Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.372 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Japie.G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:31:
Nee Daikin. Ik vind een graad net te veel 😉
Kan je er geen andere thermostaat op aansluiten? Juist om die reden heb ik een Panasonic thermostaat genomen met instelbare hysteresis. Deze staat nu ingesteld op de laagste waarde (0,2 graden).
Er zit inderdaad een vernauwing in de aanvoerbuis (gaat van een grote dikke kunststof leiding naar een, wat is het? 22mm? koperleiding. Joost mag weten waarom dat gedaan is. De verdeler accepteert zo op het oog ook gewoon zo’n dikke leiding..
Een 22 mm leiding zou moeten werken, die heb ik ook, maar is de verdeler wel geschikt voor LTV?
Vaak zitten er een regelventiel en een thermostaatkraan op met hele kleine inwendige doorlaatopeningen:
hieronder mijn oude regelventiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM/full.jpg

Om die redenen heb ik die destijds al verwijderd toen ik nog een gasketel had, waarbij ik de ketel wel begrensd had op maximaal 40 graden.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
overwinteraar schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:27:
[...]

10,5 kWh (max ca 13 kWh incl element) voor ca 700 M3, op vlakte/platteland, 1976/1977.

@Rol-Co extra jaga in hal is hier ook optie ivm trapgat, net iets te weinig vvw in hal aangelegd. Hoe bevalt dat, incl effect COP?

@Daannn1987 grafiek binnentemp geeft standaard tussen 23 en 24 graden weer, stook je t echt zo warm? :P
In de badkamer is dat (sensor hangt wel redelijk dichtbij de radiator dus zal in realiteit ±21 zijn) ;) De TADO had een temp sensor.. heb nu even geen TEMP sensor in de woonkamer zal dat weer even regelen.
In de woonkamer is het 24/7 21.5gr

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 17-11-2019 08:40 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Afgelopen week een nieuwe thermostaat ontvangen van Techneco. De ruimtemodule SU55 gaf dermate veel afleesproblemen dat er een omruilactie is gestart tegen een Honeywell Touch.
Thermostaat is aangesloten en opgehangen. Communicatie met de Loria werkt, want de waardes voor buitentemperatuur en boilertemperatuur worden uitgelezen. Het aanpassen van de temperatuur op de thermostaat zorgt voor een aanpassing op het display van de Loria.

Nu het volgende.
Ik heb deze week geprobeerd om de Loria aan te krijgen op verwarming, maar hij sloeg niet aan (ook niet in storing).
Gisteren heb ik met een binnentemperatuur van 21 graden de temperatuur op de thermostaat ingesteld op 24. Dit met het idee dat er wel iets moest gaan starten. Dit gebeurde echter niet.

Vannacht om 03:00 is de Loria wakker geworden en wilde een Ta van 46 halen. De Loria heeft er met hulp van het CV element 'even' 30kW doorheen gestookt. Dit had ik wel verwacht dat zou gebeuren, maar niet ruim 8 uur later dan de temperatuur aanpassing op de thermostaat.

Het aanpassen van de temperatuur op de thermostaat heeft een directe verlaging van de Ta ten gevolg. Oftewel, nu staat de Loria wel uit.

Iemand een verklaring voor het late starten van de verwarming?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/lzfe7gP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/xROr5z8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mLZdOY2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:53
Vanmorgen was de eerste defrost van dit stookseizoen een feit. Blijft grappig om weer te zien.

Nu zat ik dat te bekijken en zag dat op een gegeven moment de circulatie pomp stopte en dat de compressor langzaam optoerde tot 4500Watt. Dit behoorde duidelijk tot de defrost.

Ik zat mij af te vragen wat de Pana op dat moment aan het doen was? De compressor draaide vol vermogen, geen cv water circulatie, je hoorde duidelijk het suizen van het koelmiddel. Hij kon toch geen warmte onttrekken uit de cv, want zonder flow zou de warmtewisselaar waarschijnlijk kapot vriezen ofzo.. maar dat gebeurde niet😄

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
@Fullpower, tis niet zo dat ie het element gebruikte?
Aan de andere kant, 4,5kW aan stroom van de compressor genereert ook de nodig warmte :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Chip2710 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:36:
[...]

Okay, hoor graag hoe dit afgelopen is.
Ik heb de draden van external control naar L en heat van de thermostaat contacten verplaatst, als je dan ook in het menu de thermostaat op extern zet werkt het.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
@Dylantje2, ik heb de Domoticz achter my.domoticz.com gehangen. Als je wil kijken kan je daar ook zonder IPv6 bij.

Enige is wel dat deze achter 1 account zit (en nee, je kan de WP niet uitschakelen ofzo) dus graag geen settings veranderen :P Stuur maar een DM voor de inloggegevens.

En voor degene die wel al op m'n Pi aan 't inloggen was, stuur ook maar een DM want ik heb de IP-filtering eraf gehaald omdat ik nu zelf ook via internet kan monitoren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:44
De HCTM heeft een zgn lerend vermogen....
Je kunt in het installateurs menu een instelling veranderen opdat de regeling van traag naar snel gaat. mogelijk is dat de oplossing (zeker bij 24/7 de zelfde temperatuursinstelling)
wervisser schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:02:
Afgelopen week een nieuwe thermostaat ontvangen van Techneco. De ruimtemodule SU55 gaf dermate veel afleesproblemen dat er een omruilactie is gestart tegen een Honeywell Touch.
Thermostaat is aangesloten en opgehangen. Communicatie met de Loria werkt, want de waardes voor buitentemperatuur en boilertemperatuur worden uitgelezen. Het aanpassen van de temperatuur op de thermostaat zorgt voor een aanpassing op het display van de Loria.

Nu het volgende.
Ik heb deze week geprobeerd om de Loria aan te krijgen op verwarming, maar hij sloeg niet aan (ook niet in storing).
Gisteren heb ik met een binnentemperatuur van 21 graden de temperatuur op de thermostaat ingesteld op 24. Dit met het idee dat er wel iets moest gaan starten. Dit gebeurde echter niet.

Vannacht om 03:00 is de Loria wakker geworden en wilde een Ta van 46 halen. De Loria heeft er met hulp van het CV element 'even' 30kW doorheen gestookt. Dit had ik wel verwacht dat zou gebeuren, maar niet ruim 8 uur later dan de temperatuur aanpassing op de thermostaat.

Het aanpassen van de temperatuur op de thermostaat heeft een directe verlaging van de Ta ten gevolg. Oftewel, nu staat de Loria wel uit.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:09:
@Fullpower, tis niet zo dat ie het element gebruikte?
Aan de andere kant, 4,5kW aan stroom van de compressor genereert ook de nodig warmte :+
Ik denk het niet, want het vermogen liep langzaam op en weer af (ik hoorde ook op en aftoeren); element is hier 3kW in één keer aan en uit. Als het element in de binnenunit ingeschakeld zou zijn, dan zou er ook waterflow moeten zijn, en dat was er niet.

Wel bijzonder dat de compressor vol vermogen draait, dat er koelmiddel rond gaat, maar verder niets. Lijkt wel dat tijdens dit deel het ontdooien door ging.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Fullpower schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:29:
[...]

Ik denk het niet, want het vermogen liep langzaam op en weer af (ik hoorde ook op en aftoeren); element is hier 3kW in één keer aan en uit. Als het element in de binnenunit ingeschakeld zou zijn, dan zou er ook waterflow moeten zijn, en dat was er niet.

Wel bijzonder dat de compressor vol vermogen draait, dat er koelmiddel rond gaat, maar verder niets. Lijkt wel dat tijdens dit deel het ontdooien door ging.
4500W voor een 9kW pana is ook best heftig toch? Dat kan toch niet alleen de compressor zijn?

Bij mij gaat het element ook aan bij een defrost als ik dat in stel maar die gaat 30 sec voordat de compressor gaat lopen en optoeren en 30 sec nadat de compressor stopt. Als je een logging interval van 5 min hebt zie je nog best een rustig verloop maar toch is het element van 3kW ingekomen.
Defrost is zelfde als koelen, een stukje lager kwa verbruik dan verwarmen met de compressor.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Rol-Co schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:37:
[...]

4500W voor een 9kW pana is ook best heftig toch? Dat kan toch niet alleen de compressor zijn?

Bij mij gaat het element ook aan bij een defrost als ik dat in stel maar die gaat 30 sec voordat de compressor gaat lopen en optoeren en 30 sec nadat de compressor stopt. Als je een logging interval van 5 min hebt zie je nog best een rustig verloop maar toch is het element van 3kW ingekomen.
Defrost is zelfde als koelen, een stukje lager kwa verbruik dan verwarmen met de compressor.
Dat is 'toevallig' het maximum vermogen van de compressor. Er is ook een 12kW en 16kW versie met dezelfde hardware. Eerste deel draait de compressor op zo'n 500watt (die koelmodus). Tijdje later stopt de waterpomp en toert de compressor dus flink op. Omdat er geen waterflow is, kan het volgens mij geen backup heater zijn. (Wel apart dat'ie de compressor vol optoert in de stillemodus 3.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:00:
[...]

Voor jouw huis niets geks aan denk ik met een 11kW wp

[...]

Alles wat je met hout bij stookt scheelt op de wp natuurlijk, doe maar eens een weekje geen hout met deze dagen, dan zal je het zien.
En je doet een nachtverlaging, dat is ook een stop, dus je laat hem ook geen 20 uur draaien aan 1 stuk, dat is meer voor onder 0. ;)
Hier draaien we nog steeds 1x per dag, in de nacht op het meest slechte tijdstip qua cop.
De wp staat nog steeds op 28c en dat gaat prima.
Word het idd echt onder 0 dan breid het draaien zich uit, niet de aanvoertemperatuur.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:52:
[...]

Hier draaien we nog steeds 1x per dag, in de nacht op het meest slechte tijdstip qua cop.
De wp staat nog steeds op 28c en dat gaat prima.
Word het idd echt onder 0 dan breid het draaien zich uit, niet de aanvoertemperatuur.
Ja had ik eerst ook, een dagverlaging ipv een nachtverlaging, echter nu gewoon 24/7 aan en gaat hij langer draait naarmate het kouder word.

@Fullpower
Dat is een flink compressortje dan, mijn 7kW nog nooit hoger gezien dan 1800Wac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Fullpower schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:50:
[...]

Dat is 'toevallig' het maximum vermogen van de compressor. Er is ook een 12kW en 16kW versie met dezelfde hardware. Eerste deel draait de compressor op zo'n 500watt (die koelmodus). Tijdje later stopt de waterpomp en toert de compressor dus flink op. Omdat er geen waterflow is, kan het volgens mij geen backup heater zijn. (Wel apart dat'ie de compressor vol optoert in de stillemodus 3.)
Bij mij is 't defrost gedrag dan toch echt anders. De WP blijft gewoon water circuleren en de pomp negeert ook de pomplimiet die ik dan heb ingesteld. Er ging op een gegeven moment 50 liter per minuut over de buffer!

Overigens gaat de WP op dat moment ook optoeren tot iets van 75Hz ofzo, én de ventilatoren stoppen totdat de cyclus is afgerond.

[edit]
@Rol-Co, ik heb de 9kW T-Cap, en die van mij en Fullpower zijn beide 3 fase. Ik heb de mijne tijdens het verwarmen 2,4kW zien trekken (Ta van 20 moest naar 40) maar volgens het label aan de zijkant kan ie zelfs 6,6kW trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Felicia op 17-11-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Felicia
Ja hier ook 5 of 5,5 kW maar dan rekenen ze alles mee, dus ook het element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:31
koevlaas2 schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:49:
[...]

Ik heb de draden van external control naar L en heat van de thermostaat contacten verplaatst, als je dan ook in het menu de thermostaat op extern zet werkt het.
Brrr... kom ff niet mee.
Inmiddels begrijp ik wat je bedoelde.
Maar ik wil juist op de water temp kunnen sturen met de mogelijkheid van de -5/+5 correctie van de stooklijn. Buiten dat, volgens mij is de regeling op water temp. een stuk beter.

[ Voor 42% gewijzigd door Chip2710 op 17-11-2019 20:14 ]

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:07:
[...]

Bij mij is 't defrost gedrag dan toch echt anders. De WP blijft gewoon water circuleren en de pomp negeert ook de pomplimiet die ik dan heb ingesteld. Er ging op een gegeven moment 50 liter per minuut over de buffer!

Overigens gaat de WP op dat moment ook optoeren tot iets van 75Hz ofzo, én de ventilatoren stoppen totdat de cyclus is afgerond.

[edit]
@Rol-Co, ik heb de 9kW T-Cap, en die van mij en Fullpower zijn beide 3 fase. Ik heb de mijne tijdens het verwarmen 2,4kW zien trekken (Ta van 20 moest naar 40) maar volgens het label aan de zijkant kan ie zelfs 6,6kW trekken.
Ik heb dit gedrag vorig jaar ook een paar keer gezien. Meestal draait hij langer door in koelmodus. En toert hij niet op tot 4,5kW. Zal afhangen van de temperatuur van het water tijdens de defrost. Ik heb het idee dat hij dit gedrag eerder vertoont in de stillemodus.

Dat hij de maximum pomp stand negeert zie ik hier ook. Ik heb 2000l/u tijdens een defrost (normaal 1600l/u).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:12:
@Felicia
Ja hier ook 5 of 5,5 kW maar dan rekenen ze alles mee, dus ook het element.
Nou, hier volgens mij niet want het Element heeft een eigen groep nodig als ik me niet vergis. Heeft ook een eigen stekker in de meterkast (die er nu niet in zit :P)/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Rol-Co schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:07:
[...]

Ja had ik eerst ook, een dagverlaging ipv een nachtverlaging, echter nu gewoon 24/7 aan en gaat hij langer draait naarmate het kouder word.

@Fullpower
Dat is een flink compressortje dan, mijn 7kW nog nooit hoger gezien dan 1800Wac
Deze Pana kan ook bij -10c nog 8,5kW doen. Bij een COP van 2,5 is daar wel wat compressor vermogen voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Bij mij liep de WP bij 0 graden vanochtend ff (half uurtje) op 3600watt te "pruttelen" om de ta op 32 graden te krijgen. Wel ruim 10KW aan thermisch vermogen voor die 0,5 uur. Daarna moduleerde hij keurig terug tot nu 1300watt

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fullpower schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:16:
[...]

Deze Pana kan ook bij -10c nog 8,5kW doen. Bij een COP van 2,5 is daar wel wat compressor vermogen voor nodig :)
Tja ik weet niet of dat de graadmeter is, mijn wp opgegeven is dat hij met -25 nog kan verwarmen, hij heeft er ook een condensbak element voor in zitten. Of ze dan ook het 3kW element mee rekenen om dat allemaal te bewerkstelligden weet ik niet.
Maar goed, voor een 3 fase is 4500W natuurlijk weer peanuts, 7A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:15:
[...]

Nou, hier volgens mij niet want het Element heeft een eigen groep nodig als ik me niet vergis. Heeft ook een eigen stekker in de meterkast (die er nu niet in zit :P)/
Dat dacht ik ook, maar dat is volgens mij niet zo. Toen mijn boiler nog niet goed was aangesloten maakte de WP vaak gebruik van het backup element. En dat vermogen werd afgenomen van dezelfde groep als de compressor. Het zijn hier 3 elementen van 1kW. Op de andere 230Vac groep / aansluiting kan een extra heater voor in de boiler ofzo worden aangesloten, van max. 3kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Felicia schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:07:
[...]

[edit]
Er zijn twee defrost )deice) modus. Staat ergens in de service handleiding omschreven. Als je Ta < 27 is, dan gaat de WP gewoon op compressorkracht defrosten. Oftewel bij mij met 8kW piekverbruik voor x9minuten.

Heb je een Ta van >=28C, en dat zit ook echt in je CV systeem, dan gaat ie warmte ontrekken uit jouw CV water, welke je weer moet opwarmen.

Ik had een geprobeerd om m'n Ta daarom maar op 28C te zetten, maar het overall energieverbruik is meer dan dat ik zal "verdienen" met een Ta van 27C.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:11
wervisser schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:02:

Nu het volgende.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vreemd...
Staat de optie Optimal Comfort, of Weersafhankelijk verwarmen aan op de HCTM? Zet die anders zsm uit. Je had een Loria v26 toch? Nog instellingen op de Loria gewijzigd?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Chip2710 schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:14:
[...]

Brrr... kom ff niet mee.
Inmiddels begrijp ik wat je bedoelde.
Maar ik wil juist op de water temp kunnen sturen met de mogelijkheid van de -5/+5 correctie van de stooklijn. Buiten dat, volgens mij is de regeling op water temp. een stuk beter.
Als je verder geen SWW met de WP maakt kan je via het externe control contact aan de slag, echt in het geval van mijn klant kon dit niet.
Nu dus via de normale thermostaat aansluiting op de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
koevlaas2 schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:29:
[...]

Als je verder geen SWW met de WP maakt kan je via het externe control contact aan de slag, echt in het geval van mijn klant kon dit niet.
Nu dus via de normale thermostaat aansluiting op de print.
Yep, helaas maak ik SWW met de WP
Ik geef toch de voorkeur aan de aansturing van de WP op water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Chip2710 schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:33:
[...]

Yep, helaas maak ik SWW met de WP
Ik geef toch de voorkeur aan de aansturing van de WP op water temperatuur.
Buitentemperatuur bedoel je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 13-09 13:34
Daannn1987 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:37:
[...]

Ik gebruik sinds begin dit jaar de HCMT.. altijd de TADO gebruikt maar was het batterij gebruik helemaal beu.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zon rustige ELGA heb gehad.. echt bizar

Snapshotje laatste 7dagen
https://snapshot.raintank...eiZ5ZI6tl7KO8e7U2CkIf212M
super strak en zuinig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Chris_82 schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:05:
[...]

Vreemd...
Staat de optie Optimal Comfort, of Weersafhankelijk verwarmen aan op de HCTM? Zet die anders zsm uit. Je had een Loria v26 toch? Nog instellingen op de Loria gewijzigd?
@wervisser hier net zelf mbv omruilactie de Atlantic ruimtemodule omgewisseld voor HCTM en met dank aan @Chris_82 OTGW geplaatst.

HCTM werkte hier zonder aanpassingen direct goed. Staat op instellingen zoals @Chris_82 aangeeft, en op adaptief (item 9 op 1) en traag (item 10 op 1). Met Loria 6010 v26.

Merk wel dat Loria met HCTM iets rustiger reageert dan Atlantic (meer pendelgedrag), maar ook iets 'kouder' lijkt te stoken. De temp correctie op HCTM inmiddels ingesteld op -0,5, de andere temp meter in kamer gaf stukje lager aan. Denk dat ik de stooklijn hierop even moet aanpassen, even proberen :P.

Succes!

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Ron6363 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:33:
De HCTM heeft een zgn lerend vermogen....
Je kunt in het installateurs menu een instelling veranderen opdat de regeling van traag naar snel gaat. mogelijk is dat de oplossing (zeker bij 24/7 de zelfde temperatuursinstelling)

[...]
Het zelflerende idee snap ik, maar een dergelijke instelling heb ik niet gevonden in het menu.
Chris_82 schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:05:
[...]

Vreemd...
Ik had hem ingesteld op continu verwarmen. Ik heb inderdaad een Loria v26. De instellingen die op de site van Techneco staan, werken bij mij niet. Althans, ze bestaan niet, dus ik heb eigenlijk niets aangepast.

Nu heb ik de Honeywell weer los gekoppeld en werkt de Loria weer zoals je mag verwachten, op WAR.

Loria warmtepomp

32
Max. ingestelde aanvoertemperatuur verwarming - Fabrieksinstelling is 50 graden

34* Sturing door thermostaat of warmtepomp 0 Sturing door thermostaat

Honeywell Touch Modulation

13
VERWARM KOELEN 0 of 1
1= met koelen, 0=zonder koelen (niet zichtbaar als koelen niet actief is op Loria)

18
MAX. AANVOER TEMP.
Zelfde als parameter 32 Loria minimaal 35 graden

* bij firmware versie 26 of lager is deze parameter niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
koevlaas2 schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:35:
[...]

Buitentemperatuur bedoel je ?
Yep. 100% war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
overwinteraar schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:57:
[...]

@wervisser hier net zelf mbv omruilactie de Atlantic ruimtemodule omgewisseld voor HCTM en met dank aan @Chris_82 OTGW geplaatst.

HCTM werkte hier zonder aanpassingen direct goed. Staat op instellingen zoals @Chris_82 aangeeft, en op adaptief (item 9 op 1) en traag (item 10 op 1). Met Loria 6010 v26.

Merk wel dat Loria met HCTM iets rustiger reageert dan Atlantic (meer pendelgedrag), maar ook iets 'kouder' lijkt te stoken. De temp correctie op HCTM inmiddels ingesteld op -0,5, de andere temp meter in kamer gaf stukje lager aan. Denk dat ik de stooklijn hierop even moet aanpassen, even proberen :P.

Succes!
OTGW heb ik nog niet, komt volgende week binnen :*)

Ik zal die instellingen hier ook eens bekijken. Aangezien we dezelfde thermostaat en firmware versie hebben, moet dit werken.

Instellingen zijn bij mij anders denk ik.

Item 9 gaat over een ventilatie functie en item 10 is actueel vermogen :?

[ Voor 6% gewijzigd door wervisser op 17-11-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
wervisser schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:23:
[...]

OTGW heb ik nog niet, komt volgende week binnen :*)

Ik zal die instellingen hier ook eens bekijken. Aangezien we dezelfde thermostaat en firmware versie hebben, moet dit werken.

Instellingen zijn bij mij anders denk ik.

Item 9 gaat over een ventilatie functie en item 10 is actueel vermogen :?
Die nummers komen uit het standaard boekje. Als het goed is, dan heb je er nog een 2e boekje bij gekregen voor opentherm toestellen. Daar staat andere tabel in. Is desgewenst ook hier te downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
overwinteraar schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:50:
[...]

Die nummers komen uit het standaard boekje. Als het goed is, dan heb je er nog een 2e boekje bij gekregen voor opentherm toestellen. Daar staat andere tabel in. Is desgewenst ook hier te downloaden.
Ja, gevonden. Heb nu item 9 en item 10 op 1 gezet. Item 18 op mijn maximale Ta (geconfigureerd op de Loria).

Kijken wat hij nu gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
Rol-Co schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:23:
[...]

Maar goed, voor een 3 fase is 4500W natuurlijk weer peanuts, 7A per fase.
Maar is wel ongeveer € 1,- per uur. In een jaar loopt dat nog aardig op.... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zwerius schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:55:
[...]

Ah dat boeit iemand met zo'n warmtepomp niet toch? het huis is er vast ook naar. Een Ferarri eigenaar met een 50,- boete zeg maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Voor het eerst in het menu van mn F-serie pana naar het verbruik gekeken.

Sinds de installatie op 9oktober 2019 heeft hij 151kWh verbruikt zag ik

Word gebruikt in een 2onder1kap woning met bestaande radiatoren en 2 groepen vloerververwarming in de woonkamer.

In die krap 40dagen zit een week vakantie waarin de thermostaat op 15graden stond. En de avonden stoken we veel/vaak op de pelletkachel.

Hoe verhoud dat zich tot medegebruikers?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Atomic2005 schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:22:
Tomexergie houdt maandelijkse stats bij dus kan je die dan terugzien.

That said, ik zit op 113kWh voor oktober met een (goed geïsoleerd) hoekhuis en radiatoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Zwerius schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:55:
[...]

Gelukkig trekt hij dat niet zo vaak en niet zo lang: hier 2300kWh voor CV per jaar (vroeger 1000m3 gas). 2 onder 1 kap uit 2002.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987

Word gebruikt in een 2onder1kap woning met bestaande radiatoren en 2 groepen vloerververwarming in de woonkamer.

In die krap 40dagen zit een week vakantie waarin de thermostaat op 15graden stond. En de avonden stoken we veel/vaak op de pelletkachel.

Lijkt me prima..

2o1kap vvw beneden en jaga boven @ 24/7 21,5gr
152,80 kWh, geen pelletekachels oid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hoekwoning, 200m2, 1980. Vloerverwarming

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rb8cSHm.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/piEauvZ.png

Dit stookseizoen is ook veel te vroeg begonnen. Met een hele regenachtige herfst waardoor de zonnepanelen nauwelijks iets opwekken. En lage temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NZFLPBX.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eVLo1xF.png

En vergeleken met vorig jaar heb ik nog wel spouwmuurisolatie en extra kierdichting voor elkaar gekregen. :|

Wel duidelijk merkbaar dat voor de dagen met temperaturen rond de 4 graden (gevoelstemperatuur -1) er dit jaar toch veel minder gestookt is.

