Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.031 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Bedankt voor je interessante & uitgebreide post @Domosapiens over de LG Therma V split.
De manual kan ik zo snel niet vinden, maar in de leaflet staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giljmYXO3f8de95e8HgAbiOO_oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOSMmoSyfOyEEg9Do3LGML2e.png?f=fotoalbum_large

Die dip bij 2 graden vind ik vreemd. Is dit een foutje in de manual of zit er echt een dip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
Martin7182 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:47:
Bedankt voor je interessante & uitgebreide post @Domosapiens over de LG Therma V split.
De manual kan ik zo snel niet vinden, maar in de leaflet staat dit:

[Afbeelding]

Die dip bij 2 graden vind ik vreemd. Is dit een foutje in de manual of zit er echt een dip?
Ja daar zat ik ook naar te kijken... en dan heb je juist je vermogen nodig. ik vermoed dat hij rekening houdt met defrosts en daarom dus een dip laat zien. Ik was nog een beetje nieuwsgierig naar dit model maar nadat ik die dip zag ging ik weer snel terug naar mijn ecodan op het wensenlijstje :)

edit: of "manipuleert" ecodan de cijfers zodat de deforst niet zichtbaar is? (enkel de grijze vakjes)

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 11-07-2020 15:57 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@develdonk Als ik de "Engineering Product Data Book" bekijk die @Domosapiens linkt, dan lijkt het toch een foutje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgrHvh7B639jxO7UPuML0UkJD5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nwWTydp8GAPh2AC7oAt1MvD2.png?f=fotoalbum_large
Dit is voor de 5kW. Voor 7kW en 9kW zie ik ook geen dip meer. Afgaande op de brochure zou ik deze unit nooit kopen. De Engelse versie laat trouwens niet de capaciteit bij -7 graden zien. Slechte brochures zeg!

Dit is tot nu toe wel mijn favoriet; vergeleken met de Panasonic 3.2kW (die ook heel constant presteert tot ver onder het vriespunt) is de max COP wat lager (bij 35 graden aanvoer), maar hoger bij b.v. 55 graden aanvoer. Ik probeer er nog achter te komen tot hoe ver hij kan terug moduleren want bij 35 graden aanvoer kan ik die 5kW niet kwijt in mijn systeem.

[ Voor 21% gewijzigd door Martin7182 op 11-07-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is daar iets aan veranderd dan :? Ik heb voor onze nieuwe woning destijds in 2017 een WP gekocht en gewoon subsidie ontvangen?

M.b.t. SWW en LPP, ik weet ook niet anders dan dat de WP dit altijd alleen met element doet, en ik vind dat inderdaad ook niet logisch, hij kan beter m.b.v. de WP naar 55 graden en het laatste stukje met element doen.

Ik heb eens iets gelezen om iets met scenes ofzo in Melcloud te doen, maar kan het zo snel niet weer vinden.

edit, toch gevonden, bijna 3 jaar geleden :P

alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

[ Voor 27% gewijzigd door Grolsch op 11-07-2020 18:51 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:38
Grolsch schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:48:
Is daar iets aan veranderd dan :? Ik heb voor onze nieuwe woning destijds in 2017 een WP gekocht en gewoon subsidie ontvangen?
De subsidieregeling voor WP's is afgelopen najaar per 1 januari 2020 gestopt voor woningen waarvan de vergunning is verleend na 1 juli 2018 (want die moesten toch al verplicht aan de WP).
Dat is uitgebreid in dit topic behandeld.
Gelukkig is er toen een motie ingediend (van ik meen de PVV en nog een paar anderen) voor een overgangsregeling. Deze overgangsregeling werd pas in de kerstvakantie (toen alle installateurs al met vakantie waren) gepubliceerd.
Die hield in dat je voor 1 januari 2020 je WP gekocht moest hebben, en voor 1 juli 2020 geïnstalleerd.
Gelukkig voor mij kon ik nog op 1e kerstdag bij @koevlaas2 een WP kopen, en deze afgelopen mei installeren. Scheelde toch mooi 1900 piek die ook zodanig meebegroot waren.
Gisteren kwam de brief dat de subsidieaanvraag goedgekeurd is _/-\o_ .
Maar voor wie nu nieuw bouwt is er dus geen subsidie meer op warmtepompen, WP boilers etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 11-07-2020 19:28 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 12:47
Blackraven schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 03:07:
@_RRM_ @develdonk
Toevallig liep ik tegen hetzelfde probleem aan, dat ik niet wil dat ie puur op het element de legionella runs doet.
Rare is dat de buitenunit dan ook uit staat, dus geen combi van WP en element.
(Mijn 75YAA gaat sowieso maar tot max. 60 graden)
Heb nu het tijdstip al verplaatst net na de dagelijkse SWW run, dat helpt iets om element tijd te bekorten.
Zou switch 1-6 op 'off' zetten hier nog iets aan kunnen bijdragen?
Of zou dan de hele legionella run om zeep gaan?
Via melcloud en de timerinstellingen kan je je SWW vlak voor de legionella run even laten opwarmen tot 55 of 60c en daarna kan het element het afmaken.
Was ooit met @alberthakvoort ook discussie over een aantal delen geleden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
JanAllElectric schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:49:
[...]

Vannacht een 1e run van mijn LG 9KW monoblock. Buiten tussen 9 en 11 graden; binnen 21 graden. Blijkbaar staat de stooklijn nog niet goed 8)7 . LG verwarmde naar 22 graden.

Piekstroom: 1650 Watt opgenomen vermogen, daarna 780 Watt en 350 Watt.

Dus minimaal opgenomen vermogen lijkt 350 Watt te zijn.
@Martin7182

Deze 350W bestaat grotendeels uit compressor vermogen die met factor_COP omgezet wordt naar thermisch vermogen. Het overige deel is hulpenergie voor pomp en electronica.
Ik probeer er nog achter te komen tot hoe ver hij kan terug moduleren want bij 35 graden aanvoer kan ik die 5kW niet kwijt in mijn systeem.
Natte vinger:
Op basis van het minimaal opgenomen vermogen van @JanAllElectric zijnde 350Watt bij een COP van ca. 5 - 6 (zie tabel) zal het afgegeven vermogen ca. 1750 - 2100 Watt zijn bij de 9kW versie.

Een portie gissen voor de 5kW:
Deze waarden zal de 5kW zeker ook halen op basis van de gelijksoortige componenten.
Of mogelijk (?) beter, n.l. 20 - 25% van 5kW zijnde 1000 - 1250 W op basis van software verschillen.

Het wachten is op meetgegevens van de 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:15:
[...]

De subsidieregeling voor WP's is afgelopen najaar per 1 januari 2020 gestopt voor woningen waarvan de vergunning is verleend na 1 juli 2018 (want die moesten toch al verplicht aan de WP).
Dat is uitgebreid in dit topic behandeld.
Gelukkig is er toen een motie ingediend (van ik meen de PVV en nog een paar anderen) voor een overgangsregeling. Deze overgangsregeling werd pas in de kerstvakantie (toen alle installateurs al met vakantie waren) gepubliceerd.
Die hield in dat je voor 1 januari 2020 je WP gekocht moest hebben, en voor 1 juli 2020 geïnstalleerd.
Gelukkig voor mij kon ik nog op 1e kerstdag bij @koevlaas2 een WP kopen, en deze afgelopen mei installeren. Scheelde toch mooi 1900 piek die ook zodanig meebegroot waren.
Gisteren kwam de brief dat de subsidieaanvraag goedgekeurd is _/-\o_ .
Maar voor wie nu nieuw bouwt is er dus geen subsidie meer op warmtepompen, WP boilers etc.
Moest je ook nog bewijzen dat het gekocht was voor 1 jan 2020? Want op zich heb ik nu wel installatie factuur net voor 1 juli. Maar geen losse factuur wanneer de warmte pomp was gekocht, zat al wel in begroting die in 2019 is opgemaakt.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Moest je ook nog bewijzen dat het gekocht was voor 1 jan 2020? Want op zich heb ik nu wel installatie factuur net voor 1 juli. Maar geen losse factuur wanneer de warmte pomp was gekocht, zat al wel in begroting die in 2019 is opgemaakt.
Ja, bij de subsidieaanvraag moet je de aankoopfactuur (van voor 1 jan) en bewijs van installatie (bij mij ook een factuur) indienen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:46:
[...]

Ja, bij de subsidieaanvraag moet je de aankoopfactuur (van voor 1 jan) en bewijs van installatie (bij mij ook een factuur) indienen.
oh, nou even kijken of begroting, epc berek etc voldoende zijn, daar staan types wel in namelijk die gekozen zijn. De installatie termijn is trouwens 1 jan 2021 geworden ivm COVID.

Formeel vragen ze om bewijs dat je betalingsverplichting bent aangegaan, dus een ondertekende offerte met warmtepomp specificatie is ws ook wel voldoende, we gaan het meemaken.

@Andrehj https://www.rvo.nl/subsid...ulieren/overgangsregeling
Vanwege COVID-19 is het voor particulieren namelijk niet altijd mogelijk om een installatiebedrijf in te huren dat voor 1 juli 2020 de installatie zou kunnen installeren. Om deze reden moet de installatie in geval van deze overgangsbepaling voor 1 januari 2021 geïnstalleerd zijn. Dit was eerst 1 juli 2020.

[ Voor 43% gewijzigd door xoror op 11-07-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:47:
[...]
De installatie termijn is trouwens 1 jan 2021 geworden ivm COVID.
Dat wist ik niet. Heb je daar ook een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

[b]Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"Domosapiens schreef op zaterdag 11 juli 2020 @i.Stijn

Een portie gissen voor de 5kW:
Deze waarden zal de 5kW zeker ook halen op basis van de gelijksoortige componenten.
Of mogelijk (?) beter, n.l. 20 - 25% van 5kW zijnde 1000 - 1250 W op basis van software verschillen.

Het wachten is op meetgegevens van de 5kW
De 7kW gaat ook terug naar ca. 350W.
Zijn er al 5kW LG's op het forum aanwezig?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Domosapiens schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:35:

- maar ..... is dit data zonder backup element ????
Ja, zie Operation Range, pag. 11. De grijze gedeelten komen overeen met "Backup heater required" in de plaatjes op pag 11.

http://partner.lge.com/gl...Seq=0000021010&hitCtl=PDB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:29:
Sinds donderdag staat hier onder andere een Loria 6008 in de garage met een 300L SWW vat. Ik loop tegen een aantal storingen aan en aangezien het weekend is en de installateur nu niet te bereiken is hoop ik met jullie hulp het een en ander beter te begrijpen.

In het 300l vat type APS-300wps (ook bekend als HR Solar All Senz) zit boven in een sensor die de temperatuur leest van het water (gok ik?). Deze leest continu 40 graden. Het water staat ingesteld op 50 graden. Gevolg is nu dat de pomp continu draait en daardoor ook foutmeldingen heeft. Eerst error 67 en nu error 195( SWW cyclus langer dan 6uur).

Heb zelf de temperatuur van het water uit de kraan getest en dat is boven de 43 graden (hoger gaat m'n thermometertje niet). Is de sensor defect of moet ik die naar beneden verplaatsen( midden of helemaal beneden) Daar zijn nog hulzen dumpelhulzen voor een sensor maar niet in gebruik.
Volgens mij zit de sensor bij mijn Duo 6008 ook in het midden (standaard)

En zojuist gekeken dat een sww run vanaf gemeten met de sensor van 25 graden naar 52 gaat in ongeveer nu 3 kwartier (190 l vat)

[ Voor 5% gewijzigd door stuffer op 12-07-2020 07:56 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:43
stuffer schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:52:
[...]

Volgens mij zit de sensor bij mijn Duo 6008 ook in het midden (standaard)

En zojuist gekeken dat een sww run vanaf gemeten met de sensor van 25 graden naar 52 gaat in ongeveer nu 3 kwartier (190 l vat)
Gaat hier dus duidelijk iets mis. Blijf maar error 67,68 en 195 in het display zien. Gelukkig wel warm water.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
thido schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:15:
[...]

De 7kW gaat ook terug naar ca. 350W.
Zijn er al 5kW LG's op het forum aanwezig?
Gezien de identieke fysieke kenmerken van de drie modellen, ben ik bang dat de 5kW ook niet verder terug kan. Dit zou voor mij een deal-breaker kunnen zijn; 1750W thermisch is net iets teveel :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Martin7182 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:35:
@develdonk Als ik de "Engineering Product Data Book" bekijk die @Domosapiens linkt, dan lijkt het toch een foutje:
[Afbeelding]
In het data book is er in de nominale cijfers ook een dip bij 2 graden, maar dat is wel met een WB-temperatuur van 1 graden (dus hoge luchtvochtigheid). Bij de uitgebreide tabellen (zonder dip bij 2 graden) staat alleen de DB-temperatuur vermeldt. Misschien spelen ze daar een beetje vals door met een hele lage luchtvochtigheid te rekenen. Er staat wel bij: "Include defrost effect". De verwarring wordt er niet minder door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7lzUZ_NBUYbJJ_iWj6HmBHufqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmZqUwmJr6rfiDRkDgQH2bFM.png?f=fotoalbum_large

Vraagje aan de kenners, Heeft de relatieve luchtvochtigheid (buiten) invloed op het geleverde vermogen? Ik snap dat je bij een hoge luchtvochtigheid eerder ijsafzetting krijgt, dat kost warmte voor het ontdooien. Maar zakt het max. vermogen ook in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Opmerkelijk @Martin7182 !
Maar waarom is dat dan in deze tabel niet terug te vinden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T18vF4K8v-sOOMZFg75biZBzRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qdpDbUKYe3r10Gw9DSd45Vso.jpg?f=user_large

Hier zie ik bij 2C geen dip.
????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Domosapiens schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:30:

[Afbeelding]

????
5,3 naar 3,6 is geen dip???!!!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:39
develdonk schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:00:
[...]

5,3 naar 3,6 is geen dip???!!!
Het zal wat zijn als de cop bij kouder weer beter zal worden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ramon_1984 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Het zal wat zijn als de cop bij kouder weer beter zal worden :*)
als je vliegtuig van 10 km naar beneden valt naar zeg 100m, zeg je dan ook nog: geen zorgen: we vliegen toch nog? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Domosapiens schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:30:

[Afbeelding]

????
Dat snap ik ook niet zo goed. Misschien geldt deze tabel alleen voor hele droge lucht. Daarom ook mijn vraag over luchtvochtigheid. Bij nominale waarden moeten ze zich denk ik aan de spelregels houden zodat je WP's onderling goed kunt vergelijken. Bij losse tabellen hoeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:48
Martin7182 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 00:11:
[...]

Dat snap ik ook niet zo goed. Misschien geldt deze tabel alleen voor hele droge lucht. Daarom ook mijn vraag over luchtvochtigheid. Bij nominale waarden moeten ze zich denk ik aan de spelregels houden zodat je WP's onderling goed kunt vergelijken. Bij losse tabellen hoeft dat niet.
In dat geval is het dan ook nog belangrijk te weten wat ze dan doen onder de 2 graden. Als het alleen een dipje is bij 2 graden en daarna wel weer vol vermogen lijkt mij dat niet direct een probleem.

Anderzijds, ik ga het wel merken komende winter. De 9kw staat hier inmiddels en het is hier vaak vrij vochtig door de bossen in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door rykers op 13-07-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ene tabel laat nominale vermogens zien en de andere tabel maximale vermogens als ik het goed interpreteer.

Volgens mij maakt de luchtvochtigheid op zich niet uit voor het vermogen, wel is het zo dat hoe hoger de luchtvochtigheid hoe eerder je last hebt van defrosts, en in vochtige omstandigheden kun je effectief dus in een bepaalde periode minder vermogen maken omdat je meer defrosts hebt.

Zie bijvoorbeeld ook de tabel van mijn Mitsu met max/nom/min vermogen opgaves.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fs8h7hh3p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:48
Ik zie bij zowel de gegevens van de LG als van de Panasonic T-cap dat de waarden zijn op basis van EN14511, dus ik heb gelukkig geen appels en peren zitten vergelijken bij mijn vergelijk.

Desondanks ben ik wel blij dat ik eerst nog even hybride mijn CV erbij hang, mocht de LG toch inzakken bij koudere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Grolsch schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:11:
De ene tabel laat nominale vermogens zien en de andere tabel maximale vermogens als ik het goed interpreteer.

Volgens mij maakt de luchtvochtigheid op zich niet uit voor het vermogen, wel is het zo dat hoe hoger de luchtvochtigheid hoe eerder je last hebt van defrosts, en in vochtige omstandigheden kun je effectief dus in een bepaalde periode minder vermogen maken omdat je meer defrosts hebt.
Ja precies! Maar bij die andere tabel zonder dip staat dat het inclusief defrosts is. Dat maakt het ook zo verwarrend. Zou er staan "exclude defrost effect", dan had ik het helemaal gesnapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:10
02-06 subsidieaanvraag gedaan voor de 5H.
07-07 een brief gekregen op mijn oud adres(best knap) dat de aanvraag goedgekeurd was.
Geld zou binnen een week op rek staan.
Dat is nog niet maar dat geloof ik wel.

Deels toch opgelucht dat het binnen is.
Uiteindelijke bedrag is trouwens 1700€.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

alaintje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:36:
02-06 subsidieaanvraag gedaan voor de 5H.
07-07 een brief gekregen op mijn oud adres(best knap) dat de aanvraag goedgekeurd was.
Geld zou binnen een week op rek staan.
Dat is nog niet maar dat geloof ik wel.

Deels toch opgelucht dat het binnen is.
Uiteindelijke bedrag is trouwens 1700€.
Hier op 1 juni subsidie aanvraag ingediend en de brief afgelopen vrijdag 10 juli.
Zal deze week wel erop staan denk ik :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Bo0bz schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:29:
Sinds donderdag staat hier onder andere een Loria 6008 in de garage met een 300L SWW vat. Ik loop tegen een aantal storingen aan en aangezien het weekend is en de installateur nu niet te bereiken is hoop ik met jullie hulp het een en ander beter te begrijpen.

In het 300l vat type APS-300wps (ook bekend als HR Solar All Senz) zit boven in een sensor die de temperatuur leest van het water (gok ik?). Deze leest continu 40 graden. Het water staat ingesteld op 50 graden. Gevolg is nu dat de pomp continu draait en daardoor ook foutmeldingen heeft. Eerst error 67 en nu error 195( SWW cyclus langer dan 6uur).

Heb zelf de temperatuur van het water uit de kraan getest en dat is boven de 43 graden (hoger gaat m'n thermometertje niet). Is de sensor defect of moet ik die naar beneden verplaatsen( midden of helemaal beneden) Daar zijn nog hulzen dumpelhulzen voor een sensor maar niet in gebruik.
Kleine quote van mijzelf om jullie een goed beeld te geven. Inmiddels zijn alle codes verholpen. Dit lag aan de combinatie met de plugwise die nu de juiste firmware heeft gekregen. Helaas nog geen verdere oplossing voor het probleem want de temperatuur van SWW komt niet boven de 44/45 graden uit. Verwarming gaat ook niet aan als ik deze met de thermostaat instel op 30 graden.... Koelen staat niet eens als optie in het gebruikersmenu maar staat wel aan in het installatie menu. De installateur is er erg relaxed onder maar wij natuurlijk niet. Verwachten binnen kort een kleintje en willen dat alles goed werkt :(

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-10 16:39
Kan iemand mij uitleggen of het een issue is en waarom, dat ik 14x2 leidingen heb voor vloerverwarming en radiatoren?

Ik had ook liever 16 of 18 of zelfs 20 liggen maar ja... De vorige eigenaar werkte graag met goedkope materialen en zie hier.

Ik wil naar een WP over, maar maak me zorgen of ik wel voldoende flow kan realiseren. En zo niet, helpt een buffervat dan nog waarmee ik dan hydraulisch ontkoppel?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@Grolsch @koevlaas2
Bedankt voor de pointer naar 3 jaar geleden :)
@_RRM_ als je wekelijks een LP doet, kun je het ook via de melcloud app invoeren als timer, zie de link van
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Ik doe een LP om de 2 weken, dan moet ik wel met scripts aan de gang, aangezien de melcloud app maximaal wekelijks aankan.
Heb nu alle 3 kamer setpoints in melcloud2domoticz op 'pull' gezet, behalve de tankwater temperatuur setpoint, die staat nog op 'push'. Zodoende kan ik hem dan om de 2 weken of welke periode dan ook naar 60 graden zetten op bepaalde tijden.
Jammer genoeg heb ik niet genoeg kaas van scripting gegeten om eerst een pull te doen, om daarna eventueel een ander setpoint terug te pushen naar de melcloud. Dat zou ideaal zijn, maar dat staat nog open voor de volgende versie aldus @alberthakvoort

Nou ja, voor mij werkt het op deze manier prima om het element zoveel mogelijk te omzeilen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:13
Zo, de buitensensor voor de Elga is binnen en geplaatst. Nu eens kijken hoe het gaat functioneren... Zou het nu ook aan te raden zijn om WAR te gaan draaien? Ik heb op een gegeven moment van een installateur gehoord dat dat meer energie zou kosten, is dat ook echt zo?

@amarkest Heb jij hem al geplaatst?

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 14-07-2020 21:11 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-10 14:39
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:00:
Zo, de buitensensor voor de Elga is binnen en geplaatst. Nu eens kijken hoe het gaat functioneren... Zou het nu ook aan te raden zijn om WAR te gaan draaien? Ik heb op een gegeven moment van een installateur gehoord dat dat meer energie zou kosten, is dat ook echt zo?

@amarkest Heb jij hem al geplaatst?
Draait nu een aantal dagen op War met buitenvoeler maar zie nog weinig verbetering in pieken en dalen. Wellicht als het kouder wordt beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is bovenstaande serieus, verwarmen in juli.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:13
amarkest schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:13:
[...]

Draait nu een aantal dagen op War met buitenvoeler maar zie nog weinig verbetering in pieken en dalen. Wellicht als het kouder wordt beter.
Bij mij is het zo warm in huis dat hij sowieso niets doet. :) Op zich wil ik WAR wel gaan proberen, maar het kiezen van de juiste stooklijn is voor mij hogere wiskunde...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:16:
[...]

Bij mij is het zo warm in huis dat hij sowieso niets doet. :) Op zich wil ik WAR wel gaan proberen, maar het kiezen van de juiste stooklijn is voor mij hogere wiskunde...
Vergt tijd om de stooklijn juist te krijgen. Met Anna is het heel simpel : bij Instellingen ELGA in configuratie settings kun je kiezen. Vrij simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
Gieliovd520 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:27:
Kan iemand mij uitleggen of het een issue is en waarom, dat ik 14x2 leidingen heb voor vloerverwarming en radiatoren?
Er is een relatie tussen de flow en het vermogen dat een WP wil afgeven aan het water en omdat WP's met kleine deltaT willen werken betekend dat groter vermogen = grotere flow. Of het een probleem is hangt dus af van hoeveel warmte je huis verliest dat de WP moet compenseren en of de bijbehorende flow zonder al te veel moeite/herrie door je leidingen geperst kan worden.
Gieliovd520 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:27:
Ik wil naar een WP over, maar maak me zorgen of ik wel voldoende flow kan realiseren. En zo niet, helpt een buffervat dan nog waarmee ik dan hydraulisch ontkoppel?
Voor de flow helpt het altijd, maar als je WP meer warmte in je buffervat stopt dan je eruit haalt met je secundaire circuit, dan zal de temperatuur van het vat stijgen en de WP uitgaan op te hoge retour temperatuur.
Als het vat groot genoeg is zal dit niet al te vaak zijn, als het te klein is, gaat je WP pendelen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Die pieken en dalen ga je gewoon houden daar doe je niks aan.
Daar is de elga of eigenlijk een CV ketel thermostaat te beperkt voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 08:09
Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Je maakt mij nieuwsgierig.
Wat is de theorie hier achter en wat voor thermostaat zou dit kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Daarom iig een buffervat in de planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
[...]

Is er iets mis met de isolatie in je huis dat je nu aan het stoken bent? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:15:
[...]

Is er iets mis met de isolatie in je huis dat je nu aan het stoken bent? :?
😎 beetje testen met nwe buitenvoeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
amarkest schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:13:
[...]

Daarom iig een buffervat in de planning
f
Wat wil je met een buffervat gaan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:36:
[...]
f
Wat wil je met een buffervat gaan oplossen?
Pieken en dalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Maar dat gaat een buffervat toch niet oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Maar dat gaat een buffervat toch niet oplossen?
Vlakt het af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
PentaClover schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Er is een relatie tussen de flow en het vermogen dat een WP wil afgeven aan het water en omdat WP's met kleine deltaT willen werken betekend dat groter vermogen = grotere flow. Of het een probleem is hangt dus af van hoeveel warmte je huis verliest dat de WP moet compenseren en of de bijbehorende flow zonder al te veel moeite/herrie door je leidingen geperst kan worden.

[...]

Voor de flow helpt het altijd, maar als je WP meer warmte in je buffervat stopt dan je eruit haalt met je secundaire circuit, dan zal de temperatuur van het vat stijgen en de WP uitgaan op te hoge retour temperatuur.
Als het vat groot genoeg is zal dit niet al te vaak zijn, als het te klein is, gaat je WP pendelen.
Thanks, duidelijke uitleg. Leidingruis is inderdaad weer een ding als de flow/druk te hoog wordt. Dat moet de praktijk uitwijzen dan.

Het is een vrij groot huis, maar momenteel wordt niet overal verwarmd omdat de kamers leegstaan.

Je beschrijving van de buffer is ook wel duidelijk ja, goed punt. Je kunt de batterij wel blijven laden, maar als je niet afneemt dan houdt het op. Duidelijk.

Ik heb diverse transmissie/energieverlies berekeningen gemaakt en kom op heel verschillende vermogens. Bij de een kom ik met 8KW uit, bij de ander 22KW.

Wat de radiatoren en vloer aan capaciteit hebben moet ik ook nog even een keer voor gaan zitten.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Wat vinden de kenners onder ons hier nou van?

https://www.bluesolid.nl/...ogen-9~kW~-~1~ph~-~560~m3

Volgens mij is het best een fatsoenlijk apparaat. Als ik @cbr1000rr hier moet geloven met een Toshiba compressor en ziet het er intern goed uit. Ik kan op internet erg weinig vinden over de unit, ook kom ik niet verder dan prestaties met 7 graden buiten. -2 of -10 kan ik niet vinden.

Kosten €2799 minus €2100 subsidie. Een 9KW warmtepomp voor €700 is toch wel erg weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
Gieliovd520 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:32:

Volgens mij is het best een fatsoenlijk apparaat. Als ik @cbr1000rr hier moet geloven met een Toshiba compressor en ziet het er intern goed uit. Ik kan op internet erg weinig vinden over de unit, ook kom ik niet verder dan prestaties met 7 graden buiten. -2 of -10 kan ik niet vinden.

Kosten €2799 minus €2100 subsidie. Een 9KW warmtepomp voor €700 is toch wel erg weinig.
Zeker goedkoop maar als ik jou was zou ik navraag doen wat het apparaat doet bij temperaturen onder 0. Ik heb nu een Elga, prima apparaat maar met de kennis die ik nu heb zou ik wat anders kiezen(overigens staat in de specificaties van de Elga keurig wat die doet bij die temperaturen) want ik kom dus net te kort als het wat kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz

Op de genoemde meldcode zit €1900 subsidie. Nog steeds niet gek natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Bo0bz schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:22:
[...]
Op de genoemde meldcode zit €1900 subsidie. Nog steeds niet gek natuurlijk.
Ik denk dat je dan ook zo'n beetje alle pluspunten genoemd hebt...Want:
  • Heeft ie wel een inverter? Of gaat dit ding alleen aan-uit?
  • Geschikt voor full-electric ... als je er 3 of 6 kW backupheaters bij zet.
  • Veel herrie (65(!) dB op 1 meter, op die afstand zit onze Metsubsidie op slechts 43 dB). Ik hoop niet dat mijn buren ooit zo'n onding gaan aanschaffen.
  • Alleen het vermogen bij +7°C wordt genoemd. Wat doet ie bij -7, of -10?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 15-07-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr1000rr
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 09:38

Even in de technische gegevens van mijn apparaat gekeken (9kW).
Bij een aanvoertemperatuur van 30 graden geeft de fabrikant het volgende aan:

7 graden: COP4.3
1 graad: COP3.1
-7 graden: COP2.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr1000rr
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 09:38
Andrehj schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:53:
[...]

• Veel herrie (65(!) dB op 1 meter, op die afstand zit onze Metsubsidie op slechts 43 dB). Ik hoop niet dat mijn buren ooit zo'n onding gaan aanschaffen.
Het is een inverter warmtepomp, en inderdaad het is niet de stilste. Voor mij geen probleem zonder buren aan de kant waar de pomp staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:29
[...]

Per 1 januari 2021 gelden nieuwe geluidsnormen o.a. voor L/W-warmtepompen.
Op de erfgrens mag dan maximaal 40 dBA te meten zijn.
Ik denk dat je met 65 dBA op een meter afstand wel een heel grote afstand tot de erfgrens nodig hebt,
met een rijtjeshuis sowieso geen kans.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
dunklefaser schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Per 1 januari 2021 gelden nieuwe geluidsnormen o.a. voor L/W-warmtepompen.
Op de erfgrens mag dan maximaal 40 dBA te meten zijn.
Ik denk dat je met 65 dBA op een meter afstand wel een heel grote afstand tot de erfgrens nodig hebt,
met een rijtjeshuis sowieso geen kans.
45 overdag, 40 in de avond. Is gewijzigd. zie https://www.installatie.n...t-naar-45-db-op-erfgrens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
[...]

Allemaal terechte vragen... Ik heb de specs opgevraagd maar ik kom daar niet uit. 3 pagina's met verschillende getallen...

https://gofile.io/d/iopNfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Wat adviseren jullie voor de SWW run die mijn Loria maakt? Die staat vanuit de fabriek ingesteld op een run tussen 00;00 - 05:00 en een tweede run van 15:00 - 17:00. Mij lijkt de run in de nacht een 'dure' run gezien de temperatuur 's nachts lager is dan overdag. Ook moet ik dan in het geval van afbouw salderen de uren 's nachts betalen. Kan ik af met een SWW run einde van de middag? We gebruiken overdag natuurlijk warm water maar douchen 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:57
Geen idee of ik een nieuw topic moet openen of dat er hier mensen zijn met wat ervaringen:

We hebben in 2015 een woning uit 2008 gekocht. Vloerverwarming op de begane grond, radiatoren op de eerste verdieping. Op de eerste verdieping verwarmen we zelden.

In 2017 hebben we een ELGA laten installeren die sindsdien Stand-alone het hele huis verwarmt. In de winter van 2017-2018 heeft de CV ketel slechts op 2 dagen aangestaan om bij te verwarmen. In 2018 is de CV ketel volledig los gekoppeld en heeft @koevlaas2 een R32 Daikin geplaatst om de koudste en warmste dagen wat aangenamer te maken op de eerste etage en begane grond. De elga pompt nog wel water door de radiatoren op de eerste verdieping.

We gaan nu eind dit jaar een verdieping bijplaatsen (plat dak opbouw). Ruim 40m2. Deze moet dus verwarmt worden. De vraag is hoe?

*Er hangt natuurlijk een CV ketel (van ruim 12 jaar oud) die we weer kunnen aan slingeren. (Goedkope optie)
*Een Warmtepomp boiler voor de douche lijkt nu met de extra ruimte die we krijgen eindelijk mogelijk. (MV aanwezig)
*Het liefst verwarm ik de bovenverdieping met een warmtepomp via Vloerverwarming.
*Het liefst heb ik ook een extra airco op de nieuwe zolder

Als ik zo mijn wensen naast elkaar zet zit ik straks met 4 buiten units op het dak. Want ik wil de elga en Daikin natuurlijk wel houden. Zijn er andere optie, die wellicht ook werken.

Een Lucht/Lucht verwarming als hoofdverwarming heeft zeker geen voorkeur. Anders zat ik niet in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-10 12:52
Een tijdje geleden had ik opgezocht wat nodig was qua bedrading voor de LG 7 / 9 kw monoblock, toen ben ik uitgekomen op 3x 2.5mm2.
Nu krijg ik echter nergens meer teruggevonden wat nodig is, behalve op 1 plek waar 3x 4.0mm2 staat.

Weet 1 van jullie waar ik de juiste info kan vinden hiervoor? Als dit namelijk 3x 4.0 mm2 is, dan moet ik op korte termijn even een kabel gaan vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik heb even kort gezocht maar niet snel een passend antwoord gevonden. Ik ga een nieuwbouwhuis kopen, dat standaard met een aansluiting op het warmtenet komt voor warm water en verwarming van de vloerverwarming op elke verdieping. Ik zie dat warmtenet nu al niet zitten om uiteenlopende redenen, maar ik zit er voorlopig toch aan vast. Nu ik nog zaken kan aanpassen aan de indeling van het huis vroeg ik me af of ik met bepaalde (loze) leidingen en aansluitingen me toch al enigszins kan voorbereiden op een warmtepomp in de toekomst.

Het betreft een tussenwoning met 2 lagen en een kap en een tuin met berging. Warmtenet aansluiting komt aan de voorkant van het huis bij de meterkast. Op zolder komt WTW Ventilatie en is redelijk wat ruimte voor een toekomstige boiler. Hiervoor wil ik sowieso extra waterleidingen laten leggen, er gaat al een koudwater leiding en een afvoer naar de zolder voor wasmachine.

Aan de achterkant komt ook een uitbouw van 2,4 bij 5,7 (breedte van het huis) grenzend aan te tuin, dus mijn eerste idee zou zijn dat de beste plek voor een warmtepomp misschien op het dak van de uitbouw zou zijn.

Vraag is dus, is het überhaupt een optie in de toekomst en wat zou ik de aannemer dan nu al moeten laten regelen? 3-fase aansluiting in de meterkast heb ik ook al gelezen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Thanks! Geldt dat ook voor het 9kw model? Of zou die dan net te hoog uitkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bo0bz schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:38:
Wat adviseren jullie voor de SWW run die mijn Loria maakt? Die staat vanuit de fabriek ingesteld op een run tussen 00;00 - 05:00 en een tweede run van 15:00 - 17:00. Mij lijkt de run in de nacht een 'dure' run gezien de temperatuur 's nachts lager is dan overdag. Ook moet ik dan in het geval van afbouw salderen de uren 's nachts betalen. Kan ik af met een SWW run einde van de middag? We gebruiken overdag natuurlijk warm water maar douchen 's avonds.
Ik doe eenmaal per dag om 1400 om 3 redenen.

T buiten het hoogst, dus betere COP
meeste pv opwek
Minste last van geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
rolandmegens schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:56:
[...]

Thanks! Geldt dat ook voor het 9kw model? Of zou die dan net te hoog uitkomen?
Geen momoblok data bij de hand.

De Maximum Running Current voor een 9kW split is 23A (dus met begrenzing dip-switch UIT)

De Peak Control Running Current voor een 9kW split is 15A (dus met begrenzing dip-switch AAN)
Met begrenzing dip-switch AAN, past het op een 16A automaat en is 2,5mm2 voldoende.

Mogelijk ...... werkt het ook probleemloos met begrenzing dip-switch UIT en gaat het om een 23A worst-case piek waarde as pinksteren en pasen op 1 dag vallen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
BasvanS schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:06:
Geen idee of ik een nieuw topic moet openen of dat er hier mensen zijn met wat ervaringen:

We hebben in 2015 een woning uit 2008 gekocht. Vloerverwarming op de begane grond, radiatoren op de eerste verdieping. Op de eerste verdieping verwarmen we zelden.

In 2017 hebben we een ELGA laten installeren die sindsdien Stand-alone het hele huis verwarmt. In de winter van 2017-2018 heeft de CV ketel slechts op 2 dagen aangestaan om bij te verwarmen. In 2018 is de CV ketel volledig los gekoppeld en heeft @koevlaas2 een R32 Daikin geplaatst om de koudste en warmste dagen wat aangenamer te maken op de eerste etage en begane grond. De elga pompt nog wel water door de radiatoren op de eerste verdieping.

We gaan nu eind dit jaar een verdieping bijplaatsen (plat dak opbouw). Ruim 40m2. Deze moet dus verwarmt worden. De vraag is hoe?

*Er hangt natuurlijk een CV ketel (van ruim 12 jaar oud) die we weer kunnen aan slingeren. (Goedkope optie)
*Een Warmtepomp boiler voor de douche lijkt nu met de extra ruimte die we krijgen eindelijk mogelijk. (MV aanwezig)
*Het liefst verwarm ik de bovenverdieping met een warmtepomp via Vloerverwarming.

Als ik zo mijn wensen naast elkaar zet zit ik straks met 4 buiten units op het dak. Want ik wil de elga en Daikin natuurlijk wel houden. Zijn er andere optie, die wellicht ook werken.

Een Lucht/Lucht verwarming als hoofdverwarming heeft zeker geen voorkeur. Anders zat ik niet in dit topic.
Als je de opbouw een hele hoge isolatiewaarde geeft, neemt je warmteverlies wellicht nauwelijks toe.
Dan kan je vloerverwarming nemen en die op het bestaande circuit aansluiten.
Geen extra capaciteit nodig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Domosapiens schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:19:
[...]

Geen momoblok data bij de hand.

De Maximum Running Current voor een 9kW split is 23A (dus met begrenzing dip-switch UIT)

De Peak Control Running Current voor een 9kW split is 15A (dus met begrenzing dip-switch AAN)
Met begrenzing dip-switch AAN, past het op een 16A automaat en is 2,5mm2 voldoende.

Mogelijk ...... werkt het ook probleemloos met begrenzing dip-switch UIT en gaat het om een 23A worst-case piek waarde as pinksteren en pasen op 1 dag vallen ...
Oke dankje! Dan ga ik voor nu gewoon uit van 2.5mm2 (of koevlaas moet bij de installatie het toch anders willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
BarryH schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:25:
[...]

Als je de opbouw een hele hoge isolatiewaarde geeft, neemt je warmteverlies wellicht nauwelijks toe.
Dan kan je vloerverwarming nemen en die op het bestaande circuit aansluiten.
Geen extra capaciteit nodig
Zou dat kunnen Dak is hier ongeveer RC 3.0 denk ik.. krijg natuurlijk ook een dak terug..? En 4 muren, houtskelet bouw met Keralit op de gevel, hoeveel isolatie moet er dan wel niet in..

[ Voor 10% gewijzigd door BasvanS op 17-07-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Als je van rc 3 naar 6 gaat kan je tweemaal het aantal m2 wand/ dak hebben voor hetzelfde warmteverlies
Passief bouw is rc 9 of 10. Ik zou daar eens naar kijken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
BarryH schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:11:
Als je van rc 3 naar 6 gaat kan je tweemaal het aantal m2 wand/ dak hebben voor hetzelfde warmteverlies
Passief bouw is rc 9 of 10. Ik zou daar eens naar kijken
RC 9 met hsb? Ik wil nog wel wat ruimte over houden he ;)

Hmm.. 24 cm dikke wand is nog wel te doen, dan raak ik nog het dak aan verlies kwijt.. Bestaande airco naar de zolder, nieuwe airco beneden als backup verwarming en koeling aldaar.

Dan heb ik alleen een Airco aan te schaffen en een warmtepomp boiler..

[ Voor 28% gewijzigd door BasvanS op 17-07-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:08
BasvanS schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:50:
[...]

RC 9 met hsb? Ik wil nog wel wat ruimte over houden he ;)

Hmm.. 24 cm dikke wand is nog wel te doen, dan raak ik nog het dak aan verlies kwijt.. Bestaande airco naar de zolder, nieuwe airco beneden als backup verwarming en koeling aldaar.

Dan heb ik alleen een Airco aan te schaffen en een warmtepomp boiler..
Andere optie zou kunnen zijn om de Elga in te wisselen voor een 5kW monoblock van Panasonic of LG. Dat kost ook niet al te veel en daarmee heb je een stuk meer vermogen bij lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Heronimo schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Andere optie zou kunnen zijn om de Elga in te wisselen voor een 5kW monoblock van Panasonic of LG. Dat kost ook niet al te veel en daarmee heb je een stuk meer vermogen bij lage temperaturen.
Hmm, dan schrijf ik heel veel af op de Elga in 3 jaar tijd. Beetje zonde EN dan heb ik geen Airco beneden of op zolder.. Of die moet ik dan ook nog aanschaffen, Het hele huis is nu maar 105m2 en word dus slechts 150m2. niet super groot allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
BasvanS schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:28:
[...]

Hmm, dan schrijf ik heel veel af op de Elga in 3 jaar tijd. Beetje zonde EN dan heb ik geen Airco beneden of op zolder.. Of die moet ik dan ook nog aanschaffen, Het hele huis is nu maar 105m2 en word dus slechts 150m2. niet super groot allemaal.
Nu ik je eerdere post nog een keer lees denk ik eigenlijk dat je het wel gaat redden. Ik weet niet precies hoeveel kW de Daikin is, maar waarschijnlijk levert die bij min 10 op z'n minst evenveel vermogen als de ELGA. Aangezien je het met de ELGA alleen al bijna haalde zit je nu waarschijnlijk ruim.

Je zou het gewoon aan kunnen kijken en eventueel een single split kunnen installeren voor de zolder mocht je het niet comfortabel kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Iemand ideen over welke Ta sensor in Homey app via 433 mhz te lezen is?

Zoiets als deze https://www.conrad.nl/p/t...VmCXyNyGBVq4aAioCEALw_wcB

Update: werkt goed. Elke 30 sec een Ta waarde in Homey.

[ Voor 75% gewijzigd door amarkest op 21-07-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 12:47
BasvanS schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:06:

Toch de ELGA verkopen en een betere (krachtigere) WP erin, ketel kan weg :*)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:42

Wuursj

want worst is al bezet

Even over het electrisch aansluiten van de WP. Mijn installaltie manual geeft 3 verbindingen aan naar de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jQ7ZCwA.png

Nu vind ik een losse groep alleen voor de binnenuit zonder elec element een beetje onzin, dat verbruikt nauwelijks wat. Echter voor de monitoring lijkt me het beter om binnen- en buiten unit op een groep te zetten en het electrische element op een aparte groep (die vooral uit zal staan). Echter moet wel de hele binnenunit met een werkschakelaar uit kunnen. Je krijgt dan twee groepen in een 4 polige werkschakelaar wat eigenlijk niet mag:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H4cBKqN.png

Toch maar de binnenunit combineren met element? Of de regels iets minder strikt nemen?
Het lijkt mij handig om het element los van de rest te kunnen monitoren met een meter in de groepenkast.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb geen meter op mijn element, vooral omdat ik deze groep nog nooit heb aangezet. Wel aan laten leggen, maar in het begin (2017) eens "voorlopig" uitgezet, en na ruim 3 jaar blijkt het element (nog) niet nodig te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 22:00
Wij overwegen ook een warmtepomp. We zijn een beetje aan t rondsnuffelen en op zoek naar installateurs (Utrecht). Echter, veel bedrijven geven aan dat dit buiten de regio valt. Ook die uit de OP.. Gek zo midden in het land want ik zou verwachten dat er keuze zat was..

Jullie nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 22:17
@Wuursj Ik kan alleen zeggen hoe het bij de Mitsu is, en denk dat dit op jouw merk ook zo kan: de voeding voor de binnen unit, komt met een dun snoer vanuit de buitenunit, en die zal weinig stroom trekken, want is alleen voor de electronica en de pomp; blijft over het verwarmingselement, dat IN de kast van de binnen unit uit gezet kan worden met de ingebouwde zekering en ALS.
Maar net als bij @Grolsch heb ik dat element niet aangesloten, en ook niet nodig gehad. Je zou dan, als je dit doet zoals bij Mitsubishi, met 1 werkschakelaar bij de buiten unit doen, en 1 bij de binnen unit.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Denk dat hij druk is. Heb hem namelijk al eens een berichtje gestuurd maar geen reactie gehad. Ben zelf ook op zoek naar een installateur in dezelfde regio (iets noordelijker van Utrecht).

Zelf nu aan het kijken welke warmtepomp het meest geschikt zou zijn voor ons huis. De situatie:

- tussenwoning uit 1907, 3 woonlagen, totaal 112m²
- bovenste twee verdiepingen inmiddels goed geïsoleerd (Rc dak >5 en Rc gevel >4)
- benedenverdieping nu nog niet (extra) geïsoleerd, allen dubbel glas. Betonnen vloer direct op zand. Dit deze verdieping gaan we binnenkort volledig isoleren, zowel de gevel als de vloer.
- huidige gasverbruik 950-1000m³ per jaar, waarbij we in de winter meestal op 19,5 graden zitten op de benedenverdieping en 's nachts naar 16 graden verlagen ivm slechte isolatie
- inschatting verbruik voor SWW is 125-150m³ per jaar

Op basis van de vuistregel uit de OP (jaarverbruik*8)/1650 zou ik 4,84kW = 5kW nodig hebben. Op een Belgische site (klik) kwam ik een tool voor warmteverliesberekening tegen en als ik m'n gegevens daar invoer kom ik op een verwarmingvraag van 4,3kW uit.

Vraag aan jullie: is deze 5kW voor een warmtepomp realistisch of moet ik voor de zekerheid iets groter gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
KappuhH schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Denk dat hij druk is. Heb hem namelijk al eens een berichtje gestuurd maar geen reactie gehad. Ben zelf ook op zoek naar een installateur in dezelfde regio (iets noordelijker van Utrecht).

Zelf nu aan het kijken welke warmtepomp het meest geschikt zou zijn voor ons huis. De situatie:

- tussenwoning uit 1907, 3 woonlagen, totaal 112m²
- bovenste twee verdiepingen inmiddels goed geïsoleerd (Rc dak >5 en Rc gevel >4)
- benedenverdieping nu nog niet (extra) geïsoleerd, allen dubbel glas. Betonnen vloer direct op zand. Dit deze verdieping gaan we binnenkort volledig isoleren, zowel de gevel als de vloer.
- huidige gasverbruik 950-1000m³ per jaar, waarbij we in de winter meestal op 19,5 graden zitten op de benedenverdieping en 's nachts naar 16 graden verlagen ivm slechte isolatie
- inschatting verbruik voor SWW is 125-150m³ per jaar

Op basis van de vuistregel uit de OP (jaarverbruik*8)/1650 zou ik 4,84kW = 5kW nodig hebben. Op een Belgische site (klik) kwam ik een tool voor warmteverliesberekening tegen en als ik m'n gegevens daar invoer kom ik op een verwarmingvraag van 4,3kW uit.

Vraag aan jullie: is deze 5kW voor een warmtepomp realistisch of moet ik voor de zekerheid iets groter gaan?
Denk wel realistisch qua vermogen, en zeker als je ook nog van plan bent om verder te gaan isoleren.

Belangrijker is misschien het afgifte vermogen. Heb je vloerverwarming of radiatoren? En tot welke temperatuur moet de ketel om het hartje winter warm te krijgen?

Als je voor een monoblock van bijvoorbeeld Panasonic of LG zou gaan dan kan de loodgieter uit de buurt hem waarschijnlijk wel aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 20-07-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:28
Mijn SWW gaat dagelijsk om 13.00uur. Hogere buitentemperatuur en zonnepanelen stroom in de meeste gevallen. Standaard stond dit ook op nacht, de installateur was best verbaasd toen ik dat niet wilde, want goedkope nachtstroom dacht hij..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Wuursj schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:32:
Even over het electrisch aansluiten van de WP. Mijn installaltie manual geeft 3 verbindingen aan naar de meterkast:
[Afbeelding]

Nu vind ik een losse groep alleen voor de binnenuit zonder elec element een beetje onzin, dat verbruikt nauwelijks wat. Echter voor de monitoring lijkt me het beter om binnen- en buiten unit op een groep te zetten en het electrische element op een aparte groep (die vooral uit zal staan). Echter moet wel de hele binnenunit met een werkschakelaar uit kunnen. Je krijgt dan twee groepen in een 4 polige werkschakelaar wat eigenlijk niet mag:

[Afbeelding]

Toch maar de binnenunit combineren met element? Of de regels iets minder strikt nemen?
Het lijkt mij handig om het element los van de rest te kunnen monitoren met een meter in de groepenkast.
Net als @Grolsch mijn elektrische naverwarmer is nooit aangesloten en die heb ik in de bijna 6 jaar met WP ook nooit gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
Hmm, @koevlaas2 reageerde eens op mijn vraag (ook regio Utrecht) dat hij het druk had. Dat was 22 juni en daarna niks meer vernomen. Ben benieuwd of hij wel op een vraag van @ID-College gaat reageren.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-10 22:00
sjimmie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Hmm, @koevlaas2 reageerde eens op mijn vraag (ook regio Utrecht) dat hij het druk had. Dat was 22 juni en daarna niks meer vernomen. Ben benieuwd of hij wel op een vraag van @ID-College gaat reageren.
Ik heb hem geen vraag gesteld :) Ik hoopte eigenlijk dat mensen mij hier konden helpen, maar vooralsnog lijkt de spoeling in deze regio erg dun (en de prijs waarschijnlijk hoog :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@No Hands @Grolsch Ga dan toch mijn SWW run alleen overdag instellen. Nu een paar dagen bekeken en zie de noodzaak van de nachts verwarming ook niet. Het vat is na een douche/bad ronde 's avonds nog 46 graden. Valt er overigens te meten hoeveel er nog in het vat zou zitten?

Vraag van andere aard. Mijn Loria staat aangesloten op een plugwise ADAM/LISA. Op een of andere manier gaat de WP niet aan als ik in de plugwise de verwarming aanzet om te testen. Netjes een radiatortje in beeld wat betekent dat hij gaat verwarmen maar op de WP geen enkel respons. Kan wel in de app andere zaken uitlezen zoals temp SWW, aanvoer/retour temp. Krijg maar geen respons van plugwise en hoop dat iemand hier wellicht een oplossing weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heronimo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:40:
[...]

Denk wel realistisch qua vermogen, en zeker als je ook nog van plan bent om verder te gaan isoleren.

Belangrijker is misschien het afgifte vermogen. Heb je vloerverwarming of radiatoren? En tot welke temperatuur moet de ketel om het hartje winter warm te krijgen?

Als je voor een monoblock van bijvoorbeeld Panasonic of LG zou gaan dan kan de loodgieter uit de buurt hem waarschijnlijk wel aansluiten.
Op de begane grond komt overal vloerverwarming. Op de eerste verdieping heb ik vloerverwarming in de badkamer (wel aangelegd maar nog niet aangesloten) en de rest radiatoren. Ben dus ook nog zoekende hoe ik dat het beste kan doen. Tot nu toe heb ik de radiatoren boven eigenlijk nog nooit nodig gehad. Mijn idee was om eens te kijken of die met bijv 35 graden al iets doen, evt met een ventilator op de radiator. Of is dat een slecht idee?

Iemand nog een idee naar welke 5kW monoblocks ik momenteel het beste kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
KappuhH schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Op de begane grond komt overal vloerverwarming. Op de eerste verdieping heb ik vloerverwarming in de badkamer (wel aangelegd maar nog niet aangesloten) en de rest radiatoren. Ben dus ook nog zoekende hoe ik dat het beste kan doen. Tot nu toe heb ik de radiatoren boven eigenlijk nog nooit nodig gehad. Mijn idee was om eens te kijken of die met bijv 35 graden al iets doen, evt met een ventilator op de radiator. Of is dat een slecht idee?

Iemand nog een idee naar welke 5kW monoblocks ik momenteel het beste kan kijken?
Ik zou kijken naar Panasonic of LG. Die worden hier veel besproken op het forum en zijn 'relatief' makkelijk aan te sluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Bo0bz op 20-07-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
KappuhH schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:55:
[...]

Dat is zeker geen slecht idee. Er is een uitgebreid topic waarin het boosten van radiatoren met grote computerventilatoren besproken word: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Verder zou ik even in het Panasonic monoblock topic kijken: Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Bo0bz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:51:
@No Hands @Grolsch Ga dan toch mijn SWW run alleen overdag instellen. Nu een paar dagen bekeken en zie de noodzaak van de nachts verwarming ook niet. Het vat is na een douche/bad ronde 's avonds nog 46 graden. Valt er overigens te meten hoeveel er nog in het vat zou zitten?
Volgens mij is het geen kwestie van dat er daadwerkelijk een hoeveelheid liters inzit, dat tapwater gaat door een spiraal die in warm water zit en dat water in de spiraal wordt dan opgewarmd doordat het door dat vat met heet water loopt. Op een gegeven moment koelt het vat af en krijgt de spiraal het niet meer warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
No Hands schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:40:
[...]

Volgens mij is het geen kwestie van dat er daadwerkelijk een hoeveelheid liters inzit, dat tapwater gaat door een spiraal die in warm water zit en dat water in de spiraal wordt dan opgewarmd doordat het door dat vat met heet water loopt. Op een gegeven moment koelt het vat af en krijgt de spiraal het niet meer warm.
Oké ik ken de werking niet zo goed maar dacht dat de WP warm water door het spiraal heen laat lopen wat op zijn beurt het vat langzaam op warmt. ik dacht dat naar mate je warm water gebruikt het vat wordt aangevuld met nieuw kraanwater waardoor de temperatuur langzaam zakt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 22:17
Bo0bz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:47:
[...]

Oké ik ken de werking niet zo goed maar dacht dat de WP warm water door het spiraal heen laat lopen wat op zijn beurt het vat langzaam op warmt. ik dacht dat naar mate je warm water gebruikt het vat wordt aangevuld met nieuw kraanwater waardoor de temperatuur langzaam zakt :+
dat is ook de normale gang van zaken: een grote voorraad warm water.
Wat @No Hands beschrijft , is een andere mogelijkheid, noemt men een hygiene boiler,( https://2-improve.com/wp-...2015/02/hygieneboiler.jpg ) maar die oplossing komt weinig voor, dacht ik zo.

Als je de hoeveelheid warmwater in je boiler wilt weten, kan je er meerdere dompelbuisjes in schroeven, meestal minstens 3 stuks, en in elk dompelbuisje een thermo sensor van Ali, voor $1/stuk, of zo;Dan weet je ongeveer hoeveel water je in de boiler hebt zitten.

Die aflezing heb ik zelf ook, en al eerder gepost, zal even zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wl76flVXpp3uH42k8TsyHDEO_qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvXhvLeZggyFy8M9rfuxh7e0.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Heb die ook snel aangepast van mijn Loria 6008 Duo.

Staat nu op 12.00 tot 16.00 52 graden celcius
en om tussen 16.00 en 12.00 volgende dag 42 graden celcius.
Elke vrijdag middag gaat die naar 55 voor legionella run (door de tijd 12 uur naar voren te zetten omdat die vast staat in de nacht door Techneco)

Reden van 52 (ipv 55) in de week is het niet gebruiken van elektrisch element en 42 in de ECO tijdspanne omdat met de hysterie van 7 graden die tussendoor niet zomaar aanspringt. Na beetje proberen en testen is dit in principe de sweetspot voor ons met een 190L boilervat in een gezin van 3 (bad, douche met waterbesparende douchekop (deze https://niebla.nl/waterbesparende-handdouche/5-l-min/, was erg sceptisch maar doet wat ie moet doen) en regendouche).

Met de waterbesparende douchekop is het vat in princiepe nooit te koud om onder te douchen. Bij in bad gaan zet ik hem eerst een 20 minuten van te voren ff aan. Dan verwarmt die prima door.

Sinds februari dit jaar staat de buitenunit met Climeleon in de tuin en moet eerlijk zeggen dat ik er geen last van heb. Ook als ik in de tuin zit, hoor ik hem wel starten maar als die eenmaal loopt hoor ik hem niet meer (bij +20graden buiten temp)

TLDR

Plaatje verteld meer dan lang verhaal.....(waar btw mijn zoon vanochtend in bad zat zie grafiek)

Loria
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SK-tyLM2X1ATJ-1u_9obpbIYGY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/PTnjNWerBKaJdlzyFun64Oex.png?f=fotoalbum_small

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

oeps...vaute manier van wijzigen...

[ Voor 165% gewijzigd door stuffer op 20-07-2020 18:50 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
@stuffer Dat ziet er goed uit! Hier een 6008 met 300L vat. Zijn nu met z'n drieën en vanaf augustus verwachten we nog een kleintje. Ik ga eens experimenteren met het vat. Zeker bij verdwijnen van het salderen is het interessant om de run overdag te laten plaatsvinden.

Ook een mooi overzicht. Hoe heb je dat uit de Loria getrokken? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:47:
@stuffer Dat ziet er goed uit! Hier een 6008 met 300L vat. Zijn nu met z'n drieën en vanaf augustus verwachten we nog een kleintje. Ik ga eens experimenteren met het vat. Zeker bij verdwijnen van het salderen is het interessant om de run overdag te laten plaatsvinden.

Ook een mooi overzicht. Hoe heb je dat uit de Loria getrokken? ;)
Tis een beetje proberen denk ik. Jou vat is natuurlijk groter dus je marge is groter maar met een hysterie van 7 graden (in mijn geval tussen 12.00 en 16.00 tussen 45 en 52 graden en tussen 16.00 tot volgende dag 12.00 tussen de 35 en 42 graden) kom ik prima uit. Niemand heeft hier ooit koud gedoucht maar zeg er eerlijk bij dat wij setting 95 wel eens aan zetten voor een extra run als het ons uit komt. We slapen op zolder en even 4x een knopje indrukken is echt 3 seconden werk.

Daarbij loopt de loria normaal gesproken alleen om 12.00 in de middag op de normale dagen voor SWW.

Grappige van de grafiek is dat het ook zegt wat je al dacht. Richting de middag zie je de temperatuur oplopen buiten (thermometer hangt op noord aan dakkapel-zolder in de schaduw) en buitenunit staat in achtertuin op zuid en daarbij heb ik de tijd (met een natte vinger ongeveer) op 12.00 gezet om SWW runs te laten lopen.

Grafiek is een verzameling van Loria-> OTGW ([OTGW] OpenTherm gateway)-> Domoticz (->Grafana)-> I-Sense
Enige wat ik mis is een fancy hardware om verbruik mee te meten (liefst Z-wave).

Deze setup had ik al toen ik nog een vaillant ecotec 24/28 c had (en wat werkte). Dus een no-brainer om dit weer zo te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door stuffer op 20-07-2020 20:24 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Hangt van je situatie af.

Hier Loria 6010 met 300l boiler. SWW draait hier 2x per 24 uur, 1x begin vd avond en 1x begin vd nacht. Beide runs op ca 2 uur comfort, dan is ie makkelijk op temp. 2 runs ivm groot gezin. Begin vd avond omdat PV collector dan eerst kan verwarmen als t zonnig is. Korte run begin vd nacht voorkomt ook bij heel koud weer te lage binnentemperatuur begin vd ochtend. (Als ie tot 5 uur SWW op comfort temp houdt, dan heeft ie te weinig tijd om woning op te warmen). De standaard nachtrun van 5 uur is sowieso belachelijk lang. ;)

Paar maanden terug SWW comfort temp van 55 naar 52 graden aangepast. Scheelt bijna helft van kWh verbruik SWW element (Loria trekt m zelf niet naar 55 graden, ondanks belofte Techneco/verkoper). Dat is ook iets om op te letten.

Als saldering stopt, dan is overstap naar 1 run als zon schijnt wellicht optie, mits dit comfort de nek niet omdraait. :P

Edit:
Wat @Naalroc schetst, klopt voor Loria. Via de spiraal (of 2, met PV collector) wordt het water in de boiler verwarmd. Tap je warm water, dan wordt boiler van onderen bijgevuld met koud kraanwater.

En ter aanvulling op @stuffer herkenbaar, dat je uit grafieken en cijfers leuke wetenswaardigheden haalt. Hier draait ook een z-wave 3 fase meter voor stroomverbruik en indicatie COP, werkt leuk (zolang de pi van domoticz geen kuren heeft :o). Buiten comfort periode staat SWW hier trouwens op 47 graden, anders hadden we overdag in de keuken of voor snelle douche nog wel eens te koud water.

Voorbeeldje van hier van data via Domoticz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3oqyoX-eoM3mcyaKzF5cNsuVew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfpdbW6rQ36W9MDMHWEpVf1P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door overwinteraar op 20-07-2020 21:28 . Reden: Paar aanvullingen (ook op andere reacties) ]

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

overwinteraar schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:12:
[...]

Hangt van je situatie af.

Loria SWW draait hier 2x per 24 uur, 1x begin vd avond en 1x begin vd nacht. Beide runs op ca 2 uur comfort, dan is ie makkelijk op temp. 2 runs ivm groot gezin. Begin vd avond omdat PV collector dan eerst kan verwarmen als t zonnig is. Korte run begin vd nacht voorkomt ook bij heel koud weer te lage binnentemperatuur begin vd ochtend. (Als ie tot 5 uur SWW op comfort temp houdt, dan heeft ie te weinig tijd om woning op te warmen). De standaard nachtrun van 5 uur is sowieso belachelijk lang. ;)

Paar maanden terug SWW comfort temp van 55 naar 52 graden aangepast. Scheelt bijna helft van kWh verbruik SWW element (Loria trekt m zelf niet naar 55 graden, ondanks belofte Techneco/verkoper). Dat is ook iets om op te letten.

Als saldering stopt, dan is overstap naar 1 run als zon schijnt wellicht optie, mits dit comfort de nek niet omdraait. :P
Pcies dat laatste. Comfort wil ook wat ;-)

Welke tijden zijn dan "begin van de avond" en " begin van de nacht".

Wellicht dat ik mijn settings aanpas aan de bevindingen van mede-tweakers.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Net op basis van jullie oude berichten mijn probleem met de verwarming opgelost. Parameter 34 stond op 1 ipv 0. Daarom deed reageerde de WP niet op m'n plugwise thermostaat. Draai nu een proef run om te kijken of het werkt. De compressor schiet in ieder geval aan!

Pagina: 1 ... 106 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.