De reacties zijn ook wel aardig. Het is duidelijk dat de sector openstaat voor verandering.HvdBent schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:42:
Mooi en duidelijk artikel in de boerderij:
https://www.boerderij.nl/...ur-te-herstellen-538085E/
/S
De reacties zijn ook wel aardig. Het is duidelijk dat de sector openstaat voor verandering.HvdBent schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:42:
Mooi en duidelijk artikel in de boerderij:
https://www.boerderij.nl/...ur-te-herstellen-538085E/
De opmerkingen over de kwaliteit van de habitats op o.a. de Veluwe zijn dan wel weer interessant. Gebaseerd op officiële informatie zijn we van 2 naar 11 habitattypes in de hoogste klasse gegaan tussen 2010 en nu? (Eigenlijk belachelijke toevoeging: Ik zeg dat niet omdat ik de boeren gelijk geef, maar omdat ik simpelweg graag wil weten hoe de dingen in elkaar zitten.)roffeltjes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:38:
[...]
De reacties zijn ook wel aardig. Het is duidelijk dat de sector openstaat voor verandering.
/S
Hij wil.
Als jij het niet interessant vind dan negeer je het toch? Lang leve de bubbel.roffeltjes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:12:
Klaass, ik geloof dat je hartstikke kritisch bent, maar er moet me weer wat van het hart:
Waarom is dit interessant voor deze discussie?
Hij wil.
Lastig om dit zo uit te leggen. Wat je mist is dat er dus bedrijven zijn die geen Wnb-vergunning hebben, maar die ook niet hoeven te hebben omdat ze ofwel na de referentiedatum niet zijn uitgebreid (lijkt me zeldzaam overigens, maar goed), of waarvan door bevoegd gezag is beoordeeld dat ze weliswaar effect kunnen hebben, maar dat een negatief effect op voorbaat is uitgesloten (de provincie verstrekt dan een verklaring van geen bedenkingen). Dat laatste is nu op papier niet veel waard, en met de huidige inzichten zouden (waarschijnlijk vrijwel alle) effecten anders beoordeeld worden. Maar ze zijn beoordeeld, en voor de wet is dat het belangrijkste. Jij vat dat samen als "ten onrechte aangemerkt als niet vervuilend", maar dat is niet correct. In het "ten onrechte" zit besloten dat het niet volgens het ten tijde van het besluit geldende wetenschappelijke inzicht is gedaan, en dat is gewoon niet zo. Tegenwoordig vinden we roken ook raar, maar dat jouw opa op z'n werk gewoon rookte maakt dat niet "ten onrechte". Deze bedrijven en het bevoegd gezag hebben nooit aangestuurd op "foutief" beoordelen, maar tien jaar geleden was het inzicht gewoon anders. Jammer, maar daar kan je niemand op afrekenen. Vandaar dat ik dat niet zo relevant vindt.klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:
[...]
Ok, en je stelt vervolgens dat er bedrijven kunnen zijn met een niet onbelangrijke uitstoot die geen vergunning Wnb hebben. Zijn de opties dan de volgende?
- deze bedrijven zijn nooit beoordeeld want hun activiteiten stammen uit het pre-PAS tijdperk;
- ze zijn wel beoordeeld, maar ten onrechte aangemerkt als niet vervuilend of
- ze zijn nooit beoordeeld omdat ze domweg niks aangevraagd hebben?
Of mis ik dan wat?
Volgens mij heb ik dit hierboven toegelicht. Ik begrijp je verwarring wel, maar zonder achtergrond in het omgevingsrecht is het ook lastig.klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:
Als ik lees dat een aardig deel van de bedrijven ten onrechte geen vergunning Wnb zou hebben, dan lijkt me dat tamelijk relevant. Want hoezo hebben die gehandeld conform het geldende juridische kader en met instemming van het bevoegd gezag?
Ja en nee. Wel beoordeeld, maar het effect van depositie is te laag ingeschat en daarom zijn veel hogere deposities als "geen effect" beoordeeld dan we nu (terecht of onterecht) doen. Zie mijn eerdere opmerking over MV2.klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:
Zijn die allemaal beoordeeld en is de depositie van die bedrijven onder het tapijt geveegd?
Wat ik van Schiphol weet is dat ze wel een vergunning hebben, maar dat ze een kwart meer vluchten uitvoeren dan vergund. Geen informatie uit de eerste hand overigens, maar ik geloof het wel. Ik weet uit de eerste hand dat er meer bedrijven zijn waar dit voor opgaat. Deze bedrijven hebben een enorm probleem, want ze kunnen hun huidige bedrijfsvoering niet eens meer vastleggen (maar als je een trekker hebt geldt er ineens coulance).klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:Of is er nooit een aanvraag en beoordeling geweest? Dat laatste is iig bij Schiphol aan de orde ik vermoed bij nog veel meer bedrijven.
Volgens mij zit jij op een ander pad dan ik. We moeten kijken welke activiteiten we nu in dit land uitvoeren en naar zinnige maatregelen zoeken om de natuur te beschermen. Of in ieder geval ons nu bij vergunningverlening aan de wet houden, wat niet neerkomt op natuurbescherming, want we staan nu teveel depositie toe. Het is een maatschappelijk probleem, niet het probleem van Schiphol of van een boer in de Peel.klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:
Beide lijken me in ieder geval een uiterst onwenselijke situatie. En niet alleen vanuit het perspectief van de boeren (omdat er een ongelijk speelveld is), maar ook vanuit de optiek van de natuurbescherming.
Wat bedoel je? Niet meegenomen bij wat? RIVM heeft een methode om alle bronnen boven MKB in beeld te brengen, en MKB wordt generiek ook meegenomen bij het vaststellen van de GCN. Zo produceren ze ook kaartjes van de huidige depositie. Maar misschien bedoel je wat anders?klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:
Hoeveel uitstoot wordt er dan ten onrechte niet meegenomen?
Zie mijn vorige punt. Als je naar reductiemogelijkheden zoekt ga je kijken naar de huidige situatie en naar onbenutte ruimte in vergunningen. Je wil alle relevante bijdrages op een N2000-gebied in beeld hebben om zinvolle oplossingen te kiezen.klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:
Wat ik bedoelde was dat je m.i. deze depositie (ook al is die van voor de peildatum) mee moet nemen als je op zoek gaat naar mogelijkheden om te reduceren.
We weten het wel (via emissieregistratie en CBS), het is alleen in het verleden bij vergunningverlening niet specifiek beschouwd. Er is geen zwart gat, het is alleen niet zo wit als veeteeltbedrijven die wel via het PAS allemaal hun toekomstige bedrijfsuitbreiding alvast vastgelegd hebben.klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:
Dat ligt er aan wat je het probleem noemt. Als er nooit berekend is hoeveel van die NOx-emissie tot depositie leidt, dan is een emissie van 40x die van een veehouderij een behoorlijk zwart gat. Ja, ik snap dat de uitspraak van Vreugdenhil weinig specifiek is en wellicht gaat het om een activiteit waarvan we weten dat de depositie meevalt en gebruikt hij het alleen vanwege effectbejag. Maar punt is: we weten het niet. En dat is best zorgelijk lijkt me.
Meenemen in wat? Nieuwe woningen veroorzaken vandaag geen depositie, maar wel tijdens het bouwen en na de bouw. Het effect van bouwen kan best fors zijn (vandaag nog in het nieuws: https://www.volkskrant.nl...tige-vervuilers~b43e2f1c/), maar zoals eerder in dit topic aangehaald kan dat ook beter. Na de bouw zit de emissie volledig in wegverkeer (want geen cv-ketel meer), maar die toename zit wellicht in een prognose maar (hopelijk) niet in de huidige depositie.klaaas schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:47:
Datzelfde geldt voor nieuwe woningen. Ga je me nou vertellen dat we dat eigenlijk ten onrechte meenemen in Aerius? Daar zou ik wel mee geholpen zijn
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Zelfde boer vind de Veluwe 88000 hectare groot, hmm, volgens mij is de Veluwe niet groter dan 53000 ha.klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:04:
[...]
De opmerkingen over de kwaliteit van de habitats op o.a. de Veluwe zijn dan wel weer interessant. Gebaseerd op officiële informatie zijn we van 2 naar 11 habitattypes in de hoogste klasse gegaan tussen 2010 en nu? (Eigenlijk belachelijke toevoeging: Ik zeg dat niet omdat ik de boeren gelijk geef, maar omdat ik simpelweg graag wil weten hoe de dingen in elkaar zitten.)
[ Voor 4% gewijzigd door HvdBent op 26-02-2020 10:48 ]
Als ik het zo snel even google, dan is het een kwestie van "wat verstaat men hier onder kwaliteit" Het lijkt erop dat men met kwaliteitsbeoordeling in dit geval puur en alleen aangeeft wat voor "kwaliteiten" een gebied heeft. Hiermee wordt niet bedoelt dat het goed of slecht met een gebied gaat. Correct me if I'm wrong.klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:19:
[...]
Als jij het niet interessant vind dan negeer je het toch? Lang leve de bubbel.
Ik vind het wel interessant om te weten hoe het kan dat een N2k gebied dat geteisterd wordt door stikstof en waarmee het heel slecht zou gaan, in de officiële beoordeling meer en meer de hoogste kwaliteitsbeoordeling krijgt toebedeeld. Of daar is een goede verklaring voor of er klopt ergens iets niet. Maar goed, ik ben gek op inhoudelijke zaken. Noem het maar een rare afwijking.
Het heeft niets te maken met de bubbel, maar het is een serieuze vraag. Waarom gaan we inzoomen op de Veluwe? Wat is het doel?klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:19:
[...]
Als jij het niet interessant vind dan negeer je het toch? Lang leve de bubbel.
1. Welke metriek hanteren we betreft kwaliteit habitats op de veluwe?Ik vind het wel interessant om te weten hoe het kan dat een N2k gebied dat geteisterd wordt door stikstof en waarmee het heel slecht zou gaan, in de officiële beoordeling meer en meer de hoogste kwaliteitsbeoordeling krijgt toebedeeld. Of daar is een goede verklaring voor of er klopt ergens iets niet. Maar goed, ik ben gek op inhoudelijke zaken. Noem het maar een rare afwijking.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2020 11:43 ]
Die 88.000 hectare is wat er in de registratie van Natura 2000 staat, dus als die boer het mis heeft…. Jouw praktijkwaarneming deel ik zeker. Ik woon aan de rand van de Veluwe en kom geregeld op ‘heidevelden’ die je beter kunt aanduiden met ‘pijpestrootjevelden’. Tegelijkertijd zie ik wel een groter aandeel ‘wild’ bos t.o.v. puur productiebos, dus daar zal wel een verbetering inzitten. Overigens staat het volgens de Natura2000 gegevens ook juist met de staat van de heidevelden er niet best voor, dus dat matcht wel met onze waarneming.HvdBent schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:45:
[...]
Zelfde boer vind de Veluwe 88000 hectare groot, hmm, volgens mij is de Veluwe niet groter dan 53000 ha.
Maar interessant is het zeker.
Ik weet wel uit eigen waarneming dat het slecht gaat met veel van de heidegebieden. Veel heidehaantje en pijpestrootje, Weinig variatie in leeftijdsopbouw van de heide daar waar deze nog wel gezond is.
Oh en verder in het rapport H04.02 Nitrogen input staat wel op H (High) dus.....
Beter googelen dan 😉 We hebben het over deze formulieren en de invulinstructie is ook te vinden: A staat voor ‘excellent conservation’ of ‘excellent value’.Kojoottii schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:04:
[...]
Als ik het zo snel even google, dan is het een kwestie van "wat verstaat men hier onder kwaliteit" Het lijkt erop dat men met kwaliteitsbeoordeling in dit geval puur en alleen aangeeft wat voor "kwaliteiten" een gebied heeft. Hiermee wordt niet bedoelt dat het goed of slecht met een gebied gaat. Correct me if I'm wrong.
Omdat de Veluwe ons grootste N2k gebied en volgens de WUR erg gevoelig voor stikstof is? Als daar de habitats toch verbeteren tot ‘excellent’, hoe is dat dan te verklaren? Lijkt me een hele relevante vraag. Hoe kunnen de gegevens van de instanties zo met elkaar in tegenspraak zijn?roffeltjes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:26:
[...]
Het heeft niets te maken met de bubbel, maar het is een serieuze vraag. Waarom gaan we inzoomen op de Veluwe? Wat is het doel?
Dus je weet zelf het antwoord op de vraag niet, maar je weet al wel dat de vraag niet relevant is? I rest my case.1. Welke metriek hanteren we betreft kwaliteit habitats op de veluwe?
2. Welke habitats gaat het hier over? De Veluwe is best groot. Zijn het stikstof kwetsbare habitats?
Hij wil.
Ik heb uitgelegd waarom de vraag niet relevant is. Wat draagt het bij aan de discussie? Let wel, het is nog steeds niet duidelijk waarom het relevant zou zijn, Daarentegen is het wel heel duidelijk hoe dergelijke vragen worden misbruikt.klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:06:
Dus je weet zelf het antwoord op de vraag niet, maar je weet al wel dat de vraag niet relevant is? I rest my case.
Ik vind met name de zinsnede "of er klopt iets niet" ik in deze interessant en inhoudelijk uiterst relevant.De rest van je verhaal is ook weer het gebruikelijke riedeltje van guilty by association. Daar ga ik niet op in.
\De vraag die jij jezelf moet stellen is waarom je elk stukje informatie dat niet binnen jouw verhaal past te vuur en te zwaard bestrijdt zonder met inhoudelijke argumenten te komen.
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2020 12:21 ]
Begin dan maar eens met het definiëren van 'de discussie'.
Hij wil.
Nou of jij moet beter gaan lezen:klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:06:
Beter googelen dan 😉 We hebben het over deze formulieren en de invulinstructie is ook te vinden: A staat voor ‘excellent conservation’ of ‘excellent value’.
Eh.... daar staat toch dat een habitat bij een A in excellente staat is ongeacht de andere subcriteria en dat je een habitat alleen een A mag geven als dat voor het geheel geldt en niet slechts voor delen? De structure van een habitat is hoe het er als geheel bij staat. De andere subcriteria gaan erover of er goede vooruitzichten zijn voor herstel en of dat herstel eenvoudig of moeilijk is. Die zijn irrelevant als er niets hersteld moet worden.Kojoottii schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:35:
[...]
Nou of jij moet beter gaan lezen:
Die A geeft dus alleen aan: excellent structure, independent of the grading of the other two sub-criteria
en
In cases where the sub-class "excellent structure" is given the criterion A.c) should in its totality be classed as "A: excellent conservation", independently of the grading of the other two sub-criteria.
Dus nee je kan echt niet stellen, dat ze hiermee aangeven dat het goed gaat met een gebied, hooguit dat de structuur nog in stand is.
Hij wil.
Dat is wel een duidelijke vraag. Maar wel resultaat dan? De GCN? Het relatieve % van de bijdrage aan de depositie van de industrie? Aan de werkelijke situatie in het veld verandert er niets: de natuur is nog steeds ruk. Wellicht komen de boeren er verhoudingsgewijs beter op te staan, maar ook dan is de veeteelt nog de grootste bijdrage.klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:06:
De vraag van Vreugdenhil (en anderen) is in hoeverre het feit dat we geen zicht hebben op deze uitstoot de resultaten van het RIVM zou kunnen beïnvloeden.
Ja. Dat schrijf ik ook in mijn vorige post. Maar dat is nu eenmaal niet zo helaas. En niks doen totdat we alles drie cijfers achter de komma zeker weten is ook geen oplossing, maar de gebruikelijke "deniers"-tactiek (waarmee ik niet wil beweren dat jij dat voorstelt overigens).klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:06:
Als deze bedrijven wel een vergunning zouden hebben zouden we toch vollediger en nauwkeuriger informatie hebben?
Hangt natuurlijk van de niveaus af.klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:28:
[...]
Begin dan maar eens met het definiëren van 'de discussie'.
Eens. Echter zijn er ook N2k gebieden waar de invloed van de landbouw <30% is (en daarvan liggen er relatief veel in Noord Brabant). Met betere gegevens zou je in die gebieden beter kunnen beoordelen welke maatregelen het meeste zin hebben.Shabbaman schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:11:
[...]
Dat is wel een duidelijke vraag. Maar wel resultaat dan? De GCN? Het relatieve % van de bijdrage aan de depositie van de industrie? Aan de werkelijke situatie in het veld verandert er niets: de natuur is nog steeds ruk. Wellicht komen de boeren er verhoudingsgewijs beter op te staan, maar ook dan is de veeteelt nog de grootste bijdrage.
Het ging mij er in eerste instantie om de opmerkingen van zo'n Vreugdenhil beter te kunnen plaatsen. Dat het het hele plaatje niet substantieel verandert lijkt me wel duidelijk.Ja. Dat schrijf ik ook in mijn vorige post. Maar dat is nu eenmaal niet zo helaas. En niks doen totdat we alles drie cijfers achter de komma zeker weten is ook geen oplossing, maar de gebruikelijke "deniers"-tactiek (waarmee ik niet wil beweren dat jij dat voorstelt overigens).
Juist. Volgens mij zit mijn vraag nog ruim binnen de kaders van de openingspost:roffeltjes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:17:
heel verhaal
Dat doe ik als geïnteresseerde deelnemer zonder (politieke) agenda. Dat jij die er wel op wilt plakken vertroebelt de inhoudelijke bespreking m.i. nogal.Bespreek in dit topic alles omtrent de actualiteit rondom de stikstof uitspraak van de RvS i.v.m. de PAS, van oorzaken, gevolgen tot en met mogelijke oplossingen.
[ Voor 19% gewijzigd door klaaas op 26-02-2020 13:23 ]
Hij wil.
Herstel is inderdaad alleen aan de orde als iets weg is, op de veluwe gaat het dus om het voorkomen dat het verdwijnt. Dus nogmaals, je kan hieruit niet uit opmaken dat het goed gaat met het gebied, hooguit dat er nog een compleet habitat is en of dat het het redden waard is.klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:46:
[...]
Eh.... daar staat toch dat een habitat bij een A in excellente staat is ongeacht de andere subcriteria en dat je een habitat alleen een A mag geven als dat voor het geheel geldt en niet slechts voor delen? De structure van een habitat is hoe het er als geheel bij staat. De andere subcriteria gaan erover of er goede vooruitzichten zijn voor herstel en of dat herstel eenvoudig of moeilijk is. Die zijn irrelevant als er niets hersteld moet worden.
Dat snap ik en denk vooral niet dat ik jouw irritatie niet kan plaatsen. Alleen probeer ik nog steeds te achterhalen waarom je op elk punt vraagtekens plaatst.klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:19:
[...]
Dat doe ik als geïnteresseerde deelnemer zonder (politieke) agenda. Dat jij die er wel op wilt plakken vertroebelt de inhoudelijke bespreking m.i. nogal.
[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 26-02-2020 13:35 ]
Wat is dan het verschil tussen:Kojoottii schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:28:
[...]
hooguit dat er nog een compleet habitat is en of dat het het redden waard is.
[ Voor 16% gewijzigd door klaaas op 26-02-2020 13:42 ]
Hij wil.
Staat er letterlijk recht boven:klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:34:
[...]
Wat is dan het verschil tussen:
I : excellent structure
II : structure well conserved
?
Ohja, dus omdat in een zeldzame biotoop niets hersteld hoeft te worden, mag het verkloot worden met stikstof?klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:34:
[...]
En hoezo 'het redden waard'? We hebben toch geconcludeerd dat bij een A herstelmaatregelen niet aan de orde zijn?
[ Voor 16% gewijzigd door Kojoottii op 26-02-2020 13:48 ]
Ja, maar hoe plaats je dat in je eigen schema? Een 'compleet habitat dat het redden waard is' valt onder II waarbij de andere subcategorieën aangeven of het makkelijk gered kan worden en of de kans op redding groot is. Een habitat dat een A krijgt hoeft niet gered te worden.Kojoottii schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:44:
[...]
Staat er letterlijk recht boven:
i) Degree of conservation of structure
This sub-criterion should be linked to the interpretation manual on Annex I habitats since thismanual provides a definition, a list of characteristic species and other relevant elements.
Comparing the structure of a given habitat type present in the site with the data of theinterpretation manual (and other relevant scientific information), and even with the same habitattype in other sites, it should be possible to establish a ranking system as follows, using the 'bestexpert judgment':
I : excellent structure
II : structure well conserved
III : average or partially degraded structure
Herstellen, beschermen en kapot maken zijn 3 verschillende dingen. Natuurlijk moet ook een zeldzaam habitat dat in excellente staat verkeerd beschermd worden.Ohja, dus omdat in een zeldzame biotoop niets hersteld hoeft te worden, mag het verkloot worden met stikstof?Wat denk je zelf....
[ Voor 12% gewijzigd door klaaas op 26-02-2020 13:51 ]
Hij wil.
Mijn schema? Ik heb dit document niet gemaakt he, en jij kwam er mee aanzetten, ga het lekker zelf uitpluizen. Wellicht kan je nog meer dingen verdraaien om de stikstof problematiek te bagatelliseren..klaaas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:49:
[...]
Ja, maar hoe plaats je dat in je eigen schema? Een 'compleet habitat dat het redden waard is' valt onder II waarbij de andere subcategorieën aangeven of het makkelijk gered kan worden en of de kans op redding groot is. Een habitat dat een A krijgt hoeft niet gered te worden.
[...]
Herstellen, beschermen en kapot maken zijn 3 verschillende dingen. Natuurlijk moet ook een zeldzaam habitat dat in excellente staat verkeerd beschermd worden.
Volgens mij is dat document duidelijk zat, maar laten we het dan over een andere boeg gooien dan: als een habitattype van een B in 2012 naar een A in 2018 gegaan is, staat dat habitat er nu dan beter bij of niet?Kojoottii schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:59:
[...]
Mijn schema? Ik heb dit document niet gemaakt he, en jij kwam er mee aanzetten, ga het lekker zelf uitpluizen. Wellicht kan je nog meer dingen verdraaien om de stikstof problematiek te bagatelliseren..
Hij wil.
En wat is die insteek volgens jou?Defector schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:16:
is het wel duidelijk welke insteek je in deze discussie hebt.
Hij wil.
Na ook nog wat meer gegoogled te hebben ga ik toegeven dat je hier meer gelijk had dan ik in eerste instantie dacht. Het is wat worstelen met het feit dat de Nederlandse termen en criteria niet altijd aansloten op de Europese, maar uiteindelijk ben ik uitgekomen bij dit rapport, dat voor de Nederlandse habitats aangeeft hoe de beoordeling op het formulier moet worden ingevuld.Kojoottii schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:04:
[...]
Als ik het zo snel even google, dan is het een kwestie van "wat verstaat men hier onder kwaliteit" Het lijkt erop dat men met kwaliteitsbeoordeling in dit geval puur en alleen aangeeft wat voor "kwaliteiten" een gebied heeft. Hiermee wordt niet bedoelt dat het goed of slecht met een gebied gaat. Correct me if I'm wrong.
Hij wil.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat was waarschijnlijk voor de "vroempartij" VVD niet te verteren geweest; die 130 is een van hun stokpaardjes. Ik vermoed ook dat een belangrijk deel van de reden om 's nachts 130 te handhaven is zodat de psychologische drempel om in de toekomst de 130 terug te brengen dan lager is.Joris748 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:43:
Los van de discussie over de effectiviteit van de maatregel, is de implementatie wel erg knullig. Had dit moment dan ook meteen gebruikt om afscheid te nemen van die onzalige 130 km/u. Daarmee hadden we de helft van de borden achterwege kunnen laten.
Hij wil.
Ze geven toe dat het cijfer van henzelf niet klopt. Maar dat ligt niet aan henzelf, maar aan een bug in de software van het RIVM. Frappant."Deze bug in de OPS-software hebben wij helaas niet kunnen voorzien. Bij de levering van het materiaal door het RIVM was expliciet aangegeven dat hiermee de depositieberekeningen uitgevoerd konden worden", aldus de organisatie.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Het is 6u-19u, je mag dus 2 uur eerder al het gas weer legaal intrappen...Joris748 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:43:
De borden voor de gewijzigde maximumsnelheid worden geplaatst. Zag ze vanochtend voor het eerst op de snelweg. Bij iedere oprit staan ze aan beide zijde van de snelweg:
- Bord maximumsnelheid 120 of 130 met onderbord 21.00u-6.00u
- Bord maximumsnelheid 100 met onderbord 6.00u-21.00u
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
En de kwantitatieve onderbouwing is misschien fout maar de conclusie klopt nog wel. OK.unclero schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:22:
Mesdagfonds: Eigen stikstofcijfer klopt niet door computerfout
[...]
Ze geven toe dat het cijfer van henzelf niet klopt. Maar dat ligt niet aan henzelf, maar aan een bug in de software van het RIVM. Frappant.
Ik had eigenlijk gedacht dat ze bij dat Mesdagfonds wel genoeg knaken hadden om zelf even een clustertje te laten loeien.
Dan heb je de specialist zijn ervaring niet opgezocht op LinkedIn.unclero schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:22:
Ze geven toe dat het cijfer van henzelf niet klopt. Maar dat ligt niet aan henzelf, maar aan een bug in de software van het RIVM. Frappant.
Ik had eigenlijk gedacht dat ze bij dat Mesdagfonds wel genoeg knaken hadden om zelf even een clustertje te laten loeien.
Het maakt voor het Mesdagfonds niet eens zoveel uit denk ik. De twijfel is gezaaid, en zoals Cyberpope al opmerkte:unclero schreef op maandag 2 maart 2020 @ 16:22:
Mesdagfonds: Eigen stikstofcijfer klopt niet door computerfout
[...]
En beetje zoals die ene studie die al lang onderuit is gehaald maar toch op blijft duiken in anti-vaccinatieargumenten.Cyberpope schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:25:
[...]
Zeker...
maar mag ik de voorspelling doen dat die 25% nog jaren gaat opduiken. Als berichten zoals deze van de volkskrant al vergeten zijn? En dat daarmee die 25% toch een status krijgt?
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2020 16:11 ]
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State:
I. verklaart het beroep van wijlen [appellante sub 4], thans haar rechtsopvolgers, de erven van wijlen [appellante sub 4], gegrond voor zover dat is ingesteld tegen het inpassingsplan en de besluiten van 4 mei 2016 en 24 mei 2016;
II. vernietigt:
a. het besluit van provinciale staten van Gelderland van 29 juni 2016 tot vaststelling van het inpassingsplan;
b. de besluiten van het college van gedeputeerde staten van Gelderland van 4 mei 2016 en de staatssecretaris van Economische zaken van 24 mei 2016 tot verlening van de vergunningen op grond van de Natuurbeschermingswet 1998;
III. bepaalt dat de rechtsgevolgen van die besluiten geheel in stand blijven;
IV. verklaart de beroepen voor het overige ongegrond;
V. veroordeelt provinciale staten van Gelderland tot vergoeding van bij wijlen [appellante sub 4], thans haar rechtsopvolgers, de erven van wijlen [appellante sub 4], in verband met de behandeling van het beroep opgekomen proceskosten tot een bedrag van € 2.100,00 (zegge: tweeduizendhonderd euro), geheel toe te rekenen aan door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand, met dien verstande dat bij betaling van genoemd bedrag aan een van hen het bestuursorgaan aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan;
VI. gelast dat provinciale staten van Gelderland aan wijlen [appellante sub 4], thans haar rechtsopvolgers, de erven van wijlen [appellante sub 4] het door hen voor de behandeling van het beroep betaalde griffierecht ten bedrage van € 168,00 (zegge: honderdachtenzestig euro) vergoedt, met dien verstande dat bij betaling van genoemd bedrag aan één van hen het bestuursorgaan aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat hier interessant aan is is dat depositie veroorzaken op zichzelf niet verhinderd wordt (logisch, want dat staat in de wet).De aanleg van de havens zal volgens het onderzoek een beperkte toename van stikstofneerslag veroorzaken, maar is niet van merkbare invloed op de kwaliteit van de natuurwaarden in de gebieden.
...
Daarom mag toch gebruik worden gemaakt van de verschillende besluiten die voor de havens nodig zijn, ondanks dat de hoogste bestuursrechter deze nu heeft vernietigd.
[ Voor 6% gewijzigd door Shabbaman op 06-03-2020 16:21 ]
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
En de driver: Het beperkte aantal aanbieders van kip, waardoor de verwerkers de prijs kunstmatig hoog kunnen houden.unclero schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:15:
Ik kwam een interessant videootje tegen, over Costco, die zijn eigen kippenboerderijen begint om de goedkoopst mogelijke gebraden kippen te kunnen leveren.
Natuurlijk zijn dat soort zaken al bekend, denk maar aan dat McDonalds in de granen-termijnhandel zit om goedkoop kippenvoer te maken om McNuggets te kunnen maken. Maar ik had er niet aan gedacht dat dit soort stelsels een naam hebben: agrarische verticale integratie.
[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 07-03-2020 17:05 ]
Zeker buiten de randstad vind ik die 130 best lekker cruisen. Zeker in provincies als Groningen, Friesland, Overijsel, Gelderland, Drente kan ik mij voorstellen dat het best wel fijn is door te kunnen rijden.Joris748 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:43:
De borden voor de gewijzigde maximumsnelheid worden geplaatst. Zag ze vanochtend voor het eerst op de snelweg. Bij iedere oprit staan ze aan beide zijde van de snelweg:Los van de discussie over de effectiviteit van de maatregel, is de implementatie wel erg knullig. Had dit moment dan ook meteen gebruikt om afscheid te nemen van die onzalige 130 km/u. Daarmee hadden we de helft van de borden achterwege kunnen laten.
- Bord maximumsnelheid 120 of 130 met onderbord 21.00u-6.00u
- Bord maximumsnelheid 100 met onderbord 6.00u-21.00u
| live and give like no one else |
[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 07-03-2020 17:32 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
In de spits bereik je vaak die 100 niet eens.. ik rij minimaal 2x p/w van de regio Alkmaar naar de regio Utrecht.3x3 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:28:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd wat het nieuwe 100 gaat doen met de filedruk. Het kan misschien in de spits wel positieve effecten hebben.
De systemen van het CJIB en openbaar ministerie zijn niet voorbereid op een scheiding tussen EV's en brandstofauto's.Als ze consequent waren geweest, hadden ze die 130 wel mogelijk gemaakt voor EV's. Daarmee stimuleer je de echte hardrijders direct om hun brandstofauto om te ruilen voor een ev.
Verwijderd
Volgens sommige verkeersdeskundigen is dat ook het geval, tenzij er ineens veel meer auto’s gaan rijden dan de capaciteit van de weg toelaat. Het schijnt zelfs dat 90 km/uur nog beter is voor de doorstroming.3x3 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:28:
Ik ben ook wel benieuwd wat het nieuwe 100 gaat doen met de filedruk. Het kan misschien in de spits wel positieve effecten hebben.
Maar dan is dat gunstige effect naar ik begrijp weer minder sterk door de snelheidsverschillen. Verder heb ik geen flauw idee of de productie van EV’s of de opwekking van stroom op zich ook weer tot relevante stikstof uitstoot leidt.Als ze consequent waren geweest, hadden ze die 130 wel mogelijk gemaakt voor EV's.
Als mensen hun snelheid af kunnen kopen wordt het er niet gezelliger op. Dat staat garant voor klevende EV's en nog meer snelheidsverschillen, terwijl we daar juist vanaf willen.3x3 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:28:
[...]
Als ze consequent waren geweest, hadden ze die 130 wel mogelijk gemaakt voor EV's. Daarmee stimuleer je de echte hardrijders direct om hun brandstofauto om te ruilen voor een ev. Met 130 voorbij gereden worden terwijl je netjes aan 100 moet houden, dag in dag uit zet mensen misschien aan het denken.
Je hebt het over de Fiscale Adviessnelheid?Robertdj schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:57:
Als mensen hun snelheid af kunnen kopen wordt het er niet gezelliger op.
Om de Mulder belasting nog wat verder te verhogen, gaan ze 100 extra dieseltjes bij kopen. (Waarschijnlijk ook nog eens van VAG want die hebben zo'n goede reputatie als het gaat om stikstofuitstoot)hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:07:
[...]
Je hebt het over de Fiscale Adviessnelheid?
Paar Mulderboetes per jaar is geen issue, onderdeel van de variabele autokosten.
Het gaat helemaal niet om die 0,07%, je kunt deze maatregel niet los zien van steeds groter wordende ideologische tegenstellingen.3x3 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:55:
Het 100km/h stikstofbeleid lijkt echt elke doelmatigheid te missen.
Dat soort 'discriminatie' is wel gratis en kost geen subsidie. In Noorwegen mogen (mochten?) EV's op de busbaan rijden bijvoorbeeld. 130 rijden kan juist een van perks zijn die EV's aantrekkelijk kunnen maken. Heeft daar heel erg geholpen.Gunner schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:30:
Dat soort discriminatie moet je niet willen. Verder; zie jij veel EV's nu al 130 rijden? Dat is al killing voor hun al beperkte actieradius.
(op persoonlijke noot vind ik EV's al genoeg bevoordeeld)
Hoezo is dat 'demonstratief' ? Het is de geldende vMax binnenkort op bepaalde tijden, of je dat nou leuk vind of niet. Ik ga me echt niet laten opjagen ofzo.hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:06:
De 'strijd' in de online achterkamers wordt straks voortgezet op de snelweg met demonstratief 100 links rijdende principielen en met 120 rechts inhalende gefrustreerde medeweggebruikers.
Als mensen onnodig 100 op de linkerbaan gaan rijden om zo de 'rechtse' automobilist op te voeden dan lijkt me dat niet de bedoeling ongeacht wat de vMax op dat specifieke traject is.RodeStabilo schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:29:
Hoezo is dat 'demonstratief'?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het gaat me om je woordkeuze. Het is niet 'onnodig' of 'demonstratief' als je je aan de regels houdt, de dan geldende vMax. Diegene die dan achter je zit te drukken; die is dan fout.hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:37:
[...]
Als mensen onnodig 100 op de linkerbaan gaan rijden om zo de 'rechtse' automobilist op te voeden dan lijkt me dat niet de bedoeling ongeacht wat de vMax op dat specifieke traject is.
(zeg niet dat jij dat gaat doen, maar lees/hoor dat regelmatig de laatste weken)
[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 09-03-2020 11:28 ]
Verwacht in het buitenland ook meer problemen voor Nederlandse automobilisten.hoevenpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:37:
[...]
Als mensen onnodig 100 op de linkerbaan gaan rijden om zo de 'rechtse' automobilist op te voeden dan lijkt me dat niet de bedoeling ongeacht wat de vMax op dat specifieke traject is.
(zeg niet dat jij dat gaat doen, maar lees/hoor dat regelmatig de laatste weken)
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.
Met 130 verbruik je meer energie, ook met een EV wat uiteindelijk indirect weer opgewekt moet worden > vervuiling (we hebben nog geen 100% groene stroom), dan komen er nog zaken als vervuiling door slijtage aan banden bij, lichtelijk remmen e.d. Afijn ook een EV draagt mee aan het probleem.3x3 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:28:
[...]
Zeker buiten de randstad vind ik die 130 best lekker cruisen. Zeker in provincies als Groningen, Friesland, Overijsel, Gelderland, Drente kan ik mij voorstellen dat het best wel fijn is door te kunnen rijden.
Als ze consequent waren geweest, hadden ze die 130 wel mogelijk gemaakt voor EV's. Daarmee stimuleer je de echte hardrijders direct om hun brandstofauto om te ruilen voor een ev. Met 130 voorbij gereden worden terwijl je netjes aan 100 moet houden, dag in dag uit zet mensen misschien aan het denken.
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
De man die overheidsinstituten voortdurend beschuldigt van het verspreiden van onjuiste informatie over de landbouw, blijkt het zelf niet zo nauw te nemen met de feiten. In oktober verkondigde Agrifacts-voorman Jan Cees Vogelaar tegenover een groep boeren dat hij in 2016 via een public affairs-bureau moties had gekocht bij Tweede Kamerleden. Na vragen van de Volkskrant hierover trekt hij die bewering in.
Vogelaar moest naar eigen zeggen betalen, omdat de moties werden aangenomen. Drie Kamerleden achter de moties uit 2016 − met daarin het standpunt van Vogelaars Mesdagfonds − zeggen nu geen herinneringen meer te hebben aan de precieze totstandkoming van de teksten. Het gaat om Jaco Geurts (CDA), Roelof Bisschop (SGP) en Johan Houwers (afgesplitst van VVD en geen Kamerlid meer). Wel wordt bevestigd dat belangengroepen – ‘van links tot rechts’ – geregeld panklare moties aanleveren. Een andere indiener van een van de moties, Barbara Visser (VVD, nu staatssecretaris), zegt die zelf te hebben opgesteld.
Vogelaar laat zich al langere tijd in Den Haag adviseren door het bureau Publieke Zaken van oud-VVD-Kamerlid René Leegte. In februari organiseerde hij een veelbesproken bijeenkomst in Nieuwspoort, waar Vogelaars Mesdag Zuivelfonds hun alternatieve stikstofcijfers presenteerde.
wat mij betreft wordt deze vent nooit meer uitgenodigd voor (politiek) overleg in/met den haag.Het zou ‘absurd zijn als ik zo zou werken’, reageert oud-VVD-Kamerlid René Leegte van Publieke Zaken. ‘Ik denk dat Jan Cees ons te veel eer toekent. Wij adviseren onze klanten en dicteren geen moties aan Kamerleden. Ik weet hoe kwetsbaar dat is, als oud-Kamerlid. Ik ken ook geen enkel bureau dat op no cure no pay-basis moties verkoopt.’
Vier maanden na zijn uitspraken over het kopen van moties schrijft Vogelaar aan de Volkskrant dat ‘de heer Leegte niet is betaald per motie maar voor adviesuren en de organisatie van de persconferentie’. Op de vraag of er dan nog een ander public affairs-bureau was ingeschakeld en wel op no cure, no pay-basis voor hem werkte, reageert Vogelaar niet meer.
Ik las het ook. Dus of meneer heeft lopen te patsen, of hij heeft echt op zo'n manier een aantal moties er door gekregen. Geen van beide fraai.dawg schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:54:
de aandacht ligt voornamelijk op het coronagebeuren, is wel begrijpelijk ook. toch wil ik jullie dit opmerkelijke bericht niet onthouden.
[...]
wat mij betreft wordt deze vent nooit meer uitgenodigd voor (politiek) overleg in/met den haag.
Zo goed als plat? Nog meer dan 2/3 van normaal. Dus klein verschil. En de grafiekjes zijn behoorlijk ver uitgezoomd en hebben geen trend lijnen er in.Pizza_Boom schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:44:
Ik vind deze tweet ook wel aardig om te delen. Vliegverkeer ligt zo goed als plat, autoverkeer ligt zo goed als plat. Snelheid is ook nog omlaag gegaan, maar de trendbreuk blijft uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 17% gewijzigd door Philip Ross op 24-03-2020 14:55 ]
Ik vind een gemiddelde van januari/februari (dat dus negatief beïnvloed wordt door de kerstvakantie) anders een behoorlijke trendlijn.Philip Ross schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:51:
Zo goed als plat? Nog meer dan 2/3 van normaal. Dus klein verschil. En de grafiekjes zijn behoorlijk ver uitgezoomd en hebben geen trend lijnen er in.
Zouden er 2 moeten zijn, volgens zijn woorden. Om windinvloeden uit te sluiten.Komen overigens ook van 1 meetpunt. Mischien toevallig deze uitgekozen omdat hier weinig verschil te zien was? Kan zijn dat andere punten wel veel verschil laten zien.
Toch, zo'n meerdaags gemiddelde direct uit zo'n systeem liegt niet. Nou weet ik dat alle data van de meetlussen van RWS openbaar staat als rauwe data, je moet het alleen zelf verwerken. Zou ook zoiets beschikbaar zijn voor de vele meetpunten?1 zo'n vergelijking zonder daadwerkelijke cijfers zegt heel weinig. Zeker van een politicus verwacht ik dat dit niet meer dan stemmingmakerij/propaganda is.
Wil je dan ook specifiek even op deze tweet van hem wijzen: https://twitter.com/RSKersbergen/status/1239905916612423680
Als je dat soort conclusies denkt te kunnen trekken heb je echt helemaal geen verstand van statistiek of wiskunde. Nog niet eens op midelbare school niveau. Dus denk dat je de rest van zijn berichten over trends en cijfers ook het beste maar met een korreltje zout moet namen.
Waar zie jij een gemiddelde dan? Dat heeft ie niet uitgerekend hoor. Wel van het verkeer maar die vergelijking is nergens zichtbaar bij de meetwaarden. De trend word daar niet zichtbaar gemaakt dus is er helemaal geen uitspraak over te doen.Pizza_Boom schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:09:
[...]
Ik vind een gemiddelde van januari/februari (dat dus negatief beïnvloed wordt door de kerstvakantie) anders een behoorlijke trendlijn.
Al zijn het er 2. Wat ik wil zeggen is dat als je 100 punten hebt in nederland het heel makkelijk is om er een paar te vinden die tegen de algehele trend in gaan.[...]
Zouden er 2 moeten zijn, volgens zijn woorden. Om windinvloeden uit te sluiten.
De cijfers liegen niet. Maar de conclusies aan de hand van cijfers moet je aan experts overlaten. Statistiek is iets waar je heel makkelijk fouten mee kan maken. Vandaar ook de tweet die in linkte, het toont aan dat deze meneer echt helemaal niets van wiskunde/statistiek snapt.[...]
Toch, zo'n meerdaags gemiddelde direct uit zo'n systeem liegt niet. Nou weet ik dat alle data van de meetlussen van RWS openbaar staat als rauwe data, je moet het alleen zelf verwerken. Zou ook zoiets beschikbaar zijn voor de vele meetpunten?
[ Voor 6% gewijzigd door Philip Ross op 24-03-2020 15:36 ]
Hier pakt ie toch 2 maanden voor de trend? Ik ben met je eens dat hij eigenlijk de hele maand tot snelheidsverlaging en na snelheidsverlaging alsmede voor en na oproep Corona zou moeten pakken.Philip Ross schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:34:
[...]
Waar zie jij een gemiddelde dan? Dat heeft ie niet uitgerekend hoor. Wel van het verkeer maar die vergelijking is nergens zichtbaar bij de meetwaarden. De trend word daar niet zichtbaar gemaakt dus is er helemaal geen uitspraak over te doen.
Ook niet heel toevallig dat hij slechts 2 dagen neemt voor het gemiddelde van verkeer en verder de waarden over een hele maand aan hetbekijken is?
Helaas waar. Die info mist inderdaad, politicy is cherry picking niet vreemd.Al zijn het er 2. Wat ik wil zeggen is dat als je 100 punten hebt in nederland het heel makkelijk is om er een paar te vinden die tegen de algehele trend in gaan.
Heb je een punt. Ik ken ook treingebruikers die naar de auto zijn gegaan.De cijfers liegen niet. Maar de conclusies aan de hand van cijfers moet je aan experts overlaten. Statistiek is iets waar je heel makkelijk fouten mee kan maken. Vandaar ook de tweet die in linkte, het toont aan dat deze meneer echt helemaal niets van wiskunde/statistiek snapt.
Van het verkeer is het de trend ja. Maar daar vergelijkt hij van 2 dagen nu met een maand gemiddelde. Maar van de fijnstofmetingen zie je geen enkele trend of vergelijking met de maandgemiddeldes die in deze grafiek staan.Pizza_Boom schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:38:
[...]
Hier pakt ie toch 2 maanden voor de trend? Ik ben met je eens dat hij eigenlijk de hele maand tot snelheidsverlaging en na snelheidsverlaging alsmede voor en na oproep Corona zou moeten pakken.
[Afbeelding]
nee, niet ongebruikelijk. Maar daarom belangrijk dat we eerst kritisch kijken naar wat er staat voordat we het blind gaan herhalen.[...]
Helaas waar. Die info mist inderdaad, politicy is cherry picking niet vreemd.
Maar de conclusie die hij trekt snap jij ook van dat die niet logisch volgt uit die cijfers toch?[...]
Heb je een punt. Ik ken ook treingebruikers die naar de auto zijn gegaan.
Ik las het net ook, prachtig.
[ Voor 13% gewijzigd door dawg op 02-04-2020 18:21 ]
Dus hebben de boeren toch tot minimaal 2 keer toe glashad zitten liegen en bedriegen....
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 02-04-2020 18:37 ]
Virussen? Scan ze hier!
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Nou ja, de sector hoeft natuurlijk niet kapot.Joris748 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:46:
Hopelijk is het een laatste stuiptrekking van de sector als geheel. Tijd om echte verandering op te leggen.
De NOS heeft het in ieder geval ook opgepakt. Alleen is het nieuws bijna exclusief corona-nieuws momenteel. Voor wat betreft stil aan de boerenkant, ik zag toevallig vanavond dit spotje op TV:Bockelaar schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:43:
en toen was het stil vanuit de boerenkant....flauw dat de media dit niet groot aanpakt.
Euhh.. misschien dat ze ons erop proberen te wijzen dat door al dat gehamster de prijzen voor agrarische producten op de veilingen in een vrije val zijn gekomen?NMH schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:09:
Ik kan alleen niet echt de vinger er op leggen wat de boodschap is die men over probeert te brengen. Vooral het einde komt een beetje over als een spotje voor een politieke partij.
Grotendeels is het export. Als dat vrijwel wegvalt, dan kelderen de prijzen.unclero schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:54:
[...]
Euhh.. misschien dat ze ons erop proberen te wijzen dat door al dat gehamster de prijzen voor agrarische producten op de veilingen in een vrije val zijn gekomen?
Wat wel vreemd is, je zou denken: meer vraag = hogere prijs. Maar kennelijk werkt dat toch anders, in verticaal geïntegreerde productieprocessen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Precies dit. Het filmpje moet ons doen ons geloven dat de boeren keihard aan het werk zijn om de voedselvoorziening in Nederland op peil te houden. De kans is echter groter dat ze met grote overschotten komen te zitten als (een deel van) de export stilvalt.hansvk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:48:
[...]
Grotendeels is het export. Als dat vrijwel wegvalt, dan kelderen de prijzen.
Het is puur een sympathie-win actie. Om de verloren sympathisanten weer terug te winnen en weer een lekkere warme onderbuik te geven. Het valt me nog mee dat er niet wordt gerept over de verminderde CO2 uitstoot, ondanks dat hun koeien doorschijten. Ja wij weten dat dat niets met elkaar te maken heeft, maar het voedt de onderbuik zo lekker he.NMH schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:09:
[...]
Ik kan alleen niet echt de vinger er op leggen wat de boodschap is die men over probeert te brengen. Vooral het einde komt een beetje over als een spotje voor een politieke partij.
Ik heb hier in het Corona themaforum al even over geschreven (ik kan het alleen niet meer terug vinden). Maar sinds februari zijn de prijzen op de veilingen al in een vrije val. En de pakhuizen zitten tot de nok toe vol.Joris748 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:42:
Precies dit. Het filmpje moet ons doen ons geloven dat de boeren keihard aan het werk zijn om de voedselvoorziening in Nederland op peil te houden. De kans is echter groter dat ze met grote overschotten komen te zitten als (een deel van) de export stilvalt.
Interessant, thanks. Betekent dat dan ook dat er bijvoorbeeld op termijn de blikken groentesoep moelijk verkrijgbaar kunnen worden?unclero schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:20:
Een deel is ketenprobleem: Fabrikant X wil de groentes wel inblikken, maar zit nog te wachten op verpakkingsmateriaal uit China. Fabrikant Y wil soep maken, maar de containers met gedroogde knoflook en gedroogde peterselie staan nog in Shanghai te wachten op een schip. Hele JIT-ketens zijn de afgelopen maanden uit elkaar gedenderd.
Stelletje kleuters...Radicale boeren woedend op Rutte en Schouten: ‘Het is oorlog’
‘Een gigantische opgestoken middelvinger: die kreeg het Landbouw Collectief van dit kabinet’, schrijft het FDF-bestuur in een nieuwe verklaring. De boeren wijzen naar een overleg dat verschillende boerenorganisaties, verenigd in het Landbouw Collectief, afgelopen woensdag voerden met Schouten. Dat overleg is stukgelopen, de boerenorganisaties willen nu niet meer met het kabinet om tafel.
Zo moeten boeren hun veevoer aanpassen. Ook komt er een uitkoopregeling voor boeren. Eind deze maand stuurt het kabinet daarover een brief naar de Tweede Kamer. ‘Schouten is de meest onverschillige en ongeïnteresseerde minister die wij ooit hebben gehad’, aldus het FDF-bestuur. ‘In dit laatste gesprek dat het Landbouw Collectief met haar had, etaleerde ze opnieuw haar gebrek aan kennis en belangstelling.’
De radicale boerenclub haalt ook uit naar premier Rutte. ‘Terwijl het land in brand staat en er een essentieel gesprek plaatsvindt in Den Haag voor alle Nederlandse boeren, staat hij als een houten klaas voor de camera’s te wriemelen tijdens een gymles op een school in Oegstgeest.’ FDF neemt het de premier kwalijk dat hij woensdag niet bij het stikstofoverleg was en wel een online gymles bijwoonde.
Achter de schermen klinkt in kabinetskringen de kritiek dat boerenorganisaties de coronacrisis aangrijpen om stikstofmaatregelen op de lange baan te schuiven. ‘Polderen is uit’, verklaart het FDF-bestuur, dat de grote boerenprotesten van eind vorig jaar op poten zette. ,,Het is oorlog. Rutte III tegen de boeren. De rekening zal worden gepresenteerd. Het wordt een brandende campagnetijd voor deze regeringspartijen. Het wordt een tijd om niet te vergeten.’
Virussen? Scan ze hier!
Is Schouten de eerste minister die niet volledig naar de poppen van de landbouwlobby danst?hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:52:
Lijkt het maar zo of is de FDF een beetje gefrustreerd dat ze geen aandacht meer krijgen?
[...]
Stelletje kleuters...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
VVD? Is ze overgestapt dan? Gisteren was ze nog van CU iig?_JGC_ schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:15:
Tja FDF... Ze balen ervan dat ze voor het eerst tegenover een VVD minister met ruggengraat staan (een van de weinigen) en die niet om krijgen met chantage en dreigementen.
Verder heeft Rutte op dit moment wel wat anders te doen nu het land op zijn gat ligt. Rutte is daarnaast ook gewoon mens.
Virussen? Scan ze hier!
Dat zou kunnen als de pakhuizen met bestaande voorraad conserven leger raken (ik zal u een geheim verklappen: wat u vandaag in een blik in de Appie koopt, hoeft niet vorige week uit de fabriek te zijn gerolt). En als Merk X niet productie heeft in fabriek Y en Z. Dan kan de fabriek in Nederland en Italië stil staan, maar de fabriek in Duitsland en Polen stoomt nog.NMH schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:49:
Interessant, thanks. Betekent dat dan ook dat er bijvoorbeeld op termijn de blikken groentesoep moelijk verkrijgbaar kunnen worden?
Alles gaat om de beeldvorming natuurlijk. Maar de boeren hebben het nu wel moeilijk, je kan/mag niet demonstreren tijdens corona. Dit terwijl het voor die groep toch om grote belangen gaat als de overheid het plan heeft regels in te voeren die de helft van de boeren en hun bedrijvigheid neutraliseert.hoevenpe schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:27:
Ze lijken niet te snappen dat er een heel genereus voorstel op tafel lag waarin boeren financieel meer dan ruim gecompenseerd werden.
Door zo onredelijk vol op het orgel te gaan verliezen ze het laatste restje goodwill en zijn ze straks veel slechter af, de wereld is de afgelopen weken nogal veranderd...
[ Voor 10% gewijzigd door 3x3 op 03-04-2020 18:30 ]
Nee. De meeste boeren van die groep zitten vast in verticale ketens die er nooit, maar dan ook nooit bij gebaat zijn om de boeren te verzelfstandigen of ook maar niet op het randje van een faillissement te houden.3x3 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:25:
Dit terwijl het voor die groep toch om grote belangen gaat als de overheid het plan heeft regels in te voeren die de helft van de boeren en hun bedrijvigheid neutraliseert.
De grote klappen moeten nog komen. Verwacht binnen een paar maanden een halvering van de melkprijs en een verdubbeling van de veevoerprijs.Staan er niet al genoeg bedrijven op omvallen door de andere maatregelen die de overheid neemt?
De kleine familiebedrijven die vastzitten in een verticaal keten. Die leveringscontracten hebben afgesloten en kredieten op veevoer hebben. De vakkenvullers onder de agrariërs zegmaar. Grote stal op lening, met een contract aan een zuivelfirma. De mensen die nu al het water aan de lippen staat. Zeg maar - en nu doe ik een gok - de meerderheid van de veehouders.Joris748 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:50:
Welke bedrijven staan op omvallen? De kleine familiebedrijven of de grote industriële veehouderijen?
[ Voor 27% gewijzigd door unclero op 03-04-2020 22:43 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
'Boeren hebben overschot slachtdieren door sluiting horeca'
De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zegt dat er een crisissituatie voor vleesbedrijven is ontstaan. Vooral kalverhouderijen zitten in het nauw, doordat zij een overschot aan dieren hebben.
Gegeven dat dit (hopelijk) een tijdelijke situatie is denk ik dat men liever een steunregeling heeft om dit te overbruggen dan een uitkoopregeling.hoevenpe schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:46:
Nu hun markt is weggevallen zou er toch genoeg animo moeten zijn voor een opkoopregeling:
Tsjah, kiezen of delen lijkt me.NMH schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:41:
[...]
Gegeven dat dit (hopelijk) een tijdelijke situatie is denk ik dat men liever een steunregeling heeft om dit te overbruggen dan een uitkoopregeling.
Kan me voorstellen dat ze dat willen ja. Maar ik hoop toch niet dat we nu van belastinggeld vervuilende bedrijven gaan steunen om overeind te houden zodat ze na de crisis weer kunnen gaan uitstoten terwijl we tegelijk geld gebruiken om anderen uit te kopen.NMH schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:41:
[...]
Gegeven dat dit (hopelijk) een tijdelijke situatie is denk ik dat men liever een steunregeling heeft om dit te overbruggen dan een uitkoopregeling.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq