De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 100 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Precies.

Ik denk wel dat je een verschil moet maken tussen de boer die 80 scharrelkoeien heeft die zoveel mogelijk buiten staan en gras eten een boer die 125.000 varkens in megastallen heeft die het daglicht bijna nooit zien.

Ik chargeer het natuurlijk een beetje wat er zijn nog heel veel grijstinten ertussen maar het is wel een beetje waar de kern om draait. Het is gewoon uit de hand gelopen, gewoon omdat het kon. Nu dus niet meer.

Maar als consument hebben we wel ook een rol, ook al is dat bescheiden. Koop je biologisch scharrelvlees of de kiloknaller en eet je elke dag vlees of doe je het ook eens een dagje zonder.

Maar gebeuren moet er iets.

Ik ben overigens wel van mening dat we op zijn minst in onze eigen voedselproduktie moeten kunnen voorzien. Dat betekent niet dat er geen export is want er zal ook altijd import zijn. Niet alles maken we in NL.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:29
MikeyMan schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Precies, geldt niet voor alle boeren. 'De boer' is een lastig begrip.

Voor de 2000 (?) Grootste wellicht wel. Maar ik wil er wel in mee dat een grote meerderheid (in aantal) uiteindelijk weinig aan de knoppen zit en gewoon zn boterham wil verdienen.

Maakt voor het uiteindelijke effect weinig verschil natuurlijk.
Voor een significant deel van de bevolking is "boer" een geuzennaam. Zeker in gebieden waar iedereen wel mensen kent die als boer werken, of met boeren werkt, of zelf uit een boerenfamilie komen, is er een hoop sympathie en is de algemene tendens toch naar een "laat me gewoon met rust en doen wat ik wil doen" houding.

Dat laatste al dan niet ondersteund met het argument dat men niemand kwaad doet en de dooddoener "leven en laten leven"

Helaas is dat pertinent onwaar, maar wanneer milieuproblemen sowieso worden gebagatelliseerd, ontkend, of afgedaan als het probleem van een ander, en wanneer voortschrijdend inzicht op dit vlak maar lastig is (toegegeven, dat is het ook), heb je een goede voedingsbodem voor hakken in het zand / veen.

Nu heb ik maar contact met een enkele groep uit de buurt waar ik vandaan kom. Maar wat ik merk onder de jongere generatie is dat men toch wel erg vatbaar is voor retoriek van de rechterflank, zeker wanneer het op milieuproblemen aankomt, maar ook op bredere sociale aangelegenheden. Al met al een versterkend effect waardoor dus niet alleen boeren (de beroepsgroep) zich verzet tegen milieubeleid, maar ook actief ondersteund worden door de gehele sociale omgeving, door alle generaties heen. Een zorgelijke polarisatie naar mijn mening die door z'n felheid het bereiken van een oplossing die voor alle partijen acceptabel is, niet makkelijker maakt. Zeker niet dus wanneer één kant van de discussie de onderliggende redenen voor de vereiste verandering hardnekkig ontkent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:47
Indoubt schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:34:
Precies.

Ik denk wel dat je een verschil moet maken tussen de boer die 80 scharrelkoeien heeft die zoveel mogelijk buiten staan en gras eten een boer die 125.000 varkens in megastallen heeft die het daglicht bijna nooit zien.

Ik chargeer het natuurlijk een beetje wat er zijn nog heel veel grijstinten ertussen maar het is wel een beetje waar de kern om draait. Het is gewoon uit de hand gelopen, gewoon omdat het kon. Nu dus niet meer.

Maar als consument hebben we wel ook een rol, ook al is dat bescheiden. Koop je biologisch scharrelvlees of de kiloknaller en eet je elke dag vlees of doe je het ook eens een dagje zonder.

Ik ben overigens wel van mening dat we op zijn minst in onze eigen voedselproduktie moeten kunnen voorzien. Dat betekent niet dat er geen export is want er zal ook altijd import zijn. Niet alles maken we in NL.
Bij vleesvarkens spreek je vanaf ca 7.500 dieren over een megastal. Bij een ordegrootte 125.000 heb je het over leghennen ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Indoubt schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:34:
Precies.

De consument gaat die keuze nooit maken. Die loopt de supermarkt in en de enige beweegreden die men te zien krijgt is een beter leven stickertje. Het betere alternatief ligt mogelijk nog niet eens direct er naast, maar in een apart bio-schap. En als het er al naast ligt, valt direct de prijs op omdat er nog altijd een goede marge op wordt gemaakt. De schoorsteen van de supermarkt moet immers ook roken en van mensen met principes kan je wel wat extra afromen.

De ene helft van de niet-bio kopers heeft het geld niet, de andere helft heeft het geld er niet voor over. Dagelijks vlees eten is een verworven recht voor velen.

De overheid heeft hier naar mijn mening ook een verantwoordelijkheid qua informatievoorziening, die men terzijde schuift. Kijk je naar informatie over de schijf van vijf, is dit echt een extreem zwammig verhaal geworden, vooral wanneer het om dierlijke producten gaat, welke bovendien in 2015 het laatst is herzien.

"Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees"

Beperken is een actie relatief tot je base level. Voor sommigen was dit 100g / dag, voor anderen 300g. Ga je van 300 naar 250g, beperk je je consumptie, maar zit je nog steeds een factor 3-4 hoger dan wat gezond wordt geacht en wat het gemiddelde lichaam nodig heeft.

Volledig met je eens dat de consument een verantwoordelijkheid heeft en hierin het verschil kan maken, maar dan dient deze wel van de juiste informatie en de juiste triggers voorzien te zijn en moeten we weg van het jaren '80/'90 ideaal dat een maaltijd zonder vlees niet compleet is of armoede. Ja, culinaire armoede, als je het mij vraagt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:16
Cid Highwind schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Volledig met je eens dat de consument een verantwoordelijkheid heeft en hierin het verschil kan maken, maar dan dient deze wel van de juiste informatie en de juiste triggers voorzien te zijn en moeten we weg van het jaren '80/'90 ideaal dat een maaltijd zonder vlees niet compleet is of armoede. Ja, culinaire armoede, als je het mij vraagt :)
Gezien de boeren goeddeels voor de export produceren heb je als Nederlandse consument nauwelijks impact op het verdien model van de boeren. Ik eet steeds vaker vegetarisch maar de overblijvende biefstukjes worden gewoon geëxporteerd.

Bioboeren hebben al een positieve businesscase anders lag het al lang niet meer in de schappen. Als we met zijn allen biovlees gaan kopen zullen er vast een paar meer boeren overstappen. Maar de meeste boeren blijven denk ik gewoon produceren op de oude manier omdat ze toch vrijwel alles exporteren.

Het is een beetje het beter milieu begint bij je zelf principe. Een slogan dat volledig werd onderschreven door de vervuilende industrie. Immers het legt een schuldgevoel neer bij de consument en er wordt niet naar de vervuilende industrie gekeken.

Stikstof pak je aan door de piek belasters aan te pakken. Niet door naar de consument te kijken (of te wijzen). Iets wat Remkes ook al in zijn aanbevelingen had staan.

Alles is naar mijn mening verder theater van de boeren om tijd te rekken. Daarin zijn ze vele decennia succesvol geweest. Waarom een succesformule aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
HEY_DUDE schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:33:
[...]

Gezien de boeren goeddeels voor de export produceren heb je als Nederlandse consument nauwelijks impact op het verdien model van de boeren. Ik eet steeds vaker vegetarisch maar de overblijvende biefstukjes worden gewoon geëxporteerd.

Bioboeren hebben al een positieve businesscase anders lag het al lang niet meer in de schappen. Als we met zijn allen biovlees gaan kopen zullen er vast een paar meer boeren overstappen. Maar de meeste boeren blijven denk ik gewoon produceren op de oude manier omdat ze toch vrijwel alles exporteren.

Het is een beetje het beter milieu begint bij je zelf principe. Een slogan dat volledig werd onderschreven door de vervuilende industrie. Immers het legt een schuldgevoel neer bij de consument en er wordt niet naar de vervuilende industrie gekeken.

Stikstof pak je aan door de piek belasters aan te pakken. Niet door naar de consument te kijken (of te wijzen). Iets wat Remkes ook al in zijn aanbevelingen had staan.

Alles is naar mijn mening verder theater van de boeren om tijd te rekken. Daarin zijn ze vele decennia succesvol geweest. Waarom een succesformule aanpassen?
Maar als er dan ingekrompen moet worden én de Nederlandse consument wil nog altijd kwantiteit boven kwaliteit zonder bereid te zijn hier meer voor te betalen, dan krijg je het scenario dat er dus geen droog brood te verdienen valt. In het ergste geval produceert men dan dus nog steeds voor de export, terwijl de gierige Hollander zich tegoed doet aan goedkoop geïmporteerd vlees. Of de arme Hollander enkel grijpt naar nog goedkoper verwerkt vlees, omdat men nog altijd denkt iedere dag minstens 150g vlees te moeten eten omdat anders een maaltijd nutritioneel of qua smaak onvolledig is.

Dat is naar mijn mening niet zozeer het wijzen naar de consument, maar voer voor Postbus 51 en het onderwijs. Dat kan hand in hand met andere maatregelen en past in een algehele visie qua volksgezondheid en milieu binnen de samenleving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

the noise schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:37:
Fijn een realistische reactie te lezen.
Dankjewel, ik vind fijn om te horen dat je het zo ervaart.
Dat de natuur veranderd zie ik in eerste hand.
(...)
En naast je jakkert de A12 dag&nacht door en komt er een aanvliegroute over je hoofd bij .. Dan kun je niet veel meer bedenken dan 'wie is hier nu gek'
Ik denk veel mensen. We zien kleine dingen en denken vaak de verbanden te begrijpen of te weten. Het probleem is dat men vaak niet bereid is om te erkennen wat er werkelijk aan de hand is en proberen we de ernst te downplayen. En ja, daar maak ik mezelf ook schuldig aan.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 15:40
DevWouter schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Dankjewel, ik vind fijn om te horen dat je het zo ervaart.

[...]

Ik denk veel mensen. We zien kleine dingen en denken vaak de verbanden te begrijpen of te weten. Het probleem is dat men vaak niet bereid is om te erkennen wat er werkelijk aan de hand is en proberen we de ernst te downplayen. En ja, daar maak ik mezelf ook schuldig aan.
Eerlijke reactie. Het is ook ergens wel een beetje 'eng' dat niemand echt weet wat er zoal veranderd en nog gaat komen qua klimaat, milieu en natuur. Dat het veranderd zie ik hier om me heen wat ik al schreef.
Jammer is wel dat het resultaat zo dagelijks zichtbaar is in de samenleving, in de vorm van onbegrip, vijandigheid, bedreigingen en meer narigheid.

Oh, en de reden dat ik ook af-en-toe wel klaar ben met de aanpak komt door dit soort zaken....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dh1_QhdG_Z4OCo_2FfQWyfF9PWg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6JUzOYpmW9UXijUgqZJbryr.jpg?f=user_large
https://schipholwatch.nl/...oeiende-stikstofuitstoot/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
the noise schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:17:
[...]

Eerlijke reactie. Het is ook ergens wel een beetje 'eng' dat niemand echt weet wat er zoal veranderd en nog gaat komen qua klimaat, milieu en natuur. Dat het veranderd zie ik hier om me heen wat ik al schreef.
Jammer is wel dat het resultaat zo dagelijks zichtbaar is in de samenleving, in de vorm van onbegrip, vijandigheid, bedreigingen en meer narigheid.

Oh, en de reden dat ik ook af-en-toe wel klaar ben met de aanpak komt door dit soort zaken....
[Afbeelding]
https://schipholwatch.nl/...oeiende-stikstofuitstoot/
Ben het helemaal met je eens. Verandering is eng. De natuurlijke reflex is om terug te vallen op oude gewoontes, want daarmee ben je bekend en voel je vertrouwd. Ook is het uiteindelijk destructief voor je.

Van dit soort berichten gaan ook mijn nekharen overeind staan. Deze kan rechtstreeks in het rijtje van de dividendbelasting. Follow the money en je weet welke lobby dit voor elkaar heeft gekregen.

Trek de stekker uit Lelystad Airport en ga het aantal vluchten van en naar Schiphol jaarlijks met een x-percentage reduceren. De markt volgt wel.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:16
Cid Highwind schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:57:
[...]

Maar als er dan ingekrompen moet worden én de Nederlandse consument wil nog altijd kwantiteit boven kwaliteit zonder bereid te zijn hier meer voor te betalen, dan krijg je het scenario dat er dus geen droog brood te verdienen valt.
Hier zit het daadwerkijke pijnpunt, maar je legt het ten onrechte bij Nederlander neer. Als de boeren duurzaam produceren gaat de prijs omhoog en daarmee verliest de Nederlandse boer internationaal concurrentie positie. En dus de komt de export onder druk te staan en valt het hele verdienmodel van de Nederlandse massa bio-industrie om. Wat de Nederlander doet is klein bier.
In het ergste geval produceert men dan dus nog steeds voor de export, terwijl de gierige Hollander zich tegoed doet aan goedkoop geïmporteerd vlees. Of de arme Hollander enkel grijpt naar nog goedkoper verwerkt vlees, omdat men nog altijd denkt iedere dag minstens 150g vlees te moeten eten omdat anders een maaltijd nutritioneel of qua smaak onvolledig is.
Dat gaat er vanuit dat de boeren hun premium biologisch geproduceerd spul kunnen slijten op de wereldmarkt. Wat de Hollander wel of niet eet is het issue niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Cid Highwind schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:08:
[...]

De consument gaat die keuze nooit maken. Die loopt de supermarkt in en de enige beweegreden die men te zien krijgt is een beter leven stickertje. Het betere alternatief ligt mogelijk nog niet eens direct er naast, maar in een apart bio-schap. En als het er al naast ligt, valt direct de prijs op omdat er nog altijd een goede marge op wordt gemaakt. De schoorsteen van de supermarkt moet immers ook roken en van mensen met principes kan je wel wat extra afromen.

De ene helft van de niet-bio kopers heeft het geld niet, de andere helft heeft het geld er niet voor over. Dagelijks vlees eten is een verworven recht voor velen.

De overheid heeft hier naar mijn mening ook een verantwoordelijkheid qua informatievoorziening, die men terzijde schuift. Kijk je naar informatie over de schijf van vijf, is dit echt een extreem zwammig verhaal geworden, vooral wanneer het om dierlijke producten gaat, welke bovendien in 2015 het laatst is herzien.

"Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees"

Beperken is een actie relatief tot je base level. Voor sommigen was dit 100g / dag, voor anderen 300g. Ga je van 300 naar 250g, beperk je je consumptie, maar zit je nog steeds een factor 3-4 hoger dan wat gezond wordt geacht en wat het gemiddelde lichaam nodig heeft.

De cijfers zullen nog wel niet zo gunstig zijn inderdaad maar ik ken al een hoop mensen die niet alleen in de supermarkt een veel bewustere keuze maken maar die ook naar een speciale slager gaan om super bio vlees te kopen. En dan vaak minder vlees eten als voorheen.

Als je niet meer kunt betalen als de kiloknaller prijs dan zal je dat inderdaad niet zo snel doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 12:39

hamsteg

Species 5618

HEY_DUDE schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 12:45:
[...]

Hier zit het daadwerkijke pijnpunt, maar je legt het ten onrechte bij Nederlander neer. Als de boeren duurzaam produceren gaat de prijs omhoog en daarmee verliest de Nederlandse boer internationaal concurrentie positie. En dus de komt de export onder druk te staan en valt het hele verdienmodel van de Nederlandse massa bio-industrie om. Wat de Nederlander doet is klein bier.

[...]

Dat gaat er vanuit dat de boeren hun premium biologisch geproduceerd spul kunnen slijten op de wereldmarkt. Wat de Hollander wel of niet eet is het issue niet.
Allemaal afleiding om geen actie te ondernemen.Hoofdzakelijk gevoelsargumenten die inderdaad niet met harde tegenbewijzen te staven maar ook niet tackelen zijn omdat er geen garanties bestaan in ondernemerschap.

Wederom gelden deze argumenten alleen voor de managers. Er zijn nu al boeren, biologisch of nog iets minder duurzaam, die met kleinere aantallen goed kunnen rondkomen. De megastallen moeten er uit op termijn (niet morgen maar wel op termijn). De internationale concurrentiepositie met 65-80% export mag best naar beneden. Er ontstaat een nieuwe markt waar we kunnen voorlopen, duurzame producten. De overheid wil betalen en meehelpen in deze transitie - innovatie.

Verder doen we alsof Nederland als enige dit probleem heeft. En dat is niet zo! Als je hebt opgelet hebben de Belgen en de west georiënteerde staten van Duitsland en departementen westelijk van Parijs - Frankrijk en Noord Italie hetzelfde probleem dus we zijn geen Calimero die daarom maar niets moet doen. Het verzet tegen het tweede natuurplan van Timmer was behoorlijk groot omdat overal de impact meer en meer gevoeld wordt. Je hebt gelijk als je stelt dat we meer voorop lopen dan achteraan maar wij hebben intensieve veehouderij dan ook tot een kunst verheven; de boemerang keert terug.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Lees overigens dat de boeren vanaf maandag (morgen) al beginnen met het platleggen van wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:18
NoSugar schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:15:
Lees overigens dat de boeren vanaf maandag (morgen) al beginnen met het platleggen van wegen.
Uhm dat is nieuws van een jaar geleden, ze gaan vast niet weer opnieuw beginnen met snelweg blokkades. Dan zullen ze nog meer medestanders verliezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:18
NoSugar schreef op zondag 25 juni 2023 @ 18:15:
O, donderdag is er toch weer een protest... Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:09
President schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:51:
[...]

*knip* ongeacht emoties, druk je op een respectvolle manier uit. Mensen labelen helpt niet voor een gezonde discussie

[ Voor 58% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Bij vleesvarkens spreek je vanaf ca 7.500 dieren over een megastal. Bij een ordegrootte 125.000 heb je het over leghennen ;)
Ach, de Knorhof had 20.000 varkens, dus de waarheid ligt ergens in het midden.

Kan erger overigens, de grootste ter wereld (in China) herbergt 650.000 varkens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06:31
En uiteraard roept FDF alleen maar op dat de boeren met tractors naar Den Haag komen, maar niet hoe ze dat moeten doen, zodat ze hun handen als organisatie in onschuld kunnen wassen terwijl iedereen weet dat de FDF eigenlijk bedoelt dat de snelwegen weer compleet vol komen te staan.

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 27-06-2023 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Had je iets anders verwacht?
Het mooie is nog dat LTO wegliep nadat de LTO afgevaardigde overtuigd waren dat ze een goed akkoord hadden. Het lijkt soms puur dwarsigheid.

Misschien moet de LTO de volgende keer gewoon onderhandelen over het recht om te protesteren, misschien dat ze dan daar tegen protesteren.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Transportman schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:16:
[...]

En uiteraard roept FDF alleen maar op dat de boeren met tractors naar Den Haag komen, maar niet hoe ze dat moeten doen, zodat ze hun handen als organisatie in onschuld kunnen wassen terwijl iedereen weet dat de FDF eigenlijk bedoelt dat de snelwegen weer compleet vol komen te staan.
Dat is altijd de modus operandus van FDF. Wel allerlei stevige uitspraken doen, maar vervolgens geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen.
DevWouter schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Had je iets anders verwacht?
Het mooie is nog dat LTO wegliep nadat de LTO afgevaardigde overtuigd waren dat ze een goed akkoord hadden. Het lijkt soms puur dwarsigheid.

Misschien moet de LTO de volgende keer gewoon onderhandelen over het recht om te protesteren, misschien dat ze dan daar tegen protesteren.
Het is wel opvallend dat de dag nadat LTO wegliep, dat de voorman van FDF in de media zegt 'gigantische druk' te hebben uitgeoefend op de LTO. Gezien eerdere acties zal dat niet op een fijne manier gebeurt zijn.

Het enige wat je de LTO kunt verwijten is dat ze niet bestand waren tegen de druk van het extremistische deel van de boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Joris748 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:10:
Het is wel opvallend dat de dag nadat LTO wegliep, dat de voorman van FDF in de media zegt 'gigantische druk' te hebben uitgeoefend op de LTO. Gezien eerdere acties zal dat niet op een fijne manier gebeurt zijn.

Het enige wat je de LTO kunt verwijten is dat ze niet bestand waren tegen de druk van het extremistische deel van de boeren.
Op zich niet zo verwonderlijk, men zit vaak in meerdere belangengroepen en proberen vaak dezelfde mensen te beïnvloeden. En inderdaad, FDF is vooral gericht op onrust produceren en dat als wapen in te zetten. Zie de partijen waar ze mee samenwerken, dan is het niet vreemd dat sommige mensen FDF beschrijven als een wappie-organisatie.
FDF neemt deel in het samenwerkingsverband Samen voor Nederland, waartoe bijvoorbeeld ook behoren Forum voor Democratie, Café Weltschmerz, gele hesjes.nl, Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken en Voorwaarheid (de voormalige groep Viruswaarheid van Willem Engel). In maart 2023 organiseerde FDF samen met Samen voor Nederland een grote organisatie, waarvoor alleen enkele sympathiserende partijen waren uitgenodigd zoals de PVV en Forum voor Democratie.
Dat LTO niet bestand is tegen dit geweld kunnen we LTO misschien wel aanrekenen, maar als de boeren, die je bestaansreden vormen, overlopen naar zulke extreme partijen dan ben je ook heel erg beperkt in wat je kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
[...]

Wie weet heeft ER toevallig op diezelfde weg een protest :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoSugar
[...]

Nou ergens hoop ik dat er een einde komt aan dit kabinet doordat het CDA er eindelijk de stekker uittrekt. Niet dat nieuwe verkiezingen veel zullen opleveren, maar we hebben nu een kabinet dat heel Nederland gijzelt om maar niet uit elkaar te vallen. Zoals een partij van de auto die met een kilometerheffing komt, de partij van nieuwe bestuurscultuur die verder gaat zoals de afgelopen 10 jaar, de partij voor de christenen die minder christelijk is dan GroenLinks, etc.

Het doel van dit kabinet is niet meer het land besturen, maar hun 4-jarige termijn uitzitten.

[ Voor 6% gewijzigd door NoSugar op 27-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:18
Echt dit dossier doet me elke keer weer verbazen:

Artikel over een boer/fabriek op de veluwe in de stentor
Piekbelaster Maurits uit Uddel ziet ‘woest oneerlijke’ regeling niet zitten: ‘Ik voel me klemgezet’
Een bedrijf van 22!! stallen en 1350!! kalveren middenin het grootste natuurgebied van Nederland.
Verdeeld over 22 stallen houdt hij 1350 vleeskalveren. De kalverhouderij floreert al jaren, maar er is één probleem: zijn erf grenst pal aan beschermde natuur.
Vos zit maar liefst 23 keer boven de norm.
Het bedrijf floreert al jaren. Is dat zo als je de milieuschade die je veroorzaakt niet meerekent op je financiële stukken?
Was het dan altijd een groot bedrijf?
Hij nam het bedrijf pas twee jaar geleden over van zijn vader. ,,Hij is in 1976 op deze plek begonnen. Met één stal. Toen was er geen stikstofprobleem. Sinds het Natura2000 is geworden, is alles anders.’’
Nee, 2 jaar geleden overgenomen van de familie die ooit begon met 1 stal en wat koeien. Ongestoord uitbreiden zonder goed na te denken over wat voor invloed dat kan hebben op de omgeving. Stikstof is nu een probleem omdat het gebied er naast natura2000 is genoemd, niet omdat we 22x zoveel stallen hebben op het zelfde terrein midden in wat altijd al het/een van de belangrijkste natuurgebied(en) van Nederland is geweest.....

Maar goed de laatste 5 jaar hebben we toch wel door dat dit soort fabrieken niet handig is, ongewenst en ronduit niet slim. Dus wat doen we:
Vos spreekt daarom van een ‘woest oneerlijke’ regeling. ,,Opkoop is voor mij niet haalbaar. Dan blijf ik met een veel te grote restschuld zitten. Ik heb mijn vader uitgekocht. Daarvoor is geld bij de bank geleend. Ik laat me nog liever gedwongen uitkopen, dan kan ik tenminste een rechtszaak beginnen.’’
2 jaar geleden veel geld bij de bank geleend en aan pa gegeven.

Sorry, maar waarom is het het probleem van de overheid dat de bank een achterlijke investering doet, dat lijkt mij risico van de bank? Dit klinkt als een bank die inschat dat die boer binnenkort wordt uitgekocht en dan met 2-5 jaar de lening + rente krijgt terugbetaald van de overheid. Terwijl de inschatting ongeveer hoort te zijn: Dit bedrijf heeft geen bestaansrecht in deze vorm op deze locatie en zal binnenkort moeten sluiten/afschalen, investeren is verlies lijden.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
MrOleo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:26:
*knip*

2 jaar geleden veel geld bij de bank geleend en aan pa gegeven.

Sorry, maar waarom is het het probleem van de overheid dat de bank een achterlijke investering doet, dat lijkt mij risico van de bank? Dit klinkt als een bank die inschat dat die boer binnenkort wordt uitgekocht en dan met 2-5 jaar de lening + rente krijgt terugbetaald van de overheid. Terwijl de inschatting ongeveer hoort te zijn: Dit bedrijf heeft geen bestaansrecht in deze vorm op deze locatie en zal binnenkort moeten sluiten/afschalen, investeren is verlies lijden.
Toch nog even om het te benadrukken: hier focus je op het echte probleem. Hoe kan het zijn dat deze lening überhaubt nog verstrekt is? Wisten we 2 jaar geleden minder dan we nu weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Nou ergens hoop ik dat er een einde komt aan dit kabinet doordat het CDA er eindelijk de stekker uittrekt. Niet dat nieuwe verkiezingen veel zullen opleveren, maar we hebben nu een kabinet dat heel Nederland gijzelt om maar niet uit elkaar te vallen. Zoals een partij van de auto die met een kilometerheffing komt, de partij van nieuwe bestuurscultuur die verder gaat zoals de afgelopen 10 jaar, de partij voor de christenen die minder christelijk is dan GroenLinks, etc.

Het doel van dit kabinet is niet meer het land besturen, maar hun 4-jarige termijn uitzitten.
Ja een daverende overwinning van BBB zal dit dossier wel tot een goed einde brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Ja een daverende overwinning van BBB zal dit dossier wel tot een goed einde brengen.
Het land wordt niet bestuurd door de BBB, maar wellicht is het genoeg verschuiving om een betere samenstelling van een kabinet te krijgen, misschien zelfs zonder BBB.

De huidige kabinetspartijen hebben maar 1 ding gemeen; en dat is dat ze willen regeren. Dat merk je ook in hun beleid en wantrouwen naar elkaar, maar kosten wat kost doorgaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

[...]

Onzin, nu opgeven zou oerdom zijn. Dan is dat toegeven aan de extreme stalmanagers en wordt de gewone boer de dupe. Ik hoop dat het CDA nu haar verantwoording neemt en blijft zitten voor de gewone boer en niet zwicht onder druk van een paar grote stalmanagers. Staan we dit toe dan zijn we na de eerste protestactie zomaar 5-6 jaar verder en daar is de natuur zeker niet mee geholpen (los van het feit dat ik de BBB dan in het kabinet zie zitten en er de eerst volgende 10 jaar niets zal gebeuren). De gewone boeren zijn daar ook niet mee geholpen want ook onze omliggende landen gaan veranderen en dan lopen wij achter de muziek aan en wordt het een cold-turkey transitie. Er ligt geld, maak een plan en verdeel die centen.

We zijn op een punt dat alles wat redelijk en billijk is, geprobeerd is. Drie jaar geleden was er zogenaamd geen perspectief. Ondertussen, in alle eerlijkheid, heeft van der Wall behoorlijk wat dingen ingeregeld. Nu is een uitkoopregeling (die van mij ruimer mocht), zijn de piekbelasters bekend (een paar bedrijven hebben een escape, daar moet nogmaals naar gekeken worden). Het jaartal van 2030 is stilzwijgend al aan het schuiven naar 2035 (CDA puntje). Er is wederom met alle partijen overleg geweest en men is behoorlijk tot elkaar gekomen. De KDW kan vervangen worden voor meer landgebonden variant (ja, de exacte variant wordt nog over gesteggeld maar "de overheid" denkt mee en beweegt). Meer en meer boeren zien wel in dat er bewogen moet worden naar een meer cyclisch model. De extreme minderheid (=stalmanagers) drukt haar stempel op de meerderheid (=de echte boer). De toon in het publieke debat verandert, nog steeds veel sympathie maar ook steeds meer andere geluiden. Afhankelijk van wat je telt, zitten we tussen de 1-2k megastallen ... die blokkeren de welvaart in brede zin van een krappe 18milj. inwoners. Ik zeg dit zo omdat in andere segmenten wel afspraken zijn gemaakt: vervoer, industrie, woningen(bouw) - wat deze afspraken waard zijn weten we over een 10 jaar maar van de veestalmanager weten we het nu al ... geen beweging.

Er is best wel wat bereikt als je het wil zien ... makkelijk afgeven op de overheid dan wil je niet zien dat de boeren een groter aandeel in de vertragingen hebben ... al vanaf 1968. Wij als Nederlanders hebben dit ook toegestaan dus netjes afhandelen; boeren uitkopen en de hypotheken afkopen (en de banken moeten hierin ook agressief afschrijven). Iedereen in de keten die decennia lang hebben geprofiteerd, nu een beetje pijn en weer door naar een nieuwe manier van boeren waar alle partijen weer kunnen profiteren.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 27-06-2023 15:09 . Reden: stalmanager update ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NoSugar schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Het land wordt niet bestuurd door de BBB, maar wellicht is het genoeg verschuiving om een betere samenstelling van een kabinet te krijgen, misschien zelfs zonder BBB.

De huidige kabinetspartijen hebben maar 1 ding gemeen; en dat is dat ze willen regeren. Dat merk je ook in hun beleid en wantrouwen naar elkaar, maar kosten wat kost doorgaan.
Veel van de populistische alternatieven hebben ook een ding gemeen. Namelijk dat ze niet willen regeren. Veel makkelijker om zonder enige verantwoordelijkheid vanaf de zijlijn te roepen.

Als het nu klapt wordt het een hels karwei om überhaupt een nieuw kabinet te formeren vrees ik :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:38
MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Veel van de populistische alternatieven hebben ook een ding gemeen. Namelijk dat ze niet willen regeren. Veel makkelijker om zonder enige verantwoordelijkheid vanaf de zijlijn te roepen.

Als het nu klapt wordt het een hels karwei om überhaupt een nieuw kabinet te formeren vrees ik :X
Wat voor de stalmanagers weer positief is, want dan blijft het weer anderhalf jaar liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

I see what you did there d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:00

NMH

Moderator General Chat
MrOleo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:26:
Dit klinkt als een bank die inschat dat die boer binnenkort wordt uitgekocht en dan met 2-5 jaar de lening + rente krijgt terugbetaald van de overheid. Terwijl de inschatting ongeveer hoort te zijn: Dit bedrijf heeft geen bestaansrecht in deze vorm op deze locatie en zal binnenkort moeten sluiten/afschalen, investeren is verlies lijden.
Het is ook niet de enige keer dat dat gebeurd is; zie bijvoorbeeld NMH in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen": de Rabobank verstrekte in 2021 nog een lening aan een piekbelaster om uit te breiden (!). Enige tijd later wordt hij uitgekocht en is de lening naar ik aanneem met dat geld afgelost.

De Rabobank is overigens ook niet van plan om bij te dragen aan de oplossing door leningen af te schrijven, omdat hun spaarders en investeerders "verwachten dat ze zorgvuldig met hun geld omgaan". Als je alleen naar het financiele plaatje kijkt is dit misschien wel zorgvuldig, maar met enig oog voor maatschappelijk verantwoord zaken doen kun je dit echt niet meer zorgvuldig noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Toch nog even om het te benadrukken: hier focus je op het echte probleem. Hoe kan het zijn dat deze lening überhaubt nog verstrekt is? Wisten we 2 jaar geleden minder dan we nu weten?
Trucje van de Rabobank, onnodig veel geld laten lenen door de mensen die het van hun ouders overnemen. Extra schaalvergroting door de strot duwen voor nog wat extra leendelen. En de vergunning maximaal benutten.

Graag ook nog een buurman uitkopen als het even kan.

De Rabobank heeft al aangekondigd niet te willen afschrijven op de leningen verstrekt aan boeren.

Natuurlijk weten ze het wel. Maar ja als het mag doen we het gewoon, geloof ons nu maar boer X want wij als agri experts (verkopers van leningen) deden al zaken met uw overgrootvader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:18
NMH schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:06:
[...]

Het is ook niet de enige keer dat dat gebeurd is; zie bijvoorbeeld NMH in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen": de Rabobank verstrekte in 2021 nog een lening aan een piekbelaster om uit te breiden (!). Enige tijd later wordt hij uitgekocht en is de lening naar ik aanneem met dat geld afgelost.

De Rabobank is overigens ook niet van plan om bij te dragen aan de oplossing door leningen af te schrijven, omdat hun spaarders en investeerders "verwachten dat ze zorgvuldig met hun geld omgaan". Als je alleen naar het financiele plaatje kijkt is dit misschien wel zorgvuldig, maar met enig oog voor maatschappelijk verantwoord zaken doen kun je dit echt niet meer zorgvuldig noemen.
Gelukkig kunnen we binnenkort die 25 miljard voor de uitkoopregelingen betalen met de 26 miljard onterecht terugbetaalde dividendbelasting die we gaan terugvorderen bij diezelfde bankmanagers.... nou ja in onze dromen wellicht....

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
[...]

Nou ergens hoop ik dat er een einde komt aan dit kabinet doordat het CDA er eindelijk de stekker uittrekt. Niet dat nieuwe verkiezingen veel zullen opleveren, maar we hebben nu een kabinet dat heel Nederland gijzelt om maar niet uit elkaar te vallen.

Eens. De schandalen, de leugens en het ondemocratisch handelen. Rutte 4 is een schande voor de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
MikeyMan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:42:
[...]
Absoluut, maar dit kabinet zou van geen enkele burger nog mogen regeren alleen al vanwege het ondermijnende en ondemocratische gedrag.

Dat een nieuw kabinet moeilijk te formeren wordt, misschien moet het dan maar eens niet lukken om te gaan beseffen dat ons huidige politieke stelsel gedateerd is en hervormd moet worden. In deze stijl kunnen we niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JeroenNietDoen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:09:
[...]

Absoluut, maar dit kabinet zou van geen enkele burger nog mogen regeren alleen al vanwege het ondermijnende en ondemocratische gedrag.

Dat een nieuw kabinet moeilijk te formeren wordt, misschien moet het dan maar eens niet lukken om te gaan beseffen dat ons huidige politieke stelsel gedateerd is en hervormd moet worden. In deze stijl kunnen we niet verder.
Bij wie zou dat besef dan moeten landen? En waar zou dit toe moeten leiden? Er is niet een hogere macht ofzo waar we iets van kunnen verwachten.

Zeker op dit dossier is er best een hoop vooruitgang geboekt. Zoals @hamsteg al aangaf.

Nu doorpakken.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 28-06-2023 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
JeroenNietDoen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 07:09:
[...]

Ons politieke stelsel werkt prima, daar is in de basis niets mis mee. Het gaat mis omdat politieke partijen zich stelselmatig aan het stelsel proberen te onttrekken. IJzeren fractiediscipline, achterhouden van informatie, geen verantwoordelijkheid nemen, geen lange termijn visie hebben.

Zolang politieke partijen geen intrinsieke motivatie hebben om de regels te volgen, helpen nieuwe regels ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat
hamsteg schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Onzin, nu opgeven zou oerdom zijn. Dan is dat toegeven aan de extreme stalmanagers en wordt de gewone boer de dupe. Ik hoop dat het CDA nu haar verantwoording neemt en blijft zitten voor de gewone boer en niet zwicht onder druk van een paar grote stalmanagers. Staan we dit toe dan zijn we na de eerste protestactie zomaar 5-6 jaar verder en daar is de natuur zeker niet mee geholpen (los van het feit dat ik de BBB dan in het kabinet zie zitten en er de eerst volgende 10 jaar niets zal gebeuren). De gewone boeren zijn daar ook niet mee geholpen want ook onze omliggende landen gaan veranderen en dan lopen wij achter de muziek aan en wordt het een cold-turkey transitie. Er ligt geld, maak een plan en verdeel die centen.

We zijn op een punt dat alles wat redelijk en billijk is, geprobeerd is. Drie jaar geleden was er zogenaamd geen perspectief. Ondertussen, in alle eerlijkheid, heeft van der Wall behoorlijk wat dingen ingeregeld. Nu is een uitkoopregeling (die van mij ruimer mocht), zijn de piekbelasters bekend (een paar bedrijven hebben een escape, daar moet nogmaals naar gekeken worden). Het jaartal van 2030 is stilzwijgend al aan het schuiven naar 2035 (CDA puntje). Er is wederom met alle partijen overleg geweest en men is behoorlijk tot elkaar gekomen. De KDW kan vervangen worden voor meer landgebonden variant (ja, de exacte variant wordt nog over gesteggeld maar "de overheid" denkt mee en beweegt). Meer en meer boeren zien wel in dat er bewogen moet worden naar een meer cyclisch model. De extreme minderheid (=stalmanagers) drukt haar stempel op de meerderheid (=de echte boer). De toon in het publieke debat verandert, nog steeds veel sympathie maar ook steeds meer andere geluiden. Afhankelijk van wat je telt, zitten we tussen de 1-2k megastallen ... die blokkeren de welvaart in brede zin van een krappe 18milj. inwoners. Ik zeg dit zo omdat in andere segmenten wel afspraken zijn gemaakt: vervoer, industrie, woningen(bouw) - wat deze afspraken waard zijn weten we over een 10 jaar maar van de veestalmanager weten we het nu al ... geen beweging.

Er is best wel wat bereikt als je het wil zien ... makkelijk afgeven op de overheid dan wil je niet zien dat de boeren een groter aandeel in de vertragingen hebben ... al vanaf 1968. Wij als Nederlanders hebben dit ook toegestaan dus netjes afhandelen; boeren uitkopen en de hypotheken afkopen (en de banken moeten hierin ook agressief afschrijven). Iedereen in de keten die decennia lang hebben geprofiteerd, nu een beetje pijn en weer door naar een nieuwe manier van boeren waar alle partijen weer kunnen profiteren.
Ookal heb je een terecht punt, er is beweging en progressie zichtbaar, is het wel nodig de kanttekening erbij te plaatsen dat het bij lange na niet genoeg is. Je zag het ook bij het landbouwakkoord (of de draftversie met wat er bekend was) dat het een tandeloze tijger werd, waarbij wederom vakkundig veel dringende maatregelen zeer afgezwakt werden.

Dus agree, er is een zekere beweging, maar ik weet niet of we daar blij mee zijn omdat het vooral opvallend is omdat men jarenlang alles bleef 'stonewallen' vanuit die sector. We hebben heel veel tijd verloren omdat een regering simpelweg weigert dwang toe te passen en maar eindeloos door blijft gaan met 'masseren'. We vergeten dat de schade blijft groeien met elke dag dat er niets wordt gedaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
En een dag voordat de boerenactivisten nieuwe blokkeer-acties hebben aangekondigd, dit nieuws over de manier waarop men zich schaamteloos publiek geld toe-eigent:

Follow The Money: Waterschappen doen boeren sloten cadeau
Boeren ontvangen in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) van de Europese Unie al decennia een vast subsidiebedrag per hectare grond. Willen boeren bovenop dat vaste bedrag aanspraak maken op extra vergroeningssubsidies, dan moeten zij daarvoor sinds dit jaar 4 procent van hun land gebruiken voor ‘landschapselementen’: sloten of heggen bijvoorbeeld. Goed voor de biodiversiteit, slecht voor de boerenportemonnee: in een sloot of onder een heg kunnen boeren geen aardappelen telen.

[...]

Langs boerenerven lopen vaak sloten die in bezit zijn van het waterschap. Vandaar het voorstel van de Geus: laat boeren die sloten meerekenen om zo aan 4 procent ‘niet-productieve’ grond te komen.

[...]

Zelf onthield boer De Geus zich in het kader van integriteit van stemming. Drie andere boeren (en een ex-boer) stemden gewoon mee, onder wie Lies Struik, net als De Geus een onverkozen vertegenwoordiger van de LTO. Nadat hij een paar jaar geleden als waterschapsbestuurder ‘ruim duizend’ knotwilgen met bestrijdingsmiddel Roundup had laten insmeren en ze vervolgens liet omhakken, kwam Struik onder vuur te liggen. Uiteindelijk bleef hij aan als bestuurder.
Laten we duidelijk zijn, voor de boeren is de staatsruif gewoon een buffet waar zij onbeperkt van mogen opscheppen. Op het moment dat er aan het buffet voorwaarden worden verbonden worden ze "lastiggevallen met allemaal regeltjes". En geweld wordt niet geschuwd om dit luxeleventje te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:39

Amphiebietje

In de blubber

Utrechtsebaan mogelijk dicht door boerenacties

Amusante passage in het artikel:
Het protest is aangekondigd door boerenorganisatie Farmers Defence Force en zal plaatsvinden in de buurt van de Tweede Kamer. Het officiële programma begint om 12.00 uur, maar vanaf 6.00 uur zal de organisatie op locatie zijn ter voorbereiding. De precieze locatie wordt woensdagavond bekend gemaakt omdat 'de afgelopen keren allerlei wegblokkades werden opgeworpen terwijl dat nergens voor nodig is', zegt FDF.
Helaas heb ik slecht nieuws voor de FDF: die blokkades zijn er al _O- . Vandaag naar Den Haag geweest, en op meerdere plekken waren stoepen en dergelijke met stalen blokken ontoegankelijk gemaakt voor voertuigen, op plekken waar dat soort blokken normaal niet staan. Er stonden meer blokken klaar om ook de daadwerkelijke wegen af te sluiten, en gezien de locaties gok ik dat ze niet eens in de buurt van het Binnenhof of de Tweede Kamer zullen kunnen komen...

Ook kwam er een truck voorbij met een grote hoeveelheid e-bikes in politiekleuren op een aanhanger, en waren er op meerdere plekken al agenten in felgekleurde hesjes aanwezig om de boel in de gaten te houden. Dus ook al staat er in het artikel dat er geen speciale voorbereidingen zijn, vermoed ik dat er wel degelijk wat is voorbereid, alleen wenst zowel de gemeente als de politie daar niet over te communiceren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

NMH schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:06:
[...]

De Rabobank verleent trouwens vergelijkbare leningen aan niet-agrarische bedrijven, inclusief propaganda-cursussen over hoe oneindige groei mogelijk is voor een bedrijf en een bedrijf altijd moet groeien. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:09
Amphiebietje schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:13:

Helaas heb ik slecht nieuws voor de FDF: die blokkades zijn er al _O- . Vandaag naar Den Haag geweest, en op meerdere plekken waren stoepen en dergelijke met stalen blokken ontoegankelijk gemaakt voor voertuigen, op plekken waar dat soort blokken normaal niet staan. Er stonden meer blokken klaar om ook de daadwerkelijke wegen af te sluiten, en gezien de locaties gok ik dat ze niet eens in de buurt van het Binnenhof of de Tweede Kamer zullen kunnen komen...
Die zijn geplaatst vanwege Veteranendag, maar niet helemaal weggehaald met het oog op mogelijke protesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Utrechtsebaan mogelijk dicht door boerenacties

Amusante passage in het artikel:

[...]

...
Ze doen bij FDF wel erg hun best om het laatste beetje sympathie wat er nog over is voor hun standpunten te verspillen: nu is hij aan het doxen.
Wat een ongelofelijk stelletje <zelfcensuur> is dat toch. :r

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Politici woest na publiceren telefoonnummers CDA’ers door Farmers Defense Force

Ik wil hierbij toch opmerken dat dit dus wel de doelgroep is die het CDA de afgelopen 40 jaar in bescherming nam. Dat de stalmanagers ook ontevreden worden over de hand die hun voert is dus dagelijkse praktijk geweest voor niet-CDA'ers.

En is er al wat bekend over intimidatie bij boeren onderling? Ik kan mij niet voorstellen dat in die groep geen onderlinge peerpressure is zoals de groep naar buiten toe druk uitoefent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Tot nu toe geen enkele tractor gezien hier in de buurt van Den Haag (behalve die van de plantsoendienst) en ook het lokale 112-nieuws is verdacht stil.

Farmers Defense Fail? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:10

Shabbaman

Got love?

Dus ook al staat er in het artikel dat er geen speciale voorbereidingen zijn, vermoed ik dat er wel degelijk wat is voorbereid, alleen wenst zowel de gemeente als de politie daar niet over te communiceren....
De gemeente heeft geoefend met massa-arrestaties, gebiedsverboden en waterkanonnen, ik neem aan dat een eventueel proces weer net zo daadkrachtig wordt aangepakt.

EDIT: de trekkers staan volgens mij helaas op de bovenleiding tussen Delft Campus en Schiedam :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Shabbaman op 29-06-2023 08:38 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Wat is Van de Oever toch voorspelbaar. Hij heeft het nooit gedaan, maar moedigt het vervolgens wel aan. Is dat geen vorm van opruiing?

https://nos.nl/artikel/24...s-schofterige-intimidatie
FDF-voorman Van den Oever zegt tegen de NOS dat hij niet verantwoordelijk is voor het bericht. "Dit is niet van ons, we hebben geen Twitter. Ik heb die nummers niet geplaatst."

Van den Oever zegt dat hij evengoed "geen medelijden" heeft met de politici die nu platgebeld worden. "Ik heb er niks mee te maken, maar ik ben er ook niet rouwig om. Ze mogen ze prima bellen, daar zijn telefoons voor."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Shabbaman schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:37:
EDIT: de trekkers staan volgens mij helaas op de bovenleiding tussen Delft Campus en Schiedam :'(
En de boel blokkerende op de A28

mogelijke kentekens zullen wel verwijderd zijn.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Joris748 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:58:
Wat is Van de Oever toch voorspelbaar. Hij heeft het nooit gedaan, maar moedigt het vervolgens wel aan. Is dat geen vorm van opruiing?

[...]
Via een Twitter draadje had ik vernomen dat de oproep niet van hem direct kwam in ieder geval. Een deel van het bericht heeft echter wel oorsprong in een oproep van hemzelf, maar is middels knip en plakwerk dus in het uiteindelijke bericht geland, wat door een ander is verstuurd in een besloten Telegramgroep, waar hijzelf geen deel van uitmaakt.

Afijn, het ruikt inderdaad sterk naar een gevalletje Lange Frans. Z'n trackrecord van opruien en naderhand de keutel weer in te trekken helpt natuurlijk ook niet mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
Lijkt me toch een keer tijd worden om die fdf aan te gaan pakken. Beginnende met die laffe "voorman"
Lekker intimideren, "maar ik heb niet gezegd dat het moest hoor" Gatver..

Wat mij betreft neemt de politie elke trekker die nu via de a28 rijdt in beslag voor een maand. Dan voelen ze er tenminste wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cid Highwind schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:37:
[...]
Via een Twitter draadje had ik vernomen dat de oproep niet van hem direct kwam in ieder geval. Een deel van het bericht heeft echter wel oorsprong in een oproep van hemzelf, maar is middels knip en plakwerk dus in het uiteindelijke bericht geland, wat door een ander is verstuurd in een besloten Telegramgroep, waar hijzelf geen deel van uitmaakt.

Afijn, het ruikt inderdaad sterk naar een gevalletje Lange Frans. Z'n trackrecord van opruien en naderhand de keutel weer in te trekken helpt natuurlijk ook niet mee.
Het is gewoon een useful idiot in combinatie met een hondenfluitje waardoor hij het signaal kan versterken. Dat is inmiddels gemeen goed in extremistische partijen die acceptabel willen lijken voor de gewone burger.

Misschien moeten we mensen wat vaker herinneren dat FDF van oorsprong een organisatie is met een geweldskenmerk om zo eigen rechter te kunnen spelen. De naam "Defense Force" komt daar ook vandaan en zou toch een verdomd duidelijk hint moeten zijn.

Wat dat betreft verschillen ze niet zoveel van een motorclub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 21:21

flessuh

Set sail for fail!

Joris748 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:58:

[...]
het is een bericht van een anoniem Twitter account, met een screenshot vanuit een whatsapp/telegram groep waar hij aantoonbaar niet in zit. Schijnbaar staat in het origineel "schrijven".

Dus ja, het is wel degelijk een edit. Dat hij direct aangeeft dat hij er niet rouwig om is, is dan wel voorspelbaar.
Oh, en dan op TikTok "bel bel bel" roepen helpt hem ook niet.

Maar dat de politici zo open fake news zitten te verspreiden is wel een kwalijke zaak. Net als het openlijk delen van de nummers, ondanks dat ze al online stonden.

[ Voor 18% gewijzigd door flessuh op 29-06-2023 12:10 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
flessuh schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:09:
[...]

het is een bericht van een anoniem Twitter account, met een screenshot vanuit een whatsapp/telegram groep waar hij aantoonbaar niet in zit. Schijnbaar staat in het origineel "schrijven".

Dus ja, het is wel degelijk een edit. Dat hij direct aangeeft dat hij er niet rouwig om is, is dan wel voorspelbaar.
Oh, en dan op TikTok "bel bel bel" roepen helpt hem ook niet.

Maar dat de politici zo open fake news zitten te verspreiden is wel een kwalijke zaak. Net als het openlijk delen van de nummers, ondanks dat ze al online stonden.
Edit of niet. Nummer openbaar of niet. Ongeacht wie het bericht verspreid heeft. Van den Oever kiest er bewust voor het te delen, olie op het vuur te gooien en mensen aan te moedigen om te bellen. Een useful idiot die alleen maar in die positie zit omdat het een lompe boer is en zwaar beïnvloedbaar is. 100 jaar geleden zouden ze hem aanvoerder van een knokploeg gemaakt hebben.

Wat bedoel je met fake nieuws?

Je mag politici van alles verwijten, maar dit is wel een heel sterk staaltje victim blaming door jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als het niet een echte oproep van Van de Oever was, dan had de echte van de Oever toch een tweet kunnen uitgaan waarin hij afstand doet van überhaupt zo’n suggestie? Dat doet ‘ie niet, dus kan de tweet net zo goed echt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Delerium schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:56:
Als het niet een echte oproep van Van de Oever was, dan had de echte van de Oever toch een tweet kunnen uitgaan waarin hij afstand doet van überhaupt zo’n suggestie? Dat doet ‘ie niet, dus kan de tweet net zo goed echt zijn.
Helaas is het tegendeel waar, hij moedigt het juist aan.

@DevWouter De groep is allicht ontstaan naar aanleiding van even verwerpelijke acties van milieudemonstranten bij individuele boeren, wat natuurlijk ook als een verklaring zou kunnen dienen. De huidige defensie die ze bieden lijkt er echter eentje te zijn op z'n Cruijffiaans.

Ondertussen net als ieder ander boegbeeld van Neerlands "sociale" bewegingen wel cashen met merchandise...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
Vooralsnog niet veel mensen op dat protest, dat ook door een paar wappie/ anti overheidgroepen gesupport wordt (als dat soort lui je steunen moet je al helemaal goed nadenken over je standpunten maar goed). De fdf hebben zichzelf rijkelijk overschat.

Gelukkig maar dat het gros van de mensen klaar is met dat gezeur van sommige radicale boeren. Die hebben wel door dat dit soort gedrag enkel de eigen glazen in zal gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LZ86 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:44:
Vooralsnog niet veel mensen op dat protest, dat ook door een paar wappie/ anti overheidgroepen gesupport wordt (als dat soort lui je steunen moet je al helemaal goed nadenken over je standpunten maar goed). De fdf hebben zichzelf rijkelijk overschat.

Gelukkig maar dat het gros van de mensen klaar is met dat gezeur van sommige radicale boeren. Die hebben wel door dat dit soort gedrag enkel de eigen glazen in zal gooien.
Laatste stuiptrekkingen hopelijk, en dan eens doorpakken met een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
MikeyMan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Laatste stuiptrekkingen hopelijk, en dan eens doorpakken met een oplossing.
Zelfs Caroline van der Plas gaat er nu niet spreken. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:38

Hier stonden ze alweer met omgekeerde vlaggen op het viaduct over de A7 bij Tijnje... ik denk dat de meeste boeren het moe zijn om naar Den Haag te trekken en lokaal wat gaan staan protesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:48

Joh het was een groot succes, er waren zelfs mensen uit Luxemburg!

YouTube: Massaal boerenprotest blijft uit, enkele honderden mensen op de been
Zie de vlag @0:04

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LZ86 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Zelfs Caroline van der Plas gaat er nu niet spreken. _O-
Tis misschien makkelijk scoren, maar ze maakt wel de enige juiste keuze hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

_JGC_ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:03:
[...]

Hier stonden ze alweer met omgekeerde vlaggen op het viaduct over de A7 bij Tijnje... ik denk dat de meeste boeren het moe zijn om naar Den Haag te trekken en lokaal wat gaan staan protesteren.
De politie heeft ze geintercepteerd voordat ze op de snelweg konden komen of op het moment dat ze de snelweg opkwamen. Er zijn boetes uitgedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MikeyMan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Tis misschien makkelijk scoren, maar ze maakt wel de enige juiste keuze hier.
Vraag me wel of als ze was weggebleven als er >20.000 man had gestaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
En toch krijgen ze het voor elkaar......... 7(8)7

https://nos.nl/artikel/24...-door-boeren-met-trekkers

Dahaaag begrip! Lekker gewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

LZ86 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:38:

Valt me nog mee dat ze geen spandoeken bij zich hebben met de telefoonnummers van CDA'ers.

Overigens vraag ik mij af hoelang het nog duurt voordat iemand met hoge snelheid op zo'n blokkade botst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:23

Roozzz

Plus ultra

Ah dat verklaart het verkeersinfarct hier.

Toppertjes ;w

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:14

Ik heb net zoveel respect voor deze boeren als ik voor XR heb. Beide zo goed als 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cyberpope schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:38:
[...]

Vraag me wel of als ze was weggebleven als er >20.000 man had gestaan.
Nee daarom zeg ik... Makkelijk scoren...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joris748
Adlermann schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:55:
[...]

Ik heb net zoveel respect voor deze boeren als ik voor XR heb. Beide zo goed als 0.
Jammer dat je het verschil niet ziet tussen demonstreren voor selectief eigen belang en demonstreren voor een sociaal groter belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
mis eens te meer daadkracht, er lijkt draagvlak genoeg om eindelijk door te pakken (buiten de LTO om, die keiharde politiek bedrijft, die gokt op een nieuw kabinet, maar gelukkig is Caroline verrassend verstandig!), en dan laten we ons weer gijzelen door uiteindelijk een paar 100 demonstranten en een handjevol tractors

‘de boeren’ traineren op draagvlak, begrijpelijk wellicht, maar dat is wateronderdebrug na klappen van landbouwakkoord; de LTO heeft zichzelf buitenspel gezet, opkomst voor FDF protest was matig, gebruik dit momentum zou ik denken, maar nee, zomerrecess … het is kennelijk nog niet neipend genoeg

[ Voor 32% gewijzigd door CynicRelief op 30-06-2023 02:12 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

CynicRelief schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 01:25:
mis eens te meer daadkracht, er lijkt draagvlak genoeg om eindelijk door te pakken (buiten de LTO om, die keiharde politiek bedrijft, die gokt op een nieuw kabinet, maar gelukkig is Caroline verrassend verstandig!), en dan laten we ons weer gijzelen door uiteindelijk een paar 100 demonstranten en een handjevol tractors
‘de boeren’ traineren op draagvlak, begrijpelijk wellicht, maar dat is wateronderdebrug na klappen van landbouwakkoord; de LTO heeft zichzelf buitenspel gezet, opkomst voor FDF protest was matig, gebruik dit momentum zou ik denken, maar nee, zomerrecess … het is kennelijk nog niet neipend genoeg
Je moet niet iets met geweld doordrukken, dan blijf je harde stellingen houden en krijg je een harde extreme kern die altijd zal rebelleren. De tijd die door beide kante gebruikt is, heeft het rouwproces voor een groot deel doorlopen. Nu gaan we langzaam naar de orde van de dag, boeren worden moe (er zijn al meer aanvragen voor de uitkoop). LTO is onder druk gezet door FDF, de <sarcasme>"duizenden"</sarcasme> opkomst geeft ze alleen maar meer inzicht om weer snel naar de onderhandelingstafel te gaan. Misschien was dit wel een tactische zet van LTO om snel te kijken waar de achterban staat.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
hamsteg schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:37:
[...]
Je moet niet iets met geweld doordrukken, dan blijf je harde stellingen houden en krijg je een harde extreme kern die altijd zal rebelleren. De tijd die door beide kante gebruikt is, heeft het rouwproces voor een groot deel doorlopen. Nu gaan we langzaam naar de orde van de dag, boeren worden moe (er zijn al meer aanvragen voor de uitkoop). LTO is onder druk gezet door FDF, de <sarcasme>"duizenden"</sarcasme> opkomst geeft ze alleen maar meer inzicht om weer snel naar de onderhandelingstafel te gaan. Misschien was dit wel een tactische zet van LTO om snel te kijken waar de achterban staat.
met de kleine opkomst naar de FDF-demo heeft die kennelijk aan kracht ingeboet, daar zou ik op doorpakken, maar nee, er moet vakantie worden gevierd, het is dus niet neipend genoeg

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:00

NMH

Moderator General Chat
Minister Adema lijkt ook wat uitspraken te hebben gedaan die op gespannen voet staan met de waarheid:
Minister Piet Adema van Landbouw kreeg al half december van Eurocommissaris Frans Timmermans te horen dat Nederlandse boeren dit jaar veel minder mest over hun akkers mogen uitrijden. Dat blijkt uit Europese stukken die zijn opgevraagd door de NOS. Desondanks zei Adema een week later in de Tweede Kamer dat de gesprekken erover met Brussel nog liepen en dat er "geen reden is tot grote zorg".

Adema bood in januari al excuses aan voor zijn geruststellende woorden. Hij zei dat hij de Kamer en boerenfamilies verkeerd had geïnformeerd, doordat hij een brief van de Europese Commissie over dit onderwerp pas laat had gelezen. Maar hij vertelde niet dat hij ook een gesprek met Eurocommissaris Timmermans had gehad over dit onderwerp.
We zullen er wel nooit achter komen of hij het oprecht vergeten was of dat er sprake was van "Ruttiaanse vergeetachtigheid". :) Los daarvan zijn dit soort zaken natuurlijk niet handig voor zijn positie als hij in de toekomst nog moet onderhandelen met de landbouwsector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

NMH schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:35:
Minister Adema lijkt ook wat uitspraken te hebben gedaan die op gespannen voet staan met de waarheid:

[...]

We zullen er wel nooit achter komen of hij het oprecht vergeten was of dat er sprake was van "Ruttiaanse vergeetachtigheid". :) Los daarvan zijn dit soort zaken natuurlijk niet handig voor zijn positie als hij in de toekomst nog moet onderhandelen met de landbouwsector.
Dit is toch al uitgekauwd? Heel oud nieuws, waarom wordt dit weer aangehaald?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

hamsteg schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:33:
[...]
Zodat wij niet zullen vergeten en het feit in het gemeenschappelijk bewustzijn van de samenleving blijft bestaan?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat
[...]
omdat er nu notulen zijn die aangeven dat hij

1. wel degelijk met Timmermans heeft gesproken over dit onderwerp, in tegenstelling tot wat hij stelde
2. hij dus wel degelijk op de hoogte was dat er geen uitzonderingen ed. mogelijk waren en men gewoon moest voldoen aan de wet. Dit heeft hij heel lang uitgesteld om door te geven, terwijl hij ondertussen in de tweede kamer wel de illusie hoog bleef houden dat die optie er zou zijn en hij daarmee bezig was.

Het onderstreept dus, voor de zoveelste keer, de 'nieuwe bestuurscultuur' die gewoon de oude cultuur is. Informatie is er niet om te delen, informatie is er om politiek gewin uit te halen voor de eigen partij en de eigen persoon.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[...]
Gokje: omdat een partij-met-belang het weer onder de aandacht brengt van wat pers en/of politici, en de krant het graag plaatst als het oogballen trekt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]
Omdat er meer informatie naar boven is gekomen waaruit heel sterk blijkt dat Adema het had moeten weten. Het is niet langer meer een brief geweest die te laat gelezen werd, maar een gesprek die hij zich niet meer kan herinneren.

Het ziet er daardoor heel sterk naar uit dat Adema dus niet waarheidsgetrouw heeft gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

F_J_K schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:38:
[...]

Gokje: omdat een partij-met-belang het weer onder de aandacht brengt van wat pers en/of politici, en de krant het graag plaatst als het oogballen trekt.
:F
Het was onderzoek van de NOS. Misschien de volgende keer even op onderzoek gaan naar bronnen?

https://nos.nl/artikel/24...dering-boeren-zou-stoppen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sir Humprey zei het al in Yes Minister, notulen zijn er niet om zaken vast te leggen maar om politici te beschermen.
It is characteristic of all committee discussions and decisions that every member has a vivid recollection of them and that every member's recollection of them differs violently from every other member's recollection. Consequently we accept the convention that the official decisions are those and only those which have officially recorded in the minutes by the officials, from which it emerges with an elegant inevitability that any decision which has been officially reached will have been officially recorded in the minutes by the officials and any decision which is not recorded in the minutes has not been officially reached even if one or more members believe they can recollect it, so in this particular case if the decision had been officially reached it would have been officially recorded in the minutes by the officials. And it isn't so it wasn't.
In dit geval staat het in de notulen dus is het gezegd. Of niet. De Nederlandse notulen zijn er om de minister te beschermen, de EU notulen zijn goed voor de commissaris.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Het staat los van de stikstofproblematiek, maar het is wel illustratief voor de denkwijze van de boeren in Nederland. Als je het probleem niet erkend, kun je ook geen onderdeel van de oplossing zijn.

https://archive.is/0veWz
‘Juist uitbreiden om gezondheidsrisico’s te beperken’
De reden dat Van de Ven toch vasthoudt aan zijn plannen om het aantal geiten op zijn bedrijf fors te vergroten is omdat zijn dochter belangstelling heeft in overname op termijn. ,,Juist om de risico’s voor de volksgezondheid te beperken, moeten we investeren in de stallen. Dat kan alleen als we ook het aantal dieren vergroten. Dat kan makkelijk, want feitelijk staat de stal al jaren halfleeg. Er hoeft dus niet fysiek uitgebreid te worden.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Joris748 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:00:
Het staat los van de stikstofproblematiek, maar het is wel illustratief voor de denkwijze van de boeren in Nederland. Als je het probleem niet erkend, kun je ook geen onderdeel van de oplossing zijn.
https://archive.is/0veWz[...]
Dat soort boeren gewoon verplicht uitkopen. Dan gaat z'n dochter maar wat anders doen i.p.v. nog meer geitenmest produceren. Schaapherder of zo, meelwormenkweker kan ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59

unclero

MB EQA ftw \o/

MikeyMan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:10:
Zo zou het moeten zijn. Maar met het vertrek van lto lijkt de rest ook zijn biezen te hebben gepakt.
Klopt. Maar zijn die weggelopen omdat die het akkoord niet meer zagen zitten, of omdat ze LTO niet meer zagen zitten, of omdat ze hun bijdrage al hebben kunnen leveren?

Even heel cru gezegd, LTO-voorman Van der Tak heeft én zijn mond voorbijgepraat, én voor zijn beurt gesproken.
Een van de redenen die hij gaf om uit het overleg te stappen ging over perspectief. En met name ging dat over een stukje grondgebondenheid en de hoeveelheid dieren per hectare. Dat klinkt allemaal niet heel bijzonder als u een melkveehouder in Zuid/Noord-Holland of Friesland bent. Maar bent u een kippenfokker in Gelderland, een varkenshouder in Brabant of een kalvermester in Limburg, dan zit u nu recht overeind in uw stoel. Maximaal aantal dieren per hectare? Vergeet het maar, daar zijn die regio's té intensief voor. Grondgebondenheid? Leuk idee, maar in die regio's groeit geen soja.
Bij ZLTO en LLTB dachten ze: ah, die noorderlingen gaan ons peripherialen weer wat op leggen. Van der Tak zag in dat zijn mandaat zo goed als bekeken was, en langer aan tafel zitten geen zin meer had.
En toen sprak hij nog voor zijn beurt door het bij het weglopen te hebben over dat hij het zo zonde vind voor die jongere boeren. Maar dát is niet de groep die hij vertegenwoordigd. Die neemt de NAJK namelijk voor haar rekening. Ziet u, de LTO heeft - net als het CDA - last van weglopende leden. De jongeren zijn naar NAJK gegaan. De activistischer boeren zijn naar Agractie gegaan. Enzovoorts. Het is niet de vraag of LTO nog terug gaat komen naar de overlegtafels. Het is eerder de vraag of die andere organisaties nog LTO aan tafel willen hebben.

Saillant detail, Van der Tak heeft meermaals een gooi gedaan naar het CDA-partijvoorzitterschap.
DevWouter schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:39:
Het ziet er daardoor heel sterk naar uit dat Adema dus niet waarheidsgetrouw heeft gehandeld.
Adema is gestruikeld. Maar goed dat het kabinet gevallen is, want anders hadden we de pijnlijke val van Adema moeten zien, en de zoektocht van het CU naar iemand die ongeveer net zo chantabel en schuldig is als Adema of Schouten.
Hij dacht wellicht naar het bekende Rutte-script te kunnen grijpen, maar daar bleek hij niet capabel genoeg voor. Ik persoonlijk had iets meer verwacht van de voormalige VNO-NCW-er.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

unclero schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:10:
Adema is gestruikeld. Maar goed dat het kabinet gevallen is, want anders hadden we de pijnlijke val van Adema moeten zien, en de zoektocht van het CU naar iemand die ongeveer net zo chantabel en schuldig is als Adema of Schouten.
Hij dacht wellicht naar het bekende Rutte-script te kunnen grijpen, maar daar bleek hij niet capabel genoeg voor. Ik persoonlijk had iets meer verwacht van de voormalige VNO-NCW-er.
Eens, maar ik zou het niet verbloemen, zeker niet als men in zo'n positie zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Nederlandse Staat moet het stikstofbeleid verdedigen voor de rechter. Greenpeace dreigt al enige tijd met een rechtszaak als het kabinet niet snel genoeg maatregelen neemt tegen stikstofneerslag op kwetsbare natuurgebieden.

Nu het landbouwakkoord is geklapt en het kabinet is gevallen zegt de organisatie "geen andere keus" meer te zien dan de zaak voorleggen aan de rechter.

Met een demissionair kabinet is de politiek lange tijd "vleugellam" geworden, zegt Greenpeace-directeur Andy Palmen. "Dat terwijl de natuur die tijd echt niet meer heeft. En dit komt bovenop de wanprestatie die het kabinet leverde voordat het viel."

Concreet eist Greenpeace dat de stikstofneerslag op de meest kwetsbare natuur voor 2025 en 2030 drastisch is verminderd. Het is afhankelijk per leefgebied welke ecologische deadline daarop past: 2025 of 2030.

"Het is een uitzonderlijke stap om de staat voor de rechter te dagen", zegt advocaat Bondine Kloostra. "Maar zoals we ook hebben gezien in de Urgenda-zaak, is de gang naar de rechter de enige remedie wanneer de politiek het laat liggen." Urgenda wist via rechtszaken een klimaatdoel af te dwingen: de uitstoot van broeikasgassen moet sinds 2020 elk jaar minstens een kwart lager zijn dan in 1990.

Greenpeace betoogt dat de overheid met de huidige stikstofuitstoot "willens en wetens" de wet overtreedt. "Volgens de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn heeft de Nederlandse staat de wettelijke verplichting om te voorkomen dat de natuur verslechtert", aldus Greenpeace.

De organisatie blikt terug naar 2019 toen de Raad van State een streep zette door het zogeheten Programma Aanpak Stikstof (PAS) omdat die in strijd was met de Europese natuurbeschermingswetten. Toch is er sindsdien "nauwelijks vooruitgang geboekt met het terugdringen van stikstof", stelt Greenpeace.
Bron en meer infi: Greenpeace eist nu via rechter beter stikstofplan van kabinet

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 12-07-2023 07:16 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

'Val kabinet maakt boeren blij: ’Hoop op minder strenge stikstofdoelen’' verder lezen?
Als je dan dit leest in combinatie met artikel hierboven dan is duidelijk dat de boeren nog steeds hun kop in het zand steken en denken dat alles zal overwaaien.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

hamsteg schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:29:
'Val kabinet maakt boeren blij: ’Hoop op minder strenge stikstofdoelen’' verder lezen?
Als je dan dit leest in combinatie met artikel hierboven dan is duidelijk dat de boeren nog steeds hun kop in het zand steken en denken dat alles zal overwaaien.
Gezien de politieke kaarten liggen, hebben ze waarschijnlijk ook gelijk. Zeker de komende periode weer, met de politieke wind in NL (en Europa) Dat de rekening aan de andere kant steeds verder oploopt kan iedereen die wil kijken ook zien.

Maar wat dat betreft is dit gedrag wijd en zijd verspreid. In gezondheid (roken, drinken, etc en dan na je 50ste de rekening krijgen), in financiën (te hoog uitgave patroon en verbaasd dat je in de schuldhulp komt bij tegenvaller) en ga zo maar door. Mensen weten wel wat het is consument te zijn, maar niet maar burger. Iedereen is gewend om "van morgen te lenen" is oprecht verbaasd over de rekening, die ze dan als die komt ook nog maar graag verder willen schuiven. Boeren dus geen uitzondering. Herstel van dit gedrag kost een generatie of 2 minimaal.

Maar dat de boeren dit doen is niet verwonderlijk. Ze komen er al 40 jaar mee weg.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

De BBB gaat kamervragen stellen naar aanleiding van Schiermonnikoog; het blijkt dat na het wegdoen van 40% van het vee dat de ammoniak concentraties zijn gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Lijkt me logisch dat dit even goed uitgezocht moet worden want dat zou niet moeten kunnen volgens de geleerden.

Artikel:
https://boerburgerbewegin...eien-weg-stikstof-omhoog/

Meetgegevens:
https://man.rivm.nl/gebied/schiermonnikoog

Zover ik aan de meetgegevens kan zien is het werkelijk bij geen enkel meetpunt naar beneden gegaan dus heel vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Bij veel meetstations, ook die op andere Waddeneilanden is een sterke daling te zien in 2020 en 2021 gevolgd door een stijging in 2022. Weet je nog, die lockdown?

https://man.rivm.nl/gebied/terschelling

https://man.rivm.nl/gebied/vlieland

https://man.rivm.nl/gebied/lauwersmeer

https://man.rivm.nl/gebied/duinen_ameland (pas sinds 2 jaar data)

Er zijn ook wel uitzonderingen zoals

https://man.rivm.nl/gebied/duinen_texel_en_achterland

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

flessuh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:57:
De BBB gaat kamervragen stellen naar aanleiding van Schiermonnikoog; het blijkt dat na het wegdoen van 40% van het vee dat de ammoniak concentraties zijn gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Lijkt me logisch dat dit even goed uitgezocht moet worden want dat zou niet moeten kunnen volgens de geleerden.

Artikel:

Meetgegevens:

Zover ik aan de meetgegevens kan zien is het werkelijk bij geen enkel meetpunt naar beneden gegaan dus heel vreemd.
Jammer, maar niet heel vreemd. Als je ziek bent en je drinkt sinaasappelsap met veel vitamine C ben je ook niet meteen beter. Je zou hopend dat er meteen een verbetering zichtbaar is maar de natuur moet ook eerst kunnen reageren. Wat verwacht men dan? Binnen een jaar een substantiële reductie? De mest is nog gewoon uitgereden, de eerste echte effecten zul je pas na een paar jaar terug gaan zien. Daarnaast is juist dit eiland ook enorm afhankelijk van weer en wind - letterlijk dat wat komt aanwaaien. Als je naar 2019-2020 kijkt zie je een enorme groei. Die is ook niet alleen te verklaren vanuit de dieren aantallen. Statistiek is ook geduld hebben en niet meteen de eerste meting ter discussie stellen (of omgekeerd als hallelujah te betitelen).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
flessuh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:57:

Artikel:

Meetgegevens:

Die boot die een paar keer per dag naar de waddeneilanden afvaart, werkt die toevallig op diesel? Kan me goed voorstellen dat daar een stuk meer stikstof uit komt dan een paar kleine boeren die op de waddeneilanden actief zijn.

Zo ingewikkeld is het ook allemaal niet toch? Het is ook niet dat het agrarische midden- en kleinbedrijf hier voor aanzienlijke stikstofuitstoot zorgt; dat is alleen zo bij hoge concentraties ervan en/of megastallen. Van beide is op de waddeneilanden geen sprake.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:07
IJzerlijm schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:07:
Bij veel meetstations, ook die op andere Waddeneilanden is een sterke daling te zien in 2020 en 2021 gevolgd door een stijging in 2022. Weet je nog, die lockdown?

https://man.rivm.nl/gebied/terschelling

https://man.rivm.nl/gebied/vlieland

https://man.rivm.nl/gebied/lauwersmeer

https://man.rivm.nl/gebied/duinen_ameland (pas sinds 2 jaar data)

Er zijn ook wel uitzonderingen zoals

https://man.rivm.nl/gebied/duinen_texel_en_achterland
Gold de avondklok ook voor de koeien? :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16

drooger

Falen is ook een kunst.

Richh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:16:
[...]

Die boot die een paar keer per dag naar de waddeneilanden afvaart, werkt die toevallig op diesel? Kan me goed voorstellen dat daar een stuk meer stikstof uit komt dan een paar kleine boeren die op de waddeneilanden actief zijn.

Zo ingewikkeld is het ook allemaal niet toch? Het is ook niet dat het agrarische midden- en kleinbedrijf hier voor aanzienlijke stikstofuitstoot zorgt; dat is alleen zo bij hoge concentraties ervan en/of megastallen. Van beide is op de waddeneilanden geen sprake.
Er blijven inderdaad nog voldoende veroorzakers over:
Deze deposities worden voor het grootste deel veroorzaakt door bronnen die buiten het
Waddengebied gelegen zijn: buitenlandse bronnen, internationale zeescheepvaart, bronnen van het
Nederlandse vaste land (veehouderijstallen en mest) en ammoniakemissies vanuit het zeewater
(door rivieren en stromen aangevoerd nitraat dat afkomstig is uit de landbouw).
Het Waddengebied is echter niet vrij van stikstofemissiebronnen.
Behalve verkeer gaat het bijvoorbeeld om “een geringe hoeveelheid (biologische) landbouw en veeteelt” op Terschelling, intensive veeteelt in een polder van Schiermonnikoog en “een aantal poldergebieden met schapen en rundvee” op Texel
Bron (pagina 16 uit pdf): https://www.waddenacademi..._en_stikstofdepositie.pdf

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Richh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:16:
[...]

Dit betreft ammoniak wat gemeten wordt, niet NOx wat van verkeer komt.

En als je 40% vee reduceert verwacht je niet 10% meer uitstoot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
flessuh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:42:
...
Waarom niet? Volgens mij had Erisman geschat dat ~1/3 van de depositie op Schiermonnikoogs Natura2000-gebied van de locale landbouwbedrijven afkomstig was. Te zien is dat de "natuurlijke volatitileit" van de depositie redelijk groot is (bijvoorbeeld een toename van 63% tussen 2017 en 2019, terwijl in die periode voor zover ik weet geen grote groei van de rundveestapel op Schiermonnikoog plaatsvond. Ik zou op zich geen sterke reden hebben om aan te nemen dat de depositie door de reductie van het rundvee niet lager is dan die zou zijn geweest als er geen reductie van het rundvee was geweest.

Hoe dan ook interessant om de experts uit te laten zoeken hoe het zit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
flessuh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:42:
Dat komt omdat er nou eenmaal meer factoren meespelen. Als een andere bron van stikstof ammoniak in die tijd 3x zoveel uitstoot, komt het totaal natuurlijk alsnog positief uit.
We weten niet hoe hoog de cijfers waren geweest als er niet gereduceerd was hè.

Ik vraag me wel af wat hier door BBB nou precies bereikt wil worden. Ja, moeilijk doen voor een onderzoek, dus uitstel van besluitvorming, denk ik?

We hebben toch allemaal ons boerenverstand dat een koeienvlaai vol ammoniak zit, of niet? Twijfelt men daaraan?

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 12-07-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 15:56
Richh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:56:
[...]
Ik vraag me wel af wat hier door BBB nou precies bereikt wil worden. Ja, moeilijk doen voor een onderzoek, dus uitstel van besluitvorming, denk ik?

We hebben toch allemaal ons boerenverstand dat een koeienvlaai vol ammoniak zit, of niet? Twijfelt men daaraan?
Ik denk dat de twijfel is dat de natuur daardoor (veel) schade lijdt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
hansvk schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:09:
[...]

Ik denk dat de twijfel is dat de natuur daardoor (veel) schade lijdt.
Dat denk ik ook. Volgens mij is dat het hele debat.

Dat maakt het ook zo raar dat ze Kamervragen stellen over de cijfers van Schiermonnikoog. Wat verwacht men?

Pagina: 1 ... 100 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden