Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 102 103 104 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• David
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:08
rolandmegens schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:01:
[...]

Gevonden, dankje!
Heb je de warmtepomp los op de stenen bielzen staan? Met de trillingdempers op de poten geschroefd.

Of dmv een lange schroef de warmtepomp ook aan de bielzen vastgezet?
Bij mij staat de warmtepomp vastgeschroefd in rubberen SUMO-blokken maar als ik het opnieuw zou doen zou ik die achterwege laten. Ik zou ze wel vastschroeven aan de bielzen anders danst de unit misschien weg >:)

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18:39
corsat schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:56:
ik heb met mijn ecodan 3 dagen gekoeld en wat mij is opgevallen dat bij een temperatuur vanaf 30 graden de wp tussen de 500 en 600W aan vermogen opneemt. Zodra de temperatuur onder de 30 graden komt schiet de stroomopname omhoog naar 1kW en begint de wp te pendelen, een tussenweg lijkt niet mogelijk wat ik ook probeer en instel met de watertemperatuur ( tussen de 14 en 19 graden). Ik ben van plan om een kastverwarming van 20W met regelaar in de wp te gaan bouwen waarmee ik de temperatuur van de sensor naar ruim boven de 30 graden ga brengen. Kan ik zo'n regelaar intern aansluiten op het buitendeel van de ecodan of zal ik hem extern met een schakelaar voeden zodat ik hem in september weer in de normale modus kan zetten. Of is er nog een andere oplossing. De koelmodus geeft een koude vloer en 2 jaga's die koude lucht blazen.
Is dat een oud type 7,5kW? Mijn SW75YAA gaat gewoon naar 500W ook bij een Tb rond de 20°C.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Hoe heb je het uiteindelijk aangesloten en gebruik je de 3,9k weerstand of 4,4k.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• corsat
doek55 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:45:
[...]

Is dat een oud type 7,5kW? Mijn SW75YAA gaat gewoon naar 500W ook bij een Tb rond de 20°C.
Mijn ecodan is 4,5 jaar oud.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:15
corsat schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Hoe heb je het uiteindelijk aangesloten en gebruik je de 3,9k weerstand of 4,4k.
Ik heb de weerstand er nog niet tussen, ik wacht op m'n soldeervriend :P
corsat schreef op maandag 29 juni 2020 @ 06:40:
[...]

Mijn ecodan is 4,5 jaar oud.
Heb je de **AA of de ***HA :?

Met het nieuwe model (De **AA) zou jij dit probleem niet horen te hebben.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Luc S
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:31
@corsat @Grolsch Ik ben afgelopen week ook aan het spelen geweest met koelen op de PUHZ-SW75YAA. Watertemp ingesteld op 16 graden. Hij begon hier op een gegeven moment ook te pendelen, maar wel pas nadat het 22 graden werd buiten.

PS: Power usage geeft het volledig verbruik van het huishouden.

Net voordat hij gaat pendelen meet hij een flow temperatuur van 14.5 graden en krijgt hij 16.5 retour.

Koelen ging goed, het is in de woonkamer niet warmer geweest dan 23 graden. Je moest wel iets van schoeisel aan want de vloer voelde echt koud :9

Ben nu bezig om de WP via Home Assistant te kunnen besturen en dan ga ik het proberen te koelen met een iets hogere watertemperatuur en in blokken zoals Grolsch :*)

[Voor 3% gewijzigd door Luc S op 29-06-2020 10:47]

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18:41
Tijd geleden een keer advies gevraagd hier en ondertussen met wat input van @Remco45 nu een SW75YAA en binnenunit binnengekregen uit Spanje (Ecoclimagroup) via Nordcargo transport. (en een airco) *O*

Nu rustig e.e.a. aan het inkopen om vervolgens alvast de koeltechnische installatie te laten installeren en daarna de rest.
Ik had een offerte gevraagd voor een Kamstrup met M-bus, maar vroeg me af, weet iemand de nauwkeurigheid van de ERSD-VM2D metingen zelf?
Is toch een investering van 200+ om dit er tussen te sleutelen en straks uit te lezen, is dat het waard?

btw: misschien voor de openingspost van webshop1 kamstrup, offerte vragen is niet perse nodig tenzij je volgens mij buiten Duitsland wilt transporteren.
Webshop1 Kramstrup + mbus

PVOutput Youless - 5120Wp 120° OZO | 4480Wp 300° WNW | helling 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk

• Job1985
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 03-07 17:16
Grolsch schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:18:

[...]

Het mooiste was een WP die moduleert tussen de 2KW bij Tb+12 en 7KW bij Tb-7, dus als je die kunt vinden :P

De vloerverwarming elektrisch boven kan ook altijd meehelpen natuurlijk.
Ik ben inmiddels weer een stukje wijzer mbt mijn transmissiebrekening. Alle ruimtes heb ik overgezet in excel en de temperaturen zo ingesteld als dat ik ze wil hebben. Ik heb een overzicht gemaakt van de verliezen boven en beneden bij verschillende temperaturen buiten, een overzicht van de totale energievraag en een overzicht van 100%beneden en 50% boven. zie hieronder

Tb-7-2+2+7
boven233018471462977
beneden3359300427202365
totaal5689485141813342
100%beneden50%boven4524392834512854

Om helemaal safe te zitten zou ik een pomp moeten hebben die 5,6kw bij -7 doet en 2,4 bij +7 Maar ik denk realistischer 4,5 bij -7 en 2,8 bij +7 waarbij het restant boven wordt opgevangen door de elektrische vloerverwarming.

Ik was zelf al naar Nibe aan het kijken, maar hier zoude F2040-6 of de F2040-8 aan voldoen. Panasonic en mitsubishi heb ik nog niet gekeken

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
Job1985 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Ik ben inmiddels weer een stukje wijzer mbt mijn transmissiebrekening. Alle ruimtes heb ik overgezet in excel en de temperaturen zo ingesteld als dat ik ze wil hebben. Ik heb een overzicht gemaakt van de verliezen boven en beneden bij verschillende temperaturen buiten, een overzicht van de totale energievraag en een overzicht van 100%beneden en 50% boven. zie hieronder

Tb-7-2+2+7
boven233018471462977
beneden3359300427202365
totaal5689485141813342
100%beneden50%boven4524392834512854

Om helemaal safe te zitten zou ik een pomp moeten hebben die 5,6kw bij -7 doet en 2,4 bij +7 Maar ik denk realistischer 4,5 bij -7 en 2,8 bij +7 waarbij het restant boven wordt opgevangen door de elektrische vloerverwarming.

Ik was zelf al naar Nibe aan het kijken, maar hier zoude F2040-6 of de F2040-8 aan voldoen. Panasonic en mitsubishi heb ik nog niet gekeken
Klinkt als een goede oplossing. Waarschijnlijk heb je de verwarming boven pas nodig als het echt koud word. Tot die tijd zal de warmte van beneden waarschijnlijk genoeg zijn om de boel boven op de warmen.

