Ik heb een vergelijkingspagina gemaakt met het verwarmingsverbruik vergeleken met dezelfde dag vorig jaar.
Helaas is het niet eenvoudig om een degelijke vergelijking te doen op graaddagen, maar het geeft toch een goed beeld van wat de aanpassingen voor effect hebben.
Dit stookseizoen begint duidelijk kouder dan vorig jaar. Oktober dit jaar is te vergelijken met november vorig jaar...
Uiteindelijk toch nog een dag gevonden welke vergelijkbaar is. Met als resultaat:
Grootste verschil is de stooklijn.
Dit jaar heb ik deze op 26 @-10C en 25 @15C gezet. Vorig jaar had ik op die dag deze blijkbaar op 27-28C gezet (ik weet het niet meer)
De nachtverlaging is ingesteld op 20,5C. Vanaf 14:00-22:00 staat deze op 21C. Vandaar de stooktijd van 7:30 tot 12:00.
Dit resulteert dat bij het stoken overdag er over de gehele aanwezigheid van mensen verwarmd wordt, wat resulteert op een lauwe vloer (te zien in de verdelermetingen). De Tr van de verdelers zijn vergelijkbaar met de hoge stooklijn.
Dus qua comfortwarmte gelijk, maar wel voor de hele dag in plaats van op enkele uren.
Qua energieverbruik is een langer stoken op een laag pitje ook gunstiger. Er zijn zo te zien na 14:00 wel 2 pendelmomenten geweest waarbij de pomp even was gestopt.
Gezien de plotselinge irreguliere temperatuur in de middaguren, komt dit omdat de zonneboiler aan CV ondersteuning deed.
Dit heb ik dit jaar namelijk geautomatiseerd.
Vorig jaar werd de zonneboiler gebruikt voor SWW opwarming. Met 38 graden als eindresultaat bij een redeljik zonnige winterdag.
Op basis van deze bevindingen heb ik nu het volgende aangepast:
Stooklijn is met 1 graad verhoogd. 27/26C dus. Dit om pendelen te voorkomen bij CV ondersteuning van zonneboiler (en net wat extra comfort)
Nachtverlaging is op 19,5C gezet zodat deze pas bij springt als het echt nodig is (aanwezigheid). Hiermee wordt er aan het eind van de avond toch de setpoint van 21,2 bereikt, terwijl bij aanwezigheid het gemiddeld woonkamertemperatuur op 20C staat.
Zonneboiler als CV ondersteuning enkel als het verbruik van WP >1,5kW is. Daaronder is kans op pendelen groot. 1,5kW is namelijk 20Hz voor de compressor. 19Hz is de laagste cruisefrequentie die ik gezien heb. Wat resulteert rond de 1,25kW verbruik.
Lijkt mij het beste balans qua comfort en besparing.
Nadeel is wel dat de koudere ruimtes ook echt koud worden. (de wc is 16,5C. vs 17,5 toen nachtverlaging op 20c stond). Maar gelukkig hebben we daar een verwarmd toiletbril
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp