Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.446 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekip
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-02 16:51
Heronimo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:58:
Aanvullend op @Grolsch, wil je ook gaan koelen? Bij koelen is de afgifte van de vloer per m2 een stuk lager dan bij verwarmen. Dus dan ver terug kunnen moduleren is wel echt een must.

Overigens staat voor een 2020 huis met WTW een kental van 25W/m2. Dus voor 9kW heb je het dan over een huis van 360m2?

@zeekip Ik zie dat het om een huis uit 2000 gaat. Weet je toevallig het gasverbruik van de vorige bewoners? Of het SJV dat de energieleverancier gebruikt voor je huis? Dat geeft vaak een goede indicatie van hoeveel capaciteit je nodig gaat hebben.
Het is ook zeker de bedoeling om te gaan koelen, Het gaat idd om een huis uit 2000 zonder WTW. Helaas hebben we beperkt wat aan de huidige gegevens omdat dat zonder vloerverwarming is en 2 mensen die wijngoed thuis zijn en wij gaan er met 3 in wonen die veel thuis zijn.

Ik ben ook niet heel bang voor vermogen te kort om het huis warm te stoken, en dan hebben we altijd een gashaard als backup.
Maak me meer zorgen om het vrouwtje dat graag 30min lekker staat te douchen. Dus ik denk dat we sowieso een doorstromen als backup gaan plaatsen. Echter is dan de vraag weer of die 2Kw van de LG helpt in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 21:09
zeekip schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Het is ook zeker de bedoeling om te gaan koelen, Het gaat idd om een huis uit 2000 zonder WTW. Helaas hebben we beperkt wat aan de huidige gegevens omdat dat zonder vloerverwarming is en 2 mensen die wijngoed thuis zijn en wij gaan er met 3 in wonen die veel thuis zijn.

Ik ben ook niet heel bang voor vermogen te kort om het huis warm te stoken, en dan hebben we altijd een gashaard als backup.
Maak me meer zorgen om het vrouwtje dat graag 30min lekker staat te douchen. Dus ik denk dat we sowieso een doorstromen als backup gaan plaatsen. Echter is dan de vraag weer of die 2Kw van de LG helpt in dit geval.
Als je de gasaansluiting er toch niet uit gaat gooien, waarom dan niet de ketel laten hangen voor tapwater? En dan een Panasonic monoblock van 5kW ophangen waarmee je 90% van de CV vraag opvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekip
Probleem daar mee is dat ik de huidige woning grondig ga verbouwen en de CV waar die nu hangt niet kan komen te hangen. En waar het buffer komt te staan kan ik lastig naar buiten met een rook kanaal.
Daarbij komt dat ik wel graag van het gas af wil als het “moet”. De haard is ook geschikt voor propaan en zal slechts sporadisch aan staan voor de gezelligheid.
Dus zoek ik graag naar een oplossing die volledig elektrisch alles opzich neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:43
BarryH schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:41:
@Aziraphale @amarkest
Gewoon techneco bellen.
Heb daar zelf een keer het kabeltje voor aansturing externe cv pomp gekocht. Binnen 2 dagen in huis voor redelijk bedrag

Bij storing op de printplaat voor de carrier aansturing (foutmelding = buitentemperatuur = 10 graden), kan je ze ook direct bellen voor een replacement.
@BarryH @amarkest

Ik heb ze gemailed en ze kunnen me er een opsturen voor 39 euro ex., wat stukken beter is dan hem aanschaffen via een installateur. Uiteraard adviseert Techneco om de montage van de voeler uit te laten voeren door de lokale installateur, maar als ik in de installateurshandleiding bekijk dan is het een kwestie van het ding met een 3-aderige afgeschermde kabel er aan knopen en de dipswitch omzetten. Het meest ingewikkelde lijkt me dan het kiezen van de soort kabel, tenzij de dikte niks uitmaakt je het ding met een simpele xmvk kabel aan kunt sluiten.

Aangezien mijn buitenunit op west hangt (en daardoor het grootste deel van de dag lekker in het zonnetje) denk ik dat ik het advies van Plugwise maar op ga volgen en een buitenvoeler laat komen. Baat het niet en zo...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Aziraphale schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:30:
[...]

@BarryH @amarkest

Ik heb ze gemailed en ze kunnen me er een opsturen voor 39 euro ex., wat stukken beter is dan hem aanschaffen via een installateur. Uiteraard adviseert Techneco om de montage van de voeler uit te laten voeren door de lokale installateur, maar als ik in de installateurshandleiding bekijk dan is het een kwestie van het ding met een 3-aderige afgeschermde kabel er aan knopen en de dipswitch omzetten. Het meest ingewikkelde lijkt me dan het kiezen van de soort kabel, tenzij de dikte niks uitmaakt je het ding met een simpele xmvk kabel aan kunt sluiten.

Aangezien mijn buitenunit op west hangt (en daardoor het grootste deel van de dag lekker in het zonnetje) denk ik dat ik het advies van Plugwise maar op ga volgen en een buitenvoeler laat komen. Baat het niet en zo...
Wat is de maximale kabellengte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:33:
[...]

Wat is de maximale kabellengte ?
Ik zou het niet weten, want dat staat niet in de installateurshandleiding. Maar aangezien je de voeler gebruikt op de noordkant van je woning als de buitenunit teveel in de zon hangt, mag ik toch hopen dat er een flinke lengte aan kabel aan kan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:46:
[...]

Ik zou het niet weten, want dat staat niet in de installateurshandleiding. Maar aangezien je de voeler gebruikt op de noordkant van je woning als de buitenunit teveel in de zon hangt, mag ik toch hopen dat er een flinke lengte aan kabel aan kan.
50mtr lees ik in een oudere handleiding

https://www.google.com/ur...Vaw0ECdKN74pPD_xAit-kme5b

TRB 10 buitentemperatuursensor
Afm. (l x b x d): 52 x 50 x 38 mm (zie onder)
Voeding: via 3-aderige (min. 0,14 mm2
)
afgeschermde kabel vanuit
TRP 10 printplaat, maximale
kabellengte is 50 m
R + / GND: 100 kΩ
R signaal / GND: 220 kΩ
Zowel tussen + / GND als tussen signaal / GND zit
een diode. Door weerstandsmeting zijn +, GND en
signaal te onderscheiden. Indien oneindig hoge
weerstand gemeten wordt meetpunten wisselen.

[ Voor 11% gewijzigd door amarkest op 06-07-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:57:
[...]

50mtr lees ik in een oudere handleiding

https://www.google.com/ur...Vaw0ECdKN74pPD_xAit-kme5b

TRB 10 buitentemperatuursensor
Afm. (l x b x d): 52 x 50 x 38 mm (zie onder)
Voeding: via 3-aderige (min. 0,14 mm2
)
afgeschermde kabel vanuit
TRP 10 printplaat, maximale
kabellengte is 50 m
R + / GND: 100 kΩ
R signaal / GND: 220 kΩ
Zowel tussen + / GND als tussen signaal / GND zit
een diode. Door weerstandsmeting zijn +, GND en
signaal te onderscheiden. Indien oneindig hoge
weerstand gemeten wordt meetpunten wisselen.
50m lijkt me lang genoeg. Maar hierboven staat dat hij vanuit de TRP 10 printplaat moet komen, maar als ik de huidige handleiding lees dan is het toch gewoon een kwestie van aansluiten op contacten 9, 10 en 11 van het rijtje onderop de Elga? Verder hoef je toch niets aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:05:
[...]

50m lijkt me lang genoeg. Maar hierboven staat dat hij vanuit de TRP 10 printplaat moet komen, maar als ik de huidige handleiding lees dan is het toch gewoon een kwestie van aansluiten op contacten 9, 10 en 11 van het rijtje onderop de Elga? Verder hoef je toch niets aan te sluiten?
Is een heel oude handleiding van voor de huidige ELGA's dacht ik (Toros)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
amarkest schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Is een heel oude handleiding van voor de huidige ELGA's dacht ik (Toros)
Dan zal het goed zitten. Er is namelijk ook nog zo'n apart kabeltje voor extra functies, maar volgens mij is die hier niet voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Voor diegene die overwegen een LG Therma V R32 aan te gaan schaffen wat ervaringsgegevens:

- stroomverbruik in stand off: 0 Watt. Niet goed te meten omdat stroomverbruik onder 5 Watt niet door mijn Qubino zwave smart meter wordt doorgegeven.
- stoomverbruik in stand on: 15 Watt
- stroomverbruik in stand on met pomp: 75 Watt. De on/off time van de pomp is regelbaar.

De app (wel de wifi module aanschaffen) heeft beperkte mogelijkheden:
- on/off
- mode instellen: Cooling, AI (=WAR met ruimtecompensatie), Heating
- setting kamertemperatuur of shift AI (-5 to +5)
- diagnose belangrijke functies. Handig, want dat kan niet met de controller zelf. Jammer is dat je alleen vinkjes terug krijgt en geen waardes.

De LG heeft geen eigen energiemeting helaas. De externe modbuscontroller is schreeuwend duur.

De controller geeft wel de TA en TR goed weer en de kamertemperatuur (ook voor eventuele 2e zone, zonnecollector of DWH). Binnen de controller zijn geen functies om interne waardes te meten (bv gemeten buitentemperatuur, debiet, koelmiddel, ....). Op zich zelf niet zo erg. De meeste tweakers kopen kWh-meters, temperatuursensoren en een Kamstrup warmtemeter.

Ik kan de werking nu niet verder controleren. De huidige buitentemperatuur zit tussen verwarmen en koelen in.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

JanAllElectric schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:33:

De app (wel de wifi module aanschaffen) heeft beperkte mogelijkheden:
- on/off
- mode instellen: Cooling, AI (=WAR met ruimtecompensatie), Heating
Kun jij hem via de app op koelen zetten?
Ik kan alleen AI en warmte selecteren.
Heb de app geinstalleerd en verbonden toen de koelmodus nog niet aangezet was, wellicht zit daar het manco dan... Zal hem eens opnieuw installeren en koppelen als dat bij jou inderdaad wel kan.

Edit: dat was het inderdaad, in het menu "product status bijwerken" geselecteerd en de koelmodus is nu ook zichtbaar en te selecteren :-)

[ Voor 11% gewijzigd door thido op 06-07-2020 22:22 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 21:50
thido schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan, het is niet voor niets dat er drie verschillende modellen op de markt zijn. Ik denk dat het bereik van de 9kW in zijn geheel hoger ligt dan de 7kW, den daarmee dus ook de ondergrens. Volgens mij is er verder ook geen enkel merk waarbij het op gaat wat je schrijft.

Ik las ook dat jij een 9kW i.p.v. de benodigde 7kW geleverd hebt gekregen.
Dat lijkt wellicht een fijne deal maar met een nieuwbouwhuis uit 2020 met 160m2 vloerverwarming, waarvan je aangeeft dat de bovenverdieping slechts sporadisch mee zal doen is het dat misschien toch niet.
Je hebt een flink huis straks maar heb je al eens uitgerekend hoeveel vermogen je kwijt kan in de vloer?

Wellicht wil @Grolsch even meedenken, die is daar goed in :-)
De LG heeft als het goed is hetzelfde als de Panasonic, dus dat de 7kw en 9kw identiek zijn. Ze hebben dus als het goed is hetzelfde minimale vermogen etc.
Bij ons huis zou de 7kw monoblock het goede model moeten zijn, dus dan zou de 9kw ook goed moeten gaan (behalve als er dus wel een verschil in zit, maar naar wat ik kan vinden is die er niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigern
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 11:02
jochemh schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:27:
Een installateur heeft mij recent 2 opties gegeven voor L/W WP voor een (vrijstaand) nieuwbouwhuis:
- Nefit Enviline Monoblock 9kW + 300l boiler + 50l buffervat: 13.550 euro
- Nibe F2120-12 + 270l boiler + 100l buffervat: 16.765 euro
Prijzen zijn inclusief installatie en vloerverwarming in gehele woning (en excl BTW)

Welk merk (Nefit of Nibe) en eventueel type zou de voorkeur hebben en waarom?
Er wordt mij verteld dat Nibe wat beter is, maar de meerprijs zie ik niet 1op1 terug in de prestaties.
Misschien is een IDM ook nog een optie, wij hebben nu sinds een jaar de IDM A3-11. Een heel groot voordeel van de IDM is dat de buitenunit zo goed als geruisloos is. Je moet echt met je oor heel dichtbij komen om iets te horen. De binnenunit, waar de compressor in zit is daarentegen wel wat minder stil, maar deze staat in dezelfde geïsoleerde ruimte als de wasmachine en droger, en is dan ook nauwelijks hoorbaar.

Wij hebben niet de optie genomen om te koelen, dit vonden wij de meerprijs niet waard. Wij hebben ook bijna altijd de vouwwand achter open (tuin op het zuiden), die zou met koelen dan dicht moeten blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik snap niet wat het voordeel is om de compressor binnen te hebben? Dat ding wil je toch JUIST buiten hebben?

Klinkt in mijn oren eerder als een nadeel, kheb liever dat de binnenunit geruisloos is dan de buitenunit.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Grolsch schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:44:

Klinkt in mijn oren eerder als een nadeel, kheb liever dat de binnenunit geruisloos is dan de buitenunit.
Hou er rekening mee, dat jij ruim woont en de buren op redelijke afstand zitten ;) .
Voor mensen die in binnensteden wonen ligt dat soms toch iets anders...

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Per ongeluk gepost in het lucht\lucht topic, even gekopieerd :).
Afgelopen dagen veel ingelezen en uitgezocht, maar ik ga toch de (langere termijn)experts eens vragen.

Ik ga binnenkort verhuizen; vrijstaand huis uit 1989 met vloerverwarming (75m2 (woonkamer, keuken, hal en toilet) + 9m2 (badkamer), radiatoren op de eerste verdieping (slaapkamers, ongeveer 80m2), CV uit 2003.

Verder ben ik eens gaan zoeken hoe ik dit nu het beste aan kan pakken en ik denk zelf dat een lucht warmtepomp inclusief boilervat goed zou moeten zijn.

Door de site van Vaillant (omdat huidige ketel in huidig huis ook van Vaillant is) en ik kwam uit op de:
VWL 125/6 A 400V icm VIH QW 190/6 E
Brochure hier: https://tools.vaillant.nl...us-a4-2020-01-1658883.pdf

Wat me echter verbaasd, is dat ik in dit topic vrijwel niemand hoor over deze Vaillant... Dmv het topic ben ik nog gaan zoeken naar de Techneco Loria Duo 6010, echter lijkt deze na de overname van Remeha niet helemaal meer goed te vinden te zijn.

Uiteindelijk wil ik voor het verbruik het huis voorzien van minimaal 20 zonnepanelen - dit kan later natuurlijk worden uitgebreid als het zou moeten.

Wat zou nou - volgens degenen die die topic al langer aanvullen - echt een go of no go zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door fredkroket op 07-07-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fredkroket schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:12:
Afgelopen dagen veel ingelezen en uitgezocht, maar ik ga toch de (langere termijn)experts eens vragen.

Ik ga binnenkort verhuizen; vrijstaand huis uit 1989 met vloerverwarming (75m2 (woonkamer, keuken, hal en toilet) + 9m2 (badkamer), radiatoren op de eerste verdieping (slaapkamers, ongeveer 80m2), CV uit 2003.

Verder ben ik eens gaan zoeken hoe ik dit nu het beste aan kan pakken en ik denk zelf dat een lucht warmtepomp inclusief boilervat goed zou moeten zijn.

Door de site van Vaillant (omdat huidige ketel in huidig huis ook van Vaillant is) en ik kwam uit op de:
Brochure hier: https://www.vaillant.nl/p...us-a4-2020-01-1658883.pdf

Wat me echter verbaasd, is dat ik in dit topic vrijwel niemand hoor over deze Vaillant... Dmv het topic ben ik nog gaan zoeken naar de Techneco Loria Duo 6010, echter lijkt deze na de overname van Remeha niet helemaal meer goed te vinden te zijn.

Uiteindelijk wil ik voor het verbruik het huis voorzien van minimaal 20 zonnepanelen - dit kan later natuurlijk worden uitgebreid als het zou moeten.

Wat zou nou - volgens degenen die die topic al langer aanvullen - echt een go of no go zijn? Daarnaast, zouden jullie indien mogelijk liever kiezen voor een lucht\water warmtepomp?
"Helaas! De door u opgevraagde pagina bestaat niet." krijg ik bij het klikken op je linkje.

je bent wel erg summier in het verstrekken van informatie :P

Om het juiste formaat (vermogen) WP te bepalen zul je moeten weten wat het warmteverlies is van je woning.
De makkelijkste methode is je huidige gasverbruik, weet je dit per jaar (als het kan verdeeld in CV/SWW/ evt. koken).

Heb je dit niet, dan graag aangeven hoe groot je woning is (in m3 en m2 vloeroppervlakte als het kan) en de genomen isolatiemaatregelen.

Eind jaren 80 woningen zijn nu by default niet denderend geïsolleerd.

Verder heb je het over een lucht warmtepomp, en later over lucht/water, wat wil je nu precies?

Kun jij je woning op dit moment warmhouden met een max Ta temperatuur van 40 graden? (Dit zou betekenen dat je afgiftesysteem geschikt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:28:
[...]

"Helaas! De door u opgevraagde pagina bestaat niet." krijg ik bij het klikken op je linkje.

je bent wel erg summier in het verstrekken van informatie :P

Om het juiste formaat (vermogen) WP te bepalen zul je moeten weten wat het warmteverlies is van je woning.
De makkelijkste methode is je huidige gasverbruik, weet je dit per jaar (als het kan verdeeld in CV/SWW/ evt. koken).

Heb je dit niet, dan graag aangeven hoe groot je woning is (in m3 en m2 vloeroppervlakte als het kan) en de genomen isolatiemaatregelen.

Eind jaren 80 woningen zijn nu by default niet denderend geïsolleerd.

Verder heb je het over een lucht warmtepomp, en later over lucht/water, wat wil je nu precies?

Kun jij je woning op dit moment warmhouden met een max Ta temperatuur van 40 graden? (Dit zou betekenen dat je afgiftesysteem geschikt is).
Gefixt!

Gasverbruik is helaas niet bekend, niet bij mij en niet bij de vorige eigenaar. Dit omdat het huis al meerdere jaren niet actief bewoond is geweest.

Daarnaast is de oppervlakte zoals benoemd en is de inhoud (ongeveer) 751m3, woonoppervlakte 158m2. De isolatie is standaard zoals het in die tijd was; dubbel glas, standaard dakisolatie, standaard muurisolatie.

k ben verward geweest door de termen, maar het gaat dus om lucht\water. Waar ik voor mezelf mee worstel; is het laten boren van een grondgebonden bron het waard tegenover een warmtepomp van (bijvoorbeeld) Vaillant die elektrisch ondersteund wordt.

Ik ga volgende week weer bij de woning kijken, dan zal ik meer informatie verzamelen voor het vervangen van de CV-ketel. Punt is dat het me goed lijkt direct dit te doen bij de verhuizing (dan kan ook meteen het gas eraf). Excuses voor de minimale informatie, maar ik ben bang dat ik me even als een echte newbie opgesteld heb in dit topic. Excuus! Binnenkort terug met meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo

Wat zou nou - volgens degenen die die topic al langer aanvullen - echt een go of no go zijn?
Hier zijn met name Panasonic en Mitsubishi warmtepompen populair vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding.

Als ik voor het gemak reken met 150m2 oppervlak in huis, isolatie van 1990 en mechanische ventilatie dan kom je met 80W/m2 op 12kW. Echter zie je dat dit meestal vrij ruim is omdat men de bovenverdieping niet 24/7 op 20 graden wil hebben. Daarnaast zijn er na de bouw wellicht nog extra isolatie aanpassingen gedaan.

Het gasverbruik van de laatste jaren kan je daarom een goede indruk geven van de daadwerkelijke vraag. Mijn gok zou zijn dat je met 9kW waarschijnlijk al een heel eind komt.

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/tabellen/indicatie_richtgetal_draaiuren_maand_overzicht_warmtepomp_weetjes.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Aanvullend, ik zou zeker kijken wat je aan extra isolatie maatregelen kan nemen. Daarmee bespaar je op de stookkosten, verhoog je het comfort en kan je met een kleinere en dus goedkopere warmtepomp uit.

De suggestie van @Tsurany uit het lucht-lucht warmtepompen topic is overigens ook nog wel een goede. Beneden bijvoorbeeld een 5 of 7kW monoblock voor verwarmen/koelen en tapwater. Boven een multisplit airco voor verwarmen/koelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Heronimo op 07-07-2020 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fredkroket schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:30:
[...]

Gefixt!

Gasverbruik is helaas niet bekend, niet bij mij en niet bij de vorige eigenaar. Dit omdat het huis al meerdere jaren niet actief bewoond is geweest.

Daarnaast is de oppervlakte zoals benoemd en is de inhoud (ongeveer) 751m3, woonoppervlakte 158m2. De isolatie is standaard zoals het in die tijd was; dubbel glas, standaard dakisolatie, standaard muurisolatie.

k ben verward geweest door de termen, maar het gaat dus om lucht\water. Waar ik voor mezelf mee worstel; is het laten boren van een grondgebonden bron het waard tegenover een warmtepomp van (bijvoorbeeld) Vaillant die elektrisch ondersteund wordt.

Ik ga volgende week weer bij de woning kijken, dan zal ik meer informatie verzamelen voor het vervangen van de CV-ketel. Punt is dat het me goed lijkt direct dit te doen bij de verhuizing (dan kan ook meteen het gas eraf). Excuses voor de minimale informatie, maar ik ben bang dat ik me even als een echte newbie opgesteld heb in dit topic. Excuus! Binnenkort terug met meer informatie.
Volgens mij ben je nog in de war met de termen :P

Je hebt een lucht/water warmtepomp, dat is zo'n ding die uit de buitenlucht met een buitenunit energie haalt en dit omzet naar warm water. In dit topic bivakeer je nu.

Je hebt een water/water warmtepomp, ook wel brine WP genoemd, voor deze warmtepompen moet je een bron laten boren, en deze haalt energie uit het water van de bron, en zet deze om naar warm water in de woning. Daarvoor moet je in dit topic zijn.

Dan heb je nog een lucht/lucht warmtepomp, dat is zo'n ding die uit de buitenlucht met een buitenunit energie haalt en dit omzet naar lucht, dat noemen we ook wel een airco, zie dit topic.

Een water/water (Brine) WP kan ik vrij kort over zijn, financieel niet interessant op dit moment, en technisch ben ik er geen voorstander van. De grebruikte bron (water) kan uitgeput raken, verkeerd gedimensioneerd zijn, lees het water/water topic maar eens goed door hoeveel "gezeur" er is met die dingen, en die boringen zijn ook nog eens peperduur.

lucht/lucht (airco) kan inderdaad confortabel zijn, en wint inderdaad met vlag en wimpel van de LW WP als het op koelen aankomt.

Voor warme voetjes met vloerverwarming (wat mij betreft toch de comfortabelste manier van verwarmen) gaat een LW WP met de eer strijken.

In dit topic zijn de Pana's en de Mitsu's de grootste hardlopers.
Voordeel Panasonic = de kleine modellen die erg ver terug kunnen moduleren, en erg scherp geprijst zijn in het buitenland.
Voordeel Mitsubishi's = Volle bak vermogen bij -7, zelfs de niet Zubadan modellen.

Verder maakt Nibe ook mooie / stille warmtepompen, alleen zijn die weer niet goedkoop.

Maar ook fujitsu, LG, Remeha, Nefit leveren warmtepompen, veelal met componenten van echt WP leveranciers.

Je hebt 85m2 aan vloerverwarming liggen, hoe ligt deze erin (diameter buis, h.o.h. afstand en lengte van de groepen) ? Als dit 16x2 h.o.h. 100mm is kun je bij Ta 35 Tr 30, ruimtetemperatuur 20 graden 76W/m2 kwijt.

85*76=6,46KW, je radiatoren doen ook nog wel een paar KW verwacht ik.

Gezien het bouwjaar van je woning zou ik rekenen met 60W/M2 wat neerkomt op 160*60 = 9600Watt bij -10, oostenwind, regen, worst case scenario.

Pak bijv. de Mitsu SW75YAA, die doet zelfs bij -10 nog 8,4KW WP only, en voor de zeldzame situatie dat je je huis niet warm krijgt zit er nog een 2KW E-element in die kan helpen, dan heb je 10,4KW aan vermogen, dat ga jij toch niet kwijtraken met je huidige afgiftesysteem en WP vriendelijke Ta temperaturen.

Ik denk dat je grootste zorg moet zijn "Is mijn afgifte geschikt voor Ta temperaturen <40 graden".

Vloerverwarming wil nog wel zo veel, maar het vermogen van radiatoren kakt aardig in bij temperaturen onder de 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 20:59
Ik hoop dat je nog wat tijd hebt, want volgens mij is die nog niet leverbaar. Ik ben er ook op aan het wachten voor prijs. Ze zeiden eerst april maar is nu naar medio 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

rolandmegens schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:16:
[...]
De LG heeft als het goed is hetzelfde als de Panasonic, dus dat de 7kw en 9kw identiek zijn. Ze hebben dus als het goed is hetzelfde minimale vermogen etc.
Bij ons huis zou de 7kw monoblock het goede model moeten zijn, dus dan zou de 9kw ook goed moeten gaan (behalve als er dus wel een verschil in zit, maar naar wat ik kan vinden is die er niet)
We gaan het zien, interessante info straks.
Je hebt verder ook nog de peak control en silent mode opties, zal ook wel wat helpen als het toch wat teveel van het goede mocht blijken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@JanAllElectric
JanAllElectric schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:33:
Voor diegene die overwegen een LG Therma V R32 aan te gaan schaffen wat ervaringsgegevens:
Heb je ook wat foto's van de bouw kwaliteit ?
- hoe de electronica verpakt is ?
- electronica detail foto's ?
- hoe dripdichtheid/waterdichtheid geregeld is ?
- aansluitingen ?
- kwaliteit van het installatie manual ?

Ben zeer nieuwsgierig :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
@Domosapiens de bouwkwaliteit lijkt dik in orde. De elektronica ziet er degelijk uit en is bedekt met een goede laag conformal coating. Ik heb alleen de Atlantic warmtepompboiler als vergelijkingsmateriaal maar de LG ziet er van binnen echt veel beter uit qua koperwerk.

De bereikbaarheid van de connectors en de interne geluidsdemping zouden beter kunnen. Ook de installatiemanual laat wat te wensen over al vond ik de installatie zelf niet ingewikkeld. Er zijn in ieder geval genoeg Tweakers die de LG al met succes draaiende hebben gekregen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
@David
Welk type heb jij?
Foto's ?
Veel foto's, alleen daarop is te zien wat de generatie van electronica is en hoe de bouw kwaliteit is.

Geluidsnivo ?
Ik zie in een spec 66 dB(A) voor de HM091M.U42, dat is zeer fors.
Maar dan ook .... een stille modus waarbij normaal op 52 dBA staat en stil (=verminderde capaciteit) op 48 dBA. ... nogal verwarrend.
genoeg Tweakers die de LG al met succes draaiende hebben gekregen
... maar nog zeer beperkt over ervaring geschreven?

Oeps niet op LG zoeken maar op
Zoekterm: Therma

Oeps ... bovenstaande ... van de LG site is U42 informatie
Ik moet U43 info hebben, (R32 gas) zoals hier:
https://www.havepe.nl/nl/...-hm071mu43-r32/2513/2535/
Nominaal 60dBA .... (nominaal ? en wat is dat dan ? en Maximaal ?)

Goede specificatie van monoblock

[ Voor 41% gewijzigd door Domosapiens op 07-07-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
  • Laatst online: 30-11-2024
Wij hebben een elga met carrier buiten unit.
heeft iemand een iedee hoe de opnemers op de carrier print zitten aangesloten.
Ik heb ze losgehaald en jullie raden het al ik ben vergeten om ze te markeren of op te schrijven. 8)7 8)7 Ik heb al rondgezocht op internet maar niks kunnen vinden.
Het zijn er 3.

groeten erik

[ Voor 7% gewijzigd door erijk999 op 07-07-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:05

Wuursj

want worst is al bezet

Zo na wat adviezen hier is de tweede stap gezet met wat tilwerk deze middag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wr7IrKa.jpg
(er komen nog van deze dempers tussen beton en WP in).

Maar hoe richten jullie de WP eigenlijk?

Ik heb nu de korte kant op het zuid-westen gericht zodat de meeste wind minder effect op de fan heeft. Op 10m hoog, redelijk dicht bij de kust, komt er wel eens een pak wind hier. Maar nu maak ik me een beetje zorgen over geluid dat via de inlaat van de WTW (rechts op de foto) naar binnen komt, ondanks geluidsdempers binnen. Maar als ik de slangen een beetje ruimte geef, kan ik nog wel wat schuiven bij geluid. Echter niet veel als ik hem met de korte kant op zuid-west wil houden.

Oveigens heeft het wel nadelen op aan een pleintje te wonen. Zichtlijnen... ik heb expres voor een zo klein mogelijke buitenunit gekozen, krijg je toch dit soort apjes :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1UwgIA4.png

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 07-07-2020 21:04 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
Domosapiens schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:35:
@David
Welk type heb jij?
Foto's ?
Veel foto's, alleen daarop is te zien wat de generatie van electronica is en hoe de bouw kwaliteit is.

Geluidsnivo ?

[...]
Ik heb de HM071M.U43.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgFhIh7PaD74-kkTP2peNLVWE6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvxCAJlcihd38tO9gznh68t8.jpg?f=fotoalbum_large

Met de kap eraf ziet het er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBzfedUnq_tmn9aQo-A9e3nf5c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug6iajhOw7Vl7RHfFbEEmiah.jpg?f=fotoalbum_large

Achter de platen met aansluitterminals zit nog een pcb verstopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zdij3ARks-DM4e8rnB2PBbrgcyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwgyjg8jVzcDSxLYSe5eUfHe.jpg?f=fotoalbum_large

De ervaringen zullen nog wel even op zich laten wachten. Het is buiten te warm om te verwarmen en te koud om te koelen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
@David
Top ... bedankt.
De afwerking ziet er keurig uit.

Advies, controleer de verstopte PCB even op dit punt, bovenaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpVJW3Wyh0PFrl-7EFlD9u1TZfc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YT477ruCgVStLm9zYK5plgft.jpg?f=user_large
Ziet er wat vreemd uit, opsteek chip? modificatie? Zwerftin ?

Wat voor electrische aansluiting heb jij (hoeveel Ampere?)

N.b.
Ik begrijp niets van dit soort enorme getallen ...als 22A Max. Running Current ...4mm2 bedrading
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MessTdWwt59Cgv5zeZZXJJ-J5Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGbor9cTnm8mP0LDma7d0JDt.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boeren verstand = zonder electrisch element foefjes.
Output 7kW thermisch
COP altijd >2,2 (bij -7C) blz 28 van [url] https://www.irishellas.co...c-R32,50Hz-_5BPM5-01D.pdf[/url]
Input altijd < 3,2kW electrisch
Met wat hulpwerktuigen erbij ... altijd minder dan 16A ...dus gewoon 2.5mm2 bedrading
Waar zit mijn denkfout ??

N.b. 2
Voor mij is ombouwen naar 3 fasen, of 25A groep of zware bedrading naar de L/W op dit moment de showstopper voor een rendabele L/W pomp oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigern
  • Laatst online: 11-09 11:02
Zwerius schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Hou er rekening mee, dat jij ruim woont en de buren op redelijke afstand zitten ;) .
Voor mensen die in binnensteden wonen ligt dat soms toch iets anders...
Dit dus, we wonen niet in de binnenstad maar hebben wel directe buren, die vooraf zich best wel wat zorgen maakten over het geluid van een warmtepomp na het zien van een uitzending van TROS-Radar...

Zoals gezegd staat de binnenunit in een geïsoleerde ruimte, die, mocht het nodig zijn, altijd nog beter geïsoleerd zou kunnen worden, maar dat is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:22
David schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Ik heb de HM071M.U43.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De ervaringen zullen nog wel even op zich laten wachten. Het is buiten te warm om te verwarmen en te koud om te koelen.
Die van @thido ziet er aan de binnenkant anders uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
Domosapiens schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:23:
[...]
Mijn boeren verstand = zonder electrisch element foefjes.
Output 7kW thermisch
COP altijd >2,2 (bij -7C) blz 28 van [url] https://www.irishellas.co...c-R32,50Hz-_5BPM5-01D.pdf[/url]
Input altijd < 3,2kW electrisch
Met wat hulpwerktuigen erbij ... altijd minder dan 16A ...dus gewoon 2.5mm2 bedrading
Waar zit mijn denkfout ??

N.b. 2
Voor mij is ombouwen naar 3 fasen, of 25A groep of zware bedrading naar de L/W op dit moment de showstopper voor een rendabele L/W pomp oplossing.
Yup, in de tabellen kwam ik ook op geen enkele manier boven de 16A voor de 7kW-versie. Met een dipswitch kun je de aanloopstroom nog limiteren tot 17A. Dat heb ik dus gedaan en bij mij hangt 'ie netjes met 2,5mm2 aan een 16A-automaat.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Ramon_1984 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Die van @thido ziet er aan de binnenkant anders uit ;)
Hoedan dan ? Is daar een post van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Domosapiens schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:38:
[...]

Hoedan dan ? Is daar een post van ?
Ik weet niet of @thido foto's van de binnenkant van de Lg heeft ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:19
Vraag in het algemeen. Ik ben mij nu ook aan het oriënteren op de aanschaf voor een L/W warmtepomp. Ik zou na alle theorieën op internet en het (niet in detail) doorlezen van dit topic graag een afspraak willen maken met een installateur. Ik heb nu meerdere installateurs benaderd, maar heb er pas van een reactie. Ik snap dat het een drukke tijd is omdat ik niet de enige ben met vragen over een warmtepomp, maar wat is jullie ervaringen als jullie een installateur benaderen? Krijgen jullie überhaupt antwoord? Van @koevlaas2 heb ik al reactie gehad, dat hij er nog niet aan toegekomen is. Dus om eerlijk te zijn heb ik dus van twee een reactie! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
ArieR schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:21:
Vraag in het algemeen. Ik ben mij nu ook aan het oriënteren op de aanschaf voor een L/W warmtepomp. Ik zou na alle theorieën op internet en het (niet in detail) doorlezen van dit topic graag een afspraak willen maken met een installateur. Ik heb nu meerdere installateurs benaderd, maar heb er pas van een reactie. Ik snap dat het een drukke tijd is omdat ik niet de enige ben met vragen over een warmtepomp, maar wat is jullie ervaringen als jullie een installateur benaderen? Krijgen jullie überhaupt antwoord? Van @koevlaas2 heb ik al reactie gehad, dat hij er nog niet aan toegekomen is. Dus om eerlijk te zijn heb ik dus van twee een reactie! ;-)
Vergelijkend hier. Koevlaas bleek inderdaad te druk, wat de rest van de markt mooi weer geeft.
Daarom besloten e.e.a. zelf in te kopen en uit te voeren.
Voor mijn woning uit 2016 met +- 1000m3 gas verbruik per jaar werd er zelfs een 10kW Zubudan aangeboden met een totaalprijs van 16k+. Nu doe ik het voor ietsjes meer dan de helft, met gewoon een juiste gedimensioneerde unit..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Gisterenavond weer wat verder gekomen met een heftruck van iemand hier in de buurt, ziet er leuk uit zo al :)
Merkte wel dat de losse 100x100x10 (mm) rubber tegeltjes wat verschillen in dikte en niet overal dragen. Dat drukt waarschijnlijk vanzelf wel weer egaal door de isolatie heen 8)7

Even losjes de dempers er onder gezet en er wat aan geschut, hier heb ik wel vertrouwen in.

Machinevoet HD onder demper
Opstelling SW75YAA + MUZ-AP35VSK (Airco)

Gebruikt: 2x HD4040M10 + 2x HD4060M10. Lijkt evenredig ingedrukt aan beide zijden.

Nu de rest nog.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Oké, het voordeel van dit topic: erg veel informatie!
Maar het nadeel van dit topic: Wel erg veel informatie, zo ook in deze post ;)

Ik heb een paar vragen waarop ik in de voorgaande delen gewoon echt het antwoord niet heb kunnen vinden.

Woon- en installatiesituatie:

Vrijstaande woning uit 2004, 180m2 oppervlak, 780m3 inhoud, volledig HR++ glas
Gemiddeld gasverbruik vorige bewoners ±2300m3 per jaar, verdeling CV/SWW onbekend
Overal T11 radiatoren met voldoende vermogen om afgelopen winter met de voormalige CV-ketel een TA 37ºC aan te kunnen houden, met Speedcomforts zijn in de woonkamer

Nu is onlangs bij ons een Atlantic Alfea Extensa A.I. 10kW geplaatst met 300L vat en een buffervat i.v.m. (nog) geen vloerverwarming.
Alles werkt, in zoverre dat we nog geen moment koud water hebben gehad en tijdens de oplevering werden de radiatoren warm, prima. Helaas hebben de installateurs weinig tot geen tijd genomen om het finetunen uit te leggen en ik vermoed dat alles nog op fabrieksinstellingen staat.

Afstellen komt van de winter wel, dacht ik, maar nadat mijn vriendin vanochtend de terrasdeuren uit automatisme had opengezet was de kamertemperatuur een uur geleden onder de ingestelde 20ºC gekomen en dus sloeg de WP aan.
Het schermpje gaf de volgende parameters aan:

Vertrekinstelling WP45ºC
Vertrek Tº WP41ºC
Retour Tº33ºC
Buiten Tª14ºC
Instellings Tº SWW50ºC
Water Tº48ºC

Hieronder heb ik de instellingen van de stooklijn opgenomen zoals ik die standaard aantrof:

DisplayCurve
Curve1.5
Verschil0ºC
Vertrek Tº Max65ºC
Vertrek Tº Min17ºC
Max Tº WP & SWW50ºC
Schakeldifferentieel7ºC

Nu lijkt mij dat "Vertrek" een slechte vertaling is van "Aanvoer", en met die aanname vind ik 41ºC wel erg hoog voor de huidige buitentemperatuur?
En in tegenstelling tot bij CV-ketels, met een warmtepomp wil je toch juist een zo laag mogelijke dT?

Ik vind het menu en terminologie erg onduidelijk en de installatiehandleiding noemt enkel de boomstructuur en mogelijke instellingen, i.p.v. daadwerkelijk uitleg te geven wat de settings betekenen.
Ja, we hebben enkel radiatoren dus ik snap ergens wel de standaard hoge max aanvoer, maar voor mijn gevoel kan dat best omlaag, maar aan welke parameter moet ik dan draaien?

Aanvullend, omdat weten begint met meten wil ik graag een kWh-meter plaatsen. Als ik namelijk kijk naar de verhouding
Echter hebben wij de omvormer (3 fasen) en binnenunit bij elkaar in de bijkeuken hangen, waar ook een groepenkastje is gemonteerd. Vanuit hier loopt één dikke kabel naar de meterkast aan de andere kant van de woning.
Als ik bijvoorbeeld een Youless aanschaf en tegelijkertijd ook het bruto verbruik van de PV wil meten, dien ik dan de extra kWh-meter in de meterkast of in deze kast te plaatsen?

Hier wat foto's van hoe de spulleboel erbij staat.

Boiler, WP, omvormer en buffervatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt9R6AG4GXaDVEVOxRTDPxDEWGI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBglIUX7r4wVzTZ9TxSztuR2.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfP7ZFs2gIMfFXgvMj3R7HIcs4U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGoOrOqbjsgBuaGVXbJyS2Lm.jpg?f=fotoalbum_small

Welk nut dient die bypass eigenlijk?

Hier een foto van de meterkast, het omcirkelde blok is nieuw (en helaas niet gespecificeerd met een stikker).
Meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
internetinfo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:10:
Oké, het voordeel van dit topic: erg veel informatie!
Maar het nadeel van dit topic: Wel erg veel informatie, zo ook in deze post ;)

Ik heb een paar vragen waarop ik in de voorgaande delen gewoon echt het antwoord niet heb kunnen vinden.

Woon- en installatiesituatie:

Vrijstaande woning uit 2004, 180m2 oppervlak, 780m3 inhoud, volledig HR++ glas
Gemiddeld gasverbruik vorige bewoners ±2300m3 per jaar, verdeling CV/SWW onbekend
Overal T11 radiatoren met voldoende vermogen om afgelopen winter met de voormalige CV-ketel een TA 37ºC aan te kunnen houden, met Speedcomforts zijn in de woonkamer

Nu is onlangs bij ons een Atlantic Alfea Extensa A.I. 10kW geplaatst met 300L vat en een buffervat i.v.m. (nog) geen vloerverwarming.
Alles werkt, in zoverre dat we nog geen moment koud water hebben gehad en tijdens de oplevering werden de radiatoren warm, prima. Helaas hebben de installateurs weinig tot geen tijd genomen om het finetunen uit te leggen en ik vermoed dat alles nog op fabrieksinstellingen staat.

Afstellen komt van de winter wel, dacht ik, maar nadat mijn vriendin vanochtend de terrasdeuren uit automatisme had opengezet was de kamertemperatuur een uur geleden onder de ingestelde 20ºC gekomen en dus sloeg de WP aan.
Het schermpje gaf de volgende parameters aan:

Vertrekinstelling WP45ºC
Vertrek Tº WP41ºC
Retour Tº33ºC
Buiten Tª14ºC
Instellings Tº SWW50ºC
Water Tº48ºC

Hieronder heb ik de instellingen van de stooklijn opgenomen zoals ik die standaard aantrof:

DisplayCurve
Curve1.5
Verschil0ºC
Vertrek Tº Max65ºC
Vertrek Tº Min17ºC
Max Tº WP & SWW50ºC
Schakeldifferentieel7ºC

Nu lijkt mij dat "Vertrek" een slechte vertaling is van "Aanvoer", en met die aanname vind ik 41ºC wel erg hoog voor de huidige buitentemperatuur?
En in tegenstelling tot bij CV-ketels, met een warmtepomp wil je toch juist een zo laag mogelijke dT?

Ik vind het menu en terminologie erg onduidelijk en de installatiehandleiding noemt enkel de boomstructuur en mogelijke instellingen, i.p.v. daadwerkelijk uitleg te geven wat de settings betekenen.
Ja, we hebben enkel radiatoren dus ik snap ergens wel de standaard hoge max aanvoer, maar voor mijn gevoel kan dat best omlaag, maar aan welke parameter moet ik dan draaien?

Aanvullend, omdat weten begint met meten wil ik graag een kWh-meter plaatsen. Als ik namelijk kijk naar de verhouding
Echter hebben wij de omvormer (3 fasen) en binnenunit bij elkaar in de bijkeuken hangen, waar ook een groepenkastje is gemonteerd. Vanuit hier loopt één dikke kabel naar de meterkast aan de andere kant van de woning.
Als ik bijvoorbeeld een Youless aanschaf en tegelijkertijd ook het bruto verbruik van de PV wil meten, dien ik dan de extra kWh-meter in de meterkast of in deze kast te plaatsen?

[Afbeelding: Boiler, WP, omvormer en buffervat][Afbeelding][Afbeelding]

Hier een foto van de meterkast, het omcirkelde blok is nieuw (en helaas niet gespecificeerd met een stikker).
[Afbeelding: Meterkast]
Volgens mij staat in de installatiehandleiding (linkje links onderaan deze pagina) op pagina 53 hoe je de stooklijn in kan stellen:
https://nl.atlantic-belgi...-woning/Alfea-Extensa-A.I

De grafiek van de stookcurve heb ik voor het gemak er even uit geknipt. Als ik het zo zie heeft de installateur de curve ingesteld op een woning met normale radiatoren terwijl jij met de speedcomforts waarschijnlijk eerder wat lager zit. Als je zelf rond het vriespunt met 37 graden aanvoer genoeg had kan je uit de grafiek aflezen dat je curve op 0.75 zou moeten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wm5vvdCpjmhjh92yVZ1bjuTa-Y8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T7Sw8UBjvz1kVBhrcPq4zerB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
internetinfo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:10: Aanvullend, omdat weten begint met meten wil ik graag een kWh-meter plaatsen. Als ik namelijk kijk naar de verhouding

[Afbeelding: Boiler, WP, omvormer en buffervat][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding: Meterkast]
Om je opwek te kunnen monitoren zul je de Youless aan je omvormer moeten hangen voordat deze het net in “verdwijnt” in de groepen kast in je bijkeuken. Anders krijg je daar alleen netto opwek uit, namelijk minus de WP. Dat lijkt overigens prima te kunnen daar! Zelfde als je de WP wil monitoren, tussen de WP en vermenging met het net hangen, dus voor de zekering eventueel. Kan overigens 2 kWh meters van Youless uitlezen met 1 x LS120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekip
David schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Ik heb de HM071M.U43.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de bijgevoegde informatie staat zover te zien is dat de 7kw en 9kw indentiek zijn, helaas weinig te vinden over het bereik van moduleren.

Gebruik je deze ook voor SWW ? Of alleen voor het koelen en verwarmen van de woning.

Ik kan op veel plaatsen berekeningen vinden voor het verwarmen van je huis met een warmtepomp, maar als je deze ook op het SWW wilt aansluiten heb je neem ik aan extra vermogen nodig.

Ik wil deze namelijk aansluiten op een buffervat met hygiene spiraal in combinatie met een zonneboiler. Nu lees ik erover dat een wat grotere warmtepomp een 9Kw bijvoorbeeld meer vermogen levert door een hoger debiet. Door de stroming kan dit slecht zijn voor de gelaagdheid in het vat. Maar met een te kleine warmtepomp sta je koud te douchen.

kortom is er wat van te zeggen om een iets zwaardere warmtepomp aan te sluiten om SWW te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:15

Bravo

Second Best

zeekip schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:19:
[...]

In de bijgevoegde informatie staat zover te zien is dat de 7kw en 9kw indentiek zijn, helaas weinig te vinden over het bereik van moduleren.

Gebruik je deze ook voor SWW ? Of alleen voor het koelen en verwarmen van de woning.

Ik kan op veel plaatsen berekeningen vinden voor het verwarmen van je huis met een warmtepomp, maar als je deze ook op het SWW wilt aansluiten heb je neem ik aan extra vermogen nodig.

Ik wil deze namelijk aansluiten op een buffervat met hygiene spiraal in combinatie met een zonneboiler. Nu lees ik erover dat een wat grotere warmtepomp een 9Kw bijvoorbeeld meer vermogen levert door een hoger debiet. Door de stroming kan dit slecht zijn voor de gelaagdheid in het vat. Maar met een te kleine warmtepomp sta je koud te douchen.

kortom is er wat van te zeggen om een iets zwaardere warmtepomp aan te sluiten om SWW te maken ?
Wat betreft het vermogen van de WP en SWW: Hoe hoger het vermogen van de WP, hoe minder tijd hij nodig heeft om je boilervat weer op temperatuur te krijgen. Tijdens het maken SWW-warmte kan de WP geen warmte maken voor het huis, dus de periode dat je huis kan afkoelen wordt korter. En daarmee de het vermogen dat je nadien weer nodig hebt om het huis weer voldoende warm te maken. Maar dit betekent niet dat je automatisch een zwaardere WP nodig hebt, je zit in dit geval op de grens dat de WP bijna volcontinue moet stoken om het warm te houden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:20
Vanavond worden alle koppelingen van mijn systeem geperst en dan kan het vullen beginnen.

Ik heb een nieuwe ingefreesde vloerverwarming met keramisch parket gekregen, voor het parket is gelegd, is er eerst nog een laag egaline overheen gekomen. die ligt er nu 6 weken in.
Ik heb een Panasonic 5 kW monobloc H.

Ik weet van de droogfunctie in de wp, maar deze start op een watertemperatuur van 25 graden, als ik alles zo lees, is dit een te hoge temperatuur om mee te beginnen. Ik meet met een infraroodtemperatuurmeter dat de vloer nu 22 graden is, maar dit is de bovenkant van de vloer.

Hoe moet ik dit goed aanpakken? iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Herkz op 09-07-2020 08:58 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoosBusters
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-08 08:19
Ik ben voor mezelf de grote SWW vraag nog aan het uitwerken. De afweging is de bekende: 3 weg klep met vat aan de L/W WP hangen of een losse WPB.

Veel van de discussie is nog van de tijd dat een WPB gratis bij je op de stoep werd gezet, terwijl de 2 oplossingen nu financieel wat meer naar elkaar toe zijn gekomen.

Mijn sommatie van voor/nadelen waarop ik op dit moment mijn keuze probeer te maken. De voordelen voor de een zijn meestal een nadeel voor de andere dus ik probeer in voordelen te denken.

L/W WP met SWW voorziening
Voordelen:
  • Compressor en dus compressorgeluid blijft buiten
  • Geen luchtaansluitingen en daarmee geen lucht geluid en geen grote doorvoer naar buiten nodig
  • Grotere oppervlaktes en meer vermogen, dus kortere run voor vat te verwarmen
  • De levensduur van het vat en de compressor zijn niet aan elkaar gekoppeld
  • RVS vat is een mogelijkheid tegen relatief lage meerprijs, net als hygiënespiraal
  • Minder apparaten: minder dingen die kapot kunnen gaan en minder onderhoud
Warmtepomp boiler
Voordelen:
  • Op het warmste moment van de dag kan zowel CV als SWW lopen voor het hoogste rendament. De L/W kan hierdoor 24/7 op minimaal. Vermogen door blijven verwarmen
  • Ik zet de unit in de kelder, hiermee heb ik redelijk constante temperatuur aanvoer. Met een klep in de aanzuiging kan ik kiezen voor warme buitenlucht of de constante binnentemperatuur wanneer het buiten onder de 10 graden gaat voor een vermoedelijk hoger rendament
  • Het aantal defrosts aan de buitenunit zal lager liggen omdat hij minder hoeft te doen
  • Indien de L/W WP wordt ingezet voor koelen hoeft deze niet wisselen tussen koelen (CV) en verwarmen (SWW)
  • Theoretisch zou je met een klep op de uitblaas in de zomer de verkregen kou het huis in kunnen blazen zodat dit nog nuttig bijdraagt (betwijfel of dit in praktijk comfortabel is en veel toevoegd aan het binnenklimaat)
  • Ontvochtigende werking
  • Evt. warmteterugwinning indien in een washok met droger
  • Aparte apparaten: dus als de een een probleem heeft blijft de ander werken, WPB hoeft maar paar uur per dag te werken en L/W WP kan uit blijven in de zomer (indien deze niet wordt gebruikt koelen)
Ik heb bij de WPB niet het voordeel geschreven dat hij speciaal voor hogere temperaturen is gemaakt en er daarom beter in zou zijn omdat ik dat lastig vond om te verifiëren met data. Ik kan ook kunnen beredeneren dat een L/W WP een duurder meer geavanceerd apparaat is en daardoor juist een hoger rendement heeft, maar daarvoor ontbreekt diezelfde data.

Heeft iemand nog aanvullende punten die ik gemist heb of heb ik zelfs punten opgeschreven die niet correct zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Herkz schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:57:
Vanavond worden alle koppelingen van mijn systeem geperst en dan kan het vullen beginnen.

Ik heb een nieuwe ingefreesde vloerverwarming met keramisch parket gekregen, voor het parket is gelegd, is er eerst nog een laag egaline overheen gekomen. die ligt er nu 6 weken in.
Ik heb een Panasonic 5 kW monobloc H.

Ik weet van de droogfunctie in de wp, maar deze start op een watertemperatuur van 25 graden, als ik alles zo lees, is dit een te hoge temperatuur om mee te beginnen. Ik meet met een infraroodtemperatuurmeter dat de vloer nu 22 graden is, maar dit is de bovenkant van de vloer.

Hoe moet ik dit goed aanpakken? iemand tips?
Opstart protocol doe je voordat de afwerking erop ligt, niet als in dit geval keramisch parket is geplaatst.

Hoe je nu het beste verder kan gaan zou ik vragen aan de tegelzetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:20
Ramon_1984 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:07:
[...]

Opstart protocol doe je voordat de afwerking erop ligt, niet als in dit geval keramisch parket is geplaatst.

Hoe je nu het beste verder kan gaan zou ik vragen aan de tegelzetter.
Opstartprotocol is duidelijk. Ik doelde meer op de aanpak hiervan met de panasonic wp. Misschien dat er mensen hier zijn met ervaring hierin?

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

Ramon_1984 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:55:
[...]

Ik weet niet of @thido foto's van de binnenkant van de Lg heeft ....
Ik heb de compressor een extra jasje van Armaflex gegeven (met dank aan @Ramon_1984 ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Heeft er iemand hier de bekende 1,2kOhm weerstandjes liggen voor de Mitsubishi kabel PAC-SE55RA-E?
Dacht een leuke prijs op ebay te hebben gevonden welke deze verkocht, bij aankomst blijkt het of een model zonder weerstand (als die bestaat), of gewoon iets wat iemand zelf gemaakt heeft en verkoopt als deze. Of met PAC-SE55RA-E niet alles wordt gedekt..

Anyhow, hij wil wel wat tegemoet gekomen, maar ik heb geen idee waar ik zo een weerstand in de buurt kan krijgen, en internet heeft 5-7euro verzendkosten meestal..

Als iemand tegen vergoeding 3 van die dingen in een envelop wil doen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekip
KoosBusters schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:58:
Ik ben voor mezelf de grote SWW vraag nog aan het uitwerken. De afweging is de bekende: 3 weg klep met vat aan de L/W WP hangen of een losse WPB.

Veel van de discussie is nog van de tijd dat een WPB gratis bij je op de stoep werd gezet, terwijl de 2 oplossingen nu financieel wat meer naar elkaar toe zijn gekomen.

Mijn sommatie van voor/nadelen waarop ik op dit moment mijn keuze probeer te maken. De voordelen voor de een zijn meestal een nadeel voor de andere dus ik probeer in voordelen te denken.

L/W WP met SWW voorziening
Voordelen:
  • Compressor en dus compressorgeluid blijft buiten
  • Geen luchtaansluitingen en daarmee geen lucht geluid en geen grote doorvoer naar buiten nodig
  • Grotere oppervlaktes en meer vermogen, dus kortere run voor vat te verwarmen
  • De levensduur van het vat en de compressor zijn niet aan elkaar gekoppeld
  • RVS vat is een mogelijkheid tegen relatief lage meerprijs, net als hygiënespiraal
  • Minder apparaten: minder dingen die kapot kunnen gaan en minder onderhoud
Warmtepomp boiler
Voordelen:
  • Op het warmste moment van de dag kan zowel CV als SWW lopen voor het hoogste rendament. De L/W kan hierdoor 24/7 op minimaal. Vermogen door blijven verwarmen
  • Ik zet de unit in de kelder, hiermee heb ik redelijk constante temperatuur aanvoer. Met een klep in de aanzuiging kan ik kiezen voor warme buitenlucht of de constante binnentemperatuur wanneer het buiten onder de 10 graden gaat voor een vermoedelijk hoger rendament
  • Het aantal defrosts aan de buitenunit zal lager liggen omdat hij minder hoeft te doen
  • Indien de L/W WP wordt ingezet voor koelen hoeft deze niet wisselen tussen koelen (CV) en verwarmen (SWW)
  • Theoretisch zou je met een klep op de uitblaas in de zomer de verkregen kou het huis in kunnen blazen zodat dit nog nuttig bijdraagt (betwijfel of dit in praktijk comfortabel is en veel toevoegd aan het binnenklimaat)
  • Ontvochtigende werking
  • Evt. warmteterugwinning indien in een washok met droger
  • Aparte apparaten: dus als de een een probleem heeft blijft de ander werken, WPB hoeft maar paar uur per dag te werken en L/W WP kan uit blijven in de zomer (indien deze niet wordt gebruikt koelen)
Ik heb bij de WPB niet het voordeel geschreven dat hij speciaal voor hogere temperaturen is gemaakt en er daarom beter in zou zijn omdat ik dat lastig vond om te verifiëren met data. Ik kan ook kunnen beredeneren dat een L/W WP een duurder meer geavanceerd apparaat is en daardoor juist een hoger rendement heeft, maar daarvoor ontbreekt diezelfde data.

Heeft iemand nog aanvullende punten die ik gemist heb of heb ik zelfs punten opgeschreven die niet correct zijn?
In combinatie met een zonneboiler vallen een aantal voordelen weg van de warmtepompboiler.

Zo heb je als je wilt gaan koelen, waarschijnlijk genoeg warmte toevoer van de zonneboiler dat wisselen niet nodig is.
Ook kan die w/p op een hoger rendement draaien met zonnig weer.
Sterker nog als het zonnig weer is kan de warmtepomp uit blijven als je er niet mee gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
Robindd schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:04:
Heeft er iemand hier de bekende 1,2kOhm weerstandjes liggen voor de Mitsubishi kabel PAC-SE55RA-E?
Dacht een leuke prijs op ebay te hebben gevonden welke deze verkocht, bij aankomst blijkt het of een model zonder weerstand (als die bestaat), of gewoon iets wat iemand zelf gemaakt heeft en verkoopt als deze. Of met PAC-SE55RA-E niet alles wordt gedekt..

Anyhow, hij wil wel wat tegemoet gekomen, maar ik heb geen idee waar ik zo een weerstand in de buurt kan krijgen, en internet heeft 5-7euro verzendkosten meestal..

Als iemand tegen vergoeding 3 van die dingen in een envelop wil doen? _/-\o_
Heb ik wel.stuur me maar een PB

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
internetinfo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:10:

Zit je vuilfilter nou op een doodlopend stuk leiding?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63HYW4kY/screenshot-71.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Loopt links toch gewoon door??

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
Wolly schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Zit je vuilfilter nou op een doodlopend stuk leiding?

[Afbeelding]
Is zo te zien een T stuk rechtdoor :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erijk999
  • Laatst online: 30-11-2024
erijk999 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:58:
Wij hebben een elga met carrier buiten unit.
heeft iemand een iedee hoe de opnemers op de carrier print zitten aangesloten.
Ik heb ze losgehaald en jullie raden het al ik ben vergeten om ze te markeren of op te schrijven. 8)7 8)7 Ik heb al rondgezocht op internet maar niks kunnen vinden.
Het zijn er 3.

groeten erik
niemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:20
Een legionella run bij de SHW112YAA is met alleen het elektrisch element. (ik vind deze post niet meer zo snel terug)

Is er een mogelijkheid; anders dan handmatig, om mijn 400L vat eerst door de pomp tot 55° te verwarmen en hierna pas het element in te schakelen?

In Melcloud of op de binnen unit zie ik geen optie om in de uren voor een legionella run (bijv. 1x per 2 weken), de temperatuur te verhogen naar 55° en hierna de legionella te laten starten. (Het element trekt 7,8Kwh voor 48->63)
Omwille van de WAF maar ook CAF (children) blijf ik van Melcloud2Domoticz af.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 21:50
thido schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:58:
[...]

Ik heb de compressor een extra jasje van Armaflex gegeven (met dank aan @Ramon_1984 ;) ).
Voor extra geluidsisolatie? Heb je hier misschien wat meer info/foto's over? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens

LG Therma V R32 Split 5,5 / 7 / 9 kW dossier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5WNTR_MIGpNj2Z2-aXdB6rQtMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/91sGEAEQHwz2G6TtHx1CLwe8.jpg?f=user_large

LG Therma V R32 LineUp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zqb2ljhsCCo5IwHSB5Ep2kh4Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySxGByDfeKXOUdOuq3jLIaa4.jpg?f=fotoalbum_large
Bron:
https://www.lg.com/global...U[20200713_185859565].pdf
=
Bijzonder: de "zware R32 jongens": 12, 14 en 16kW in MonoBloc en niet in Split !!
=
2020 versie
2020_Therma V(AWHP)_Product_Catalogue_Fin.pdf:
http://partner.lge.com/gl...download/fileDownload.lge
Nieuw: de 9kW monobloc silent versie: hoge kast, 2 ventilatoren, 115kG.

Therma V R32 Split Warmtepomp Leaflet NL 2020:
https://www.lgklimaat.be/media/3314/r32-leaflet-nl.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHJErWvnX8WdLNMa7OVErjLgliI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/06Fc39a7ziVlZ1RepvDu0WHz.jpg?f=user_large

Engineering Product Data Book
Air-to-Water Heat Pump / Split Type R32 / 50Hz 5BPU0-01F (Replaces 5BPU0-01E)
http://partner.lge.com/gl...Seq=0000021010&hitCtl=PDB

Met name de 9kW versie is interessant:
- de hogere temperaturen zijn ideaal om veilig een boiler op te warmen.
- hogere temperaturen voor radiator afgifte systemen (acceptabele COP tot -2C)
- lagere temperaturen voor vloerverwarming afgifte systemen (goede COP tot -7)
- natte vinger: geschikt om ca 1500m3 gas te vervangen (ca. 30% van de mindergas gebruikers)
- maar ..... is dit data zonder backup element ????

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRL0zcjuULQTKjshuJK5mcFcNdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72CqREGuta9aYoiLFs03lfSV.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: Product Data Book search:
http://partner.lge.com/gl...tner.lge.com%2Fglobal%2Fi

Selecteer de volgende opties (voor de meest recente versie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQFKkg8Lv8HHtiE78vVto6jmhJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ff92e5JBbChhjRfLtyDhGU1u.jpg?f=fotoalbum_large
(.... of Therma V Monoblock)

LG Application book, veel info, loopt helaas achter vwb de R32 split.
https://www.google.com/ur...Vaw0WkUFS4MtAMiWhBNmMqjlo
Bevat aansluitvoorbeelden voor Boiler, Zonneboiler en 2 Zone systeem (vloerverwarming en warmer water voor radiatoren)

Highlights:
  • Modulatie bereik Max: 5,5 / 7 / 9 kW (Ta 45C@-7C)
  • Modulatie bereik Min: ? / ? / ? kW
  • Flow @Ta 35C 15.8 / 20.1 / 25.9 Liter/min
  • Maximale temperatuur @-7: 60C @ 7,6 / 10 / 12,9 Liter/min (dankzij R32!!)
  • Sound Power Level: 44dB(A) binnenunit 60 / 58dB(A) buitenunit (58 is silent mode)
  • Peak Control Running Current 13 / 14 / 15 A (dwz met dip switch op Peak Control=On, zonder backup heater, 1 Fase)
  • Buiten unit 60kg, binnen unit 40kg (versus 125kg voor de Monoblock versie)
  • Nieuwe Afstandsbediening (=wired controller, alleen voor Split. Nog geen verdere info)
  • Nieuwe binnen unit voor R32 (vanwege nieuwe wired controller? nog geen verdere info)
Zoektermen:
- Therma
- LG Therma V Indoor Unit ZHNW09606A0 [HN0916M NK4] 6.0kW backup heater
- LG Therma V Outdoor Unit ZHUW056A0 [HU051MR U44] 5.5kW
- LG Therma V Outdoor Unit ZHUW076A0 [HU071MR U44] 7.0kW
- LG Therma V Outdoor Unit ZHUW096A0 [HU091MR U44] 9.0kW
( LG Therma V Indoor Unit ZHNW09600A0 [HN0916M NK4] zonder 6.0kW backup heater ???? )

Leveranciers: emundia.si, fachklima24, Climaway Italië & tbs
9kW https://www.emundia.si/lg...916m-nk4-hu091mr-u44-9-kw
Google translated: https://translate.google....916m-nk4-hu091mr-u44-9-kw

7kW https://www.emundia.si/lg...916m-nk4-hu071mr-u44-7-kw

fachklima24:
9kW https://www.fachklima24.d...ntie-laut-hersteller.html

Prijzen: tbs

Subsidie: versie 30-7-2020:
€1900 voor HU091MR U44 / HN0916M NK4
Zelfde voor 5/7/9kW
-
Split of Mono-bloc ?
Mono-bloc:
+ eenvoudige installatie zonder STEK monteur
+ geen inpandige ruimte nodig
- zwaar (91kG)
- Warmte transport: isolatie/afstand tot huisaansluiting, m.n. voor boiler temperaturen
- vorst en spanning uitval beveiliging (verwarmingslint b.v. https://warmtekabel.nl/verwarmingsdraad op accu, accu druppelaar)
-

Split:
+ gewicht verdeeld over 2 units (60+40kG)
+ minder electronica in de buitenlucht
+ geen bevriezingsgevaar
+ Druk transport: overbrugging van afstand
+ Warmte transport inpandig, m.n.voor boiler temperaturen
+ LG split heeft ingebouwde Vortex flow sensor
- R32 STEK monteur
- bedrading complexer (230V, veiligheid schakelaar)
-
De 2C dip:
-
@Martin7182 constateerde in de leaflet een vermogensdip bij 2C:
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giljmYXO3f8de95e8HgAbiOO_oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOSMmoSyfOyEEg9Do3LGML2e.png?f=fotoalbum_large
-
Ook te vinden bij Specifications in het Engineering Data Book:
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5kEhvCgLGoA22fIjjAE4rAfB9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lmZqUwmJr6rfiDRkDgQH2bFM.png?f=user_large
-
Maar niet bij de Performance data:
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T18vF4K8v-sOOMZFg75biZBzRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qdpDbUKYe3r10Gw9DSd45Vso.jpg?f=user_large
-
Een verklaring hiervoor ontbreekt nog.
-
Bouw kwaliteit
-
Tot op heden, alleen van een Monoblock, HM071M.U43 van @David :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBzfedUnq_tmn9aQo-A9e3nf5c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug6iajhOw7Vl7RHfFbEEmiah.jpg?f=fotoalbum_large
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zdij3ARks-DM4e8rnB2PBbrgcyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwgyjg8jVzcDSxLYSe5eUfHe.jpg?f=fotoalbum_large

Bedenk .... deze electronica staat buiten.
Tot op heden geen IP rating bij LG gevonden.
Mijn inschatting IP22, dwz
IP2x Bescherming middelgrote voorwepen: Bescherming tegen vingeraanraking . Beschermd tegen binnendringen van vaste voorwerpen die groter zijn dan 12,5 mm
-
IPx2 Drupdicht Type II: Geen schade bij druppels die onder een hoek van 15° vallen
Dus niet: spatdicht, plensdicht, sproeidicht

Vermoedelijk moet het stand-by vermogen ervoor zorgen dat de electronica condens-vrij blijft.
Dus .... nooit uitschakelen (reken op ca 15W continue) Dank, @JanAllElectric
https://gathering.tweaker...message/62992362#62992362

Service instellingen YouTube: LG colour touchscreen controller set up PREMTB100 (dank @El Bodhisatva)

===========
Hint: bookmark

[ Voor 37% gewijzigd door Domosapiens op 30-07-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

rolandmegens schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:14:
[...]

Voor extra geluidsisolatie? Heb je hier misschien wat meer info/foto's over? O-)
Inderdaad voor extra geluidsisolatie.
Ik heb 19mm Armaflex AF zo goed als mogelijk rondom de compressor gestoken.
Vooral aan de achterzijde valt dat niet mee overigens.
Zelfklevende armaflex is helemaal niet te doen.
Ik heb geen foto's van het eindresultaat, is ook niet zoveel aan te zien verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
thido schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Ik heb geen foto's van het eindresultaat, is ook niet zoveel aan te zien verder.
Heb je al kunnen meten hoeveel Db dat scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

amarkest schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:15:
[...]

Heb je al kunnen meten hoeveel Db dat scheelt?
Nee, ik heb niet gemeten en vind dat ook niet nodig.
Ik heb natuurlijk wel wat proef runs gedaan voor en na en zelf geluisterd of het me bevalt.
Samen met het toepassen van de bijgeleverde rubbers (althans een deel daarvan, want ik heb er een stuk afgesneden om ze te laten passen op de boutjes van de bigfoots) stemt het me tevreden.
Maar we gaan er pas echt achter komen als de temperaturen rond het vriespunt komen en er ook defrosts bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:45
Als het zo doorgaat wordt dat volgende week, wat een drama zomer. Je zou bijna de verwarming weer aanzetten.

Vind het erg boeiend om de installatie verslagen te zien, foto's van de binnenkant en de mods van sommige Tweakers :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekip
Domosapiens schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:35:

Met name de 9kW versie is interessant:
- de hogere temperaturen zijn ideaal om veilig een boiler op te warmen.
- hogere temperaturen voor radiator afgifte systemen (acceptabele COP tot -2C)

Highlights:
[list]
• Modulatie bereik Max: 5,5 / 7 / 9 kW (Ta 45C@-7C)
• Modulatie bereik Min: ? / ? / ? kW
• Flow @Ta 35C 15.8 / 20.1 / 25.9 Liter/min
• Maximale temperatuur @-7: 60C @ 7,6 / 10 / 12,9 Liter/min (dankzij R32!!)
• Sound Power Level: 44dB(A) binnenunit 60 / 58dB(A) buitenunit (58 is silent mode)
• Peak Control Running Current 13 / 14 / 15 A (dwz met dip switch op Peak Control=On, zonder backup heater, 1 Fase)
• Buiten unit 60kg, binnen unit 40kg (versus 125kg voor de Monoblock versie)
• Nieuwe Afstandsbediening (=wired controller, alleen voor Split. Nog geen verdere info)
• Nieuwe binnen unit voor R32 (vanwege nieuwe wired controller? nog geen verdere info)

Leveranciers: tbs

Prijzen: tbs

Subsidie: tbs
Jammer dat modulatie bereik niet te achterhalen is!

Staan op de site van emundia.si voor 3056€ te koop ex verzenden wat me scherp lijkt. Het mail contact loopt iig soepel.

Twijfel echter nog steeds tussen 7 en 9Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Domosapiens schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:35:
LG Therma V R32 Split 5,5 / 7 / 9 kW dossier

Zoektermen:
- LG Therma V Indoor Unit ZHNW09606A0 [HN0916M NK4] 6.0kW backup heater
- LG Therma V Outdoor Unit ZHUW056A0 [HU051MR U44] 5.5kW
- LG Therma V Outdoor Unit ZHUW076A0 [HU071MR U44] 7.0kW
- LG Therma V Outdoor Unit ZHUW096A0 [HU091MR U44] 9.0kW
( LG Therma V Indoor Unit ZHNW09600A0 [HN0916M NK4] zonder 6.0kW backup heater ???? )
Die LGs worden inderdaad soms zonder elektrisch element verkocht. Bij Emundia.si zijn ze los verkijgbaar: een 6kW element kost €780,-: https://www.emundia.si/lg...zni-grelec-6-kw-ha061m-e1

Een Therma V 7kW kost bij emundia.si € 2636,-. Dat lijkt de goedkoopste aanbieder, maar daar komt dus nog wel het element van €780,- bij. Een Therma V 7kW inclusief element doet bij fachklima24.de €3230,-. (alle bedragen nog zonder transport en subsidie). Vergelijken loont dus wel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
Maar wie wil er nu eigenlijk een 6 kWh heater op enkel fase, dus 24 A??

Waarom wil je überhaupt een element? Ik heb er 1, maar die is niet aangesloten, en ook niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Naalroc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:30:

Waarom wil je überhaupt een element? Ik heb er 1, maar die is niet aangesloten, en ook niet nodig gehad.
In mijn geval heb ik een warmtevraag van 6,8kW bij -10. De 7kW variant voldoet eigenlijk meestal, alleen bij echt lage temperaturen redt hij het net niet. Ik heb dus de keuze tussen de 9kW variant, of de 7kW variant met element, mocht dat een keer nodig zijn.

Ik twijfel nog een beetje. Hoe vaak komt het voor dat ik mijn huis vanaf 0 moet verwarmen terwijl het buiten -10C is, en ik die volledige 7kW nodig heb? Ga ik daarvoor het element aanspreken? OF ga ik voor de 9kW variant, maar kan ik al dat vermogen wel kwijt zonder dat het ding altijd maar staat te pendelen? Keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
dirkdeman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:24:
[...]

Die LGs worden inderdaad soms zonder elektrisch element verkocht. Bij Emundia.si zijn ze los verkijgbaar: een 6kW element kost €780,-: https://www.emundia.si/lg...zni-grelec-6-kw-ha061m-e1

Een Therma V 7kW kost bij emundia.si € 2636,-. Dat lijkt de goedkoopste aanbieder, maar daar komt dus nog wel het element van €780,- bij. Een Therma V 7kW inclusief element doet bij fachklima24.de €3230,-. (alle bedragen nog zonder transport en subsidie). Vergelijken loont dus wel!
@dirkdeman Heb jij het wel over split units ?
of .... monoblok ???
Graag posten met link erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
dirkdeman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:44:
[...]

In mijn geval heb ik een warmtevraag van 6,8kW bij -10. De 7kW variant voldoet eigenlijk meestal, alleen bij echt lage temperaturen redt hij het net niet. Ik heb dus de keuze tussen de 9kW variant, of de 7kW variant met element, mocht dat een keer nodig zijn.

Ik twijfel nog een beetje. Hoe vaak komt het voor dat ik mijn huis vanaf 0 moet verwarmen terwijl het buiten -10C is, en ik die volledige 7kW nodig heb? Ga ik daarvoor het element aanspreken? OF ga ik voor de 9kW variant, maar kan ik al dat vermogen wel kwijt zonder dat het ding altijd maar staat te pendelen? Keuzes...
De vraag blijft , of je een 24 Ampère element op 1 fase kan 'voeden' met jouw huisaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Domosapiens schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:45:
[...]

@dirkdeman Heb jij het wel over split units ?
of .... monoblok ???
Graag posten met link erbij.
In mijn geval had ik het over monoblocs, maar in dit geval maakt dat niet uit. Het ging mij erom dat het element er soms wel, soms niet bijzit.
Naalroc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:47:
[...]

De vraag blijft , of je een 24 Ampère element op 1 fase kan 'voeden' met jouw huisaansluiting?
Dan moet je naar een soort kookplaat-groep-oplossing kijken waarbij 2 fasen geschakeld worden. Niet ideaal, maar het kan.

[ Voor 31% gewijzigd door dirkdeman op 10-07-2020 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
dirkdeman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:51:
[...]

In mijn geval had ik het over monoblocs, maar in dit geval maakt dat niet uit. Het ging mij erom dat het element er soms wel, soms niet bijzit.
Het element is opgenomen in het type nummer
LG Therma V Indoor Unit ZHNW09606A0 met 6.0kW backup heater
LG Therma V Indoor Unit ZHNW09600A0 zonder

@Naalroc
Inderdaad
(n.b. het gaat om 3 + 3 kW maar ook zeer on-Nederlands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 14-09 12:17
_RRM_ schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:06:
Een legionella run bij de SHW112YAA is met alleen het elektrisch element. (ik vind deze post niet meer zo snel terug)

Is er een mogelijkheid; anders dan handmatig, om mijn 400L vat eerst door de pomp tot 55° te verwarmen en hierna pas het element in te schakelen?

In Melcloud of op de binnen unit zie ik geen optie om in de uren voor een legionella run (bijv. 1x per 2 weken), de temperatuur te verhogen naar 55° en hierna de legionella te laten starten. (Het element trekt 7,8Kwh voor 48->63)
Omwille van de WAF maar ook CAF (children) blijf ik van Melcloud2Domoticz af.
download even het databook van ecodan en je zult zien dat je dit met dipswitches kan instellen op de printplaat (althans dat is wat ik gezien heb, heb dit type zelf niet)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekip
dirkdeman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:44:
[...]

Ik zit met precies dezelfde keuze 8)7

Wel heb ik nog een jacuzzi waar die wat overtollige warmte in kwijt zou kunnen, maar die gebruiken we ook niet doorlopend.

Op deze site wel ook erg scherp geprijsd met backup heater. In dit geval de monoblokken

https://www.fachklima24.d...lg-504/therma-v-monobloc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb mijn TRB 10 buitenvoeler voor de Elga binnen en die moet aangesloten worden en met een "3-aderige (min. 0,14 mm2) afgeschermde kabel vanuit TRP 10 printplaat". Kan ik hier iedere willekeurige 3-aderige afgeschermde kabel (bijv. xmvk of ymvk) voor gebruiken? Of moet ik kijken naar stuurstroomkabel oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Aziraphale schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:38:
Ik heb mijn TRB 10 buitenvoeler voor de Elga binnen en die moet aangesloten worden en met een "3-aderige (min. 0,14 mm2) afgeschermde kabel vanuit TRP 10 printplaat". Kan ik hier iedere willekeurige 3-aderige afgeschermde kabel (bijv. xmvk of ymvk) voor gebruiken? Of moet ik kijken naar stuurstroomkabel oid?
Ik heb destijds een SFTP kabel gebruikt , maar een 4 X 1 CY lijkt mijn ook prima
Edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Edit:
Ik zat hier helemaal fout, en de FTP is dus wèl de juiste kabel, want dat is de afgeschermde, het is precies anderom als wat ik schreef 8)7 Eating crow :X
FTP is toch niet afgeschermd? UTP wèl , dus dat lijkt me voor de hand liggen, ook qua beschikbaarheid.

@Aziraphale dat is me nogal geen kabel, xmvk of ymvk en bovendien is die niet afgeschermd, tenzij je de -as versie gebruikt (=grondkabel!) nee die zeker niet gebruiken
Afgeschermd signaal kabel wel, maar de UTP FTP met 4x2 geleiders, en afgeschermd, lijkt me verreweg de makkelijkste oplossing,ook wat beschikbaarheid betreft.

[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 10-07-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

zeekip schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Ik zit met precies dezelfde keuze 8)7

Wel heb ik nog een jacuzzi waar die wat overtollige warmte in kwijt zou kunnen, maar die gebruiken we ook niet doorlopend.

Op deze site wel ook erg scherp geprijsd met backup heater. In dit geval de monoblokken

https://www.fachklima24.d...lg-504/therma-v-monobloc/
Verkoop niet aan consumenten staat er bij(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Naalroc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:20:
FTP is toch niet afgeschermd? UTP wèl , dus dat lijkt me voor de hand liggen, ook qua beschikbaarheid.
@Aziraphale dat is me nogal geen kabel, xmvk of ymvk en bovendien is die niet afgeschermd, tenzij je de -as versie gebruikt (=grondkabel!) nee die zeker niet gebruiken
Afgeschermd signaal kabel wel, maar de UTP met 4x2 geleiders lijkt me verreweg de makkelijkste oplossing,ook wat beschikbaarheid betreft.
UTP is inderdaad wel een prima oplossing, maar ik vroeg me ook af wat ze precies met afgeschermd bedoelen. Hij komt natuurlijk buiten te hangen en als je naar de kabelingang kijkt, dan moet er wel een kabel van een millimeter of 8 in om dat waterdicht te krijgen. Slaat het afgeschermd dan op afgeschermde ader of afgeschermd tegen weersinvloeden, zoals bijvoorbeeld een neopreenkabel voor buitenverlichting oid?

@Ramon_1984 Is FTP kabel een beetje goed vast te zetten met die schroefjes? Je kunt er niet heel handig bij in die voeler, zag ik al... Waarom zitten de schroefjes niet aan de bovenkant??

[ Voor 9% gewijzigd door Aziraphale op 10-07-2020 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
develdonk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:02:
[...]
download even het databook van ecodan en je zult zien dat je dit met dipswitches kan instellen op de printplaat (althans dat is wat ik gezien heb, heb dit type zelf niet)
Speciaal daarvoor heb ik net de hele FTC installatiehandleiding weer doorgespit, maar een dergelijke instelling nergens kunnen vinden. Heb je iets meer data?
Naalroc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:20:
Afgeschermd signaal kabel wel, maar de UTP met 4x2 geleiders lijkt me verreweg de makkelijkste oplossing,ook wat beschikbaarheid betreft.
UTP staat voor Unshielded Twisted Pair...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

[...]

De 7Kw was onlangs 2653 eueo o.i.d. bij Emundia, inmiddels over de 2800 euro.
Bedoel je toevallig Climaway in Italië? Daar staat hij voor 2636 op de website.
Transport is dan weer wel wat goedkoper bij Emundia (185 euro t.o.v. 250 bij Climaway)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Andrehj schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Speciaal daarvoor heb ik net de hele FTC installatiehandleiding weer doorgespit, maar een dergelijke instelling nergens kunnen vinden. Heb je iets meer data?

[...]

UTP staat voor Unshielded Twisted Pair...
help dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AS4uzkVYQ7t5hXDOBDjWFB-sPj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BK5vZNt3tduGB6JJ8eM2op8u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcnlNeJrBuPxDJToLgIIs3p81IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUWciiXLg4J6UweCam408EHE.jpg?f=fotoalbum_large

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Aziraphale schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:27:
[...]

UTP is inderdaad wel een prima oplossing, maar ik vroeg me ook af wat ze precies met afgeschermd bedoelen. Hij komt natuurlijk buiten te hangen en als je naar de kabelingang kijkt, dan moet er wel een kabel van een millimeter of 8 in om dat waterdicht te krijgen. Slaat het afgeschermd dan op afgeschermde ader of afgeschermd tegen weersinvloeden, zoals bijvoorbeeld een neopreenkabel voor buitenverlichting oid?

@Ramon_1984 Is FTP kabel een beetje goed vast te zetten met die schroefjes? Je kunt er niet heel handig bij in die voeler, zag ik al... Waarom zitten de schroefjes niet aan de bovenkant??
Die FTP is de goede oplossing, envoor buiten gebruik is hij ook met een weerbestendige mantel te koop, Die weerbestendige bij mij heeft een zwarte kabelmantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Naalroc schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Die FTP is de goede oplossing, envoor buiten gebruik is hij ook met een weerbestendige mantel te koop, Die weerbestendige bij mij heeft een zwarte kabelmantel.
Gaan we dat doen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Dit geeft zeker richting, maar ik lees het niet als mogelijkheid om de legionella run eerst op de warmtepomp tot de 55 te laten verwarmen en daarna met het element tot >60.
Maar meer als een soort "zuinige" modus. Of betreft ECO hier toch het element, wanneer er gesproken wordt over het "volledige vermogen van de warmtepomp"?

Mijn verwarring komt door de uitleg die bij de pictogrammen staat: (onderscheid tussen 2. warmtepomp en 3. elektrische verwarming)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGiIVCAz5KPu2ynE2hFEKEBH8Ew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N7zSt8I8AoArxmjiLjBeRgYI.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THY5eyoJkp9Fe48ikWpscH6N2CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOfAEaQvmB5Tm1i1rHYqXvto.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
thido schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Ik heb alle beplating (voor, zij en achterkant) met 13 mm zelfklevend armaflex beplakt. Ging net :) . Heeft het dan nog zin om de compressor extra in te pakken? Helaas ook geen foto's van gemaakt.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
[...]

€ 3750 bij fachklimat.de. prijs was excl BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
_RRM_ schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:29:
[...]

Dit geeft zeker richting, maar ik lees het niet als mogelijkheid om de legionella run eerst op de warmtepomp tot de 55 te laten verwarmen en daarna met het element tot >60.
Maar meer als een soort "zuinige" modus. Of betreft ECO hier toch het element, wanneer er gesproken wordt over het "volledige vermogen van de warmtepomp"?

Mijn verwarring komt door de uitleg die bij de pictogrammen staat: (onderscheid tussen 2. warmtepomp en 3. elektrische verwarming)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik lees het zo wel. wat zou het anders betekenen???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmhSncNr6fBaLC4Lu2eynJ9_3zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYWsPrLaUrTC0ZdJKKlESubR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door develdonk op 11-07-2020 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:13
@_RRM_ @develdonk
Toevallig liep ik tegen hetzelfde probleem aan, dat ik niet wil dat ie puur op het element de legionella runs doet.
Rare is dat de buitenunit dan ook uit staat, dus geen combi van WP en element.
(Mijn 75YAA gaat sowieso maar tot max. 60 graden)
Heb nu het tijdstip al verplaatst net na de dagelijkse SWW run, dat helpt iets om element tijd te bekorten.
Zou switch 1-6 op 'off' zetten hier nog iets aan kunnen bijdragen?
Of zou dan de hele legionella run om zeep gaan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Blackraven schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 03:07:
@_RRM_ @develdonk
Toevallig liep ik tegen hetzelfde probleem aan, dat ik niet wil dat ie puur op het element de legionella runs doet.
Heb nu het tijdstip al verplaatst net na de dagelijkse SWW run, dat helpt iets om element tijd te bekorten.
Deze zou je nog kunnen proberen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Egx0avudT3Q-aHIsbdRF-jUA84M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiesZfQBnxVKxLXsA4KUfGN2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 22:18
Sinds donderdag staat hier onder andere een Loria 6008 in de garage met een 300L SWW vat. Ik loop tegen een aantal storingen aan en aangezien het weekend is en de installateur nu niet te bereiken is hoop ik met jullie hulp het een en ander beter te begrijpen.

In het 300l vat type APS-300wps (ook bekend als HR Solar All Senz) zit boven in een sensor die de temperatuur leest van het water (gok ik?). Deze leest continu 40 graden. Het water staat ingesteld op 50 graden. Gevolg is nu dat de pomp continu draait en daardoor ook foutmeldingen heeft. Eerst error 67 en nu error 195( SWW cyclus langer dan 6uur).

Heb zelf de temperatuur van het water uit de kraan getest en dat is boven de 43 graden (hoger gaat m'n thermometertje niet). Is de sensor defect of moet ik die naar beneden verplaatsen( midden of helemaal beneden) Daar zijn nog hulzen dumpelhulzen voor een sensor maar niet in gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Bo0bz op 11-07-2020 08:50 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou eens proberen die sensor te testen, als je hem uit het vat haalt moet de temperatuur zakken, als je hem midden in het vat monteert moet deze hoger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
develdonk schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:18:
[...]

ik lees het zo wel. wat zou het anders betekenen???

[URL=[Afbeelding][/URL]
Door de opmerking onder het overzicht van de DIP schakelaars las ik deze functie weer anders.........
Opmerking: *1. Wanneer de hydrobox is aangesloten op een PUHZ-RP/SUHZ-SW-buitenunit waarvan de maximale uitlaatwatertemperatuur 55 ºC is, moet Dip SW1-2 worden omgezet naar OFF

Dit lijkt meer voor de onderlinge aansturing binnen/buiten unit (kan maar tot 55 of 60 gaan).
develdonk schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 04:52:
[...]

Deze zou je nog kunnen proberen:

[URL=[Afbeelding][/URL]
Gisteravond ook gevonden, maar ook hier twijfels, omdat er duidelijk onderscheid gemaakt wordt in SWW en LP.
Als de SWW instelling naar ECO gaat met een wachttijd van circa 90 minuten, zou die dan ook op een LP run toegepast worden?
Of is de SWW ECO optie niet van toepassing op het legionella programma?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
Blackraven schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 03:07:
@_RRM_ @develdonk
In de toelichting bij switch 1-6 staat element aan/uit voor verwarming of verwarming + SWW.
Betekent hier SWW al : SWW en LP gaan op het element of LP gaat sowieso op het element en is niet aan te passen.

Ik heb overigens ook dezelfde truc gedaan met de instellingen. De LP start om 13:00 en SWW om 12:00, maar mijn SWW staat ingesteld op 48. Het traject erna gebeurd dan alleen op het element.
Een mooie optie zou zijn -x uur voor de LP run de SWW te kunnen starten met een afzonderlijke temperatuur (tov het reguliere SWW moment) tot het maximum van wat de pomp kan (in mijn geval 55)

@develdonk @Blackraven Zojuist de ECO modus geprobeerd met max 30 min uitstel van wat lijkt het element.
Bij een temp van 46 (onder de streef van 48) in het legionella programma gaat toch meteen het element aan.

De melcloud2domoticz van @Blackraven laat ik voor wat het is.
Zal het handigmatig doen (dag of middag vantevoren handmatig temperatuur van het vat van 48 naar 55 en hierna automatisch het LP laten starten.)

[ Voor 14% gewijzigd door _RRM_ op 11-07-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
lolle1212 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Hmm bij panasonic is het in ieder geval met de 7&9kw H serie wel degelijk zo hoor, en het lijkt me juist best logisch dat het bij LG ook zo zal zijn..

Het is namelijk gewoon goedkoper om 1000x 1 model te maken dan 750x model A en 250x model B.

Dit zie je overigens bij wel meer producten CPU's, GPU's enzo heb je ook vaak gelimiteerde versies.

De 7kw bij pana is gewoon een begrensde 9kw. Qua data lijkt dat bij LG ook het geval. De ondergrens qua modulatie is eigenlijk altijd een limitatie van de compressor, die dus gelijk zal zijn. (bijv pana H is zowel 9kw als 7kw minimaal 450watt opgenomen vermogen)

Wel is het zo dat het niet perse betekend dat een 9kw de betere deal is, want het betekend wel dat ie bij op temperatuur komen hogere piekstroom vraagt, maar dit is vaak te limiteren met stiltestand(en)
Vannacht een 1e run van mijn LG 9KW monoblock. Buiten tussen 9 en 11 graden; binnen 21 graden. Blijkbaar staat de stooklijn nog niet goed 8)7 . LG verwarmde naar 22 graden.

Piekstroom: 1650 Watt opgenomen vermogen, daarna 780 Watt en 350 Watt.

Dus minimaal opgenomen vermogen lijkt 350 Watt te zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGAOG7H-zJfRKcUs1oAo2V-71d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIqpIIXPCX8XqRje4XFobB9t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door JanAllElectric op 11-07-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:13
@develdonk @_RRM_
Bedankt voor de tips, zal nog even verder spitten/testen.

Als 'last resort' kan ik Melcloud2Domoticz nog scripten om de SWW temperatuur maximaal op te piepen met de WP zelf vlak voor een LP.

Mijn grootste bezwaar tegen M2D is dat die de setpoints hard overschrijft die je lokaal of via de app instelt, dus de setpoints heb ik er allemaal uit gehaald, hij monitort nu alleen maar.
Nu verandert de SWW temperatuur normaal gezien niet, staat normaal op 50, dus die zou ik weer terug kunnen zetten in M2D met een timer omhoog naar 60 ofzo vlak voor de LP en daarna weer terug naar 50.

[ Voor 1% gewijzigd door Blackraven op 11-07-2020 12:04 . Reden: Grammatica... ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:13
Grolsch schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Ik zou ook streven naar 35, 45 of zelfs 55 lijkt mij te hoog, kdenk dat de WP dan een keer in een beveiliging vliegt.
Ik heb geprobeerd om met een extra kabel ertussen en het schema wat eerder werd vermeld de temperatuursensor voor de gek te houden maar dat werkt niet, ik zie alleen maar 88 graden C. Daarna heb ik getest met een weerstand over de temperatuursensor in de wp de buitensensor te beïnvloeden en kom op de volgende waarden, 3,9 kohm. geeft + 25 graden C, 4,25kohm geeft + 15 graden C en 4,35kohm geeft weer + 25 graden C. Resume, iets tussen de sensor solderen werkt niet, een weerstand over de 2 draden geeft wel een temperatuursverhoging.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Blackraven schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:02:
@develdonk @_RRM_
Bedankt voor de tips, zal nog even verder spitten/testen.

Als 'last resort' kan ik Melcloud2Domoticz nog scripten om de SWW temperatuur maximaal op te piepen met de WP zelf vlak voor een LP.

Mijn grootste bezwaar tegen M2D is dat die de setpoints hard overschrijft die je lokaal of via de app instelt, dus de setpoints heb ik er allemaal uit gehaald, hij monitort nu alleen maar.
Nu verandert de SWW temperatuur normaal gezien niet, staat normaal op 50, dus die zou ik weer terug kunnen zetten in M2D met een timer omhoog naar 60 ofzo vlak voor de LP en daarna weer terug naar 50.
als ik dit grijze blok lees krijg ik minder vertrouwen dat het kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy7q8KX0i1tu4ZTPFF61-udw6pQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD2CrWVj2t27lKmFiYDU6UwR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
_RRM_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Door de opmerking onder het overzicht van de DIP schakelaars las ik deze functie weer anders.........
Opmerking: *1. Wanneer de hydrobox is aangesloten op een PUHZ-RP/SUHZ-SW-buitenunit waarvan de maximale uitlaatwatertemperatuur 55 ºC is, moet Dip SW1-2 worden omgezet naar OFF

Dit lijkt meer voor de onderlinge aansturing binnen/buiten unit (kan maar tot 55 of 60 gaan).

[...]

Gisteravond ook gevonden, maar ook hier twijfels, omdat er duidelijk onderscheid gemaakt wordt in SWW en LP.
Als de SWW instelling naar ECO gaat met een wachttijd van circa 90 minuten, zou die dan ook op een LP run toegepast worden?
Of is de SWW ECO optie niet van toepassing op het legionella programma?
zie post hierboven, ik denk dat hij het element meteen aanzet als ik het zo lees en dat dat dus standaard is... Zou wel zonde zijn. Wellicht kun je met settings ervoor zorgen dat een legionella run altijd uitgevoerd wordt nadat de boiler weer op temperatuur is gebracht door de warmtepomp (bijv als je in ochtend doucht met gezin kijken wanneer hij vat gaat verwarmen en dan wanneer hij klaar is en dat tijdstip gebruiken voor de legionella run (met uurtje pauze er tussen voor zekerheid). Wellicht is dat beste optie? Als dat zo einde ochtend is komt het mooi uit met de zonnepanelen als je die hebt.

Dit is overigens de reden waarom ik "maar" een 2 kw element wil aanschaffen. zodat je dit mooi kan compenseren met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
Tot wanneer is de huidige subsidie regeling van toepassing? Huidige woning is onder voorbehoud verkocht en wat er op het oog is, is allemaal pas medio maart 2021 voor overdracht beschikbaar.

Voor PV maakt dat geen verschil, maar voor WP's misschien wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Noord27 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:45:
Tot wanneer is de huidige subsidie regeling van toepassing? Huidige woning is onder voorbehoud verkocht en wat er op het oog is, is allemaal pas medio maart 2021 voor overdracht beschikbaar.

Voor PV maakt dat geen verschil, maar voor WP's misschien wel?
is verlengd tot 2030, zal wel ff linkje zoeken voor je

https://www.gawalo.nl/ene...oor-isde-verlengd-1018843

https://www.subvention.nl...euwbouw-stopt-vanaf-2020/

https://www.isde.nl/

conclusie: als je een huis koopt wat geen nieuwbouw is dan zit je goed. wel nieuwbouw dan heb je een probleem. Dan kun je de warmtepomp beter nu kopen en "aansluiten".
Verder als je een warmtepompboiler wilt hebben zou ik hem nu aanschaffen en "aansluiten" en subsidie vragen want dit gaat ook veranderen vanaf 2021.

[ Voor 38% gewijzigd door develdonk op 11-07-2020 15:52 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.