De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 76 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dus ze hadden 'm uit z'n trekker moeten schieten wanneer er niet op een waarschuwingsschot gereageerd zou zijn, op het moment dat de politieauto opzij werd geduwd?

[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 29-06-2022 02:15 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bundin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 02:14:
Dus ze hadden 'm uit z'n trekker moeten schieten wanneer er niet op een waarschuwingsschot gereageerd zou zijn, op het moment dat de politieauto opzij werd geduwd?
Dat, of accepteren mocht er iemand in het huis dood zijn gegaan. Of wat die persoon dan ook had gedaan nadat ie door de buffer tussen boze mensen en doel was gekomen.

Ik ben niet voor iemand neerschieten als het niet nodig is, maar groepen boze mensen zijn tot alles in staat en daarom staat er een blokkade. Dan iemand voorbij die blokkade laten gaan zonder gevolgen kan je een uitkomst geven waarbij er niets ernstigs aan de hand is, of een uitkomst waarbij ie iemand dood gaat. Daarom staat er een blokkade ! Die blokkade staat voor een punt waarvan de politie bepaald dat niemand er voorbij mag komen omdat je geen idee hebt wat de gevolgen zullen zijn, alles is mogelijk. Het wel toelaten kan zeer grote gevolgen hebben. Dat je niet weet wat de gevolgen zullen zijn is nou juist het hele punt.

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Bundin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:30:
Zullen we proberen dit draadje een beetje te de-escaleren? Terroristen, leger, waarschuwingsschoten... Gaat allemaal echt te ver maar mijn mening. Ik heb groot respect voor de "eerst praten, dan verder zien" houding van de Nederlandse politie, ook in gevallen als deze.
De-escaleren? De boel op z'n beloop laten en maar hopen dat het goed afloopt, is het nu voornamelijk.
Ja, de straat van de minister is een hotspot, maar je kan daar niet zomaar voertuigen van de marechaussee neerplempen, die zijn namelijk al nodig bij afritten van snelwegen. En escalatie beantwoorden met escalatie schiet niet op, zeker niet op een dag als vandaag. Opsporen en berechten kan ook op een later moment, dus zorg in ieder geval dat alles zo veel mogelijk wordt vastgelegd. Liever over drie dagen op de stoep bij relschoppers dan vandaag een dikke escalatie met gewonden of (erger)

Disclaimer: uiteraard moet wel direct worden ingegrepen in situaties waar de veiligheid ernstig in het geding is of op dat moment zaken gesloopt worden.
Disclaimer 2: ik hoop van harte dat dat rellende tuig de komende weken wordt opgespoord en gestraft. Oh en dat schade wordt verhaald. We moeten niet buigen voor intimidatie en chantage en de maatschappij hoeft niet te betalen voor wat deze figuren slopen veroorzaken.
We moeten niet buigen voor intimidatie en chantage? Dat doen we al een tijdje. Deze losgeslagen bende kan het halve land op zijn kop zetten en ontregelen, zonder enige vorm van consequentie. Of het nu gaat om de snelweg blokkeren, politici thuis opzoeken, met de dood bedreigen of een gemeentehuis beschadigen: we kijken er een beetje naar en dat was het dan wel.

Ik vind het vrij absurd hoe we dit maar een beetje met lede ogen aanzien en ons laten overkomen.

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Tsjonge de draad ontspoord zo wel als men nu al impliceert dat demonstranten neergeschoten mogen worden….

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:42
Er wordt door de ‘belangenorganisaties’ wel erg makkelijk over de eigen verantwoordelijkheid heen gestapt. Een LTO voorzitter die de acties ‘afkeurt’ maar dan vooral benadrukt dat hij wel achter acties staat.

Maar zelf vooral niets doen op dat gebied om de boel te kanaliseren.

En dan de boeren defensie (alleen de naam al) de boel ophitsen en dan snel alle verantwoordelijkheid ontkennen. Iedereen kan zo’n shirtje kopen is wel heel makkelijk als excuus.

Men lijkt maar niet te willen erkennen dat woorden en de kaders die dit soort mensen daarmee stellen opgevolgd en geïnterpreteerd worden door de achterban.

En daar dragen zij wel degelijk verantwoordelijkheid.

Dat is blijkbaar belangenorganisatie 2.0 , anderen het vuile werk laten doen en zelf buiten schot blijven.

Maar ja het zijn eigenlijk gewoon lobbyisten die een zo groot mogelijke betaling moeten garanderen voor een industrie die geen toekomst meer heeft. En men spant de gemiddelde boer daarvoor voor het karretje.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
simons schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 05:44:
Tsjonge de draad ontspoord zo wel als men nu al impliceert dat demonstranten neergeschoten mogen worden….
Demonstranten ? Je bedoelt boeren die dwars door afzettingen heen rammen die er zijn neergezet omdat de veiligheid van een minister EN haar gezin met kinderen niet meer gegarandeerd kan worden door de eerdere acties van deze doelgroep? En dat noem jij demonstranten? Ik noem dat criminelen. Er zitten daar kinderen binnen die een idiote menigte overal dwars doorheen zien rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door We Are Borg op 29-06-2022 07:00 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

We Are Borg schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 06:54:
[...]

Demonstranten ? Je bedoelt boeren die dwars door afzettingen heen rammen die er zijn neergezet omdat de veiligheid van een minister EN haar gezin met kinderen niet meer gegarandeerd kan worden door de eerdere acties van deze doelgroep? En dat noem jij demonstranten? Ik noem dat criminelen. Er zitten daar kinderen binnen die een idiote menigte overal dwars doorheen zien rijden.
Iedereen is toch onschuldig tot ze door een rechter veroordeeld zijn? Of staan de boeren te hoog in de privilegeladder om nog zulke rechten te mogen hebben?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

We Are Borg schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 06:54:
[...]

Zou de politie hebben geweten dat ze niet thuis waren? Lijkt me wel. Denk dat er anders was gehandeld als dit wel het geval was.
Het gedrag is niet goed te praten, maar wel verklaarbaar door alle polarisatie en wantrouwen uit het verleden.
Door polarisatie denken sommige boeren dat ze allemaal op brute wijze onteigend gaan worden, terwijl de plannen nog niet eens uitgewerkt zijn.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Zou de politie hebben geweten dat ze niet thuis waren? Lijkt me wel. Denk dat er anders was gehandeld als dit wel het geval was.
Het gedrag is niet goed te praten, maar wel verklaarbaar door alle polarisatie en wantrouwen uit het verleden.
Door polarisatie denken sommige boeren dat ze allemaal op brute wijze onteigend gaan worden, terwijl de plannen nog niet eens uitgewerkt zijn.
De minister was niet thuis, haar gezin wel.

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Als ik nog een laatste keer een opmerking mag plaatsen over de politie.

Ik weet niet wat de politie allemaal voor een mogelijkheden heeft, maar het lijkt erop dat ze niet willen/kunnen/mogen wat intens triest is. Gaan we nu een jaar lang dit soort acties zien en de politie laat het gebeuren onder het mom van niet-escaleren of 'laat maar uitrazen'. En als volgend jaar de provincies van mijn part een loterij houden wie weg moet, wie moet inkrimpen en wie moet blijven? Begint het dan weer (uiteraard) opnieuw en gaat dan wéér niemand ingrijpen? Dat is dan praktisch dat de boeren boven de wet worden verklaard. Die paar boetes hebben nul impact. Sowieso bizar laag boetebedrag. Ik weet zeker als ik een vrachtwagen al slingerend en langzaam rijdend op de autosnelweg rijdt, dat er hele andere dingen gebeuren. Ik ben gewoon benieuwd wat de grens is voor ingrijpen. Boeren lijken niet echt grenzen te hebben. De zwakke afkeuringen van de LTO leider zeggen genoeg.

Half logistiek NL zal hier met argusogen naar kijken. Planningen die volledig in de soep lopen. Hoe lang zullen zij dat nog pikken? Ik moet er niet aan denken om nu de weg op te moeten, maar mijn bedrijf hangt wel degelijk af van fatsoenlijk logistieke lijntjes.......

Overigens, de definitie(s) van terroriseren zijn uit de vandale (https://www.vandale.nl/gr.../betekenis/terroriseren):
1 door wreedheid (stelselmatig) schrik aanjagen
2 hinderen, kwellen

Ik verzin de definities niet.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Boeren breken door politieblokkade bij woning minister Van der Wal, agenten moesten kiezen voor 'eigen veiligheid’
https://www.ad.nl/binnenl...n-veiligheid-br~a592ba8b/

De kop waar het AD mee opent op hun website deze ochtend. Het geeft te denken dat de sfeer inmiddels zo grimmig is en de politie dus de familie van de minister niet kan/wil beschermen. In principe waren ze dus vogelvrij en hadden de boeren vrij spel.

Ik snap echt de woede wel, maar dit gaat veel te ver. Het is ook ronduit schokkend wat de politie hier laat zien..

• Cartman!
  • Niet online
Er mag echt wel zwaarder ingezet worden door de politie en de ME. Wie niet horen wil moet maar voelen, klaar nu hoor... Tuig :(

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 09:23
dr.lowtune schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:46:
[...]

https://www.ad.nl/binnenl...n-veiligheid-br~a592ba8b/

De kop waar het AD mee opent op hun website deze ochtend. Het geeft te denken dat de sfeer inmiddels zo grimmig is en de politie dus de familie van de minister niet kan/wil beschermen. In principe waren ze dus vogelvrij en hadden de boeren vrij spel.

Ik snap echt de woede wel, maar dit gaat veel te ver. Het is ook ronduit schokkend wat de politie hier laat zien..
Op die foto lijken me eerder loonwerkers die hun klanten bestand zien afnemen, de meeste boeren hebben geen eigen maiskneuzers

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:44

Wimo.

Shake and Bake!

De politie kan, mag en wil helemaal niet ingrijpen bij dit soort zaken. Stel je voor dat het wel zou gebeuren... Twee dagen later gaan de namen rond van de agenten in kwestie en die kunnen de rest van hun leven achteruit kijken. En daarna gaan ze publiekelijk aan de schandpaal want : procedures niet gevolgd.

Precies hetzelfde gebeurt op andere plekken waar agenten zouden moeten ingrijpen. Dit is het nieuwe normaal, wen er maar aan.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

GrooV schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:50:
[...]

Op die foto lijken me eerder loonwerkers die hun klanten bestand zien afnemen, de meeste boeren hebben geen eigen maiskneuzers
ook wel weer een niveautje van de media dat ze het een hakselaar noemen….ik ken ‘m trouwens als een combine, zo noemde de boerenbuurman van mijn opa het

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-11 12:21
dr.lowtune schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:59:
[...]

ook wel weer een niveautje van de media dat ze het een hakselaar noemen….ik ken ‘m trouwens als een combine, zo noemde de boerenbuurman van mijn opa het
Waarom dan? Dit is ook gewoon een hakselaar. "Combine harvester" is de Amerikaanse benaming. :)
Hier de wiki: Wikipedia: Hakselaar

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:48:
[...]

Ik wil je allereerst nergens van betichten. Het gaat me om het narratief dat je naar mijn idee neerzet en dat is een narratief dat hier veel voorbij komt: de politiek is wel van goede wil, maar buigt onder druk van de lobby. Als iemand hier stelt dat de politiek mede schuldig is, dan volgen er direct reacties dat het allemaal de schuld van de boer(enlobby) is. Dat zie ik ook in je oorspronkelijke quote:
Ik bedoelde dat iets anders dan het wellicht te interpreteren is. Bedoelde te zeggen dat de politiek voor 'the easy way out' koos in dit dossier. Om maar niemand teveel tegen de haren te strijken.
[...]

Punt is hier dat, in het geval van PAS, de pleister niet is blijven zitten onder druk van de lobby, maar door het beleid van een staatssecretaris. En ja, dat vind ik een wezenlijk verschil. Een lobby is per definitie niet democratisch gekozen en onze volksvertegenwoordigers wel. Daar ligt een duidelijke grens. Als iemand vanuit een lobby het schopt tot minister of staatssecretaris, dan betekent dat dat zijn of haar gedachtengoed in ieder geval de ruimte krijgt binnen de betreffende partij en dat de benoeming van de betreffende persoon en het uitgestippelde beleid onderdeel is van ons democratische systeem. Daaruit volgt ook een eigen verantwoordelijkheid voor de politiek. Vd Wal wees daar vorige week ook nog op.

Ik kan me behoorlijk storen aan het zwart-wit denken dat in dit topic telkens de kop opsteekt. Het is of allemaal de schuld van de boeren, of de boeren zijn slachtoffer. Onzin. Zowel de boeren en hun lobby, maar ook de politiek is in deze verantwoordelijk voor de ontstane situatie.

Als ik je bericht ten onrechte heb aangegrepen om dit kenbaar te maken dan: mea culpa. Ik las het er echter wel in en gezien de reacties op de modbreak wilde ik het toch maar gezegd hebben.
Zeker heeft de politiek een eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het wel een hele lastige worden inmiddels. Wil je de huidige BBB lobby of politiek normen? Ik neig sterk naar het eerste. Dan wordt de lobby uiteindelijk toch blijkbaar democratisch verkozen. Zoals @unclero aanhaalt is ook dat niet zo zwart-wit. Eerder meerdere tinten vies bruin. En is die grens er op papier misschien wel. Maar in de praktijk al vele jaren niet meer.

Door een verkiezing is het juk niet ineens afgeschud.

Voor mij is het overigens ook niet zo zwart-wit. Heb hier al vaker betoogd dat er veel meer aan de hand is.
Zowel boeren, politiek, consument, banken als big agri zijn debet aan de situatie. In verschillende mate en met verschillende redenen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wimo. schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:55:
De politie kan, mag en wil helemaal niet ingrijpen bij dit soort zaken. Stel je voor dat het wel zou gebeuren... Twee dagen later gaan de namen rond van de agenten in kwestie en die kunnen de rest van hun leven achteruit kijken. En daarna gaan ze publiekelijk aan de schandpaal want : procedures niet gevolgd.

Precies hetzelfde gebeurt op andere plekken waar agenten zouden moeten ingrijpen. Dit is het nieuwe normaal, wen er maar aan.
De geweldsinstructie is helder. Er mag worden ingegrepen. Sterker nog, de individuele agent mag deze afweging helemaal zelf maken. Waarom er voor gekozen is om dit niet te doen zal ongetwijfeld ooit eens blijken. Dat dit een keer vreselijk mis gaat lijkt me ook inmiddels evident.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2022 08:11 ]

• anandus
  • Niet online
dehardstyler schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:06:
[...]

Waarom dan? Dit is ook gewoon een hakselaar. "Combine harvester" is de Amerikaanse benaming. :)
Hier de wiki: Wikipedia: Hakselaar
De een zegt tractor, de ander zegt trekker ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• anandus
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:07:
[...]

Zeker heeft de politiek een eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het wel een hele lastige worden inmiddels. Wil je de huidige BBB lobby of politiek normen? Ik neig sterk naar het eerste.
Ik hoorde het laatst op de radio iemand de BBB de "omgekeerde draaideur" noemen.
Normaal gaat iemand vanuit de politiek via de draaideur naar een baantje in de (lobby)sector in zijn gebied, maar in het geval van BBB is het omgekeerde aan de hand en is het van een lobby naar de politiek.

Overigens niet perse iets mis mee, natuurlijk, hè. Zoals je zelf ook zegt, democratisch gekozen.
Maar het onderstreept wel een bepaalde (optische) belangenverstrengeling (net als bijv iemand van Greenpeace die voor Groenlinks in de kamer komt).

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 29-06-2022 08:27 ]

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:33

nwagenaar

God, root. What's the differen

IMHO is de BBB niet meer dan een populistische en politieke speekbuis voor de agrarische sector in lijn met de retoriek wat de FDF hanteert.
De geweldsinstructie is helder. Er mag worden ingegrepen. Sterker nog, de individuele agent mag deze afweging helemaal zelf maken. Waarom er voor gekozen is om dit niet te doen zal ongetwijfeld ooit eens blijken. Dat dit een keer vreselijk mis gaat lijkt me ook inmiddels evident.
Een bekende van mij die bij de politie werkt gaf gisteravond aan dat hij aanwezig was in Stroe waarbij de ME is ingezet bij een boeren "protestactie". In de meeste gevallen zal bij elk weldenkend persoon met goed besef de aanwezigheid van de ME al afschrikwekkend werken en al deescalerend werken.

Pas bij toestemming mogen ze (als groep) daadwerkelijk proportionele actie gaan ondernemen en dat heeft te maken met verschillende factoren. Gezien de (voornamelijk eenzijdige) berichtgeving over ME inzet ten tijde van voorgaande anti-corona demonstraties - die als erg geweldadig en buiten proporties werd bestempeld in kranten en diverse (buitenlandse) instanties - zal zeker wel mee spelen dat ze voorzichtiger zijn met de inzet van ME; mede omdat er ook meer dan genoeg kleine kinderen aanwezig zijn bij het protest.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• rik86
  • Laatst online: 22:39
Ja, wat mij betreft wel, maar alleen als de situatie dat vraagt. Dus als óf de mensen die ze beschermen óf de politie zelf in ernstig gevaar komt. En dan geldt nog steeds, schieten om uit te schakelen, niet om te doden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@nwagenaar me inzet is iets anders dan de geweldsinstructie voor algemene inzet. Die inzet gebeurt inderdaad op verzoek van/goedkeuring door de burgemeester.

Een agent mag in Nederland uiteindelijk vrij veel. Meer dan vrijwel alle andere landen.

Vrijwel al mijn beste vrienden zitten bij de ME/hondenbrigade. Het is vaak onderwerp van gesprek.

@rik86 dat onderscheid is er juridisch niet. Wordt wel getraind op schieten op de benen, maar het advies dat ik altijd krijg is dat als er agenten hun wapen trekken je in de wijde omtrek niet veilig bent. Schietvaardigheid schijnt niet je van het te zijn :P

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2022 08:47 ]

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:20
onelines voegen niets toe aan deze discussie

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 29-06-2022 11:02 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:28
Er zit een grens tussen demonstreren en terroriseren. De grens wordt de laatste dagen aardig overschreden op diverse plekken.

Demonstreren is geen vrijbrief dat je alles maar mag doen onder het mom dat je aan het demonstreren bent..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:47

Amphiebietje

In de blubber

GrooV schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:21:
[...]

Er worden echt geen appels weggegooid met een vlekje er op, dat ze niet in de winkel liggen wil niet zeggen dat er niks mee gedaan wordt.
Die liggen niet in de winkel?

Toch vreemd, want als ik in NL bij de supermarkt verse groente en fruit koop, ben ik altijd verbaasd over hoe verschrikkelijk vaak ze (aan de onderzijde) rotte plekken hebben.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Maar dat is wettelijk toegestaan in levensbedreigende situaties!

En een tractor die een politieauto opzij drukt of inrijdt op agenten is zo'n situatie.

Vervang 'tractor' in bovenstaande zin door 'auto' of 'vrachtwagen' en je hebt een situatie die relatief vaak voorkomt per jaar in NL waarbij ook echt wordt geschoten. Moeten die overtreders ook hun gangetje kunnen gaan en gewoon agenten tot moes kunnen rijden omdat dat hun recht op vrije voertuigrijstijluiting is?

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Politie ziet protestacties boeren verharden: ‘Als dit niet stopt, worden we gedwongen harder in te grijpen’

Snap sowieso dit softe gedoe niet. Enkele personen die 4 ME bussen belagen, mag toch hopen dat die wel even ingeladen kunnen worden. En gaan ze met een hamer op politie inslaan dan mogen de gevolgen er ook naar zijn.
Over arrestaties hoor je bijna niets, zelfs bij voetbalrellen worden vaak tientallen supporters gearresteerd. En die vernietigen dan geen politieblokkades..

Er moet een instructie liggen om dit zacht aan te pakken, maar dit blijft verder escaleren zolang er niets aan wordt gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHyYMlusWtTjbnNkdpQWMjyjUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Qm2van6koOVRQbOsuETyQ67.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door tuinïnen op 29-06-2022 09:03 ]

• anandus
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Er zit een grens tussen demonstreren en terroriseren. De grens wordt de laatste dagen aardig overschreden op diverse plekken.

Demonstreren is geen vrijbrief dat je alles maar mag doen onder het mom dat je aan het demonstreren bent..
Als het voetbalhooligans of milieuactivisten waren geweest hadden ze allang een knuppel in de nek gekregen.
Er is behoorlijk sprake van rechtsongelijkheid, boeren worden de hand boven het hoofd gehouden en mogen lekker Nederlandertje pesten en rellen zonder consequenties. Ja, een bekeurinkje hier of daar. Nounou.
En de (economische) schade zal ook niet verhaald worden op de boeren vermoed ik.

• anandus
  • Niet online
tuinïnen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:59:
[...] maar dit blijft verder escaleren zolang er niets aan wordt gedaan.
Daar lijkt het op. Er wordt al dagen vriendelijk gevraagd of ze op willen houden, maar ze lijken er geen gehoor aan te geven.

Bij kleine kinderen vraag je het ook eerst vriendelijk. Dan geef je een waarschuwing. En als ze dan toch niet willen luisteren moeten ze even op de gang afkoelen.

Het lijkt me dat we nu wel (ruim) in de waarschuwingsfase zitten.

Edit:
Voor de goede orde, van mij mogen ze demonstreren. Uiteraard. Dat is een belangrijk recht in dit land.
Maar niet door Nederlandertje te pesten en helemaal (HELEMAAL!) niet door beleidsmedewerkers te intimideren en terroriseren. En dan heb ik het niet alleen over de minister, maar ook al die provincie- en gemeentehuizen, etc.

Ga naar het Malieveld (liefst met het OV), maak wat ludieke spandoeken, etc. Je kan dan prima je mening aan de politiek laten horen zonder dat anderen daar last van hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door anandus op 29-06-2022 09:10 ]

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Het positieve van de hele situatie is wel dat de boeren goed op weg zijn om enig maatschappelijk draagvlak, mocht dat er nog zijn, zelfstandig af te breken..

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Het probleem op dit moment is tweeledig:

1. verstoringen van de openbare orde
2. discussie met belanghebbenden/belangenvertegenwoordiging hoe verder op termijn

Omdat punt 1 niet adequaat wordt voorkomen, met een 'laten we het even aankijken' aanpak, kom je aan punt 2 niet toe.

Hoe je het ook wend of keert, groepen die met geweld hun zin proberen te krijgen moet je via strafrecht duidelijk maken dat er een norm wordt overschreden. Maar dat gebeurt dus niet voldoende.

Ik schrijf het nu voor de derde keer in dit topic, maar het opzettelijk blokkeren van openbare wegen is een ernstig misdrijf. Niet iets waar je met een 'foei' hier heb je een boete kunt volstaan. De blokkeerfriezen mochten afreizen naar de rechtbank en het gerechtshof en zijn daar veroordeeld.

Mag ik iedereen ook herinneren aan de shovel en de journalist:

https://www.rechtspraak.n...-incident-met-Shovel.aspx

Dat eindigde dus in een celstraf.
Politie ziet protestacties boeren verharden: ‘Als dit niet stopt, worden we gedwongen harder in te grijpen’
Over arrestaties hoor je bijna niets, zelfs bij voetbalrellen worden vaak tientallen supporters gearresteerd. En die vernietigen dan geen politieblokkades..
Exact. Dus is de vraag: waarom gebeurt er zo weinig meer dan boetes?

Welke rol speelt bijvoorbeeld de minister van J&V van VVD huize? Een partij die normaal toch altijd hun mond vol heeft van hard ingrijpen etc.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Snap sowieso dit softe gedoe niet. Enkele personen die 4 ME bussen belagen, mag toch hopen dat die wel even ingeladen kunnen worden. En gaan ze met een hamer op politie inslaan dan mogen de gevolgen er ook naar zijn.

Er moet een instructie liggen om dit zacht aan te pakken, maar dit blijft verder escaleren zolang er niets aan wordt gedaan.
Als je bewust sloophamers meeneemt kom je daar niet om te demonstreren. Of is dat standaardconfiguratie bij John Deere of New Holland?

En dan mogen we hier het woord terroristen niet meer gebruiken, maar laten we inderdaad het beestje gewoon bij de naam noemen.

• anandus
  • Niet online
Real schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:09:
Welke rol speelt bijvoorbeeld de minister van J&V van VVD huize? Een partij die normaal toch altijd hun mond vol heeft van hard ingrijpen etc.
Een niet nader te noemen geblondeerde meneer hoor ik ook verdacht weinig zeggen over knieschoten enzo ;)

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 29-06-2022 09:13 ]

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:51
*knip* offtopic
Ik begrijp daarom ook niet waarom de boeren zich allemaal over een wagentje (de vleesindustrie) laten kammen. De boeren zijn zelf het alternatief voor het probleem: Biologisch verbouwen en stoppen met de massaproductie zodat de oprechte boer waar krijgt voor z'n geld ( en ik begrijp dat dit lastig is).

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 29-06-2022 11:05 ]

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:29
Real schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:09:

Mag ik iedereen ook herinneren aan de shovel en de journalist:

https://www.rechtspraak.n...-incident-met-Shovel.aspx

Dat eindigde dus in een celstraf.

[...]
Je vergeet er nog een paar...
  • Een poging om de deur van een provinciehuis in te beuken waarbij bijna een agent werd overreden
  • 2e poging om deur provinciehuis in te beuken, geslaagd deze keer. Voor de agenten achter de deur was dit zeker niet veilig In dit twitterbericht wordt ook gerefereerd aan de eerste poging
  • Het bezetten van provinciehuizen in andere provincies, alleen al strafbaar vanwege inbreuk op het recht van vergadering
  • Het blokkeren van distributiecentra ondanks dat de rechter dat bij eerdere acties had verboden
  • Het bedreigen en intimideren van de vrachtwagenchauffeurs die waren ingehuurd om de Haagse binnenstad met afzettingen tegen trekkers te blokkeren
  • Het veroorzaken van de langste files ooit
  • Het structureel overtreden van de verkeersregels bij ieder protest, zoals het rijden op de snelweg met voertuigen die niet voldoen aan de eis om een minimum snelheid te kunnen halen. zie ook dit.
  • Het structureel negeren van politiebevelen
  • Een agent bij een wegafzetting voelt zich zodanig bedreigd door een trekker die tegen hem aanrijd dat hij zich genoodzaakt ziet zijn dienstwapen te trekken
  • Het structureel negeren van wegafzettingen. Zie ook dit filmpje waar bij Vliegveld Eindhoven een politiebarrière wordt doorbroken. De trekkers worden hiervoor beloond met het mogen rijden van een ererondje om het vliegveld
  • Het omverrijden van een hek naar een drukke straat waardoor bijna twee fietsers gewond raken Een (ex) woordvoerder van de FdF zat ook op deze trekker
  • Structureel gevaarlijk gedrag in het verkeer. Hier een voorbeeld van gevaarlijk rijgedrag op een rotonde (tegen het verkeer inrijden) waarbij bijna een kinderen op de fiets geraakt worden de trekker moet zo hard remmen dat hij slipt
  • Het blokkeren van de A1, snelwegen stonden wel vaker vast door filevorming ten gevolge van de protesten. Deze keer werd de snelweg bewust geblokkeerd
  • Na oproep van de FdF bezetten Mediapark waarbij zendtijd geëist werd
  • Het na een oproep van Agractie Nederland bezetten van Hotel van Oranje in Noordwijk vanwaaruit Harry Mens zijn uitzendingen maakt om zendtijd te eisen in zijn programma. Harry Mens zwicht.
  • Diverse media worden geïntimideerd, zoals ook de drukkerij van het Eindhovens Dagblad. Hiervoor waren dezelfde actievoerders al op bezoek geweest bij Omroep Brabant.
  • Het gooien van zwaar vuurwerk naar motoragenten die daardoor naar het ziekenhuis moesten voor controle. Of de gehoorschade blijvend is moet nog blijken
  • Het veroorzaken van een aanrijding met een motoragent op de A7, de agent moest naar het ziekenhuis worden afgevoerd
  • Het door file veroorzaken van een ongeluk waardoor gewonden vielen. De ambulance die hierdoor nodig was werd twee keer gehinderd
  • Het hinderen van een ziekenwagen bezig met het transport van een donororgaan.
  • Het rijden over de [landingsbaan van Airport Groningen] (https://www.rtvnoord.nl/n...egen-protesterende-boeren)
  • D66 kamerlid Tjeerd de Groot doet aangifte vanwege doodsbedreigingen
  • Ministers Carola Schouten (Landbouw) en Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) doen aangifte van intimidatie en bedreiging
Bron:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
anandus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Een niet nader te noemen geblondeerde meneer hoor ik ook verdacht weinig zeggen over knieschoten enzo ;)
Het meten met twee maten met name aan de rechter kant van het politieke spectrum loopt weer eens de spuigaten uit. Hoeveel boeren zijn er inmiddels opgepakt? Ik weet dat ze rijk zijn, maar daarmee staan ze niet boven de wet. Zo blijven ze maar radicaliseren.

Als ik even niet oplet op de snelweg en een paar KM/u te hard rijdt dan ligt er prompt een rekening op de mat een paar dagen later, maar kennelijk gelden voor boeren geen regels.

[ Voor 13% gewijzigd door ph4ge op 29-06-2022 09:20 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Een niet nader te noemen geblondeerde meneer hoor ik ook verdacht weinig zeggen
Voor de helderheid: politiegeweld dat niet hoeft te worden toegepast moet niet worden toegepast en vuuurwapengebruik door de politie is uiteraard een allerlaatste redmiddel.

Maar waarom staat de politie bij wijze van spreke een kopje koffie te drinken op de snelweg terwijl ze naast wat hooibalen staan? Wat is er zo moeilijk om de eigenaar van de tractoren aan te houden, in voorlopige hechtenis te zetten en voor te geleiden?

Waarom gebeurt dat niet? Dat mag de minister van J&V van mij wel eens komen uitleggen, bijvoorbeeld in een spoeddebat dat schijnt te zijn aangevraagd.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• _Bailey_
  • Niet online
In online groepen van boeren op internet klinkt oorlogszuchtige taal. Er wordt opgeroepen tot een ‘complete oorlog’ tegen Den Haag.

https://www.volkskrant.nl...ag-maar-branden~bb75288b/

man man man....wat een stel debielen. Hopelijk kan Justitie/het O.M. die online groepen gauw opsporen

• anandus
  • Niet online
Real schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Voor de helderheid: politiegeweld dat niet hoeft te worden toegepast moet niet worden toegepast en vuuurwapengebruik door de politie is uiteraard een allerlaatste redmiddel.
Helemaal eens, hoor, ik wilde even de hypocrisie aanstippen :)

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:31
unclero schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 01:14:
[...]
Nu doet u verschillende aannames:[ul]
• Dat degene die elders ook op de loonlijst staat, verkozen door een partij is omwille gedachtegoed. (dan denk ik niet alleen aan consultants maar ook aan 'slapende leden' die opeens naar voren geschoven worden)
Dat is niet het punt. Punt is dat Bleker een belangrijke stroming binnen het CDA vertegenwoordigt. Hij was misschien zelfs voor het CDA wat extreem, maar laten we niet doen alsof hij een outlier was en beleid uitvoerde dat tegen de lijn van de partij inging. Stem je op het CDA kan krijg je in principe beleid dat in lijn ligt met de boerenlobby.
• Dat lobby duidelijke structuur kent met notulen van vergaderingen die openbaar zijn.
Dat volgt allerminst uit wat ik zei.
• Dat externe consultants op ministeries louter voor het ministerie werken.
Je doelt op de ambtenaren en consultants die al die N2k gebieden er door hebben gedrukt? ;)

Zonder gekheid: het ambtenarenapparaat (al dan niet ingehuurd) is een verhaal apart. Die heb ik in mijn reactie op @MikeyMan dan ook niet benoemd.

Hij wil.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:48
https://www.telegraaf.nl/...een-nog-elektrisch-leasen

Ha dit wordt leuk, vlak voor 2025 wordt er een flinke lading naar binnen gehaald. En daarna wordt er nog jaren contracten verlengt.

Ik snap best dat ze elektrische auto's willen promoten. Maar laat ze eerst maar de auto's beter ontwikkelen en betaalbaarder maken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

corporalnl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:23:
https://www.telegraaf.nl/...een-nog-elektrisch-leasen

Ha dit wordt leuk, vlak voor 2025 wordt er een flinke lading naar binnen gehaald. En daarna wordt er nog jaren contracten verlengt.

Ik snap best dat ze elektrische auto's willen promoten. Maar laat ze eerst maar de auto's beter ontwikkelen en betaalbaarder maken.
Och... Veel werkgevers zijn dit al voor en sturen al op elektrisch. Niet in de laatste plaats aangegeven door de benzineprijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2022 09:26 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

*knip offtopic

Voor boeren hetzelfde, indien je dan als boer zou zeggen dat het anders kan en dat de regering het fout heeft, dan zou je van dezelfde boer iets moeten verwachten zodat je satelliet-foto gewoon minder stikstof-uitstoot laat zien. Dat alternatieve pad dat de boer al minstens 30 jaar had kunnen bewandelen en waarvan je met de PAS van Bleeker (2011) ook echt gestimuleerd had kunnen hebben…. Na nog eens 10 jaar is dezelfde satelliet-foto gewoon een vies Nederland. De boeren doen het dus gewoon NIET.
En ik vraag wederom of je ook beeld hebt van hoeveel intimidatie de boeren zelf onderling loslaten. Wij zien namelijk erg veel extreme intimidatie naar buiten toe, mij maak je niet wijs dat ze dat naar binnen toe niet doen.

[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 29-06-2022 11:04 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
[Twitter: https://twitter.com/hellahueck/status/1542030596188291072]

Honderden doodsbedreigingen voor berger die tractoren wegsleepte.

• Cartman!
  • Niet online
Om te janken die berichten... :'(

• anandus
  • Niet online
_Bailey_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:22:
In online groepen van boeren op internet klinkt oorlogszuchtige taal. Er wordt opgeroepen tot een ‘complete oorlog’ tegen Den Haag.
En dan?
Zelfs al zou de politiek het plan intrekken (en dus zwichten voor terrorisme), dan hoeft er maar één iemand/organistatie naar de rechter te stappen waarmee de overheid gedwongen wordt om het alsnog uit te voeren (nouja, op papier dan, want volgens mij is het Urgenda-vonnis ook nog lang niet behaald).

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wel een mooie les voor andere groepen. Je kan zien wat allemaal kan en mag voor succesvolle demonstraties. De boeren laten ongewild wel zien hoe weinig politiek of politie doet met handhaving en dat zal de komende jaren zich dubbel terugbetalen.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:10
anandus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:07:
[...]
Daar lijkt het op. Er wordt al dagen vriendelijk gevraagd of ze op willen houden, maar ze lijken er geen gehoor aan te geven.

Bij kleine kinderen vraag je het ook eerst vriendelijk. Dan geef je een waarschuwing. En als ze dan toch niet willen luisteren moeten ze even op de gang afkoelen.

Het lijkt me dat we nu wel (ruim) in de waarschuwingsfase zitten.
Om die analogie door te trekken, vroeger kregen kinderen nog een corrigerende tik, tegenwoordig mag dat niet meer.

Maar nog een voordeel van deze protesten, we weten dadelijk precies welke boerenbedrijven opgeheven kunnen worden onder het mom van 'criminele organisatie'. Veel goedkoper dan uitkopen.

• klaaas
MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:07:
[...]

Ik bedoelde dat iets anders dan het wellicht te interpreteren is. Bedoelde te zeggen dat de politiek voor 'the easy way out' koos in dit dossier. Om maar niemand teveel tegen de haren te strijken.
Helder.
Zeker heeft de politiek een eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind het wel een hele lastige worden inmiddels. Wil je de huidige BBB lobby of politiek normen? Ik neig sterk naar het eerste. Dan wordt de lobby uiteindelijk toch blijkbaar democratisch verkozen. Zoals @unclero aanhaalt is ook dat niet zo zwart-wit. Eerder meerdere tinten vies bruin. En is die grens er op papier misschien wel. Maar in de praktijk al vele jaren niet meer.
Toch denk ik dat het goed is de zaken hier helder te onderscheiden. Als je een = wilt zetten tussen de partij BBB en de boerenlobby dan heb ik daar niet zoveel moeite mee. Het wordt anders als de BBB onderdeel uit zou maken van een kabinet en haar beleid daadwerkelijk handen en voeten kan geven. Dat beleid heeft dan enerzijds een democratische legitimatie en anderzijds medewerking van andere partijen. Die situatie is veel te diffuus om te stellen dat dat beleid ontstaan is onder druk van de boerenlobby.
Voor mij is het overigens ook niet zo zwart-wit. Heb hier al vaker betoogd dat er veel meer aan de hand is.
Zowel boeren, politiek, consument, banken als big agri zijn debet aan de situatie. In verschillende mate en met verschillende redenen.
Dan zijn we het daar over eens ;)

Hij wil.

• siggy

siggy

Wait.... what?

klaaas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:34:
[...]

Helder.

[...]

Toch denk ik dat het goed is de zaken hier helder te onderscheiden. Als je een = wilt zetten tussen de partij BBB en de boerenlobby dan heb ik daar niet zoveel moeite mee. Het wordt anders als de BBB onderdeel uit zou maken van een kabinet en haar beleid daadwerkelijk handen en voeten kan geven. Dat beleid heeft dan enerzijds een democratische legitimatie en anderzijds medewerking van andere partijen. Die situatie is veel te diffuus om te stellen dat dat beleid ontstaan is onder druk van de boerenlobby.

[...]

Dan zijn we het daar over eens ;)
Vind je? De hele situatie is ontstaan door lobbyen en Bleeker. Denk niet dat de natuurgroepen voor deze regelgeving heeft gelobbied....

Het is overigens pervers dat er een spreekbuis voor de lobby nu een politieke partij heeft. Daar zit geld achter, boeren stemmen, al dan niet 'gewenst', op die partij, want feiten doen er niet toe, alleen maar belangen. Dan hebben we straks uiteraard weer een boervriendelijke minister, met alle macht wat daar achter zit. Genoeg foute figuren die dankzij 'democratie' gekozen zijn, maakt het niet minder pervers?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:14

Nox

Noxiuz

DevWouter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:49:
[...]

Cc: @Steamwitz
Sterker, in het artikel staat ook beschreven dat een groot gedeelte van de import/export niet bedoeld/afkomstig is voor Nederland. Dat is ook de reden waarom de "voorzieningsgraad" en "import vs export" niet op elkaar afgestemd zijn.
Duidelijk, maar is er dan al niet ergens een keer iemand wezen rekenen aan wat het scheelt als de kalverenimport gestopt wordt? Volgens mij is dit zeer laaghangend fruit waar onder de boeren ook draagvlak voor is. Win-win situatie me dunkt, of ik zie iets enorm over het hoofd.

Sowieso is het lastig om inzicht te krijgen in de markt wat we importeren aan vee, wat er geboren wordt, wat we verwerken en zelf opeten en wat we importeren en exporteren. We zijn een enorm voedselproducerend land en het hele 'no farmers no food' raakt kant noch wal (tenzij je het letterlijk neemt) waardoor we echt wel best wat minder kunnen produceren, maar echt duidelijke cijfers kan ik moeilijk vinden. Als iemand een mooi bondig artikel heeft om te lezen...

*knip* offtopic

[ Voor 85% gewijzigd door polthemol op 29-06-2022 10:56 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• klaaas
siggy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Vind je? De hele situatie is ontstaan door lobbyen en Bleeker. Denk niet dat de natuurgroepen voor deze regelgeving heeft gelobbied....
Dit gaat verder terug dan Bleker. Er zijn van oudsher in NL partijen die de belangen van hun boerenachterban vertegenwoordigen. En dat gaat niet onder druk, dat is 2 handen op 1 buik. Of denk je dat de standpunten van Caroline tot stand gekomen zijn onder druk van de boerenlobby?
Het is overigens pervers dat er een spreekbuis voor de lobby nu een politieke partij heeft. Daar zit geld achter, boeren stemmen, al dan niet 'gewenst', op die partij, want feiten doen er niet toe, alleen maar belangen. Dan hebben we straks uiteraard weer een boervriendelijke minister, met alle macht wat daar achter zit. Genoeg foute figuren die dankzij 'democratie' gekozen zijn, maakt het niet minder pervers?
Het valt extra op als het een 1-issue partij is, maar dit speelt toch al jaar en dag?

Hij wil.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-10 09:59

TommyGun

Stik er maar in!

[Afbeelding]
Precies, de ME moet harder ingrijpen - en desnoods het leger.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:27
Delerium schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:29:
Wel een mooie les voor andere groepen. Je kan zien wat allemaal kan en mag voor succesvolle demonstraties. De boeren laten ongewild wel zien hoe weinig politiek of politie doet met handhaving en dat zal de komende jaren zich dubbel terugbetalen.
Tja we hebben afgelopen jaren wel vaker deksel op de neus gehad of gezien rondom de politiek. Nu dus weer (helaas). Vooral de corona periode is als een soort turbo gaan werken waarin de gedachte gang (te)veel is gaan malen. We zien de agressieve houding veel meer in de maatschappij terug. Dat het nu ook bij de boeren demonstraties zou gebeuren was eeen kwestie van tijd.

Voor de roepers "schiet dan met rubberen kogels of knieschijf etc." de situatie ontploft dan zo erg en kalmeert niet, zeker niet in de situatie zoals die nu is. Het zijn geen individu, het zijn groepen die elkaar al jaren kennen. Gelukkig heeft de politie al jaren aangegeven dat er tekort is en Den Haag hiernaar gehandeld :|, waardoor ze nu niet met te weinig mankracht staan O-) . Het ene trekt gewoon het volgende mee, we stapelen ze gewoon op al die tekorten. Maar deze agressie is een groot maatschappelijk probleem wat op het moment niet lijkt in te krimpen.

When the shit hit the fan.

Oh en nu komen overal berichten, de boeren verliezen sympathie. Nieuwsflash sympathie kopen ze niets voor, het doet ze niet veel. Daarbij wordt media niet vertrouwd en doet dit soort kritiek ze niet veel.

Het is gewoon weer een hopeloze kutsituatie.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

_Bailey_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:22:

https://www.volkskrant.nl...ag-maar-branden~bb75288b/

man man man....wat een stel debielen. Hopelijk kan Justitie/het O.M. die online groepen gauw opsporen
AH, we krijgen onze eigen 6 januari (+ staatsgreep, aangezien ik verwacht dat de politie het hazenpad kiest).

• DoeEensGek
TommyGun schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Precies, de ME moet harder ingrijpen - en desnoods het leger.
Bel anders Vladimir hoe dat hij dit oplost? Sirieus het leger? Doe ff normaal man, je wil de boel nog meer laten escaleren? Het leger zet je in tegen een ander leger, niet tegen je eigen burgers hoe gek dan ook de situatie is.

• RodeStabilo
  • Niet online

Nog meer 'huisbezoekjes'

• renegrunn
  • Nu online
DoeEensGek schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:01:
[...]

Bel anders Vladimir hoe dat hij dit oplost? Sirieus het leger? Doe ff normaal man, je wil de boel nog meer laten escaleren? Het leger zet je in tegen een ander leger, niet tegen je eigen burgers hoe gek dan ook de situatie is.
Op zich eens, maar is wel vaker ingezet hoor: https://www.groene.nl/artikel/tanks-tegen-de-woningnood

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:32
Zet defensie maar aan het werk. Zij kunnen veel faciliteren: blokkades opwerpen, met diepladers tractoren afvoeren (en ergens op een defensieterrein stallen). Zij hebben materieel om op de achtergrond te ondersteunen.

De boeren*knip* blijft doorgaan met intimideren. Daardoor zullen steeds minder burgers hun handen willen branden. Als een berger een tractor afvoert, krijgt hij al doodsbedreigingen.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 30-06-2022 10:56 . Reden: Wees terughoudend met dergelijke zware labels. ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Als er de noodtoestand wordt afgekondigd (bijvoorbeeld bij hevige rellen door gewapende betogers waarbij de politie de controle verliest en gebouwen massaal in de hens worden gezet), is het leger zeker wel een optie.

Alhoewel je je bij de boerenprotesten moet afvragen of de politie tot nu toe ooit de controle wel heeft gehad...

• Kojoottii
  • Laatst online: 08:53
[...]

Tja als de politie niets doet omdat ze zeggen niets te kunnen doen tegen tractoren, dan komt wat mij betreft het leger aan zet. Of moet iedereen met een tractor maar de boel kunnen terroriseren, lijkt me niet.

• Joris748
Nox schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:07:
[...]

Maar waar trek je de grens? Als een VVD'er een relatie heeft met een investeerder met grote vermogens in bijvoorbeeld wapenindustrie, mogen we dan opeens het leger niet meer gaan uitbreiden en voorzien van wapens? Zelfde laken een pak.
Met een zuivere afweging tussen algemeen belang en persoonlijk belang. En daarvoor is transparantie belangrijk.

Helaas is de democratie stuk en is algemeen belang ondergeschikt geworden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 09:23
Het leger inzetten lijkt me totaal niet nodig. Dit los je op door harder te handhaven en (super)snelrecht toe te passen. Actie = reactie moet meteen zichtbaar zijn.

Daarnaast lijkt het me dat het leger op dit moment wel iets beters te doen heeft met een oorlogsdreiging vanuit het oosten

*knip* offtopic

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 29-06-2022 10:55 ]

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-10 12:37
[...]

Totale onzin, ons defensie apparaat heeft ook gewoon een nationale taak, en wordt daar ook al jaren voor gebruikt: Zowel positief als negatief voor de betreffende doelgroep
Corona: Inzet geneeskundige eenheden, en als prikkers
Rampen/Branden/Calamiteiten: Genie, Natres, Defensie brandweer, Luchtmacht
Dreiging/Terrorisme: DSI (bestaat gedeeltelijk uit defensie personeel), EOD, CBRN eenheden
Rellen/Demonstraties: KMar, Landmacht materieel
Beveiliging: Volledige breedte (Zie NSS in 2014), Landmacht inzet bij Marengo proces.
Grensbewaking: KMar

Het leger zet je in op het moment dat het nodig is, dat kan naast militair ook gewoon ondersteunend zijn. Daarbij zijn zij gewend in een ander geweldsspectrum op te treden, dat maakt militairen ook veel geschikter voor hoog risico beveiliging dat zie je bijvoorbeeld terug bij het Marengo proces of bijvoorbeeld in Den Haag rond de ministeries/kamer.

Op dit moment zou een inzet van het leger al te verantwoorden zijn op dezelfde manier als ze dat al jaren in Den Haag doen bij de Boerenprotesten. De inzet van zwaar materieel dat niet even weggedrukt kan worden door een trekker. We komen waarschijnlijk heel snel op een punt dat de bijstandseenheden van de KMar ook ingezet gaan worden omdat de Politie op een gegeven moment gewoon te weinig mensen heeft.

Dus inzet Leger wat mij betreft prima, en vergeet overigens niet dat we eigenlijk al op dat punt zijn:
- Blokkades Den Haag gisteren met Defensie materieel;
- Afvoeren in beslag genomen trekker met Defensie materieel;
- Tegenover de KMar staan in Den Haag en rond vliegveld Eindhoven.

Probleem op dit moment is dat de Politie gewoonweg overrompeld wordt, zwaar materieel, grote aantallen personen. Dat zag je gisteren met die ME bussen ook. Leuk dat je vind dat ze moeten ingrijpen maar we hebben allemaal gezien hoe lang het duurde voordat er genoeg ME in Rotterdam was tijdens de laatste Coolsingel rellen.

Heeft niets te maken met het verheerlijken van geweld of iets dergelijks. Als het zo doorgaat kom je uiteindelijk in een situatie dat help van Defensie onvermijdelijk is. Zowel op de voorgrond (bijstandseenheden/blokkades) als op de achtergrond (afvoeren zwaar materieel/blokkades verwijderen).

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 29-06-2022 10:25 ]

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Kojoottii schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Tja als de politie niets doet omdat ze zeggen niets te kunnen doen tegen tractoren, dan komt wat mij betreft het leger aan zet. Of moet iedereen met een tractor maar de boel kunnen terroriseren, lijkt me niet.
Ik zeg het gewoon weer want verloren gegaan in dit drukke topic
Vroeger kreeg je bij fout parkeren een wielklem, die ging eraf als je betaald had
Technisch moet zoiets ook voor trekkers te maken zijn.
Aan de kant die dingen, onklaar maken tot dikke boete betaald is

Aanvulling, verzet? wat ME-ers erbij zodat de politie en "onklaarmakers" hun werk kunnen doen.

Aanvulling, onlang die grote demonstratie waar ze allemaal naartoe reden met de trekker, enkel toestaan als ze zonder trekkers komen vanwege de veiligheid.
KOmen ze wel met trekkers, terrein afsluiten, iedereen op de bon, en enkel toestaan dat de trekkers met opleggers naar huis gebracht worden en niet zelf weg laten rijden.
Dan kan je maar zo dagen zonder je trekker zitten en een boete, dan begin je het wel te voelen en pak je de volgende keer gewoon de auto (in het dorp waar ik opgroeide reden alle boeren in hele mooie dikke Duitse wagens dus kunnen lekker comfortabel naar hun demonstratie.)

• Bundin
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Als het voetbalhooligans of milieuactivisten waren geweest hadden ze allang een knuppel in de nek gekregen.
Er is behoorlijk sprake van rechtsongelijkheid, boeren worden de hand boven het hoofd gehouden en mogen lekker Nederlandertje pesten en rellen zonder consequenties. Ja, een bekeurinkje hier of daar. Nounou.
En de (economische) schade zal ook niet verhaald worden op de boeren vermoed ik.
Ik denk niet dat jij, ik (of wie dan ook op dit moment) volledig zicht hebben op de consequenties voor rellende boeren. Ik heb de bron even niet paraat, maar heb op een nieuwssite wel gelezen dat de politie onderzoek doet naar de beelden van rellen, om alsnog te kunnen identificeren en bestraffen. Dat het blijft bij "een bekeurinkje hier of daar" is dus niet per definitie juist.

En de hand boven het hoofd houden... er zijn genoeg demonstraties en voetbal-gerelateerde issues die niet eindigen met "een knuppel in de nek". De vergelijking "zij wel, boeren niet" gaat dus niet zo stellig op als jij hier brengt. En voor "de knuppel" moeten de juiste middelen op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig zijn. dat is ook niet zomaar geregeld.

Al met al vind ik je post aan elkaar hangen van leuk klinkende, maar ongefundeerde stellingen. Prima stukje populistisch roeptoeteren dus ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie ook:

https://www.defensie.nl/o...logus-nationale-operaties

Bijstand is zeker mogelijk. Maar m.i. alleen als ultiem middel.

Edit: @TIGER1125 ter aanvulling op je post die ik nog niet had gezien ;)

Overigens leeft hier volgens mij het idee dat er her en der een paar duizend MEers zitten te wachten tot ze worden ingezet. Newsflash; dit wordt gewoon bij de bureaus vandaan getrokken bij inzet.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2022 10:29 ]

• Kojoottii
Silent7 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Vroeger kreeg je bij fout parkeren een wielklem, die ging eraf als je betaald had
Technisch moet zoites ook voor trekkers te maken zijn.

Aanvulling, verzet? wat ME-ers erbij zodat de politie en "onklaarmakers" hun werk kunnen doen.

Aanvulling, onlang die grote demonstratie waar ze allemaal naartoe reden met de trekker, enkel toestaan als ze zonder trekkers komen vanwege de veiligheid.
KOmen ze wel met trekkers, terrein afsluiten, iedereen op de bon, en enkel toestaan dat de trekkers met opleggers naar huis gebracht worden en niet zelf weg laten rijden.
Dan kan je maar zo dagen zonder je trekker zitten en een boete, dan begin je het wel te voelen en pak je de volgende keer gewoon de auto (in het dorp waar ik opgroeide reden alle boeren in hele mooie dikke Duitse wagens dus kunnen lekker comfortabel naar hun demonstratie.)
Oh zeker, ik vind het werkelijk beschamend hoe de politie zich weer laat weg zetten door een stelletje debielen met tractors. Je zou zeggen dat sinds de vorige protesten ze tijd genoeg hebben gehad om daar een oplossing voor te bedenken en te ontwikkelen. Maar ze staan gewoon weer machteloos toe te kijken en hebben schijnbaar nog steeds geen idee hoe ze hier mee om moeten gaan.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Silent7 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Technisch moet zoiets ook voor trekkers te maken zijn.
Dat boetes niet afschrikken is duidelijk. En dan gaan de boeren gewoon om hun trekkers staan en die agent in kwestie intimideren. En moeten ze dan 100 zware wielklemmen bij zich hebben? Boeren nemen de flex mee en klaar. Het enige wat helpt is voertuig onteigenen en afslepen.

Ik vermoed dat dit nog steeds als 'escalerend' zal worden begrepen. Het is prima dat een gezin van een minister belaagd wordt dat de politie weg moet voor de eigen veiligheid. En weer achteraf om beelden vragen. Politie lijkt zich gewoon niet te willen voorbereiden, laat staan dat burgermeesters of andere verantwoordelijken iets van tegengas lijken te willen doen.

Je eigen gezin bestormd zien worden is echt misselijkmakend. En nog steeds wordt er niet ingegrepen. Dit is letterlijk terroriseren. Gewoon letterlijk. :r

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Bundin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:24:
[...]

En voor "de knuppel" moeten de juiste middelen op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig zijn. dat is ook niet zomaar geregeld.
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om aan te kunnen voelen dat wat extra inzet (of in ieder geval standby in de buurt) bij het huis van de minister weleens nodig zou kunnen zijn (en dat weet je al weken). Dat er daar enkel een paar wijkagenten staan geeft toch wel aan dat de prioriteiten niet op orde zijn.

• DoeEensGek
TIGER1125 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Totale onzin, ons defensie apparaat heeft ook gewoon een nationale taak, en wordt daar ook al jaren voor gebruikt: Zowel positief als negatief voor de betreffende doelgroep
Corona: Inzet geneeskundige eenheden, en als prikkers
Rampen/Branden/Calamiteiten: Genie, Natres, Defensie brandweer, Luchtmacht
Dreiging/Terrorisme: DSI (bestaat gedeeltelijk uit defensie personeel), EOD, CBRN eenheden
Rellen/Demonstraties: KMar, Landmacht materieel
Beveiliging: Volledige breedte (Zie NSS in 2014), Landmacht inzet bij Marengo proces.
Grensbewaking: KMar

Het leger zet je in op het moment dat het nodig is, dat kan naast militair ook gewoon ondersteunend zijn. Daarbij zijn zij gewend in een ander geweldsspectrum op te treden, dat maakt militairen ook veel geschikter voor hoog risico beveiliging dat zie je bijvoorbeeld terug bij het Marengo proces of bijvoorbeeld in Den Haag rond de ministeries/kamer.

Op dit moment zou een inzet van het leger al te verantwoorden zijn op dezelfde manier als ze dat al jaren in Den Haag doen bij de Boerenprotesten. De inzet van zwaar materieel dat niet even weggedrukt kan worden door een trekker. We komen waarschijnlijk heel snel op een punt dat de bijstandseenheden van de KMar ook ingezet gaan worden omdat de Politie op een gegeven moment gewoon te weinig mensen heeft.

Dus inzet Leger wat mij betreft prima, en vergeet overigens niet dat we eigenlijk al op dat punt zijn:
- Blokkades Den Haag gisteren met Defensie materieel;
- Afvoeren in beslag genomen trekker met Defensie materieel;
- Tegenover de KMar staan in Den Haag en rond vliegveld Eindhoven.

Probleem op dit moment is dat de Politie gewoonweg overrompeld wordt, zwaar materieel, grote aantallen personen. Dat zag je gisteren met de ME bussen ook. Leuk dat je vind dat ze moeten ingrijpen maar we hebben allemaal gezien hoe lang het duurde voordat er genoeg ME in Rotterdam was tijdens de laatste Coolsingel rellen.
Je benoemt hier assisterende taken. Nu doe jij precies wat de andere groep ook hard roept "het leger wordt ingezet!". Dat ik mijn 2e prik door een dame in groen gezet kreeg betekent niet dat het leger ingezet werd. Dat betekent dat zij assisteren. Materiaal of personeel ter beschikking stellen. Dat gebeurt nu volop en is normaal. Maar er is een wereld van verschil tussen het leger inzetten en assistentie op verzoek bieden. Helaas wil media dit graag ook door elkaar halen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:14

Nox

Noxiuz

[...]

Ik denk niet dat jij, ik (of wie dan ook op dit moment) volledig zicht hebben op de consequenties voor rellende boeren. Ik heb de bron even niet paraat, maar heb op een nieuwssite wel gelezen dat de politie onderzoek doet naar de beelden van rellen, om alsnog te kunnen identificeren en bestraffen. Dat het blijft bij "een bekeurinkje hier of daar" is dus niet per definitie juist.

En de hand boven het hoofd houden... er zijn genoeg demonstraties en voetbal-gerelateerde issues die niet eindigen met "een knuppel in de nek". De vergelijking "zij wel, boeren niet" gaat dus niet zo stellig op als jij hier brengt. En voor "de knuppel" moeten de juiste middelen op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig zijn. dat is ook niet zomaar geregeld.

Al met al vind ik je post aan elkaar hangen van leuk klinkende, maar ongefundeerde stellingen. Prima stukje populistisch roeptoeteren dus ;)
Mwah, zodra tractoren als wapens ingezet worden mag er best streng opgetreden worden. Nadelig voor de boer is dan dat een knuppel niet werkt en enkel het zwaarste geweldsmiddel gebruikt kan worden om de tractor te stoppen, dan zal er dus gericht geschoten moeten worden. Niet fijn, maar je hebt als boer meermaals de waarschuwing gehad en je pakt ook gewoon een dodelijk wapen. De politie kan de auto ook gebruiken als wapen/geweldsmiddel en krijgt dan ook een hele rambam aan papierwerk.

Inbeslagname van tractoren ook prima, heb ik echt geen problemen mee. Demonstreren prima, maar voor iedereen gelden er regels en daar kan je soepel mee omgaan, zoals ook in '19 toen ze naar DH gingen. Dat ze dan de stad in rijden en dat het overlast geeft kan ik mee leven, maar van de snelweg (blokkade) ga je weg en je sloopt er niks mee. Dat je het malieveld vol zet met trekkers en spandoeken, prima.

Overigens zijn de regels altijd al soepel interpretabel geweest. De politie mocht ook demonstreren op de snelwegen door langzaam-rijden acties (wat je met een trekker ook doet).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:10

Punkrocker

Mostly harmless

MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Zie ook:

https://www.defensie.nl/o...logus-nationale-operaties

Bijstand is zeker mogelijk. Maar m.i. alleen als ultiem middel.

Edit: @TIGER1125 ter aanvulling op je post die ik nog niet had gezien ;)
Ik vind bijstand in de vorm van het afvoeren van in beslag genomen tractoren een prima taak voor het leger.

Dan kan de politie intussen de doodbedreigingen aan transportbedrijven onderzoeken.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Joris748
DoeEensGek schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Je benoemt hier assisterende taken. Nu doe jij precies wat de andere groep ook hard roept "het leger wordt ingezet!". Dat ik mijn 2e prik door een dame in groen gezet kreeg betekent niet dat het leger ingezet werd. Dat betekent dat zij assisteren. Materiaal of personeel ter beschikking stellen. Dat gebeurt nu volop en is normaal. Maar er is een wereld van verschil tussen het leger inzetten en assistentie op verzoek bieden. Helaas wil media dit graag ook door elkaar halen.
Je maakt er een semantische discussie van.

Leger inzetten kan op verschillende manier. Van schieten tot assistentie op verzoek bieden.

• _Bailey_
  • Niet online
als je wat afgelopen dagen gebeurd is qua intimidatie/demo's als overheid maar een beetje laat aan sukkelen, schept dat een beeld voor andere groeperingen die ook nog eens van leer willen trekken qua demo's.

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Ik denk dat de consequenties voor zo'n gezin van de minister wel veel groter zijn. Je kind zal maar getraumatiseerd worden, onderschat dat ook niet. Die boeren zijn daar bewust een gezin aan het terroriseren. Al gaan ze die mensen vinden, denk je echt dat die meer dan 6 maanden voorwaardelijk krijgen? Straffen in Nederland zijn een grap.
Het is al een week duidelijk dat dit eraan zat te komen en elke dag zien we weer waar de boeren toe in staat zijn. Dat de politie niet eens adequaat het gezin van een minister weet te beschermen is op zijn minst onkunde te noemen. En ja, het gebrek aan enig tegengas kun je ook zien als 'boven de hand houden'. Want een boete schrikt gewoon niet af.
Iets wat die arme hardwerkende boeren ook doen voor het huis van de minister zeker....

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Diverse posts verwijderd waarin de whataboutisms over belangenverstrengelingen aan elkaar werden geregen. Als iemand een politieke partij volledig wil analyseren, zijn hier andere topics voor.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• anandus
  • Niet online
[...]

We kunnen het alleen maar hopen.
En de hand boven het hoofd houden... er zijn genoeg demonstraties en voetbal-gerelateerde issues die niet eindigen met "een knuppel in de nek".
Zoals? Ik ken weinig relpartijen waarbij de ME niet ingezet wordt en men de relschoppers maar gewoon hun gang laten gaan.
Het is zeker wat gechargeerd en populistisch, dat geef ik meteen toe, maar niet perse ongefundeerd. Het komt in ieder geval naar buiten toe over als dat de politie het allemaal maar 'laat' gebeuren en niet wil of mag ingrijpen.
En als je dan leest dat zodra Extinction Rebellion ergens zit er gelijk een blik agenten wordt opengetrokken om ze te arresteren, dan ga je je toch achter je hoofd krabbelen of hier niet een politieke keuze achter zit.

Uiteraard zal er ook een eigen inschatting van de politie en mogelijk het gebrek aan middelen aan ten grondslag liggen, maar het lijkt alsof er met twee maten gemeten wordt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@anandus politiechef bij op1 gisteren noemde vooral ook de spreiding en onvoorspelbaarheid. Als iedereen naar het Malieveld of museumplein komt, kun je half Nederland leeg trekken om daar een fatsoenlijke omvang aan ME inzet te regelen.

In dit geval is het op vele verschillende plaatsen en ongestructureerd. Lastig plannen zo.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:20:
@anandus politiechef bij op1 gisteren noemde vooral ook de spreiding en onvoorspelbaarheid. Als iedereen naar het Malieveld of museumplein komt, kun je half Nederland leeg trekken om daar een fatsoenlijke omvang aan ME inzet te regelen.

In dit geval is het op vele verschillende plaatsen en ongestructureerd. Lastig plannen zo.
Je zou denken dat men wel wat flexibeler zou kunnen plannen.

En het is ook niet zo dat die boeren constant van hot naar her trekken, zodra ze eenmaal iets blokkeren, blijven ze er ook.

People as things, that’s where it starts.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-10 19:01
anandus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:11:
[...]
Uiteraard zal er ook een eigen inschatting van de politie en mogelijk het gebrek aan middelen aan ten grondslag liggen, maar het lijkt alsof er met twee maten gemeten wordt.
Dat is ook vrij makkelijk vast te stellen: Extinct Rebellion is toen direct tot op de laatste man opgepakt, omdat het maar een klein groepje was. Dat was een protest omwille van het tegenovergestelde doel, dus vergelijkbaar.

Uiteraard werkt de zergrush-taktiek, maar eerlijk is niet het woord om aantallen te gebruiken om ingrijpen te dwarsbomen te omschrijven.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobinHood schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:31:
[...]

En het is ook niet zo dat die boeren constant van hot naar her trekken, zodra ze eenmaal iets blokkeren, blijven ze er ook.
Op hoeveel plekken stonden ze? 10? 20? 30? Meer?

Deel de totaal beschikbare ME door dat aantal en het wordt snel karig.

Laat onverlet dat je er natuurlijk voor kunt kiezen om met wat pelotons rond te rijden.

• Cartman!
  • Niet online
Vraag me overigens af wat die relschoppende boeren denken. Als we de minister en z'n gezin maar bedreigen en terroriseren dan stoppen ze alle maatregelen en gaat alles terug naar hoe t was? De term "boer" krijgt bij mij steeds een negatievere lading zo, hopelijk denken steeds meer mensen er zo over.

• Kojoottii
[...]

Ja en het is niet alsof de boeren in hele snelle voertuigen zitten, plus die boeren weten schijnbaar wel waar ze moeten wezen, waarom heb je daar dan geen info van als politie zijnde.

Incompetentie straalt er vanaf.

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 22:55

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Cartman! schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:37:
Vraag me overigens af wat die relschoppende boeren denken. Als we de minister en z'n gezin maar bedreigen en terroriseren dan stoppen ze alle maatregelen en gaat alles terug naar hoe t was? De term "boer" krijgt bij mij steeds een negatievere lading zo, hopelijk denken steeds meer mensen er zo over.
Er zitten inmiddels ook een fors aantal beroepsdemonstranten tussen heb ik begrepen. De termen WEF, Klaus Swab, QR, deep state en weet ik wat meer komen ook voorbij in hun Telegram. Lijkt alsof de FVD de boeren demonstratie gekaapt heeft en hun aanhang de boel weer lekker loopt op te stoken. :/

Do { Ping } while ( LOL )

• DoeEensGek
Shadow_Agent schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Er zitten inmiddels ook een fors aantal beroepsdemonstranten tussen heb ik begrepen. De termen WEF, Klaus Swab, QR, deep state en weet ik wat meer komen ook voorbij in hun Telegram. Lijkt alsof de FVD de boeren demonstratie gekaapt heeft en hun aanhang de boel weer lekker loopt op te stoken. :/
Goeie toepasselijke username. :9

Maar goed dit is inderdaad altijd een soort aantrekkingskracht. Begreep ook dat 4 van de 5 opgepakte personen in Den Haag tot die groep behoorden.

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Cartman! schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:37:
Inderdaad. In de supermarkt twijfelde ik al of ik ‘boerenzuivel’ zou meenemen, omdat ik dacht dat ik de boeren daarmee steun. Uiteindelijk toch maar gedaan.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

(jarig!)
[...]

De FVD is inmiddels ook al gelinked aan de protesten, en ook de PVV (iig Wilders, maar dat IS de PVV) heeft zich gisteren al op de demonstraties laten zien.

Dat beide opportunistische / populistische partijen er ook meteen boven op springen is vast geheel 'toevallig' en zal niks met zieltjes winnen te maken hebben. Dat ze de laatste jaren boeh noch bah hebben gezegd over dit onderwerp en er pas nu op duiken is ongetwijfeld "toeval".

Virussen? Scan ze hier!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Er zit gewoon een behoorlijke overlap tussen die groepen, merk ik hier in de omgeving ook wel. Er is een reden waarom de FvD wel in mijn gemeente meedeed, maar bijv. niet in Heerenveen.

Zoals anderen hier ook al zeiden: Er is een, in mijn ogen vrij grote, groep boeren die toch wel een tikje wereldvreemd is. Zowel de wat ouderen, als de jongeren. Gaan nooit echt ergens heen, hebben vooral contact met andere boeren, en misschien wat mensen uit het dorp, en ze zijn ook gewend dat ze, op hun eigen land, toch wel grotendeels hun eigen gang kunnen/mogen gaan.

Tja, en juist op dat soort mensen hebben dit soort complottheorieën de meeste grip.

En ja, de boeren vinden ook veel steun bij rechtse anti-overheids groepen. Die vinden alles wat de overheid doet fout. Eigenlijk had de overheid moeten zeggen "ruim baan voor stikstof!", dan was het probleem nu al opgelost :P

Natuurlijk is lang niet iedere boer een wappie, maar er zit echt wel een [flinke] kern in van mensen die het licht der waarheid al eventjes niet meer gezien hebben.
kraanwagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Inderdaad. In de supermarkt twijfelde ik al of ik ‘boerenzuivel’ zou meenemen, omdat ik dacht dat ik de boeren daarmee steun. Uiteindelijk toch maar gedaan.
Met iedere vorm van zuivel steun je de boeren. Tijd om aan de havermelk te gaan :P

People as things, that’s where it starts.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:52:
[...]

De FVD is inmiddels ook al gelinked aan de protesten, en ook de PVV (iig Wilders, maar dat IS de PVV) heeft zich gisteren al op de demonstraties laten zien.

Dat beide opportunistische / populistische partijen er ook meteen boven op springen is vast geheel 'toevallig' en zal niks met zieltjes winnen te maken hebben. Dat ze de laatste jaren boeh noch bah hebben gezegd over dit onderwerp en er pas nu op duiken is ongetwijfeld "toeval".
Dat zijn geen populisten maar extremisten.

It’s the economy, stupid!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:41
In het verlengde van populisme. Zat nog even op GeenStijl te kijken, maar die zijn ook af. Enige waar die topics over maken zijn:
- Videoitems waar vooral de boeren aan bod komen.
- Zeiken over het feit dat D66 het gedrag van de foute boeren afkeurt.
- Mensen die zeggen "Dit gaat veel te ver" moeten oprotten.

GeenStijl zat nog wel eens in mijn nieuws-rondje op het internet om ook eens wat andere berichten te lezen, maar ze lopen nu maximaal te geilen op boeren. Alleen maar op de clicks en de reacties binnen te harken (= geld). Volledig op de boeren bandwagon gesprongen om maximaal te profiteren. En ook in de comments begint het bijna een 100% echo kamer te worden van pro boeren kreten. GeenStijl hartje boeren, kudt overheid, veel "fake news" en een hele berg kromme argumenten. Ik heb het te doen met de reaguurders die nog een beetje tegengeluid proberen te geven maar het is onbegonnen werk. Maar goed, GS gaat er bij mij helemaal uit.

Ben zelf ook absoluut geen fan van de Rutte-kabinetten maar als je dit gedrag van de boeren gaat verheerlijken, dan spoor je niet. De reaguurders van oud zustersite Dumpert zijn in dat opzicht nog gematigd en een groot deel is daar ondertussen ook helemaal klaar met de boeren acties. Kun je duidelijk ook zien in de protest video's, scoren allemaal dik in de min.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:33
Nox schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:30:
[...]
Niet fijn, maar je hebt als boer meermaals de waarschuwing gehad en je pakt ook gewoon een dodelijk wapen. De politie kan de auto ook gebruiken als wapen/geweldsmiddel en krijgt dan ook een hele rambam aan papierwerk.
Sterker nog, toen een agent die gewapende gijzelnemer (met een bomvest) uit die applestore naar de getver reed, moest ie tot enkele weken geleden nog vrezen voor vervolging.

En die boeren doen maar met die halve tanks van ze. Ik vindt het werkelijk schandalig, dat de-escalerend gezeur. Haal dan tenminste die tractor een dag later op bij die boer als je ze hebt geidentificeert. Mag ie m na een maandje weer ophalen tegen een dikke vergoeding. Dan schrik je ze pas af.

Ondertussen hebben ze het volgende kamerlid alweer thuis opgezocht en zijn kinderen van onder de 8 over de zeik gejaagd. Die man gaat nu dus ook niet meer werken.

[ Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 29-06-2022 12:02 ]

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Yep, daar zijn hele leerboeken voor.

Behalve dat je daar natuurlijk hoger opgeleiden voor nodig hebt om het te implementeren en te begeleiden, en juist met dat soort constructies heeft de Nederlandse politie erg veel moeite (zie ook politie & justitie-topic)... :/

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Op hoeveel plekken stonden ze? 10? 20? 30? Meer?

Deel de totaal beschikbare ME door dat aantal en het wordt snel karig.

Laat onverlet dat je er natuurlijk voor kunt kiezen om met wat pelotons rond te rijden.
Anticiperen van acties is natuurlijk ook een ding.

Voor zover ik in de media heb kunnen lezen, was dat de afgelopen dagen zeer beperkt, op diverse momenten was de politie volledig verrast dat actievoerders ergens aanwezig waren.

Vreemd dat zoiets in andere landen wel kan...

Het kan natuurlijk zijn dat de voorverkenning-kant van de politie te wensen overlaat, maar dan is het toch erg vreemd dat buitenstaanders wel kunnen nalezen wat er in Facebook-groepen van boeren wordt gezegd...

[ Voor 14% gewijzigd door Amphiebietje op 29-06-2022 12:06 ]

• LZ86
anandus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:11:
[...]
En als je dan leest dat zodra Extinction Rebellion ergens zit er gelijk een blik agenten wordt opengetrokken om ze te arresteren, dan ga je je toch achter je hoofd krabbelen of hier niet een politieke keuze achter zit.

Ik deel je gevoel. Als die boeren "linkse rakkers" waren zoals krakers, ER of die andere dierenlui was er denk ik veel harder ingegrepen :P

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:28
RobinHood schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Er zit gewoon een behoorlijke overlap tussen die groepen, merk ik hier in de omgeving ook wel. Er is een reden waarom de FvD wel in mijn gemeente meedeed, maar bijv. niet in Heerenveen.

Zoals anderen hier ook al zeiden: Er is een, in mijn ogen vrij grote, groep boeren die toch wel een tikje wereldvreemd is. Zowel de wat ouderen, als de jongeren. Gaan nooit echt ergens heen, hebben vooral contact met andere boeren, en misschien wat mensen uit het dorp, en ze zijn ook gewend dat ze, op hun eigen land, toch wel grotendeels hun eigen gang kunnen/mogen gaan.

Tja, en juist op dat soort mensen hebben dit soort complottheorieën de meeste grip.

En ja, de boeren vinden ook veel steun bij rechtse anti-overheids groepen. Die vinden alles wat de overheid doet fout. Eigenlijk had de overheid moeten zeggen "ruim baan voor stikstof!", dan was het probleem nu al opgelost :P

Natuurlijk is lang niet iedere boer een wappie, maar er zit echt wel een [flinke] kern in van mensen die het licht der waarheid al eventjes niet meer gezien hebben.

[...]

Met iedere vorm van zuivel steun je de boeren. Tijd om aan de havermelk te gaan :P
*knip* ad hominem

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 29-06-2022 14:44 ]

• LZ86
[...]

Dat was in den Haag gisteren wel het geval waar de politie klappen ging uitdelen. Ze lieten later doorschemeren dat ern van die beroepsdemonstraten tussenstonden die de boel aan het ophitsen waren. Waaronder enkelen die nog een gebiedsverbod hadden van eerdere wappie demo's.

Die hebben ze daar ook in de kraag gevat. En 1 boer.

• DoeEensGek
Robkazoe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:00:
In het verlengde van populisme. Zat nog even op GeenStijl te kijken, maar die zijn ook af. Enige waar die topics over maken zijn:
- Videoitems waar vooral de boeren aan bod komen.
- Zeiken over het feit dat D66 het gedrag van de foute boeren afkeurt.
- Mensen die zeggen "Dit gaat veel te ver" moeten oprotten.

GeenStijl zat nog wel eens in mijn nieuws-rondje op het internet om ook eens wat andere berichten te lezen, maar ze lopen nu maximaal te geilen op boeren. Alleen maar op de clicks en de reacties binnen te harken (= geld). Volledig op de boeren bandwagon gesprongen om maximaal te profiteren. En ook in de comments begint het bijna een 100% echo kamer te worden van pro boeren kreten. GeenStijl hartje boeren, kudt overheid, veel "fake news" en een hele berg kromme argumenten. Ik heb het te doen met de reaguurders die nog een beetje tegengeluid proberen te geven maar het is onbegonnen werk. Maar goed, GS gaat er bij mij helemaal uit.

Ben zelf ook absoluut geen fan van de Rutte-kabinetten maar als je dit gedrag van de boeren gaat verheerlijken, dan spoor je niet. De reaguurders van oud zustersite Dumpert zijn in dat opzicht nog gematigd en een groot deel is daar ondertussen ook helemaal klaar met de boeren acties. Kun je duidelijk ook zien in de protest video's, scoren allemaal dik in de min.
Gister avond toevallig nog even bezocht maar het viel mij reuze mee. Zag nou niet gelijk een dikke pro boer houding in de berichten. De reguurders laat ik dan weer links liggen. ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Amphiebietje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:05:
[...]

Anticiperen van acties is natuurlijk ook een ding.

Voor zover ik in de media heb kunnen lezen, was dat de afgelopen dagen zeer beperkt, op diverse momenten was de politie volledig verrast dat actievoerders ergens aanwezig waren.

Vreemd dat zoiets in andere landen wel kan...

Het kan natuurlijk zijn dat de voorverkenning-kant van de politie te wensen overlaat, maar dan is het toch erg vreemd dat buitenstaanders wel kunnen nalezen wat er in Facebook-groepen van boeren wordt gezegd...
Zal een combinatie van factoren zijn.

Denk dat de uitdaging vooral is dat van de tien politie agenten in normaal tenue die ergens heen worden gestuurd er misschien vier al een ME taak hebben.

Ga je dan gelijk met ME erheen? Laat je ze omkleden op een later moment?

Vriend met kroon op de schouders is met vakantie, dus relatief weinig input vanuit die kant :+
Pagina: 1 ... 76 ... 112 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden