Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.402 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

t.oswald schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:23:
[...]

Mijn ervaring is dat als je stooklijn van de pana goed is bij Tb lager dan zeg 6 graden en de Tb wordt hoger, zoals vannacht ten opzichte van de dag ervoor, je eerder een shift omhoog moet geven dan omlaag. Zeker als je al draait met een relatief extreem lage Ta. Bij omlaag gaat de pana dan zeker uit, bij omhoog zou hij flink terug moduleren en blijven draaien met comfort verhoging in de ochtend bij het opstaan. Pas bij een Ta richting 25 en hoger kom je in het bereik van het 24/7 ”naaimachientje” op 17Hz. Voor de shift functie hoeft de pana niet aan/uit. Alleen voor het echt wijzigen van de stooklijn moet je in het installateurs menu zijn en dan moet hij uit.
Stooklijn staat op -12 ( 29) en 15 ( 25) de shift op -2
Ik had gisteren de shift naar -5 gezet. ( 19 Hz is met temperaturen onder de 4 graden het verste wat de pana 5 F serie terug moduleert ). Jammer dat 2,5 jaar geleden de H serie er nog niet was, die gaat terug tot 200 watt.
375 watt is het laagste wat ik hier zie via plugwise maar dan mag het buiten niet zo koud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:01
amarkest schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:43:
[...]

je ziet het idd li onder bij kamer gewenst. Ik zie het vnl als de kamertemperatuur volgens het programma hoger moet en ook wel rond het op temperatuur houden. Het afbouwen naar een lager setpoint lijkt ANNA ook keurig te doen. Niet patsboem uit maar afbouwend.

Ik gebruik ook V15.3
Ik stook 24*7 19 graden. Dan veranderd die waarde toch niet of zie ik wat over het hoofd?

Als ik in de logfile kijk zie ik 24 uur lang het getal 19 bij Room setpoint.@avandermeulen Veranderd die bij jou regelmatig dan? Of kijk in de verkeerde kolom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
ElgaFreak schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:50:
[...]

Ik stook 24*7 19 graden. Dan veranderd die waarde toch niet of zie ik wat over het hoofd?

Als ik in de logfile kijk zie ik 24 uur lang het getal 19 bij Room setpoint.@avandermeulen Veranderd die bij jou regelmatig dan? Of kijk in de verkeerde kolom?
ik stook 16/7 met nachtverlaging (19c) en 5 andere setpoints:

00.00-19c 08.00-19,5c 09.00-20c 10.00-20,5 13.00-21c 23.30-20,5

Ivm geluid vd leidingen in de slaapkamer staat ELGA tussen 00.00-08.00 geblokkeerd en wordt de kamer mbhv een ELrad. op nachttemp gehouden door ELGA via CVaan/uit contact.

Ik zie bij het optemperatuur houden (zonder gevraagde kamertemp aan te passen) ook wel 's 0,1c verhoging in kamertempgevraagd op de ELGAtool-GUI voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:45
@Leudal
Het was van mij zelf dus niet een heel gek idee zie ik om twee 5Kw versies van de H-serie in serie te gebruiken. Deze is ten slotte goedkoper dan een 7 of 9 Kw versie (met subsidies verrekend).
Dan is het natuurlijk mogelijk om veel verder terug te moduleren (gewoon één uit laten).
in de handleidingen van de aquarea kan ik niet terug lezen tot hoever deze terug moduleert (waarom is dit niet gewoon een eenvoudig gegeven...)

Als ik google op panasonic m-series vind ik niks?

Ik moet zelf namelijk eens concreet gaan maken hoe ik een huis welke ik heb gekocht ga verbouwen.
Keuken en badkamer zijn ieder ongeveer 8-9m², en daar alleen vloerverwarming gaat niet enorm veel afgifte geven (reken max 35W/m² => 2*8*35=560W). wellicht in de badkamer nog een extra radiator er bij of direct over gaan op wandverwarming (grotere investering en neemt wat wanddikte weer in). Nog een warmteverliesberekening opstellen...

Maar daar maak ik een apart topic voor tzt. Momenteel lees ik nog gewoon mee en stel mijn korte vragen hier maar.

p.s. ik geloof dat ik hier ergens een excel tegen was gekomen waar alles voor een warmteverliesberekening te maken al in stond. Heb niet zo heel veel zin en tijd om deze formules allemaal zelf op te gaan stellen in excel :+ .

[ Voor 9% gewijzigd door alaintje op 11-11-2019 12:57 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

alaintje schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:55:
@Leudal
Het was van mij zelf dus niet een heel gek idee zie ik om twee 5Kw versies van de H-serie in serie te gebruiken. Deze is ten slotte goedkoper dan een 7 of 9 Kw versie (met subsidies verrekend).
Dan is het natuurlijk mogelijk om veel verder terug te moduleren (gewoon één uit laten).
in de handleidingen van de aquarea kan ik niet terug lezen tot hoever deze terug moduleert (waarom is dit niet gewoon een eenvoudig gegeven...)

Ik moet zelf namelijk eens concreet gaan maken hoe ik een huis welke ik heb gekocht ga verbouwen.
Keuken en badkamer zijn ieder ongeveer 8-9m², en daar alleen vloerverwarming gaat niet enorm veel afgifte geven (reken max 35W/m² => 2*8*35=560W). wellicht in de badkamer nog een extra radiator er bij of direct over gaan op wandverwarming (grotere investering en neemt wat wanddikte weer in). Nog een warmteverliesberekening opstellen...

Maar daar maak ik een apart topic voor tzt. Momenteel lees ik nog gewoon mee en stel mijn korte vragen hier maar.

p.s. ik geloof dat ik hier ergens een excel tegen was gekomen waar alles voor een warmteverliesberekening te maken al in stond. Heb niet zo heel veel zin en tijd om deze formules allemaal zelf op te gaan stellen in excel :+ .
Heb mijn oorspronkelijke tekst gewijzigd, moet natuurlijk de Panasonic 5 kw H versie zijn die terug kan tot 200 watt elektrisch. De J versie komt volgend jaar op de markt!

Ik heb ze nog via de Frankrijk route gekocht begin 2017, 1 warmtepomp moet de zonneboiler bij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Leudal schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:25:
[...]

Heb mijn oorspronkelijke tekst gewijzigd, moet natuurlijk de Panasonic 5 kw H versie zijn die terug kan tot 200 watt elektrisch. De J versie komt volgend jaar op de markt!

Ik heb ze nog via de Frankrijk route gekocht begin 2017, 1 warmtepomp moet de zonneboiler bij verwarmen.
Ok bedankt. Klein typfoutje inderdaad. Ik zat al te kijken naar de H serie ja.
In het panasonic topic werd dit gepost:
aldertb in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Ook een zeer goede prijs vind ik, die 1700 subsidie gaan er nog gewoon van af.

Daarnaast lees ik het persbericht over de J-serie en een COP van 5,33 klinkt goed.

Ik kan in principe tot september volgend jaar wachten met het kopen van een WP voor CV, dus kan deze introductie nog aankijken. Vraag is of ik een nieuwe gebruiker wil zijn :p .

Doel is om een aparte SWW WP te gebruiken (atlantic explorer V4), vandaar ook minder haast met CV-WP.
De woonkamer en slaapkamer nog een extra L/L WP te hangen voor een beter klimaat (ook koeling) en ook vochtigheidsregulering en filtering lucht.
Volgende wat ik aan het zoeken ben is mogelijkheden tot ventilatie (huis is van 1910-1920...).
Ik houd het allemaal goed in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
@Remco45 Over de afwijking van de youless VS ecodan, year to date:
Ecodan: 3058 kWhe
Youless: 2620 kWhe

Bijna 17% extra verbruik wat niet door de Youless gaat.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
Even een vraagje over een kamstrup als je WP zowel de CV als SWW doet plaats je de kamstrup neem ik aan direct na de binnen unit voor de verdeler naar de CV of SWW gaat toch?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

In principe klopt dat ja. De flow meter in de retour maar dan idd achter de samenvoeging van CV en SWW, en losse NTC kom in de aanvoer voor de splitsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alaintje schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:55:
@Leudal

Je kunt tot 49W/m2 en de oppervlakteT v.d. vloer is dan max 25C, hoger wordt sterk afgeraden, kans op trombose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:55:
[...]

Je kunt tot 49W/m2 en de oppervlakteT v.d. vloer is dan max 25C, hoger wordt sterk afgeraden, kans op trombose.
Sorry begrijp niet wat het probleem is, heb ook nog wandverwarming.
En wanneer is er kans op trombose onder de 25 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Leudal schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:06:
[...]

Hij reageert op mij geloof ik.
Dat van trombose heb ik er bij gehouden, maar niet per se van belang voor mij denk ik.
Op de badkamer is een warme vloer misschien wel wat fijner gezien je er toch niet op staat. Voor de rest verwacht ik de komende tijd nog niet 'oud' te zijn :+ .

Ik had gerekend met:
aanvoer 27
retour 25
ruimte 20
h.o.h 100mm
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Ik wil graag een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur ivm hoge CoP, dus zo groot mogelijk oppervlakte.
Daarnaast met gesloten verdelers overal werken. Dus muren, verwarmingen en vloeren zullen dezelfde temp gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
alaintje schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:25:
[...]

Hij reageert op mij geloof ik.
Dat van trombose heb ik er bij gehouden, maar niet per se van belang voor mij denk ik.
Op de badkamer is een warme vloer misschien wel wat fijner gezien je er toch niet op staat. Voor de rest verwacht ik de komende tijd nog niet 'oud' te zijn :+ .

Ik had gerekend met:
aanvoer 27
retour 25
ruimte 20
h.o.h 100mm
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

Ik wil graag een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur ivm hoge CoP, dus zo groot mogelijk oppervlakte.
Daarnaast met open verdelers overal werken. Dus muren, verwarmingen en vloeren zullen dezelfde temp gaan krijgen.
Je bedoelt waarschijnlijk gesloten verdelers?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
t.oswald schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:33:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk gesloten verdelers?
oeps. zag niemand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leudal schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:06:
[...]

Ik had, wellicht ten onrechte, de indruk dat je de 35W/m2 te krap vond, met de 49W/m2 probeerde ik aan te geven dat er nog enige ruimte is. Boven 25C verhoogde kans, met name bij ouderen, op trombose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:37
Leudal schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:46:
[...]

Stooklijn staat op -12 ( 29) en 15 ( 25) de shift op -2
Ik had gisteren de shift naar -5 gezet. ( 19 Hz is met temperaturen onder de 4 graden het verste wat de pana 5 F serie terug moduleert ). Jammer dat 2,5 jaar geleden de H serie er nog niet was, die gaat terug tot 200 watt.
375 watt is het laagste wat ik hier zie via plugwise maar dan mag het buiten niet zo koud zijn.
375, op de koelmodus zeker.
De mijne komt niet lager dan 500watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:29:
[...]

De Ta zal bij jou waarschijnlijk hoger zijn dan de zijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:27:
[...]

Ik had, wellicht ten onrechte, de indruk dat je de 35W/m2 te krap vond, met de 49W/m2 probeerde ik aan te geven dat er nog enige ruimte is. Boven 25C verhoogde kans, met name bij ouderen, op trombose.
Heb jij meer info over vloerverwarming icm trombose? Ik kan daar niks over vinden ook niet bij de trombosestichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:30:
[...]

De Ta zal bij jou waarschijnlijk hoger zijn dan de zijne.
Dat denk ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:47
Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:29:
[...]

Ik dacht toch ook 350,zelfs mijn 6 kW gaat naar 450

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

reneeke1970 schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:49:
[...]

Ik dacht toch ook 350,zelfs mijn 6 kW gaat naar 450
Rond de 375 watt volgens mij vanaf 10 graden buiten, aanvoer een graad of 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:30:
[...]

In een "normale" situatie zal de dT bij een hogere Ta hoger zijn, en in ieder geval niet lager.

Bij de Mitsu is de flow primair een vast getal, dus het enigste wat varieert is de dT, bij hogere aanvoertemperaturen, dus hogere vermogens wordt de dT groter.

Bij WP's met een dynamische flow primair (Zie bijvoorbeeld de Panasonic van @Dylantje2 ) zie je ook dat hij vrij constant rond de 10 ltr/minuut draait, en dat bij een hogere Ta het afgegeven vermogen groter wordt, en dus de dT groter wordt.

Ik kan me geen situatie bedenken dat een hogere Ta een betere COP betekent.
Ik begin bijna wat te snappen, lijkt het op...

Welke radiator geeft dan meer warmte af
1 Ta=35 Tr=30
Of
2 Ta=35 Tr=33

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als het dezelfde radiatoren zijn nr. 2, gemiddelde temp is hoger (door hogere flow)

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2019 18:59 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Leudal schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:51:
[...]

Rond de 375 watt volgens mij vanaf 10 graden buiten, aanvoer een graad of 23.
@Verwijderd
-11 34c
14 25c

Shift op -2

Is bij 10c 24,44C, maar dan gaat hij hier niet lager dan dan 500.
Misschien een andere firmware versie

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 11-11-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ramon_1984 misschien heb je gewoon zoveel afgifte bij deze Ta. Zo lang de WP niet uit gaat vanwege te hoge Ta is er voldoende afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:02:
[...]

Nieuwe woning, verbruik onbekend in deze. Echter huidige woning is qua oppervlakte/ inhoud / bouwjaar redelijk gelijk.

3200kWh Electra
560m3 gas

Er komen sowieso 10-12 (300-325Wp) panelen op het dak; moet even meten wat gaat passen icm zonnecollectoren op het zuid dak

Heb tevens veranda dak beschikbaar van 8x3. Dus daar ruimte voor extra PV

Huidige zonneboiler:

- 400 liter vat
- gevuld met CV water
- hygiëne spiraal voor SWW
Hmm, iemand die wellicht mee wil/kan denken?

Heb al wat research gedaan; een (Panasonic) 5kW monoblock lijkt een goede kandidaat in deze.

Echter is mij beetje onduidelijk of er nog subsidie op zit en/of deze nog in 2020 beschikbaar is. (Levering woning januari namelijk).

Voorkeur monoblock is dat ik het zelf kan aanleggen etc. (subsidie eis installatie derden partij?)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:16:
@Ramon_1984 misschien heb je gewoon zoveel afgifte bij deze Ta. Zo lang de WP niet uit gaat vanwege te hoge Ta is er voldoende afgifte.
Hij stopt keurig , alleen vanaf de 500 watt naar 47 watt
Je zou verwachten dat de panasonic dan verder terug moduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ramon_1984 Misschien kan @jaari die lage waarde bevestigen hij werkt nl. ook met zeer lage Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:53:
@Ramon_1984 Misschien kan @jaari die lage waarde bevestigen hij werkt nl. ook met zeer lage Ta.
Zover ik weet gaat hij bij @jaari ook niet lager dan de 500watt.
Minimaal hier is 19Hz in de verwarming modus, koelen gaat hij wel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:57:
Als het dezelfde radiatoren zijn nr. 2, gemiddelde temp is hoger (door hogere flow)
Dus een Dt nastreven van 5 is een lachertje?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Vandaag een afspraak gehad met iemand van de installateur die mijn warmtepomp bijna 2 jaar geleden geplaatst heeft. Dit om even te kijken wat er nu precies geplaatst is en hoe de situatie is en wat er nodig is om mijn systeem beter te maken.
Allereerst krijg ik de kosten (€150) van het vervangen van de verdeler afgelopen week van hun terug. Daar wilde ik om vragen, maar daar kwamen ze zelf mee. Da's wel fijn :)

Daarnaast is het op dit moment het beste om waterzijdig in te regelen.

Daarnaast zijn er enkele opties.
Allereerst kan er een buffervat geplaatst worden van ~100l, met een eigen pomp. Die pomp blijft circuleren over het totale systeem, ook wanneer de warmtepomp (en zijn pomp) stoppen.

De tweede optie is om er een fatsoenlijk 2-zone systeem er van te maken. Beiden met een eigen buffervolume, en een extra thermostaat. Dan kan ook de koelingsoptie geinstalleerd worden en alle staal vervangen worden door non-ferro.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:01:
[...]

Nee, bittere noodzaak om een bepaald vermogen bij een bepaald afgiftesyseem kwijt te raken, zie je eigen grafieken.

In de basis is een kleinere dT (dus hogere flow) niet persé beter voor de COP, maar een lagere Ta is beter voor de COP.

Stel dat je (zoals jij) bij 3,5KW afgegeven vermogen met een flow van 10 ltr/minuut een dT van 5 graden primair hebt.

Als je dit over een radiator zou hebben dan is de gemiddelde radiator temperatuur 30,5 graden (Ta 33, Tr 28).

Als je de flow zou verdubbelen (20 ltr/minuut) zou je met een Ta 31,75 hetzelfde resultaat hebben (gemiddelde radiator temperatuur van 30,5 graden).
Dus bij het verdubbelen van je flow zou de Ta 1,25 graad naar beneden kunnen om dezelfde afgifte te bereiken, en het verlagen van de Ta met 1,25 geeft je een COP voordeel(tje)..

Maar krijg jij 20 ltr/minuut door je afgifte heen :? Vooral met radiatoren geeft dat kans op gesuis.
DropjesLover schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:09:
Vandaag een afspraak gehad met iemand van de installateur die mijn warmtepomp bijna 2 jaar geleden geplaatst heeft. Dit om even te kijken wat er nu precies geplaatst is en hoe de situatie is en wat er nodig is om mijn systeem beter te maken.
Allereerst krijg ik de kosten (€150) van het vervangen van de verdeler afgelopen week van hun terug. Daar wilde ik om vragen, maar daar kwamen ze zelf mee. Da's wel fijn :)

Daarnaast is het op dit moment het beste om waterzijdig in te regelen.

Daarnaast zijn er enkele opties.
Allereerst kan er een buffervat geplaatst worden van ~100l, met een eigen pomp. Die pomp blijft circuleren over het totale systeem, ook wanneer de warmtepomp (en zijn pomp) stoppen.

De tweede optie is om er een fatsoenlijk 2-zone systeem er van te maken. Beiden met een eigen buffervolume, en een extra thermostaat. Dan kan ook de koelingsoptie geinstalleerd worden en alle staal vervangen worden door non-ferro.
Als je kiest voor de 2e optie krijg je automatisch de eerste optie (buffervat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:17:
[...]

Nee, bittere noodzaak om een bepaald vermogen bij een bepaald afgiftesyseem kwijt te raken, zie je eigen grafieken.

In de basis is een kleinere dT (dus hogere flow) niet persé beter voor de COP, maar een lagere Ta is beter voor de COP.

Stel dat je (zoals jij) bij 3,5KW afgegeven vermogen met een flow van 10 ltr/minuut een dT van 5 graden primair hebt.

Als je dit over een radiator zou hebben dan is de gemiddelde radiator temperatuur 30,5 graden (Ta 33, Tr 28).

Als je de flow zou verdubbelen (20 ltr/minuut) zou je met een Ta 31,75 hetzelfde resultaat hebben (gemiddelde radiator temperatuur van 30,5 graden).
Dus bij het verdubbelen van je flow zou de Ta 1,25 graad naar beneden kunnen om dezelfde afgifte te bereiken, en het verlagen van de Ta met 1,25 geeft je een COP voordeel(tje)..

Maar krijg jij 20 ltr/minuut door je afgifte heen :? Vooral met radiatoren geeft dat kans op gesuis.
Thanks...
En ja ik kan tot 30 -35 liter

zonder dat ik ze echt hoor..

Maar ik heb hier al eens mee zitten spelen, mijn "gewone" stroomverbuik is dan veel hoger..
Dus ik denk dat mijn systeem langzaam goed/beter begint te worden..

Als ik de DF zie tov vorig jaar..in dezevochtige tijd. en de cop ..?
Of heb je nog op en of aanmerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Laagst mogelijke Ta EN kleine deltaT, indien je het vermogen dan kwijt kunt en geen last hebt van gesuis in de leidingen, is dan toch het meest nastrevenswaardige als ik me niet vergis ? Tenminste zolang de waterpomp niet meer vermogen opslokt dan je bespaart op je compressorvermogen

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2019 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:21:
[...]

Thanks...
En ja ik kan tot 30 -35 liter

zonder dat ik ze echt hoor..

Maar ik heb hier al eens mee zitten spelen, mijn "gewone" stroomverbuik is dan veel hoger..
Dus ik denk dat mijn systeem langzaam goed/beter begint te worden..

Als ik de DF zie tov vorig jaar..in dezevochtige tijd. en de cop ..?
Of heb je nog op en of aanmerkingen
Het verhogen van de pompsnelheid zorgt natuurlijk ook voor meer stroomverbruik, een WP die op vol vermogen loopt mag best een dT hebben van een graad of 7 bij Ta temperaturen boven de 30 graden. Is zelfs heel normaal zover ik weet.

M.b.t. defrosts, het is nog lang geen echt DF weer geweest, zelf kan ik ze nog op 1 hand tellen dit stookseizoen terwijl ik (en jij :P ) vorig jaar ook periodes had dat de WP elk uur liep te defrosten. Het moet nog een graad of 5 kouder worden ( 's nachts -3 en overdag vlak boven het vriespunt) voordat de defrost mania ontstaat.

Zodra de rest hier loopt te klagen over 10 defrosts in 1 nacht, en jij er geen gehad hebt is je experiment geslaagd ;)

Vies weer trouwens in Twente, geen zon te zien hier, en de WP loopt al vanaf 10:00 constant te "pruttelen" tussen de 4,5 en 9 KW in 1 lange run (ok, klein defrostje vanmiddag rond 15.00 na de SWW run 8) ).
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:25:
[...]

Laagst mogelijke Ta EN kleine deltaT, indien je het vermogen dan kwijt kunt en geen last hebt van gesuis in de leidingen, is dan toch het meest nastrevenswaardige als ik me niet vergis ? Tenminste zolang de waterpomp niet meer vermogen opslokt dan je bespaart op je compressorvermogen
Volgens mij is de dT niet van invloed op de COP, een lagere Ta wel.
Een kleine dT is het resultaat van een lage Ta nastreven 8)

Maar als het echt zo belangrijk was / zou zijn vraag ik me af waarom WP fabricanten hun pomp hier niet op afstemmen.

Het voordeel van het verdubbelen van de flow is ook redelijk "klein" relatief gezien. In het rekenvoorbeeld van net scheelt het "maar" 1,25 graad in Ta.

En al zou je willen, heel vaak gaat het ook gewoon niet, vanwege je afgiftesysteem.

@Dylantje2 hoe raak jij dan 30 ltr/minuut kwijt in je systeem :? (Los van de "defrost pompstand") Kun je dit eens aanzetten. Ik ben benieuwd of en hoe dat gaat werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:27:
[...]

Het verhogen van de pompsnelheid zorgt natuurlijk ook voor meer stroomverbruik, een WP die op vol vermogen loopt mag best een dT hebben van een graad of 7 bij Ta temperaturen boven de 30 graden. Is zelfs heel normaal zover ik weet.

M.b.t. defrosts, het is nog lang geen echt DF weer geweest, zelf kan ik ze nog op 1 hand tellen dit stookseizoen terwijl ik (en jij :P ) vorig jaar ook periodes had dat de WP elk uur liep te defrosten. Het moet nog een graad of 5 kouder worden ( 's nachts -3 en overdag vlak boven het vriespunt) voordat de defrost mania ontstaat.

Zodra de rest hier loopt te klagen over 10 defrosts in 1 nacht, en jij er geen gehad hebt is je experiment geslaagd ;)

Vies weer trouwens in Twente, geen zon te zien hier, en de WP loopt al vanaf 10:00 constant te "pruttelen" tussen de 4,5 en 9 KW in 1 lange run (ok, klein defrostje vanmiddag rond 15.00 na de SWW run 8) ).

[...]

Volgens mij is de dT niet van invloed op de COP, een lagere Ta wel.
Een kleine dT is het resultaat van een lage Ta nastreven 8)

Maar als het echt zo belangrijk was / zou zijn vraag ik me af waarom WP fabricanten hun pomp hier niet op afstemmen.

Het voordeel van het verdubbelen van de flow is ook redelijk "klein" relatief gezien. In het rekenvoorbeeld van net scheelt het "maar" 1 graad in Ta.
hoe vind je dan dat mijne loopt? Voor jouw idee tov van vorig jaar..:-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:31:
[...]

hoe vind je dan dat mijne loopt? Voor jouw idee tov van vorig jaar..:-)
Je WP loopt mooi, al zou ik thuis ruzie met de vrouw krijgen als de badkamer 16,8 graden was :P Daar kom je dus duidelijk wat afgifte te kort.

Als het serieus kouder wordt verwacht ik dezelfde "problemen" als vorig jaar, namelijk dat je WP wat aan de krappe kant is bij koudere buitentemperaturen. Nu zijn dit slechts 5 tot 10 dagen per jaar, maar toch verwacht ik daar weer "problemen" om je woning op 22 graden te houden. Maar we gaan erachter komen, voor 95% van het seizoen draait het perfect bij jou. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Gemiddelde van Ta en Tr bepaald je afgifte / dat wat je wenst om het comfortabel te hebben, indien je dat met 35/33/20 realiseert is dat in principe gunstiger voor je COP dan 37/31/20 wat beide resulteert in een gemiddelde van 34C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:35:
[...]

Je WP loopt mooi, al zou ik thuis ruzie met de vrouw krijgen als de badkamer 16,8 graden was :P Daar kom je dus duidelijk wat afgifte te kort.

Als het serieus kouder wordt verwacht ik dezelfde "problemen" als vorig jaar, namelijk dat je WP wat aan de krappe kant is bij koudere buitentemperaturen. Nu zijn dit slechts 5 tot 10 dagen per jaar, maar toch verwacht ik daar weer "problemen" om je woning op 22 graden te houden. Maar we gaan erachter komen, voor 95% van het seizoen draait het perfect bij jou. _/-\o_ _/-\o_
Badkamer heeft een deur die 90% open staat 2x tiener die zeggen ik heb het niet koud...[ hoe kan het he ]
Daarnaast gloeit het vloertje vele malen beter als ooit te voren dus de WAF ziet win...tov voorgaande koude vloeren met een pelletkachel..

Afgifte is handdoek van 1.80 en retour wikubuis als vloerverwarming [ 3m²] in de vloer...
Zal eens proberen een dagje dicht te laten

Ik wil wel een keer testen op hogere flow..
alleen moet ik wel ff tijd hebben en huis moet ff zon hebben..

Wat wil je precies weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Wil de Japanse kaboutertjes verslaan, hij gaat de flow verhogen met een Panasonic H-serie, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dylantje2 wat @Verwijderd aangeeft, ik ben benieuwd of het je überhaupt lukt met de pana en jouw afgifte systeem ;)
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:38:
@Grolsch Gemiddelde van Ta en Tr bepaald je afgifte / dat wat je wenst om het comfortabel te hebben, indien je dat met 35/33/20 realiseert is dat in principe gunstiger voor je COP dan 37/31/20 wat beide resulteert in een gemiddelde van 34C.
Klopt, maar je kunt niet "Zo maar" je flow ff verdubbelen, omdat je afgifte systeem vaak de beperking is. Ik kom niet hoger als 26 ltr minuut in een open verdeler (buffervat)

[ Voor 69% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2019 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:43:
@Dylantje2 wat @Verwijderd aangeeft, ik ben benieuwd of het je überhaupt lukt met de pana en jouw afgifte systeem ;)
Dus eigenlijk alleen maar of mijn systeem het aan kan?

@Verwijderd
Ik en japanners....
Honda en MAx
Ik en Panasonic...
HEEEEL blij meee... maar op een vraag van een van de masters hier om iets te testen ..
Tuurlijk

Maar dit al voldoende:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8yk3ufnlh.png

Hoe lang wil je hem zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn toch defrosts? Graag zien we een flow van 20 ltr min en een Dt van 2,5 graad bij 3,5KW thermisch vermogen voor een paar uur ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:01:
[...]

Ja, ik heb maar één graad over radiators....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:36
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:42:
@Dylantje2 Wil de Japanse kaboutertjes verslaan, hij gaat de flow verhogen met een Panasonic H-serie, ik ben benieuwd.
Kan best hoor. Als ik dT 3 instel dan wil die 40lpm maar die heb ik begrensd op 30lpm. Als ik de dT verlaag zakt het toerental van de waterpomp ook totdat ie op minimaal 20lpm blijft steken. Mijn waterpomp toert overigens pas terug na een héle lange tijd op heel laag vermogen draaien.
Dus, prima te regelen naar mijn idee :P

Voorbeeld (let niet op %, die staat voor aantal liters per minuut). En de piek was een defrost die ik zelf aangezwengeld had :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rl5j9ut5Q2JSUu92zlfSRTJg/thumb.png

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:51:
Dat zijn toch defrosts? Graag zien we een flow van 20 ltr min en een Dt van 2,5 graad bij 3,5KW thermisch vermogen voor een paar uur ;)
uhm ..

Nu vraag je 2 dingen...

Ik kan mijn systeem op 30 liter zetten [ ben daar al wel eens geweest ]
alleen dan komen die japanners... En zeggen NEE
Want mijn pana regelt flow zelf...

Dus ik kan het aan [ denk ik ff ]
Maar Pana wil dat niet..

Denk dat @Verwijderd dit bedoelt..

Waar wil je mijn flow op hebben?
Ik je laten zien wat ik kan halen..

Maar dan kan ik er eigenlijk niets mee
En dat zal een reden hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:56:
[...]

uhm ..

Nu vraag je 2 dingen...

Ik kan mijn systeem op 30 liter zetten [ ben daar al wel eens geweest ]
alleen dan komen die japanners... En zeggen NEE
Want mijn pana regelt flow zelf...

Dus ik kan het aan [ denk ik ff ]
Maar Pana wil dat niet..
Zet je dT instelling in de WP eens op 2 of 3, dan gaat ie vanzelf harder pompen. En als die dat niet doet, dan krijg je van mij een krat bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia t.oswald in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help" heeft daar toch een iets andere kijk op, evenals @Lurge als ik me niet vergis. Jouw hogere flow is volgens mij het gevolg van je nachtverlaging, de WP 'wil zo snel mogelijk' de gewenste uitkomst bereiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2019 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik bedoel hetzelfde als @Verwijderd , dat het je icm met de pana vermoedelijk niet gaat lukken. Maar het is het proberen waard. Ik zou het dan doen zoals @Felicia aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Sure, maar ik zet er een kratje bier tegenover als @Dylantje2 't probeert. Worst case, hij krijgt een krat bier, best case het werkt zoals ik 't zei :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:00:
[...]

Sure, maar ik zet er een kratje bier tegenover als @Dylantje2 't probeert. Worst case, hij krijgt een krat bier, best case het werkt zoals ik 't zei :P
Kijk in mijn grafana
Nu staat hij 25 liter.. Dt 15.
Beetje suizen... maar dat komt door mijn voetventielen en kranen die te veel knijp.. ik denk dat ik hem stil krijg

@Felicia
welke dt wil je hebben?
En welke pompsnelheid?
Terug naar 16 liter en dan de Dt aanpassen..

edit: op naar de 30 liter
Zelfde geluid...

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 11-11-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

[...]

Als je kiest voor de 2e optie krijg je automatisch de eerste optie (buffervat).
Allicht, maar dat optie 2 kost een stuk meer dan optie 1.
Voor nu is er qua besparing en comfortwinst meer te behalen in het vervangen van de ramen door HR+++ dan door er een 2 zone alles er op en er aan systeem van te maken.
Optie 1 zal een stuk winst geven en het pendelen tegen gaan, dat is ook winst (en bruikbaar bij de uitbreiding naar optie 2).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:03:
[...]

Kijk in mijn grafana
Nu staat hij 25 liter.. Dt 15.
Beetje suizen... maar dat komt door mijn voetventielen en kranen die te veel knijp.. ik denk dat ik hem stil krijg

@Felicia
welke dt wil je hebben?
En welke pompsnelheid?
Terug naar 16 liter en dan de Dt aanpassen..

edit: op naar de 30 liter
Zelfde geluid...
Dus je bent van dT 16 naar 15 gegaan en hij ging van 10lpm naar 25lpm? Missie geslaagd zeg ik dan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:07:
[...]

Dus je bent van dT 16 naar 15 gegaan en hij ging van 10lpm naar 25lpm? Missie geslaagd zeg ik dan _/-\o_
??
Ik heb pumpspeed op 25 en nu op 30 gezet... [ @Grolsch dacht dat ik dit niet kon halen.. ]

Dt zoals ik zei 15 ...
Dus geslaagd??

Zeg maar wat jij wilt?
Bedrag aan kika ook goed ipv kratje bier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom doet je WP niets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik laat mijn max pompspeed zien...
Dit kan ik eerst alleen door mijn flow in te stellen...

33 liter is mijn max...

Nu doen wat @Felicia wilt hebben..
Maar ik weet niet wat hij wilt..
mijn flow staat op 16 liter e dt van 15 al weken...

Flow 16 liter? En dan een Dt van 2-3 ?
of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:13:
[...]

33 liter is mijn max...

of
Flow niet aanpassen (of begrenzen op een flow die voor jou qua geluid acceptabel is) en zet de dT eens op 3.

Ik dacht dat je WP al liep maar je hebt 'm nu in de bedrijfsinstellingen gewoon de waterpomp aan gezet waarmee je de flow kan limieteren? Als je wil weten hoe hard ie echt kan, zet 'm op de ontlucht stand >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:13:
[...]

33 liter is mijn max...

of
Trekt je pomp 120 watt? Dacht dat er zuinige versie in zat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:15:
[...]

Flow niet aanpassen (of begrenzen op een flow die voor jou qua geluid acceptabel is) en zet de dT eens op 3.

Ik dacht dat je WP al liep maar je hebt 'm nu in de bedrijfsinstellingen gewoon de waterpomp aan gezet waarmee je de flow kan limieteren? Als je wil weten hoe hard ie echt kan, zet 'm op de ontlucht stand >:)
Oke
Dus "gewoon" op de 16l zetten, want dat vraagt de wp.
Daarna zet ik de Dt op op 3
En start dan de pomp..

De ontluchting doet oook iets anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:19:
[...]

Oke
Dus "gewoon" op de 16l zetten, want dat vraagt de wp.
Daarna zet ik de Dt op op 3
En start dan de pomp..

De ontluchting doet oook iets anders..
Die ontluchtingsstand kan je niet gebruiken tijdens het verwarmen. 3x raden welke functie die heeft ;)

En ja, qua settings is dat wat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Je laat alleen de pomp op diverse snelheden lopen, maar de bedoeling is dat de compressor dan ook loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:23:
@Dylantje2 Je laat alleen de pomp op diverse snelheden lopen, maar de bedoeling is dat de compressor dan ook loopt.
Ligt eraan, hij wilde gewoon showen hoe hard de pomp kon. Patser dat ie is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:20:
[...]

Die ontluchtingsstand kan je niet gebruiken tijdens het verwarmen. 3x raden welke functie die heeft ;)

En ja, qua settings is dat wat ik bedoelde.
Kom op ik weet ook wel wat de die functie doet..
Maar max flow is niet makkelijk te zien met ontluchting aangezien die ook fluctueert ...

Maar een flow van 16 liter
En een Dt van 2
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5w5zqecdsje.png

Laat maar horen..

Daarnaast voor het gevoel een afkoelende kamer [ WAF piept ] dus zal nog ff nadruppelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:24:
[...]

Ligt eraan, hij wilde gewoon showen hoe hard de pomp kon. Patser dat ie is ;)
Nee ik patser niets..

Wat ik met @Verwijderd mss wel eens ben.
En wat ik al aangaf bij @Grolsch

2 dingen mijn systeem kan het aan
Maar ik kan hem niet op 25 liter laten lopen

En wat @Felicia zegt een dt 2 doe pumpspeed verhogen...
Dat kunnen we nu zien..

Alleen ik vrees dat Pana er echt wel iets mee heeft gedaan..
In de manual staat iets van dt klein groter comfort
Dt groot zuiniger..
Vandaar dt 15 bij allee ruimte voor de japanners..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:26:
[...]

Kom op ik weet ook wel wat de die functie doet..
Maar max flow is niet makkelijk te zien met ontluchting aangezien die ook fluctueert ...

Maar een flow van 16 liter
En een Dt van 2
[Afbeelding]

Laat maar horen..

Daarnaast voor het gevoel een afkoelende kamer [ WAF piept ] dus zal nog ff nadruppelen..
Als de test mislukt en de WAF moet weer op pijl gebracht worden mag je ook iets anders als 'n kratje bier aanwijzen hoor. En geef mij de schuld, dat schijnt te helpen als ik mijn vrouw mag geloven :+

Afbeeldingslocatie: https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2019_09/20190930_101622.jpg.40bda65e26ad7e02b5e77b85553e095d.jpg

[edit]
Die van hoger comfort kan je in verschillende bronnen zoeken. In Japan kan het goed dat de geluiden van een CV installatie goed hoorbaar zijn (dunne wandjes enzo) waardoor bij een hoge dT een lagere pompsnelheid als gevolg heeft dat er dus meer comfort is.

[ Voor 36% gewijzigd door Felicia op 11-11-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:28:
[...]

Nee ik patser niets..

Wat ik met @Verwijderd mss wel eens ben.
En wat ik al aangaf bij @Grolsch

2 dingen mijn systeem kan het aan
Maar ik kan hem niet op 25 liter laten lopen

En wat @Felicia zegt een dt 2 doe pumpspeed verhogen...
Dat kunnen we nu zien..

Alleen ik vrees dat Pana er echt wel iets mee heeft gedaan..
In de manual staat iets van dt klein groter comfort
Dt groot zuiniger..
Vandaar dt 15 bij allee ruimte voor de japanners..:-)
Ik had graag gezien dat de pana draaiend 20 ltr minuut liet zien. Ik zeg ok niet per definitie dat jij die flow niet kunt halen, maar de combinatie met pana is blijkbaar moeilijk / lastig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:28:
[...]

Als de test mislukt en de WAF moet weer op pijl gebracht worden mag je ook iets anders als 'n kratje bier aanwijzen hoor. En geef mij de schuld, dat schijnt te helpen als ik mijn vrouw mag geloven :+

[Afbeelding]

[edit]
Die van hoger comfort kan je in verschillende bronnen zoeken. In Japan kan het goed dat de geluiden van een CV installatie goed hoorbaar zijn (dunne wandjes enzo) waardoor bij een hoge dT een lagere pompsnelheid als gevolg heeft dat er dus meer comfort is.
hij staat op 16 liter
En loopt nu meteen naar de 16 liter....?

Moet ik hem nu gene 25 liter oid geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:32:
[...]

Ik had graag gezien dat de pana draaiend 20 ltr minuut liet zien. Ik zeg ok niet per definitie dat jij die flow niet kunt halen, maar de combinatie met pana is blijkbaar moeilijk / lastig :)
Volgens mij niet. De WP loopt nu weer met wat lijkt op 16lpm flow, de limiet die @Dylantje2 zelf ingesteld had. Dus die kan waarschijnlijk ook nog naar 20 maar dan moet 't geluid wel acceptabel zijn.

Bij mij is 't geluid op 10lpm door de radiatoren nog maar net acceptabel dus dat kan best nog een dingetje zijn.

[edit]
@Dylantje2, volgens mij is 't punt gemaakt. Lagere dT heeft als gevolg dat er meer water verpompt wordt, aldus is mijn conclusie.

[ Voor 10% gewijzigd door Felicia op 11-11-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:32:
[...]

Zie post richting wauske
Staat nu op 16 en gaat er meteen heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:33:
[...]

hij staat op 16 liter
En loopt nu meteen naar de 16 liter....?

Moet ik hem nu gene 25 liter oid geven?
Is het een H serie ?
Ik laat ze tegenwoordig gewoon op 0x96 staan (default), de pomp is modulerend dus die zoekt zijn eigen weg.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:33:
[...]

Volgens mij niet. De WP loopt nu weer met wat lijkt op 16lpm flow, de limiet die @Dylantje2 zelf ingesteld had. Dus die kan waarschijnlijk ook nog naar 20 maar dan moet 't geluid wel acceptabel zijn.

Bij mij is 't geluid op 10lpm door de radiatoren nog maar net acceptabel dus dat kan best nog een dingetje zijn.

[edit]
@Dylantje2, volgens mij is 't punt gemaakt. Lagere dT heeft als gevolg dat er meer water verpompt wordt, aldus is mijn conclusie.
Ik ga binnenkort zo'n CZ-NS4P kopen, als je ook interesse hebt kan ik 1 extra meenemen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:36:
[...]

Ik ga binnenkort zo'n CZ-NS4P kopen, als je ook interesse hebt kan ik 1 extra meenemen ?
Mjah, ik zit het serieus te overwegen maar ik heb volgens mij niets om die 1-10V mee te regelen. Zonder dat heb ik er volgens mij niet zo veel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:34:
[...]

Is het een H serie ?
Ik laat ze tegenwoordig gewoon op 0x96 staan (default), de pomp is modulerend dus die zoekt zijn eigen weg.
Yes een H

0X96 zou bij mij ong 27 liter zijn..
Deze setting is toch bij iedereen verschillend, afhankelijk van je systeem..
In een erg apart geval kan bij systeem 1 dit een flow van 30 hebben
En bij de ander 16..

Op de pomp staat 900/uur toch?
Waarom staat dat erop?
Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:37:
[...]

Mjah, ik zit het serieus te overwegen maar ik heb volgens mij niets om die 1-10V mee te regelen. Zonder dat heb ik er volgens mij niet zo veel aan...
Ik zou voor de lol best...
Maar wat kan ik er echt mee als ik nodered alles uitlees ?
Ik zou alleen maar een shift + of - op de stooklijn willen hebben via iets..[ een remote bedoel ik dan ]
Maar dat is niet mogelijk vrees ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Dylantje2 op 11-11-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

sorry

[ Voor 98% gewijzigd door Dylantje2 op 11-11-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Laat eerst de gewenste Ta maar eens bereikt worden en dan kijken wat de flow is / wordt / blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Met de % regelaar kan je de WP regeling omzijlen en met een soort van pot-meter de WP beïnvloeden. Lijkt me heel handig aangezien de mijne vaak veel te hard voorbij z'n Ta knalt en dan te laat gaan moduleren met als gevolg dat de stiltestand nodig is.

Als ik 'm op 25% zet bijvoorbeeld, dan kan dat prima zijn om hem een bepaalde tijd continue te laten draaien i.p.v. dat het systeem gaat regelen. Maar aan de andere kant kan 't ook gebeuren dat daarmee de efficientie onderuit gaat :+

Overigens, mijn Domoticz: http://[2001:1c03:5102:8e...85:ebac]:8080/#/Dashboard
Inlognaam/wachtwoord: Piet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:37:
[...]

een regelbare DC voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:42:
[...]

Met de % regelaar kan je de WP regeling omzijlen en met een soort van pot-meter de WP beïnvloeden. Lijkt me heel handig aangezien de mijne vaak veel te hard voorbij z'n Ta knalt en dan te laat gaan moduleren met als gevolg dat de stiltestand nodig is.

Als ik 'm op 25% zet bijvoorbeeld, dan kan dat prima zijn om hem een bepaalde tijd continue te laten draaien i.p.v. dat het systeem gaat regelen. Maar aan de andere kant kan 't ook gebeuren dat daarmee de efficientie onderuit gaat :+

Overigens, mijn Domoticz: http://[2001:1c03:5102:8e...85:ebac]:8080/#/Dashboard
Inlognaam/wachtwoord: Piet :P
? werkt niey
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:41:
@Dylantje2 Laat eerst de gewenste Ta maar eens bereikt worden en dan kijken wat de flow is / wordt / blijft.
Voor de handigheid...zodat we het over hetzelfde hebben

Pomp op 16 liter..
Dt op 2

Nog meer wensen, dit tot morgenvroeg laten staan??

[ Voor 20% gewijzigd door Dylantje2 op 11-11-2019 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Die heb ik dus niet, geen idee welke/wat ik nodig zou hebben dus ik passeer deze keer.

Mocht je 't overigens aan de gang hebben dan hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:44:
[...]

Die heb ik dus niet, geen idee welke/wat ik nodig zou hebben dus ik passeer deze keer.

Mocht je 't overigens aan de gang hebben dan hou ik me aanbevolen!
Is voor volgend jaar, mijn zwembad WP.
De WP gaat eerst in de horizontale verhuur. Word tijdelijk bij een klant neergezet ivm leveringsproblemen rondom 11,2 Zubadan's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Hmm, Google Pagespeed zegt van wel.

Doe eens deze openen: https://ipv6-test.com/
Ipv6 moet supported zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Lijkt me beter, anders problemen met je vrouw vrees is. De vermogens en COP meting doen het nog steeds niet ?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:47:
@Dylantje2 Lijkt me beter, anders problemen met je vrouw vrees is. De vermogens en COP meting doen het nog steeds niet ?!?!
Die kwam volgens mij gisteren ook voorbij. Script kijkt naar pompsnelheid om te bepalen of hij actief is of defrost, meen ik me te herinneren. @AUijtdehaag, als @Dylantje2's WP nu op 16lpm loopt, werkt het script dan nog wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:49:
[...]

Die kwam volgens mij gisteren ook voorbij. Script kijkt naar pompsnelheid om te bepalen of hij actief is of defrost, meen ik me te herinneren. @AUijtdehaag, als @Dylantje2's WP nu op 16lpm loopt, werkt het script dan nog wel?
Ip6 niet supported?
Heb een asus met merlin daar iets instellen?

Script loopt nu.. iets aangepast...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:51:
[...]
Mooi. Kan ik me weer met andere dingen bemoeien. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:51:
[...]

Ip6 niet supported?
Heb een asus met merlin daar iets instellen?

Is niet alleen je eigen router maar ook je ISP. Ik heb ziggo met DS-lite dus kan ik kiezen voor full IPv6 support maar geen IPv4 publiek IP of andersom :/

Dus ik draai nu IPv6 maar zelfs m'n vodafone mobiel kan 'm niet aan omdat die nog geen IPv6 support :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:53:
[...]

Is niet alleen je eigen router maar ook je ISP. Ik heb ziggo met DS-lite dus kan ik kiezen voor full IPv6 support maar geen IPv4 publiek IP of andersom :/

Dus ik draai nu IPv6 maar zelfs m'n vodafone mobiel kan 'm niet aan omdat die nog geen IPv6 support :'(
In router aangezet..
maar geen support dus.. Dat ip4 ... rules hahaha

@Verwijderd
@Felicia
Nou hem dan niet gewoon op 25 liter zetten en kijken wat hij doet vannacht???
Nu loopt hij meteen tegen de grens aan die ingesteld heb.. is dat wel oke dan??

En mijn silent settings gaan vanzelf:
if(buitenTemp < 1) then
nrlv.switchSelector(0)
elseif(buitenTemp > 1 and buitenTemp < 4) then
nrlv.switchSelector(10)
elseif(buitenTemp > 4 and buitenTemp < 8) then
nrlv.switchSelector(20)
elseif(buitenTemp > 8) then
nrlv.switchSelector(30)
end

[ Voor 24% gewijzigd door Dylantje2 op 11-11-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:56:
[...]

In router aangezet..
maar geen support dus.. Dat ip4 ... rules hahaha

@Verwijderd
@Felicia
Nou hem dan niet gewoon op 25 liter zetten en kijken wat hij doet vannacht???
Nu loopt hij meteen tegen de grens aan die ingesteld heb.. is dat wel oke dan??
Aan de andere kant, als je de grens ophoogt en je vrouw slaapt niet goed heb ik 't gedaan O-)

Ik zou 'm zo een nachtje laten draaien, kijken wat ie morgen vroeg doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Je WP is nog druk bezig om de onderbreking van ruim 20 min. weer goed te maken, dat duurt nog 5 a 10 min. voor alles weer normaal is. Je kunt dan vannacht kijken wat verhoging van 10 -> 16l/m zo blijft en of het wat oplevert. Waterpomp verbruik meer, compressor misschien iets minder, maar even rustig aankijken lijkt me het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
@Felicia
Hier dT van 2 graden en flow van 9l/m. Max flow wat het systeem kan hebben is 28 l/m.

Wat ik overigens vervelend vind is wanneer ik de pana uit en aan zet om instellingen te wijzigen. Deze eerst heel lang gaat circuleren(uren) totdat de vloer koud is(<21graden). Daarna springt hij pas aan. Het gevolg hiervan is een daling van de kamertemp van 22 naar 21 in 10 uur tijd.
Ik stook WAR. Aanvoertemp is 25 bij deze temperaturen buiten.

Ik vermoed dat het door de lage ta is. Dat hij minimaal x graden verschil wilt zien voordat de compressor weer aanspringt.

Probleem had ik ook toen ik stooklijn+interne thermostaat draaide. Kamertemp schommelde 1.5 tot 2 graden. Pomp bleef draaien maar compressor start pas bij een lage ta.

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Xanderk89 schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:10:
@Felicia
Hier dT van 2 graden en flow van 9l/m. Max flow wat het systeem kan hebben is 28 l/m.

Wat ik overigens vervelend vind is wanneer ik de pana uit en aan zet om instellingen te wijzigen. Deze eerst heel lang gaat circuleren(uren) totdat de vloer koud is(<21graden). Daarna springt hij pas aan. Het gevolg hiervan is een daling van de kamertemp van 22 naar 21 in 10 uur tijd.
Ik stook WAR. Aanvoertemp is 25 bij deze temperaturen buiten.

Ik vermoed dat het door de lage ta is. Dat hij minimaal x graden verschil wilt zien voordat de compressor weer aanspringt.

Probleem had ik ook toen ik stooklijn+interne thermostaat draaide. Kamertemp schommelde 1.5 tot 2 graden. Pomp bleef draaien maar compressor start pas bij een lage ta.
Als ik 'm hier uit en weer aan zet gebeurt het zelfde, duurt een paar graden meer voordat de WP weer aan springt. Je kan eens kijken of de WP sneller aan gaat wanneer je deze op de krachtige stand zet, dan wordt de Ta tijdelijk opgehoogd naar de max volgens je stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Xanderk89 Bij de oude F-serie is die hysteresis, Ta -> Stop -> Weer opnieuw starten 5C. Bij een Ta van 25C heb je dus 'een probleem' geschapen. Een keer Aan/Uit schakelen is een optie of een iets hogere minimale Ta kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:15:
@Xanderk89 Bij de oude F-serie is die hysteresis, Ta -> Stop -> Weer opnieuw starten 5C. Bij een Ta van 25C heb je dus 'een probleem' geschapen. Een keer Aan/Uit schakelen is een optie of een iets hogere minimale Ta kiezen.
@Xanderk89 Hoog de Ta even op en als ie draait verlaag je meteen weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
@koevlaas2, hoeft niet, even op krachtige modus zetten dan gaat de WP een half uurtje naar z'n hoogste Ta maar die kan je nadat de WP gestart is ook weer uitzetten. Anders moet de WP uit, Ta omhoog, WP weer aan maar om de Ta weer te verlagen moet je WP nog een keer uit en weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Felicia schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:20:
@koevlaas2, hoeft niet, even op krachtige modus zetten dan gaat de WP een half uurtje naar z'n hoogste Ta maar die kan je nadat de WP gestart is ook weer uitzetten. Anders moet de WP uit, Ta omhoog, WP weer aan maar om de Ta weer te verlagen moet je WP nog een keer uit en weer aan.
Nee hoor, als je op WAR draait kan je je stooklijn tijdens bedrijf verhogen en/of verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Bedankt hier kan ik weer wat mee. Verklaart wel waarom ik de thermostaatregeling niet fijn vond..

Zijn er nog andere bezwaren waarom je niet met ta 25 moet draaien?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
koevlaas2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:23:
[...]

Nee hoor, als je op WAR draait kan je je stooklijn tijdens bedrijf verhogen en/of verlagen.
Ohja, de WAR optie heeft een shift modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia @Dylantje2 @Grolsch door 16l/m en deltaT van 3 hebben we de warmteproductie 'afgegrendeld' op max 3,28kW. Dat lijkt me niet de bedoeling van het hele verhaal of toch wel, gewoon onderdeel van het 'gevecht met de Japanse kaboutertjes' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet op welke van de 2 parameters de Panasonic regelt.

Als je max een dT van 3 wilt hebben met 5KW moet de flow minimaal kunnen oplopen naar 24 liter/minuut staan, anders raak je de 5KW niet kwijt :P

Maar als ik de eerdere grafieken bekijk van @Dylantje2 heb ik het idee dat de Panasonic liever de flow gelijk houdt en varieert met de dT.

Als 16 L/minuut het hoogst haalbare is voor @Dylantje2 (omdat anders zijn leidingen beginnen te suizen) dan moet / kan hij de maximale dT beperken op 4,5.

Een hogere flow zorgt er wellicht voor dat de Ta een graadje naar beneden kan, maar we zagen net dat die hoge flow qua waterpomp al ruim 100Watt kost, ten opzichte van eerder 200Watt is dat 50% verlies :P Dat zal de COP ook wel niet ten goede komen.

[ Voor 66% gewijzigd door Grolsch op 11-11-2019 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Dat max vermogen heb je relatief weinig nodig, dan lijkt op het eerste gezicht een grotere deltaT minder te kosten dan continu zo'n hoge flow. Ik ben wel benieuwd waarop hij nu gaat regelen, kleinere deltaT of verlagen van de flow, moet het niet kouder gaan worden natuurlijk anders weten we het nog niet.
Pagina: 1 ... 12 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.