Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:21:
[...]
Thanks...
En ja ik kan tot 30 -35 liter
zonder dat ik ze echt hoor..
Maar ik heb hier al eens mee zitten spelen, mijn "gewone" stroomverbuik is dan veel hoger..
Dus ik denk dat mijn systeem langzaam goed/beter begint te worden..
Als ik de DF zie tov vorig jaar..in dezevochtige tijd. en de cop ..?
Of heb je nog op en of aanmerkingen
Het verhogen van de pompsnelheid zorgt natuurlijk ook voor meer stroomverbruik, een WP die op vol vermogen loopt mag best een dT hebben van een graad of 7 bij Ta temperaturen boven de 30 graden. Is zelfs heel normaal zover ik weet.
M.b.t. defrosts, het is nog lang geen echt DF weer geweest, zelf kan ik ze nog op 1 hand tellen dit stookseizoen terwijl ik (en jij

) vorig jaar ook periodes had dat de WP elk uur liep te defrosten. Het moet nog een graad of 5 kouder worden ( 's nachts -3 en overdag vlak boven het vriespunt) voordat de defrost mania ontstaat.
Zodra de rest hier loopt te klagen over 10 defrosts in 1 nacht, en jij er geen gehad hebt is je experiment geslaagd
Vies weer trouwens in Twente, geen zon te zien hier, en de WP loopt al vanaf 10:00 constant te "pruttelen" tussen de 4,5 en 9 KW in 1 lange run (ok, klein defrostje vanmiddag rond 15.00 na de SWW run

).
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:25:
[...]
Laagst mogelijke Ta EN kleine deltaT, indien je het vermogen dan kwijt kunt en geen last hebt van gesuis in de leidingen, is dan toch het meest nastrevenswaardige als ik me niet vergis ? Tenminste zolang de waterpomp niet meer vermogen opslokt dan je bespaart op je compressorvermogen
Volgens mij is de dT niet van invloed op de COP, een lagere Ta wel.
Een kleine dT is het resultaat van een lage Ta nastreven
Maar als het echt zo belangrijk was / zou zijn vraag ik me af waarom WP fabricanten hun pomp hier niet op afstemmen.
Het voordeel van het verdubbelen van de flow is ook redelijk "klein" relatief gezien. In het rekenvoorbeeld van net scheelt het "maar" 1,25 graad in Ta.
En al zou je willen, heel vaak gaat het ook gewoon niet, vanwege je afgiftesysteem.
@
Dylantje2 hoe raak jij dan 30 ltr/minuut kwijt in je systeem

(Los van de "defrost pompstand") Kun je dit eens aanzetten. Ik ben benieuwd of en hoe dat gaat werken.
[
Voor 27% gewijzigd door
Grolsch op 11-11-2019 20:32
]