van warmtepompen ook. Leveranciers zullen altijd aan de bovenkant zitten onder de meest gunstige omstandigheden.

Terugkomend op onze lijst:
Voor presentatie is de lijst al lang. Dan moeten ze niet meer in de totaal cijfers worden verwerkt.
De kracht van informatie verstrekking is de beperking. Het vallen van gaten ziet er niet goed uit.
Ik bewaar de oude files en kan bij eventuele terugkomst ze er weer tussen plakken. Maar al het format wijzigt, dan gaat dat niet meer.

Ik zie aan een aantal reactie dat 6 maanden acceptabel is. Ik wacht nog even op meer reacties.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Tomexergie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 19:41:
Monitoring

Lijkt me al ruim zat inderdaad. 1-2 maanden vergeten, geen tijd, druk met belangrijke dingen kan allemaal, met 6 mnd is de interesse zeker weg blijkbaar.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online
Japie.G schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:53:
[...]

De flow is instelbaar tot 20l/min. Ik heb nu 10 groepen draaien op 1,5l/min. De flow verhogen zou gunstig kunnen zijn zeg je?

Ik zit alleen met het volgende. Er zit een bypass in het systeem waar ik ook een temperatuur sensortje onder heb hangen. De bypass staat op zn hoogste stand (0,5) maar toch zie ik nu al dat hij iets doorloopt. Als ik de flow ga verhogen denk ik dat ook de bypass nog meer gaat doorlaten toch? Verder staan er in de handleiding wat grafieken over statische drukken en dergelijk met daarbij dat 15l/min aanbevolen wordt. Ik zal me daar eens wat verder in verdiepen..
Haal de bypass er maar uit.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:43
@Tomexergie wat mij betreft gewoon posten, geen reactie gehad binnen 6 maand is foetsie.

Je kunt de rijen ook altijd verbergen in Excel, dan ben je geen historie kwijt.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Japie.G
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

Japie.G

Colour Classic

koevlaas2 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:05:
[...]

Haal de bypass er maar uit.
als in.. die is kapot?

De hartelijke groeten van mij!

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:45
Halders schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:32:
Hallo Allemaal,

Ik heb een Nibe f2120 warmtepomp. Ik ga me opmaken voor het tweede stookseizoen. Tot nu toe ben ik erg tevreden. En heb ik in mijn nieuwbouw woning meer last ervan om de warmte in de zomer uit de woning te krijgen, dan dat ik het koud krijg in de winter. Afgelopen zomer dan ook twee airco's geplaatst. Ter compensatie zal ik later nog wat extra zonnepanelen gaan plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat plaatje kan helemaal niet. Ik denk dat jouw bt7 helemaal niet op het vat/boiler is aangesloten, maar ergens op een aanvoerleiding. Die dips onder de 20 graden lijken defrosts. Wat laat je bt6 sensor zien, die regelt start/stop sww, bt7 is voor de leuk.

• Grolsch
LittleTycoon schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:25:
[...]

Dat plaatje kan helemaal niet. Ik denk dat jouw bt7 helemaal niet op het vat/boiler is aangesloten, maar ergens op een aanvoerleiding. Die dips onder de 20 graden lijken defrosts. Wat laat je bt6 sensor zien, die regelt start/stop sww, bt7 is voor de leuk.
Probleem is al opgelost, sensor was uit de dompel buis gevallen :)

Halders in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Grolsch wijzigde deze reactie 05-11-2019 21:35 (10%)

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Nu online
Nee, maar is ook van geen waarde.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Nu online

Copitano

Hoorn NH

Tomexergie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 20:55:
[...]

Ik zie aan een aantal reactie dat 6 maanden acceptabel is. Ik wacht nog even op meer reacties.
Rijen van de ontbrekende deelnemers verbergen. Wellicht moeten ze de discipline weer even oppakken. :+

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• Tomexergie
Copitano schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 23:52:
[...]
Rijen van de ontbrekende deelnemers verbergen. Wellicht moeten ze de discipline weer even oppakken. :+
Een idee zal ik onderzoeken wat de consequentie is.

• Grolsch
Tomexergie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:08:
[...]

Niks onderzoeken maar publiceren die lijst :)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:07
Tomexergie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:08:
[...]

Niet dat mij de lijst interresseert, maar ik zou aparte kolom maken met verhuisd ofzo.... En gewoon de gegevens zichtbaar houden want altijd interessant voor geïnteresseerde.

Straks blijf je deelnemers wissen en houd je niks meer over, weg statistieken....

• DJT
Ik wil graag meedoen in de lijst (Mitsubishi 112YAA) maar heb alleen de interne meetgegevens van de WP beschikbaar, is dat voldoende?

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:54:
[...]

Niet dat mij de lijst interresseert, maar ik zou aparte kolom maken met verhuisd ofzo.... En gewoon de gegevens zichtbaar houden want altijd interessant voor geïnteresseerde.

Straks blijf je deelnemers wissen en houd je niks meer over, weg statistieken....
Misschien willen de ex deelnemers dat niet graag. Het blijft je op internet achtervolgen.

• Tomexergie
DJT schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:08:
Ik wil graag meedoen in de lijst (Mitsubishi 112YAA) maar heb alleen de interne meetgegevens van de WP beschikbaar, is dat voldoende?
Als jouw warmtepomp een goede interne warmtemeting heeft kun je medoen. Uiteraard heeft een extrene gecertificeerde WM de voorkeur, maar het is in iedere geval niet in de lucht schieten zoals met Graaddagen enz.
Stuur de gegevens maar via PM en zoek op dit forum de oproep met instructies, ik meen 28/30 oktober.

• wauske
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:29:
[...]

Misschien willen de ex deelnemers dat niet graag. Het blijft je op internet achtervolgen.
Ze staan er op nickname in en niet eigen naam. En dan nog, ze kunnen ook op verzoek verwijderd worden.

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10-11 17:32
Ik gebruik zelf ook de interne caloriemeter van de Mitsubishi maar ik weet dat hij niet super nauwkeurig is. De kWh-meter overigens ook niet. Ik meet de elektrische energie namelijk ook met een gecalibreerde ABB MID kWh-meter en dan geeft de Ecodan een elektrisch verbruik weer die ca 15% hoger is dan de ABB meter (het werkelijk verbruik dus).

Voor de monitoring van @Tomexergie lever ik nu de metingen (elektrisch input en uitput wp) uit de wp zelf aan hoewel ik weet dat de wp in werkelijkheid iets beter presteert dan uit die cijfers blijkt. Als ik een gecalibreerde caloriemeter zou hebben voor de output zou ik die aanleveren (en de metingen van de ABB kWh-meter als input) voor de tabel maar die heb ik helaas (nog) niet.

• Grolsch
In ons overzicht mag alles :P Als je het maar duidelijk vermeld (Dus dat je meetmethode MhP is ).

Mijn ervaring is dat mijn warmtemeter van de Mitsu zo'n 15% te weinig weer geeft.

Grolsch wijzigde deze reactie 06-11-2019 10:49 (10%)

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:29
Mijn ervaring met de mitsu is bij weinig kW verbruik per dag van max 4 kW de afwijking zo'n 15% is maar dit daalt naar 6% tijdens koude maanden als je 10 kW per dag gaat gebruiken.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• Grolsch
Ik zie bij mijzelf wel iets veranderen ten opzichte van vorig jaar.

De feiten op een rij:

Oktober 2018
Verbruik CV (Elektrisch) = 127kWh
Opwek CV (Thermisch) = 567kWh
COP = 4,46
Aantal graaddagen in deze periode = 288,00
Aantal kWh (Thermisch) per graaddag = 1,97 (afgerond)

Oktober 2019
Verbruik CV (Elektrisch) = 151kWh
Opwek CV (Thermisch) = 748kWh
COP = 4,95
Aantal graaddagen in deze periode = 296,90
Aantal kWh (Thermisch) per graaddag = 2,52 (afgerond)

Wat is er veranderd.
1. Stooklijn is aangepast van (Ta 30 - Tb +10 ~ Ta 35 - Tb -5) naar (Ta 30 - Tb +5 - Ta 30 ~ Ta 35 - Tb -5). Dit zou theoretisch COP verhogend moeten werken, en in de praktijk blijkt dit ook zo te zijn.
2. Ik heb een 2-tal ruimtes (Kantoor + badkamer) zo aangepast dat ze altijd meedraaien als er warmtevraag is. Nu had ik al weinig last van pendelgedrag vorig jaar, maar nu helemaal niet meer. Het maakt niet uit welke zone er vraagt, er is altijd voldoende afgifte om het minimale vermogen kwijt te kunnen. Het probleem wat ik had was dat als ik de houtkachel beneden aan had, en mijn badkamer warmte vroeg mijn 11,2KW WP veel te weinig afgifte had voor alleen de badkamer.

Resultaat hiervan is wel dat er dus een aantal ruimtes met enige regelmaat verwarmd worden terwijl daar eigenlijk geen warmtevraag is. Maar laten we eerlijk zijn, een te warme badkamer bestaat eigenlijk niet :P

Mijn voorlopige conclusie, "onnodig" ruimtes (te) warm stoken (bij gebrek aan een thermostaat) is goed voor de COP, maar onder aan de streep kost het me meer geld (De elektrische kWh's moet ik afrekenen).

• Shifty-PK
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 07-11 19:14
Allen,

Mijn 6 jaar oude Elga hybride Carrier WP is laatst vervangen. De carrier buitenunit had een defect en er zijn geen onderdelen voor de Carrier meer te vinden. Erg jammer.

Omdat de set wel beviel heb ik die 1op1 laten vervangen door een Elga Toshiba combinatie.

Hij loopt alleen nog niet naar wens. De vorige setup heeft dat na de verbouwing ook nog niet gedaan.

Functioneel gezien wordt het huis niet warm. Wat ik tot nu toe heb geconstateerd:
- Verschil tussen in en uitgaande CV temperatuur in de Elga is 0,5 tot 1C (19,5C in, 20,5C uit. Ik las dat dit normaal ergens tussen de 3 en 4 graden zou moeten zijn?
- De temperatuur van het uitgaande CV water is 20C na 2 uur draaien.
- Pomp moet op stand 6 staan anders is er een flow storing (ook als de CV niet aan staat). De leiding tussen de elga de rest van het systeem zitten wat onnodige scherpe knikken in en de diamater is aan de krappe kant. Deze wordt dus vervangen als mogelijke oplossing. De leidingen vanaf de Remeha zijn overigens van dezelfde diameter, en die werkt wel goed.
- De Elga verbruikt max 500watt aan energie
- Na de verbouwing zijn er 2 verdiepingen voorzien van vloerverwarming en is er nog eentje over met radiatoren.
- De Toshiba buitenunit staat in een koekoek onder grond niveau waar van bovenaf lucht wordt aangezogen. Nadeel is dat als de WP een tijd heeft aangestaan de hele koekoek afkoelt en dus steeds lagere temperaturen creëert. Voordeel is dat de massa van de koekoek in eerste instantie meehelpt de temp hoog te houden.
- Als de Remeha CV aangaat met een max temp van 45C krijgt deze het huis wel warm.

De monteur is er nog naar aan het kijken maar heeft nog geen idee waar het aan ligt; los van de dunne buizen vanaf de Elga. Hebben jullie tips waar naar gekeken kan worden?

Shifty-PK wijzigde deze reactie 06-11-2019 12:33 (18%)

• Grolsch
Shifty-PK schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:23:
Allen,

Mijn 6 jaar oude Elga hybride Carrier WP is laatst vervangen. De carrier buitenunit had een defect en er zijn geen onderdelen voor de Carrier meer te vinden. Erg jammer.

Omdat de set wel beviel heb ik die 1op1 laten vervangen door een Elga Toshiba combinatie.

Hij loopt alleen nog niet naar wens. De vorige setup heeft dat na de verbouwing ook nog niet gedaan.

Functioneel gezien wordt het huis niet warm. Wat ik tot nu toe heb gezien:
- Verschil tussen in en uitgaande CV temperatuur in de Elga is 0,5 tot 1C (19,5C in, 20,5C uit. Ik las dat dit normaal ergens tussen de 3 en 4 graden zou moeten zijn?
- De temperatuur van het uitgaande CV water is 20C na 2 uur draaien...?
- Pomp moet op stand 6 staan anders is er een flow storing (ook als de CV niet aan staat). De leiding tussen de elga de rest van het systeem zitten wat onnodige scherpe knikken in en de diamater is aan de krappe kant. Deze wordt dus vervangen als mogelijke oplossing.
- Na de verbouwing zijn er 2 verdiepingen voorzien van vloerverwarming en is er nog eentje over met radiatoren.
- De Toshiba buitenunit staat in een koekoek onder grond niveau waar van bovenaf lucht wordt aangezogen. Nadeel is dat als de WP een tijd heeft aangestaan de hele koekoek afkoelt en dus steeds lagere temperaturen creëert. Voordeel is dat de massa van de koekoek in eerste instantie meehelpt de temp hoog te houden.

De monteur is er nog naar aan het kijken maar heeft nog geen idee waar het los van de dunne buizen, aan kan liggen. Hebben jullie tips waar naar gekeken kan worden?
Hier lijkt iets niet te kloppen, weet je de flow :?

Bij 500Watt opgenomen vermogen en een COP van (minimaal 4) zou het thermische vermogen (minimaal) 2000Watt moeten zijn.

Stel dT = 1, dan zul je een flow moeten hebben van 28,57 ltr/minuut, en dat lijkt mij erg fors voor een Elga. Maar gezien de zeer lage temperaturen van Ta en Tr verwacht ik dat er iets anders aan de hand is.

Was dit garantie, of heb je betaald voor deze switch :? Want als ik moest betalen zou ik nooit meer voor een Elga gekozen hebben.

Grolsch wijzigde deze reactie 06-11-2019 12:31 (3%)

• Shifty-PK
Grolsch schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:29:
[...]

Hier lijkt iets niet te kloppen, weet je de flow :?
Nee, ik heb geen flow meter geïnstalleerd. Of kan ik dit via de Honeywell uitlezen?

• Copitano
  • Nu online

Copitano

Hoorn NH

Shifty-PK schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:35:
[...]

Nee, ik heb geen flow meter geïnstalleerd. Of kan ik dit via de Honeywell uitlezen?
Onvoldoende luchttoevoer voor de buitenunit in de Koekoek? Haal hier bij de huidige weersomstandigheden Ta=35 graden Tr =30 Tbuiten 7 graden constant 4,5 kW warmte op 85 tot 90% modulatie, flow 820 l/h. Mijn buitenunit op het dak ca. 8 meter boven maaiveld. Vrije aanvoer van voldoende lucht.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:53:

Mijn voorlopige conclusie, "onnodig" ruimtes (te) warm stoken (bij gebrek aan een thermostaat) is goed voor de COP, maar onder aan de streep kost het me meer geld (De elektrische kWh's moet ik afrekenen).
Eigenlijk is dat best tegenstrijdig. Ik zou verwachten dat de setpoint met een hogere COP ook sneller bereikt wordt, waardoor het algehele verbruik naar beneden gaat.

Misschien moet ik maar blij zijn dat ik de COP niet kan uitlezen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Inmiddels ben ik ook lekker aan het meten. Kan ik ook meedoen met mijn Daikin Intergas hybride? Ik meet alleen het warmtepomp deel dus gasverbruik gaat niet mee in de metingen. Of is het voor full electric only?

• Shifty-PK
Copitano schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:00:
[...]

Onvoldoende luchttoevoer voor de buitenunit in de Koekoek? Haal hier bij de huidige weersomstandigheden Ta=35 graden Tr =30 Tbuiten 7 graden constant 4,5 kW warmte op 85 tot 90% modulatie, flow 820 l/h. Mijn buitenunit op het dak ca. 8 meter boven maaiveld. Vrije aanvoer van voldoende lucht.
De Koekoek is ongeveer 1meter x 1m x 1x meter waarin de Toshiba. Ik zal eens kijken of ik nog een foto kan maken, maar feitelijk is er 1m2 om lucht doorheen te blazen en aan te zuigen. Ik heb niet het idee dat dit aan de krappe kant is. Wel is het zo dat aan en afgevoerde lucht met elkaar vermengt en dus de COP achteruit gaat. Eigenlijk zou de unit eruit gehaald moeten worden ter test, maar dat is niet zomaar gedaan door het leidingwerk.

Ik zit nu op 20% vermogen van Copitano.

Welke pompstand heb je hem staan als je flow 820 l/h is?

• Copitano
  • Nu online

Copitano

Hoorn NH

Shifty-PK schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:24:
[...]

Welke pompstand heb je hem staan als je flow 820 l/h is?

Ik lees Ta,Tr, flow etc. uit met een Kamstrup warmte/koude meter 602 in Domoticz =>InfluxDB=>Grafana

• Grolsch
kmf schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:08:
[...]

Eigenlijk is dat best tegenstrijdig. Ik zou verwachten dat de setpoint met een hogere COP ook sneller bereikt wordt, waardoor het algehele verbruik naar beneden gaat.

Misschien moet ik maar blij zijn dat ik de COP niet kan uitlezen.
Setpoint wordt juist niet eerder bereikt, een betere COP wordt bereikt door een lagere Ta.

En aangezien ik nu 2 ruimtes niet meer naregel is er geen setpoint voor deze ruimtes.
Deze ruimtes worden dus "onnodig warm", setpoint was eerder 20,5 graden, bij het bereiken van deze setpoint gingen die ruimtes stoppen met verwarmen. Omdat ik (om pendelgedrag te voorkomen) nu altijd laat mee lopen wordt het zo'n 21 á 21,5 graden in deze ruimtes.

Het punt wat ik wilde maken is dat een betere COP niet wil zeggen dat je minder energie verbruikt (netto verbruikte elektrische kWh's).

De beste COP getallen krijg je door met een hoge Tbuiten en een lage Ta te gaan verwarmen. Maar niet verwarmen is slechter voor de COP, maar beter voor de rekening.

Grolsch wijzigde deze reactie 06-11-2019 15:19 (16%)

• lerssi
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 20:32
Copitano schreef op woensdag 6 november 2019 @ 14:52:
[...]
[Afbeelding]
Ik lees Ta,Tr, flow etc. uit met een Kamstrup warmte/koude meter 602 in Domoticz =>InfluxDB=>Grafana
[Afbeelding]
Moet deze Wilo Pomp niet links op stand 3 staan ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

• Copitano
  • Nu online

Copitano

Hoorn NH

lerssi schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:09:
[...]

Moet deze Wilo Pomp niet links op stand 3 staan ?
https://www.heatnet.nl/st...andleiding-Yonos-Para.pdfDenk dat het in mijn geval beiden kan. Voor vloerverwarming wordt de linker stand zelfs afgeraden, maar ik heb uitsluitend convectoren. Is zo door de installateur ingesteld. Kan in de handleiding ook niet echt een aanleiding vinden om te denken dat het anders moet. Alle convectoren krijgen vrijwel direct warm water als de pomp gaat draaien. Huis is vier verdiepingen hoog. Systeem heb ik recent zo goed mogelijk waterzijdig ingeregeld. Geen klachten. Geen geruis bij thermostaatkranen. Het wordt overal in huis lekker warm, maar wie het weet mag het zeggen ;)

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19:09
Mijn Toshiba buitenunit is vorig jaar vervangen omdat hij ook slechts 500 wat opgenomen vermogen vertoonde. Bij nader onderzoek bleek een niet herstelbare lekkage ergens intern waardoor te weinig koelmiddel
Shifty-PK schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:23:
Allen,

Functioneel gezien wordt het huis niet warm. Wat ik tot nu toe heb geconstateerd:
- De temperatuur van het uitgaande CV water is 20C na 2 uur draaien.
- Pomp moet op stand 6 staan anders is er een flow storing (ook als de CV niet aan staat). De leiding tussen de elga de rest van het systeem zitten wat onnodige scherpe knikken in en de diamater is aan de krappe kant. Deze wordt dus vervangen als mogelijke oplossing. De leidingen vanaf de Remeha zijn overigens van dezelfde diameter, en die werkt wel goed.
- Als de Remeha CV aangaat met een max temp van 45C krijgt deze het huis wel warm.

De monteur is er nog naar aan het kijken maar heeft nog geen idee waar het aan ligt; los van de dunne buizen vanaf de Elga. Hebben jullie tips waar naar gekeken kan worden?

• lerssi
Copitano schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:18:
[...]

https://www.heatnet.nl/st...andleiding-Yonos-Para.pdfDenk dat het in mijn geval beiden kan. Voor vloerverwarming wordt de linker stand zelfs afgeraden, maar ik heb uitsluitend convectoren. Is zo door de installateur ingesteld. Kan in de handleiding ook niet echt een aanleiding vinden om te denken dat het anders moet. Alle convectoren krijgen vrijwel direct warm water als de pomp gaat draaien. Huis is vier verdiepingen hoog. Systeem heb ik recent zo goed mogelijk waterzijdig ingeregeld. Geen klachten. Geen geruis bij thermostaatkranen. Het wordt overal in huis lekker warm, maar wie het weet mag het zeggen ;)
Je hebt gelijk, bij thuis zijn de symbolen precies tegenovergesteld.
Ik heb niets gezegd....

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

De feiten op een rij:

Oktober 2018
COP = 4,46

Oktober 2019
COP = 4,95

Wat is er veranderd.
1. Stooklijn is aangepast van (Ta 30 - Tb +10 ~ Ta 35 - Tb -5) naar (Ta 30 - Tb +5 - Ta 30 ~ Ta 35 - Tb -5). Dit zou theoretisch COP verhogend moeten werken, en in de praktijk blijkt dit ook zo te zijn.
2. Ik heb een 2-tal ruimtes (Kantoor + badkamer) zo aangepast dat ze altijd meedraaien als er warmtevraag is. Nu had ik al weinig last van pendelgedrag vorig jaar, maar nu helemaal niet meer. Het maakt niet uit welke zone er vraagt, er is altijd voldoende afgifte om het minimale vermogen kwijt te kunnen. Het probleem wat ik had was dat als ik de houtkachel beneden aan had, en mijn badkamer warmte vroeg mijn 11,2KW WP veel te weinig afgifte had voor alleen de badkamer.

Resultaat hiervan is wel dat er dus een aantal ruimtes met enige regelmaat verwarmd worden terwijl daar eigenlijk geen warmtevraag is. Maar laten we eerlijk zijn, een te warme badkamer bestaat eigenlijk niet :P

Wat ik ooit zei.... Als dombo71

JE kunt een cop 5 halen met de deuren open..
maar je moet het wel betalen.. _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Nu online

De feiten op een rij:

Oktober 2018
COP = 4,46

Oktober 2019
COP = 4,95

Wat is er veranderd.

Dit kennelijk langs je heen gegaan ? Diff_Angle in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Voor jouw situatie 18.8% primair meerverbruik bij 35.3% minder zon.
Jij doet het relatief gezien t.o.v. de 2 anderen goed / vergelijkbaar.
Vergelijk je PV opbrengst van 10-2018 maar eens met 10-2019.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• Grolsch
Diff_Angle schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:38:
[...]

Dit kennelijk langs je heen gegaan ? Diff_Angle in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Voor jouw situatie 18.8% primair meerverbruik bij 35.3% minder zon.
Jij doet het relatief gezien t.o.v. de 2 anderen goed / vergelijkbaar.
Vergelijk je PV opbrengst van 10-2018 maar eens met 10-2019.
Dan is het maar goed dat ik thermostaten heb, zonder thermostaten was m'n COP waarschijnlijk nog beter geweest, maar had ik nog meer verbruik gehad. Op zonnige dagen draait de WP tot +- 12:00 (vanaf 10:00) om daarna uit te gaan tot de zon onder is, en eind van de middag weer aan te gaan.

Het klopt wel dat er meer zon was vorig jaar in oktober, bewijst maar weer dat alleen graaddagen en/of buitentemperatuur niet de enigste factor zijn die de warmtebehoefte bepalen.
Nu schijnt de zon in oktober "slechts" zo'n 6 tot 8 uur per dag maximaal vd 24.

@Dylantje2 heb jij jouw Pana een upgrade gegeven :? Hij piekt rond 12 uur naar 6,7MW, lijkt mij een beetje veel :P

Grolsch wijzigde deze reactie 06-11-2019 20:00 (5%)

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:58:
[...]

Dan is het maar goed dat ik thermostaten heb, zonder thermostaten was m'n COP waarschijnlijk nog beter geweest, maar had ik nog meer verbruik gehad. Op zonnige dagen draait de WP tot +- 12:00 (vanaf 10:00) om daarna uit te gaan tot de zon onder is, en eind van de middag weer aan te gaan.

Het klopt wel dat er meer zon was vorig jaar in oktober, bewijst maar weer dat alleen graaddagen en/of buitentemperatuur niet de enigste factor zijn die de warmtebehoefte bepalen.

@Dylantje2 heb jij jouw Pana een upgrade gegeven :? Hij piekt rond 12 uur naar 6,7MW, lijkt mij een beetje veel :P
Domoticz error gehad. grrr
waardoor eea beetje van slag is.. :( :(

• Tomexergie
Concept monitoring oktober 2019

S.v.p. data invoer controleren zeker omdat er nogal wat verschillen zijn die niet stroken met de trendlijn.
Het verbergen van ex deelnemers is problematisch i.v.m. de optellingen die Excel gewoon blijft doen, maar ook de interessante jaaroverzichten 2017 en 2018 worden mager als ik ze echt ga schrappen. Of we moeten met verschillende data tabellen werken en niet alles meer in een sheet ?
Een goed moment in het begin van het stookseizoen om dit te evalueren.

Deelnemers die nog moeten aanleveren s.v.p. via PM.

• Copitano
  • Nu online

Copitano

Hoorn NH

Ehhhh, ik mis bij mij mei t/m oktober. Okay, beetje laat wakker geworden maar wel ingeleverd op 13 oktober :) ;)
Misschien ff aanvullen in de november editie.

• Grolsch
@Tomexergie , mijn gegevens kloppen niet helemaal.

Hierbij de gegevens van mei t/m september (koeling heb ik er uit gelaten)

Verbruik
Totaal 360
SWW 203
CV 157

Opgewekt
Totaal 1482 (4.12)
SWW 819 (4.03)
CV 663 (4.22)

Oktober:

Verbruik
Totaal 198
SWW 47
CV 151

Opgewekt
Totaal 902 (4.56)
SWW 154 (3.25)
CV 748(4.95)

Volgens mij heb ik het je wel goed doorgegeven :?

• lerssi
@Tomexergie

Ik wil ook wel meedoen. Via welke manier moet ik mijn gegevens invullen ?

Oktober

Verbruik:
Totaal 308
Sww. 48
CV. 259

Opwek:
Totaal. 1198
Sww. 104
Cv. 1093

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:09:
[...]

Domoticz error gehad. grrr
waardoor eea beetje van slag is.. :( :(
De 5 kW H kan je gewoon opvoeren tot 10 kW volgens mij. Dan moet je de buitentemperatuursensor laten denken dat het -20°C is. De hogere frequenties worden dan vrij gegeven.
Een weerstandje van een paar dubbeltjes geeft de mogelijkheid. Als je het koud hebt in je 'onmogelijke huis' stuur ik je wel een potmetertje toe >:)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Grolsch schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:28:

Verbruik
Totaal 360
SWW 203
CV 157

Opgewekt
Totaal 1482 (4.12)
SWW 819 (4.03)
CV 663 (4.22)

Oktober:

Verbruik
Totaal 198
SWW 47
CV 151

Opgewekt
Totaal 902 (4.56)
SWW 154 (3.25)
CV 748(4.95)

Ik wilde je al gaan vragen hoe je ineens bijna Cop 6 voor mekaar heeft gebokst. :+

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16:52
Grolsch schreef op woensdag 6 november 2019 @ 19:58:
[...]

Klopt, zonne instraling speelt ook mee. Ik heb, met de aanname dat er een lineair verband is tussen de zonne instraling en de warmte binnen, geprobeerd om met meet data van begin dit jaar (Feb-Mei) een benadering te maken van hoeveel kWh warmte ik in huis erbij krijg ten op zichte van kWh/m2 instraling van zon op het huis.

Ik heb in een spreadsheet het totale warmte verlies per graaddag uitgerekend per maand en door met een lineaire factor te spelen, die met de zonne instraling vermenigvuldigd werd, geprobeerd de maximale absolute fout per maand ten opzichte van het gemiddelde te minimaliseren.

Dit leek aardig te lukken met een 2-3% fout marge, als ik echter de op deze manier bepaalde facor gebruikte om minuut tot minuut data van een week door te rekenen van afgelopen week, dan klopte er niets van, de relatie tussen cummulatieve energie balans en de binnen temperatuur liep dan compleet weg en je zou verwachten dat die een hele sterke relatie hebben.

Dus toen heb ik het iets ingewikkelder gemaakt en de wind en buiten temperatuur meegenomen in het verhaal.
Mijn idee was dat de zon direct energie het huis in straalt via ramen, en gedeeltelijk via de muren, maar dat afhankelijk van de buiten temperatuur en windsnelheid de muren ook afkoelen en de warmte van de zon minder/niet naar binnen komt.

Dus de energie die ik nu mee tel van de zon is:

FactorZon*ZonneInstraling + FactorWind+Tbuiten*(ZonneInstraling / (WindSnelheid * (Tref-TBuiten)))

Voor Tref heb ik 30oC gekozen zodat er bij koudere temperaturen en/of hogere windsnelheid minder zonne energie naar binnen komt.

De zelfde exercitie gedaan maar dan met twee variabelen om iteratief aan te passen om de fout ten opzichte van het gemiddelde te minimaliseren. Met deze uitgebreidere formule die ook de windsnelheid en buiten temperatuur meeneemt ben ik tot 0.3% fout gekomen, en als ik de gevonden factoren toepas op een week aan minuut tot minuut data lijkt het aardig te kloppen:

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Diff_Angle
  • Nu online
@PentaClover Ik ben daar in het verleden ook al eens mee aan het stoeien geweest, wat me absoluut NIET lukte, ik meende te observeren dat er ook sprake lijkt te zijn van faseverschuiving vanwege de massa v.d. woning. Ik ben overigens wel erg benieuwd welke wegingsfactoren of je voor de diverse parameters gevonden hebt, althans voor jouw woning. Misschien dat ik dan achteraf nog wat met mijn historische data kan spelen.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 07-11-2019 00:27 (19%)

• Tomexergie
lerssi schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:57:
@Tomexergie

Ik wil ook wel meedoen. Via welke manier moet ik mijn gegevens invullen ?

Oktober

Verbruik:
Totaal 308
Sww. 48
CV. 259

Opwek:
Totaal. 1198
Sww. 104
Cv. 1093
SVP via PM, zie forum 30 oktober

• Tomexergie
Grolsch schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:28:

Verbruik
Totaal 360
SWW 203
CV 157

Opgewekt
Totaal 1482 (4.12)
SWW 819 (4.03)
CV 663 (4.22)

Oktober:

Verbruik
Totaal 198
SWW 47
CV 151

Opgewekt
Totaal 902 (4.56)
SWW 154 (3.25)
CV 748(4.95)

Je moet het mij niet kwalijk nemen, maar ik ben alleen geinteresseerd in apart Cv en apart SSW anders ga ik fouten maken bij invoer als iedere deelnemer het op ander wijze doorgeeft.
Verder s.v.p. via PM

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

Dre schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:28:
[...]

De 5 kW H kan je gewoon opvoeren tot 10 kW volgens mij. Dan moet je de buitentemperatuursensor laten denken dat het -20°C is. De hogere frequenties worden dan vrij gegeven.
Een weerstandje van een paar dubbeltjes geeft de mogelijkheid. Als je het koud hebt in je 'onmogelijk huis' stuur ik je wel een potmetertje toe >:)
He die interessant....

Is dit echt mogelijk:-)

• wauske
  • Nu online
Dylantje2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:05:
[...]

He die interessant....

Als je garantie en levensduur van je unit met een korreltje zout neemt wel ja.

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:15

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Mijn SWW elektrisch verbruik klopt niet in de tabel, moet 106kWh zijn en niet 196kWh.

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:05:
[...]

He die interessant....

Ja. Zijn diverse Duitsers die dat hebben getest met in ieder geval de F-serie. De compressor is geschikt om volgas te draaien bij -20°C, dus waarom niet bij -10°C :P
Condensor is volgens mij van de 5/7/9 kW gelijk, dus qua defrosts heb je dan geen verschil met de 9 kW lijkt mij (:?) . Vaak ben je te bang ;)

• Grolsch
PentaClover schreef op woensdag 6 november 2019 @ 23:05:
[...]

Klopt, zonne instraling speelt ook mee. Ik heb, met de aanname dat er een lineair verband is tussen de zonne instraling en de warmte binnen, geprobeerd om met meet data van begin dit jaar (Feb-Mei) een benadering te maken van hoeveel kWh warmte ik in huis erbij krijg ten op zichte van kWh/m2 instraling van zon op het huis.

Ik heb in een spreadsheet het totale warmte verlies per graaddag uitgerekend per maand en door met een lineaire factor te spelen, die met de zonne instraling vermenigvuldigd werd, geprobeerd de maximale absolute fout per maand ten opzichte van het gemiddelde te minimaliseren.

Dit leek aardig te lukken met een 2-3% fout marge, als ik echter de op deze manier bepaalde facor gebruikte om minuut tot minuut data van een week door te rekenen van afgelopen week, dan klopte er niets van, de relatie tussen cummulatieve energie balans en de binnen temperatuur liep dan compleet weg en je zou verwachten dat die een hele sterke relatie hebben.

Dus toen heb ik het iets ingewikkelder gemaakt en de wind en buiten temperatuur meegenomen in het verhaal.
Mijn idee was dat de zon direct energie het huis in straalt via ramen, en gedeeltelijk via de muren, maar dat afhankelijk van de buiten temperatuur en windsnelheid de muren ook afkoelen en de warmte van de zon minder/niet naar binnen komt.

Dus de energie die ik nu mee tel van de zon is:

FactorZon*ZonneInstraling + FactorWind+Tbuiten*(ZonneInstraling / (WindSnelheid * (Tref-TBuiten)))

Voor Tref heb ik 30oC gekozen zodat er bij koudere temperaturen en/of hogere windsnelheid minder zonne energie naar binnen komt.

De zelfde exercitie gedaan maar dan met twee variabelen om iteratief aan te passen om de fout ten opzichte van het gemiddelde te minimaliseren. Met deze uitgebreidere formule die ook de windsnelheid en buiten temperatuur meeneemt ben ik tot 0.3% fout gekomen, en als ik de gevonden factoren toepas op een week aan minuut tot minuut data lijkt het aardig te kloppen:

[Afbeelding: RoomTemperature-VS-HeatBalance]
Zonneinstraling heeft zeker invloed, maar hoe dit uit te rekenen is.....

Onze woning heeft de keuken pal op zuid met veel ramen erin, dus met een klein beetje zon is deze zo warm. Daar achter (richting noord) ligt de woonkamer, deze temperatuur loopt niet zo hard op. Daarachter ligt het kantoor (en deze zit dus vol op noord) en deze ruimte profiteert helemaal niet van de zonneinstraling.

Wind schijnt niet zoveel invloed te hebben op het warmteverlies als de woning goed geïsoleerd is, aldus @Zwerius . Hij heeft daar ooit wel eens iets over verteld. Het kwam er op neer dat wind bij goede isolatie geen rol speelt, wel als de wind vol in de ventilatieroosters of andere tochtgaten zou blazen.
Tomexergie schreef op donderdag 7 november 2019 @ 00:32:
[...]

Je moet het mij niet kwalijk nemen, maar ik ben alleen geinteresseerd in apart Cv en apart SSW anders ga ik fouten maken bij invoer als iedere deelnemer het op ander wijze doorgeeft.
Verder s.v.p. via PM
Laten we voorop stellen dat ik je helemaal niets kwalijk neem, ik ben al lang blij dat je dit (voor "ons") wil doen _/-\o_ _/-\o_

Ik dacht dat het handig voor jou was om de totalen in te vullen, maar zal dit voortaan niet meer doen. Ik zal je via PM nogmaals de juiste standen sturen!

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09-11 10:29
Dre schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:28:
[...]

De compressor is geschikt om volgas te draaien bij -20°C, dus waarom niet bij -10°C :P
Vaak ben je te bang ;)
Daar moet je toch mee oppassen. Je kunt de compressormotor gaan overbelasten.
Bedenk daarbij even het volgende:
Bij -20°C is de druk van het koelmiddel in de verdamper lager dan bij -10°C. Dat betekent dat het gas "ijler" is. Dus minder kg/m3. Een compressor verplaatst echter een bepaald volume bij een bepaald toerental.
Maar dat betekent dan wel, dat hij bij -10°C meer kg verplaatst dan bij -20°C (bij het zelfde toerental). En voor meer kg verplaatsen is meer vermogen nodig.
Uiteraard speelt ook de dp die de compressor moet opwekken een rol in het opgenomen vermogen, maar toch kan het zijn dat de grotere te verplaatsen massa de doorslag geeft.
Dus je riskeert een overbelasting van de motor.

Zwerius Kriegsman

• deheij1
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 10-11 23:19
Hallo. Ik heb een nieuwbouwhuis (2016) met 3300 WP aan zonnepanelen (11 stuks) en meschanische ventilatie (Buva Q-Stream). Ik heb een CV systeem van intergas.

Gas gebruik ik voor het verwarmen van mijn verwarming, koken en dochen/bad.

Mijn verbruik met gas dit jaar is: 700m3
Mijn verbruik met stroom is dit jaar: 1300Kwh en teruglevering 1853Kwh

Nu wil ik heel graag van het gas af om te gaan besparen op mijn energierekening wat al goed gelukt is met zonnepanelen

Ik zat te denken aan de Atlantic Explorer V4 warmtepompboiler als CV ondersteuning of een Techneca DUO Loria waarvan de laatste de CV helemaal niet meer nodig is.

Wat zijn jullie adviezen?

• Grolsch
Met zo weinig gasverbruik lijkt een Atlantic Explorer voor SWW en een Panasonic 5KW monoblock de goedkoopste oplossing.

Van die 700m3 zal een gedeelte SWW en koken zijn, dus "stel" 500m3 voor CV * 8 / 1650 = 2,4KW, de je grootste zorg is een WP vinden die ver terug kan moduleren, en de Panasonic 5KW is daar erg goed (en misschien wel de beste) in.

• Ramon_1984
deheij1 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:18:
Hallo. Ik heb een nieuwbouwhuis (2016) met 3300 WP aan zonnepanelen (11 stuks) en meschanische ventilatie (Buva Q-Stream). Ik heb een CV systeem van intergas.

Gas gebruik ik voor het verwarmen van mijn verwarming, koken en dochen/bad.

Mijn verbruik met gas dit jaar is: 700m3
Mijn verbruik met stroom is dit jaar: 1300Kwh en teruglevering 1853Kwh

Nu wil ik heel graag van het gas af om te gaan besparen op mijn energierekening wat al goed gelukt is met zonnepanelen

Ik zat te denken aan de Atlantic Explorer V4 warmtepompboiler als CV ondersteuning of een Techneca DUO Loria waarvan de laatste de CV helemaal niet meer nodig is.

Wat zijn jullie adviezen?
Mijn advies zou zijn om een panasonic 5kw te nemen in combinatie met een djg boiler vat.
En dit zelf of door @koevlaas2 te laten monteren.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hoeveel kwh thermische energie haal je uit een m3 gas dan? Ik reken altijd met 9,7 maar ik zie dat jij (@Grolsch ) 8 gebruikt in je berekening? Is 8 een goeie vuistregel rekening houdend met verliezen etc?

Japie.G wijzigde deze reactie 07-11-2019 10:55 (3%)

• Grolsch
Japie.G schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:55:
Hoeveel kwh thermische energie haal je uit een m3 gas dan? Ik reken altijd met 9,7 maar ik zie dat jij (@Grolsch ) 8 gebruikt in je berekening? Is 8 een goeie vuistregel rekening houdend met verliezen etc?
Hoho, is niet mijn vuistregel, maar beter bekend als "DE Koevlaas" formule, zie onder andere de Topicstart.

In de praktijk is gebleken dat je met deze vuistregel niet snel te laag zit, eerder aan de hoge (veilige) kant.Als je zoals jij suggereert met 9,7 gaat rekenen komt er een nog hoger getal uit, zou ik niet doen, rekenen met 8 is ruim voldoende heeft de praktijk bewezen.

Met deze vuistregel wordt er vanuit gegaan dat je ook SWW maakt met de WP.

Je kunt er van afwijken (door lager te gaan zitten in vermogen) maar dan moet je geen SWW maken, en bereid zijn 24*7 te verwarmen.

Grolsch wijzigde deze reactie 07-11-2019 11:01 (9%)

• Ramon_1984
Grolsch schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:00:
[...]

Hoho, is niet mijn vuistregel, maar beter bekend als "DE Koevlaas" formule, zie onder andere de Topicstart.

In de praktijk is gebleken dat je met deze vuistregel niet snel te laag zit, eerder aan de hoge (veilige) kant.Als je zoals jij suggereert met 9,7 gaat rekenen komt er een nog hoger getal uit, zou ik niet doen, rekenen met 8 is ruim voldoende heeft de praktijk bewezen.

Je kunt er van afwijken (door lager te gaan zitten in vermogen) maar dan moet je geen SWW maken, en bereid zijn 24*7 te verwarmen.
Hoho, het is alweer november.
Zal je dit jaar wel een kerstpakket van @koevlaas2 krijgen?

• deheij1
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 10-11 23:19
wat bedoel je met terug moduleren?
Grolsch schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:49:
Met zo weinig gasverbruik lijkt een Atlantic Explorer voor SWW en een Panasonic 5KW monoblock de goedkoopste oplossing.

Van die 700m3 zal een gedeelte SWW en koken zijn, dus "stel" 500m3 voor CV * 8 / 1650 = 2,4KW, de je grootste zorg is een WP vinden die ver terug kan moduleren, en de Panasonic 5KW is daar erg goed (en misschien wel de beste) in.

• Grolsch
deheij1 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:03:
wat bedoel je met terug moduleren?

[...]
Het minimale vermogen wat een WP kan draaien bij een bepaalde Taanvoer en Tbuiten, want dat zal je grootste uitdaging worden met zo weinig verwarmingsbehoefte.

Probeer te achterhalen wat het minimale vermogen is bij Ta 25 en Tbuiten +7 graden, daar zit namelijk het grootste "probleem". Voor een Panasonic ken ik de waarden niet uit mijn hoofd, maar aan de grafieken van @Dylantje2 te zien gaat de Pana 5KW terug naar 200Watt elektrisch, en dat is verrekte weinig :P Dat haalt mijn Mitsu (bij lange na) niet.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:00:
[...]

Haha ok. Ik zit meer van..

Als ik 40kWh aan warmte heb opgewekt met mijn warmtepomp. Hoeveel m3 gas had me dat gekost als ik dat op gas had gedaan. Ik deel die 40kWh dan door 9,7 en denk dan dat ik 4,12m3 gas verstookt had als ik deze zelfde warmtebehoefte op gas gestookt had. Aangezien ik een hybride systeem heb wil ik graag berekenen wanneer het economisch voordeliger wordt om gas te verstoken.

• Grolsch
Japie.G schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:44:
[...]

Haha ok. Ik zit meer van..

Als ik 40kWh aan warmte heb opgewekt met mijn warmtepomp. Hoeveel m3 gas had me dat gekost als km dat op gas had gedaan. Ik deel die 40kWh dan door 9,7 en denk dan dat ik 4,12m3 gas verstookt had als ik deze zelfde warmtebehoefte op gas gestookt had. Aangezien ik een hybride systeem heb wil ik graag berekenen wanneer het economisch voordeliger wordt om gas te verstoken.
Theoretisch heb je gelijk:

1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.

Berekening
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH

bron: https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/

Praktisch vraag ik me af of er daadwerkelijk zoveel energie uit 1 m3 gas komt, zal ook afhankelijk zijn van het rendement van de ketel en gebruikte temperaturen.

• Zwerius
Grolsch schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:25:
[...]

Theoretisch heb je gelijk:

1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.

Berekening
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH

bron: https://www.energieconsul...kening-van-m3-n-naar-kwh/

Praktisch vraag ik me af of er daadwerkelijk zoveel energie uit 1 m3 gas komt, zal ook afhankelijk zijn van het rendement van de ketel en gebruikte temperaturen.
Zoveel warmte komt inderdaad uit het gas, maar dat komt niet allemaal in je CV water terecht.
Een HR-ketel met 107% rendement (op onderwaarde) haalt die 107% ook alleen maar bij lage watertemperaturen, zodat de rookgassen inderdaad kunnen condenseren. Bij een radiatorverwarming is dat maar een deel van het seizoen het geval. Bij warm tapwaterproductie meestal al helemaal niet.
Daarom wordt vaak gerekend met gemiddeld 8-8,5 kWh uit een m3 gas. Met 8 zit je aan de veilige kant.

Zwerius Kriegsman

• Zwerius
Voor de liefhebbers: Ook wij doen zaterdag a.s. weer mee aan de duurzame huizenroute. Zie: https://duurzamehuizenrou...nde-woning-1987-ootmarsum En wat kun je allemaal zien? Zie onze website: https://geen-energierekening-meer.weebly.com

Zwerius Kriegsman

• Diff_Angle
  • Nu online
Er is een CV-ketel / Kamstrup bezitter onder ons, ik ben benieuwd wat zijn inzichten tot nu zijn.

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Oei, wellicht kort dag maar wegens aanschaf woning & dus van investering duurzaamheid dien ik in korte termijn een keuze te maken

Situatie is een hoekwoning met volledig LTV (vv bgg, rest ltv radiator)

Ben reeds in het bezig van 3x collectorplaat met 400 liter hygiëneboiler. Hier heb ik nog een aansluiting beschikbaar om het CV water door een warmtepomp te laten opwarmen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een (buitenunit) water/lucht warmtepomp.
Deze kan mooi op de garage staan; aan de vrije straatzijde. (Geen last van buren ivm “overlast”.)

Concreet: wat is hierin een goede keuze?

• DJT
Wat is je verbruik? En waarom wil je het CV water door een hygiëneboiler laten lopen?

• Diff_Angle
  • Nu online
@Japie.G Het is al lastig om de prijs van 1m3 te bepalen, kijk je alleen naar de losse 1m3 prijs van bijv. 0,72 of kijk je naar de totale kosten incl. vaste kosten leverancier + aansluitkosten ed. voor gas, bij een verbruik bij dezelfde leverancier, die 0,72 rekent, kost 1.500m3 gas all-in al 0,90 per 1m3. Bij 750m3 gas verandert het naar bijv. 0,96.
Theoretische kWh prijs van 1m3 gas varieert daardoor van 0,078, als je met 9.6kWh warmte uit 1m3 gas rekent of 0,109 al je rekent met 8,8 en zelfs 0,12 als je all-in rekent en 8kWh uit 1m3 gas. 0,078 of 0,12 verschilt 53,8%.
kWh warmte uit 1kWh primair is de kWh prijs gedeeld door de COP. De COP in oktober is voorlopig gemiddeld 5,06 volgens het overzicht in 2018 over het hele jaar is het 4,11. Bij 0,21 kost 1kWh warmte dus ergens tussen de 0,05 en 0,042.
Goedkoopste gas aanname 0,72 levert bij 9.66kWh dus 1kWh voor 0,0745
Identieke kosten voor 1kWh warmte krijg je met een WP met een COP van 0,21 / 0,0745 = 2.8
Gas zal bijna nooit voordeliger zijn dan een WP. Na 1 januari al helemaal niet meer.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 07-11-2019 13:53 (4%)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Zwerius schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:52:
Voor de liefhebbers: Ook wij doen zaterdag a.s. weer mee aan de duurzame huizenroute. Zie: https://duurzamehuizenrou...nde-woning-1987-ootmarsum En wat kun je allemaal zien? Zie onze website: https://geen-energierekening-meer.weebly.com
Ik heb een tijd zitten twijfelen of we ook mee zullen doen (volgens de cijfers van stedin zijn wij de enige gasloze woning binnen de postcoderoos.) Maar uiteindelijk toch niet gedaan.

Er zijn wat ontwerpbeslissingen die wellicht wat wenkbrauwen zullen doen fronzen (warmtepomp >1 meter hoog op bepaalde hoek zichtbaar aan voorkant woning. Zo ook heatpipes op dak voor zonneboiler).

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:49:
@Japie.G Het is al lastig om de prijs van 1m3 te bepalen, kijk je alleen naar de losse 1m3 prijs van bijv. 0,72 of kijk je naar de totale kosten incl. vaste kosten leverancier + aansluitkosten ed. voor gas, bij een verbruik bij dezelfde leverancier, die 0,72 rekent, kost 1.500m3 gas all-in al 0,90 per 1m3. Bij 750m3 gas verandert het naar bijv. 0,96.
Theoretische kWh prijs van 1m3 gas varieert daardoor van 0,078, als je met 9.6kWh warmte uit 1m3 gas rekent of 0,109 al je rekent met 8,8 en zelfs 0,12 als je all-in rekent en 8kWh uit 1m3 gas. 0,078 of 0,12 verschilt 53,8%.
kWh warmte uit 1kWh primair is de kWh prijs gedeeld door de COP. De COP in oktober is voorlopig gemiddeld 5,06 volgens het overzicht in 2018 over het hele jaar is het 4,11. Bij 0,21 kost 1kWh warmte dus ergens tussen de 0,05 en 0,042.
Goedkoopste gas aanname 0,72 levert bij 9.66kWh dus 1kWh voor 0,0745
Identieke kosten voor 1kWh warmte krijg je met een WP met een COP van 0,21 / 0,0745 = 2.8
Gas zal bijna nooit voordeliger zijn dan een WP. Na 1 januari al helemaal niet meer.
Ik heb de gasaansluiting, dus het gaat mij dan inderdaad om de prijs van het verbruiken van 1m3 gas die ik betaal aan mijn energieleverancier. De COP van mijn warmtepomp dondert enorm in elkaar zodra er defrosts komen. En dan heb ik ook nog eens een woning van 700m3 waar er op de begane grond 100m2 verwarmd (ltv vloerverw) is en op de bovenverdieping alleen de badkamer. Een bewuste keuze toen omdat ik een enorme hekel heb aan warmte boven. Echter heeft dat nu wel tot gevolg dat de opgewekte warmte heel snel ‘weg’ is naar boven, of naar buiten door de ventilatieunit (systeemC vraaggestuurd zonder wtw). Met de kennis van nu had ik 2 jaar terug tijdens de bouw andere keuzes gemaakt... Nu moet ik er mee dealen en ben onderzoekende/lerende wat er nu allemaal gebeurt en kijk dan hoe ik het bestaande toch een tikkie beter kan krijgen, of kan ondersteunen met nieuwe technieken. Zag ook al interessante info over een warmtepomp boiler voorbij komen..

• Diff_Angle
  • Nu online
@Japie.G Je COP zal voor verwarming nooit onder de 2.8 dalen naar ik aanneem.
Met 100m2 vvw + badkamer kun je naar mijn idee toch geen hoge energierekening hebben. 100 * 45 * 24 = 108kWh als maximum op een dag zoals bij -10C, gedeeld door een zeer slechte / bijna onrealistisch lage COP van 2,8 zou een primair verbruik van 38,6kWh betekenen * .21 = 8,11
Voor dezelfde 8,11 kun je a raison van 0,72 per 1m3 ook 11,1m3 gas kopen welke ook weer in het allergunstigste geval de benodigde 108kWh aan warmte levert.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 07-11-2019 14:42 (87%)

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19:09
Uit deze interessante discussie blijkt nogmaals dat het streven naar een zo’n laag mogelijke ecologische footprint (om dit modewoord weer eens te gebruiken) meerdere aspecten heeft:

- gebruik van fossiele brandstoffen verminderen door inzet van andere energiedragers (zonlicht , wind ,bodemwater en lucht) door middel van verscheidene omzetsystemen zoals zonnepanelen, windmolens en warmtepompen.
- dat de financiële konsekwenties (investeringen versus baten) zich binnen voor ieder zelf te bepalen grenzen afgebakend lijken te worden

Op zich geen nieuwe vaststellingen.

Regelmatig reflecteren of de behaalde resultaten stroken met de beoogde doelstellingen, of dit nou een acceptabele cop-waarde is voor de een of kostenbesparing voor de ander, is o.a. de intrinsieke waarde van dit uitstekende forum.
Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:23:
@Japie.G Je COP zal voor verwarming nooit onder de 2.8 dalen naar ik aanneem.
Met 100m2 vvw + badkamer kun je naar mijn idee toch geen hoge energierekening hebben. 100 * 45 * 24 = 108kWh als maximum op een dag zoals bij -10C, gedeeld door een zeer slechte / bijna onrealistisch lage COP van 2,8 zou een primair verbruik van 38,6kWh betekenen * .21 = 8,11
Voor dezelfde 8,11 kun je a raison van 0,72 per 1m3 ook 11,1m3 gas kopen welke ook weer in het allergunstigste geval de benodigde 108kWh aan warmte levert.

• PentaClover
Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 00:10:
@PentaClover Ik ben daar in het verleden ook al eens mee aan het stoeien geweest, wat me absoluut NIET lukte, ik meende te observeren dat er ook sprake lijkt te zijn van faseverschuiving vanwege de massa v.d. woning. Ik ben overigens wel erg benieuwd welke wegingsfactoren of je voor de diverse parameters gevonden hebt, althans voor jouw woning. Misschien dat ik dan achteraf nog wat met mijn historische data kan spelen.
Iets concreter wat ik gedaan heb:
Mijn TBinnen meet ik met de thermostaat van de Nefit ketel, deze hangt in het midden van mijn huis op de beneden verdieping in de woonkamer, afstand tot buitenmuur voorkant (zuid) en achterkant (noord) +/- 5 meter, afstand tot buitenmuur oost +/- 5.5 meter, afstand tot buitenmuur west +/- 7 meter. Dit is een vrij goede representatie van de gemiddelde temperatuur hier in huis.

Mijn TBuiten meet ik met de sensor van de airco buitenunit, deze hangt in de schaduw en uit de wind.

Mijn graaddagen zijn TBinnen-TBuiten

De energie die toegevoegd wordt aan mijn woning zijn:
  • Electriciteit die binnen de geisoleerde schil gebruikt wordt
  • Warmte van de aanwezige personen (Aanwezigheid meet ik niet, maar gemiddeld lijkt 14 uur per dag * 2 personen * 120 Watt = 3.36 kWh aardig te kloppen)
  • Warmte van de zonneinstraling
  • Warmte geproduceerd door CV ketel
De energie die de woning verlaat is:
  • Het warmte verlies, een getal X in kWh/Graaddag/24h * het aantal gemeten graaddagen
Over de periode metingen die ik gebruik stel ik dat TBinnen gelijk is aan het begin en het einde en dus dat alle energie die toegevoegd is aan het huis gelijk moet zijn aan het verlies. (Dit is vast niet helemaal waar, maar gezien de periode 120 dagen is, is de fout per dag dan verwaarloosbaar klein)

Voor de periode begin dit jaar heb ik voor 1m3 gas 8.79 kWh gerekend, toen was het rendement van mijn CV ketel met verwarmen ongeveer 100% van de onderwaarde.

Voor de Zonne Instraling heb ik dus een wat ingewikkeldere formule gebruikt, waarbij het eerste deel de energie voorstelt die direct door de ramen naar binnen komt, en het tweede deel de energie die door de muren naar binnen komt:
WarmteZon = EnergieZon/m2 * FactorZon + EnergieZon/m2 * FactorZonWind / (Windsnelheid * (Tref - TBuiten))
Tref heb ik gekozen op 30oC

Dit in een spreadsheet gezet en per maand het gemiddelde warmte verlies per graaddag uit laten rekenen, plus per maand de afwijking van het gemiddelde van de maanden.

Vervolgens de factoren net zo lang lopen aanpassen totdat de afwijking van het gemiddelde warmte verlies per graaddag per maand ten opzichte van het gemiddelde van alle maanden minimaal was.

Voor mijn huis was dat voor Feb-Mei dit jaar:

Warmte Verlies = 8.0465 kWh/Graaddag/24h
FactorZon = 2.344
FactorZonWind = 126
Grolsch schreef op donderdag 7 november 2019 @ 07:42:
[...]
Zonneinstraling heeft zeker invloed, maar hoe dit uit te rekenen is.....

Onze woning heeft de keuken pal op zuid met veel ramen erin, dus met een klein beetje zon is deze zo warm. Daar achter (richting noord) ligt de woonkamer, deze temperatuur loopt niet zo hard op. Daarachter ligt het kantoor (en deze zit dus vol op noord) en deze ruimte profiteert helemaal niet van de zonneinstraling.

Wind schijnt niet zoveel invloed te hebben op het warmteverlies als de woning goed geïsoleerd is, aldus @Zwerius . Hij heeft daar ooit wel eens iets over verteld. Het kwam er op neer dat wind bij goede isolatie geen rol speelt, wel als de wind vol in de ventilatieroosters of andere tochtgaten zou blazen.
Ik zie ook geen invloed van wind op warmte verlies, maar wel op hoeveel zonnewarmte het huis in komt, als het buiten koud is en waait, krijgt mijn buitenmuur gewoon minder kans om warmte van de zon op te nemen en koelt al af voordat de warmte door de isolatie heen is doorgegeven naar binnen.
Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:52:
Er is een CV-ketel / Kamstrup bezitter onder ons, ik ben benieuwd wat zijn inzichten tot nu zijn.
Ik verwarm nu met over een run met een gemiddelde Ta van 35.4oC en een gemiddelde Tr van 27.2oC en ik zie dat er dan zo'n 9.7 kWh warmte geleverd wordt per m3 Gas volgens de Kamstrup dus dat zit al erg dicht bij de boven waarde.

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Diff_Angle
  • Nu online
@PentaClover Hartelijk dank voor de uiteenzetting, ik wilde 2 maal een ThumbsUp geven, maar dat werkt helaas niet.
M.b.t. Ik zie ook geen invloed van wind op warmte verlies kan het natuurlijk ook zo zijn dat:
Opbrengst zon -/_ Warmteverlies door wind = 0
Opbrengst zon = Warmteverlies door wind.
In ieder geval voor jouw huis onder de gemeten omstandigheden.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 07-11-2019 16:09 (8%)

• Ramon_1984
PentaClover schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:14:
[...]

Iets concreter wat ik gedaan heb:
Mijn TBinnen meet ik met de thermostaat van de Nefit ketel, deze hangt in het midden van mijn huis op de beneden verdieping in de woonkamer, afstand tot buitenmuur voorkant (zuid) en achterkant (noord) +/- 5 meter, afstand tot buitenmuur oost +/- 5.5 meter, afstand tot buitenmuur west +/- 7 meter. Dit is een vrij goede representatie van de gemiddelde temperatuur hier in huis.

Mijn TBuiten meet ik met de sensor van de airco buitenunit, deze hangt in de schaduw en uit de wind.

Mijn graaddagen zijn TBinnen-TBuiten

De energie die toegevoegd wordt aan mijn woning zijn:
  • Electriciteit die binnen de geisoleerde schil gebruikt wordt
  • Warmte van de aanwezige personen (Aanwezigheid meet ik niet, maar gemiddeld lijkt 14 uur per dag * 2 personen * 120 Watt = 3.36 kWh aardig te kloppen)
  • Warmte van de zonneinstraling
  • Warmte geproduceerd door CV ketel
De energie die de woning verlaat is:
  • Het warmte verlies, een getal X in kWh/Graaddag/24h * het aantal gemeten graaddagen
Over de periode metingen die ik gebruik stel ik dat TBinnen gelijk is aan het begin en het einde en dus dat alle energie die toegevoegd is aan het huis gelijk moet zijn aan het verlies. (Dit is vast niet helemaal waar, maar gezien de periode 120 dagen is, is de fout per dag dan verwaarloosbaar klein)

Voor de periode begin dit jaar heb ik voor 1m3 gas 8.79 kWh gerekend, toen was het rendement van mijn CV ketel met verwarmen ongeveer 100% van de onderwaarde.

Voor de Zonne Instraling heb ik dus een wat ingewikkeldere formule gebruikt, waarbij het eerste deel de energie voorstelt die direct door de ramen naar binnen komt, en het tweede deel de energie die door de muren naar binnen komt:
WarmteZon = EnergieZon/m2 * FactorZon + EnergieZon/m2 * FactorZonWind / (Windsnelheid * (Tref - TBuiten))
Tref heb ik gekozen op 30oC

Dit in een spreadsheet gezet en per maand het gemiddelde warmte verlies per graaddag uit laten rekenen, plus per maand de afwijking van het gemiddelde van de maanden.

Vervolgens de factoren net zo lang lopen aanpassen totdat de afwijking van het gemiddelde warmte verlies per graaddag per maand ten opzichte van het gemiddelde van alle maanden minimaal was.

Voor mijn huis was dat voor Feb-Mei dit jaar:

Warmte Verlies = 8.0465 kWh/Graaddag/24h
FactorZon = 2.344
FactorZonWind = 126

[...]

Ik zie ook geen invloed van wind op warmte verlies, maar wel op hoeveel zonnewarmte het huis in komt, als het buiten koud is en waait, krijgt mijn buitenmuur gewoon minder kans om warmte van de zon op te nemen en koelt al af voordat de warmte door de isolatie heen is doorgegeven naar binnen.

[...]

Ik verwarm nu met over een run met een gemiddelde Ta van 35.4oC en een gemiddelde Tr van 27.2oC en ik zie dat er dan zo'n 9.7 kWh warmte geleverd wordt per m3 Gas volgens de Kamstrup dus dat zit al erg dicht bij de boven waarde.
Prachtig om te lezen, knap dat je dit kan ;) .
Maar houd je in de berekening van zonnestraling rekening met de warmte oplslag cappaciteit van een materiaal?

• PentaClover
@Diff_Angle
Klopt, dat zou kunnen en/of er is nog invloed van de warmte capaciteit van mijn huis, zie ook opmerking van @Ramon_1984, de warmte capaciteit van mijn huis heb ik nu genegeerd, en dat lijkt voor deze serie metingen te kunnen.
Maar het kan ook zijn dat als we verder de winter in gaan en/of verder het voorjaar in wanneer er meer zon met hogere buiten temperaturen is, dat de gevonden factoren niet meer kloppen.

Het blijft natuurlijk een versimpeld model waarbij de parameters gevonden zijn door iteratief de fout zo klein mogelijk te krijgen.

Ik ga door met meten en kijken of het blijft kloppen of niet. De reden om dit te doen @dunklefaser was om een nog missende post in warmte toevoer in kaart te brengen om een zinnige uitspraak te kunnen doen in de mate dat het verwarmen met lagere temperaturen zoals ik nu doe, het gas verbruik verminderd.

De pure m3 Gas / Graaddag is geen handige vergelijking omdat er nog relatief veel warmte van de mensen, elektriciteit en zonne instraling komt bij deze relatieve hoge buiten temperaturen.

Als ik nu naar het geheel kijk en terug reken naar gas verbruik zie ik met begin dit jaar een verschil van ongeveer 20%, waarvan ~9% komt door het betere condensatie rendement van de ketel, en de rest door een lager warmte verlies.

Dus ik verwacht in totaal uiteindelijk 20% minder gas te gebruiken dit jaar, en te zien of alles op orde is voor een warmte pomp, of dat er nog aanpassing nodig zijn aan de afgifte kant.

• Ramon_1984
PentaClover schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:37:
@Diff_Angle
Klopt, dat zou kunnen en/of er is nog invloed van de warmte capaciteit van mijn huis, zie ook opmerking van @Ramon_1984, de warmte capaciteit van mijn huis heb ik nu genegeerd, en dat lijkt voor deze serie metingen te kunnen.
Maar het kan ook zijn dat als we verder de winter in gaan en/of verder het voorjaar in wanneer er meer zon met hogere buiten temperaturen is, dat de gevonden factoren niet meer kloppen.

Het blijft natuurlijk een versimpeld model waarbij de parameters gevonden zijn door iteratief de fout zo klein mogelijk te krijgen.

Ik ga door met meten en kijken of het blijft kloppen of niet. De reden om dit te doen @dunklefaser was om een nog missende post in warmte toevoer in kaart te brengen om een zinnige uitspraak te kunnen doen in de mate dat het verwarmen met lagere temperaturen zoals ik nu doe, het gas verbruik verminderd.

De pure m3 Gas / Graaddag is geen handige vergelijking omdat er nog relatief veel warmte van de mensen, elektriciteit en zonne instraling komt bij deze relatieve hoge buiten temperaturen.

Als ik nu naar het geheel kijk en terug reken naar gas verbruik zie ik met begin dit jaar een verschil van ongeveer 20%, waarvan ~9% komt door het betere condensatie rendement van de ketel, en de rest door een lager warmte verlies.

Dus ik verwacht in totaal uiteindelijk 20% minder gas te gebruiken dit jaar, en te zien of alles op orde is voor een warmte pomp, of dat er nog aanpassing nodig zijn aan de afgifte kant.
Ik heb een aantal jaar geleden geprobeerd uit te reken welk isolatie het beste de zomerwarmte buiten kon houden.
Maar daar kwam ik uiteindelijk niet uit :)
Wel was ik er achter gekomen dat de RC waarde daar totaal geen invloed op heeft.

• Dylantje2
  • Nu online

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:15:
[...]

Het minimale vermogen wat een WP kan draaien bij een bepaalde Taanvoer en Tbuiten, want dat zal je grootste uitdaging worden met zo weinig verwarmingsbehoefte.

Probeer te achterhalen wat het minimale vermogen is bij Ta 25 en Tbuiten +7 graden, daar zit namelijk het grootste "probleem". Voor een Panasonic ken ik de waarden niet uit mijn hoofd, maar aan de grafieken van @Dylantje2 te zien gaat de Pana 5KW terug naar 200Watt elektrisch, en dat is verrekte weinig :P Dat haalt mijn Mitsu (bij lange na) niet.
Pana low rider rules :-)

Voor de kenners:
https://www.feenstra.com/...merci%C3%ABlenieuwsbrief2

Wij van feenstra O-)

Dylantje2 wijzigde deze reactie 07-11-2019 17:13 (13%)

• Diff_Angle
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:59:
[...]

Ik heb een aantal jaar geleden geprobeerd uit te reken welk isolatie het beste de zomerwarmte buiten kon houden.
Maar daar kwam ik uiteindelijk niet uit :)
Wel was ik er achter gekomen dat de RC waarde daar totaal geen invloed op heeft.
Paar leuke naar mijn mening verhelderende plaatjes afkomstig van https://dijkhuis.eco/kennisbank/gezonde-isolatie/

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
DJT schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:04:
Wat is je verbruik? En waarom wil je het CV water door een hygiëneboiler laten lopen?
Nieuwe woning, verbruik onbekend in deze. Echter huidige woning is qua oppervlakte/ inhoud / bouwjaar redelijk gelijk.

3200kWh Electra
560m3 gas

Er komen sowieso 10-12 (300-325Wp) panelen op het dak; moet even meten wat gaat passen icm zonnecollectoren op het zuid dak

Heb tevens veranda dak beschikbaar van 8x3. Dus daar ruimte voor extra PV

Huidige zonneboiler:

- 400 liter vat
- gevuld met CV water
- hygiëne spiraal voor SWW

Crazy- wijzigde deze reactie 07-11-2019 18:04 (16%)

• Diff_Angle
  • Nu online
@PentaClover Wat bedoel je met: Als ik nu naar het geheel kijk en terug reken naar gas verbruik zie ik met begin dit jaar een verschil van ongeveer 20%, waarvan ~9% komt door het betere condensatie rendement van de ketel, en de rest door een lager warmte verlies.
Die 9% begrijp ik, maar waar komt dat lagere warmteverlies vandaan ?

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True