Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.383 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:03
Aziraphale schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:37:
[...]

Inmiddels heb ik een reactie van Plugwise en de 99€ versie is voldoende en ik moet dan het Anna ID doorgeven aan de helpdesk om de boel te activeren. Over extra kosten wordt noet gerept, er werd alleen nog even op gewezen dat mijn Elga een update moet hebben als hij van voor oktober 2017 is. Dat is hij, maar hij heeft begin 2018 een update gehad bij het vervangen van de weerstand ivm de hibernation, dus ik zit nu op 16.0 en dan zou alles moeten werken.
Wat een gedoe steeds met die elgas's..
Ik hoop wel voor de gebruikers dat nu ze onder die cv-ketel boer vallen de kennis en service hetzelfde blijft. Anders moeten we met zijn allen hard gaan duimen voor jullie :7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
thefox154 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:43:
[...]

Ik hoop wel voor de gebruikers dat nu ze onder die cv-ketel boer vallen de kennis en service hetzelfde blijft anders moeten we met zijn allen hard gaan duimen voor jullie :7
Met mijn Elga is geen gedoe, hoor. WP loopt als een zonnetje, maar als tweaker blijf je kijken hoe je er nog iets meer uit kunt krijgen, toch? Gebeurt hier met Panasonics en Mitsubishi's ook.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
thefox154 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:43:
[...]

Ik hoop wel voor de gebruikers dat nu ze onder die cv-ketel boer vallen de kennis en service hetzelfde blijft. Anders moeten we met zijn allen hard gaan duimen voor jullie :7
Uitstekende Nederlandse Cv fabrikant die zn duurzame tak uitbreid met een nederlandse innovator (die al 8 jr terug een hybride wp op de markt zette). Daar kunnen alleen maar goeie dingen uit voorkomen. Continuiteit van Elga ondersteuning en service is gewaarborgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:39:
alles ontlucht :? Dat geeft normaal gesproken de meeste problemen :)

Om te checken of je flow heb kun je kijken bij informatie werking code 540.

Pompsnelheid op de hoogste stand, en wachten, wachten, wachten, duimen, wachten en geluk hebben >:)
Starten door te pompen in handmatige bediening en pas als je een stabiele flow hebt (kan je horen aan de pomp) de WP 'aan'zetten.
@webje1982

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdW schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 00:11:
[Afbeelding]
WP draait verder prima maar zodra vrouwlief naar bed gaat en de TV gaat uit ... :X
Toch maar nog eens kijken naar wat isolatiemogelijkheden, de temperatuur in de woonkamer zakt wel snel :+
De WP blijft gewoon aan btw.
Je hebt inmiddels toch vloerverwarming ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:35:
[...]

Starten door te pompen in handmatige bediening en pas als je een stabiele flow hebt (kan je horen aan de pomp) de WP 'aan'zetten.
@webje1982
Het is inmiddels gelukt, had alles gedaan zoals op het lijstje aangegeven. Maar de kreeg elke keer een L9 foutmelding. Middels dit forum gezien dat het een fout is die veroorzaakt word door lucht in het systeem. Er zat kennelijk nog lucht bij de pomp. Dit eruit gekregen door het ontluchtingsschroefje van de pomp open te draaien. Moet alleen nog even goed door menu bladeren waar ik alle instellingen kan vinden.
Heb hem nu op compensatiecurve staan maar snap nog niet helemaal hoe de aansturing dan werkt. Waar moet dan bijvoorbeeld te temperatuur op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
webrazor schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:17:
[...]

Het is inmiddels gelukt, had alles gedaan zoals op het lijstje aangegeven. Maar de kreeg elke keer een L9 foutmelding. Middels dit forum gezien dat het een fout is die veroorzaakt word door lucht in het systeem. Er zat kennelijk nog lucht bij de pomp. Dit eruit gekregen door het ontluchtingsschroefje van de pomp open te draaien. Moet alleen nog even goed door menu bladeren waar ik alle instellingen kan vinden.
Heb hem nu op compensatiecurve staan maar snap nog niet helemaal hoe de aansturing dan werkt. Waar moet dan bijvoorbeeld te temperatuur op staan?
Zet 'm eerst maar eens op 35c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:48:
[...]

Zet 'm eerst maar eens op 35c.
Je kan dan niet hoger dan +10 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
webrazor schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:51:
[...]

Je kan dan niet hoger dan +10 graden
O ja war, via menu en dan verwarmen svp op druppel in huisje zetten. dan draai je op voorlooptemperatuur en die is standaard 45c.
Verlaag die vervolgens naar 35c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12

Japie.G

Colour Classic

ff voor mijn idee.

Als ik alles hetzelfde laat en alleen de flow verhoog. Gaat mijn dT dan groter worden of kleiner? En wat heeft het eventueel nog meer voor effecten? Ik draai nu telkens met een dT die heel erg lang te groot blijft (8/9 graden)...

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Japie.G schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:59:
ff voor mijn idee.

Als ik alles hetzelfde laat en alleen de flow verhoog. Gaat mijn dT dan groter worden of kleiner? En wat heeft het eventueel nog meer voor effecten? Ik draai nu telkens met een dT die heel erg lang te groot blijft (8/9 graden)...
dT wordt kleiner. Afgifte wordt hoger. Hogere COP. Meer geluid. Meer kans op pendelen.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 16-11-2019 00:14 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:59:
ff voor mijn idee.

Hangt van je afgiftesysteem af, het kan beide kanten op (Dt hoger of lager).
Wat is de Ta ? Kan die omlaag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Japie.G Q=m*c*deltaT Als m de stroming toeneemt daalt de deltaT dienovereenkomstig Q blijft gelijk.
DeltaT van 8 a 9 is (veel) te hoog afhankelijk van merk en type zal 2 het 'minimum' en 5 het 'maximum' zijn onder gewone bedrijfsomstandigheden. Dat soort 'extreme' waardes heb ik in het begin, in 2017, gehad omdat mijn verdeler verkeerd om aangesloten was.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2019 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:15:
Q=m*c*deltaT Als m de stroming toeneemt daalt de deltaT dienovereenkomstig Q blijft gelijk.
Mits je leidingwerk ook overal meer flow aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 UIteraard binnen de grenzen van wat je WP in combinatie met je afgifte kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:18:
[...]

Mits je leidingwerk ook overal meer flow aankan.
Bij pompstand 6 is het leidinggeluid hoorbaar bij mij... :|

Enige optie is dan om de flink geknepen BG-verdeler minder te knijpen. Maar dan wordt het beneden veel sneller warm dan boven, waardoor de bovenverdiepingen niet warm genoeg worden (als de thermostaat beneden zit), of wordt de woonkamer waanzinnig warm (als de thermostaat boven zit).

Met pompstand 5 en de huidige afstellingen blijft alles in balans. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:15: gehad omdat mijn verdeler verkeerd om aangesloten was.
Een open verdeler? Een gesloten verdeler zal in principe nooit "verkeerd" om aangesloten kunnen worden vraag ik me af... (bij een slakkenhuispatroon dan)

[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 16-11-2019 00:27 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:23:
[...]

Een open verdeler? Een gesloten verdeler zal in principe nooit "verkeerd" om aangesloten kunnen worden vraag ik me af... (bij een slakkenhuispatroon dan)
Ook met mijn gesloten verdeler ging het in ieder geval fout en de leidingen liggen in slakkenhuispatroon. De flow was daardoor ook niet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:30:
[...]

Ook met een gesloten verdeler ging het bij mij in ieder geval fout en de leidingen liggen in slakkenhuispatroon. De flow was daardoor ook niet in te stellen.
Ok.. enig idee hoe dat komt? De afsluiters hebben een bepaalde flowrichting of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:32:
[...]

Ok.. enig idee hoe dat komt? De afsluiters hebben een bepaalde flowrichting of zo?
Echt uitleggen kan ik het niet, de verdeler beschikt per groep over een voetventiel in de retour en een flowregeling en -meting in de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:35:
[...]

Echt uitleggen kan ik het niet, de verdeler beschikt per groep over een voetventiel in de retour en een flowregeling en -meting in de aanvoer.
Welk merk verdeler heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 00:15:
@Japie.G Q=m*c*deltaT Als m de stroming toeneemt daalt de deltaT dienovereenkomstig Q blijft gelijk.
DeltaT van 8 a 9 is (veel) te hoog afhankelijk van merk en type zal 2 het 'minimum' en 5 het 'maximum' zijn onder gewone bedrijfsomstandigheden. Dat soort 'extreme' waardes heb ik in het begin, in 2017, gehad omdat mijn verdeler verkeerd om aangesloten was.
Heb 10 vv groepen van allemaal ongeveer 100meter slakkenhuis van 16x2 buis HoH10. Standaard staat de boel ingesteld op 15l/min. Dus 1,5l/min per groep. Volgens mij kan ik de pomp tot 20l/min instellen. Ga dat toch maar eens proberen om te kijken wat dat met de dT doet. Bij een run blijft mijn dT nu echt heeeeeeeeel lang hoog. Dus max power draaien, invriezen, defrost etc etc. Mijn lekengedachtengang zegt nu.. flow omhoog, dT kleiner. Unit kan sneller rustiger gaan draaien, minder defrost.. meer plezier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 06:30:
[...]

Heb 10 vv groepen van allemaal ongeveer 100meter slakkenhuis van 16x2 buis HoH10. Standaard staat de boel ingesteld op 15l/min. Dus 1,5l/min per groep. Volgens mij kan ik de pomp tot 20l/min instellen. Ga dat toch maar eens proberen om te kijken wat dat met de dT doet. Bij een run blijft mijn dT nu echt heeeeeeeeel lang hoog. Dus max power draaien, invriezen, defrost etc etc. Mijn lekengedachtengang zegt nu.. flow omhoog, dT kleiner. Unit kan sneller rustiger gaan draaien, minder defrost.. meer plezier..
Wat is lang?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Minimale dT die ik gister gezien heb was 6.3. Was bij start om 10:30 9,6. Om 23:30 6.3

Mijn systeem werkt met een vaste Ta, als in hij regelt niet de Ta 5graden boven de retour af. Voor zover ik nu zie gaat hij terugmoduleren bij een dT van 5 en lager. Hij begint dus op gewenste Ta.. stookt dat net zolang door totdat de retour 5 graden lager ligt en gaat dan in vermogen terug zolang hii dT 5 kan houden. Als dT onder de 2.5/3 komt slaat hij af.

[ Voor 77% gewijzigd door Japie.G op 16-11-2019 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Dat is inderdaad wel heel lang, is het wel op temperatuur binnen? Of liever gezegd wat heeft de temperatuur binnen, over die periode gedaan?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
@Japie.G volgens mij gaat die terug moduleren als hij het vermogen niet meer kwijt kan, de deltaT wordt dan inderdaad lager.

Flow (l/s) * 4.2 * deltaT = kW thermisch

Wil het zou kunnen dat je vaste TA met deze tempraturen al te hoog is zodat die volle bak aan de gang gaat. Ik heb hem hier ingesteld op TA29, de laagste TA die ik zonder pendelen kan draaien.

Met een lagere TA zal je deltaT dalen en je afgifte dus verminderen. Een hogere flow zal resulteren in meer afgifte als alles hetzelfde blijft. Uiteindelijk bepaald je afgifte systeem het modulatie niveau van de warmtepomp, gaat de TA boven de ingestelde waarde, dan gaat die gas terug nemen.

[ Voor 28% gewijzigd door roelzadh op 16-11-2019 08:06 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Maar met een lagere Ta gaat er toch ook minder warmte de vloer in waardoor de dT hetzelfde zou blijven? Lastig redeneren vind ik dit haha. Ta was bij de Tbuiten van gisteren 33/34 graden. Ruimte klimt daarmee rustig in temp naar het setpoint. Het systeem
Heeft een hysterese van een graad en zal dus na aanspringen de ruimte een graad omhoog moeten brengen

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 16-11-2019 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:38:
[...]

Dan hebben de forumleden het gemiddeld kennelijk slecht voor elkaar, ze moeten gemiddeld toch nog 713kWh aan warmte produceren in oktober.

[...]

Bedankt, jij hebt er dieper over nagedacht dan ik.
Dat is een waarde oordeel van jou, kan allemaal wel in de laatste week van oktober gebeurd zijn. En de meeste forumleden hebben geen nieuw huis, dus daar zal de isolatie inderdaad niet het niveau van nieuwbouwwoningen halen. En na isoleren kan prima, maar heeft zeker beperkingen. Een nieuwbouwhuis met een gemiddelde rc6 verliest nu eenmaal minder warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:29:
Maar met een lagere Ta gaat er toch ook minder warmte de vloer in waardoor de dT hetzelfde zou blijven? Lastig redeneren vind ik dit haha. Ta was bij de Tbuiten van gisteren 33/34 graden. Ruimte klimt daarmee rustig in temp naar het setpoint. Het systeem
Heeft een hysterese van een graad en zal dus na aanspringen de ruimte een graad omhoog moeten brengen
Dan klopt het toch ook gewoon, al die tijd is er gewoon zoveel afgifte dat de dT zo hoog blijft. Aan het einde wordt hij wel lager en dat komt dan overeen met dat je zegt dat de temperatuur richting setpoint gaat. Stook je continue of pas je nachtverlaging toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 07:42:
Minimale dT die ik gister gezien heb was 6.3. Was bij start om 10:30 9,6. Om 23:30 6.3

Mijn systeem werkt met een vaste Ta, als in hij regelt niet de Ta 5graden boven de retour af. Voor zover ik nu zie gaat hij terugmoduleren bij een dT van 5 en lager. Hij begint dus op gewenste Ta.. stookt dat net zolang door totdat de retour 5 graden lager ligt en gaat dan in vermogen terug zolang hii dT 5 kan houden. Als dT onder de 2.5/3 komt slaat hij af.
Als je de flow verhoogt zal inderdaad de dT kleiner worden, maar afgenomen vermogen juist meer.
De COP zal niet noemenswaardig veranderen bij het verhogen van de flow, zie experiment voorlaatst van @Dylantje2 .

Als je een Ta heb van 33 graden en een dT van 9,6 en je flow is 15 ltr/minuut geef je ruim 10KW vermogen af.

Als je de flow verhoogt zal afgegeven vermogen alleen maar meer worden.

Bij een Ta van 33 en dT van 9,6 is de "gemiddelde" vloertemperatuur 28,2 graden.

Als je de flow verhoogt naar 20 ltr/minuut zal je dT 7,14 graden worden en de gemiddelde vloertemperatuur dus 29,43 graden.

Wat je wel een voordeel zou geven is dat je met het verhogen van de flow van 15 naar 20 ltr de Ta dus 1 graad kunt laten zakken, dat scheelt je wel weer in de COP.

Ik ken je woning niet, maar ik gebruik pas onder de 0 graden een Ta van 33 graden.

Aan afgifte in ieder geval geen gebrek bij jou :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Shifty-PK schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:23:
Allen,

Mijn 6 jaar oude Elga hybride Carrier WP is laatst vervangen. De carrier buitenunit had een defect en er zijn geen onderdelen voor de Carrier meer te vinden. Erg jammer.

Omdat de set wel beviel heb ik die 1op1 laten vervangen door een Elga Toshiba combinatie.

Hij loopt alleen nog niet naar wens. De vorige setup heeft dat na de verbouwing ook nog niet gedaan.

Functioneel gezien wordt het huis niet warm. Wat ik tot nu toe heb geconstateerd:
- Verschil tussen in en uitgaande CV temperatuur in de Elga is 0,5 tot 1C (19,5C in, 20,5C uit. Ik las dat dit normaal ergens tussen de 3 en 4 graden zou moeten zijn?
- De temperatuur van het uitgaande CV water is 20C na 2 uur draaien.
- Pomp moet op stand 6 staan anders is er een flow storing (ook als de CV niet aan staat). De leiding tussen de elga de rest van het systeem zitten wat onnodige scherpe knikken in en de diamater is aan de krappe kant. Deze wordt dus vervangen als mogelijke oplossing. De leidingen vanaf de Remeha zijn overigens van dezelfde diameter, en die werkt wel goed.
- De Elga verbruikt max 500watt aan energie
- Na de verbouwing zijn er 2 verdiepingen voorzien van vloerverwarming en is er nog eentje over met radiatoren.
- De Toshiba buitenunit staat in een koekoek onder grond niveau waar van bovenaf lucht wordt aangezogen. Nadeel is dat als de WP een tijd heeft aangestaan de hele koekoek afkoelt en dus steeds lagere temperaturen creëert. Voordeel is dat de massa van de koekoek in eerste instantie meehelpt de temp hoog te houden.
- Als de Remeha CV aangaat met een max temp van 45C krijgt deze het huis wel warm.

De monteur is er nog naar aan het kijken maar heeft nog geen idee waar het aan ligt; los van de dunne buizen vanaf de Elga. Hebben jullie tips waar naar gekeken kan worden?
De monteur is langs geweest en heeft de leidingen tussen de elga en het cv systeem vervangen door grotere, het probleem is nagegenoeg gelijk gebleven:
- De elga legt er maximaal 1c bovenop en trekt max 500watt

De monteur verdenkt de overige cv leidingen van vervuiling en teveel weerstand waardoor de elga zijn warmte niet kwijt kan. Ook omdat de pomp in stand 6 moet staan, als deze lager komt te staan schiet de elga in flow storing.
De leidingen tussen de elga en Toshiba worden wel goed warm (rechter bijna niet aan te raken, linker kouder dan lichaamstemperatuur)

De monteur gaat dus kijken naar het overige leidingwerk terwijl ik de elga nog niet heb kunnen zien functioneren. Nu gaan we dus extra kosten maken terwijl ik niet 100% overtuigt ben dat de nieuwe elga goed functioneerd.

De cv doet het dus wel goed, deze zit 1,5 meter van de elga en de leidingen komen in het midden samen en gaan daarna naar het huis. De cv is een remeha avanta cw5, staat op pomp 1 (van 2) met max aanvoer van 45. Soms pendelt de cv en draait dus op zijn laagste stand. Ventilator staat dan op 1300 toeren. De leidingen tussen elga en buizen waar cv op uitkomt zijn vervangen behalve een terugslag klep op de aanvoer buis van Elga

Mijn vragen zijn:
- is het te verwachten effect van te veel weerstand in het leidingen systeem dat de elga maar max 1c erop doet en niet meer dan 500watt gaat Verbruiken, en de pomp stand 6 moet staan?
- wat adviseren jullie als volgende stap om de zwakke schakel in het systeem te vinden?
- heeft het zin om bijvoorbeeld de elga direct op 1 radiator ernaast aan te sluiten om zo de werking van de elga te controleren?
- is het te verklaren dat de elga een probleem heeft met de weerstand in het systeem maar de cv niet?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, ontzettend bedankt voor het meedenken.

Aanvullende info of als ik een tekening moet maken om de situatie te verduidelijken geef ik natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
Shifty-PK schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:45:
[...]

De monteur is langs geweest en heeft de leidingen tussen de elga en het cv systeem vervangen door grotere, het probleem is nagegenoeg gelijk gebleven:

De monteur verdenkt de overige cv leidingen van vervuiling en teveel weerstand waardoor de elga zijn warmte niet kwijt kan. Ook omdat de pomp in stand 6 moet staan, als deze lager komt te staan schiet de elga in flow storing.
De leidingen tussen de elga en Toshiba worden wel goed warm (rechter bijna niet aan te raken, linker kouder dan lichaamstemperatuur)

De monteur gaat dus kijken naar het overige leidingwerk terwijl ik de elga nog niet heb kunnen zien functioneren. Nu gaan we dus extra kosten maken terwijl ik niet 100% overtuigt ben dat de nieuwe elga goed functioneerd.

De cv doet het dus wel goed, deze zit 1,5 meter van de elga en de leidingen komen in het midden samen en gaan daarna naar het huis. De cv is een remeha avanta cw5, staat op pomp 1 (van 2) met max aanvoer van 45. Soms pendelt de cv en draait dus op zijn laagste stand. Ventilator staat dan op 1300 toeren. De leidingen tussen elga en buizen waar cv op uitkomt zijn vervangen behalve een terugslag klep op de aanvoer buis van Elga

Mijn vragen zijn:
- is het te verwachten effect van te veel weerstand in het leidingen systeem dat de elga maar max 1c erop doet en niet meer dan 500watt gaat Verbruiken, en de pomp stand 6 moet staan?
- wat adviseren jullie als volgende stap om de zwakke schakel in het systeem te vinden?
- heeft het zin om bijvoorbeeld de elga direct op 1 radiator ernaast aan te sluiten om zo de werking van de elga te controleren?
- is het te verklaren dat de elga een probleem heeft met de weerstand in het systeem maar de cv niet?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, ontzettend bedankt voor het meedenken.

Aanvullende info of als ik een tekening moet maken om de situatie te verduidelijken geef ik natuurlijk graag.
Als ik dit zo lees krijg ik het idee dat je ELGA 0 flow heeft.. Doet de pomp het uberhaubt?
Zit die keerklep niet verkeerd om?
Misschien zit er een luchtbel? Heb je al geprobeerd te ontluchten op de elga?

Een DT van 0,5 a 1 bij 20 graden en een opgenomen vermogen van 500 watt kan gewoon niet.. Dat zal warmtestraling zijn vanaf de warmtewisselaar naar de sensoren meer niet.. Daar loopt echt geen water door.
Omdat je aangeeft dat de koelleidingen wel heet worden lijkt dat stuk wel goed te zitten.

Waar woon je? Misschien dat er een tweaker dichtbij woont en eens wilt gaan kijken

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 16-11-2019 10:23 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Japie.G wat is de filosofie achter een naar ik aanneem dat je een inverter WP, als een aan-uit WP te laten werken ? Daarnaast wat is de reden dat je de vloer zodanig laat afkoelen dat je daar zo veel uren zo veel vermogen in kwijt kunt ? 100m2 VVW staat normaal gesproken voor totaal 4,5kW afgifte en dat bij -10C.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ta omlaag, dan word je delta T ook direct lager.
Welke Ta heb je nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:29:
Zet maar eens op 30c, experimenteer en je leert het.
Hoge Ta daar moet je het niet van hebben, bij dit weer je WP langer laten draaien voor de benodigde warmte.

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 16-11-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@amarkest
@avandermeulen

Nog even terugkomend op de Anna thermostaat in combinatie met de Elga: Wat is eigenlijk precies het voordeel van een vlakker regelgedrag en langere runs? Energiebesparing/meer comfort/....? (Aziraphale loopt aan tegen de WAF: Mevr. Aziraphale denkt dat het alleen een leuke gadget om te monitoren is... |:( )

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 16-11-2019 11:14 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:35:
[...]

Als je de flow verhoogt zal inderdaad de dT kleiner worden, maar afgenomen vermogen juist meer.
De COP zal niet noemenswaardig veranderen bij het verhogen van de flow, zie experiment voorlaatst van @Dylantje2 .
Klopt dit wel?

Het 1e weet ik zeker, de dT zal kleiner worden, maar of het afgenomen vermogen meer wordt heb ik mijn twijfels bij, kan me namelijk herinneren dat iemand een keer had aangetoond dat er minder tijd voor afgifte was en dus minder afgegeven vermogen waardoor de dT logischerwijs hoger is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Maikie18 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:49:
[...]

Klopt dit wel?

Het 1e weet ik zeker, de dT zal kleiner worden, maar of het afgenomen vermogen meer wordt heb ik mijn twijfels bij, kan me namelijk herinneren dat iemand een keer had aangetoond dat er minder tijd voor afgifte was en dus minder afgegeven vermogen waardoor de dT logischerwijs hoger is.
Theoretisch heb ik gelijk volgens mij ;)

Het afgegeven vermogen wordt bepaald door de dT tussen afgiftesysteem en de te verwarmen ruimte.

De gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem is hoger bij een hogere flow omdat de dT kleiner is. (Bij dezelfde Ta natuurlijk)

Stel Ta 35, Tr 25, gemiddelde temperatuur is 30 graden, ruimte = 20 graden, dus een dT van 10 graden tussen afgiftesysteem en ruimte.

Stel Ta 35, Tr 30, gemiddelde temperatuur is 32,5, ruimte = 20 graden, dus een dT van 12,5 graden tussen afgiftesysteem en ruimte.

Bovenstaande is natuurlijk allemaal theoretisch, en zal niet exact zo zijn, maar in hoofdlijnen klopt dit naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
koevlaas2 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:30:
[...]

Zet maar eens op 30c, experimenteer en je leert het.
Hoge Ta daar moet je het niet van hebben, bij dit weer je WP langer laten draaien voor de benodigde warmte.
Dat heeft volgens mij alleen zin als hij nu tussendoor uit zou gaan omdat het op temperatuur zou zijn/de WP zijn vermogen niet meer kwijt zou kunnen, maar hij heeft een hele dag gedraaid en het was binnen nog steeds niet op temperatuur. Tenzij door de lagere Ta er minder defrosts zijn waardoor er netto meer draaiuren over blijven maar dan zou het handig zijn om te weten of er defrosts zijn geweest en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Maikie18 Wat ik bij @Dylantje2 zie is dat bij hogere flow, de Ta minder snel oploopt omdat de WP de ingestelde deltaT probeert aan te houden, daarmee verdwijnen de pieken qua Ta. Afgifte naar je ruimte wordt bepaald door (Ta + Tr) / 2 t.o.v. ruimteT, exact zoals @Grolsch het hierboven beschreven heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2019 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:57:
@Maikie18 Wat ik bij @Dylantje2 zie is dat bij hogere flow, de Ta minder snel oploopt omdat de WP de ingestelde deltaT probeert aan te houden, daarmee verdwijnen de pieken qua Ta. Afgifte naar je ruimte wordt bepaald door (Ta + Tr) / 2 t.o.v. ruimteT.
Maar @Japie.G heeft een vaste Ta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Maikie18 Vaste Ta is een dingetje en als de vloer kennelijk heel erg is afgekoeld heb je de volgende en die vaste Ta dan ook nog eens aan de (zeer) hoge kant is dan heb je 'nog een keer een dingetje'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 00:51
Aziraphale schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:49:
@amarkest
@avandermeulen

Nog even terugkomend op de Anna thermostaat in combinatie met de Elga: Wat is eigenlijk precies het voordeel van een vlakker regelgedrag en langere runs? Energiebesparing/meer comfort/....? (Aziraphale loopt aan tegen de WAF: Mevr. Aziraphale denkt dat het alleen een leuke gadget om te monitoren is... |:( )
Een vlakker regelgedrag gaat om een stabielere ruimte temperatuur (comfort) minder pieken en dalen in het vermogen dat de Elga moet leveren (betere COP, lager energieverbruik) en ja, daarnaast lijkt de Anna mij ook een mooi tooltje om de werking van de warmtepomp te loggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maikie18 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:55:
[...]

Dat heeft volgens mij alleen zin als hij nu tussendoor uit zou gaan omdat het op temperatuur zou zijn/de WP zijn vermogen niet meer kwijt zou kunnen, maar hij heeft een hele dag gedraaid en het was binnen nog steeds niet op temperatuur. Tenzij door de lagere Ta er minder defrosts zijn waardoor er netto meer draaiuren over blijven maar dan zou het handig zijn om te weten of er defrosts zijn geweest en hoeveel.
Dan klopt het vermogen t.o.v de afkoeling niet en zal je in Ta hoger moeten of meer vermogen plaatsen/hangen.

Hogere flow bij zelfde Ta betekend hier langer hoog of harder draaien en dat is nu juist wat je ( ik dan) niet wil.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:28:
[...]

Dan klopt het vermogen t.o.v de afkoeling niet en zal je in Ta hoger moeten of meer vermogen plaatsen/hangen.

Hogere flow bij zelfde Ta betekend hier langer hoog of harder draaien en dat is nu juist wat je ( ik dan) niet wil.
Een hogere flow is lagere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Daannn1987 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:17:
[...]

Als ik dit zo lees krijg ik het idee dat je ELGA 0 flow heeft.. Doet de pomp het uberhaubt?
Zit die keerklep niet verkeerd om?
Misschien zit er een luchtbel? Heb je al geprobeerd te ontluchten op de elga?

Een DT van 0,5 a 1 bij 20 graden en een opgenomen vermogen van 500 watt kan gewoon niet.. Dat zal warmtestraling zijn vanaf de warmtewisselaar naar de sensoren meer niet.. Daar loopt echt geen water door.
Omdat je aangeeft dat de koelleidingen wel heet worden lijkt dat stuk wel goed te zitten.

Waar woon je? Misschien dat er een tweaker dichtbij woont en eens wilt gaan kijken
@Shifty-PK: sluit me aan bij @Daannn1987 wat eerste gevoel betreft. Lijkt of Elga helemaal niet pompt en dus geen warmte afgeeft. Staat er geen klep dicht oid? Een flowstoring in beeld? Aanvoer- en retourleidingen van Elga en CV goed op elkaar aangesloten? Wat gebeurt er als je CV uit (of heel laag qua Ta) zet en alleen Elga aan het werk zet?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:33:
[...]

Een hogere flow is lagere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.
Ja, maar als je al te weinig vermogen aan afgifte hebt wordt dat nog erger. Om dat te vergroten moet je hoger in Ta, meer water er doorheen sturen op een lagere temperatuur helpt niet, verlaagd alleen je dT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Maikie18 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:49:
[...]

Klopt dit wel?

Meer flow lijkt mij noodzakelijk in dit geval: @Grolsch heeft gelijk.

Er zijn verschillende belangrijke Delta T's:
• dT water en vloer/ruimte,
• dT Ta (aanvoer) en Tr (retour),
• dT ingang warmtewisselaar en uitgang warmtewisselaar.

Stel de ruimte is 19 graden en je hebt een oneindig grote tank met water van 40 graden (maximum voor de vloerverwarming) met een krachtige pomp.
dT water-vloer is dan 21 graden en de warmteafgifte is maximaal als je dat water er zo snel doorheen laat stromen dat de dT begin en einde slang (Ta en Tr) nul is.
Elk stukje slang heeft dan de grootst mogelijke dT met de vloer en dus de hoogste afgifte.

De vloer zou dan snel warmer worden dan 28 graden en dat is minder gezond.
Bovendien zal na het bereiken van de gewenste ruimtetemperatuur er nog veel warmte in de vloer zitten met als gevolg temperatuur-overshoot.
De WP kan dit niet leveren. Bovendien moet de WP een minimum aan vermogen af kunnen geven en is de COP het beste als de WP zo min mogelijk moeite hoeft te doen.

Een ideaal afgesteld systeem heeft dus een combinatie van Ta en flow waarbij:
  • de dT Ta en Tr niet te groot is zodat ook het laatste stuk slang voldoende mee doet en er geen koude plekken ontstaan,
  • de dT ingang warmtewisselaar en uitgang warmtewisselaar niet te groot is zodat de gewenste Ta geleverd kan worden,
  • de vloer onder de 28 graden blijft maar toch comfortabel aanvoelt,
  • de WP een hoge COP heeft,
  • de WP de ruimte op temperatuur kan brengen en houden,
  • defrosts zoveel mogelijk voorkomen worden, of zoveel mogelijk worden gespreid in de tijd.
Als de dT bij @Japie.G langdurig te groot blijft, doet het laatste gedeelte van zijn afgiftesysteem niet of nauwelijks mee. Daarvoor kunnen zoals boven aangegeven diverse oorzaken zijn, maar beginnen met verhogen van de flow lijkt me een goed startpunt.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Shifty-PK schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:45:
[...]

Mijn vragen zijn:

Zijn aanvoer en retour op de elga wel goed aangesloten?
Misschien kan je wat foto's plaatsen?

Edit.
In de handleiding staat het volgende:
Bij de Nefit Topline en Remeha Calenta moet
i.c.m. de Elga de terugslagklep in de retour
gemonteerd worden. Dit is om een lage cv-
druk-storing te voorkomen

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 16-11-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat lijkt me niet ok, zeker niet op 500Wac, laag aan koelgas zou kunnen.
Is het te verklaren dat de elga een probleem heeft met de weerstand in het systeem maar de cv niet?
De cv is een remeha avanta cw5, staat op pomp 1 (van 2) met max aanvoer van 45. Soms pendelt de cv en draait dus op zijn laagste stand. Ventilator staat dan op 1300 toeren
Zo te lezen heeft de cv er ook last van, 45 graden en pendelen lees ik. De flow meten zou al wat antwoorden geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
@Aziraphale
@amarkest

Naar mijn idee regelt de Elga in combinatie met de Anna inderdaad rustiger/vlakker dan met de HCTM.
Verder vind ik het heel erg handig dat je via de app de belangrijkste parameters voor je systeem kunt instellen, ook op afstand.
Zie daarvoor mijn post uit 2017:

avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Aziraphale schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:49:
@amarkest
@avandermeulen

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
avandermeulen schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:08:
@Aziraphale
@amarkest

Naar mijn idee regelt de Elga in combinatie met de Anna inderdaad rustiger/vlakker dan met de HCTM.
Verder vind ik het heel erg handig dat je via de app de belangrijkste parameters voor je systeem kunt instellen, ook op afstand.
Zie daarvoor mijn post uit 2017:

avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

[...]
Ok, en dat vertaalt zich dus, naar ik van @itchin heb begrepen, ook in een betere COP en dus lager verbruik.

Momenteel zie ik runs van +- 30-40 minuten en dan steeds op vol vermogen. Aan moduleren komt hij absoluut niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:17:
@Japie.G wat is de filosofie achter een naar ik aanneem dat je een inverter WP, als een aan-uit WP te laten werken ? Daarnaast wat is de reden dat je de vloer zodanig laat afkoelen dat je daar zo veel uren zo veel vermogen in kwijt kunt ? 100m2 VVW staat normaal gesproken voor totaal 4,5kW afgifte en dat bij -10C.
Irritante is dat de regeling een graad hysteresis heeft. Ik stel mn setpoint op 20 graden, echter het systeem slaat dan aan op 19.5 en stookt door tot 20.5. Zodra de ruimte dan weer gezakt is tot 19.5 is die vloer gewoon koud. Had het graag anders gehad, maar die regeling is niet aan te passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Maikie18 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:55:
[...]

Errug veul. Als Tbuiten onder de 4 graden komt zo’nbeetje elke 30/40min

(kan de multiquote knop niet vinden op mn mobiel..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Lijkt mij een te kleine wp, wat is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:34:
[...]

8kW daikin intergas hybride die ik nu full electric laat lopen. (Daikin Altherma 8kW) power zat als ik. CV er bij schakel 😉

Verwarmd gebied is alleen beneden. Boven niet verwarmd dus daar kan veel energie heen vliegen. 700m3 woning

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 16-11-2019 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:42:
[...]

8kW daikin intergas hybride die ik nu full electric laat lopen. (Daikin Altherma 8kW) power zat als ik. CV er bij schakel 😉
Ja dan wel, heb je met de cv ook een dT van 6?
Verwarmd gebied is alleen beneden. Boven niet verwarmd dus daar kan veel energie heen vliegen. 700m3 woning
Je woont niet in een tipi neem ik aan, die zijn open van boven. >:)
Je moet toch die vloer wel op een leuke temperatuur krijgen met een 8kW, 30-32 graden Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:49:
[...]

Ja dan wel, heb je met de cv ook een dT van 6?

[...]

Je woont niet in een tipi neem ik aan, die zijn open van boven. >:)
Je moet toch die vloer wel op een leuke temperatuur krijgen met een 8kW, 30-32 graden Ta?
Haha nee hoor, geen tipi😉 gewoon een nieuwbouwwoning. Ik krijg mijn kamer prima op temp hoor, alleen is de dT nogal hoog en heb ik een bak aan defrosts. Kijken of ik daar wat aan kan doen. Wellicht eens proberen de flow te verhogen en de Ta dan wat te verlagen. Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
@Japie.G
Goed plan :Y

Mijn Mitsu is nu begrensd op 75% en de pomp is vast ingesteld op de hoogst haalbare flow van 23,6 liter per minuut. Dat geeft mooie lange runs zoals eergisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KH7KRNpNCyBnLXrunS8xA794/full.jpg

Tussen 13:30 en 14:15 SWW run; oranje lijn is 400 l boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 13-09 13:34
Shifty-PK schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:23:
Allen,

Mijn 6 jaar oude Elga hybride Carrier WP is laatst vervangen. De carrier buitenunit had een defect en er zijn geen onderdelen voor de Carrier meer te vinden. Erg jammer.

Omdat de set wel beviel heb ik die 1op1 laten vervangen door een Elga Toshiba combinatie.

Hij loopt alleen nog niet naar wens. De vorige setup heeft dat na de verbouwing ook nog niet gedaan.

Functioneel gezien wordt het huis niet warm. Wat ik tot nu toe heb geconstateerd:
- Verschil tussen in en uitgaande CV temperatuur in de Elga is 0,5 tot 1C (19,5C in, 20,5C uit. Ik las dat dit normaal ergens tussen de 3 en 4 graden zou moeten zijn?
- De temperatuur van het uitgaande CV water is 20C na 2 uur draaien.
- Pomp moet op stand 6 staan anders is er een flow storing (ook als de CV niet aan staat). De leiding tussen de elga de rest van het systeem zitten wat onnodige scherpe knikken in en de diamater is aan de krappe kant. Deze wordt dus vervangen als mogelijke oplossing. De leidingen vanaf de Remeha zijn overigens van dezelfde diameter, en die werkt wel goed.
- De Elga verbruikt max 500watt aan energie
- Na de verbouwing zijn er 2 verdiepingen voorzien van vloerverwarming en is er nog eentje over met radiatoren.
- De Toshiba buitenunit staat in een koekoek onder grond niveau waar van bovenaf lucht wordt aangezogen. Nadeel is dat als de WP een tijd heeft aangestaan de hele koekoek afkoelt en dus steeds lagere temperaturen creëert. Voordeel is dat de massa van de koekoek in eerste instantie meehelpt de temp hoog te houden.
- Als de Remeha CV aangaat met een max temp van 45C krijgt deze het huis wel warm.

De monteur is er nog naar aan het kijken maar heeft nog geen idee waar het aan ligt; los van de dunne buizen vanaf de Elga. Hebben jullie tips waar naar gekeken kan worden?
Je oude Elga is vervangen door een nieuwe, dat begrijp ik goed toch? Die deed het goed neem ik aan?
Zo ja dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het aan je bestaande CV systeem(Ketel en leiding werk) ligt lijkt mij. Volgens mij heeft de oude Elga net zoveel flow nodig als de nieuwe. In hoeverre is je leiding werk aangepast. Of het is binnendeel een op een overgezet?
Zijn er verder wijzigingen aan de installatie gedaan afgezien van de Elga? Andere radiator kranen bijvoorbeeld?

Mijn pomp loopt op stand 3 en pompt dan ongeveer 600 liter per uur. Dan is relatief weinig maar genoeg voor de Elga, ik heb 4 radiators aan waarvan er 2 kunnen dichtlopen.

Ik ben heel benieuwd wat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:42:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om je systeem op WAR te gaan regelen?
Onze Daikin 7 Kw. monobloc draait continue op WAR, huis is vrijstaand, jaren 70, ook ruim 700M³.
De monobloc kan tot -3 overdag de boel redelijk warm houden, in 2017 in Februari bij -10 moest de Intergas ketel, die normaal dienst doet als warmwater systeem, enkele dagen flink bijspringen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eauqrlidxgbz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Remco45 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:08:
@Japie.G
Goed plan :Y

Mijn Mitsu is nu begrensd op 75% en de pomp is vast ingesteld op de hoogst haalbare flow van 23,6 liter per minuut. Dat geeft mooie lange runs zoals eergisteren:
[Afbeelding]

Tussen 13:30 en 14:15 SWW run; oranje lijn is 400 l boiler.
Lange run is misschien goed voor de cop maar niet goed voor je gebruik, zo'n lange run zou het te warm moeten worden en stoppen eigenlijk, dan is hij goed gedimensioneerd.
20 uur aan 1 stuk lopen is natuurlijk ook mal of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:34:
[...]

DIe 100m2 vvw kan continu/'maximaal'45w/m2 afgeven, dan lijkt me 8kW ruim meer dan voldoende toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:26:
[...]

Irritante is dat de regeling een graad hysteresis heeft. Ik stel mn setpoint op 20 graden, echter het systeem slaat dan aan op 19.5 en stookt door tot 20.5. Zodra de ruimte dan weer gezakt is tot 19.5 is die vloer gewoon koud. Had het graag anders gehad, maar die regeling is niet aan te passen..
Voor een CV-ketel is het normaal om met een vaste water temperatuur te werken, voor een WP niet. Het opwarmen en weer afkoelen is volgens mij het gevolg van hollen en stilstaan door een te hoge Ta. Die vaste temperatuur dient met de buitenT mee te varieeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:50:
[...]

DIe 100m2 vvw kan continu/'maximaal'45w/m2 afgeven, dan lijkt me 8kW ruim meer dan voldoende toch.
Reken je 1 kant? Dan heeft hij slechte isolatie en wamt hij de kruipruimte op. ;) anders zou die "tegel" toch opwarmen en de dT kleiner/normaal worden. Duurt hier aan het begin van het seizoen ook vaak een paar dagen voordat die vloer op temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:35
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:47:
[...]

Lange run is misschien goed voor de cop maar niet goed voor je gebruik, zo'n lange run zou het te warm moeten worden en stoppen eigenlijk, dan is hij goed gedimensioneerd.
20 uur aan 1 stuk lopen is natuurlijk ook mal of niet?
Hier runt de WP gewoon 24/7 bij de koude dagen. Stooklijn is zo ingesteld dat de WP met continu runnen de kamer rondom de gewenste temperatuur houdt.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
Aziraphale schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:52:
[...]
Momenteel zie ik runs van +- 30-40 minuten en dan steeds op vol vermogen. Aan moduleren komt hij absoluut niet toe.
Dat had ik ook bij mijn Elga die het huis via enkele radiatoren verwarmt. Hard rennen om het huis snel op te warmen, daarna weer een uur uit totdat het huis weer was afgekoeld en de thermostaat weer warmtevraag doorgaf.
Na het vervangen van de firmware naar de meest recentste (ipv de originele van 5 jaar terug), plaatsen van de nu benodigde twee temperatuur sensoren (aanvoer en retour) werd dat nog erger. Na een dag heb ik de Elga vertelt dat hij niet met radiatoren verwarmt maar dat er vloerverwarming aan zit. Nu loopt hij een stuk rustiger en moduleert zelfs terug tot 200 Watt. Dat had ik eerder niet gezien, toen deed hij dat hooguit op 1000 Watt als er veel warmteverlies was.
De Anna ligt klaar voor plaatsing, maar ik moet eerst nog een paar andere projecten afronden voor ik daar aan toe kom. Ik hoop dan dat de Elga weer sneller oppakt als deze uit is geweest (ipv eerst een uur afkoelen).

[ Voor 0% gewijzigd door itchin op 16-11-2019 18:18 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:59:
[...]

Haha nee hoor, geen tipi😉 gewoon een nieuwbouwwoning. Ik krijg mijn kamer prima op temp hoor, alleen is de dT nogal hoog en heb ik een bak aan defrosts. Kijken of ik daar wat aan kan doen. Wellicht eens proberen de flow te verhogen en de Ta dan wat te verlagen. Kijken wat er gebeurt.
Hier dezelfde situatie ook nieuwbouw met 1 graad hysteresis. Ik werk er omheen door avondverhoging (0.5 graad) toe te passen tussen 15:00 en 22:00 zodat de warmtepomp waarschijnlijk om 15:00 start, zonder dat zou die tussen 02:00 en 12:00 lopen 😔

Verder zo laag mogelijke TA hebben die zonder pendelen kan draaien, verwacht dat het voor jouw ook ergens tussen de 26 en 30 graden ligt. Door een lagere TA zakt het vermogen van je vloer dus krijg je langere runs op lager vermogen en blijft je vloer lekker aanvoelen!

Tot slot is m'n 10kw ecodan op 50% begrenst waardoor de runs nog langer worden.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
itchin schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:16:
[...]

Dat had ik ook bij mijn Elga die het huis via enkele radiatoren verwarmt. Hard rennen om het huis snel op te warmen, daarna weer een uur uit totdat het huis weer was afgekoeld en de thermostaat weer warmtevraag doorgaf.
Na het vervangen van de firmware naar de meest recentste (ipv de originele van 5 jaar terug), plaatsen van de nu benodigde twee temperatuur sensoren (aanvoer en retour) werd dat nog erger. Na een dag heb ik de Elga vertelt dat hij niet met radiatoren verwarmt maar dat er vloerverwarming aan zit. Nu loopt hij een stuk rustiger en moduleert zelfs terug tot 200 Watt. Dat had ik eerder niet gezien, toen deed hij dat hooguit op 1000 Watt als er veel warmteverlies was.
De Anna ligt klaar voor plaatsing, maar ik moet eerst nog een paar andere projecten afronden voor ik daar aan toe kom. Ik hoop dan dat de Elga weer sneller oppakt als deze uit is geweest (ipv eerst een uur afkoelen).
Hij was bij mij bij vlagen ook zo extreem, maar nu er een deel vvw in een aanbouw bij is gekomen is het wel iets beter. Blijkbaar geeft die vloer zoveel warmte af dat de temperatuur in de totale woonkamer stabieler is geworden. Wat je nu nog wel ziet is dat ik runs op 1000w heb en dan knalt hij zo'n 20 minuten omlaag, waarna hij weer een dik half uur voluit gaat. Hopelijk gaat de Anna dat er af halen en de boel vlakker draaien. Zal hem straks even bestellen, dan kan ik hem ergens komende week plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 05:00:
[...]

Vervelend hè, ik heb ook zon plasma heater met zelfde resultaat op twee meter afstand thermostaat.
:D Jazeker, klopt precies. De plasma staat op een afstand van 2 meter van de temp. voeler (losse)
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:37:
[...]

Je hebt inmiddels toch vloerverwarming ?
Ja dat klopt, volgens mij lag dat er net een dag in ofzo dacht ik toen jij kwam.
Of net een paar dagen erna, dat weet ik niet meer :P
Maat wat reneeke1970 al zei, een plasma kachel in de woonkamer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

zandstraat schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:34:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om je systeem op WAR te gaan regelen?
Onze Daikin 7 Kw. monobloc draait continue op WAR, huis is vrijstaand, jaren 70, ook ruim 700M³.
De monobloc kan tot -3 overdag de boel redelijk warm houden, in 2017 in Februari bij -10 moest de Intergas ketel, die normaal dienst doet als warmwater systeem, enkele dagen flink bijspringen.

[Afbeelding]
Sorry voor het misverstand, hii draait zeker wel
WAR. Echter dit systeem begint altijd met de door de WAR gevraagde Ta. En niet op 5 graden boven de Tretour, wat ook veel warmtepompsystemen doen. Zal de stooklijn eens wat verlagen nog weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chip2710 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:13:
[...]

Hier runt de WP gewoon 24/7 bij de koude dagen. Stooklijn is zo ingesteld dat de WP met continu runnen de kamer rondom de gewenste temperatuur houdt.
Ja er zijn er meer die dat doen, ik heb liever iets over en af en toe stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:59:
[...]

Iets klopt er dan niet hoor. @Grolsch had uitgerekend dat er 10kW afgifte was, en dat in een nieuwbouwwoning, dan zou het toch een sauna moeten worden?

Ik lees net dat je toch WAR gebruikt, wat zijn je instellingen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
Aziraphale schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:28:
[...]

Hij was bij mij bij vlagen ook zo extreem, maar nu er een deel vvw in een aanbouw bij is gekomen is het wel iets beter. Blijkbaar geeft die vloer zoveel warmte af dat de temperatuur in de totale woonkamer stabieler is geworden. Wat je nu nog wel ziet is dat ik runs op 1000w heb en dan knalt hij zo'n 20 minuten omlaag, waarna hij weer een dik half uur voluit gaat. Hopelijk gaat de Anna dat er af halen en de boel vlakker draaien. Zal hem straks even bestellen, dan kan ik hem ergens komende week plaatsen.
Ik heb de stooklijninstelling in het installateurmenu van de thermostaat (code 30) nu op 8 staan, misschien kun je hier nog iets aanpassen? (geen idee of het iets uitmaakt voor de regeling van de Elga zelf, maar proberen kan vast geen kwaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:34:
[...]

Mijn grafiek van eergisteren was dan ook een perfect in balans zijnde situatie: Kamertemperatuur bleef 0,1 graden onder gewenst, waarschijnlijk doordat ik bezig ben met een verbouwing.
Hieronder de grafiek van gisteren met exact dezelfde instellingen: komt dit wat meer overeen met de door jouw gewenste situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PMTUy1fqPac4jIdddJY1muGZ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
itchin schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:45:
[...]

Ik heb de stooklijninstelling in het installateurmenu van de thermostaat (code 30) nu op 8 staan, misschien kun je hier nog iets aanpassen? (geen idee of het iets uitmaakt voor de regeling van de Elga zelf, maar proberen kan vast geen kwaad).
In het installateursmenu of de ketelinstellingen? In het eerste heb ik namelijk geen 30 en de andere staat bij mij op 0. Ik heb ook nog nooit iets met stooklijnen gedaan omdat ik, eerlijk gezegd, geen flauw benul heb op basis waarvan ik die in moet stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
Aziraphale schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:58:
[...]
In het installateursmenu of de ketelinstellingen? In het eerste heb ik namelijk geen 30 en de andere staat bij mij op 0. Ik heb ook nog nooit iets met stooklijnen gedaan omdat ik, eerlijk gezegd, geen flauw benul heb op basis waarvan ik die in moet stellen...
Installateursmenu (check handleiding van de Elga). Ik zie hem trouwens ook niet nu de Elga verwarmt.
Ik had er ook 5 jaar niets aangedaan (om dezelfde reden) en deels ook omdat er in de originele firmware niet veel was in te stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door itchin op 16-11-2019 19:10 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maikie18 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:44:
[...]

Iets klopt er dan niet hoor. @Grolsch had uitgerekend dat er 10kW afgifte was, en dat in een nieuwbouwwoning, dan zou het toch een sauna moeten worden?

Enkele weken geleden een rekenexercitie gedaan Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" hoe lang het duurde om 120m2 beton van 20cm, 24m3, 1C in temperatuur te verhogen, dat duurde met een 5kWer ik meen me te herinneren dat dat 3uur en 26minuten was. Als zijn startpositie een vloer van 18C is en die moet naar 25C duurt dat ongeveer 24uur, hij heeft 8kW ipv van 5kW en 100m2 ipv 120, maar bij dat opwarmen moet je ook nog rekening houden met het warmteverlies wat er sowieso nog gecompenseerd moet worden. Die sauna ontstaat dus niet zo snel, tenminste als de beginT van de vloer is zoals ik hem genoemd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:34:
[...]

Als ik de WP laat afslaan omdat de temperatuur bereikt is, start de WP redelijk snel weer op daarna (30 tot 60min), afhankelijk van de weersomstandigheden en piekt dan behoorlijk bij de start en modelleert dan langzaam terug, gevolg is dat er een piek water temperatuur ontstaat en piek stroomverbruik. De WP slaat natuurlijk dan ook weer sneller af. Kijkend naar het verbruik kan ik de WP net zo goed continu laten draaien.
Ik heb dus allemaal convectoren/radiatoren en deze bovenstaande gevolgen merk je dan heel snel.
Op dit moment Tb 3-4 graden en draai met een watertemperatuur van 29gr. hierbij een kamer temp. van 21.4gr.
De pana staat continu in de stille modus 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
itchin schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:09:
[...]

Installateursmenu (check handleiding van de Elga). Ik zie hem trouwens ook niet nu de Elga verwarmt.
Ik had er ook 5 jaar niets aangedaan (om dezelfde reden) en deels ook omdat er in de originele firmware niet veel was in te stellen.
De mijne verwarmt nu niet (houtkacheltje brandt lekker) en ik zie hem nog steeds niet. Zou dat kunnen komen omdat het een aan WAR gerelateerde instelling is en de HCTM op RAR ingesteld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Remco45 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:56:
[...]

Mijn grafiek van eergisteren was dan ook een perfect in balans zijnde situatie: Kamertemperatuur bleef 0,1 graden onder gewenst, waarschijnlijk doordat ik bezig ben met een verbouwing.
Hieronder de grafiek van gisteren met exact dezelfde instellingen: komt dit wat meer overeen met de door jouw gewenste situatie?

[Afbeelding]
Zoiets.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20191116&gs=0&m=0

Of je draait continue maar dan heb ik het idee dat je meer kWh op maakt. Je kan zomaar 10kWh per dag meer verstoken zonder dat je in de kamer zit te zweten hoor, zaak is om het met minimaal verbruik, redelijke cop de hut warm houd en niet met een mega verbruik en super cop of slechte cop.

Zoals gisteren met 11 kWh de hut warm houden, dat is net iets meer dan 1m3 gas, lijkt mij een win win. :9~

@Chip2710
Met radiatoren is het misschien wel een ander verhaal, jouw 29 graden is wel erg laag voor radiatoren trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 16-11-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
;) ;) Valt wel mee: eergisteren 19,4 kWh en gisteren 20,1 kWh verbruikt (750 m3 woning uit 1995 dus wat minder goede isolatie). Dat verschil is dus maar ca. 14,5 centen.
Verder eens: uiteindelijk betalen we de kWh'n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Remco45 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:20:
;) ;) Valt wel mee: eergisteren 19,4 kWh en gisteren 20,1 kWh verbruikt (750 m3 woning uit 1995 dus wat minder goede isolatie). Dat verschil is dus maar ca. 14,5 centen.
Huis is hier 400m3 en van 89 waar ik 1 woonkamer en keuken, gang en overloop, slaapkamer op noordkant en de badkamer op noordkant verwarm.
Ik houd zo'n beetje aan dat bij:

5 graden buiten 10 kWh
Tot
0 graden buiten 15 kWh
Tot
-5 graden buiten 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

[...]

Ware het niet dat ik om de 30/40min defrost en de wp er ook jog eens een poosje over doet voordat hij de gewenste Ta staat te maken, er zit een opbouw in vermogen na een defrost. Effectief gaat er een stuk minder in dan die 10kW nu.

De startteno van de vloer, hoe meten jullie die? Sensor in de vloer geboord? Op de vloer geplakt? Of gewoon Tretour nemen voor de start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Te dunne aanvoer leidingen naar de verdeler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:24:
[...]

Huis is hier 400m3 en van 89 waar ik 1 woonkamer en keuken, gang en overloop, slaapkamer op noordkant en de badkamer op noordkant verwarm.
Ik houd zo'n beetje aan dat bij:

5 graden buiten 10 kWh
Tot
0 graden buiten 15 kWh
Tot
-5 graden buiten 20 kWh
Ik verbruik op dagen als de afgelopen dagen (geen zon, +- 5 graden buiten) zo'n 16 á 17kWh per dag. Dit is dan wel incl. SWW. (900m3 vrijstaande woning 2017)

Verder regelmatig de houtkachel aan, maar pas 's avonds na 19.00, effectief stopt de WP dan met verwarmen rond 20.00 i.p.v. de kloktijd 22.00, dus heel veel energie bespaar ik hier niet mee naar mijn mening. Ja, het is 's nachts dan warm in de woonkamer, maar dan heb ik daar niets aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:15:
[...]

Zoiets.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20191116&gs=0&m=0

Of je draait continue maar dan heb ik het idee dat je meer kWh op maakt. Je kan zomaar 10kWh per dag meer verstoken zonder dat je in de kamer zit te zweten hoor, zaak is om het met minimaal verbruik, redelijke cop de hut warm houd en niet met een mega verbruik en super cop of slechte cop.

Zoals gisteren met 11 kWh de hut warm houden, dat is net iets meer dan 1m3 gas, lijkt mij een win win. :9~

@Chip2710
Met radiatoren is het misschien wel een ander verhaal, jouw 29 graden is wel erg laag voor radiatoren trouwens.
Yep, mag niet klagen.
Begane grond allemaal jaga convectoren met ventilatoren.
Normaal de nacht periode de WP gewoon uit, alleen bij nachtvorst blijft
tie aan omdat bij een koude opstart de WP veel last van defrosts heeft en dus veel vermogen opneemt.

[ Voor 9% gewijzigd door Chip2710 op 16-11-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:53:
[...]

Ik verbruik op dagen als de afgelopen dagen (geen zon, +- 5 graden buiten) zo'n 16 á 17kWh per dag. Dit is dan wel incl. SWW. (900m3 vrijstaande woning 2017)
Voor jouw huis niets geks aan denk ik met een 11kW wp
Verder regelmatig de houtkachel aan, maar pas 's avonds na 19.00, effectief stopt de WP dan met verwarmen rond 20.00 i.p.v. de kloktijd 22.00, dus heel veel energie bespaar ik hier niet mee naar mijn mening. Ja, het is 's nachts dan warm in de woonkamer, maar dan heb ik daar niets aan :P
Alles wat je met hout bij stookt scheelt op de wp natuurlijk, doe maar eens een weekje geen hout met deze dagen, dan zal je het zien.
En je doet een nachtverlaging, dat is ook een stop, dus je laat hem ook geen 20 uur draaien aan 1 stuk, dat is meer voor onder 0. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:00:
[...]

Voor jouw huis niets geks aan denk ik met een 11kW wp

[...]

Alles wat je met hout bij stookt scheelt op de wp natuurlijk, doe maar eens een weekje geen hout met deze dagen, dan zal je het zien.
En je doet een nachtverlaging, dat is ook een stop, dus je laat hem ook geen 20 uur draaien aan 1 stuk, dat is meer voor onder 0. ;)
Ik heb per dag 1 stop van 12 uur :P Met temperaturen t/m -5 gaat dit goed (temperatuurdaling in deze 12 uur blijft binnen 1 graad van setpoint).

natuurlijk scheelt het wel iets zo'n houtkachel, maar als ik echt zou willen besparen moet ik de houtkachel 's ochtends aansteken, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Zoals nu is de houtkachel ook aan, maar WP loopt ook, alleen de groepen van de woonkamer zijn dichtgelopen, de rest vh huis wordt nog verwarmd zolang daar warmtevraag is.
Wel lekker, warme voetjes in de badkamer >:) >:)

maar besparen is niet mijn doel, de houtkachel is er voor de gezelligheid / lekkere warmte.
Als ik de houtkachel niet had gehad had ik ongetwijfeld meer verbruik gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:05:
[...]

Ik heb per dag 1 stop van 12 uur :P Met temperaturen t/m -5 gaat dit goed (temperatuurdaling in deze 12 uur blijft binnen 1 graad van setpoint).

natuurlijk scheelt het wel iets zo'n houtkachel, maar als ik echt zou willen besparen moet ik de houtkachel 's ochtends aansteken, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Zoals nu is de houtkachel ook aan, maar WP loopt ook, alleen de groepen van de woonkamer zijn dichtgelopen, de rest vh huis wordt nog verwarmd zolang daar warmtevraag is.
Wel lekker, warme voetjes in de badkamer >:) >:)

maar besparen is niet mijn doel, de houtkachel is er voor de gezelligheid / lekkere warmte.
Als ik de houtkachel niet had gehad had ik ongetwijfeld meer verbruik gehad.
Besparen is ook niet mijn doel, maar er is nog nooit iemand rijk geworden van veel uitgeven. :+ zo is het ook met verbruik wp.
Ja lekker hé een warme badkamervloer, zo blij dat ik die gelijk gedaan heb met de installatie van de wp, het is daar ook altijd 20 graden terwijl hij op de noord kant zit met een enkel glas ruit er nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:26:
[...]

Heb je een Mitsubishi split ? De mijne heeft dit ook namelijk (niet dat ik dat erg vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nee Daikin. Ik vind een graad net te veel 😉

Er zit inderdaad een vernauwing in de aanvoerbuis (gaat van een grote dikke kunststof leiding naar een, wat is het? 22mm? koperleiding. Joost mag weten waarom dat gedaan is. De verdeler accepteert zo op het oog ook gewoon zo’n dikke leiding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:11:
[...]

Besparen is ook niet mijn doel, maar er is nog nooit iemand rijk geworden van veel uitgeven. :+ zo is het ook met verbruik wp.
Ja lekker hé een warme badkamervloer, zo blij dat ik die gelijk gedaan heb met de installatie van de wp, het is daar ook altijd 20 graden terwijl hij op de noord kant zit met een enkel glas ruit er nog in.
Moet zeggen dat het bij mij ook wel als een zonnetje draait. Bij 0 - 5 graden buiten draait hij eigenlijk 24u lang op het laagste vermogen op WAR. Boven de 5 graden gaat hij regelmatig uit, soms wel 1 - 2 uur. Heel af en toe moet ik shift +1 of -1 toepassen afhankelijk van het aantal zonuren. Het enige wat ik nog niet helemaal perfect vind is nu de verhouding met boven, daar is het gemiddeld 17,5 graad t.o.v. 22 beneden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
Aziraphale schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:28:
[...]

Ik gebruik sinds begin dit jaar de HCMT.. altijd de TADO gebruikt maar was het batterij gebruik helemaal beu.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zon rustige ELGA heb gehad.. echt bizar

Snapshotje laatste 7dagen
https://snapshot.raintank...eiZ5ZI6tl7KO8e7U2CkIf212M

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:33:
[...]

Moet zeggen dat het bij mij ook wel als een zonnetje draait. Bij 0 - 5 graden buiten draait hij eigenlijk 24u lang op het laagste vermogen op WAR. Boven de 5 graden gaat hij regelmatig uit, soms wel 1 - 2 uur. Heel af en toe moet ik shift +1 of -1 toepassen afhankelijk van het aantal zonuren. Het enige wat ik nog niet helemaal perfect vind is nu de verhouding met boven, daar is het gemiddeld 17,5 graad t.o.v. 22 beneden
Ik heb een jaga van een paar maten te groot in de gang, maar daar zit ook vvw dus de warmte gaat daar het trapgat in naar boven, samen met een kamer en een badkamer die verwarmd worden is dat voldoende om alles boven op 19 graden of warmer te houden.
Warmer moet het ook niet zijn, alleen de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Laatst online: 11-09 20:38
Remco45 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:20:
Ik had 20,1 kWh voor 780m3 uit 1976.
Prima waarden en prima temperatuur binnen.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lerssi schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:48:
[...]

Ik had 20,1 kWh voor 780m3 uit 1976.
Prima waarden en prima temperatuur binnen.
11,5 voor 400m3 BJ 1980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
8.5 kWh voor 375m3. Bouwjaar 1934

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 16-11-2019 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Ramon_1984 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:07:
[...]

8.5 kWh voor 375m3. Bouwjaar 1934
10,5 kWh (max ca 13 kWh incl element) voor ca 700 M3, op vlakte/platteland, 1976/1977.

@Rol-Co extra jaga in hal is hier ook optie ivm trapgat, net iets te weinig vvw in hal aangelegd. Hoe bevalt dat, incl effect COP?

@Daannn1987 grafiek binnentemp geeft standaard tussen 23 en 24 graden weer, stook je t echt zo warm? :P

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@overwinteraar
Het is een 21twin versie van 1m10 en staat met een thermostaatkraan op 2,5-3 wat perfect is voor de hal. Of de cop anders is weet ik niet omdat hij al vanaf het begin in het systeem zit.

Maar ideaal voor boven en trapgat, ook als de voordeur even open gaat helpt hij lekker mee om het weer op temp te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 17-11-2019 00:02 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.