Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.398 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
Ramon_1984 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:55:
[...]

Zover ik weet gaat hij bij @jaari ook niet lager dan de 500watt.
Minimaal hier is 19Hz in de verwarming modus, koelen gaat hij wel lager.
Hangt een beetje van de Ta af: grofweg bij Ta>26oC 456W en bij Ta<26oC 430W. Frequentie is dan 19Hz.
Ta gemeten met de Kamstrup, want aan de meting van de Pana heb je niets.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:15:
@Xanderk89 Bij de oude F-serie is die hysteresis, Ta -> Stop -> Weer opnieuw starten 5C. Bij een Ta van 25C heb je dus 'een probleem' geschapen. Een keer Aan/Uit schakelen is een optie of een iets hogere minimale Ta kiezen.
Regeling F-serie:
Metingen aan de Panasonic WH-MDC05F3E5 betreffende de regeling op Ta_sensor:

Ta_gewenst +/- 1°C = de laagst mogelijke frequentie van 20 Hz.
Ta_gewenst +2°C = de warmtepomp schakelt uit nadat de Ta_sensor 180 seconden aaneengesloten op, of boven, de Ta_gewenst +2°C zit.
Ta_gewenst -2°C of kleiner = compressor frequentie verhogen.

Gedurende hooguit 2,5 seconden mag Ta_sensor = Ta_gewenst -2°C of kleiner zijn, anders gaat de compressor frequentie omhoog. Op het moment dat Ta_sensor weer op of boven Ta_gewenst zit stopt het verhogen van de frequentie direct. Het lijkt soms wel (soms niet) weer 60 seconden te duren voordat de frequentie begint te zakken naar 20 Hz.

Na het bereiken van Ta_gewenst +/- 1°C duurt het 60 seconden voordat de warmtepomp begint met terug moduleren. In systemen met weinig water kan dit betekenen dat de warmtepomp volgas staat te verwarmen terwijl Ta_gewenst al bereikt is...
De warmtepomp gaat uit op de Ta-sensor. Om eerlijk te zijn weet ik nog niet wanneer die precies weer aangaat, of dat nu de Ta-sensor, of Tr-sensor is? En zelf had ik de indruk dat dit een delta van 3°C van Tr moest zijn. Maar al met al ga ik nu de diepte in wat niet echt relevant is voor jouw post :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Grolsch schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:27:
[...]
Vies weer trouwens in Twente, geen zon te zien hier, en de WP loopt al vanaf 10:00 constant te "pruttelen" tussen de 4,5 en 9 KW in 1 lange run (ok, klein defrostje vanmiddag rond 15.00 na de SWW run 8) ).
Hier met de nieuwe 11,2 kWYAA ook 1 lange run vanaf middernacht tot nu:
Powerswitch op 100%
Thermisch 7,9 tot 4,5 kW; elektrisch 2,31 tot 0,987 kW (hoogste waarden tijdens de kleine uurtjes)
6 defrosts tussen middernacht en 06:00.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zoals sommigen misschien weten hing mijn Zubadan eerst aan de muur van de garage met een steun maar dat gaf toch wel wat vreemde resonanties die via de muur doorgegeven werden richting de buren (zelf had ik er geen last van).

Daarom zijn er van de zomer betonnen voeten gegoten in een bekisting met een flinke betonplaat daaronder. Het zal totaal zo'n 350 tot 400 kilo wegen.

De Zubadan is inmiddels geheel naar tevredenheid op rubber steunen gezet.
Eerst geprobeerd met veren maar dan had ik aan de bovenkant een uitslag van zo'n 15cm naar beide kanten, dat leek ons niet zo'n strak plan, vooral ook vanwege de belasting van de leidingen.

De installateur is vorige week nog langsgekomen voor deze steunen en eerlijk is eerlijk, na alle aanpassingen is hij fluisterstil en staat hij als een huis. Ook een dik pak sneeuw of een kleine overstroming zal geen probleem worden ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vtaSx1l.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-11-2019 01:02 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Mooie opstelling: zijn er roestvast stalen bouten of verzinkte bouten gebruikt?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij verzinkt, in ieder geval het profiel.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:25

ThaDude

Hang Loose

Nergens zie ik iets over vergunningen voorbij komen. Plaatst iedereen een buitenunit zomaar op dak ? Niemand ooit gezeur gehad?

Volgens mij mag ik dat zomaar niet in Zwolle...

hier had ik e.e.a. gevonden met linkjes erbij
https://www.3advocaten.nl/warmtepomp/

[ Voor 19% gewijzigd door ThaDude op 12-11-2019 08:29 . Reden: link toegevoegd ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ThaDude schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:19:
Nergens zie ik iets over vergunningen voorbij komen. Plaatst iedereen een buitenunit zomaar op dak ? Niemand ooit gezeur gehad?

Volgens mij mag ik dat zomaar niet in Zwolle...
Da's de hoofdreden dat ik niet meedoe met de duurzame huizenroute ;)
Ik twijfel of de buitenunit op het dakterras vergunningvrij is. En als enige "duurzame" gasloze woning in de buurt, is de kans groot dat een geinteresseerde ambtenaar langskomt op zo'n voorstelling.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:36
Verwijderd schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:27:
@Felicia @Dylantje2 @Grolsch door 16l/m en deltaT van 3 hebben we de warmteproductie 'afgegrendeld' op max 3,28kW. Dat lijkt me niet de bedoeling van het hele verhaal of toch wel, gewoon onderdeel van het 'gevecht met de Japanse kaboutertjes' ?
Hoe kom je tot deze conclusie? Immers, @Dylantje2 heeft de dT op 2 staan, niet op 3: Dylantje2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Dat de WP nu op 3,nogwat draait geeft al wel aan dat de WP redelijk lak heeft aan die instelling. Zoals eerder gezegd is mijn ervaring dat vooral de pompsnelheid gaat verhogen als je met de dT instelling gaat rommelen. Dus, ik zou verwachten dat de WP gewoon z'n vermogen kwijt kan door de dT op te laten lopen als de pompsnelheid gelimiteerd is.

[Edit]
@ThaDude
Een warmtepomp heeft een buitenunit en een binnenunit. Voor de bouwregelgeving is met name de buitenunit van belang. Plaatsing van de buitenunit is een activiteit zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid aanhef en onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) en daarom een vergunningplichtige (bouw)activiteit. Daarvoor moet dus een omgevingsvergunning verleend worden. Het plaatsen van een buitenunit op of aan een reeds bestaand bouwwerk kan echter op grond van artikel 3, achtste lid van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor) vergunningvrij zijn, mits de buitenunit niet meer dan 50 cm. qua hoogte, breedte of diepte uitsteekt. Vaak is dit niet het geval, waardoor de buitenunit op of aan een gebouw vergunningplichtig blijft.
Daarnaast heb ik de mijne in mijn achtertuin staan waardoor deze sowieso vergunningsvrij was.

Het kan wel zo zijn dat de gemeente in de APV heeft opgenomen dat een buitenunit bijvoorbeeld niet aan de straatkant mag hangen. Maar, als je 'm daar toch ophangt moet er eerst iemand over klagen voordat de gemeente dat uberhaupt opmerkt :P

[ Voor 38% gewijzigd door Felicia op 12-11-2019 09:06 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:25

ThaDude

Hang Loose

Ik ben naar de mitsubishi unit aan het kijken. laat deze nou 102 cm zijn.. als ik hem dus aan de voorkant zet moet ik hem 2 centimeter + de rails laten zakken.. Anders dus een probleem.
Achtertuin hebben meer mensen last van mijn inziens. al zie ik dat ze bijna altijd op daken worden geplaatst.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik veronderstelde 3 en de logica van Q=m*c*deltaT verteld me dat, maar kennelijk steken die Japanse kabouters hun middelvinger omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:53:
[...]

Ik veronderstelde 3 en de logica van Q=m*c*deltaT verteld me dat, maar kennelijk steken die Japanse kabouters hun middelvinger omhoog.
Die conclusie hebben we hier al een tijd terug getrokken dus waarom je daar op terugvalt vond ik al raar. Het punt is vooral dat de Pana H-serie de dT lijkt te moduleren op flow wanneer je aan de dT gaat rommelen. De mijne gaat ook keihard pompen als ik 'm op 2 zet maar dan nog kan hij nooit snel genoeg pompen om bij die setting tijdens het opwarmen de dT 2 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik ben stiekem benieuwd naar wat de pana doet bij een stuk lagere buitentemperatuur terwijl Ta hetzelfde blijft(vlakke stooklijn) zou dan ook de dT omhoog gaan of enkel de flow oprampen?

Ik zou haast zeggen dat de Pana beter kan regelen op Tr. dat geeft toch immers de mate van warmteafgifte aan?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Xanderk89 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:22:
Ik ben stiekem benieuwd naar wat de pana doet bij een stuk lagere buitentemperatuur terwijl Ta hetzelfde blijft(vlakke stooklijn) zou dan ook de dT omhoog gaan of enkel de flow oprampen?

Ik zou haast zeggen dat de Pana beter kan regelen op Tr. dat geeft toch immers de mate van warmteafgifte aan?
Ik heb hier nu ook een vaste stooklijn. Bij een lagere buitentemperatuur loopt mijn warmtepomp gewoon langer omdat hij een lager minimum vermogen heeft en dus minder pendelt. Ik verwacht dat bij een @Dylantje2 bij gelijke stooklijn maar koudere buitentemperatuur de temperatuur binnen zal afnemen omdat er meer verlies is maar minder afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:19:
[...]

Die conclusie hebben we hier al een tijd terug getrokken dus waarom je daar op terugvalt vond ik al raar.
Pardon, wat is daar in vredesnaam raar aan ? Moet ik de logica van die Pana 'normaal' vinden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:30:
[...]

Pardon, wat is daar in vredesnaam raar aan ? Moet ik de logica van die Pana 'normaal' vinden ?
Dat zeg ik niet (edit: de 2e stelling dan) maar als al X-keer is geconstateerd dat de logica van Panasonic niet werkt zoals verwacht dan moet je niet stug het alsnog als onderlegger gebruiken voor een berekening en vervolgens de conclusie trekken dat het systeem beperkt wordt op basis van die berekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaari
Dre schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:13:
[...]

Regeling F-serie:

[...]

De warmtepomp gaat uit op de Ta-sensor. Om eerlijk te zijn weet ik nog niet wanneer die precies weer aangaat, of dat nu de Ta-sensor, of Tr-sensor is? En zelf had ik de indruk dat dit een delta van 3°C van Tr moest zijn. Maar al met al ga ik nu de diepte in wat niet echt relevant is voor jouw post :9
Ik kan beamen wat @Verwijderd en @Xanderk89 zeggen; de hysteresis van de F-serie is een graad of 5 en daarmee te groot voor trage (vv) systemen en WAR. Omdat de circulatiepomp blijft lopen, moet de vloer dus 5 graden afkoelen voordat de WP weer start. Ik gebruik daarom de aan/uit (via de timer) om de circulatiepomp te stoppen en zo te voorkomen dat de vloer ver moet afkoelen om de WP weer te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:48:
[...]

Dat zeg ik niet (edit: de 2e stelling dan) maar als al X-keer is geconstateerd dat de logica van Panasonic niet werkt zoals verwacht dan moet je niet stug het alsnog als onderlegger gebruiken voor een berekening en vervolgens de conclusie trekken dat het systeem beperkt wordt op basis van die berekening.
De ene onlogische regeling sluit naar mijn idee de andere logische niet per se uit en wat ik wel of niet zou moeten bepaal ik zelf wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Naalroc schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 18:16:
Ja, de "Y"is de 400Volt versie, en de V is de 230 volt.
Wat bedoel je met "cylinderunit"? De boiler? dat ligt helemaal aan je warm water gebruik, maar het minimum is toch wel 200L voor een boiler, wat mij betreft, want dan kan je ook minder heet water aanmaken.
Vraag gaat niet zozeer over de de netto inhoud van het vat (deze zijn allemaal 200l, bv EHST20D-MEC) maar over de binnenunite. Wat is de meerwaarde van een unit die ook kan koelen & kan ik zonder elektrische weerstand (bv 2kW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Dat element in de binnenunit zit er uitsluitend om je boiler naar 60* + te brengen om het anti-legionella programma uit te voeren (en misschien ook als het nog eens 25* gaat vriezen).

Maar ik heb dat element helemaal niet aangesloten, omdat ik geen legionella programma draai. Mijn boiler gaat 1 x per week totaal leeg, dus vind ik dat niet nodig.

En er zijn natuurlijk ook binnenunits die geen ingebouwde boiler hebben; ik vermoed dat de meesten hier een losse boiler hebben; gezinnen hebben zonder meer weinig aan een boiler van 200 L, die willen graag 400 of 500 L warm water, ook al omdat je dan een lagere boiler temperatuur

Het koelen van een wp is hier al veel besproken, het heeft voor- en nadelen, maar als je toch deze aanschaf hebt, dan kan een paar 100€ er ook nog wel af, dan heb je in elk geval de mogelijkheid.
Ik heb dat wel gedaan, maar dit jaar misschien 5 dagen gekoeld.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25

Helhond

Grunn

@BlueTooth76 Ziet er erg netjes uit, heb je nog wat meer foto's eventueel van de gehele fundering + aan/afvoeren?

Wat doe je qua afwerking?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
jaari schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:48:
[...]

Ik kan beamen wat @Verwijderd en @Xanderk89 zeggen; de hysteresis van de F-serie is een graad of 5 en daarmee te groot voor trage (vv) systemen en WAR. Omdat de circulatiepomp blijft lopen, moet de vloer dus 5 graden afkoelen voordat de WP weer start. Ik gebruik daarom de aan/uit (via de timer) om de circulatiepomp te stoppen en zo te voorkomen dat de vloer ver moet afkoelen om de WP weer te starten.
Bedoel je de weektimer? Draai je puur WAR of juist stooklijn+thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tehfnz Ik draai al 2,5 jaar met de Mitsubishi, en bij mij is het element ook al 2 jaar niet aangesloten.
SWW hetzelfde als @Naalroc aangeeft, ik doe niet aan LPP, en als ik het wel zou doen zou ik de voorkeur geven aan een element in het boilervat zelf welke aan is te sturen met de Mitsu.

Wel heb ik een los SWW Boilervat (400L) omdat 200L voor onze situatie te weinig zou zijn. (of ik moet WP onvriendelijk hoge boilertemperaturen gaan hanteren wat weer slecht is voor de COP).

Eens kijken of we al voorzichtig conclusies kunnen gaan trekken m.b.t. het "flow experiment" van @Dylantje2 .

vandaag 09.00 Tbuiten +5, opgenomen vermogen 700W, thermisch 3,2KW (COP4,5) Ta 33, Tr 31.
Gisteren 09.00 Tbuiten +5, opgenomen vermogen 550W, thermisch 2,6KW (COP4,7) Ta 32, Tr 30.

Het maakt dus allemaal nagenoeg niets uit, waarom de Ta gisteren 32 was en nu 33 kan ik niet verklaren. Ik neem aan dat @Dylantje2 de COP berekend a.d.h.v. sensoren "Node-Red" :? Deze zijn sowiezo niet erg betrouwbaar aangezien alles afgerond wordt naar hele getallen :? Of gebruik je de sensoren van de Pana, die wijken dan weer aardig af. De ene keer 0,3 graad te weinig, en dan weer 0,7 graad teveel. Een schommeling binnen 0,2 graad is nog acceptabel, maar 1 graad dat is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Grolsch : we zijn momenteel met 2 en hopelijk in de nabije toekomst met 3. Bad nemen doen we haast nooit ook 2 douches kort achter elkaar nemen komt zelden voor & in de keuken kiezen we voor een Quooker welke voor het warm water zal zorgen. Volstaat een 200l vat of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
JA, zoals je het nu beschrijft kan dat prima; voor 2 personen, en alleen douchen gaat dat uitstekend. Ook 2 douches direct achter elkaar, en met een boiler temperatuur van 45*.
Een bad vullen kan je wel vergeten, denk ik, maar heb daar geen ervaring mee (heb geen bad).

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 12-11-2019 12:49 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tehfnz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:45:
@Grolsch : we zijn momenteel met 2 en hopelijk in de nabije toekomst met 3. Bad nemen doen we haast nooit ook 2 douches kort achter elkaar nemen komt zelden voor & in de keuken kiezen we voor een Quooker welke voor het warm water zal zorgen. Volstaat een 200l vat of niet?
Als je de temperatuur maar hoog genoeg zet voldoet dat, wij zijn met 2 volwassenen en 2 (kleine) kinderen (die ook groot worden hopelijk), en voor mij was het duidelijk, 200 liter vond ik te weinig.

Ik wil het vat niet op 55 graden houden, en ik wil niet meerdere keren per dag mijn vat verwarmen, en al helemaal niet 's nachts of 's avonds laat.

Wij hebben ook een quooker in de keuken b.t.w.

Maar bovenstaande betekent niet dat het niet kan, alles kan >:) Maar mijn persoonlijk voorkeur is een los vat.

Van die 200 liter kun je effectief 160 liter gebruiken.
Als je boilertemperatuur 50 graden is, en je aanvoertemperatuur 10 graden, dan heb je effectief zo'n 228 liter van 38 graden te vergeven.

Met onze douchekop van 12 ltr/minuut is dat 19 minuten, en het bad krijg ik er al helemaal niet mee gevult.

Je kunt ook de boilertemperatuur op 55 graden instellen, dan heb je 257 liter van 38 graden beschikbaar.

Ik hou mijn vat (400 liter) tegenwoordig op 48 graden, dus ik heb 434 litertjes te vergeven van 38 graden, daar krijg ik mijn bad mee vol, en kan ik 2 x ruim douchen, dat is voor ons voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Xanderk89 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:02:
[...]

Bedoel je de weektimer? Draai je puur WAR of juist stooklijn+thermostaat?
ja, de weektimer. Die is zeer gebruiksonvriendelijk om in te stellen, maar eenmaal gedaan is de timer zelf eenvoudig in- en uit te schakelen.
Ik draai puur WAR, zonder aanvullende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Naalroc schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:48:
JA, zoals je het nu beschrijft kan dat prima; voor 2 personen, en alleen douchen gaat dat uitstekend. Ook 2 douches direct achter elkaar, en met een boiler temperatuur van 45*.
Een bad vullen kan je wel vergeten, denk ik, maar heb daar geen ervaring mee (heb geen bad).
Ik heb hier een 200 liter welke ik zomers verwarm naar 50 en in de winter naar 55 en daar kunnen we 2 x een bad mee vullen.
Bad 2 heeft dan op laatst wel koud water maar is wel gewoon vol. Het kan dus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Tja, ik zei al: geen ervaring mee; en mijn boiler staat dan ook op 45*
Jij in de winter op 55*, dat kost nogal wat energie van een wp.
Maar het kan dus wel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Wie kan me een goede installateur voor Mitsubishi pomp aanraden? (regio Oost-Vlaanderen, BE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
jaari schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:16:
[...]

ja, de weektimer. Die is zeer gebruiksonvriendelijk om in te stellen, maar eenmaal gedaan is de timer zelf eenvoudig in- en uit te schakelen.
Ik draai puur WAR, zonder aanvullende thermostaat.
Wat moet ik me daarbij voorstellen, iedere twee uur even wp uit voor vijf min?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Eens kijken of we al voorzichtig conclusies kunnen gaan trekken m.b.t. het "flow experiment" van @Dylantje2 .

vandaag 09.00 Tbuiten +5, opgenomen vermogen 700W, thermisch 3,2KW (COP4,5) Ta 33, Tr 31.
Gisteren 09.00 Tbuiten +5, opgenomen vermogen 550W, thermisch 2,6KW (COP4,7) Ta 32, Tr 30.

Het maakt dus allemaal nagenoeg niets uit, waarom de Ta gisteren 32 was en nu 33 kan ik niet verklaren. Ik neem aan dat @Dylantje2 de COP berekend a.d.h.v. sensoren "Node-Red" :? Deze zijn sowiezo niet erg betrouwbaar aangezien alles afgerond wordt naar hele getallen :? Of gebruik je de sensoren van de Pana, die wijken dan weer aardig af. De ene keer 0,3 graad te weinig, en dan weer 0,7 graad teveel. Een schommeling binnen 0,2 graad is nog acceptabel, maar 1 graad dat is nogal een verschil.
Als ik kijk naar mijn sensoren tov de pana, lopen ze toch best redelijk, meer het moment van meten in de pomp is iets anders dan dallas [ en soms wel wat afwijkingen ]

@Felicia @Verwijderd

Cop berekening:
Flow uit node-red.
Temp in en out via esp met dallas sensoren
Verbruik via Zwave.

Een verkeerde aanname..
Ik kan best de pomp op 20 liter zetten zonder suizen
Ik heb meerdere dingen laten zien, mijn max speed.
En wat daar dan het verbruik van is.
Gister gaf ik al meteen gaat de wp naar de 16 liter..
Is dit dan representatief

Ik kan hem als jullie willen ook op 25 zetten en dan kijken wat hij doet?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:28:
[...]

Wat moet ik me daarbij voorstellen, iedere twee uur even wp uit voor vijf min?
nee, in vijf minuten zal de sensor waarschijnlijk niet voldoende (meer dan 5 graden) afkoelen. Ik denk eerder aan een half uurtje.
Zelf hanteer ik 1x per dag de WP voor 6 uur uit (want gecombineerd met de koude uurtjes van 03:00-09:00). En ik overweeg een tweede afkoeltijd eind van de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jaari schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:05:
[...]

nee, in vijf minuten zal de sensor waarschijnlijk niet voldoende (meer dan 5 graden) afkoelen. Ik denk eerder aan een half uurtje.
Zelf hanteer ik 1x per dag de WP voor 6 uur uit (want gecombineerd met de koude uurtjes van 03:00-09:00). En ik overweeg een tweede afkoeltijd eind van de middag.
Oh ik dacht dat jij zo de software fopt,maar jij creëert door stilstand een versnelde afkoeling ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
jaari schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:05:
[...]

