Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.018 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
Andrehj schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Dat klopt, maar toen ging het over de legionellacyclus, en dat die soms volledig met het element werd gedaan. De werkomheen is dan om eerst de gewone SWW cyclus te doen, en direct daarna de legionella cyclus. Dat ook voor gewone SWW bereiding het element wordt gebruikt is (voor mij althans) nieuw.

[...]

Dat dat kan met de dipswitches weet ik wel, maar in tegenstelling tot jou wil ik wel graag periodiek de anti-legionella cyclus draaien, en dat gaat dan niet meer.

[...]

Maar het was vanmiddag bij mij rond de 25 graden. Volgens het Ecodan Databook is de COP van mijn SW75YAA bij 20° buiten en 60° water nog 3.94. Bij een buitentemperatuur van 25° zou die rond de vier liggen. Dat lijkt me geen reden om het element in te schakelen...
Uit mijn hoofd ivm vakantie; in menu op eco zetten zodat hij zo lang mogelijk doet om sww te maken en inderdaad dipswitch op 60 graden zetten. Dat zou voldoende moeten zijn om geen element te gebruiken voor sww?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
develdonk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:49:
[...]
Uit mijn hoofd ivm vakantie; in menu op eco zetten zodat hij zo lang mogelijk doet om sww te maken en inderdaad dipswitch op 60 graden zetten. Dat zou voldoende moeten zijn om geen element te gebruiken voor sww?
Dank, maar die twee staan volgens mij al zo. Ik zal het morgen nog eens checken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:48
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:34:

Over elektrische boiler: Wat is daar het voordeel van?
Ik denk de lagere aanschafkosten. Een WP boiler heeft als nadeel de lagere COP t.o.v. LTV. Dus de hoge aanschafkosten heb je er pas na lange tijd uit als je weinig verbruikt. Als ik alleen het douchen reken (1 a 2 maal per dag) dan kost me dat tussen de 0.1 en 0.2 m3 gas p.p.p.d. Dat is 9,769 kWh * 0.15 = 1.5 kWh per dag. Dus zo'n 550 kWh per p.p.p.j. Waarom zou je überhaupt een boiler nemen en geen elektrische doorstromer? Die laatste heeft tenminste geen stilstandverliezen.
Afas schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:34:

@Martin7182 ik heb afgelopen winter een test gedaan met continu verwarmen via de vloerverwarming en alleen verwarmen als ik thuis ben en dat maakte verrassend weinig verschil. Komt ook omdat mijn huis goed geisoleerd is en het zelden onder 16 graden komt beneden.
Ok bedankt, goed om te weten. Maar verwarm je dan ook 's nachts? In de winter komt het bij ons wel onder 16 graden, maar alleen als we 's avonds maar kort stoken i.v.m. laat thuis en de thermostaat 's nachts helemaal uit. Als we 's winters helemaal niet stoken, komt de temperatuur op zo'n 10 a 12 graden uit (bij milde winters zoals in 2019 en 2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
Nadeel van doorstromer is het benodigde vermogen.
Zeker bij een regendouche
Grote voordeel is dat je geen stilstandsverlies hebt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:11:
[...]

Dank, maar die twee staan volgens mij al zo. Ik zal het morgen nog eens checken.
Er is een instelbare parameter in het menu waarin je dit kunt regelen, kben op vakantie dus heb mijn databank niet bij mij, ergens in service menu.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:13:
[...]

Ik denk de lagere aanschafkosten. Een WP boiler heeft als nadeel de lagere COP t.o.v. LTV. Dus de hoge aanschafkosten heb je er pas na lange tijd uit als je weinig verbruikt. Als ik alleen het douchen reken (1 a 2 maal per dag) dan kost me dat tussen de 0.1 en 0.2 m3 gas p.p.p.d. Dat is 9,769 kWh * 0.15 = 1.5 kWh per dag. Dus zo'n 550 kWh per p.p.p.j. Waarom zou je überhaupt een boiler nemen en geen elektrische doorstromer? Die laatste heeft tenminste geen stilstandverliezen.

[...]

Ok bedankt, goed om te weten. Maar verwarm je dan ook 's nachts? In de winter komt het bij ons wel onder 16 graden, maar alleen als we 's avonds maar kort stoken i.v.m. laat thuis en de thermostaat 's nachts helemaal uit. Als we 's winters helemaal niet stoken, komt de temperatuur op zo'n 10 a 12 graden uit (bij milde winters zoals in 2019 en 2018).
Over een elektrische doorstromer ipv een boiler: Ik wist niet eens dat het bestond dus helemaal niet over nagedacht. Ik heb een normale douche en verder alleen warm water in de keuken. Verder geen grootverbruik als een bad of regendouche.

En ja in de periode dat ik dat geprobeerd heb stond de verwarming beneden 24-7 ingesteld op dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:24:
Google vertelt dat voor een normale douche je een vermogen van 11-13 kw nodig hebt. Kun je zo'n apparaat gewoon op zolder hangen of moet dat in de badkamer en in de keuken? De kosten vallen inderdaad mee maar als ik het goed lees heb je daar een krachtstroomaansluiting voor nodig. Of zijn er ook oplossingen die binnen mijn 3x25A aansluiting mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-10 23:53
3x25A is een krachtstroomaansluiting. 11kW is 3x16A dus kan op jouw aansluiting als er verder niet teveel aangezet wordt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Nou, we kunnen weer aan de gang (had nog zat te doen eigenlijk..).
De DJG 400L is binnen, een paar weken eerder dan verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/JxEwIz0.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Robindd op 31-07-2020 09:05 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:33
Gisteren voor het eerst gekoeld met mijn Loria. Het huis bleeft gedurende de dag op 21 graden en met een buitentemperatuur van 28. Ben benieuwd hoe het vandaag gaat met de voorspelling >30C

Zie wel dat de aanvoer temp 14 graden is. In het topic lees ik veel over een lage aanvoer temp ivm condensvorming. Morgen gaat het bijvoorbeeld onweren en schiet natuurlijk de luchtvochtigheid omhoog die weer condenseerd op de koude vloer. Toch maar de minimale aanvoer temp ophoog zetten naar 18?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 16:19
Bo0bz schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:17:
Gisteren voor het eerst gekoeld met mijn Loria. Het huis bleeft gedurende de dag op 21 graden en met een buitentemperatuur van 28. Ben benieuwd hoe het vandaag gaat met de voorspelling >30C

Zie wel dat de aanvoer temp 14 graden is. In het topic lees ik veel over een lage aanvoer temp ivm condensvorming. Morgen gaat het bijvoorbeeld onweren en schiet natuurlijk de luchtvochtigheid omhoog die weer condenseerd op de koude vloer. Toch maar de minimale aanvoer temp ophoog zetten naar 18?
Het dauwpunt zat hier in de buurt vannacht op 17 graden.
En aan de ervaringen in dit topic lijkt het mij wel raadzaam naar 18 (de max?) te gaan.
Als je 14 retour hebt gekregen heb je al behoorlijk wat kou er uit.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:52
Voor de mensen met een LG Therma V: hebben jullie de controller centraal hangen en gebruiken die voor alle aansturing? Of hebben jullie een ander systeem aangesloten voor de regeling?

Ik heb momenteel de controller in de installatieruimte hangen en wil Danfoss gebruiken voor zoneregeling op de bovenverdieping. Nu moet ik dus kijken of ik voor beneden de hoofdunit van Danfoss gebruik voor de gehele aansturing van de verwarming (waarschijnlijk de fijnste oplossing als dit goed samenwerkt met de LG monobloc), of alleen als temperatuur sensor, of alleen als verbindingshub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:24:
Worden die stilstandsverliezen niet ruimschoots gecompenseerd door de veel hogere COP van een WP?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij veel sww gebruik wel, maar als je alleen bent en eens in de 2 a 3 dagen 5 minuten doucht kon een doorstromer wel eens goedkoper zijn.

En fatsoenlijke sww oplossing zonder gas met een WP is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robindd schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:02:
Nou, we kunnen weer aan de gang (had nog zat te doen eigenlijk..).
De DJG 400L is binnen, een paar weken eerder dan verwacht.

[Afbeelding]
Mooi om te zien! @koevlaas2 komt hier ook een 400L installeren naast de warmtepomp. Was al benieuwd hoe dat uitziet in het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik ben er toevallig afgelopen dagen mee aan het rekenen geweest.
Wou het eigenlijk in simulink gaan zetten, maar daar bleek ik geen licentie meer voor te hebben.
Dan maar mathematisch in Excel.
Ik ga in mijn keuken een 10L elektrische boiler gebruiken en in de kelder komt een 130 liter sww boiler. De elektrische boiler komt dan in serie voor bad/douche/keuken. Een wtw sluit ik aan op de koude leiding van de douche (scheelt 10-15 meter extra waterleiding heen en terug naar de kelder + de stroomsnelheid van het warm watercircuit neemt af, gezien koud water bijgemengd kan worden).
Wat ik zo had berekend kan ik er 25 minuten mee douchen op 10l/min @ 40 graden (maar dan is het 'grote' water ook echt op). In de keuken blijft dan comfortabel heet water uit de kraan komen.
Hier zat dan nog geen wtw bij voor de douche.
De 10L elektrisch is ook gewoon nodig bij een bad als je even heet water bij wil tappen, elektrische boiler is na x aantal minuten weer op zijn eindtemp (kleine inhoud, groot vermogen).

[ Voor 6% gewijzigd door alaintje op 31-07-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:15
Joris748 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Worden die stilstandsverliezen niet ruimschoots gecompenseerd door de veel hogere COP van een WP?
Als ik de stilstandsverliezen meereken, kom ik met mijn warmtepompboiler toch nog aan een gemiddelde jaar COP van 1,8. Lijkt me altijd nog aanzienlijk beter dan een COP van 1 voor een doorstroomapparaat.
Uiteraard heeft een doorstroomapparaat ook voordelen tov een WP-boiler: geen beperking in de te gebruiken waterhoeveelheid.
Nadeel is natuurlijk weer, dat je met een normale woonhuisaansluiting (1 x 35/40A of 3x25A) niet heel veel water tegelijk kunt opwarmen. Dus je warm waterdebiet is tamelijk begrensd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Zwerius schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Als ik de stilstandsverliezen meereken, kom ik met mijn warmtepompboiler toch nog aan een gemiddelde jaar COP van 1,8. Lijkt me altijd nog aanzienlijk beter dan een COP van 1 voor een doorstroomapparaat.
Uiteraard heeft een doorstroomapparaat ook voordelen tov een WP-boiler: geen beperking in de te gebruiken waterhoeveelheid.
Nadeel is natuurlijk weer, dat je met een normale woonhuisaansluiting (1 x 35/40A of 3x25A) niet heel veel water tegelijk kunt opwarmen. Dus je warm waterdebiet is tamelijk begrensd.
Hoe dat in absolute zin uitpakt is natuurlijk de vraag. Vooral bij een wp-boiler is er vaak sprake van grotere boilers, waardoor je meer water verwarmt dan per se nodig. Bij een doorstroomapparaat is dat nihil.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ericplan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:28:
[...]

Hoe dat in absolute zin uitpakt is natuurlijk de vraag. Vooral bij een wp-boiler is er vaak sprake van grotere boilers, waardoor je meer water verwarmt dan per se nodig. Bij een doorstroomapparaat is dat nihil.
Om die reden hebben wij voor een 190 liter boiler gekozen, icm een waterbesparende douchekop (@6,5 l/min) en een douche WTW. Blijkt voor ons gezin (met 2 kleine kinderen) ruimschoots voldoende voor meerdere douchebeurten en af en toe gebruik van het bad.

Warm/kokend water voor de keuken komt uit een Quooker Combi, die niet op de boiler is aangesloten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Mooi om te zien! @koevlaas2 komt hier ook een 400L installeren naast de warmtepomp. Was al benieuwd hoe dat uitziet in het echt.
Zal nog eens een foto maken als die uitgepakt is / op zolder staat.
Ben nog aan het dubben waar hem neer te zetten.

Vriend die constructeur is had zijn bedenkingen met de locatie direct naast het trapgat :P
Wellicht de bouwer eens vragen, als die daar nog zin in hebben advies te geven.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
ericplan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:28:
[...]

Omdat de warmteverliezen al meegerekend zijn in de SCOP, is de boilergrootte niet meer van belang.
Dat zit immers al in de uitkomst van de SCOP.
Als ik een grotere boiler had gehad (met grotere stilstandsverliezen), was (bij hetzelfde warm tapwaterverbruik) de SCOP lager geweest.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En grotere boiler zorgt er juist voor dat je boiler temperatuur niet zo hoog hoeft te zijn, wat de cop weer ten goede komt. Vooral bij ta temperaturen boven de 40 graden zakt de COP hard.

Ik zat voor 2019 op een jaar COP van 3,43 voor SWW.

in de zomermaanden een COP van ruim 4!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Een Auer Edel WPBoiler is een water/water wpboiler. Goed rendement doordat hij de retour temperatuur van de CV gebruikt. In de zomer pompt hij het water zelf rond. Als ik zie wat de watertemp doet bij mijn Panasonic die nu uit staat maar nog wel het water rondpompt, blijft deze temperatuur ook nu rond de 21 graden. Stil, goed rendement en subsidie. Niet de goedkoopste oplossing als mij Panasonic WPboiler vervangen moet worden ga ik hier naar toe.
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

[ Voor 7% gewijzigd door Me Albert op 31-07-2020 17:31 ]

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Me Albert wel goed je sommetjes maken, bij deze setup moet je met 2 cop’s rekenen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
de 5J staat trouwens in de ISDE lijst sinds gisteren.
Voor de
5kW 1800euro
7kw 1900euro
9kw 2000euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

Japie.G

Colour Classic

Ben nog steeds studerende op de warmtepomp materie. In veel teksten kom ik tegen dat een systeem bijvoorbeeld op dT 5gr draait. Mijn warmtepomp geeft echter een bepaalde Ta (volgens stooklijn), en uiteraard komt er dan een bepaalde Tr terug. Die ligt echter vaak veel hoger dan 5gr. Soms is de dT over de verdeler wel 8 of 9 graden. Als ik nu naar een dT van 5 graden wil.. Moet ik dan Ta verlagen? Flow verhogen? kortom, wat te doen als ik de dT over de verdeler wil beïnvloeden?

Ik weet dat er ook warmtepompen zijn die sturen op een dT en dus langzaam de Ta opvoeren om altijd op die dT van 5gr te blijven. Dat doet mijn warmtepomp dus niet..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Flow verhogen verkleint deltaT

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt, Ta verlagen ook, want afgegeven vermogen wordt minder. Bij het verhogen van de flow wordt afgegeven vermogen juist hoger.

@Japie.G Wat is je huidige Ta en flow dat je een dT van 8 a 9 graden hebt? (Dat is hoog in WP wereld)

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ach zit met zo veel te experimenteren dat ik het overzicht ook wel eens kwijt raak. De Daikin draait op een constante flow nu van 15l/min. (geen modulerende pomp). Heb ook vrij lange groepen. 10 stuks van zo'n 90m per stuk. Ik meet nu nog op de buis (gaat binnenkort een kamstrup in, heb ik nog wat vragen over open staan in dit topic: Japie.G in "Aanpassen bestaande vloerverwarmingsinstallatie") .

Maar met een Ta van 35 heb ik wel eens een Tr van 27 gezien. Ik zie dan wel dat de Tr langzaam oploopt over de tijd en als (lees ALS) hij een dT van 5 graden bereikt zie ik de warmtepomp terugmoduleren in vermogen.

Ik kan de pomp verhogen naar 20l/min. Heb ik ook al wel eens gedaan. Echter zie ik dan op de interne flowmeter dat hij eigenlijk niet hoger komt dan 17,5l/min. Ga eerst mijn leidingsysteem wat aanpassen, dan nog eens goed meten en eens zien wat er nu daadwerkelijk allemaal gebeurt. Mijn probleem is dat ik vanaf 7 graden tBuiten naar mijn gevoel zo veel defrosts krijg dat de wp niet meer aan normaal verwarmen toekomt.

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 31-07-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan geef je 8,4KW vermogen af, ik zou flow verhogen, Ta naar beneden dan stijgt de COP.

Ta 35 hanteer ik pas vanaf -5 (26 ltr/ minuut hier).

Wat is je afgiftesysteem?

Normaal is bij mij Ta 30, loopt vanaf Tbuiten +5 richting Ta 35 bij Tbuiten -5.

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:22:
Dan geef je 8,4KW vermogen af, ik zou flow verhogen, Ta naar beneden dan stijgt de COP.

Ta 35 hanteer ik pas vanaf -5 (26 ltr/ minuut hier).

Wat is je afgiftesysteem?
Ja klopt, das ook tevens het max vermogen van de warmtepomp. Zie ook het door mij gelinkte topic voor het afgitesysteem. Het zijn 10 groepen vloerverwarming van elk 90m.(16/2 buis). Alleen op de begane grond, de bovenverdieping wordt niet verwarmt. De groepen in woonkamer/woonkeuken liggen hoh10cm en in de hobbyruimte/garage hoh15. De groepen liggen op een systeemplaatvloer met zo uit mijn hoofd 10cm betonafdekvloer er op. Afgewerkt met een PVC vloer. Bouwjaar 2017/2018. Wel systeem C ventilatie dus relatief hoog warmteverlies daardoor.

26l/min haal ik dus nooit met de ingebouwde pomp. Wel ben ik (zie tevens weer mijn andere topic) aan het overwegen een buffervat te plaatsen. Dan kan er natuurlijk een tweede circulatiepomp bij waarmee ik het afgiftesysteem wellicht van een hogere flow kan voorzien. Maar die theorie doorgrond ik nog niet helemaal dus heb ik nog wat studietijd nodig om te bepalen of ik nu net wat heel doms heb gezegd haha ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 31-07-2020 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Japie.G Wat is nu eigenlijk je probleem? Dat een WP op vol vermogen een dT van 8 graden heeft bij een Ta van 35 is helemaal niet gek of vreemd.

Die van mij heeft een max dT van +- 6,5 graad bij max vermogen (11,2 KW).

Wat is je stooklijn eigenlijk? Bij mij is de Ta pas 35 bij T buiten -5, en ik pas 12 uur nacht verlaging toe (22.00 - 10.00).

Bouwjaar 2017, ventilatie type C, dubbelglas, 280m2 woonoppervlak.

Ik zou niet weten welk probleem een buffer vat bij jou zou oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2020 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:47
Japie.G schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:36:
Ben nog steeds studerende op de warmtepomp materie. In veel teksten kom ik tegen dat een systeem bijvoorbeeld op dT 5gr draait. Mijn warmtepomp geeft echter een bepaalde Ta (volgens stooklijn), en uiteraard komt er dan een bepaalde Tr terug. Die ligt echter vaak veel hoger dan 5gr. Soms is de dT over de verdeler wel 8 of 9 graden. Als ik nu naar een dT van 5 graden wil.. Moet ik dan Ta verlagen? Flow verhogen? kortom, wat te doen als ik de dT over de verdeler wil beïnvloeden?

Ik weet dat er ook warmtepompen zijn die sturen op een dT en dus langzaam de Ta opvoeren om altijd op die dT van 5gr te blijven. Dat doet mijn warmtepomp dus niet..
Je aanvoer temperatuur is te hoog, als je die verlaagd krijg je ook een kleinere Delta t (en loopt denk ik ook zuiniger).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Mijn probleem bestaat uit meerdere zaken.

- vanaf 7 graden Tbuiten heb ik eigenlijk elke 50minuten defrost. Bij kouder of vochtiger weer loopt dat op tot elke 20min. Hierdoor komt de effectieve tijd voor verwarming wel erg laag uit. Effectief warmt mijn huis dan niet comfortabel op. En als de warmtepomp loopt knalt hij altijd op vol vermogen en voordat hij naar de wat rustigere fase kan gaan staat hij al weer te defrosten. In de rest van de straat waar nu ook allemaal warmtepompen staan is dat gewoon vele malen minder het geval. Er zit dus gewoon iets niet goed hier. Stooklijn stond -10 35 en +15 29. Niet extreem. Wel stond er een optie ‘aanpassen aanvoerwater temp’ aan wat de warmtepomp de mogelijkheid gaf de Ta te verhogen of te verlagen afwijkend van de stooklijn al naar gelang hij dat nodig vond. Dat heb ik uitgezet, wat geen verbetering gaf in defrost gedrag. Toen een handmatige Ta geprobeerd en ook eens bij een defrost mania dag (3 graden en vochtig) gewoon een lage Ta van 28 graden gepakt. Nog steeds elke 30min defrost.. mijn theorie is dan dat de wp altijd volle bak draait totdat hij een dT van 5 graden of lager ziet en dan pas rustiger gaat lopen.

Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik van alles ad-hoc heb lopen proberen. Vandaar nu die kamstrup er in en op basis van die data eens zien wat er nu echt gebeurt. En hopen dat ik dan door het opdoen van meer kennis de boel wat mooier lopend krijg. Lukt dat deze winter niet dan flikker ik dat ding er uit en komt er een fatsoenlijke warmtepomp. Het ding is namelijk als hybrid ontwikkeld en wellicht dus op de een of andere manier helemaal niet geschikt om onder de 7 graden tBuiten als hoofd verwarmer te functioneren.....

-
- verder heb ik een watercircuit waar ik niet tevreden over ben qua hoe het is aangelegd. Aangezien ik binnenkort toch een kamstrup plaats, en de boel dus van druk moet, wil ik dat gelijk aanpakken. Er zit een (ongeisoleerd) voorschakelvaatje in mijn retour wat ik apart vind (Tenzij iemand mij kan uitleggen waarom dit wel goed is). Dat wil ik vervangen voor een (geïsoleerd) buffervaatje. Dat lost verder geen probleem op behalve wat warmteverlies uit de retourleiding. Maar dan denk ik.. als ik het boeltje toch open trek waarom dan niet aansluiten zoals het hoort volgens de warmtepomp weetjes website.. ik wil dat waterzijdige gedeelte nu gewoon goed doen zodat ik daar niet meer bij hoef, ook niet als ik die ellendige hybride daikin er uit gooi en wissel voor een ‘echte’ warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit hier op vakantie op mijn mobiel te typen dus kan er nu niet dieper op ingaan.

2 punten.

1. Bij Tbuiten +7 elke 50 minuten een defrost is niet normaal, en alles wat jij van plan bent gaat dit niet oplossen.

2. Dat vaatje is gewoon een buffetvat aangesloten in serie in de retour om systeem inhoud te creëren, kan geen kwaad.

Dat je de leidingen niet mooi vindt heeft niets te maken met de werking.

Waarom defrost je wp, is de buitenunit echt aangevroren bij T buiten +7?

En een kamstrup is een warmte meter, zeker interessant, maar om het gedrag van je wp te monitoren kun je beter vermogen, Ta en Tr monitoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:46:
Ik zit hier op vakantie op mijn mobiel te typen dus kan er nu niet dieper op ingaan.

2 punten.

1. Bij Tbuiten +7 elke 50 minuten een defrost is niet normaal, en alles wat jij van plan bent gaat dit niet oplossen.

2. Dat vaatje is gewoon een buffetvat aangesloten in serie in de retour om systeem inhoud te creëren, kan geen kwaad.

Dat je de leidingen niet mooi vindt heeft niets te maken met de werking.

Waarom defrost je wp, is de buitenunit echt aangevroren bij T buiten +7?

En een kamstrup is een warmte meter, zeker interessant, maar om het gedrag van je wp te monitoren kun je beter vermogen, Ta en Tr monitoren.
Super dat je de moeite neemt om op vakantie te antwoorden😀

ff voor de goede orde.. met de kamstrup multical 302 in het circuit voor en na de verdeler kan ik toch Ta Tr, flow en dus vermogen uitlezen?🤪 dat is althans mjjn bedoeling ervan. Het opgenomen elektrisch vermogen meet ik met een kwh meter op de warmtepomp groep en dat alles bij elkaar via m-bus/modbus uitlezen zou me van de juiste data moeten voorzien.

Nee de defrosts leken me ook abnormaal. Volgens mijn installateur en volgens daikin is alles in orde. Ik ga dan dus maar denken dat dit systeem echt niet kan werken onder de 7 graden (het niveau waarop normaal de hybrid werking begint, maar wat ik via de settings heb uitgeschakeld, want ik wil gewoon mijn woning verwarming volledig via de warmtepomp unit doen). Voor zover ik kan zien is de buitenunit gewoon een daikin altherma (wel r410a!). In alle specs zie ik ook alleen maar prestaties bij een Tbuiten 7graden. Ik ben wel eens het dak op geklommen vlak voor een defrost en ja, dan zie ik wel dat de lammellen allemaal wit zijn. En tijdens een defrost smelt er dan een bak water van af.

Als dit gedrag voor dit systeem echt normaal is (ik kan het me gewoon niet voorstellen) En ik er dus verder niets aan kan doen dan moet er volgend jaar maar een ander systeem in komen. Die hybrid in een nieuwbouwwoning was toch al een domme keus in the first place 😉. Dit systeem is meer bedoeld voor renovatie dan voor nieuwbouw. Maargoed, das weer een andere discussie. Ik had er (en heb er nig steeds) andere verwachtingen van.

[ Voor 5% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Super dat je de moeite neemt om op vakantie te antwoorden😀

ff voor de goede orde.. met de kamstrup multical 302 in het circuit voor en na de verdeler kan ik toch Ta Tr, flow en dus vermogen uitlezen?🤪 dat is althans mjjn bedoeling ervan. Het opgenomen elektrisch vermogen meet ik met een kwh meter op de warmtepomp groep en dat alles bij elkaar via m-bus/modbus uitlezen zou me van de juiste data moeten voorzien.

Nee de defrosts leken me ook abnormaal. Volgens mijn installateur en volgens daikin is alles in orde. Ik ga dan dus maar denken dat dit systeem echt niet kan werken onder de 7 graden (het niveau waarop normaal de hybrid werking begint, maar wat ik via de settings heb uitgeschakeld, want ik wil gewoon mijn woning verwarming volledig via de warmtepomp unit doen). Voor zover ik kan zien is de buitenunit gewoon een daikin altherma (wel r410a!). In alle specs zie ik ook alleen maar prestaties bij een Tbuiten 7graden. Ik ben wel eens het dak op geklommen vlak voor een defrost en ja, dan zie ik wel dat de lammellen allemaal wit zijn. En tijdens een defrost smelt er dan een bak water van af.

Als dit gedrag voor dit systeem echt normaal is (ik kan het me gewoon niet voorstellen) En ik er dus verder niets aan kan doen dan moet er volgend jaar maar een ander systeem in komen.
Als je kan loggen/ timelaps kunt maken met de kamstrup werkt het ook, maar met een aantal eenvoudige sensoren had je dit ook kunnen bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Als je kan loggen/ timelaps kunt maken met de kamstrup werkt het ook, maar met een aantal eenvoudige sensoren had je dit ook kunnen bereiken.
Dat doe ik nu al 😉. Simpele temp sensors op de leidingen geplakt onder isolatie. Maar ik vind het hobbymatig gewoon leuk om dat straks allemaal strak via de m-bus uit te kunnen lezen met een veel betere nauwkeurigheid dan wat ik nu doe.

Edit: misschien zet ik deze winter wel een IPcam op de buitenunit gericht. Kan ik samen met de data het invries en ontdooigedrag zien🤪 We blijven toch nerdsTweakers hè😎

[ Voor 15% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Ik ben wel eens het dak op geklommen vlak voor een defrost en ja, dan zie ik wel dat de lammellen allemaal wit zijn. En tijdens een defrost smelt er dan een bak water van af.

Als dit gedrag voor dit systeem echt normaal is (ik kan het me gewoon niet voorstellen) En ik er dus verder niets aan kan doen dan moet er volgend jaar maar een ander systeem in komen. Die hybrid in een nieuwbouwwoning was toch al een domme keus in the first place 😉. Dit systeem is meer bedoeld voor renovatie dan voor nieuwbouw. Maargoed, das weer een andere discussie. Ik had er (en heb er nig steeds) andere verwachtingen van.
Dit gedrag is voor iedere warmtepomp normaal, de mate waarin is afhankelijk van het gevraagde vermogen.
Dat ligt vrij hoog bij jouw waarschijnlijk. Als er daadwerkelijk ijs op het buitendeel zit, dan is er overdracht van warmte, dus doet hij zijn werk. Alleen heeft hij vrij veel werk, zo lijkt het

En de Altherma hybride is niet voor de renovatie ontwikkeld, maar juist voor de nieuwbouw.
Daar worden ze verkocht als warme broodjes. Logisch ook, want hybride geeft aardig wat voordelen.
Lekker kleine opstelling, veel SWW, goedkoop en de eindgebruiker kan wat PV wattjes opstoken.

[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 01-08-2020 10:22 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Dat doe ik nu al 😉. Simpele temp sensors op de leidingen geplakt onder isolatie. Maar ik vind het hobbymatig gewoon leuk om dat straks allemaal strak via de m-bus uit te kunnen lezen met een veel betere nauwkeurigheid dan wat ik nu doe.
Kheb met ff je handleiding doorgelezen, maar ik ben bang dat dit geen WP only systeem is, waarschijnlijk heb je er genoeg voor betaald en had je goedkoper in 1 x een goede WP kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

Kheb met ff je handleiding doorgelezen, maar ik ben bang dat dit geen WP only systeem is, waarschijnlijk heb je er genoeg voor betaald en had je goedkoper in 1 x een goede WP kunnen kopen.
Als ik toen wist wat ik nu weet.... je hebt geheel en 100pct gelijk op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Oxellaar schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Dit gedrag is voor iedere warmtepomp normaal, de mate waarin is afhankelijk van het gevraagde vermogen.
Dat ligt vrij hoog bij jouw waarschijnlijk. Als er daadwerkelijk ijs op het buitendeel zit, dan is er overdracht van warmte, dus doet hij zijn werk. Alleen heeft hij vrij veel werk, zo lijkt het

En de Altherma hybride is niet voor de renovatie ontwikkeld, maar juist voor de nieuwbouw.
Daar worden ze verkocht als warme broodjes. Logisch ook, want hybride geeft aardig wat voordelen.
Lekker kleine opstelling, veel SWW, goedkoop en de eindgebruiker kan wat PV wattjes opstoken.
En met deze insteek is het me verkocht. En ik dacht toen ook, na even snel wat te hebben ingelezen over hybrids, dat je gewoon met een setting het gasboiler gebruik voor woningverwarming kan uitzetten. En dat is ook zo... alleen krijg ik dan het gedrag waar ik nu mee te maken heb onder de 7 graden.. en ik betwijfel dus ten zeerste of dat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom gebruik je hem niet zoals bedoeld, in hybride bedrijf?

Je hebt hem al betaald, je hebt gas, waarom niet?

Ik ben bang dat het vervangen een investering vraagt die je niet binnen 15 jaar terug verdient hebt.

Dan nog blijf je gas nodig hebben voor SWW of je moet dit ook willen aanpakken, wat nog meer geld kost en slechter rendeert.

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:27:
Waarom gebruik je hem niet zoals bedoeld, in hybride bedrijf?

Je hebt hem al betaald, je hebt gas, waarom niet?

Ik ben bang dat het vervangen een investering vraagt die je niet binnen 10 jaar terug verdient hebt.
Principe kwestie :-) Verder heb ik er door me te verdiepen in de materie (ben er nog lang niet hoor) erg veel lol in gekregen. Vind het gewoon ontzettend leuk om hier mee bezig te zijn, te knooien en te sleutelen. Begint hobby te worden. Dus ja.. als ik genoeg kennis heb opgedaan... dr af met dat gas :-) Dat de terugverdientijd oploopt neem ik op de koop toe. Hobby kost geld🤣 Echter heb ik al ontdekt dat als je het goed aanpakt de kosten vrij laag kunnen blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Oxellaar schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Nog even specifiek. Dit strookt met wat ik zie. Maar waarom/waardoor is mijn gevraagde vermogen zo hoog? Wat zijn de parameters in een verwarmingssysteem die maken dat men een hoog vermogen vraagt. Ta? Als ik 30/31 graden vraag is dat niet een extreme waarde toch? Heeft het dan met de groeplengte te maken waardoor er ‘onderweg’ te veel tijd voor afgifte is?

Waarom is mijn vermogensvraag ‘hoog’. Deze vraag puur ter begrip van de materie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad de Ta, dat is bij gelijkblijvende flow de enigste parameter die het afgegeven vermogen kan verhogen.

Als het een tijdje loopt stijgt Tr (vloer wordt warm) en het afgegeven vermogen zakt.

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Mijn theorie gebaseerd op losse flodder experimenten en onnauwkeurige metingen:

Ta: whatever
- Er is warmtevraag vanuit woning:
- Wp slaat aan, op volle bak want dat doet hij altijd:
- Ziet retourwatertemp komen van dT > 5. Dus blijft volle bak knallen.
- Vloer begint wat op te warmen dus de Tr begint tikkie omhoog te lopen.
- Maar.. ohjeeeeee buitenunit bevroren. Hoppa, trek wat vermogen UIT de vloer om defrost uit te voeren.
- Defrost klaar.
- Warmtepomp weer aan op vol vermogen, Tr welliswaar tikkeltje hoger dan waar hij begon, maar lager dan waar hij eindigde voor de defrost
- terug naar begin.

Resultaat is dat de vloer wel opwarmt maar tergend langzaam door alle defrosts. En totdat de warmtepomp een dT van <5gr ziet blijft hij volle bak vermogen vragen en dus defrosten...

Is dit een aannemelijke diagnose?

Experiment voor volgende winter. Handmatig op dT 5 draaien. Dus beginnen met bv een Ta van 25. Als dan de Tr 21 is geworden (dT <5) de Ta handmatig een graad verhogen. 🤪

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:04:

- Maar.. ohjeeeeee buitenunit bevroren. Hoppa, trek wat vermogen UIT de vloer om defrost uit te voeren.
- Defrost klaar.
- Warmtepomp weer aan op vol vermogen, Tr welliswaar tikkeltje hoger dan waar hij begon, maar lager dan waar hij eindigde voor de defrost
- terug naar begin.

Resultaat is dat de vloer wel opwarmt maar tergend langzaam door alle defrosts. En totdat de warmtepomp een dT van <5gr ziet blijft hij volle bak vermogen vragen en dus defrosten...

Experiment voor volgende winter. Handmatig op dT 5 draaien. Dus beginnen met bv een Ta van 25. Als dan de Tr 21 is geworden (dT <5) de Ta handmatig een graad verhogen. 🤪
Gebruik je nacht verlaging?
Voor aankomende stookseizoen is het belangrijkste dat de vloer niet ver afkoelt, en dat daardoor de retour temperatuur niet te ver zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:14

Bravo

Second Best

[...]

Ik denk dat je hiermee wel een deel van het probleem te pakken hebt. De vraag is namelijk, hoe komt het dat de Tr (en daarmee de vloer) zo koud is?
Een warmtepomp is bedoeld voor een LTV-systeem, wat inhoudt dat je niet meer met de enorm hoge temperaturen kunt werken zoals men gewend was bij een ouderwetse CV. En daarmee kun je het menselijk gedrag wat daarbij hoort (enorme nachtverlaging, alleen stoken als er mensen thuis zijn, want dat bespaart energie en weer snel opstoken als er wel mensen zijn) niet toepassen op een situatie met een LTV.

Maak je gebruik van (nacht)verlaging, die de WP niet kan bijbenen als het binnen weer warmer moet worden? Want anders snap ik nog niet helemaal waarom de vloer zo koud is (en blijft).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Nog even specifiek. Dit strookt met wat ik zie. Maar waarom is mijn gevraagde vermogen zo hoog? Wat zijn de parameters in een verwarmingssysteem die maken dat ik een hoog vermogen vraag. Ta? Als ik 30/31 graden vraag is dat niet een extreme waarde toxh? Heeft het ean met de groeplengte te maken waardoor er ‘onderweg’ te veel tijd voor afgifte is?

Waarom is mijn vermogensvraag ‘hoog’. Deze vraag puur ter begrip van de materie
Daar kan ik geen antwoord op geven, heb je de 5 of de 8kW?
Eén ding is simpel, wat erin gaat, komt eruit ook.
Als het bij jou binnen in huis niet warmer dan gewenst is, dan heb je dat vermogen blijkbaar nodig.
Een andere warmtepomp kopen is dan geen oplossing.

Maar ik draai ook hybride, maar hoe vaak hij in defrost gaat hier, dat zal mij een zorg zijn.
Zolang het binnen nog de juiste temperatuur is en de COP nog boven die van gas ligt.....
Wat maak je jezelf dan druk om het gedrag van je buitenunit?
Je eigen ergens in verdiepen is natuurlijk prima, maar maak je eigen niet te druk.

En wat @Grolsch zei, gebruik hem gewoon, stook eventueel gas en gooi hem pas de deur uit als hij versleten is.

Edit: Ik herken dit gedrag niet bij andere Althermas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ramon_1984 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Gebruik je nacht verlaging?
Voor aankomende stookseizoen is het belangrijkste dat de vloer niet ver afkoelt, en dat daardoor de retour temperatuur niet te ver zakt.
Ja dat doe ik wel en is een goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Oxellaar schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Daar kan ik geen antwoord op geven, heb je de 5 of de 8kW?
Eén ding is simpel, wat erin gaat, komt eruit ook.
Als het bij jou binnen in huis niet warmer dan gewenst is, dan heb je dat vermogen blijkbaar nodig.
Een andere warmtepomp kopen is dan geen oplossing.

Maar ik draai ook hybride, maar hoe vaak hij in defrost gaat hier, dat zal mij een zorg zijn.
Zolang het binnen nog de juiste temperatuur is en de COP nog boven die van gas ligt.....
Wat maak je jezelf dan druk om het gedrag van je buitenunit?
Je eigen ergens in verdiepen is natuurlijk prima, maar maak je eigen niet te druk.

En wat @Grolsch zei, gebruik hem gewoon, stook eventueel gas en gooi hem pas de deur uit als hij versleten is.
Ik heb de 8kw verwarmen en koelen versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

Ja dat doe ik wel en is een goed punt!
Bestaat de mogelijkheid om weers afhankelijk met ruimte compensatie te gebruiken op de hybride installatie?

Dit in plaats van de "normale" thermostaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-08-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ramon_1984 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Bestaat de mogelijkheid om weers afhankelijk met ruimte compensatie te gebruiken op de hybride installatie?

Dit in plaats van de "normale" thermostaat?
Ook een punt... de kamerthermostaat. Stel ik zet die op 20,5. Dan gaat de warmtepomp aan bij 20graden en weer uit op 21.0. Een hysterese van een graad dus. Das best veel! Geeft een lange UIT periode. Nadeel is ook dat de thermostaat hangt op een plek die gevoelig is voor temperatuurswisselingen door zoninstraling en bv een draaiende oven. Wellicht moet ik daar maar eens wat aan doen ook😅

Puur draaien op buitentemperatuur is met mijn systeem volgens mij niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

Ook een punt... de kamerthermostaat. Stel ik zet die op 20,5. Dan gaat de warmtepomp aan bij 20graden en weer uit op 21.0. Een hysterese van een graad dus. Das best veel! Geeft een lange UIT periode. Nadeel is ook dat de thermostaat hangt op een plek die gevoelig is voor temperatuurswisselingen door zoninstraling en bv een draaiende oven. Wellicht moet ik daar maar eens wat aan doen ook😅

Puur draaien op buitentemperatuur is met mijn systeem volgens mij niet mogelijk.
Nacht verlaging is natuurlijk onmogelijk met een feitelijk te kleine wp. 24/7 zal je rustiger draaiende wp geven en bespaart ook stroom uiteindelijk.
Mijn delta t in afgifte systeem is ook 6/7 graden. Maar tussen wp en buffer vat slechts 2 graden.
Ze roepen hier allemaal buffer is onnodig als je je flow kwijt kunt, maar ik zou het nooit zonder doen.
Ik vervang hier 1350 kuub gas met een zes kW panasonic, inclusief sww gebruik ik 2600 kWh elektra.
Deels vloer en rest radiator verwarming. Gewoon met open verdeler, een graad of 32 is zat met buiten -5.
Maar wel 24/7 want opwarmen krijg ik niet voor elkaar zonder extra hout kachel haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Toch zou 8kw niet te weinig moeten zijn in deze woning van 2018. Buiten dat is een thermostaat die de temperatuur een graad laat zakken natuurlijk wel vervelend, omdat de warmtepomp vervolgens de woning ook weer een graad moet opwarmen. Ook al laat ik de gevraagde temperatuur dus wel 24/7 gelijk staan, er zal in de huidige situatie altijd een graad opgewarmd moeten worden bij start run. Wellicht een thermostaat zoeken die op een halve graad kan sturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:59
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:47:
Toch zou 8kw niet te weinig moeten zijn in deze woning van 2018. Buiten dat is een thermostaat die de temperatuur een graad laat zakken natuurlijk wel vervelend, omdat de warmtepomp vervolgens de woning ook weer een graad moet opwarmen. Ook al laat ik de gevraagde temperatuur dus wel 24/7 gelijk staan, er zal in de huidige situatie altijd een graad opgewarmd moeten worden bij start run. Wellicht een thermostaat zoeken die op een halve graad kan sturen.
Paar vragen:
- hoe groot is de woning? Ik zou verwachten dat voor een huis uit 2018 in de meeste gevallen 8kW zat zou moeten zijn om de gehele warmtevraag af te dekken.
- wat gebeurt er als je de flow verhoogd? Is de pomp in de warmtepomp krachtig genoeg?
- gebruik je ook een thermostaat? Of stook je puur WAR?

Je zou verwachten dat de warmtepomp netjes terug moduleert als het buiten warm genoeg is. In jouw geval gebeurt dat duidelijk niet en krijg je een soort pendel gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:47:
Je maakt een denkfout, je meet lucht met de thermostaat, en je afgifte is massa.
Je vermogen gaat dus volledig de vloer in en komt er dan vertraagd uit .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

Dus de Ta naar beneden zodat hij veel langere runs maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Dus de Ta naar beneden zodat hij veel langere runs maakt.
Dit is denk kk toch wel de eerste stap nu, samen met het niet laten afbreken van de run door nachtverlaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ramon_1984 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Je maakt een denkfout, je meet lucht met de thermostaat, en je afgifte is massa.
Je vermogen gaat dus volledig de vloer in en komt er dan vertraagd uit .
Als dan de luchttemp een graad gezakt is is er al erg veel energie uit de vloermassa verdwenen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Heronimo schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Paar vragen:
- hoe groot is de woning? Ik zou verwachten dat voor een huis uit 2018 in de meeste gevallen 8kW zat zou moeten zijn om de gehele warmtevraag af te dekken.
- wat gebeurt er als je de flow verhoogd? Is de pomp in de warmtepomp krachtig genoeg?
- gebruik je ook een thermostaat? Of stook je puur WAR?

Je zou verwachten dat de warmtepomp netjes terug moduleert als het buiten warm genoeg is. In jouw geval gebeurt dat duidelijk niet en krijg je een soort pendel gedrag.
De gehele woning is zo’n 210m2 bij ongeveer 700m3. Vraaggestuurd mechanische ventilatie type C, dus met roosters (warmteverlies). De benedenverdieping is verwarmd (ruwweg 100m2), boven alleen de badkamer. Zolder niets. Dus feitelijk stook ik beneden ook nog wat voor de bovenverdieping..

Afgelopen seizoen dus via kamerthermostaat gestuurd waar de Ta bepaald werd door een buitentemp afhankelijk stooklijn. Als ik nu in domoticz terug kijk zie ik dat grofweg gemiddeld Ta 32/33 is gebruikt. Aankomend seizoen toch eens gaan verlagen om rondom de 30 uit te komen.

De flow kan ik instellen tot 20l/min. Maar als ik dat doe zegt de interne flowmeter dat hij zo’n 17,5l/min haalt. Leidingweerstand? Het daikin systeem werkt met een vaste flow.

[ Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Als dan de luchttemp een graad gezakt is is er al erg veel energie uit de vloermassa verdwenen toch?
Ja heel veel :)
Speel hier maar eens mee.
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-08-2020 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius

- Defrost klaar.
- terug naar begin.

Je kunt dezelfde hoeveelheid warmte naar je woning toevoeren, door:
  • Langere tijd op een laag vermogen warmte toevoeren.
Je krijgt dan een lagere Taanvoer, een kleinere dT en een relatief hoge temperatuur van je verdamper.
  • Kortere tijd op hoog vermogen warmte toevoeren
Je krijgt dan een hoge Taanvoer, een grote dT en een relatief lage temperatuur van je verdamper.Ergo je verdamper zal (bij de juiste weerscondities) sneller aanvriezen.

Je wilt dus eigenlijk (om zo gunstig mogelijk te draaien) het liefst met een zo laag mogelijk vermogen draaien.
Dus: waarom heb je je stooklijn zo hoog staan, dat deze bij Tb=+15 nog zo'n hoge watertemperatuur maakt??
Stooklijn meer op T buiten laten reageren geeft je dus in het kritische gebied (zeg eens ruwweg Tb=0-7°C) een lager vermogen, langere looptijd en een hogere verdampertemperatuur dus minder snel aanvriezen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:27:
Mijn probleem bestaat uit meerdere zaken.

- vanaf 7 graden Tbuiten heb ik eigenlijk elke 50minuten defrost. Bij kouder of vochtiger weer loopt dat op tot elke 20min. Hierdoor komt de effectieve tijd voor verwarming wel erg laag uit. Effectief warmt mijn huis dan niet comfortabel op. En als de warmtepomp loopt knalt hij altijd op vol vermogen en voordat hij naar de wat rustigere fase kan gaan staat hij al weer te defrosten. In de rest van de straat waar nu ook allemaal warmtepompen staan is dat gewoon vele malen minder het geval. Er zit dus gewoon iets niet goed hier. Stooklijn stond -10 35 en +15 29. Niet extreem. Wel stond er een optie ‘aanpassen aanvoerwater temp’ aan wat de warmtepomp de mogelijkheid gaf de Ta te verhogen of te verlagen afwijkend van de stooklijn al naar gelang hij dat nodig vond. Dat heb ik uitgezet, wat geen verbetering gaf in defrost gedrag. Toen een handmatige Ta geprobeerd en ook eens bij een defrost mania dag (3 graden en vochtig) gewoon een lage Ta van 28 graden gepakt. Nog steeds elke 30min defrost.. mijn theorie is dan dat de wp altijd volle bak draait totdat hij een dT van 5 graden of lager ziet en dan pas rustiger gaat lopen.

Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik van alles ad-hoc heb lopen proberen. Vandaar nu die kamstrup er in en op basis van die data eens zien wat er nu echt gebeurt. En hopen dat ik dan door het opdoen van meer kennis de boel wat mooier lopend krijg. Lukt dat deze winter niet dan flikker ik dat ding er uit en komt er een fatsoenlijke warmtepomp. Het ding is namelijk als hybrid ontwikkeld en wellicht dus op de een of andere manier helemaal niet geschikt om onder de 7 graden tBuiten als hoofd verwarmer te functioneren.....

-
- verder heb ik een watercircuit waar ik niet tevreden over ben qua hoe het is aangelegd. Aangezien ik binnenkort toch een kamstrup plaats, en de boel dus van druk moet, wil ik dat gelijk aanpakken. Er zit een (ongeisoleerd) voorschakelvaatje in mijn retour wat ik apart vind (Tenzij iemand mij kan uitleggen waarom dit wel goed is). Dat wil ik vervangen voor een (geïsoleerd) buffervaatje. Dat lost verder geen probleem op behalve wat warmteverlies uit de retourleiding. Maar dan denk ik.. als ik het boeltje toch open trek waarom dan niet aansluiten zoals het hoort volgens de warmtepomp weetjes website.. ik wil dat waterzijdige gedeelte nu gewoon goed doen zodat ik daar niet meer bij hoef, ook niet als ik die ellendige hybride daikin er uit gooi en wissel voor een ‘echte’ warmtepomp.
Trek je stooklijn eens vlak naar 28c en dan een paar dagen/weken testen, opzich hoef je namelijk geen hogere watertemperaturen bij kouder weer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

koevlaas2 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Trek je stooklijn eens vlak naar 28c en dan een paar dagen/weken testen, opzich hoef je namelijk geen hogere watertemperaturen bij kouder weer.
Ga ik tzt doen 👍🏼

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
koevlaas2 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Dit snap ik niet. Zeker net van Koevlaas2 ;). Leg uit.

Als het buiten kouder wordt heb je meer transmissie en ventilatieverliezen.
Dus als je je huis op temperatuur wilt houden, moet je meer warmte toevoeren.

Als je (via je vv) meer warmte wilt toevoeren, moet dus je gemiddelde watertemperatuur in de vloer omhoog.
Dat doe je door je Ta te verhogen als het buiten kouder wordt. Weersafhankelijk regelen dus. Evt. nog aangevuld met een kamerthermostaat, maar je wilt het liefst je watertemperatuur zo laag mogelijk hebben om bij de heersende buitentemperatuur de boel binnen nog net warm te kunnen houden.
Als je een hogere watertemperatuur (Ta) hebt dan nodig is, kost je dat COP.

Dus als je het binnen met een vlakke stooklijn in de winter nog warm kunt houden, heb je de Ta in voor- en najaar kennelijk dus hoger dan nodig. En dat kost je COP (dus elektriciteit).

Waarom zou je dan een stooklijn vlak willen leggen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:14

Bravo

Second Best

Zwerius schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

Als je (via je vv) meer warmte wilt toevoeren, moet dus je gemiddelde watertemperatuur in de vloer omhoog.
Dat doe je door je Ta te verhogen als het buiten kouder wordt. Weersafhankelijk regelen dus. Evt. nog aangevuld met een kamerthermostaat, maar je wilt het liefst je watertemperatuur zo laag mogelijk hebben om bij de heersende buitentemperatuur de boel binnen nog net warm te kunnen houden.

Dus als je het binnen met een vlakke stooklijn in de winter nog warm kunt houden, heb je de Ta in voor- en najaar kennelijk dus hoger dan nodig. En dat kost je COP (dus elektriciteit).

Regulier heb je gelijk, een stooklijn zou niet vlak moeten liggen.
Echter bij Japie.G moeten we nu een aantal variabelen gaan uitsluiten om te snappen of de WP het echt niet aankan, of verkeerd is ingesteld. En een van de variabelen is een wijzigende Ta bij een wijzigende Tbuiten. Door de stooklijn vlak te programmeren kun je dan een variabele uitsluiten, een koudere Tbuiten heeft niet opeens tot gevolg heeft dat de WP weer volgas gaat en buiten zijn 'goede' werkwindow terechtkomt met een te grote dT tot gevolg.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-10 14:21
@Zwerius op zich geen verkeerd idee om eerst te testen met een vaste watertemperatuur.
Het klopt dat je meer warmte nodig hebt bij kouder weer, maar als je langere runs maakt komt er ook meer warmte in het huis.
Door eerst een vaste temperatuur aan te nemen heb je een goede basis.
Aan de hand daarvan kan je zien of runs lang genoeg zijn en of de watertemperatuur aangepast moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 15:24
Misschien een overbodige vraag ter controle van al je geschetste problemen maar is de hoeveelheid koelmiddel op orde??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ik denk allemaal goed bedoelde adviezen maar volgens mij kun je relatief makkelijk achterhalen if het systeem goed is of niet door ons te laten weten wat je (geschat) jaarverbruik voor warm cv water en elektriciteit van warmtepomp. Als hij inderdaad zoveel defrosts met een 5kw buitenunit maakt dan verwacht ik ook behoorlijk gasverbruik/kWh’s en is conclusie dat je warmteverlies van je woning hoog is.

Heb je die cijfers?

En 2; heb je warmteverliesberekening van aannemer?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ron6363 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

Misschien een overbodige vraag ter controle van al je geschetste problemen maar is de hoeveelheid koelmiddel op orde??
Tja... dat was eigenlijk het allereerste waar ik aan dacht na de eerste defrost mania dag. Volgens de installateur wel. Echter ik kan dat zelf niet controleren. Wellicht moet ik dat ter uitsluiting van die variabele toch laten controleren. Er is zeker geen simpele non STEK truuc om dat te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Temperaturen van gas/ vloeistof meten en kijken of je COP klopt.

Als je het zeker wil weten moet al het koudemiddel eruit en dan wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

develdonk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:02:
[...]

Ik denk allemaal goed bedoelde adviezen maar volgens mij kun je relatief makkelijk achterhalen if het systeem goed is of niet door ons te laten weten wat je (geschat) jaarverbruik voor warm cv water en elektriciteit van warmtepomp. Als hij inderdaad zoveel defrosts met een 5kw buitenunit maakt dan verwacht ik ook behoorlijk gasverbruik/kWh’s en is conclusie dat je warmteverlies van je woning hoog is.

Heb je die cijfers?

En 2; heb je warmteverliesberekening van aannemer?
Het is een 8kw buitenunit. Heb zeker wel een document met allerhande berekeningen voor de epc. Kan ik het daar in vinden? Zal zo eens even zoeken. Het is in ieder geval traditionele bouw met PIR isolatieplaten. Kunststof kozijnen met HR++ u1.1 Zal straks de berekeningen er even bijzoeken. Er is nig wel gerekend met gasketel only maar getallen over warmteverlies moet daar niet anders van worden lijkt me.

https://i.imgur.com/bl24Z0E.jpg
Inkijkje opbouw wanden

F-gas label
https://i.imgur.com/j4e64Yp.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:09:
Temperaturen van gas/ vloeistof meten en kijken of je COP klopt.

Als je het zeker wil weten moet al het koudemiddel eruit en dan wegen.
Was al van plan mn sensortjes die ik nu met een nodemcu oo de aanvoer en retourbuis heb zitten op de koudemiddel leiding te plakken. Moeten die dan bij de binnenunit meten? Of direct uit de buitenunit?

Wat is het exacte effect van te weinig koudemiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:10:
[...]

Het is een 8kw buitenunit. Heb zeker wel een document met allerhande berekeningen voor de epc. Kan ik het daar in vinden? Zal zo eens even zoeken. Het is in ieder geval traditionele bouw met PIR isolatieplaten. Kunststof kozijnen met HR++ u1.1 Zal straks de berekeningen er even bijzoeken. Er is nig wel gerekend met gasketel only maar getallen over warmteverlies moet daar niet anders van worden lijkt me.
https://coolconnect.nl/me...mp_Gebruiksaanwijzing.pdf

op bladzijde 8 staat toch dat de intergas op een war kan ingesteld kan worden?

[ Voor 36% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-08-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:13:
[...]

Was al van plan mn sensortjes die ik nu met een nodemcu oo de aanvoer en retourbuis heb zitten op de koudemiddel leiding te plakken. Moeten die dan bij de binnenunit meten? Of direct uit de buitenunit?

Dat kan @Oxellaar beter uitleggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ramon_1984 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:18:
[...]

https://coolconnect.nl/me...mp_Gebruiksaanwijzing.pdf

op bladzijde 8 staat toch dat de intergas op een war kan ingesteld kan worden?
Installateurs Manual van het Daikin-Intergas systeem

Voor zover ik begreep is dat nog altijd oo ruimte thermostaat gestuurd, enkel de aanvoerwatertemp (AWT) die op basis van een weersafhankelijk stooklijn reageert. Of ik heb de definitie van een WAR niet helemaal juist..

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:10:
[...]

https://i.imgur.com/bl24Z0E.jpg
Inkijkje opbouw wanden

F-gas label
https://i.imgur.com/j4e64Yp.jpg
Ik heb een 7.5kw warmtepomp voor 275m2 oppervlak voor woning uit 2013 met warmteverlies van 9kw volgens standaardberekening en temperaturen en verbruik dan 4000 kWh per jaar.

Dan heb je een startpunt voor als je je stukken bij elkaar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

develdonk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Ik heb een 7.5kw warmtepomp voor 275m2 oppervlak voor woning uit 2013 met warmteverlies van 9kw volgens standaardberekening en temperaturen en verbruik dan 4000 kWh per jaar.

Alleen verwarming? Of ook sww? Welke setpoint? Ik zit daar ver onder. Ruwweg de helft (verwarming only) Echter is dat niet helemaal eerlijk omdat hii een paar keer op gas is overgeschakeld vanwege te veel defrosts.

[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:30:
[...]

Alleen verwarming? Of ook sww? Welke setpoint? Ik zit daar ver onder. Ruwweg de helft (verwarming only) Echter is dat niet helemaal eerlijk omdat hii een paar keer op gas is overgeschakeld vanwege te veel defrosts.
Binnentemp overal 22 graden en zonder sww. Setpoint -10,30 en 10,25. Effectief komt hij echter nooit boven 27-28 graden omdat al het vermogen de vloer in gaat.

Hoeveel gas heb je verbruikt? Mijn 4000 kWh dekt 1441 m3 gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Installateurs Manual van het Daikin-Intergas systeem

Voor zover ik begreep is dat nog altijd oo ruimte thermostaat gestuurd, enkel de aanvoerwatertemp (AWT) die op basis van een weersafhankelijk stooklijn reageert. Of ik heb de definitie van een WAR niet helemaal juist..
Een weersafhankelijke regeling doet niks anders dan bij een buiten temperatuur een aanvoer temperatuur maken aan de hand van de ingevulde stooklijn.

Je kan wel veel instellen zeg, mooi apparaat.
Hoe staat code [C­-0A]

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 01-08-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Binnen unit
Slechte performance, hoge temperatuur persgas leiding (dikke), dat was het effect hier.

Edit: @Japie.G
Even terug gelezen maar wat is je dT over de warmtepomp en met hoeveel flow? Een warmtemeter is een goed idee, dan zie je gelijk hoeveel kW hij af geeft, hij kan hard draaien maar wil niet zeggen dat je ook veel kW krijgt, ik kan het zien aan een buiten temperatuur (15 graden) op zijn laagst draaien en 900l/h flow geeft ie 4,5 kW op 700-710WAC.
Bij 0 graden is dat 3,5kW met 780WAC (laagste met carter heater aan).

Bij laag koelmiddel zag je niet boven de 3,5kW, bij 0 2,5kW en sneller defrost. Workaround is wel de flow wat lager zetten, haalt ie sneller zijn Ta en toert ie terug.

[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 01-08-2020 21:10 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ramon_1984 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Een weersafhankelijke regeling doet niks anders dan bij een buiten temperatuur een aanvoer temperatuur maken aan de hand van de ingevulde stooklijn.

Je kan wel veel instellen zeg, mooi apparaat.
Hoe staat code [C­-0A]
Jep opties zat. Die staat aan. Zal eens opzoeken wat die functie exact doet. (En aan die documentatie ontbreekt het soms..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

develdonk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:39:
[...]

Binnentemp overal 22 graden en zonder sww. Setpoint -10,30 en 10,25. Effectief komt hij echter nooit boven 27-28 graden omdat al het vermogen de vloer in gaat.

Hoeveel gas heb je verbruikt? Mijn 4000 kWh dekt 1441 m3 gas af.
Heb denk ik afgelopen stookseizoen (okt tot en met april) 2100kwh in de warmtepomp gestopt En zo’n 30m3 gas daarbij voor verwarming. (Vrij ruwe schatting even, ben helaas een deel van mijn logs kwijt geraakt). Setpoint 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Rol-Co schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:54:
[...]

Binnen unit
Slechte performance, hoge temperatuur persgas leiding (dikke), dat was het effect hier.

Edit: @Japie.G
Even terug gelezen maar wat is je dT over de warmtepomp en met hoeveel flow? Een warmtemeter is een goed idee, dan zie je gelijk hoeveel kW hij af geeft, hij kan hard draaien maar wil niet zeggen dat je ook veel kW krijgt, ik kan het zien aan een buiten temperatuur (15 graden) op zijn laagst draaien en 900l/h flow geeft ie 4,5 kW op 700-710WAC.
Bij 0 graden is dat 3,5kW met 780WAC (laagste met carter heater aan).

Bij laag koelmiddel zag je niet boven de 3,5kW, bij 0 2,5kW en sneller defrost. Workaround is wel de flow wat lager zetten, haalt ie sneller zijn Ta en toert ie terug.
Met dT over warmtepomp bedoel je een meting direct oo de aanvoer en retourbuis voor cv water achter de binnenunit? Of bedoel je de dT op de koelgasleiding dikke en dunne? (Die meet ik not niet, maar ga ik zsm meenemen in de logs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:19:
[...]

Met dT over warmtepomp bedoel je een meting direct oo de aanvoer en retourbuis voor cv water achter de binnenunit? Of bedoel je de dT op de koelgasleiding dikke en dunne? (Die meet ik not niet, maar ga ik zsm meenemen in de logs)
Aanvoer en retour water warmtepomp bedoel ik.en de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik meet nu alleen bij de verdeler. Flow is vast. Op zn hoogst 17,5l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:31:
Ik meet nu alleen bij de verdeler. Flow is vast. Op zn hoogst 17,5l/min
Je kijkt nooit op de warmtepomp zelf? Neem aan dat hij het daar wel aangeeft in een menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Rol-Co schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Je kijkt nooit op de warmtepomp zelf? Neem aan dat hij het daar wel aangeeft in een menu.
Jawel hoor. Maar domoticz kijken is makkelijker ;-). De boel loopt rechtstreeks naar de verdeler, dus de getallen komen aardig overeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Alleen een temperatuur zegt niet alles... Zonder de druk in het systeem te meten, weet je eigenlijk maar de helft.
Want druk = temperatuur.
Wel kun je vergelijken met een eerdere meting, of met een temperatuur die normaal gezien heerst bij normaal bedrijf.

Een uittrede temperatuur van de verdamper, hoort dichtbij de 0 graden(7 bar) te liggen.
Mits er op vol vermogen gekoeld wordt.

Gaat die temperatuur richting de 10 graden of hoger, dan kan er iets mis zijn.
Koudemiddel R410a of R32, tijdens koelbedrijf...

Je kunt dus het beste de temperatuur van de zuigleiding meten, net buiten de binnenunit.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 01-08-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Oxellaar schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:21:
[...]
Je kunt dus het beste de temperatuur van de zuigleiding meten, net buiten de binnenunit.
Niet allebei? Heb nog nooit goed naar die leidingen gekeken eigenlijk. Een dikke en een dunne lopen er haha.

Wat een info en stof tot nadenken allemaal weer vandaag. Ik ga alles laten bezinken en bestuderen. Zodra de eerste runs weer komen zal ik terugkomen op dit onderwerp met accurate getallen en metingen. Ontzettend bedankt allen!

[ Voor 41% gewijzigd door Japie.G op 01-08-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

develdonk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Nog even antwoord op dit. Ik heb in mijn EPC berekening gekeken en daar staat een netto warmtevraag van 49kwh/m2. Ik heb een oppervlak van 212,3m2 in diezelfde berekening staan. Moet ik dan dus gewoon 49kwh * 212,3 doen? Dus mijn warmteverlies/vraag is 10,4kw dan? Of kijk ik nu naar verkeerde gegevens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:06
Japie.G schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:25:
[...]

Nog even antwoord op dit. Ik heb in mijn EPC berekening gekeken en daar staat een netto warmtevraag van 49kwh/m2. Ik heb een oppervlak van 212,3m2 in diezelfde berekening staan. Moet ik dan dus gewoon 49kwh * 212,3 doen? Dus 10,4kw dan? Of kijk ik dan naar verkeerde gegevens?
Dat klopt niet. Je hebt een warmtebehoefde van 10500kWh per jaar.

Je kunt uit gaat van vuistregels. De hier veel gebruikte @koevlaas2 formule gaat uit van 1650 vollast uren per jaar. Dan kom je op een vermogen van 6.3kW.

Je kunt ook uit gaan van de 1 procent regel. Die zegt dat je op de koudste dag (-10c buiten) 1% van je jaarbehoefde nodig hebt: 105kWh. Bij 24h continue stoken kom je dan op 4.4kW.

Ik denk dat een 5kW WP (en die dat ook kan leveren bij -10c) zou moeten voldoen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Fullpower schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Ik denk dat een 5kW WP (en die dat ook kan leveren bij -10c) zou moeten voldoen.
Er moet nog geventileerd worden ook, zonder wtw kom je dan al snel op het dubbele vermogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dat klopt ja. Ventilatie hier is ook zonder wtw (ook domme keus) maar ik neem aan dat dat meegenomen is in die netto warmtevraag in mijn epc berekening?

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 02-08-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Fullpower schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:08:
[...]

Dat klopt niet. Je hebt een warmtebehoefde van 10500kWh per jaar.

Je kunt uit gaat van vuistregels. De hier veel gebruikte @koevlaas2 formule gaat uit van 1650 vollast uren per jaar. Dan kom je op een vermogen van 6.3kW.

Je kunt ook uit gaan van de 1 procent regel. Die zegt dat je op de koudste dag (-10c buiten) 1% van je jaarbehoefde nodig hebt: 105kWh. Bij 24h continue stoken kom je dan op 4.4kW.

Volgens mijn metingen heb ik afgelopen stookseizoen zo’n 8100kwh thermisch opgewekt met de warmtepomp. Was ook een slappe winter natuurlijk.

Volgens de warmtepomp zelf is er zo’n 8600kwh thermisch opgewekt afgelopen stookseizoen. De waarheid zal wel in het midden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 14:22
Ik probeer nog steeds mijn piek vermogen omlaag te halen bij een SWW run van mijn LG.

Die koude plons is nog steeds aannemelijk maar weet niet hoe ik dit kan oplossen met parameters.

'DHW set temp.' lijkt me de min en max temperatuur die ik in normale gebruiker modus mag ingeven dus verder geen invloed als ik het setpoint niet wijzig of toch?

Wat betekent 'AWHP' bij de LG (uit de handleiding)?

Setpoint heb ik verlaagd naar 45 graden maar dat mocht niet baten. Booster delay kan niet langer dus dat lijkt me ook niet het euvel.

Iemand nog tips?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zwerius schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

Simpel omdat je meer warmte toevoeren/afgeven ook kan realiseren door simpelweg langere runs te maken, leidend voorwerp heeft blijkbaar een superafgifte en kan een lagere Ta dus makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:06
Oxellaar schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Er moet nog geventileerd worden ook, zonder wtw kom je dan al snel op het dubbele vermogen uit.
Ik heb idd wel aangenomen dat het genoemde verlies incl. ventilatieverlies is.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Pagina: 1 ... 109 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.