[ Voor 20% gewijzigd door kmf op 18-11-2019 09:11 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

Ik heb 203 kWh aan verwarming gespendeerd in genoemd tijdsbestek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:11:
[...]

Ik heb 203 kWh aan verwarming gespendeerd in genoemd tijdsbestek.
We zitten hier in het L/W topic, niet valsspelen he >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Daannn1987 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:21:
[...]

We zitten hier in het L/W topic, niet valsspelen he >:)
Hij heeft toch ook een WP? En anderen zoals @Grolsch hebben ook een houtkachel ofzo dus waarom is dat vals spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Felicia schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:25:
[...]

Hij heeft toch ook een WP? En anderen zoals @Grolsch hebben ook een houtkachel ofzo dus waarom is dat vals spelen?
Als ik mij niet vergis gebruikt hij de WP niet meer maar alleen de L/L Daikin's
Mocht ik het mis hebben, dan mijn oprechte excuses :9

Overigens als je andere warmterbonnen gebruikt is dat wel het vermelden waard...
Een plasma tv valt hier ook onder :+

[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 18-11-2019 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik hou niet bij hoeveel houtblokken ik in totaal in de kachel gooi, maar het scheelt inderdaad wel (iets) in verbruik van de WP.

Ik stook alleen maar 's avonds m'n houtkachel, ik stook droog eikenhout en verbrand zo'n 9 blokken hout (3 x 3) tussen 19.00 ~ 22.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Daannn1987 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:26:
[...]

Overigens als je andere warmterbonnen gebruikt is dat wel het vermelden waard...
Hij schreef recent nog dat hij de Ta van de vloerverwarming op 28 had gezet en tevreden was dus helaasch :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Felicia schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:25:
[...]

Ik wil dan bonuspunten ter compensatie van "OpenHaardGebruikVoorKnetterendHouteffectEnMarshmallowEisen" welke de woonkamer sneller kan laten afkoelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Daannn1987 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:26:
[...]

Helemaal mis, de Daikins zijn voor koelen of als aanvulling/backup indien nodig maar nog niet aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:28
Sinds zaterdag heb ik mijn Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C draaien. De maximale warmteafgifte die ik voorbij heb zien komen was 11kW op de Kamstrup (best veel voor deze pomp bij 5°C). De flow op stand 4 is 18 l/min. Ik ben nu bezig de boel mooi in te regelen en heb daarbij een aantal vragen.

In eerste instantie had ik de hoofdbediening in de binnenunit zitten er daarbij de regeling op 'Compensatiecurve verwarmen' en een temperatuur van 28°C staan. Op deze stand heeft de pomp de hele nacht gedraaid met ~0,8kW opgenomen vermogen en een afgegeven warmte op de Kamstrup van ~4kW. Prima dus!

De volgende dag heb ik de hoofdbediening van de binnenunit in de woonkamer opgehangen op de plek van de oude thermostaat en daarbij 'Ruimtetemp verwarming' geactiveerd. In de compensatie curve heb ik ingesteld dat bij 5°C buiten er 26°C debiettemperatuur gemaakt moet worden. Echter de warmtepomp lijkt hier niets mee te doen, want mijn Ta en Tr zijn 34°C en 28°C met een afgegeven warmte van ~8kW en opgenomen vermogen van 1,9kW. Welke instellingen gebruikt 'Ruimtetemp verwarming' om de watertemperatuur te regelen?

Ik wil de warmtepomp graag op basis van de woonkamer temperatuur zo lang mogelijk met een Ta van 25-30°C laten draaien, wat zijn dan de beste instellingen? Voorheen draaide de gasketel altijd urenlang met Ta 30°C en verbruik van 0,7m³ per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Grappig, was met Techneco al enige tijd bezig in verband met het bijschakelen van het element bij een ingestelde SWW temperatuur van 55 graden. Dit zou namelijk zonder element mogelijk moeten zijn (ook volgens de monteur).
Het verhaal is na weken opeens verandert van richting. Blijkbaar kan de Loria tot maximaal 52 graden zelf verwarmen en schakelt daarna het element in. Zal dus de temperatuur maar verlagen en het element verbieden in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Heb een offerte gekregen voor een Daikin Altherma 3 split.

Heb deze in actie mogen zien op vol vermogen en was eigenlijk verbaast hoe stil deze was. Hij stond op een plat dak van een garage en haast tegen de garage aan hoorde je hem niet. Pas als je met een ladder het dak op ging kon je hem horen met het geluid of waaide het wat.

Ben benieuwd: )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
doek55 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:28:
Sinds zaterdag heb ik mijn Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C draaien. De maximale warmteafgifte die ik voorbij heb zien komen was 11kW op de Kamstrup (best veel voor deze pomp bij 5°C).
Volgens het boekje doet deze WP zo rond de 10KW maximaal bij deze temperaturen, zal wel iets van een meetonnauwkeurigheid inzitten.
De flow op stand 4 is 18 l/min. Ik ben nu bezig de boel mooi in te regelen en heb daarbij een aantal vragen.

In eerste instantie had ik de hoofdbediening in de binnenunit zitten er daarbij de regeling op 'Compensatiecurve verwarmen' en een temperatuur van 28°C staan. Op deze stand heeft de pomp de hele nacht gedraaid met ~0,8kW opgenomen vermogen en een afgegeven warmte op de Kamstrup van ~4kW. Prima dus!

De volgende dag heb ik de hoofdbediening van de binnenunit in de woonkamer opgehangen op de plek van de oude thermostaat en daarbij 'Ruimtetemp verwarming' geactiveerd. In de compensatie curve heb ik ingesteld dat bij 5°C buiten er 26°C debiettemperatuur gemaakt moet worden. Echter de warmtepomp lijkt hier niets mee te doen, want mijn Ta en Tr zijn 34°C en 28°C met een afgegeven warmte van ~8kW en opgenomen vermogen van 1,9kW. Welke instellingen gebruikt 'Ruimtetemp verwarming' om de watertemperatuur te regelen?

Ik wil de warmtepomp graag op basis van de woonkamer temperatuur zo lang mogelijk met een Ta van 25-30°C laten draaien, wat zijn dan de beste instellingen? Voorheen draaide de gasketel altijd urenlang met Ta 30°C en verbruik van 0,7m³ per uur.
Je hebt 3 opties.

1 = Vaste Ta
2 = Compensatiecurve (beter bekend als WAR)
3 = Ruimteregeling

Wat jij wil (kastje in de woonkamer zetten en als thermostaat gebruiken = optie 3, ruimteregeling) gaat niet/nooit/never samenwerken met WAR.

Je kunt wel WAR gebruiken en een losse thermostaat aansluiten.

Als je dat kastje wel wil gebruiken kun je de parameters in Verwarmingswerking aanpassen, zie pagina 33 van de installatiehandleiding, maar WAR wordt het dan nooit.

De mooiste oplossing (naar mijn bescheiden mening) is dat kastje lekker weer in de binnenunit van je WP schroeven, WAR gaan draaien en een losse thermostaat aansluiten op ingang IN1 (TBI.1 13-14).

Zo hou je zelf de meeste controle over je Ta temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:44:
[...]

Helemaal mis, de Daikins zijn voor koelen of als aanvulling/backup indien nodig maar nog niet aan gehad.
Excuus in dat geval.. ik dacht dat je daarmee verwarmde omdat dit "zuiniger" was?

* Daannn1987 droomt te veel denk :9
Geen slechte waardes in dat geval

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 18-11-2019 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@Grolsch Bedankt voor je antwoord. Dan moet ik op zoek naar een goede thermostaat, want mijn Honeywell Chronotherm Touch Modulation blijkt geen aan/uit te ondersteunen (alleen OpenTherm). Ik zag hier laatst al wat van Panasonic voorbij komen als optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Daannn1987 schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:11:
[...]

Excuus in dat geval.. ik dacht dat je daarmee verwarmde omdat dit "zuiniger" was?
Ik was dat die ook de Daikins gebruikte. Maar enkel om een kwartiertje in de ochtend even wat warme lucht in de slaapkamer te hebben. Of tijdens thuiswerkdagen op zolder/kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
doek55 schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:47:
@Grolsch Bedankt voor je antwoord. Dan moet ik op zoek naar een goede thermostaat, want mijn Honeywell Chronotherm Touch Modulation blijkt geen aan/uit te ondersteunen (alleen OpenTherm). Ik zag hier laatst al wat van Panasonic voorbij komen als optie.
Vanuit de Topicstart:
Mocht je een goede thermostaat zoeken welke goed te configureren is, dan heeft @Remco45 de volgende tip:

Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).
Zelf geen ervaring mee, ik gebruik het Danfoss CF2+ naregelsysteem, maar dat lijkt mij voor jou overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Ik denk dat ik eerst eens een wifi-relais bestel en Domoticz samen met mijn Netatmo binnenmodule de temperatuur laat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

doek55 schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:50:
Ik denk dat ik eerst eens een wifi-relais bestel en Domoticz samen met mijn Netatmo binnenmodule de temperatuur laat regelen.
Neem dan gelijk een Raspberry Pi (zero) met een relay. esp is leuk, maar ik vind een Raspberry systeem toch wat prettiger qua security.

(zit zelf ook na te denken of ik de WP zelf met een Rpi-systeem wil bedienen, of toch maar bij de Panasonic thermostaat te blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Zou ook kunnen, ik heb nu een oude RPi 1B aan de warmtemeter hangen alleen voor logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

doek55 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:01:
Zou ook kunnen, ik heb nu een oude RPi 1B aan de warmtemeter hangen alleen voor logging.
Wat voor warmtemeter heb aan de RPi hangen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
Atomic2005 schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:04:
[...]

Wat voor warmtemeter heb aan de RPi hangen?
De Kamstrup MultiCal 302 Qn 2,5 met behulp van een MBUS naar USB adapter en het PHP script van AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz", maar er zijn alweer nieuwe ontwikkelingen met behulp van Node-Red AUijtdehaag in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 17:26
Ter voorbereiding van de warmtepomp leeg ik nu een 3 fase kabel naar de schuur. Ik zit alleen even met de fase volgorde. Ik dacht altijd dat de hoofd zekeringen op volgorde zaten, maar mijn meter geeft precies de omgekeerde volgorde weer L1,L2,L3. Kan ik deze volgorde aanhouden, of toch L3,L2,L1 zoals ze binnenkomen?
Of toch maar een duspol aanschaffen en zelf meten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:16

November is t/m 18-11 20.00

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P3ps5JI.png

2o1 kap, '70, 6 groepen vloerverwarming en boven radiatoren.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:55
Nu over wp op radar

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:52
alweer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:55
Gaat blijkbaar om wko in de wijk

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
ElgaFreak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:21:
[...]

Je oude Elga is vervangen door een nieuwe, dat begrijp ik goed toch? Die deed het goed neem ik aan?
Zo ja dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het aan je bestaande CV systeem(Ketel en leiding werk) ligt lijkt mij. Volgens mij heeft de oude Elga net zoveel flow nodig als de nieuwe. In hoeverre is je leiding werk aangepast. Of het is binnendeel een op een overgezet?
Zijn er verder wijzigingen aan de installatie gedaan afgezien van de Elga? Andere radiator kranen bijvoorbeeld?

Mijn pomp loopt op stand 3 en pompt dan ongeveer 600 liter per uur. Dan is relatief weinig maar genoeg voor de Elga, ik heb 4 radiators aan waarvan er 2 kunnen dichtlopen.

Ik ben heel benieuwd wat het probleem is.
Het huis is flink verbouwd, op 2 verdiepingen is vloerverwarming (ca 150m2) gekomen, op de 3e verdieping zijn de radiatoren gebleven. Er is ook aardig geïsoleerd. Ik verwacht niet dat de Elga het huis altijd lekker op temperatuur zal houden en de CV af en toe moet bijspringen. Maar wat hij nu doet is feitelijk niets.

Soms hoor je wat gepingel in de verticale buizen bij de CV, wat duidt op vervuiling. Door de verbouwing zal dit waarschijnlijk zijn gekomen. Dit zou dus een logische verklaring. Alleen de CV werkt dus wél goed. Ik heb hem ingesteld op 45c max en dan doet hij zijn werk gewoon prima.

Na de verbouwing deed de vorige Elga/Carrier het niet goed. Techneco heeft toen wat electronische onderdelen vervangen waarna hij het weer even goed deed. Toen werd het zomer en heeft hij een paar maanden niets hoeven doen. Bij aanvang van de winter bleek de compressor van de oude Carrier buitenunit overleden en is zowel de binnen als buitenunit vervangen. De leidingen tussen binnen en buitenunit zijn her gebruikt en in eerste instantie ook de leidingen vanaf de Elga naar het CV systeen. Deze zijn inmiddels vervangen, behalve een terugslagklep op de aanvoer van de elga.

Ik zal nog wat foto's plaatsen van de setup.

Overzicht

Elga a en r

[ Voor 6% gewijzigd door Shifty-PK op 18-11-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
Shifty-PK schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:45:
[...]

De monteur is langs geweest en heeft de leidingen tussen de elga en het cv systeem vervangen door grotere, het probleem is nagegenoeg gelijk gebleven:
- De elga legt er maximaal 1c bovenop en trekt max 500watt

De monteur verdenkt de overige cv leidingen van vervuiling en teveel weerstand waardoor de elga zijn warmte niet kwijt kan. Ook omdat de pomp in stand 6 moet staan, als deze lager komt te staan schiet de elga in flow storing.
De leidingen tussen de elga en Toshiba worden wel goed warm (rechter bijna niet aan te raken, linker kouder dan lichaamstemperatuur)

De monteur gaat dus kijken naar het overige leidingwerk terwijl ik de elga nog niet heb kunnen zien functioneren. Nu gaan we dus extra kosten maken terwijl ik niet 100% overtuigt ben dat de nieuwe elga goed functioneerd.

De cv doet het dus wel goed, deze zit 1,5 meter van de elga en de leidingen komen in het midden samen en gaan daarna naar het huis. De cv is een remeha avanta cw5, staat op pomp 1 (van 2) met max aanvoer van 45. Soms pendelt de cv en draait dus op zijn laagste stand. Ventilator staat dan op 1300 toeren. De leidingen tussen elga en buizen waar cv op uitkomt zijn vervangen behalve een terugslag klep op de aanvoer buis van Elga

Mijn vragen zijn:
- is het te verwachten effect van te veel weerstand in het leidingen systeem dat de elga maar max 1c erop doet en niet meer dan 500watt gaat Verbruiken, en de pomp stand 6 moet staan?
- wat adviseren jullie als volgende stap om de zwakke schakel in het systeem te vinden?
- heeft het zin om bijvoorbeeld de elga direct op 1 radiator ernaast aan te sluiten om zo de werking van de elga te controleren?
- is het te verklaren dat de elga een probleem heeft met de weerstand in het systeem maar de cv niet?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, ontzettend bedankt voor het meedenken.

Aanvullende info of als ik een tekening moet maken om de situatie te verduidelijken geef ik natuurlijk graag.
Met deze aanvulling en de foto's, is er iemand die mijn vragen kan beantwoorden?

Mijn vragen zijn:
- is het te verwachten effect van te veel weerstand in het leidingen systeem dat de elga maar max 1c erop doet en niet meer dan 500watt gaat Verbruiken, en de pomp stand 6 moet staan?
- wat adviseren jullie als volgende stap om de zwakke schakel in het systeem te vinden?
- heeft het zin om bijvoorbeeld de elga direct op 1 radiator ernaast aan te sluiten om zo de werking van de elga te controleren?
- is het te verklaren dat de elga een probleem heeft met de weerstand in het systeem maar de cv niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Shifty-PK schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:27:
[...]

Met deze aanvulling en de foto's, is er iemand die mijn vragen kan beantwoorden?

Mijn vragen zijn:
misschien pomp eens omlaag zetten?

Edit

4.3.2 Hydraulische aanvoerleidingen
Onafhankelijk van merk of type ketel dient ervoor gezorgd te worden dat
de aanvoerleidingen van de ketel en Elga haaks op elkaar staan. Als ze
een hoek van 180° hebben kunnen er debietstoringen aan de Elga of
ketel ontstaan. Zie in Figuur 4-3 hoe het niet moet en wel kan. Zorg er bij
de inbedrijfstelling voor dat de circulatiepompen van de Elga en ketel
goed op elkaar worden afgesteld, zodat gelijktijdig bedrijf mogelijk is

Op een foto staat een temperatuur meter op 40C, waar is die van?

[ Voor 25% gewijzigd door Ramon_1984 op 18-11-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Van 10-10 t/m 17-11 421kWh...... ;(

Maar wel redelijk hoge cop over het algemeen.

En de VVE wil nog steeds geen HR++ glas plaatsen :(

iig geen gependel hier ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Shifty-PK schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:27:
[...]

Mijn vragen zijn:
Heb je mijn reactie op je eerdere post überhaupt gelezen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:35

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:02:
[...]

Nieuwe woning, verbruik onbekend in deze. Echter huidige woning is qua oppervlakte/ inhoud / bouwjaar redelijk gelijk.

3200kWh Electra
560m3 gas

Er komen sowieso 10-12 (300-325Wp) panelen op het dak; moet even meten wat gaat passen icm zonnecollectoren op het zuid dak

Heb tevens veranda dak beschikbaar van 8x3. Dus daar ruimte voor extra PV

Huidige zonneboiler (met 6,5m2 aan platen)

- 400 liter vat
- gevuld met CV water
- hygiëne spiraal voor SWW
Ik probeer het nog een keer; helaas nog geen antwoord ;-)

- L/W-warmtepomp 5kW of 7kW als vervanging van de huidige Hr CV-ketel - voorkeur monoblock

Doel: opwarmen van het vat voor zowel SWW als verwarming

Een binnenuit heeft niet de voorkeur; niet zozeer de ruimte maar meer qua geluidproductie (evt. goedkoper ook? Wel in het geval van DHZ installatie wat voorkeur heeft).

Hoor graag van jullie :*)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Crazy- schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:01:
[...]

- L/W-warmtepomp 5kW of 7kW als vervanging van de huidige Hr CV-ketel - voorkeur monoblock

Een binnenuit heeft niet de voorkeur; niet zozeer de ruimte maar meer qua geluidproductie (evt. goedkoper ook? Wel in het geval van DHZ installatie wat voorkeur heeft).

Panasonic Aquarea monoblock type WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Crazy- schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:01:
[...]

https://www.immotecshop24...on-H-5-kW-einphasig-230-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
wervisser schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:35:
Grappig, was met Techneco al enige tijd bezig in verband met het bijschakelen van het element bij een ingestelde SWW temperatuur van 55 graden. Dit zou namelijk zonder element mogelijk moeten zijn (ook volgens de monteur).
Het verhaal is na weken opeens verandert van richting. Blijkbaar kan de Loria tot maximaal 52 graden zelf verwarmen en schakelt daarna het element in. Zal dus de temperatuur maar verlagen en het element verbieden in de instellingen.
Heb je deze 'nieuwe' versie van 52 graden van Techneco gehoord? Ik had daar recent NL dezelfde vraag neergelegd, toen kwam er een vaag verhaal terug dat de ene opstelling niet te vergelijken is met andere en dat die 55 graden afhankelijk is van een veelheid aan factoren. Paar jaar terug ook al een reactie van Techneco gehad, toen iets in trant van 'als WP niet binnen 4 uur gewenste SWW temp kan bereiken dan schakelt element in'.

Mijn conclusie na paar jaar gebruik: Loria verwarmt SWW tot max 50 en een beetje, daarna gaat element aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
Ramon_1984 schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:31:
[...]

misschien pomp eens omlaag zetten?
Lager dan stand 6 en hij schiet dus in flow storing
Edit

4.3.2 Hydraulische aanvoerleidingen
Onafhankelijk van merk of type ketel dient ervoor gezorgd te worden dat
de aanvoerleidingen van de ketel en Elga haaks op elkaar staan. Als ze
een hoek van 180° hebben kunnen er debietstoringen aan de Elga of
ketel ontstaan. Zie in Figuur 4-3 hoe het niet moet en wel kan. Zorg er bij
de inbedrijfstelling voor dat de circulatiepompen van de Elga en ketel
goed op elkaar worden afgesteld, zodat gelijktijdig bedrijf mogelijk is

Op een foto staat een temperatuur meter op 40C, waar is die van?
Goed punt, dit lijkt inderdaad niet goed aangesloten te zijn...al zal dit met name zijn voor als beide aanstaan? Hiervoor zat het wel met een 90 graden bocht aangesloten. Toen dus hetzelfde probleem.

Dit is de aanvoer temp van de elga. Hij staat echter niet op 40C, volgens mij geeft hij door de hoek van de foto niet echt lekker weer wat er echt stond. Op het moment van de foto stond de Elga ook uit, dus wat er ook stond was niet van de Elga.

[ Voor 11% gewijzigd door Shifty-PK op 18-11-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
Daannn1987 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:17:
[...]

Als ik dit zo lees krijg ik het idee dat je ELGA 0 flow heeft.. Doet de pomp het uberhaubt?
Zit die keerklep niet verkeerd om?
Misschien zit er een luchtbel? Heb je al geprobeerd te ontluchten op de elga?

Een DT van 0,5 a 1 bij 20 graden en een opgenomen vermogen van 500 watt kan gewoon niet.. Dat zal warmtestraling zijn vanaf de warmtewisselaar naar de sensoren meer niet.. Daar loopt echt geen water door.
Omdat je aangeeft dat de koelleidingen wel heet worden lijkt dat stuk wel goed te zitten.

Waar woon je? Misschien dat er een tweaker dichtbij woont en eens wilt gaan kijken
Sorry, had je bericht wel gelezen maar nog niet specifiek beantwoord.

Ontluchten al geprobeerd met het autoband ventiel erbinnen.

Keerklep, is niet veranderd en de setup heeft het 5 jaar goed gedaan. Maar misschien is er vuil in vast komen te zitten. Proberen waard daar naar te kijken.

De pomp lijkt te werken, tenminste je voelt hem aangaan. Ook als ik hem lager dan stand 6 zet gaat deze in flow storing. Dus dat maakt verschil. Maar of de pomp het goed doet...how do i tell?

Goed voorstel, mocht een medetweaker met verstand ook uit den haag komen en de moeite willen steken langs te komen, stuur mij een PB.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
Nooit en ik zeg je nooit beginnen aan een collectief (of überhaupt een systeem niet in je eigen beheer) systeem.
Zorg dat je zelf aan de knoppen zit, dan zit je een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Shifty-PK schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:37:
[...]

Lager dan stand 6 en hij schiet dus in flow storing

[...]

Goed punt, dit lijkt inderdaad niet goed aangesloten te zijn...al zal dit met name zijn voor als beide aanstaan? Hiervoor zat het wel met een 90 graden bocht aangesloten. Toen dus hetzelfde probleem.

Dit is de aanvoer temp van de elga. Hij staat echter niet op 40C, volgens mij geeft hij door de hoek van de foto niet echt lekker weer wat er echt stond. Op het moment van de foto stond de Elga ook uit, dus wat er ook stond was niet van de Elga.
Ik zal het eerst laten aansluiten zoals het in de installateurs handleiding van techneco staat.
Wat voor vloerverwarmings vedeler heb je, en zou je van de situatie eens een foto kunnen plaatsen.

De elga heeft in de huidige situatie 0 flow, exact wat @Daannn1987 schrijft.

Edit
Waar zitten de aanvoer / retour temp sensoren van de elga bevestigd?

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 18-11-2019 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:46:
[...]

Nooit en ik zeg je nooit beginnen aan een collectief (of überhaupt een systeem niet in je eigen beheer) systeem.
Exact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 13-09 13:34
Shifty-PK schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:45:
[...]

Sorry, had je bericht wel gelezen maar nog niet specifiek beantwoord.

Ontluchten al geprobeerd met het autoband ventiel erbinnen.

Keerklep, is niet veranderd en de setup heeft het 5 jaar goed gedaan. Maar misschien is er vuil in vast komen te zitten. Proberen waard daar naar te kijken.

De pomp lijkt te werken, tenminste je voelt hem aangaan. Ook als ik hem lager dan stand 6 zet gaat deze in flow storing. Dus dat maakt verschil. Maar of de pomp het goed doet...how do i tell?

Goed voorstel, mocht een medetweaker met verstand ook uit den haag komen en de moeite willen steken langs te komen, stuur mij een PB.
Als je CV het wel doet dan lijkt mij dat er geen vuil in het systeem zit. Gezien het een nieuwe installatie is mag je verwachten dat de installateur het oplost lijkt mij. Als er geen flow is moet de installateur dit toch eenvoudig kunnen oplossen lijkt mij. Pomp op 6 is echt niet normaal.

En zoals eerder gezegd niet conform Techneco handleiding aangesloten maar ik neem aan dat je het ook geprobeerd hebt met de CV uit en alleen de Elga aan? Dan is dit in elk geval niet de oorzaak.

[ Voor 14% gewijzigd door ElgaFreak op 18-11-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
overwinteraar schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:19:
[...]

Heb je deze 'nieuwe' versie van 52 graden van Techneco gehoord? Ik had daar recent NL dezelfde vraag neergelegd, toen kwam er een vaag verhaal terug dat de ene opstelling niet te vergelijken is met andere en dat die 55 graden afhankelijk is van een veelheid aan factoren. Paar jaar terug ook al een reactie van Techneco gehad, toen iets in trant van 'als WP niet binnen 4 uur gewenste SWW temp kan bereiken dan schakelt element in'.

Mijn conclusie na paar jaar gebruik: Loria verwarmt SWW tot max 50 en een beetje, daarna gaat element aan.
Vaag verhaal klopt wel inderdaad. Deze nieuwe versie komt zowaar van dezelfde persoon die aangaf dat 55 graden op eigen kracht kon 8)7
Er is inderdaad ook een harde instelling dat de gewenste SWW temperatuur binnen een x periode bereikt moet worden, anders schakelt het element in. Ik heb echter nooit kunnen herleiden wat de x in periode betekent.

Voor dit moment heb ik parameter 7 op 1 geschakeld. Dit komt er op neer dat het element niet mag worden gebruikt. De temperatuur is vandaag tot 49,7 gekomen terwijl dit normaal gesproken 55,x is. Of deze temperatuur 'echt' noodzakelijk is laat ik even in het midden. Wellicht dat 50 graden ook gewoon voldoende is.

Het gaat mij meer om het 'waarom'. Een systeem is geprogrammeerd met bepaalde voorwaarden, logischerwijs kun je dit dus beredeneren. Dat stukje mis ik nog wel eens (ook bij fabrikant/installateur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
wervisser schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:09:
[...]

Vaag verhaal klopt wel inderdaad. Deze nieuwe versie komt zowaar van dezelfde persoon die aangaf dat 55 graden op eigen kracht kon 8)7
Er is inderdaad ook een harde instelling dat de gewenste SWW temperatuur binnen een x periode bereikt moet worden, anders schakelt het element in. Ik heb echter nooit kunnen herleiden wat de x in periode betekent.

Voor dit moment heb ik parameter 7 op 1 geschakeld. Dit komt er op neer dat het element niet mag worden gebruikt. De temperatuur is vandaag tot 49,7 gekomen terwijl dit normaal gesproken 55,x is. Of deze temperatuur 'echt' noodzakelijk is laat ik even in het midden. Wellicht dat 50 graden ook gewoon voldoende is.

Het gaat mij meer om het 'waarom'. Een systeem is geprogrammeerd met bepaalde voorwaarden, logischerwijs kun je dit dus beredeneren. Dat stukje mis ik nog wel eens (ook bij fabrikant/installateur).
Het SWW element schakelt alleen in als de warmtepomp na 3 uur (geen warmtevraag CV) of 4,5 uur (wel warmtevraag CV), de gewenste temperatuur nog niet heeft behaald. De ingestelde aanvoertemperatuur CV heeft geen invloed op de verwarmingstemperatuur van het SWW. Aldus Techneco. Geen idee waar die tijden vandaan komen, nog niet in manual gevonden. Zijn niet aan te passen.

Stukje over 'waarom' is herkenbaar, zowel gemist bij verkoper, installateur en fabrikant. Betwijfel of dit bij andere merken zoveel beter is. Kwestie van dozen schuiven en omzet draaien is veel leveranciers niet vreemd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Niet dat ze veel te kiezen hebben.. ja, niet huren of kopen (zal ik zelf zeker ook niet doen), maar de locatie hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Johann0r schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:44:
Heb een offerte gekregen voor een Daikin Altherma 3 split.

Heb deze in actie mogen zien op vol vermogen en was eigenlijk verbaast hoe stil deze was. Hij stond op een plat dak van een garage en haast tegen de garage aan hoorde je hem niet. Pas als je met een ladder het dak op ging kon je hem horen met het geluid of waaide het wat.

Ben benieuwd: )
Hoeveel kost de machine incl installatie? Ik zit naar dezelfde te kijken maar weet niet veel van wat de prijs is die de leverancier vraagt (ca 7000 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

Dat is inderdaad exact de reden waarom ik van stadsverwarming ben afgestapt, wat feitelijk een commercieel collectief is.

Vaak zie je ook dat zo'n collectief vanuit ideëel oogpunt wordt opgestart (of vanuit een stichting wordt geëxploiteerd) en vervolgens door een commerciele partij wordt overgenomen. 9 van de 10x zit die commerciele partij zit er echt niet om jou een warm huis te geven, daar wil de directeur gewoon lekker een Ferrari rijden als het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Delerium schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:43:
[...]

Hoeveel kost de machine incl installatie? Ik zit naar dezelfde te kijken maar weet niet veel van wat de prijs is die de leverancier vraagt (ca 7000 euro).
Machine is 8100 euro inc btw.

Compleet met montage, materiaal, waterzijdig inregelen ect komt hij op 11475. Hier gaat nog wel de subsidie vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
overwinteraar schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:31:
[...]

Het SWW element schakelt alleen in als de warmtepomp na 3 uur (geen warmtevraag CV) of 4,5 uur (wel warmtevraag CV), de gewenste temperatuur nog niet heeft behaald. De ingestelde aanvoertemperatuur CV heeft geen invloed op de verwarmingstemperatuur van het SWW. Aldus Techneco. Geen idee waar die tijden vandaan komen, nog niet in manual gevonden. Zijn niet aan te passen.
Klinkt logisch inderdaad, maar in de praktijk werkt het bij mij anders. Mijn opwarming begint om 14:30 uur en kan binnen een half uur soms de 50 graden al halen. Precies op dat moment schakelt mijn element in. Dit strookt dus niet echt met een tijdsindicatie. De, door de Loria, gemeten temperatuur is bij mij leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
Ramon_1984 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:53:
[...]

Ik zal het eerst laten aansluiten zoals het in de installateurs handleiding van techneco staat.
Wat voor vloerverwarmings vedeler heb je, en zou je van de situatie eens een foto kunnen plaatsen.

De elga heeft in de huidige situatie 0 flow, exact wat @Daannn1987 schrijft.

Edit
Als de CV heeft gedraaid en het CV water warm is, en ik dan zorg dat de Elga verder gaat, zie ik wel netjes de temperatuur van hoog naar laag dalen in een paar uur. Dus het lijkt er wel op dat er wat flow zit.

De externe aanvoer en retour sensoren deze zitten tegen de buitenkant van de Aanvoer en retour buizen in de Elga, tussen de buis en zwarte isolatie geklemd. Niet ideaal maar voor huidige troubleshooting voldoende. Komt ook overeen met wat het service menu van Honeywell aangeeft.
De interne Elga sensoren heb ik niets aan veranderd, zal standaard moeten zijn.
ElgaFreak schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:01:
[...]

Als je CV het wel doet dan lijkt mij dat er geen vuil in het systeem zit. Gezien het een nieuwe installatie is mag je verwachten dat de installateur het oplost lijkt mij. Als er geen flow is moet de installateur dit toch eenvoudig kunnen oplossen lijkt mij. Pomp op 6 is echt niet normaal.

En zoals eerder gezegd niet conform Techneco handleiding aangesloten maar ik neem aan dat je het ook geprobeerd hebt met de CV uit en alleen de Elga aan? Dan is dit in elk geval niet de oorzaak.
Lastige is dat de WP installateur niet de installateur van de VV is.

Elga is inderdaad zeker getest zonder de CV aan. Ik zou dus nog wel wat problemen kunnen verwachten als ze beide draaien, maar dat is al een stap verder dan we nu zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Shifty-PK op 19-11-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Shifty-PK schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:59:
[...]

Als de CV heeft gedraaid en het CV water warm is, dan ik zorg dat de Elga daarna verder gaat, zie ik wel netjes de temperatuur van hoog naar laag dalen in een paar uur. Dus het lijkt er wel op dat er wat flow zit.

De externe aanvoer en retour sensoren deze zitten tegen de buitenkant van de Aanvoer en retour buizen in de Elga, tussen de buis en zwarte isolatie geklemd. Niet ideaal maar voor huidige troubleshooting voldoende. Komt ook overeen met wat het service menu van Honeywell aangeeft.
De interne Elga sensoren heb ik niets aan veranderd, zal standaard moeten zijn.

[...]
Zo uit mijn hoofd horen de externe sensoren op de gezamelijke aanvoer en retour te zitten.

Lastige is dat de WP installateur niet de installateur van de VV is.

Elga is inderdaad zeker getest zonder de CV aan. Ik zou dus nog wel wat problemen kunnen verwachten als ze beide draaien, maar dat is al een stap verder dan we nu zijn.
Zo uit mijn hoofd horen de externe sensoren op de gezamelijke aanvoer en retour te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 19-11-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
Ramon_1984 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:53:
[...]

Ik zal het eerst laten aansluiten zoals het in de installateurs handleiding van techneco staat.De elga heeft in de huidige situatie 0 flow, exact wat @Daannn1987 schrijft.

Edit
Schema van de verdeler
Diagram

Foto van een van de 2 verdelers
Verdeler

In een van mijn vorige posts heb ik overzicht foto's gemaakt:
Shifty-PK in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Even een overzicht van de antwoorden die ik nu heb:
- is het te verwachten effect van te veel weerstand in het leidingen systeem dat de elga maar max 1c erop doet en niet meer dan 500watt gaat Verbruiken, en de pomp stand 6 moet staan? Antwoord: Nog niet duidelijk beantwoord.
- wat adviseren jullie als volgende stap om de zwakke schakel in het systeem te vinden? Antwoord: CV en Elga niet 180graden bij elkaar laten komen. Al zal dit het probleem niet zijn omdat het probleem er ook is als de CV niet aan staan.
- heeft het zin om bijvoorbeeld de elga direct op 1 radiator ernaast aan te sluiten om zo de werking van de elga te controleren? Antwoord: Nog geen reactie op geweest.
- is het te verklaren dat de elga een probleem heeft met de weerstand in het systeem maar de cv niet? Antwoord: Er is geen verschil bekend tussen oude en nieuwe Elga's qua weerstand of pomp snelheid. Verder is er nog geen verklaring waarom de CV het wel doet en de WP niet.

[ Voor 52% gewijzigd door Shifty-PK op 19-11-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Shifty-PK schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:39:
[...]

Schema van de verdeler
[Afbeelding: Diagram]

[Afbeelding: Verdeler]

Is het bovenste metertje niet de aanvoer :? Waarom is deze kouder als de retour :? Of kijk ik nu verkeerd ?

p.s. wel een Huge verdeler als je er je helikopter onder kunt parkeren 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 19-11-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
Grolsch schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:44:
[...]

Is het bovenste metertje niet de aanvoer :? Waarom is deze kouder als de retour :? Of kijk ik nu verkeerd ?

p.s. wel een Huge verdeler als je er je helikopter onder kunt parkeren 8)
Volgens mij is de verdeler inderdaad wat vreemd aangesloten. Het was initieel een hoge temperatuur verdeler. Aanvoer en retour waren beide naast elkaar op retour balk van de verdeler aangesloten.
Hierna is de retour op de aanvoer aangesloten. Zie ook het schema.

Zoals het nu gaat: Aanvoer komt via de retourbalk (gemengd met retour water uit de vloer), via de pomp wordt dit naar de aanvoerbalk verplaatst, vanuit de aanvoer balk gaat het de vloer in en een deel gaat retour naar de CV.

Haha, mooie parkeerplek voor het speelgoed van de kids. Verdeler zit in de woonkamer waar nog een kast omheen wordt gebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Shifty-PK op 19-11-2019 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Shifty-PK schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:57:
[...]

Volgens mij is de verdeler inderdaad wat vreemd aangesloten. Het was initieel een hoge temperatuur verdeler. Aanvoer en retour waren beide naast elkaar op retour balk van de verdeler aangesloten.
Hierna is de retour op de aanvoer aangesloten. Zie ook het schema.

Zoals het nu gaat: Aanvoer komt via de retourbalk (gemengd met retour water uit de vloer), via de pomp wordt dit naar de aanvoerbalk verplaatst, vanuit de aanvoer balk gaat het de vloer in en een deel gaat retour naar de CV.

Haha, mooie parkeerplek voor het speelgoed van de kids. Verdeler zit in de woonkamer waar nog een kast omheen wordt gebouwd.
Ik kan het niet / slecht beoordelen vanaf hier, maar mij lijkt ook (net zoals @Daannn1987 zegt) dat er e.e.a. niet goed zit aangesloten bij jou thuis. Maar ik kan dat niet beoordelen aan de hand van een paar foto's, maar hoe dan ook, het heeft er alle schijn van dat de Elga een (gigantische) belemmering in flow heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
[...]

Schema van de verdeler

- is het te verwachten effect van te veel weerstand in het leidingen systeem dat de elga maar max 1c erop doet en niet meer dan 500watt gaat Verbruiken, en de pomp stand 6 moet staan? Antwoord: Nog niet duidelijk beantwoord.
- wat adviseren jullie als volgende stap om de zwakke schakel in het systeem te vinden? Antwoord: CV en Elga niet 180graden bij elkaar laten komen. Al zal dit het probleem niet zijn omdat het probleem er ook is als de CV niet aan staan.
- heeft het zin om bijvoorbeeld de elga direct op 1 radiator ernaast aan te sluiten om zo de werking van de elga te controleren? Antwoord: Nog geen reactie op geweest.
- is het te verklaren dat de elga een probleem heeft met de weerstand in het systeem maar de cv niet? Antwoord: Er is geen verschil bekend tussen oude en nieuwe Elga's qua weerstand of pomp snelheid. Verder is er nog geen verklaring waarom de CV het wel doet en de WP niet.
Ik begrijp nooit dat er door installateurs nog steeds verdelers /verzamelaars met thermostatische regelklep en recirculatiepomp toegepast worden in WP installaties. Ook als die er al zaten. Dan moet je de boel aanpassen. Soms moeten ook aanvoer en retour naar en van verdelers vergroot worden, omdat er bij WP gebruik ruwweg een 4 x zo grote flow (massastroom) door moet. De regelklep is een nauwe doortocht en belemmert de flow en recirculatie leidt altijd tot een lagere watertemperatuur naar de vloer, dan wat er van de WP komt.
Als die lagere temperatuur naar de vloer kennelijk genoeg is om het huis warm te krijgen, kun je dus ook zeggen: de warmtepomp maakt altijd water van een te hoge temperatuur. En elke graad extra scheelt je ruwweg 2,5% extra stroomverbruik.
Dus: verdeler aanpassen van open verdeler naar gesloten verdeler en elke onnodige stromingsweerstand (lees bijv. thermostatische klep) er uit!

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

Schema van de verdeler

Ja en nee.. als ik de pompstand in mijn systeem op stand 6 zet verwacht ik dit wel (heb een hoge flow)...
Maar dat de ELGA in een flow storing schiet onder de 6 klopt van geen kant. Gebeurd dat ook als de CV niet actief is? Ter beeldvorming mijn pomp staat op stand 1.. De pomp van de ELGA is m.i. redelijk sterk

Dipswitch op de ELGA aanpassen naar CV aan / uit (dan schiet de ELGA niet in storing als de CV afgekoppeld is ) > CV draden Afkoppelen > ELGA alleen laten lopen op pompstand 2 a3 en kijken wat er gebeurd. Simpelweg als de ELGA standalone draait moet je geen flowstoringen kunnen krijgen

in theorie wel.. bovengenoemd scenario lijkt mij makkelijker

Klinkt als keerklep oid als er verder niets is aangepast.. of een luchtbel bij de pomp of de pomp het uberhaubt niet
Zie mijn antwoorden in /b :)

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 19-11-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Schema van de verdeler

Zoals vele hier al zeggen, eruit met die verdeler.
Gesloten verdeler door de instalateur kostesloos laten plaatsen en klaar ben je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Wat kan het leven toch simpel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
Ramon_1984 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:47:
[...]

Zoals vele hier al zeggen, eruit met die verdeler.
Gesloten verdeler door de instalateur kostesloos laten plaatsen en klaar ben je
Als ik de pomp uitzet, heb ik dan niet hetzelfde effect? Eventueel zorgen dat er niets langs de pomp kan stromen zodat alles wel via de vloer buizen moet gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Shifty-PK op 19-11-2019 16:39 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.