Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste
Acties:

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22:20

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:32:
[...]

Paar leuke naar mijn mening verhelderende plaatjes afkomstig van https://dijkhuis.eco/kennisbank/gezonde-isolatie/
[Afbeelding]
En als we dan toch naar duurzaam gaan:

Als ik ooit, DAN:
https://www.isohemp.com/nl

En dan:
https://www.eco-bouwmater...-catalog/hennep-isolatie/

Damopen... dus.. beste comfort
Hennep kan hygroscopisch zijn tot 500x eigen vochtigheid...

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 16-11 01:04
Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:32:
[...]

Paar leuke naar mijn mening verhelderende plaatjes afkomstig van https://dijkhuis.eco/kennisbank/gezonde-isolatie/
[Afbeelding]
Ik snap deze niet echt. Waarom zou er een verschil zijn in warmtestraling van de zon inwaards vs warmtestraling van een houtkachel/vloerverwarming/etc uitwaards?

Ik snap dat materialen een verschil in refecltie kunnen hebben, maar normaal zijn geen van deze isolatiematerialen rechtstreeks blootgesteld aan zonlicht.

Dus blijft over geleiding tussen de buitenschil (stenen muur + luchtbarriere + folie, houten siding + building paper + OSB , etc) naar dit materiaal? Maar waarom zou dit anders zijn inwaards vs uitwaards?

Let wel, ik zeg niet dat het onzin is, maar ik denk dat er wat ontbreekt in het verhaal qua uitleg.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21:20
Dylantje2 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:55:
[...]

En als we dan toch naar duurzaam gaan:

Als ik ooit, DAN:
https://www.isohemp.com/nl

En dan:
https://www.eco-bouwmater...-catalog/hennep-isolatie/

Damopen... dus.. beste comfort
Hennep kan hygroscopisch zijn tot 500x eigen vochtigheid...
Ik kies voor houtvezel isolatie.
Grootste warmteopslag capaciteit.
Bijvoorbeeld
https://gutex-benelux.eu/...odukt/gutex-thermoflex-1/

Ramon_1984 wijzigde deze reactie 07-11-2019 19:15 (8%)

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 17-11 10:06
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:13:
[...]

Ik kies voor houtvezel isolatie.
Grootste warmteopslag capaciteit.
Ik denk dat je gelijk hebt, je hebt massa nodig / opslagcapaciteit tenzij je het middels reflectie buiten en/of binnen kunt houden met mogelijk als handicap/complicerende factor damp/vocht aan- en afvoer.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• Ramon_1984
Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:18:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, je hebt massa nodig / opslagcapaciteit tenzij je het middels reflectie buiten en/of binnen kunt houden met mogelijk als handicap/complicerende factor damp/vocht aan- en afvoer.
Specifieke warmtecapaciteit (J/kgK) 2100 voor hout vezel.
Ik heb geprobeerd hiermee de fase verschuivingstijd te berekenen, maar dat lukte niet.

• Diff_Angle
@Ramon_1984 Ik weet niet hoe e.e.a. berekend moet worden, maar ik houdt me even vast aan het volgende plaatje:
Misschien als je de warmtecapaciteit van die andere materialen opzoekt dat je in de richting v.d. oplossing gaat komen.

• Ramon_1984
Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:29:
@Ramon_1984 Ik weet niet hoe e.e.a. berekend moet worden, maar ik houdt me even vast aan het volgende plaatje: [Afbeelding]
Misschien als je de warmtecapaciteit van die andere materialen opzoekt dat je in de richting v.d. oplossing gaat komen.
Dit had ik gezien inderdaad, maar nu nog een formule :)

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16-11 23:47
Diff_Angle schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:43:
Die 9% begrijp ik, maar waar komt dat lagere warmteverlies vandaan ?
Daar kan ik alleen over speculeren, maar ik denk in iedergeval omdat:
  • Ik nu boven minder verwarm, dus ook minder warmte verlies heb boven.
  • Ik beneden meer met de vloer verwarming verwarm, waarbij ik wel iets warmer stook dan begin dit jaar, maar minder met de radiatoren waardoor:
    • Ik minder straling naar de buitenmuur direct van de radiatoren heb
    • Ik door het groter aandeel vloerverwarming meer verwarm door straling i.p.v. convectie waardoor de warmte verliezen via (natuurlijke) ventilatie lager zijn.
Als er nog meer goede idee-en zijn hoor ik ze graag :)

Denim Glas/Glas 3600Wp 200gr Zuid - PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Diff_Angle
@PentaClover Boven minder verwarm betekent dat de gemiddelde binnenT gedaald is. (etage1T + etage2T + zolderT) / 3 uiteraard alleen als de oppervlakte van die verdiepingen identiek is. Het schijnt, op olino.org middels onderzoekje bevestigd, dat 1C gemiddeld lagere binnenT resulteert in een besparing van 7%.
Een factor welke naar mijn idee ook nog in meerdere/mindere mate speelt, naast zon en wind, de vochtigheid v.d. schil als gevolg van regenval. Je zou een woning als een warmtewisselaar kunnen beschouwen, indien de oppervlakte vochtig is verliest deze meer energie door verdamping / mogelijk betere geleiding van het buitenschilmateriaal.
Het siert je dat je jezelf zo weet te relativeren.
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:31:
[...]

Dit had ik gezien inderdaad, maar nu nog een formule :)
Formules zijn er toch om zelf af te leiden ? Heb je vroeger toch op school gehad ? ;)
Je hebt 4 warmtecapaciteiten, 4 gewichten voor plaatmateriaal van 200mm dikte die je kunt opzoeken, 4 verschillende tijdsduren, wat heb je nu nog meer nodig ?

Diff_Angle wijzigde deze reactie 08-11-2019 08:32 (26%)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:22:
[...]

Specifieke warmtecapaciteit (J/kgK) 2100 voor hout vezel.
Ik heb geprobeerd hiermee de fase verschuivingstijd te berekenen, maar dat lukte niet.
https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 07-11-2019 22:06 (42%)

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:24

DropjesLover

Dit dus ->

@wauske @koevlaas2
Naar aanleiding van een paar posts een maand geleden is zojuist opgehangen:

Rvs open verdeler, met flowmetertje per groep. Wel jammer is dat hij in gegalvaniseerde beugels hangt :/
Wel opmerkelijk, de flow per groep varieert een beetje van 1,5 tot 2 l/min. De warmtepomp doet 20l/min, waardoor er dus blijkbaar (nu) ruim 2/3e van de aangeboden flow door de vloerverwarming gaat.
Nu eerst maar wachten tot de automatische ontluchter alles ontlucht heeft en dan de flows gelijk gaan maken. Daarna de radiatoren beneden waterzijdig inregelen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• hrt
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:55
DropjesLover schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 10:40:
@wauske @koevlaas2
[Afbeelding]

Rvs open verdeler, met flowmetertje per groep. Wel jammer is dat hij in gegalvaniseerde beugels hangt :/
Wel opmerkelijk, de flow per groep varieert een beetje van 1,5 tot 2 l/min. De warmtepomp doet 20l/min, waardoor er dus blijkbaar (nu) ruim 2/3e van de aangeboden flow door de vloerverwarming gaat.
Nu eerst maar wachten tot de automatische ontluchter alles ontlucht heeft en dan de flows gelijk gaan maken. Daarna de radiatoren beneden waterzijdig inregelen.
Jammer dat de aanvoer niet recht omhoog is gemaakt, en een ontlucht knie (er zit al een automatische op de balk)....die veel beter in de retour had moeten zitten waar je dus wel lucht verzameld.

Een buigijzer had wel een mooier geheel gemaakt. Die is toch gebruikt, aan het katterugje te zien....

En 2 afsluiters vlak achter elkaar... 8)7

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

hrt schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:21:
[...]

Jammer dat de aanvoer niet recht omhoog is gemaakt, en een ontlucht knie (er zit al een automatische op de balk)....die veel beter in de retour had moeten zitten waar je dus wel lucht verzameld.

Een buigijzer had wel een mooier geheel gemaakt. Die is toch gebruikt, aan het katterugje te zien....

En 2 afsluiters vlak achter elkaar... 8)7
Punt was dat er al een verdeler hing, en als die pijpen en afsluiters verwijderd moesten worden, het hele systeem leeg moest. En de warmtepomp (deze staat op zolder, hoogte punt) ontlucht moest worden.
Eerst een 3/4" klep en dan een 1" klep maakt niet zo uit.

Nu kan het systeem nog gewoon mooi ingeblokt worden.

DropjesLover wijzigde deze reactie 08-11-2019 11:26 (3%)

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• hrt
DropjesLover schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:25:
[...]

Punt was dat er al een verdeler hing, en als die pijpen en afsluiters verwijderd moesten worden, het hele systeem leeg moest. En de warmtepomp (deze staat op zolder, hoogte punt) ontlucht moest worden.
Eerst een 3/4" klep en dan een 1" klep maakt niet zo uit.

Nu kan het systeem nog gewoon mooi ingeblokt worden.
Okay, logisch, maar waarom dan geen ontluchtings knie in aanvoeer, op het hooste punt, wissel die dan om.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

hrt schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:30:
[...]

Okay, logisch, maar waarom dan geen ontluchtings knie in aanvoeer, op het hooste punt, wissel die dan om.
Zoals je ziet, geen ruimte (om het sleuteltje in te steken) en maakt niet zo uit, die luchtbel wordt er wel uitgedrukt over tijd en door de automatische ontluchter afgelaten :)

Maar ik ben met je eens, ideaal is anders.

BThGvNeOA

• hrt
DropjesLover schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:35:
[...]

die luchtbel wordt er wel uitgedrukt over tijd en door de automatische ontluchter afgelaten :)
:N

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:56
@wauske @koevlaas2
[Afbeelding]

Dat de flow varieert is normaal, is namelijk afhankelijk van een aantal factoren, met name groepslengte.
Als je geen uitgangsberekening hebt (ik verwacht niet dat jij die hebt, al schrijft men vaak de groepslengte op de buis zelf, maar bij jou zie ik dat niet) zul je moeten gaan inregelen op dT.
De kunst is om alle dT's gelijk te krijgen met een zo hoog mogelijke flow bij een redelijke pompsnelheid.

Dus eerst je systeem laten draaien zodat alles stabiel op temperatuur is en blijft zodat Ta en Tr niet teveel schommelen, en dan vervolgens per groep de dT meten en noteren.

Bij groepen met een te grote dT ga je de flow verhogen
Bij groepen met een te kleine dT ga je de flow verlagen

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Diff_Angle
Of anders geformuleerd, zorg dat de Tr v.d. groepen identiek worden, eerst alles volledig open, controleer of de retourventielen wel max open zijn, vervolgens de rest 'knijpen' tot de Tr hetzelfde wordt als de laagste Tr.

Wie weet raad ?
Als je bij een buitenT=2,4C een vermogen nodig bent van 2.8kW en je hebt een stookgrens van 15C, (15 - 2.4) / 2,8 = 0,222kW per 1C, mag je dan concluderen dat je met 4,5kW goed zit tot een buitenT = -5,27C, 4,5 / 0,222 = 20,27, 15 - 20,27 = -5,27C ? Even afgezien van mogelijke defrosts.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 08-11-2019 13:13 (41%)

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20:35
@wauske @koevlaas2
[Afbeelding]

Zet je aanvoer temperatuur maar op 30c want 45c wordt het nooit in de vloer.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:07:
2
[...]

Ik heb ook nog iets aan temperatuur nodig in de radiatoren beneden.
Ta op 40 graden lijkt me prima om te beginnen.

BThGvNeOA

• hrt
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:07:
2
[...]

En ontlucht dat stukje liggende buis maar, (van je aanvoer) door de koppelingen iets op te lossen.
Pomp uit....

• tehfnz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-11 09:34
Met alle details van isolatie, beglazing, andere te gebruiken materialen & inschatting luchtdichtheid voor m'n nieuwe woning (in aanbouw) gekend werd een warmteverliesberekening opsgesteld. Het magische cijfer dat hieruit kwam is 4748W.

Na het doorspitten van dit topic lijkt mijn voorkeur uit te gaan naar een L/W split oplossing van Mitsubishi welke moet voor zowel voor de verwaming als aanmaak van het SWW moet instaan. Ik dacht aan de PUHZ-SW75YAA, klopt het dat dit de 3-fasige variant van de PUHZ-SW75VAA is? Deze kan bij A-15/W35 nog een maximumvermogen leveren van 7.3kW wat zou moeten volstaan om en te verwarmen en SWW aan te maken.

Welke variant van bijhorende cylinderunit raden jullie hierbij aan?

Is de gedachtengang een beetje correct of zie ik zaken over het hoofd? Zijn er waardige / betere alternatieven (ander merk / kleiner vermogen / ...)?

Alvast bedankt.

tehfnz wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:19 (4%)

blog van onze nieuwbouwwoning

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Ja, de "Y"is de 400Volt versie, en de V is de 230 volt.
Wat bedoel je met "cylinderunit"? De boiler? dat ligt helemaal aan je warm water gebruik, maar het minimum is toch wel 200L voor een boiler, wat mij betreft, want dan kan je ook minder heet water aanmaken.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16-11 10:40
MONITORING OKT 2019

De COP's van oktober hebben geen relatie met het level (Taanvoer bij 2C buiten) van het cv systeem. Onbegrijpelijk chaotisch zonder enige correlatie. Wat zou de oorzaak zijn? Daarom heb ik het hele jaar van januari t/m oktober in de grafiek gezet. Dit geeft een goed beeld van wat je kunt bereiken met het isoleren, boosten van het CV systeem enz.
Ik zal twee forum pagina's achter elkaar doen:
Deze pagina:
* De laatste drie maanden
De volgende pagina:
* 2017, 2018, 2019 dus meerdere jaren. Daarbij vallen een aantal deelnemers af omdat ze te kort meedoen voor de optelling.
De Excel file komt binnen drie dagen beschikbaar op:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16-11 10:40
Monitoring meerdere jaren 2017, 2018, 2019

Ik zou de topic starters @koevlaas2 en @Grolsch willen verzoeken om deze resultaten aan het begin te zetten omdat het anders niet meer terug te vinden is tussen de vele pagina's

De Excel file komt binnen drie dagen beschikbaar op:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

• koevlaas2
https://varme.nl/shop/och...-tank-binnenunit-preview/

'Ochsner' betekend iig niet goedkoop in het Oostenrijks.

• Fenrir-sol
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:18
Ik zal mezelf ook maar weer eens melden.

Vorig jaar is door @koevlaas2 bij mij een ecodan 7,5 geïnstalleerd. Een jaar verder zijn we dik tevreden. Altijd een fijne temperatuur binnen en nooit koud.

Nu wil ik alleen wel eens weten hoe efficiënt hij nu echt is. Dus het word tijd dat we gaan meten.

Na wat lezen in de start post en linkjes daarin is het redelijk duidelijk geworden wat ik moet doen.
Opmeten wat hij verbruikt qua electra en wat hij opwekt aan warmte. Op zich vrij logisch allemaal.

De electra voorzie ik geen problemen mee (los van de volle meterkast). Echter zie ik nog niet helemaal voor me waar ik die temperatuur meter ga plaatsen. Idealiter meet ik de temperatuur in de leidingen. Echter zie ik tot nu toe enkel meters voorbij komen die je ergens in tussen leiding plaatst. Ik ben echter geen loodgieter en heb daar geen ervering mee. Nu heb ik wel 2 analoge thermometers in mijn vloerverwarming verdeler zitten. Zijn daar misschien digitale varianten voor te vinden? Of moet ik toch echt even een loodgieter gaan bellen om z'n sensor er tussen te zetten?

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:41:
Ik zal mezelf ook maar weer eens melden.

Vorig jaar is door @koevlaas2 bij mij een ecodan 7,5 geïnstalleerd. Een jaar verder zijn we dik tevreden. Altijd een fijne temperatuur binnen en nooit koud.

Nu wil ik alleen wel eens weten hoe efficiënt hij nu echt is. Dus het word tijd dat we gaan meten.

Na wat lezen in de start post en linkjes daarin is het redelijk duidelijk geworden wat ik moet doen.
Opmeten wat hij verbruikt qua electra en wat hij opwekt aan warmte. Op zich vrij logisch allemaal.

De electra voorzie ik geen problemen mee (los van de volle meterkast). Echter zie ik nog niet helemaal voor me waar ik die temperatuur meter ga plaatsen. Idealiter meet ik de temperatuur in de leidingen. Echter zie ik tot nu toe enkel meters voorbij komen die je ergens in tussen leiding plaatst. Ik ben echter geen loodgieter en heb daar geen ervering mee. Nu heb ik wel 2 analoge thermometers in mijn vloerverwarming verdeler zitten. Zijn daar misschien digitale varianten voor te vinden? Of moet ik toch echt even een loodgieter gaan bellen om z'n sensor er tussen te zetten?
Kan je toch gewoon uit het apparaat uitlezen ?

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:09
@Fenrir-sol Digitale varianten zijn te koop bij "Ali" voor 1$ /stuk, zo ongeveer, met een sensor aan een kabeltje van ca 1 meter en een kastje van 2x4 cm of zo..Moet je wel 3 weken op wachten; maar ze zijn hier ook in NL te koop voor wat meer+ porto

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:50:
[...]

Kan je toch gewoon uit het apparaat uitlezen ?
Als jij dat zo zegt denk ik van wel? 8)7
Hoe haal je die data er precies uit dan? Is er een API waar ik mee kan praten of moet ik een fysiek apparaat aansluiten?
Naalroc schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 23:53:
@Fenrir-sol Digitale varianten zijn te koop bij "Ali" voor 1$ /stuk, zo ongeveer, met een sensor aan een kabeltje van ca 1 meter en een kastje van 2x4 cm of zo..Moet je wel 3 weken op wachten; maar ze zijn hier ook in NL te koop voor wat meer+ porto
Thanks _/-\o_ heb er wat gevonden nu. Morgen even opmeten en bestellen.

Fenrir-sol wijzigde deze reactie 09-11-2019 00:03 (8%)

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:02:
[...]

Als jij dat zo zegt denk ik van wel? 8)7
Hoe haal je die data er precies uit dan? Is er een API waar ik mee kan praten of moet ik een fysiek apparaat aansluiten?

[...]

Thanks _/-\o_ heb er wat gevonden nu. Morgen even opmeten en bestellen.
Maar dan weet je toch nog niks als je de temperatuur opmeet ? Je moet ook de flow weten dan kan je de COP bepalen. Een Kamstrup warmtemeter ertussen zetten ?

Edit: rechter witte knop (van rijtje van 4) en dan zie je rechts op je display al de kWh staan. Dit even opzoeken voor verbruikt en geproduceert, geprod. delen door verbruikt en je hebt de COP.

koevlaas2 wijzigde deze reactie 09-11-2019 00:06 (15%)

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:05:
[...]

Maar dan weet je toch nog niks als je de temperatuur opmeet ? Je moet ook de flow weten dan kan je de COP bepalen. Een Kamstrup warmtemeter ertussen zetten ?

Edit: rechter witte knop (van rijtje van 4) en dan zie je rechts op je display al de kWh staan. Dit even opzoeken voor verbruikt en geproduceert, geprod. delen door verbruikt en je hebt de COP.
Voor dat geld steek ik die sensoren en met plezier in. Je weet maar nooit waar die data handig voor kan zijn.

De data van de ecodan is ook handig om te hebben. Had de data inderdaad op het apparaat zelf al gevonden (en in de melcloud app). Maar ik wil het graag automatisch/digitaal. Ik had al wel het melcloud2domoticz pakketje gevonden in de starting post. Maar ik hoopte dat ik misschien via een fysiek connectie met het apparaat zelf misschien meer info zou kunnen ontvangen.

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:24:
[...]

Voor dat geld steek ik die sensoren en met plezier in. Je weet maar nooit waar die data handig voor kan zijn.

De data van de ecodan is ook handig om te hebben. Had de data inderdaad op het apparaat zelf al gevonden (en in de melcloud app). Maar ik wil het graag automatisch/digitaal. Ik had al wel het melcloud2domoticz pakketje gevonden in de starting post. Maar ik hoopte dat ik misschien via een fysiek connectie met het apparaat zelf misschien meer info zou kunnen ontvangen.
@AUijtdehaag kan je wel opweg helpen denk ik.

• Grolsch
@Fenrir-sol / @koevlaas2 Je kunt via de Melcloud app de flow niet uitlezen dus dat kun je vergeten.

Ik verwacht dan @Fenrir-sol de nieuwe 75YAA heeft, en zover ik weet is het debiet bij de nieuwe Mitsubishi's dynamisch, dus om automatisch de thermische warmte te bepalen ontkom je niet aan een flowmeter, dus een Kamstrup.

Bij informatie werking code 540 kun je handmatig het debiet uitlezen, maar daar heb je niet zoveel aan als je dit automatisch wil doen.

Grolsch wijzigde deze reactie 09-11-2019 07:22 (21%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@koevlaas2 moet voortaan gewoon een duitse kamstrup met mbus monteren en geen half werk meer opleveren. >:)

Dan kan AUijtdehaag ze wel verder helpen.
:9B

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:51:
@koevlaas2 moet voortaan gewoon een duitse kamstrup met mbus monteren en geen half werk meer opleveren. >:)

Ja? Moeten die dure dingen er weer tussen ? ;)
https://www.ebay.de/itm/U...0c9f10:g:A9AAAOSw7wZdsHd3

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Die heeft geen MBus.

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:16
(jarig!)
Grolsch schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:21:
@Fenrir-sol / @koevlaas2 Je kunt via de Melcloud app de flow niet uitlezen dus dat kun je vergeten.
Hopelijk voegen ze dat nog eens toe, veel andere informatie is al beschikbaar :-)

De YAA heeft trouwens ook een vaste flow, althans een pompstand. Flow varieert hier een beetje (21 tot 24 l/m) met welke groepen openstaan.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Rol-Co

Rol-Co

Nee, maar dat zal niet iedereen willen misschien? Ik kan best 1x per maand even op de display kijken. :Y

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:44

thido

Tilburg

Heb me inmiddels ook al een keer of 7 voorgenomen de kamstrup ertussen te zetten maar het komt er steeds niet van haha.

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• AUijtdehaag
  • Niet online
@thido
De "H" Panasonic monoblocs met CZ-TAW1 pakket zijn ook zelf uit te lezen.
Aan de hand van een berekening en het opgenomen vermogen, heb je ook de Cop zonder warmtemeter.
Hij staat er al wel een jaartje toch? :+

Edit:
Disclaimer: hoe nauwkeurig de berekende waarde is moet nog blijken komende winter 8)
@Dylantje2

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 09-11-2019 09:29 (17%)

• thido

thido

Tilburg

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:07:
@thido
De "H" Panasonic monoblocs met CZ-TAW1 pakket zijn ook zelf uit te lezen.
Aan de hand van een berekening en het opgenomen vermogen, heb je ook de Cop zonder warmtemeter.
Hij staat er al wel een jaartje toch? :+

Edit:
Disclaimer: hoe nauwkeurig de berekende waarde is moet nog blijken komende winter 8)
@Dylantje2
Hij staat er nu precies twee jaar, de H generatie was er toen nog niet dus heb een F.
Die heeft dus nog een warmtemeter nodig als je er iets van zou willen weten.
Gaan het derde seizoen in ermee :-)

Edit: kan wel weer eigenlijk inderdaad ja ;-)

thido wijzigde deze reactie 09-11-2019 13:43 (3%)

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
Ik ben weer wat aan het dokteren met de Elga, want ik loop tegen het volgende aan:

- Afgelopen jaar hebben we een nieuwe kamer aan de woonkamer gezet met vvw.
- Woonkamer van het huis heeft nog steeds radiatoren, wel 1 minder vanwege de deuren naar de nieuw ruimte.
- Thermostaat in de nieuwe ruimte gehangen ivm koelen en een DIY open haard stand.

Resultaat nu we weer gaan stoken is dat de ruimte met vvw braaf op temperatuur is en de woonkamer (gescheiden door dubbele deuren waarvan er altijd een open staat als we op de cv stoken) is +/- 1 graad koeler. De Elga blijft vrolijk een Ta van 23 leveren bij een Tr van 22, volgens de HCTM. Meting op een radiator in de woonkamer geeft 25 aan, maar dat is natuurlijk nog steeds niet heel spannend.

Inmiddels heb ik de thermostaat weer verplaatst naar de 'koude' woonkamer en ook de pompsnelheid van de Elga wat verlaagt in de hoop dat dat het verschil tussen Ta en Tr gaat vergroten. De vvw heeft een eigen pomp, dus die redt zich, lijkt me, wel.

Heeft er iemand een idee hoe ik de boel weer in balans kan krijgen en de Elga weer zo ver kan krijgen dat hij weer hogere temperaturen gaat leveren? Ta en Tr zaten altijd hoger, dus ik snap niet helemaal waardoor het nu anders is. De vvw zal er ongetwijfeld een rol in spelen, maar wat kan ik instellen om voldoende warm water richting de rest van het huis te krijgen? De aanvoer en retour van de vvw zitten 'voor' de rest van het systeem, dus ik heb het idee dat de Elga nu reageert op de Ta en Tr van de vvw en de rest van het systeem daardoor ook op die temperatuur gehouden wordt, terwijl ik daar eigenlijk een hogere Ta nodig heb.

Ter illustratie een plaatje van hoe de boel bij de ketel aangesloten is. De koperen verbindingen in de staande buizen zijn de aansluitingen van de vvw; aanvoer links, retour rechts. De Elga zit er rechts boven en de vvw verdeler zit in een kastje links van het expansievat, dus vlakbij de ketel.

Aziraphale wijzigde deze reactie 09-11-2019 11:07 (9%)

• Fenrir-sol
Grolsch schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:21:

Ik verwacht dan @Fenrir-sol de nieuwe 75YAA heeft, en zover ik weet is het debiet bij de nieuwe Mitsubishi's dynamisch, dus om automatisch de thermische warmte te bepalen ontkom je niet aan een flowmeter, dus een Kamstrup.

Bij informatie werking code 540 kun je handmatig het debiet uitlezen, maar daar heb je niet zoveel aan als je dit automatisch wil doen.
Heb de VHA. Daar kan dat volgensmij niet dynamisch? Ik stel gewoon een pompstand in en lees vervolgens uit hoe vlot het loopt.
Vind de prijzen (ook buiten e-bay met m-bus) nog wel meevallen. Maak me meer zorgen om de montage kosten die daar nog bovenop komen.

Van week maar eens informeren wat dat zou kosten om die in het systemen te laten monteren.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fenrir-sol
Ik heb zojuist ook een Procon A1M besteld.
Eens kijken wat ik daarmee allemaal nog kan uitlezen. (klusje voor de donkere avonden in de winter)
http://library.mitsubishi...lation_Manual_1.01#page-1

Helaas ben ik dan wel mijn melcloud kwijt...
Hoe is jouw ervaring @TriLithium tot nu toe met de Procon A1M?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 09-11-2019 11:44 (6%)

• Fenrir-sol
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:43:
@Fenrir-sol
Eens kijken wat ik daarmee allemaal nog kan uitlezen. (klusje voor de donkere avonden in de winter)

Dat ziet er ook wel interesant uit. En een stuk goedkoper inbouwen.

Even snel door de handleiding gebladerd maar ik kom niks tegen om de flow te meten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fenrir-sol
Flow Rate [READ ONLY]
299
40300
Litres per minute 0 = 0 l/min … 255 = 255 l/min

De vraag is, hoe betrouwbaar is dat... Komt van de flowsensor van de mitsubsidie.
Binnenkort, ga ik kamstrup en mitsu naast elkaar loggen in grafana in ieder geval.

Edit:
Sorry, deze was beter
https://library.mitsubish...us_Register_Tables#page-1

Ik heb nog een aantal modbus 1-fase kWh meters liggen ook.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 09-11-2019 12:08 (26%)

• Fenrir-sol
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:58:
@Fenrir-sol
Flow Rate [READ ONLY]
299
40300

De vraag is, hoe betrouwbaar is dat... Komt van de flowsensor van de mitsubsidie.
Binnenkort, ga ik kamstrup en mitsu naast elkaar loggen in grafana in ieder geval
Nice! Waar heb je dat nu gevonden? Ik vind dat nergens in die handleiding die jij gelinkt had.

Maar dan wacht ik even jouw vergelijking even af. Als die sensor fatsoenlijk blijkt te zijn ga ik voor deze oplossing.

Edit:
Antwoord is boven gegeven _/-\o_

Fenrir-sol wijzigde deze reactie 09-11-2019 12:09 (4%)

• arnoldniessen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:03
Fenrir-sol schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 00:24:
[...]
Maar ik hoopte dat ik misschien via een fysiek connectie met het apparaat zelf misschien meer info zou kunnen ontvangen.
De Ecodan heeft toch een M-bus M-net interface? De data op die bus kun je ook direct lezen mbv https://github.com/LenShustek/M-NET-Sniffer/blob/master/Inside_MNET_01.pdf en vermoedelijk ook met mijn eigen project op https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial. Mogelijk moet er wel een (andere) bus-master aanwezig zijn om de juiste digitale vragen te stellen aan de Ecodan/M-netbus, zoals de Coolmaster of de ProCom A1M.

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19:24
Draai de vloerverwarming is helemaal dicht en kijk dan eens hoe de Elga hierop reageert qua Ta bij een door jou ingestelde kamertemperatuur.

Het “voorlopen” van de vloerverwarming zou dan mogelijk als oorzaak hieruit kunnen worden geconcludeerd.
Aziraphale schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:54:
Ik ben weer wat aan het dokteren met de Elga, want ik loop tegen het volgende aan:

- Woonkamer van het huis heeft nog steeds radiatoren, wel 1 minder vanwege de deuren naar de nieuw ruimte.
- Thermostaat in de nieuwe ruimte gehangen ivm koelen en een DIY open haard stand.

Resultaat nu we weer gaan stoken is dat de ruimte met vvw braaf op temperatuur is en de woonkamer (gescheiden door dubbele deuren waarvan er altijd een open staat als we op de cv stoken) is +/- 1 graad koeler. De Elga blijft vrolijk een Ta van 23 leveren bij een Tr van 22, volgens de HCTM. Meting op een radiator in de woonkamer geeft 25 aan, maar dat is natuurlijk nog steeds niet heel spannend.

Inmiddels heb ik de thermostaat weer verplaatst naar de 'koude' woonkamer en ook de pompsnelheid van de Elga wat verlaagt in de hoop dat dat het verschil tussen Ta en Tr gaat vergroten. De vvw heeft een eigen pomp, dus die redt zich, lijkt me, wel.

Heeft er iemand een idee hoe ik de boel weer in balans kan krijgen en de Elga weer zo ver kan krijgen dat hij weer hogere temperaturen gaat leveren? Ta en Tr zaten altijd hoger, dus ik snap niet helemaal waardoor het nu anders is. De vvw zal er ongetwijfeld een rol in spelen, maar wat kan ik instellen om voldoende warm water richting de rest van het huis te krijgen? De aanvoer en retour van de vvw zitten 'voor' de rest van het systeem, dus ik heb het idee dat de Elga nu reageert op de Ta en Tr van de vvw en de rest van het systeem daardoor ook op die temperatuur gehouden wordt, terwijl ik daar eigenlijk een hogere Ta nodig heb.

Ter illustratie een plaatje van hoe de boel bij de ketel aangesloten is. De koperen verbindingen in de staande buizen zijn de aansluitingen van de vvw; aanvoer links, retour rechts. De Elga zit er rechts boven en de vvw verdeler zit in een kastje links van het expansievat, dus vlakbij de ketel.

[Afbeelding]

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 19:04

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:43:
@Fenrir-sol

Positief, ik haal elke 10 seconden data op uit de Ecodan, helaas voornamelijk Hydrobox data en niet alle buitenunit temperaturen. Voor de rest heel fijn apparaat icm met OpenHAB in mijn geval.

Ook heb ik een Kamstrup 302 met M-bus interface welke ik ook weer uitlees met OpenHAB.
Samen met een Modbus kWh uur meter heb ik dus de Procon A1M op een Ethernet Modbus omvormer hangen.

Hier kan je dus redelijke veel accurate data ophalen:

https://snapshot.raintank...0Feb7JFsfajvlcAVOUcMUWTYI

En prachtig mooi zien dat het dus pendelen is met dit weer helaas. Ook de ingang van de thermostaat laat ik zien onderin. Orange lijn bij Operating mode. Groen is de WP zijn eigen mode, 2 is heating.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:58:
@Fenrir-sol
Flow Rate [READ ONLY]
299
40300

Binnenkort, ga ik kamstrup en mitsu naast elkaar loggen in grafana in ieder geval.
De flow meter in de hydrobox is van waardeloze resolutie tov. de kamstrup, 1 liter op 21 l/min resolutie terwijl ik dus met de kamstrup 1281 l/h kan aflezen zoals je kan zien in mijn snapshot, dus ook de COP berekening met de kWh meting uit de Kamstrup heel veel meer resolutie. Ik gebruik de flow meting van de hydrobox dan ook niet.

Ook de temperaturen die via de Procon op zijn te halen zijn allemaal halve graad resolutie, Vind ik persoonlijk te weinig, dus ook daar helpt de Kamstrup weer mee.
arnoldniessen schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:11:
[...]
De Ecodan heeft toch een M-bus interface? De data op die bus kun je ook direct lezen mbv https://github.com/LenShustek/M-NET-Sniffer/blob/master/Inside_MNET_01.pdf en vermoedelijk ook met mijn eigen project op https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial. Mogelijk moet er wel een (andere) bus-master aanwezig zijn om de juiste digitale vragen te stellen aan de Ecodan/M-bus, zoals de Coolmaster of de ProCom A1M.
Dat is mij even niet bekend of hij een m-bus interface heeft, Met de Procon A1M wel een modbus interface, maar dat is een slave. Dus die gaat de kamstrup niet uitlezen. Wat ik wel weet is dat de Hydrobox een puls ingang voor een energy meter heeft meende ik. Maar hier heb ik mij verder nooit in verdiept.

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 07:51:

Kan allemaal, maar dat drijft de prijs wel flink op.

• arnoldniessen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:03
TriLithium schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:01:
Dat is mij even niet bekend of hij een m-bus interface heeft, ...
Sorry bedoelde M-net interface op de Ecodan...

• Aziraphale
Ron6363 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:37:
Draai de vloerverwarming is helemaal dicht en kijk dan eens hoe de Elga hierop reageert qua Ta bij een door jou ingestelde kamertemperatuur.

Het “voorlopen” van de vloerverwarming zou dan mogelijk als oorzaak hieruit kunnen worden geconcludeerd.

[...]
Het verhangen van de thermostaat naar de oorspronkelijke plaats aan de koude kant en het verlagen van de pompsnelheid lijkt al wat geholpen te hebben, want hij trok de boel nu zonder ketel naar de gewenste temperatuur in de woonkamer. Ta is inmiddels ook 33 en Tr 28, dus qua Dt is het ook al een stuk beter.

Zou ik nu de pompsnelheid nog weer iets moeten verhogen om de Dt naar 3 graden te krijgen? Of is 4-5 ook prima?

En nog even iets totaal anders: Hoe bevalt de Anna/Elga bezitters deze combinatie ten opzicht van de HCTM? Het instelgemak daarvan lijkt me erg prettig tegenover het gehobbel door de menu's van de Honeywell. @amarkest en @avandermeulen , jullie werken toch met deze combi? Hoe bevalt dit? Is het de 99€ waard en is hij makkelijk te installeren?

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:23:
[...]
Een bedrag van 214 euro, op de 5000 valt wel mee toch? :+

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:30:
[...]

Een bedrag van 214 euro, op de 5000 valt wel mee toch? :+
+verzending+BTW en installatie/componenten.
En de mogelijke problemen die zich ermee voordoen, zoals lekkage of defect materiaal.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:35:
[...]

+verzending+BTW en installatie/componenten.
En de mogelijke problemen die zich ermee voordoen, zoals lekkage of defect materiaal.
En vast nog 15 beren op die weg maar aanbieden met uitleg kan geen kwaad, extra werk is het niet tijdens montage dus win win.
En jij kan die warmtepomp makkelijker inregelen, en staat professioneel, en, en. ;)

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:55

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nog een leuk meet weetje:

De warmtepomp was eergisteren precies 1 jaar in gebruik en het gemeten verbruik is 4003kWh.

Het gemeten verbruik door Mitsubishi en de 3-fase Hager meter verschilde maar 0,5%.

Voor verwarmen 2901kWh en voor warm water 1102kWh.

De vorige bewoners verbruiken in mijn woning zo'n 1400m3 aardgas per jaar maar gebruikten de houtkachel ook best vaak voor de gezelligheid. Ik stook geen hout dus dat maakt een vergelijk wat lastig.

Omdat de installatie nu veel beter is ingeregeld verwacht ik voor komend jaar een lager verbruik.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 09-11-2019 14:11 (55%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19:24
Bij mij draait Elga op een HCTM naar tevredenheid. ik verwarm alleen met radiatoren in een 1987 gebouwd vrijstaand huis. Delta Ta en Tr schommelt afhankelijk van het vermogen wat Elga levert tussen de 3 en de 5 graden. Meestal delta T van 4. Tot nu toe redt Elga het tot een Tbuiten van 2 graden en houdt de benedenverdieping inclusief badkamer en werkkamer op 22 Celsius.Ik pas geen nachtverlaging toe.
Wordt het kouder dan gaat de pelletkachel erbij aan of de Bosch HRC35 die ik heb teruggeregeld op een afgiftevermogen van circa 9kW.
Aziraphale schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:28:
[...]

Het verhangen van de thermostaat naar de oorspronkelijke plaats aan de koude kant en het verlagen van de pompsnelheid lijkt al wat geholpen te hebben, want hij trok de boel nu zonder ketel naar de gewenste temperatuur in de woonkamer. Ta is inmiddels ook 33 en Tr 28, dus qua Dt is het ook al een stuk beter.

Zou ik nu de pompsnelheid nog weer iets moeten verhogen om de Dt naar 3 graden te krijgen? Of is 4-5 ook prima?

En nog even iets totaal anders: Hoe bevalt de Anna/Elga bezitters deze combinatie ten opzicht van de HCTM? Het instelgemak daarvan lijkt me erg prettig tegenover het gehobbel door de menu's van de Honeywell. @amarkest en @avandermeulen , jullie werken toch met deze combi? Hoe bevalt dit? Is het de 99€ waard en is hij makkelijk te installeren?

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:23:
[...]

En ik had destijds ook gewoon nee gezegd daarop. Toen zag ik nog niet in dat het handig kon zijn.

• Daannn1987
  • Laatst online: 21:41
Aziraphale schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:54:

[Afbeelding]
Zoals al eerder aangegeven.. de VVW knijpen zorgt voor hogere temperaturen.
Had je een verdeler nodig met een pomp? Beetje zonde eigenlijk.. liever een pomploze verdeler.

Mijn ELGA komt ook niet boven de 30 TA uit op max vermogen, maar als ik de VVW Dicht zette dan knalt hij naar 40+

Waarschijnlijk heb je simpelweg teveel afgifte bij de VVW...

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19:49
Aziraphale schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:28:
[...]
Voor ELGA heb je ANNA (thermostaat) en ADAM (gateway) nodig en daar moet speciale firmware op gezet zijn, anders werkt het niet. Dan ben je bij elkaar rond de 200,-- euro kwijt.

Ik heb m nu een aantal weken in bedrijf en zag van begin af aan al een afvlakking van het regelgedrag.
Minder pieken en langere runs de laatste week zelfs runs van 08.00 tot 23.30 met een enkele dip oa door defrosting.
Ik draai nu op RAR want WAR loopt bij mij niet lekker.

Dus tot op heden behoorlijk tevreden.

5-11-2019:

https://tweakers.net/ext/f/nb9HfWJLnnnquNf97TLXA4ku/full.jpg

De gewenste keteltemp staat leuk maar daar luistert ELGA niet naar (in RAR-mode sowieso niet)

De rode vlakjes op de grafiek geven aan wanneer de ELrad. ipv Hrketel wordt bijgeschakeld.

ik heb op de AANUIT contacten voor de Hrketel een KIKA awmt003 potentiaalvrije zender gezet, deze stuurt een KIKAschakelaar in de woonkamer aan. Daar is een ELrad. op aangesloten (max. 2000w, momenteel is 750w genoeg).

Hier zou ik evt. een mooie elektrische inbouwhaard op kunnen zetten of meerdere kleine ELrads.
ook dit werkt tot nog toe naar tevredenheid.

amarkest wijzigde deze reactie 09-11-2019 18:56 (20%)

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:11:
[...]

Zoals al eerder aangegeven.. de VVW knijpen zorgt voor hogere temperaturen.
Had je een verdeler nodig met een pomp? Beetje zonde eigenlijk.. liever een pomploze verdeler.

Mijn ELGA komt ook niet boven de 30 TA uit op max vermogen, maar als ik de VVW Dicht zette dan knalt hij naar 40+

Waarschijnlijk heb je simpelweg teveel afgifte bij de VVW...
Ja, die verdeler is een dingetje... In eerste instantie lag hier een verdeler zonder pomp en toen verzon de installateur ineens dat het er een met moest worden. Ik ben daar nog de discussie over aangegaan, aangezien ik tot op de dag van vandaag niet begrijp waarom ik 3 pompen (Elga, ketel en vvw) vlakbij elkaar in mijn systeem nodig zou hebben. Leek me een recipe for disaster qua flow, maar het moest en het zou zo. Duurde vervolgens twee lang, twee breed voor die andere pomp er was en de installateur dat ook doorhad.

Dus nu zit er een stalen 2-groeps verdeler in met pomp, terwijl de installateur zelf had gesuggereerd dat we straks de nieuwe kamer zo mooi met de Elga zouden kunnen koelen. 2-wegklep er tussen en klaar. Uiteindelijk trok hij echter de hakken op en vond dat we eerst maar eens een seizoen moesten draaien en dan konden we altijd nog kijken of we wilden koelen. Dat was het einde van onze relatie met de installateur (was al veel meer ergernis geweest), want ik had toen inmiddels van een ander begrepen dat een stalen verdeler icm koelen niet handig is... :( Maar goed, koelen wou toch best aardig zolang we op het dauwpunt letten en we hebben het momenteel ook niet nodig. Het nut van de pomp is me nog steeds een raadsel, maar ja...

Anyways, ik heb ook geen instructie of handleiding bij de pomp gekregen (hoezo opstookprotocol??) en ik weet dus ook niks over knijpen etc. Op onderstaande foto staat de pomp, waaraan draai ik om te knijpen en hoe bepaal ik of de afstelling klopt?

amarkest schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:39:
[...]

Voor ELGA heb je ANNA (thermostaat) en ADAM (gateway) nodig en daar moet speciale firmware op gezet zijn, anders werkt het niet. Dan ben je bij elkaar rond de 200,-- euro kwijt.

Ik heb m nu een aantal weken in bedrijf en zag van begin af aan al een afvlakking van het regelgedrag.
Minder pieken en langere runs de laatste week zelfs runs van 08.00 tot 23.30 met een enkele dip oa door defrosting.

5-11-2019:

Da's bijzonder, want als je naar de installatiehandleiding kijkt kijkt dan zou je aan de Anna en de standaard bijgeleverde Slim gateway genoeg moeten hebben en dan ben je voor 99 euro klaar... De Adam is toch de gateway voor de zoneregeling van Plugwise?

Aziraphale wijzigde deze reactie 09-11-2019 18:58 (19%)

• amarkest
Aziraphale schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:50:
[...]

Da's bijzonder, want als je naar de installatiehandleiding kijkt kijkt dan zou je aan de Anna en de standaard bijgeleverde Slim gateway genoeg moeten hebben en dan ben je voor 99 euro klaar... De Adam is toch de gateway voor de zoneregeling van Plugwise?
Ik heb het complete pakket incl gateway via mn installateur verkregen en de benaming die gebruikt werd is ANNA/ADAM.

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:05:
[...]

Ik heb het complete pakket incl gateway via mn installateur verkregen en de benaming die gebruikt werd is ANNA/ADAM.
Ah, op die manier. Ik check het nog even bij Plugwise of Techneco, dat ik zeker weet dat ik ook het complete pakket heb als ik het aan besluit te schaffen. Hij loopt bij jou wel stukken gelijkmatiger dan bij mij. Ik zie ieder half uur dat hij in vermogen omlaag schiet en daarna hem weer oppakt, terwijl ik ook graag gewoon lange runs met af en toe een defrost zou willen zien.

• amarkest
Aziraphale schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:10:
[...]

Ah, op die manier. Ik check het nog even bij Plugwise of Techneco, dat ik zeker weet dat ik ook het complete pakket heb als ik het aan besluit te schaffen. Hij loopt bij jou wel stukken gelijkmatiger dan bij mij. Ik zie ieder half uur dat hij in vermogen omlaag schiet en daarna hem weer oppakt, terwijl ik ook graag gewoon lange runs met af en toe een defrost zou willen zien.
bij mij was dat in WAR mode ook het geval ook met gebruik van ANNA/ADAM, welliswaar al beter dan met de HCMT, dus ben ik weer naar RARmode teruggekeerd en dat liep direct weer mooier

• Diff_Angle

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:15:
[...]

bij mij was dat in WAR mode ook het geval ook met gebruik van ANNA/ADAM, welliswaar al beter dan met de HCMT, dus ben ik weer naar RARmode teruggekeerd en dat liep direct weer mooier
Ik draai sowieso RAR, want ik heb geen losse buitenvoeler. ;)

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Diff_Angle "Wer hätte das gedacht" - woningen uit eind jaren 70 en nu met netto ca. 43 kWh/m² per jaar van warmte voorzien. Alleen nog het antwoord op de vraag wat de primair energie verbruik is (sCOP).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:48:
[...]

En ik had destijds ook gewoon nee gezegd daarop. Toen zag ik nog niet in dat het handig kon zijn.
Wat is je SCOP over een jaar gemeten ? Is deze 4 of hoger dan mag je tevreden zijn.

• HaveBlue
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:58
Afgelopen januari hebben jullie geholpen met de sores die ik had met mijn Fujitsu General 1-fase Waterstage WSYA100DG6/WOYA100LFTA die mijn huis onder de vier graden buitentemperatuur niet op temperatuur kon houden.

Uiteindelijk is het volledige systeem door de distributeur teruggenomen en vorige maand geheel kosteloos vervangen door een Fujitsu General (met Atlantic-branding) 3-fase WSYK160DG9/WOYK160LCTA inclusief een 100 liter buffervat voor de vvw. Het is weliswaar nog niet langdurig onder het vriespunt geweest maar daar waar het oude systeem nu al richting de 100% moduleerde draait het nieuwe systeem net boven het vriespunt keurig op 55% en heeft een ontdooicyclus nauwelijks invloed op de Ta van de vvw. Bijkomend voordeel is het lagere verbruik omdat het systeem niet nu al op de tenen loopt.

Nu voor het eerst in jaren alle seinen voor een comfortabele winter op groen lijken te staan kom ik bij het volgende: heeft iemand hier ervaring met gegevens uit een Waterstage trekken? Een DIN meter voor het aantal kWh's is leuk maar ik zou graag Ta, Tr, compressormodulatie van de buitenunit en SWW temperatuur willen loggen - bij voorkeur uit dezelfde bron/sensoren waar het systeem voor het ingebouwde display ook gebruik van maakt.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:38:
[...]

Wat is je SCOP over een jaar gemeten ? Is deze 4 of hoger dan mag je tevreden zijn.
Op basis van de gegevens in de ecodan kom ik uit op een 4,42. Maar hoe betrouwbaar die data dan is weet ik ook niet. Maar tevreden ben ik sowieso. Binnen is het altijd comfortabel en de energierekening is meer dan acceptabel.

• Daannn1987
  • Laatst online: 21:41
Aziraphale schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:50:
[...]

Ja, die verdeler is een dingetje... In eerste instantie lag hier een verdeler zonder pomp en toen verzon de installateur ineens dat het er een met moest worden. Ik ben daar nog de discussie over aangegaan, aangezien ik tot op de dag van vandaag niet begrijp waarom ik 3 pompen (Elga, ketel en vvw) vlakbij elkaar in mijn systeem nodig zou hebben. Leek me een recipe for disaster qua flow, maar het moest en het zou zo. Duurde vervolgens twee lang, twee breed voor die andere pomp er was en de installateur dat ook doorhad.

Dus nu zit er een stalen 2-groeps verdeler in met pomp, terwijl de installateur zelf had gesuggereerd dat we straks de nieuwe kamer zo mooi met de Elga zouden kunnen koelen. 2-wegklep er tussen en klaar. Uiteindelijk trok hij echter de hakken op en vond dat we eerst maar eens een seizoen moesten draaien en dan konden we altijd nog kijken of we wilden koelen. Dat was het einde van onze relatie met de installateur (was al veel meer ergernis geweest), want ik had toen inmiddels van een ander begrepen dat een stalen verdeler icm koelen niet handig is... :( Maar goed, koelen wou toch best aardig zolang we op het dauwpunt letten en we hebben het momenteel ook niet nodig. Het nut van de pomp is me nog steeds een raadsel, maar ja...

Anyways, ik heb ook geen instructie of handleiding bij de pomp gekregen (hoezo opstookprotocol??) en ik weet dus ook niks over knijpen etc. Op onderstaande foto staat de pomp, waaraan draai ik om te knijpen en hoe bepaal ik of de afstelling klopt?

[Afbeelding]

[...]

Altijd vervelend als de installateur een andere manier van denken heeft..

Het nut van een pomp is om de retour bij de aanvoer te mengen, dat is van toepassing als je op hoge temperaturen (40+) stookt.

Als ik het goed zie, zit er een afsluiter in je retourleiding, deze kun je gebruiken om de flow over de VVW wat te knijpen en zo een hogere TA te halen.

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:53:
[...]

Altijd vervelend als de installateur een andere manier van denken heeft..

Het nut van een pomp is om de retour bij de aanvoer te mengen, dat is van toepassing als je op hoge temperaturen (40+) stookt.

Als ik het goed zie, zit er een afsluiter in je retourleiding, deze kun je gebruiken om de flow over de VVW wat te knijpen en zo een hogere TA te halen.
Ja, die installateur was bepaald geen succes, daar hebben we ook qua elektra heel wat mee beleefd. Stopcontact zonder stroom, blootliggende bedrading op de kinderkamer etc. Werden we niet blij van.

Kijkend naar wat je aangeeft over het nut van een pomp zal hij hem er op gezet hebben omdat we natuurlijk wel eens een Ta van boven de 40 hebben als de ketel bij moet springen, maar aan de andere kant staat die thermostaatkraan op de verdeler ingesteld op 40 graden, dus hoger komt hij toch niet.

Maar goed, ik neem aan dat je het blauwe kraantje bedoeld? Die zit namelijk aangesloten op de leiding die naar de rechterkant van de Elga gaat en waar die koperkleurige verbinding in zit. Die leiding is kouder dan de linker, dus het lijkt me dat dat de retour is. Hoeveel zou ik die moeten knijpen, denk je?

En even als complete noob op het gebied van vvw: Waarvoor zijn dan de knoppen die bij de groepen zitten? En wat is het nut van de temperatuurmetertjes op de verdeler? Ik mag altijd graag weten waar allees voor dient en hoe ik het kan tweaken, vandaar dat het me ook enorm stoorde dat de installateur werkelijk 0 uitleg over het systeem gaf.

• avandermeulen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:30
@Aziraphale
@amarkest

I sluit mij bij de reactie van amarkest aan, inderdaad bestellen bij een Techneco dealer ivm de specifieke firmware die je nodig hebt om de in Plugwise Home app (Anna app) de volledige functionaliteit voor de Elga te kunnen gebruiken.

Over het regelgedrag (RAR) ben ik zeer tevreden, verloopt rustiger en met langere runs dan met de HCTM
Mijn ketel stuur ik via de Elga aan/uit contacten aan, niet via OpenTherm.
In de Anna app kun je dan de voor de hulp ketel gewenste stooklijk bepalen, dat werkt prima!
amarkest schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:39:
[...]

5-11-2019:

De gewenste keteltemp staat leuk maar daar luistert ELGA niet naar (in RAR-mode sowieso niet)

De rode vlakjes op de grafiek geven aan wanneer de ELrad. ipv Hrketel wordt bijgeschakeld.

ik heb op de AANUIT contacten voor de Hrketel een KIKA awmt003 potentiaalvrije zender gezet, deze stuurt een KIKAschakelaar in de woonkamer aan. Daar is een ELrad. op aangesloten (max. 2000w, momenteel is 750w genoeg).

Hier zou ik evt. een mooie elektrische inbouwhaard op kunnen zetten of meerdere kleine ELrads.
ook dit werkt tot nog toe naar tevredenheid.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:01
Aziraphale schreef op zondag 10 november 2019 @ 10:57:
[...]

Ja, die installateur was bepaald geen succes, daar hebben we ook qua elektra heel wat mee beleefd. Stopcontact zonder stroom, blootliggende bedrading op de kinderkamer etc. Werden we niet blij van.

Kijkend naar wat je aangeeft over het nut van een pomp zal hij hem er op gezet hebben omdat we natuurlijk wel eens een Ta van boven de 40 hebben als de ketel bij moet springen, maar aan de andere kant staat die thermostaatkraan op de verdeler ingesteld op 40 graden, dus hoger komt hij toch niet.

Maar goed, ik neem aan dat je het blauwe kraantje bedoeld? Die zit namelijk aangesloten op de leiding die naar de rechterkant van de Elga gaat en waar die koperkleurige verbinding in zit. Die leiding is kouder dan de linker, dus het lijkt me dat dat de retour is. Hoeveel zou ik die moeten knijpen, denk je?

En even als complete noob op het gebied van vvw: Waarvoor zijn dan de knoppen die bij de groepen zitten? En wat is het nut van de temperatuurmetertjes op de verdeler? Ik mag altijd graag weten waar allees voor dient en hoe ik het kan tweaken, vandaar dat het me ook enorm stoorde dat de installateur werkelijk 0 uitleg over het systeem gaf.
Als je ketel nog ruim veertig graden kan geven heb je nu de goede verdeler. Als je met de hand al kunt voelen dat retour kouder is zou ik niks meer knijpen, eerder flow verhogen. Een open verdeler geeft maar een delta t van twee graden ofzo, dat verschil voel je niet, kun je alleen zien op meters

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:42:
[...]

Als je ketel nog ruim veertig graden kan geven heb je nu de goede verdeler. Als je met de hand al kunt voelen dat retour kouder is zou ik niks meer knijpen, eerder flow verhogen. Een open verdeler geeft maar een delta t van twee graden ofzo, dat verschil voel je niet, kun je alleen zien op meters
Ok, dan gooi ik de pomp op de Elga weer wat omhoog en ga ik op basis daarvan knijpen. Die had ik gisteren wat omlaag gezet, met als resultaat een Dt van 4-5 graden en dat voel je bij de Elga duidelijk. De ketel staat nu op 45 graden max en ik ga eens kijken hoe dat werkt. Voorgaande jaren stond hij wat hoger, maar heb ik nooit een Ta boven de 45 gezien. Volgens mij kwam hij zelfs niet boven de 40 uit, maar daar ben ik niet zeker van.

@avandermeulen Dankjewel voor je reactie! Ik heb ook een mail naar Plugwise gestuurd over of het Anna/Adam of Anna/Smile zou moeten zijn. Zij hebben overigens in hun faq staan dat je contact met hen op moet nemen om de Elga functionaliteit op de Anna aan te laten zetten. Voegt Techneco er dan nog wel iets aan toe?

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zondag 10 november 2019 @ 00:38:
[...]

Op basis van de gegevens in de ecodan kom ik uit op een 4,42. Maar hoe betrouwbaar die data dan is weet ik ook niet. Maar tevreden ben ik sowieso. Binnen is het altijd comfortabel en de energierekening is meer dan acceptabel.
4,42 dat is een prima waarde, de vlag mag worden gehesen.

• thido

thido

Tilburg

Gister avond even gekeken hoe ver de kleine 5kW pana F wilde gaan. Ta 35.7 is het hoogste wat hij haalde met tr 30.7 (gemeten op de leidingen waar ze de woning binnen komen). Meer dan 44Hz gaf hij niet vrij (bij tb 4 op het display).
Geen defrosts gisteren dus kon lekker door draaien. Het display van de pana gaf, zoals verwacht, hele andere waarden op het display voor Ta en Tr (35 en 32).

• itchin
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:03
avandermeulen schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:18:
@Aziraphale
@amarkest

I sluit mij bij de reactie van amarkest aan, inderdaad bestellen bij een Techneco dealer ivm de specifieke firmware die je nodig hebt om de in Plugwise Home app (Anna app) de volledige functionaliteit voor de Elga te kunnen gebruiken.
[...]
Ik heb de Anna direct bij Plugwise besteld, aangepaste firmware zou ook direct voor een paar tientjes via helpdesk van Plugwise beschikbaar gemaakt kunnen worden (zodra de thermostaat online is). De Anna is al binnen, maar ik heb deze nog niet aangesloten.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:07
thido schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:12:
Gister avond even gekeken hoe ver de kleine 5kW pana F wilde gaan. Ta 35.7 is het hoogste wat hij haalde met tr 30.7 (gemeten op de leidingen waar ze de woning binnen komen). Meer dan 44Hz gaf hij niet vrij (bij tb 4 op het display).
Geen defrosts gisteren dus kon lekker door draaien. Het display van de pana gaf, zoals verwacht, hele andere waarden op het display voor Ta en Tr (35 en 32).
Hmm, de mijne deed er 20 minuten over om aan de 39 te komen (setpoint 38). Maar aan de andere kant, de mijne deed er ook van 6:30 tot 10:30 over om 't van 19,3 naar 20,6 te krijgen *O*

Ik denk dat die 5kW bij mij prima had gekunnen maar ach...

Water verspillen is een tik op je billen!

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:28:
[...]

4,42 dat is een prima waarde, de vlag mag worden gehesen.
Dat is fijn om te horen. Is dan ook door een expert gemonteerd :*) . Maar hoe goed is die data van de ecodan te vertrouwen?

• ElgaFreak
  • Laatst online: 21:23
avandermeulen schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:20:
Is dit bij een constant gevraagde Tkamer=19 0C?

[...]
@avandermeulen Had jij eigenlijk nog wat geks gezien in de grafiek?

Afgezien van: "De laatste piek komt omdat ik zat te spelen met de thermostaat vanochtend, setpoint van 19 naar 20. De eerste piek komt door de zon die 's middags op de huiskamer staat."

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:30:
[...]

Dat is fijn om te horen. Is dan ook door een expert gemonteerd :*) . Maar hoe goed is die data van de ecodan te vertrouwen?
Als je 6 meters aansluit zeggen ze waarschijnlijk alle 6 wat anders, ergens moet je genoegen mee nemen.
Al is de SCOP 4 dan is het nog goed.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22:20

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik vraag me hardop af... Aangezien rekenen niet mijn ....

Of voor de COP een Ta=37 of Ta=35 beter is.

Wat denken jullie?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Grolsch
Ta 35, hoe kleiner het verschil tussen Taanvoer en Tbuiten hoe hoger de COP.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:01
Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 07:36:
Ta 35, hoe kleiner het verschil tussen Taanvoer en Tbuiten hoe hoger de COP.
Hoeft niet, t retour is ook een factor.
Net als auto, 120 rijden in vijfde versnelling is zuiniger dan 115 in zijn vierde

• Grolsch
reneeke1970 schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:00:
[...]

Hoeft niet, t retour is ook een factor.
Net als auto, 120 rijden in vijfde versnelling is zuiniger dan 115 in zijn vierde
In een "normale" situatie zal de dT bij een hogere Ta hoger zijn, en in ieder geval niet lager.

Bij de Mitsu is de flow primair een vast getal, dus het enigste wat varieert is de dT, bij hogere aanvoertemperaturen, dus hogere vermogens wordt de dT groter.

Bij WP's met een dynamische flow primair (Zie bijvoorbeeld de Panasonic van @Dylantje2 ) zie je ook dat hij vrij constant rond de 10 ltr/minuut draait, en dat bij een hogere Ta het afgegeven vermogen groter wordt, en dus de dT groter wordt.

Ik kan me geen situatie bedenken dat een hogere Ta een betere COP betekent.

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:12
Fenrir-sol schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:30:
[...]

Die mag je met een flinke korrel zout nemen.
In de zomermaanden bleek dat mijn display aangaf dat er warmte voor CV-bedrijf was gegenereerd terwijl dat uiteraard niet het geval was. Ook het elektriciteitsverbruik week fors af (63% te veel aangegeven). Dat geeft uiteraard een ongunstige totaal COP, maar gelukkig doet de Mitsu het beter dan dat het display aangeeft.
In het service manual staat dat de meting maar een indicatie is, maar toch...
Bij mij weken de waarden dermate af dat Alklima de SD-kaart heeft doorgestuurd naar Japan (uitstekende service _/-\o_ ).

Omdat ik toch wat aan monitoring wilde gaan doen, had ik namelijk al een Kamstrup gekocht en kon ik aangeven waar de verschillen zaten.

Hieronder de waarden Mitsu versus Youless/Kamstrup van de laatste twee maanden (september wat lage COP door wat ge-experimenteer ;)

September: elektriciteit 93 vs. 64,4 (+44,4%); warmte 217 vs. 201,7 (+7,6%) dus COP 2,33 vs. 3,13.
Oktober: elektriciteit 240 vs. 212 (+13,2%); warmte 976 vs. 957 (+2,0%) dus COP 4,07 vs. 4,51.

Met name het elektriciteitsverbruik wijkt fors af. Bovenstaande gegevens betreffen SWW verwarmen (400 liter boiler) en CV-bedrijf samen inclusief standby verbruik en enkele defrosts eind oktober.

Ben blij met met de werkelijke (Kamstrup) waarden.

• Leudal
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 00:03

Leudal

2 X Pana WHMDC05F3E5 72 cpc

Gisteravond de stooklijn handmatig via de shift verlaagd van de 5kW pana F, nu zie ik geregeld als ik dit doe dat de warmtepomp in standby blijft ( alleen de pomp heeft vannacht gedraaid).
Woning is afgekoeld, door de controller Aan / Uit te zetten komt de compressor bij en zie ik de frequentie oplopen. De stooklijn verschuiven moet dit altijd net als bij de pompsnelheid aanpassen worden geactiveerd door de controller Uit / Aan te zetten?
Of kan dit komen doordat de retourtemperatuur onder de 20 graden zakt, we hebben hier vloer en wandverwarming op de gegane grond ( boven word alleen de badkamer verwarmt).

• avandermeulen
Ik zag ik er geen aanknopingspunten in waar ik iets mee kon.
ElgaFreak schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:07:
[...]

@avandermeulen Had jij eigenlijk nog wat geks gezien in de grafiek?

Afgezien van: "De laatste piek komt omdat ik zat te spelen met de thermostaat vanochtend, setpoint van 19 naar 20. De eerste piek komt door de zon die 's middags op de huiskamer staat."

• Ramon_1984
Leudal schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:55:
Gisteravond de stooklijn handmatig via de shift verlaagd van de 5kW pana F, nu zie ik geregeld als ik dit doe dat de warmtepomp in standby blijft ( alleen de pomp heeft vannacht gedraaid).
Woning is afgekoeld, door de controller Aan / Uit te zetten komt de compressor bij en zie ik de frequentie oplopen. De stooklijn verschuiven moet dit altijd net als bij de pompsnelheid aanpassen worden geactiveerd door de controller Uit / Aan te zetten?
Of kan dit komen doordat de retourtemperatuur onder de 20 graden zakt, we hebben hier vloer en wandverwarming op de gegane grond ( boven word alleen de badkamer verwarmt).
Je kan gewoon wachten totdat de Panasonic gaat draaien.

• avandermeulen
Ik ben heel benieuwd of Plugwise dat inderdaad via de helpdesk beschikbaar maakt, hoor graag je ervaring.
itchin schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:11:
[...]

Ik heb de Anna direct bij Plugwise besteld, aangepaste firmware zou ook direct voor een paar tientjes via helpdesk van Plugwise beschikbaar gemaakt kunnen worden (zodra de thermostaat online is). De Anna is al binnen, maar ik heb deze nog niet aangesloten.

• Diff_Angle
Shiften behoeft voor zo ver ik weet geen aan/uit actie op de controller om te activeren, het lijkt of je stooklijn door het naar beneden shiften te laag staat, aan/uit zorgt dan even voor een reset en de WP 'constateert' dat de Ta op of onder de 20C gekomen is, veronderstel ik even, en gaat dan aan het werk.

• ElgaFreak
avandermeulen schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:05:
Ik zag ik er geen aanknopingspunten in waar ik iets mee kon.

[...]
Bedankt voor je reactie.
Jammer, ik ben erg nieuwsgierig waarom de Anna het beter doet dan HTCM. Misschien toch eens een Opentherm gateway kopen. Blijkbaar doet de thermostaat toch meer dan alleen sensor spelen.

• amarkest
ElgaFreak schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:11:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Jammer, ik ben erg nieuwsgierig waarom de Anna het beter doet dan HTCM. Misschien toch eens een Opentherm gateway kopen. Blijkbaar doet de thermostaat toch meer dan alleen sensor spelen.
ik zie op de ELGAtool-GUI dat ANNA de setpoints rustiger doorgeeft. 0,1c verhoging ipv 0,5c bij andere Thermostaten.

Remeha Celcia 20 deed het met 0,2c verhoging en zorgde ook al voor een vlakker regelgedrag

• ElgaFreak
amarkest schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:17:
[...]

ik zie op de ELGAtool-GUI dat ANNA de setpoints rustiger doorgeeft. 0,1c verhoging ipv 0,5c bij andere Thermostaten.

Remeha Celcia 20 deed het met 0,2c verhoging en zorgde ook al voor een vlakker regelgedrag
Interessant, ik zie dat niet maar wellicht kijk ik naar de verkeerde waarde of moet ik beter opletten. Wat bedoel jij precies met setpoint? Bedoel je in de GUI links onder "Kamer gewenst" onder Opentherm?( in de logfile is dat "Room setpoint") Ik gebruik btw Elga Service gereedschap V15.3.

ElgaFreak wijzigde deze reactie 11-11-2019 10:43 (3%)

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
Mijn ervaring is dat als je stooklijn van de pana goed is bij Tb lager dan zeg 6 graden en de Tb wordt hoger, zoals vannacht ten opzichte van de dag ervoor, je eerder een shift omhoog moet geven dan omlaag. Zeker als je al draait met een relatief extreem lage Ta. Bij omlaag gaat de pana dan zeker uit, bij omhoog zou hij flink terug moduleren en blijven draaien met comfort verhoging in de ochtend bij het opstaan. Pas bij een Ta richting 25 en hoger kom je in het bereik van het 24/7 ”naaimachientje” op 17Hz. Voor de shift functie hoeft de pana niet aan/uit. Alleen voor het echt wijzigen van de stooklijn moet je in het installateurs menu zijn en dan moet hij uit.

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Leudal
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 00:03

Leudal

2 X Pana WHMDC05F3E5 72 cpc

Diff_Angle schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:10:
[...]

Shiften behoeft voor zo ver ik weet geen aan/uit actie op de controller om te activeren, het lijkt of je stooklijn door het naar beneden shiften te laag staat, aan/uit zorgt dan even voor een reset en de WP 'constateert' dat de Ta op of onder de 20C gekomen is, veronderstel ik even, en gaat dan aan het werk.
Bedankt voor het meedenken, zal de volgende keer langer wachten en de stooklijn minder graden verplaatsen.

• amarkest
ElgaFreak schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:21:
[...]

Interessant, ik zie dat niet maar wellicht kijk ik naar de verkeerde waarde of moet ik beter opletten. Wat bedoel jij precies met setpoint? Bedoel je in de GUI links onder "Kamer gewenst" onder Opentherm? Ik gebruik btw Elga Service gereedschap V15.3.
je ziet het idd li onder bij kamer gewenst. Ik zie het vnl als de kamertemperatuur volgens het programma hoger moet en ook wel rond het op temperatuur houden. Het afbouwen naar een lager setpoint lijkt ANNA ook keurig te doen. Niet patsboem uit maar afbouwend.

Ik gebruik ook V15.3
Pagina: 1 ... 11 ... 16 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True