Shifty-PK schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:23:
Allen,
Mijn 6 jaar oude Elga hybride Carrier WP is laatst vervangen. De carrier buitenunit had een defect en er zijn geen onderdelen voor de Carrier meer te vinden. Erg jammer.
Omdat de set wel beviel heb ik die 1op1 laten vervangen door een Elga Toshiba combinatie.
Hij loopt alleen nog niet naar wens. De vorige setup heeft dat na de verbouwing ook nog niet gedaan.
Functioneel gezien wordt het huis niet warm. Wat ik tot nu toe heb geconstateerd:
- Verschil tussen in en uitgaande CV temperatuur in de Elga is 0,5 tot 1C (19,5C in, 20,5C uit. Ik las dat dit normaal ergens tussen de 3 en 4 graden zou moeten zijn?
- De temperatuur van het uitgaande CV water is 20C na 2 uur draaien.
- Pomp moet op stand 6 staan anders is er een flow storing (ook als de CV niet aan staat). De leiding tussen de elga de rest van het systeem zitten wat onnodige scherpe knikken in en de diamater is aan de krappe kant. Deze wordt dus vervangen als mogelijke oplossing. De leidingen vanaf de Remeha zijn overigens van dezelfde diameter, en die werkt wel goed.
- De Elga verbruikt max 500watt aan energie
- Na de verbouwing zijn er 2 verdiepingen voorzien van vloerverwarming en is er nog eentje over met radiatoren.
- De Toshiba buitenunit staat in een koekoek onder grond niveau waar van bovenaf lucht wordt aangezogen. Nadeel is dat als de WP een tijd heeft aangestaan de hele koekoek afkoelt en dus steeds lagere temperaturen creëert. Voordeel is dat de massa van de koekoek in eerste instantie meehelpt de temp hoog te houden.
- Als de Remeha CV aangaat met een max temp van 45C krijgt deze het huis wel warm.
De monteur is er nog naar aan het kijken maar heeft nog geen idee waar het aan ligt; los van de dunne buizen vanaf de Elga. Hebben jullie tips waar naar gekeken kan worden?
De monteur is langs geweest en heeft de leidingen tussen de elga en het cv systeem vervangen door grotere, het probleem is nagegenoeg gelijk gebleven:
- De elga legt er maximaal 1c bovenop en trekt max 500watt
De monteur verdenkt de overige cv leidingen van vervuiling en teveel weerstand waardoor de elga zijn warmte niet kwijt kan. Ook omdat de pomp in stand 6 moet staan, als deze lager komt te staan schiet de elga in flow storing.
De leidingen tussen de elga en Toshiba worden wel goed warm (rechter bijna niet aan te raken, linker kouder dan lichaamstemperatuur)
De monteur gaat dus kijken naar het overige leidingwerk terwijl ik de elga nog niet heb kunnen zien functioneren. Nu gaan we dus extra kosten maken terwijl ik niet 100% overtuigt ben dat de nieuwe elga goed functioneerd.
De cv doet het dus wel goed, deze zit 1,5 meter van de elga en de leidingen komen in het midden samen en gaan daarna naar het huis. De cv is een remeha avanta cw5, staat op pomp 1 (van 2) met max aanvoer van 45. Soms pendelt de cv en draait dus op zijn laagste stand. Ventilator staat dan op 1300 toeren. De leidingen tussen elga en buizen waar cv op uitkomt zijn vervangen behalve een terugslag klep op de aanvoer buis van Elga
Mijn vragen zijn:
- is het te verwachten effect van te veel weerstand in het leidingen systeem dat de elga maar max 1c erop doet en niet meer dan 500watt gaat Verbruiken, en de pomp stand 6 moet staan?
- wat adviseren jullie als volgende stap om de zwakke schakel in het systeem te vinden?
- heeft het zin om bijvoorbeeld de elga direct op 1 radiator ernaast aan te sluiten om zo de werking van de elga te controleren?
- is het te verklaren dat de elga een probleem heeft met de weerstand in het systeem maar de cv niet?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, ontzettend bedankt voor het meedenken.
Aanvullende info of als ik een tekening moet maken om de situatie te verduidelijken geef ik natuurlijk graag.