Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.019 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Als je de comments leest dan gun je die mensen eigenlijk ook geen verlaging op hun energierekening. 8)7

Het valt me ,ook op ,dat het vaak mensen ,zijn met slechte interpunctie.

[ Voor 8% gewijzigd door weebl15 op 26-07-2020 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-10 14:39
weebl15 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:55:
[...]

Als je de comments leest dan gun je die mensen eigenlijk ook geen verlaging op hun energierekening. 8)7

Het valt me ,ook op ,dat het vaak mensen ,zijn met slechte interpunctie.
die stemmen ook vaak op popu partijen en lezen graag popu (fakenews) sites.

Maar hoe krijg je die op het juiste pad? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:28
t.oswald schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:34:
[...]

Ik denk dat je bij het gasverbruik nogal wat over het hoofd ziet. Milieucentraal heeft daarvoor een interessante tool https://www.milieucentraa...t-kost-aardgasvrij-maken/
Met 500 euro ga je het echt niet redden. Dat ben je al kwijt aan energiebelasting.
De energiebelasting en netbeheerkosten zorgen ervoor dat we als gasloos aan het einde van het jaar geld ontvangen van het energiebedrijf.
Als voorbeeld even een berekening voor 0 kWh electra en 1200m3 gas.

[Afbeelding]

Het monoblock zorgt er overigens zelf voor dat de leidingen niet bevriezen. Alleen bij stroomuitval tijdens strenge vorst zou er wat kunnen gebeuren. Mijn 5kW pana zit met een stekker aangesloten. Een aggregaat is voor een dergelijk noodgeval afdoende. Heb ik overigens niet, ik koop iedere maand een staatslot.....
En we zetten de buitenunit bij voorkeur op de grond, maar aan de gevel is qua gewicht geen probleem.
Ehm, die energiebelasting is afhankelijk van het verbruik. Wij verbruiken ongeveer 600 m3 per jaar. Even gerekend met 75 cent/m3 kom je dan op 450 euro. Afgelopen jaar nog wat minder omdat we maar 566 m3 gas verstookt hebben. Ik zou wel helemaal van het gas af willen, maar niet zonder eerst zonnepanelen aan te schaffen. Anders wordt elektrisch koken (vaak ook gebruik van oven) wel heel duur.

Het enige wat mij van monoblock afhoudt, is stroomuitval bij strenge vorst. Kun je zo'n pana monoblock ook programmeren dat hij alleen water doorpompt? De pomp gebruikt maar weinig stroom en zou via een accu met omvormer gevoed kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 22:17
Als je dan toch gaat 'Tweeken' dan kan je natuurlijk de pomp via een stekker/contrastekker in de WP monteren, en bij stroomuitval even de stekker omzetten, en klaar is @Martin7182

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

Japie.G

Colour Classic

Een hersenspinsel..
thido schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:47:
Zo, afgelopen vrijdag op weg naar huis vanuit het werk even langs de bouwmarkt geweest voor wat planken en schroeven. Dit weekend meteen maar wat in elkaar geschroefd.
Stond nu wel heel erg in het zicht nadat de buren hun tuin leeg gehaald hebben.
Straks wat planten erop en eromheen, beetje aankleden zeg maar.
Komen in het deksel nog wat gaten voor de luchttoevoer, ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dat precies wil.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou het iets uitmaken op de winter COP als je zo iets bouwt en dan de uitvoer van een systeem C mechanische ventilatieunit zou ‘richten’ op de intake kant van een warmtepomp? Een soort van hele omslachtige vorm van warmteterugwinning.. of zeg ik nu iets totaal doms..

[ Voor 60% gewijzigd door Japie.G op 27-07-2020 11:22 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Echt zo jammer dat er alleen gesproken wordt over een warmtepomp, in plaats van het specifiek benoemen van het soort warmtepomp. Het is dus blijkbaar een systeem dat aangesloten is op een warmtenet dat z'n warmte haalt uit een grond bron.

Dan nog is het de vraag wat nu precies de hoge rekening is. Is het het elektraverbruik dat met meer dan 2x het oude gasverbruik verhoogd is, of is het een hoge rekening van de warmteleverancier die onder de noemer van de warmtewet, een niet meer dan anders nota er bij legt die gelijk is aan de kosten van het verwarmen van die hoeveelheid warmte met een gasketel, waardoor je effectief twee keer voor de warmte die je afneemt betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Heeft iemand van jullie een SCOP die je haalt voor de SWW-bereiding in de zomer, bijvoorkeur met inbegrip van (of gecorrigeerd voor) de legionellarun? Haal je dan SCOP=4, of is dat lager?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
Misschien wel handig als je de vat temperatuur beneden/boven erbij vermeld, anders is het appels met peren vergelijken. Bij 60 graden is het zeker geen 4 meer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Jim423 Lastige vraag. Ik probeer een vergelijking te maken tussen een e-boiler en een lucht/water-warmtepomp. Voor de e-boiler is dat simpel, die komt op een SCOP=1. Voor een ventilatiewarmtepompboiler kom ik op op diverse sites SCOP=2,9 tegen. Vandaar mijn vraag over de lucht/water-warmtepomp. Met een ruwe schatting zou ik al geholpen zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:15
Hierbij even een overzicht van mijn 120 liter Panasonic Aquarea WP-boiler.
We gebruiken het warm tapwater zowel in de keuken alsook tbv het douchen.
De WP staat in de kelder. De luchttemperatuur daar is in de winter ca 12°C en in de zomer ca 18°C.
Ik heb er een kWh-meter en aan watermeter aan zitten. Ik bereken de warmtehoeveelheid op basis van de opwarming (van ca 12->52°C) van de hoeveelheid water die de watermeter aangeeft.
Ik kan dan een bruto COP berekenen. Hoeveel warmte was er nodig om de hoeveelheid water op te warmen van 12->52°C gedeeld door (de opgenomen kWh’s minus de stilstandsverliezen in kWh).
En ook een netto COP, dat is wanneer ik de warmteverliezen uit het vat wel mee reken.
Hier even wat getallen van de afgelopen maanden:
Maart COP bruto/netto: 2,83/1,58
April COP bruto/netto: 3,34/1,90
Mei COP bruto/netto: 3,72/1,98
Juni COP bruto/netto: 4,77/2,08
De stilstandsverliezen heb ik bepaald door het stroomverbruik te meten over enkele dagen dat we niet thuis waren en dus geen warm tapwater gebruikten. De opgenomen energie was dus uitsluitend nodig om het vat op temperatuur te houden. Ik heb de boiler overigens wel aanvullend geïsoleerd. Eerst was het stilstandsverlies ongeveer het dubbele.
Voor verdere details zie: https://geen-energiereken...olatie-van-wp-boiler.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Zwerius Dank, mooie cijfers. Ik neem aan dat deze metingen inclusief een legionellarun zijn? Of doe je daar niet aan?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:24
@Zwerius Dan heb je nog een vrij goed (na-)geïsoleerd boilervat met een verlies van ca. 0,3 kWh/24 uur,
als ik "normale" warmteverliezen van wat grotere boilervaten (ca. 200 l) correct herinner zitten die vaak rond de 1 kWh/24 uur (0,85 - 1,25 kWh/24 uur).[bepaalt via toepasselijke EN].

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-10 12:52
Voor de tweakers die een LG monobloc hebben:
Hoe hebben jullie dit gedaan met de temperatuur sensor die in het boiler moet komen?
Is deze los te koop van LG? Of hebben jullie deze van een ander merk?
Ik kan er namelijk niks van vinden. Het enige wat ik kan vinden is het LG sanitairkit PHLTB a 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-10 14:18
En wat bedoelen ze nu met de tekst:
"Als al die woningen een eigen ketel zouden hebben, dan zou hun totale CO₂-uitstoot maar liefst 42 procent hoger liggen zonder de besparing door isolatie mee te rekenen! "
Bedoelen ze dat VOORDAT er isolatie was, de CO2 42 procent hoger zou liggen met CV ketels dan nu MET ISOLATIE en warmtepompen ( en gas )?
Of dat de CO2 42 procent hoger zou liggen als je de situatie met warmtepomp ( en gasketel ) voor isolatie zou vergelijken met CV voor isolatie?
Als ik het zo lees, is het weer een stelletje dat gebruik maakt van het makkelijk krijgen van opdrachten en subsidie door het "groen" te noemen.
Ik woon in een heel oud huis, wel zelf wat nageisoleerd en ik heb geen watertemperaturen nodig van 50 graden. En dat dus zonder speciale radiatoren gewoon degene die er al hingen ( voor CV dus ).

Volgende zin die ik niet helemaal begrijp:
"Bij WKO moet je er wel voor zorgen dat de grondwater-lagen niet aangetast worden. Je moet de bronnen regenereren en je kan dus niet zomaar het afgekoelde water opnieuw de bodem inpompen. "

Uh, WKO betekend toch warmte KOUDE opslag?????
En, waarom wordt dat water niet eerst opgewarmd voordat het de wamtepomp ingaat? Zou COP schelen.
Maar goed, wat weet ik er nu van he.

[ Voor 16% gewijzigd door annespruit1980 op 27-07-2020 16:17 . Reden: volgende onduidelijk zin ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
ericplan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:38:
@Zwerius Dank, mooie cijfers. Ik neem aan dat deze metingen inclusief een legionellarun zijn? Of doe je daar niet aan?
Klopt. Dat is inclusief de legionella-run met het element, dat één keer per twee weken automatisch wordt uitgevoerd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
dunklefaser schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:39:
@Zwerius Dan heb je nog een vrij goed (na-)geïsoleerd boilervat met een verlies van ca. 0,3 kWh/24 uur,
als ik "normale" warmteverliezen van wat grotere boilervaten (ca. 200 l) correct herinner zitten die vaak rond de 1 kWh/24 uur (0,85 - 1,25 kWh/24 uur).[bepaalt via toepasselijke EN].
Ik heb het inderdaad vrij goed nageïsoleerd. Rondom PUR-platen van 6 cm dik gezet en daaromheen afgewerkt met triplex. De hoeken die ontstonden in de vierkante doos heb ik verder opgevuld met grijze polystyreen (piepschuim) korrels. Ook de onderzijde geïsoleerd met 6 cm PUR.
Bovenzijde kon ik helaas niet isoleren, omdat daar de WP met verdamper bovenop staat.
Mooi is het allemaal niet, maar wel effectief. Ik heb het warmteverlies op deze manier ongeveer gehalveerd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ericplan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:04:
Heeft iemand van jullie een SCOP die je haalt voor de SWW-bereiding in de zomer, bijvoorkeur met inbegrip van (of gecorrigeerd voor) de legionellarun? Haal je dan SCOP=4, of is dat lager?
Dre in "[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie"

Ik heb er geen watermeter opzitten. Deze 80 liter boiler verwarmt de onderkant nauwelijks mee, dus ik denk dat in de praktijk de temperatuurverhoging voor minder dan 80 liter is. Hierbij de aanname dat er exact 80,0 liter water in de boiler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dre schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:53:
[...]

Ik heb er geen watermeter opzitten. Deze 80 liter boiler verwarmt de onderkant nauwelijks mee, dus ik denk dat in de praktijk de temperatuurverhoging voor minder dan 80 liter is. Hierbij de aanname dat er exact 80,0 liter water in de boiler zit.
Dank voor je post. Zou je een schatting kunnen geven over het totale gebruik? Ligt dat richting SCOP=2, of beter?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
rolandmegens schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:07:
Voor de tweakers die een LG monobloc hebben:
Hoe hebben jullie dit gedaan met de temperatuur sensor die in het boiler moet komen?
Is deze los te koop van LG? Of hebben jullie deze van een ander merk?
Ik kan er namelijk niks van vinden. Het enige wat ik kan vinden is het LG sanitairkit PHLTB a 700 euro.
Na wat verder zoeken is het enige wat ik kan vinden dat ik mogelijk de LG PHRSTA0 nodig heb, maar weet het niet 100% zeker. Iemand hier die weet of dit klopt?
Wel balen, want die is volgens mij alleen bij Havepe te koop, en daar heeft hij 10 weken levertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
dunklefaser schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:39:
Die 0,85 tot 1,25 kWh komt toch overeen met ca 3,5 tot 5,2 graden/24 uur voor 200 liter boiler?

Zit hier ('s nachts) met stilstandverlies van ca 3,6 graden per 24 uur, op 300 liter bij starttemp van 58 graden. Wel boiler beetje extra ingepakt. Verbetersuggesties voor lager verlies zijn uiteraard welkom... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door overwinteraar op 27-07-2020 21:01 ]

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
rolandmegens schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:06:
[...]

Na wat verder zoeken is het enige wat ik kan vinden dat ik mogelijk de LG PHRSTA0 nodig heb, maar weet het niet 100% zeker. Iemand hier die weet of dit klopt?
Wel balen, want die is volgens mij alleen bij Havepe te koop, en daar heeft hij 10 weken levertijd...
In dit LG Application boek
https://www.google.com/ur...Vaw0WkUFS4MtAMiWhBNmMqjlo
lees ik op pag 15 dat de PHRSTA0 nodig is als DHW sensor.

Dit is ook de enige plek waar ik iets van een specificatie zie: 5K, 7Pl, 12m.
Dat lijkt op een 12meter snoer en een 7mm sensor van 5K (kiloOhm @25C )
Gebruikelijk is dit een NTC (schakelt automatisch af bij verbroken verbinding).
Aansluiten op CN_TH4 (de rode connector naar je toe, rechter 2 contacten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UeMtk6uWtuafvKoSA0q_oFm-Us=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bMm3ZPzKhnPQ3OcjrJKEA9BU.jpg?f=user_large

Ik zou de gok wel durven wagen met een willekeurige NTC weerstand van 5K aan een draadje
https://nl.aliexpress.com...rigin=y&SearchText=NTC+5k
Plug vermoedelijk JST 4polig pitch 2.54mm ??(gokje, even opmeten!! kan ook 2mm zijn)
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

(N.B.een 5K NTC wordt ook gebruikt voor een 2 zone installatie en solar support ....mooie features!!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ericplan schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:19:
[...]

Dank voor je post. Zou je een schatting kunnen geven over het totale gebruik? Ligt dat richting SCOP=2, of beter?
Ik heb echt geen idee. 270 kWh elektriciteit gaat in de boiler per jaar. Een SCOP tussen de 3 en 4 gemiddeld over het jaar lijkt me wel realistisch om mee te rekenen.
Mijn ventilatie-warmtepompboiler koelt de niet-verwarmde zolder af. In de zomer super COP met 30°C+ en in de winter wordt het niet kouder dan ~13°C dankzij buren die stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Domosapiens schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:32:
[...]

In dit LG Application boek
https://www.google.com/ur...Vaw0WkUFS4MtAMiWhBNmMqjlo
lees ik op pag 15 dat de PHRSTA0 nodig is als DHW sensor.

Dit is ook de enige plek waar ik iets van een specificatie zie: 5K, 7Pl, 12m.
Dat lijkt op een 12meter snoer en een 7mm sensor van 5K (kiloOhm @25C )
Gebruikelijk is dit een NTC (schakelt automatisch af bij verbroken verbinding).
Aansluiten op CN_TH4 (de rode connector naar je toe, rechter 2 contacten).
[Afbeelding]

Ik zou de gok wel durven wagen met een willekeurige NTC weerstand van 5K aan een draadje
https://nl.aliexpress.com...rigin=y&SearchText=NTC+5k
Plug vermoedelijk JST 4polig pitch 2.54mm ??(gokje, even opmeten!! kan ook 2mm zijn)
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

(N.B.een 5K NTC wordt ook gebruikt voor een 2 zone installatie en solar support ....mooie features!!)
Super, dankjewel! Dan zal ik die bestellen :)
(voor de zekerheid gewoon die van LG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
rolandmegens schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:07:
[...]
(voor de zekerheid gewoon die van LG)
Daar ga je hopelijk toch geen 92,81€ voor betalen ? 8)7

Korte levertijd:
https://shop.coolcontrol.at/lg-therma-v.html
Mogelijk elders nog beter.
Laat je even weten waar je koopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:32
Domosapiens schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Daar ga je hopelijk toch geen 92,81€ voor betalen ? 8)7

Korte levertijd:
https://shop.coolcontrol.at/lg-therma-v.html
Mogelijk elders nog beter.
Laat je even weten waar je koopt?
Kan zo te zien nog goedkoper:
https://www.gasfriocalor....tura-deposito-acs-phrsta0

Ik zou dus even goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Diverse aanpassingen in het ...

LG Therma V R32 Split 5,5 / 7 / 9 kW dossier

Zie: https://gathering.tweaker...message/63029694#63029694

De LG Therma V R32 LineUP bestaat uit 5/7/9kW in de uitvoering Split en MonoBloc.
Vandaar de vraagstelling:
.
Split of Mono-bloc ?
.
Mono-bloc:
+ eenvoudige installatie zonder STEK monteur
+ geen inpandige ruimte nodig
+ er is nu een silent monobloc versie van 9kW
- zwaar (91kG)
- Warmte transport: isolatie/afstand tot huisaansluiting, m.n. voor boiler temperaturen
- vorst beveiliging tijdens spanning uitval (12V verwarmingslint b.v. https://warmtekabel.nl/verwarmingsdraad op accu plus accu op druppelaar)
-

Split:
+ gewicht verdeeld over 2 units (60+40kG)
+ minder electronica in de buitenlucht
+ geen bevriezingsgevaar
+ Druk transport: overbrugging van afstand
+ Warmte transport inpandig, m.n.voor boiler temperaturen
- R32 STEK monteur
- bedrading complexer (230V, veiligheid schakelaar)
-

zijn er nog andere gezichtspunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
MonoBloc vorst beveiliging tijdens spanningsuitval
.
verwarmingsdraad 12...24 Volt
https://warmtekabel.nl/verwarmingsdraad

Stel 6,4m verwarmingsdraad
2,5m aanvoer, 2,5m retour, Monobloc inwendig 1,4m: €31 plus verzenden

17,5 W@12V is 1,5A (Wie kan hieraan rekenen?? Is dit voldoende ?? Beter isoleren?? )

Een 80Ah AGM accu https://www.obelink.nl/beaut-agm-accu.html €155
Voldoende voor 80Ah/1,5A=53hr om een extra accu te regelen (25 november 2005 Haaksbergen storing 61hr)

Een druppelaar om de accu in conditie te houden, zoiets lijkt mij voldoende:
https://www.obelink.nl/pro-plus-accutrainer.html €14

Accutester:
https://www.obelink.nl/enduro-accutester.html €13

Accu, druppelaar en tester vervanging na 5 jaar.

Kosten voor de 10 jaar LWP levensduur: ca €400

Alternatief voor:
@Martin7182 accu met omvormer
@t.oswald aggregaat

[Edit] Prijs/Duur aangepast n.a.v. @Naalroc 's oplettendheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Domosapiens op 28-07-2020 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
overwinteraar schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:41:
[...]

Die 0,85 tot 1,25 kWh komt toch overeen met ca 3,5 tot 5,2 graden/24 uur voor 200 liter boiler?

Zit hier ('s nachts) met stilstandverlies van ca 3,6 graden per 24 uur, op 300 liter bij starttemp van 58 graden. Wel boiler beetje extra ingepakt. Verbetersuggesties voor lager verlies zijn uiteraard welkom... ;)
De mijne koelt een graad of vijf af, standby is 0.2 kWh en terug opwarmen naar 55 graden is 0.5 kWh. Denk niet dat ik moeite ga doen om daarop te besparen. En in winter is het een extra warmtebron dus alleen maar profijt van

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Domosapiens schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:44:
................

Een 100Ah AGM accu https://www.obelink.nl/beaut-agm-accu.html €55
Voldoende voor 100Ah/1,5A=66hr om een extra accu te regelen (25 november 2005 Haaksbergen storing 61hr)
.
.
Alternatief voor:
@t.oswald aggregaat
Een 100Ah AGM kan nooit €55 kosten;
even opgezocht in de genoemde link is een 80Ah accu al €155 en eentje van 20Ah kost idd €54,95

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Domosapiens schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 00:44:
.
verwarmingsdraad 12...24 Volt
https://warmtekabel.nl/verwarmingsdraad

Stel 6,4m verwarmingsdraad
2,5m aanvoer, 2,5m retour, Monobloc inwendig 1,4m: €31 plus verzenden

17,5 W@12V is 1,5A (Wie kan hieraan rekenen?? Is dit voldoende ?? Beter isoleren?? )

Een 100Ah AGM accu https://www.obelink.nl/beaut-agm-accu.html €55
Voldoende voor 100Ah/1,5A=66hr om een extra accu te regelen (25 november 2005 Haaksbergen storing 61hr)

Een druppelaar om de accu in conditie te houden, zoiets lijkt mij voldoende:
https://www.obelink.nl/pro-plus-accutrainer.html €14

Accutester:
https://www.obelink.nl/enduro-accutester.html €13

Accu,druppelaar en tester vervanging na 5 jaar.

Kosten voor de 10 jaar LWP levensduur: ca €200

Alternatief voor:
@t.oswald aggregaat
Nog mooier als je dan DC-zijdig een voorziening aan PV-panelen maakt, zodat je daarmee dan (alleen tijdens netuitval, want dan werkt een omvormer toch niet) je accu opgeladen kunt houden. Dan zit er helemaal geen beperking meer aan de te overbruggen tijd....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:01
Sinds gisteren hebben wij een Fujitsu Atlantic Alfea Extensa + 10 (Was bekend als de Waterstage WC10) met een koelingskit laten plaatsen. Dus ik ben benieuwd hoe dit ons gaat bevallen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
Foto's :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 23:32

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zo, afgelopen vrijdag op weg naar huis vanuit het werk even langs de bouwmarkt geweest voor wat planken en schroeven. Dit weekend meteen maar wat in elkaar geschroefd.
Komen in het deksel nog wat gaten voor de luchttoevoer, ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik dat precies wil.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er leuk en simpel uit...

Alleen voor je idee

Als je de bovenkant afwaterend gepotdekseld had met wat ruimte tussen de planken had je 2 vliegen in 1 klap.
Een betere afwatering _/-\o_ [ nu zijn je douglas planken met een paar jaar verrot. ]

En lucht toevoer _/-\o_

Miss je planken iets van de grond zetten, met wat rvs draadeinden icm ringen.
Zie boven voor effect..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 23:05

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk initiatief🙂 Het is wel zo dat totale oppervlakte van de luchttoevoer ongeveer even groot moet zijn als die van de uitblaas zijde. Je zou de openingen links en rechts iets groter kunnen maken en er ook lamellen in aanbrengen. Dan ziet het er evengoed nog netjes uit.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:08
Eindelijk komt volgende week mijn PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D binnen.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 12:47
Maikie18 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:58:
Eindelijk komt volgende week mijn PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D binnen.
Bij mijn leverancier al niet meer leverbaar ivm nieuw R32 model dat komt/er is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:08
VM2C is wel VM2D geworden

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wanneer is een WP eigenlijk kapot, kan niet wachten om een nieuwe te kopen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
koevlaas2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:44:
[...]

Bij mijn leverancier al niet meer leverbaar ivm nieuw R32 model dat komt/er is.
Weet je al wat meer daar over @koevlaas2 ?
Bijv. hoeveel beter dat wordt ten opzichte van de huidige modellen?

Mijn PUHZ-SW75YAA met de VM2D is net koeltechnisch in bedrijf gesteld vanavond. Nu de waterkant nog :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Heeft de Procon nog voordelen t.o.v. Melcloud als dat via domoticz of dergelijke gaat?
Ik heb een wifi module erin zitten, en zoals ik gelezen heb moet dat met een Pi ook aardig werken qua data ontvangen, aansturen etc.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Robindd
Grootste voordeel is niet via de cloud.
Ik meen me te herinneren dat we vorig jaar even een “blackout” hadden.

En met de A1M heb je ook de frequentie vd compressor.
Ik heb alles in nodered dashboard.
Maar naar domoticz of HA is dan nog een kleine stap.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 15:01
Vraagje: Op welke temperatuur hebben jullie de SWW ingesteld staan?
Bij mij staat deze nu op 55 graden en 1 keer per week wordt deze verhoogd naar 60+ graden i.v.m. legionella.
Is het aan te raden om de temperatuur op 45 graden in te stellen zodat er niet telkens eclectisch bij verwarmt hoeft te worden? We hebben een 300L boiler vat

[ Voor 4% gewijzigd door Casejunkie op 29-07-2020 15:03 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
@AUijtdehaag

Ik heb jouw dashboard volgens mij een aantal keer voorbij zien komen inderdaad, dat ziet er wel gaaf uit!
Zal het eens overwegen.. Heb ook al een WiFi unit, beetje zonde dan wellicht.

Wellicht weet jij dit ook wel;
Als ik mijn Kamstrup in de totale aanvoer en retour zet, kan ik dan dmv programmeren (achterbuurman :P ) met deze Procon de data splitsen van kWh opgewekt tijdens DHW bedrijf en "normaal"?

Ik begrijp dat vele hun Kamstrup in alleen de verwarming hebben geinstalleerd. Maar dan moet je toch alsnog wat verzinnen om de kWh-e uit elkaar te kunnen trekken om fatsoenlijk je COP te berekenen over de 2 verschillende modussen? Of hoe wordt dat in de regel gedaan om de maandelijkse data te verzamelen?

Ik ga bijna het e.e.a. waterzijdig aansluiten, en twijfel nog waar de Kamstrup te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Robindd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:35:
@AUijtdehaag

Ik heb jouw dashboard volgens mij een aantal keer voorbij zien komen inderdaad, dat ziet er wel gaaf uit!
Zal het eens overwegen.. Heb ook al een WiFi unit, beetje zonde dan wellicht.

Wellicht weet jij dit ook wel;
Als ik mijn Kamstrup in de totale aanvoer en retour zet, kan ik dan dmv programmeren (achterbuurman :P ) met deze Procon de data splitsen van kWh opgewekt tijdens DHW bedrijf en "normaal"?

Ik begrijp dat vele hun Kamstrup in alleen de verwarming hebben geinstalleerd. Maar dan moet je toch alsnog wat verzinnen om de kWh-e uit elkaar te kunnen trekken om fatsoenlijk je COP te berekenen over de 2 verschillende modussen? Of hoe wordt dat in de regel gedaan om de maandelijkse data te verzamelen?

Ik ga bijna het e.e.a. waterzijdig aansluiten, en twijfel nog waar de Kamstrup te plaatsen.
Ik heb al een tijdje een aparte WP-boiler en gebruik de "grote" WP dus niet meer voor warm tapwaterbereiding.
Maar ik meen dat het zoiets was:
Ik heb een apart printje (top module 67-08?) in de Kamstrup, die pulsen kan tellen en waarmee de Kamstrup ook pulsen kan registreren. Die telde de pulsen die de Kamstrup zelf produceerde voor warmtehoeveelheid (één puls per x kWh of GJ) en ook de pulsen vanaf het S0 contact van de kWh-meter van de WP.
Die pulsen werden alleen doorgegeven aan de Kamstrup als de driewegklep in de stand "warm tapwater bereiding" stond. Kun je gemakkelijk via een relais realiseren.
Vervolgens kon ik één keer per maand op de Kamstrup aflezen:
  • Totale warmtehoeveelheid
  • Warmtehoeveelheid tbv WTW
  • Elektriciteit tbv WTW
Enige nadeel was dat de weergavegrootheid van de Kamstrup (ook voor WTW) dacht ik in GJ was en dat is een vrij grote eenheid. Daardoor krijg je wat onnauwkeurigheid in je maandmetingen. Soms heb je een GJ te weinig en die heb je er een volgende maand weer bij. Maar over een langere periode wordt het steeds nauwkeuriger, omdat de procentuele afwijking dan steeds kleiner wordt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Zwerius schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:56:
[...]

Ik heb al een tijdje een aparte WP-boiler en gebruik de "grote" WP dus niet meer voor warm tapwaterbereiding.
Maar ik meen dat het zoiets was:
Ik heb een apart printje (top module 67-08?) in de Kamstrup, die pulsen kan tellen en waarmee de Kamstrup ook pulsen kan registreren. Die telde de pulsen die de Kamstrup zelf produceerde voor warmtehoeveelheid (één puls per x kWh of GJ) en ook de pulsen vanaf het S0 contact van de kWh-meter van de WP.
Die pulsen werden alleen doorgegeven aan de Kamstrup als de driewegklep in de stand "warm tapwater bereiding" stond. Kun je gemakkelijk via een relais realiseren.
Vervolgens kon ik één keer per maand op de Kamstrup aflezen:
  • Totale warmtehoeveelheid
  • Warmtehoeveelheid tbv WTW
  • Elektriciteit tbv WTW
Enige nadeel was dat de weergavegrootheid van de Kamstrup (ook voor WTW) dacht ik in GJ was en dat is een vrij grote eenheid. Daardoor krijg je wat onnauwkeurigheid in je maandmetingen. Soms heb je een GJ te weinig en die heb je er een volgende maand weer bij. Maar over een langere periode wordt het steeds nauwkeuriger, omdat de procentuele afwijking dan steeds kleiner wordt.
Dat klinkt wel goed met redelijk wat functionaliteit, echter ben ik bang dat mijn MultiCal 302 met M-bus geen pulse functie heeft, en ik dus wat anders moet verzinnen.

Dat gezegd hebbende, kijkende in de installatiehandleiding van de ERSD-VM2D lijkt het erop alsof de S0 aansluiting van de kWh meter inderdaad direct daar op aangesloten kan worden.
Neem aan dat de rest het verbruik zo ook corrigeerd en dan gewoon SWW en normaal bedrijf afleest op de WP?

Dan blijft het splitsen van de warmtemeter nog over. Had ik wellicht toch een 403 moeten halen waar wel Pulse op kan? :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Robindd op 29-07-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Robindd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Dat klinkt wel goed met redelijk wat functionaliteit, echter ben ik bang dat mijn MultiCal 302 met M-bus geen pulse functie heeft, en ik dus wat anders moet verzinnen.
Voor de volledigheid: Ik heb een Kamstrup Multical 601met flowdeel Ultraflow 54 (DN25 voor max 3,5 m3/uur)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Zwerius schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Voor de volledigheid: Ik heb een Kamstrup Multical 601met flowdeel Ultraflow 54 (DN25 voor max 3,5 m3/uur)
Ja precies, daar krijg je pulse signalen van. Dat heb ik niet, en kan volgens mij ook niet op de 302..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Robindd De procon A1M geeft de status weer, koelen/verwarmen/sww etc, dus daar kan je op programmeren.

Ik heb eventueel ook nog nieuwe modbus Finder kWh meters liggen. (ook nog enkele Mbus finders)
Zie post van @busscherski busscherski in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Die kan je samenknopen eventueel met de procon modbus. (al zitten ze op een andere plaats gemonteerd waarschijnlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2020 16:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:51:
@Robindd De procon A1M geeft de status weer, koelen/verwarmen/sww etc, dus daar kan je op programmeren.

Ik heb eventueel ook nog nieuwe modbus Finder kWh meters liggen. (ook nog enkele Mbus finders)
Zie post van @busscherski busscherski in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Die kan je samenknopen eventueel met de procon modbus. (al zitten ze op een andere plaats gemonteerd waarschijnlijk)
Ok, Ok, dat klinkt dan wel weer goed. Mijn achterbuurman is daar wat handiger in dan ik, dus hopelijk komt dat ooit goed :P
Ik heb de zonnepanelen en de WP via 2 x 3 fase Youless kWh meters aangesloten, dat zou ook moeten lukken dacht ik. Bedankt voor het aanbod wel :)
Eventueel kan ik nog de S0 vanuit de meterkast aan de binnenunit hangen, maar dat lijkt overbodig als het met programmeren ook kan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
dirkdeman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:24:
[...]

Die LGs worden inderdaad soms zonder elektrisch element verkocht. Bij Emundia.si zijn ze los verkijgbaar: een 6kW element kost €780,-: https://www.emundia.si/lg...zni-grelec-6-kw-ha061m-e1

Een Therma V 7kW kost bij emundia.si € 2636,-. Dat lijkt de goedkoopste aanbieder, maar daar komt dus nog wel het element van €780,- bij. Een Therma V 7kW inclusief element doet bij fachklima24.de €3230,-. (alle bedragen nog zonder transport en subsidie). Vergelijken loont dus wel!
Waarom zou je persee het E-element willen? Draait hier prima zonder. Vind het juist een plus dat het er niet standaard in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 23:40

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:29:
[...]

Ziet er leuk en simpel uit...

Alleen voor je idee

Als je de bovenkant afwaterend gepotdekseld had met wat ruimte tussen de planken had je 2 vliegen in 1 klap.
Een betere afwatering _/-\o_ [ nu zijn je douglas planken met een paar jaar verrot. ]

En lucht toevoer _/-\o_

Miss je planken iets van de grond zetten, met wat rvs draadeinden icm ringen.
Zie boven voor effect..
Je hebt gelijk, heb er ook wel even over gedacht maar maak liever wat ik mooi vind en neem dat voor lief.
Hij staat redelijk in de luwte en geen direct zonlicht erop, zal ook wel schelen denk ik.
Op de foto's nog niet maar er zitten inmiddels ook twee lagen beits op, alle beetjes helpen :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

amarkest schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:07:
[...]

die stemmen ook vaak op popu partijen en lezen graag popu (fakenews) sites.

Maar hoe krijg je die op het juiste pad? :S
waarom zou je willen? we zijn geen evangelisten

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domosapiens
.

LG 9kW R32 Monobloc Silent dossier

.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xFM-tGICrwnLqt8UY9eK_QVvIk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lNyt9XDsRkic6Zpx5EYrpdSh.jpg?f=user_large
.
Introductie: juli 2020, leaflet:
https://www.lg.com/global...t[20200715_175330036].pdf
.
- Silent: uitsluitend 9kW versie
- Beter toekomstbestendig door R32
- Dubbele fan en 115,5kG
- Simpel 1 fase 16A (en 2.5mm2) dus gewoon een WCD ??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HElhiG8LbhckdVzsQSle8piLaeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V0CMBJzHmH8RZAONJHpWM6G0.jpg?f=user_large
.
- Blijkbaar met het oog op nieuwe Duitse en Oostenrijkse geluidsnormen:
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKihyX1VWB4DBDuNUGmw3OkItic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GaKZ9UPfmwDF9EN32xGXfKMx.jpg?f=user_large
.
- Stiller
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05pHf0bNLNghE556PnmEysDe4aQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FoQFslKL4tqdprPljBMtqjjY.jpg?f=user_large
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7hYeut1DfpcIyUN3p53Rouc_BI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U5azyRS0jtcCWbK2ov56z6wq.jpg?f=user_large
.
- Minder vermogens terugval @2C (door defrosts)
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rim_pMT8j2GbCVKeHYHH0i6mhuA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1F4YPAbMHPCgi8aD6VXZB3Mn.jpg?f=user_large
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVKINoIsjlweKDy520cOV6gQCoI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ue2pCpSjJkrWjOBFENLY0rua.jpg?f=user_large
.
- Goed ogende remote control (2 mogelijk)
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1rrcylzMktp8TH1zVDmy33yeLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nQRP0gHsAiTvBtvEyYRSOrpG.jpg?f=user_large

- WiFi
.
- 2 zone mogelijkheid (warmer bij een lagere flow: voor oude radiatoren)
.
- LG product catalog: http://partner.lge.com/gl...download/fileDownload.lge pag28 en accessories pag 53
.
- fachklima24 prijsindicatie €4726 https://www.fachklima24.d...ntie-laut-hersteller.html
- emundia.si: N.A.
.
- subsidie: t.b.s.
.
- Monobloc vorstbeveiliging suggestie zie: https://gathering.tweaker...message/63218888#63218888
.
Zoektermen:
- LG Therma V HM091MRS.U33
- LG Monobloc Silent
====================

Hint: bookmark

[ Voor 5% gewijzigd door Domosapiens op 29-07-2020 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Wat zijn die "Performance" cijfers in de laatste tabel?
In het gebruikelijke werk gebied is dat 9,00

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 14:22
Waarschijnlijk kW verwarming vermogen

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Casejunkie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:03:
Vraagje: Op welke temperatuur hebben jullie de SWW ingesteld staan?
Bij mij staat deze nu op 55 graden en 1 keer per week wordt deze verhoogd naar 60+ graden i.v.m. legionella.
Is het aan te raden om de temperatuur op 45 graden in te stellen zodat er niet telkens eclectisch bij verwarmt hoeft te worden? We hebben een 300L boiler vat
Ik zit met dezelfde vraag.

Wij hebben een 500L boiler vat en de eerste week bleef de WP uit terwijl het water lauw was. Ondanks dat ik het niet eens was met de redenering heeft de installateur de temperatuursensor naar beneden in het vat geplaatst en dat lijkt te werken. Ik snap echter niet dat bij een setpoint van 50⁰ de WP niet aanspringt als het water al meer dan 24u onder de 38⁰ is. De installateur zegt dat de WP een vertraging heeft van enkele uren maar meer dan 24uur is dan wat veel lijkt me. Mijn eerste vraag is eigenlijk wat de uitleg van jullie is bij dit fenomeen?

Nu staat inmiddels de sensor onderin en het probleem is weg. Nu springt de WP wel bijna dagelijks aan. Het probleem nu is echter dat bijna elke run het elektrisch vermogen naar 6kW gaat wat duidt op een tweede verbruiker naast alleen de WP. Is dit het backup element van de WP of het element in het SWW vat? En waarom springt deze aan in de zomer?

Ik dacht zelf het fenomeen te bestrijden door het setpoint lager te gaan zetten maar ik weet eigenlijk niet wat ik aan het doen ben. Om dit toch eens geprobeerd te hebben vroeg ik me dus ook af wat jullie temperatuur setpoint is van je SWW met een sensor onderin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cable_boy schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag.

Wij hebben een 500L boiler vat en de eerste week bleef de WP uit terwijl het water lauw was. Ondanks dat ik het niet eens was met de redenering heeft de installateur de temperatuursensor naar beneden in het vat geplaatst en dat lijkt te werken. Ik snap echter niet dat bij een setpoint van 50⁰ de WP niet aanspringt als het water al meer dan 24u onder de 38⁰ is. De installateur zegt dat de WP een vertraging heeft van enkele uren maar meer dan 24uur is dan wat veel lijkt me. Mijn eerste vraag is eigenlijk wat de uitleg van jullie is bij dit fenomeen?

Nu staat inmiddels de sensor onderin en het probleem is weg. Nu springt de WP wel bijna dagelijks aan. Het probleem nu is echter dat bijna elke run het elektrisch vermogen naar 6kW gaat wat duidt op een tweede verbruiker naast alleen de WP. Is dit het backup element van de WP of het element in het SWW vat? En waarom springt deze aan in de zomer?

Ik dacht zelf het fenomeen te bestrijden door het setpoint lager te gaan zetten maar ik weet eigenlijk niet wat ik aan het doen ben. Om dit toch eens geprobeerd te hebben vroeg ik me dus ook af wat jullie temperatuur setpoint is van je SWW met een sensor onderin?
Waar haal je de 38 vandaan?
Losse analoge meter of afgelezen van display?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Van het display op de binnenunit. Heb een HN1639 NK3 en een HU123 U33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik overweeg mijn huis gasloos te maken en een lucht-water warmtepomp lijkt me daarvoor de aangewezen optie. Ik verwarm nu met een cv en heb beneden vloerverwarming en boven radiatioren.
Mijn gasverbruik is ongeveer 500 m3 per jaar en dan zou ik uitkomen op een warmtepomp van 2,5 of 3 kW vermogen. Maar ik verwarm de bovenverdieping eigenlijk niet en ben ook relatief weinig thuis. Ik wil een oplossing die ook voldoet als ik meer thuis ben en ook de verdieping wil verwarmen. Hoe bepaal ik wat ik ongeveer aan capaciteit nodig heb?

Mijn huis is uit 2018 en ca. 110 m2 vloeroppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:34

timovd

Voorsprong door techniek

@Afas, Als je ook nog een SWW-tank wil opwarmen, is een hoger vermogen wel gewenst. Een 5kW Panasonic monoblock kan erg ver terugmoduleren en dan kun je wel met 5kW de tank opwarmen.
Welke cv-aanvoertemperatuur heb je nu op je gasketel?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:55:
@Afas, Als je ook nog een SWW-tank wil opwarmen, is een hoger vermogen wel gewenst. Een 5kW Panasonic monoblock kan erg ver terugmoduleren en dan kun je wel met 5kW de tank opwarmen.
Welke cv-aanvoertemperatuur heb je nu op je gasketel?
Ik heb inderdaad ook een warmwatervoorziening nodig. De aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming is 40 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:07:
[...]
De aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming is 40 graden.
Waarbij deze aanvoer waarschijnlijk nog wordt terug gemengd door de vloerverwarmingsverdeler.
Daardoor is de feitelijke temperatuur lager dan die 40 graden, tenzij je een LTV-verdeler hebt zonder menging van aan- en afvoer.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Remco45 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Waarbij deze aanvoer waarschijnlijk nog wordt terug gemengd door de vloerverwarmingsverdeler.
Daardoor is de feitelijke temperatuur lager dan die 40 graden, tenzij je een LTV-verdeler hebt zonder menging van aan- en afvoer.
Klopt de aanvoer op de cv zelf staat een stuk hoger, ik denk 70 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:34

timovd

Voorsprong door techniek

@Afas, los van de warmtepomp. Waarom stook je dan 70 graden met je cv als je maar 40 graden nodig hebt op je vloerverwarming en de radiatoren bijna altijd uit staan?
Het wordt snel tijd om de gasketel er uit te doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
timovd schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:15:
@Afas, los van de warmtepomp. Waarom stook je dan 70 graden met je cv als je maar 40 graden nodig hebt op je vloerverwarming en de radiatoren bijna altijd uit staan?
Nee hij moet zijn temperaturen af gaan stellen, dan bespaart hij al twintig procent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cable_boy schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:27:
Dan is het vreemd want je wp reageert op die temperatuur weergave. Ongeacht de lokatie, dat het totaal gedrag anders word oke, maar het aan en uit gaan haalt hij daar vandaan.
Ik denk dat je installateur veel aan de instellingen heeft gewijzigd, daarom gaat nu ook het element aan. Een vertraging is in ieder geval onzin. Dat hij begrenst word op één keer per twee dagen verwarmen is bv wel mogelijk.
Maar daarvoor ken ik de details van jou apparaat niet helaas.
Daar moet iemand anders je mee helpen instellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Aangezien hier ook veel vloerverwarmings experts meelezen.. ik heb wat specifieke vragen. Vandaar een eigen topic.. Zouden jullie daar een blik op willen werpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
Cable_boy schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:27:
Heb je het installatie manual bestudeerd?
Pag 109 geeft de onder/boven waarde instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq4vfPATUAgBkCrFEJS35lTZH4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ahiUoQ9v6J2Ie4OUWb4A5ICe.jpg?f=user_large
.
Blz 116: Legionella run
.
Blz 117: Relatie tussen Min. temp.(30-1) en Max. buitentemp. (55-40): hier lijkt mij de keuze tussen compressor en verwarmingselement
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG-_mWliEMGN8OkvcRr6k890Ilc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JXd0FourFRLWlKe3vgNHPnII.jpg?f=user_large
Zie ook verklaring/schema op 119.
Blz 120 prioriteit
Blz 121 tijdinstelling.

Nog een interessante op Blz66: een recirculatiepomp
Installatie van recirculatiepomp
Wanneer de Therma V wordt gebruikt in de warmwatertank, wordt het ten STERKSTE
aanbevolen om een recirculatiepomp te installeren om te voorkomen dat koud water aan
het einde van de warmwatertoevoer naar buiten stroomt en om de watertemperatuur in de
tank voor sanitair water te stabiliseren.
.....gaat verder over moment van besturing daarvan
De recirculatiepomp doorbreekt de stratificatie en voorkomt dat de WP een "koude plons" krijgt bij de start, en daarna vanwege een te grote deltaT het electrische element aanschakelt.
.
===========
Zoektermen: LG Therma V Split 12kW (HU123 / HN1639)
boiler instelling, SWW, sanitair voorraadvat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:15:
Daar kwam ik ook achter dus heb de aanvoertemperatuur terug gezet naar 40 graden, warmwater natuurlijk wel gewoon op 65 graden laten staan.

Wat ik me nog af vraag, wat zijn de overwegingen om te kiezen voor een monoblok of een split? Ik heb voldoende ruimte op zolder om een warmwater vat en een warmtepomp kwijt te kunnen.

En een vraag over het rendement: Denken jullie dat het uit kan om mijn relatief jonge CV te vervangen voor een warmtepomp met een gasverbruik van ongeveer 500 m3 per jaar of verdien ik dat nooit terug over de levensduur?

[ Voor 30% gewijzigd door Afas op 30-07-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:32
De J serie monoblocks van Panasonic staan nu ook op de subsidielijst:
Meldcode Merk Type Vermogen [kW] Indicatief subsidiebedrag
KA17458 Panasonic WH-MDC05J3E5 5 € 1.800
KA17459 Panasonic WH-MDC07J3E5 6 € 1.900
KA17460 Panasonic WH-MDC09J3E5 7 € 2.000
https://www.rvo.nl/sites/...armtepompen-30-7-2020.pdf

In vergelijking met de H serie krijgen de 5kW en de 9kW 100 euro meer:
KA11659 Panasonic WH-MDC05H3E5 4 € 1.700
KA11660 Panasonic WH-MDC07H3E5 6 € 1.900
KA11661 Panasonic WH-MDC09H3E5 6 € 1.900

[ Voor 22% gewijzigd door Heronimo op 30-07-2020 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:43:
[...]
Daar kwam ik ook achter dus heb de aanvoertemperatuur terug gezet naar 40 graden, warmwater natuurlijk wel gewoon op 65 graden laten staan.

Wat ik me nog af vraag, wat zijn de overwegingen om te kiezen voor een monoblok of een split? Ik heb voldoende ruimte op zolder om een warmwater vat en een warmtepomp kwijt te kunnen.

En een vraag over het rendement: Denken jullie dat het uit kan om mijn relatief jonge CV te vervangen voor een warmtepomp met een gasverbruik van ongeveer 500 m3 per jaar of verdien ik dat nooit terug over de levensduur?
Ligt eraan of je zelf wilt importeren en installeren indien ja, dan kan het eruit indien nee , ga je nooit terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Ligt eraan of je zelf wilt importeren en installeren indien ja, dan kan het eruit indien nee , ga je nooit terug verdienen.
Ik kan een warmtepomp niet zelf installeren dus dat is geen optie. Importeren zou kunnen als dat niet al te veel gedoe is. Maar als ik het voorlopig niet terug ga verdienen,dan is de cv blijven gebruiken dus de beste optie voor de korte termijn.

Dat is jammer want ik draag graag bij aan de duurzaamheidsdoelen. Maar niet tegen elke prijs....

[ Voor 9% gewijzigd door Afas op 30-07-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:59:
[...]

Ik kan een warmtepomp niet zelf installeren dus dat is geen optie. Importeren zou kunnen als dat niet al te veel gedoe is. Maar als ik het voorlopig niet terug ga verdienen,dan is de cv blijven gebruiken dus de beste optie voor de korte termijn.

Dat is jammer want ik draag graag bij aan de duurzaamheidsdoelen. Maar niet tegen elke prijs....
Wat is elke prijs? Als je puur en alleen maar naar geld kijkt (dat idee krijg ik) en je moet 500m3 gas voor cv en SWW vervangen door een WP ga je deze investering niet terugverdienen binnen 8 jaar.

Of je moet een giga overschot (+1000kWh) aan PV hebben.....

Je betaalt nu slechts 500x.70=350 euro per jaar.....

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 30-07-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:21:
[...]Je betaalt nu slechts 500x.70=350 euro per jaar.....
plus vastrecht etc.. Tikt nog wel aan hoor..

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 30-07-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over het algemeen krijg je daar een bonus voor als je elk jaar overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:21:
[...]

Wat is elke prijs? Als je puur en alleen maar naar geld kijkt (dat idee krijg ik) en je moet 500m3 gas voor cv en SWW vervangen door een WP ga je deze investering niet terugverdienen binnen 8 jaar.

Of je moet een giga overschot (+1000kWh) aan PV hebben.....

Je betaalt nu slechts 500x.70=350 euro per jaar.....
Het gaat mij niet alleen om het geld. Als ik de investering in 12-15 jaar terug verdien dan vind ik het ook prima. De bonus is dan dat ik van het gas af ben en daarmee ook niets meer te maken krijg met een centraal gestuurde oplossing door de overheid :)

Op dit moment heb ongeveer 1750 kWh overschot aan PV.

Ik weet technisch en financieel niets van warmtepompen dus ik ga even uit van een 5 kW Warmtepomp met een vat voor warmwatervoorziening als eerder hier aangegeven. Wat kost aanschaf en installatie samen dan ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 16:19
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:58:
[...]

Het gaat mij niet alleen om het geld. Als ik de investering in 12-15 jaar terug verdien dan vind ik het ook prima. De bonus is dan dat ik van het gas af ben en daarmee ook niets meer te maken krijg met een centraal gestuurde oplossing door de overheid :)

Ik weet technisch en financieel niets van warmtepompen dus ik ga even uit van een 5 kW Warmtepomp met een vat voor warmwatervoorziening als eerder hier aangegeven. Wat kost aanschaf en installatie samen dan ongeveer?
Beetje afhankelijk van hoe snel je nog bent voor de subsidie dit jaar.
En wat je zelf kunt doen, maar jij gaf aan vrij weinig.
Allemaal even heel grof geschat:

2200-3000 voor een WP en daar 1600-2000 subsidie van af halen.
600-1500 voor een 300-400L emaille of RVS boilervat, kleiner en goedkoper kan ook wel
100-1000 installatiemateriaal en kosten (leiding, elektra, misschien dakdoorvoer, 1000 is extreem. etc).
eventuele extra installatiekosten van de mensen die het werk voor je doen.

Ik was zelf 600 euro kwijt, voor:
dakdoorvoer,
op het dak een plateau recht maken (was 14graden schuin, en dus underlayment, pur, bituum, dakdekken, etc)
filters, klokjes, vul, aflaatpunten ,koppelingen, slang, slangen en alle zooi wat je nodig hebt.
Bevestigingen,
50meter elektrakabel, stekkers, etc
Maar een groot gedeelte was ik ook kwijt geweest als ik een CV op ging hangen (behalve en plateau maken op het dak dan).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Japie.G schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:48:
[...]

plus vastrecht etc.. Tikt nog wel aan hoor..
Daar zit vastrecht al in volgens mij.
Ik heb de overweging gemaakt om of helemaal van het gas te gaan, of voor koken het nog te houden.
Kost me ergens tussen de 60-100 per jaar.
Mede doordat je vaak een hogere korting krijg als je zowel gas als stroom af neemt vs alleen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Domosapiens schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Heb je het installatie manual bestudeerd?
Pag 109 geeft de onder/boven waarde instelling:
[Afbeelding]
.
Blz 116: Legionella run
.
Blz 117: Relatie tussen Min. temp.(30-1) en Max. buitentemp. (55-40): hier lijkt mij de keuze tussen compressor en verwarmingselement
[Afbeelding]
Zie ook verklaring/schema op 119.
Blz 120 prioriteit
Blz 121 tijdinstelling.

Nog een interessante op Blz66: een recirculatiepomp

[...]

De recirculatiepomp doorbreekt de stratificatie en voorkomt dat de WP een "koude plons" krijgt bij de start, en daarna vanwege een te grote deltaT het electrische element aanschakelt.
.
===========
Zoektermen: LG Therma V Split 12kW (HU123 / HN1639)
boiler instelling, SWW, sanitair voorraadvat
Die koude plons kan ik me best voorstellen maar ik hoop dat dus met parameters te kunnen oplossen en zonder hardware.

Ik vindt de uitleg van deze instellingen te summier. Hopelijk kan iemand me iets meer uitleg geven over wat het doet.

'DHW set temp.' lijkt me de min en max temperatuur die ik in normale gebruiker modus mag ingeven dus verder geen invloed als ik het setpoint niet wijzig of toch?

En wat betekent 'AWHP'?

Ik ga proberen nu met een setpoint van 45⁰C zodat deze gelijk is aan 'Max outdoor temp' van 45⁰C en hopelijk komt dan het elektrisch element niet in.

Overigens staat de 'Boost heater delay' al op 90min dus in mijn ogen is het niet de tank heater maar het element in de WP zelf die aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
alaintje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:12:
[...]

600-1500 voor een 300-400L emaille of RVS boilervat, kleiner en goedkoper kan ook wel
100-1000 installatiemateriaal en kosten (leiding, elektra, misschien dakdoorvoer, 1000 is extreem. etc).

dakdoorvoer,
op het dak een plateau recht maken (was 14graden schuin, en dus underlayment, pur, bituum, dakdekken, etc)
filters, klokjes, vul, aflaatpunten ,koppelingen, slang, slangen en alle zooi wat je nodig hebt.
Bevestigingen,
Maar een groot gedeelte was ik ook kwijt geweest als ik een CV op ging hangen (behalve en plateau maken op het dak dan).
Als ik uit ga van €1000 manuren kom ik dan na aftrek van subsidie op 4k uit? Dat valt me alleszins mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
alaintje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:12:
[...]

dakdoorvoer,
Bevestigingen,
Waarom dit jaar? De isde subsidie is toch verlengd tot 2030 en ik lees nergens dat de bedragen anders gaan worden? Als jij meer kennis hebt hoor ik het graag!!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:43:
[...]

500 kuub is 350 euro, vervangende 1000 kWh is 220 euro, dus 130 per jaar winst tenzij je gas weg doet, dan komt er 200 bij. Maar in boiler investeren is ook niet mals

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:39:
[...]

500 kuub is 350 euro, vervangende 1000 kWh is 220 euro, dus 130 per jaar winst tenzij je gas weg doet, dan komt er 200 bij. Maar in boiler investeren is ook niet mals
Het heeft alleen zin als ik ook de aansluiting op kan heffen anders schiet het niet op. Dus 330 per jaar, dat betekent dat bij een investering van 4000-5000 we het over een enkelvoudige afschrijftijd van 12-15 jaar hebben. Dat vind ik acceptabel, hoewel het met het vervallen van salderen minder gunstig uit kan pakken.

Dan is dus uiteindelijk de vraag of ik voor €4-5k na verrekening van subsidie zo'n installatie kan laten plaatsen inclusief warmwatervoorziening. Heb hierboven al een eerste indicatie gekregen dat dit zou moeten kunnen, dan zal ik op zoek moeten naar een goede installateur die betaalbaar is.

Had nog een vraag over monoblok of split, hoe bepaal ik wat in mijn geval het beste is? Of is dat iets voor een installateur om over te adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:58:
[...]

Gezien je pv overschot waar je nu optimistisch 11 of 12 cent voor krijgt is het best interessant.

Gerekend met 12 cent vervang je een kuub gas van 70 cent voor 24 cent.

Dus 350 euro VS 120 euro is 230 euro besparing per jaar.

De tendens is dat gas duurder wordt een stroom goedkoper, met 500m3 is de kleinste 5kw wp voldoende, bijvoorbeeld de Panasonic. Je zou zelfs een e boiler kunnen overwegen gezien je geringe verbruik en pv overschot. Ben je voor 1500 aan materiaal kwijt, @koevlaas2 haalt ff 750 bij je op, en voor 2250 ben je van het gas af, binnen 10 jaar terugverdiend.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 30-07-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:26:
[...]

Het heeft alleen zin als ik ook de aansluiting op kan heffen anders schiet het niet op. Dus 330 per jaar, dat betekent dat bij een investering van 4000-5000 we het over een enkelvoudige afschrijftijd van 12-15 jaar hebben. Dat vind ik acceptabel, hoewel het met het vervallen van salderen minder gunstig uit kan pakken.

Dan is dus uiteindelijk de vraag of ik voor €4-5k na verrekening van subsidie zo'n installatie kan laten plaatsen inclusief warmwatervoorziening. Heb hierboven al een eerste indicatie gekregen dat dit zou moeten kunnen, dan zal ik op zoek moeten naar een goede installateur die betaalbaar is.

Had nog een vraag over monoblok of split, hoe bepaal ik wat in mijn geval het beste is? Of is dat iets voor een installateur om over te adviseren?
Momo of split zou ik aan installateur vragen, hangt ook van het traject af naar je huis toe.
En wat je zegt, salderen kan het uiteindelijk weer duurder maken.
En gemiddeld na 15 jaar ben je aan nieuw wp toe, maar dan zonder subsidie vrees ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:43
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:26:
[...]

Nog maar een keer. Volgens Milieucentraal betaal je voor 500 m3 gas ongeveer 660 euro. Je moet de energiebelasting niet vergeten! https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2020/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpZ2eHjN1eFY9SuwCqx7ifWShuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9jXDqJMifaIimGHl4maKYvd.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
t.oswald schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Nog maar een keer. Volgens Milieucentraal betaal je voor 500 m3 gas ongeveer 660 euro. Je moet de energiebelasting niet vergeten! https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2020/

[Afbeelding]
En nog een keer; die valt weg tegen de overstapbonus elk jaar...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

t.oswald schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:01:
[...]

[Afbeelding]
Dat bedoelde ik toen ik riep ‘vergeet vastrecht niet’. Ik zit op 360m3 gas, maar dat zijn verdomd dure kuubjes hoor.. Die heb je niet voor 70 cent..

Ik ga dus ook de transitie naar gasloos vervroegd inzetten! (Heb alleen nog wat input op mn topic nodig🤣 Japie.G in "Aanpassen bestaande vloerverwarmingsinstallatie" iemand?😅)

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 30-07-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA gebruikt element voor SWW?

Vandaag voor het eerst een SWW run afgemaakt met de WP (wordt ook tijd, want we gaan dinsdag al verhuizen).
Nu zag ik toevallig dat de WP toen het SWW op 49 graden was, de compressor had uitgeschakeld en het element had ingeschakeld, om daarmee de laatste drie graden te verwarmen.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om deze SWW run te herhalen en uitgebreid te monitoren, dus ik weet niet wat de temperaturen / debieten waren vlak voordat de compressor uitschakelde.

Instellingen zijn:
  • SWW temperatuur 52 graden (standaard)
  • Pompstand 3
  • Voor de rest staat alles nog default
De SWW tank is een 300L exemplaar met een warmtewisselaar van 3.8 m², dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Mogelijke oorzaken die ik zo even kan bedenken:
  • Te weinig debiet?
  • Slecht thermisch contact tussen temperatuurvoeler en tank?
  • Temperatuursensor te laag in de tank? Helaas zit er geen buisje halverwege de tank, dus ik gebruik nu het onderste buisje, op ca 1/4 van de hoogte en ook op ca 1/4 van de spiraal, die tot bijna bovenin komt.
Iemand nog een tip voor een instelling die ik moet aanpassen of waar ik morgen speciaal op moet letten?
Wat is eigenlijk de beste manier om de temperatuursensor in dat buisje te bevestigen?

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 30-07-2020 20:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 23:40

thido

Tilburg

Japie.G schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:19:
Een hersenspinsel..

[...]

Zou het iets uitmaken op de winter COP als je zo iets bouwt en dan de uitvoer van een systeem C mechanische ventilatieunit zou ‘richten’ op de intake kant van een warmtepomp? Een soort van hele omslachtige vorm van warmteterugwinning.. of zeg ik nu iets totaal doms..
Alle beetjes helpen denk ik daan, maar of het zinvol is waag ik te betwijfelen. Er is hier vorig jaar iemand ook over bezig geweest. Gellof dat hij zijn buitenunit onder een carport heeft hangen. Maar volgens mij uiteindelijk ook niet gedaan.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
Andrehj schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:17:
Wat is eigenlijk de beste manier om de temperatuursensor in dat buisje te bevestigen?
Mijn manier:
Wat geleidingspasta erin en geleidingspasta op de sensor.
Sensor insteken.
Dubbelgevouwen tiewrap langs de kabel insteken (en afknippen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
develdonk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:03:
[...]

En nog een keer; die valt weg tegen de overstapbonus elk jaar...
Inderdaad. Ik verbruik max. 600 kuub per jaar en betaal daar in totaal 450 euro voor. Voor het gas zelf betaal je ongeveer 32 cent/m3, de rest is voor energiebelasting en ODE. Stroomprijs analoog verhaal. Als ik reken met 75 cent/m3 gas en 22 cent/kWh stroom, dan kom ik precies op mijn jaarnota uit. Met dank aan de overstapbonus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-10 01:25
Martin7182 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Inderdaad. Ik verbruik max. 600 kuub per jaar en betaal daar in totaal 450 euro voor. Voor het gas zelf betaal je ongeveer 32 cent/m3, de rest is voor energiebelasting en ODE. Stroomprijs analoog verhaal. Als ik reken met 75 cent/m3 gas en 22 cent/kWh stroom, dan kom ik precies op mijn jaarnota uit. Met dank aan de overstapbonus :)
En Eur 500 teruggaaf energiebelasting
😃

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:39:
[...]

Zo simpel is het volgens mij niet. @Afas had het over weinig thuis zijn. Een gasketel staat dan de meeste tijd uit. Ik zit zo ongeveer in dezelfde situatie; alleen is het huis wat ouder. Je bent de hele dag weg en zet 's avonds nog een paar uurtjes de cv aan. Dat gaat met een WP niet. Ik weet niet hoeveel het scheelt als je continue je huis warm houdt. Een voorzichtige inschatting voor koude maanden:
gasketel: dT = 15 ℃ - 0 ℃ = 15 ℃
warmtepomp: dT = 19 ℃ - 0 ℃ = 19 ℃

Energieverbruik a.g.v. warmteverlies naar buiten is evenredig met dT. Als ik weinig thuis ben of slaap, is het gemiddeld zo'n 15 ℃ in huis in de winter. Dit zou dan ongeveer 20% minder energie kosten vergeleken met het huis continue op 19 ℃ houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag voor het eerst een SWW run afgemaakt met de WP (wordt ook tijd, want we gaan dinsdag al verhuizen).
Nu zag ik toevallig dat de WP toen het SWW op 49 graden was, de compressor had uitgeschakeld en het element had ingeschakeld, om daarmee de laatste drie graden te verwarmen.

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om deze SWW run te herhalen en uitgebreid te monitoren, dus ik weet niet wat de temperaturen / debieten waren vlak voordat de compressor uitschakelde.

Instellingen zijn:
  • Pompstand 3
De SWW tank is een 300L exemplaar met een warmtewisselaar van 3.8 m², dus dat zou geen probleem moeten zijn.

• Te weinig debiet?
  • Temperatuursensor te laag in de tank? Helaas zit er geen buisje halverwege de tank, dus ik gebruik nu het onderste buisje, op ca 1/4 van de hoogte en ook op ca 1/4 van de spiraal, die tot bijna bovenin komt.
Iemand nog een tip voor een instelling die ik moet aanpassen of waar ik morgen speciaal op moet letten?
Het is een instelling ergens wanneer element moet gaan helpen.

Beste is gewoon uitzetten met de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

Instellingen zijn:
  • Pompstand 3

• Te weinig debiet?
Hier hebben we het laatst op het forum ook nog over gehad. Is door niemand opgelost. Mocht je dus weten hoe en wat hoort iedereen het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de COP op die temperaturen naar de 1 gaat en om de compressor te sparen hebben ze hier voor gekozen. Staat dat nergens vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Dank voor alle reacties :)

De rekensommen lopen nogal uiteen. Heb even mijn laatste energierekening er bij gepakt:
Totale kosten voor gas inclusief vastrecht 580 euro en vermindering energiebelasting (staat bij elektra) -340 euro. Ik neem aan dat je die vermindering energiebelasting sowieso krijgt dus als ik bv 1250 kWh gebruik tegen 16 cent gemiddeld (salderen stopt ooit) dan is de besparing zo'n €380 per jaar.

Over elektrische boiler: Wat is daar het voordeel van?

@Grolsch je rekensom volg ik niet helemaal voor de kosten. @koevlaas2 is natuurlijk welkom als hij een bekwaam monteur is maar woont niet erg in de buurt

@Martin7182 ik heb afgelopen winter een test gedaan met continu verwarmen via de vloerverwarming en alleen verwarmen als ik thuis ben en dat maakte verrassend weinig verschil. Komt ook omdat mijn huis goed geisoleerd is en het zelden onder 16 graden komt beneden.

Volgens mij heb ik een goede installateur nodig die een keer langs komt, de opties met me doorloopt en vervolgens een offerte maakt. Ik woon in NO Brabant, hebben jullie tips voor een goede installateur die een beetje in de buurt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
develdonk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:24:
[...]
Hier hebben we het laatst op het forum ook nog over gehad. Is door niemand opgelost. Mocht je dus weten hoe en wat hoort iedereen het graag!
Dat klopt, maar toen ging het over de legionellacyclus, en dat die soms volledig met het element werd gedaan. De werkomheen is dan om eerst de gewone SWW cyclus te doen, en direct daarna de legionella cyclus. Dat ook voor gewone SWW bereiding het element wordt gebruikt is (voor mij althans) nieuw.
Grolsch schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:22:
[...]
Het is een instelling ergens wanneer element moet gaan helpen.
Beste is gewoon uitzetten met de schakelaar.
Dat dat kan met de dipswitches weet ik wel, maar in tegenstelling tot jou wil ik wel graag periodiek de anti-legionella cyclus draaien, en dat gaat dan niet meer.
consolefreak schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:27:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de COP op die temperaturen naar de 1 gaat en om de compressor te sparen hebben ze hier voor gekozen. Staat dat nergens vermeld?
Maar het was vanmiddag bij mij rond de 25 graden. Volgens het Ecodan Databook is de COP van mijn SW75YAA bij 20° buiten en 60° water nog 3.94. Bij een buitentemperatuur van 25° zou die rond de vier liggen. Dat lijkt me geen reden om het element in te schakelen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1 ... 108 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.