Dan zul je toch draaien met een hogere ta om de stookuurtjes te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag weer lekker fris en winderig in Twente.

Met m'n nieuwe meetmethodiek kan ik goed zien wat er nu echt gebeurt :P

Standaard klokprogramma loopt bij mij van 10:00 tot 22:00, de slaapkamers staan ingesteld op 18 graden, en dit programma loopt van 16:00 tot 22:00.

Vandaag waren er dus blijkbaar een aantal (ik denk 2) slaapkamers afgekoeld tot onder de 18 graden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6zdge2j.jpg

Klokslag 1600 komen ze er bij.

Omstreeks 17.00 loopt er 1 zone weer dicht
Omstreeks 18.10 een defrost
en hieromstreeks loopt de laatste slaapkamer weer "dicht">

Het blijft leuk speelgoed die temperatuur logging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Ik zie per saldo geen waarneembare verandering, gisteren COP 4,5 evenals de afgelopen 24h. Hogere flow en daardoor meer energieverbruik van de waterpomp, dat is het enige wat je zeker weet, maar dat speelt zich per saldo (ver) achter de komma plaats bij de COP berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maassluis
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-09 20:24
DropjesLover schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:49:
[...]

Met rvs kan je ook koelen.
Ook op een composiet verdeler zal condens ontstaan.

[...]
Ik sta voor een nieuwbouwhuis voor de keuze om de warmtepomp geschikt te maken voor koeling. Waarschijnlijk (zoals het nu lijkt, maar dat kan ongetwijfeld nog veranderen, nog 2 jaar tot oplevering) gaat het om een Panasonic Aquarea 7 kW All-In-One warmtepomp. Verwarming op alle verdiepingen met vloerverwarming. De meerprijs voor de koeloptie zit op 1300 euro.

Op de site van Panasonic kan ik alleen vinden dat alleen een installateur de koelmogelijkheid kan ontsleutelen.

Ik vind het moeilijk om in te schatten of het een redelijke prijs is. Iemand een idee wat er voor dat geld aan aanpassingen gedaan zal worden? En is het ook een mogelijkheid om dit achteraf zelf (te laten) uitvoeren, of moeten er ook structurele aanpassingen gedaan aan bijvoorbeeld de vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
@Grolsch @Dylantje2 @Felicia
Afgifte met behulp van radiatoren is volgens mij maatwerk per radiator, de tabellen van heimeier eclipse en de adviezen van brugman met de voor ingestelde debietregelaars spreken eigenlijk voor zich. Op deze ingestelde debieten haal je het maximale rendement. Ben je meer vermogen nodig dan zal je flow omhoog moeten, wil je meer vermogen met maximaal rendement van dan zal je een radiator bij moeten plaatsen. Zo niet, in verband met allerlei factoren dan loopt er ergens iets in rendement terug. Misschien dat mijn debiet over de radiatoren nog iets omhoog moet bij lage buiten temperaturen maar de woonkamer heb ik nu met deze buitentemperaturen in een drie kwartier met een halve graad verhoogd. Ta 33 Tr 28 nu drie radiatoren in de woonkamer met ongeveer 100 liter per radiator. Met de gegevens van afgelopen 24 uur kom ik ongeveer op een cop van 5. Ongeveer 20 uur gedraaid voor verwarmijn en tussendoor nog 2 uur voor het warm water. Al met al tevreden, dit is mede tot stand gekomen door de gedeelde ervaringen van de forum leden, mijn dank hier voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maassluis schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:33:
[...]

Ik sta voor een nieuwbouwhuis voor de keuze om de warmtepomp geschikt te maken voor koeling. Waarschijnlijk (zoals het nu lijkt, maar dat kan ongetwijfeld nog veranderen, nog 2 jaar tot oplevering) gaat het om een Panasonic Aquarea 7 kW All-In-One warmtepomp. Verwarming op alle verdiepingen met vloerverwarming. De meerprijs voor de koeloptie zit op 1300 euro.

Op de site van Panasonic kan ik alleen vinden dat alleen een installateur de koelmogelijkheid kan ontsleutelen.

Ik vind het moeilijk om in te schatten of het een redelijke prijs is. Iemand een idee wat er voor dat geld aan aanpassingen gedaan zal worden? En is het ook een mogelijkheid om dit achteraf zelf (te laten) uitvoeren, of moeten er ook structurele aanpassingen gedaan aan bijvoorbeeld de vloerverwarming?
Als je de toetscombinatie kent, en alle Panasonic bezitters kennen die ondertussen, kun je die optie gewoon zelf activeren in het 'installateursmenu'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:08
Grolsch schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:14:
Vandaag weer lekker fris en winderig in Twente.

Met m'n nieuwe meetmethodiek kan ik goed zien wat er nu echt gebeurt :P

Standaard klokprogramma loopt bij mij van 10:00 tot 22:00, de slaapkamers staan ingesteld op 18 graden, en dit programma loopt van 16:00 tot 22:00.

Vandaag waren er dus blijkbaar een aantal (ik denk 2) slaapkamers afgekoeld tot onder de 18 graden.

[Afbeelding]

Klokslag 1600 komen ze er bij.

Omstreeks 17.00 loopt er 1 zone weer dicht
Omstreeks 18.10 een defrost
en hieromstreeks loopt de laatste slaapkamer weer "dicht">

Het blijft leuk speelgoed die temperatuur logging :P
Mooie plaatjes! Heb je idee waarom het vermogen elke 20 minuten 500watt ofzo op en neer gaat? Komt dit door een kamerthermostaat?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Fut41 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:33:
@Grolsch @Dylantje2 @Felicia
Afgifte met behulp van radiatoren is volgens mij maatwerk per radiator, de tabellen van heimeier eclipse en de adviezen van brugman met de voor ingestelde debietregelaars spreken eigenlijk voor zich. Op deze ingestelde debieten haal je het maximale rendement. Ben je meer vermogen nodig dan zal je flow omhoog moeten, wil je meer vermogen met maximaal rendement van dan zal je een radiator bij moeten plaatsen. Zo niet, in verband met allerlei factoren dan loopt er ergens iets in rendement terug. Misschien dat mijn debiet over de radiatoren nog iets omhoog moet bij lage buiten temperaturen maar de woonkamer heb ik nu met deze buitentemperaturen in een drie kwartier met een halve graad verhoogd. Ta 33 Tr 28 nu drie radiatoren in de woonkamer met ongeveer 100 liter per radiator. Met de gegevens van afgelopen 24 uur kom ik ongeveer op een cop van 5. Ongeveer 20 uur gedraaid voor verwarmijn en tussendoor nog 2 uur voor het warm water. Al met al tevreden, dit is mede tot stand gekomen door de gedeelde ervaringen van de forum leden, mijn dank hier voor.
Kijk wat er nu gebeurd....
Mijn radiatortje floot een klein beetje.. Al met de pomp op 16...
HAd hem helemaal geregeld met kraan open en voetventiel dicht..
Nu voetventiel verder open en met de kraan de fluit eruit..

Wat gebeurd er met de flow..
Boven de ingestelde waarde?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maassluis
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:36:
[...]

Als je de toetscombinatie kent, en alle Panasonic bezitters kennen die ondertussen, kun je die optie gewoon zelf activeren in het 'installateursmenu'.
Is het echt zo simpel?

Zijn er volgens jou geen verdere aanpassingen nodig aan het systeem? Ik probeer namelijk te begrijpen waar de meerprijs vandaan zou moeten komen...

[ Voor 9% gewijzigd door Maassluis op 12-11-2019 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Ik vind het duur, bij mijn Loria kost het achteraf inbouwen €150 + 1 uur werk. Er wordt een extra leiding oid geplaatst en isolatiemateriaal aangebracht tegen condens.
Het kan zijn omdat standaard stalen leidingen geplaatst worden en met de koel-optie duurdere koperen of kunststof leidingen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maassluis schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:43:
[...]

Is het echt zo simpel?

Zijn er volgens jou geen verdere aanpassingen nodig aan het systeem? Ik probeer namelijk te begrijpen waar de meerprijs vandaan zou moeten komen...
De monoblocks beschikken standaard allemaal over de koelmogelijkheid, of dat voor de all-in-ones ook geldt weet ik niet, maar de beschrijving lezend lijkt dat ook voor deze te gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Dylantje2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:40:
[...]

Kijk wat er nu gebeurd....
Mijn radiatortje floot een klein beetje.. Al met de pomp op 16...
HAd hem helemaal geregeld met kraan open en voetventiel dicht..
Nu voetventiel verder open en met de kraan de fluit eruit..

Wat gebeurd er met de flow..
Boven de ingestelde waarde?
Ik denk dat door de verhoogde pomp stand de druk aardig hoger is dan voorheen, dan kan je dit soort geluiden
verwachten met een voetventiel, ik heb de voetventielen op de hand doekradiator na verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Fut41 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:52:
[...]

Ik denk dat door de verhoogde pomp stand de druk aardig hoger is dan voorheen, dan kan je dit soort geluiden
verwachten met een voetventiel, ik heb de voetventielen op de hand doekradiator na verwijderd.
hahah ik had er gene in... maar de combi voet en kraan maken het mogelijk om twee kanten te knijpen...

En ik denk het wel zeker te weten dat druk wat hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fullpower schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:38:
[...]

Mooie plaatjes! Heb je idee waarom het vermogen elke 20 minuten 500watt ofzo op en neer gaat? Komt dit door een kamerthermostaat?
Hij is aan het "zoeken" naar het juiste vermogen voor deze Ta.

Hij liep tussen 1500 en 1600 op 1 tempo.
Vlak voor 1600 wil hij een stapje terug moduleren vanwege oplopende Ta.
Klokslag 1600 "keldert" ineens de Tr naar beneden (doordat er andere koude groepen opengaan) en de WP geeft gas, Ta schiet iets over setpoint, WP schakelt terug, Ta zakt weer iets, WP schakelt bij en zo gaat dat even door.

Hier merk je natuurlijk niets van als eindgebruiker, maar toch leuk om het gedrag te zien en te analyseren.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/w0onbhrpffuf.jpg

Ik kom er nu ook achter dat de Mitsu op WAR tot 1 graad boven setpoint gaat, en daarna gaat hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maassluis
DropjesLover schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:47:
[...]

Ik vind het duur, bij mijn Loria kost het achteraf inbouwen €150 + 1 uur werk. Er wordt een extra leiding oid geplaatst en isolatiemateriaal aangebracht tegen condens.
Het kan zijn omdat standaard stalen leidingen geplaatst worden en met de koel-optie duurdere koperen of kunststof leidingen.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:51:
[...]

De monoblocks beschikken standaard allemaal over de koelmogelijkheid, of dat voor de all-in-ones ook geldt weet ik niet, maar de beschrijving lezend lijkt dat ook voor deze te gelden.
Dank voor jullie antwoorden!

Alleen nog aan de code zien te komen dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Maassluis schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:01:
[...]

[...]

Dank voor jullie antwoorden!

Alleen nog aan de code zien te komen dus 8)
Staat in de handleiding hoe je de koelling aan kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:37:
[...]

Oh ik dacht dat jij zo de software fopt,maar jij creëert door stilstand een versnelde afkoeling ?
precies!
Xanderk89 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:08:
[...]
Dan zul je toch draaien met een hogere ta om de stookuurtjes te compenseren?
nee, ik doe dit alleen als ik ruim in de capaciteit zit. Als het echt winter wordt, speelt dit probleem niet want dan loopt de WP 24/7. In voor en naseizoen kan ik nu eenvoudig de timer inschakelen om de stilstanden te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
[...]

Er waren in het verleden ook Panasonic's die alleen konden verwarmen en niet konden koelen. Ik weet niet of dat nog zo is, en hoe dat over twee jaar is. Als je een type hebt die kan koelen, is het een toetscombinatie om het vrij te geven. Maar ik denk wel dat het zinnig is om precies het type te weten wat ze gaan installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
tehfnz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:50:
Wie kan me een goede installateur voor Mitsubishi pomp aanraden? (regio Oost-Vlaanderen, BE)
@koevlaas2 ?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maassluis
jaari schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:50:
[...]

Er waren in het verleden ook Panasonic's die alleen konden verwarmen en niet konden koelen. Ik weet niet of dat nog zo is, en hoe dat over twee jaar is. Als je een type hebt die kan koelen, is het een toetscombinatie om het vrij te geven. Maar ik denk wel dat het zinnig is om precies het type te weten wat ze gaan installeren.
Het gaat om de indoorunit WH-ADC0309H3E5 met de buitenunit WH-UD07HE5-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Die kan inderdaad koelen. Dan lijkt me het bedrag veel te hoog voor een "administratieve" handeling.
Zelfs als ze een kunststof verdeler gebruiken.
Misschien kunnen ze duidelijk uitleggen waar ze die €1300 aan besteden, maar als dat geen duidelijk verhaal is, wist ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Maassluis Ik zou me nu nog niet verdiepen in de nu verkrijgbare types.

Over 2 jaar poepen er vogels die nu nog geen kontje hebben ;)

Ik zou eind volgend jaar eens weer kijken wat er te koop is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maassluis
Grolsch schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:20:

Daar heb je een punt.

Uiteindelijk ben ik afhankelijk van wat de project-bouwer erin gaat zetten. Ongetwijfeld zal die van merk/type wijzigen als het ergens anders goedkoper kan.

Toch moet ik nu de beslissing nemen of ik die optie moet gaan nemen met de informatie die ik nu heb. Gezien de reacties tot dusver lijkt er geen reden om hier nu de hoofdprijs voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koevlaas2 doet het voor de helft ;) (daar zit mijn 20% provisie bij in :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Vanaf 2020 geen subsidie meer voor L/W bij nieuwbouw?

In dit artikel staat de tekst:
Ook worden er vanaf 2020 geen subsidies meer gegeven voor installaties in nieuwbouwwoningen die niet op gas aangesloten zijn. Sinds juli 2018 hoeft een nieuwbouwhuis niet meer op gas aangesloten te worden. Daarom is het volgens SEO niet nodig om bij nieuwbouw duurzame alternatieven te stimuleren. Wiebes is het daarmee eens.
Betekent dat dat ook voor warmtepompen die subsidie verdwijnt? Lekker is dat, worden weer halverwege het spel de regels veranderd... :(
Want die 1900 euro staan wel in mijn begroting, en de bouw is al bijna halverwege...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snel bestellen dan die WP en een factuur van installatie laten maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:10:

[...]

Betekent dat dat ook voor warmtepompen die subsidie verdwijnt? Lekker is dat, worden weer halverwege het spel de regels veranderd... :(
Want die 1900 euro staan wel in mijn begroting, en de bouw is al bijna halverwege...
Voor de renovatie zal het wel blijven bestaan.
Ik kan er wel mee leven dat de subsidie voor de nieuwbouw eraf gaat.
En anders wordt het binnenkort snel nog 1 bestellen

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon_1984 op 12-11-2019 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Welkom in NL..
een overheid die.....
Maar geen politieke discussie...
Je zult maar installateur/zelfstandiger zijn... Je kunt niet eens een paar maanden vooruit kijken.
Laat staan een paar jaar...
130 binnen 3-4 ...jaar
Nu 100 .. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 10:28
Dylantje2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:15:
[...]

Welkom in NL..
een overheid die.....
Je zult maar installateur/zelfstandiger zijn... Je kunt niet eens een paar maanden vooruit kijken.
130 binnen 3-4 ...jaar
Nu 100 .. O-)
Salderingsregeling. Hypotheekrenteaftrek, enz. enz.

Het is wel zo dat de WP verkoop prijs in het buitenland ongeveer het subsidie bedrag lager is dan de verkoopprijs in Nl. Dus... helemaal raar is het versoberen niet.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Grolsch schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:20:

Nu je er toch over begint, Mitsubishi stapt volgend jaar over op r32.
Nu zijn ze de vm2c modellen al aan het vervangen voor vm2d* modellen.
Ik krijg binnen 2 weken een nieuw model gelevert.

*geschikt voor r32

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

koevlaas2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:37:
[...]

Nu je er toch over begint, Mitsubishi stapt volgend jaar over op r32.
Nu zijn ze de vm2c modellen al aan het vervangen voor vm2d* modellen.
Ik krijg binnen 2 weken een nieuw model gelevert.

*geschikt voor r32
Alleen een nieuw binnendeel nodig hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
TriLithium schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:42:
[...]

Alleen een nieuw binnendeel nodig hiervoor?
Dit is alleen interessant als je vha of yha wil upgraden naar vaa of yaa, als je een r32 buitenunit zou willen aansluiten heb je ook een nieuwe binnenunit nodig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

[...]

Koop je 'm nu toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:15:
[...]

Welkom in NL..
een overheid die.....
130 binnen 3-4 ...jaar
Nu 100 .. O-)
Ik heb andere problemen momenteel, Mitsubishi's zijn er bijna niet meer en DJG vaten ook allemaal op.
Gelukkig heb ik nog wat in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:50
@koevlaas2 geldt het voor zo'n beetje alle types Mitsubishi's dat er nauwelijk meer leverbaar zijn?
Een idee waarom?

Ben benieuwd wat de R32-modellen ons gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Cranberry schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:30:
@koevlaas2 geldt het voor zo'n beetje alle types Mitsubishi's dat er nauwelijk meer leverbaar zijn?
Een idee waarom?

Ben benieuwd wat de R32-modellen ons gaan brengen.
Is dat niet enkel milieu-technisch?

Ik zou me eerder zorgen maken of die wel net zo goed zijn ... :-( Bij de overgang van R12 naar andere middelen was er in den beginne namelijk een terugval in capaciteit ...

Al zijn ze nu inmiddels al enige tijd op de markt, dus zijn de kinderziektes er wel uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm
Mijn timeserver voor mijn Odroid op armbian van slag meer mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Lever je het huis eerst op zonder, dan is het geen nieuwbouw meer. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:01:
[...]

Ik heb andere problemen momenteel, Mitsubishi's zijn er bijna niet meer en DJG vaten ook allemaal op.
Gelukkig heb ik nog wat in voorraad.
Zolang je die van mij maar hebt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Niet online
Maassluis schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:30:
[...]

Daar heb je een punt.

Uiteindelijk ben ik afhankelijk van wat de project-bouwer erin gaat zetten. Ongetwijfeld zal die van merk/type wijzigen als het ergens anders goedkoper kan.

Toch moet ik nu de beslissing nemen of ik die optie moet gaan nemen met de informatie die ik nu heb. Gezien de reacties tot dusver lijkt er geen reden om hier nu de hoofdprijs voor te betalen.
Vraag gewoon even wat je krijgt voor dat geld. Stel je krijgt 2x kunststof verdelers waar ze 350€ voor vragen plus aanpassing in tekeningen etc is het niet verbazingwekkend als ze op 1300 uitkomen. (Zelf de ervaring met extra groepen in de meterkast. Meerprijs 280 voor 30 euro aan materiaal)

Dat zeggende vind ik het wel duur en zou het er niet voor geven haha :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 07:48:
[...]

Zolang je die van mij maar hebt ;)
Sorry, maar die is dus bij mij geplaatst :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25

Helhond

Grunn

Ik snap enigszins wel dat de subsidie verdwijnt voor nieuwbouw.
Volgens mij kan je niet meer veel alternatieve dingen plaatsen dan een warmtepomp in een nieuwe woning. (CV-ketel in nieuwbouw mag al niet meer toch?)
De overheid is niet van plan mee te betalen aan jouw nieuwe woning, want die moet gewoon aan het bouwbesluit voldoen.
De subsidie is om het aantrekkelijk te maken voor bestaande woningen om over te stappen naar een duurzamer alternatief.

Zelfde geldt voor de SEEH subsidie waar ik zelf mee te maken heb, voor renovatie van vloerisolatie kwam ik in aanmerking. We vervangen ook de achterpui i.c.m. met een uitbouw, en omdat de uitbouw onder het kopje "nieuwbouw" valt, krijgen we voor dit HR++ glas geen subsidie volgens de SEEH.
En omdat we dan geen tweede maatregel meer hebben krijgen we dus ook geen subsidie voor de vloerisolatie meer. Het is jammer, maar ik snap wel dat de overheid niet nieuwbouw gaat subsidiëren die gewoon aan het bouwbesluit moeten voldoen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Helhond schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:52:
Ik snap enigszins wel dat de subsidie verdwijnt voor nieuwbouw.
Volgens mij kan je niet meer veel alternatieve dingen plaatsen dan een warmtepomp in een nieuwe woning. (CV-ketel in nieuwbouw mag al niet meer toch?)
De overheid is niet van plan mee te betalen aan jouw nieuwe woning, want die moet gewoon aan het bouwbesluit voldoen.
De subsidie is om het aantrekkelijk te maken voor bestaande woningen om over te stappen naar een duurzamer alternatief.
Ik denk dat dit ook deels een voorloper is dat ze strengere eisen willen gaan stellen aan een warmtepomp. Als je een bodem warmtepomp hebt heb je namelijk ook niet dat gezanik over de geluidsoverlast. Daarnaast is het voor de overheid beter om grote warmtenetten te krijgen want daar kunnen bestaande huizen ook relatief makkelijk op inhaken omdat de aanvoertemperatuur nou eenmaal een stuk hoger ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb een vergelijkingspagina gemaakt met het verwarmingsverbruik vergeleken met dezelfde dag vorig jaar.
Helaas is het niet eenvoudig om een degelijke vergelijking te doen op graaddagen, maar het geeft toch een goed beeld van wat de aanpassingen voor effect hebben.

Dit stookseizoen begint duidelijk kouder dan vorig jaar. Oktober dit jaar is te vergelijken met november vorig jaar...

Uiteindelijk toch nog een dag gevonden welke vergelijkbaar is. Met als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tMsQZvH/screencapture-thuis-kmfstudio-3000-d-JVo3bf-JWz-compared-with-last-year-2019-11-13-09-18-09.png

Grootste verschil is de stooklijn.
Dit jaar heb ik deze op 26 @-10C en 25 @15C gezet. Vorig jaar had ik op die dag deze blijkbaar op 27-28C gezet (ik weet het niet meer)

De nachtverlaging is ingesteld op 20,5C. Vanaf 14:00-22:00 staat deze op 21C. Vandaar de stooktijd van 7:30 tot 12:00.

Dit resulteert dat bij het stoken overdag er over de gehele aanwezigheid van mensen verwarmd wordt, wat resulteert op een lauwe vloer (te zien in de verdelermetingen). De Tr van de verdelers zijn vergelijkbaar met de hoge stooklijn.
Dus qua comfortwarmte gelijk, maar wel voor de hele dag in plaats van op enkele uren.

Qua energieverbruik is een langer stoken op een laag pitje ook gunstiger. Er zijn zo te zien na 14:00 wel 2 pendelmomenten geweest waarbij de pomp even was gestopt.
Gezien de plotselinge irreguliere temperatuur in de middaguren, komt dit omdat de zonneboiler aan CV ondersteuning deed.
Dit heb ik dit jaar namelijk geautomatiseerd.

Vorig jaar werd de zonneboiler gebruikt voor SWW opwarming. Met 38 graden als eindresultaat bij een redeljik zonnige winterdag.

Op basis van deze bevindingen heb ik nu het volgende aangepast:

Stooklijn is met 1 graad verhoogd. 27/26C dus. Dit om pendelen te voorkomen bij CV ondersteuning van zonneboiler (en net wat extra comfort)

Nachtverlaging is op 19,5C gezet zodat deze pas bij springt als het echt nodig is (aanwezigheid). Hiermee wordt er aan het eind van de avond toch de setpoint van 21,2 bereikt, terwijl bij aanwezigheid het gemiddeld woonkamertemperatuur op 20C staat.

Zonneboiler als CV ondersteuning enkel als het verbruik van WP >1,5kW is. Daaronder is kans op pendelen groot. 1,5kW is namelijk 20Hz voor de compressor. 19Hz is de laagste cruisefrequentie die ik gezien heb. Wat resulteert rond de 1,25kW verbruik.

Lijkt mij het beste balans qua comfort en besparing.

Nadeel is wel dat de koudere ruimtes ook echt koud worden. (de wc is 16,5C. vs 17,5 toen nachtverlaging op 20c stond). Maar gelukkig hebben we daar een verwarmd toiletbril :D

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 21:50
Ik heb hetzelfde probleem. We gaan over een maandje de bouwvergunningen aanvragen, en zouden dan iets na zomervakantie volgend jaar de warmtepomp willen plaatsen.

Het probleem is dat onze kavel nog niet eens een adres heeft, dus ik zou niet weten hoe ik dan toch de subsidie alvast zou kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
Chris_82 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

Daar kan ik je enigszins gerust stellen, een Loria is vrij instelbaar voor het tijdstip van de normale SWW-run. Wat jij hebt gelezen betreft het Legionella preventie programma. Dat staat op een vast tijdstip geprogrammeerd. Met wat creativiteit kan dit ook op een ander tijdstip.
Ik ben benieuwd hoe je dit dan doet. Ik heb ook een Loria en ik vind dat ding dommer dan mijn vaatwasser, wat jammer is.
De legionella run gebeurt op een tijdstip dat echt nergens op slaat. Je zou die warmte namelijk graag gebruiken om te douchen. En ik wek de benodigde warmte graag zoveel mogelijk op zonder stroom.

Ik heb naast mijn Loria een buffervat die wordt verwarmd door een zonneboiler, en, als ik mijn houtkachel aan heb staan, door mijn houtkachel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
@Ennas , gewoon de tijd op de Loria 12 uur vroeg zetten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
rolandmegens schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:48:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. We gaan over een maandje de bouwvergunningen aanvragen, en zouden dan iets na zomervakantie volgend jaar de warmtepomp willen plaatsen.

Het probleem is dat onze kavel nog niet eens een adres heeft, dus ik zou niet weten hoe ik dan toch de subsidie alvast zou kunnen vangen.
Nu in je huidige woning plaatsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
wervisser schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:54:
@Ennas , gewoon de tijd op de Loria 12 uur vroeg zetten :-)
Dat lijkt een ingewikkeldere omweg. Dat betekent namelijk dat ik alle door mij geconfigureerde sanitair warm water tijdslotten ook moet aanpassen.
Ik gebruik het Sanitair warm water alleen in de badkamer, mijn douchetijden zijn redelijk te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
@Ennas Zoals je zelf al aangaf, 't is een dom ding. De versie met firmware V26 heeft in elk geval geen andere mogelijkheid voor het LPP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:26
pleio65 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:23:
[...]

Salderingsregeling. Hypotheekrenteaftrek, enz. enz.

Het is wel zo dat de WP verkoop prijs in het buitenland ongeveer het subsidie bedrag lager is dan de verkoopprijs in Nl. Dus... helemaal raar is het versoberen niet.
Ik zie dat toch liever andersom, in Nederland zijn de prijzen juist normaal + subsidie, dus de installateurs gaan er hier vandoor met de subsidie in plaats van de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
rolandmegens schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:48:
[...]

Je moet in ieder geval zeker weten dat je installateur een door jou aangekocht apparaat wil aansluiten. Als ie daar niet achter staat, of er een meerprijs voor rekent, kan het wel een slimmer zijn gewoon te wachten tot volgend jaar en de ISDE te laten schieten.

Houd er ook rekening mee dat er vast weer nieuwe (stillere/zuiniger/ander koelgas etc) modellen op de markt kunnen komen, waardoor je tegen de zomer van 2020 misschien spijt krijgt van je aanschaf nu.

Sowieso voldoe je niet aan de ISDE voorwaarden, je moet hem immers nu plaatsen en in gebruik nemen, en vervolgens een jaar laten staan. Dat gaat sowieso niet lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 13-11-2019 11:03 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Nickkie55 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:01:
@Oxellaar @Rol-Co

Om 00:45 gaf mijn thermostaat weer vrijgave om te gaan draaien.
Aangezien alles afgekoeld was ging de WP volle bak draaien, zie hier onder de resultaten.
Ik hoop dat jullie hier iets aan kunnen zien, anders ga ik vanavond even met de warmtecamera voor de WP liggen :)

Hier wat data:
Tijd 0:45 - 2:45
Buitentemp gemiddeld 6,5°C
Verbruikt: 5,5kW
Opgeleverd: 14kW (volgens interne COP berekening)
COP 2,5
Setpoint temperatuur: 35°C

Frequentie van de WP:
[Afbeelding]
Delta T van de WP:
[Afbeelding]
Uitgaande watertemp WP:
[Afbeelding]
Flow WP:
[Afbeelding]
Expansion valve opening WP:
[Afbeelding]
Liquid temperature WP:
[Afbeelding]
Discharge temperature WP:
[Afbeelding]
Gas temperature WP:
[Afbeelding]

Ik heb alleen mijn twijfels bij de volgende meting:
[Afbeelding]
@Oxellaar @Rol-Co
Toch heb ik weer mijn twijfels over de hoeveelheid gas in het systeem.
Ik zie in vergelijking met andere WPs dat de mijne heel snel dicht vriest en heel veel defrosts maakt.
Afgelopen nacht was het 5 graden, andere WP's in de buurt hadden geen enkele defrost en de mijne had er 5! Aanvoertemperatuur was 32 graden en hij liep bijna op minimum vermogen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Kijkend naar de Ta en Tr na 20:00 lijkt het dat je toch wel 'fors' op comfort inlevert als ik me niet vergis evenals je melding van "dat de koudere ruimtes ook echt koud worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:47:
@kmf Kijkend naar de Ta en Tr na 20:00 lijkt het dat je toch wel 'fors' op comfort inlevert als ik me niet vergis evenals je melding van "dat de koudere ruimtes ook echt koud worden".
Na 20:00 draait de WP simpelweg niet omdat de setpoint binnenshuis al gehaald is. Dat is bij beide dagen het geval.

Vandaar de stappen die nu genomen zijn.

Door de "nachtverlaging"-setpoint op 19,5 te houden kan ik er zeker van zijn dat de hele avond lang gestookt wordt en er dus een warme vloer is. Een uur of twee voordat er mensen aanwezig zijn springt de WP aan, dus dan is het ook al rond de 20 - 20,5C

De koude WC is trouwens enkel in de ochtend koud. Het wordt in de loop van de dag wel langzaam opgewarmd. Ik heb de flow daar nu ook wat verhoogd (en de flow van de garage geknepen. Die hoeft niet meer op 20C gehouden te worden nu de auto binnen staat en er dus niet meer geklust wordt daar).

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 13-11-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:56:
[...]

Na 20:00 draait de WP simpelweg niet omdat de setpoint binnenshuis al gehaald is. Dat is bij beide dagen het geval.

Vandaar de stappen die nu genomen zijn.

Door de "nachtverlaging"-setpoint op 19,5 te houden kan ik er zeker van zijn dat de hele avond lang gestookt wordt en er dus een warme vloer is. Een uur of twee voordat er mensen aanwezig zijn springt de WP aan, dus dan is het ook al rond de 20 - 20,5C

De koude WC is trouwens enkel in de ochtend koud. Het wordt in de loop van de dag wel langzaam opgewarmd. Ik heb de flow daar nu ook wat verhoogd.
Die Ta en Tr zijn dus geen indicatie voor de vloerT als ik het goed begrijp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:58:
[...]

Die Ta en Tr zijn dus geen indicatie voor de vloerT als ik het goed begrijp ?
Nee. Ta en Tr zijn de aanvoer/retour van de verdeler. Enkel bij stroming zeggen ze dus wat. Anders nemen ze de temp aan van de verdelerkast.

Ik heb geen sensoren voor de vloertemp. geen tapijt, dus kan ze nergens onzichtbaar verwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:00:
[...]

Nee. Ta en Tr zijn de aanvoer/retour van de verdeler. Enkel bij stroming zeggen ze dus wat. Anders nemen ze de temp aan van de verdelerkast.

Ik heb geen sensoren voor de vloertemp. geen tapijt, dus kan ze nergens onzichtbaar verwerken ;)
Het feit dat om 22:00 de deltaT ongeveer 5C bedraagt geeft volgens mij aan dat er stroming is en dat je vloer, en/of een andere ruimte, feitelijk 'gekoeld' lijkt te worden, tenzij de stroming door de vloer geblokkeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:08:
[...]

Het feit dat om 22:00 de deltaT ongeveer 5C bedraagt geeft volgens mij aan dat er stroming is en dat je vloer feitelijk 'gekoeld' lijkt te worden, tenzij de stroming door de vloer geblokkeerd is.
Waar zie je dat er een deltaT van 5C is? :?

oh, de min/max-kolommen zijn de min/max temperaturen van die tijdsperiode.
De deltaT bij de verdelers in de nachturen is iets van 0,5-1C in m'n detailgrafiek.

Wat verklaarbaar is doordat de Ta sensor hoger ligt dan de Tr en meetfouten. En misschien idd een heel klein beetje thermosiphoneffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Hier ongeveer 5C om 22:00
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rxi820jthdme.26.41.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Dat is de Ta Tr van de warmtepomp. Misschien dat daar wel iets van geleiding aanwezig is, maar dat zit in de ketelruimte. Er is in ieder geval niet zoveel dat het de andere verdiepingen bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Je WP is dus kennelijk hydraulisch gescheiden van je afgiftesysteem en de pomp van het afgiftesysteem draait niet. Je buffervat lijkt dan toch wel afgekoeld te worden op deze manier, of snap ik de werking niet. Bij mij is dat niet het geval, heb geen buffervat, vandaar mijn veronderstellingen welke kennelijk niet blijken te kloppen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:00:
@kmf Je WP is dus kennelijk hydraulisch gescheiden van je afgiftesysteem en de pomp van het afgiftesysteem draait niet. Je buffervat lijkt dan toch wel afgekoeld te worden op deze manier, of snap ik de werking niet. Bij mij is dat niet het geval, heb geen buffervat, vandaar mijn veronderstellingen welke kennelijk niet blijken te kloppen.
Buffervat (hygieneboiler) wordt in de avond/nacht na het douchen automatisch afgesloten. Dus daar stroomt geen water meer.
Die dient trouwens ook helemaal niet als buffer. Soms staat ie open voor CV ondersteuning. Soms gaat ie open om op te warmen middels de warmtepomp opdat de doorstroomverwarmer wat warmere water voor z'n kiezen krijgt.

De warmtepomp zit wel op dezelfde verdieping als de zolder. Misschien dat daar dan wel afkoelt, terwijl de lagere verdiepingen geen last van hebben.
*als ik naar de details kijk van die datum, dan lijkt het inderdaad zo te zijn. Dat er stroming is tussen de warmtepomp en de zolderverdeler. De temperaturen lijken veel op elkaar. En de dT van de zolderverdeler is dan ook 1,5C. (de dT van de warmtepomp is trouwens 2,5C. Niet 5. Resolutie op de screenshot is niet goed genoeg)

Misschien dus wel een idee om de buffervat in de nacht toch open te laten staan. Gaan we eens proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 13-11-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Als je de stroomsnelheid weet/meet en de deltaT is 5 dan kun je uitrekenen hoeveel koeling er plaatsvindt middels m*c*deltaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:28:
@kmf Als je de stroomsnelheid weet/meet en de deltaT is 5 dan kun je uitrekenen hoeveel koeling er plaatsvindt middels m*c*deltaT
Helaas heb ik geen flowmeter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
Rol-Co schreef op woensdag 13 november 2019 @ 07:30:
[...]

Lever je het huis eerst op zonder, dan is het geen nieuwbouw meer. ;)
In bijna alle subsidieregelingen wordt een termijn van 2 jaar aangehouden. Dus pas 2 jaar na woning gereed melden kom je in aanmerking. En soms zelfs pas 2 jaar na bouwjaar, dus dat kan effectief dan bijna 3 jaar zijn.

Wiebes en consorten kennen alle truukjes ook.
Pagina: 1 ... 13 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.