Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.391 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jerh schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:01:
[...]

In bijna alle subsidieregelingen wordt een termijn van 2 jaar aangehouden. Dus pas 2 jaar na woning gereed melden kom je in aanmerking. En soms zelfs pas 2 jaar na bouwjaar, dus dat kan effectief dan bijna 3 jaar zijn.

Wiebes en consorten kennen alle truukjes ook.
Hé, das flauw, dan werkt dat niet, maar er zijn meer truukjes. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Helhond schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:52:
Ik snap enigszins wel dat de subsidie verdwijnt voor nieuwbouw.
Volgens mij kan je niet meer veel alternatieve dingen plaatsen dan een warmtepomp in een nieuwe woning. (CV-ketel in nieuwbouw mag al niet meer toch?)
De overheid is niet van plan mee te betalen aan jouw nieuwe woning, want die moet gewoon aan het bouwbesluit voldoen.
De subsidie is om het aantrekkelijk te maken voor bestaande woningen om over te stappen naar een duurzamer alternatief.
...
CV ketel mag in principe nog steeds, maar er zijn twee restricties. De gemeente kan samen met de projectontwikkelaar besloten hebben dat de nieuwe wijk gasloos moet worden opgeleverd.

Daarnaast in de 2020 BENG normen die volgend jaar ingaan moet je (effectief) compenseren voor de CO2 uitstoot in sub-norm 2 en 3. In de praktijk betekent dat met een CV ketel extra zonnepanelen. Ik zeg extra, als in extra tov wat je 'normaal' al bij de 2019 EPC erop zou leggen. Dat kost ook geld, en dus welicht niet interesant want net zo duur als een warmte-pomp qua opleverbedrag, én kan bij bepaalde projecten simpelweg oplopen tegen de beschikbare ruimte op de dak.

Enige alternatief dat je hebt voor een warmte-pomp, is passief bouwen en electrische luchtverwarming. Prijs technisch is dat echter duurder dan een water-pomp dus zul je projectontwikkelaars dat niet zien doen.

(Of uiteraard een kanaal unit lucht/Lucht warmtepomp, maar dat is natuurlijk technisch ook een warmte-pomp en de subsidie daarop bestond al van den beginne niet. En deze oplossing is in Nederland onbekend en dus onbemind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Felicia schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:01:
[...]

Ik denk dat dit ook deels een voorloper is dat ze strengere eisen willen gaan stellen aan een warmtepomp. Als je een bodem warmtepomp hebt heb je namelijk ook niet dat gezanik over de geluidsoverlast. Daarnaast is het voor de overheid beter om grote warmtenetten te krijgen want daar kunnen bestaande huizen ook relatief makkelijk op inhaken omdat de aanvoertemperatuur nou eenmaal een stuk hoger ligt.
Ik maak al gezeik over geluid mee terwijl de wp nog helemaal niet kan draaien.
Ik zie de humor er wel van in.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Felicia schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:01:
[...]

Ik denk dat dit ook deels een voorloper is dat ze strengere eisen willen gaan stellen aan een warmtepomp. Als je een bodem warmtepomp hebt heb je namelijk ook niet dat gezanik over de geluidsoverlast. Daarnaast is het voor de overheid beter om grote warmtenetten te krijgen want daar kunnen bestaande huizen ook relatief makkelijk op inhaken omdat de aanvoertemperatuur nou eenmaal een stuk hoger ligt.
Alleen heeft men nog steeds niet ontdekt welke duurzame energiebron men gaat gebruiken voor die warmtenetten. 8)7

Plus als de huidige warmtenetten met stadsverwarming een indicatie zijn, zijn die voor de eindgebruiker kostentechnisch niet noodzakelijk een prettige oplossing. Plus de initiele onvestering is hoog en ik betwijfel of de overheid/gemeente die investering wil maken.

Bodem-warmtepomp is verder ook niet alles. O.a. behoorlijk prijzig in aanschaf mede ivm de boringen en niet altijd even handig bij projectmatige en dus meestal krappe aanleg of bestaande rijtjeshuizen met kleine achtertuinen. Ook is al die grond-bronnen dicht op elkaar niet ten gunste van de efficientie.

Ik zie weinig alternatieven voor lucht/water voor bestaande bouw als je de kosten binnen de perken wilt houden. Enige alternatief voor betaande huizen van lucht/lucht airco's te voorzien, maar dat loopt ook in de prijzen als het aantal kamers te groot is, en veel mensen zullen de vloerverwarming niet willen opgeven.

Geluid los je als overheid grotendeels 'gewoon' op door een verplicht kastje eromheen. O-) (Don't shoot the messenger.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rolandmegens schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:48:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. We gaan over een maandje de bouwvergunningen aanvragen, en zouden dan iets na zomervakantie volgend jaar de warmtepomp willen plaatsen.

Het probleem is dat onze kavel nog niet eens een adres heeft, dus ik zou niet weten hoe ik dan toch de subsidie alvast zou kunnen vangen.
Koop 'm op je huidige adres

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Cranberry schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:30:
@koevlaas2 geldt het voor zo'n beetje alle types Mitsubishi's dat er nauwelijk meer leverbaar zijn?
Een idee waarom?

Ben benieuwd wat de R32-modellen ons gaan brengen.
Iig de 10 en 11.2, de 7.5 heb ik er nog 2 van besteld.
De overige modellen weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik verwacht geen wonderen van r32, maar wellicht zit er nog een mooie verrassing op het nieuwe model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:36:
[...]

Ik maak al gezeik over geluid mee terwijl de wp nog helemaal niet kan draaien.
Ik zie de humor er wel van in.
Moet je nu het artikel over warmtepompen maar eens lezen op NU en dan met name de reacties, omg wat een kwatch komt daar voorbij zeg.

https://www.nu.nl/klimaat...ernatieve-warmtebron.html
Kinderschoenen?
De warmtepomp is juist oude technologie.
Het is niets meer dan de aloude airco, of koelkast.

Duur zijn ze wel, omdat de capaciteit zo hoog moet zijn, en het lastig is meer dan 40 graden warm water te maken, en storingen hebben ze inderdaad vaak.
Vervelend is dat bij lage temperaturen het rendement daalt en bij +/- -10 het ding helemaal niets meer doet.
Dan moet je electrisch bijverwarmen en dat is duur.
Ook niet echt een probleem, maar iedereen met een warmtepomp heeft dan 3kw verwarming nodig, en dat trekt het netwerk niet, als je al een conventioneel netwerk dat 100% garant staat voor de levering.
Dus als je hem echt nodig hebt, zit iedereen in de kou.

En je kunt een warmtepomp ook andersom laten draaien waardoor het een airco wordt.
Handig voor in de zomer, maar wat bespaar je dan nog als je hem zo gebruikt?
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
Rol-Co schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:20:
[...]

Moet je nu het artikel over warmtepompen maar eens lezen op NU en dan met name de reacties, omg wat een kwatch komt daar voorbij zeg.

https://www.nu.nl/klimaat...ernatieve-warmtebron.html

[...]

8)7
@koevlaas2 heeft het al druk genoeg op Facebook, als hij nu.nl er nog bij gaat doen heeft hij geen tijd meer om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:25:
[...]

@koevlaas2 heeft het al druk genoeg op Facebook, als hij nu.nl er nog bij gaat doen heeft hij geen tijd meer om te werken.
Als je dat al hebt moet dat het eerste zijn wat je van je telefoon gooit als je er ook maar 2 sec een slecht gevoel van krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:36:
[...]

Als je dat al hebt moet dat het eerste zijn wat je van je telefoon gooit als je er ook maar 2 sec een slecht gevoel van krijgt.
Het is vooral hoe simpel sommige mensen zijn, als je ze dan vraagt voor een onderbouwing is het stil en hoor je niks meer van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
Ramon_1984 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:44:
[...]

Het is vooral hoe simpel sommige mensen zijn, als je ze dan vraagt voor een onderbouwing is het stil en hoor je niks meer van ze.
Echt he... schapen

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Nog erger......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Social media en het nieuws serieus nemen is slecht voor je hart ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:19:
Social media en het nieuws serieus nemen is slecht voor je hart ;)
Neej hoor, een scheiding is slecht voor je hart en slecht voor je bier voorraad......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In 2010 had 99,5% van de wereldbevolking een negatieve mening over iPads als je de reacties las op internet....

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 13-11-2019 22:38 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
kmf schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:37:
[...]

In 2010 had 99,5% van de wereldbevolking een negatieve mening over iPads als je de reacties las op internet....
En nu nog maar 98 procent.....

Draait lekker he @Dylantje2 ,geen uitschieters meer in opgenomen vermogen of Hz.
Zie je verschil in je totaal dag verbruik?
Zal ietsje meer zijn want je badkamer is snufje warmer nu....

1 PVoutput . Dongen NB

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 05:04:
[...]

En toch heeft iedereen en zijn buurman er een. Of in ieder geval een wannabe

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 05:04:
[...]

Draait lekker he @Dylantje2 ,geen uitschieters meer in opgenomen vermogen of Hz.
Zie je verschil in je totaal dag verbruik?
Zal ietsje meer zijn want je badkamer is snufje warmer nu....
Vanaf gisteravond naar Dt2 gegaan en pomp op max speed 20 liter gezet.

Badkamer is geen echte referentie... deur staat vaak open en soms dicht.

Iets warmer kan ook zijn omdat vloer nu echt gaat gloeien, door langer draaien

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:16:
[...]

Jij denkt ik zal de grenzen eens opzoeken haha.
Straks gaat kamer temp stijgen en ga je nog naar shift -1

1 PVoutput . Dongen NB

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:16:
[...]

Welke veranderingen heb je aangebracht dan? Enkel dT naar 2 en max flow omlaag?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
webje1982 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:48:
Hier ook hetzelfde systeem alleen nog niet helemaal aangesloten. Koeltechnische en elektrisch aangesloten nu de water zijde nog. Inmiddels staat het 500liter SHWT SWW vat er naast. Nu ben ik aan het rond lezen wat ik moet qua expansievat/inlaatcombinatie/overstortventiel voor CV en SWW. Maar dat is me nog niet helemaal duidelijk. Kan iemand hier wat meer duidelijk over geven?
Heb bij de bestaande CV ketel een Reflex expansievat 18 liter, voordruk 1 bar.

Het SWW vat heeft de volgende eigenschappen:
Bedrijfsdruk: container met max. 8 bar om te werken, getest tot 12 bar.
Bedrijfsdruk: warmtewisselaar met max. 6 bar om te werken, getest tot 9 bar.
Heb de warmtepomp incl. SWW vat geinstalleerd volgens de volgende opstelling zoals in de handleiding staat van de warmtepomp. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wmyjWXa.png

Moet er bij de uitvoer van warmwater vanaf de warmtepomp nog een overstortventiel komen?
In de binnenunit van de warmtepomp zit er ook één.

Aan de SWW kant van het boilervat moet daar ook nog iets van bescherming komen in de vorm van een expansievat/overstortventiel? Bij de huidige CV ketel zit hier niks maar die warmt natuurlijk ook alleen op als de kraan open staat.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Xanderk89 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:56:
[...]

Ik kan de discussie niet helemaal volgen. Op mijn 5H heb ik de dT op 2 ingesteld, maar dat interesseert de pana totaal niet. Hij past de dT aan de warmtevraag aan. Nu draait hij 17Hz dT2 opgenomen vermogen 230Wh, bij 28Hz dT3 opgenomen vermogen 450Wh en zo voort. Als de pana echt aan de bak moet met 57Hz dT5 950Wh. Hoger dan dT5 heb ik nog niet gezien. De flow kan ik niet meten, maar in de leidingen hoor ik niet meer geluid bij hoog vermogen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nickkie55 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:10:
[...]

@Oxellaar @Rol-Co
Toch heb ik weer mijn twijfels over de hoeveelheid gas in het systeem.
Ik zie in vergelijking met andere WPs dat de mijne heel snel dicht vriest en heel veel defrosts maakt.
Afgelopen nacht was het 5 graden, andere WP's in de buurt hadden geen enkele defrost en de mijne had er 5! Aanvoertemperatuur was 32 graden en hij liep bijna op minimum vermogen.
Als je daar echt over blijft twijfelen, dan moet je hem laten controleren.
Gewoon afpompen en wegen hoeveel erin zit.

Al zeggen defrosts niet veel over vulling.
Als er een tekort is aan koudemiddel heb je een tekort aan vermogen.
Ijsvorming ontstaat doordat er warmte (vermogen) onttrokken word aan de buitenlucht.
Veel ijs, betekent veel vermogen, dus dat is niet het beste signaal om ondervulling mee vast te stellen.

Je geeft aan, hij draait op minimaal vermogen qua frequentie en 32 aanvoer.
Een compressor met ondervulling gaat hoger vermogen draaien dan normaal noodzakelijk en presteert onder de maat.
Daar lijkt het bij jouw niet op....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
webje1982 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:26:
[...]
Moet er bij de uitvoer van warmwater vanaf de warmtepomp nog een overstortventiel komen?
In de binnenunit van de warmtepomp zit er ook één.

Aan de SWW kant van het boilervat moet daar ook nog iets van bescherming komen in de vorm van een expansievat/overstortventiel?
In mei heb ik dezelfde Mitsubishi geïnstalleerd.
Antwoord 1: nee.
Antwoord 2: ja. In de toevoer (koud water) moet een inlaatcombinatie worden geplaatst. Omdat ik een dunwandige RVS boiler heb, heb ik een 6-bar inlaatcombinatie genomen en in diezelfde leiding ook nog een 4-bar overstortventiel (met afvoer naar dezelfde PVC afvoer als van de inlaatcombi) geplaatst. Zo is de druk in mijn boiler nooit hoger dan iets boven de 4 bar.
Let op: beide moeten direct in verbinding staan met de boiler: er mag geen afsluiter tussen.

Als de boiler niet op de begane grond staat, adviseer ik om er ook een beluchter (onderdrukventiel in de warm water leiding te plaatsen). Als er op de bgg aan de installatie wordt gewerkt, en men laat water weglopen uit de boiler, kan deze "imploderen"" zie:
https://gathering.tweaker...message/58155046#58155046

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Oxellaar schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:53:
[...]

Als je daar echt over blijft twijfelen, dan moet je hem laten controleren.
Gewoon afpompen en wegen hoeveel erin zit.

Al zeggen defrosts niet veel over vulling.
Als er een tekort is aan koudemiddel heb je een tekort aan vermogen.
Ijsvorming ontstaat doordat er warmte (vermogen) onttrokken word aan de buitenlucht.
Veel ijs, betekent veel vermogen, dus dat is niet het beste signaal om ondervulling mee vast te stellen.

Je geeft aan, hij draait op minimaal vermogen qua frequentie en 32 aanvoer.
Een compressor met ondervulling gaat hoger vermogen draaien dan normaal noodzakelijk en presteert onder de maat.
Daar lijkt het bij jouw niet op....
Oke thanks, ik dacht dat ik nu de vinger op de zere plek kon leggen. We wachten verder af.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• webje1982
Remco45 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:29:
[...]

In mei heb ik dezelfde Mitsubishi geïnstalleerd.
Antwoord 1: nee.
Antwoord 2: ja. In de toevoer (koud water) moet een inlaatcombinatie worden geplaatst. Omdat ik een dunwandige RVS boiler heb, heb ik een 6-bar inlaatcombinatie genomen en in diezelfde leiding ook nog een 4-bar overstortventiel (met afvoer naar dezelfde PVC afvoer als van de inlaatcombi) geplaatst. Zo is de druk in mijn boiler nooit hoger dan iets boven de 4 bar.
Let op: beide moeten direct in verbinding staan met de boiler: er mag geen afsluiter tussen.

Als de boiler niet op de begane grond staat, adviseer ik om er ook een beluchter (onderdrukventiel in de warm water leiding te plaatsen). Als er op de bgg aan de installatie wordt gewerkt, en men laat water weglopen uit de boiler, kan deze "imploderen"" zie:
https://gathering.tweaker...message/58155046#58155046
Op de koudwater invoer zit een 8 bar inlaatcombinantie misschien inderdaad verstandig om ook nog 6 of 4 bar overstortventiel te plaatsen. De plek voor het overstortventiel zou niet moeten uitmaken na de inlaatcombinatie of bij de uitvoer warm SWW water. Aangezien het één circuit is?

Mijn boiler staat op de begaande grond zou daar dus geen last van moeten hebben. Kan eventueel een kraan plaatsen bij de uitvoer warmwater kun je hem altijd afsluiten voor werkzaamheden.

Betreft het ontluchten zou de ontluchter in de warmtepomp voldoende moeten zijn aangezien deze ook op het hoogste punt zit in het leidingwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door webje1982 op 14-11-2019 13:55 ]

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:12:
[...]

En toch heeft iedereen en zijn buurman er een. Of in ieder geval een wannabe
Nee sorry ik wil geen Apple producten (en dat is gelukt ook want we hebben er 0).

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:22:
[...]

Nee sorry ik wil geen Apple producten (en dat is gelukt ook want we hebben er 0).
Maar je hebt wel een wannabe.

• koevlaas2
kmf schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:41:
[...]

Maar je hebt wel een wannabe.
De buurman heeft er geen dacht ik.
Nee, volgens mij weinig Applezooi hier in de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Xanderk89 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:56:
[...]

@reneeke1970
Ik had flow 16liter staan en de dt op 15 alle ruimte zei pana en de flow op wat er op de pomp staat.

Op verzoek de dt naar 2 en de flow op 20 liter omdat het kan en de leidingen nog noet fluiten

En dit een paar dagen omdat @Felicia en @Verwijderd een vergelijk kunnen "zien".....

De shift werkt helaas niet met de unit als kamer thermostaat
Of als iemand daar een oplossing voor heeft...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:04:
[...]

@reneeke1970
Ik had flow 16liter staan en de dt op 15 alle ruimte zei pana en de flow op wat er op de pomp staat.

Op verzoek de dt naar 2 en de flow op 20 liter omdat het kan en de leidingen nog noet fluiten

En dit een paar dagen omdat @Felicia en @Verwijderd een vergelijk kunnen "zien".....

Je kamerthermostaat staat dacht ik op 22 of 23C, doet dus 'niets', dan zou je hem ook kunnen deactiveren en dan heb je de shift-functie weer tot je beschikking.

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
Shift werkt alleen als je op watertemperatuur draait omdat je daarmee rechtstreeks de watertemperatuur beïnvloed. Alternatief is de WP even te stoppen en de stooklijn 1 omhoog te doen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

@Dylantje2 Ik vraag me al langer af, waar loopt deze leiding :)

[11] D.M.: Onder Tablet Lange leiding Retour

• reneeke1970
[...]

@reneeke1970

Nou dan gewoon even naar beneden programmeren toch?
Ik vind hem nu beter draaien, je totale dag verbruik kan ik niet zien?
Enige wat ik zie is dat jou sensor een valse buiten temp stijging ziet, waardoor minder vermogen en daling kamer temp. Na ruim uur stuurt hij weer bij op juiste wijze

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:09:
@Dylantje2 Ik vraag me al langer af, waar loopt deze leiding :)

[11] D.M.: Onder Tablet Lange leiding Retour
hahahah
Mijn huis 9.5 lang
Wap staat daar nog eens 5.5m vandaan

De kleine en grote aan de voorkant worden gevoed door 22mm
aangezien ik de tretour gelijk wil hebben.....
Koelt de leiding omdat deze vanaf voor komt ondertussen ook af.

Dus om te tweaken heb ik aan het " einde" van de lange leiding [ 4M ] een sensor..
Die om het voor mezelf ook behapbaar te houden onder mijn muurtablet hangt, waar Domoticz op draait...
Vandaar de naam..

Ik probeer de voorkant Tr iets hoger te houden zodat bij de tablet de TR gelijk zijn aan de "rest" ...

Alleen kleine voorkant is bijna te klein...
Wispleturig ding...

Maar binnen 1.5 graad alle Tr _/-\o_ _/-\o_

Ik weet niet of jullie in mijn grafana linksboven ook bij Tester kunnen komen?
Dan zie je schematische weergave van mijn systeem

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:19:
[...]

Nou dan gewoon even naar beneden programmeren toch?
Enige wat ik zie is dat jou sensor een valse buiten temp stijging ziet, waardoor minder vermogen en daling kamer temp. Na ruim uur stuurt hij weer bij op juiste wijze
Totaal
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

Valse buitentemp??
De stijging is denk juist wat er plaatselijk gebeurt..
Openweathermap voor de internet waardes... En de NR temp is de temp achter de pomp

alleen mijn tijd krijg ik niet gelijk grrr!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 14-11-2019 19:30 ]

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:19:
[...]

24 * avg, onder WoonkamerT, dan heb je het verbruik van 'een' dag, tenminste als je eerst de laatste 24h als interesse gebied gekozen hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2019 19:34 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:31:
[...]

24 * avg, onder WoonkamerT, dan heb je het verbruik van 'een' dag
Uhm als jullie in grafana kunnen
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qs1cq46.png
Rechts boven wat je wilt zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Felicia schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:09:
[...]

Shift werkt alleen als je op watertemperatuur draait omdat je daarmee rechtstreeks de watertemperatuur beïnvloed. Alternatief is de WP even te stoppen en de stooklijn 1 omhoog te doen.
Op “watertemperatuur sturen” omzetten en een thermostaat
op de “Extern Control” aansluiten...... Dan kun je shiften met je stooklijn, wat een groot voordeel is en een werkende thermostaat.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Verwijderd

Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:35:
[...]

Uhm als jullie in grafana kunnen
[Afbeelding]
Rechts boven wat je wilt zien
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4m89lr56.40.38.png

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Chip2710 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:40:
[...]

op de “Extern Control” aansluiten...... Dan kun je shiften met je stooklijn, wat een groot voordeel is en een werkende thermostaat.
Welke thermostaat heb jij hiervoor gebruikt?

ActueleWind

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:30:
[...]

Totaal

Valse buitentemp??
Openweathermap voor de internet waardes... En de NR temp is de temp achter de pomp

Nu alleen nog als verbruik uppen en je bent er, je kan geen 24h zonnepanelen power hebben tenzij je ergens op de noordkaap woont.
:)

• Dylantje2

Dylantje2

Gisteravond aangepast op verzoek..
Moest ff uit.

Ik zie "gewoon "meer verbruik..
Maar de pomp loopt nu ook nog eens op 20 liter..
Dus die COP/vermogen berekening die jullie wel eens doen...

Ik zie gene winst... O-)
Rol-Co schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:43:
[...]

Nu alleen nog als verbruik uppen en je bent er, je kan geen 24h zonnepanelen power hebben tenzij je ergens op de noordkaap woont.
:)
tsja..
Eigen wijze...

[ Voor 25% gewijzigd door Dylantje2 op 14-11-2019 19:46 ]

• Dylantje2

Dylantje2

xx

[ Voor 100% gewijzigd door Dylantje2 op 14-11-2019 19:45 ]

Verwijderd

Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:45:
[...]
Ik zie "gewoon "meer verbruik..
Waar denk je "gewoon" meer verbruik te zien ? Meerverbruik zou je hebben als je COP zou dalen, maar dat lijkt niet het geval te zijn, je meet alle stroomverbruikers nl. Het lijkt onder deze omstandigheden dat het meerverbruik v.d. waterpomp, meer liters/m verpompen, gecompenseerd wordt door het efficienter werken v.d. compressor.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2019 19:51 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:48:
[...]

Waar denk je "gewoon" meer verbruik te zien ? Meerverbuik zou je hebben als je COP zou dalen, maar dat lijkt niet het geval te zijn, je meet alle stroomverbruikers nl.
Daarom zeg ik meer verbruik :-)

Ik ben benieuwd wat jullie gaan zien...

• Felicia
Chip2710 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:40:
[...]

Niet helemaal waar, althans niet bij de mijne. Toen ik op watertemperatuur draaide had de thermostaat invloed op de watertemperatuur maar stopte de warmtepomp niet wanneer de kamertemperatuur bereikt was. Gevolg was dus dat de WP 24x7 bleef lopen.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:30:
[...]

Totaal

Valse buitentemp??

Ja valse buiten temp. Hij stijgt terwijl dit niet zo is. Met als gevolg terug toeren en daling kamer temp. Anderhalf uur later is het weer goed. Zie ik al paar dagen.
Waarom is het nu ineens 24 graden binnen?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:05:
[...]

Ja valse buiten temp. Hij stijgt terwijl dit niet zo is. Met als gevolg terug toeren en daling kamer temp. Anderhalf uur later is het weer goed. Zie ik al paar dagen.
24 ?? Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/awe5fnf.06.18.png

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:05:
[...]

T buiten uitgelegd.. dus te verklaren zoals gezegd
Tbinnen 24? is een piek in domoticz krijgen we er niet zo uit... De echte piek is 56

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
Even installatie technische vraag.
Ik heb nu 2 pompen in m'n aanvoerleiding van het buffervat naar vvw. Ik moet een leiding omleggen en zat te twijfelen of 't uitmaakt als ik 1 pomp in de aanvoer leiding zet, en 1 pomp in de retour.
Iemand enig idee?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:13
Er was in het nieuws dat de subsidie op warmtepompen en warmtepomp boiler volgend jaar niet meer gaat gelden voor woningen zonder een gasaansluiting, bijvoorbeeld nieuwbouw woningen.

Zou dit ook gaan gelden voor woningen die nu stadsver(w)arming hebben? Een kennis van mij vroeg zich af of dat hij dit jaar nog actie moeten ondernemen als hij daar van af wil?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:08:
[...]

T buiten uitgelegd.. dus te verklaren zoals gezegd
Tbinnen 24? is een piek in domoticz krijgen we er niet zo uit... De echte piek is 56
Ja je uitleg was zon, maar ook met bewolking is het er en geeft het rare schommeling in je stoken

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Fullpower schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:10:
Er was in het nieuws dat de subsidie op warmtepompen en warmtepomp boiler volgend jaar niet meer gaat gelden voor woningen zonder een gasaansluiting, bijvoorbeeld nieuwbouw woningen.

Zou dit ook gaan gelden voor woningen die nu stadsver(w)arming hebben? Een kennis van mij vroeg zich af of dat hij dit jaar nog actie moeten ondernemen als hij daar van af wil?
Alleen nieuwbouw.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:11:
[...]

Ja je uitleg was zon, maar ook met bewolking is het er en geeft het rare schommeling in je stoken
...
Hij meet wat hij meet..[ geijkt ]
Dus je vertrouwd een internet sensor meer dan de echte?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ne4sb9ku2.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/non1m9sh.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8swcec5en.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5xzp5j5.png

[ Voor 28% gewijzigd door Dylantje2 op 14-11-2019 20:28 ]

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:24:
[...]

...
Hij meet wat hij meet..[ geijkt ]
Dus je vertrouwd een internet sensor meer dan de echte?
Ja, zodra mijn WP onder een bepaalde hoek zon krijgt schiet de tBuiten ook meteen een paar graden omhoog. Maar, als er een schaduw voor staat (zoals ikzelf) dan ineens niet.

Dat het in een hoekje in de tuin iets warmer is, is te verklaren. Maar dat mijn tuin om 11 uur 21 graden is terwijl de internet sensor 11 aangeeft en een uur later beide gelijk staan bewijst eigenlijk wel 't punt vna @reneeke1970.

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:26:
[...]

Ja, zodra mijn WP onder een bepaalde hoek zon krijgt schiet de tBuiten ook meteen een paar graden omhoog. Maar, als er een schaduw voor staat (zoals ikzelf) dan ineens niet.

Dat het in een hoekje in de tuin iets warmer is, is te verklaren. Maar dat mijn tuin om 11 uur 21 graden is terwijl de internet sensor 11 aangeeft en een uur later beide gelijk staan bewijst eigenlijk wel 't punt vna @reneeke1970.
Gelijk ...?

Wat geeft mijn sensor dan voor een verschil aan volgens jullie?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/odan6x.png

Dit?

• Chip2710
Felicia schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:00:
[...]

Niet helemaal waar, althans niet bij de mijne. Toen ik op watertemperatuur draaide had de thermostaat invloed op de watertemperatuur maar stopte de warmtepomp niet wanneer de kamertemperatuur bereikt was. Gevolg was dus dat de WP 24x7 bleef lopen.
Had jij je wireless thermostaat aangesloten op de extern Control?
Als ik deze 2 contacten doorverbind dan stopt toch de WP....?
Als deze thermostaat zijn temp. bereikt sluit deze toch deze 2 contacten?
De 220V voeding haal ik natuurlijk van de com af (220v voor de voeding van de
thermostaat blijft bestaan) en maak er gewoon een maakcontact van.

• Felicia
Chip2710 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:31:
[...]

Had jij je wireless thermostaat aangesloten op de extern Control?
Als ik deze 2 contacten doorverbind dan stopt toch de WP....?
Als deze thermostaat zijn temp. bereikt sluit deze toch deze 2 contacten?
De 220V voeding haal ik natuurlijk van de com af (220v voor de voeding van de
thermostaat blijk bestaan) en maak er gewoon een maakcontact van.
Ik weet niet op welke de installateur 'm aangesloten heeft. Maar volgens mij de aansluiting voor de externe thermostaat want hij werkt als aan/uit.

Máár, als ik de WP op watertemperatuur laat regelen dan heeft de thermostaat geen directe invloed, al lijkt de doel temperatuur van de CV wel een graad te dalen. Vervolgens gaat de WP 80x per dag starten omdat ie z'n warmte niet kwijt kan :+

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
webje1982 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:51:
[...]

Op de koudwater invoer zit een 8 bar inlaatcombinantie misschien inderdaad verstandig om ook nog 6 of 4 bar overstortventiel te plaatsen. De plek voor het overstortventiel zou niet moeten uitmaken na de inlaatcombinatie of bij de uitvoer warm SWW water. Aangezien het één circuit is?

Mijn boiler staat op de begaande grond zou daar dus geen last van moeten hebben. Kan eventueel een kraan plaatsen bij de uitvoer warmwater kun je hem altijd afsluiten voor werkzaamheden.

Betreft het ontluchten zou de ontluchter in de warmtepomp voldoende moeten zijn aangezien deze ook op het hoogste punt zit in het leidingwerk.
Overstortventiel kan in koud of warm water leiding; inlaatcombi MOET in koud water leiding vanwege ingebouwde terugslagklep.
Een BELUCHTER ;) (laat lucht binnen bij onderdruk) voorkomt "imploderen" indien de boiler leegloopt door hevelwerking, b.v. boiler staat hoog of leiding in kruipruimte wordt ontkoppeld en loopt daar leeg waardoor vacuüm ontstaat.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• reneeke1970
Felicia schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:26:
[...]

Ja precies dat gebeurt er. Maar @Dylantje2 is te druk met metselen om zijn eigen systeem te volgen hi.

1 PVoutput . Dongen NB

• Chip2710
Felicia schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:34:
[...]

Ik weet niet op welke de installateur 'm aangesloten heeft. Maar volgens mij de aansluiting voor de externe thermostaat want hij werkt als aan/uit.

Máár, als ik de WP op watertemperatuur laat regelen dan heeft de thermostaat geen directe invloed, al lijkt de doel temperatuur van de CV wel een graad te dalen. Vervolgens gaat de WP 80x per dag starten omdat ie z'n warmte niet kwijt kan :+
Op de external control aansluiten.

https://www.mupload.nl/img/ewcepi37i61af.png
https://www.mupload.nl/img/pg4aewmdvo.png

Het doel van de thermostaat is: de WP uitschakelen als de max ingesteld temperatuur wordt overschreden, door bijvoorbeeld, zon invloed ed.

[ Voor 10% gewijzigd door Chip2710 op 14-11-2019 21:09 ]

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:43:
[...]

Ja precies dat gebeurt er. Maar @Dylantje2 is te druk met metselen om zijn eigen systeem te volgen hi.
Klopt ik ben druk met domweg stenen stapelen.
Daaarom ook Dombo71...
Maar als jullie 21 en 11 zien?

Zal aan mij liggen
Maar als de zon/licht op mijn wp schijnt...
Scheelt verdomt wel 1.8 graden...
Of waar hebben jullie het over...

Wat ik zeg welke geloof je?

Verwijderd

@reneeke1970 @Felicia Misschien hier https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/temperatuur even lezen hoe je geacht wordt buitenT te meten.

• Felicia
Ik gebruik gewoon Node-red om KNMI in Gilze Rijen uit te lezen hoor. Alleen heeft mijn WP daar lak aan, maar die zit nu toch op een vaste temperatuur dus who cares :P

Verwijderd

@Felicia Daarom zijn er ook externe temperuursensoren voor o.a. Panasonic beschikbaar omdat te voorkomen wat jij beschrijft, die horen nl. in de schaduw / uit de zon bevestigd te worden.

• Felicia
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:02:
@Felicia Daarom zijn er ook externe temperuursensoren voor o.a. Panasonic beschikbaar omdat te voorkomen wat jij beschrijft, die horen nl. in de schaduw / uit de zon bevestigd te worden.
True, maar als er zon in huis schijnt hoeft mijn WP uberhaupt niet te verwarmen dus heeft het ook geen nut om de juiste thermostaat op te hangen ;)

En ja, zelfs bij 0 graden geeft de zon genoeg warmte om het huis minimaal op temperatuur te houden.

Verwijderd

@Felicia Die zon die schijnt met name in de winter slechts een beperkt aantal uren en ik kan me voorstellen dat bijv. je badkamer er onvoldoende van zal profiteren ook al schijnt de zon.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2019 21:10 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A8lbBK0.png met 23,5 graden binnen

shift -2 en 21,5 graden binnen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/04QjYK5.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• koevlaas2
Chip2710 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:45:
[...]

Op de external control aansluiten.

https://www.mupload.nl/img/ewcepi37i61af.png
https://www.mupload.nl/img/pg4aewmdvo.png

Het doel van de thermostaat is: de WP uitschakelen als de max ingesteld temperatuur wordt overschreden, door bijvoorbeeld, zon invloed ed.
Met system turned off bij external control, maakt ie dan ook geen warm water ?
Ik heb een klant die klaagt hierover, dit weekend ga ik even ter plaatse kijken.

• Felicia
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:08:
@Felicia Die zon die schijnt met name in de winter slechts een beperkt aantal uren en ik kan me voorstellen dat bijv. je badkamer er onvoldoende van zal profiteren ook al schijnt de zon.
Badkamer is ook op 't zuiden met een raam dat 'n kwart van het muuroppervlak beslaat in een goed geisoleerd huis. Dankzij de handdoekradiator komt er zelfs meer warmte van de zon dan van de radiator zelf :P

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:50:
[...]

Klopt ik ben druk met domweg stenen stapelen.
Daaarom ook Dombo71...
Maar als jullie 21 en 11 zien?

Zal aan mij liggen
Maar als de zon/licht op mijn wp schijnt...
Scheelt verdomt wel 1.8 graden...
Of waar hebben jullie het over...

Wat ik zeg welke geloof je?
Misschien toch wat beter naar je systeem kijken en hoe je logging werkt.
Ik zie live je kamer 20.7 maar niet in je log.
Ik zie vermogen zakken naar 300 watt en ongeveer twintig Hz, maar niet in je log
De stijging buiten temp lees ik live af naar soms 12 en zelfs gisteren (of eergisteren )naar 21 graden. Maar die waarden ook niet in log.
Maakt hij er gemiddelde van?
Op mijn betaalde knmi gegevens zie ik geen temp stijging in Nijmegen, dus ik zie valse waarden voor uurtje ofzo
De 24 van daarstraks zie ik ook niet in log.
Op je pvo is vermogen strakke lijn, maar komt vast niet uit een youles?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Het aantal uren van 01-10 t/m 13-11 is 1032, het aantal zonuren in Gilze-Rijen was in die periode 138,7, jij hebt kennelijk een heel bijzonder huis als je daarmee een groot deel van je verwarmingsbehoefte weet te dekken. Gefeliciteerd er mee.

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:33:
[...]

Misschien toch wat beter naar je systeem kijken en hoe je logging werkt.
Ik zie live je kamer 20.7 maar niet in je log.
Ik zie vermogen zakken naar 300 watt en ongeveer twintig Hz, maar niet in je log
De stijging buiten temp lees ik live af naar soms 12 en zelfs gisteren (of eergisteren )naar 21 graden. Maar die waarden ook niet in log.
Maakt hij er gemiddelde van?
Op mijn betaalde knmi gegevens zie ik geen temp stijging in Nijmegen, dus ik zie valse waarden voor uurtje ofzo
De 24 van daarstraks zie ik ook niet in log.
Op je pvo is vermogen strakke lijn, maar komt vast niet uit een youles?
Oke Super... <3 <3 <3

Reboot van mijn Odroid, ivm time settings..
maar nog niet gelijk te krijgen

De pieken zijn een overdrachts probleem van domoticz naar grafana
Influxdb geeft soms de pieken weer, Domoticz is oke..
Maar Zwave heeft soms ook kuren..

Dus ik denk dat ik maar net als @reneeke1970 betaalde buienradar koop en het beste: Youles...

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 14-11-2019 21:41 ]

• Felicia
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:36:
@Felicia Het aantal uren van 01-10 t/m 13-11 is 1032, het aantal zonuren in Gilze-Rijen was in die periode 138,7, jij hebt kennelijk een heel bijzonder huis als je daarmee een groot deel van je verwarmingsbehoefte weet te dekken. Gefeliciteerd er mee.
Valt wel mee. Ik doel er met name op dat wanneer de zon warm genoeg is om meer als een graad of 2 afwijking te veroorzaken bij de warmtepomp deze ook warm genoeg is om m'n huis warm te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:38:
[...]

Valt wel mee. Ik doel er met name op dat wanneer de zon warm genoeg is om meer als een graad of 2 afwijking te veroorzaken bij de warmtepomp deze ook warm genoeg is om m'n huis warm te houden.
Een geluk bij een ongeluk dus

1 PVoutput . Dongen NB

• Chip2710
koevlaas2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:25:
[...]

Met system turned off bij external control, maakt ie dan ook geen warm water ?
Ik heb een klant die klaagt hierover, dit weekend ga ik even ter plaatse kijken.
Heb jij hem ook zo aangesloten?
Klopt, warmwater aanmaak staat dan wel stil.
ps een commando in de timer om de aanmaak te starten zou dit moeten opheffen.
Ook op het moment dat de thermostaat weer warmtevraag heeft zal de WP weer opstarten.

Tis niet ideaal, maar de thermostaat is een soort max. temp. beveiliging.

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:38:
[...]

Ik ben heel ff kwijt waar we het nu telkens over hebben..
Je Pomp is toch een High temp pomp?
Met Vat enz

Zon of geen zon jij kunt altijd fluiten want warm heb je het zeker met jouw kanon...
Dan ga je refereren aan allerlei randzaken, die niemand in een vergelijkbaar systeem zoals jij hebt

We beginnen over een weddenschap voor een kratjes...
En voordat er wat uitkomt verzanden we in een ander verhaal...

En tsja als je met @reneeke1970 samen wilt discussiëren over mijn meet/systeem...
Het is zoals hij is..en ik denk dat er best eea uit te halen is..
Maar om nu te gaan betalen voor buienradar en dan zeggen dat je met een youless beter meet...
5 sensoren laten zelfde waarde waardes, een beetje zonlicht, 1,8 graad,,,,
Ik snap echt wel dat eea afwijkingen zijn.. Maar zo dramatisch?

Wat is nu het verschil tussen pomspeed 20 en pompspeed 15 met Dt 2 en Dt 15?

Edit:
Enne sorry @reneeke1970 Kun je me uitleggen welke logging je het over hebt.?
Ik ken mijn systeem niet goed vrees om te snappen waar je het over hebt..
Bricklayer he... Metselaars.. dom volk toch _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 14-11-2019 22:07 ]

• koevlaas2
Chip2710 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:43:
[...]

Heb jij hem ook zo aangesloten?
Klopt, warmwater aanmaak staat dan wel stil.
ps een commando in de timer om de aanmaak te starten zou dit moeten opheffen.
Ook op het moment dat de thermostaat weer warmtevraag heeft zal de WP weer opstarten.

Tis niet ideaal, maar de thermostaat is een soort max. temp. beveiliging.
Er is (niet door mij) een naregeling op de vloerverwarming aangesloten en het vraagcontact hiervan schakelt de wp aan via extern.
dan moet het maar via de thermostaat aansluiting, die zit er volgens mij ook nog op.

• Chip2710
koevlaas2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:05:
[...]

Er is (niet door mij) een naregeling op de vloerverwarming aangesloten en het vraagcontact hiervan schakelt de wp aan via extern.
dan moet het maar via de thermostaat aansluiting, die zit er volgens mij ook nog op.
Klopt, die zit er op, echter dan moet de aansturing ook naar thermostaat omgezet worden i.p.v. watertemperatuur. En dit regeling bevalt mij totaal niet, vandaar de oplossing met het extern control contact.

[ Voor 5% gewijzigd door Chip2710 op 14-11-2019 22:09 ]

• Chip2710
Chip2710 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:08:
[...]

Klopt, die zit er op, echter dan moet de aansturing ook naar thermostaat omgezet worden i.p.v. watertemperatuur. En deze regeling bevalt mij totaal niet, vandaar de oplossing met het extern control contact.

• koevlaas2
Chip2710 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:08:
[...]

Klopt, die zit er op, echter dan moet de aansturing ook naar thermostaat omgezet worden i.p.v. watertemperatuur. En dit regeling bevalt mij totaal niet, vandaar de oplossing met het extern control contact.
Dat is voor mijn casus niet zo'n probleem, ik zet het zaterdag om en dan gaan we het meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
koevlaas2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:31:
[...]

Dat is voor mijn casus niet zo'n probleem, ik zet het zaterdag om en dan gaan we het meemaken.
Okay, hoor graag hoe dit afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gtpFnbl.png
WP draait verder prima maar zodra vrouwlief naar bed gaat en de TV gaat uit ... :X
Toch maar nog eens kijken naar wat isolatiemogelijkheden, de temperatuur in de woonkamer zakt wel snel :+
De WP blijft gewoon aan btw.

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 15-11-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvdW schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:11:
[Afbeelding]
WP draait verder prima maar zodra vrouwlief naar bed gaat en de TV gaat uit ... :X
Toch maar nog eens kijken naar wat isolatiemogelijkheden, de temperatuur in de woonkamer zakt wel snel :+
Je kunt het ook anders bekijken, kennelijk staat je stooklijn zo exact afgesteld incl. het daarbijbehorende minimale verbruik, in ieder geval bij deze buitenT, dat de ontbrekende interne warmtewinst van TV en je vrouw precies de ~ 0,4C verschil aangeven die je ziet. Bij betere isolatie maakt dat de wel/geen interne warmtewinst alleen nog maar beter merkbaar. Bij deze buitenT is 150 - 200W warmtewinst verlies in % / relatief veel t.o.v. wat de WP moet leveren, bij lagere buitenT is die 150 - 200W relatief van minder invloed en dus minder merkbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2019 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:58:
[...]

Met Vat enz

Zon of geen zon jij kunt altijd fluiten want warm heb je het zeker met jouw kanon...
Dan ga je refereren aan allerlei randzaken, die niemand in een vergelijkbaar systeem zoals jij hebt

En tsja als je met @reneeke1970 samen wilt discussiëren over mijn meet/systeem...
Het is zoals hij is..en ik denk dat er best eea uit te halen is..
Maar om nu te gaan betalen voor buienradar en dan zeggen dat je met een youless beter meet...
5 sensoren laten zelfde waarde waardes, een beetje zonlicht, 1,8 graad,,,,
Ik snap echt wel dat eea afwijkingen zijn.. Maar zo dramatisch?

Wat is nu het verschil tussen pomspeed 20 en pompspeed 15 met Dt 2 en Dt 15?

Edit:
Enne sorry @reneeke1970 Kun je me uitleggen welke logging je het over hebt.?
Ik ken mijn systeem niet goed vrees om te snappen waar je het over hebt..
Bricklayer he... Metselaars.. dom volk toch _/-\o_ _/-\o_
Jou logging heb ik het over. Ik kijk bv om twaalf uur en dan netjes 21.3 graad.
Om half twee zie ik 20.7 graad vanwege die valse vermogen dip (geen probleem maar gewoon jammer ),en dan kijk ik om vier uur weer en is het weer 21.6 graad.
Maar later in je grafieken zie je dit niet terug. Middel hij waardes of resolutie te klein, ikke niet weet.
Volgende keer maak ik screenshot voor je

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JvdW schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:11:
[Afbeelding]
Vervelend hè, ik heb ook zon plasma heater met zelfde resultaat op twee meter afstand thermostaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:36:
Hij schrijft een goed geisoleerd huis, dan kun je oktober al vast weg laten. Daar hoef je met een goed geisoleerd huis nog niet te stoken......

En ik zie hier hetzelfde verschijnsel, de zon kan aardig bijdragen. Maar tot nu toe is november qua zon teleurstellend. En lijkt het ook kouder dan vorig jaar. Dus dat werkt dan dubbel door in het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webje1982
Ga vanavond mij Mitsubishi voor het eerst aanzetten, nog tips of andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alles ontlucht :? Dat geeft normaal gesproken de meeste problemen :)

Om te checken of je flow heb kun je kijken bij informatie werking code 540.

Pompsnelheid op de hoogste stand, en wachten, wachten, wachten, duimen, wachten en geluk hebben >:)

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 15-11-2019 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
@webje1982 En dat ontluchten kan wel een probleempje vormen, en duimen helpt niet; en idd, met code 0540 kan je zien of de pom opbrengst heeft, en hoeveel.
Bij mij (en ook bij Grolsch) is de een na hoogste stand genoeg, want de hoogste stand geeft geen hogere opbrengst; je kunt ca 26 Liter verwachten.

Misschien heb je hier iets aan?
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Werkte voor mij prima!

[ Voor 31% gewijzigd door Naalroc op 15-11-2019 12:03 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Naalroc schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:01:
@webje1982 En dat ontluchten kan wel een probleempje vormen, en duimen helpt niet; en idd, met code 0540 kan je zien of de pom opbrengst heeft, en hoeveel.
Bij mij (en ook bij Grolsch) is de een na hoogste stand genoeg, want de hoogste stand geeft geen hogere opbrengst; je kunt ca 26 Liter verwachten.

Misschien heb je hier iets aan?
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Werkte voor mij prima!
Met die link kan ik zeker wat mee, ga ik het op die manier proberen. Doet de automatisch ontluchting in de unit het niet goed genoeg dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Die doet het prima, maar die zit op de verkeerde plek als je de eerste keer moet ontluchten; als alles draait, dan haalt die automatische ontluchter de rest er wel uit, maar niet als je wilt opstarten, want er blijft dan lucht in de pomp, dus kan die niet pompen..... >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch en andere topicstarters, kan ik niet tellen, zit er een typo in of klopt het niet wat daar staat, ik tel maar 1 dag dat het < -10C is:
"Voorbeeld: 2 t/m 7 februari 2012 Eindhoven daggemiddelde -7,2 -9,4 -13,8 -8,1 -7,3 -8,7 en Arcen in dezelfde periode: -7,4 -9,3 -10,7 -7,2 -7,5 -8,1 (bron: https://weerstatistieken.nl/). In Eindhoven was het toen dus 3 dagen lang gemiddeld onder de -10 graden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:36
@Verwijderd ik heb hier in het verleden ook naar gekeken omdat ik het niet snapte.
Het staat niet juist geformuleerd: er moet staan dat er tussen 2 en 7 februari een periode was waarin de gemiddelde temperatuur over 3 dagen berekend <-10 graden was.
Verschill tussen 3 gemiddeldes over 1 dag of 1 gemiddelde over 3 dagen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 07:47:
[...]

Hij schrijft een goed geisoleerd huis, dan kun je oktober al vast weg laten. Daar hoef je met een goed geisoleerd huis nog niet te stoken......

En ik zie hier hetzelfde verschijnsel, de zon kan aardig bijdragen. Maar tot nu toe is november qua zon teleurstellend. En lijkt het ook kouder dan vorig jaar. Dus dat werkt dan dubbel door in het verbruik.
Dan hebben de forumleden het gemiddeld kennelijk slecht voor elkaar, ze moeten gemiddeld toch nog 713kWh aan warmte produceren in oktober.
Cranberry schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:37:
@Verwijderd ik heb hier in het verleden ook naar gekeken omdat ik het niet snapte.
Het staat niet juist geformuleerd: er moet staan dat er tussen 2 en 7 februari een periode was waarin de gemiddelde temperatuur over 3 dagen berekend <-10 graden was.
Verschill tussen 3 gemiddeldes over 1 dag of 1 gemiddelde over 3 dagen. ;)
Bedankt, jij hebt er dieper over nagedacht dan ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:58:
[...]

Met Vat enz
Ja, maar @Verwijderd zat er een beetje op te harken dat bij zoninval mijn warmtepomp de verkeerde buitentemperatuur aangaf waarop ik terug zat te harken dat dat geen effect had omdat de mijne nu op 1. een vaste temperatuur draait en 2. mijn woonkamer op temperatuur blijft als de temperatuur warm genoeg is om de meter van de warmtepomp te beïnvloeden.

Volgens mij was de discussie (correct me if i'm wrong @Grolsch) dat je vooral bij koudere temperaturen een beter lopende warmtepomp zou hebben als de pompsnelheid hoger was en daardoor de dT lager. Jij zei toen dat die pompsnelheid niet beïnvloed kon worden terwijl mijn standpunt wat dat de dT verlagen tot 2 of 3 er voor zou zorgen dat de WP harder zou gaan lopen.

Mijn punt is gemaakt, alleen die van @Grolsch moeten we nog even afwachten tot het weer onder nul zakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
itchin schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:11:
[...]

Ik heb de Anna direct bij Plugwise besteld, aangepaste firmware zou ook direct voor een paar tientjes via helpdesk van Plugwise beschikbaar gemaakt kunnen worden (zodra de thermostaat online is). De Anna is al binnen, maar ik heb deze nog niet aangesloten.
Inmiddels heb ik een reactie van Plugwise en de 99€ versie is voldoende en ik moet dan het Anna ID doorgeven aan de helpdesk om de boel te activeren. Over extra kosten wordt noet gerept, er werd alleen nog even op gewezen dat mijn Elga een update moet hebben als hij van voor oktober 2017 is. Dat is hij, maar hij heeft begin 2018 een update gehad bij het vervangen van de weerstand ivm de hibernation, dus ik zit nu op 16.0 en dan zou alles moeten werken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:25:
@Grolsch en andere topicstarters, kan ik niet tellen, zit er een typo in of klopt het niet wat daar staat, ik tel maar 1 dag dat het < -10C is:
"Voorbeeld: 2 t/m 7 februari 2012 Eindhoven daggemiddelde -7,2 -9,4 -13,8 -8,1 -7,3 -8,7 en Arcen in dezelfde periode: -7,4 -9,3 -10,7 -7,2 -7,5 -8,1 (bron: https://weerstatistieken.nl/). In Eindhoven was het toen dus 3 dagen lang gemiddeld onder de -10 graden."
Geen flauw idee, is niet mijn tekst :P

@Felicia heel de discussie begon ermee dat @Dylantje2 niet wist wat beter was voor zijn COP, een Ta 37 of een Ta 35

Dylantje2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Ik gaf vervolgens aan dat een lagere Ta beter was voor de COP en dat dit bereikt kan worden door de flow te verhogen, zie deze uitleg:

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Wat er daarna gebeurde was een pagina's lange discussie over hoe hoog de flow van @Dylantje2 wel niet kon zijn :P Dit ging zelfs zover dat @Dylantje2 's nachts z'n bed uitging om de flow aan te passen (13-11-2019 - 01:15) :P

Moraal van het verhaal is dat het zover ik kon bekijken voor de COP geen pepernoot uitmaakte.

Pagina: 1 ... 14 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.