kdekker schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:38:
[...]
Ik houd me redelijk bezig met de materie, maar als je bedoelt dat onteigenen als (primaire) 'oplossing' meetelt, dan tel ik die niet mee. En een woest aantrekkelijke regeling, waar nog steeds geen details, c.q. de provincie klip en klaar weet welk budget ze hebben, ook (nog) niet (zolang die regeling er niet is).
Als je je redelijk bezig houdt met de materie, of vooral actief zoekt naar de plannen en voorstellen van allerlei partijen, dan zie je dat vrijwel elke partij onteigening nergens als primaire oplossing noemt.
Dat het wel een gereedschap in de gereedschapskist is voor velen, dat klopt.
Net zoals dat onteigening al jaren sporadisch gebeurt voor aanleg van woonwijken, wegen of industrie.
Maar als je daarover al struikelt, dan zal je inderdaad enkel de plannen zien die redelijk doordrenkt zijn van het wensdenken, uitstellen, negeren of simpelweg ontkennen van de ernst van de situatie.
Dat de vervuiler betaalt doet geen recht aan deze discussie. Dat ze nu als vervuiler bestempeld worden, is geen recht doen aan het verleden. Dat boeren opschaalden kent zijn eigen geschiedenis. Dat boeren steeds minder vervuilen t.o.v. 30 jaar gelden is ook een (meetbaar) feit. Dat je desondanks zegt dat dit recht doen is aan alle partijen, is m.i. niet waar. Recht doen aan alle partijen begint met een rechtvaardige prijs voor de boer. Zoals ik al eerder zei: zonder poen kun je niet groen doen.
Het ontkennen dat een significant deel van de boeren mede debet aan de huidige situatie is doet zeker geen recht aan deze discussie.
Hoe ver je terug wilt gaan met alle (in)actie en zachte heelmeesters sinds de jaren 80, met o.a. de bejubelde "bevrijdingsdag" van het melkquotum, ook daarin moet je eerlijk zijn en beide kanten van de munt bekijken.
Die 30 jaar komt inderdaad goed uit met de meetgegevens, maar als je kijkt naar sec de laatste 10 á 15 jaar is er nauwelijks (tot geen voortgang bij rundvee) geboekt:

Wat ik in de discussie ook mis is:
- voedselgarantie? Wie voedt de groeiende wereld bevolking?
Het simpele antwoord van jou lijkt te zijn: niet NL. Ok, maar wie dan wel? En wat voor impact heeft dat op de wereldwijde natuur? Dat de NL boekhouding voor bijv stikstof dan beter gaat kloppen zal vast, maar wereldwijd helpt het niet. Nederland produceert efficient. Zomaar minderen levert elders doden op. Is dat wat we willen?
Voedselgarantie? Of zuivel- en vleesgarantie?
Laten we wel wezen, het gaat hier vooral over de intensieve veehouderijen, en dan eigenlijk enkel in Nederland. (en soms België en West-Duitsland)
Wij zijn niet de boerderij van de wereld omdat we het zo'n nobel doel vinden, dat heeft vooral met exportsubsidie (en daarmee inkomsten) te maken.
- voedselveiligeheid?
De standaarden elders, zelfs binnen de EU, liggen (soms) lager dan in NL. En buiten de NL veel vaker lager.
Tegelijkertijd wordt dit ook vaak door een roze bril bekeken en zijn we blind voor alle wanpraktijken die in Nederland plaatsvinden. Natuurlijk, er zijn landen waar het slechter zal zijn, maar besef ook dat er landen zijn waar het beter kan zijn.
Ik zie overigens nooit Nederlanders op vakantie het zuivel of vlees mijden omdat het potentieel onveilig is, op wat straattentjes na...
- de vervuiler betaalt?
De boer? Of toch doorrekenen naar groothandel, distributie, supermarktketers, financiers en uiteindelijk de consument? Dankzij onze liberale markt economie is of de boer of de consument de pineut. De tussenschakels hebben macht en middelen om hun marges in stand te houden. De consument is doorgaans niet echt van plan om te minderen.
Het mantra: de boer moet minderen legt eenzeidig een claim bij de boer. Dat is juist de reden dat de huidige aanpak niet gaat werken. Daarbij komt dat het beroep boer nog wel iets lastiger te switchen is dan een willekeurig ander beroep. Mede dankzij de hoge financiele last en waarde van zijn bedrijf (en wees eerlijk: zijn way-of-life: wie werkt er anders 60 of meer uur voor het bedrag wat ze binnenhalen per jaar).
Voordat iemand roept: die boeren zijn allemaal miljonairs, dan moet je iets verder zoeken.
De meeste huizenbezitters zijn tegenwoordig ook miljonair (in guldens

) met de huidige huizenprijzen en inflatie. Maar goed, ook daar heb je weinig aan.
De industriële veehouderijen zijn imho in deze wel als vervuiler aan te merken, met daarbij natuurlijk de agro-industrie eromheen.
Als iemand die aldus zichzelf ingelezen is in de materie, valt het je wel op dat het steeds over de boer gaat en niet over het vee?
D'66 zegt ook steevast voor een vermindering (halvering) te zijn in het aantal vee, nergens roepen ze iets over een vermindering in het aantal boeren.
Ook een PvdD geeft gewoon aan meer boeren te willen, inderdaad wel met een significante reductie in het stuks vee.
Of en hoe dat mogelijk is, dat is iets om uit te zoeken, maar blijven vasthouden aan de agro-industrie die juist baat heeft bij schaalvergroting lijkt mij overduidelijk een onwijze keuze.
Als je namelijk geen systeemaanpassingen gaat realiseren blijven de boeren vastzitten in deze ratrace, totdat we uiteindelijk enkel nog de megastallen en een aantal biologische boeren over hebben.
De rest zal uitgekocht worden, of met pensioen of met faillissement de boerderij moeten verlaten.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice