Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.428 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:25
Sinds een week heb ik mijn LG WP op een Youless.
Afgelopen week had ik een koude douche en overal koud SWW/DHW. Installateur heeft de sensor naar onderen verplaatst in het vat maar dat lijkt me niet het probleem. De sensor gaf minder dan 35°C aan en sprong nog steeds niet aan. Zelfs niet bij 29°C, afgelezen in het scherm als je op het kromme pijltje drukt. Iemand een idee waarom de WP niet inschakelt terwijl het setpoint 54°C is?

Daarnaast zie ik dat bij elke SWW run (dagelijks en niet alleen de legionella run) het vermogen naar +6kW gaat van mijn 12kW WP. Dit is in mijn ogen alleen mogelijk met de backup heater. Het vermogen loopt op van 1kW, 2.6kW, 5.2kW, 5.6kW, 6kW, 6.2kW tot 6.3kW met telkens 5m interval (van Domoticz). Kan iemand mij vertellen waarom de backup zo vroeg al bij komt (met dit warme weer)?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
stuffer schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:21:
[...]

Pcies dat laatste. Comfort wil ook wat ;-)

Welke tijden zijn dan "begin van de avond" en " begin van de nacht".

Wellicht dat ik mijn settings aanpas aan de bevindingen van mede-tweakers.
Ff voor je opgezocht: SWW op 52 graden van 18.00 tot 20.30 en van 00.00 tot 02.30. Rest van dag op eco 47 graden. Loria slaat standaard aan bij delta van 7 graden dus bij 45 resp 40 graden. En 1x per week op vrijdag om 03.00 auto legionella programma tot 60+ graden.

Op zonnige dagen heeft PV collector de boiler om 18.00 al (fors) boven de drempel gestookt; laatst sloeg de WP spontaan in beveiliging omdat circuit boven 70 graden kwam. Boiler zat toen rond 80 graden _O-

Maar feit blijft: pas aan op je eigen wensen/situatie. 2x per dag boiler opstoken als je (bijna) altijd aan 1x genoeg hebt, is net zoiets als het licht in de kelder altijd laten branden, just in case. :P

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
ELGA externepomp contact geeft geen spanning als interne pomp draait. Dipswitch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Cable_boy schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:47:
Sinds een week heb ik mijn LG WP op een Youless.
Afgelopen week had ik een koude douche en overal koud SWW/DHW. Installateur heeft de sensor naar onderen verplaatst in het vat maar dat lijkt me niet het probleem. De sensor gaf minder dan 35°C aan en sprong nog steeds niet aan. Zelfs niet bij 29°C, afgelezen in het scherm als je op het kromme pijltje drukt. Iemand een idee waarom de WP niet inschakelt terwijl het setpoint 54°C is?

Daarnaast zie ik dat bij elke SWW run (dagelijks en niet alleen de legionella run) het vermogen naar +6kW gaat van mijn 12kW WP. Dit is in mijn ogen alleen mogelijk met de backup heater. Het vermogen loopt op van 1kW, 2.6kW, 5.2kW, 5.6kW, 6kW, 6.2kW tot 6.3kW met telkens 5m interval (van Domoticz). Kan iemand mij vertellen waarom de backup zo vroeg al bij komt (met dit warme weer)?
Denk dat dit net zoiets is als ik eerder over Loria postte. De Loria kan zonder SWW de (beloofde) setpoint van 55 graden niet zelfstandig halen. Komt tot ca 51 graden, daarna schakelt SWW element bij. Heeft met testopstelling vs praktijkopstelling te maken, vergelijk met fabrieksopgave verbruik auto.

Als je je setpoint iets verlaagt, dan voorkomt dit ws inschakeling van je SWW element. Heb je wel iets minder warm water...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:25
overwinteraar schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:53:
[...]

Denk dat dit net zoiets is als ik eerder over Loria postte. De Loria kan zonder SWW de (beloofde) setpoint van 55 graden niet zelfstandig halen. Komt tot ca 51 graden, daarna schakelt SWW element bij. Heeft met testopstelling vs praktijkopstelling te maken, vergelijk met fabrieksopgave verbruik auto.

Als je je setpoint iets verlaagt, dan voorkomt dit ws inschakeling van je SWW element. Heb je wel iets minder warm water...;)
Dat wil ik best eens uitproberen maar waarom laat de WP het eerst tot +/- 30 graden inzakken? Dat is 14° delta over meer dan 24uur. Waarom sprint hij dan niet bij 6°C verschil al aan met alleen de pomp en dus zonder element?

Daarnaast vraag ik me af of ik ook standaard een SWW run kan plannen op een LG om bijvoorbeeld 13uur ivm PV opwekking. Iemand dit voor elkaar gekregen?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Cable_boy schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Dat wil ik best eens uitproberen maar waarom laat de WP het eerst tot +/- 30 graden inzakken? Dat is 14° delta over meer dan 24uur. Waarom sprint hij dan niet bij 6°C verschil al aan met alleen de pomp en dus zonder element?

Daarnaast vraag ik me af of ik ook standaard een SWW run kan plannen op een LG om bijvoorbeeld 13uur ivm PV opwekking. Iemand dit voor elkaar gekregen?
Mijn reactie ging alleen in op je tweede vraag (snel inschakelen van BU/SWW element).

Overigens begrijp ik daaruit dat je SWW wel dagelijks verwarmt. Dan reageert je WP toch ook op lagere temperaturen van je boiler en werkt ie dus gewoon? Kan wel zijn dat de WP met vertraging aangaat, al dan niet getriggerd door het ingestelde programma. De LG ken ik niet goed genoeg om je daarin verder wijs te maken; lijkt me dat je die ook moet kunnen programmeren op eco en comfort periodes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
develdonk schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:56:
[...]

als je vliegtuig van 10 km naar beneden valt naar zeg 100m, zeg je dan ook nog: geen zorgen: we vliegen toch nog? 8)7
Dat is China airlines een keer overkomen, vielen 4 km naar beneden en hele vliegtuig aan flarden maar uiteindelijk wel veilig geland.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
ID-College schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:40:
Wij overwegen ook een warmtepomp. We zijn een beetje aan t rondsnuffelen en op zoek naar installateurs (Utrecht). Echter, veel bedrijven geven aan dat dit buiten de regio valt. Ook die uit de OP.. Gek zo midden in het land want ik zou verwachten dat er keuze zat was..

Jullie nog tips?
Me myself and i *O*

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
@ID-College
Ecolibrium Barneveld

[ Voor 4% gewijzigd door amarkest op 21-07-2020 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
Klopt! Die afspraak staat inmiddels.. maar wil wat meer vergelijken tussen aanbieders..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Jij was erg druk las ik. Ben je nog een reële optie binnen een redelijke termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Die komen hier volgende week.

Heeft iemand nog een tip voor een thermostaat die die ook een koelsignaal kan geven?

Ik krijg volgende week een Atlantic Alfea Extensa + 10 met koelcontact en een uitbreiding voor externe aansturen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
Siemens REV 200, met microswitch op de achterkant.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 23-08 14:58
Naalroc schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:26:
Siemens REV 200, met microswitch op de achterkant.
Dus als je wilt gaan koelen dat moet je de microswitch omzetten?

Wat ik eigenlijk wil is dat hij automatisch omschakelt bij bijvoorbeeld boven de 25 graden.
Maar dan kan ik beter een z-wave thermostaat kopen en dit regelen via mijn Fibaro Home center dat hij bij bij temperatuur x de koelstand inschakeld.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Bo0bz schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:28:
Net op basis van jullie oude berichten mijn probleem met de verwarming opgelost. Parameter 34 stond op 1 ipv 0. Daarom deed reageerde de WP niet op m'n plugwise thermostaat. Draai nu een proef run om te kijken of het werkt. De compressor schiet in ieder geval aan!
Iemand ervaring met Plugwise icm Loria? Dacht de oplossing gevonden te hebben met het omzetten van parameter 34 naar 0 (sturing via thermostaat). Verwarming werkt nu maar nu overruled de thermostaat de warmtepomp ook met warm water. Daar staat het warmwater continu op 55 graden en dus draait de warmtepomp de hele dag...
Zie nergens een optie om een schema te maken voor warm water in de app.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Iemand al een idee hoe de AI mode (WAR + ruimtebeïnvloeding) van de LG echt werkt? Best duidelijk display, maar nergens een beschrijving te vinden hoe de stooklijn werkelijk werkt.

Ik heb de volgende stooklijn (bij LG kan je bij de stooklijn ook een kamertemp meegeven)
- heating:
- bij 18 C buitentemp, settemp kamer 20 C, watertemp (outlet) 20 C
- bij -7 C buitentemp, settemp kamer 20 C, watertemp (outlet) 45 C

- cooling:
- bij 23 C buitemtemp, settemp kamer 23 C watertemp (outlet) 18 C
- bij 35 C buitentemp , settemp kamer 23 C, watertemp (outlet) 18 C

Mijn aanname:
- cooling gaat aan bij buitentemp >= 23 en kamertemp>=23
- cooling gaat uit bij buitentemp<23 of kamertemp<23

werkelijk gedrag vandaag:
- cooling gaat aan om 15:00 uur. buitentemp = 21 en kamertemp = 25. water maar laten stoppen op 18 anders maak de LG moeiteloos 14 C watertemp (condens).
- cooling stop om 20:10. buitentemp=18 en kamertemp=24.

Het lijkt er dus op dat mijn 2e aanname verkeerd is en dat:
- cooling gaat uit bij (buitentemp<23 en kamertemp<23) of buitentemp bereikt heating on punt (18 C buitentemp in mijn geval)

Welke parameter stuurt nu precies de cooling? Heeft iemand dat al verder uitgezocht?

NB: het kan zijn dat om 15:00 de tempsensor van de LG net in de zon komt en dus >23 C. Ik zal dat morgen eens nakijken.
NB: runs zijn maar kort. Effectieve cooling is het (nog) niet. Runs zijn veel langer als je het stoppunt van 18 C watertemp niet instelt. Maar dan gaat de watertemp al snel naar lager dan 14 C. Meer bedoelt als je een FCU hebt in de kamer.

[ Voor 5% gewijzigd door JanAllElectric op 21-07-2020 22:41 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 08:14
Dekvloer eruit, tyleenslangen eruit(waren ook op 4 plaatsen lek bleek nu) en dan weer opbouwen.

maar wat een bende....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDuAXHmNCoknchMdwxsO4lBDItM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmkfXhICGK2WipDofpezWzvN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Cees-JanH schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:47:
Dekvloer eruit, tyleenslangen eruit(waren ook op 4 plaatsen lek bleek nu) en dan weer opbouwen.

maar wat een bende....[Afbeelding]
Hu? Tyleenslang in een vloer?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:00
JanAllElectric schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:35:
Iemand al een idee hoe de AI mode (WAR + ruimtebeïnvloeding) van de LG echt werkt? Best duidelijk display, maar nergens een beschrijving te vinden hoe de stooklijn werkelijk werkt.

Ik heb de volgende stooklijn (bij LG kan je bij de stooklijn ook een kamertemp meegeven)
- heating:
- bij 18 C buitentemp, settemp kamer 20 C, watertemp (outlet) 20 C
- bij -7 C buitentemp, settemp kamer 20 C, watertemp (outlet) 45 C

- cooling:
- bij 23 C buitemtemp, settemp kamer 23 C watertemp (outlet) 18 C
- bij 35 C buitentemp , settemp kamer 23 C, watertemp (outlet) 18 C

Mijn aanname:
- cooling gaat aan bij buitentemp >= 23 en kamertemp>=23
- cooling gaat uit bij buitentemp<23 of kamertemp<23

werkelijk gedrag vandaag:
- cooling gaat aan om 15:00 uur. buitentemp = 21 en kamertemp = 25. water maar laten stoppen op 18 anders maak de LG moeiteloos 14 C watertemp (condens).
- cooling stop om 20:10. buitentemp=18 en kamertemp=24.

Het lijkt er dus op dat mijn 2e aanname verkeerd is en dat:
- cooling gaat uit bij (buitentemp<23 en kamertemp<23) of buitentemp bereikt heating on punt (18 C buitentemp in mijn geval)

Welke parameter stuurt nu precies de cooling? Heeft iemand dat al verder uitgezocht?

NB: het kan zijn dat om 15:00 de tempsensor van de LG net in de zon komt en dus >23 C. Ik zal dat morgen eens nakijken.
NB: runs zijn maar kort. Effectieve cooling is het (nog) niet. Runs zijn veel langer als je het stoppunt van 18 C watertemp niet instelt. Maar dan gaat de watertemp al snel naar lager dan 14 C. Meer bedoelt als je een FCU hebt in de kamer.
Is er sprake van een vertraging op het inschakelen (en uitschakelen) van koelbedrijf?

Bij onze Nefit Enviline kan het ingesteld worden (temperatuur en vertraging). Het is nu als volgt ingesteld:
  • Buitentemperatuur langer dan 6 uur boven de 25 °C --> koelbedrijf aan
  • Buitentemperatuur langer dan 12 uur onder de 25 °C --> koelbedrijf uit

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
vandermark schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:51:
Ik ben na aan het denken over het vervangen van cv ketel door l/w warmtepomp. Met name de koelmogelijkheden vind ik steeds prettiger vooruitzicht. We hebben hoekwoning uit 2018 met overal vloerverwarming. Zolder heeft indeling die plaatsing van boilervat wel uitdagend maakt.

Een oplossing zou kunnen, is het plaatsen van het vat in trapgat zolder: trap maakt vierkant uitsnede in betonnen vloer dus stalen balken van maximaal trapbreedte breed tussen betonnen vloer delen zou kunnen. Het is natuurlijk wel een flink gewicht, maar is zoiets mogelijk denken jullie? Eén kant zit aan buitenmuur waar we ook de nodige bevestiging aan zouden kunnen maken. Aan de andere kant van tussenmuurtje bevindt zich alle infra met warm water en vloerverwarming aansluitingen.

Zie rode lijn aan locatie waar ik aan denk:
[Afbeelding]
Ik wacht wel op de warmtebatterij van TNO, zou over 3 jaar op de markt komen.
Heb je warmtebuffer tot 14 dagen, ik hoop op meer door de kruipruimte te gaan gebruiken.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Mijn Ecodan regelt de vloerverwarming nu op stooklijn.
Nu wil ik een zonneboiler inkoppelen, maar dan heb ik een pac-th011-e nodig om de temp van zone twee te regelen.
Dit setje is in NL nogal aan de prijs en in het buitenland goedkoper, maar dat is nog niet eens mijn grootste probleem.
Dat is namelijk: waar vind ik zo'n setje zonder levertijd?
Ik zie wel een leverancier in NL, maar die verkoopt de set niet zonder dat je er een wp bij bestelt, en die heb ik al...
In Dld is hij een stuk goedkoper, maar dan zie ik weer levertijden van 14-21 dagen en die tijd heb ik natuurlijk ook weer niet, dan is mijn vakantie voorbij :+
Wie weet waar zo'n setje op redelijk korte termijn verkrijgbaar is?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Iemand ervaring met Plugwise icm Loria? Dacht de oplossing gevonden te hebben met het omzetten van parameter 34 naar 0 (sturing via thermostaat). Verwarming werkt nu maar nu overruled de thermostaat de warmtepomp ook met warm water. Daar staat het warmwater continu op 55 graden en dus draait de warmtepomp de hele dag...
Helaas niet maar zit eigenlijk naar het zelfde te zoeken maar dan voor de OTGW icm Domoticz.

Temp voor het stoken gaat prima maar een SSW run starten kan ik nog niet vinden.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
stuffer schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Helaas niet maar zit eigenlijk naar het zelfde te zoeken maar dan voor de OTGW icm Domoticz.

Temp voor het stoken gaat prima maar een SSW run starten kan ik nog niet vinden.
Heb hier HCTM als thermostaat. Die kan SWW boost starten via parameter 240 (volgens mij van 0 naar 1 zetten) (met dank aan eerdere uitzoekwerk van @Chris_82 d:)b). De WP bepaalt daarbij de SWW temp, bij bereikte temp stopt de boost, daarna schakelt ie weer over op SWW programma dat op binnenunit WP is ingesteld. Niet anders dan bij originele thermostaat (dat kleine priegelding :P ) dus. HCTM is alleen wel uit te lezen via OTGW/Domoticz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Stoofie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:04:
Mijn Ecodan regelt de vloerverwarming nu op stooklijn.
Nu wil ik een zonneboiler inkoppelen, maar dan heb ik een pac-th011-e nodig om de temp van zone twee te regelen.
Dit setje is in NL nogal aan de prijs en in het buitenland goedkoper, maar dat is nog niet eens mijn grootste probleem.
Dat is namelijk: waar vind ik zo'n setje zonder levertijd?
Ik zie wel een leverancier in NL, maar die verkoopt de set niet zonder dat je er een wp bij bestelt, en die heb ik al...
In Dld is hij een stuk goedkoper, maar dan zie ik weer levertijden van 14-21 dagen en die tijd heb ik natuurlijk ook weer niet, dan is mijn vakantie voorbij :+
Wie weet waar zo'n setje op redelijk korte termijn verkrijgbaar is?
Ik weet dat @Grolsch een sensor ongebruikt heeft liggen, maar ik weet niet welk nummer.
Hij meld zich wel denk ik.... ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
sjimmie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Hmm, @koevlaas2 reageerde eens op mijn vraag (ook regio Utrecht) dat hij het druk had. Dat was 22 juni en daarna niks meer vernomen. Ben benieuwd of hij wel op een vraag van @ID-College gaat reageren.
Koevlaas2 krijgt zoveel berichten dat je de kans loopt in de vergetelheid te raken, sommige mensen blijven af en toe herinneringen sturen en dan onthoud ik ze ook beter.
Jou was ik alweer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ID-College schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:15:
[...]

Jij was erg druk las ik. Ben je nog een reële optie binnen een redelijke termijn?
Hangt ervan af wat je allemaal wil en wat de redelijke termijn is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:30:
[...]

Ik weet dat @Grolsch een sensor ongebruikt heeft liggen, maar ik weet niet welk nummer.
Hij meld zich wel denk ik.... ;)
Dat setje heb ik al een keer verkocht aan een andere tweaker en heb ik dus niet meer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
Iemand ervaring met de warmtepompen van Meeting? MD30 😬

De set kost na subsidie bijna niks en lijkt me interessant om te kijken of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
koevlaas2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:10:
[...]

Hangt ervan af wat je allemaal wil en wat de redelijke termijn is ?
Tja.. het liefst nog met de ISDE subsidie die nu die loopt.. Dus redelijk is niet over een paar maanden want dan is er kans dat ik de subsidie mis loop :P
Echter, alles hangt nu nog een beetje aan Eneco en hun offerte om stadsverwarming af te (gaan) sluiten. Als ik daaruit ben, dan kan ik e.e.a. doorrekenen. Dat moet uiterlijk volgende week zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Bo0bz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Zowel Plugwise als Techneco gesproken over m'n ADAM/LISA combinatie. Zoals ik wil dat het werkt gaat niet lukken op deze manier. Advies is de Honeywell Chromotherm Modulation. Die is alleen niet draadloos. Iemand tips voor een alternatief?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 08:14
pleio65 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Hu? Tyleenslang in een vloer?
Die dikke zwarte slangen waren van de vloer/bijverwarming, de rode geribbelde gingen nar de radiatoren.

Inmiddels is er 15 ton afval weg en kunnen we gaan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MBFM schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:25:

De set kost na subsidie bijna niks en lijkt me interessant om te kijken of het wat is.
Voor niks kan je de gok wel wagen, horen we hier graag hoe het je vergaat.
En doe mee aan de copsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is het een inverter (modulerende) WP? kun je weinig aan miskopen eigenlijk... (als hobby project natuurlijk)

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 22-07-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Grolsch schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:46:
Is het een inverter (modulerende) WP? kun je weinig aan miskopen eigenlijk... (als hobby project natuurlijk)
Met max 12 kW warmte en scop van 4,0 lijkt het op papier nog een aardig serieus hobby projectje te kunnen worden ;)

Edit: gezien deze reactie van @mightym lijkt het papier vooral een mooi verkooppraatje. Iets als een auto die volgens de specs 1 op 25 kan halen, maar in de praktijk gemiddeld niet verder komt dan 1 op 10. :P

[ Voor 30% gewijzigd door overwinteraar op 23-07-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
Het kan nog gekker.

https://www.123-kaminofen...ds/super-zonneboiler-sale

Maar ik weet het nog niet. Wel goedkoop, maar misschien ook slechte kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
MBFM schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:25:

Ja hier.. ik heb in 2011 een Meeting md20d gekocht en er een jaar of 5 mee geëxperimenteerd.
Conclusie: Veel herrie, weinig vermogen. Tot een graad of 5 ging het oke, daaronder kwam hij tekort.
De COP stortte dan in en aardgas verbranden was dan goedkoper.

Voor mij was het wel het laatste zetje dat ik nodig had om volledig over te gaan op een warmtepomp, maar verder zou ik je niet aanraden om te investeren in zo'n Meeting. NB zonder subsidie etc heeft die warmtepomp mij toen 350€ (nieuw!!) gekost. Alle waar naar zijn geld..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 23-07-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBFM
Als ik de md30 neem met zonneboiler pakket zit ik met montagematerialen op ongeveer 1200 euro netto.

Met een stroomoverschot van 4500 kwh zou ik dit binnen 1a2jaar terugverdienen.

Ik hou mijn vertrouwde gasketel dan wel aan als reserve.

Nog maar ff goed over nadenken.

Dit is voor mij ook meer om te kijken of het voor mij werkt en ik in de toekomst een grotere investering doe voor een degelijke WP.

[ Voor 19% gewijzigd door MBFM op 23-07-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
dit is niet goed voor het warmte pomp imago
https://www.telegraaf.nl/...mp-we-voelen-ons-beduveld

het er iemand een idee wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:31
@Dewim1 Professionele warmte-Koude opslag is echt wat anders wat wij hier doen.

https://www.nrpguldenfeni...9ab5b8095a2881f208c42.pdf

Een externe partij beheerd de installatie en die doen het niet gratis. Gaat om zo'n 550 woningen als je het leest.
Wel jammer dat ze het hebben over betaalbaar houden terwijl nu het tegenovergestelde blijkt te zijn. Je zou zo op een eigen L/W WP willen overstappen, maar in je contract zal wel staan dat je tenminste xx aantal jaren moet gebruik maken van de WKO. Schandalig om bewoners op deze wijze uit te buiten.

Zelf stadsverwarming gehad en ik had destijds ook het gevoel dat de prijzen hoger en hoger werden terwijl destijds de gasprijs omlaag ging. Je kunt geen kant op als je zoiets hebt.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Meeting MD30:
  • Geen inverter
  • Geen inschakelstroombegrenzing.
  • Geen ingebouwde waterpomp
  • Geen ingebouwd filter
  • Onbekend of er een expansievat bij zit
  • Geen toerental geregelde ventilator
  • Geen specificaties van COP bij verschillende temperaturen
  • Wel een 4-weg klep

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 23-07-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 11:02
Ben ingeschreven op een nieuwbouw project, heb een optie gekregen. Heb koopcontract nog niet getekend.

Maar heb de technische beschrijving goed doorgenomen en de huizen hebben zonnepanelen, electronic CV en een lucht water warmtepomp. (Merk staat niet beschreven).

Nu heb ik steeds meer ingelezen in de warmtepompen, maar deze varianten zijn minder energie zuinig (meestal valt dit enorm tegen) en geluid die ze maken schijnt vaak boven de 60db te zijn .

Wat zij hier de ervaringen, want twijfel enorm aan dit project, huizen zijn behoorlijk groot en heb geen zin om straks veel ellende te hebben en hoge energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als je nu eerst eens gaat achterhalen wat het merk en type gaat worden, dan pas kan hierop zinnig commentaar gegeven worden...
Je koopt toch ook geen auto, als je niet weet wat voor motor er in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Hellboy! schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:48:
Ben ingeschreven op een nieuwbouw project, heb een optie gekregen. Heb koopcontract nog niet getekend.

Maar heb de technische beschrijving goed doorgenomen en de huizen hebben zonnepanelen, electronic CV en een lucht water warmtepomp. (Merk staat niet beschreven).

Nu heb ik steeds meer ingelezen in de warmtepompen, maar deze varianten zijn minder energie zuinig (meestal valt dit enorm tegen) en geluid die ze maken schijnt vaak boven de 60db te zijn .

Wat zij hier de ervaringen, want twijfel enorm aan dit project, huizen zijn behoorlijk groot en heb geen zin om straks veel ellende te hebben en hoge energierekening.
Same hier. Ik ga ook bij de aannemer opvragen welke warmtepomp er in zit (al verwacht ik dat die het wellicht zelf nog niet weet...). Schijnt dat zoiets vaak wel al staat in de EPC berekening, die zouden ze als het goed is wel moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hellboy! schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:48:

Als je eerst eens het topic doorleest zie je dat het vaak in bestaande bouw ook heel erg meevalt qua verbruik. Nieuwbouw is sowieso beter.
Maar een slecht installerende installateur is helaas vaak de oorzaak van veel ellende.
Er is op internet sowieso veel negatiefs te lezen, varierend van ik krijg het huis niet warm (niet toereikend afgifte systeem) tot de wp van de buurman maakt teveel herrie (slechte plaatsing, geen dempers, sww run ‘s avonds etc).
Mainstream media duikt heel erg op dit ‘probleem’. Je zal er ook lezen dat je minimaal 30k moet investeren....

Maar een electrische CV én LW WP? Dat lijkt me sterk. Elektrische CV krijgen ze als het goed is EPC technisch ook niet dichtgerekend (gelukkig).

Bedoelen ze niet een elektrische doorstromer? Krijg je wel een boilervat?
Als SWW back-up is een doorstromer OK, maar om daarmee ál je SWW te maken is een dure hobby, zeker omdat je WP het minimaal 2x zo efficiënt kan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-07-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
Heb de makelaar al om meer info gevraagd, dus merk, vermogen, geluid enz.
Er zit in het huis ook een electrische cv ketel.

Zag al wel in het meerwerk dat ze de kern kunnen vergroten en een aparte boiler van 300 liter een optie was, maar dat was bij elkaar ruim 3k extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:17:
[...]Maar een electrische CV én LW WP? Dat lijkt me sterk. Elektrische CV krijgen ze als het goed is EPC technisch ook niet dichtgerekend (gelukkig).
Wordt veel geplaatst als naverbrander volgens mij. Enige wat jammer is is dan dat je COP en e-verbruik om zeep gaat. Maar warm wordt het wel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
Maar een electrische CV én LW WP? Dat lijkt me sterk. Elektrische CV krijgen ze als het goed is EPC technisch ook niet dichtgerekend (gelukkig).

Bedoelen ze niet een elektrische doorstromer? Krijg je wel een boilervat?
Als SWW back-up is een doorstromer OK, maar om daarmee ál je SWW te maken is een dure hobby, zeker omdat je WP het minimaal 2x zo efficiënt kan doen.
Ben de documenten van het huis weer aan het doornemen, maar de electische cv is er ineens uit? Heb eerder alles gedownload en daar staat het wel in?

Ga de makelaar eens om opheldering vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nou, blij mee zijn. Electrische CV, dan kun je net zo goed papiergeld in de fik steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
@overwinteraar jij hebt ook een HCTM toch? Die hangt hier sinds vanmorgen ook. Is het aan te raden parameter 0029 (WAR) op de thermostaat aan te zetten of volgt bij de Loria?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
https://www.dvhn.nl/groni...nafwendbaar-25877285.html

De gasloze CV ketel: en het leek nog wel zo mooi. Niks aanpassen aan de woning. Hoge temperatuur afgifte. Het was té mooi om waar te zijn.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Fullpower schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:47:

De gasloze CV ketel: en het leek nog wel zo mooi. Niks aanpassen aan de woning. Hoge temperatuur afgifte. Het was té mooi om waar te zijn.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:26
Fullpower schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:47:

Vanuit dat zelfde artikel:
Mensen die bij Wubaro betrokkenen waren sluiten niet uit dat de cv-ketel op termijn alsnog op de markt komt. ,,Want het is wel een goed product.”
Dus het product schijnt het wel te doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
duvekot schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:11:
[...]

Vanuit dat zelfde artikel:

[...]

Dus het product schijnt het wel te doen ...
Het apparaat zal heus wel 'wat te doen'. Ik geloof ook wel dat hij 80c water kan maken (maar bij welke buitentemperatuur en bij hoeveel geluid?). Of het een concept is waar ik gelukkig van zou worden; ik heb zo mijn bedenkingen.

En wat betrokkenen zeggen.. tja.. Wij van WC-eend...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Dat zal toch gewoon een tweetraps warmtepomp zijn? Die dingen worden door meerdere fabrikanten gemaakt, maar hebben helaas allemaal 1 ding gemeen: Een hopeloos beroerde COP.
Vandaar dat ze ook niet doorbreken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:22:
Dat zal toch gewoon een tweetraps warmtepomp zijn? Die dingen worden door meerdere fabrikanten gemaakt, maar hebben helaas allemaal 1 ding gemeen: Een hopeloos beroerde COP.
Vandaar dat ze ook niet doorbreken.
Volgens het verhaal met één trap. Daarmee zou je bij lage aanvoertemperaturen natuurlijk wel een redelijke COP kunnen halen. Met R134a kun je wel 80c aanvoer halen. Maar ik heb nog geen cijfers gezien dat het apparaat bij -10c buiten ook nog die 80c kan halen. Even opgezocht met een R134a tabel: bij -15c in de verdamper zit je op 1.6bar. Voor 80c in de condensor zit je dan op zo'n 30 bar. Ik ben geen koeltechniek expert, maar volgens mij is zo'n drukverhoging niet met 1 trap te doen. En áls het kan, wat is de COP dan? Want dán heb alleen dergelijke hoge aanvoertemperaturen nodig.

Stel dat de COP dan nog 1,5 is, dan is dat iig beter dan een elektrisch element. Dus dat is mooi. Maar waar dit concept m.i. mank gaat is dat je niks aan de isolatie hoeft te doen. En dan heb je een gigantisch warmteverlies met dito stroomopname. Dan zit je met een compressor van 10kW voor 15kW thermisch vermogen. Of de compressor is veel kleiner, dan kan de WP het benodigde vermogen niet leveren bij kou. Als je niet oppast moet je zo 4x zoveel windmolen plaatsen 8)7 . Het wringt aan alle kanten. Met LTV moet je vaak wel wat aan isolatie doen, omdat je anders niet voldoende afgifte kunt realiseren bij lage temperatuur: Twee vliegen in één klap: minder thermisch/elektrisch vermogen nodig én een veel betere COP bij vrieskou: nóg minder ekektrisch vermogen nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:57:
@overwinteraar jij hebt ook een HCTM toch? Die hangt hier sinds vanmorgen ook. Is het aan te raden parameter 0029 (WAR) op de thermostaat aan te zetten of volgt bij de Loria?
Heb WAR op HCTM uitstaan. Uit m'n hoofd staat op de WP zelf de instelling op 65% regeling via thermostaat (ruimtemodule, zoals manual Loria dat noemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij hebben die elektrische cv ketels 1 ding gemeen, COP =1 (rijmt ook nog ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
overwinteraar schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:54:
[...]

Heb WAR op HCTM uitstaan. Uit m'n hoofd staat op de WP zelf de instelling op 65% regeling via thermostaat (ruimtemodule, zoals manual Loria dat noemt).
Oke thanks, mijn Loria werkt nog niet naar behoren met de HCTM. Afgelopen twee dagen zijn de SWW runs niet gestart volgens programma op de Loria. Handmatig even de boost aangezet voor wel een warme douche. Heb jij enig idee wat het kan zijn? Is het trouwens mogelijk de Loria volledig te resetten naar fabrieksinstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De 6kW Panasonic is aangesloten en alles lijkt lekvrij.

Nu zit ik alleen nog met het vraagstuk vloerverwarmingsverdeler, dit is momenteel een WTH open verdeler met pomp. In het verleden heb ik hier al eens naar geinformeerd maar ik kan het helaas niet terugvinden.

Ik heb begrepen dat:
  1. Het ombouwen van de verdeler gunstig is voor de COP;
  2. Het ombouwen leidt tot snellere temperaturen in de kamer omdat er geen water meer gemengd wordt;
  3. Het risico bestaat dat de bestaande plaatradiatoren op de verdiepingen geen / niet voldoende water meer aangevoerd krijgen doordat water de weg van de minste weerstand zoekt (??)
  4. "Iets" in de verdeler heeft miniscule gaatjes, het is mij alleen niet duidelijk welk onderdeel dat is en wat ik daartegen kan doen.
Dit is mijn verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x1GXKG0G/screenshot-76.png

Ooit heb ik onderstaand plaatje bemachtigd van iemand die het heeft omgebouwd, de thermostaatknop en pomp eraf en de dompelvoeler (rechtsboven) vervangen door een dop.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XJPqVQ8W/screenshot-77.png

Kloppen mijn punten 1 t/m 3? Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de plaatradiatoren ook nog een beetje warmte krijgen?
Klopt de ombouw zoals in het tweede plaatje? De pompaansluiting is 1 1/2'' dus het is nog een uitdaging om daar de goede fittingen voor te krijgen :|

Het vervangen van de verdeler voor een gesloten verdeler heb ik onderzocht, maar ik zit met de hoh afstand van 60mm (meeste zijn 50mm) en tevens moet ik de slangen dan gaan verlengen omdat aanvoer en retour bij de open verdelers boven elkaar zitten en niet op gelijke hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
De warmtepomp ging gisteren weer door het slijk:

https://www.dagelijksesta...gantisch-hoge-rekeningen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zal wel weer het standaard verhaal zijn: waterzijdig niet ingeregeld, afgiftesysteem niet geschikt voor LTV en veel bijschakelen van e-element. Jammer dat er nooit technisch wat dieper op wordt ingegaan.

Overigens in de Transvaalbuurt staan toch helemaal geen warmtepompen? Maar een warmtenet (WKO) met afleverset.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 25-07-2020 21:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Jim423 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:51:
Zal wel weer het standaard verhaal zijn: waterzijdig niet ingeregeld, afgiftesysteem niet geschikt voor LTV en veel bijschakelen van e-element. Jammer dat er nooit technisch wat dieper op wordt ingegaan.

Overigens in de Transvaalbuurt staan toch helemaal geen warmtepompen? Maar een warmtenet (WKO) met afleverset.
Zal vast en zeker zo zijn, als het plaatje erbij klopt gaat het om W/W dan moet je mijns inziens wel je best doen om dat slecht te laten draaien. Iets met een te kleine bron denk ik (dat was in de wijk Teuge ook zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:57:
[...]

Zal vast en zeker zo zijn, als het plaatje erbij klopt gaat het om W/W dan moet je mijns inziens wel je best doen om dat slecht te laten draaien. Iets met een te kleine bron denk ik (dat was in de wijk Teuge ook zo).
Hier staat uitgelegd wat ze er hebben neergezet:
https://www.rvo.nl/sites/...ertzog%20%20Transvaal.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wolly schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:29:
De 6kW Panasonic is aangesloten en alles lijkt lekvrij.

Nu zit ik alleen nog met het vraagstuk vloerverwarmingsverdeler, dit is momenteel een WTH open verdeler met pomp. In het verleden heb ik hier al eens naar geinformeerd maar ik kan het helaas niet terugvinden.

Ik heb begrepen dat:
  1. Het ombouwen van de verdeler gunstig is voor de COP;
  2. Het ombouwen leidt tot snellere temperaturen in de kamer omdat er geen water meer gemengd wordt;
  3. Het risico bestaat dat de bestaande plaatradiatoren op de verdiepingen geen / niet voldoende water meer aangevoerd krijgen doordat water de weg van de minste weerstand zoekt (??)
  4. "Iets" in de verdeler heeft miniscule gaatjes, het is mij alleen niet duidelijk welk onderdeel dat is en wat ik daartegen kan doen.
Dit is mijn verdeler:
[Afbeelding]

Ooit heb ik onderstaand plaatje bemachtigd van iemand die het heeft omgebouwd, de thermostaatknop en pomp eraf en de dompelvoeler (rechtsboven) vervangen door een dop.

[Afbeelding]

Kloppen mijn punten 1 t/m 3? Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de plaatradiatoren ook nog een beetje warmte krijgen?
Klopt de ombouw zoals in het tweede plaatje? De pompaansluiting is 1 1/2'' dus het is nog een uitdaging om daar de goede fittingen voor te krijgen :|

Het vervangen van de verdeler voor een gesloten verdeler heb ik onderzocht, maar ik zit met de hoh afstand van 60mm (meeste zijn 50mm) en tevens moet ik de slangen dan gaan verlengen omdat aanvoer en retour bij de open verdelers boven elkaar zitten en niet op gelijke hoogte.
Ik heb ook mijn verdeler omgebouwd, maar dat was een ander type, en ik kan op de foto niet duidelijk genoeg zien hoe die van jou nu is aangesloten; betreffende die minuscule gaatjes: de verdeler heeft meestal een retour ventiel wat een beperkte doorlaat kan hebben, en de thermostaat heeft een vernauwde doorlaat, dat klopt, dus die er tussen uit; de thermostaat heb je sowieso niet meer nodig; een aanvoer en retour ventiel kan je dan het beste vervangen door kogelkleppen die hebben altijd een veel grotere doorlaat.
De aanvoer temperatuur van hewater dat de vloer in gaat, wordt geregeld in je WP.

antwoord op je vragen:
1 weet ik niet
2 jazeker
3 radiatoren blijven altijd een probleem, omdat die normaal gesproken een hogere temperatuur nodig hebben; dat kan je dan oplossen door bv. dezelfde maat radiator te vervangen door 1 van dezelfde afmetingen, maar meer platen, dus bv van type 11 (enkele plaat met convector) naar T22 of T33, dat scheelt al heel veel.
Wat betreft het vervangen door een nieuwe gesloten verdeler: ik zie je probleem niet wat betreft de 50 vs 60 mm; bedoel je daarmee de horizontale afstand tussen de balken? Dat is toch geen probleem? die slangen buigen wel.
En wat het hoogte verschil betreft: je hoeft niets te verlengen, maar inkorten, dat kan altijd wel, tenzij hij nu al bijna op de grond ligt, maar zo te zien op de foto, is ook hier geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:57:
[...]

https://www.denhaagcentra...ening-overvalt-transvaal/

Dit is volgens mij de juiste foto. Die W/W is een stockphoto.
Heeft dus vrij weinig met individuele warmtepompen te maken, dus die berichtgeving schiet weer lekker op dan. Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
En het gaat meteen al mis:

waar het in een centraal ketelhuis verder opgewarmd wordt tot 50 graden door een warmtepomp. Die temperatuur volstaat om een huis met een lage-temperatuurssyteem te verwarmen. Dit water kan dus rechtstreeks naar de verschillende nieuwbouwwoningen in Transvaal die uitgerust zijn met vloerverwarming. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:00
En dan ook nos een centrale cv ketel en dan warme leidingen die over de daken lopen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BarryH schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:07:
En dan ook nos een centrale cv ketel en dan warme leidingen die over de daken lopen....
Lees ik het nou goed, 69 kW vermogen per strekkende woning 8)7
En dan heb ik de zonneboiler nog niet meegeteld 7(8)7

Type woningen:
Voor renovatie: •
135 woningen
Na renovatie:• 30 herenhuizen met tuin•
10 parterres met riante tuin•
4 appartementen•
8 maisonettes met tuin•
20 maisonettes met balkon
Kenmerken installatie:
• WKO-systeem met 4 bronnen•
4 Carrier elektrische warmtepompen: 2 x 400 kW en 2 x 371 kW
• Centrale aardgasketel: 3460 kW
• Energiedak: Energydak & Eldon, 2.200 m2, 6.000 Gj per jaar
• Energielabel: van G naar B•
Besparing CO2: 42 procent t.o.v. individuele ketels

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 25-07-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ook een best keteltje. 135 (vroeger) woningen met 3460 kW aardgas ketel. Dat is 26 kW per woning. Iedereen tegelijk de stortdouche aan moet kunnen :X. Zal wel een nieuwe pijpleiding vanuit Groningen getrokken zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:11:
Ook een best keteltje. 135 (vroeger) woningen met 3460 kW aardgas ketel. Dat is 26 kW per woning. Iedereen tegelijk de stortdouche aan moet kunnen :X. Zal wel een nieuwe pijpleiding vanuit Groningen getrokken zijn :P
Na verbouwing zijn het 72 woningen als ik het goed lees en daar hebben ze 5002 kW voor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:16:
[...]

Na verbouwing zijn het 72 woningen als ik het goed lees en daar hebben ze 5002 kW voor staan.
Ik begrijp al waarom:
Daarnaast worden er in de buurt ook 580 nieuwe woningen gebouwd, die
eveneens zijn aangesloten op het collectieve WKO-systeem.
Dus al die nieuwe woningen moeten dan bijna € 20k betalen om gebonden te zitten aan monopolist met stadsverarming. Ha, doe mij maar een LW warmtepomp op eigen stroom. Ik hoef geen dakverwarming of straatverwarming midden in de zomer :X

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 25-07-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Ik begrijp al waarom:

[...]

Dus al die nieuwe woningen moeten dan bijna € 20k betalen om gebonden te zitten aan monopolist met stadsverarming. Ha, doe mij maar een LW warmtepomp op eigen stroom.
Zo gaat het in heel NL, ik ben benieuwd wanneer ik hier een brief ontvang dat men wat 'moois' gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Wolly schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:29:

De pompaansluiting is 1 1/2'' dus het is nog een uitdaging om daar de goede fittingen voor te krijgen :|
Kijk eens bij Wildkamp, die hebben veel lompe maten
https://www.wildkamp.nl/
Ik kon mijn pomp vervangen door een pijp van 170mm met 1 1/2" draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:47
Maar is een warmtepomp echt goedkoper dan? De aanschafkosten, installatie? en onderhoud? zijn duurder dan een gasketel. Het verbruik zou goedkoper kunnen uitvallen, al heb ik wat twijfels bij het huis 24/7 op temperatuur houden in de winter. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gemiddelde kosten per jaar zijn (per m2).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
@Martin7182 Er zijn vele voorbeelden te vinden in dit topic, ter illustratie mijn syteem:

Aanschaf en installatie zijn duurder, maar de gemiddelde Tweaker doet diverse dingen zelf waardoor kosten lager uitvallen dan volledig uitbesteden.
Onderhoud van een WP is eenvoudiger en goedkoper dan bij een CV (geen rookgasmetingen, geen ontsteek-elektroden en pakkingen vervangen etc.).

Hierbij mijn gegevens:
Vrijstaande woning uit 1995 met vloerverwarming gasvrij gemaakt middels de "proven combination" WP (Mitsubishi Electric) in combinatie met een (400 ltr RVS) boiler en (20) zonnepanelen.
Bruto investering 12.820 en netto 9.685.
Hierbij de jaarafrekening (een-na laatste regel zijn de maandbedragen; de laatste regel is wat ik moet "bijbetalen":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0-fxaj_kuw7QMNvCZXGi2mTM3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2Z3yyYEiul1htYZaJSeHYlU.jpg?f=fotoalbum_large

Onderhoudskosten WP: zelf uitspoelen van waterfilter was een kwartiertje werk en snoeien klimop-heg rondom de buitenunit is zeker een kwartier tuinieren ;)

Nu was het een zeer zonnig jaar met een zachte winter waardoor we ook geen stroomkosten hadden. Heb e.e.a. zodanig uitgerekend dat wij na einde saldering nagenoeg op nul uitkomen.
Wij betaalden aan gas ca. 1.470 per jaar; de totale energiekosten waren toen ca. 1.836/jaar.
Break-even ongeveer 5,3 jaar.
Een CV-ketel heeft geen break-even...

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Als jouw inregeling in orde is en je het juiste afgiftesysteem hebt dan is het fors goedkoper ja.
Ik draai met een WPB al 10% goedkoper dan een HR ketel (op jaarbasis) en een echte monoblock L/W (Pana,Nibe) doet nog wel een stuk betere SCOP. Dus die wat hogere aanschafskosten heb je er zo uit. Unieke situaties daargelaten natuurlijk. Gemiddelde kosten vergelijken is kansloos gezien verschil isolatie,ligging etc.

Het probleem bij die Transvaal situatie is gewoon een dure WP door hoge Ta, nog met duur gas gaan naverwarmen, en dan nog de bonussen voor alle managers in die Warmtenet organisatie. Tja dan ga je wel iets duurder uitvallen dan een regulier L/W of HR keteltje individueel ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Jim423 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:16:
Als jouw inregeling in orde is en je het juiste afgiftesysteem hebt dan is het fors goedkoper ja.
Ik draai met een WPB al 10% goedkoper dan een HR ketel (op jaarbasis) en een echte monoblock L/W (Pana,Nibe) doet nog wel een stuk betere SCOP. Dus die wat hogere aanschafskosten heb je er zo uit. Unieke situaties daargelaten natuurlijk. Gemiddelde kosten vergelijken is kansloos gezien verschil isolatie,ligging etc.

Het probleem bij die Transvaal situatie is gewoon een dure WP door hoge Ta, nog met duur gas gaan naverwarmen, en dan nog de bonussen voor alle managers in die Warmtenet organisatie. Tja dan ga je wel iets duurder uitvallen dan een regulier L/W of HR keteltje individueel ja.
Collectief= altijd slecht. (is bij ketels ook al het geval).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:24:
[...]

Oke thanks, mijn Loria werkt nog niet naar behoren met de HCTM. Afgelopen twee dagen zijn de SWW runs niet gestart volgens programma op de Loria. Handmatig even de boost aangezet voor wel een warme douche. Heb jij enig idee wat het kan zijn? Is het trouwens mogelijk de Loria volledig te resetten naar fabrieksinstellingen?
Het instellen van de Loria/HCTM combi is afhankelijk van versie van je Loria module (op binnenunit parameter 9):

v26: gewoon aansluiten en klaar (plug&play).
Evt een klokprogramma instellen voor verwarming, kan ook continu op bijv 20 graden. De stooklijn wordt bij v26 altijd op de Loria ingesteld (helling, verplaatsing, max, etc). De gemeten ruimtetemperatuur en gewenste setpoint (klokprogramma) worden overgenomen van de HCTM voor de berekening van de stooklijn en Ta.

v27:
-of, net als bij v26 (stooklijn instellen op de Loria)
-of, de HCTM controle over de stooklijn geven door op v27 parameter 34 op 0 te zetten.

Instellen van de stooklijn op de HCTM schijnt beperkter te kunnen dan op de Loria zelf.

Bovenstaande (wederom) met dank aan eerdere input van @Chris_82 (y)

Ik heb zelf v26, dus geen ervaring met v27 en of die aansturing via HCTM beter of slechter werkt. Ik gebruik de HCTM voor 2 dingen:
1. Als beter leesbare thermostaat (dan originele miniatuur ruimtemodule) bij gebruik van
klokprogramma (en sporadisch een SWW boost te starten).
2. Om data via OTGW te ontsluiten.

Stooklijn, SWW programma e.d. stel ik via binnenunit WP in.

Fabrieksinstellingen staan in het boekje. In v26 geen menu optie gevonden om automatisch 'terug naar fabrieksinstellingen' te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Laatst online: 22:17
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:42:
[...]

Collectief= altijd slecht. (is bij ketels ook al het geval).
Dat is dan ook wel weer kort door de bocht. Collectief kan prima zijn. Waar het echter vaak mis gaat is dat de binneninstallatie niet optimaal matcht bij de collectieve installatie. Waarschijnlijk één van de redenen waarom sneller gekozen wordt voor hogere aanvoertemperaturen. Mijns inziens zou het beter zijn als de WKO ontwerper óók de huisinstallaties ontwerpt. Dan heb je een integraal systeem wat volledig op elkaar is afgestemd. Bij Transvaal worden er ook nog oudere woningen op aangesloten (renovatie) waardoor de temperatuur nog hoger is. Tapwater wordt vaak ook met deze warmte gemaakt, dus dan heb je die hoge temperatuur sowieso al nodig.

Ander punt is de financiering. Bij individuele systemen heb je alles al betaald bij de aankoop van het huis. Bij een collectief systeem is er niks/een deel gefinancierd door de ontwikkelaar, de rest door de exploitant van de energiecentrale. Deze kosten moeten dus nog terugverdiend worden (= betaald worden door de gebruikers). Je huis is in theorie dan ook “goedkoper” geweest in aanschaf. Daarnaast moet je onderhoud aan je individuele warmtebron ook mee tellen.

Al met al komt er meer bij kijken dan 1 op 1 vergelijken van beide systemen op de jaarafrekening. Kleine nuancering in deze discussie is denk ik goed. Overigens geven extra partijen altijd overhead in de kosten, dus als je zelf voor een groot deel je warmtepomp kan aanleggen, dan is dat altijd goedkoper (zoals met alles).

[ Voor 7% gewijzigd door _PloppeR_ op 26-07-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 06:10
Vorig jaar WP geinstalleerd maar hoofdleiding 22mm en verdeler met pomp nog even zo gelaten.
Ik heb dat nu aangepast naar pomploze verdeler en de hoofdleiding naar 28mm. Voor dat laatste had ik een lastig stuk door een nauwe opening en uiteindelijk heb ik daar maar een flexibele buis voor gebruikt van saniflex:
https://www.sani-flex.de/...-dn25-1-uem-x-1-ag/a-108/

Deze wordt beschreven als buis met een binnendiameter van 25mm wat dus prima past. Echter de connectoren op de uiteinden hebben een vernauwing van ongeveer een centimeter lang waar de diameter weer in de orde van 22mm is. Heeft iemand een idee hoe erg dat is voor de flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@jopie841
Dat hangt af van je gewenste flow en wat je waterpomp kan leveren.
Heeft de fabrikant van de slang specificaties van de drukval versus flow? Die heb je nodig.

Ik gebruik een vergelijkbare slang van Sani-Flex en voor de rest 22mm stalen leidingen. Mijn waterpomp staat op de laagste stand dus geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 26-07-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:00:
[...]
Ik heb ook mijn verdeler omgebouwd, maar dat was een ander type, en ik kan op de foto niet duidelijk genoeg zien hoe die van jou nu is aangesloten; betreffende die minuscule gaatjes: de verdeler heeft meestal een retour ventiel wat een beperkte doorlaat kan hebben, en de thermostaat heeft een vernauwde doorlaat, dat klopt, dus die er tussen uit; de thermostaat heb je sowieso niet meer nodig; een aanvoer en retour ventiel kan je dan het beste vervangen door kogelkleppen die hebben altijd een veel grotere doorlaat.
De aanvoer temperatuur van hewater dat de vloer in gaat, wordt geregeld in je WP.
Retour is de verticale buis die uit de bovenbalk komt, als je deze volgt zie je ook de blauwe mantelbuis op het einde. Aanvoer komt van onder (rode mantelbuis links naast de blauwe). De aanvoer maakt ter hoogte van het stopcontact een U bocht door twee knietjes en is aangesloten op de thermostaatkraan

Hoe ziet een retour ventiel bij deze verdeler eruit? Als ik erop google zie ik alleen ventielen die op radiators worden aangesloten.
3 radiatoren blijven altijd een probleem, omdat die normaal gesproken een hogere temperatuur nodig hebben; dat kan je dan oplossen door bv. dezelfde maat radiator te vervangen door 1 van dezelfde afmetingen, maar meer platen, dus bv van type 11 (enkele plaat met convector) naar T22 of T33, dat scheelt al heel veel.
Goede optie, misschien kan ik het water ook nog die kant 'opsturen' door de kraantjes op de vloerverwarmingsgroepen te tunen?.
Wat betreft het vervangen door een nieuwe gesloten verdeler: ik zie je probleem niet wat betreft de 50 vs 60 mm; bedoel je daarmee de horizontale afstand tussen de balken? Dat is toch geen probleem? die slangen buigen wel.
En wat het hoogte verschil betreft: je hoeft niets te verlengen, maar inkorten, dat kan altijd wel, tenzij hij nu al bijna op de grond ligt, maar zo te zien op de foto, is ook hier geen probleem.
De 60mm is de afstand tussen de slangen. Het mooiste voor mij zou zijn als ik deze verdeler kan ombouwen en dat hij dan hetzelfde presteert als een LTV verdeler, ik denk dat dat het makkelijkste te realiseren is. Je hebt gelijk dat verkorten eventueel ook kan bij vervanging door een andere verdeler.
Domosapiens schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Kijk eens bij Wildkamp, die hebben veel lompe maten
https://www.wildkamp.nl/
Ik kon mijn pomp vervangen door een pijp van 170mm met 1 1/2" draad.
Bij de ombouw van de verdeler is het toch juist de bedoeling om de pomp eruit te halen (om menging van retour met aanvoer te voorkomen) en de pompaansluiting af te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Wolly schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:54:
[...]
Hoe ziet een retour ventiel bij deze verdeler eruit? Als ik erop google zie ik alleen ventielen die op radiators worden aangesloten.
Hierbij een foto van het retourventiel van mijn oude WTH-verdeler.
De kleine opening is duidelijk te zien, waarbij het water dan ook nog links en rechts langs de schroefdraad moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtuZSR4sBkmUptJnhJWleyGB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik loop al enige tijd met het idee rond om een wp te installeren.
We hebben een nieuwbouw hoekwoning 175m2 bouwjaar 2018 (epc 0,4), met gesloten haard en 7 pv panelen (280wp) en overal vloerverwarming.
Gasverbruik 2019 was 1200m3, dus een warmtepomp van 6 kw zou voldoende zijn. 5kw zou in theorie ook kunnen als we de haard bij extreme kou gebruiken.
Tevens wil ik eigenlijk meteen de huidige panelen vervangen.

Nu vraag ik me af wat de investering ongeveer is voor:
- Warmtepomp 6kw
- Boiler 200L
- 15 pv panelen 340wp incl omvormer
- Installatie

Verkoop opbrengst :
- Nefit keten 2018
- 7 pv panelen 280wp incl omvormer

En hoeveel energie verbruikt een 6kw wp jaarlijks?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2020 10:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Dit heeft allemaal niets van doen met een warmtepomp.

Maar zijn gewoonweg weer dezelfde oplichters praktijken als met het vroegere blokverwarming en stadverwarming.
Bij die systemen werd en wordt je gewoon opgelicht. Iedereen moet er aan verdienen.

Een warmtenet is gewoon stadsverwarming. Alleen dan (hopelijk) met duurzame warmte.
Wat hetzelfde blijft, zijn de oplichters praktijken.

Ik zou ook nooit op een warmtenet willen zitten. Dan nog liever een electrische CV met COP van 1.
Maar dan heb je wel alles zelf in de hand.

Gelukkig krijg ik in mijn nieuwe huis een warmtepomp. Ben daar echt heel nieuwsgierig naar.
Even geduld tot oktober.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Sport_Life schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:31:
- Warmtepomp 6kw
- Boiler 200L
- Installatie

Verkoop opbrengst :
- Nefit keten 2018

Besteed even een paar dagen aan het doorlezen van minimaal dit topic, en ook zijn voorganger. Dan hoef je geen vragen te stellen die al vaak zijn beantwoord, en vaak ook in de startpost van een topic al aan de orde zijn gekomen.
Voor PV is er een eigen topic. Lees dat ook even door.
Als je daarna nog vragen hebt, kun je die uiteraard in de juiste topics stellen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 26-07-2020 11:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc

In een andere post hierboven staat een foto van zo'n retour ventiel; maar dat lijkt er bij jou niet eens op te zitten, tenzij dat een kogelkraantje is gelijk op de verdeler, dat zeskantige ding, dat je dan met een schroevendraaier kunt bedienen?
Goede optie, misschien kan ik het water ook nog die kant 'opsturen' door de kraantjes op de vloerverwarmingsgroepen te tunen?.
Ja, maar dat is een beetje lastig met gewone kranen; op de gesloten verdeler zitten bijna altijd flow regelaars, en daarmee kan je de flow knijpen, dus meer water naar de radiatoren sturen; in mijn geval had ik die niet nodig, want alle 9 lussen waren voor de woonkamer en de hal, en in de hal had ik al wat minder leiding gelegd, dus individuele regeling had ik niet nodig, ook omdat alle lussen een gelijke lengte hebben.
Bij de ombouw van de verdeler is het toch juist de bedoeling om de pomp eruit te halen (om menging van retour met aanvoer te voorkomen) en de pompaansluiting af te sluiten?
Ja dat lijkt mij ook ;-)
En idd, ik heb ook van die grote stoppen van de Wildkamp gebruikt; let wel, de gietijzeren van G+ hebben vaak een ruwe onderkant die niet goed afdicht op de rubber pakking die normaal de pomp afsluit; dat opgelost op de draaibank; maar er zijn ook wel geheel bewerkte pluggen te krijgen, zijn wat duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 26-07-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Martin7182 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Maar is een warmtepomp echt goedkoper dan? De aanschafkosten, installatie? en onderhoud? zijn duurder dan een gasketel. Het verbruik zou goedkoper kunnen uitvallen, al heb ik wat twijfels bij het huis 24/7 op temperatuur houden in de winter. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de gemiddelde kosten per jaar zijn (per m2).
Ik heb netto12500 geïnvesteerd in een warmtepomp, een warmtepompboiler en zonnepanelen. De Wp en WPB zijn geïnstalleerd door @koevlaas2 . Ik ben nu van het gas af en krijg jaarlijks rond de 300 euro terug van de energieleverancier. Met cv en zonder zonnepanelen betaalde ik jaarlijks rond de 1500 euro aan energiekosten. Dus in 7 jaar is alles terugverdiend. Daarna alleen maar verdienen, nog zeker 18 jaar van de zonnepanelen en 3 jaar van de Wp en WPB. Met het huidige subsidiebeleid kan ik de Wp overigens vervangen voor minder dan een CV ketel. Omdat alles geïnstalleerd is kan ik dat nu zelf heel eenvoudig doen. De Wp kost in Duitsland gekocht 2700 euro, dus na aftrek van de subsidie blijft er 1000 euro over.
De Wp verbruikt ongeveer 1800 kWh per jaar, de WPB ongeveer 450 kWh. Ik had wel al in het gastijdperk vloerverwarming in de woonkamer en kookte al op electra.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:24:
[...]

Ik heb voor het inregelen een Excel document gemaakt waar ik in bijhou welke instellingen ik verander en de waarde waar die dan op staat.

Die heb ik uit de handleiding voor de installateur, ook staan hier de basis instellingen in.

Hij is voor V27 (parameters voor V26 zijn net weer wat anders geloof ik).

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Sport_Life schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:31:
Ik loop al enige tijd met het idee rond om een wp te installeren.
We hebben een nieuwbouw hoekwoning 175m2 bouwjaar 2018 (epc 0,4), met gesloten haard en 7 pv panelen (280wp) en overal vloerverwarming.
Gasverbruik 2019 was 1200m3, dus een warmtepomp van 6 kw zou voldoende zijn. 5kw zou in theorie ook kunnen als we de haard bij extreme kou gebruiken.
Tevens wil ik eigenlijk meteen de huidige panelen vervangen.

- Warmtepomp 6kw
- Boiler 200L
- Installatie

Verkoop opbrengst :
- Nefit keten 2018

Voor het verbruik zie http://ateliervanwolde.nl...TORINGWPapril2020def.xlsx
Daar zie je wat alle deelnemende forumleden de afgelopen jaren verbruikt hebben.
Met de vuistregel 2x m3 gasverbruik = kWh kom je altijd redelijk in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 26-07-2020 12:36 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024

Mijn opmerking was meer een voorbeeld van het assortiment bij betreffende firma in "lompe" maten.

- Menging voorkomen: correct
- Pomp eruit: correct
- Pomp eruit om menging te voorkomen: lijkt mij constructie afhankelijk ...

Het is eerst zaak de werking goed te doorgronden, waar zit de venturi waar menging tussen warm en retour plaatsvindt.
Jouw verdeler is eerder besproken (CVtunen? zonneboilers? LWpompen?)
https://www.google.com/se...ECAsQAw&biw=1351&bih=1050
Iets instelbaars aan de rechter zijde???

Over die lompe pijpnippel, zo ziet het er bij mij uit:
- de gele kogelkraan heeft de thermostaatkraan vervangen.
- de vertikale verdikking is een pijpnippel (wildkamp 180mm met 1 1/2" draad) die de pomp heeft vervangen
- de horizontale, afgedopte, retour-mengkraan staat dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSYElzcRmjnwLw0R69youtICeAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIq21qhfSIqAU9ju2dVGCoTa.jpg?f=fotoalbum_large
=

Verklaring (voor de modificatie, een soortgelijke verdeler):
Warm water komt bij 1 via Thermostaat kraan met sensor (2) binnen, wordt gemengd d.m.v. kraan (8) met retour water. De combinatie gaat naar de Pomp met maximaal beveiliging (3) via verdeelbalk (2) via vloer en combinatiebalk retour.
=
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCA2hi0l7QO2fpq7GRQ6NV3vQcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BVKbjQUY813T3gQ4LXhFPLbR.jpg?f=user_large
=
Bij juiste instelling van ( 8 ) en de pomp is de verdeler hydraulisch neutraal (open verdeler)
Zodra je lager dan ca 50C stookt kun je de bijmenging ( 8 ) afsluiten. Het is dan geen open verdeler meer
De flow wordt dan begrensd door de thermostaatkraan ( 1 ) i.s.m. de pomp die nu een actieve rol in de systeem flow heeft.
Ik heb daarna de thermostaat vervangen door een kogelkraan.
De actieve rol van de pomp wordt daardoor groter.
Door besturing van de pomp (PWM https://www.pumpendiscoun...-WITA-Hocheffizienzpu.htm), kon ik daarna aantonen dat de rol van de pomp overbodig was.

De installatie heeft 2 verdelers en beide pompen zijn vervangen door een pijpnippel.
Later bleek dat de pompen zelfs contraproductief werkten (zonder buffer/ontkoppeling).

Mocht iemand interesse hebben in 2 bijna nieuwe WITA hoogrendement pompen met konstantedruk, proportioneledruk en PWM-besturing: ...PM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:47
Remco45 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:15:
@Martin7182
Aanschaf en installatie zijn duurder, maar de gemiddelde Tweaker doet diverse dingen zelf waardoor kosten lager uitvallen dan volledig uitbesteden.
Onderhoud van een WP is eenvoudiger en goedkoper dan bij een CV (geen rookgasmetingen, geen ontsteek-elektroden en pakkingen vervangen etc.).
...
Nu was het een zeer zonnig jaar met een zachte winter waardoor we ook geen stroomkosten hadden. Heb e.e.a. zodanig uitgerekend dat wij na einde saldering nagenoeg op nul uitkomen.
Wij betaalden aan gas ca. 1.470 per jaar; de totale energiekosten waren toen ca. 1.836/jaar.
Break-even ongeveer 5,3 jaar.
Een CV-ketel heeft geen break-even...
Bedankt voor de toelichting. Maar zonnepanelen mag je natuurlijk niet meetellen, anders wordt het "verbruik" van b.v. een elektrische oven ook opeens nul. Het gaat mij primair om de gemiddelde kosten van een WP over de hele levensduur. Het liefst omgerekend naar m2 woonoppervlak. De kosten van onderhoud aan een gasketel kunnen ook meevallen; ik heb de afgelopen 20 jaar niet meer dan 25 euro besteed.
t.oswald schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Ik heb netto12500 geïnvesteerd in een warmtepomp, een warmtepompboiler en zonnepanelen. De Wp en WPB zijn geïnstalleerd door @koevlaas2 . Ik ben nu van het gas af en krijg jaarlijks rond de 300 euro terug van de energieleverancier. Met cv en zonder zonnepanelen betaalde ik jaarlijks rond de 1500 euro aan energiekosten. Dus in 7 jaar is alles terugverdiend. Daarna alleen maar verdienen, nog zeker 18 jaar van de zonnepanelen en 3 jaar van de Wp en WPB. Met het huidige subsidiebeleid kan ik de Wp overigens vervangen voor minder dan een CV ketel. Omdat alles geïnstalleerd is kan ik dat nu zelf heel eenvoudig doen. De Wp kost in Duitsland gekocht 2700 euro, dus na aftrek van de subsidie blijft er 1000 euro over.
De Wp verbruikt ongeveer 1800 kWh per jaar, de WPB ongeveer 450 kWh. Ik had wel al in het gastijdperk vloerverwarming in de woonkamer en kookte al op electra.
Bedankt voor deze gegevens, dit lijkt al een beetje om mijn situatie al besteed ik minder dan 1500 euro.
De cijfers in de door @t.oswald gegeven xslx spreadsheet fluctueren nogal, maar jouw 2250 kWh is denk ik wel een mooi gemiddelde. Dat zou mij 495 euro per jaar kosten. Maar dat is al meer dan ik nu aan gas betaal (inclusief koken). Dan tel ik de duurdere aanschaf en installatiekosten nog niet mee. Hoeveel kost een f-gassen monteur eigenlijk voor het afvullen v.d. WP? Een monoblock zie ik nog even niet zitten i.v.m. vorstgevaar en ik weet ook niet of die makkelijk aan de gevel te hangen is.

Ik geloof best dat een WP per Joule minder kost dan een gasketel. Maar met een WP houd je je huis continue op temperatuur terwijl we nu alleen overdag verwarmen als we thuis zijn. Vandaar ook mijn interesse wat een WP per m2 woonoppervlak ongeveer kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Martin7182 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:20:
[...]

Bedankt voor de toelichting. Maar zonnepanelen mag je natuurlijk niet meetellen, anders wordt het "verbruik" van b.v. een elektrische oven ook opeens nul. Het gaat mij primair om de gemiddelde kosten van een WP over de hele levensduur. Het liefst omgerekend naar m2 woonoppervlak. De kosten van onderhoud aan een gasketel kunnen ook meevallen; ik heb de afgelopen 20 jaar niet meer dan 25 euro besteed.

[...]

Bedankt voor deze gegevens, dit lijkt al een beetje om mijn situatie al besteed ik minder dan 1500 euro.
De cijfers in de door @t.oswald gegeven xslx spreadsheet fluctueren nogal, maar jouw 2250 kWh is denk ik wel een mooi gemiddelde. Dat zou mij 495 euro per jaar kosten. Maar dat is al meer dan ik nu aan gas betaal (inclusief koken). Dan tel ik de duurdere aanschaf en installatiekosten nog niet mee. Hoeveel kost een f-gassen monteur eigenlijk voor het afvullen v.d. WP? Een monoblock zie ik nog even niet zitten i.v.m. vorstgevaar en ik weet ook niet of die makkelijk aan de gevel te hangen is.

Ik geloof best dat een WP per Joule minder kost dan een gasketel. Maar met een WP houd je je huis continue op temperatuur terwijl we nu alleen overdag verwarmen als we thuis zijn. Vandaar ook mijn interesse wat een WP per m2 woonoppervlak ongeveer kost.
Ik denk dat je bij het gasverbruik nogal wat over het hoofd ziet. Milieucentraal heeft daarvoor een interessante tool https://www.milieucentraa...t-kost-aardgasvrij-maken/
Met 500 euro ga je het echt niet redden. Dat ben je al kwijt aan energiebelasting.
De energiebelasting en netbeheerkosten zorgen ervoor dat we als gasloos aan het einde van het jaar geld ontvangen van het energiebedrijf.
Als voorbeeld even een berekening voor 0 kWh electra en 1200m3 gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pew79nE98LJJcM7ufmH-lkzLlCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1In94D0ugRx8DjhxfRhgzJ73.png?f=fotoalbum_large

Het monoblock zorgt er overigens zelf voor dat de leidingen niet bevriezen. Alleen bij stroomuitval tijdens strenge vorst zou er wat kunnen gebeuren. Mijn 5kW pana zit met een stekker aangesloten. Een aggregaat is voor een dergelijk noodgeval afdoende. Heb ik overigens niet, ik koop iedere maand een staatslot.....
En we zetten de buitenunit bij voorkeur op de grond, maar aan de gevel is qua gewicht geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Martin7182 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:20:
[...]
Maar zonnepanelen mag je natuurlijk niet meetellen, anders wordt het "verbruik" van b.v. een elektrische oven ook opeens nul.
Tja...ik beschouw dat als 1 compleet systeem. De kosten van de PV welke sec voor de WP zijn bedoeld zijn immers ook meegerekend, net als de boiler. Als ik een CV-ketel had kunnen kopen met eigen gasbronboring, had ik dat wellicht ook gedaan. Uiteindelijk gaat het er om wat je aan kosten betaalt voor het systeem. Mijn verbuik staat uitgesplitst naar SWW en verwarming ook in het genoemde spreadsheet. Betreft een woning van 750 m3. Wij verwarmen alleen beneden.
De kosten van onderhoud aan een gasketel kunnen ook meevallen; ik heb de afgelopen 20 jaar niet meer dan 25 euro besteed.
Per jaar hoop ik? Of wellicht kan je dat zelf volgens de voorschriften? Anders is dit niet conform de voorschriften gedaan en kan dit problemen geven met de brandverzekering mocht er onverhoopt schade ontstaan door de CV. ;)
Maar met een WP houd je je huis continue op temperatuur terwijl we nu alleen overdag verwarmen als we thuis zijn.
Een WP is n.m.m. alleen interessant in combinatie met LTV zoals vloerverwarming. En dan geldt ook bij CV als warmtebron dat je de woning/kamer niet even snel kunt opwarmen. Heb vele jaren aan CV-tuning gedaan en in onze woning bleek nachtverlaging geen bezuiniging op te leveren. Daarom hebben we uiteindelijk ook met CV continue dezelfde temperatuur aangehouden.
Hoeveel kost een f-gassen monteur eigenlijk voor het afvullen v.d. WP?
Afvullen is vaak niet nodig. Net als bij airco's zit er een bepaalde hoeveelheid koudemiddel in welke voor X tot Y meter (bij mijn Mitsu 11 - 30 m) leidinglengte prima werkt. Alleen bij kortere of langere leidinglengtes moet er koudemiddel worden afgetapt of worden bijgevuld (n.v.t. bij monoblocks).
Voor de werkzaamheden heb ik wat rondgevraagd en bleken de kosten op een vrije zaterdagochtend alleszins mee te vallen :9B

[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 26-07-2020 20:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 21:20

thido

Tilburg

Zo, afgelopen vrijdag op weg naar huis vanuit het werk even langs de bouwmarkt geweest voor wat planken en schroeven. Dit weekend meteen maar wat in elkaar geschroefd.
Stond nu wel heel erg in het zicht nadat de buren hun tuin leeg gehaald hebben.
Straks wat planten erop en eromheen, beetje aankleden zeg maar.
Komen in het deksel nog wat gaten voor de luchttoevoer, ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dat precies wil.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/behuizing2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/behuizing3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/behuizing4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/behuizing5.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door thido op 26-07-2020 21:59 . Reden: dubbele foto ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

Enorm slechte journalistiek en vooral de commentaren onder het artikel zijn lachwekkend. Het ligt allemaal aan Den Haag en de grote boze politiek.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
thido schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:47:
Zo, afgelopen vrijdag op weg naar huis vanuit het werk even langs de bouwmarkt geweest voor wat planken en schroeven. Dit weekend meteen maar wat in elkaar geschroefd.
Stond nu wel heel erg in het zicht nadat de buren hun tuin leeg gehaald hebben.
Straks wat planten erop en eromheen, beetje aankleden zeg maar.
Komen in het deksel nog wat gaten voor de luchttoevoer, ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dat precies wil.
Die extra openingen voor de luchttoevoer zul je echt nodig hebben. Anders veel te weinig luchttoevoer. Gevolg van te weinig lucht: lagere verdampingstemperatuur. Gevolg daar weer van is een lagere COP..
Overigens leidt natuurlijk ook elke extra weerstand aan de luchtafvoerzijde tot een kleinere luchthoeveelheid met de zelfde gevolgen.....

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 107 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.