Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.007 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij zijn woning denk ik dat 7 a 8 KW wel aannemelijk is, belangrijke vraag is hoever kan de WP terug moduleren, daar gaat het vaak verkeerd.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:09
Japie.G schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:56:
[...]

Volgens mijn metingen heb ik afgelopen stookseizoen zo’n 8100kwh thermisch opgewekt met de warmtepomp. Was ook een slappe winter natuurlijk.

Volgens de warmtepomp zelf is er zo’n 8600kwh thermisch opgewekt afgelopen stookseizoen. De waarheid zal wel in het midden liggen.
In onze woning zitten we zo ongeveer op hetzelfde warmteverlies. Via de Kamstrup zie ik dat er 8800kWh is opgewekt voor CV. (We zaten op 1200m3 gas, dus ca. 1000m3 voor CV; dus dat klopt mooi).

Op de koudste dag ergens vorig jaar had ik ca. 100kWh nodig op één dag bij gem. -7c buiten. Dus WP 5kW zou voldoende zijn geweest bij 24h stoken. Dat klopt met de WVB die ik gemaakt heb: 5kW verlies bij -10c.

Uit eigen ervaring weet ik ook dat een (te) grote WP ook nadelen heeft voor wat betreft het minimum vermogen / terug kunnen moduleren. @Grolsch heeft dat ook al vaak hier aangehaald.

Toch is terug kunnen moduleren één aspect van de keuze van het benodigde type WP. Want een WP die én veel vermogen bij -10c kan leveren én een laag minimum vermogen kan leveren bij +12c bestaat (nog) niet. En als 'we allemaal' bij een flink koude dag de backup heater bijschakelen, dan gaat het licht uit in Nederland. ;)

En met een beetje aan/uit gedrag op een aantal mildere dagen van het jaar is geen enkel probleem. Hier maakt de WP op sommige dagen maar zo 10 tot 15 starts. Toch in totaal maar 1700 starts per jaar, incl. tapwater en koelen. Dus valt mee.

En er ook voordelen aan een grote WP:
- nagenoeg geen defrosts (hier vorig jaar 100)
- flink wat vermogen achter de hand. Vooral handig (en noodzakelijk) als de WP ook tapwater moet doen.
- weinig draaiuren.
- alleen overdag draaien is gustig voor eigenverbruik van PV.
- niet persé 's nachts te hoeven draaien. Ik kan hier heel eenvoudig aan de 40dB geluidseis voldoen: gewoon uitzetten :)
- nooit backup heater nodig hebben.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
assje schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:53:
Installatie van een warmtepomp is hier nog een paar jaar weg maar ik zou graag al enigzins een beeld hebben van de opstelling.

Gegevens:
  • Tussenwoning uit 1976, 119m2 alle vloeren beton
  • Vloer nageisoleerd ?cm schuim (was reeds aanwezig)
  • Dak nageisoleerd 16cm glaswol
  • Muren spouw 5cm nageisoleerd aminotherm (vorige week)
  • Benedenverdieping triple glas (vorige week geplaatst)
  • Bovenverdieping HR++
  • Type C ventilatie, gaat nu Co2 gestuurd worden
Gezin met twee jonge kinderen (dochters). Gasverbruik was de afgelopen jaren 900-1.100m3 per jaar. Na het isoleren van de spouw en vervangen van het glas beneden (voordeur was nog enkel glas) verwacht ik dat we nu richting de 700m3 gaan. Verbruik wordt al een jaar bijgehouden op "energiemanager online" dus geeft goed inzicht per periode/graaddagen etc.

Dit allemaal puur ter indicatie, dit jaar hebben we de kozijnen en spouw gedaan en volgend jaar hopen we elektrisch koken, quooker en vloerverwarming te doen. Pas het jaar daarna gaan we eens nadenken over de warmtepomp en tegen die tijd hebben we als het goed is een goed beeld van het verbruik na de reeds gedane maatregelen.

Ik maak dit jaar gebruik van de SEEH subsidie en ga als aanvullende maatregel mijn (AC) mechanische ventilator vervangen voor een Co2 gestuurd DucoBox silent. De ruimte die ik boven op zolder heb heeft alleen wel wat beperkingen en wellicht kan ik al enigzins rekening houden met de toekomst qua plaatsing/ruimte.

De plek die ik op zolder heb ziet er nu als volgt uit:
[Afbeelding]

Zoals te zien ben ik nu bezig de "stoel" waar vroeger de schoorsteen op stond te verwijderen (dat muurtje tussenin en die betonnen plaat gaan dus weg, zijmuurtje links denk ik nog over na). Als ik nu voor de grap eens een vat met een diameter van 60cm en hoogte van 160cm en een Ecodan binnenunit inteken dan past dat puur qua maten allemaal net:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

In principe neig ik naar een split unit met 200-300L buffervat (los of geintegreerd) en gok ik op een warmtepomp van <7,5kW. De buitenunit wil ik eigenlijk op het schuine dak gaan zetten met een eventueel zelf te ontwerpen beugel/kap maar dat moet ik allemaal nog gaan zien.

Maar, ik heb geen idee of dit wellicht veel te optimistisch is i.v.m. benodigde ruimte voor leidingen en wat ik verder allemaal over het hoofd zie. Iemand die hier iets over kan zeggen of naar een foto kan linken van een vergelijkbare opstelling zodat ik een idee kan krijgen?
beetje offtopic maar iets waar ik al lang mee worstel:
wellicht kun je me helpen met energiemanager online aangezien je het ook gebruikt. Hoe kan ik de automatisch uitgelezen stand in energiemanageronline converteren naar de werkelijke kwh stand?

Ik zie bijv in energiemanager op 25 juli volgende standen als ik csv bestand download:
Elektriciteit levering totaal: 1229472
Elektriciteit teruglevering totaal: 9793287

en afgelezen standen op dezelfde dag op telwerk T1, T2 en terguglever T1, T2 standen zijn:
Elektriciteit levering totaal: (31920+19306)=51226
Elektriciteit teruglevering totaal: (8643+21145)=29788

ik kan hier echt geen kaas van maken?

snip van energiemanager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7zsySIMG-Uh-K6NIs8amtxFZVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4r34CBPbZPyPlZKs1khvrqy9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 02-08-2020 16:16 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Nu de driewegklep van de huidige ketel kuren krijgt wordt het tijd om knopen door te hakken.
Panasonic WH-MDC05J3E5 Moet het worden met een sww vat van 200 liter met groot spiraal via een driewegklep dit zou de wp standaard moeten kunnen aansturen
Ik wil de wp buiten onder het afdak tegen de achtergevel plaatsen op een betonvoet.
Aan de andere zijde van de muur lopen de cv leidingen tevens wil ik de cv leiding van de 1e verdieping(1leidingsysteem) in de aanvoer zetten van de vv om pendelen te voorkomen.
Het blok voor de vv is voorzien van thermostaatkraan en pomp kan ik deze beter vervangen door een een standaard blok of de kraan laten vervallen en de pomp uitzetten of geeft dat teveel weerstand?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlEzIFE70AdAZkWtVTU5WGqHnnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpwUH5db5Hi07RlWKuZE5GXL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y38QBmqU0WAcDwjS62CAwwpz2Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZ5XUNOJpl61LwbFGHyrFdx8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZr64h5WO6yLbTSmv4l71iP7tVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66joFQLncKNkk8GeNSbaPSPG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door burnerchief op 02-08-2020 20:19 . Reden: Foto toegevoegd ]

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:11
burnerchief schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:18:
Nu de driewegklep van de huidige ketel kuren krijgt wordt het tijd om knopen door te hakken.
Panasonic WH-MDC05J3E5 Moet het worden met een sww vat van 200 liter met groot spiraal via een driewegklep dit zou de wp standaard moeten kunnen aansturen
Ik wil de wp buiten onder het afdak tegen de achtergevel plaatsen op een betonvoet.
Aan de andere zijde van de muur lopen de cv leidingen tevens wil ik de cv leiding van de 1e verdieping(1leidingsysteem) in de aanvoer zetten van de vv om pendelen te voorkomen.
Het blok voor de vv is voorzien van thermostaatkraan en pomp kan ik deze beter vervangen door een een standaard blok of de kraan laten vervallen en de pomp uitzetten of geeft dat teveel weerstand?[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dna mag je eersst wel gaan opruimen :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:54

psy

@Japie.G Wat is dat eigenlijk precies voor thermostaat? Hoe beïnvloedt hij je warmtepomp?
Is dat dat Daikin paneeltje of een standaard Honeywell?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:48

Japie.G

Colour Classic

psy schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:51:
@Japie.G Wat is dat eigenlijk precies voor thermostaat? Hoe beïnvloedt hij je warmtepomp?
Is dat dat Daikin paneeltje of een standaard Honeywell?
Daikin paneel:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/tM3AyV5_2Xo/maxresdefault.jpg

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:59
Het blok voor de vv is voorzien van thermostaatkraan en pomp kan ik deze beter vervangen door een een standaard blok of de kraan laten vervallen en de pomp uitzetten of geeft dat teveel weerstand?[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Meestal is een pomploze verdeler wel aan te raden, hoeft ook niet duur te zijn:
https://www.radiatorendis...-voor-verwarmen-en-koelen
https://www.heima24.de/in...eizung-verteiler/heima24/

Ik zou niet de eerste verdieping in serie zetten met de vloerverwarming. Dan zakt de flow waarschijnlijk door de weerstand van de lange lengtes en vele bochten flink in waardoor de temperaturen omhoog moeten en je efficiëntie zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
[...]
Het blok voor de vv is voorzien van thermostaatkraan en pomp kan ik deze beter vervangen door een een standaard blok of de kraan laten vervallen en de pomp uitzetten of geeft dat teveel weerstand?
Als de verdeler instelbaar is zodat je menging van aanvoer en retourwater uit de vloer kunt voorkomen, kan je de verdeler inderdaad gebruiken. Wel moet je dan de thermostaatkraan en het voetventiel verwijderen. De pomp kan je laten zitten als je de pomprotor eruit haalt, ander geeft deze veel te veel weerstand.
Maar het lijkt er op dat je niet zoveel groepen hebt, dus dan is vervanging door een pomploze verdeler zonder mengmogelijkheid ook niet zo duur en heb je het optimaal.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 16:19
Remco45 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Als de verdeler instelbaar is zodat je menging van aanvoer en retourwater uit de vloer kunt voorkomen, kan je de verdeler inderdaad gebruiken. Wel moet je dan de thermostaatkraan en het voetventiel verwijderen. De pomp kan je laten zitten als je de pomprotor eruit haalt, ander geeft deze veel te veel weerstand.
Maar het lijkt er op dat je niet zoveel groepen hebt, dus dan is vervanging door een pomploze verdeler zonder mengmogelijkheid ook niet zo duur en heb je het optimaal.
Zo wordt de pomp juist een kortsluiting tussen aanvoer- en retour-verdeler/verzamelaar! Je moet de pomp juist afsluiten!

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Zwerius schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:48:
[...]
Zo wordt de pomp juist een kortsluiting tussen aanvoer- en retour-verdeler/verzamelaar! Je moet de pomp juist afsluiten!
Niet bij mijn verdeler (welke ik jaren geleden heb gekocht in het kader van CV-tuning).
Daarvan heb ik nog in het CV-tijdperk het voetventiel(pijl naar rechts) en de thermostaatkraan (pijl naar links) verwijderd vanwege te kleine doorlaat.
Als ik de blauwe mengkraan volledig dicht draai, is de pomp alleen tussen aanvoerleiding en aanvoerbalk (de onderste). De flow moet dan door de pomp van de WP-binnenunit langs de stilstaande pomprotor worden geduwd en dat remt de flow. Gelukkig is het een uitneembare rotor, dus die heb ik verwijderd.
Overigens was het gat naar de pomp wat klein, dus daar heb ik enkele gaten omheen geboord.
De pomp zit er nog wel op als afdichting, maar is niet aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPZRN7Ssyjf37T3jCOYRZaSDCOE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SEnPbISfShKoUM2GW8bdnqcK.jpg?f=user_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Kort hierop inhakend..Ik zoek ook nog een goede verdeler voor mijn systeem met 11 of 12 groepen, die de primaire aansluiting rechts heeft zitten. Iemand tips? Al het reguliere spul heeft aansluitingen links zitten. Dat zou in mijn geval voor 2 extra 90 graden knikken zorgen.. Beetje zonde..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Japie.G schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:36:
Kort hierop inhakend..Ik zoek ook nog een goede verdeler voor mijn systeem met 11 of 12 groepen, die de primaire aansluiting rechts heeft zitten. Iemand tips? Al het reguliere spul heeft aansluitingen links zitten. Dat zou in mijn geval voor 2 extra 90 graden knikken zorgen.. Beetje zonde..
Volgens mij zijn die bij Heima zowel links als rechts aangesloten te gebruiken:
https://www.heima24.de/in...r-fuer-12-heizkreise.html
Supply lines by simply rotating the manifold bar on the right side to the left or be connected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Iemand die een dergelijke verdeler heeft? Kan ik ook de aanvoer en retourbalk van positie wisselen? Dus aanvoer boven, en retour onder? Dan zou deze namelijk zo goed als 1:1 over kunnen op de positie van mijn huidige verdeler. Blijft natuurlijk wel irritant met koeling zo'n RVS verdeler..

[ Voor 48% gewijzigd door Japie.G op 03-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 22:17
Ik dacht dat de meeste RVS pomploze verdelers aan beide zijden aangesloten kunnen worden; en ook de Albrand, van messing
deze bijvoorbeeld
Marktplaats Advertentie m1566454483

En als je er geen radiatoren op ansluit, kan je ook de aanvoer en retour van plaats wisselen, maar niet de functie, vanwege de afsluiters en de flow regelaars.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:55

ericplan

5180 Wp PV

Te weinig ervaring mee, maar is dit niet iets? https://www.robotclimate....-verdeler-2-gr-aansl-1-bi
Afbeeldingslocatie: https://www.robotclimate.com/media/catalog/product/cache/4bffed0aab9bdbb2c46cd42a04e17f19/l/t/ltcverdeler.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door ericplan op 03-08-2020 11:21 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:52
Japie.G schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:43:
Iemand die een dergelijke verdeler heeft? Kan ik ook de aanvoer en retourbalk van positie wisselen? Dus aanvoer boven, en retour onder? Dan zou deze namelijk zo goed als 1:1 over kunnen op de positie van mijn huidige verdeler. Blijft natuurlijk wel irritant met koeling zo'n RVS verdeler..
Ik heb een pomploze rvs en messing verdeler van CV compleet en volgens mij kunnen ze beide van links/rechts en boven/onder wisselen. Wel goed om voor de zekerheid even bij het bedrijf te bevestigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
Ik heb al een paar keer een VV-verdeler in Duitsland gekocht.
Naar mijn idee zijn ze daar relatief goedkoop.
Kijk maar eens op de Duitse Ebay: https://www.ebay.de/sch/i...izkreisverteiler&_sacat=0

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Aangezien ook ik een verdeler ga vervangen voor de warmtepomp komt... Vraag, als je een vloerverwarmingsgroep die aangesloten is op de verdeler met een euroconus connector los haalt, is die euroconus koppeling dan opnieuw te gebruiken? Of moet je er dan een nieuwe in zetten? Er zit een knelling in toch?

[edit]Ik vraag dit omdat de meeste verdelers zonder die koppelingen geleverd worden.

[ Voor 32% gewijzigd door BushMule op 03-08-2020 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Die kan je zonder meer weer gebruiken, geen enkel probleem.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hmm, handig om te weten. Als ik mn verdeler vervang moet ik dus zorgen dat ik er eentje vind met identieke hart-hart en afstandsmaten dan is het plug en play, in ieder geval voor wat betreft de vloerverwarmingslussen😄

[ Voor 47% gewijzigd door Japie.G op 03-08-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom " identieke hart-hart maten"? Nergens voor nodig.
Er zitten toch slangen aan en die kan je gewoon verleggen, en indien nodig, de hele zaak iets lager monteren en enkele slangen, waar nodig, iets inkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Naalroc schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:57:
Er zitten toch slangen aan en die kan je gewoon verleggen, en indien nodig, de hele zaak iets lager monteren en enkele slangen, waar nodig, iets inkorten.
Dat is natuurlijk zo. Alleen zoveel mogelijk hetzelfde laten lijkt me makkelijker.

Iedereen de koelmodus al klaar staan voor aankomende zaterdag week? Draaien jullie op vaste Ta van bv 18? Of durven er mensen lager te gaan😃

[ Voor 15% gewijzigd door Japie.G op 03-08-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Heb nog niet hoeven koelen dit jaar: 's nachts alle ramen open en overdag alles dicht; werkt voor mij: niet boven de 23,7C geweest in de woonkamer.

En met 18*C kom je niet zo ver, dat verschil is te weinig; vorig jaar wel gekoeld, maar natte leidingen en verdeler. En als je toch onder het dauwpunt gaat zitten, maakt het niet meer uit of dat nu 3 of 10 graden er onder is (lijkt me)Condens heb je dan toch al.
Mensen met houten vloeren hebben dan wel een groter probleem, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:57:
Als je redelijk oude euroconus koppelingen gaat losmaken uit de slang, dan zou ik nieuwe koppelingen nemen.
Of je moet de o-ringen vervangen, dat kan ook.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:22:
[...]

Als je redelijk oude euroconus koppelingen gaat losmaken uit de slang, dan zou ik nieuwe koppelingen nemen.
Goede tip om de ringen te vervangen, beter voor het milieu en de portemonnee :+ Alleen waar koop je die ringen los, op mijn koppeling zijn het 15mm x 2mm ringen.

Je kan wel zo'n doosje kopen met *tig verschillende maten, maar ik neem aan dat het materiaal ook belangrijk is ?

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 03-08-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Oxellaar schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:22:
[...]

Dat een 'pro' dat doet kan ik me heel goed voorstellen, maar voor de DIY man niet nodig, althans, ik heb het verschillende malen gedaan en gelukkig nooit een probleem gehad met lekkage oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:08
Naalroc schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:07:
Heb nog niet hoeven koelen dit jaar: 's nachts alle ramen open en overdag alles dicht; werkt voor mij: niet boven de 23,7C geweest in de woonkamer.

En met 18*C kom je niet zo ver, dat verschil is te weinig; vorig jaar wel gekoeld, maar natte leidingen en verdeler. En als je toch onder het dauwpunt gaat zitten, maakt het niet meer uit of dat nu 3 of 10 graden er onder is (lijkt me)Condens heb je dan toch al.
Mensen met houten vloeren hebben dan wel een groter probleem, denk ik.
Hier boven helaas al een keer door de 30 gegaan, en beneden iets meer dan 26, die 26 is al niet fijn, zelfs als je dan rustig in de bank zit begin je te zweten

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Dat een 'pro' dat doet kan ik me heel goed voorstellen, maar voor de DIY man niet nodig, althans, ik heb het verschillende malen gedaan en gelukkig nooit een probleem gehad met lekkage oid.
Mja... Als pro vervang je de hele koppeling, één keer terug voor een lekkage kost hetzelfde.
Het ligt er ook helemaal aan hoe oud ze zijn en hoe makkelijk je ze los krijgt.
En koppelingen schoonmaken en ringen vervangen kost qua tijd hetzelfde als nieuwe koppelingen zetten.

Als DIY kan ik de afweging best begrijpen.
Gewoon proberen, alleen wil ik het maar vermeld hebben.

@Wolly Welke maat het precies is weet ik niet. Ik had altijd een flinke assorti-box met 100x alle maten, daar zat vaak de juiste wel tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 03-08-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:00
Japie.G schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:36:
Of 2 van deze verdelers samenvoegen?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Das wel een interessante prijs voor 7 groepen kunststof...

Zijn er ook mensen hier die koelen met RVS verdelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
Wolly schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

Goede tip om de ringen te vervangen, beter voor het milieu en de portemonnee :+ Alleen waar koop je die ringen los, op mijn koppeling zijn het 15mm x 2mm ringen.

Je kan wel zo'n doosje kopen met *tig verschillende maten, maar ik neem aan dat het materiaal ook belangrijk is ?
Materiaal is zeer waarschijnlijk niet zo boeiend. Temperaturen van een warmtepomp zijn niet spannend voor wat rubber. NBR is doorgaans het goedkoopst.
Probeer een auto/aandrijtechniek/brommerzaak in de buurt.
20 bestellen is doorgaans net zo duur als 1. Dingen zullen letterlijk een paar cent per stuk kosten, maar behandelingskosten.
Hoe weet je de maat trouwens zo goed?, een (oude) O-ring opmeten is zeer lastig.
Voor meer succes gebruik een heeeeel klein beetje siliconen voor installatie.
(Ik geloof dat eventueel siliconen in je CV-water niet zo'n probleem is?)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
alaintje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:41:
[...]

Materiaal is zeer waarschijnlijk niet zo boeiend. Temperaturen van een warmtepomp zijn niet spannend voor wat rubber. NBR is doorgaans het goedkoopst.
Probeer een auto/aandrijtechniek/brommerzaak in de buurt.
20 bestellen is doorgaans net zo duur als 1. Dingen zullen letterlijk een paar cent per stuk kosten, maar behandelingskosten.
Hoe weet je de maat trouwens zo goed?, een (oude) O-ring opmeten is zeer lastig.
Voor meer succes gebruik een heeeeel klein beetje siliconen voor installatie.
(Ik geloof dat eventueel siliconen in je CV-water niet zo'n probleem is?)
De reden dat ik het vroeg was of dat er koppelings-fabrikant specifieke rubbers zijn te verkrijgen, maar ik begrijp nu dat het niet zo nauw luistert mits de maar maar goed is.

Wat betreft de maat: Heb toevallig de koppeling voor mij liggen en als ik de ring eraf haal dan meet ik met een schuifmaat de omtrek op de koppeling. Zag dat ze bij Warmteservice ook allerlei O ringen hebben dus ik zal daar informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 15:40
Weet iemand hoe je een kraan als deze aansluit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NasW2rnYOr4-V6HeFWpSb910A-4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M8g875f5Y3I0ABqrDbbjobu3.jpg?f=user_large

Ik wil een PVC-afvoerbuis af kunnen sluiten, maar ik heb zo'n aansluiting nooit gezien. Hij komt hier vandaan: https://www.aliexpress.com/item/4000252133882.html

Ik denk dat het gewoon gelijmd moet worden. En dat dat losse uiteinde daarvoor bestemd is, zodat je het wel nog los kunt koppelen.

[ Voor 13% gewijzigd door TimoDimo op 04-08-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@TimoDimo Bij kleinere zwembaden zie je dit soort afsluiters wel van grijs pvc, misschien eens in die hoek zoeken?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
ericplan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:36:
@TimoDimo Bij kleinere zwembaden zie je dit soort afsluiters wel van grijs pvc, misschien eens in die hoek zoeken?
Ja heb het al gevonden, ze zijn meestal grijs inderdaad. En ik zie nu dat je ze ook met binnendraad hebt (veelal gebruikt voor PVC-drukleidingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
TimoDimo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:38:
[...]

Ja heb het al gevonden, ze zijn meestal grijs inderdaad. En ik zie nu dat je ze ook met binnendraad hebt (veelal gebruikt voor PVC-drukleidingen).
Lijkt me een gewone lijmverbinding voor PVC.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Japie.G schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:40:

Ik zie liever een stalen of rvs verdeler, dan kunststof. Zo'n samengesteld ding heeft meer kans lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Oxellaar schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Ik zie liever een stalen of rvs verdeler, dan kunststof. Zo'n samengesteld ding heeft meer kans lekkage.
Kunststof is beter als je ook wilt kunnen koelen zonder te veel condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Oxellaar schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Staal kan gaan roesten en daarna lekken, met name bij de draadverbindingen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Voor ervaring met die verdelers kun je bij @Wuursj terecht. Althans, ik denk dat hij er al wel een heeft geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
TimoDimo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

Kunststof is beter als je ook wilt kunnen koelen zonder te veel condensvorming.
Ja dat snap ik, maar dat gebeurt sowieso niet, want dan staat de temperatuur te laag.
Zonder dauwpunt bewaking is 18...19 het laagst wat je wilt toepassingen.
ericplan schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:39:
[...]

Staal kan gaan roesten en daarna lekken, met name bij de draadverbindingen.
Nou, als dat gebeurt dan heb je al heel wat jaren op een veel te lage temperatuur gekoeld.
Van heel af en toe wat condens, gaat je verdeler echt niet wegrotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:11

In mijn vorige woning had ik beneden RVS verdeler , aanvoer van 20c werkte met koelen fantastisch en geen condens vorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15

Wuursj

want worst is al bezet

The Lord schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

Voor ervaring met die verdelers kun je bij @Wuursj terecht. Althans, ik denk dat hij er al wel een heeft geïnstalleerd.
Bijna.... hij hangt wel naar nog niet aangesloten. Ook Frezen van de vloerverwarming moet nog gebeuren.

Maar het is heel mooi spul!

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 04-08-2020 14:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Voor mij is het uiteindelijk deze verdeler geworden:

https://www.vakhandeljans...deler-kunststof-11-groeps

Het idee van altijd schone flowglaasjes, de mogelijkheid om de modules ‘op de kop’ te zetten (er gaat een groep naar boven straks vanaf deze verdeler), en het feit dat ik hem voor een aantrekkelijke prijs kon kopen gaven de doorslag. Tevens is de maatvoering verder identiek aan wat er nu zit. Dus het ombouwen zou relatief makkelijk moeten gaan. Mijn warmtemeter is ook binnen. Het wachten is nu nog op wat randzaken en dan kan ik mijn systeem van nieuwe verdeler, geïsoleerde leidingen en warmtemeter voorzien. Hopelijk haal ik en persant ook nog wat flow winst. Het plan is dit zaakje klaar te hebben voor aankomend stookseizoen zodat ik met alle hier opgedane kennis goed kan gaan experimenteren en meten aan mijn daikin-intergas systeem. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Japie.G schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:19:

Het idee van altijd schone flowglaasjes, de mogelijkheid om de modules ‘op de kop’ te zetten (er gaat een groep naar boven straks vanaf deze verdeler), en het feit dat ik hem voor een aantrekkelijke prijs kon kopen gaven de doorslag.
Werkt zo een flow meter eigenlijk ook goed op zijn kop? Geen idee namelijk. En wellicht zou dat voor een paar groepen bij mij ook goed uitkomen.
Tevens is de maatvoering verder identiek aan wat er nu zit. Dus het ombouwen zou relatief makkelijk moeten gaan.
Is de oude dan ook hart op hart 50mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

The Lord schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:53:
[...]
Werkt zo een flow meter eigenlijk ook goed op zijn kop? Geen idee namelijk. En wellicht zou dat voor een paar groepen bij mij ook goed uitkomen.

[...]
Is de oude dan ook hart op hart 50mm?
Volgens de documentatie/manuals kan hij gewoon op zn kop! En ja, de oude is ook 50mm :*)

Zie ook pagina 13 van de handleiding

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 04-08-2020 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
The Lord schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:53:
[...]
Ja, dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Japie.G schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:19:

Het idee van altijd schone flowglaasjes, de mogelijkheid om de modules ‘op de kop’ te zetten (er gaat een groep naar boven straks vanaf deze verdeler), en het feit dat ik hem voor een aantrekkelijke prijs kon kopen gaven de doorslag. Tevens is de maatvoering verder identiek aan wat er nu zit. Dus het ombouwen zou relatief makkelijk moeten gaan. Mijn warmtemeter is ook binnen. Het wachten is nu nog op wat randzaken en dan kan ik mijn systeem van nieuwe verdeler, geïsoleerde leidingen en warmtemeter voorzien. Hopelijk haal ik en persant ook nog wat flow winst. Het plan is dit zaakje klaar te hebben voor aankomend stookseizoen zodat ik met alle hier opgedane kennis goed kan gaan experimenteren en meten aan mijn daikin-intergas systeem. Ben benieuwd.
Lijkt wel een beetje op die van Therminon: https://vloerverwarming.nl/product/composite-industrie/

Die eerder gelinkte van Comap https://www.comap.be/nl/c...n/kunststof-verdeler-9000 heeft wel het voordeel dat je groepen erbij kunt plaatsen of eraf kunt halen zonder dat je de draadeinden hoeft te vervangen.

Even aangenomen dat kunststof de voorkeur heeft heb je ook nog deze: https://www.magnumheating...265-magnum+kunststof+open

Ik moet ook nog een verdeler kopen. Ik vind het maar dure dingen, voor wat het is (een aantal verbonden Euroconus-aansluitingen met thermostaatkraantjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
TimoDimo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:10:
[...]

Lijkt wel een beetje op die van Therminon: https://vloerverwarming.nl/product/composite-industrie/

Die eerder gelinkte van Comap https://www.comap.be/nl/c...n/kunststof-verdeler-9000 heeft wel het voordeel dat je groepen erbij kunt plaatsen of eraf kunt halen zonder dat je de draadeinden hoeft te vervangen.

Even aangenomen dat kunststof de voorkeur heeft heb je ook nog deze: https://www.magnumheating...265-magnum+kunststof+open

Ik moet ook nog een verdeler kopen. Ik vind het maar dure dingen, voor wat het is (een aantal verbonden Euroconus-aansluitingen met thermostaatkraantjes).
Stuk goedkoper uit RVS.
Was hier al eens eerder geplaatst:
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Poeh dat kost minder dan de helft. :)

Bedankt ik ga het overwegen. Had me eigenlijk al neergelegd bij 400-500 euro voor een 7-groeps.

Oventrop is zelfs een best goed merk toch?

Zelfs flowmeters erop. Alleen geen ontluchters, thermometers en kogelkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
TimoDimo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Bedankt ik ga het overwegen. Had me eigenlijk al neergelegd bij 400-500 euro voor een 7-groeps.

Volgens mij zijn deze zelfs nog een tikje goedkoper:
https://www.heima24.de/in...eizung-verteiler/heima24/
https://www.pumpendiscoun...h626-Flaechenheizung.html

Geen idee van kwaliteit, dus daar zullen anderen over moeten oordelen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 05-08-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:05
TimoDimo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Zo duur hoeft kunststof niet te zijn. Hier heb je er een voor €245. Ik heb zelf een 10-groeps versie vorig jaar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Ik zie die verdelers bijna allemaal met connectors links kun je dat zo ombouwen naar rechts of zijn dat compleet andere sets?

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6tkFUWK.jpg
Nu nog een installateur vinden

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 05-08-2020 20:52 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

burnerchief schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:47:
Ik zie die verdelers bijna allemaal met connectors links kun je dat zo ombouwen naar rechts of zijn dat compleet andere sets?
Das de vraag waar ik mee begon :-) Bij de meeste verdelers is dat gewoon wisselbaar was t antwoord!
Sweet😎. Uit Spanje?

[ Voor 25% gewijzigd door Japie.G op 05-08-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Yup

[ Voor 31% gewijzigd door Maikie18 op 05-08-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Laatst online: 11:52

DJT

Hier heb ik kunststof verdelers van Uponor gekozen, da's een modulair systeem. Ik heb 2x 4 groepen en 2x 8 groepen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Deze is wel interessant dus

https://www.ebay.com/itm/...79313338?var=493689433534

Bericht gehad van verkoper kan omgebouwd van links naar rechts :)

[ Voor 18% gewijzigd door burnerchief op 06-08-2020 19:53 . Reden: Xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Vraagje voor de kenners:
Bij de binnenunit staat het expansie vat volgens de handleiding op 1 bar. Nergens lees ik dat dit situatie afhankelijk is, maar volgens mij is dit niets anders dan een los expansie vat, waarbij ik hem bij mijn situatie terug moet brengen naar 0,5bar.

Iemand daar bevestiging op wellicht?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Weer een aantal nieuwe verdelers om te kiezen... jullie maken het er niet makkelijker op. ;)
doek55 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Zo duur hoeft kunststof niet te zijn. Hier heb je er een voor €245. Ik heb zelf een 10-groeps versie vorig jaar geplaatst.
Top Flow, nooit van gehoord. Vreemd dat ze op hun website niet eens de specificaties van de pomploze verdelers hebben staan. Duidelijk een budget-merk dus?
DJT schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:20:
Hier heb ik kunststof verdelers van Uponor gekozen, da's een modulair systeem. Ik heb 2x 4 groepen en 2x 8 groepen in huis.
Die is ook interessant. 6-groeps voor 204 euro. Maar daarmee ben je er nog niet volgens mij toch? Deze heb je ook nog nodig: https://www.vakhandeljans...r-bevestigingsset-1009209

Wel vreemd dat er weinig te vinden is over het systeem. Hebben ze geen documentje waar alles netjes in omschreven staat, zoals bij Variotherm?

Er staat bijv. niet eens bij wat de aansluitmaat is (WP-zijdig).
Het wordt steeds goedkoper waar iedereen mee komt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:05
TimoDimo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:23:
Weer een aantal nieuwe verdelers om te kiezen... jullie maken het er niet makkelijker op. ;)

[...]

Top Flow, nooit van gehoord. Vreemd dat ze op hun website niet eens de specificaties van de pomploze verdelers hebben staan. Duidelijk een budget-merk dus?

[...]

Die is ook interessant. 6-groeps voor 204 euro. Maar daarmee ben je er nog niet volgens mij toch? Deze heb je ook nog nodig: https://www.vakhandeljans...r-bevestigingsset-1009209

Wel vreemd dat er weinig te vinden is over het systeem. Hebben ze geen documentje waar alles netjes in omschreven staat, zoals bij Variotherm?

[...]

Het wordt steeds goedkoper waar iedereen mee komt. :D
Op de website van cv-compleet staan wel specificaties. Bij mij zat alles er bij, zelfs de koppelingen voor de vloerverwarming slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

TimoDimo schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:23:

Da's 1" binnenmaat, voor mij ook een reden om deze te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
DJT schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:03:
[...]

Da's 1" binnenmaat, voor mij ook een reden om deze te nemen.
Ik lees op die pagina van de verdeler een aanvoer en retour 3/4 euroconus, geen 1" of 4/4.
Welk nut heeft dan een 1" aansluitset?

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 06-08-2020 13:12 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-10 14:21
Robindd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:35:
Vraagje voor de kenners:
Bij de binnenunit staat het expansie vat volgens de handleiding op 1 bar. Nergens lees ik dat dit situatie afhankelijk is, maar volgens mij is dit niets anders dan een los expansie vat, waarbij ik hem bij mijn situatie terug moet brengen naar 0,5bar.

Iemand daar bevestiging op wellicht?
Waarom zou je hem terugbrengen naar 0,5bar?
Tegenwoordig worden ze met 1bar voordruk geleverd zodat het membraam langer mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
sjimmie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Ik lees op die pagina van de verdeler een aanvoer en retour 3/4 euroconus, geen 1" of 4/4.
Welk nut heeft dan een 1" aansluitset?
DAt zijn 2 verschillende zaken: de aansluitset is om de verdeler aan de aanvoer en afvoer te koppelen, en de 3/4 Euroconus is een standaardmaat voor de vloer slangen, die meestal 18, 16 of 14 mm uitwendig zijn.
En dat zijn er dan een aantal, dus die grote in- en uitlaat is dus hard nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT

DJT

Precies, de 3/4" (19mm) is de binnenmaat van de aansluitingen voor je VV buis, ik heb er 17mm buis op zitten. De aanvoer en afvoer van je water is 1" (25mmm) binnenmaat. Aangezien al het water voor je verdeler daar doorheen moet kan je die het beste zo groot mogelijk houden. Bij mij zit er 32mm Uponor voor, via een verloop en kogelkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
VIPmaster schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Waarom zou je hem terugbrengen naar 0,5bar?
Tegenwoordig worden ze met 1bar voordruk geleverd zodat het membraam langer mee gaat.
Nooit van gehoord, maar helemaal prima als dat zo is. Dan laat ik dat lekker zo :)

Dan nog 1 vraagje. Toevallig lekte de koppeling op de drukverschil bypass beneden en haalde ik hem even open net. Voor CV ketels is de vaak benodigd geloof ik voor als alle groepen ineens dicht lopen. Hoe werkt dat met een WP? Is dat nog nodig?
Tevens zit er nog een klep beneden die aangestuurd wordt door de thermostaat beneden. Boven zal alles mee gaan draaien met beneden (ben er ook nog niet uit hoe ik de koeling mee laat draaien. Truucje kan zijn om de thermostaten gewoon omhoog te draaien zodat de groepen open gaan.

Moet de klep beneden er nog wel tussen blijven? Of kan die geen kwaad?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als alles dicht kan lopen,zou ik die klep maar lekkr laten zitten, maar alles dicht laten lopen : dat ligt er aan hoe je dat met de wp gaat doen; je zou de groep met de grootste warmte vraag altijd open kunnen laten, als je die ruimte met thermostaat, de wp laat aanslaan
Maar nogmaals, het ligt er aan hoe je het op gaat zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Ik weet niet goed hoe het werkt als je het Daikin paneel als thermostaat gebruikt maar als ik je verhaal goed lees zet hij de warmtepomp gewoon uit op een gegeven moment wat niet echt handig is. Zoiets had ik dus ook in een vergelijkbare vorm. Maar net ietsje anders.

Mijn installateur heeft mijn Daikin (geen hybrid) aangesloten met een regelklep tussen de wp en de cv. Die werd door een Honeywell kamerthermostaat gestuurd, deze schakelde best vaak, tot 6x per uur. Elke keer weer moest de warmtepomp weer vol aan de bak. Hij stond ingesteld op een vaste dT in combinatie met een WAR (dus variabele pompsnelheden) maar het energieverbruik was gewoon te hoog omdat hij de tijd niet kreeg om een gunstige dT te krijgen.
Dat vond ik maar niks.

Ik heb uiteindelijk de Honeywell op een erg hoge waarde gezet zodat de klep open bleef staan.
Omdat het dan te warm werd moest ik de stooklijn (WAR) aanpassen. Dit heeft maanden geduurd maar nu werkt het fantastisch. Nu draait hij uren aan één stuk op zeer laag verbruik omdat hij de dT gewoon kan vasthouden. Enige wat ik eventueel nog wil veranderen is de setting aanzetten dat hij de kamertemperatuur gaat gebruiken als input om de WAR enkele graden in temperatuur te kunnen beïnvloeden. Dit is alleen iets meer werk omdat je de kamertermostaat (de Honeywell) niet rechtstreeks mag aansluiten op de daarvoor bedoelde terminals van de Daikin (want 230V).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Naalroc schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:41:
Als alles dicht kan lopen,zou ik die klep maar lekkr laten zitten, maar alles dicht laten lopen : dat ligt er aan hoe je dat met de wp gaat doen; je zou de groep met de grootste warmte vraag altijd open kunnen laten, als je die ruimte met thermostaat, de wp laat aanslaan
Maar nogmaals, het ligt er aan hoe je het op gaat zetten.
Dat zou de bedoeling zijn, en dan kan de klep er beter uit denk ik. Hoe het nu is:
Beneden alles op 1 thermostaat die met klep de gehele verdeler open zet.
Boven is alles na geregeld, 3 slaapkamers en de badkamer (radiator design, en vloer).

De naregeling wil ik niet op de WP aansluiten, maar gewoon de groepen individueel laten regelen. Voor verwarmen betekend dat in de praktijk dat de badkamer alleen mee draait. Mee met de beneden verdieping in dat geval.

Koelen is natuurlijk een wat ander verhaal. Daar zal ik de slaapkamers handmatig nog hoog moeten zetten voor de trigger om de groep te openen. Moet dat nog bedenken hoe ik dat ga doen.

Maar de conclusie is, de klep zou er tussenuit kunnen begrijp ik op deze manier.

Zit er normaal nog wel de drukverschil bypass in? Of wordt die er ook uit gehaald samen met de klep in dit geval? Er kan natuurlijk geen klep meer dicht lopen wat het drukverschil geeft...

PS: alles zit op 1 hoofdleiding aangesloten nu. Beide verdelers worden gevoed door 1 open leiding. (Op de klep na dan).

[ Voor 4% gewijzigd door Robindd op 06-08-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBwVuuAmiD1VCeFLq6F-prZAT4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bw4E0R8wWtqhH5PpB1NAng2M.jpg?f=user_large

Zo gezegd zo gedaan haha.. volgens mij stond die drukverschil bypass ook std licht open, geen idee of dat hoort, maar lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-10 14:21
Robindd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Dat zou de bedoeling zijn, en dan kan de klep er beter uit denk ik. Hoe het nu is:
Beneden alles op 1 thermostaat die met klep de gehele verdeler open zet.
Boven is alles na geregeld, 3 slaapkamers en de badkamer (radiator design, en vloer).

De naregeling wil ik niet op de WP aansluiten, maar gewoon de groepen individueel laten regelen. Voor verwarmen betekend dat in de praktijk dat de badkamer alleen mee draait. Mee met de beneden verdieping in dat geval.

Koelen is natuurlijk een wat ander verhaal. Daar zal ik de slaapkamers handmatig nog hoog moeten zetten voor de trigger om de groep te openen. Moet dat nog bedenken hoe ik dat ga doen.

Maar de conclusie is, de klep zou er tussenuit kunnen begrijp ik op deze manier.

Zit er normaal nog wel de drukverschil bypass in? Of wordt die er ook uit gehaald samen met de klep in dit geval? Er kan natuurlijk geen klep meer dicht lopen wat het drukverschil geeft...

PS: alles zit op 1 hoofdleiding aangesloten nu. Beide verdelers worden gevoed door 1 open leiding. (Op de klep na dan).
Als ik het zo lees gok ik dat je ketel weersafhankelijk stookt.
Houd in dat de ketel aan de hand van de buitentemperatuur bepaald wat de aanvoer temperatuur is en dit altijd rond pompt.
De bypass zorgt er voor dat als de klep dicht loopt en je verder geen radiator meer open hebt staan er wel water rond gepompt kan worden, anders gaat de pomp stuk.

Als je de klep met bypass er uit haalt moet je er wel voor zorgen dat de ketel aangaat wanneer de thermostaat vraagt anders blijft je ketel de vloer verwarmen en word het lekker warm in huis :+

Wat dat ook niet meer kan als je de klep verwijderd is beneden de verwarming uit en boven de radiatoren aan.
Iets om rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
VIPmaster schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:10:
[...]

Als ik het zo lees gok ik dat je ketel weersafhankelijk stookt.
Houd in dat de ketel aan de hand van de buitentemperatuur bepaald wat de aanvoer temperatuur is en dit altijd rond pompt.
De bypass zorgt er voor dat als de klep dicht loopt en je verder geen radiator meer open hebt staan er wel water rond gepompt kan worden, anders gaat de pomp stuk.

Als je de klep met bypass er uit haalt moet je er wel voor zorgen dat de ketel aangaat wanneer de thermostaat vraagt anders blijft je ketel de vloer verwarmen en word het lekker warm in huis :+

Wat dat ook niet meer kan als je de klep verwijderd is beneden de verwarming uit en boven de radiatoren aan.
Iets om rekening mee te houden
Duidelijk, het meeste had ik al in mijn hoofd inderdaad.
Er wordt niet weersafhankelijk gestookt. De klep die beneden open en dicht doet wordt direct door de thermostaat gestuurd. De ketel reageert daar vervolgens op. Wellicht ging de ketel eerder pompen dan dat de klep open ging en gaf dat storing zonder die bypass. Die gaat namelijk open in zo’n 16sec volgens het plaatje.

Boven hebben we volledig vloerverwarming en 1 design radiator, wat allen eigenlijk nooit aan staat. Mocht het nodig zijn kan het mee draaien wanneer de warmtepomp beneden aan het verwarmen is. Een snel systeem is het sowieso niet natuurlijk.

Alleen koelen moet ik nog wat voor verzinnen. Heeft iemand daar nog redelijk geprijsd goede suggesties voor?
Handmatig alle thermostaten boven op een hogere temperatuur zetten dan dat het momenteel is kan, maar is niet erg sjiek.
Kan natuurlijk de aansturing eens open schroeven. Wellicht een schakelaar tussen bouwen welke in de omtimmering van de verdeler kan, om zo een bypass te maken in de zomer. In de winter werkt het verder prima. Bij warmtevraag gaat de groep open op de verdeler en draaien ze mee op de hoofdleiding.

Moet de verdeler beneden tevens nog aanpassen, de garage komt er nog bij met 2 groepen, maar dat doet er verder niet toe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vandaag toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken.

Het probleem:

De Mitsu WP's van de oude generatie *HA varianten moduleren met koelen pas "normaal" terug als de Tbuiten temperaturen boven de 30/35 graden zijn.

Zie databook specs hieronder van mijn WP:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c1a4ge.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dyam8ogf02.jpg

Mijn "föhntest" vorig jaar had al aangetoond dat +30 graden echt een belangrijke parameter is om verder terug te kunnen moduleren.

Vervolgens is @Naalroc avonden met het programma "Elektrischetekenenmetdehand" bezig geweest om tot onderstaand schema te komen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5lvdic04am0r3.jpg

Ik wil dus 2 opties,
Optie 1 = via de bestaande NTC zodat ik 's winters gewoon WAR kan draaien.
Optie 2 = via een zelf gemaakte weerstand.

Met dank aan @Remco45 wist ik welke weerstand ik nodig had

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JBIsPnS1OZQyhNHQ6ybIwbLU/full.jpg

Omdat ik graag wat wil experimenteren heb ik een potmetertje gehaald die van 0 tot 10kOhm gaat, zodat ik in kan stellen wat ik wil mbv bovenstaande tabel:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kduqeqrjbj2.jpg

Vervolgens een eenvoudig schakelaartje gehaald, of optie a of optie b.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mn304t.jpg

Even in het boek opgezocht dat het om aansluit TH7 gaat, knippen, solderen, en aansluiten in een kastje welke ik toch al had om m'n 50/75/100% regeling toe te passen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3mnfzjw3wkwn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nvuon023p9si.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/v2uexnp1das.jpg

Vervolgens de potmeter ingesteld op +-3,2kOhm wat volgens de tabel zou moeten resulteren in een getal ergens tussen de 35 en 40 graden

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wslmfrrr.jpg

En voila, de WP geeft 38 graden aan :P

Toen moest ik helaas weg (prio, bierdrinken moet ook gebeuren) dus ik ga nu testen wat het gedrag is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
JIJ hebt lef getoond, en zèlf gesoldeerd _/-\o_
Die verbindingen worden natuurlijk nog wel goed geïsoleerd denk ik, als je weer nuchter bent ;)
Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:35:
JIJ hebt lef getoond, en zèlf gesoldeerd _/-\o_
Die verbindingen worden natuurlijk nog wel goed geïsoleerd denk ik, als je weer nuchter bent ;)
Ben benieuwd naar je ervaringen!
Hoho, was ik vergeten te vertellen, het solderen heb ik over gelaten aan iemand anders :P

Na de tijd inderdaad alles netjes voorzien van krimpkousen etc. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
Grolsch schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:25:
Vandaag toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken.

Het probleem:

De Mitsu WP's van de oude generatie *HA varianten moduleren met koelen pas "normaal" terug als de Tbuiten temperaturen boven de 30/35 graden zijn.

Zie databook specs hieronder van mijn WP:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mijn "föhntest" vorig jaar had al aangetoond dat +30 graden echt een belangrijke parameter is om verder terug te kunnen moduleren.

Vervolgens is @Naalroc avonden met het programma "Elektrischetekenenmetdehand" bezig geweest om tot onderstaand schema te komen.

[Afbeelding]

Ik wil dus 2 opties,
Optie 1 = via de bestaande NTC zodat ik 's winters gewoon WAR kan draaien.
Optie 2 = via een zelf gemaakte weerstand.

Met dank aan @Remco45 wist ik welke weerstand ik nodig had

[Afbeelding]

Omdat ik graag wat wil experimenteren heb ik een potmetertje gehaald die van 0 tot 10kOhm gaat, zodat ik in kan stellen wat ik wil mbv bovenstaande tabel:

[Afbeelding]

Vervolgens een eenvoudig schakelaartje gehaald, of optie a of optie b.

[Afbeelding]

Even in het boek opgezocht dat het om aansluit TH7 gaat, knippen, solderen, en aansluiten in een kastje welke ik toch al had om m'n 50/75/100% regeling toe te passen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens de potmeter ingesteld op +-3,2kOhm wat volgens de tabel zou moeten resulteren in een getal ergens tussen de 35 en 40 graden

[Afbeelding]

En voila, de WP geeft 38 graden aan :P

Toen moest ik helaas weg (prio, bierdrinken moet ook gebeuren) dus ik ga nu testen wat het gedrag is :P
idealiter had diegene die ging solderen meteen een stukje krimkous er overheen gedaan zodat het nu geisoleerd was. wat je nu nog kan doen is ff wat tape er omheen draaien maar is iets minder fraai. Fotos zien er netjes uit. ben zelf ook fan van hager spul en fluke dus helemaal mijn straatje :)

misschine beetje mosterd na de maaltijd: had je niet beter een ptc (of ntc weet niet hoe regeling werkt) in serie kunnen zetten die ineens rond 20-25 graden er hoge weerstand krijgt zodat hij in wintertijd eigenlijk (nagenoeg) niks doet en in zomertijd "automatisch" zorgt voor veel te hoge temperatuur.

In die situatie hoef je ook geen schakelaar meer om te zetten.

Maar anyhow mooie oplossing! _/-\o_

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +6 Henk 'm!
En de test is geslaagd :P

Voor de test Ta op 17 graden gezet (wat normaal gesproken binnen 10 minuten pendelen betekent met Tbuiten temperaturen <30 graden.

Het is nu 25 graden in Twente.

Je ziet hem tot 21.55 pendelen, en om 21.55 heb ik de schakelaar omgezet :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tzvygjzbe6.jpg

Update 22.40, hij zakt zelfs naar 664Watt, zo laag heb ik mijn Mitsu nog nooit zien gaan volgens mij :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hinc6i.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 06-08-2020 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:30:
En de test is geslaagd :P

Voor de test Ta op 17 graden gezet (wat normaal gesproken binnen 10 minuten pendelen betekent met Tbuiten temperaturen <30 graden.

Het is nu 25 graden in Twente.
_/-\o_
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu heb ik alleen jouw weerstand niet gebruikt.... wil je hem terug? >:) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:22
Mijn experiment is uitgedraaid op een weerstand van 4,125 kohm parallel over de sensor te zetten waarbij de temperatuur + 15 graden werd. Ik moet hiervoor echter in mei en september handmatig de weerstand bevestigen. Ik heb daarom nu de temp. sensor losgemaakt en bovenop de wp bevestigd waardoor hij vanaf 13h in de zon staat en dat zorgt er ook voor dat ik snel boven de 30 graden zit. Mijn wp staat op het platte dak van de garage dus wel makkelijk bereikbaar maar helaas geen schakelaar of regelbare weerstand.
Last but not least, mijn wp krijg ik niet op 75% geschakeld, wel 50 of 100% en ik heb alles al geprobeerd en ok de moed al opgegeven.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:22
develdonk schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:29:
[...]

idealiter had diegene die ging solderen meteen een stukje krimkous er overheen gedaan zodat het nu geisoleerd was. wat je nu nog kan doen is ff wat tape er omheen draaien maar is iets minder fraai. Fotos zien er netjes uit. ben zelf ook fan van hager spul en fluke dus helemaal mijn straatje :)

misschine beetje mosterd na de maaltijd: had je niet beter een ptc (of ntc weet niet hoe regeling werkt) in serie kunnen zetten die ineens rond 20-25 graden er hoge weerstand krijgt zodat hij in wintertijd eigenlijk (nagenoeg) niks doet en in zomertijd "automatisch" zorgt voor veel te hoge temperatuur.

In die situatie hoef je ook geen schakelaar meer om te zetten.

Maar anyhow mooie oplossing! _/-\o_
Dit is wellicht nog een oplossing voor mij maar wat heb ik ervoor nodig en hoe sluit ik het aan. Ik soldeer overigens zelf >:) .

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Zo, de SW75YAA aangesloten nu en operationeel. Ten minste, heftig aan het stoeien met de instellingen.

Momenteel uiteraard voor koelen.
Ik had hem op 17 gezet en daarna op 18. Beide verdiepingen open. Draaide allemaal goed, hij er dan ineens mee stopt. Tr was nog 21, Ta was 17, was op dat moment zelf nog aan het kijken.

Doe ik wat verkeerd? Hij lijkt zijn vermogen nog wel kwijt te kunnen met een delta T van 4 graden dacht ik?

Sorry, ben er nog erg nieuw mee, en zal wellicht nog wat start-up vragen stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:55:
Zo, de SW75YAA aangesloten nu en operationeel. Ten minste, heftig aan het stoeien met de instellingen.

Momenteel uiteraard voor koelen.
Ik had hem op 17 gezet en daarna op 18. Beide verdiepingen open. Draaide allemaal goed, hij er dan ineens mee stopt. Tr was nog 21, Ta was 17, was op dat moment zelf nog aan het kijken.

Doe ik wat verkeerd? Hij lijkt zijn vermogen nog wel kwijt te kunnen met een delta T van 4 graden dacht ik?

Sorry, ben er nog erg nieuw mee, en zal wellicht nog wat start-up vragen stellen :)
Als setpoint 18 is en ta is 17 is hij aan het pendelen omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan.

Het faken van de Tbuiten sensor zoals ik gisteren omschreven heb heeft voor jou niet zoveel nut, zie onderstaande tabel:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y82bbiy4jm64n.jpg

Hij gaat al terug naar 2,6KW Thermisch bij een Tbuiten temp van 20 ~ 25 graden.

Wat is je flow, en hoeveel m2 vloerverwarming heb je :?

Met koelen Ta 17, Tr 20, ruimtetemperatuur 22 graden doet je vloer (16x2 buis, hoh 100mm) zo'n 15W/m2.

Om je minimale vermogen kwijt te raken (3,5KW) heb je dus minimaal 233m2 vloerverwarming nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 07-08-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Als setpoint 18 is en ta is 17 is hij aan het pendelen omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan.

Het faken van de Tbuiten sensor zoals ik gisteren omschreven heb heeft voor jou niet zoveel nu, zie onderstaande tabel:

[Afbeelding]

Met koelen Ta 17, Tr 20, ruimtetemperatuur 22 graden doet je vloer (16x2 buis, hoh 100mm) zo'n 15W/m2.

Om je minimale vermogen kwijt te raken (3,5KW) heb je dus minimaal 233m2 vloerverwarming nodig.
Ik duik er straks even in, moet nu even weg. Bedankt alvast Grolsch!
Dat oppervlakte ga ik lang niet redden.. moet ook nog steeds buizen in de garage frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:01
Voor degene die ook koelen met hun warmtepomp:

Hoe sturen jullie aan dat de warmtepomp gaat koelen? Ik ben opzoek naar een thermostaatklok die ook bij temperatuur x de wamtepomp kan schakelen dat hij ook gaat koelen. 1 van de weinige die ik nu kan vinden is de Nest v3 maar dan wel de Amerikaanse versie.

Ter info: Ik heb een atlantic alfea extensa + 10 met een koelingskit.
Liefst met z-wave.

[ Voor 12% gewijzigd door Casejunkie op 07-08-2020 12:19 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:12
Ik woon een jaar in een nieuwbouwwoning en heb daar vloerverwarming laten aanleggen op begane grond inclusief garage (blok van 9 groepen) en eerste verdieping (blok van 8 groepen). Ik heb daar naregeling opzitten van Honeywell Evohome. Ik ben er afgelopen winter achter gekomen dat groepen die bijna continue geheel dicht staan (garage bijvoorbeeld) toch ietsje open blijven staan en daarmee de ruimte verwarmen. Nu ik met de hitte de koeling aanzet worden de “dichte groepen” ook iets koel. Ook te meten op de vloer met zo’n IR thermometer. Ik heb flowmeters op elke groep waar ik het niet op kan zien, dus het is niet veel. Zo blijft - in wintertijd - het boven op de slaapkamers zo tegen de 19 graden en in de garage zo'n 16. Met het dichtzetten van gehele toevoer-kraan voor het blok van boven zorgt er wel voor dat het daar verder afkoelt. Daarmee is de lek van de kranen volgens mij bewezen.

Is het normaal dat de kranen van nageregelde groepen niet 100% dichtdraaien? Of zit er iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb de Siemens REV200S, die kan je met een schakelaar op koelen zetten, en verder een volledig klok programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Casejunkie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:13:
Voor degene die ook koelen met hun warmtepomp:

Hoe sturen jullie aan dat de warmtepomp gaat koelen? Ik ben opzoek naar een thermostaatklok die ook bij temperatuur x de wamtepomp kan schakelen dat hij ook gaat koelen. 1 van de weinige die ik nu kan vinden is de Nest v3 maar dan wel de Amerikaanse versie.

Ter info: Ik heb een atlantic alfea extensa + 10 met een koelingskit.
Liefst met z-wave.
.

[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 07-08-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Het faken van de Tbuiten sensor zoals ik gisteren omschreven heb heeft voor jou niet zoveel nut, zie onderstaande tabel:

[Afbeelding]

Even tussentijdse update, ga zo naar het strand met de meisjes :)
Had de pomp op stand 3 staan kennelijk, stand 5 doet wonderen.
Volgens mij even uit mijn hoofd, amper 100m2 voorzien van vloerverwarming hier. Dus dat die het niet geheel kwijt kan, dat lijkt vast te staan. Blok koelen is dan wellicht de way to go. Ga daar later nog even over nadenken en checken wat nu de m2 exact is. Heb dat ergens berekend. HoH is ook vaak 15 hier.. nieuwbouw uit 2016, wel met ventilatie type C. Scheelt nog wat in de afgifte denk ik.

Hij draait nu overigens sinds 11:50 met Ta 16, Tr 19, Truimte 25. Tr is wel laag al sinds ik begon, dus zal wel weer gaan pendelen straks. Met ook niet te laag gaan natuurlijk mbt het dauwpunt.

Kan ik de flow opvragen via “informatie werking”, of nog makkelijker ergens?
De kamstrup verteld mij 1094L/hr - 18ltr/min.

Krijg een Procon binnen binnenkort. Dan nog eens vogelen wat ik ga gebruiken om dat allemaal inzichtelijk te maken. Jij gebruik Node red toch @Grolsch ? Dat ziet er erg handig uit. Ben niet geheel onhandig en mijn achterbuurman is programmeur, dus moet daar wel uit komen tzt denk ik :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robindd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Even tussentijdse update, ga zo naar het strand met de meisjes :)
Ik hoorde net op het journaal in de auto dat dit niet verstandig is, alle stranden liggen vol :P Dus zwembad in de tuin, en experimenteren met de WP en koelen :P
Had de pomp op stand 3 staan kennelijk, stand 5 doet wonderen.
Volgens mij even uit mijn hoofd, amper 100m2 voorzien van vloerverwarming hier. Dus dat die het niet geheel kwijt kan, dat lijkt vast te staan. Blok koelen is dan wellicht de way to go. Ga daar later nog even over nadenken en checken wat nu de m2 exact is. Heb dat ergens berekend. HoH is ook vaak 15 hier.. nieuwbouw uit 2016, wel met ventilatie type C. Scheelt nog wat in de afgifte denk ik.

Hij draait nu overigens sinds 11:50 met Ta 16, Tr 19, Truimte 25. Tr is wel laag al sinds ik begon, dus zal wel weer gaan pendelen straks. Met ook niet te laag gaan natuurlijk mbt het dauwpunt.

Kan ik de flow opvragen via “informatie werking”, of nog makkelijker ergens?
De kamstrup verteld mij 1094L/hr - 18ltr/min.
Met informatie werking code 0540 kun je de flow volgens Mitsu opvragen, maar als je kamstrup 18 ltr/minuut zegt geloof ik dat :P

Met Ta 16, Tr 19 en flow van 18 ltr minuut zit je op 3,78KW thermisch, je WP kan terug tot 3,5 ~ 3,3 bij Tbuiten 35, dus daar zit je niet ver vanaf.

Met Ta 16, Tr 19, Truimte 25 graden v.v. h.o.h. 15CM koel je met 30W/m2, dus kun je bij 100m2 3KW kwijt thermisch.

Dus als je pendelen wilt voorkomen met 100m2 en 3,5KW minimaal moet je 35W per m2 kwijt zien te raken.

Bij Ta 15, Tr 18 zit je daar bijna op (34W/m2) maar wel kans op condens.
Krijg een Procon binnen binnenkort. Dan nog eens vogelen wat ik ga gebruiken om dat allemaal inzichtelijk te maken. Jij gebruik Node red toch @Grolsch ? Dat ziet er erg handig uit. Ben niet geheel onhandig en mijn achterbuurman is programmeur, dus moet daar wel uit komen tzt denk ik :).
Ik heb geen procon, maar gebruik wel NodeRed>Domoticz>InfluxDB>Grafana, en (met hulp van @AUijtdehaag _/-\o_ ) werkt dat als een zonnetje.

Ik ben wel blij mij mij Tbuiten modificatie, de WP zoemt al aan 1 stuk sinds 10.00, nu ff SWW maken :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5g8iz05dx1u.jpg

De COP is ook best aardig :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yg3izll2h.jpg

De echte buitentemperatuur is ondertussen 32,7, binnen zo tussen de 22 en 23 graden, heerlijk 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xma46dp6.jpg

Bij een RV van 58% en ruimtetemperatuur van 23 graden is het dauwpunt 14,3 graden, Tr uit de vloer is zo'n 19,7 graden, dus geen centje pijn >:)

Ik heb nu eerst ingezet op een Ta van 16 en dan koelen vanaf 10.00 tot 20.00, eens kijken hoe dat verloopt.

Dan kan ik toch zo'n 10 uur - 1 uur SWW = 9 uur koelen met 4,5KW, dus 40,5KW per dag. Dat is aardig wat voor vloerverwarming/koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Hier is een strandje langs het riviertje de Merwede, moeten we vanaf de parkeerplaats 5/10min lopen door een weiland, maar dat maakt het zo dat het eergisteren super rustig was iig. Straks eens zien...
Ik zou graag willen pielen met de WP, maar ben in de minderheid. 1 man vs 3 vrouwen .....

Vanavond weer verder.
De kamstrup geeft -3,6kW aan, en neem aan dat dat de koel afgifte is dan. Dacht eigenlijk dat de kamstrup geen koeling aan gaf, en dat dat alleen uit te lezen was.
Anyhow, tegelijk geeft Youless 0,66kWe aan stabiel. Dat is ook een redelijk fantastische COP dacht ik zo! (Als dat klopt).

Per eind deze maand nieuw energiecontract, en lever vreselijk veel terug nu a 6 cent, dus maak me niet druk :)). Heb pas 9600WP neer gelegd. Daken zijn vol :)

Bizar eigenlijk, de mitsu geeft mij terug 11L/min? met die code, staat ook in het inbedrijfstel overzicht. Kamstrup zegt 1100ltr/uur wat 18,2l/min is. Dat is een mega verschil..

[ Voor 10% gewijzigd door Robindd op 07-08-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Grolsch schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Ik hoorde net op het journaal in de auto dat dit niet verstandig is, alle stranden liggen vol :P Dus zwembad in de tuin, en experimenteren met de WP en koelen :P

[...]

Met informatie werking code 0540 kun je de flow volgens Mitsu opvragen, maar als je kamstrup 18 ltr/minuut zegt geloof ik dat :P

Met Ta 16, Tr 19 en flow van 18 ltr minuut zit je op 3,78KW thermisch, je WP kan terug tot 3,5 ~ 3,3 bij Tbuiten 35, dus daar zit je niet ver vanaf.

Met Ta 16, Tr 19, Truimte 25 graden v.v. h.o.h. 15CM koel je met 30W/m2, dus kun je bij 100m2 3KW kwijt thermisch.

Dus als je pendelen wilt voorkomen met 100m2 en 3,5KW minimaal moet je 35W per m2 kwijt zien te raken.

Bij Ta 15, Tr 18 zit je daar bijna op (34W/m2) maar wel kans op condens.

[...]

Ik heb geen procon, maar gebruik wel NodeRed>Domoticz>InfluxDB>Grafana, en (met hulp van @AUijtdehaag _/-\o_ ) werkt dat als een zonnetje.

Ik ben wel blij mij mij Tbuiten modificatie, de WP zoemt al aan 1 stuk sinds 10.00, nu ff SWW maken :P

[Afbeelding]

De COP is ook best aardig :P

[Afbeelding]

De echte buitentemperatuur is ondertussen 32,7, binnen zo tussen de 22 en 23 graden, heerlijk 8)

[Afbeelding]

Bij een RV van 58% en ruimtetemperatuur van 23 graden is het dauwpunt 14,3 graden, Tr uit de vloer is zo'n 19,7 graden, dus geen centje pijn >:)

Ik heb nu eerst ingezet op een Ta van 16 en dan koelen vanaf 10.00 tot 20.00, eens kijken hoe dat verloopt.

Dan kan ik toch zo'n 10 uur - 1 uur SWW = 9 uur koelen met 4,5KW, dus 40,5KW per dag. Dat is aardig wat voor vloerverwarming/koeling.
Mooi dat het gelukt is. Maar ben je er al achter waarom Mitubishi deze begrenzing bij lagere temperaturen zo ingesteld heeft? Gaat de COP dan omlaag? Als ik het goed begrijp zit er in ieder geval volgens Oxellaar geen nadeel aan (of gevaar in) het verder terug kunnen moduleren:
Oxellaar schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 23:10:
@Grolsch in koelbedrijf, bij hoge temperaturen buiten is de druk in de condensor vanzelf al hoger, dit hoeft de compressor dus niet te doen. Want druk is temperatuur.
Hij moet dus wel lager gaan draaien, om een onnodig hoge druk te voorkomen.

In verwarming bij hoge temperaturen buiten zal de compressor begrensd worden om een te hoog vermogen te voorkomen.

En omgekeerd bij extreme lage buitentemperatuur, zal er extra Hz worden vrijgegeven om het drukverschil tussen binnen en buiten te overwinnen.

En omdat de massastroom aan koudemiddel zo laag is, bij bijvoorbeeld -15, valt de koeling van de compressor bijna volledig weg. Want om 2 bar, naar 32 bar koudemiddel op te voeren, is enorm veel power nodig.
Daarom heeft jouw compressor Zubadan techniek, vloeibaar koudemiddel injectie in de scroll van de compressor.
Die inspuiting geeft faseovergang, van vloeibaar naar gas, dat geeft veel koeling en verhoogt de massastroom.
Het rendement is misschien niet meer zo geweldig, maar je zit iig warm ;)

Bij koelen kan je zoiets niet toepassen, de massastroom moet juist omlaag, daarom gaat de frequentie omlaag bij hoge buitentemperatuur.

Oxellaar kruipt onder de dekens, het is 22c op de slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 14:25
Aziraphale schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:17:
Weet iemand toevallig wat P71 en P72 (hysterese koeling) precies doen op de Elga? Ik probeer wat langere runs te krijgen en deze parameters en de koellijn zijn eigenlijk de enige waar ik mee kan spelen.
Volgens de Elga handleiding is het dit:
P71: Koelen wordt ingeschakeld wanneer de watertemperatuur meer dan deze waarde boven de gewenste watertemperatuur komt (standaard waarde 3,0, instelbaar van 1-5)
P72: Koelen wordt uitgeschakeld wanneer de watertemperatuur meer dan deze waarde onder de gewenste watertemperatuur komt (standaard waarde 1,0, instelbaar van 1-3)

Wil je dus langere runs, dan kun je het zo instellen:
P71: 5
P72: 3

Nadeel is wel dat hij dan verder onder de ingestelde (berekende) aanvoertemperatuur komt van het water en de watertemperatuur ook meer rond deze gewenste aanvoertemperatuur zal gaan schommelen, namelijk +5 en - 3 oC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Als ik nu de warmtepomp aanzet om de boiler extra te verwarmen, gaat de unit buiten koude lucht blazen. Hoe zonde is dat.

Ik zou eigenlijk een big ass slang moeten bouwen en de koude lucht naar de slaapkamer dirigeren 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:00
Beginner schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Volgens de Elga handleiding is het dit:
P71: Koelen wordt ingeschakeld wanneer de watertemperatuur meer dan deze waarde boven de gewenste watertemperatuur komt (standaard waarde 3,0, instelbaar van 1-5)
P72: Koelen wordt uitgeschakeld wanneer de watertemperatuur meer dan deze waarde onder de gewenste watertemperatuur komt (standaard waarde 1,0, instelbaar van 1-3)

Wil je dus langere runs, dan kun je het zo instellen:
P71: 5
P72: 3

Nadeel is wel dat hij dan verder onder de ingestelde (berekende) aanvoertemperatuur komt van het water en de watertemperatuur ook meer rond deze gewenste aanvoertemperatuur zal gaan schommelen, namelijk +5 en - 3 oC.
Als ik hem zo instel als jij voorstelt, dan krijg ik geen langere runs, maar helemaal geen runs. Mijn koellijn loopt van 19-21, dus dan zou ik een Ta moeten hebben van 24-26 om de koeling te starten. Volgens mij zou ik dan eerder P71 op 1 in moeten stellen en P72 op 3, dan blijft hij doorkoelen en slaat het snelste weer aan. Of zie ik dit verkeerd?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyLrCZqXR6d_v1lkV9AI1lwvg0g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LkP7Oq58qfGlzo6e6qzq5iMt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LFb-uq72skwMvNGlj91ueVNX8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mscgaP5nSCzSfjqoEe3BzjJ9.jpg?f=user_large

@Grolsch plek voor veel meer hier! ;)
Volgens mij is dit de enige manier nog voor me om de WP een beetje in de gaten te houden, en die lijkt goed door te pruttelen samen met de airco op zolder. Krap qua afgifte, maar ik ben tot dus ver tevreden :).
Komt later nog 18m2 bij in de garage, wordt ook woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
Aziraphale schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:00:
[...]

Als ik hem zo instel als jij voorstelt, dan krijg ik geen langere runs, maar helemaal geen runs. Mijn koellijn loopt van 19-21, dus dan zou ik een Ta moeten hebben van 24-26 om de koeling te starten. Volgens mij zou ik dan eerder P71 op 1 in moeten stellen en P72 op 3, dan blijft hij doorkoelen en slaat het snelste weer aan. Of zie ik dit verkeerd?
Raar bij mij werkt het wel en zie ik ook langere runs. Misschien was het water nog niet +5 oC boven de temperatuur van de ingestelde koellijn? Die +5 C is namelijk wel heel veel.

Wat je voorstelt geeft inderdaad een diepere koeling dan de ingestelde koellijn en hij zal ook weer eerder aanslaan.

Wat ik voorstel is inderdaad, denk ik, niet ideaal. wat je eigenlijk doet is zeggen tegen je Elga: koel maar lekker ver door en als je uit gaat, blijf dan ook maar lang uit totdat het water weer goed opgewarmd is. Daarna mag je weer diep koelen.

Dit zou langere runs op moeten leveren, maar het geeft ook meer temperatuurschommelingen.

De koellijn wordt overigens gedefinieerd d.m.v. 2 punten, namelijk bij 21 oC buitentemperatuur, standaard 17 oC en bij 30 oC buitentemperatuur, standaard 21 oC. Welke buitentemperatuursensor gebruikt wordt is mij niet duidelijk, maar ik gok de temperatuursensor die op de Elga zelf zit. Als de buitentemperatuur hoger is dan 30 oC, dan wordt de koellijn rechtdoorgetrokken met dezelfde helling (lijkt mij). De helling is 0,444 en de asafsnede is 7,667. Wil je de ingestelde temperatuur van je verwarmingswater weten die de Elga gebruikt op basis van de buitentemperatuur, dan wordt dat dus de volgende vergelijking:
Koelwatertemperatuur = 0,444 * Buitentemperatuur + 7,667

Dit is wanneer je de standaard waarden voor P73 en P74 gebruikt.
Bij mij geeft hij nu een temperatuur aan van boven de 37 oC. Dat zou dus betekenen, bij standaardinstellingen, een watertemperatuur van 24 oC.

Dit even ter informatie waarom de elga misschien niet aanspringt terwijl je dit wel zou verwachten op basis van de ingestelde koellijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Beginner op 07-08-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
---last van de hitte hier, sorry ---

[ Voor 95% gewijzigd door Beginner op 07-08-2020 16:48 ]

Pagina: 1 ... 110 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.