De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 62 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

https://nos.nl/regio/frie...ien-ben-je-geen-boer-meer

Nou, we zullen eens zien morgen wat het Friese politie-apparaat doet met wat trekkertuig.

Mijn verwachting: Helemaal niks, de politie hier is bizar slecht [zie ook de blokkeerfriezen, en andere trekkertuig-demonstraties rond Heerenveen], dus dat wordt gewoon complete chaos op de weg.

Ja, demonstreren moet kunnen, maar dit is geen demonstreren meer. Ja, een staking legt ook makkelijk een deel, of gewoon het hele land, plat, maar daar zit nog een algemeen nut achter. Dit is gewoon dwarsliggen en het probleem niet kunnen/willen begrijpen. "De A7 is ook gegroeid" 8)7

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
RobinHood schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:57:
https://nos.nl/regio/frie...ien-ben-je-geen-boer-meer

Nou, we zullen eens zien morgen wat het Friese politie-apparaat doet met wat trekkertuig.

Mijn verwachting: Helemaal niks, de politie hier is bizar slecht [zie ook de blokkeerfriezen, en andere trekkertuig-demonstraties rond Heerenveen], dus dat wordt gewoon complete chaos op de weg.

Ja, demonstreren moet kunnen, maar dit is geen demonstreren meer. Ja, een staking legt ook makkelijk een deel, of gewoon het hele land, plat, maar daar zit nog een algemeen nut achter. Dit is gewoon dwarsliggen en het probleem niet kunnen/willen begrijpen. "De A7 is ook gegroeid" 8)7
Die boeren moeten even hard aangepakt worden als XR en XR moet even hard aangepakt worden als de boeren. Demonstreren is prima, maar dingen blokkeren is gewoon de boel saboteren.

Mensen van XR worden opgepakt, dus moeten de boeren ook opgepakt worden. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:59
polthemol schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:23:
[...]

is het daar neit afhankelijk van hoeveel kunstmest ze gebruiken? Stikstof gaat dacht ik ook mee het water in, vandaar dat veel sloten uitblinken in ongecontroleerde algengroei (beetje de brandnetel van het water). Ik weet alleen niet of bemesting van land dit probleem ook veroorzaakt.

*bemesting voor planten, niet door vee wat uitloopt daar natuurlijk :)
Het gaat bij de stikstofproblematiek (vooral) om emissie van stikstofverbindingen (NH3 en NOx) naar de lucht. Voor zover ik weet treedt bij bemesting met kunstmest geen emissie van stikstofverbindingen naar de lucht op. Wel bij bemesting met stalmest/drijfmest. De emissie die daarbij vrijkomt is in verhouding tot stalemissies erg laag.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:14:
[...]

Die boeren moeten even hard aangepakt worden als XR en XR moet even hard aangepakt worden als de boeren. Demonstreren is prima, maar dingen blokkeren is gewoon de boel saboteren.

Mensen van XR worden opgepakt, dus moeten de boeren ook opgepakt worden. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Daar gaan we, er zouden 3000 trekkers zijn aangemeld en dat is alleen nog maar uit het oosten. We gaan toch niet echt een herhaling van eerdere protesten zien?

Rijkswaterstaat waarschuwt voor megamanifestatie: Woensdag zeer zware ochtend- en avondspits door boerenprotest
We worden als landbouwsector weggevaagd en iedereen is er volgens mij wel klaar mee”
Niet alleen de boeren hoor :/

Ga iemand anders ermee lastigvallen of laat je trekker thuis i.p.v dit soort terreur.

Ik vraag me af wat ze hier nu mee willen bereiken. Alsof we dan maar niets gaan doen tegen deze problematiek?

[ Voor 18% gewijzigd door RodeStabilo op 21-06-2022 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

RodeStabilo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:17:
[...]

Daar gaan we, er zouden 3000 trekkers zijn aangemeld en dat is alleen nog maar uit het oosten. We gaan toch niet echt een herhaling van eerdere protesten zien?

Rijkswaterstaat waarschuwt voor megamanifestatie: Woensdag zeer zware ochtend- en avondspits door boerenprotest

[...]

Niet alleen de boeren hoor :/

Ga iemand anders ermee lastigvallen of laat je trekker thuis i.p.v dit soort terreur.

Ik vraag me af wat ze hier nu mee willen bereiken. Alsof we dan maar niets gaan doen tegen deze problematiek?
Durf er wel een kratje op te zetten dat de boeren vrolijk alles doen wat verboden is, en dat de politie niet optreed "om de goede sfeer te behouden" of whatever. Toen wat boeren vorige week een spoorlijn bezetten, deden ze ook niks.

En ja, waarschijnlijk is dat inderdaad hun doel. Frustreren en hopen dat men niks doet. In Friesland ging men een paar jaar geleden al overstag omdat de boeren liepen te kutten, dus dat gaan ze nu gewoon landelijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:00:
[...]

Durf er wel een kratje op te zetten dat de boeren vrolijk alles doen wat verboden is, en dat de politie niet optreed "om de goede sfeer te behouden" of whatever. Toen wat boeren vorige week een spoorlijn bezetten, deden ze ook niks.

En ja, waarschijnlijk is dat inderdaad hun doel. Frustreren en hopen dat men niks doet. In Friesland ging men een paar jaar geleden al overstag omdat de boeren liepen te kutten, dus dat gaan ze nu gewoon landelijk proberen.
De politie gaat handhaven hebben ze gezegd waar nodig, en de FDF heeft opgeroepen niet met de tractor de snelweg op te gaan, geen geweld te gebruiken. Voor wat het waard is als je zo'n voorman hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10 17:46
Ach we leggen in NL de boeren al jaren geen strobreed in de wegn, dus nu zullen ze van de politie ook wel weer alles mogen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18

YellowCube

Wait...what?

ik ga morgen met mijn auto door een weiland rijden. Kijken wat ze daar van vinden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
YellowCube schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:34:
ik ga morgen met mijn auto door een weiland rijden. Kijken wat ze daar van vinden.
Ik denk dat ze je met de tractor uit de blubber komen helpen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De politie lijkt er wel bovenop te zitten:
De ene boer gaat met de bus, de ander klimt op z'n trekker. Maar allemaal rijden ze morgen vanuit West-Brabant naar Stroe op de Veluwe, morgen het middelpunt van een groot boerenprotest tegen de stikstofplannen van de regering. De politie Zeeland-West-Brabant maakt zich zorgen en heeft ME en undercoveragenten paraat staan om bij ongeregeldheden in te kunnen grijpen.

[...]

De politie houdt echter rekening met alle scenario's, zo bleek dinsdagmiddag tijdens een inderhaast georganiseerde mini-persconferentie van de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant. Naast wijkagenten zijn ook de ME en undercoveragenten opgetrommeld om de boerenprotesten in de gaten te houden en wordt wellicht een droneteam ingezet.
Bron, en meer info: Politie heeft ME en undercoveragenten paraat staan voor boerenprotesten, Zeeuwse boeren gaan ‘gewoon over de A58'

Wellicht ook het leger paraat houden om de tractor-rotzooi van de snelweg te vegen met bulldozers oid?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

YellowCube schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:34:
Bwah, op een gemiddeld koeien-weiland kun je niet zoveel verpesten denk ik.

Door maisveld rijden wordt men minder blij van, maar ik denk dat de gemiddelde maisboer niet morgen in Barneveld staat.
wildhagen schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:57:

[...]

Bron, en meer info: Politie heeft ME en undercoveragenten paraat staan voor boerenprotesten, Zeeuwse boeren gaan ‘gewoon over de A58'

Wellicht ook het leger paraat houden om de tractor-rotzooi van de snelweg te vegen met bulldozers oid?
Eerst zien, dan geloven. In 2018 en 2019 zijn er ook grote woorden gebruikt, maar achteraf stelde het ook weinig voor.

Zelfs het inrammen van het provinciehuis van Groningen was geen reden om direct in te grijpen. Waanzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-10 10:38

drooger

Falen is ook een kunst.

Wanneer je een boer bent is blijkbaar flink opgeschoven in de tijd:
"Als de plannen doorzetten zoals ze nu bekend zijn, dan betekent dat in dit gebied 70 procent reduceren."

"Ik heb honderd koeien, dus dat zijn zeventig koeien." Volgens van der Leeuw is dat geen doen: "Met dertig koeien ben je geen boer meer."
Vroeger was je daarmee een grote rundveehouder:
Een doorsnee rundveehouder had in 2016 bijna 160 runderen, in 1950 nog maar 13. Waren er in 2000 nog 44 bedrijven met 250 of meer koeien, in 2016 was dat gegroeid naar 511 bedrijven.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
drooger schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:38:

[...]

[...]
Mja, met 30 koeien je dure melkrobot aan het werk houden is niet echt efficiënt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
drooger schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:38:

[...]

[...]
Ik kan het nog mooier brengen. Ik kom oorspronkelijk uit Heerde. Dat heeft een volkslied. Dat gaat over het boerenleven. Het volkslied spreekt over, de boer met z'n varkens en z'n koe. Koe enkelvoud. Dat lied is uit begin 20e eeuw ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Adlermann schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Ik kan het nog mooier brengen. Ik kom oorspronkelijk uit Heerde. Dat heeft een volkslied. Dat gaat over het boerenleven. Het volkslied spreekt over, de boer met z'n varkens en z'n koe. Koe enkelvoud. Dat lied is uit begin 20e eeuw ofzo.
Maar misschien had ie wel 8000 varkens in de megastal en één koe op het erf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-10 00:06
Interessant stuk in de krant, niet biologische boer moet weg ivm aanleg natuurgebieden. Verhuisde naar een door de provincie geregelde locatie aan de rand van een nu Natura 2000 gebied. Besluiten biologisch te worden voor zowel akker als varkens. Alles wat vervuilend is in de omgeving is groter geworden behalve de boer. De boer moet nu krimpen want stikstof en Natura 2000. Zoon wil het overnemen maar heeft nu geen perspectief.

https://www.ed.nl/kempen/...lkaar-niet-meer~afd01394/

Volgens mij is dit probleem niet op te lossen door maar te wijzen naar 1 groep, dit polariseert en zorgt niet voor oplossingen. Sterker nog er zijn gebieden waar als alle boeren weggaan de stikstof nog steeds niet daalt. Kom met een breed pakket waar boeren ook zeker onderdeel van zijn maar eerst wijzen naar de boeren en dan de rest lijkt mij veel te makkelijk.

En misschien moeten we ook iets aan Natura 2000 gebieden doen, toen deze aangemeld werden werd er getoetst of de beheermaatregelen haalbaar en betaalbaar waren. Hadden deze gebieden wel Natura 2000 kunnen worden na het afschaffen van de PAS? Is subsidie niet de drijfveer geweest om zo veel nieuwe gebieden Natura 2000 te maken ? Hoe kan een gebied Natura 2000 zijn als het tegen een stadscentrum aan ligt en gebruikt wordt als water overloopgebied? Wikipedia: Het Bossche Broek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:12
GrooV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:33:
Interessant stuk in de krant, niet biologische boer moet weg ivm aanleg natuurgebieden. Verhuisde naar een door de provincie geregelde locatie aan de rand van een nu Natura 2000 gebied. Besluiten biologisch te worden voor zowel akker als varkens. Alles wat vervuilend is in de omgeving is groter geworden behalve de boer. De boer moet nu krimpen want stikstof en Natura 2000. Zoon wil het overnemen maar heeft nu geen perspectief.

https://www.ed.nl/kempen/...lkaar-niet-meer~afd01394/

Volgens mij is dit probleem niet op te lossen door maar te wijzen naar 1 groep, dit polariseert en zorgt niet voor oplossingen. Sterker nog er zijn gebieden waar als alle boeren weggaan de stikstof nog steeds niet daalt. Kom met een breed pakket waar boeren ook zeker onderdeel van zijn maar eerst wijzen naar de boeren en dan de rest lijkt mij veel te makkelijk.

En misschien moeten we ook iets aan Natura 2000 gebieden doen, toen deze aangemeld werden werd er getoetst of de beheermaatregelen haalbaar en betaalbaar waren. Hadden deze gebieden wel Natura 2000 kunnen worden na het afschaffen van de PAS? Is subsidie niet de drijfveer geweest om zo veel nieuwe gebieden Natura 2000 te maken ? Hoe kan een gebied Natura 2000 zijn als het tegen een stadscentrum aan ligt en gebruikt wordt als water overloopgebied? Wikipedia: Het Bossche Broek
Bekende drogredenen komen weer tevoorschijn.

Natuurlijk zal er ergens wel 1 boer te vinden zijn voor wie het onterecht is.
Maar over het totaal is het gewoon deze groep die verreweg het meeste uitstoot voor de minste bijdrage aan de economie.
En een groep die ook al jaren succesvol lobby heeft om regels.tegen te houden en aan alle kanten fraudeert.

Dat continu klagen dat er ook naar anderen gekeken moet worden maar tegelijkertijd politici en boeren die willen stoppen bedreigen is wat polariseert, niet de broodnodige regels vanuit de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-10 00:06
Philip Ross schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Bekende drogredenen komen weer tevoorschijn.

Natuurlijk zal er ergens wel 1 boer te vinden zijn voor wie het onterecht is.
Maar over het totaal is het gewoon deze groep die verreweg het meeste uitstoot voor de minste bijdrage aan de economie.
En een groep die ook al jaren succesvol lobby heeft om regels.tegen te houden en aan alle kanten fraudeert.

Dat continu klagen dat er ook naar anderen gekeken moet worden maar tegelijkertijd politici en boeren die willen stoppen bedreigen is wat polariseert, niet de broodnodige regels vanuit de politiek.
Jij polariseert ook lekker verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:03

Amphiebietje

In de blubber

wildhagen schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:57:

[...]

Wel, de marechaussee heeft vandaag met pantserwagens op rupsbanden een rondje Zuid-Holland gereden, maar dat schijnt enkel een oefening te zijn geweest:

https://www.omroepwest.nl...rtuigen-rijden-door-regio

Alhoewel ze voor zover ik kan zien wel zo ongeveer langs alle plekken zijn geweest waar de vorige keer ook tractoren langs kwamen. Zal wel toeval zijn. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

GrooV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:48:
[...]
Jij polariseert ook lekker verder :)
Altijd maar weer die arme varkensboer zo pal naast een natuurgebied die slachtoffer is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

*knip* in plaats van een boze rant te posten die alle kanten op gaat, probeer onderbouwd je argumenten te maken. Op deze manier is er geen discussie mogelijk

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 22-06-2022 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10 16:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Deruxian Er zijn er hier al meer die betogen dat er best iets bij de consument neergelegd mag worden. Je vergeet alleen dat het meeste vlees in de Nederlandse supermarkt al uit het buitenland komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
AH haalt zijn kip uit Frankrijk... alsof er hier niet genoeg kippen vetgemest worden. Maargoed, misschien worden ze hier wel vetgemest, geslacht in Frankrijk en dan ingevroren weer naar AH gereden...

Wat betreft de huilverhalen van sommige boeren: het is maatwerk. Het wil niet zeggen dat die bioboer die aan natuurbehoud doet ook 70% moet krimpen, of die boer met 100 koeien door moet met 30, eerst is de intensieve veeteelt aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Misschien moet die uitstootbeperkingen wel op gemeenteniveau worden aangepakt, en niet landelijk zoals het nu lijkt. Een boer uit Friesland heeft bijvoorbeeld geen invloed op de uitstoot in Gelderland, maar wel rond zijn eigen terrein.
Laat gemeentes met hun lokale boeren en andere "vervuilers" om de tafel zitten om te bepalen hoe ze de uitstoot gezamenlijk kunnen beperken. Pas als er plannen en afspraken zijn gemaakt kan je verder.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Onbekend schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:13:
Misschien moet die uitstootbeperkingen wel op gemeenteniveau worden aangepakt, en niet landelijk zoals het nu lijkt. Een boer uit Friesland heeft bijvoorbeeld geen invloed op de uitstoot in Gelderland, maar wel rond zijn eigen terrein.
Laat gemeentes met hun lokale boeren en andere "vervuilers" om de tafel zitten om te bepalen hoe ze de uitstoot gezamenlijk kunnen beperken. Pas als er plannen en afspraken zijn gemaakt kan je verder.
Probleem is dat we te lang hebben gepolderd op deze manier (overleggen, bepalen, plannen...) en nu dus in onze eigen (stikstof) shit zitten.

IMHO is van bovenaf een regeling opleggen het beste nu: we zien dat als je het aan de industrie zelf overlaat (en dit geld niet alleen voor boeren hoor, kijk maar naar bijv Tata Steel) dat er dan niks of veel te weinig gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Basekid schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:21:
[...]

Probleem is dat we te lang hebben gepolderd op deze manier (overleggen, bepalen, plannen...) en nu dus in onze eigen (stikstof) shit zitten.

IMHO is van bovenaf een regeling opleggen het beste nu: we zien dat als je het aan de industrie zelf overlaat (en dit geld niet alleen voor boeren hoor, kijk maar naar bijv Tata Steel) dat er dan niks of veel te weinig gebeurd.
Op landelijk niveau wordt ook flink gepolderd, en we zijn nauwelijks iets opgeschoten. Maar omdat het probleem niet overal even groot is en lokaal ook verschillende oorzaken heeft, lijkt mij een lokale oplossing daarom het beste. Je kunt moeilijk de boeren rond Schiphol exact de zelfde beperkingen opleggen als in Zeeland, en dan zeggen dat het niet goed heeft geholpen en dat er meer beperkingen moeten komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Landelijke plannen betekent niet voor alle boeren hetzelfde. Locatie is gewoon onderdeel van de plannen. Waarom de gemeente daar dan weer over mee zou moeten praten heb ik geen idee van. Men wil het wel naar provincie niveau brengen maar dat schiet ook niet op.
Want wat doe je als een provincie (of gemeente) weigert? Zoals die ene provincie waar door dreigementen van boeren de coalitie is gevallen om met nieuwe samenstelling te doen wat de boeren wilden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft de acties in Friesland, kreeg net een oproep doorgestuurd om mee te gaan doen. Contactpersoon om je op te geven is een boer die iig 2 melkrobots heeft, dus zal geen kleintje zijn...

Ze gaan morgen dus gewoon van 10:00 tot 13:00 met tractoren de A7 op tussen Heerenveen en Drachten en weer terug. Wordt wel opgeroepen om niet te blokkeren maar om de boel langzaam te laten rijden. Zal gangetje van 20km/h zijn dus... Politie heeft al aangegeven dat ze alleen gaan handhaven bij gevaar of als de burgemeester dat van ze vraagt. Ofwel: zolang ze er niet een puinhoop van maken gaan die tractoren gewoon de A7 op zonder consequenties.

Ergens wel raar... boeren mogen dit gewoon en komen ermee weg, een stel idioten die file veroorzaken om een bus met demonstranten te vertragen eindigen met een strafblad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

_JGC_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:12:
Wat betreft de acties in Friesland, kreeg net een oproep doorgestuurd om mee te gaan doen. Contactpersoon om je op te geven is een boer die iig 2 melkrobots heeft, dus zal geen kleintje zijn...

Ze gaan morgen dus gewoon van 10:00 tot 13:00 met tractoren de A7 op tussen Heerenveen en Drachten en weer terug. Wordt wel opgeroepen om niet te blokkeren maar om de boel langzaam te laten rijden. Zal gangetje van 20km/h zijn dus... Politie heeft al aangegeven dat ze alleen gaan handhaven bij gevaar of als de burgemeester dat van ze vraagt. Ofwel: zolang ze er niet een puinhoop van maken gaan die tractoren gewoon de A7 op zonder consequenties.

Ergens wel raar... boeren mogen dit gewoon en komen ermee weg, een stel idioten die file veroorzaken om een bus met demonstranten te vertragen eindigen met een strafblad.
Overigens zijn die blokkeerfriezen er ook prima mee weggekomen. Klimaatactivisten, of mensen die meededen aan de woningmars, mochten gezellig mee met het feestbusje.

Meten met een meervoud aan maten kan de Nederlandse politie als geen ander.

Het is ook mooi hoe ze alle verantwoordelijkheid direct over de schutting hebben gekieperd "Ja, we grijpen in als de burgemeester het wil", De A7 loopt door iets van 3 of 4 gemeentes, en alleen in Heerenveen redelijk in bewoond gebied. Geen enkele burgemeester gaat daar zijn handen aan branden, zeker omdat je ook vergif kan innemen dat de avond erop wat boeren bij jou bij de voordeur staan.

Dus ja, ik ga morgen wel via Leeuwarden naar Groningen ofzo. In tegenstelling tot de boeren werk ik wel gewoon :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@RobinHood Ze verzamelen om 9 uur bij A-Ware, dus als jij voor 9 uur op de A7 zit heb je er geen last van.

Ergens wel blij dat ze niet om 7 uur de hele zooi lam leggen maar een tijdstip kiezen waarop de meesten al op hun werk zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Het kabinet heeft de bal bij de provincies gelegd, maar wel de kaders gegeven van hoeveel er waar moet worden gereduceerd.
Hoe bijv. provincie Gelderland de reductie wil realiseren rondom de Veluwe mag ze zelf bedenken en volgend jaar gaan presenteren.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_JGC_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 01:11:

Ergens wel blij dat ze niet om 7 uur de hele zooi lam leggen maar een tijdstip kiezen waarop de meesten al op hun werk zitten.
Ze leggen het om 7 uur ook al plat hoor...
In het hele land zijn boeren met trekkers de snelweg opgegaan, ondanks de oproep om niet via snelwegen te rijden. De boeren zijn onderweg naar het Gelderse Stroe of Den Haag om te protesteren tegen de stikstofmaatregelen.

Het leidde her en der al tot overlast. Rijkswaterstaat besloot de A12 richting Den Haag bij knooppunt Prins Clausplein af te sluiten. Een verslaggever van Omroep Zeeland zag hoe de politie tevergeefs boeren probeerde tegen te houden in de Westerscheldetunnel.

"Waar tractoren rijden, zien we wel hinder. Het verkeer stroopt zich dan op en rijdt er langzaam", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Mensen die op de weg tractoren tegenkomen wordt geadviseerd de snelheid aan te passen en afstand te houden.
Zie het liveblog van nu.nl: https://www.nu.nl/binnenl...nderweg-naar-protest.html

Of Omroep Brabant:
Vanuit verschillende plekken in Brabant zijn boeren onderweg naar Stroe voor het protest tegen het stikstofbeleid. Ondanks dat was opgeroepen om niet met tractoren over snelwegen te rijden, gebeurt dat op de A2 bij Den Bosch en de A50 bij Eindhoven toch. Weggebruikers moeten rekening houden met vertraging.

Daardoor hebben weggebruikers tussen Son en Breugel en Veghel meer dan drie kwartier vertraging. De voorste tractoren van de stoet die vanaf de A2 bij Eindhoven via de A50 richting het noorden trekt, reden aanvankelijk over de vluchtstrook bij Sint-Oedenrode. Nu worden alle rijbanen gebruikt, waardoor het overige verkeer rekening moet houden met verkeershinder. De politie, die de stoet in de gaten houdt, zegt dat de boeren 'zo lang het nodig is' over de A50 rijden'. De gemiddelde snelheid is zo'n 20 kilometer per uur.

Ook op de A2 rondom Den Bosch is het druk door tractoren die richting Stroe trekken. Vanaf Rosmalen komen weggebruikers in een file van zo'n 25 minuten. De ANWB meldt dat er daar ook voorwerpen op de weg liggen.

De ANWB waarschuwde dinsdag al voor forse hinder voor het verkeer. "Het advies is dan ook voortdurend de actuele verkeerssituatie te volgen of woensdag als reisdag te mijden."
Zie https://www.omroepbrabant...otest-flinke-vertragingen

[ Voor 37% gewijzigd door wildhagen op 22-06-2022 07:11 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

...en natuurlijk handhaaft de politie niet door wegen te blokkeren en die verkeersovertreders allemaal van een vette prent te voorzien. Nou ja, met het soort 'handhavers' van de wet dat we hier hebben, viel het te verwachten dat ze de ene dag iets zouden roepen dat de volgende dag alweer bullshit zou blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@wildhagen zuiden van het land ja... volgens VID is het op de A7 nog gewoon rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:01
Op de A17 richting de A16 net een hele colonne met trekkers op de snelweg.
Aan de ene kant snap ik het maar aan de andere kant moet je gewoon opdonderen van de snelweg. Lekker allemaal zonder kenteken dus bewust onherkenbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Ergens snap ik wel dat je als handhavers bijna machteloos staat als er honderden tractoren de snelweg op draaien. Eentje bekeur je nog wel maar honderden?

Maar ondanks de oproep van FDF om het niet te doen, doen die domme boeren het toch. Wat ik niet begrijp; als je op zoek bent naar begrip voor je zaak, waarom dan op deze manier mensen irriteren?
tlpeter schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:23:
Aan de ene kant snap ik het maar aan de andere kant moet je gewoon opdonderen van de snelweg. Lekker allemaal zonder kenteken dus bewust onherkenbaar.
Helaas is die kentekenplicht pas per 2025.

[ Voor 35% gewijzigd door RodeStabilo op 22-06-2022 07:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-10 20:36
tlpeter schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:23:
Het is toch altijd opmerkelijk hoe de ene groep de wet mag overtreden voor hun “demonstratie” en de andere niet. Bedoel als zo eco extremisten groepje op de snelweg was gaan liggen, dan zijn ze allemaal snel opgepakt. Maar kennelijk is de politie bang dat de vriendelijke boeren met hun tractoren over hen heen gaan rijden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:17:
...en natuurlijk handhaaft de politie niet door wegen te blokkeren en die verkeersovertreders allemaal van een vette prent te voorzien. Nou ja, met het soort 'handhavers' van de wet dat we hier hebben, viel het te verwachten dat ze de ene dag iets zouden roepen dat de volgende dag alweer bullshit zou blijken te zijn.
Als de verwachting was dat ze strikt zouden gaan handhaven dan zijn er nogal veel signalen uit het verleden gemist ;)

Leek meer op een poging tot het vooraf beheersen van het aantal tractoren op autowegen/snelwegen dan dat het daadwerkelijk resulteerde in enige acties. Veel valt ook samen met risicobeheersing en met een flink aantal veehouders op tractoren loop je toch meer risico dan bij een demonstratie waar men er enkel in de persoon staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:32:
Maar ondanks de oproep van FDF om het niet te doen, doen die domme boeren het toch. Wat ik niet begrijp; als je op zoek bent naar begrip voor je zaak, waarom dan op deze manier mensen irriteren?
De oproep van FDF om niet te doen lijkt ook voornamelijk voor de buhne, zoals wel vaker door organisatoren van demonstraties. Ook daar zie je vanuit de historie dat er wel vaker uitspraken gedaan worden waarna de organisatie van de demonstratie er weinig tot geen moeite voor doet om het effectief te voorkomen.
[...]

Helaas is die kentekenplicht pas per 2025.
Inderdaad, registratieplicht is er al maar het voeren van het kenteken inderdaad pas vanaf 2025, waarom daar zo'n groot gat tussen zit is wel bedenkelijk maar daar ken ik de ins en outs niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik hoor ze in de verte toeteren.

Heb toch maar een thuiswerkdag gekozen :)

/edit
Ik woon in een hoek van de A15/A50, ik hoor ze zowel van de A15 als van de A50 afkomen.

[ Voor 38% gewijzigd door Vorkie op 22-06-2022 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Hoe kun je een meute boze boeren tegenhouden? Alles wat je aan blokkade neerzet, hebben zij er met hun materieel er snel af. Ook een ME peloton is geen partij voor dat lompe volk.

Jammer dat het gros het niet door heeft dat ze voor de agra-lobby als useful idiots worden ingezet.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Napo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:34:
[...]

Als de verwachting was dat ze strikt zouden gaan handhaven dan zijn er nogal veel signalen uit het verleden gemist ;)

Leek meer op een poging tot het vooraf beheersen van het aantal tractoren op autowegen/snelwegen dan dat het daadwerkelijk resulteerde in enige acties. Veel valt ook samen met risicobeheersing en met een flink aantal veehouders op tractoren loop je toch meer risico dan bij een demonstratie waar men er enkel in de persoon staat.
"Vooraf beheersen" zonder handhaving is een wassen neus. Als Oekraine dezelfde methode met de Russen zou hebben gebruikt, zou het nu Russisch zijn.

Verder, als je die weg blokkeert met een flink aantal vrachtwagens, dan lijkt het mij dat de boeren toch echt zullen moeten stoppen. Mochten ze de barricade willen forceren, dan is dat gewoon poging tot doodslag met een voertuig, en boeren zijn geen speciaal soort burgers dat hen dan vrijwaart van vervolging.

En ik ben het helemaal eens met het "milieuactivisten"-argument. Daar heeft de politie geen probleem met in grote getalen aan te komen zetten om de demonstranten allemaal te arresteren. Klassenjustitie in NL? Blijkbaar wel.
Waarbij de "klassen" worden gedefinieerd op basis van hoe de regering er een slaatje uit kan slaan voor hun electoraat. :r

[ Voor 4% gewijzigd door Amphiebietje op 22-06-2022 07:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:32:
Wat ik niet begrijp; als je op zoek bent naar begrip voor je zaak, waarom dan op deze manier mensen irriteren?
Het gaat niet om begrip voor hun zaak, maar puur als intimidatie. Gewoon maffiapraktijken. "Luister naar ons, want anders leggen we je snelwegen lam".

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:20
anandus schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:00:
[...]
Het gaat niet om begrip voor hun zaak, maar puur als intimidatie. Gewoon maffiapraktijken. "Luister naar ons, want anders leggen we je snelwegen lam".
Mja, ik begrijp ze wel, er wordt met 2 maten gemeten en alleen maar naar hun gewezen.
Vanochtend vroeg was er wel eentje erg fanatiek met zijn lucht toeter, ik zat rechtop in bed.. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

FabianGTI schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:12:
[...]

Mja, ik begrijp ze wel, er wordt met 2 maten gemeten en alleen maar naar hun gewezen.
Vanochtend vroeg was er wel eentje erg fanatiek met zijn lucht toeter, ik zat rechtop in bed.. 8)7
Er wordt niet enkel naar hen gewezen, maar er wordt wel als eerste naar hen gewezen. En dat is niet gek als je kijkt naar hun uitstoot.
Boeren die uithalen naar grote industriële bedrijven als Tata Steel. Ze hebben dezelfde boodschap: de landbouw doet al genoeg om stikstof te reduceren, andere sectoren moeten ook een bijdrage leveren.

Het klopt dat de stikstofuitstoot van de agrarische sector sinds 1990 met twee derde is afgenomen. Maar de landbouw is nog altijd verantwoordelijk voor 41% van de stikstof die neerslaat in kwetsbare natuurgebieden. Te veel om de kwetsbare natuur de kans te geven zich te herstellen.

Van de andere sectoren is het verkeer goed voor 11%, industrie en bebouwde omgeving voor 8%. Ook zij moeten van het kabinet stikstof reduceren. Later dit jaar komen er landelijke reductiedoelen voor de industrie en mobiliteit. Afgelopen week lekte al uit dat Schiphol mede vanwege het stikstofprobleem met 10% moet krimpen.
Bron: https://fd.nl/politiek/14...es-ontrafeld-ivf2caOdaYNr

Het artikel is sowieso een aanrader om te lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 21:52
FabianGTI schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:12:
[...]

Tja, zo vreemd is dat niet dat er vooral naar de boeren gewezen wordt.
Ze zijn by far de grootste binnenlandse oorzaak en we zijn hier gekomen door hun intensieve gelobby en de steun van VVD/CDA. Nu zijn ze, in mijn ogen, terecht teruggefloten door de rechters. Ze hebben al zeker 30 jaar langer kunnen profiteren dankzij hun eigen gelobby...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
drooger schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:19:
[...]

Er wordt niet enkel naar hen gewezen, maar er wordt wel als eerste naar hen gewezen. En dat is niet gek als je kijkt naar hun uitstoot.
Terugkijkend was het ook beter geweest om een breed inzicht te geven van alle mogelijke aanpassingen die benodigd zijn om tot de doelstellingen te komen. Stapsgewijs industrie per industrie maatregelen aankondigen is bijzonder ineffectief zeker nu wel al zo lang met dit dossier bezig zijn zou men beter moeten weten.

Dat er effectief altijd ge-jij-bakt gaat worden is overigens ook een feit, vrijwel elke belangengroep van een industrie zal aangeven dat ze al veel gedaan hebben en dat andere industrieën meer zouden moeten doen.

En daar helpen sommige volksvertegenwoordigers ook niet bij aan mee met stellingen dat "ze enkel de grond willen afpakken om woningen te bouwen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 21:52
Tja, we merken dat in een dichtbevolkt land als Nederland alles door elkaar willen (natuur, wonen, werken, landbouw) niet echt een werkzame combi meer is, omdat alles ongewenste bijeffecten op elkaar heeft.

Wat dat betreft zou je bijna zeggen, veeg de noordelijke 3 provincies (groningen/friesland/drenthe) leeg wat wonen etc. betreft, daar kan dan landbouw en gaswinning zijn. Veeg Gelderland en Overijssel leeg voor natuur - wil ik uiteraard wel goede compensatie voor m'n huis en zo ;) ) en wonen en werken in de rest van 't land...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Uit liveblog nu.nl:
Er is een kleine groep boeren aan het protesteren in Den Haag, zegt een woordvoerder van de gemeente. "Die hebben blijkbaar een ontbijt georganiseerd". Die demonstratie was niet aangemeld, maar toch gaat de gemeente niet ingrijpen. "Alle demonstraties, ook niet-aangemelde, worden gefaciliteerd zo lang er binnen de regels wordt gedemonstreerd", aldus de woordvoerder. Dat is nu het geval.
Oh werkelijk? Vreemd dat dat niet zo was met de anti-coronaprotesten, en ook niet met acties van Extinction Rebellion...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Joris748 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:52:
Hoe kun je een meute boze boeren tegenhouden? Alles wat je aan blokkade neerzet, hebben zij er met hun materieel er snel af. Ook een ME peloton is geen partij voor dat lompe volk.

Jammer dat het gros het niet door heeft dat ze voor de agra-lobby als useful idiots worden ingezet.
Het is zeker wel mogelijk om ze te stoppen, je kan met vrachtwagens prima blokkades maken en met een peloton ME er bij kan je die boeren echt wel in hun hok krijgen. De wil is er alleen niet, naast de praktische overwegingen dat je dan ook nog x-aantal tractoren moet verwijderen na alle aanhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Laatst online: 19:28
Amphiebietje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:54:
Uit liveblog nu.nl:

[...]

Oh werkelijk? Vreemd dat dat niet zo was met de anti-coronaprotesten, en ook niet met acties van Extinction Rebellion...
De verontwaardiging over deze protesten begrijp ik. De vergelijkingen met andere wat minder. Volgens mij werden protesten van ER en rond Corona ook niet direct uiteen geslagen?

Er zijn hier in Den Haag zoveel protesten, zo lang dat geen problemen oplevert, gaan ze er echt niet zo snel iets aan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Brunniepoo op 22-06-2022 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Uit liveblog nu.nl:

[...]

Zoals ik het lees is het een vreedzaam en enigszins ludiek protest. Daar heb ik geen moeite mee. Met trekkerterreur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Uit liveblog nu.nl:

[...]

Geloof dat er 1500 demo's per jaar zijn in Den Haag. Overgrote meerderheid wordt niet ingegrepen. Wat is je punt precies?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32

Shabbaman

Got love?

Willekeurige link: https://nos.nl/l/2430081

Als je de weg blokkeert met een auto waar je je aanvast ketent wordt je losgeknipt en gearresteerd, maar een trekker "daar heeft de politie het materieel niet voor". De politie grijpt in "als de veiligheid in het geding is". Dat blijkt een betrekkelijk concept.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05
Wat ik mis is een weg naar een soort Deltaplan voor klimaatherstel. Een echt gevoel van nood en urgentie ontbreekt bij een groot deel van de samenleving. Iedere doelgroep kent wel een boer bij een natuurgebied die echt heel veel gedaan heeft aan het verminderen. Van de varkensboer tot de naar biologisch circulair overgestapte boer te dichtbij een natura 2000 gebied moet weg.

Het is te rigoureus , dus het electoraat, (ik generaliseer even) van de klimaatbewuste kiezer die lid is van de circulaire coöperatie die een paar boeren hebben opgezet tot de kiloknallende bbq king steunen dit niet.

Het is geen toekomstgericht beleid. In de jaren 90 moest alles volle bak over op schaalvergroting, onder aanvoering van de banken en branche organisaties, gesteund door de overheid. En nu trekken we aan de noodrem.

Waarbij iedereen en alles moet wijken. Ik geef het je te doen als je volgestopt bent met miljoenen schuld of net 10 jaar lekker draait met je circulaire boerderij en je moet weg, dat geeft enorm veel stress en druk.

Ik ben het niet eens met de retoriek en manier van actievoeren, zeker niet hoe veelal kleinere boeren met hoge schulden voor het karretje worden gespannen van een paar grote spelers met 0 schuld en wel vette marges.

Maar door de markt zoveel ruimte te geven heeft de politiek makkelijk electoraal succes behaald , zonder de verantwoording voor de samenleving te nemen en vooruit te denken en te werken aan het oplossen van mogelijke problemen. Gemiste kans op gemiste kans.

Het is tijd voor een grootscheepse verandering en de start is een gedegen plan, een deltaplan voor het klimaat. Samen in plaats van tegen elkaar, want uiteindelijk moeten we het toch met elkaar doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Wat zou het mooi zijn als.ze in de bouw eens denken wij staan stil vanwege de boeren laten we dat eens omdraaien en met wat cement wagens dat terrein waar die boeren straks allemaal staan afsluiten. Pas weer openen na middernacht zodat de rest van het land niet vast staat door terugkerende boeren vanavond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
CornermanNL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:05:
Samen in plaats van tegen elkaar, want uiteindelijk moeten we het toch met elkaar doen.
En dit gaat niet lukken zolang er een klein groepje terroristische boeren rondloopt die hun miljoenen winst niet willen opgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Laatst online: 19:28
CornermanNL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:05:
Wat ik mis is een weg naar een soort Deltaplan voor klimaatherstel. Een echt gevoel van nood en urgentie ontbreekt bij een groot deel van de samenleving. Iedere doelgroep kent wel een boer bij een natuurgebied die echt heel veel gedaan heeft aan het verminderen. Van de varkensboer tot de naar biologisch circulair overgestapte boer te dichtbij een natura 2000 gebied moet weg.

Het is te rigoureus , dus het electoraat, (ik generaliseer even) van de klimaatbewuste kiezer die lid is van de circulaire coöperatie die een paar boeren hebben opgezet tot de kiloknallende bbq king steunen dit niet.

[...]

Het is tijd voor een grootscheepse verandering en de start is een gedegen plan, een deltaplan voor het klimaat. Samen in plaats van tegen elkaar, want uiteindelijk moeten we het toch met elkaar doen.
Op zich helemaal mee eens hoor, maar zo'n plan begint dan logischerwijs met een gedeelde probleemschets. Ik vraag me af of je die in het steeds verder polariserende (politiek) klimaat nog wel kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:07:
Wat zou het mooi zijn als.ze in de bouw eens denken wij staan stil vanwege de boeren laten we dat eens omdraaien en met wat cement wagens dat terrein waar die boeren straks allemaal staan afsluiten. Pas weer openen na middernacht zodat de rest van het land niet vast staat door terugkerende boeren vanavond
Groot gedeelte van het bouw personeel steunt de boeren, dus dat kan je wel vergeten. ;)
Ik bespeur ook wat frustratie omdat je in de file hebt gestaan (voorgevoel), maar wat deed jij op de weg met je vervuilende auto, jij schavuit! :+ :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
FabianGTI schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Groot gedeelte van het bouw personeel steunt de boeren, dus dat kan je wel vergeten. ;)
Ik bespeur ook wat frustratie omdat je in de file hebt gestaan (voorgevoel), maar wat deed jij op de weg met je vervuilende auto, jij schavuit! :+ :P
En 15 km/h is niet vervuilend met zo'n traktor. Hebben die boeren geen gewone auto om te gaan protesteren. Wat voegt een traktor toe bij dat protest op een veld? Lekker vervuilend van Zeeland naar Gelderland met je traktor....

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

FabianGTI schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Tenzij hij een Tesla heeft, maar dan ben je in de ogen van sommigen in dit land weer een grootverdienende graaier, dus dat is ook weer niet goed. :+

Conclusie: je kan het gewoon niet goed doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10 13:16
Vrietje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:33:
[...]

Het is toch altijd opmerkelijk hoe de ene groep de wet mag overtreden voor hun “demonstratie” en de andere niet. Bedoel als zo eco extremisten groepje op de snelweg was gaan liggen, dan zijn ze allemaal snel opgepakt. Maar kennelijk is de politie bang dat de vriendelijke boeren met hun tractoren over hen heen gaan rijden ofzo.
De politie heeft natuurlijk wel boter op het hoofd, toen de vorige cao onderhandelingen vastgelopen waren ging de politie doel bewust hinder veroorzaken op autosnelwegen. Geen enkele agent is hiervoor aangehouden, laat staan vervolgd dus verschillende maten is niet vreemd in Nederland.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
dr.lowtune schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Tenzij hij een Tesla heeft, maar dan ben je in de ogen van sommigen in dit land weer een grootverdienende graaier, dus dat is ook weer niet goed. :+

Conclusie: je kan het gewoon niet goed doen
En die conclusie is het inderdaad ook elke keer, je doet het toch nooit goed in de ogen van een ander.

Enne, die Tesla, met die enorme pantoffels die eronder liggen wil je niet weten hoeveel fijnstof er van die banden af komt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
carpebios schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:20:
[...]

En 15 km/h is niet vervuilend met zo'n traktor. Hebben die boeren geen gewone auto om te gaan protesteren. Wat voegt een traktor toe bij dat protest op een veld? Lekker vervuilend van Zeeland naar Gelderland met je traktor....
Wat verbruikt een moderne trekker eigenlijk? Al zal het verbruik eerder gemeten worden in liter per uur ipv L/100km of kilometer/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Goede vraag. Ik lees op internet het volgende: theoretisch gezien heeft een STAGE IV tractor/machine of een EURO6 truck een maximale stikstof uitstoot van 4,26 gram NOx per liter diesel. Ik zie vooral veel zwarte rook uit die machines op tv komen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Los van de uitstoot... Wat kost die ongein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:08:
[...]

En dit gaat niet lukken zolang er een klein groepje terroristische boeren rondloopt die hun miljoenen winst niet willen opgeven.
Uiteraard, dat is het grootse probleem , een paar grote zonder schulden zittende boeren die leven van een gigantisch verdienmodel. De rest is compleet murw gebeukt door de (financiele) stress waar ze inzitten.

En dat is makkelijk om die vervolgens ergens tegen in het verweer te krijgen. En wat ik aangeef deels terecht. Het grote probleem is ook dat veel boeren geen echte ondernemers zijn, gewoon mensen die een vak hebben en daarvan houden, anders ga je niet al die risico's aan.

De complexe problematiek wordt afgedaan door alles of niets , eerst was het alles de schaalvergroting en nu is het niets.

We moeten en daar heb ik nog altijd hoop op, het hebben van een gezamenlijke aanpak. Dus als consumenten flink op de rem qua vleesconsumptie. Gezonde voeding promoten en terug naar het lage tarief, groenten, fruit noten noem maar op. En gaan verzinnen hoe we de boeren kunnen helpen naar de omschakeling van het verbouwen van minder schadelijke gewassen.

We kunnen wel blijven wijzen naar radicale boeren, of de schuld neerleggen bij de politiek of bij onszelf. Maar zo komen we nooit tot een oplossing. Het verleden is niet meer, streep eronder. Oplossingen hebben we nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:37:
De diesel voor de tractors zal wel aftrekbaar zijn als bedrijfskosten. Weet ook niet of er tegenwoordig nog accijns op zit (volgens mij was dat vroeger met de rode diesel namelijk niet zo).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33
CornermanNL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:38:
[...]

We kunnen wel blijven wijzen naar radicale boeren, of de schuld neerleggen bij de politiek of bij onszelf. Maar zo komen we nooit tot een oplossing. Het verleden is niet meer, streep eronder. Oplossingen hebben we nodig.
Ja, en de oplossing is onder andere dat de boeren hun uitstoot met 70% moeten verminderen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
CornermanNL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:38:
[...]
De reden dat we naar die boeren wijzen is omdat de rest wel samen het probleem op wil lossen.
De enige die pertinent weigeren zijn juist die boeren.
Als die niet meedoen maakt het niet uit wat de rest doet want die boeren zijn voor het grootste deel van de uitstoot verantwoordelijk.

En daarnaast hebben die boeren een enorm machtige lobby waardoor ze al decennia ontzien zijn van regels die wel voor anderen gelden.

En wat doen ze? Weigeren mee te werken en gewoon politici bedreigen als gevraagd wordt of zij ook eindelijk hun steentje willen bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:37:
Het vertrouwen in de rechtstaat?

Klassejustitie is uiteraard een ding, maar normaal is dat wat minder zichtbaar.

De economische schade van 1x een megafile is lastig te berekenen, maar files in zijn algemeen zijn best duur.

Schade aan infrastructuur heeft vooral te maken met snelheid en gewicht. Nu staan de meeste boeren vooral stil, dus dat zal wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-10 10:28
dr.lowtune schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:41:
[...]

De diesel voor de tractors zal wel aftrekbaar zijn als bedrijfskosten. Weet ook niet of er tegenwoordig nog accijns op zit (volgens mij was dat vroeger met de rode diesel namelijk niet zo).
Daar zitten tegenwoordig gewoon accijns op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobinHood schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Het vertrouwen in de rechtstaat?

Klassejustitie is uiteraard een ding, maar normaal is dat wat minder zichtbaar.

De economische schade van 1x een megafile is lastig te berekenen, maar files in zijn algemeen zijn best duur.

Schade aan infrastructuur heeft vooral te maken met snelheid en gewicht. Nu staan de meeste boeren vooral stil, dus dat zal wel meevallen.
Doel meer op de 200 liter diesel die een dagje rondscheuren met zo'n apparaat kost :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
edie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Ja, en de oplossing is onder andere dat de boeren hun uitstoot met 70% moeten verminderen.
Zeker, en dat moet ook. Maar het enige wat ik tot nu toe zie is uitkopen. Ik denk dat we dan een kans laten liggen. Je zou er maar een paar generaties lang al wonen. Het is niet makkelijk om een bedrijf los te laten wat je overgrootvader is begonnen en je graag aan je kinderen wilde doorgeven , dat is een gigantische emotie die daarbij komt kijken. Dat wordt dan even met een zak geld afgedaan.

We begaan dezelfde fout keer op keer, smijt er een zak geld tegenaan, en het wordt wel 'opgelost'. Dat is veel te simpel. Net als strenger controleren en beboeten. Zie verschillende affaires rondom toeslagen etc.

En dan maken sommige partijen handig gebruik van deze emotie om daar voordeel uit te halen. We kijken als samenleving naar Nederland als een stel cijfers op een excel sheet, in het ene vakje komen we tekort. Dan moet er uit een ander vakje iets verdwijnen.

Maar achter ieder vakje zitten mensen. En dat wordt veelal vergeten. En als samenleving hebben we veel te lange gewacht, en veel te vaak en te makkelijk voor een simpele oplossing gekozen die op korte termijn even leuk was, maar het probleem op langer termijn vergroot. Was je 30 jaar geleden al begonnen met andere ideeën dan hadden we nu niet vastgestaan op de A12.

Maarja we zijn een luxe gewend gebouwd op een model dat achterhaald is, en willen we alles, gezond klimaat en leefomgeving en minder extreem weer. Maar ook de auto, het vliegtuig en een mooie goedkope rib eye op de BBQ.

Dat gaat niet, het kost iedereen een inspanning , en niet alleen een monetaire.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
CornermanNL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:52:
[...]

Zeker, en dat moet ook. Maar het enige wat ik tot nu toe zie is uitkopen. Ik denk dat we dan een kans laten liggen. Je zou er maar een paar generaties lang al wonen. Het is niet makkelijk om een bedrijf los te laten wat je overgrootvader is begonnen en je graag aan je kinderen wilde doorgeven , dat is een gigantische emotie die daarbij komt kijken. Dat wordt dan even met een zak geld afgedaan.
vergeet niet dat overgrootvader is begonnen met een zeis, 2 paarden en een platte kar. Daarnaast 10 koeien en wat kippen, dat was het dan.
De hedendaagse boer lijkt in niets op dat plaatje: dat is gewoon een fabriek. En juist die fabrieken, die al sinds de jaren 70 overproduceren (melkplas en boterberg zijn begrippen uit - echt waar- de jaren 70/80 vorige eeuw. Dat overproduceren moet stoppen. Is dat pijnlijk? Jazeker. Maar de emotie over familiebedrijf, overgrootvader etc, die snap ik, maar zie ik niet :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
@CornermanNL dat uitkopen is juist een enorm goede regeling.
Wat mij betreft was het gewoon sluiten die hap.
Jarenlang te veel uitstoten en politiek beïnvloeden om niet aangepakt te worden en dan nu nog even miljoenen ontvangen op kosten van de belasting betaler.
Dat idee dat het om allerlei familie bedrijven gaat met sentimentele waarde moet eens ophouden.

Het gaat zoals al vaak gezegd toch vooral om de industriële schaal mega boerderijen die gewoon fabrieken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:46:
[...]

De reden dat we naar die boeren wijzen is omdat de rest wel samen het probleem op wil lossen.
De enige die pertinent weigeren zijn juist die boeren.
Als die niet meedoen maakt het niet uit wat de rest doet want die boeren zijn voor het grootste deel van de uitstoot verantwoordelijk.

En daarnaast hebben die boeren een enorm machtige lobby waardoor ze al decennia ontzien zijn van regels die wel voor anderen gelden.

En wat doen ze? Weigeren mee te werken en gewoon politici bedreigen als gevraagd wordt of zij ook eindelijk hun steentje willen bijdragen.
Wat ik al aangaf , de meerderheid wordt op basis van emotie gechanteerd (zwaar woord maar het komt er op neer) door de branche , de banken en de grote partijen. Die moeten namelijk miljoenen gaan afschrijven. Het is dus geen kwestie van de kleine uitkopen, maar de grote. Die kleine dat kan uit.

De grote willen echter een bedrag waarmee ze rijkelijk kunnen stoppen. En dat wil de rest van de samenleving niet betalen. Logisch want het business model is dood. Maar zolang de grote de kleine meekrijgen is er een positie om meer geld te krijgen bij uitkoop.

Bij de kleine boer gaat het veelal om de emotie , de grote willen gewoon een reddingsboot om hun toekomstig te verdienen miljoenen deels gecompenseerd te krijgen. En in het kielzog daarvan de banken want die willen zoveel mogelijk centen per euro lening terugkrijgen. Anders worden de afschrijvingen te groot. En blijkt de idiotie van al die 'agri experts' van de banken die de boeren gouden bergen beloofden bij schaalvergroting.

Maar zolang we de kleine niet omkrijgen hebben de grote de touwtjes in handen.

En overigens vrij weinig mensen stonden tijdens de boom in de jaren 90 met een protestbord ergens om klimaatproblemen aan de kaak te stellen, op wat Greenpeace en aanverwanten na. Dus de rest wil nu opeens wel is ook maar zeer de vraag. Want voorlopig zie ik nog volop drukte bij de slagers.

Dus of we komen met een breed plan gedragen door iedereen, of we blijven achter de feiten aanlopen. We kunnen niet meer in deze loopgravenoorlog blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:19
rik86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:27:
Tja, we merken dat in een dichtbevolkt land als Nederland alles door elkaar willen (natuur, wonen, werken, landbouw) niet echt een werkzame combi meer is, omdat alles ongewenste bijeffecten op elkaar heeft.

Wat dat betreft zou je bijna zeggen, veeg de noordelijke 3 provincies (groningen/friesland/drenthe) leeg wat wonen etc. betreft, daar kan dan landbouw en gaswinning zijn. Veeg Gelderland en Overijssel leeg voor natuur - wil ik uiteraard wel goede compensatie voor m'n huis en zo ;) ) en wonen en werken in de rest van 't land...
En dan allemaal op elkaars lip in zo'n stinkstad zitten? |:(

Ik werd om half 6 al uit m'n bed getoeterd. Mijn begrip zijn ze kwijt, de agrarische sector moet kleiner. En dat zeg ik als Achterhoeker met boeren in mijn familie.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 22-06-2022 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:59:
@CornermanNL dat uitkopen is juist een enorm goede regeling.
Wat mij betreft was het gewoon sluiten die hap.
Jarenlang te veel uitstoten en politiek beïnvloeden om niet aangepakt te worden en dan nu nog even miljoenen ontvangen op kosten van de belasting betaler.
Dat idee dat het om allerlei familie bedrijven gaat met sentimentele waarde moet eens ophouden.

Het gaat zoals al vaak gezegd toch vooral om de industriële schaal mega boerderijen die gewoon fabrieken zijn.
Uitkopen is een heel slechte optie, zonder de rol van de banken daarin te betrekken. De banken hebben miljarden verdiend aan de schaalvergroting. Bij iedere uitkoop zouden ook de banken (een deel) van de schulden moeten afschrijven.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Bockelaar schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:57:
[...]

vergeet niet dat overgrootvader is begonnen met een zeis, 2 paarden en een platte kar. Daarnaast 10 koeien en wat kippen, dat was het dan.
De hedendaagse boer lijkt in niets op dat plaatje: dat is gewoon een fabriek.
De bevolking en levens standaard van Nederland lijkt ook niets op die van toen. Terug gaan daar naartoe betekent beiden halveren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:01:
[...]

De bevolking en levens standaard van Nederland lijkt ook niets op die van toen. Terug gaan daar naartoe betekent beiden halveren.
Dat hoeft nieteens, als we eens spul van wat dichterbij op ons bord smijten en daar een reëele prijs voor betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
@CornermanNL ik lees alleen maar excuses om de.schuld af te schuiven op iedereen behalve de boeren zelf.
Die kleine boeren kunnen toch gewoon de grote afvallen? Of worden ze zo hard bedreigd dat ze niet durven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:41
[...]

We begaan dezelfde fout keer op keer, smijt er een zak geld tegenaan, en het wordt wel 'opgelost'. Dat is veel te simpel. Net als strenger controleren en beboeten. Zie verschillende affaires rondom toeslagen etc.

En dan maken sommige partijen handig gebruik van deze emotie om daar voordeel uit te halen. We kijken als samenleving naar Nederland als een stel cijfers op een excel sheet, in het ene vakje komen we tekort. Dan moet er uit een ander vakje iets verdwijnen.

Maar achter ieder vakje zitten mensen. En dat wordt veelal vergeten. En als samenleving hebben we veel te lange gewacht, en veel te vaak en te makkelijk voor een simpele oplossing gekozen die op korte termijn even leuk was, maar het probleem op langer termijn vergroot. Was je 30 jaar geleden al begonnen met andere ideeën dan hadden we nu niet vastgestaan op de A12.

Maarja we zijn een luxe gewend gebouwd op een model dat achterhaald is, en willen we alles, gezond klimaat en leefomgeving en minder extreem weer. Maar ook de auto, het vliegtuig en een mooie goedkope rib eye op de BBQ.

Dat gaat niet, het kost iedereen een inspanning , en niet alleen een monetaire.
Die emotie is er bij heel veel boeren zeker. Maar wat is een goed alternatief? Het is door fouten in het verleden opgestapeld tot een milieu-probleem. Er is geen weg terug om bijvoorbeeld een stuk minder intensief te boeren, omdat het dan een structureel negatief jaarresultaat voor een boer gaat opleveren.

Het is nu heel hard, dat zeker. Maar door bijvoorbeeld 50% van de boeren en hun grondgebied nu op te kopen, heeft de andere 50% een veel gezonder perspectief met het bedrijf.

Het zit klem en dan moet er iets gebroken worden. Wat wel jammer is, is dat de boeren al jaren tegen wanbeleid van de overheid aanlopen.

Zoals altijd, wat is een betere oplossing op zowel korte als lange termijn? (Momenteel op de snelweg hier een kilometer verderop heel veel getoeter van zware machines.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Waarom zijn ze eigenlijk niet in Den Haag? In Gelderland protesteren lijkt mij een beetje zinloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Dat hoeft nieteens, als we eens spul van wat dichterbij op ons bord smijten en daar een reëele prijs voor betalen.
Met de zeis en een door paarden getrokken ploeg wordt het nog best wel lastig om genoeg te verbouwen voor 17 miljoen mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
Heb het gevoel dat elke andere groep (Extinction Rebellion, Greenpeace, Studenten, Asielzoekers, etc) al lang was opgepak/ME cordon/weggeleid was geweest. De boeren krijgen wel een VIP behandeling van de politiek/politie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn Deutz D15 deed ca 1 liter diesel per uur bij een maximumsnelheid van 25 km/u.

@Philip Ross De kleine boeren zijn te druk met geld verdienen met hun bedrijf :)

https://www.volkskrant.nl...-een-goed-idee~b904d9765/
De kalverhouderij halveren? Dat lijkt kalverhouder Poppe Braam een uitstekend idee. Pluimvee scharrelt doorgaans ook rond op zijn boerderij in het Gelderse Nijkerk. Mag ook de helft minder in Nederland, wat hem betreft. De varkenshouderij? Idem dito. ‘Voor ieders gezondheid is het beter als je in plaats van vijf keer per week slecht vlees, één keer een goed stuk vlees eet.’
Het is maar een greep uit de initiatieven waarmee Braam op zijn vier hectare grond wil laten zien dat kleinschalig boeren ook financieel uit kan. Met minder dieren per hectare, waardoor van hetzelfde stuk grond minder stikstof vrijkomt uit urine en mest. ‘Zo werkt het al bij biologisch, dat is niet voor niks de enige landbouwsector die nog groeit in Nederland.’

Maar met biologisch kun je de wereld niet voeden, zeggen vertegenwoordigers van de intensieve veehouderij dan. Onzin, vindt Braam. Als we met zijn allen minder vlees eten, hoeft er ook minder veevoer te worden verbouwd. ‘Met alle ruimte die dan vrijkomt kan er genoeg plantaardig voedsel worden geproduceerd.’

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Met de zeis en een door paarden getrokken ploeg wordt het nog best wel lastig om genoeg te verbouwen voor 17 miljoen mensen.
Want de helft van wat er nu geproduceerd wordt houdt in dat de zeis weer tevoorschijn moet?

We exporteren heel ruim meer dan we zelf consumeren.

Ik maak me er sterk voor dat met halve productie, een eerlijker prijs en meer lokale productie er voor de boeren ook nog een meer dan prima boterham te verdienen is.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:14

codex

Geen OpenAI agent :)

rik86 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:27:

Ik vind het een plan, alleen weer terug moeten naar de Randstad zie ik niet zitten. Heb er echt een bloedhekel aan, veel mensen enzo :+

Groningen, Friesland en Drenthe zijn qua natuur toch weinig boeiend, Gelderland en Overijssel zijn imho qua diversiteit de mooiste stukken land. Limburg dan wel toevoegen aan dat lijstje. Flevoland mag wel volgepropt worden met boeren, ik woon er, randje Gelderland, maar qua natuur stelt het niks voor. Aangelegde nep natuur, het enige dat er bijzonder is zijn een aantal zeearenden die zich hier nestelen. Qua flora is het nooit van de grond gekomen.

De meest utopische optie voor mij is minder mensen en minder woningen, maar daar denkt de rest van Nederland blijkbaar anders over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:32
RobinHood schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:37:
[...]

Overigens zijn die blokkeerfriezen er ook prima mee weggekomen. Klimaatactivisten, of mensen die meededen aan de woningmars, mochten gezellig mee met het feestbusje.

Meten met een meervoud aan maten kan de Nederlandse politie als geen ander.

Het is ook mooi hoe ze alle verantwoordelijkheid direct over de schutting hebben gekieperd "Ja, we grijpen in als de burgemeester het wil", De A7 loopt door iets van 3 of 4 gemeentes, en alleen in Heerenveen redelijk in bewoond gebied. Geen enkele burgemeester gaat daar zijn handen aan branden, zeker omdat je ook vergif kan innemen dat de avond erop wat boeren bij jou bij de voordeur staan.

Dus ja, ik ga morgen wel via Leeuwarden naar Groningen ofzo. In tegenstelling tot de boeren werk ik wel gewoon :Y)
Erm, de mensen van XR e.d. worden juist vrij mild verwijderd tot het echt te ver gaat. Op één plek aanhoudingen als men niet weggaat. Ik heb er nog geen ME of politiehonden op af gestuurd zien worden zoals bij de coronademo's.
https://www.ad.nl/rotterd...13-aanhoudingen~aee8432b/
Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:07:
Werkzaam in de bouw hier. Ze zullen eerder de Hofvijver volgooien dan boerenland. Ook de bouwsector heeft genoeg te duchten gehad uit DH.

https://boerburgerbewegin...en-reparatiewet-stikstof/
BBB en JA21 met een alternatief plan. Klinkt mij allemaal prima in de oren, dus het zal er nooit komen. Zeker niet nu D66 haar kroonjuwelen heeft ingeruild voor (soms zelf gecreëerde) milieuvraagstukken.

1. Introduceer met spoed een reparatiewet!
De gewijzigde Wet Natuurbescherming van 16 december 2015 is onhaalbaar gebleken. De doelstellingen bieden geen enkele beweegruimte en de normen zijn veel te hoog. De Nederlandse samenleving staat op het stikstofslot. Daarom moet het kabinet zo snel als mogelijk met een reparatiewet komen. Deze reparatiewet regelt in ieder geval:

het laten vervallen van de resultaatverplichting in artikel 1.12a: dus geen onhaalbare stikstofwaarden (KDW’s) die niets zeggen over de staat van de natuur
het monitoren van de voortgang van het Natuurbeleid door middel van waarnemingen in plaats van rekenmodellen
het borgen van aandacht voor de sociaal-economische gevolgen van het Natuurbeleid in de Wet en
het borgen van het belang van voedselzekerheid en het belang van leefbaarheid van het platteland in de Wet
2. Breng de daadwerkelijke staat van de Nederlandse natuur in kaart
Het kabinet heeft geen goed zicht op de staat van de Nederlandse natuur. In plaats van beleid te baseren op bodemanalyses en waarnemingen baseert het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid het hele stikstofbeleid op rekenmodellen en aannames. Deze theoretische modellen van het rekenprogramma AERIUS zijn te onnauwkeurig om lokaal beleid op te bepalen, zo stelde eerder al de commissie-Hordijk. Daarom moet Nederland zo snel als mogelijk de daadwerkelijke staat van de Nederlandse natuur in kaart gaan brengen door middel van bodemanalyses en door gebruik te maken van de al bestaande Flora en Fauna bank. Deze gegevens kunnen vervolgens verwerkt worden in deze databank (Flora & Faunabank) die voor iedereen gratis toegankelijk gemaakt moet worden.

Op dit moment bepaalt de habitatsoort welke planten of dieren bij een bepaalde habitat thuis horen. Er is niet gekeken of in een specifiek gebied daadwerkelijk alle bij die habitat planten of dieren horende soorten ooit aanwezig zijn geweest. Door gebruik te maken van de gegevens van de Flora en Fauna bank kan deze tekortkoming worden rechtgezet: in stand houden wat er daadwerkelijk is of is geweest, en monitoren op basis van waarnemingen en tellingen.
3. Verminder het stikstofbudget van 25 miljard euro
Het stikstofbudget van 25 miljard euro is meer dan het dubbele van de Nederlandse defensiebegroting van het jaar 2021. Circa vierduizend euro moet elk huishouden inleveren aan belastinggeld om het stikstofbudget van 25 miljard euro bij elkaar te schrapen. In een tijd van stijgende prijzen voor wonen, energie, voedsel en brandstof, is het onmogelijk te verkopen dat het kabinet aan stikstof miljarden wil gaan uitgeven. Miljarden waarvan het zeker is dat de besteding ervan de economie meer schade berokkend, en waarvan het zeer onzeker is of het beoogde doel (een goede staat van instandhouding van de natuur) wel wordt bereikt.
4. Halveer het aantal Natura 2000-gebieden
Nederland heeft destijds 162 Natura 2000-gebieden aangewezen. De kleinste daarvan telt slechts 15 hectare, namelijk de Abdij Lilbosch & voormalig Klooster Mariahoop in Limburg. Flora en fauna floreert niet op postzegel landschappen, maar op uitgestrekte natuurgebieden. Daarom is het noodzakelijk het aantal Natura 2000-gebieden eens goed onder de loep te nemen. Van de 162 Natura-gebieden zijn er 32 kleiner dan 200 hectare. Circa tachtig procent daarvan is volgens de modellen overbelast met stikstof. Van de top tien grootste N2000-gebieden met meer dan 50.000 hectare is volgens de modellen slechts twintig procent overbelast. Piepkleine natuurgebieden zouden niet als Natura 2000-gebied mogen tellen. Nederland dient zich te richten op de kwaliteit en niet op de kwantiteit van natuurgebieden. Daarvoor moet het hele Natura-2000 beleid herijkt worden. Tweehonderd hectare zou moeten gelden als basis van een nieuwe ‘kritische oppervlaktewaarde’ (KOW).

Verder moet er een algehele stop komen op nieuwe N2000-gebieden. In Friesland wil men het natuurgebied de Fûgelhoeke als nieuw Natura 2000-gebied aanwijzen. Dit gebied is in de modellen extra stikstofgevoelig en levert bij benoeming gelijk al problemen op voor omliggende landbouw en industrie. Zo creëer je problemen terwijl de natuur zich nu al prachtig ontwikkelt!
5. Grenswaarden naar Duits model
Boeren, bouwbedrijven, luchtvaartmaatschappijen en andere ondernemingen krijgen meestal geen natuurvergunning meer. Schiphol moet inkrimpen, Lelystad Airport mag niet open, en Maastricht Aken Airport moest onlangs bijna sluiten. De omgevingsvergunning staat daar aan de basis van. Door middel van de AERIUS-calculator wordt bepaald of een project leidt tot stikstofdepositie in een nabijgelegen Natura 2000-gebied. Boven een grens van 0,005 resulteert dat in de noodzaak voor een stikstofvergunning. De inschattingen van AERIUS zijn niet alleen te streng, maar tevens ook onnauwkeurig. Het leidt tot schijnzekerheid, stelde ook de commissie-Hordijk. Daarom moeten de grenswaarden omhoog en de normen dus omlaag. Buurlanden als Duitsland doen dat ook. Dat mag gewoon van Brussel.
6. Zet industrie- en boerentafels op
De doelstellingen van het Klimaatakkoord zijn tot stand gekomen door zogenaamde ‘klimaattafels’. Hetzelfde moet ook gebeuren op het gebied van stikstof. De sector te betrekken bij ingrijpende keuzes zorgt voor evenwichtiger beleid. Daarom moeten we boerentafels opzetten waarin boeren mee kunnen praten over het stikstofbeleid. Daarnaast moeten ook de relevante industrieën een grotere rol gaan spelen in de besluitvorming. Naast boerentafels, pleiten wij ook voor industrietafels waarin de luchtvaart, scheepvaart, en andere industrie waarin stikstof uitgestoten wordt, betrokken worden.
7. Maak van stikstofreductie een verdienmodel
Laat ondernemers doen waar ze goed in zijn: ondernemen en innoveren. Door het reduceren van stikstof te belonen, wordt het bedrijfsleven uitgedaagd om zoveel mogelijk te reduceren. Dit kan heel eenvoudig door ondernemers een deel van de stikstofruimte die ze besparen te laten verleasen, of te verkopen. Om daarbij te voldoen aan artikel 6 van Habitatrichtlijn vindt er bij verkoop een afroming plaats die direct ten goede komt aan de natuur. Een financiële prikkel is nog altijd een van de beste instrumenten. Daar is onder burgers ook meer draagvlak voor. Bovendien kunnen door stikstofruimte te verleasen woningbouwprojecten die tijdelijk stikstof nodig hebben direct van de grond komen. Zo openen we het stikstofslot!
8. Continue metingen gekoppeld aan doelvoorschriften
Maak agrarisch ondernemers zelf verantwoordelijk voor het behalen van hun doelen op basis van metingen op het bedrijf. Uit onderzoek is gebleken dat vooral managementmaatregelen bepalend zijn voor emissiereductie. Deze tellen nu echter niet mee, ook reductiesystemen die niet op de door de minister erkende lijst staan tellen niet mee. Door te meten op het bedrijf krijgen managementmaatregelen en nieuwe innovaties wel een plek in het beleid. Dit stimuleert het ondernemerschap en de samenwerking tussen de agrarische sector en de industrie door samen innovaties te ontwikkelen. Wageningen Universiteit toonde eerder al aan dat innoveren 9 maal goedkoper is dan uitkopen!
9. Stikstof is niet de énige factor in onze natuur
De eenzijdige blik op stikstof doet geen recht aan de complexiteit van de natuur. Het welzijn van een plant of dier wordt bepaald door veel factoren en stikstof is er daar slechts één van. Het klimaat is bijvoorbeeld van groot belang, maar ook de waterhuishouding, andere bodemelementen en het beheer van de natuur en de grootte van leefgebieden.

Er gaat veel geld naar natuurbeheer, maar het is volstrekt onduidelijk wat dat bijdraagt aan betere natuur. Er worden bomen geplant op plaatsen waar ze niet horen (en niet zullen gedijen), er wordt verzuimd om te begrazen in heidegebieden en halve bossen worden gekapt.Goed natuurbeheer is dus ook een voorwaarde voor een goede staat van instandhouding van de natuur. En dat moet onafhankelijk gecontroleerd worden en niet zoals nu door terreinbeheerders zelf. Er gaan miljarden in om.
10. Merk tijdelijk spoedwoningbouw aan als openbaar belang
Nederland kampt met een historisch woontekort maar door de ongekend strenge stikstofregels kunnen er amper huizen bijgebouwd worden. De kabinetsbelofte van 100.000 woningen per jaar gaat door de onhaalbare normen nooit gehaald worden. In beloftes kunnen burgers niet leven. Daarom moet het kabinet tijdelijk spoedwoningbouw aanmerken als dwingende reden van openbaar belang om af te wijken van de stikstofregelgeving.

Wij roepen VVD, CDA, en CU op zich niet langer te laten gijzelen door D66 en deze punten samen met ons uit te voeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik stel voor dat we een deel van de productie verhuizen naar regio Loppersum in een paar aardbevingsbestendige stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-10 15:37
Basekid schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:08:
Heb het gevoel dat elke andere groep (Extinction Rebellion, Greenpeace, Studenten, Asielzoekers, etc) al lang was opgepak/ME cordon/weggeleid was geweest. De boeren krijgen wel een VIP behandeling van de politiek/politie
En terecht. Het heeft geen enkele zin de boeren nog meer tegens je in het harnas te jagen. In tegenstelling tot de andere groepen die je noemt moeten we nog wel iets van die boeren. Als ze hun poot stijf houden en we het aan laten komen op gedwongen uitkoop, dan zitten we nog heel erg lang met een te hoge stikstof uitstoot.

Gewoon even hun ding laten doen, ruimte geven om de hoog opgelopen emoties te uiten en dan weer verder praten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:41
codex schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Ik vind het een plan, alleen weer terug moeten naar de Randstad zie ik niet zitten. Heb er echt een bloedhekel aan, veel mensen enzo :+

Groningen, Friesland en Drenthe zijn qua natuur toch weinig boeiend, Gelderland en Overijssel zijn imho qua diversiteit de mooiste stukken land. Limburg dan wel toevoegen aan dat lijstje. Flevoland mag wel volgepropt worden met boeren, ik woon er, randje Gelderland, maar qua natuur stelt het niks voor. Aangelegde nep natuur, het enige dat er bijzonder is zijn een aantal zeearenden die zich hier nestelen. Qua flora is het nooit van de grond gekomen.

De meest utopische optie voor mij is minder mensen en minder woningen, maar daar denkt de rest van Nederland blijkbaar anders over.
Wat? Friesland, zeker als je het waddengebied meerekent, is qua natuur naar mijn mening verreweg de provincie met de mooiste en meeste natuur.

Verder eens over de randstad. Maar alsnog, juist in de dorpen in het boerenland kun je in totaal heel makkelijk veel inwoners kwijt. Naast een boer, is er ook een veearts, iemand van waterbeheer, een arbeider, kinderen op een school, een supermarkt, enz. En al die mensen willen ook weer hier en daar mooie natuur en een goed milieu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:32
MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:15:
Ik stel voor dat we een deel van de productie verhuizen naar regio Loppersum in een paar aardbevingsbestendige stallen.
Dan krijg je slagroom in plaats van melk, dat is maar even leuk. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 04:22
Señor Sjon schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Dan krijg je slagroom in plaats van melk, dat is maar even leuk. :+
En in de winter milkshakes ;)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:04:
@CornermanNL ik lees alleen maar excuses om de.schuld af te schuiven op iedereen behalve de boeren zelf.
Die kleine boeren kunnen toch gewoon de grote afvallen? Of worden ze zo hard bedreigd dat ze niet durven?
Het zijn geen excuses, ik zeg alleen dat we niet zomaar voorbij kunnen lopen aan de dynamiek van de economische keuzes die hebben geleid tot deze geradicaliseerde impasse. Door steeds verder te verharden hebben we in 20 jaar niets bereikt en is het verdienmodel van banken, en enkele grote boeren beschermd gebleven. Handig gebruik makend van de hefboom die allerlei regelingen, emoties etc bodem.

We moeten die mensen bewegen van de radicale standpunten, geen enkele verandering willen, naar meegaan in de transitie. Voor 100 procent. En dat moet , maar op de huidige manier eerst al die ruimte laten voor uitstel en dan ineens op de noodrem (terecht hoor) dat is een gepasseerd station.

Enkel geld en uitkopen gaat het niet meer worden, er moet breder gekeken worden. Zoals gezegd, we kunnen niet en vlees blijven eten alsof het het enige voedingsmiddel is waar eiwit in zit, dat moet veranderen.

En om dat te versnellen moeten de bedrijven dicht, maar de manier waarop je dat doet kan mijns inziens veel beter. Gericht op meer dan alleen het simpelweg ertegenaan smijten van wat uitkoop miljoenen.

Dan geef je de grote jongens de kans alles eruit te slepen door de boel te frustreren en dat moet je niet willen.
Maar er een maatschappij breed plan van. Want zover ik hier rondkijk eet iedereen nog steeds bergen vlees, rijdt zich suf in een bezine wagen en vliegt vrolijk weg. Dus als de urgentie daar al niet leeft. Hoe ga je dan ook maar iets in gang zetten dat breed gedragen wordt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:59
edie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Niet voor alle boeren natuurlijk. Alleen in bepaalde delen bij zwaar overbelaste Natura 2000-gebieden.
[...]

Onjuiste voorstelling van zaken. Ook andere maatregelen zoals inkrimping, innovatie etc. zijn genoemd en worden zeker door de provincies meegenomen in de plannen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Basekid schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:08:
Dat zal vooral zijn omdat ze protesteren in gebieden waar de politie en politiek wat lakser is. De groepen die je noemt protesteren vrijwel altijd in de grote steden. Als ze met tractoren in Den Haag gaan staan krijg ik het gevoel dat ze snel worden weggehaald.

Overigens mis ik een beetje de afweging in dit hele verhaal, alles wordt nu snel overhoop gegooid door een rechtelijke uitspraak. Minder uitstoot is in het belang voor iedereen, maar dan moeten de kosten voor de Nederlandse burger wel redelijk zijn. Vooral omdat globaal gezien er veel en veel grotere spelers zijn die zich daar niet aan houden en dat ook nooit zullen doen.

Wat mij daarbij vooral een bezwaar zou zijn is voedselveiligheid. We hebben vele tientallen dan wel honderden miljoenen in subsidies geïnvesteerd in primair de voedselveiligheid. Daar danken veel Nederlandse boeren hun bestaan aan, zonder subsidies is veel landbouw in Nederland niet rendabel. Maar gaan wij nu echt als nu er een voedselcrisis dreigt, en er in Europa een escalerende oorlog is, de voedselveiligheid aantasten? Dan kunnen we niet alleen denken aan onszelf, maar ook andere landen in Europa die wij steunen. Denk ook aan de escalerende prijzen van voedsel die vooral de zwakste raken.

Mijn visie als technologist zegt dan altijd: automatiseer het meer en investeer in technologie. Daar valt op de lange duur de meeste winst te behalen zonder inbreuk te doen op andere facetten van de samenleving. Wat er globaal in de atmosfeer wordt gepompt is vooral een technologisch probleem, en zo gigantische landen nooit mee zullen werken zal de politieke oplossing ook heel gering zin hebben. Maar technologie wordt wel globaal opgepakt, die visie ontbreekt in dit hele verhaal en dat zie je ook in o.a. in de discussies rond alternatieve energiebronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28
MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:15:
Gewoon de exportvarkentjes naar grootschalige industriegebieden waar de ammoniakuitstoot laag is: Amsterdam West, Rotterdam Maasvlakte. Ideaal. Stal -> Slachthuis -> Schip direct naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Want de helft van wat er nu geproduceerd wordt houdt in dat de zeis weer tevoorschijn moet?

We exporteren heel ruim meer dan we zelf consumeren.
De zo vaak genoemde enorme export zijn geen schepen vol graan maar kapitaal intensieve zaken zoals zaden en bloemen. Beiden niet eetbaar of effectief om te zetten om op hetzelfde oppervlak een hoeveelheid voedsel te verbouwen om de bevolking te voeden. Er zijn altijd andere, grotere landen met een beter klimaat om bonen en aardappelen te verbouwen, als we dat hier doen om de bevolking daarvan te laten leven dan zal je ook uit de EU moeten stappen omdat je dan import moet verbieden of enorme heffingen invoeren.

Pagina: 1 ... 62 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden