Het is een mooi concept inderdaad en er zijn inderdaad boeren die dit al doen. Wat ik me afvraag is of dit op grote schaal werkt en dan bedoel ik de schaal die we nodig hebben. Nederland is door zijn dichtbevolktheid en hoge agrarische dichtheid natuurlijk een bijzonder landje waardoor stikstof hier een groter probleem is als in veel andere landen.Proton_ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:32:
De weg terug van intensieve veeteelt naar extensief:
Volkskrant: De simpelste oplossing voor het stikstofdossier werkt allang
[...]
Een teveel aan stikstof bedoel ik dan want zonder stikstof groeit er niets. een bepaalde hoeveelheid stikstof zal er alsnog nodig zijn.
Waarschijnlijk zal er alsnog een oplossing moeten komen die uit meerdere onderdelen bestaat.
Er is nog een reden, zij het zijdelings, die wat kleinere veeteelt bedrijven zinvol maakt en dat zijn mogelijke zoönosen. Afgelopen jaar is de vogelgriep meer aanwezig geweest als de jaren ervoor als voorbeeld. In enkele gevallen is vogelgriep overgeslagen op zoogdieren. Enkele vossen zijn er geconstateerd met vogelgriep bijvoorbeeld. In het buitenland is dat ook met nertsen het geval geweest.
De enorme toename in bijvoorbeeld ganzen maakt het niet eenvoudiger om dit op te lossen maar de kwestie van zoönosen is wel degelijk iets wat mee genomen zou moeten worden in en plan. Anders krijgen we straks een corona 3.0
edit: waarom vermeld ik vogelgriep? Omdat het afgelopen jaar significante toename is vastgesteld. Besmetting van mensen is zeldzaam maar 50% overlijd. Cijfers van de WHO.
Kleinere bedrijven met kringloop situatie kunnen helpen dat risico te mitigeren
[ Voor 7% gewijzigd door Indoubt op 20-05-2023 12:25 ]