Bo0bz schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:38:
Wat adviseren jullie voor de SWW run die mijn Loria maakt? Die staat vanuit de fabriek ingesteld op een run tussen 00;00 - 05:00 en een tweede run van 15:00 - 17:00. Mij lijkt de run in de nacht een 'dure' run gezien de temperatuur 's nachts lager is dan overdag. Ook moet ik dan in het geval van afbouw salderen de uren 's nachts betalen. Kan ik af met een SWW run einde van de middag? We gebruiken overdag natuurlijk warm water maar douchen 's avonds.
Hangt van je situatie af.
Hier Loria 6010 met 300l boiler. SWW draait hier 2x per 24 uur, 1x begin vd avond en 1x begin vd nacht. Beide runs op ca 2 uur comfort, dan is ie makkelijk op temp. 2 runs ivm groot gezin. Begin vd avond omdat PV collector dan eerst kan verwarmen als t zonnig is. Korte run begin vd nacht voorkomt ook bij heel koud weer te lage binnentemperatuur begin vd ochtend. (Als ie tot 5 uur SWW op comfort temp houdt, dan heeft ie te weinig tijd om woning op te warmen). De standaard nachtrun van 5 uur is sowieso belachelijk lang.
Paar maanden terug SWW comfort temp van 55 naar 52 graden aangepast. Scheelt bijna helft van kWh verbruik SWW element (Loria trekt m zelf niet naar 55 graden, ondanks belofte Techneco/verkoper). Dat is ook iets om op te letten.
Als saldering stopt, dan is overstap naar 1 run als zon schijnt wellicht optie, mits dit comfort de nek niet omdraait.
Edit:
Wat @
Naalroc schetst, klopt voor Loria. Via de spiraal (of 2, met PV collector) wordt het water in de boiler verwarmd. Tap je warm water, dan wordt boiler van onderen bijgevuld met koud kraanwater.
En ter aanvulling op @
stuffer herkenbaar, dat je uit grafieken en cijfers leuke wetenswaardigheden haalt. Hier draait ook een z-wave 3 fase meter voor stroomverbruik en indicatie COP, werkt leuk (zolang de pi van domoticz geen kuren heeft

). Buiten comfort periode staat SWW hier trouwens op 47 graden, anders hadden we overdag in de keuken of voor snelle douche nog wel eens te koud water.
Voorbeeldje van hier van data via Domoticz:
[
Voor 26% gewijzigd door
overwinteraar op 20-07-2020 21:28
. Reden: Paar aanvullingen (ook op andere reacties) ]