Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 126 Laatste
Acties:
  • 613.000 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentinox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Hey beste warmtepomp fanaten.

Ik vroeg mij af of er hier ook mensen op het forum zijn met een Samsung EHS (geen TDM) integrated.
Ik zat uit nieuwsgierigheid naar dat ding te kijken. Met name de 260L. Scheelt een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:43
Grolsch schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

Zo kan het natuurlijk ook, maar ik geef er de voorkeur aan een beetje bij de waarheid te houden.

En als je hem er parallel over heen zet dan geeft hij toch geen 20 graden hogere temperatuur aan? Dat bereik je toch door de weerstand in serie te zetten.

Als je hem parallel schakelt zou het OF de NTC moeten zijn (waarheid) OF de 4kohm weerstand (+- 33 graden) :?

Ik zal in het voor en naseizoen eens testen of het ook werkt om verder terug te moduleren in het bereik 5 ~ 12 graden.

Pas vanaf Tbuiten +12 en tot Tbuiten +15 moduleert hij terug naar lagere frequenties (let op, geldt voor mijn WP, de SHW112YHA variant).

Het viel mij trouwens wel op dat de binnenunit de gemeten waarde niet "live" ziet.
Net of hij maar x aantal keren per uur deze waarde ophaalt.

Als ik dus de schakelaar omzet, duurt het dus ff (zeker langer dan 10 minuten toen ik getest heb) voordat ik de aangepaste waarde zag.

Wellicht dat hij dit elke 15 minuten ofzo bekijkt? Daar ben ik nog niet achter.
Jouw oplossing is de nette oplossing en zo wil ik het ook gaan uitvoeren maar als ik tijd heb en spullen besteld heb. De weerstand van 4250 ohm staat parallel over de temperatuur opnemer en geeft tussen de 48 en 52 graden aan. Ik koel nu 11 uur lang achter elkaar, daarna krijgt de wp moeite en gaat wat pendelen.
Het klopt idd dat het 5 tot 10 minuten duurt voordat je iets ziet veranderen in mcloud dus de wp kijkt niet continue naar de buitentemperatuur sensor.

[ Voor 5% gewijzigd door corsat op 12-08-2020 08:31 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:19
Zou iemand mij iets uit kunnen leggen? Ik begrijp namelijk niet helemaal hoe dit werkt:
Ik heb een LG monobloc met SWW tank, en een nog te installeren Danfoss zoneregeling systeem (voor bovenverdieping). Nu twijfel ik of ik de Danfoss on/off ketelrelais moet gaan gebruiken.
Stel ik zou dit doen, hoe werkt dit dan qua bepalen van stooklijn en qua aanvullen van SWW?
Zal hij dan altijd gewoon de stooklijn van de warmtepomp pakken? En zal de warmtepomp Danfoss overrulen qua aanvullen SWW?

Overigens heb ik ook nog 1 andere vraag: bij het danfoss systeem moet ik iets van een schakelaar aansluiten om over te schakelen naar koelen. Hoe hebben jullie dit geregeld? Gewoon een simpele handmatige schakelaar die je omzet zodat hij verbinding maakt tussen de 2 contacten en daarmee op koelen springt? Of is dit te koppelen aan een signaal van de warmtepomp zodat hij dat automatisch doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rolandmegens schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:02:
Zou iemand mij iets uit kunnen leggen? Ik begrijp namelijk niet helemaal hoe dit werkt:
Ik heb een LG monobloc met SWW tank, en een nog te installeren Danfoss zoneregeling systeem (voor bovenverdieping). Nu twijfel ik of ik de Danfoss on/off ketelrelais moet gaan gebruiken.
Stel ik zou dit doen, hoe werkt dit dan qua bepalen van stooklijn en qua aanvullen van SWW?
Zal hij dan altijd gewoon de stooklijn van de warmtepomp pakken? En zal de warmtepomp Danfoss overrulen qua aanvullen SWW?
In de basis is de besturing van je warmtepomp leidend, ik zal mijn setup als voorbeeld gebruiken.

De Danfoss bepaalt geen stooklijn, en de Danfoss bepaalt ook niet wanneer er SWW gemaakt wordt.

Qua signaal richting de WP is de Danfoss maar een dom ding, kent 2 standen, AAN = ik wil warmte = UIT = ik wil geen warmte. Is gewoon een eenvoudig maak/breek contact.

In mijn WP geef ik aan dat hij in verwarmstand staat, en dat hij continu verwarmd dmv WAR (voorlooptemperatuur).
In mijn WP geef ik aan dat hij SWW moet/mag maken in de periode 14.00 ~ 22.00.

Vervolgens heb ik mijn Danfoss naregeling (die ik voor mijn gehele woning gebruik) en die geeft de warmtevraag door dmv ketelcontact aan de WP.

Er loopt dus een kabel van mijn Danfoss regelunit naar de WP, en die geeft aan "verwarmen" en de WP gaat verwarmen.

Als het vervolgens 14.00 is, en de daadwerkelijke temperatuur van de boiler zit onder setpoint boiler dan gaat de WP SWW maken, het maakt niet uit wat de Danfoss zegt/doet, die negeert de WP gewoon.

Ik heb het zo geregeld dat de WP mijn secundaire pomp aanstuurt, dus als Danfoss zegt verwarmen, dan laat de WP de secundaire pomp lopen.

Nogmaals, alles kan, niets moet. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik doe het zoals hierboven omschreven, kheb ook wel andere dingen geprobeerd, maar dit werkt voor mij het beste
Overigens heb ik ook nog 1 andere vraag: bij het danfoss systeem moet ik iets van een schakelaar aansluiten om over te schakelen naar koelen. Hoe hebben jullie dit geregeld? Gewoon een simpele handmatige schakelaar die je omzet zodat hij verbinding maakt tussen de 2 contacten en daarmee op koelen springt? Of is dit te koppelen aan een signaal van de warmtepomp zodat hij dat automatisch doet?
Ik heb een losse schakelaar gemaakt om over te schakelen op koelen.

Als ik omschakel naar koelen moet ik 4 dingen doen

1 = WP instellen op koelen
2 = Danfoss omschakelen op koelen
3 = een Dipswitch omhalen op de print (iets met Danfoss en gekke schakeling van de thermostaat, zal wel op te lossen zijn maar nog niet mee bezig geweest.
4 = Schakelaar op de buitenunit omzetten zodat de NTC gefaked wordt naar 38 graden :+

Hier zal vast en zeker nog e.e.a. in te automatiseren zijn, want WP heeft ook een actieve koeluiting, en icm met een relais en wat gesoldeer zou het ook anders moeten kunnen.

Maar bovenstaande stappen nemen bij mij 5 minuten in beslag, en aangezien ik maar 2 x per jaar omschakel vind ik het goed zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 12-08-2020 11:18 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 19:30
Bij ons draait nu de Nibe Acvm 270 + ams 10-8 al een tijdje, ik moet de boel nog gaan inregelen. Maar ik heb hier echter 1 vraag over. Kan ik een ander thermostaat gebruiken dan de nibe RG10? Ik kan dit namelijk nergens terug vinden op internet of de handleiding.

Het mooiste zou zijn als ik de boel kan aansturen met Home Assistant of Domoticz. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:50
DeepM schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:11:
Bij ons draait nu de Nibe Acvm 270 + ams 10-8 al een tijdje, ik moet de boel nog gaan inregelen. Maar ik heb hier echter 1 vraag over. Kan ik een ander thermostaat gebruiken dan de nibe RG10? Ik kan dit namelijk nergens terug vinden op internet of de handleiding.

Het mooiste zou zijn als ik de boel kan aansturen met Home Assistant of Domoticz. Is dit mogelijk?
Ik heb er geen ervaring mee. Maar volgens mij zou je wel een koppeling naar Home Assistant of Domoticz moeten kunnen maken via Nibe Uplink. Zie bijvoorbeeld:
https://github.com/elupus/hass_nibe
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=13996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Koelen met de WP heeft een lage WAF als je vrouw aziatisch is 8)7
Krijg een berichtje nadat die een uurtje heeft aangezien: heb je hem heel koud gezet??? de vloer is echt heel koud! :X

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn vrouw had het binnen ook gewoon "koud", ik was nog ff aan het experimenteren met een waaier over de vloer, en mijn vrouw begon al sokken en dekentjes op te halen, terwijl het buiten gewoon nog ruim 30 graden en drukkend was :P

Met een waaier kun je dus nog veel harder koelen, maar is bij ons gelukkig niet nodig, temperatuur blijft overal onder de 23 graden, meeste ruimtes zelfs onder de 22 graden, terwijl het nu toch al een week elke dag ruim 30 graden is.

RV is nu 66% in huis.

Hoe koud wordt je vloer? Bij mij meet ik de vloertemperatuur op +- 19 graden eind van de dag.

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 12-08-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 12-10 10:18
Grolsch schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:01:
Mijn vrouw had het binnen ook gewoon "koud", ik was nog ff aan het experimenteren met een waaier over de vloer, en mijn vrouw begon al sokken en dekentjes op te halen, terwijl het buiten gewoon nog ruim 30 graden en drukkend was :P

Met een waaier kun je dus nog veel harder koelen, maar is bij ons gelukkig niet nodig, temperatuur blijft overal onder de 23 graden, meeste ruimtes zelfs onder de 22 graden, terwijl het nu toch al een week elke dag ruim 30 graden is.

RV is nu 66% in huis.

Hoe koud wordt je vloer? Bij mij meet ik de vloertemperatuur op +- 19 graden eind van de dag.
Hier nog niet gemeten maar kon gisteren ochtend precies zien waar mn leidingen lopen.. stond condens op de vloer.. Iets te koud :o

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:01:

RV is nu 66% in huis.

Heb geen meter voor de vloer zelf. Moet eigenlijk nog een keer een pistool halen/bestellen. Ook voor het inregelen beneden, zeker als straks de garage er bij komt op 1 verdeler en thermostaat.

Sokken zijn al een tijdje uit de kast haha. Ik heb laminaat, dus hopelijk niet te koud :9
Ta zet ik op 16, en die schiet soms door tot 14 max. Zie op de leiding beneden (nog niet geisoleerd) nog geen condens, pas toen die op Ta stond en door schoot naar 13 begon de leiding vochtig te worden.

Had die waaier ook gebruikt na de tip idd! Werkt goed. Vooral omdat ik nu nog erg pendel gedrag krijg.

1uur van 10:30 tot 11:30 en smiddags een blok van 3-4 uur en savonds nog een uurtje of wat lukt zonder pendelen, maar is wel een beetje vogelen. Ik check op afstand nu mijn enelogic grafiek en schakel nog met wifi af als dat nodig blijkt. Tot voor wat Node-red gepuzzel binnenkort :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Daannn1987 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Hier nog niet gemeten maar kon gisteren ochtend precies zien waar mn leidingen lopen.. stond condens op de vloer.. Iets te koud :o
Welke temp. koel je dan mee? Dan moet je toch serieus ver gaan volgens mij. Ligt een beetje aan de vochtigheid natuurlijk. Hier werd de aanvoer naar de verdeler dus pas vochtig bij Ta13 volgens de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Robindd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:50:
Koelen met de WP heeft een lage WAF als je vrouw aziatisch is 8)7
Krijg een berichtje nadat die een uurtje heeft aangezien: heb je hem heel koud gezet??? de vloer is echt heel koud! :X
Mijn vrouw vond gisteren dat de airco uit moest want ze voelt de koude lucht langs haar benen gaan :X
Heb 'm dus vandaag nog niet aan gehad met T-buiten 31 en T-binnen 27,3 graden :X

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Remco45 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Mijn vrouw vond gisteren dat de airco uit moest want ze voelt de koude lucht langs haar benen gaan :X
Heb 'm dus vandaag nog niet aan gehad met T-buiten 31 en T-binnen 27,3 graden :X
Hahahaha, zooo herkenbaar Remco :*)
Gelukkig is de mijne verplicht buiten met de kids af en toe, gisteren de hele dag. Dan wordt de kou, weliswaar maar eventjes, wel gewaardeerd.

EDIT:
Hij is weer bezig, eens zien hoe laat het berichtje van de koude vloer komt :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCnIjrgiCndnHdtCp8oQ0rpcwmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xY4C3u5wUkgG9ByCC3irPisT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Robindd op 12-08-2020 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daannn1987 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Hahaha, ja dat heb ik ook, in de offerte van 1990 stond cirkels maar ik weet nu dat het niet zo is. :)

@Grolsch
Nette temperatuur!
Ik heb de vloer 19 graden, aanvoer water 15-16 smorgens en in de nacht soms 13 maar de kamer is op zijn koudst 24,7 graden (op 1m70 hoog) krijg het niet kouder, fan over de vloer blazen alles.
Durf hem ook niet kouder te maken, kan makkelijk maar nu al sporen condens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIKyFK_Az7VNHcCpMraIRpOdbaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcIqrCtdjuhSsKa6vl8GGE57.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Hahaha, ja dat heb ik ook, in de offerte van 1990 stond cirkels maar ik weet nu dat het niet zo is. :)

@Grolsch
Nette temperatuur!
Ik heb de vloer 19 graden, aanvoer water 15-16 smorgens en in de nacht soms 13 maar de kamer is op zijn koudst 24,7 graden (op 1m70 hoog) krijg het niet kouder, fan over de vloer blazen alles.

[Afbeelding]
De verdiepingsvloer ook meegekoeld?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

xoror schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

De verdiepingsvloer ook meegekoeld?
Nee, die heeft geen vvw helaas. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:07
Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:48:
[...]
Bij mij wil hij ook makkelijk kouder; maar dan krijg ik ook overal condens. Vanochtend kon ik met 16c koelen. Nu staat de aanvoer op 17c.

Het blijft hier mooi 25,5c overal met de convectors: Luchtvochtigheid ca. 57%. Zolder 27c. Werkt best goed die topkoeling met de WP: alle dagen ca. 35kWh thermisch weggekoeld :)

Ik hoop dat als de luchtontvochtiger in het WTW kanaal zit hij nog wat omlaag kan >:)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fullpower schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:46:
[...]

Bij mij wil hij ook makkelijk kouder; maar dan krijg ik ook overal condens. Vanochtend kon ik met 16c koelen. Nu staat de aanvoer op 17c.

Het blijft hier mooi 25,5c overal met de convectors: Luchtvochtigheid ca. 57%. Zolder 27c. Werkt best goed die topkoeling met de WP: alle dagen ca. 35kWh thermisch weggekoeld :)

Ik hoop dat als de luchtontvochtiger in het WTW kanaal zit hij nog wat omlaag kan >:)
25,5 vind ik eerlijkgezegd nog wat te warm, ik hoopte lager uit te komen maar ik denk niet dat het lukt. Wp loopt op zijn laagst en afhankelijk van de buitentemperatuur 625-725W
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Extended data zie je aanvoer temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:54
Ik hou het met mijn Elga op een koellijn van 19-21 graden, gecombineerd met de airco op de bovenverdieping, op een heel aangename 24-25 graden in de woonkamer bij een buitentemperatuur van 33. De vloer wordt niet onaangenaam koud en het verschil met buiten niet zodanig dat je een klap krijgt als je even naar buiten moet.

Hoeveel ik thermisch wegkoel zou ik niet weten, maar ik ben heel erg gelukkig met mijn vloerkoeling. Ik snap ook echt niet waarom mensen zo vaak zeggen dat het geen effect heeft, het is gewoon heel erg comfy.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:56:
Ik hou het met mijn Elga op een koellijn van 19-21 graden, gecombineerd met de airco op de bovenverdieping, op een heel aangename 24-25 graden in de woonkamer bij een buitentemperatuur van 33. De vloer wordt niet onaangenaam koud en het verschil met buiten niet zodanig dat je een klap krijgt als je even naar buiten moet.

Hoeveel ik thermisch wegkoel zou ik niet weten, maar ik ben heel erg gelukkig met mijn vloerkoeling. Ik snap ook echt niet waarom mensen zo vaak zeggen dat het geen effect heeft, het is gewoon heel erg comfy.
Nou, eerlijk? Voor de hoeveelheid stroom wat het kost, extra vocht in huis, koude vloer als je op blote voeten loopt en een ventilator is toch verre van ideaal. Jij hebt er een a/c bij, als ik die had ging de warmtepomp niet eens aan. Misschien toch volgend jaar een a/c unit met meerdere binnen units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

Nou, eerlijk? Voor de hoeveelheid stroom wat het kost, extra vocht in huis, koude vloer als je op blote voeten loopt en een ventilator is toch verre van ideaal. Jij hebt er een a/c bij, als ik die had ging de warmtepomp niet eens aan. Misschien toch volgend jaar een a/c unit met meerdere binnen units.
Vorig jaar had ik de vloerkoeling alleen in het achterste, nieuwe, deel van de woonkamer omdat de rest nog radiatoren had en ook toen vond ik het heel prettig. Vocht is bij ons geen issue (zit nu op 53% vlak boven het parket) en omdat ik niet zo ver naar beneden ga met de Ta heb (en had) ik geen enkele last van condens of de behoefte aan hüttenpatschen omdat de vloer zo koud is.

Die a/c helpt zeker om de temperatuur nog iets verder omlaag te krijgen en ik heb mijn Dyson luchtzuiveraar ook draaien, maar ik heb geen seconde spijt van de keuze om alleen een airco unit boven te plaatsen. Ons plan was dit jaar een multisplit met units boven en beneden, maar toen we ineens een nieuwe vloer met vvw moesten hebben adviseerde de installateur om het eerst zo eens te proberen en dat gaat perfect.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Aziraphale

Ah, je vvw is dus wel op hoofdverwarming en zal iets meer zijn dan hier als bijverwarming. Voordeel van een a/c is dat die vocht uit de lucht haalt, dat loopt hier zo rond de 70% met de mv op hogere stand.
Parket en plavuizen zal ook iets uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:25:
@Aziraphale

Ah, je vvw is dus wel op hoofdverwarming en zal iets meer zijn dan hier als bijverwarming. Voordeel van een a/c is dat die vocht uit de lucht haalt, dat loopt hier zo rond de 70% met de mv op hogere stand.
Parket en plavuizen zal ook iets uitmaken.
Het is inderdaad hoofdverwarming met 10cm hoh buis. In het "oude" deel van de woonkamer ligt parket en in onze aanbouw van vorige jaar hebben we keramisch parket gelegd en je merkt wel dat dat beduidend kouder aan de voeten is. Mv hebben we niet (huis uit 1956), dus dat zou ook wat uit kunnen maken, al zal die airco meer effect op de vochtigheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 19:30
Heronimo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee. Maar volgens mij zou je wel een koppeling naar Home Assistant of Domoticz moeten kunnen maken via Nibe Uplink. Zie bijvoorbeeld:
https://github.com/elupus/hass_nibe
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=13996
Helaas heeft de ACVM 270 geen ondersteuning voor Nibe Uplink..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-10 10:47
Oxellaar schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:10:
[...]

Ja dat snap ik, maar dat gebeurt sowieso niet, want dan staat de temperatuur te laag.
Zonder dauwpunt bewaking is 18...19 het laagst wat je wilt toepassingen.
Maar bij vloerverwarming wordt heel je vloer koeler. Als het dauwpunt bij 18-19 graden ligt hoeft alleen de toplaag van het vloeroppervlak minimaal die temperatuur te hebben. Dan kun je waarschijnlijk best koelen met een temperatuur die iets onder het dauwpunt ligt.

Hiervoor moet je dus een temperatuursensor installeren die de temperatuur van het vloeroppervlak in de gaten houdt en een regeling die met behulp van een dauwpuntsensor de temperatuur van de vloer hoog genoeg houdt. Met naregeling kun je dat mooi doen, met als bijkomend voordeel dat warmere vloeroppervlakken (waar de zon op schijnt) extra koel gehouden kunnen worden (mits je meerdere temperatuursensors installeert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:19
Grolsch schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

In de basis is de besturing van je warmtepomp leidend, ik zal mijn setup als voorbeeld gebruiken.

De Danfoss bepaalt geen stooklijn, en de Danfoss bepaalt ook niet wanneer er SWW gemaakt wordt.

Qua signaal richting de WP is de Danfoss maar een dom ding, kent 2 standen, AAN = ik wil warmte = UIT = ik wil geen warmte. Is gewoon een eenvoudig maak/breek contact.

In mijn WP geef ik aan dat hij in verwarmstand staat, en dat hij continu verwarmd dmv WAR (voorlooptemperatuur).
In mijn WP geef ik aan dat hij SWW moet/mag maken in de periode 14.00 ~ 22.00.

Vervolgens heb ik mijn Danfoss naregeling (die ik voor mijn gehele woning gebruik) en die geeft de warmtevraag door dmv ketelcontact aan de WP.

Er loopt dus een kabel van mijn Danfoss regelunit naar de WP, en die geeft aan "verwarmen" en de WP gaat verwarmen.

Als het vervolgens 14.00 is, en de daadwerkelijke temperatuur van de boiler zit onder setpoint boiler dan gaat de WP SWW maken, het maakt niet uit wat de Danfoss zegt/doet, die negeert de WP gewoon.

Ik heb het zo geregeld dat de WP mijn secundaire pomp aanstuurt, dus als Danfoss zegt verwarmen, dan laat de WP de secundaire pomp lopen.

Nogmaals, alles kan, niets moet. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik doe het zoals hierboven omschreven, kheb ook wel andere dingen geprobeerd, maar dit werkt voor mij het beste

[...]

Ik heb een losse schakelaar gemaakt om over te schakelen op koelen.

Als ik omschakel naar koelen moet ik 4 dingen doen

1 = WP instellen op koelen
2 = Danfoss omschakelen op koelen
3 = een Dipswitch omhalen op de print (iets met Danfoss en gekke schakeling van de thermostaat, zal wel op te lossen zijn maar nog niet mee bezig geweest.
4 = Schakelaar op de buitenunit omzetten zodat de NTC gefaked wordt naar 38 graden :+

Hier zal vast en zeker nog e.e.a. in te automatiseren zijn, want WP heeft ook een actieve koeluiting, en icm met een relais en wat gesoldeer zou het ook anders moeten kunnen.

Maar bovenstaande stappen nemen bij mij 5 minuten in beslag, en aangezien ik maar 2 x per jaar omschakel vind ik het goed zo.
Ah super bedankt, precies de informatie die ik nodig had :D
Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe de LG warmtepomp schakelt op vloerverkoeling (handmatig of automatisch) en of ik hier iets slims voor kan bedenken met de schakeling van het Danfoss systeem op koelen (bij dit systeem hoeft er alleen verbinding gemaakt te worden tussen 2 contacten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 15:24
Aziraphale schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:56:

Wij hebben alleen radiatoren dus geen geëxperimenteer met koelmodus met de Elga. Wat mij opvalt is de geringe relatieve temperatuurverlaging die kollega -tweakers effectief bereiken met hun gekoelde vloeren.
Onze huis heeft momenteel ( 1900 uur) een binnentemperatuur van 27,5 Celsius bij een buitentemperatuur van 35 C . S’ nachts daalt de binnentemperatuur tot 26,5 waarbij we maximaal ventileren. Geen thermoshock als we van binnen naar buiten gaan of omgekeerd. Ook geen energieverbruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Als je gewoon M30x1.5 aansluitingen hebt op een verdeler, passen en werken alle normale M30x1.5 stelaandrijvingen t.b.v. naregeling dan? Of kun je er beter eentje nemen van de fabrikant van de verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ron6363 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:36:
[...]

Wij hebben alleen radiatoren dus geen geëxperimenteer met koelmodus met de Elga. Wat mij opvalt is de geringe relatieve temperatuurverlaging die kollega -tweakers effectief bereiken met hun gekoelde vloeren.
Onze huis heeft momenteel ( 1900 uur) een binnentemperatuur van 27,5 Celsius bij een buitentemperatuur van 35 C . S’ nachts daalt de binnentemperatuur tot 26,5 waarbij we maximaal ventileren. Geen thermoshock als we van binnen naar buiten gaan of omgekeerd. Ook geen energieverbruik....
Het is ook niet zo dat het een vergelijkbaar effect heeft als een airco en een thermoshock moet je, volgens mij, sowieso niet willen. Ik ben vanochtend weer even op de school waar ik werk geweest en daar was het, dankzij de airco, zo fris dat je tegen een muur op liep als je weer naar buiten ging. Niet fijn en ook tamelijk ongezond, als je het mij vraagt.

Hier thuis heb ik nu een hele aangename 24 graden in de woonkamer, waar ik vroeger met dit soort weer rustig richting de 28 ging. 'S ochtends is het dan ongeveer 22, terwijl ik de vloerkoeling 's nachts uit heb staan om alle risico op condensatie te voorkomen. Op het heetst van de dag en met de zon vol op de screens tikt het een keer de 25 aan, maar dan pak ik de airco boven erbij en dat merk je aan de voorkant van het huis wel. In de tuinkamer (op zuid-west en met een glazen pui van 5m breed) is het vandaag max. 26,4 geweest, maar door de koude vloer toch aangenaam. Ik wil niet eens weten hoe warm het daar zou zijn als ik de vloer niet zou koelen.

Het kost inderdaad wat energie, maar dat heb ik voor het comfort wat het geeft graag over, want ik kan slecht tegen deze hitte. Sinds ik vanochtend de vloer aan heb gezet heb ik in totaal zo'n 12kwh gebruikt, maar dat is inclusief alle verbruikers in huis en komt compleet van mijn dak af. Met een pv opbrengst van dik 32kw vandaag is dat ook wel het laatste waar ik me druk over maak, al zou ik dat ook niet doen als ik de stroom in had moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ron6363 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:36:
[...]

Heel geweldig is het ook niet met een lucht/water, je krijgt het iets koeler, en toch beter dan 27,5 hoor, dan doen 2 graden al veel.
Thermoshock valt ook wel mee, het is maar een paar graden, in je auto stappen is een grotere klap. :)

Energie verbruik is wel een dingetje, vandaag al 10kWh er doorheen met de wp, maar heb wat over. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben nu uit pure armoede maar aan het koelen met de ELGA. Ik moest eerst de printplaat vervangen, die had weer last van de 10 graden bug.

Na het vervangen loopt de ELGA nu sinds 16:30, er gaat 20 graden water mijn vloer in, en circa 21 graden retour. De woonkamer is op het moment 27.6 en kwam van 28.0 graden.

Gisteren warmde de woonkamer door tot ongeveer 20:00 dus heel misschien helpt het koelen met de ELGA. Ik laat hem iig de hele nacht draaien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Robindd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Welke temp. koel je dan mee? Dan moet je toch serieus ver gaan volgens mij. Ligt een beetje aan de vochtigheid natuurlijk. Hier werd de aanvoer naar de verdeler dus pas vochtig bij Ta13 volgens de WP.
TA 15 TR 17 was t vannacht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Heel geweldig is het ook niet met een lucht/water, je krijgt het iets koeler, en toch beter dan 27,5 hoor, dan doen 2 graden al veel.
Thermoshock valt ook wel mee, het is maar een paar graden, in je auto stappen is een grotere klap. :)

Energie verbruik is wel een dingetje, vandaag al 10kWh er doorheen met de wp, maar heb wat over. :P
Blaf er ook al een week 7 kwh per dag doorheen, maargoed heb 800kwh overschot dus kan me weinig boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
vergeleken met water/water is het enigste verschil toch dat je bij water/water gratis koud water krijgt? Bij lucht/water moet er nog gekoeld worden. Maar verder koelen ze vergelijkbaar (op dat extra verbruik na voor lucht/water)? Of zie ik wat over het hoofd?

maw, de mensen die niet zo tevreden zijn over de koelperformance, zijn bij water/water ook niet beter af (behalve minder verbruik) ?

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 12-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
xoror schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:56:
vergeleken met water/water is het enigste verschil toch dat je bij water/water gratis koud water krijgt? Bij lucht/water moet er nog gekoeld worden. Maar verder koelen ze vergelijkbaar (op dat extra verbruik na voor lucht/water)? Of zie ik wat over het hoofd?

maw, de mensen die niet zo tevreden zijn over de koelperformance, zijn bij water/water ook niet beter af (behalve minder verbruik) ?
Hier een w/w wp. Het verbruik hier is circa 2 kWh per dag inclusief alle pompen. Het andere voordeel is dat je geen last hebt van pendelen, ik koel al een week permanent. En geen geluid uiteraard.

w/w heeft natuurlijk wel als nadeel dat je niet kouder kan koelen dan je bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 22:17
Maar die bron is toch wel altijd kouder dan wat je met een LW pomp zou willen bereiken.
Ik schat een graad of 6-7 C?
Het water uit mijn bronpomp, ca 60 m diep is al aardig die richting, maar daar koel ik mijn gazon en planten mee..... :9
Kost me wel ca 650W voor de bronpomp

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 12-08-2020 21:42 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
xoror schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:56:

probleem is niet dat l/w niet genoeg kan koelen of dat het een paar kwh kost per dag (en dat is echt niet veel). Probleem is de leidingen die te koud worden, gaan condenseren en alles nat wordt. Dat probleem is hetzelfde voor zowel w/w als l/w.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
develdonk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:42:
[...]

probleem is niet dat l/w niet genoeg kan koelen of dat het een paar kwh kost per dag (en dat is echt niet veel). Probleem is de leidingen die te koud worden, gaan condenseren en alles nat wordt. Dat probleem is hetzelfde voor zowel w/w als l/w.
Het is alleen makkelijker te koelen met een iets wat hogere temperatuur, omdat je geen pendelen hebt. Je kan dus oneindig 18gr water er doorheen blijven pompen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Robindd schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:43:
[...]

Het is alleen makkelijker te koelen met een iets wat hogere temperatuur, omdat je geen pendelen hebt. Je kan dus oneindig 18gr water er doorheen blijven pompen bijv.
dan is de dimensionering van je installatie gewoon niet goed :) heeft weinig te maken met voordeel of nadeel l/w tov w/w?

maar het klopt wel dat de warmtepomp meer vermogen koelen kan leveren dan warmte en dat dit dus sneller een probleem kan worden.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
develdonk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

dan is de dimensionering van je installatie gewoon niet goed :) heeft weinig te maken met voordeel of nadeel l/w tov w/w?

maar het klopt wel dat de warmtepomp meer vermogen koelen kan leveren dan warmte en dat dit dus sneller een probleem kan worden.
Ook weer deels waar :) Ik moet nog de garage bijfrezen. Staat hoog op mijn lijst. Laminaat helpt ook niet mee daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ok bedankt voor de antwoorden. Heb straks ruim voldoende vv opp. dus 24/7 18 graden doorheen sturen :) flink wat zonnepanelen, dus ook soort van gratis :D

@Naalroc @jerh als je 6 graden oppompt, moet dat dan niet naar 18 graden worden verwarmd? (als je 18 wil hanteren)

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 12-08-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Hier een w/w wp. Het verbruik hier is circa 2 kWh per dag inclusief alle pompen. Het andere voordeel is dat je geen last hebt van pendelen, ik koel al een week permanent. En geen geluid uiteraard.

w/w heeft natuurlijk wel als nadeel dat je niet kouder kan koelen dan je bron.
Verschil is dat jij ook moet koelen voor je bron, wat moet de bron minimaal zijn voor de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
xoror schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:02:
ok bedankt voor de antwoorden. Heb straks ruim voldoende vv opp. dus 24/7 18 graden doorheen sturen :) flink wat zonnepanelen, dus ook soort van gratis :D

@Naalroc @jerh als je 6 graden oppompt, moet dat dan niet naar 18 graden worden verwarmd? (als je 18 wil hanteren)
Je pompt geen 6 graden op.... het is een gesloten circuit. Er zit idd een warmtewisselaar op en alleen de bronpomp loopt.
Naalroc schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:41:
Maar die bron is toch wel altijd kouder dan wat je met een LW pomp zou willen bereiken.
Ik schat een graad of 6-7 C?
Het water uit mijn bronpomp, ca 60 m diep is al aardig die richting, maar daar koel ik mijn gazon en planten mee..... :9
Kost me wel ca 650W voor de bronpomp
Maar dat is eenrichtingsverkeer, je pompt koud water omhoog. Nu voer je aan met een temperatuur van 23/24 graden en dat breng je terug via het gesloten circuit. De Ta op dit moment is bij mij 16 graden en de temperatuur naar de vv is 19.8 graden.
Rol-Co schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

Verschil is dat jij ook moet koelen voor je bron, wat moet de bron minimaal zijn voor de winter?
Geen idee. Het eerste jaar heb ik niet gekoeld, omdat er iets verkeerd aangesloten zat. En dat was geen enkel probleem. Ik heb wel een overgedimensioneerde bron, dus daarom waarschijnlijk geen probleem. En er wordt hier uberhaupt behoorlijk wat gekoeld, dat begint vaak al in april. Mijn bron is in de winter nog niet onder de 8,5 graden geweest.

En de Ta is al meer dan een hele week exact 16 graden en loopt niet op.

• develdonk
jerh schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Je pompt geen 6 graden op.... het is een gesloten circuit. Er zit idd een warmtewisselaar op en alleen de bronpomp loopt.

[...]

Maar dat is eenrichtingsverkeer, je pompt koud water omhoog. Nu voer je aan met een temperatuur van 23/24 graden en dat breng je terug via het gesloten circuit. De Ta op dit moment is bij mij 16 graden en de temperatuur naar de vv is 19.8 graden.

[...]

Geen idee. Het eerste jaar heb ik niet gekoeld, omdat er iets verkeerd aangesloten zat. En dat was geen enkel probleem. Ik heb wel een overgedimensioneerde bron, dus daarom waarschijnlijk geen probleem. En er wordt hier uberhaupt behoorlijk wat gekoeld, dat begint vaak al in april. Mijn bron is in de winter nog niet onder de 8,5 graden geweest.

En de Ta is al meer dan een hele week exact 16 graden en loopt niet op.
feit dat je bron niet onder de 8,5 graad komt is waarschijnlijk door grondwater beweging. Heb eens tijdje terug paar weken met simulatie software gespeeld en daar kon je mooi de temperaturen per jaar uittrekken obv het afgiftesysteem. Overigens merk je het niet in een enkel of paar jaar of je bron te klein is, dat speelt pas op over meerdere jaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik verbruik ook zo'n 10kWh per dag, dat kost zeg maar 2,50 per dag.... voor die 2 weken per jaar..

Ik ben het 5 voudige kwijt aan bier per dag omdat ik elke avond de keuken vol heb zitten met over verhitte vrienden :+

Ik kom net bij een nieuwbouw woning zonder koeling weg, maar ik ben niet jaloers...... ruim 28 graden in huis......

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 13-08-2020 06:37 ]

• jerh
develdonk schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:02:
[...]

feit dat je bron niet onder de 8,5 graad komt is waarschijnlijk door grondwater beweging. Heb eens tijdje terug paar weken met simulatie software gespeeld en daar kon je mooi de temperaturen per jaar uittrekken obv het afgiftesysteem. Overigens merk je het niet in een enkel of paar jaar of je bron te klein is, dat speelt pas op over meerdere jaren.
Dat zou best kunnen, de boringen gaan door twee watervoerende lagen. En we zitten hier tussen een rivier en een waterwininstallatie, waardoor er dus zeker beweging zal zijn. Ik vind het prima.

En te klein begint natuurlijk al bij de dimensioneering. Inmiddels 5 jaar in bedrijf en tot nu toe geen enkel probleem, dus ga er vanuit dat het goed is.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Momenteel gaat het koelen met de warmtepomp in mijn woning vrij goed echter heb ik veel last van condens bij de warmtepomp zelf, de leidingen zijn daar niet geisoleerd. Alle leidingen bij de WP zijn koperenbuizen met veel geperste bochtjes. An sich zijn de rechte stukken makkelijk te isoleren met bijvoorbeeld armacell of thermaflex buisisolatie. Er zitten uiteraard ook nog allerlei kraantjes/aftappunten/kleppen etc. Op welke manier kunnen deze leidingen en koppelingen het beste geisoleerd worden zodat het allemaal damp dicht is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Avvd schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:32:
[...] Er zitten uiteraard ook nog allerlei kraantjes/aftappunten/kleppen etc. Op welke manier kunnen deze leidingen en koppelingen het beste geisoleerd worden zodat het allemaal damp dicht is?
Ook met Armacell: er zijn diverse armacell application video's op youtube waar gedemonstreerd wordt hoe je met kunstig knip-, snij- en plakwerk alles prachtig kan inpakken.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TimoDimo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:15:
[...]

Maar bij vloerverwarming wordt heel je vloer koeler. Als het dauwpunt bij 18-19 graden ligt hoeft alleen de toplaag van het vloeroppervlak minimaal die temperatuur te hebben. Dan kun je waarschijnlijk best koelen met een temperatuur die iets onder het dauwpunt ligt.

Hiervoor moet je dus een temperatuursensor installeren die de temperatuur van het vloeroppervlak in de gaten houdt en een regeling die met behulp van een dauwpuntsensor de temperatuur van de vloer hoog genoeg houdt. Met naregeling kun je dat mooi doen, met als bijkomend voordeel dat warmere vloeroppervlakken (waar de zon op schijnt) extra koel gehouden kunnen worden (mits je meerdere temperatuursensors installeert).
Goeie tip man...bedankt!

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij onze vloerkoeling (w/w warmtepomp, feitelijk een WKO) merk je dat hij niet lager wil koelen dan 23 degC ruimtetemperatuur. Ik vermoed dat dit vanwege dauwpuntsregeling is.

Wel lekker koel vergeleken met buiten :)
En dat met gemiddeld 9,17 kWh/dag (totaal over afgelopen 7 dagen 64,2 kWh) over de afgelopen week.
Dit is wel een totaalverbruik voor ons huis, inclusief koken, koelkasten, computers TV etc.

Op basis van historisch verbruik schat ik in dat hiervan 21-28 kWh aan de koeling opgaat.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Momenteel gaat het koelen met de warmtepomp in mijn woning vrij goed echter heb ik veel last van condens bij de warmtepomp zelf, de leidingen zijn daar niet geisoleerd. Alle leidingen bij de WP zijn koperenbuizen met veel geperste bochtjes. An sich zijn de rechte stukken makkelijk te isoleren met bijvoorbeeld armacell of thermaflex buisisolatie. Er zitten uiteraard ook nog allerlei kraantjes/aftappunten/kleppen etc. Op welke manier kunnen deze leidingen en koppelingen het beste geisoleerd worden zodat het allemaal damp dicht is?
Thermaflex heeft prefab hoeken en T stukken, ik heb ze ook gebruikt.

https://thermaflex.com/nl...prefabriceerde-onderdelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier ook alles geisoleerd met armaflex HT.
Die is in verschillende maten verkrijgbaar.
Met de armaflex lijm en schaar kan je best veel op maat maken.
Maar als er eenmaal vocht achter zit, gaat het er ook niet meer uit. ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2020 10:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Bedankt voor de tips, ik had er nu wat thermaflex met clips omheen gezet maar dat is natuurlijk niet dampdicht 8)7, ik denk dat ik het voor nu laat aangezien de warme periode weer bijna voorbij is, maar even regelmatig de leidingen droog maken. Zodra het droger/koeler is ga ik aan de slag met de armaflex :)

• Oxellaar
  • Niet online
Kets_One schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:39:
Bij onze vloerkoeling (w/w warmtepomp, feitelijk een WKO) merk je dat hij niet lager wil koelen dan 23 degC ruimtetemperatuur. Ik vermoed dat dit vanwege dauwpuntsregeling is.

Wel lekker koel vergeleken met buiten :)
En dat met gemiddeld 9,17 kWh/dag (totaal over afgelopen 7 dagen 64,2 kWh) over de afgelopen week.
Dit is wel een totaalverbruik voor ons huis, inclusief koken, koelkasten, computers TV etc.

Op basis van historisch verbruik schat ik in dat hiervan 21-28 kWh aan de koeling opgaat.
Ja, mooie lage verbruikscijfers.... Mag wel ook als je 10K voor een bron hebt betaald ;)
En 23c, vraag me af welke RV waarde het nu is in huis....

• Kets_One
  • Niet online
@Oxellaar Helaas meet ik de RV niet in huis, maar ik vermoed dat deze wel aardig laag is gezien de ventilatie WTW.
Suggesties voor een mooie RV meter?

[ Voor 13% gewijzigd door Kets_One op 13-08-2020 10:14 ]

• xoror
  • Niet online
Kets_One schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:11:
@Oxellaar Helaas meet ik de RV niet in huis, maar ik vermoed dat deze wel aardig laag is gezien de ventilatie WTW.
Heb je nog speciale enthalpiewisselaar die de vocht balans regelt of gewoon plain ?

• Oxellaar
  • Niet online
@Kets_One Dat is in de winter het geval, in de zomer maakt het niks uit.
Waarschijnlijk staat zelfs de bypass 100% open.... ;)

• Kets_One
  • Niet online
@Oxellaar Staat bij een hogere buitentemperatuur dan binnen en geen warmtebehoefte de bypass ook open?
Warmt het dan binnen niet op?

[ Voor 4% gewijzigd door Kets_One op 13-08-2020 10:26 ]

• Zenix
  • Laatst online: 00:28

Zenix

BOE!

Ik heb een nieuwbouwwoning, waarbij ik in de toekomst dus een warmtepomp wil gaan plaatsen in de tuin, bij de schuur. Volgende week gaat de tuin worden gedaan, maar wil daarvoor nog mantelbuizen leggen en eventueel elektra zodat ik alles netjes weg kan werken. Maar heb geen idee aan wat voor diameter mantelbuis ik moet denken, en hoeveel ik er moet gaan leggen.

De afstand van het huis tot tuin is zo'n 10m. Ik wil wat afstand bewaren zodat de buren zo min mogelijk last hebben, of zeggen jullie dichtbij de gevel plaatsen is veel handiger?

[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 13-08-2020 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik moet toegeven dat met de ELGA koelen nu redelijk lijkt te gaan. Gisteren rond 16:30 was onze woonkamer 28 graden. De ELGA heeft de hele nacht gewerkt en nu vanochtend is de temperatuur in de woonkamer 25.0.

Ik zie nu de temperatuur heel langzaam op lopen in de woonkamer maar moet zeggen dat het er nu stukken aangenamer is dan gisteren!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:25
@mkleinman
dus: Ta 20, Tr 21
kamer temp van 28 naar 25 graden
Op welke Ta / Tr verwarm jij?

En heb je geen last van condensatie?
ik verwarm op Ta 33, Ta 30-31 met ouderwetse radiatoren. ben benieuwd of ik ook kan koelen (nu 29.2 in huis, na 4 weken weg te zijn geweest.). Moet daarvoor wel mn cv ondersteuning van de ZB onderbreken.

Kan je op de carrier elga de Ta voor koelen instellen/begrenzen?

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 13-08-2020 12:17 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:55
mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:54:
Ik moet toegeven dat met de ELGA koelen nu redelijk lijkt te gaan. Gisteren rond 16:30 was onze woonkamer 28 graden. De ELGA heeft de hele nacht gewerkt en nu vanochtend is de temperatuur in de woonkamer 25.0.

Ik zie nu de temperatuur heel langzaam op lopen in de woonkamer maar moet zeggen dat het er nu stukken aangenamer is dan gisteren!
De tip van de ventilator al geprobeerd ?

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:54:

Veel verder lijk ik hier ook niet te komen, ventilator op de vloer blazen scheelt wat. Gisteren gewoon sporen op de vloer van de condens, nu maar iets rustiger gezet omdat het er niet veel kouder van word maar wel vochtiger.
Maar 28 of 25, ik vind het een stuk lekkerder. :)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:17:
@mkleinman
dus: Ta 20, Tr 21
kamer temp van 28 naar 25 graden
Op welke Ta / Tr verwarm jij?

En heb je geen last van condensatie?
ik verwarm op Ta 33, Ta 30-31 met ouderwetse radiatoren. ben benieuwd of ik ook kan koelen (nu 29.2 in huis, na 4 weken weg te zijn geweest.). Moet daarvoor wel mn cv ondersteuning van de ZB onderbreken.

Kan je op de carrier elga de Ta voor koelen instellen/begrenzen?
Normaliter met de ELGA ligt de aanvoer tussen de 30 en 33 graden en de retour tussen de 24 en 27 graden ( 01-01-2020 als uitgangspunt genomen ).

Ta/Tr bij de ELGA is op dit moment met koelen 20.6 aanvoer en 21,9 retour. Ik zal vanavond wat grafieken posten :)

Ik heb op de vloer geen last van condensatie, bij de leidingen van de binnenunit ook niet. Enige plek waar ik het op dit moment een klein beetje heb is de vloerverdeler beneden. Daar zit er condens op de leidingen maar lekt het niet .

Ik heb de verwarming op mijn kantoor ook open staan, daar heb ik ook geen condensatie op staan op het moment.

Ik moest hier thuis ook de zonneboilerondersteuning onderbreken. Daar kwam ik gisteren net op tijd achter. De retour was intussen opgewarmd richting de 40graden, en bij hogere temperaturen vind de warmtewisselaar in de ELGA dat absoluut niet leuk.

Het boilervat koelde trouwens in korte tijd wel enorm af ;)

De Ta regelt de ELGA/Carrier helemaal zelf. Ik kan daar niets aan instellen in elk geval.

Intussen is het overigens 25.7 in de woonkamer maar ik moet zeggen wel erg aangenaam ten opzichte van gisteren. Toen was het echt serieus waar niet te harden zo warm en plakkerig.
Ramon_1984 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:18:
[...]

De tip van de ventilator al geprobeerd ?
Er staat een ventilator te draaien in de woonkamer die ook over de vloer heen blaast :)

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 13-08-2020 12:58 ]

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 19:20
Ik zat erover te denken om een Nibe AMS-10 hybride systeem aan te laten leggen, met 3 fancoil units voor condenserend koelen en hulp bij verwarming. En dan alleen de FCU leidingen te isoleren en de rest in de zomer af te sluiten om condens problemen te voorkomen.

FCUs zijn wel een beetje aan de prijs ... 2-4x zo duur als een split binnendeel. Zijn er toevallig ook voordelige split warmtepompen zoals de AMS 10 bedoelt voor hybride systemen die ook airco binnendelen op de koelstof leiding aan kunnen sluiten net als multisplits?

• Heronimo
Pinkys Brain schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:02:
Ik zat erover te denken om een Nibe AMS-10 hybride systeem aan te laten leggen, met 3 fancoil units voor condenserend koelen en hulp bij verwarming. En dan alleen de FCU leidingen te isoleren en de rest in de zomer af te sluiten om condens problemen te voorkomen.

FCUs zijn wel een beetje aan de prijs ... 2-4x zo duur als een split binnendeel. Zijn er toevallig ook voordelige split warmtepompen zoals de AMS 10 bedoelt voor hybride systemen die ook airco binnendelen op de koelstof leiding aan kunnen sluiten net als multisplits?
Gaaf plan!

Ik denk aan iets vergelijkbaars:
- 5kW Panasonic monoblock
- bestaande radiatoren en FCU's gebruiken in de winter
- FCU's gebruiken in de zomer

Er zijn ook wel voordeligere opties als je bereid bent om ze uit het buitenland te halen:
https://www.shopclima.it/...-2-pipe-version-4-kw.html
https://speedyclima.it/shop/pompe-di-calore?page=4
https://www.gasfriocalor.com/aire-acondicionado/fancoils
https://www.keroclima.pt/.../en_GB/?ObjectID=35165258

Van de Portugese shop weet ik dat er afhankelijk van het gewicht vaak nog 150 tot 200 euro verzending bij komt. Voor 3 units moet je dan wel rond de 1000 euro uit kunnen komen.

Waarom wil je voor de Nibe gaan?

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 19:20
Split omdat het buitendeel kleiner is en niet kan bevriezen, Nibe omdat de prijs er mooi uitziet ;) Heb nog niet al de threads doorgespit voor ervaringen met het merk, en ook nog niet geluisterd naar een opstelling. Ben er niet aan getrouwd.

• Oxellaar
  • Niet online
Kets_One schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:16:
@Oxellaar Staat bij een hogere buitentemperatuur dan binnen en geen warmtebehoefte de bypass ook open?
Warmt het dan binnen niet op?
Helaas zijn veel wtw's echte WARMTE terug win units en niet andersom.

Maar los daarvan, het verschil tussen de binnen en buitentemperatuur is nu te klein, om een groot verschil in RV te krijgen.

• Heronimo
Pinkys Brain schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:35:
Split omdat het buitendeel kleiner is en niet kan bevriezen, Nibe omdat de prijs er mooi uitziet ;) Heb nog niet al de threads doorgespit voor ervaringen met het merk, en ook nog niet geluisterd naar een opstelling. Ben er niet aan getrouwd.
Als de prijs er toe doet zou ik toch ook eens goed kijken naar Panasonic en Mitsubishi warmtepompen. Nibe staat er niet echt bekend om het goedkoopst te zijn.

Ik zou zeggen, kijk ook eens hier: Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Oxellaar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Maar los daarvan, het verschil tussen de binnen en buitentemperatuur is nu te klein, om een groot verschil in RV te krijgen.
Toch is het principe achter een WTW 100% omkeerbaar, dwz als het binnen 20C is en buiten 30C, dan zal de inkomende buitenlucht afkoelen tot ~21C en de uitgaande binnenlucht opwarmen tot ~29C bij 90% efficientie van de warmtewisselaar.
De bypass heb je pas nodig als de binnentemperatuur hoger ligt dan de streeftemperatuur en de buitenlucht kouder is dan de binnenlucht. Dit heb je alleen in de nacht tijdens de zomer.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• TimoDimo
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 11:24:
[...]

Is heus niet zo ingewikkeld hoor @Grolsch .
Je neemt thermostaat met maak en verbreek contact. Die laat je de stuur spanning schakelen van een relais. Ik pak dan een drie fase relais, die heeft drie schakel contacten. Eentje maakt contact naar de wp, en eentje verbind de spanning naar de pomp.

En het leuke van die maak en verbreek contacten is dat je er meerdere parallel kunt zetten. Dus zowel mijn wp ,alsmede een temp voeler in houtkachel kunnen mijn secundaire pomp aansturen, leuk he
En zo kun je blijven knutselen
Ik zoek zo'n "drie fase relais" (niet te verwarren met een relais voor driefasenstroom :P). Hoe ziet zoiets eruit en waar koop ik het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TimoDimo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Ik zoek zo'n "drie fase relais" (niet te verwarren met een relais voor driefasenstroom :P). Hoe ziet zoiets eruit en waar koop ik het?
https://www.vekto.nl/3-po...2wcQhdEAQYASABEgKom_D_BwE

Je hebt ze ook met andere spoelspanning.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA koeling aanvoer/retour vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2020/08/1308_elga_koeling.png

Piekje is het open draaien van een radiator op kantoor.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:52:
ELGA koeling aanvoer/retour vandaag.

[Afbeelding]

Piekje is het open draaien van een radiator op kantoor.
Daarna trok hij het niet meer? Komt niet meer aan de 16-17 graden en loopt alleen op?

• Fullpower
Oxellaar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

De 18 jaar oude Stork Air WTW doet dat hier iig prima: lucht uit huis: momenteel 26c (mix van alle afzuigventielen) en 27c inblaas naar toevoerventielen. Buiten 33c. Maar de inlaat luchttemperstuur is hoger, wordt waarschijnlijk door de pannen etc. opgewarmd.

Helaas geen bypass. Alhoewel: veel koeling geeft dat ook niet met 100m3/u. Wij zetten de ramen 's nachts open (ook zolder dakraam).

Dauwpunt binnen is 's ochtend hetzelfde als buiten. Overdag loopt dauwpunt iets op. Dus ontvochtigen doet de WTW zeker niet, maar dat kan ook niet met een inblaaslucht temperatuur van 27c :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:05:
[...]

Daarna trok hij het niet meer? Komt niet meer aan de 16-17 graden en loopt alleen op?
Probleem is dat de ELGA harder kan koelen dan dat mijn vloer en radiatoren kunnen leveren aan warmte. Daarom loopt langzaam de temperatuur op.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:20:
[...]

Probleem is dat de ELGA harder kan koelen dan dat mijn vloer en radiatoren kunnen leveren aan warmte. Daarom loopt langzaam de temperatuur op.
Euhh, ik heb het nu 3x gelezen maar snap niet wat je zegt, dan zou hij toch terug moeten toeren of afslaan of te koud worden, niet warmer.

Hier gaat hij dan een graad lager en waarschijnlijk slaat hij zometeen af. Ik zie ook dat bij een buitentemperatuur van 30 en hoger hij blijft lopen, dat zal ook zijn omdat het vermogen door de warmte buiten minder wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OItb8m18aJ-y0ZJPgOn8os6sVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpoLZ1c3Mj2HuMU1I1vdm0HX.jpg?f=fotoalbum_large

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Euhh, ik heb het nu 3x gelezen maar snap niet wat je zegt, dan zou hij toch terug moeten toeren of afslaan of te koud worden, niet warmer.
De ELGA toert op, de aanvoertemperatuur daalt als een malle, de ELGA merkt dat en toert dan weer terug waardoor de temperatuur weer op loopt.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:50:
[...]

De ELGA toert op, de aanvoertemperatuur daalt als een malle, de ELGA merkt dat en toert dan weer terug waardoor de temperatuur weer op loopt.
Ok, pendelen, maar in de hele linie is hij omhoog gegaan nadat je de radiator open gedraaid hebt, vanaf die tijd heb je een hogere aanvoer en retour.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Ok, pendelen, maar in de hele linie is hij omhoog gegaan nadat je de radiator open gedraaid hebt, vanaf die tijd heb je een hogere aanvoer en retour.
Klopt, en dat komt denk ik omdat de temperatuur in de woonkamer op loopt en mijn kantoor ook bloedheet was.

In de nacht zie je namelijk het tegenovergestelde; Dan zie je langzaam aan de aanvoer en retour steeds lager/kouder worden omdat de woonkamer afkoelt.

Daarom ook mijn conclusie dat de ELGA wel harder wil koelen maar dat gewoonweg niet kan.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:55:
[...]

Klopt, en dat komt denk ik omdat de temperatuur in de woonkamer op loopt en mijn kantoor ook bloedheet was.

In de nacht zie je namelijk het tegenovergestelde; Dan zie je langzaam aan de aanvoer en retour steeds lager/kouder worden omdat de woonkamer afkoelt.

Daarom ook mijn conclusie dat de ELGA wel harder wil koelen maar dat gewoonweg niet kan.
Die radiator nekte hem, die weer wat dicht zetten?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:59:
[...]

Die radiator nekte hem, die weer wat dicht zetten?
Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Gigantische flow door die radiator heen en nagenoeg geen opname van warmte.

Gaan we proberen :)

• ID-College
  • Laatst online: 14-10 08:33
Wij zijn aan het orienteren op een hybride (of volledig) LW WP. Voor het plaatsen van de hybride warmtepomp + alles aansluiten heb ik nu offerte liggen van 4900 euro (Remeha Elga ACE 4kW).

Het klinkt mij wat prijzig, maar ik zie online dat ze rond de 3500 euro kosten. Is dit daarom een scherpe prijs of valt dat wel mee? Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal en installateurs zijn lastig te vinden..

[ Voor 10% gewijzigd door ID-College op 13-08-2020 18:52 ]

• Aziraphale
@amarkest Volgens mij heeft Plugwise een update gedaan, want ik zie nu ineens mijn Ta en Tr veranderen tijdens koelbedrijf. Is dat jou ook al opgevallen?

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:56
Hier een prima twee weken gehad met het warme weer. In huis een aangename temperatuur tussen de 21 en 22 graden. In het begin koelen zonder begrenzing van de aanvoer temperatuur. Die was toen 14 graden. De vloer 16 graden. Met een kleine bui tussendoor toch een licht vochtige waas over de vloer. Nu terug gezet naar 18 graden. Valt mee nog niet tegen!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Fullpower
mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:50:
[...]

Blijft een bijzondere grafiekje: je zou verwachten dat als je te weinig 'afgifte' hebt, dat de grafiek daalt. Maar wel elje keer naar een minimum. Maar nu loopt hij op, dus het lijkt erop dat de WP weinig vermogen heeft in relatie tot de afgifte. Maar waarom gaat de aanvoer dat zo op en neer?

Ik heb hier ook wat te weinig afgifte. Maar het duurt een uur voordat de temperatuur tot 16,5c is gedaald. Dan stopt de compressor 10 minuten en het feest begint weer opnieuw.

• AUijtdehaag
  • Niet online
ID-College schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:52:
Wij zijn aan het orienteren op een hybride (of volledig) LW WP. Voor het plaatsen van de hybride warmtepomp + alles aansluiten heb ik nu offerte liggen van 4900 euro (Remeha Elga ACE 4kW).

Het klinkt mij wat prijzig, maar ik zie online dat ze rond de 3500 euro kosten. Is dit daarom een scherpe prijs of valt dat wel mee? Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal en installateurs zijn lastig te vinden..
Zelf ophalen en aansluiten?
https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

• Aziraphale
Fullpower schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:09:
[...]

Blijft een bijzondere grafiekje: je zou verwachten dat als je te weinig 'afgifte' hebt, dat de grafiek daalt. Maar wel elje keer naar een minimum. Maar nu loopt hij op, dus het lijkt erop dat de WP weinig vermogen heeft in relatie tot de afgifte. Maar waarom gaat de aanvoer dat zo op en neer?

Ik heb hier ook wat te weinig afgifte. Maar het duurt een uur voordat de temperatuur tot 16,5c is gedaald. Dan stopt de compressor 10 minuten en het feest begint weer opnieuw.
Het zit hem, denk ik, in de regelstrategie van de Elga. Ik zie de mijne namelijk hetzelfde gedrag vertonen: Snel afkoelen, stoppen als.het verschil tussen Ta en Tr te groot wordt, afwachten tot het verschil weer binnen de parameters zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 14-10 08:33
Nee helaas! In de huidige situatie waar ik nu in zit is dat geen optie. We willen het deze keer uitbesteden na een verbouwing van 1.5 jaar dag in dag uit bezig te zijn geweest.. Nu is het mooi geweest :)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Fullpower schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:09:
[...]

En het is geen afgifte maar opgenomen vermogen. De vloer koelt sneller af dan dat de lucht er boven de vloer weer kan opwarmen.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

En het is geen afgifte maar opgenomen vermogen. De vloer koelt sneller af dan dat de lucht er boven de vloer weer kan opwarmen.
Weer zo'n regel die ik 3x moet lezen :)

De vloer koelt sneller af dan de lucht er boven de vloer weer kan opwarmen........ buiten dat de grammatica niet klopt is wat je zegt toch de bedoeling, dan wordt het kouder in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
mkleinman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

En toch snap ik het niet: als je teveel koelvermogen hebt, dus meer dan dat de vloer kan opnemen/aanvoeren, dan gaat je aanvoer toch omlaag? Want de aanvoertemperatuur is simpelweg de retourtemperstuur uit de vloer (aardig stabiel) - delta-t. En de delta-t is weer het resultaat van WP vermogen en flow.

Maar bij jou gaat de lijn omhoog.

Als ik hier alle DBE's uit zet of een aantal convectoren dicht zit, dan heb ik minder warmte opname: temperatuur schiet harder omlaag en WP gaat eerder pendelen.

Maar het zal wel met de delta-t te maken hebben. Het werkt in ieder geval contra-productief voor het koelend vermogen. Wat maakt die delta-t uit? Uiteindelijk gaat het erom dat de aanvoer niet lager dan ingesteld. Ivm condens. Ik mij voorstellen dat als de ruimtetempetatuur bereikt is, dat je dan met de aanvoer omhoog gaat, voor minder vermogen.

Maar wanneer heb je te veel koelvermogen met dit weer? Dat zijn maar weinig woningen denk ik :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fullpower op 13-08-2020 19:53 ]

• Fullpower
...

[ Voor 175% gewijzigd door Fullpower op 13-08-2020 19:54 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Ik lees dat je de messing koppelingen moet isoleren met teflontape alvorens deze verder te isoleren met isolatiemateriaal. Bedoelen ze hiermee de teflontape die je normaal gebruikt om schroefdraad mee in te tapen?

Dan moet ik heel wat rolletjes inslaan :+

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:19
Oxellaar schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:14:
@Kets_One Dat is in de winter het geval, in de zomer maakt het niks uit.
Waarschijnlijk staat zelfs de bypass 100% open.... ;)
Waarschijnlijk niet. Alle WTW's die op dit moment te koop zijn (en die dus de laatste jaren verkocht zijn) winnen in de zomer ook de koelte terug, door de bypass overdag juist te sluiten.
De bypass staat alleen open als het binnen warmer is dan gewenst, én het buiten koeler is dan binnen.

In mijn praktijk werkt dat fantastisch. Wij zitten nu een week in onze nieuwe woning en kunnen alleen nog maar koelen via de verdiepingsvloeren (airco's staan nog in de garage, wachtend op tijd om ze aan te sluiten). Hierdoor zou het op de 2e verdieping veel te warm worden, maar doordat we de WTW op een vrij hoge stand hebben staan (330 m3/h) wordt daar zoveel koele lucht ingeblazen, dat het daar maar 2 graden warmer is dan in de rest van het huis. Valt niet tegen dus.
De RV begint wel merkbaar op te lopen, dus het installeren van de airco's heeft wel enige prio...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

Ik lees dat je de messing koppelingen moet isoleren met teflontape alvorens deze verder te isoleren met isolatiemateriaal. Bedoelen ze hiermee de teflontape die je normaal gebruikt om schroefdraad mee in te tapen?

Dan moet ik heel wat rolletjes inslaan :+
Bron?
Als afdichting zou ik het maar niet gebruiken. (want het dicht niet af :o )

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2020 20:11 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:09:
[...]

Bron?
Als afdichting zou ik het maar niet gebruiken. (want het dicht niet af :o )
TIP: Als je messing knelkoppelingen wil gebruiken, tape deze dan na montage eerst strak af met teflontape en lijm pas daarover de dampdichte isolatie
Leidingen met bijbehorende fittingen en appendages dienen geïsoleerd te worden met materialen welke geen schade aan de installatie kunnen veroorzaken. Voor de toepassing van isolatiemateriaal bij messing knelfittingen in koel en warmtepompinstallaties moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid van spanningscorrosie. ISSO publicatie 50, specificatieblad 4.3-2 “Corrosiewering”, adviseert messing knelkoppelingen niet te isoleren. Bij koude installaties is het echter noodzakelijk alles tegen condens te isoleren.
https://www.warmtepomp-info.nl/installatietips/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Fullpower schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

En toch snap ik het niet: als je teveel koelvermogen hebt, dus meer dan dat de vloer kan opnemen/aanvoeren, dan gaat je aanvoer toch omlaag? Want de aanvoertemperatuur is simpelweg de retourtemperstuur uit de vloer (aardig stabiel) - delta-t. En de delta-t is weer het resultaat van WP vermogen en flow.

Maar bij jou gaat de lijn omhoog.

Maar wanneer heb je te veel koelvermogen met dit weer? Dat zijn maar weinig woningen denk ik :)
De warmtepomp zelf heeft te veel koelvermogen. Hij kan het water in de leidingen sneller koelen dan dat mijn vloer, leidingen en radiatoren kunnen opwarmen door de lucht er om heen. Dus eigenlijk omgedraaid wanneer een CV ketel teveel vermogen heeft en ook om die reden gaat pendelen.

Doordat de zon mijn woning opwarmt loopt dus ook de retourtemperatuur op richting de ELGA. En aangezien de ELGA een bepaalde dT wil aanhouden loopt dus ook de aanvoertemperatuur langzaam op.

* mkleinman denkt overigens dat we hetzelfde bedoelen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYcYVZwKFon1iIqXFRHHuJutAm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6A7hu5Kl1SHuw1dK5z7huJY.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur van de woonkamer er bij geselecteerd. Dan zie je dat aanvoer- en retourtemperatuur dezelfde curve volgen als de temperatuur in de woonkamer.

Het koelen met de ELGA heeft mij vandaag tot nu toe 4.4kWh gekost.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 13-08-2020 20:27 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie het.
Nou succes. Ik heb het hier niet gedaan en direct de armaflex eroverheen geschoven.
Ik heb overal viega profipress perskoppelingen en brons.
https://www.viega.nl/nl/p...eren-leidingsystemen.html

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2020 20:26 ]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdOLfNVc33sm-q-yK2norGDHFDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v7zUM62U0oay8qr33fbdhi5r.png?f=user_large

kan iemand dit verklaren? de eerste piek is voor het maken van warm water, maar verder zie ik dat de Warmtepomp (Nibe F2120) een run doet van 1 uur (TA rond de 18 graden), om vervolgens te pieken naar TA van 21 graden waarna na 20 minuten het verhaal weer van voren af aan begint.

ik snap de piek na een uur koelen niet, wat zou dit kunnen zijn?
Pagina: 1 ... 112 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.