Fuujii schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:30:
Ik durf te stellen dat dit niet waar is: mensen willen
wel dat stikstof omlaag gaat wanneer ze weten hoe het zit. Het gros van de mensen begrijpt stikstof niet. Het is vooral iets abstracts en het klinkt als zeiken door linkse partijen. (Rechtse) politieke partijen spelen hier vies op in: de doelen zijn onhaalbaar, de metingen slaan nergens op, het heeft toch geen zin etc. Mensen vallen voor dit soort onzin. Je kunt het bepaalde partijen (CDA, VVD, BBB) absoluut verwijten.
Ik denk als mensen het eerlijke verhaal begrijpen: het
moet omlaag want nu lopen allerlei dossiers vast (stroomnet, woningmarkt, natuur, afspraken die zijn gemaakt etc.) en dat kunnen we relatief goed oplossen (grote veehouders uitkopen), dat ze dan
wel willen dat stikstof omlaag gaat. Maar nu is het booo hoo arme zielige boertjes zieligggg.

Waar het op spaak loopt is het verband van stikstof(emissie) met meer tastbare dingen, zoals "heb ik straks nog wel eten" en "kan ik nog rondkomen (en heb ik onderdak)".
Dingen als "biodiversiteit" en de invloed op mij als persoon zegt heel veel mensen helemaal niks.
De opgegeven kosten van de provincies komt neer op ruim 5000 euro per werkende nederlander (of minimum inkomen 1000 euro en 2x modaal 9000), dát is wel tastbaar en een behoorlijke smak geld.
Haalbaarheid is natuurlijk een keuze, maar werkt alleen met voldoende draagvlak, dat laatste is er nu (nog) niet.
En als ik zo om mij heen kijk zijn de vóór stemmers doorgaans degenen die financieel het minst geraakt worden, en de tégen stemmers degenen die financieel het meest getroffen (al hebben die laatsten natuurlijk ook meer draagkracht).
Dossiers lopen vast vanwege opgedragen/denkbeeldige limieten, die zijn imo niet heilig wanneer het aankomt op basisbehoeften (onderdak, voedsel).
De werkelijke vraag is dan ook: hoe krijgen we genoeg draagvlak (onder de stemmers) om dat-wat-er-nodig-is er politiek gezien door te krijgen?
Dat is imo niet door je vast te lijmen op de a12, of je trekker op de snelweg te parkeren.
Dat doe je imo door beter te onderbouwen hoe de link is tussen stikstof en tastbare dingen.
Wat gebeurt er als we niks of te weinig doen, hoe groot is de kans, en daarbij wat moet ik gaan betalen omdat dat risico te verminderen/wegnemen.