rolandmegens schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:02:
Zou iemand mij iets uit kunnen leggen? Ik begrijp namelijk niet helemaal hoe dit werkt:
Ik heb een LG monobloc met SWW tank, en een nog te installeren Danfoss zoneregeling systeem (voor bovenverdieping). Nu twijfel ik of ik de Danfoss on/off ketelrelais moet gaan gebruiken.
Stel ik zou dit doen, hoe werkt dit dan qua bepalen van stooklijn en qua aanvullen van SWW?
Zal hij dan altijd gewoon de stooklijn van de warmtepomp pakken? En zal de warmtepomp Danfoss overrulen qua aanvullen SWW?
In de basis is de besturing van je warmtepomp leidend, ik zal mijn setup als voorbeeld gebruiken.
De Danfoss bepaalt geen stooklijn, en de Danfoss bepaalt ook niet wanneer er SWW gemaakt wordt.
Qua signaal richting de WP is de Danfoss maar een dom ding, kent 2 standen, AAN = ik wil warmte = UIT = ik wil geen warmte. Is gewoon een eenvoudig maak/breek contact.
In mijn WP geef ik aan dat hij in verwarmstand staat, en dat hij continu verwarmd dmv WAR (voorlooptemperatuur).
In mijn WP geef ik aan dat hij SWW moet/mag maken in de periode 14.00 ~ 22.00.
Vervolgens heb ik mijn Danfoss naregeling (die ik voor mijn gehele woning gebruik) en die geeft de warmtevraag door dmv ketelcontact aan de WP.
Er loopt dus een kabel van mijn Danfoss regelunit naar de WP, en die geeft aan "verwarmen" en de WP gaat verwarmen.
Als het vervolgens 14.00 is, en de daadwerkelijke temperatuur van de boiler zit onder setpoint boiler dan gaat de WP SWW maken, het maakt niet uit wat de Danfoss zegt/doet, die negeert de WP gewoon.
Ik heb het zo geregeld dat de WP mijn secundaire pomp aanstuurt, dus als Danfoss zegt verwarmen, dan laat de WP de secundaire pomp lopen.
Nogmaals, alles kan, niets moet. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik doe het zoals hierboven omschreven, kheb ook wel andere dingen geprobeerd, maar dit werkt voor mij het beste
Overigens heb ik ook nog 1 andere vraag: bij het danfoss systeem moet ik iets van een schakelaar aansluiten om over te schakelen naar koelen. Hoe hebben jullie dit geregeld? Gewoon een simpele handmatige schakelaar die je omzet zodat hij verbinding maakt tussen de 2 contacten en daarmee op koelen springt? Of is dit te koppelen aan een signaal van de warmtepomp zodat hij dat automatisch doet?
Ik heb een losse schakelaar gemaakt om over te schakelen op koelen.
Als ik omschakel naar koelen moet ik 4 dingen doen
1 = WP instellen op koelen
2 = Danfoss omschakelen op koelen
3 = een Dipswitch omhalen op de print (iets met Danfoss en gekke schakeling van de thermostaat, zal wel op te lossen zijn maar nog niet mee bezig geweest.
4 = Schakelaar op de buitenunit omzetten zodat de NTC gefaked wordt naar 38 graden
Hier zal vast en zeker nog e.e.a. in te automatiseren zijn, want WP heeft ook een actieve koeluiting, en icm met een relais en wat gesoldeer zou het ook anders moeten kunnen.
Maar bovenstaande stappen nemen bij mij 5 minuten in beslag, en aangezien ik maar 2 x per jaar omschakel vind ik het goed zo.
[
Voor 4% gewijzigd door
Grolsch op 12-08-2020 11:18
]