Hoe wilde je het tapwater gaan doen?

Ik zou zeker verder kijken dan Nibe. Hoewel het een zeer degelijk merk is, zijn ze ook wel aan de prijzige kant.

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:48
Martin7182 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:33:
Bedankt @Fullpower en @doek55. Dus met een fancoil gaat het beter, al moet je dan nog steeds je leidingen afschermen om condens tegen te gaan. Ik heb zelf geen behoefte aan koeling, maar mocht die behoefte toch komen, dan zou ik waarschijnlijk eerder voor een losse L/L airco kiezen die in koude winters ook kan bijverwarmen.
Verwarmen kan met een fancoil net zo goed. :?

• Job1985
@Heronimo Ik wil een 300L boiler aansluiten op de warmtepomp. We zijn met zijn 4en thuis. warm tapwater is alleen voor de badkamers (2x douche, 1x bad). Qua waterverbruik zijn we echt kleinverbruikers en krijgen we jaarlijks de vraag, bij het doorgeven van de meterstanden, of deze standen wel kloppen. :)

• Luc S
Is er iemand die mij kan helpen met de Ecodan modbus (Procon A1M)? Ik kan verschillende register values nu aansturen over de modbus maar ik stoei nog met de optie om hem v.w.b. cool of heat op stand-by te zetten (en weer aan).

In het menu op de machine zelf roteer je door de opties Run/Timer/Prohibit. Ik heb de volgende documenten gelezen maar met Holding Register values 26 en 40/41 krijg ik het niet voor elkaar. Holding Register no. 36 snap ik niet, misschien is het die? :?

https://library.mitsubish..._Register_Tables#page-6-7
http://doc.mitsubishielec...al_for_ecodan_ver0100.pdf

Alternatief is om hem i.p.v. stand-by dan maar op heat te zetten in kamerthermostaat-modus en die dan op 18 graden instellen. Maar dat vind ik niet zo netjes :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Fullpower schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Wat zou de reden zijn dat bij temperaturen onder de 35c buitentemperaturen de WP niet verder wil terugmoduleren? Dat zat ik mij af te vragen. Je zou toch verwachten dat als het mogelijk zou zijn, dat de fabrikant dat wel zou hebben gedaan? Want een groot modulatiebereik is eigenlijk altijd hét issue met warmtepompen. Zou er een koeltechnische reden zijn; bijvoorbeeld een minimaal vereist drukverschil over de compressor, misschien iets met smering?

Dan is het misschien niet zo'n goed idee om te tweaken :)
Heb ik destijds nagevraagd, zie hieronder de antwoorden van @Oxellaar

Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

En als hij zegt dat het kan, geloof ik hem :P

[Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 29-06-2020 17:14]

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:23
Ik heb al verschillende pagina's van dit topic als het vorige topic doorgelezen. Hoop echter dat jullie snappen dat elke pagina door lezen niet te doen is. Excuses vooraf voor deze dan waarschijnlijk dubbele vraagstelling.

In de OP staat "Koelen met een L/W warmtepomp is geen groot succes bij de meeste hier op het forum. Het grote probleem is dat de temperatuur wel naar beneden gaat maar de relatieve luchtvochtigheid niet. Die gaat zelfs omhoog als de temperatuur naar beneden gaat wat het leefklimaat nog beroerder maakt."

Voor wie geld dit allemaal en in welke situatie. Juist met de warme dagen afgelopen week en het bij een collega ervaren van bodemwarmte koeling ben ik opzoek naar een manier om de woning te verkoelen. Omdat een airco al snel tegen beperkingen aanloopt qua aantal kamers dacht ik juist aan een Elga en dan in combinatie met nog aan te schaffen Jaga DBH een aangename temperatuur te kunnen bereiken.

Huis is goed geïsoleerd en zit met over productie van zonnepanelen dus Elga lijkt mij voor de wens ideaal.

Uit de OP merk ik echter op dat de verwachtingen misschien te hoog zijn....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07:09
David schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:00:
[...]

Bij mij staat de warmtepomp vastgeschroefd in rubberen SUMO-blokken maar als ik het opnieuw zou doen zou ik die achterwege laten. Ik zou ze wel vastschroeven aan de bielzen anders danst de unit misschien weg >:)
Heb je daar ook plaatjes van ? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17:34
Freakie1NL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:43:
Ik heb al verschillende pagina's van dit topic als het vorige topic doorgelezen. Hoop echter dat jullie snappen dat elke pagina door lezen niet te doen is. Excuses vooraf voor deze dan waarschijnlijk dubbele vraagstelling.

In de OP staat "Koelen met een L/W warmtepomp is geen groot succes bij de meeste hier op het forum. Het grote probleem is dat de temperatuur wel naar beneden gaat maar de relatieve luchtvochtigheid niet. Die gaat zelfs omhoog als de temperatuur naar beneden gaat wat het leefklimaat nog beroerder maakt."

Voor wie geld dit allemaal en in welke situatie. Juist met de warme dagen afgelopen week en het bij een collega ervaren van bodemwarmte koeling ben ik opzoek naar een manier om de woning te verkoelen. Omdat een airco al snel tegen beperkingen aanloopt qua aantal kamers dacht ik juist aan een Elga en dan in combinatie met nog aan te schaffen Jaga DBH een aangename temperatuur te kunnen bereiken.

Huis is goed geïsoleerd en zit met over productie van zonnepanelen dus Elga lijkt mij voor de wens ideaal.

Uit de OP merk ik echter op dat de verwachtingen misschien te hoog zijn....
Als je je vloer koelt dan is het alleen ietwat comfortverhogend, maar met fancoils of DBH radiatoren is het een ander verhaal. Ook dan blijf je wel aanlopen tegen het risico van condensvorming en dat heb je bij een L/L warmtepomp niet omdat die ook ontvochtigt. Ik zou in jouw geval dan ook eerder investeren in een multisplit met 1 unit boven en 1 beneden, ik vermoed dat dat meer effect gaat sorteren. Ik koel nu beneden met de Elga (had hem toch al hangen) en boven met een airco en dat verschil is heel groot.

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• Freakie1NL
Aziraphale schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:55:
[...]

Als je je vloer koelt dan is het alleen ietwat comfortverhogend, maar met fancoils of DBH radiatoren is het een ander verhaal. Ook dan blijf je wel aanlopen tegen het risico van condensvorming en dat heb je bij een L/L warmtepomp niet omdat die ook ontvochtigt. Ik zou in jouw geval dan ook eerder investeren in een multisplit met 1 unit boven en 1 beneden, ik vermoed dat dat meer effect gaat sorteren. Ik koel nu beneden met de Elga (had hem toch al hangen) en boven met een airco en dat verschil is heel groot.
Een verschil met airco verwacht ik zeker. Zou al snel om 4 units gaan dus vandaar deze optie aan het bekijken. Wat bedoel je met "is het een ander verhaal" ? Heb gelezen dat als je de minimale temperatuur op 17/18 zet er geen condensvorming optreed. Veiligheidshalve op 20 lijkt mij met +30c nog steeds erg aangenaam.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
Freakie1NL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Een verschil met airco verwacht ik zeker. Zou al snel om 4 units gaan dus vandaar deze optie aan het bekijken. Wat bedoel je met "is het een ander verhaal" ? Heb gelezen dat als je de minimale temperatuur op 17/18 zet er geen condensvorming optreed. Veiligheidshalve op 20 lijkt mij met +30c nog steeds erg aangenaam.
Met fancoils kun je veel meer koelvermogen realiseren dan met vloerverwarming zoals ik heb. Je hebt dan minder issues met kans op condens en eventueel condenswater wordt, voor zover ik weet, opgevangen en afgevoerd, terwijl ik een natte vloer zou krijgen.

De Elga werkt overigens met een koellijn die gerelateerd is aan de buitentemperatuur en je zult alleen daardoor al nooit onder de 17 graden komen, tenzij je hem handmatig omlaag zet, en die temperatuur zou hij dan leveren bij een buitentemperatuur van 21. Voor mij niet interessant, want dan koel ik toch niet.

Wij waren begin dit jaar nog aan het kijken naar een multisplit airco en die zou er ook gekomen zijn als we niet door omstandigheden de hele woonkamer vloer hadden moeten vervangen en vvw kregen. Toen hebben we, mede op advies van de airco leverancier, gekozen voor een mono boven en beneden eerst koelen met de Elga. Die combinatie was vorige week erg prettig, omdat de droge, koele lucht van de unit boven naar beneden zakte en de Elga hielp.

Waarschijnlijk hadden we echter qua puur koelvermogen meer resultaat gehad van twee airco units, 1 boven en 1 beneden. Maar goed, dat hangt ook van de plattegrond van je woning af.

• corsat
Grolsch schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:49:
[...]

Ik heb de weerstand er nog niet tussen, ik wacht op m'n soldeervriend :P

[...]

Heb je de **AA of de ***HA :?

Met het nieuwe model (De **AA) zou jij dit probleem niet horen te hebben.
Een HA serie.

• Grolsch
Dat verklaart het probleem, T buiten +30 lost het op.

Na een tip van @Zwerius laat ik er een potmetertje tussen solderen, dan kan ik wat uitgebreider testen.

Iemand tips voor een bereik van 3kOhm tot 15kOhm?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Grolsch schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:36:
Ja, koop gewoon een potmeter van rond de 12 kOhm (die gaan tot bijna nul terug) en zet een weerstand van 3kOhm in serie. Dan heb je precies het gewenste bereik.
Bij de Conrad hebben ze vast wel iets passends.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:57
Grolsch schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:36:
Dat verklaart het probleem, T buiten +30 lost het op.

Na een tip van @Zwerius laat ik er een potmetertje tussen solderen, dan kan ik wat uitgebreider testen.

Een instelbare variabele weerstand van 10kΩ heb ik nog wel liggen, en kan je die opsturen; bij Conrad ben je veel meer kwijt aan porto, dan aan het onderdeel.
Het type dat ik heb is een lineaire schroef instelbare, waarmee je heel fijn kunt instellen.
500 Ω heb ik ook wel.
10 KΩ opsturen morgen?

Zoiets, maar dan slechts ca 15 mm lang

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
[...]

[Voor 30% gewijzigd door t.oswald op 30-06-2020 00:23]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
[...]

Op zoek naar een multi-split airco systeem kwam ik bij Daikin tegen dat zij een “hybride warmtepomp” hebben. Een combinatie van warmtepomp voor verwarming van vloer en radiatoren, SWW en de mogelijkheid om ook een airco binnenunit aan te sturen. Geen idee of dat wat is, maar als je nog geen Wp hebt....

[Voor 19% gewijzigd door t.oswald op 30-06-2020 00:09]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Grolsch
Naalroc schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:07:
[...]

Een instelbare variabele weerstand van 10kΩ heb ik nog wel liggen, en kan je die opsturen; bij Conrad ben je veel meer kwijt aan porto, dan aan het onderdeel.
Het type dat ik heb is een lineaire schroef instelbare, waarmee je heel fijn kunt instellen.
500 Ω heb ik ook wel.
10 KΩ opsturen morgen?

Zoiets, maar dan slechts ca 15 mm lang

[Afbeelding]
Tnx voor het aanbod, maar die kennis van mij die e.e.a. gaat solderen had ook wel e.e.a. liggen, en hij ging het regelen zei hij.

• doek55
[...]

Als je een fancoil met condensafvoer op de juiste manier aansluit is er geen verschil met een L/L warmtepomp (airco). Je kunt dan water van 5°C door de fancoil sturen en daarmee sterk koelen en ontvochtigen. Een 'gewone' airco heeft ook geïsoleerde koelleidingen en een condensafvoer nodig.

• Heronimo
  • Nu online
Voor wie naar fancoils kijkt. Iemand wees mij er laatst op dat Vaillant deze sinds kort ook in Nederland verkoopt. De serie heet Vaillant aroVAIR Ze hebben onder andere een unit die hoog aan de muur kan net als een airco binnenunit:

Zag dat Wasco ze heeft:
https://www.wasco.nl/artikel/0160929

Maar in Italie zijn ze een stuk goedkoper te krijgen:
https://www.tavolla.com/v...-035-wn-fancoil-a-parete/
https://www.gasfriocalor....arovair-mural-va-1-035-wn

• Job1985
Heronimo schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:33:
[...]

Klinkt als een goede oplossing. Waarschijnlijk heb je de verwarming boven pas nodig als het echt koud word. Tot die tijd zal de warmte van beneden waarschijnlijk genoeg zijn om de boel boven op de warmen.

Hoe wilde je het tapwater gaan doen?

Ik zou zeker verder kijken dan Nibe. Hoewel het een zeer degelijk merk is, zijn ze ook wel aan de prijzige kant.
Ik probeer van andere merken te vinden hoeveel ze terug kunnen moduleren bij verachillende temperaturen maar krijg het niet gevonden. Heeft iemand een linkje voor mij van bijvoorbeeld Panasonic. Overal staat netjes wat het max vermogen is bij welke temp maar niet het minimale :?

De vergelijking voor de Nibe modellen heb ik compleet en ik kom hiermee toch op een f2040-8. max bij -7 6,8kw, dat dekt alle waarden, variabel bij +7 graden 2,5-7,8kw ik zit dan net tegen de ondergrens aan te hikken maar dat kan ik wellicht met een buffer oplossen. De Nibe f2040-6 heeft maar max 4,5kw bij -7 en dat is mij te weinig. Daarnaast zal de f2040-8 mn boiler ook sneller op temperatuur hebben.

• Heronimo
  • Nu online
Job1985 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:53:
[...]

Ik probeer van andere merken te vinden hoeveel ze terug kunnen moduleren bij verachillende temperaturen maar krijg het niet gevonden. Heeft iemand een linkje voor mij van bijvoorbeeld Panasonic. Overal staat netjes wat het max vermogen is bij welke temp maar niet het minimale :?

De vergelijking voor de Nibe modellen heb ik compleet en ik kom hiermee toch op een f2040-8. max bij -7 6,8kw, dat dekt alle waarden, variabel bij +7 graden 2,5-7,8kw ik zit dan net tegen de ondergrens aan te hikken maar dat kan ik wellicht met een buffer oplossen. De Nibe f2040-6 heeft maar max 4,5kw bij -7 en dat is mij te weinig. Daarnaast zal de f2040-8 mn boiler ook sneller op temperatuur hebben.
Ik zou dit even in het Panasonic monoblock topic vragen, maar uit m'n hoofd gaan de 5kW H serie monoblocks terug tot 1250W thermisch. Ik vermoed dat de J serie ook zoiets zal doen.

Overigens zou je bij hoge buiten temperaturen ook prima in blokken kunnen stoken of bijvoorbeeld nachtverlaging toe kunnen passen. Volgens mij heb je met vloerverwarming genoeg afgifte, dus dan is een buffer niet nodig.

@Grolsch jij weet denk het best hier wat de Mitsubishi pompen doen qua minimum

• alaintje
  • Laatst online: 18:10
Job1985 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:53:
[...]

de 5H gaat terug tot ongeveer 200-300 elektrisch (niet thermisch), dit vermenigvuldigen met de COP.
De cop is op een minimum vaak best hoog (je hebt wss weinig vraag op dat moment omdat het buiten wat warmer is, zou ik zeggen).
Houd een cop van 5 aan en je zit inderdaad aan de 1000-1500w minimaal thermisch.
scroll voor de zekerheid even door het 5H topic.

Ik had van het weekend een half uur lang een cop van 14-17 met koelen. Opgenomen 200w volgens de pana zelf. Ik kreeg maar water van 28 graden terug terwijl het buiten al af was gekoeld tot 22 graden :+ . Wel heel voordelig die warmte uit het huis krijgen op die manier.
Trouwens dit was ook dat ik met net onder de 20 graden condens kreeg op de verwarming welke praktisch buiten hangt. Het was geloof ik vrijdag dat het nog 30+ graden was om 19 uur en om 21 uur ineens 22graden daarbij vielen er echt 10 druppels regen waardoor daarna RH>100% ging volgens mij.

[Voor 10% gewijzigd door alaintje op 30-06-2020 10:28]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:32

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@alaintje RH > 100% bestaat volgens mij niet, relatieve vochtigheid van 100% is gewoon absoluut nat.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Freakie1NL
doek55 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:08:
[...]

Als je een fancoil met condensafvoer op de juiste manier aansluit is er geen verschil met een L/L warmtepomp (airco). Je kunt dan water van 5°C door de fancoil sturen en daarmee sterk koelen en ontvochtigen. Een 'gewone' airco heeft ook geïsoleerde koelleidingen en een condensafvoer nodig.
Ben juist benieuwd naar de werking van koeling middels high-end convectorradiatoren.
Alles is hier nu weggewerkt, zonder flinke verbouwing kan ik geen fancoils gaan plaatsen. Hoewel convectorradiatoren dan erg duur zijn is het goedkoper dan de hele boel verbouwen.

Heb zelf een enorme hekel aan opbouw.

• alaintje
  • Laatst online: 18:10
dunklefaser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:37:
@alaintje RH > 100% bestaat volgens mij niet, relatieve vochtigheid van 100% is gewoon absoluut nat.
Was ook beetje overdreven, het kan in theorie boven 100%.

Maar het was zo'n typisch nederlans scenario wat hier dus is geschetst in het topic.
Droog en half uur later, bam, zo plakkerig dat je nergens meer lekker zit.
Had ik massa gehad achter mijn radiator dan was het feest geweest. Nu bleef het plakken aan de radiator. (Deze radiatoren mogen wat mij betreft sowieso druppelen in deze ruimte.)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Heronimo
  • Nu online
Freakie1NL schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Ben juist benieuwd naar de werking van koeling middels high-end convectorradiatoren.
Alles is hier nu weggewerkt, zonder flinke verbouwing kan ik geen fancoils gaan plaatsen. Hoewel convectorradiatoren dan erg duur zijn is het goedkoper dan de hele boel verbouwen.

Heb zelf een enorme hekel aan opbouw.
Er zijn veel verschillende modellen, zie bijvoorbeeld ook mijn post van eerder vandaag met de nieuwe modellen van Vaillant.

Je kan met de modellen die geschikt zijn voor condenserend koelen ook niet condenserend koelen door boven het dauwpunt te blijven met de aanvoertemperatuur. Dan houd je ongeveer 30-40% van het koelvermogen over. Dus heb je wel een 2.5 tot 3 keer zoveel oppervlak nodig om hetzelfde effect te halen.

• Grolsch
Heronimo schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:01:
[...]

Ik zou dit even in het Panasonic monoblock topic vragen, maar uit m'n hoofd gaan de 5kW H serie monoblocks terug tot 1250W thermisch. Ik vermoed dat de J serie ook zoiets zal doen.

Overigens zou je bij hoge buiten temperaturen ook prima in blokken kunnen stoken of bijvoorbeeld nachtverlaging toe kunnen passen. Volgens mij heb je met vloerverwarming genoeg afgifte, dus dan is een buffer niet nodig.

@Grolsch jij weet denk het best hier wat de Mitsubishi pompen doen qua minimum
@Job1985

De populaire Mitsubishi die z'n opgegeven vermogen haalt bij -10 en die ver terug kan is de SW75YAA, zie hieronder de tabel:

Dus bij Ta 25, Tbuiten + 12 minimaal vermogen van 2,9KW met een COP van 6,99 = +- 414Watt elektrisch.

Maar deze unit kun/mag je niet vergelijken met de 5KW van Panasonic, ze zijn geheel verschillend, bij -5 levert deze mitsu ongeveer 100% meer vermogen dan de pana 5KW. Panasonic = Monoblock, Mitsu = split, etc.

Qua terugmoduleren is de Pana wel de kampioen zover ik weet, er zijn weinig WP's die zo ver terug kunnen.

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:46
Ik ben na aan het denken over het vervangen van cv ketel door l/w warmtepomp. Met name de koelmogelijkheden vind ik steeds prettiger vooruitzicht. We hebben hoekwoning uit 2018 met overal vloerverwarming. Zolder heeft indeling die plaatsing van boilervat wel uitdagend maakt.

Een oplossing zou kunnen, is het plaatsen van het vat in trapgat zolder: trap maakt vierkant uitsnede in betonnen vloer dus stalen balken van maximaal trapbreedte breed tussen betonnen vloer delen zou kunnen. Het is natuurlijk wel een flink gewicht, maar is zoiets mogelijk denken jullie? Eén kant zit aan buitenmuur waar we ook de nodige bevestiging aan zouden kunnen maken. Aan de andere kant van tussenmuurtje bevindt zich alle infra met warm water en vloerverwarming aansluitingen.

Zie rode lijn aan locatie waar ik aan denk:

[Voor 31% gewijzigd door vandermark op 30-06-2020 13:56]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site

• Grolsch
Het zou wel kunnen, maar wat als dat vat gaat lekken :? Daar moet je wel iets van ene voorziening voor treffen anders heb je 100'en liters water door je trapgat sijpelen.

Waarom niet links in "onbedoelde ruimte" waar nu 2600+ staat ? Is dat geen optie?

Zo'n vat hoeft niet zo hoog te zijn, mijn 400 liter variant is 1570mm hoog.

• Naalroc
Niet bij dat trapgat, want:
Aan de andere kant van tussenmuurtje bevindt zich alle infra met warm water en vloerverwarming aansluitingen.
dus die hoek kan niet benut worden voor een boiler.

• vandermark
Grolsch schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:19:
Het zou wel kunnen, maar wat als dat vat gaat lekken :? Daar moet je wel iets van ene voorziening voor treffen anders heb je 100'en liters water door je trapgat sijpelen.

Waarom niet links in "onbedoelde ruimte" waar nu 2600+ staat ? Is dat geen optie?

Zo'n vat hoeft niet zo hoog te zijn, mijn 400 liter variant is 1570mm hoog.
Ik zou wel een plateautje willen maken met lekbak met afvoer. Dat zou kunnen.
Die ruimte is qua leidingen niet handig en is ook al in gebruik als logeerkamer en waskamer.
Naalroc schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:25:
Niet bij dat trapgat, want:

[...]
dus die hoek kan niet benut worden voor een boiler.
Op zich is in de hoekje nog wel ruimte qua oppervlakte. Probleem is het schuine dak wat daar begint. Dat beperkt de hoogte daar.

Ik denk dat een vloertje in trapgat met lekbak onder voorraadvat handigste is.

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 01:28
@vandermark Er bestaan ook liggende boilers, die kan je op meer plaatsen kwijt dan een die rechtop staat:
https://www.oeg.net/oeg-h...hygi-neboilers-g516006324

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• Luc S
Luc S schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:51:
Is er iemand die mij kan helpen met de Ecodan modbus (Procon A1M)? Ik kan verschillende register values nu aansturen over de modbus maar ik stoei nog met de optie om hem v.w.b. cool of heat op stand-by te zetten (en weer aan).

.....

Alternatief is om hem i.p.v. stand-by dan maar op heat te zetten in kamerthermostaat-modus en die dan op 18 graden instellen. Maar dat vind ik niet zo netjes :P
Nog even navraag gedaan bij Alklima, er is schijnbaar geen modbus register op mijn apparaat om die setting te besturen. De beste oplossing voor wat ik wilde bereiken is om de Holiday modus te gebruiken (wel even zorgen dat SWW door blijft gaan in die modus).

Ben nog wat aan het testen maar het lijkt voor mijn doel prima te werken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Luc S ik kan hem op coolIng, heating en forced sww zetten met modbus en procon A1M
Via node red.

Kan er even niet verder op ingaan ivm een paar dagen geen tijd..

[Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2020 22:14]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Luc S
@AUijtdehaag Schakelen tussen heating en cooling lukt mij ook (heb iets teveel uit m'n originele post weggeknipt, excuus), het ging mij om het schakelen naar stand-by (prohibit noemen ze dat geloof ik) en weer aan.

Op een gegeven moment gaat hij pendelen bij cooling, dan wil ik hem automatisch een paar uur uitschakelen. De holiday modus lijkt een oplossing te zijn.

Koel jij ook met de WP? Want dan ben ik wel benieuwd, heb je voldoende afgifte of laat je hem pendelen tot hij er zelf uiteindelijk mee stopt?

Zie je reactie wel verschijnen als je tijd hebt :9

[Voor 5% gewijzigd door Luc S op 30-06-2020 22:29]

• Naalroc
Als je een (goede) kamer thermostaat hebt, dan kan je het daar mee doen; mijn kamer thermostaat kan 4 blokken per 24 doen, dat zou toch voldoende moeten zijn?

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 09:55
dirkdeman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:07:
@prein2 @El Bodhisatva @Ramon_1984 Bevalt de LG nog steeds goed? Ik twijfel tussen:
- 9kW Panasonic High Perf
- 9kW Panasonic T-CAP
- 9kW LG Therma V

De 'gewone' Pana kan wel, maar is vooral bij lagere temperaturen krap aan. De T-CAP kan het mákkelijk aan maar kan minder terugtoeren. De LG lijkt op papier de beste keuze (ook qua prijs!). Maar waarom wordt dat ding dan niet massaal verkocht in plaats van de Pana?

@koevlaas2 Jij hebt de LG al eerder gemonteerd, toch? Ben jij nog rare dingen tegengekomen?
Als ik de keuze zou moeten maken tussen LG en Panasonic kies ik voor Panasonic, puur omdat een Panasonic zoveel makkelijkere bediening heeft.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• thido
  • Laatst online: 19:14

thido

Tilburg

koevlaas2 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:42:
[...]

Als ik de keuze zou moeten maken tussen LG en Panasonic kies ik voor Panasonic, puur omdat een Panasonic zoveel makkelijkere bediening heeft.
De bediening van de LG is eigenlijk heel erg gemakkelijk.
Je moet alleen eerst een beetje wennen aan de vertaling naar Nederlands door een Koreaan ;-)

All electric! 7420Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• doek55
Luc S schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:28:
@AUijtdehaag Schakelen tussen heating en cooling lukt mij ook (heb iets teveel uit m'n originele post weggeknipt, excuus), het ging mij om het schakelen naar stand-by (prohibit noemen ze dat geloof ik) en weer aan.

Op een gegeven moment gaat hij pendelen bij cooling, dan wil ik hem automatisch een paar uur uitschakelen. De holiday modus lijkt een oplossing te zijn.

Koel jij ook met de WP? Want dan ben ik wel benieuwd, heb je voldoende afgifte of laat je hem pendelen tot hij er zelf uiteindelijk mee stopt?

Zie je reactie wel verschijnen als je tijd hebt :9
Als je een wifi relais aan de thermostaat ingang hangt, kun je op afstand bepalen of de warmtepomp mag draaien of niet.

• Grolsch
Naalroc schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:41:
Als je een (goede) kamer thermostaat hebt, dan kan je het daar mee doen; mijn kamer thermostaat kan 4 blokken per 24 doen, dat zou toch voldoende moeten zijn?
Voor de "Blokkoeling" die ik toe pas gebruik ik niet mijn thermostaten, maar het weekprogramma van de Mitsu zelf.

@Luc S kun je met de modbus niet daar iets mee doen :?

Anders dat misschien @Remco45 er nog een idee over heeft, hij heeft ook die procon A1M om zijn mitsubishi uit te lezen, misschien weet hij nog een modbus register om je doel te bereiken.

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 03-07 22:49
Aziraphale schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:18:
[...]

Wel iets om Plugwise te mailen, want monitoring is nou net wat ik wou met Anna... Zijn er ook andere sensoren die ik zou kunnen gebruiken om Ta en Tr in Domoticz te krijgen? Ik vind het wel fijn om dit een beetje in de gaten te houden.
Wordt in de volgende update aangepast

• Aziraphale
amarkest schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:37:
[...]

Wordt in de volgende update aangepast
Mooi! Ik had wel een mail dat ze er naar gingen kijken, maar zo ver was het nog niet. Ze adviseren me trouwens ook steeds om een losse buitenvoeler te nemen, aangezien mijn buitenunit een groot deel van de dag in de zon staat en dan een te hoge temperatuur voor koelen aangeeft (zit in no time boven de 30). Hoe doe jij dit?

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Mooi! Ik had wel een mail dat ze er naar gingen kijken, maar zo ver was het nog niet. Ze adviseren me trouwens ook steeds om een losse buitenvoeler te nemen, aangezien mijn buitenunit een groot deel van de dag in de zon staat en dan een te hoge temperatuur voor koelen aangeeft (zit in no time boven de 30). Hoe doe jij dit?
Ik ga ook een aparte buitenvoeler gebruiken

• Luc S
@Naalroc Ik heb de PAR-WT50R-E eraan hangen. Daar kan dat geloof ik niet mee.

@doek55 Dat is ook nog een creatief idee. Kan dat ook als je al een thermostaat gebruikt? Voor nu voldoet de Holiday mode prima. Leuk apparaatje trouwens, kende ik nog niet in die vorm :)

@Grolsch Dat vond ik dus ook vreemd. Ik heb niets kunnen vinden in de documentatie en ook Alklima komt met het idee om daarvoor de holiday modus te gebruiken (register 38).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• doek55
@Luc S Afhankelijk van wat je wilt kun je het relais in serie of parallel aansluiten met een aan/uit thermostaat. Ik gebruik een script in Domoticz als thermostaat en het relais om aan/uit te schakelen.

• Aziraphale
amarkest schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Ik ga ook een aparte buitenvoeler gebruiken
En waar haal je die? Ik denk er ook aan, maar heb geen idee welke ik precies moet hebben en waar ik hem moet halen. Die van Techneco lijkt me de meest aangewezen oplossing, maar kan ik online niet zo snel vinden.

• rykers158
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 16:37
thido schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:47:
[...]

De bediening van de LG is eigenlijk heel erg gemakkelijk.
Je moet alleen eerst een beetje wennen aan de vertaling naar Nederlands door een Koreaan ;-)
Is het dan misschien niet handiger om hem op Engels in te stellen?

Verder zag ik online dat er ook een LG Therma V configurator tool is voor installateurs, alleen die heb ik nog niet ter download gevonden online. Heeft iemand die wel ergens gevonden? Lijkt mij namelijk toch makkelijk instellen dan via het schermpje.

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:19:
[...]

En waar haal je die? Ik denk er ook aan, maar heb geen idee welke ik precies moet hebben en waar ik hem moet halen. Die van Techneco lijkt me de meest aangewezen oplossing, maar kan ik online niet zo snel vinden.
Via een elga installateur?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19:25
@Aziraphale @amarkest
Gewoon techneco bellen.
Heb daar zelf een keer het kabeltje voor aansturing externe cv pomp gekocht. Binnen 2 dagen in huis voor redelijk bedrag

Bij storing op de printplaat voor de carrier aansturing (foutmelding = buitentemperatuur = 10 graden), kan je ze ook direct bellen voor een replacement.

[Voor 30% gewijzigd door BarryH op 01-07-2020 12:42]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corsat
Vanmiddag heb ik 2 zaken getest,
1e De 3,9kohm weerstand over de buitentemperatuur opnemer, temp steeg van 23 naar 48 graden, kan die 48 graden nog een ander probleem op leveren want ik zie liever 35 graden. Moet de weerstand wellicht nog omlaag om naar die 35 graden toe te werken ? en als de buitentemperatuur 30+ wordt dan gaat de ecodan 55 graden aangeven en wat gebeurt er dan ?
Morgen als het goed weer is soldeer is er een kabel tussen die naar binnen gaat en dan zet ik er ee schakelaar tussen met zomer en winterstand ;)

2e Het vermogenskabeltje, ik heb alleen 50 of 100% tot mijn beschikking, 75% werkt niet bij mij, alle mogelijke opties geprobeerd maar bij code 061 zie ik alleen een 1 of een 3 en nooit een 2 verschijnen. Ik heb ook iets gelezen over dopswitch 9.1 die op on zou moeten staan samen met dipswith 7.1, bij mij staat alleen 7.1 op on, bij blok 9 staat alles op off.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 18:34
Voor wie het interessant vind, ben ik een topic begonnen over wat de goedkoopste, meest doeltreffende of beste manier is van luchtontvochtigen in de zomer via de WTW, om zo het koelen met warmtepomp te verbeteren.

Luchtontvochtiger in WTW aanvoerkanaal

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grolsch
corsat schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:13:
[...]

Vanmiddag heb ik 2 zaken getest,
1e De 3,9kohm weerstand over de buitentemperatuur opnemer, temp steeg van 23 naar 48 graden, kan die 48 graden nog een ander probleem op leveren want ik zie liever 35 graden. Moet de weerstand wellicht nog omlaag om naar die 35 graden toe te werken ? en als de buitentemperatuur 30+ wordt dan gaat de ecodan 55 graden aangeven en wat gebeurt er dan ?
Morgen als het goed weer is soldeer is er een kabel tussen die naar binnen gaat en dan zet ik er ee schakelaar tussen met zomer en winterstand ;)

2e Het vermogenskabeltje, ik heb alleen 50 of 100% tot mijn beschikking, 75% werkt niet bij mij, alle mogelijke opties geprobeerd maar bij code 061 zie ik alleen een 1 of een 3 en nooit een 2 verschijnen. Ik heb ook iets gelezen over dopswitch 9.1 die op on zou moeten staan samen met dipswith 7.1, bij mij staat alleen 7.1 op on, bij blok 9 staat alles op off.
Ik zou ook streven naar 35, 45 of zelfs 55 lijkt mij te hoog, kdenk dat de WP dan een keer in een beveiliging vliegt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robindd
Vraagje..
In een poging iemand te zoeken de gasleidingen te trekken (buigen ben ik bang dat ik ze zelf knik) heb ik wat gevonden waarvan ik afvraag of dat een ok prijs is.
Ik weet het, niet de meest gunstige tijd om een gas vulling te zoeken, maar komt nu eenmaal zo uit..

- Leidingen trekken voor de WP (ongeveer 10-12meter) EN airco
- Aansluiten dmv flare
- Vacumeren etc.
- Airco in bedrijf stellen (vraag me af wat die daarmee bedoeld..)
- STEK rapport

Dat á €450,-
Indien vullen (warmtepomp is op het naadje van de in de manual omschreven 10 meter, airco moet sowieso) nog €200 extra, €300 voor 2.

Vullen leek me veel, is dat echt zo duur?
Verder nog wel binnen begroting :)

PVOutput Youless - 5120Wp 120° OZO | 4480Wp 300° WNW | helling 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeekip
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 00:22
Goedemiddag,

Na dit topic aardig doorgelezen te hebben en zelf wat onderzoek gedaan te hebben ben ik wel heel benieuwd of er adviezen zijn op het systeem dat ik op het oog heb.

Als eerst de woning, we hebben een woning uit 2000 gekocht die we grondig gaan verbouwen.
De woning:
Heeft een A-Label.
Heeft 3 woonlagen, begane grond open ruimte van 80m2 met 10 hoh vloerverwarming, dan nog 2 verdiepingen van 35m2 met 15 hoh vloerverwarming.
Mechanische ventilatie
Liggen 16 PV panelen op het dak van 260Wp. Gelegen op het zuiden
Begane grond heeft een gashaard

Eisen aan de installatie:

Uiteraard Het huis verwarmen, maar ook verkoelen in de zomer.
SWW zonder gas ondersteuning, heb een vrouwtje dat graag 30min onder een douche wil staan (8)7 )
Extra: we hebben een jacuzzi en het zou leuk zijn als we die hiermee ook kunnen verwarmen, als is het deels.

De installatie:

Via een medetweaker gewezen op emundia.se en daar hetvolgende gevonden

De LG Therma V HM071MU43 of HM091MU43

Zonneboiler met buffervat en hygiene spiraal van 500L en 2x 30Hp.

Nu zou ik er graag een titanium warmte wisselaar in het circuit plaatsen voor de jacuzzi.
Deze zal alleen verwarmen als het Buffervat op temperatuur is.

Nu ben ik benieuwd of dit vooral in de wintermaanden voldoet aan de eisen. Het huis verwarmen ben ik niet bang voor, altijd nog de gashaard als backup. Maar maakt dit genoeg SWW om het vrouwtje een 30minuten onder de douche te kunnen laten staan.

Dan had ik zelf mijn oog op de 7Kw versie, is er een argument om de 9Kw te pakken, misschien wat meer vermogen om ook het badje warm te houden ?

Op de begane grond zou ik ook graag een fan coil plaatsen om in de zomer wat extra te koelen, is dat aan te raden of kan je het al aangenaam maken met de vloerkoeling ?

Ik hoor graag jullie mening ! _/-\o_

• rolandmegens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07:14
zeekip schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:47:
Goedemiddag,

Na dit topic aardig doorgelezen te hebben en zelf wat onderzoek gedaan te hebben ben ik wel heel benieuwd of er adviezen zijn op het systeem dat ik op het oog heb.

Als eerst de woning, we hebben een woning uit 2000 gekocht die we grondig gaan verbouwen.
De woning:
Heeft een A-Label.
Heeft 3 woonlagen, begane grond open ruimte van 80m2 met 10 hoh vloerverwarming, dan nog 2 verdiepingen van 35m2 met 15 hoh vloerverwarming.
Mechanische ventilatie
Liggen 16 PV panelen op het dak van 260Wp. Gelegen op het zuiden
Begane grond heeft een gashaard

Eisen aan de installatie:

Uiteraard Het huis verwarmen, maar ook verkoelen in de zomer.
SWW zonder gas ondersteuning, heb een vrouwtje dat graag 30min onder een douche wil staan (8)7 )
Extra: we hebben een jacuzzi en het zou leuk zijn als we die hiermee ook kunnen verwarmen, als is het deels.

De installatie:

Via een medetweaker gewezen op emundia.se en daar hetvolgende gevonden

De LG Therma V HM071MU43 of HM091MU43

Zonneboiler met buffervat en hygiene spiraal van 500L en 2x 30Hp.

Nu zou ik er graag een titanium warmte wisselaar in het circuit plaatsen voor de jacuzzi.
Deze zal alleen verwarmen als het Buffervat op temperatuur is.

Nu ben ik benieuwd of dit vooral in de wintermaanden voldoet aan de eisen. Het huis verwarmen ben ik niet bang voor, altijd nog de gashaard als backup. Maar maakt dit genoeg SWW om het vrouwtje een 30minuten onder de douche te kunnen laten staan.

Dan had ik zelf mijn oog op de 7Kw versie, is er een argument om de 9Kw te pakken, misschien wat meer vermogen om ook het badje warm te houden ?

Op de begane grond zou ik ook graag een fan coil plaatsen om in de zomer wat extra te koelen, is dat aan te raden of kan je het al aangenaam maken met de vloerkoeling ?

Ik hoor graag jullie mening ! _/-\o_
Emundia is wel een aanrader. Bij mij hebben ze gevraagd of ze het 9kw model mochten leveren ipv het 7kw model, omdat daar wat leverproblemen bij waren. Aangezien ze de upgrade gratis deden en de hardware identiek is, was dit natuurlijk alleen maar fijn

• jopie841
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 07:34
Bij mij staat alleen dipswitch 7.1 ON. Weet je zeker dat je de juiste pinnen verbonden hebt? Ik heb wel eens gelezen dat er verschillende kleuren voor het kabeltje in gebruik zijn en dan verwissel je wel eens wat.

PIN 1 en 3 verbonden -> [ORANJE / BRUIN] -> 0000 -> 0%
PIN 1, 2 en 3 verbonden -> [ROOD / ORANJE / BRUIN] -> 0001 -> 50%
PIN 1 en 2 verbonden -> [ROOD / ORANJE] -> 0002 -> 75%
PIN 2 en 3 verbonden [ROOD / BRUIN] -> 0003 -> 100%
geen pinnen verbonden -> 0003 -> 100%

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:48
Grolsch schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:21:
@Luc S kun je met de modbus niet daar iets mee doen :?

Anders dat misschien @Remco45 er nog een idee over heeft, hij heeft ook die procon A1M om zijn mitsubishi uit te lezen, misschien weet hij nog een modbus register om je doel te bereiken.
Helaas: ik gebruik de Procon A1M alleen om data uit te lezen; ik gebruik de koelmode niet omdat wij al airco hadden..
@Luc S vermeldde eerder dat hij dacht aan Holding register 26, maar als je goed kijkt in de tabel zie je dat er geen vinkje staat in de kolom FTC5, dus daar doet de Mitsu niets mee.
Wel zie ik in de tabel registers 28 en 29, denk dat je je daar op moet richten.
Wellicht dat @TriLithium en @AUijtdehaag je beter kunnen helpen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 11380 Wp (6100 Oost en 5280 West)

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:48
jopie841 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 07:34:
[...]
Bij mij staat alleen dipswitch 7.1 ON. Weet je zeker dat je de juiste pinnen verbonden hebt? Ik heb wel eens gelezen dat er verschillende kleuren voor het kabeltje in gebruik zijn en dan verwissel je wel eens wat.

PIN 1 en 3 verbonden -> [ORANJE / BRUIN] -> 0000 -> 0%
PIN 1, 2 en 3 verbonden -> [ROOD / ORANJE / BRUIN] -> 0001 -> 50%
PIN 1 en 2 verbonden -> [ROOD / ORANJE] -> 0002 -> 75%
PIN 2 en 3 verbonden [ROOD / BRUIN] -> 0003 -> 100%
geen pinnen verbonden -> 0003 -> 100%
Bij mij idem: blok 9 alles of en blok 7 alleen dipswitch 7.1 op ON.
Als de connecties wel goed zijn, onafhankelijk van de kleuren, kan het dan zijn dat je de unit niet geheel volgens de regels spanningsloos hebt gemaakt?
De Mitsu kan dan bepaalde (dipswitch-)waarden soms verkeerd wegschrijven waardoor het lijkt alsof er iets niet werkt.
Wellicht ten overvloedde: op de bedienunit uitzetten met de ronde knop, daarna in meterkast automaat op OFF, 5 minuten wachten, dipswitch instellingen wijzigen en weer in omgekeerde volgorde aanzetten maar nu zonder wachttijd.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 11380 Wp (6100 Oost en 5280 West)

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:34

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

vandermark schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:51:
Ik ben na aan het denken over het vervangen van cv ketel door l/w warmtepomp. Met name de koelmogelijkheden vind ik steeds prettiger vooruitzicht. We hebben hoekwoning uit 2018 met overal vloerverwarming. Zolder heeft indeling die plaatsing van boilervat wel uitdagend maakt.

Een oplossing zou kunnen, is het plaatsen van het vat in trapgat zolder: trap maakt vierkant uitsnede in betonnen vloer dus stalen balken van maximaal trapbreedte breed tussen betonnen vloer delen zou kunnen. Het is natuurlijk wel een flink gewicht, maar is zoiets mogelijk denken jullie? Eén kant zit aan buitenmuur waar we ook de nodige bevestiging aan zouden kunnen maken. Aan de andere kant van tussenmuurtje bevindt zich alle infra met warm water en vloerverwarming aansluitingen.

Zie rode lijn aan locatie waar ik aan denk:
[Afbeelding]
Waarom een vat? Alles zou zonder kunnen

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Naalroc
Remco45 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:42:

Wellicht ten overvloedde: op de bedienunit uitzetten met de ronde knop, daarna in meterkast automaat op OFF, 5 minuten wachten, dipswitch instellingen wijzigen en weer in omgekeerde volgorde aanzetten maar nu zonder wachttijd.
Je bedoelt waarschijnlijk de rechter toets?

• vandermark
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Waarom een vat? Alles zou zonder kunnen
Je bedoelt een warmtepomp icm met een doorstroomverwarmer waarmee een voorraadvat voor sww niet nodig is? Is ook zeker een optie, ik ging/ga ervan uit dat dat een pak minder rendabel/efficiënt is. Maar bedankt voor wijzen op die optie, ga ik meenemen in zoektocht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:34

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

vandermark schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Je bedoelt een warmtepomp icm met een doorstroomverwarmer waarmee een voorraadvat voor sww niet nodig is? Is ook zeker een optie, ik ging/ga ervan uit dat dat een pak minder rendabel/efficiënt is. Maar bedankt voor wijzen op die optie, ga ik meenemen in zoektocht.
Ik bedoel dat er meer wegen naar zijn.
Als je en doorstroom pakt, heb je gene vat nodig lijkt me[ reken maar eens aan alle extra kosten.
Als je dan toch een vat wilt, neem een WPboiler ipv een doorstroom haal je iig nog cop3-4

Zo zijn er talloze opties
En kiezen is soms een ding.
maar als je kiest neem hem bewust

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2 Het is toch wel fijner smorgens vroeg geen piek van 11 kW meer te hebben tijdens het douchen.
Zeker als salderen straks is afgelopen.
Ook bij stroomstoring, kan je de andere dag nog steeds warm douchen op de warme buffer..

Een vat kan zeker wel (technische) voordelen hebben (naast ontkoppelbuffer tussen warmtepomp en afgifte met verschillende flows)
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Uiteraard kost het (extra) geld.
De doorstroomverwarmer blijft er wel achter hangen, in geval van mistige winters...en geen zon

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2020 12:48]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Remco45 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 08:35:
[...]

Helaas: ik gebruik de Procon A1M alleen om data uit te lezen; ik gebruik de koelmode niet omdat wij al airco hadden..
@Luc S vermeldde eerder dat hij dacht aan Holding register 26, maar als je goed kijkt in de tabel zie je dat er geen vinkje staat in de kolom FTC5, dus daar doet de Mitsu niets mee.
Wel zie ik in de tabel registers 28 en 29, denk dat je je daar op moet richten.
Wellicht dat @TriLithium en @AUijtdehaag je beter kunnen helpen.
en @Luc S
Ik gebruik ook Holding Register (Analogue Output) 28 voor te switchen tussen koelen en verwarmen
https://www.mupload.nl/img/7od4092339yo.jpg

en Coil (Digital Output) 1, om de unit te starten en te stoppen.

Hier nog een linkje naar de Procon A1M documentatie
http://library.mitsubishi...faces/installation_manual

Edit: ben nog even aan het testen met Holiday Holding Register (Analogue Output) 38
WP gaat in stop en de pomp blijft nog even doorlopen, maar wordt wel stilgezet na een tijdje.
https://www.mupload.nl/img/xu4lna.jpg

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2020 12:32]

• develdonk
  • Laatst online: 18:48
Heeft iemand ervaring met het bestellen van warmtepompen op:
www.tuclimatizaciononline.es?

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 11025Wp (oost-west 10° Jinko Solar 325 wp Cheetah (1500V)/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera lite+Vera edge+rasp pi 4

• Heronimo
  • Nu online
develdonk schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:25:
Wat zou je er willen bestellen? Ze komen me nou niet echt heel goedkoop over.

• develdonk
Heronimo schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:34:
[...]

Wat zou je er willen bestellen? Ze komen me nou niet echt heel goedkoop over.
Ecodan 10kw warmtepomp en paar lucht/lucht airco's

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 11025Wp (oost-west 10° Jinko Solar 325 wp Cheetah (1500V)/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera lite+Vera edge+rasp pi 4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robindd
develdonk schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:25:
Waarom niet bij ecoclimagroup? Daar heb ik de mijne vandaan en is perfect verlopen.
De SW100YAA wilde je toch? Scheelt zo snel gezien €100 maar krijg je wel een nieuw type binnen unit bij.

• develdonk
Robindd schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Waarom niet bij ecoclimagroup? Daar heb ik de mijne vandaan en is perfect verlopen.
De SW100YAA wilde je toch? Scheelt zo snel gezien €100 maar krijg je wel een nieuw type binnen unit bij.
weet je toevallig de verzendkosten of heb je iets meer toelichting hoe je het gedaan hebt? ik zie standaard enkel spanje en portugal staan en prijs is inderdaad nagenoeg hetzelfde. goede tip!

Pagina: 1 ... 102 103 104 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True