mekkieboek schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:37:
Er was ook een biologische boer aan het woord, die liet horen dat er wel degelijk een andere weg mogelijk is. Tegelijk moest deze soms vechten tegen heersende opvattingen bij de overheid, dan doe je het goed, het wordt niet altijd als zodanig gezien. Helaas zijn er veel te weinig van dit type boeren.
Ik spreek aardig wat boeren. Ik kom op aardig wat boerenerven. En gelooft u mij als ik zeg dat de meesten echt wel het roer om willen gooien. Al is het alleen maar omdat de meesten zien dat het huidige verdienmodel rendabel noch houdbaar is.
Die kijken met jaloezie naar een buurman die de koeien eruit heeft gedaan om wijn te gaan verbouwen. Die kijken met jaloezie naar een dorpsgenoot die van 200 stuks melkvee naar 50 stuks is gegaan, en eigen boter en yogurt en kaas op de markt staat te verkopen en iedere maand lachend naar zijn bankrekening kijkt. Die komen dan naar mij toe en vragen me hoe ze dat ook kunnen bereiken. Ik zeg heel simpel: ga eerst met de bank praten. Zodra de bank hoort dat ze willen extensiveren, liever ondernemer willen zijn dan uitbater, dan worden ze het kantoor uitgelachen.
Het staat u vrij om een lekkere lap Wagyu in de pan te leggen. Maar het gaat helemaal niet om of u wel of geen Wagyu in de pan kan leggen.
Het gaat ook niet of u wel of niet elke dag vlees moet eten.
Mensen die u willen doen geloven dat het dáár om gaat willen doorgaans graag dat u de hoofdzaak uit het oog verliest: Iedere dag vlees eten is géén recht, maar een boer heeft wél recht op een inkomen.
Het kan mij eerlijk gezegd aan mijn achterste roesten of dagelijks vlees eten wel bereikbaar is voor iedereen. Waar ík vooral wakker van lig is of boeren niet worden uitgeknepen in een up-or-out ratrace om maar zoveel mogelijk te produceren (de bekende gevolgen voor de leefomgeving zijn slechts symptomen in deze).
Die gaan gewoon achter de volgende aan lopen die makkelijke prikkels verpakt als simplistische oplossingen voor complexe problemen, onderwijl selectief belang dienend. Einstein zei ooit iets over iedere keer hetzelfde proberen in de hoop op een andere uitkomst.
Amerikaanse toestanden, alsin: het overgrote deel van de boerenstand opofferen om productietargets te halen? Waarin in een immens land als Amerika er maar een handjevol zelfstandige boeren zijn, en de rest
een soort franchiser is in een grote multinational?
Natuurlijk. Zoals eerder in dit topic gezegd: plantaardige eiwitten hebben een veel gunstiger winstmarge dan dierlijke eiwitten. Zuivelaars en vleesverpakkers gebruiken de winsten hierop om de kosten van dierlijke eiwitten te drukken. Het moment dat voor een zuivelaar of een vleesverwerker dierlijke eiwitten een verliesgevende kostenpost worden waarin gesneden kan worden, komt dichterbij.
Iedereen heeft dat moment voor zichzelf al uitgerekend, een klein deel ervan (Danone en Arla met name) is hier open over, de rest houd zich wijselijk stil.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!