Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.001 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:45
Beginner schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Raar bij mij werkt het wel en zie ik ook langere runs. Misschien was het water nog niet +5 oC boven de temperatuur van de ingestelde koellijn? Die +5 C is namelijk wel heel veel.

Wat je voorstelt geeft inderdaad een diepere koeling dan de ingestelde koellijn en hij zal ook weer eerder aanslaan.

Wat ik voorstel is inderdaad, denk ik, niet ideaal. wat je eigenlijk doet is zeggen tegen je Elga: koel maar lekker ver door en als je uit gaat, blijf dan ook maar lang uit totdat het water weer goed opgewarmd is. Daarna mag je weer diep koelen.

Dit zou langere runs op moeten leveren, maar het geeft ook meer temperatuurschommelingen.
Nou,waar ik tegenaan liep was dat hij met de standaardinstellingen nooit aansloeg. Ik had namelijk een Ta en Tr in rust van 21-22 en dan heb je dus al niet die 3 graden verschil tussen Ta en de koellijn die op minimaal 19 staat ivm condensatie.

Wat jij doet geeft inderdaad de grootste bandbreedte, waardoor hij lang door zal koelen en je dus lange runs krijgt. Probleem is dat dat water bij mij dus nooit 5 graden boven de koellijn komt en hij daardoor nooit gaat draaien. Het verbaast me dat dat bij jou wel het geval is. Hoe heb je de koellijn ingesteld?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 14:25
Aziraphale schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Nou,waar ik tegenaan liep was dat hij met de standaardinstellingen nooit aansloeg. Ik had namelijk een Ta en Tr in rust van 21-22 en dan heb je dus al niet die 3 graden verschil tussen Ta en de koellijn die op minimaal 19 staat ivm condensatie.

Wat jij doet geeft inderdaad de grootste bandbreedte, waardoor hij lang door zal koelen en je dus lange runs krijgt. Probleem is dat dat water bij mij dus nooit 5 graden boven de koellijn komt en hij daardoor nooit gaat draaien. Het verbaast me dat dat bij jou wel het geval is. Hoe heb je de koellijn ingesteld?
Het staat bij mij nu zo:
P71 5
P72 3
P73 16
P74 17

Ik heb de koellijn nogal laag ingesteld en de verwarmingen dicht gedraaid en alleen de vloerverwarming en de convectorput met ventilatoren bijstaan.

Ik ben zelf ook aan het kijken wat wel werkt en wat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Beginner schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Het staat bij mij nu zo:
P71 5
P72 3
P73 16
P74 17

Ik heb de koellijn nogal laag ingesteld en de verwarmingen dicht gedraaid en alleen de vloerverwarming en de convectorput met ventilatoren bijstaan.

Ik ben zelf ook aan het kijken wat wel werkt en wat niet
Daar heb je het verschil al: Als ik jouw koellijn overneem dan kan ik P71 en 72 ook zo instellen. Ik vind dat echter wat link, aangezien ik een parketvloer koel en ik condensatie dus koste wat kost wil voorkomen.

Op de groepen van de parketvloer heb ik wel een dauwpuntbeveiliging zitten, maar toch blijf ik liever aan de veilige kant en heb daarom p73 op 19 staan. Die zou eventueel nog naar 18 kunnen, dan heb ik iets meer speelruimte met p71, maar ook een iets grotere kans op condens.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
Vanwege de hoge buitentemperatuur zie ik de temperatuur die de vloer in gaat niet lager worden dan 19 oC op dit moment. Later op de dag als het buiten weer flink afgekoeld is dan wordt het water dat de vloer in gaat wel te koud en stel ik het wel weer bij. Deze instelling voor P71 en P72 was met name om te kijken of wat ik je vertelde over deze instellingen in de praktijk ook kloppen of niet. Daarnaast was ik ook zelf nieuwsgierig natuurlijk. Ik zie overigens niet bijster veel langere runs, van runs van 7 min op +- 400Watt en 2-3 minuten uit naar 12 minuten op +-420 Watt en dan 3-4 minuten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Beginner schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:14:
Vanwege de hoge buitentemperatuur zie ik de temperatuur die de vloer in gaat niet lager worden dan 19 oC op dit moment. Later op de dag als het buiten weer flink afgekoeld is dan wordt het water dat de vloer in gaat wel te koud en stel ik het wel weer bij. Deze instelling voor P71 en P72 was met name om te kijken of wat ik je vertelde over deze instellingen in de praktijk ook kloppen of niet. Daarnaast was ik ook zelf nieuwsgierig natuurlijk. Ik zie overigens niet bijster veel langere runs, van runs van 7 min op +- 400Watt en 2-3 minuten uit naar 12 minuten op +-420 Watt en dan 3-4 minuten uit.
Dan doet de mijne het nog beter wua lengte van de runs, die draait momenteel runs van zo'n 20-25 minuten op 320-350w en daartussen 10 minuten op dik 60w. :)

Maar kijkend naar je koellijn zou je verwachten dat hij altijd maximaal 17 de vloer in zou sturen omdat je dat in P74 als maximum ingesteld hebt, of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
Aziraphale schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:31:
[...]

Dan doet de mijne het nog beter wua lengte van de runs, die draait momenteel runs van zo'n 20-25 minuten op 320-350w en daartussen 10 minuten op dik 60w. :)

Maar kijkend naar je koellijn zou je verwachten dat hij altijd maximaal 17 de vloer in zou sturen omdat je dat in P74 als maximum ingesteld hebt, of vergis ik me daarin?
Elga's blijven rare beestjes :).

60Watt is ongeveer het gebruik van de interne CV waterpomp.

Nee, P74 geeft niet de nominale maximale temperatuur aan van je CV water. Omdat de Elga een lineaire koellijn gebruikt met 2 vaste punten, bij 21 oC gedefinieerd en bij 30 oC, wordt de nominale temperatuur van je CV water hoger dan de ingestelde waarde bij P74 als de gemeten buitentemperatuur hoger dan 30 oC is. Dit natuurlijk met de aanname dat je P73 niet gelijk hebt ingesteld aan de P74 :). In een eerder bericht, dat ik gewijzigd heb met een toevoeging, heb ik dit geprobeerd uit te leggen.

De buitentemperatuur is bij ons nu tegen de 40 oC. dan kom ik op een nominale CV watertemperatuur van rond de 18 oC met de huidige instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Robindd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Grolsch plek voor veel meer hier! ;)
Volgens mij is dit de enige manier nog voor me om de WP een beetje in de gaten te houden, en die lijkt goed door te pruttelen samen met de airco op zolder. Krap qua afgifte, maar ik ben tot dus ver tevreden :).
Komt later nog 18m2 bij in de garage, wordt ook woonkamer.
Wij zijn thuis gebleven bij een vriend 500 mtr verderop.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yf9tct.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 15:24
Grolsch schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:58:
[...]

[Afbeelding]
Wel 1,5 meter afstand houden ;) ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ron6363 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:13:
[...]

Wel 1,5 meter afstand houden ;) ;)
Zijn we in Twente erg goed in, kijk de cijfers van RIVM maar na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Beginner schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Elga's blijven rare beestjes :).

60Watt is ongeveer het gebruik van de interne CV waterpomp.

Nee, P74 geeft niet de nominale maximale temperatuur aan van je CV water. Omdat de Elga een lineaire koellijn gebruikt met 2 vaste punten, bij 21 oC gedefinieerd en bij 30 oC, wordt de nominale temperatuur van je CV water hoger dan de ingestelde waarde bij P74 als de gemeten buitentemperatuur hoger dan 30 oC is. Dit natuurlijk met de aanname dat je P73 niet gelijk hebt ingesteld aan de P74 :). In een eerder bericht, dat ik gewijzigd heb met een toevoeging, heb ik dit geprobeerd uit te leggen.

De buitentemperatuur is bij ons nu tegen de 40 oC. dan kom ik op een nominale CV watertemperatuur van rond de 18 oC met de huidige instellingen.
Aanpassing gelezen en je hebt natuurlijk volledig gelijk. 😊 Bij mij was hij echter bij een buitentemperatuur van 20 graden nog niet aan het koelen te slaan, tot ik met P71 ben gaan rommelen. Dat heeft mogelijk ook te maken met de regelstrategie van mijn Anna thermostaat en ik heb zelfs Techneco er bij gehad, maar pas na een suggestie van @amarkest lukte het om hem te laten koelen.

Ik gebruikte eerst ook de voeler in de buitenunit, maar heb op advies van Plugwise een externe voeler geplaatst. Die geeft een realistischer temperatuur aan dan de buitenunit, want die hangt vol in de zon en zou bij weer als dit al boven de 40 gezeten hebben. Nu komt het aardig overeen met de werkelijke temperatuur, met ongeveer 0,5 graad verschil met mijn weerstation.

Momenteel heb ik op de buitenvoeler een temperatuur van 32,9 graden, dus dan zal de Ta niet ver boven de 20 liggen. Dat is ook koud zat, want de vloer is aangenaam koel en ik hou het in de woonkamer onder de 24 en de oppervlakte van de parketvloer is 22. Je hoort mij niet klagen over vloerkoeling. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Grolsch schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:58:
[...]

[Afbeelding]
Zwaar leven! Lekker hoor!

Ps
Met een vaste aanvoer temp (al lijkt de temp die ik in stel met koelen alles behalve een vaste Ta) heb ik geen temperatuur van de kamer op het bedieningspaneel. Is dat normaal, of doe ik iets niet goed?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
Aziraphale schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:46:
[...]

Ik gebruikte eerst ook de voeler in de buitenunit, maar heb op advies van Plugwise een externe voeler geplaatst. Die geeft een realistischer temperatuur aan dan de buitenunit, want die hangt vol in de zon en zou bij weer als dit al boven de 40 gezeten hebben. Nu komt het aardig overeen met de werkelijke temperatuur, met ongeveer 0,5 graad verschil met mijn weerstation.
Ik heb ook een externe buitenvoeler. Ik denk echter dat de Elga deze niet gebruikt bij het bepalen van de CV watertemperatuur aan de hand van de koellijn. Dit omdat normale Elga's deze normaliter niet hebben. Zeker weten doe ik dat echter niet. Het staat nergens beschreven. Als de externe buitenvoeler meer meet dan 40 oC, dan geeft hij -- aan op de Honeywell. Ik denk dat mijn externe buitenvoeler toch nog in de zon hangt af en toe. De temperatuurvoeler van de Elga zelf heb ik al enige tijd in de kap aan de zijkant hangen, bovenin waar ook onderin de aan- en afvoerleidingen van de Elga lopen. In de winter geeft dit een veel betere regeling. De temperatuurvoeler van de Elga zelf wordt namelijk nog wel steeds gebruikt voor afschakeling van de Elga, voor zo ver ik het begrepen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Grolsch schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 18:27:
[...]
Zijn we in Twente erg goed in, kijk de cijfers van RIVM maar na ;)
Vermoedelijk komt dat meer door de "medicinale Grolsch" :) :9B :9B

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Remco45 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:57:
[...]

Vermoedelijk komt dat meer door de "medicinale Grolsch" :) :9B :9B
Wij "ontsmetten" zeer frequent O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:16:
[...]

Zwaar leven! Lekker hoor!

Ps
Met een vaste aanvoer temp (al lijkt de temp die ik in stel met koelen alles behalve een vaste Ta) heb ik geen temperatuur van de kamer op het bedieningspaneel. Is dat normaal, of doe ik iets niet goed?
Ik kijk met koelen helemaal niet naar de thermostaat, maar koel wat ik koelen kan tussen 10.00 en 20.00.

Vandaag bijna 10kWh verbruikt. (Incl. SWW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:56
Hier lekker warm boven, zelfs met tijdelijke mobiele airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSY6oBhvPsUF1FTBLmg7EJt0IGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sa0Bl6Y9oe6Sd0sfg93mp3Rl.png?f=fotoalbum_large

Iemand nog tips voor een installateur voor het aansluiten/in bedrijf stellen van mijn WP?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
@Grolsch @koevlaas2

Mijn huidige woning is inderdaad verkocht onder voorbehoud. >:)

De beoogde nieuwe woning zit helaas wederom aangesloten op stadsverwarming. Het is een (flinke) twee-kapper. Woonoppervlakte van 186m2, inhoud van 735m3 exclusief garage. De begane grond is voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming. Overige ruimtes verwarming dmv radiatoren. Bouwjaar is 2016. Goed geisoleerd, want EPC is gehaald zonder toepassing van een paar PV paneeltjes.

Opzet is om deze woning ook energie neutraal te maken.

Uitgangspunt is natuurlijk ideaal met vloerverwarming, tuin op zuiden en goede isolatie.

Welke WP kan tevens ook aardig goed koelen dmv vloerkoeling? Zodat er in ieder geval op de BG geen airco nodig is.. Slaapvertrekken zal toch wel uitdraaien op een fatsoenlijke airco. 300 liter boilervat is ook prettig ivm een bad.

Edit: zo'n Daikin Altherma LT3 spreekt mij wel aan! Als dat uit komt met 230 liter vat. Lees hier niemand met ervaring van dit type helaas..

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 08-08-2020 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:11
Maikie18 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:39:
Hier lekker warm boven, zelfs met tijdelijke mobiele airco.

[Afbeelding]

Iemand nog tips voor een installateur voor het aansluiten/in bedrijf stellen van mijn WP?
@koevlaas2 als die nog tijd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik denk het niet want die reageert niet op mijn berichten

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
Maikie18 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 06:45:
[...]

Je hebt een 75YAA ook dacht ik te zien?
Ik heb het uiteindelijk, op het gas gedeelte na, helemaal zelf gedaan. Mede door mensen die of geen tijd hebben, of door de belachelijke prijzen die gevraagd werden.

Maar daar moet je uiteraard wel een beetje handig voor zijn :) Kan je verder niet helpen, bij mij reageerde Marnix / koevlaas ook niet door drukte :).

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Ik kijk met koelen helemaal niet naar de thermostaat, maar koel wat ik koelen kan tussen 10.00 en 20.00.

Vandaag bijna 10kWh verbruikt. (Incl. SWW)
Tja, had het toch fijn gevonden als de huidige temp er staat, daar hij nu mijn thermostaat vervangt :)
Anyway, het werkt! De koude vloer heeft vannacht goed zijn best gedaan. Ging naar bed met 24,5; is nu 23 overal incl slaapkamers. Enigszins verbaasd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 07:18:
[...]

Tja, had het toch fijn gevonden als de huidige temp er staat, daar hij nu mijn thermostaat vervangt :)
Dat kan wel hoor, zie basisinstellingen>Temp.display

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a7vo9t89pf3p.jpg

Dan moet je het hier zien:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y9jum1da.jpg
Anyway, het werkt! De koude vloer heeft vannacht goed zijn best gedaan. Ging naar bed met 24,5; is nu 23 overal incl slaapkamers. Enigszins verbaasd :)
Hier heeft het gisteren (met dank aan m'n nieuwe sensor) ook goed gewerkt _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j37ebj3ss.jpg

Temperaturen buiten vs binnen

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mndwl5n.jpg

Buiten was gisteren de temp maximaal 33,2, binnen was de temp maximaal 23,2, dus 10 graden koeler.

Op dit moment de slaapkamers allemaal tussen de 22,4 en 23,0 graden.
Op de begane grond is de garage het koelst met 20.8, daarna woonkamer 21.4 en de keuken is het warmst met 22.0

RV binnen is 60% op dit moment.

Wat mij betreft is vloerkoeling dus wel een succes _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Robindd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 07:05:
[...]

Maar daar moet je uiteraard wel een beetje handig voor zijn :) Kan je verder niet helpen, bij mij reageerde Marnix / koevlaas ook niet door drukte :).
Altijd zo'n dooddoener, je hebt echt wel tijd om even terug te sturen dat het vanwege drukte waarschijnlijk heel lang gaat duren, dan weet je wat.
Dat niet reageren geeft alleen maar frustratie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Rol-Co schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Altijd zo'n dooddoener, je hebt echt wel tijd om even terug te sturen dat het vanwege drukte waarschijnlijk heel lang gaat duren, dan weet je wat.
Eens.. Dan weet je dat je iig op zoek moet naar wat anders, of geduld moet hebben tot x maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Dat kan wel hoor, zie basisinstellingen>Temp.display

[Afbeelding]

Dan moet je het hier zien:

[Afbeelding]

[...]

Hier heeft het gisteren (met dank aan m'n nieuwe sensor) ook goed gewerkt _/-\o_ _/-\o_

[Afbeelding]

Temperaturen buiten vs binnen

[Afbeelding]

Buiten was gisteren de temp maximaal 33,2, binnen was de temp maximaal 23,2, dus 10 graden koeler.

Op dit moment de slaapkamers allemaal tussen de 22,4 en 23,0 graden.
Op de begane grond is de garage het koelst met 20.8, daarna woonkamer 21.4 en de keuken is het warmst met 22.0

RV binnen is 60% op dit moment.

Wat mij betreft is vloerkoeling dus wel een succes _/-\o_
Lekker zeg! Hier is iets warmer nog, maar dan ook pas gisteren begonnen met koelen natuurlijk.
Problematisch wordt het pas als het gaat regenen en onweren zoals volgende week, dan is een airco toch fijner.

Uiteraard heb ik via de basis instelling de temp van de bedieningsunit aan staan, echter met koelen geen temp zichtbaar hier.. wel als ik hem op verwarmen zet, dan komt hij snel.

Lijkt wel als je op Ta stuurt, dat er dan geen kamer temp. Zichtbaar komt. Raar wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal bij die van mij zo eens checken, in melcloud zie ik de ruimte temperatuur wel, maar bij mij niet relevant, is in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:59:
Ik zal bij die van mij zo eens checken, in melcloud zie ik de ruimte temperatuur wel, maar bij mij niet relevant, is in de technische ruimte.
Ben benieuwd! In MELCloud zie ik hem ook idd!
Moet nog wat verzinnen later voor een losse thermostaat. Heb een aan/uit thermostaat, maar kreeg die niet werkend nog in het begin. Geen idee of dat mogelijk is. Zal daar later nog eens mee stoeien. Misschien ergens een instelling gemist. Toen maar snel de bediening in de woonkamer gehangen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Koelen werkt hier ook prima met de vloer.
Heb echter wel 2 fancoils meedraaien. 1 beneden en 1 op zolder.
Aangesloten op de verdeler(s).
Dat geeft toch een wat betere luchtverplaatsing.
23 - 24 graden max in huis met nog enkel glas op de bovenverdieping. :+
Slaapkamer is wel op de noordzijde... badkamer op zuid deur dicht, daar geen koeling maar wel 27 graden.

node-red dashboard (procon A1M modbus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnG47H6vwO3qOHZ3TgNLJdVhsWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4IqjS0FqCJhY1xEkumVrWmq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2020 16:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Ben benieuwd! In MELCloud zie ik hem ook idd!
Moet nog wat verzinnen later voor een losse thermostaat. Heb een aan/uit thermostaat, maar kreeg die niet werkend nog in het begin. Geen idee of dat mogelijk is. Zal daar later nog eens mee stoeien. Misschien ergens een instelling gemist. Toen maar snel de bediening in de woonkamer gehangen :)
Ik zie hem inderdaad ook niet op het display terwijl ik het wel aan heb staan in de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:11:
Koelen werkt hier ook prima met de vloer.
Heb echter wel 2 fancoils meedraaien. 1 beneden en 1 op zolder.
Aangesloten op de verdeler(s).
Dat geeft toch een wat betere luchtverplaatsing.
23 - 24 graden max in huis met nog enkel glas op de bovenverdieping. :+
Slaapkamer is wel op de noordzijde... badkamer op zuid deur dicht, daar geen koeling maar wel 27 graden.

node-red dashboard (procon A1M modbus):
[Afbeelding]
Mag ik met jou ook keer klankborden over jouw geprogrammeerde opzet? Heb het nu via WiFi aangesloten, maar heb gisteren een procon binnen gehad, en heb een kamstrup er tussen. Wil tzt kijken wat handig is en wat op gaan zetten ook.

Volgende project wordt eerst nog de DHW tank aansluiten. Heb tot aan de laatste stukjes leiding al wel kogelkranen gezet, dus die stap is niet zo groot meer :)
Grolsch schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Ik zie hem inderdaad ook niet op het display terwijl ik het wel aan heb staan in de settings.
Komt toch door de modus dan. Naja, thanks! Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robindd
Ja dat kan hoor.
Ik gebruik node-red en een modbus usb adapter, is geen rocket science... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koghHHYY5w45rYnU1u8DpKzNIYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEuieussWturCLTgHr4NWNjW.jpg?f=fotoalbum_large

Komt er nog een triac geregelde heater op zonnestroom in je DHW vat?
AUijtdehaag in "Aansluiten zonnepanelen omvormer keuze 3 fase/1 fase"
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:39:
@Robindd
Ja dat kan hoor.
Ik gebruik node-red en een modbus usb adapter, is geen rocket science... :+

[Afbeelding]

Komt er nog een triac geregelde heater op zonnestroom in je DHW vat?
AUijtdehaag in "Aansluiten zonnepanelen omvormer keuze 3 fase/1 fase"
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Staat nog geen heater op de planning, maar voor de toekomst wel een goeie inderdaad!
Stroom genoeg, en water ook. DJG 400L vat staat op zolder klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robindd
Zorg voor 3d koppelingen op je vat. Zodat je een en ander nog los kan maken.
Dat heeft mij al veel geholpen, tijdens "onmogelijke" aanpassingen.
Anders kreeg ik bijvoorbeeld die Aton power to heat - heater er ook niet meer in, naderhand. (leidingwerk zat in de weg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Beginner schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:57:
[...]

Ik heb ook een externe buitenvoeler. Ik denk echter dat de Elga deze niet gebruikt bij het bepalen van de CV watertemperatuur aan de hand van de koellijn. Dit omdat normale Elga's deze normaliter niet hebben. Zeker weten doe ik dat echter niet. Het staat nergens beschreven. Als de externe buitenvoeler meer meet dan 40 oC, dan geeft hij -- aan op de Honeywell. Ik denk dat mijn externe buitenvoeler toch nog in de zon hangt af en toe. De temperatuurvoeler van de Elga zelf heb ik al enige tijd in de kap aan de zijkant hangen, bovenin waar ook onderin de aan- en afvoerleidingen van de Elga lopen. In de winter geeft dit een veel betere regeling. De temperatuurvoeler van de Elga zelf wordt namelijk nog wel steeds gebruikt voor afschakeling van de Elga, voor zo ver ik het begrepen heb.
Ik gebruik de Honeywell niet meer, ik heb nu een Anna en die zou het beter moeten doen met die externe voeler. Hij geeft bij mij ook netjes de buitentemperatuur aan op de Anna, hoe hoog deze ook wordt. Hoe dit in de winter gaat draaien is nog even afwachten, want de buitenvoeler hangt er nog maar een paar week.

Zonet het ik de boel nog wat aangepast, maar die P73 en 74 blijven bij mij wat onduidelijk omdat ik dus niet via de Honeywell werk. Ik gebruik de servicetool en heb dan zo'n scherm:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5L9Psy9l.jpg

Daarbij heb ik nu "Koelen uit bij delta-T" op -2 gezet en "Koelen aan bij delta-T" op 1. Die eerste kan niet lager, dus dat komt dan niet overeen met de range die je gebruikt op de Honeywell. Het is mij echter niet helder wanneer hij nu precies stopt met koelen en of ik die instelling negatief moet houden of hem in de plus zou moeten zetten voor langere runs. De installateurshandleiding helpt wat dat betreft ook niet, omdat die uitgaat van de Honeywell als intstelapparaat.

De koellijn heb ik nu op Ymin=19 en Ymax=21 staan, maar die wil ik nog gaan wijzigen naar Ymax=20. Dan hou ik, hopelijk, de boel nog wat koeler zonder risico op condensatie bij een onweersbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:47:
@Robindd
Zorg voor 3d koppelingen op je vat. Zodat je een en ander nog los kan maken.
Dat heeft mij al veel geholpen, tijdens "onmogelijke" aanpassingen.
Anders kreeg ik bijvoorbeeld die Aton power to heat - heater er ook niet meer in, naderhand. (leidingwerk zat in de weg)
Zegt me in eerste instantie niks, maar zal even checken wat dat is. Had het wel zo zitten dat ik de knel koppeling/pijpen nog wel uit elkaar kan trekken als het moet, door bijv direct na een bocht te koppelen. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

We hebben hier een Panasonic WH-MDC05F3E5
Heb in het servicemenu de warmtepomp op koelen gezet.
In de warmtepomp zelf het contact 9 en 11 doorverbonden.
De warmtepomp gaat koelen, hoe kan ik wateruitlaattemperatuur instellen tijdens de stand *1 COOL.
Er zou via instellingen nu een keuze zijn tussen de 5 graden en de 20 graden.
Op dit moment koelen we maximaal met een wateruitlaadtemperatuur van 14 graden. Ik zou de wateruitllaattemperatuur graag naar 17 graden zetten. Wie kan me helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Leudal schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:12:
We hebben hier een Panasonic WH-MDC05F3E5
Heb in het servicemenu de warmtepomp op koelen gezet.
In de warmtepomp zelf het contact 9 en 11 doorverbonden.
De warmtepomp gaat koelen, hoe kan ik wateruitlaattemperatuur instellen tijdens de stand *1 COOL.
Er zou via instellingen nu een keuze zijn tussen de 5 graden en de 20 graden.
Op dit moment koelen we maximaal met een wateruitlaadtemperatuur van 14 graden. Ik zou de wateruitllaattemperatuur graag naar 17 graden zetten. Wie kan me helpen?
In het zelfde menu waar je de stooklijn voor de war instelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Ramon_1984 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

In het zelfde menu waar je de stooklijn voor de war instelt
Super bedankt heb het setpunt nu op 17 graden gezet. Het temperatuurverschil met buiten is was wel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 14:22
Vandaag heb ik ook mijn LG WP en thermostaat in koel modus gezet. Ik zie dat de buitenunit (ventilator) flink pendelt dus elke 5 minuten even uit. Binnenunit (pomp/compressor) blijft gelukkig wel draaien. Vvw pomp draait uiteraard ook continue gezien ruimte temperatuur nog niet bereikt is.
Is dit pendel gedrag van de buitenunit acceptabel of is de ventilator ook snel stuk met dit pendelen. (Ik dacht dat de compressor het slechtste tegen het pendelen kan)

Ik heb overigens +/- 200m² vvw en een buffervat van 200L. Setpoint nu verlaagd van 18 naar 17 (nog boven dauwpunt van de ruimte waarin het buffervat staat)
Vermogen gaat telkens naar 1800-2000 en dan terug naar 200-300 als de buitenunit uit gaat.

Stille modus helpt overigens ook niet

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Vraagje: vanaf welke temperatuur moet je gaan bijstoken en zou dat eventueel lukken met zonnecellen? Er is in de winter natuurlijk ook niet veel zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-10 22:07
Cable_boy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:35:
Vandaag heb ik ook mijn WP en thermostaat in koel modus gezet. Ik zie dat de buitenunit (ventilator) flink pendelt dus elke 5 minuten even uit. Binnenunit (pomp/compressor) blijft gelukkig wel draaien. Vvw pomp draait uiteraard ook continue gezien ruimte temperatuur nog niet bereikt is.
Is dit pendel gedrag van de buitenunit acceptabel of is de ventilator ook snel stuk met dit pendelen. (Ik dacht dat de compressor het slechtste tegen het pendelen kan)

Ik heb overigens +/- 200m² vvw en een buffervat van 200L. Setpoint nu verlaagd van 18 naar 17 (nog boven dauwpunt van de ruimte waarin het buffervat staat)
Vermogen gaat telkens naar 1800-2000 en dan terug naar 200-300 als de buitenunit uit gaat.

Het lijkt erop dat je te weinig afgifte hebt; de WP gaan dan pendelen. Als de fan stopt, dan stopt de compressor ook. Elke 5 minuten een start is wel serieus pendelen. Een paar starts per uur is niet zo erg...

200m2 VVW is toch wel aardig wat. En dat buffervat zou toch ook wel wat extra tijd moeten geven. Wat is het minimum vermogen van de WP? Weet je zeker dat er ook flow door de vloer is? Wat voor aanvoer / retour temperaturen heb je? Hoeveel flow door de vloer?

[ Voor 9% gewijzigd door Fullpower op 08-08-2020 18:57 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
SymbolicFrank schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:43:
Vraagje: vanaf welke temperatuur moet je gaan bijstoken en zou dat eventueel lukken met zonnecellen? Er is in de winter natuurlijk ook niet veel zon.
Dat hangt af van de isolatie van je huis en hoeveel energie je aan interne warmte bronnen hebt, zoals mensen en electra verbruik.

Zonnepanelen leveren altijd stroom als er daglicht is, of het genoeg is hangt af van hoeveel panelen je hebt, en hoe weinig stroom je nodig hebt voor te verwarmen,

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
PentaClover schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Dat hangt af van de isolatie van je huis en hoeveel energie je aan interne warmte bronnen hebt, zoals mensen en electra verbruik.

Zonnepanelen leveren altijd stroom als er daglicht is, of het genoeg is hangt af van hoeveel panelen je hebt, en hoe weinig stroom je nodig hebt voor te verwarmen,
Kun je een voorbeeldje maken? Jan Modaal of zo? Ik probeer te achterhalen in hoeverre het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:21
SymbolicFrank schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:15:
[...]

Kun je een voorbeeldje maken? Jan Modaal of zo? Ik probeer te achterhalen in hoeverre het mogelijk is.
Ik zou eerder zeggen, vertel iets over jouw huidige verwarmingssituatie. Om te beginnen:
Type/bouwjaar woning (energielabel?), verwarmd oppervlak, gasverbruik voor verwarming en voor warmwater, gezinsgrootte en samenstelling, dak oppervlak voor zonnepanelen, oriëntatie en helling.
Niet onbelangrijk: Wat is jouw budget om gasloos te gaan? - Wat kan je zelf doen? (tweakers here).

P.S.: Er zijn een aantal websites waar je deze info kan invoeren en een min of meer kloppende indicatie kan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 08-08-2020 19:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
dunklefaser schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:32:
[...]

Ik zou eerder zeggen, vertel iets over jouw huidige verwarmingssituatie. Om te beginnen:
Type/bouwjaar woning (energielabel?), verwarmd oppervlak, gasverbruik voor verwarming en voor warmwater, gezinsgrootte en samenstelling, dak oppervlak voor zonnepanelen, oriëntatie en helling.
Niet onbelangrijk: Wat is jouw budget om gasloos te gaan? - Wat kan je zelf doen? (tweakers here).
Ik probeer dit beter in kaart te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 22:17
Cable_boy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:35:
Vandaag heb ik ook mijn LG WP en thermostaat in koel modus gezet. Ik zie dat de buitenunit (ventilator) flink pendelt dus elke 5 minuten even uit. Binnenunit (pomp/compressor) blijft gelukkig wel draaien. Vvw pomp draait uiteraard ook continue gezien ruimte temperatuur nog niet bereikt is.
..........................

Wat voor merk/type warmtepomp heb jij, dat je stelt dat de ventilator stopt maar de compressor door draait?
Ik dacht dat de compressor altijd in de buitenunit zit, maar ik ken dan ook alleen maar mijn "eigen merk";
en het simpele feit dat je vermogen sterk terug valt is toch wel een sterke indicatie, dat de compressor uit gaat, want de fan(s) nemen maar weinig vermogen op.
Tenslotte, de stille modus begrenst het maximum vermogen, maar niet het minimum vermogen dat de pomp afgeeft.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
@SymbolicFrank
Ik heb 52 Zonnepanelen op mijn dak en dat is meer dan je op een gemiddeld woonhuis kwijt kan. Dit geeft mij in de wintermaanden ongeveer de volgende opbrengst:
Oktober: 930 kWh
November: 455 kWh
December: 314 kWh
Januari: 390 kWh
Februari: 570 kWh
Maart: 1200 kWh.
Je ziet dat het zelfs met 52 panelen van nov-feb niet uitbundig is.

Als je dan bedenkt dat mijn warmte behoefte het afgelopen jaar ongeveer het volgende was:
Oktober: 950 kWh
November: 2300 kWh
December: 2900 kWh
Januari: 3000 kWh
Februari: 2700 kWh
Maart: 2100 kWh.

Dan kan je nagaan dat ik met een WP met een COP van 3.5-4, van nov-feb wel wat te kort kom om vanuit de panelen te kunnen verwarmen. Dit huis is 25 jaar oud, met de isolatie standaard van vandaag denk ik dat de warmte behoefte een stuk kleiner zou zijn en het grootste deel (Niet alles) wel uit de Panelen kan komen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naalroc
@Grolsch Heeft voor zijn WP, van 11,2 kWh de resultaten gepost van het 'foppen'van zijn buitentemp. sensor door middel van een vaste weerstand ter vervanging van de buitensensor. (Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8")
Omdat mijn 14kWh pomp vorig jaar al stevig ging pendelen bij koelen, wat ik met name verweet aan een te geringe afgifte, ( te weinig vloeroppervlakte) heb ik vandaag voor het eerst de pomp op koelen gezet, terwijl de buiten temp ruim boven de 30*C lag. Ik had nog niet eerder gekoeld omdat de binnen temperaturen nog steeds onder de 25* bleven.

Het resultaat is te zien in de onderstaande grafiek, met daaronder wat verklarende notities.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_au_eqJedkSNwl4mMACAjRTs1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iMnuzfvaTePxNc8QH0Aolug.jpg?f=fotoalbum_large

Koelen gestart om kwart voor 1,met de Tset op 16* , omdat mijn weerstationnetje aangaf dat de dauwpunt temperatuur op 15,5 lag, dus zou ik geen condensatie krijgen.Om kwart voor 2 begon ik een beetje ongeduldig te worden, omdat het nogal lang duurde voordat het buffervat gekoeld was, en verlaagde de Tset naar 14*C,
wat bijna onmiddellijk het begin van pendelen inluidde.
Echter, om 14:10 tot 14:45 vond hij het nodig om SWW aan te maken (tijdklok setting), en heb ik inmiddels de Tset weer verhoogd naar de originele waarde van 16*, waarna de pomp van 14:45 tot 19:00 uur rustig voort kabbelde, en daarna ging pendelen; dit niet direct opgemerkt ivm avondmaaltijd, en dat heeft hij volgehouden tot ik hem om kwart over 8 heb uitgeschakeld.
Als je de temperatuur curve van Enelogic hier overheen legt, dan blijkt dat het pendelen begon bij een Tb van 31*C, maar dit is niet exact, want die temperatuur was van het Meteo station, en niet bij mijn huis..

Daarbij kan ik niet anders concluderen dat zo rond de 30*C Tb de wp op een veel lager vermogen kan draaien dan daarboven, wat @Grolsch ook al aantoonde.
Bij mij begon dit met 950 W, afzakkend naar 870 W.
Conclusie: ik moet ook maar gaan investeren in een schakelaartje en instelbare weerstand, zodat de wp lekker lang door blijft draaien, ook al is de Tb onder de 30*.
Alleen, ik wil proberen een 'break-out' box te maken, waardoor ik de originele bedrading niet hoeft de knippen en plakken, maar er een passende 4-polige stekker/contra stekker tussen te plaatsen met daar aan gekoppeld de schakelaar en weerstand. Als dat gelukt is, meld ik me wel weer.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Fullpower schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:53:
[...]

Het lijkt erop dat je te weinig afgifte hebt; de WP gaan dan pendelen. Als de fan stopt, dan stopt de compressor ook. Elke 5 minuten een start is wel serieus pendelen. Een paar starts per uur is niet zo erg...

200m2 VVW is toch wel aardig wat. En dat buffervat zou toch ook wel wat extra tijd moeten geven. Wat is het minimum vermogen van de WP? Weet je zeker dat er ook flow door de vloer is? Wat voor aanvoer / retour temperaturen heb je? Hoeveel flow door de vloer?
Een afgifte probleem met +/- 200 m2 vloerverwarming /koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Naalroc schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:20:
@Grolsch Heeft voor zijn WP, van 11,2 kWh de resultaten gepost van het 'foppen'van zijn buitentemp. sensor door middel van een vaste weerstand ter vervanging van de buitensensor. (Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8")
Omdat mijn 14kWh pomp vorig jaar al stevig ging pendelen bij koelen, wat ik met name verweet aan een te geringe afgifte, ( te weinig vloeroppervlakte) heb ik vandaag voor het eerst de pomp op koelen gezet, terwijl de buiten temp ruim boven de 30*C lag. Ik had nog niet eerder gekoeld omdat de binnen temperaturen nog steeds onder de 25* bleven.

Het resultaat is te zien in de onderstaande grafiek, met daaronder wat verklarende notities.[Afbeelding]

Koelen gestart om kwart voor 1,met de Tset op 16* , omdat mijn weerstationnetje aangaf dat de dauwpunt temperatuur op 15,5 lag, dus zou ik geen condensatie krijgen.Om kwart voor 2 begon ik een beetje ongeduldig te worden, omdat het nogal lang duurde voordat het buffervat gekoeld was, en verlaagde de Tset naar 14*C,
wat bijna onmiddellijk het begin van pendelen inluidde.
Echter, om 14:10 tot 14:45 vond hij het nodig om SWW aan te maken (tijdklok setting), en heb ik inmiddels de Tset weer verhoogd naar de originele waarde van 16*, waarna de pomp van 14:45 tot 19:00 uur rustig voort kabbelde, en daarna ging pendelen; dit niet direct opgemerkt ivm avondmaaltijd, en dat heeft hij volgehouden tot ik hem om kwart over 8 heb uitgeschakeld.
Als je de temperatuur curve van Enelogic hier overheen legt, dan blijkt dat het pendelen begon bij een Tb van 31*C, maar dit is niet exact, want die temperatuur was van het Meteo station, en niet bij mijn huis..

Daarbij kan ik niet anders concluderen dat zo rond de 30*C Tb de wp op een veel lager vermogen kan draaien dan daarboven, wat @Grolsch ook al aantoonde.
Bij mij begon dit met 950 W, afzakkend naar 870 W.
Conclusie: ik moet ook maar gaan investeren in een schakelaartje en instelbare weerstand, zodat de wp lekker lang door blijft draaien, ook al is de Tb onder de 30*.
Alleen, ik wil proberen een 'break-out' box te maken, waardoor ik de originele bedrading niet hoeft de knippen en plakken, maar er een passende 4-polige stekker/contra stekker tussen te plaatsen met daar aan gekoppeld de schakelaar en weerstand. Als dat gelukt is, meld ik me wel weer.
@Grolsch
Interessant en een leuke Tweaker oplossing.

@Oxellaar
Wat zou de reden zijn dat de fabrikant niet verder terug laat moduleren bij een lage Tb in koelmodus. En is het schadelijk om de gemeten Tb te verhogen met deze potmeter oplossing?

Overigens kan je op die manier ook de Panasonic 5 kW opvoeren naar 10 kW vermogen. De compressor is ontworpen om bij -20°C nog veel vermogen te genereren. Hogere compressor frequenties worden pas bij lage Tb vrij gegeven. Denk alleen dat je condensor wat sneller dicht zal vriezen, mits die minder oppervlakte heeft dan de 9 kW Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10 19:53
Maikie18 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 06:45:
[...]

Te druk momenteel dus als je nog even kan wachten tot begin oktober ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 15:45
Vandaag is mij iets opgevallen:

De doorvoersnelheid op de bovenverdieping valt tegen.

Situatie:

bovenverdieping 9 groepen met ongeveer 85 m2 vloerverwarming van 14mm buis. (10 cm hth)
benedenverdieping 10 groepen met ongeveer 90m2 vloerverwarming van 20 mm buis. (10 cm hth)

Warmtepomp staat beneden en er een behoorlijk lange leiding naar de verdeler op de bovenverdieping die gemaakt is 28mm koperenbuis (ik schat lengte van de buis tussen 22 en 25 meter)

Bovenverdieping alleen open: 2,5 liter per minuut
Beneden verdieping alleen open: 3 liter per minuut
Alles open: 1 liter per minuut boven en 2,5 liter per minuut beneden.

Edit: pomp staat op vol vermogen.

Dit met alle groepen open.

Is dit normaal of zou ik een hogere flow mogen verwachten?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mij logisch, water kiest (net zoals mensen :+ ) de weg van de minste weerstand, je benedenverdieping heeft 20mm buis en meer groepen, dus "logisch" dat daar het meeste water heen gaat als je niets inregelt.

Als je beneden knijpt zou de flow boven vanzelf hoger moeten worden (als je dit wilt).

Als is 3,5 liter/minuut wel verrekte weinig, bedoel je niet wat anders :? Ik heb een flow van 26 ltr/minuut als alles open staat. (23 groepen).

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 09-08-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Grolsch schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:21:
Lijkt mij logisch, water kiest (net zoals mensen :+ ) de weg van de minste weerstand, je benedenverdieping heeft 20mm buis en meer groepen, dus "logisch" dat daar het meeste water heen gaat als je niets inregelt.

Als je beneden knijpt zou de flow boven vanzelf hoger moeten worden (als je dit wilt).
Het gaat mij ook om de flow zelf. Is 2 liter per minuut wat ik maximaal mag verwachten voor 14 mm buis?

Net getest met maar 1 groep open boven en de flow gaat niet significant om hoog. de snelheid van de pomp heeft ook weinig invloed. (stand 4 of 7 maakt niks uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Casejunkie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:24:
[...]

Het gaat mij ook om de flow zelf. Is 2 liter per minuut wat ik maximaal mag verwachten voor 14 mm buis?

Net getest met maar 1 groep open boven en de flow gaat niet significant om hoog. de snelheid van de pomp heeft ook weinig invloed. (stand 4 of 7 maakt niks uit)
Heb je het nu over de totale flow of de flow per groep :?

2ltr per groep is normaal voor 14mm buis.

2ltr voor in totaal 19 groepen is veel en veel te weinig.

Ik zit met mijn 20mm buis op zo'n 1,3 ot 2 liter per minuut, afhankelijk van de lengte. (23 groepen dus totaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Grolsch schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Heb je het nu over de totale flow of de flow per groep :?
Flow per groep. Iedere groep heeft een eigen flowmeter.
Grolsch schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:29:
[...]
2ltr per groep is normaal voor 14mm buis.

2ltr voor in totaal 19 groepen is veel en veel te weinig.

Ik zit met mijn 20mm buis op zo'n 1,3 ot 2 liter per minuut, afhankelijk van de lengte. (23 groepen dus totaal).
Thanks, dan valt dit dus in een normale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Casejunkie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Flow per groep. Iedere groep heeft een eigen flowmeter.

[...]

Thanks, dan valt dit dus in een normale waarde.
Inderdaad, 2 ltr is geen gek getal, de meeste groepen zitten bij mij op +- 1,5 ltr/minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Grolsch schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Inderdaad, 2 ltr is geen gek getal, de meeste groepen zitten bij mij op +- 1,5 ltr/minuut.
Oke top.

Dat de flow straks tegenvalt boven als alle groepen open staan is minder erg. Boven verwarm je toch minder dan beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Casejunkie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:35:
[...]

Oke top.

Dat de flow straks tegenvalt boven als alle groepen open staan is minder erg. Boven verwarm je toch minder dan beneden.
Inderdaad, ik heb ook meer flow beneden dan boven, slaapkamers hoeven om mij geen 21 graden te zijn, al regel ik dat met na regeling.

Nu met koelen staat alles vol gas open, ook (vooral) boven.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 09-08-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Grolsch schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Inderdaad, ik heb ook meer flow beneden dan boven, slaapkamers hoeven om mij geen 21 graden te zijn, al regel ik dat met na regeling.
Dat is mijn planning uit eindelijk ook. Ik moet mij nog oriënteren op wat voor naregeling ik wil hebben/ nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Is er iemand in regio Amersfoort waar ik een keer kan komen kijken/luisteren naar de warmtepomp? Ik heb zelf een tussenwoning ben even kwijt waar ik nu goed aan doe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In Twente ben je welkom, maar is wel 1,5 uur rijden, dus niet echt in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Ruupster schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:58:
Is er iemand in regio Amersfoort waar ik een keer kan komen kijken/luisteren naar de warmtepomp? Ik heb zelf een tussenwoning ben even kwijt waar ik nu goed aan doe..
Het beste kun je dan een keer in de winter (als het koud is) ergens gaan luisteren. Het geluid dat de WP nu maakt staat niet in verhouding met wat hij 's winters kan doen :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Ik heb net een nieuwe warmtepomp en ik woon in Ermelo. Maar ik zou inderdaad wachten tot het winter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Fullpower schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:30:
[...]
Het beste kun je dan een keer in de winter (als het koud is) ergens gaan luisteren. Het geluid dat de WP nu maakt staat niet in verhouding met wat hij 's winters kan doen :)
Als je 'm vol gas extra warm water laat maken voor SWW kom je aardig in de buurt hoor ;)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 16:19
Remco45 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Als je 'm vol gas extra warm water laat maken voor SWW kom je aardig in de buurt hoor ;)
In mijn geval maakte die dan juist meer geluid. Hogere vereiste watertemperatuur=hogere druk-> compressor moet harder werken. Ik heb nu een aparte warmtepompboiler dus de WP buiten hoeft dat niet meer te doen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Zwerius schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

In mijn geval maakte die dan juist meer geluid. Hogere vereiste watertemperatuur=hogere druk-> compressor moet harder werken. Ik heb nu een aparte warmtepompboiler dus de WP buiten hoeft dat niet meer te doen.
Maar de verdamper buiten is nu met dit weer al 30c of meer, de compressor hoeft maar weinig te doen (druk verhoging te maken) om 55c te maken. Nu heb ik een zonneboiler, dus met de weer hoeft de WP hier geen tapwater te maken. Maar ik heb het wel eens gedaan: weinig geluid.

In de winter moet hij van -5c ofzo naar +55c. Compressor draait dan op een (veel) hogere frequentie.

Nu hoor je WP niet lopen tijdens koelen oid. Maar in de winter heb ik nog wel eens dat ik hem voor het huis hoor (WP staat aan de achterzijde op het dak), en dat ik dan denk: ik ben blij dat hij 's nachts uit staat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fullpower schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

Maar de verdamper buiten is nu met dit weer al 30c of meer, de compressor hoeft maar weinig te doen (druk verhoging te maken) om 55c te maken. Nu heb ik een zonneboiler, dus met de weer hoeft de WP hier geen tapwater te maken. Maar ik heb het wel eens gedaan: weinig geluid.

In de winter moet hij van -5c ofzo naar +55c. Compressor draait dan op een (veel) hogere frequentie.

Nu hoor je WP niet lopen tijdens koelen oid. Maar in de winter heb ik nog wel eens dat ik hem voor het huis hoor (WP staat aan de achterzijde op het dak), en dat ik dan denk: ik ben blij dat hij 's nachts uit staat ;)
@Ruupster
Eens, je moet in de winter gaan luisteren en als het even kan ook nog als het onder 0 is buiten, dan maakt hij het meeste geluid, zelfs op dezelfde frequentie.
55 graden maken is alleen met sww denk ik, daar heb je de keuze of je dat wel wil, ik doe dat bijv niet.
Verder is de grote ook wel bepalend, sorry @Grolsch maar jouwe in een open tuin bij een vrijstaand huis is niet representatief voor een rijtjeshuis in amersfoort denk ik. ;)
Daarbij is de grote ook bepalend voor de frequentie waar hij op loopt, altijd vol gas en defrosten of een maatje groter en half gas of laag met minder defrosts of zelfs stoppen.
Plaatsing, waar zet je hem, achter het huis of aan de zijkant op de vloer of aan de muur, plat dak, dakkapel, tussen de struiken of tussen de muren, maakt allemaal grote verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
koevlaas2 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:59:
[...]

Te druk momenteel dus als je nog even kan wachten tot begin oktober ?
Ik vind het jammer dat ik (ook) nog geen echt antwoord heb gekregen.
Goed te zien dat je het druk hebt, jammer dat het daardoor vaag en traag is.
Inmiddels heb ikzelf in ieder geval contact met 3 partijen relatief in de buurt die begin sept langskomen.
Ergens ben ik wel benieuwd wat @koevlaas2 kan bieden, maar als ik dan zó ver achteraan in de rij sta voor wellicht dan zelf nog na okt dan denk ik dat dat zonde van het wachten wordt.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Dank allen voor de antwoorden. Ik ga het nog maar even afwachten. Hebben mensen nog goede ervaringen met bepaalde installateurs? Ik zag dat de WP in Duitsland behoorlijk goedkoper waren en helemaal met nog de subsidie er bij heel goed betaalbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Nou mooi dus niet he, zo druk met van alles en nog wat dat überhaupt reageren al niet lukt, hebben veel installateurs last van dus ik voel me niet bezwaard.
Bovendien als je reageert krijg je ook weer een reaktie waar je ook geen tijd voor hebt.
Sorry.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigern
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-10 12:18
Ook niet echt in de regio, maar in Amsterdam ben je ook van harte welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Nou mooi dus niet he, zo druk met van alles en nog wat dat überhaupt reageren al niet lukt, hebben veel installateurs last van dus ik voel me niet bezwaard.
Bovendien als je reageert krijg je ook weer een reaktie waar je ook geen tijd voor hebt.
Sorry.
Bs
Techniek voor je laten werken, mail op je tel, kan je tijdens eten of een momentje van pauze wel iemand een berichtje sturen, ergste geval een automatic reply.
Het zullen er vast ook geen 30 zijn.

Lees dit eens door (als je tijd hebt :) )
https://www.mr-online.nl/...n-de-maand-de-houthakker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Robindd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 07:05:
[...]

Je hebt een 75YAA ook dacht ik te zien?
Ik heb het uiteindelijk, op het gas gedeelte na, helemaal zelf gedaan. Mede door mensen die of geen tijd hebben, of door de belachelijke prijzen die gevraagd werden.

Als dat gewoon mag doen we dat natuurlijk. Dacht dat dit om subsidie te krijgen niet mocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Sorry.
Tijd voor een cursus "time management", niet reageren is per definitie de slechtste oplossing.
Elke dag gewoon een 30 tot 60 minuten reserveren om orde in de chaos te scheppen.

Je kop in het zand steken lost de problemen niet op :+
Leuk stukje, en een waarheid als een koe 8)

Ik moest zakelijk nog een nieuwe airco hebben, in april opgevraagd bij een bedrijf, kreeg snel (binnen een dag) een berichtje terug dat het wel kon, maar dat het sowieso oktober werd (6 maand wachttijd).

Niet leuk natuurlijk, maar wel duidelijk en iedereen weet waar hij aan toe is.

Als jij niet reageert op mails gaan mensen je blijven mailen en wordt je er alleen maar drukker mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2020 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:34
Dre schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

@Grolsch
Interessant en een leuke Tweaker oplossing.

@Oxellaar
Wat zou de reden zijn dat de fabrikant niet verder terug laat moduleren bij een lage Tb in koelmodus. En is het schadelijk om de gemeten Tb te verhogen met deze potmeter oplossing?

Overigens kan je op die manier ook de Panasonic 5 kW opvoeren naar 10 kW vermogen. De compressor is ontworpen om bij -20°C nog veel vermogen te genereren. Hogere compressor frequenties worden pas bij lage Tb vrij gegeven. Denk alleen dat je condensor wat sneller dicht zal vriezen, mits die minder oppervlakte heeft dan de 9 kW Panasonic.
Ik heb een weerstand van 4 kohm parallel gezet over de temperatuur sensor waardoor ik 20 graden hogere temperatuur heb en nu van vanaf 10h tot 21h kan koelen met 550watt en stabiel. De temperatuur geeft max 52 graden aan. De wp loopt erg stabiel en koelt met 17 of 18 graden.
Als ik tijd of zin heb kijk ik of ik het kan ombouwen naar een schakelaar.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Maikie18 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:08:
[...]

Als dat gewoon mag doen we dat natuurlijk. Dacht dat dit om subsidie te krijgen niet mocht
Als je het gas gedeelte laat doen en dat netjes op papier hebt lijkt dat geen probleem.
Ook zijn er al voldoende mensen met een mono blok die dmv fotos hebben bewezen dat eea netjes geinstalleerd is thuis en zo ook subsidie hebben gehad.

Ik heb hem pas ingedient, we gaan het meemaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch
Precies, of de WAF laten mailen, dan voelt ze zich ook betrokken.

Zakelijk ook zoveel mails waar geen bericht op terug komt, sommige worden wel afgehandeld en komen met de post gewoon binnen maar ook velen zonder reactie, een berichtje "ok gaan we doen" is al prima maar zelfs dat kan blijkbaar niet.
Mail wordt toch nog gezien als iets lastigs en niet zakelijk, ik vind het persoonlijk wel makkelijker in beslissingen maken en het onthouden van handelingen, met bellen is dat veel lastiger en veel storender. Of je moet een oortje hebben zodat je door kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
corsat schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Ik heb een weerstand van 4 kohm parallel gezet over de temperatuur sensor waardoor ik 20 graden hogere temperatuur heb en nu van vanaf 10h tot 21h kan koelen met 550watt en stabiel. De temperatuur geeft max 52 graden aan. De wp loopt erg stabiel en koelt met 17 of 18 graden.
Zo kan het natuurlijk ook, maar ik geef er de voorkeur aan een beetje bij de waarheid te houden.

En als je hem er parallel over heen zet dan geeft hij toch geen 20 graden hogere temperatuur aan? Dat bereik je toch door de weerstand in serie te zetten.

Als je hem parallel schakelt zou het OF de NTC moeten zijn (waarheid) OF de 4kohm weerstand (+- 33 graden) :?

Ik zal in het voor en naseizoen eens testen of het ook werkt om verder terug te moduleren in het bereik 5 ~ 12 graden.

Pas vanaf Tbuiten +12 en tot Tbuiten +15 moduleert hij terug naar lagere frequenties (let op, geldt voor mijn WP, de SHW112YHA variant).

Het viel mij trouwens wel op dat de binnenunit de gemeten waarde niet "live" ziet.
Net of hij maar x aantal keren per uur deze waarde ophaalt.

Als ik dus de schakelaar omzet, duurt het dus ff (zeker langer dan 10 minuten toen ik getest heb) voordat ik de aangepaste waarde zag.

Wellicht dat hij dit elke 15 minuten ofzo bekijkt? Daar ben ik nog niet achter.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Warmtemeters zijn in de zomer blijkbaar goedkoper, voor de liefhebbers.

1" gebruikt
https://www.ebay.de/itm/U...2a918c:g:Fi8AAOSws4te5465

3/4 nieuw
https://www.ebay.de/itm/U...6843a1:g:9SMAAOSwRNde51at

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:31

Japie.G

Colour Classic

Geen m-bus!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja? Display en 2 ogen ;)
1x per maand er op kijken is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Rol-Co schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:32:
Warmtemeters zijn in de zomer blijkbaar goedkoper, voor de liefhebbers.

1" gebruikt
https://www.ebay.de/itm/U...2a918c:g:Fi8AAOSws4te5465
1" Ausverkauft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Sorry @Rol-Co hier was iets niet goed gegaan; :X
Maar dit
https://www.ebay.de/itm/W...id=p2047675.c100047.m2108

komt er nog wel bij? (noodzakelijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Naalroc schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:14:
Maar dit

Ik heb die set wel meegekocht destijds. Handig om de Kamstrup er tussenuit te halen, en die 3e is om de temp. sensor in de andere leiding te kunnen steken. Als je die kogelkraan dicht draait is het gat voor de temp. sensor ook direct dicht. Ik heb dan weer niet dat stukje pijp, wellicht handig als je de Kamstrup er even tussenuit wil hebben voor welke reden dan ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Ik heb tevens nu al met koelen toch redelijk was resonantie van de WP door de koelleiding. Vrees voor de winter..

Hij gaat bij mij dan ook met 1,5/2m al direct naar binnen in het huis. Wel is waar door een koof heen, maar wel hoorbaar nog (koof is nog open).

Ik zag dat @Oxellaar daar een keer een tip over heeft gegeven 4 jaar terug om een flinke overlengte leiding in een cirkel te draaien voordat je naar binnen gaat. Is dat nog steeds de truuc om dat meer kwijt te raken buiten?
Over wat voor een lengte zouden we het dan hebben? Heb nog leiding genoeg wat ik boven het dak van de garage eenvoudig kan rond draaien.
Alleen jammer dat het koelgas dan weer even opnieuw moet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:14:
Maar dit

Je hebt alleen die kraan met de sensor aansluiting nodig, zal eens kijken maar misschien heb ik hem nog wel liggen voor je, ik heb mijn wm module in de wp zitten en daar paste geen kraan meer bij.

Of deze mee laten komen
https://www.ebay.de/itm/K...4bbe68:g:StMAAOSwxA1fDeXv

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 11-08-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heeft er iemand inmiddels al een chinese variant uitgeplobeerd?
Die was een tijdje geleden voorbij gekomen in het forum.
https://en.joymeter.com/product_33_UltrasonicHeatMeter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:23:
Heeft er iemand inmiddels al een chinese variant uitgeplobeerd?
Die was een tijdje geleden voorbij gekomen in het forum.
https://en.joymeter.com/product_33_UltrasonicHeatMeter.html
Ik heb hem volgens mij in het Panasonic WP forum voorbij zien komen af en toe. Denk dat daar wel wat gebruikers zitten.
Heb uiteindelijk zelf toch maar voor de echte Kamstrup gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:38:
@Rol-Co Luchtverplaatsing is het belangrijkste. Op een koude vloer, blijft de kou gewoon liggen en doet weinig, tenzij je er een ventilator op zet.
Maar het scheelt wel als je boven ook koelt met de vloer. Koude zakt he...

Die 2 Fan-coils zijn wel gehorig, maar temperatuur verlaging/in bedwang houden is even belangrijker nu.
De zolder is in ieder geval niet meer bloedheet, zoals van tevoren.
Ik pomp er 13 graden water doorheen. >:)
Fan binnen, in no time al ruim een graad gezakt in de kamer.
Staat heen en weer te blazen over de vloer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:05
corsat schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Heb je een schemaatje en weet je waar hij bij een 11,2 zit? Ook ik heb veel starts en stops onder de 31 gr buiten, ondanks een ventilator over de vloer. Ook Grolsch en Naalroc houdt ik in de gaten met hun projecten.👍

[ Voor 13% gewijzigd door bbn_ldp op 11-08-2020 16:25 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bbn_ldp schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:13:
[...]

Heb je een schemaatje en weet je waar hij bij een 11,2 zit? Ook ik heb veel starts en stops onder de 31 gr buiten, ondanks een ventilator over de vloer. Ook Grolsch en Naalroc houdt ik in de gaten met hun projecten.👍
Het is sensor TH7, zie onderstaande post voor schema's en info voor de 11,2KW

Hij loopt nu lekker op 4KW thermisch (700~950Watt elektrisch)

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 16:17
[quote]Robindd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:35:
Ik heb tevens nu al met koelen toch redelijk was resonantie van de WP door de koelleiding. Vrees voor de winter..

Hij gaat bij mij dan ook met 1,5/2m al direct naar binnen in het huis. Wel is waar door een koof heen, maar wel hoorbaar nog (koof is nog open).

::
Zelfde opstelling hier en koof geïsoleerd met steenwol. Tegen de verwachting in was het geluid daarna volledig verdwenen

[ Voor 30% gewijzigd door borgoe72 op 11-08-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 16:19
Ik heb een Mitsubishi PUHZ-SHW112YHA in combinatie met een platenwarmtewisselaar en een flow temp. controller PAC-IF021B-E (en een stukje eigen besturing). Toen ik mijn WP kocht bestonden er nog geen complete sets met een "binnen-unit".
Ik gebruik mijn WP nu om te koelen via fancoils in serie met de vloerverwarming.
Het koude water gaat dus eerst door de fancoils en gaat inmiddels wat opgewarmd (maar nog steeds relatief koud) naar de vloer. Voor een PFD zie het eerste schema op mijn webpagina: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/koeling.html
Dmv DIP-switches heb ik in de PAC-IF021B-E in eerste instantie gekozen voor een aanvoertemperatuur van 18°C (DIP-switches SW 3-1, 3-2 en 3-3).
Echter ik kan met de remote controller van de PAC-IF021B-E ook een koud water temperatuur instellen. Is het zo, dat ik daarmee de settings van de DIP-switches overrule? Of blijft de PAC-IF021B-E gewoon bepalen (op basis van de DIP-switches) wat de aanvoertemp. wordt?
Het voelt een beetje tegenstrijdig, dat ik op 2 manieren een temp. kan instellen. Welke van de 2 is nu leidend?
Iemand enig idee?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen flauw idee, kun je het niet gewoon testen? Trial & error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
borgoe72 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:20:
[quote]Robindd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:35:

::
Zelfde opstelling hier en koof geïsoleerd met steenwol. Tegen de verwachting in was het geluid daarna volledig verdwenen
Interessant! Bedankt voor je reactie. Zal dat tzt eens gaan proberen. De koof is wel ontzettend krap en vol en moeilijk toegankelijk, maar wellicht kan ik 2 van de 3 kanten wel aardig bedekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:38:
[...]

Bs
Techniek voor je laten werken, mail op je tel, kan je tijdens eten of een momentje van pauze wel iemand een berichtje sturen, ergste geval een automatic reply.
Het zullen er vast ook geen 30 zijn.

Lees dit eens door (als je tijd hebt :) )
https://www.mr-online.nl/...n-de-maand-de-houthakker/
Het is helaas wel wat meer dan mensen beantwoorden, inkoop, planning, technische strategie, facturen, offertes, opruimen, inladen, uitpakken en uitladen, onderhoud en dan krijg je ook nog te maken met een stukje MISC. storingen en andere onheil.
Leuk stukje trouwens (van je link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Het is helaas wel wat meer dan mensen beantwoorden, inkoop, planning, technische strategie, facturen, offertes, opruimen, inladen, uitpakken en uitladen, onderhoud en dan krijg je ook nog te maken met een stukje MISC. storingen en andere onheil.
Ja klopt, en beantwoorden hoort ook in dat rijtje, in slappe tijden ben je blij dat je het gedaan hebt, geloof me. En er komen weer andere tijden.... ooit.
Leuk stukje trouwens (van je link).
Ja en o zo waar, doe er iets mee, been there, done that! En je loopt jezelf voorbij.
Organiseren is belangrijk, zoals @Grolsch ook al opmerkte.

Pagina: 1 ... 111 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.