De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 75 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:57
Sp3dy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:43:
[...]

En hoe weet je van welke boer welke trekker is dan? :)
Ze zijn niet achterlijk. Die rijden daar naartoe, stappen uit en gaan met zijn allen in een grote groep staan. Inclusief aanhang en toeschouwers. Sleutel in de broekzak en wachten maar.
Tegen de tijd dat de politie is gearriveerd is het compleet onduidelijk wie die trekker daar heeft neergezet. En aangezien je niet kan bewijzen dat degene die hem wegrijd ook degene is die hem daar neer heeft gezet kan je ook geen boetes uitschrijven.
Wil je ze allemaal afslepen dan ben je dagen bezig.

De politie kan je niet zoveel verwijten. De taktiek nu is dreigen dat als iedereen niet vertrekt er 1 trekker zal worden afgesleept. In de hoop dat men bang wordt dat dat net diegene is waarmee ze zijn gekomen.
Dat heeft even gewerkt maar vandaag trok men zich daar ook niet zoveel meer van aan.
Krengen zouden ook een VIN nummer moeten hebben, zo niet maar uitgaan van een omgekat exemplaar en in beslag nemen, moet je alleen nog wel een weiland confisqueren om ze kwijt te raken ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Sp3dy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:43:
[...]

En hoe weet je van welke boer welke trekker is dan? :)
Ze zijn niet achterlijk. Die rijden daar naartoe, stappen uit en gaan met zijn allen in een grote groep staan. Inclusief aanhang en toeschouwers. Sleutel in de broekzak en wachten maar.
Tegen de tijd dat de politie is gearriveerd is het compleet onduidelijk wie die trekker daar heeft neergezet. En aangezien je niet kan bewijzen dat degene die hem wegrijd ook degene is die hem daar neer heeft gezet kan je ook geen boetes uitschrijven.
Wil je ze allemaal afslepen dan ben je dagen bezig.
Neem er willekeurig 3 in beslag en verklaar deze verbeurd. Kijken hoe snel de rest die van hen willen opruimen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:02
Cyberpope schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:01:
[...]

Nee er willekeurig 3 in beslag en verklaar deze verbeurd. Kijken hoe snel de rest die van hen willen opruimen.
laat dit soort onnodige opmerkingen gewoon achterwege

[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 29-06-2022 11:13 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Sinds 2021 is (bijna) elke traktor kentekenplichtig en tevens geregistreerd op eigenaar.
Nope. Volgende week pas

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:26
Yaksa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:02:
[...]

Wanneer dat een SKAL gecertificeerde boer is dan hoeft die zich helemaal geen zorgen te maken en kan gewoon doorgaan met boeren.
Maar wanneer dat een kippenboer is met 240.000 vleeskuikens in een oude megastal met slechte afzuiging dan kun je er op wachten dat die wel een gesprekje met de provincie aan moet gaan.
Waarom dan? Stoot een SKAL gecertificeerd bedrijf minder stikstof uit dan een gangbaar bedrijf?

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Caayn schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:40:
Zo te zien hebben de boeren op knooppunt beekbergen A50/A1 ook een paasvuur gemaakt. Komen meerdere grote zwarte rookpluimen uit die richting, flink wat getoeter en vuurwerk explosies.
https://www.destentor.nl/...r-hulpverleners~ad739aa4/
Vanaf het viaduct over de A50 kijken bijna 200 boeren toe en is vuurwerk gegooid naar hulpverleners.
|:(

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:09

Agent47

I always close my contracts.

Kijk je kan het ergens niet mee eens zijn, maar om totale snelwegen te blokkeren, dan heb je wel schijt.

Je hebt ook anderen daarmee. In m’n familiekring is iemand zwanger, je zou maar te laat in het ziekenhuis komen door zo’n klotegeintje.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

franssie

Save the albatross

Blus helicopter kan toch een paar ton water vervoeren? Wel op de balen en niet op de boeren, maar zal wel indruk maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-10 11:13
siggy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:51:

Dat doet er toch niet toe in feit? Die trekker blokkert de weg, dus wegslepen. Laat maar vrachtwagen met dieplader de hele dag werken.
Dat doet er wel toe als je de eigenaar wilt taseren om zijn sleutels af te pakken zoals hierboven voorgesteld.
Vergis je niet. Het is niet zo eenvoudig om een trekker weg te slepen zonder hulp van de eigenaar met sleutel. Zo’n ding weegt al gauw 5 tot 10 ton. Wil je die op je dieplader krijgen dan ben je heel groot materiaal nodig.
Dan zit je er nog mee dat er genoeg transport bedrijven zijn die hier de vingers niet aan willen branden. Grote kans op gezeur en mocht je boeren als klanten hebben dan ben je ze direct kwijt.
siggy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:51:

Tsja hoe voertuigen die legaal op de weg mogen zonder kenteken hebben mogen rondrijden is mij een raadsel.
Mogen ze ook niet :) Maar wat ga je er aan doen? Dat is het hele probleem. Nogmaals, de politie kan je weinig kwalijk nemen.
Yaksa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Sinds 2021 is (bijna) elke traktor kentekenplichtig en tevens geregistreerd op eigenaar.
Dan moet de kentekenplaat er wel op zitten. Het protest waar ik vanmiddag langs reed had men allemaal de kentekenplaat uit de houder gehaald. Dan heb je als politie nog geen idee welke trekker nou bij wie hoort.
President schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:03:
[...]

laat dit soort onnodige opmerkingen gewoon achterwege
*knip* gebruik de TR hiervoor in plaats van te reageren

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 29-06-2022 11:14 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:39

Amphiebietje

In de blubber

franssie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:34:
Blus helicopter kan toch een paar ton water vervoeren? Wel op de balen en niet op de boeren, maar zal wel indruk maken.
Heeft NL dan blushelicopters of -vliegtuigen? Nou ja, zo'n vliegveldblusvoertuig met hoge druk schuimkanon zal ook wel werken...

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 10:05
siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Ja, innovatie is een toverwoord waardiir r op magische wijze minder uitstoot ontstaat. Welke innovaties verwacht men dan?
Naast het koeientoilet van @hansvk heb je onder andere ook nog de Lely Sphere.
Steamwitz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:25:
Ik kwam net weer een interessant artikel tegen over de mogelijke technologische oplossing voor het stikstof probleem waar ik al eerder iets over schreef. Vijftien boerderijen schijnen nu de techniek te hebben staan, en deze "haalt naar eigen zeggen 70 procent van de stikstof weg uit de stal om dit later in te zetten als meststoffen".
Bovendien zou het veel ("zeven a acht keer") goedkoper zijn om de stikstof te verlagen, dan het uitkopen van boeren.

Zou mooi zijn als er snel wat meer zekerheid komt over de effectiviteit, zodat wanneer deze blijkt te kloppen, er wat meer opties ontstaan om het stikstofprobleem aan te pakken.

Bron:
https://www.ad.nl/wagenin...universiteit-br~a194702d/
(Helaas wel een premium artikel.)
@Nienix heeft toen ook een filmpje gepost over de werking:
YouTube: Lely Sphere - Hoe het werkt

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Sp3dy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:40:
[...]

Dat doet er wel toe als je de eigenaar wilt taseren om zijn sleutels af te pakken zoals hierboven voorgesteld.
Vergis je niet. Het is niet zo eenvoudig om een trekker weg te slepen zonder hulp van de eigenaar met sleutel. Zo’n ding weegt al gauw 5 tot 10 ton. Wil je die op je dieplader krijgen dan ben je heel groot materiaal nodig.
Dan zit je er nog mee dat er genoeg transport bedrijven zijn die hier de vingers niet aan willen branden. Grote kans op gezeur en mocht je boeren als klanten hebben dan ben je ze direct kwijt.
Dus het perfecte dwangmiddel, bizar.
Zal toch vast wel een dieplader met kraan zijn die 5-10 ton kan tillen? Of desnoods dat het 'fout' gaat en de trekker van een half miljoen beschadigd. Tsja, pech dan he.
Mogen ze ook niet :) Maar wat ga je er aan doen? Dat is het hele probleem. Nogmaals, de politie kan je weinig kwalijk nemen.
Iets, men heeft genoeg voorbereidingstijd gehad (alweer), maar ze doen echt letterlijk niks. Gewoon een praatje maken alsof het autoloze zondag is.
Dan moet de kentekenplaat er wel op zitten. Het protest waar ik vanmiddag langs reed had men allemaal de kentekenplaat uit de houder gehaald. Dan heb je als politie nog geen idee welke trekker nou bij wie hoort.
Stoer doen, maar geen verantwoordelijkheid durven nemen. Wat een slappe hap.
Over populistisch geschreeuw gesproken… Thierry heeft vast nog wel een vacature voor je open staan :r
De boeren doen het daadwerkelijk en dat is prima? Hier wordt wat geouwehoerd tov de boeren en dan is het populistisch. Als er iemand populistisch bezig zijn dan zijn het de boeren wel.....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• President
Over populistisch geschreeuw gesproken… Thierry heeft vast nog wel een vacature voor je open staan :r
Modbreak:Hou het zelf fatsoenlijk.

[ Voor 47% gewijzigd door tweakduke op 28-06-2022 21:45 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:13
[...]Dan moet de kentekenplaat er wel op zitten. Het protest waar ik vanmiddag langs reed had men allemaal de kentekenplaat uit de houder gehaald. Dan heb je als politie nog geen idee welke trekker nou bij wie hoort.
Dan schrijft meneer agent i.p.v. het kenteken gewoon het merk en het chassisnummer op. Dat is gekoppeld aan het kenteken en is bij de RDW zo op te vragen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:53:
[...]

1,5 uur? Dat valt wel mee. Ik heb van 11:30 tot 17:15 volledig stil gestaan....
Dat je dat volhoudt :X
Woensdag was het al bijna zo ver. Ik geef het een maandje in dit tempo.

En ondertussen steken onze vriendelijke heikneuters autobanden in brand op de snelweg, en gooien ze vuurwerk naar hulpverleners.

Dat de-escaleren werkt echt zo ontzettend goed. Kudo's voor de popo's.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakduke op 28-06-2022 21:45 . Reden: Quote aangepast ]

People as things, that’s where it starts.

• Sp3dy
Het was populistisch geschreeuw. Daar moet je je niet tot willen verlagen want dat doen al te veel mensen in dit land.
Ik zeg ook niet dat het een onmogelijke oplossing is. De discussie ging over of de politie wat te verwijten valt. Ik vind van niet, de politie is geen sleepdienst die zo maar even iedere trekker van de weg moet kunnen hijsen. Om er meteen dodelijke slachtoffers bij te halen gaat ook wat ver trouwens. Iedere dag staan er files.
In mijn ogen moet de oplossing niet bij de politie liggen. De oplossing is al gaande en dat is dat men door krijgt dat files veroorzaken het draagvlak onder de rest van Nederland rap kleiner maakt. Bijna iedere belangenorganisatie heeft vandaag al geroepen er mee te stoppen en dat gaat ook wel gebeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 28-06-2022 21:49 . Reden: Quote aangepast ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Dat de-escaleren werkt echt zo ontzettend goed. Kudo's voor de popo's.
man o man, als je dit soort video's ziet:
https://nos.nl/video/2434...boerenprotest-in-den-haag

Waarbij er dan door iemand geroepen wordt (lijkt me geen agent maar niet vast te stellen) dat ze "de-escalerend moeten werken en niet agresief" vraag je toch af welke verwachting men heeft bij onze politie. Elke situatie vraagt wat anders maar tegenwoordig is elke zichtbare agent lijkt een reden om het als escalatie te bestempelen

• Grimmie187
  • Laatst online: 31-10 13:32
Ik snap/hoop dat je het niet letterlijk zo bedoelt maar dit is echt niet ok..

[ Voor 49% gewijzigd door tweakduke op 28-06-2022 21:49 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Napo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:07:
[...]

man o man, als je dit soort video's ziet:
https://nos.nl/video/2434...boerenprotest-in-den-haag

Waarbij er dan door iemand geroepen wordt (lijkt me geen agent maar niet vast te stellen) dat ze "de-escalerend moeten werken en niet agresief" vraag je toch af welke verwachting men heeft bij onze politie. Elke situatie vraagt wat anders maar tegenwoordig is elke zichtbare agent lijkt een reden om het als escalatie te bestempelen
Ik had zelf het idee dat dat iemand van het protest was, die opriep om te de-escaleren.

Laat trouwens wel direct zien dat men in de randstad heel wat minder bang is voor dit soort trekkertuig. Daar zijn ze aso's wel gewend.

Gister stonden ze ook voor de deur, en in het park [met gras waar je nog niet eens op mag lopen] voor het gemeentehuis met hun trekkertjes. En dan komt de burgemeester nog met ze babbelen ook 8)7

Dat toegeven en met ze praten niet werkt is toch inmiddels wel duidelijk?

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:57
Sp3dy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:07:
[...]

de politie is geen sleepdienst die zo maar even iedere trekker van de weg moet kunnen hijsen. Om er meteen dodelijke slachtoffers bij te halen gaat ook wat ver trouwens. Iedere dag staan er files.
In mijn ogen moet de oplossing niet bij de politie liggen. De oplossing is al gaande en dat is dat men door krijgt dat files veroorzaken het draagvlak onder de rest van Nederland rap kleiner maakt. Bijna iedere belangenorganisatie heeft vandaag al geroepen er mee te stoppen en dat gaat ook wel gebeuren.
De politie is er toch om criminelen op te pakken en boetes uit te schrijven? Daarnaast om de openbare orde te bewaken. Lijkt mij dat past boeren arresteren en tractors afspelen daar wel onder valt.

Gewoon hun gang laten gaan en hopen dat het vanzelf ophoudt 8)7 hoe gaat dat reclamespotje ook al weer?

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:41
Ik zit eens door dat liveblog heen te scrollen, echt schandalig wat er gebeurt en de politie laat het gewoon gebeuren.. Word het niet eens tijd om dit de kop in te drukken en te kappen met dat halfzachte "deescalenderende" gedoe? De lijst van strafbare feiten word langer en langer.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Philip Ross schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:15:
[...]

De politie is er toch om criminelen op te pakken en boetes uit te schrijven? Daarnaast om de openbare orde te bewaken. Lijkt mij dat past boeren arresteren en tractors afspelen daar wel onder valt.

Gewoon hun gang laten gaan en hopen dat het vanzelf ophoudt 8)7 hoe gaat dat reclamespotje ook al weer?
Ondertussen:

https://twitter.com/POL_O...tatus/1541859244584099841

Politiebanden leksteken? Hartstikke normaal in dit toffe land.

Ik snap oprecht niet meer waarom er niet massaal ME of KMAR wordt ingezet inmiddels. Dit is demonstreren op hetzelfde niveau als de avondklokrellen.

• Napo
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Ondertussen:

Tragisch maar de boomstammen op de snelweg is nog een gradatie erger, daarmee breng je gewoon overige weggebruikers serieus mee in gevaar :/

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Napo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:19:
[...]

Tragisch maar de boomstammen op de snelweg is nog een gradatie erger, daarmee breng je gewoon overige weggebruikers serieus mee in gevaar :/
Net als met alle branden, maar zoals op filmpjes al te zien is: Je kan vrolijk meer shit op het vuur gooien, de politie staat erbij en kijkt ernaar.

Bizar.

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Napo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:19:
[...]

Schuld van de politie, die durfde namelijk foei te roepen. De-escalatie is van levensbelang. Agent in kwestie krijgt extra gevoeligheidstraining.
/s

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Sp3dy
Philip Ross schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Lekker kromme vergelijking ook weer. Zet anders meteen een notitie in de TS: Alle boeren zijn subsidie etende terroristen en de politie bestaat uit laffe honden. Afwijkende meningen niet toegestaan!
Doei :w

• President
Sp3dy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:07:
[...]is. De discussie ging over of de politie wat te verwijten valt.
Natuurlijk valt de politie niks te verwijten, die werken voor de politiek en moeten slechts het beleid uitvoeren. Het feit dat ze niet doen wat wij willen is oftewel het beleid aangeeft dat ze het niet moeten doen oftewel omdat ze weigeren beleid om in te grijpen uit te voeren.

Ik gok het eerste: door de burgemeesters/top/politiek krijgen ze de opdracht passief in te grijpen en het meeste maar gewoon goed te staan

• gekkie
  • Laatst online: 17:57
RobinHood schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Ondertussen:

Ik snap oprecht niet meer waarom er niet massaal ME of KMAR wordt ingezet inmiddels. Dit is demonstreren op hetzelfde niveau als de avondklokrellen.
Gooi er dan ook maar gelijk supersnelrecht overheen, dat dat ogenschijnlijk laconieke mensen in gevaar brengen toch ver buiten de orde is. Dan maar op die manier leren nadenken, uit hun zelf lijkt weinig te verwachten.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Goed laten we het hier wel fatsoenlijk houden en minder op elkaar inhakken.

Boeren zijn niet allemaal terroristen, dus we stoppen met die term daarvoor te gebruiken. Verder gaan we hier niet er maar op los ranten over wat dan ook wat deze situatie veroorzaakt.

We missen helemaal de echte discussie, als bijvoorbeeld:

Waarom zijn de maatregelen nodig?
Hoe gaat de uitvoering vorm krijgen?

En vergeet niet: de boeren zitten deels door de lange geschiedenis daardoor zelf in dit schuitje, maar worden ook ergens wel naar de schaalvergroting toe gedwongen, waardoor we nu zitten in deze situatie. Waar is het mis gegaan en wat is de oplossing?

Discussieer hierover fatsoenlijk, onderbouw je punten goed en stop met elkaar vliegen af te vangen op de dagelijkste actualiteit.

Tweakers Discord

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het is hetzelfde als met de avondklokrellen, nu hard optreden kan de lont in het kruitvat betekenen. Soms kun je het vuurtje beter uit laten smoren dan het met alle geweld blussen.

Vrij basaal wat betreft crisismanagement, vuur niet met vuur bestrijden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

FirePuma142 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:44:
Het is hetzelfde als met de avondklokrellen, nu hard optreden kan de lont in het kruitvat betekenen. Soms kun je het vuurtje beter uit laten smoren dan het met alle geweld blussen.

Vrij basaal wat betreft crisismanagement, vuur niet met vuur bestrijden.
Eh, er werd behoorlijk stevig ingegrepen tijdens die rellen, en de politiek en politie buitelde over elkaar heen over hoe hard iedereen wel niet gestraft moest worden.

Dit is vrij letterlijk het tegenovergestelde.

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 10:05
MikeyMan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:16:
Gisteren bij op1 een boer die wellicht een punt had. Heeft naar eigen zeggen een modern bedrijf, eh ook een flink stuk natuur aangelegd. Paar keer genaaid met wijzigende wetten en een paar verloren rechtszaken.

Emotioneel betoog, tranen stonden me ook in de ogen bij het luisteren.

Maar daarin wel weer dezelfde foutieve verhalen over import/export, waarvan hij beweert dat er maar 4% overschot is. Technisch misschien juist, weet niet wat ie meeneemt in dat cijfer, maar als onderdeel van deze discussie een verkeerd argument.

Kreeg helaas weinig weerwoord.
Wat produceerde de boer?

In onderstaande rapport kun je vinden hoeveel voedsel we importeerde en exporteerde en hoeveel procent het overschot/tekort is. (Het overschot is te vinden in tabel 2.1 op pagina 11.) Helaas is er niets in het onderzoek dat in de buurt komt van de 4%.
https://edepot.wur.nl/178007 (uit 2011)

Interessant is wel (als je de cijfers doorrekent) dat we meer voedsel importeren dan exporteren. En we in Nederland dus, op basis van onze voedselconsumptie, een voedseltekort hebben.

Dat wordt ook bevestigd door onderstaande onderzoek:
https://edepot.wur.nl/253831 (uit 2013)

De bronnen zijn verouderd, dus mocht iemand nieuwere bronnen hebben, dan hoor ik het graag! :)

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:05

DevWouter

Creator of Todo2d.com

tweakduke schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:39:
En vergeet niet: de boeren zitten deels door de lange geschiedenis daardoor zelf in dit schuitje, maar worden ook ergens wel naar de schaalvergroting toe gedwongen, waardoor we nu zitten in deze situatie. Waar is het mis gegaan en wat is de oplossing?
Sorry, maar dat is slachtoffergedrag goed praten. Op die manier kunnen alle grote vervuilers zich gaan misdragen want: De markt, de concurrent, et cetera.

Verder hebben de boeren zat technologisch oplossingen geprobeerd maar die leverde telkens niet het voldoende resultaat of werden gebruikt om met meer toch onder het maximum te blijven. Hoeveel kansen hebben ze nodig?

Het is de vijf stadium van rouw. Uiteindelijk zullen zich er bij moeten neerleggen dat veel boeren zullen verdwijnen. Niet omdat "we" het willen, maar omdat het noodzakelijk is. Het is zelfs noodzakelijk voor de boeren zelf, want in vervuilde grond kan je niet verbouwen.

Helaas is het allemaal "ikke, ikke, ikke en de rest kan (bijna letterlijk) stikken".

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:38

GG85

.......

Vergeet ook niet dat een hoop rellende boeren knulletjes van 16-20 zijn die niet veel meer van de wereld kennen dan hun dorp en geen hogere opleiding hebben dan vmbo basis of kader (de vroegere lts/vbo of ivbo).
Die lezen geen kranten en denken niet na over het grote plaatje en weten niets van teveel export en geld verdienen maar wel de samenleving opzadelen met de zooi, de verarming van de grond maar wel veel subsidie etc etc.
Die willen "gewoon elke dag lekker knoepen" en "vrij zijn" en voelen zich nu "door die stadsen" ineens bedreigd.
Kom zelf uit een dorp en mijn stamkroeg zit half vol met dat soort types.
Ze hebben totaal ongelijk maar de meesten weten niet beter.
Net als die kneuter van FDF, die meent letterlijk wat ie zegt maar je praat hem ook zo onder tafel. In dat interview in de Volkskrant ook: boeren bij de minister thuis is geen probleem maar dierenactivisten bij boeren op de stoep wel. Dan vragen ze is dat niet krom en staat ie met een bek vol tanden.
De meesten snappen niet hoe krom het allemaal is en hoe dit deels eigen schuld is en al 30 jaar onhoudbaar en degenen die dat wel snappen (de hele grote jongens, veevoeders, adviseurs en de Rabo) maken daar lekker misbruik van.
Maar leg je het ze uit dan voelen ze zich dom en gooien ze de kont in de krib of negeren ze die feiten omdat dat ze er zelf slechter van worden. Zie hier: de rechts populistische stemmer...

[ Voor 32% gewijzigd door GG85 op 28-06-2022 22:11 ]

• tweakduke

tweakduke

DevWouter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:49:
[...]

Sorry, maar dat is slachtoffergedrag goed praten. Op die manier kunnen alle grote vervuilers zich gaan misdragen want: De markt, de concurrent, et cetera.

Verder hebben de boeren zat technologisch oplossingen geprobeerd maar die leverde telkens niet het voldoende resultaat of werden gebruikt om met meer toch onder het maximum te blijven. Hoeveel kansen hebben ze nodig?

Het is de vijf stadium van rouw. Uiteindelijk zullen zich er bij moeten neerleggen dat veel boeren zullen verdwijnen. Niet omdat "we" het willen, maar omdat het noodzakelijk is. Het is zelfs noodzakelijk voor de boeren zelf, want in vervuilde grond kan je niet verbouwen.

Helaas is het allemaal "ikke, ikke, ikke en de rest kan (bijna letterlijk) stikken".
Ik praat niks goed, de benodigde stappen zijn duidelijk :)

Daarentegen om boer te blijven, moest je wel groeien en daar is het systeem nog steeds op gebaseerd. Daar wordt overheen gekeken. De reactie van de boeren is vooral emotie en we weten dat dat niet de huidige protestacties goed praat. Demonstreren is een goed recht, maar wel op de normale manier.

Tweakers Discord

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RobinHood schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Eh, er werd behoorlijk stevig ingegrepen tijdens die rellen, en de politiek en politie buitelde over elkaar heen over hoe hard iedereen wel niet gestraft moest worden.

Dit is vrij letterlijk het tegenovergestelde.
Proportioneel stevig, dat gebeurt nu ook. Ook toen was er de roep om veel harder op te treden. Het leger moest zelfs worden ingezet aldus velen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Steamwitz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Wat produceerde de boer?

In onderstaande rapport kun je vinden hoeveel voedsel we importeerde en exporteerde en hoeveel procent het overschot/tekort is. (Het overschot is te vinden in tabel 2.1 op pagina 11.) Helaas is er niets in het onderzoek dat in de buurt komt van de 4%.

Interessant is wel (als je de cijfers doorrekent) dat we meer voedsel importeren dan exporteren. En we in Nederland dus, op basis van onze voedselconsumptie, een voedseltekort hebben.

De bronnen zijn verouderd, dus mocht iemand nieuwere bronnen hebben, dan hoor ik het graag! :)
Melkvee zo te zien.

https://www.rd.nl/artikel...nderdanig-aan-de-overheid

Koos Cromwijk was het. Zat er gisteren weer. Exact hetzelfde feitenvrije gezwets.

Hij refereerde aan 'als je alles optelt' oid.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

tweakduke schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:52:
[...]

Ik praat niks goed, de benodigde stappen zijn duidelijk :)

Daarentegen om boer te blijven, moest je wel groeien en daar is het systeem nog steeds op gebaseerd. Daar wordt overheen gekeken. De reactie van de boeren is vooral emotie en we weten dat dat niet de huidige protestacties goed praat. Demonstreren is een goed recht, maar wel op de normale manier.
Ik snap je punt, maar het ging mij er om dat de boeren (op een enkele uitzondering) onvoldoende verantwoording hebben getoond voor hun eigen situatie. De "boer als vervuiler" is een concept dat al sinds 1960 bestaat. Van pesticiden tot grondwater misbruik. En bijna elke keer protesteren de belangenorganisaties en bijna elke keer moet de overheid ze dwingen om aanpassingen en verbeteringen door te voeren.

Welkom in 1990 (Wikipedia: Akkerbouwersprotest 1990)

En ook een "leuk" artikel hoe fout het kan gaan: https://www.trouw.nl/binn...straties-van-nu~bf0e446a/
Toen hadden de agenten bijna de boeren vergast (overigens was het leger al in paraatheid gebracht).

[ Voor 12% gewijzigd door DevWouter op 28-06-2022 22:13 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• tweakduke

tweakduke

DevWouter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Ik snap je punt, maar het ging mij er om dat de boeren (op een enkele uitzondering) onvoldoende verantwoording hebben getoond voor hun eigen situatie. De "boer als vervuiler" is een concept dat al sinds 1960 bestaat. Van pesticiden tot grondwater misbruik. En bijna elke keer protesteren de belangenorganisaties en bijna elke keer moet de overheid ze dwingen om aanpassingen en verbeteringen door te voeren.

En ook een "leuk" artikel hoe fout het kan gaan: https://www.trouw.nl/binn...straties-van-nu~bf0e446a/
Toen hadden de agenten bijna de boeren vergast (overigens was het leger al in paraatheid gebracht).
Nou de boeren hebben vooral meebewogen (na het nodige verzet) aan de regelgeving die uiteindelijk werd opgelegd.

Het mestoverschot is al jaren een probleem, de maatregelen werden steeds uitgebreider en omslachtiger van mestopslag tot welke tijden in het jaar je mag uitrijden. Mest injecteren, in plaats van de ouderwetse giertank. Allemaal symptoombestrijding, in plaats van een echte oplossing.

Dan zijn er nog een heleboel andere zaken die nu tot de modernere maatregelen horen als stallen met speciale vloeren, luchtwassers etc.

Het probleem is alleen, de veestapel groeit ook maar steeds door en dan hebben de maatregelen die worden genomen ook minder zin. Neem daarbij dat de boer om rendabel te blijven moet groeien, zich dus gaat verzetten tegen de maatregelen puur voor zijn eigen lijfsbehoud.

De politiek heeft dit teveel genegeerd en de hete aardappel maar doorgeschoven tot het pijnlijke punt waar we nu in zitten. De omvang van de sector had al veel eerder meegewogen moeten worden.

Tweakers Discord

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@tweakduke beweegt de boer mee met de regelgeving of andersom?

Je zegt het zelf al, steeds meer en omslachtiger regeltjes. Zonder echt een oplossing te zijn. Want die oplossing was simpel geweest; reduceren.

Maar op aangeven van de boerenlobby is dat het nooit geworden, maar kregen we gepolder en dus regeltjes om toch de pleister maar niet los te hoeven trekken.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:14

Nox

Noxiuz

Steamwitz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Wat produceerde de boer?

Jouw bron geeft een voorzieningsgraad van 730% voor kalfsvlees. We importeren 800k kalfjes per jaar maar exporteren 95% van het vlees. Dat had rond de 2000% moeten zijn volgens deze bron:
https://www.bnnvara.nl/ze...p-tot-importstop-kalveren

Anderzijds kan het dat jouw bron import ervan niet meetelt, dan krijg je weer een hele andere kijk op dit soort zaken.

Ik vermoed dat dit soort activiteiten stoppen al een flinke duit in het zakje doet qua reductie. Ben ik toch benieuwd waarom niet. Lobby van de VanDrie group?

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 28-06-2022 22:41 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

tweakduke schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:20:
Het probleem is alleen, de veestapel groeit ook maar steeds door en dan hebben de maatregelen die worden genomen ook minder zin. Neem daarbij dat de boer om rendabel te blijven moet groeien, zich dus gaat verzetten tegen de maatregelen puur voor zijn eigen lijfsbehoud.
Ik ben het met je post eens, maar op dit stukje twijfel ik een beetje.

In veel gevallen was de impact primair voor de boer zelf, maar dat ging altijd door de impact te verplaatsen naar de rest van de samenleving. Dat is een wezenlijk verschil dat ik maar niet terug zie bij de boeren zelf. Het is een beetje "Leuk dat je voedsel voor mij maakt, maar mijn huis verzakt omdat jullie het oppervlakte water gebruiken om het land te besproeien".

De reden waarom ik twijfel is omdat ik me nog onvoldoende verdiept hebt in de argumenten van de boer zelf. Men hanteert veel emotionele argumenten, maar ik heb nog geen rationele argumenten gehoord die juist zijn zijn. (Hier verwees jij trouwens als eerste na)

Om mijn gebrek te herstellen heb ik op de site van Farmer Defence Force gekeken, maar de informatie daar is puur emotie. Geen feiten, geen juistheden, alleen bagger. Maar goed dat beeld had ik al sinds ik ooit die naam hoorde dus mogelijk ben ik bevoordeeld.

Dus toen naar Agriactie. Niet veel beter, maar wel een kopje feiten. Helaas is de eerste (import vs export) meteen creatief rekenen en de tweede (veiligheid) is op veel manieren te verdraaien. Laat ik nu net weten hoe dat feit verdraait wordt. Nummertje 3 (imago) en 4 (werkgelegenheid) zijn niet relevant en laten we nu net om simpele arbeidskrachten in andere sectoren lopen te springen.

Fijn, dan naar LTO. Even een webinar gekeken. Die staan er wat redelijker in, maar ze zitten nog in de ontkende fase. Vooral teleurstelling, maar ook oprecht naar hun leden dat het grote gevolgen kan hebben. Wel een stuk minder emotie.

Wat me nog het meest opvalt is dat de "boer" het imago kweekt dat die "groen" of "natuurlijk" is. Terwijl dit juist compleet onzin: Ze passen immers continue hun product aan om winstmaximalisatie te bereiken.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DevWouter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:11:
[...]

Verbetering? Was het beleid van toen niet juist wat nu het probleem is?
Onder het landbouwministerschap van Sicco Mansholt was de prijs die Nederlandse akkerbouwers ontvingen voor graan (inz. tarwe) kunstmatig hoog gehouden. Onder Gerrit Braks, die liever investeerde in de varkenshouderij, werd deze standaard verlaten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• tweakduke

tweakduke

DevWouter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:43:
[...]

Ik ben het met je post eens, maar op dit stukje twijfel ik een beetje.

In veel gevallen was de impact primair voor de boer zelf, maar dat ging altijd door de impact te verplaatsen naar de rest van de samenleving. Dat is een wezenlijk verschil dat ik maar niet terug zie bij de boeren zelf. Het is een beetje "Leuk dat je voedsel voor mij maakt, maar mijn huis verzakt omdat jullie het oppervlakte water gebruiken om het land te besproeien".

De reden waarom ik twijfel is omdat ik me nog onvoldoende verdiept hebt in de argumenten van de boer zelf. Men hanteert veel emotionele argumenten, maar ik heb nog geen rationele argumenten gehoord die juist zijn zijn. (Hier verwees jij trouwens als eerste na)

Om mijn gebrek te herstellen heb ik op de site van Farmer Defence Force gekeken, maar de informatie daar is puur emotie. Geen feiten, geen juistheden, alleen bagger. Maar goed dat beeld had ik al sinds ik ooit die naam hoorde dus mogelijk ben ik bevoordeeld.

Dus toen naar Agriactie. Niet veel beter, maar wel een kopje feiten. Helaas is de eerste (import vs export) meteen creatief rekenen en de tweede (veiligheid) is op veel manieren te verdraaien. Laat ik nu net weten hoe dat feit verdraait wordt. Nummertje 3 (imago) en 4 (werkgelegenheid) zijn niet relevant en laten we nu net om simpele arbeidskrachten in andere sectoren lopen te springen.

Fijn, dan naar LTO. Even een webinar gekeken. Die staan er wat redelijker in, maar ze zitten nog in de ontkende fase. Vooral teleurstelling, maar ook oprecht naar hun leden dat het grote gevolgen kan hebben. Wel een stuk minder emotie.

Wat me nog het meest opvalt is dat de "boer" het imago kweekt dat die "groen" of "natuurlijk" is. Terwijl dit juist compleet onzin: Ze passen immers continue hun product aan om winstmaximalisatie te bereiken.
LTO is denk ik toch de betrouwbaarste bron om het standpunt van de boer te begrijpen, maar ze komen voor de boer op dus het is niet een 100% onafhankelijke blik. De overige groeperingen zijn vooral voortgekomen uit onvrede van de LTO.

We zien zelf wat voor groeperingen het zijn, vooral veel bombarie veroorzaken, maar inhoudelijk weinig brengen. Die emotiepunten zie je dan ook langskomen in de protestacties en dat zijn dus niet de punten waar men over in discussie in zal gaan.

Tweakers Discord

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:28
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:34:
@tweakduke beweegt de boer mee met de regelgeving of andersom?

Je zegt het zelf al, steeds meer en omslachtiger regeltjes. Zonder echt een oplossing te zijn. Want die oplossing was simpel geweest; reduceren.

Maar op aangeven van de boerenlobby is dat het nooit geworden, maar kregen we gepolder en dus regeltjes om toch de pleister maar niet los te hoeven trekken.
Ik heb het hier al eerder gezegd, maar door de verhouding tussen politiek en lobby als een tegenstelling te schetsen doe je de geschiedenis geen recht. Heel lang bewogen die nl in dezelfde richting. Niet op alle vlakken, maar er waren belangrijke overeenkomsten. De geest van Sicco Mansholt heeft nog heel lang rondgewaard in ons landbouwbeleid. Tot op de dag van vandaag is dat ook een belangrijke (zo niet de dominante) stroming aan de WUR.

Hij wil.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Nox schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Jouw bron geeft een voorzieningsgraad van 730% voor kalfsvlees. We importeren 800k kalfjes per jaar maar exporteren 95% van het vlees. Dat had rond de 2000% moeten zijn volgens deze bron:
https://www.bnnvara.nl/ze...p-tot-importstop-kalveren

Anderzijds kan het dat jouw bron import ervan niet meetelt, dan krijg je weer een hele andere kijk op dit soort zaken.

Ik vermoed dat dit soort activiteiten stoppen al een flinke duit in het zakje doet qua reductie. Ben ik toch benieuwd waarom niet. Lobby van de VanDrie group?
Cc: @Steamwitz
Sterker, in het artikel staat ook beschreven dat een groot gedeelte van de import/export niet bedoeld/afkomstig is voor Nederland. Dat is ook de reden waarom de "voorzieningsgraad" en "import vs export" niet op elkaar afgestemd zijn.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

tweakduke schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:48:
[...]

LTO is denk ik toch de betrouwbaarste bron om het standpunt van de boer te begrijpen, maar ze komen voor de boer op dus het is niet een 100% onafhankelijke blik. De overige groeperingen zijn vooral voortgekomen uit onvrede van de LTO.
Daar ben ik me zeer van bewust. Maar tot dus ver had ik geen oppervlakkige verkenning gedaan van hun argumenten omdat ik hun standpunt al denk te weten. Dat bleek achteraf ook inderdaad het geval. Dus helaas geen nieuwe inzichten.
We zien zelf wat voor groeperingen het zijn, vooral veel bombarie veroorzaken, maar inhoudelijk weinig brengen. Die emotiepunten zie je dan ook langskomen in de protestacties en dat zijn dus niet de punten waar men over in discussie in zal gaan.
Klopt.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

IJzerlijm schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:45:
Verbetering? Was het beleid van toen niet juist wat nu het probleem is?
Het lijkt mee zeer duidelijk dat ondanks de dwang men uiteindelijk niet succesvol was. De boeren uit 1990 overigens ook niet.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:48:
[...]

Ik heb het hier al eerder gezegd, maar door de verhouding tussen politiek en lobby als een tegenstelling te schetsen doe je de geschiedenis geen recht. Heel lang bewogen die nl in dezelfde richting. Niet op alle vlakken, maar er waren belangrijke overeenkomsten. De geest van Sicco Mansholt heeft nog heel lang rondgewaard in ons landbouwbeleid. Tot op de dag van vandaag is dat ook een belangrijke (zo niet de dominante) stroming aan de WUR.
Volgens mij zeg ik niet dat het een tegenstelling is als ik betoog dat door de lobby de regels verbogen worden toch?
Als dat niet zo was, was die pleister er al wel af geweest.

Of snap ik je verkeerd?

• klaaas
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:55:
[...]

Volgens mij zeg ik niet dat het een tegenstelling is als ik betoog dat door de lobby de regels verbogen worden toch?
Als dat niet zo was, was die pleister er al wel af geweest.

Of snap ik je verkeerd?
Als er iets verbogen wordt dan was er in beginsel toch sprake van een andere richting? Mijn punt is dat er heel lang weinig verbogen hoefde te worden. Als je kijkt naar het PAS dan kun je dat grotendeels op het conto schrijven van een CDA staatssecretaris die geen lobby nodig had om met wetgeving te komen die de boeren hielp om het aloude doel van groeien te verwezenlijken.

Hij wil.

• Yaksa
  • Laatst online: 23:13
We kunnen nu de schuld wel bij de geldschieters (RABO) of regering leggen, maar ik denk toch ook dat een evenredig groot deel van die schuld bij de consument zelf ligt.
Wanneer die gewoon vlees bij de lokale slager, kaas bij de lokale kaasboer, groente en aardappels bij de lokale groenteboer en brood bij de lokale bakker was blijven kopen dan was de lokale produktie van die levensmiddelen veel beter op peil gebleven en hadden zelfs kleinere boeren gewoon een afzetmarkt gehad. Maar doordat we kiloknallers gehakt, boontjes uit Ghana en goedkoop brood uit de broodfabriek zijn gaan eten kon de boer niet meer uit.
Hoe we het ook wenden ook keren, lokale produktie is als je alles meerekent (transport, tussenhandel e.d.) het goedkoopst en levert de producent (de boer) het meeste op.
En dan eten we maar wat minder vlees, eieren en zuivelprodukten. En wat vaker seizoensgroente i.p.v. gasgestookte tomaten in de winter. Daar zijn hele generaties (heel gezond) groot mee geworden.
Gewoon terug naar een produktie- en consumptiepatroon wat geen schade toebrengt aan de kwetsbare natuur is uiteindelijk hetgeen het meeste oplevert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben benieuwd homeland van de Wal nog minister zal blijven. Weer boeren onderweg voor de dagelijkse partij intimidatie.
Daar heeft zij en de kinderen niet echt voor getekend. En het gebrek aan support voor hun veiligheid is dan ook niet best.

Ik geef het nog een week, dan mag iemand anders die rotbaan hebben. En hebben de boeren met hun intimidatie nog een succes.
Voor de boerenliefhebbers: enig beeld hoeveel intimidatie boeren naar binnen richten, naar boeren die wel meebewegen en willen moderniseren?
Yaksa schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:06:
We kunnen nu de schuld wel bij de geldschieters (RABO) of regering leggen, maar ik denk toch ook dat een evenredig groot deel van die schuld bij de consument zelf ligt.
Je bedoeld de steeds grotere groep vegetariërs of vegan’s of de groep die principieel alleen 3 sterren-biologisch koopt? Aangezien 80% voor de export is kan je beter kijken naar hoe de dump werkt in bv Ghana, waar de lokale kip is weggeconcurreerd.

[ Voor 34% gewijzigd door Delerium op 28-06-2022 23:08 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:00:
[...]

Als er iets verbogen wordt dan was er in beginsel toch sprake van een andere richting? Mijn punt is dat er heel lang weinig verbogen hoefde te worden. Als je kijkt naar het PAS dan kun je dat grotendeels op het conto schrijven van een CDA staatssecretaris die geen lobby nodig had om met wetgeving te komen die de boeren hielp om het aloude doel van groeien te verwezenlijken.
Ah zo...

Ja voor het gemak schaar ik dat ook onder lobby. Maar dan geïnfiltreerd in de politiek. Die CDA stas heeft net zo goed een historie met de branche.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 28-06-2022 23:08 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Van der wal had zo te zien één politieauto voor de deur. Dat wordt een bende...

• klaaas
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:08:
[...]

Ah zo...

Ja voor het gemak schaar ik dat ook onder lobby. Maar dan geïnfiltreerd in de politiek. Die CDA stas heeft net zo goed een historie met de branche.
Dat is te gemakkelijk. Als je wilt betogen dat de lobby verantwoordelijk is voor pro-boer beleid en niet de politiek, dan kun je niet een grote politieke partij als onderdeel van de lobby opvoeren als die pro-boers beleid uitstippelt. Dat is een soort slechte cirkelredenering.

Hij wil.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Delerium schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:06:
Ik ben benieuwd homeland van de Wal nog minister zal blijven. Weer boeren onderweg voor de dagelijkse partij intimidatie.
Daar heeft zij en de kinderen niet echt voor getekend. En het gebrek aan support voor hun veiligheid is dan ook niet best.

Ik geef het nog een week, dan mag iemand anders die rotbaan hebben. En hebben de boeren met hun intimidatie nog een succes.
Dat, of er komt een noodverordening die die boeren wel wegjaagt.

Politie lijkt het langzaam zat te worden inmiddels, er is eerder vanavond al iemand getaserd, en defensie helpt nu mee met trekkers te verzamelen.

Edit:
De bescherming van de politici gaat ook weer lekker zo te zien :X Dit gaat inderdaad in rap tempo fout aflopen ben ik bang. Politie is compleet machteloos.

[ Voor 10% gewijzigd door RobinHood op 28-06-2022 23:17 ]

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Boeren die worden opgepakt bij rellen komen bovenaan de lijst om onteigend te worden, is deze onzin snel over… gaat veel te ver dit

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

MikeyMan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:12:
Van der wal had zo te zien één politieauto voor de deur. Dat wordt een bende...

[Twitter]
Wat valt daar allemaal uit de lucht?

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-10 20:40
souljah1h schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:16:
[...]

Wat valt daar allemaal uit de lucht?
Het IQ van de boeren welke neerslaat.

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
lex schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:16:
Boeren die worden opgepakt bij rellen komen bovenaan de lijst om onteigend te worden, is deze onzin snel over… gaat veel te ver dit
En dan graag 50% van de vergoeding inhouden. Wat een tuig. Helemaal klaar mee....
BlazeMuis schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:17:
[...]

Het IQ van de boeren welke neerslaat.
Blijft er nog wel wat over dan?

[ Voor 23% gewijzigd door RegularJohn op 28-06-2022 23:22 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:13:
[...]

Ik snap niet waarom er niet al een noodverordening was bij het huis/dorp van de minister na de vorige keer?

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 28-06-2022 23:24 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-10 20:40
RegularJohn schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:20:
[...]

En dan graag 50% van de vergoeding inhouden. Wat een tuig. Helemaal klaar mee....

[...]

Blijft er nog wel wat over dan?
Al die boeren hebben toch geen IQ meer, gaat echt helemaal nergens meer over.

De politie in Nederland moet eens wat meer lef tonen, keihard aanpakken. Eventueel gericht schieten aangezien het flinke bedreigingen zijn als een politie auto weg gedrukt wordt.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Dat de politie dit toelaat en niet op z’n minst een waarschuwingsschot lost is onbegrijpelijk. Ze breken door een afzetting met als doel om een volksvertegenwoordiger te terroriseren, en wat doet de politie: die laten het gebeuren.

Benieuwd wat het excuus van de watjes in blauw is als dat huis wordt vernield of de minister/haar familie wordt mishandeld. :r

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:13:
[...]

Dat is te gemakkelijk. Als je wilt betogen dat de lobby verantwoordelijk is voor pro-boer beleid en niet de politiek, dan kun je niet een grote politieke partij als onderdeel van de lobby opvoeren als die pro-boers beleid uitstippelt. Dat is een soort slechte cirkelredenering.
Ik weet niet waar je me van wil betichten of waar je een punt mee denkt te hebben. Maar volgens mij zeggen we goeddeels hetzelfde.

Waar leg jij de scheidslijn tussen lobby en politiek in deze? Bijvoorbeeld bij boer Floor die actief FDF lid is, en even wat boompjes om zaagt. Maar per ongeluk ook SGP lid is.

Of iemand die vanuit de landbouwsector de stap maakt naar de kamer of kabinet? Ineens geen lobby meer denk je? Dat vind ik dan weer te gemakkelijk.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

RobinHood schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:13:
[...]

Politie lijkt het langzaam zat te worden inmiddels, er is eerder vanavond al iemand getaserd, en defensie helpt nu mee met trekkers te verzamelen.

Edit:
De bescherming van de politici gaat ook weer lekker zo te zien :X Dit gaat inderdaad in rap tempo fout aflopen ben ik bang. Politie is compleet machteloos.
Een noodverordening is weinig waard als je ‘m niet durft te handhaven.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16
Wanneer die gewoon vlees bij de lokale slager, kaas bij de lokale kaasboer, groente en aardappels bij de lokale groenteboer en brood bij de lokale bakker was blijven kopen dan was de lokale produktie van die levensmiddelen veel beter op peil gebleven en hadden zelfs kleinere boeren gewoon een afzetmarkt gehad. Maar doordat we kiloknallers gehakt, boontjes uit Ghana en goedkoop brood uit de broodfabriek zijn gaan eten kon de boer niet meer uit.
Hoe we het ook wenden ook keren, lokale produktie is als je alles meerekent (transport, tussenhandel e.d.) het goedkoopst en levert de producent (de boer) het meeste op.
En dan eten we maar wat minder vlees, eieren en zuivelprodukten. En wat vaker seizoensgroente i.p.v. gasgestookte tomaten in de winter. Daar zijn hele generaties (heel gezond) groot mee geworden.
Gewoon terug naar een produktie- en consumptiepatroon wat geen schade toebrengt aan de kwetsbare natuur is uiteindelijk hetgeen het meeste oplevert.
Maar de consument kijkt uiteindelijk toch naar de eigen portemonnee. Bewust eten is ook gewoon duurder en als ik zie wat het ons kost weet ik zeker dat niet iedereen dat kan betalen.

Je hebt uiteindelijk toch een overheid nodig om de randvoorwaarden zodanig te bepalen dat ze stimuleren om milieu vriendelijker te produceren en te consumeren.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:57
Het begint nu wel steeds erger te worden. De sympathie (die er aan mijn kant was) is ondertussen wel verdwenen. Waarom inderdaad niet hier en daar een waarschuwingsschot?
Net zoals met de avondklok rellen vraag ik me af of Nederland niet veel sneller zwaar kan ingrijpen. Ons leger zou misschien nog wel eens kunnen komen "kijken", zou dat in dit soort gevallen niet al wat afschrikken? Daarnaast sta je met je politieauto ook niet erg veilig tegenover die trekkers. Bepaalde legervoertuigen zijn daar waarschijnlijk meer geschikt voor.

https://twitter.com/tonfvandijk/status/1541887242318249987
In het NOS liveblog is ook te zien hoe ze de ruiten van de politiebusjes proberen in te slaan met enorme mokers... Hier gaan ze hun doel vast mee bereiken |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Headshot_NL op 28-06-2022 23:42 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• anandus
  • Niet online
Die boeren doen wel hard hun best om het laatste greintje goodwill bij de gewone Nederlander kwijt te raken, zeg.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

anandus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:38:
Die boeren doen wel hard hun best om het laatste greintje goodwill bij de gewone Nederlander kwijt te raken, zeg.
Toch zijn er nog een hoop mensen die het prima vinden. Gewoon, omdat er iemand “opstaat tegen Rutte en zijn regering”. Dat is natuurlijk een slechte reden, maar voor een hoop mensen toch goed genoeg.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://www.nu.nl/binnenl...minister-van-der-wal.html
Boeren zijn dinsdagavond bij het huis van minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) door een afzetting van de politie gebroken. Dat bevestigt een woordvoerder van de minister.

Ze duwden een politieauto opzij zodat tractoren de straat in konden rijden. Van der Wal is niet thuis, vertelt de woordvoerder. Het is de tweede dag op rij dat boeren bij het woonhuis van de minister verschijnen vanwege de stikstofplannen van het kabinet.

Bij de actie zijn "duidelijk grenzen overschreden", stelt de politie op Twitter. "Een politieauto is vernield en er is een giertank geleegd. De situatie was dreigend en onacceptabel, ook richting hulpverleners."
Wat een mafkezen. :N

It’s the economy, stupid!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29
tweakduke schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:39:
[modbreak]Goed laten we het hier wel fatsoenlijk houden en minder op elkaar inhakken.

Boeren zijn niet allemaal terroristen, dus we stoppen met die term daarvoor te gebruiken. Verder gaan we hier niet er maar op los ranten over wat dan ook wat deze situatie veroorzaakt.

We missen helemaal de echte discussie, als bijvoorbeeld:

Waarom zijn de maatregelen nodig?
Hoe gaat de uitvoering vorm krijgen?

Discussieer hierover fatsoenlijk, onderbouw je punten goed en stop met elkaar vliegen af te vangen op de dagelijkste actualiteit.[/]
Mogen we nu, na de gebeurtenissen bij de woning van de minister het beestje wel weer bij de naam noemen? Hier past geen andere term dan terroristen voor.

• anandus
  • Niet online
dr.lowtune schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:41:
[...]

Toch zijn er nog een hoop mensen die het prima vinden. Gewoon, omdat er iemand “opstaat tegen Rutte en zijn regering”. Dat is natuurlijk een slechte reden, maar voor een hoop mensen toch goed genoeg.
Ik ben anders niemand tegengekomen die achter de acties van de boeren staat. Sommigen hebben wel sympathie, maar ook zij vinden de acties niet okee. Dit is allemaal slechte PR.

Misschien moeten de boeren eerst nadenken over publieksvriendelijke acties voor ze Nederlandertje gaan pesten.
Glazen melk uitdelen in de winkelstraten ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 28-06-2022 23:47 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

En ook:

https://nos.nl/liveblog/2...huis-minister-van-der-wal
Boeren vallen politiebusjes bij Stroe aan
Bij de A1 ter hoogte van Stroe hebben relschoppers politiebusjes aangevallen, is te zien op beeld van een lokaal persbureau. Aanwezigen hadden stalen pijpen en grote houten hamers bij zich, waarmee ze insloegen op de busjes.

Eerder prikten boeren in de buurt al banden van politievoertuigen lek.

It’s the economy, stupid!

• klaaas
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:26:
[...]

Ik weet niet waar je me van wil betichten of waar je een punt mee denkt te hebben. Maar volgens mij zeggen we goeddeels hetzelfde.

Waar leg jij de scheidslijn tussen lobby en politiek in deze? Bijvoorbeeld bij boer Floor die actief FDF lid is, en even wat boompjes om zaagt. Maar per ongeluk ook SGP lid is.

Of iemand die vanuit de landbouwsector de stap maakt naar de kamer of kabinet? Ineens geen lobby meer denk je? Dat vind ik dan weer te gemakkelijk.
Ik wil je allereerst nergens van betichten. Het gaat me om het narratief dat je naar mijn idee neerzet en dat is een narratief dat hier veel voorbij komt: de politiek is wel van goede wil, maar buigt onder druk van de lobby. Als iemand hier stelt dat de politiek mede schuldig is, dan volgen er direct reacties dat het allemaal de schuld van de boer(enlobby) is. Dat zie ik ook in je oorspronkelijke quote:
Punt is hier dat, in het geval van PAS, de pleister niet is blijven zitten onder druk van de lobby, maar door het beleid van een staatssecretaris. En ja, dat vind ik een wezenlijk verschil. Een lobby is per definitie niet democratisch gekozen en onze volksvertegenwoordigers wel. Daar ligt een duidelijke grens. Als iemand vanuit een lobby het schopt tot minister of staatssecretaris, dan betekent dat dat zijn of haar gedachtengoed in ieder geval de ruimte krijgt binnen de betreffende partij en dat de benoeming van de betreffende persoon en het uitgestippelde beleid onderdeel is van ons democratische systeem. Daaruit volgt ook een eigen verantwoordelijkheid voor de politiek. Vd Wal wees daar vorige week ook nog op.

Ik kan me behoorlijk storen aan het zwart-wit denken dat in dit topic telkens de kop opsteekt. Het is of allemaal de schuld van de boeren, of de boeren zijn slachtoffer. Onzin. Zowel de boeren en hun lobby, maar ook de politiek is in deze verantwoordelijk voor de ontstane situatie.

Als ik je bericht ten onrechte heb aangegrepen om dit kenbaar te maken dan: mea culpa. Ik las het er echter wel in en gezien de reacties op de modbreak wilde ik het toch maar gezegd hebben.

Hij wil.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:57
anandus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:45:
[...]

Ik ben anders niemand tegengekomen die achter de acties van de boeren staat. Sommigen hebben wel sympathie, maar ook zij vinden de acties niet okee. Dit is allemaal slechte PR.

Misschien moeten de boeren eerst nadenken over publieksvriendelijke acties voor ze Nederlandertje gaan pesten.
Glazen melk uitdelen in de winkelstraten ofzo.
Dat ligt er denk aan in welke kringen je begeeft. In mijn werk en privé sfeer vind iedereen de huidige acties van de boeren dom en te achterlijk voor woorden, want stikstof etc., maar in de sportschool lopen er genoeg rond die het allemaal prima vinden want:
- boeren zorgen voor eten
- klimaatverandering is allemaal onzin
- als jij boer was zou je ook gaan rellen, je moet ook zelf kunnen eten

Het is dezelfde groep mensen die vind dat:
- Corona fake news is
- putin een baas is
- trump/wilders/Thierry ook een baas zijn
- we onszelf naaien met deze stikstof regels, onze economie slopen, etc
- great reset
- who wordt de baas

En ja dit is gewoon een en dezelfde groep mensen waarvan ik alle bovenstaande zo kan afvinken. Zitten ook wat slimmere lui bij met academische achtergrond dus hoe die opeens zo achterlijk hebben kunnen worden is me een raadsel.

• Trichoglossus
  • Laatst online: 17:56
BlazeMuis schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:24:
[...]

Al die boeren hebben toch geen IQ meer, gaat echt helemaal nergens meer over.

De politie in Nederland moet eens wat meer lef tonen, keihard aanpakken. Eventueel gericht schieten aangezien het flinke bedreigingen zijn als een politie auto weg gedrukt wordt.
Dat doen ze immers ook bij andere ongeregeldheden/hooligans/voetbalwedstrijden natuurlijk.
Hoeveel politieauto's sneuvelen er dan? Maar er wordt nooit een hooligan neergeschoten, en amper gearresteerd. Dat krijg je met jaren slap beleid en pappen en nathouden.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

LZ86 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:43:
[...]

Mogen we nu, na de gebeurtenissen bij de woning van de minister het beestje wel weer bij de naam noemen? Hier past geen andere term dan terroristen voor.
Het valt in dezelfde categorie als "wappies", het zal soortgelijk effecten en resultaten hebben.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

klaaas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:48:
[...].

Ik kan me behoorlijk storen aan het zwart-wit denken dat in dit topic telkens de kop opsteekt. Het is of allemaal de schuld van de boeren, of de boeren zijn slachtoffer. Onzin. Zowel de boeren en hun lobby, maar ook de politiek is in deze verantwoordelijk voor de ontstane situatie.
Toch denk ik dat je ook in dit topic veel mensen kan vinden die een groot deel van de schuld ook bij het handelen van de regering/vorige regeringen leggen. Sterker nog, het is wel algemeen bekend dat onze overheid en regering op bepaalde vlakken hard falen.

Maar door een afzetting breken om het gezin van een minister te terroriseren dat gaat alle perken te buiten. Ben je door die afzetting heen, dan verdien je het gewoon om hard aangepakt te worden en dat moet je als boer ook niet gaan janken als de politie besluit om wel een keer te schieten. Ik zie het zo ver nog wel komen want in deze discussie is er geen middenweg meer.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:19
lex schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:16:
Leuk vanuit de onderbuik, maar dat is niet hoe onze maatschappij is ingericht. De kostwinnaar een tijdje vastzetten vanuit geldend recht is vast wel een passende wet voor te vinden. Maar hoe schandalig het gedrag ook is, straffen hiervan horen compleet los te staan van eventuele stikstof/milieu gerelateerde maatregelen.

Anders zou je de relschoppers nog gelijk geven in hun houding ook.

• anandus
  • Niet online
Ik mis ook solidariteit onder de boeren onderling.
Als ik kijk naar de kaart, dan zie ik flink wat gebieden waar de stikstof maar 12% omlaag moet.
Misschien kunnen de boeren een plan maken dat er daar ingedikt wordt (inkrimping veestapel van een paar procent bovenop de 12%) zodat de boeren die de facto weg moeten zich daartussen kunnen vestigen (ook met een ingekrompen veestapel uiteraard). Als acht boerderijen tien procent extra inkrimpen past daar een Natura2000 boer bij. Kan iedereen gewoon verder met z'n bedrijf.

Ik noem maar wat, natuurlijk, maar wil even zeggen dat ik nog heel weinig ideeën of oplossingen heb gehoord van de boeren zelf.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-11 10:34
Het is heel makkelijk om nu generaliserend te zijn maar we moeten niet onderschatten hoe groot de groepsdruk is binnen deze community en de echo kamers zijn gigantisch. Voor veel mensen (boeren) die ergens al over twijfelden qua beleid (en laten we eerlijk zijn, dat is niet zo bijzonder of ongewoon) zal het zeer moeilijk zijn om niet meegenomen te worden in deze “oorlog”.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16

RvV

anandus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:57:
Ik mis ook solidariteit onder de boeren onderling.
Als ik kijk naar de kaart, dan zie ik flink wat gebieden waar de stikstof maar 12% omlaag moet.
Misschien kunnen de boeren een plan maken dat er daar ingedikt wordt (inkrimping veestapel van een paar procent bovenop de 12%) zodat de boeren die de facto weg moeten zich daartussen kunnen vestigen (ook met een ingekrompen veestapel uiteraard). Als acht boerderijen tien procent extra inkrimpen past daar een Natura2000 boer bij. Kan iedereen gewoon verder met z'n bedrijf.

Ik noem maar wat, natuurlijk, maar wil even zeggen dat ik nog heel weinig ideeën of oplossingen heb gehoord van de boeren zelf.
Ik heb ook wel een beetje het idee dat er aardig wat oud zeer zit. Ze zullen ook wel denken: Als je nu plannen maakt, dan ga je over 5 of 10 jaar opnieuw op je muil omdat er weer nieuwe of strengere regels zijn verzonnen. Ze zijn er gewoon klaar mee.

Dusss...
Zou het heel lastig zijn om als boer in het buitenland te beginnen? Dan zou je (met al die kennis die je nu over NL hebt) toch staan te springen om uitgekocht te worden en lekker te verhuizen naar het buitenland waar je een dubbel zo grote farm kan bouwen en er geen hond kijkt naar de uitstoot?

Y'24

• klaaas
dr.lowtune schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:55:
[...]

Toch denk ik dat je ook in dit topic veel mensen kan vinden die een groot deel van de schuld ook bij het handelen van de regering/vorige regeringen leggen. Sterker nog, het is wel algemeen bekend dat onze overheid en regering op bepaalde vlakken hard falen.

Maar door een afzetting breken om het gezin van een minister te terroriseren dat gaat alle perken te buiten. Ben je door die afzetting heen, dan verdien je het gewoon om hard aangepakt te worden en dat moet je als boer ook niet gaan janken als de politie besluit om wel een keer te schieten. Ik zie het zo ver nog wel komen want in deze discussie is er geen middenweg meer.
En wat mij betreft kunnen beide ook weer waar zijn. Het ene maakt het andere niet minder waar.

Dat deze boeren(jongens) bar weinig zelfreflectie lijken te hebben, de politiek alle schuld geven en vervolgens ontzettend over de schreef gaan, wil niet zeggen dat we dan maar in bijtjesdagretoriek moeten vervallen. Daar schieten we in het grotere geheel niks mee op.

Hij wil.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:19
D-e-n schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:36:
[...]

Maar de consument kijkt uiteindelijk toch naar de eigen portemonnee. Bewust eten is ook gewoon duurder en als ik zie wat het ons kost weet ik zeker dat niet iedereen dat kan betalen.

Je hebt uiteindelijk toch een overheid nodig om de randvoorwaarden zodanig te bepalen dat ze stimuleren om milieu vriendelijker te produceren en te consumeren.
om eerlijk te zijn vind ik eten in Nederland goedkoop in vergelijking met het buitenland. Zeker als het om groente en zuivel gaat. Vlees wat lastiger in te schatten. Daar is Duitsland volgens mij wel goedkoper in.

Ook als in het vergelijk met de verhalen van vroeger heeft men het in Nederland is men met de hoeveelheid vlees voor een prikkie ongezond verwend. Zo weinig als men relatief gezien tegenwoordig kwijt is aan eten kon men vroeger enkel dan dromen. De kwaliteit moeten we het wellicht niet over hebben.

Maar men eet dus goedkoop, omdat het zo goedkoop kan en omdat men daarmee consumptie van andere zaken kan bekostigen.

En hoe kan je hier wat aan doen? Koop zelf graag bij landwinkels en lokale kaasboertjes, maar wat als je op supermarkten bent aangewezen? Er zit altijd iemand tussen die de boeren uitknijpt voor eigen gewin heb ik het idee. En de slager is wellicht duurder, maar waar komt zijn vlees vandaan? Is het wel beter, of toch vooral imago en marketing?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:29

Punkrocker

Mostly harmless

Laten we niet vergeten dat die zelfde VVD en CDA die zich voor het karretje van de boerenlobby hebbenaten spannen ook de partijen zijn die flink bezuinigd hebben op de politie.

De politie is nu lang niet altijd bij machte om die terroristen tegen te houden of aan te houden.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Hans1990
  • Niet online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar sentiment cijfers over. Ik lees op veel nieuwssites dat veel mensen sympathie kunnen opbrengen voor de boeren, maar eigenlijk nergens onderbouwing. En als ik de snelweg protesten en ronduit crimineel/terroristisch gedrag van de afgelopen week zie, dan brengt dat mijn bloed wel aan het koken. Ik kan daar toch niet de enige in zijn? Of hollen mensen nu heel hard achter de populisten aan die van de tegenpartij zijn?
Ik denk dat dit te kort door de bocht is. Ik ben het met je eens dat we ons als consument flexibeler kunnen opstellen in wat/waar we kopen. Maar moet je uiteindelijk mensen de schuld geven dat een supermarkt goedkoper is? Gebruik je de pricewatch ook om bij de duurste winkel een TV te kopen? Of heb je een TV van Europees ontwerp/fabricage?

Voor zover ik de kwestie op inhoud kan volgen, is het grootste probleem van stikstof mbt de veestapel. Dat gaat enkele boeren hun job kosten omdat ze op een ongunstige plek liggen, of moeten afschalen naar een niveau wat niet meer rendabel is. Immers die schaalvergroting is al jaren gaande, al vanaf de jaren 50. 'Kleine boeren' bestaan tegenwoordig zo goed als niet meer. Bedrijfsopvolgers zijn soms ook moeilijk te vinden. Dat veel boerderijen nu dus woonboerderijen zijn geworden, is kennelijk niet zo'n groot uitgemeten probleem..

Tegenwoordig is de precisielandbouw zo opgekomen dat je voor een paar hectare land alle benodigde materieel niet allemaal meer kan aanschaffen. Die apparatuur maakt onze landbouw sector o.a. zo efficient, maar betekent ook dat je zonder achter de feiten aan loopt en eigenlijk niet meer mee kan. Dit klinkt als heel vervelend nieuws, maar m.i. is dat ook harde realiteit van elke industrie. Elke fabrikant zal bij een gevestigde industrie ook continu op zoek zijn naar kostenbesparing. Of je stopt er mee omdat je opgegeven moment verlies maakt om producten voor marktconcurrende prijzen aan te bieden.

We hebben nu eenmaal veel concurrentie op voedsel aanbod. Anders hadden we niet zulke lage prijzen, kiloknallers, elke week 50%-korting aanbiedingen bij de supers, enzovoort. We gooien ook ongelofelijk veel eten weg, omdat er een vlekje op een appel zit of omdat het niet verkocht raakt. Ik denk dat een overheid daar wel meer tegen had kunnen optreden. En niet vanuit het oogpunt dat het hip is om vega(n) te zijn voor minder CO2, maar ook dat we meer beschermend moeten zijn voor lokale productie. Maar dan zal het waarschijnlijk nog steeds niet onvermijdelijk zijn dat er enkele bedrijven op de fles gaan. Een lokale afzetmarkt is niet oneindig. De rest exporteren is leuk, maar we zijn dan eigenlijk op en top hypocriet bezig.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Misschien al gepost, maar mooi draadje op Twitter:
Waarom twitter ik zo veel over #boerenopstand en #trekkertuig - omdat ik er wakker van lig. Omdat ik me zorgen maak over mijn boerenfamilie, die ik graag een zinnige en gezonde toekomst gun, zonder teveel zorgen en met de achting die ze verdienen. In een gezond Nederland. Draad.
Ik ben boerenzoon en ik ben vegetariër. Ik kom uit Friesland en woon in Amsterdam. Ik werkte op de boerderij in mijn jeugd en ken de dossiers tamelijk goed. Wat stikstof betreft: dit weten we al 20 jaar, en eigenlijk al 50, en het is brutaal genegeerd.
Met name door de politiek - we hebben nota bene een heel ministerie voor deze sector - maar ook door de miljardenindustrie die de agrarische sector in Nederland is. De lobbyisten grossieren in smoke and mirrors, spiegels en kralen. Terwijl de kern van begin af aan helder was.
Er zijn teveel dieren in deze kleine delta; we importeren ons suf aan voer voor hen en exporteren ons kapot aan agrarische producten, en we blijven hier zitten met de shit. Vrij letterlijk eigenlijk. Toen ik jong was en op de boerderij werkte, wisten we dit al.
Het was de periode waarin er net werd gestopt met het uitstrooien van bakken met kunstmest (geproduceerd met Gronings aardgas), zoveel dat er op de velden monocultureel blauw gras had gestaan. Gier moest geïnjecteerd, in plaats van door de lucht gespoten.
Er kwamen schotten op de kunstmeststrooiers, waardoor je de sloten kon ontzien. Het resultaat was er in een paar jaar: de sloten werden schoner, er kwam weer klaver voor op het land en de stank werd stukken minder.
Maar toen begon het pas. Om ons heen stopte de ene na de andere boer, wat de overblijvers de mogelijkheid gaf tot expansie. De oogwaterend hoge rentes uit de jaren '80 waren voorbij, grond werd een investering die banken graag financieren en verdere mechanisatie verving arbeid.
Op de landbouwshows en op proefboerderijen werden melkrobots getoond die ook dieren konden melken die geen vierkante uiers hadden, en die betaalbaar werden. Dit scheelde de melkveehouder veel tijd, die hij kon steken in het verder uitbreiden van zijn/ haar bedrijf.
Loonwerkers namen klussen als inkuilen over, met nieuwe, gigantische machines, met motorvermogens die ik als jochie nooit voor mogelijk had gehouden. Kunstmest werd er steeds efficiënter gestrooid, met GPS-gestuurde trekkers.
De melkprijs daalde ondertussen. Elke cent winst door efficiëntie in de melkveehouderij, werd meteen geïncasseerd door de zuivelindustrie. Klap op de vuurpijl was de afschaffing van Het Quotum - een boek op zichzelf waard. Weer melkprijsdaling, op te lossen met schaalvergroting.
Het hele systeem deed hier aan mee, van HBO-landbouwopleidingen en ministerie, tot vakorganisaties en zuivelindustrie. Tegen deze tijd was ik er uit gestapt, en bekeek het langzaam maar zeker ook met de ogen van de buitenstaander.
In mijn familie ging intussen de volgende generatie aan de slag. Ik stond dan weliswaar niet meer tussen de koeien en de trekkers, het was dichtbij genoeg om een beetje te weten wat er gebeurt. En dat is het rare...
In oktober 2019 gebeurde er eigenlijk voor het eerst iets, met de eerste boerenprotesten, toen op het Malieveld in Den Haag. Ook al werd er al jaaaaaaaren over mestoverschotten en PAS geschreven. Het RIVM zei het bijv in 2004 nog eens: er moeten minder boeren komen in Nederland.
Verbazingwekkende stilte, jarenlang. Rapport na rapport werd gepresenteerd, met steeds dezelfde conclusie: dit kan zo niet, we hebben geen taak de halve wereld te voeden, we hebben geen natuur die zoveel stikstof aan kan, we hebben een enorm probleem. Stilte.
Oh ja, sommige boeren gingen extensiever werken. Biologisch zelfs. Maar een 'omslag' is er nooit gekomen, en in mijn ogen heeft dat er toe geleid dat een deel van de boeren, of het #trekkertuig in ieder geval, er heilig in gelooft dat ze legitiem bezig zijn.
Terwijl de wissel die op de natuur en de leefomgeving in Nederland wordt getrokken, en feitelijk op die van de wereld, immens is, en ook bekend. Ik vind het onbegrijpelijk dat je dat niet ziet, als boer, als iemand die er midden in staat. Bekijk nou je eigen bedrijf eens.
Vergelijk dat met hoe het zestig jaar geleden was. Denk hier eens over na. Hoe dan? Hoe zie je dit voor je? Wat voor perspectief heeft dat? Wanneer had je dan verwacht dat je aan de rand van de afgrond zou staan? Heb je het dan werkelijk nooit gezien..?
De Nederlandse melkveehouder werkt zichzelf, en ons land, kapot, voor de zuivelindustrie en de export. Ze produceren bulkproducten en derhalve zal de marge ALTIJD nihil blijven. En als lemmingen lopen ze achter de lobby aan, die nota bene kinderen naar voren schuift.
(Wat ook schandalig is: wat laad je op de schouders van een negenjarige, hoe indoctrineer je iemand met misschien heel andere kwaliteiten of ambities met een soort onnozele boerenstoerheid, en zadel je 'm (m/v) op met een onmogelijke opvolgersopdracht... denk daar eens over na.)
Onderwijl beschadigen ze het imago van de boeren, en dat raakt me. Het is me een raadsel waarom de ellendelingen uit die groep (@FarmersDefence) zo hun gang hebben kunnen gaan. Het is echt schandalig. Het wiki-lemma 'tunnelvisie' heeft een nieuw hoofdstuk gekregen.
Tot slot de herinnering aan dat de inkrimping van deze zwaar gesubsidieerde sector gesponsord wordt met 32 miljard euro belastinggeld. Kan je leuke dingen mee doen, zoals het herstellen van dat land waar je zo van houdt, terug naar hoe het er uit zag voordat het blauw werd.
Bron: https://twitter.com/bojellema/status/1541716291257499654

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 09:23
Hans1990 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:15:
...

We hebben nu eenmaal veel concurrentie op voedsel aanbod. Anders hadden we niet zulke lage prijzen, kiloknallers, elke week 50%-korting aanbiedingen bij de supers, enzovoort. We gooien ook ongelofelijk veel eten weg, omdat er een vlekje op een appel zit of omdat het niet verkocht raakt. Ik denk dat een overheid daar wel meer tegen had kunnen optreden. En niet vanuit het oogpunt dat het hip is om vega(n) te zijn voor minder CO2, maar ook dat we meer beschermend moeten zijn voor lokale productie. Maar dan zal het waarschijnlijk nog steeds niet onvermijdelijk zijn dat er enkele bedrijven op de fles gaan. Een lokale afzetmarkt is niet oneindig. De rest exporteren is leuk, maar we zijn dan eigenlijk op en top hypocriet bezig.
Er worden echt geen appels weggegooid met een vlekje er op, dat ze niet in de winkel liggen wil niet zeggen dat er niks mee gedaan wordt.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RvV schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:02:
[...]

Ik heb ook wel een beetje het idee dat er aardig wat oud zeer zit. Ze zullen ook wel denken: Als je nu plannen maakt, dan ga je over 5 of 10 jaar opnieuw op je muil omdat er weer nieuwe of strengere regels zijn verzonnen. Ze zijn er gewoon klaar mee.
Er zijn geen plannen, wel een doelstelling. En ja, die doelstelling kan veranderen gezien de klimaatproblemen die we gaan krijgen.
Dusss...
Zou het heel lastig zijn om als boer in het buitenland te beginnen? Dan zou je (met al die kennis die je nu over NL hebt) toch staan te springen om uitgekocht te worden en lekker te verhuizen naar het buitenland waar je een dubbel zo grote farm kan bouwen en er geen hond kijkt naar de uitstoot?
Men kijkt daar ook naar de uitstoot, maar daar is landbouw minder geconcentreerd zoals in Nederland.
De reden waarom men niet vertrekt is omdat mensen vaak verbonden zijn aan hun land. Ook de boer heeft hier vrienden en familie. Verhuizen naar het buitenland kan, maar dan moet je opnieuw contacten opbouwen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

GrooV schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:21:
[...]

Er worden echt geen appels weggegooid met een vlekje er op, dat ze niet in de winkel liggen wil niet zeggen dat er niks mee gedaan wordt.
En dat kan ik bevestigen. Ik heb ooit software geschreven die dat deed met bananen op een boot van Brazilië naar Nederland gaan. Echter de onrijpe bananen worden rijp en de rijpe bananen worden ovenrijp, maar ze zijn wel al verkocht aan verschillende partijen. Ook de bruine bananen die je niet in de supermarkt vindt worden gewoon gebruikt, maar dan in Milkshakes of poeder.

Het verbaasde me overigens wel hoeveel moeite het kost om het concept te begrijpen.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zullen we proberen dit draadje een beetje te de-escaleren? Terroristen, leger, waarschuwingsschoten... Gaat allemaal echt te ver maar mijn mening. Ik heb groot respect voor de "eerst praten, dan verder zien" houding van de Nederlandse politie, ook in gevallen als deze.

Ja, de straat van de minister is een hotspot, maar je kan daar niet zomaar voertuigen van de marechaussee neerplempen, die zijn namelijk al nodig bij afritten van snelwegen. En escalatie beantwoorden met escalatie schiet niet op, zeker niet op een dag als vandaag. Opsporen en berechten kan ook op een later moment, dus zorg in ieder geval dat alles zo veel mogelijk wordt vastgelegd. Liever over drie dagen op de stoep bij relschoppers dan vandaag een dikke escalatie met gewonden of (erger)

Disclaimer: uiteraard moet wel direct worden ingegrepen in situaties waar de veiligheid ernstig in het geding is of op dat moment zaken gesloopt worden.
Disclaimer 2: ik hoop van harte dat dat rellende tuig de komende weken wordt opgespoord en gestraft. Oh en dat schade wordt verhaald. We moeten niet buigen voor intimidatie en chantage en de maatschappij hoeft niet te betalen voor wat deze figuren slopen veroorzaken.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bundin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:30:
Ik heb groot respect voor de "eerst praten, dan verder zien" houding van de Nederlandse politie, ook in gevallen als deze.
Het gaat onder andere over vernieling (art. 350 Sr) en het opzettelijk blokkeren van openbare wegen (art. 162 Sr). Op het laatste staat een maximale gevangenisstraf van 9-15 jaar en is voorlopige hechtenis mogelijk.

Waarom moet de politie "eerst praten, dan verder zien" terwijl graffiti-spuiters of de blokkeerfriezen een straf krijgen opgelegd?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bundin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:30:
Zullen we proberen dit draadje een beetje te de-escaleren? Terroristen, leger, waarschuwingsschoten... Gaat allemaal echt te ver maar mijn mening. Ik heb groot respect voor de "eerst praten, dan verder zien" houding van de Nederlandse politie, ook in gevallen als deze.

Ja, de straat van de minister is een hotspot, maar je kan daar niet zomaar voertuigen van de marechaussee neerplempen, die zijn namelijk al nodig bij afritten van snelwegen. En escalatie beantwoorden met escalatie schiet niet op, zeker niet op een dag als vandaag. Opsporen en berechten kan ook op een later moment, dus zorg in ieder geval dat alles zo veel mogelijk wordt vastgelegd. Liever over drie dagen op de stoep bij relschoppers dan vandaag een dikke escalatie met gewonden of (erger)

Disclaimer: uiteraard moet wel direct worden ingegrepen in situaties waar de veiligheid ernstig in het geding is of op dat moment zaken gesloopt worden.
Disclaimer 2: ik hoop van harte dat dat rellende tuig de komende weken wordt opgespoord en gestraft. Oh en dat schade wordt verhaald. We moeten niet buigen voor intimidatie en chantage en de maatschappij hoeft niet te betalen voor wat deze figuren slopen veroorzaken.
Klinkt leuk, tot dat er te ver wordt gegaan. Als de politie ergens gaat staan en niemand mag er langs, dan moeten er gevolgen zijn voor er wel langs gaan. Bijvoorbeeld met een waarschuwingsschot. Doe je dat niet dan stelt een plek waar je niet mag komen en waar politie staat niets meer voor. Een gevangenis, een vliegveld, het huis van de koning, enz.

• Hans1990
  • Niet online
[...]

Ik zie ze in de winkels genoeg liggen. En ik moet eerlijk zeggen, ik pik altijd de mooiste er uit. De appels die beurs zijn koop ik niet.
Als ze voor winkelverkoop inderdaad richting de appelstroop/moes fabriek gaan, dan zal het wel goed gebruikt worden. Maar de consumenten klasse zijn vaak de hoogste/kieskeurigste klassen, want daar moet het er 'perfect' uit zien.

Ditzelfde werkt met bloembollen zo. Die groeit er niet minder om als de bruine vellen van de witte bol zijn losgelaten. Maar als ze in een zakje "Klasse 1 Japan" zitten, dan moet het absoluut perfect uit zien.
De rest van de bloembollen worden wel weer als plantgoed gebruikt.

Van @CyBeRSPiN :
De Nederlandse melkveehouder werkt zichzelf, en ons land, kapot, voor de zuivelindustrie en de export. Ze produceren bulkproducten en derhalve zal de marge ALTIJD nihil blijven. En als lemmingen lopen ze achter de lobby aan, die nota bene kinderen naar voren schuift.
Ik heb enkele jaren bij een agrarisch bedrijf gewerkt die met name landbouw bedrijven voorzag, maar ook enkele vee bedrijven. Zo'n 8 a 10 jaar terug was er veel gedoe over melkprijzen. Die zouden te laag zijn, kunnen niet uit, subsidie van EU, enz.
Er werd bij dat bedrijf een beetje lacherig op gereageerd. Ondertussen zit een akkerbouwer bij een enorm droog jaar voor miljoenen euro's aan planten voor zich verpieteren. Bij beregenen mag niet altijd. Of als er weer zo'n rottige plantenziekte opduikt waarbij de oude gewasbeschermingsmiddelen niet meer mogen worden gebruikt omwille milieu, en beter direct het geheel kan omploegen. Maar ondertussen heeft die boer dat geld wel nodig om de lening bij de bank af te betalen voor al die nieuwe (precisie) landbouw apparatuur.
Het sentiment binnen het bedrijf was aardig cynisch, omdat zo'n slecht jaar voor een akkerbouwer echt funest kan zijn en compleet buiten eigen regie ligt. Ondertussen waren er wel genoeg vee boeren te vinden die met GPS apparatuur en al gras aan het maaien waren. Leuke gadget, maar of je daar echt meer gewas/ha mee verbouwd betwijfel ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 29-06-2022 00:53 ]

• Bundin
  • Niet online
Real schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:42:
[...]

Het gaat onder andere over vernieling (art. 350 Sr) en het opzettelijk blokkeren van openbare wegen (art. 162 Sr). Op het laatste staat een maximale gevangenisstraf van 9-15 jaar en is voorlopige hechtenis mogelijk.

Waarom moet de politie "eerst praten, dan verder zien" terwijl graffiti-spuiters of de blokkeerfriezen een straf krijgen opgelegd?
Ik zeg niet "eerst praten, dan niksdoen" in mijn post, toch? Het gaat me om terughoudendheid bij de inzet van geweld, als reactie op posts die vragen om schieten en inzet van het leger (ik ga ervan uit dat de landmacht bedoeld wordt, de marechaussee was er al).
PilatuS schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:43:
[...]

Klinkt leuk, tot dat er te ver wordt gegaan. Als de politie ergens gaat staan en niemand mag er langs, dan moeten er gevolgen zijn voor er wel langs gaan. Bijvoorbeeld met een waarschuwingsschot. Doe je dat niet dan stelt een plek waar je niet mag komen en waar politie staat niets meer voor. Een gevangenis, een vliegveld, het huis van de koning, enz.
En dan, waarschuwingsschot gelost, maar men rijdt de trekker niet aan de kant? Gericht schieten terwijl er geen direct gevaar is? En zoniet, waarom dan wel dat waarschuwingsschot? Als je een wapen trekt, moet je bereid zijn het te gebruiken. Lijkt me niet aan de orde bij een geblokkeerde snelweg.

En daarnaast: als er geëscaleerd moet worden, dan graag met voldoende mensen en materiaal ter plaatse. Niet voorhanden? Dan dus niet, tenzij er acute dreiging is. Er zijn grenzen aan wat we van agenten in 't blauw kunnen verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 29-06-2022 00:58 ]

• PilatuS
  • Niet online
Bundin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:56:
[...]
En dan, waarschuwingsschot gelost, maar men rijdt de trekker niet aan de kant? Gericht schieten terwijl er geen direct gevaar is? En zoniet, waarom dan wel dat waarschuwingsschot? Als je een wapen trekt, moet je bereid zijn het te gebruiken. Lijkt me niet aan de orde bij een geblokkeerde snelweg.

En daarnaast: als er geëscaleerd moet worden, dan graag met voldoende mensen en materiaal ter plaatse. Niet voorhanden? Dan dus niet, tenzij er acute dreiging is. Er zijn grenzen aan wat we van agenten in 't blauw kunnen verwachten.
Die blokkade is er om een acute dreiging te voorkomen. Tot hier en niet verder tussen boze mensen en een plek waar mensen wonen waar ze boos op zijn. Wie zegt dat een boze boer niet met een trekker een muur ramt waar iemand achter zit ? De blokkade is er om juist ruimte te hebben, daarna kan je weinig meer doen om een acute dreiging te voorkomen. Los van dat moeten er grenzen zijn en die waren heel duidelijk. Dan toch over die grens gaat moet gevolgen hebben.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:16

RvV

[...]

Hier mag ik wel iets over zeggen aangezien ik ben opgegroeid op een appel en peren bedrijf. :)
Ik bedoel er verder niets mee, puur ter info en een beetje off-topic.

Normaal gesproken heb je:
Klasse 1-perfect (dit is wat de consument wilt)
Klasse 2-lichte beschadigingen, vlekjes of afwijkingen in de maat (ook voor directe consumptie of gerechten)
Klasse 3-voor de industrie, zeg maar appelmoes ivm grotere afwijkingen.

Met klasse 1 moet je het geld verdienen. Klasse 2 brengt vaak al minder op dan de kostprijs, maar als je het al aan het sorteren bent, dan kun je het net zo goed verkopen tegen die lage prijs ipv weg gooien.
De klasse 3 bracht eind jaren 90 zo'n 10 cent op kilo op (ongeveer 6 appels). Dat zal vandaag de dag misschien 10-20 cent zijn in euro's.
Als je met wat pech een perceel hebt met zonnebrand, hagelschade of ander gedoe, dan is het goedkoper om het er allemaal af te laten vallen dan het personeel te betalen om te plukken en te sorteren.

Y'24

• unclero
  • Laatst online: 22:59

unclero

MB EQA ftw \o/

renegrunn schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:35:
Dan heb ik een andere definite van een plan.

Hoeveel en vooral ook welke boerderijen zullen moeten sluiten?
Onrendabele bedrijven, bij voorkeur die in de buurt van een Natura2000 gebied liggen of waar investeerders hun oog op laten vallen.

(investeerders zijn niet alleen woningbouwers of industrieterreinuitbaters, maar ook bijvoorbeeld agri-techbedrijven)
Wie of wat bepaald de uitkoop vergoeding?
De schuldeisers. Denk aan banken en kredietverstrekkers.
Voor wanneer moet dit gebeuren?
2030. Het liefst eerder, want als we nu geen gecontroleerde halvering hebben, komt er misschien een ongecontroleerde halvering (subprime, toxic assets etc.) en dan zijn we nóg verder van huis.
Wat gebeurt er met het vrijgekomen land?
Verkocht aan investeerders, schuldeisers, terreinbeheerders (TBO's) of gemeentes. Wie het eerst claimt (bij bijv een schuldeiser) en het meeste bied, eerst.
Wat gebeurt er met de gebouwen, machines etc?
Gestript, via BVA-auctions in een vrachtwagen naar Oost-Europa of Afrika, en gesloopt. Behalve de woning, die als "woonboerderij" of "landelijk vrijstaande woning" of "polenhotel" verkocht kan worden.
Zomaar een paar onderwerpen wat ik in een plan zou verwachten….
Zomaar even een schot voor de boeg, maar gezien de fikse financiële belangen, zou het me niets verbazen.
klaaas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:48:
Punt is hier dat, in het geval van PAS, de pleister niet is blijven zitten onder druk van de lobby, maar door het beleid van een staatssecretaris. En ja, dat vind ik een wezenlijk verschil. Een lobby is per definitie niet democratisch gekozen en onze volksvertegenwoordigers wel. Daar ligt een duidelijke grens. Als iemand vanuit een lobby het schopt tot minister of staatssecretaris, dan betekent dat dat zijn of haar gedachtengoed in ieder geval de ruimte krijgt binnen de betreffende partij en dat de benoeming van de betreffende persoon en het uitgestippelde beleid onderdeel is van ons democratische systeem. Daaruit volgt ook een eigen verantwoordelijkheid voor de politiek. Vd Wal wees daar vorige week ook nog op.
Nu doet u verschillende aannames:
  • Dat degene die elders ook op de loonlijst staat, verkozen door een partij is omwille gedachtegoed. (dan denk ik niet alleen aan consultants maar ook aan 'slapende leden' die opeens naar voren geschoven worden)
  • Dat lobby duidelijke structuur kent met notulen van vergaderingen die openbaar zijn.
  • Dat externe consultants op ministeries louter voor het ministerie werken.
Dat zijn zaken die in het NL politiek topic eerder al breed uitgemeten zijn, maar voor LNV wil ik daar nog aan toevoegen dat dat een ministerie is dat van oudsher nooit bedoeld is om visie te ontwikkelen en bijbehorend beleid te maken. Van oudsher was het de vertegenwoordiger van de grootgrondbezitters (de herenboeren en de landheren). Hierdoor is het ook een heel compact ministerie.
Die landheren en herenboeren hadden nog een langetermijnsvisie, en rekenden over meerdere generaties heen. Die tijd is voorbij. Nu zijn deze vervangen voor grote bedrijven en bedrijfslobby's (niet alleen LTO, maar ABDUP en hun agent VNO-NCW lopen ook de drempel plat), en die hebben aandeelhouders die een veel minder verre blik hebben. Die willen nú dingen geregeld krijgen (zie: drama pulsvisserij).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Bundin
  • Niet online
PilatuS schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 01:03:
[...]

Die blokkade is er om een acute dreiging te voorkomen. Tot hier en niet verder tussen boze mensen en een plek waar mensen wonen waar ze boos op zijn. Wie zegt dat een boze boer niet met een trekker een muur ramt waar iemand achter zit ?
Zullen we het bij wat meer reële situaties houden ipv extreme voorbeelden verzinnen?
De blokkade is er om juist ruimte te hebben, daarna kan je weinig meer doen om een acute dreiging te voorkomen. Los van dat moeten er grenzen zijn en die waren heel duidelijk. Dan toch over die grens gaat moet gevolgen hebben.
Tuurlijk moet dat gevolgen hebben, maar proportionaliteit is gelukkig een ding. Dat gevolg kan ook iets anders zijn dan "koste wat het kost stoppen met het dienstwapen in de hand" als er tot dan toe alleen blikschade is. Daarnaast moeten de aanwezige agenten ook aan hun eigen veiligheid denken.

Nogmaals: die figuren moeten gestraft worden, maar schieten en leger lijken met niet de juiste route bij de gebeurtenissen van vandaag.

• PilatuS
  • Niet online
Bundin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 01:31:
[...]
Zullen we het bij wat meer reële situaties houden ipv extreme voorbeelden verzinnen?
Hou toch op man. Die blokkade is er om boze groepen mensen te scheiden van de mensen op wie ze het gemunt hebben. Als deze situatie niet mogelijk zou zijn dan heb je die blokkade ook niet nodig. De boeren hebben laten zien dat dingen in de fik steken en voertuigen van de politie aanvallen geen enkel probleem is. En dan wil jij zeggen dat het niet mogelijk is dat iemand het huis ramt van wie de hele groep vind dat zij de oorzaak van de problemen zijn ? Niets extreems aan dit voorbeeld. Hooguit dat er net toevallig iemand achter de muur zit die wordt geramt, maar meer ook niet. De boeren hebben laten zien dat ze heel erg ver gaan en daarom moet je ze niet langs een blokkade laten komen. Als je voorbij een politie blokkade gaat met geweld dan moet je worden gestopt. Zeker groepen boze mensen zijn tot alles in staat als ze boos zijn en daarom is de blokkade de plek waar je niet verder kan gaan zonder grote gevolgen.
Pagina: 1 ... 75 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden