Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 49 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +9Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-06 13:24

unclero

Ioniq EV ftw \o/

NMH schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:41:
Gegeven dat dit (hopelijk) een tijdelijke situatie is denk ik dat men liever een steunregeling heeft om dit te overbruggen dan een uitkoopregeling.
Als dat een korte periode zou zijn.... De Rabo heeft het over een diep dal van een paar jaar. En dat is op zich nog een vrij voorzichtige schatting. Ervanuitgaande dat er in die paar jaar niets wezenlijks veranderd, en daarna alles weer terug naar het oude gaat.
En dat heeft alles te maken met ketenverwevenheid. Het is echt te simplistisch gesteld dat omdat Nederlanders niet meer uit eten kunnen, de prijzen van slachtvlees en frieten onderuit zijn gegaan. (dan zou Dhr. Baudet's plan wel eens kunnen werken: iedereen die géén koorts heeft kan gewoon weer naar het cafe)
De prijs van frieten was al zo laag dat we ze maar dumpten in andere landen (herinnert iedereen zich nog die rel vorig jaar met Zuid-Amerika?). Bij de vlees-vrieshuizen is er al sinds februari sprake van dat er veel meer binnen komt dan dat er uit gaat, en inmiddels zitten die ook tot de nok toe vol. De vaste grote afnemers in Zuid-Europa en Azië bestellen al maanden niks meer.

Ik zou zeggen, doe het zoals bij alle andere ondernemers: hier heb je 4K en een overbruggingskredietje. En de enige extra steun die van mij gegeven zou moeten worden is er een die het bedrijf kan omvormen van keten-afhankelijk naar lokaal-afzettend. U weet wel, waar ik sinds het begin van dit topic al op hamer. Nu is het een mooi moment, want onder druk wordt veel vloeibaar.
De enige andere steun-optie die ik zie, is een government cheese achtige regeling: Voedselbanken krijgen cheques om lokaal bevroren hamburgers en blokken kaas te kopen, en uit te delen.

Edit: Deze zal ik u ook niet onthouden: Quote: 'Minister Carola Schouten is de groupie van Quote 500-familie Van Drie'.
Ik beschouw mezelf als heerlijk liberaal rechts, maar als er mensen zijn die letterlijk miljarden hebben verdiend aan kalverensjouwen, dan vind ik het niet kies dat er nu een pot gemeenschapsgeld open getrokken moet worden omdat er nu even nét een andere economische wind staat. Dat zou immers een gevalletje "Privatize profits, socialize risks" zijn.

[Voor 13% gewijzigd door unclero op 10-04-2020 17:53]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:08
Zoals hier al terecht opgemerkt zijn er een aantal luchtbellen, juist door de ontwrichtende subsidies.

Subsidies zijn begrijpelijk als er een tekort is van een goed of dienst, maar aangezien we toch vooral voor de export verbouwen is de subsidie keten vooral bezig om die export te subsidiëren

Betreft wie de crisis gaan voelen: Alle boeren die niet kleinschalig/bio werken gaan de crisis keihard voelen. Zoals altijd zullen de jongen met meer vet op de botten beter bestendig zijn tegen een shock, maar dit gaat een heel diep dal worden.

Ik zal eerlijk zijn, ik ga er geen traan om laten, hoezeer ik wel degelijk empathie heb met de getroffenen (nogmaals, ik ken de wereld vrij goed en heb vrienden in die groep). De huidige situatie is niet alleen onhoudbaar, hij is zich de laatste jaren in een volkomen onacceptabele richting gaan ontwikkelen, met name de intensieve varkensteelt is moreel gezien gewoon ver over de rand.

Er is vannacht weer een stal in rook opgegaan, een onderdeel van een heel nare trend. Ik ben geen vegetariër en snap echt wel dat dierenleed in de huidige constellatie echt niet te voorkomen is... maar wat we nu zien met op afstand bestuurde stallen is absurdistisch. De resulterende stalbranden en tranentrekkende aantallen slachtoffers zijn IMHO een moderne maatschappij onwaardig.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:09:
Er is vannacht weer een stal in rook opgegaan, een onderdeel van een heel nare trend. Ik ben geen vegetariër en snap echt wel dat dierenleed in de huidige constellatie echt niet te voorkomen is... maar wat we nu zien met op afstand bestuurde stallen is absurdistisch. De resulterende stalbranden en tranentrekkende aantallen slachtoffers zijn IMHO een moderne maatschappij onwaardig.
offtopic:
Ik las dit eerst als een situatie waarin een stalbrand een rationele noodsprong is omdat men liever met de nieuwbouwwaarde leningen zou aflossen dan zou voortzetten.

Enfin, dat was het niet. Maar ook zo zijn de op afstand bestuurde stallen met wegbezuinigde beveiliging een tragedie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23:18
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat?
Kabinet trekt nog 5 miljard uit voor stikstofbeleid

Het kabinet investeert de komende tien jaar nog 5 miljard euro om het stikstofprobleem in de natuurgebieden op te lossen. Dit bevestigen bronnen in Den Haag aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Het gaat om ongeveer 300 miljoen euro per jaar voor verbetering van de natuur en ongeveer 200 miljoen per jaar voor maatregelen die de stikstofuitstoot omlaag brengen.

Dat geld wordt onder meer gebruikt om de bedrijven op te kopen van boeren die willen stoppen, om boeren te helpen omschakelen naar de veel duurzamere kringlooplandbouw en om boeren die hun stallen duurzamer willen maken te steunen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unclero

unclero

Ioniq EV ftw \o/

ANdrode schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:55:
offtopic:
Ik las dit eerst als een situatie waarin een stalbrand een rationele noodsprong is omdat men liever met de nieuwbouwwaarde leningen zou aflossen dan zou voortzetten.
offtopic:
Het 'Wokpaleis-vermoeden' zegmaar. Dat zijn vermoedens, die slechts lastig hard te maken zijn. De zweem hangt er, maar ik zou niet te snel conclusies trekken.
offtopic:
Enfin, dat was het niet. Maar ook zo zijn de op afstand bestuurde stallen met wegbezuinigde beveiliging een tragedie.
offtopic:
Wegbezuinigde boeren, bedoelt u. ;)
Verder ook veel technologische kinderziektes. Een geautomatiseerde stal is niet een kwestie van wat sensoren en voederdispensers erin, en de deur op slot. Zoiets moet van de grond op opgebouwd worden, en alle componenten opnieuw ontworpen worden. Denk maar aan, in plaats van een centrale controller kast die alle stalventilatoren aanstuurt, een soort netwerkbus die meld wat de luchtdoorstroom moet zijn, en alle ventilatoren die daarop als een mesh reageren (valt er één uit, springen de anderen vanzelf bij).
hoevenpe schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:29:
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat?
500 miljoen per jaar. Dat is ongeveer de helft van wat de boeren jaarlijks aan subsidie ontvangen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23:15
De LTO stapt uit het landbouwcollectief:
LTO Nederland, de belangenvereniging voor de agrarische sector, is uit het samenwerkingsverband Landbouw Collectief gestapt. De dertien organisaties die samen het collectief vormen, zijn volgens LTO te verschillend.
Op zich verbaast het me niet; kennelijk was het verschil in stijl tussen de verschillende organisaties toch te groot. Ik ben wel benieuwd wat de gevolgen gaan zijn voor de verdere onderhandelingen met de overheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:13
NMH schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:14:
De LTO stapt uit het landbouwcollectief:

[...]

Op zich verbaast het me niet; kennelijk was het verschil in stijl tussen de verschillende organisaties toch te groot. Ik ben wel benieuwd wat de gevolgen gaan zijn voor de verdere onderhandelingen met de overheid.
LTO heeft het CDA bij de ballen. Die zijn minder afhankelijk van activistische clubs om hun belangen behartigd te zien. In Noord-Brabant heeft LTO haar zin. Invoer is met ruim een jaar uitgesteld en deadline voor vergunningsaanvraag is van tafel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unclero

unclero

Ioniq EV ftw \o/

NMH schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:14:
Mwoah, dit is eerder een gevalletje "gereedschap is bot geworden, gereedschap gaat in de afvalemmer".
De rest van het LC die niet in ziet hoe ingrijpend de kaarten zijn gewijzigd sinds de Coronacrisis. Nu een mooi moment om die lui gedag te zeggen.
Joris748 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:44:
LTO heeft het CDA bij de ballen. Die zijn minder afhankelijk van activistische clubs om hun belangen behartigd te zien. In Noord-Brabant heeft LTO haar zin. Invoer is met ruim een jaar uitgesteld en deadline voor vergunningsaanvraag is van tafel.
Het scheelt al weer als een ex-LTO'er via het CDA nu gedeputeerde is. ;)
(iets met vestzak, broekzak)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

'Een op de twaalf speelt games achter het stuur'
Automobilisten, fietsers en voetgangers waren vorig jaar nog altijd geregeld met hun telefoon bezig: bijna 70 procent van de 4068 respondenten gaf aan dat weleens te doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in opdracht van verzekeraar Interpolis.

Dat is ongeveer hetzelfde percentage als twee jaar geleden, maar volwassenen gebruikten in 2019 wel vaker hun telefoon om de navigatie in te stellen, muziek op te zetten en spelletjes te spelen in het verkeer. Vooral automobilisten speelden onderweg geregeld een spelletje.

"We zien dat in 2019 8,2 procent van de automobilisten weleens een game speelt tijdens het rijden", zegt Patty Jansen, onderzoeker bij Interpolis, in het NOS Radio 1 Journaal. Twee jaar geleden was dat nog 3 procent. "Maar we zien eigenlijk over de hele linie dat mensen games spelen, zowel in hun rol als voetganger, automobilist en fietser."

'Betere apps'
Een mogelijke reden die het onderzoek noemt voor deze toename is dat er nu "meer en betere apps" zijn voor je telefoon om mee te navigeren, muziek te luisteren en spelletjes te spelen. Een andere verklaring, specifiek voor de toename van muziek opzetten en de spelletjes in de auto, is dat mensen vorig jaar langer in de file stonden dan twee jaar geleden.

Wel bleek dat de volwassen respondenten minder vaak handheld belden op de fiets. Sinds 1 juli vorig jaar is het verboden om je telefoon vast te houden achter het stuur of op de fiets. De onderzoekers van de SWOV stellen dan ook dat dit de verklaring zou kunnen zijn voor deze daling. Het verbod heeft volgens hen echter "nog niet het gewenste resultaat heeft behaald".

nos.nl
Nu in 2020 overal honderd:

Zie ik wat ik dit vroeger voornamelijk alleen op de A2 tussen Utrecht-Adam zag,zie je het nu bijna overal op de snelweg gebeuren. Mensen met cruise control aan op wegen die zijn ingericht op 130, met auto's met allerlei veiligheidssystemen (of niet) die prioriteit geven aan randzaken zoals je haren doen, make-up doen, je telefoon, whatsappen, gamen in plaats van autorijden.

Het is hun eigen verantwoordelijkheid, maar brengt ook andere mensen in gevaar. Als ik zo'n pipo in mijn spiegel zie. Geef ik liever wat gas, dan dat ik mijn kofferbak laat fungeren als zijn of haar kreukelzone.

Ik ben benieuwd of meer mensen in dit topic diezelfde trend zien van steeds meer mensen op de telefoon sinds we naar 100 zijn gegaan.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
3x3 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:31:
Zie ik wat ik dit vroeger voornamelijk alleen op de A2 tussen Utrecht-Adam zag,zie je het nu bijna overal op de snelweg gebeuren. Mensen met cruise control aan op wegen die zijn ingericht op 130, met auto's met allerlei veiligheidssystemen (of niet) die prioriteit geven aan randzaken zoals je haren doen, make-up doen, je telefoon, whatsappen, gamen in plaats van autorijden.
Herkenbaar, op rustige momenten is het op de CC lastig de aandacht erbij te houden en is dat appje zo gelezen. Zonder CC rij je zonder het te beseffen snel te hard, waar vroeger met 120-130 er niets aan de hand was.

Ben benieuwd wat er met het aantal verkeersdoden op snelwegen gaat gebeuren, de eerste tekenen zijn niet positief.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:04
hoevenpe schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Herkenbaar, op rustige momenten is het op de CC lastig de aandacht erbij te houden en is dat appje zo gelezen. Zonder CC rij je zonder het te beseffen snel te hard, waar vroeger met 120-130 er niets aan de hand was.

Ben benieuwd wat er met het aantal verkeersdoden op snelwegen gaat gebeuren, de eerste tekenen zijn niet positief.
Probleem is dat de 100 km/u maatregel precies samenviel met de lock-down. Het is dus nagenoeg onmogelijk om nu al conclusies te trekken wat de oorzaak is van het niet dalen van het aantal slachtoffers.

Wel staat in de tekst van het artikel dat er met name meer slachtoffers vallen onder de kwetsbare deelnemers (fietsers, voetgangers kinderen). Dat suggereert dat het aantal slachtoffers onder automobilisten is gedaald.

De constatering dat er een toename is van het aantal snelheidsovertredingen lijkt me een open deur. Dat is vrij voorspelbaar in de periode nadat de maximum snelheid van 130 naar 100 km/u verlaagd is. Las de laatste weken ook al over een toename van het aantal 'snelheidsduivels'. Ook niet onlogisch. Als je altijd 150 à 160 rijdt was je voorheen een snelheidsovertreder, maar val je nu in de categorie snelheidsduivel :).

Vind het zelf op korte afstanden (tot zeg 50 km snelweg) niet zo'n punt. Op langere afstanden is het redelijk frustrerend als de weg nagenoeg leeg is.

M'n verbruik is overigens wel aanzienlijk gedaald, deels door de lagere snelheid en deels omdat je nu minder vaak afremt en optrekt. En als je afremt en optrekt is dat veel minder heftig dan voorheen. Remmen hoeft zelfs bijna niet meer, gas los is nu vaak al afdoende om de gewenste snelheid te bereiken.

iRacing Profiel

• 3x3

3x3

Groen boeren 'levert een hoop geld op', Brussel komt vandaag met de plannen

· Door groen te produceren, kan de komende tien jaar bijna 2000 miljard euro worden verdiend. Dat staat in een uitgelekte versie van de 'Farm to Fork-strategie', die vandaag door de Europese Commissie wordt gepresenteerd.

Volgens Brussel kan bijvoorbeeld meer lokale landbouw worden gestimuleerd en voedselverspilling worden tegengegaan. Ook moeten er meer duurzame investeringen komen en moet het gebruik van groene levensmiddelen worden bevorderd. Er is dan bijvoorbeeld minder geld nodig om ontbossing of de verzuring van grond en water tegen te gaan.

De 'Farm to Fork-strategie' is een spoorboekje dat het hele voedselsysteem, van landbouw en veehandel tot voedselconsumptie en -verspilling, wil verduurzamen. Daardoor moet Europa in 2050 klimaatneutraal zijn.

In 2030 moet een kwart van alle landbouwgrond in de EU biologisch zijn.
In 2030 moet het aantal bestrijdingsmiddelen in de landbouw met de helft zijn afgenomen.
Het gebruik van kunstmest moet met 20 procent verminderen de komende tien jaar.
Er komt nieuwe wetgeving voor het transport en de slacht van dieren.

De landbouwplannen zijn een cruciaal onderdeel van de zogenoemde Green Deal, de klimaatplannen van Eurocommissaris Timmermans. Die plannen kwamen tijdens de coronacrisis flink onder vuur te liggen. Niet alleen liepen de landbouwplannen zelf vertraging op door het virus, veel tegenstanders riepen dat de klimaatplannen helemaal van tafel moesten nu er een economische recessie dreigt.

Critici in de plasticlobby wilden dat door de huidige behoefte aan beschermingsmiddelen in de zorg het verbod op wegwerpplastic van tafel ging. In de auto- en vliegtuiglobby vroegen ze om minder strenge CO2-regels voor de transportsector.

Maar voorstanders van de plannen zien het juist als een manier om het economisch herstel groen te maken. Dat is nodig volgens de Europese Commissie, want de coronacrisis maakt ook duidelijk dat de Europese landbouw- en voedselsector tegen een stootje moet kunnen, zodat er ook tijdens een crisis genoeg en gezond eten verkrijgbaar blijft. "Boeren zijn onderdeel van de oplossing, maar ze hebben wel onze aanmoediging en steun nodig om de groene stap te maken", staat in de landbouwstrategie.
Hoger inkomen

Dat betekent dat boeren het gebruik van bestrijdingsmiddelen moeten afbouwen en dat biologische landbouw en dierenwelzijn voorop moeten staan. "Maar voor die groene slag moet het inkomen van boeren omhoog, zodat ze niet door het bestaansminimum zakken. Boeren moeten genoeg geld verdienen om een redelijk bestaan te kunnen opbouwen."

De Europese Commissie kijkt ook naar consumentenbescherming. Zo zullen volgens de plannen voedselfraude en zogenoemde greenwashing, het vals duurzamer voordoen van een product, worden aangepakt. Er zal bijvoorbeeld strenger worden gekeken of er extra suiker zit in babyvoeding en er wordt een maximum gesteld aan de hoeveelheid suiker, verzadigd vet en zout in voedingsmiddelen.

Bedrijven moeten transparanter zijn wat er precies in producten verwerkt zit, zodat consumenten een verantwoorde keuze kunnen maken. Daarnaast moet het volgens de plannen ook mogelijk zijn om direct te zien waar een product gemaakt wordt, "zodat consumenten voor regionale producten kunnen kiezen om zo de lokale boer te helpen en de weg van boerderij tot bord korter en duurzamer te maken."
De grote vervuilers gaan een heleboel geld mogen gaan binnenhalen onder het mom van greenwashen!
Maar belangrijkste voor de consument is meer en waarschijnlijk goedkoper biologisch eten :)

• NMH
Het RIVM heeft de nodige kanttekeningen bij het nieuwe stikstofplan van de overheid:
Flinke delen van de Nederlandse natuur zullen in 2030 nog steeds overbelast zijn door stikstof. Vooral op de Veluwe blijft het stikstofoverschot bestaan. Dat blijkt uit een doorrekening van het RIVM van de nieuwe stikstofaanpak van het kabinet.
Levert dus bitter weinig op qua natuur en milieuwinst. Niet dat me dat erg verbaast met het CDA in de regering, maar toch.

• P.O. Box
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:58:
[...]

die tekenen zijn nogal logisch. De meeste verkeersdoden (niet nagezocht, maar dikke aanname van mezelf :)) vallen niet als het druk is, maar juist als het rustig is en donker. Daar is an sich niet veel aan veranderd gedurende de coronatijd. Als het wel druk is, heb je meer kleine aanrijdinkjes enzo, maar daar vallen niet zo gauw doden bij.
Als we "straks" weer vol met zijn allen de weg op mogen en het weer drukker is waar je 100 mag, zul je denk ik geen significante stijging zien van het aantal doden.

• hoevenpe
50+ en DENK taferelen bij boeren:
Boeren rollebollend over straat, bestuur Farmers Defence Force valt uiteen

Medebestuurslid Jeroen van Maanen, die namens FDF met landbouwminister Carola Schouten in gesprek was over stikstofmaatregelen voor boeren, wil dat Van den Oever aftreedt en noemt hem ‘het grootste gevaar’ voor de actiegroep. ,,Het is tijd dat de achterban zich uitspreekt en weer een andere Mark naar huis stuurt.’’

Vorige week trad de voorzitter van de boerenbelangenorganisatie LTO, Marc Calon, terug omdat er geen draagvlak meer voor hem was bij de leden. Op diens vertrek was lang aangedrongen door onder anderen Mark van den Oever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
Het valt me op dat de belangenverstrengeling en de netwerken steeds meer open en bloot liggen. En men ook geen moeite meer doet om dat te verhullen.

https://www.ad.nl/economi...-en-perspectief~a961865b/
De fundamenten van de stikstofcrisis werden mede onder zijn bewind op het ministerie van Landbouw gelegd, maar nu heeft ex-staatssecretaris Henk Bleker (CDA) een oplossing bedacht: boeren die vrijwillig vee inleveren krijgen een vergunning voor een zonnepark op hun land.
,Ik ben één uit een lange stoet van verantwoordelijken”, benadrukt hij. ,,De problemen zaten echter wel in mijn achterhoofd’’, vertelt de CDA-coryfee, tegenwoordig voorzitter van belangenclub Vee & Logistiek, algemeen-directeur van zonneparkontwikkelaar PowerField en landbouwadviseur van Forum voor Democratie.
Vooral de rechtstreekse lijn tussen het CDA en FvD en een zonneparkontwikkelaar die openlijk lobbyt voor meer zonneparken als oplossing voor het stikstofprobleem vind ik opvallend. Henk Bleker heeft heel veel petten op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:56

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zonneparken zijn niet zo best voor de begroeiing eronder en de regio's die Bleker vertegenwoordigd hebben nog net genoeg restruimte op het net voor een blender.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

(jarig!)
Zoals @Señor Sjon al enigszins aangeeft, is het electriciteitsnet in Nederland nog helemaal niet berekend op zoveel decentrale energie opwekking, het net kan de teruglevering gewoon niet aan. Sterker nog op dit moment is dat al een probleem bij woonwijken met zonnepalelen.

Daarnaast wordt er zeker op dit moment zoweing energie gebruikt dat boeren die op dit moment al schuren vol panelen hebben liggen, op het punt staan te moeten betalen om terug te kunnen leveren aan het net, in plaats van dat zij ervoor betaald worden.

Typisch weer iemand (Henk Bleker) die niet genoeg nadenkt waar hij over spreekt en anderen weer met de problemen opzadelt. |:(

[Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 26-05-2020 10:40]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3

3x3

Joris748 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:58:
Het valt me op dat de belangenverstrengeling en de netwerken steeds meer open en bloot liggen. En men ook geen moeite meer doet om dat te verhullen.

https://www.ad.nl/economi...-en-perspectief~a961865b/

[...]

[...]

Vooral de rechtstreekse lijn tussen het CDA en FvD en een zonneparkontwikkelaar die openlijk lobbyt voor meer zonneparken als oplossing voor het stikstofprobleem vind ik opvallend. Henk Bleker heeft heel veel petten op.
Als boeren hun recht verliezen om via het boeren hun inkomen te verdienen via veeteelt is het belangrijk dat ze een alternatieve bron inkomsten hebben. Met veel bezit komen ook veel zorgen, en in tegenstelling tot ambtenaren op het ministerie en de 'beleidswetenschappers' van het RIVM hebben boeren geen garantie op een levenslang inkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_Dune_ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:38:
Typisch weer iemand (Henk Bleker) die niet genoeg nadenkt waar hij over praat en anderen weer met de problemen opzadelt. |:(
Bleker wordt vooral gestuurd. die denkt niet zelf

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris748
3x3 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Als boeren hun recht verliezen om via het boeren hun inkomen te verdienen via veeteelt is het belangrijk dat ze een alternatieve bron inkomsten hebben. Met veel bezit komen ook veel zorgen, en in tegenstelling tot ambtenaren op het ministerie en de 'beleidswetenschappers' van het RIVM hebben boeren geen garantie op een levenslang inkomen.
Wil je (het) boeren toekomstbestendig maken, dan zul je iets moeten doen aan de verdienmodellen in de sector. Op de huidige voet doorgaan en de boeren (nog) afhankelijk(er) maken van bijverdiensten is denk ik niet de beste weg.

Het probleem zit niet bij een gebrek aan neveninkomsten, maar bij de afhankelijkheid van de Campina's, de VION's en de Jumbo's.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens Tom-Jan Meeus zal het plan van het kabinet voor de aanpak van het stikstof probleem dezelfde blauwdruk krijgen als het plan van Bleker destijds met PAS :
Het kabinet presenteerde 24 april, na een jaar (!) interne discussie, een oplossing voor het verbod door de Raad van State, mei vorig jaar, van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Het PAS stond verhoogde stikstof-emissie toe in natuurgebieden, mits dit gepaard ging met latere compensatie.

Het verbod stelde Rutte III voor een gigantisch probleem. Lagere overheden gaven hierdoor vaak geen vergunningen meer af voor (woning)bouwprojecten, en dat zette het kabinet onder druk te interveniëren in de economische activiteiten – veeteelt, industrie, wegverkeer – die de meeste stikstof produceren.

Voor de korte termijn greep het kabinet in bij het wegverkeer (terug naar 100 km/uur); de landbouw lag te gevoelig. Voor de lange termijn kwam het met een gecompliceerde formule (stikstofreductie voor 50 procent van de natuuroppervlakte in 2030), en als ik goed ben ingelicht concludeert Remkes daarover: niet alleen is die ambitie veel te laag, maar de onderliggende principiële keuze – uitgaan van „streefwaarden”, niet van harde doelstellingen – vertoont overeenkomsten met de PAS.

Anders gezegd: dit beleid loopt het gevaar wéér te worden vernietigd door de rechter, zodat opnieuw een stop op vergunningen voor de bouw dreigt.
Uiteindelijk is dit natuurlijk geen verassing, het is in een essentie niet een bestuurlijk probleem, maar een probleem van verstrengeling van belangen op netwerk en electoraal vlak. Dat beleid überhaupt door de rechter wordt afgekeurd is natuurlijk al een zeer duidelijk signaal van falend beleid. Het is om diezelfde reden dat populisten altijd problemen hebben met de rechterlijke macht, het is een obstakel bij het uitvoeren van populistisch beleid.

De tijd zal uitwijzen hoever men uiteindelijk wil gaan met dit dossier.

Climate dashboard

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
De Commissie Remkes komt tot dezelfde conclusie:
Commissie kraakt nieuwe stikstofaanpak kabinet

De nieuwe aanpak van het kabinet om het stikstofprobleem aan te pakken schiet tekort. Er is onvoldoende garantie dat de natuur genoeg zal herstellen. Ook juridisch zijn er te veel onzekerheden. Dat staat in het eindrapport van het Adviescollege Stikstofproblematiek.

De commissie, onder leiding van oud-minister Remkes, heeft flinke kritiek op de kabinetsplannen: ze zijn niet ambitieus genoeg en lijken op onderdelen te veel op eerder beleid, waar de Raad van State een jaar geleden juist een streep door haalde (zie kader onderaan).

Zo is het streven van het kabinet om de stikstofuitstoot in 2030 met 26 procent te verminderen volgens de commissie niet genoeg. Dat zou 50 procent moeten zijn, en dan niet als streven maar als verplichting. "Het college kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de voorgestelde structurele aanpak overeenkomsten vertoont met het PAS (het oude systeem). Er lijkt sprake van het zoeken naar rek en ruimte".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
anandus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:04:

[...]
Dat laat aan duidelijkheid weinig te wensen over lijkt me. Ik vrees echter dat er weinig mee gaat gebeuren, zal wel iets worden dat "het kabinet de zorgen van de commissie niet deelt" of iets dergerlijks. En tegen de tijd dat het weer bij de RvS ligt zijn de verkiezingen waarschijnlijk al geweest en hebben we de hete aardappel doorgeschoven. Als bonus zitten we dan waarschijnlijk vol in de Corona-crisis en is er helemaal geen trek meer om geld uit te geven voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:08
Ik hoop eerder dat dit de regering (en provinciale bestuurders in bijv Brabant) juridisch meer klemzet en ze nu wel dingen moeten aanpassen, omdat hun huidige beleid juridisch blijkbaar niet door de beugel kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Laatst online: 23:00

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

anandus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:04:

[...]
Ze stellen dus voor om de vrijwilligheid van het uitkopen bij de boeren weg te halen.

Dat wordt weer op de Trekker naar Den Haag dus?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Dat Bleker denken blijft toch terugkomen ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:50
YakuzA schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:59:
[...]
Ze stellen dus voor om de vrijwilligheid van het uitkopen bij de boeren weg te halen.
Inderdaad en bovendien lijkt het Adviescollege de huidige uitkoopregeling te ruim te vinden:
4.3.6 Inperking van kritische stikstofdeposities vanuit de landbouw op natuur
De lokale concentratie van ammoniak rechtvaardigt het besteden van extra aandacht aan het gericht wegnemen van geconcentreerde ammoniakbronnen, i.c. relatief intensieve landbouw, nabij stikstofgevoelige natuurgebieden. Zo voert Denemarken een generiek emissiebeleid met extra beleid in een overgangsgebied van 300 meter en 1 km rond natuurgebieden. In het eerste advies ‘Niet alles kan’ adviseerde het Adviescollege in dit verband een selectieve, gebiedspecifieke en doelgerichte reductie van de ammoniakemissies, door gerichte verwerving of sanering van agrarische bedrijven met relatief hoge emissies of verouderde stalsystemen in en nabij kwetsbare natuurgebieden.
Uitkoop van veehouderijbedrijven heeft echter alleen zin als het gaat om bedrijven met een relatief grote depositielast nabij kwetsbare en relatief zwaar belaste natuur en alleen als er voor die bedrijven op die plaats geen mogelijkheden worden gezien voor transitie naar een emissieloze (natuurinclusieve) bedrijfsvoering. Dat betekent ook dat wordt aangeraden om heel selectief om te gaan met uitkoop of verplaatsing, en hiervoor niet te werken met generieke regelingen gebaseerd op louter vrijwilligheid. Tevens moet goed worden verkend of er ook sprake kan zijn van verplaatsing op basis van uitruil van bedrijven tussen ‘oranje’ en ‘rode’ gebieden om aan te sluiten op een bij de omgeving passende diversiteit in agrarisch ondernemerschap.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De commissie stelt juist voor om meer natuurgebieden aan te wijzen.
Ja tuurlijk... Het versplinterd aanwijzen van alles en nog wat als natuurgebied heeft ons juist in de nesten gewerkt.
Meer specifiek moet het kabinet extra investeren in de bouw, stelt het Adviescollege. ,,Bouwbedrijven zijn extra hard geraakt omdat na de uitspraak van de Raad van State de vergunningverlening voor bouwactiviteiten vrijwel geheel is stilgevallen.”
Je kan er wel geld tegenaan gooien, maar zonder vergunning kan je gewoon niks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Dat wordt weer op de Trekker naar Den Haag dus?
Met de serieuze recessie nu ontstaat vanwege het virus en de toch al problematische overproductie van bepaalde landbouwgoederen zoals aardappelen of tomaten voor de export, mogen ze over een aantal maanden gaan smeken om uitgekocht te worden...

Het komt hier sporadisch voorbij, maar niet alleen zitten veel van die boeren op krappe marges en weinig reserves, maar ze konden hun producten al nauwelijks kwijt voordat het virus uitbrak. Dit zou dan ook het moment moeten zijn om die gewenste circulaire landbouw op te zetten. Uiteraard zijn waarschijnlijk de verkeerde partijen ervoor aan de macht. Zie jij de VVD al meewerken aan het ontmantelen van de voedselexportsector met bedrijven zoals Unilever en Campina of de slagerijen die door mochten gaan en nu met besmetting van het Oost-Europese personeel zitten?

Tweede is dat een generieke regeling dus ook niet werkt. En wat dan? Heeft de staat wat grond gekocht dat ze dan doorverkopen aan projectontwikkelaars die met grove winsten het omzetten in bouwgrond? Of gaat het doorverkocht worden aan agri grootbedrijf of grootgrondbezitters met een ander landbouw bestemmingsplan? Een volgende cash grab door oneerlijk beleid hoeft nu ook weer niet...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:09
Señor Sjon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Je kan er wel geld tegenaan gooien, maar zonder vergunning kan je gewoon niks.
He kan tenminste de bedrijven overeind houden tot de vergunningen weer kunnen komen. Bijvoorbeeld door veel meer te krimpen in de veeteelt.

Als we de KLM overeind kunnen houden met miljarden omdat zo belangrijk zijn voor het land dat kunnen we een veelvoud daarvan in de bouw pompen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

We zijn al een jaar verder, snelheden zijn verlaagd, etc, etc, maar in elk rapport is nog gewoon de nullijn noodzakelijk om te kunnen bouwen, ook al stoot de woning erna niks meer uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:23:
Het komt hier sporadisch voorbij, maar niet alleen zitten veel van die boeren op krappe marges en weinig reserves, maar ze konden hun producten al nauwelijks kwijt voordat het virus uitbrak.
Vliegtuigen vliegen vol varkens naar China, het geldt niet voor de hele markt:
Vliegtuigen vol zeugen voor China

Voor fokkerijorganisaties breken gouden tijden aan. De Chinese varkenssector zet alles op alles om de productie op te schroeven die als gevolg van Afrikaanse varkenspest is gehalveerd.
De behoefte aan fokvarkens in China lijkt oneindig. Het blijft schatten, maar insiders noemen aantallen van 10 miljoen F1-gelten. Wel is zeker dat de herbevolking van de Chinese varkensstallen is gestart. Veel varkens zijn afkomstig uit Frankrijk. De Franse fokkerijorganisatie Axiom heeft dit jaar vier vrachten varkens naar China gevlogen, in totaal 3.600 dieren. Het derde transport van Axiom staat gepland voor half mei. Ook Topigs Norsvin draagt zijn steentje bij. Het Nederlandse fokbedrijf heeft 500 beren van een Frans nucleusbedrijf naar China gevlogen, bestemd voor hun Chinese partner. Frankrijk onderhoudt traditioneel goede relaties met de meeste landen. De Franse geneticabedrijven profiteren daarvan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

[...]

Met de serieuze recessie nu ontstaat vanwege het virus en de toch al problematische overproductie van bepaalde landbouwgoederen zoals aardappelen of tomaten voor de export, mogen ze over een aantal maanden gaan smeken om uitgekocht te worden...
Dat zijn alleen niet de stikstof producerende boeren die uitgekocht worden? dat ligt meer bij de veeteelt?
Toch?

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Dat zijn alleen niet de stikstof producerende boeren die uitgekocht worden? dat ligt meer bij de veeteelt?
Toch?
Kunstmest = stikstof. ;)
Wikipedia: Haber-Boschproces

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:02
Natuurlijke mest = ook stikstof.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Geinjecteerde mest in velden zou toch niet moeten vervliegen naar natuurgebieden in de buurt?

of is dit gewoon iets wat voor mij niet logisch klinkt, maar wel zo is?

PSN

Acties:
  • +6Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Geinjecteerde mest in velden zou toch niet moeten vervliegen naar natuurgebieden in de buurt?

of is dit gewoon iets wat voor mij niet logisch klinkt, maar wel zo is?
Nee, het gaat in dit geval gewoon in de grond zitten en vervuilt het grondwater. Dat is ook niet wenselijk gezien het hele klimaatprobleem. We zijn nu pas bij de gemiddeld een graden Celcius op de planeet en het gaat in Nederland nu al een paar jaar over droogte. Je gaat gewoon meer afhankelijk worden van grondwateropslag en dat kan je maar beter niet gaan vervuilen.

Dat is hier ook het hele politieke probleem. Het systeem is volstrekt onhoudbaar en het is uiterst kortzichtig om op de huidige weg met wat kleine dingetjes in de marge, door te gaan. Dit omdat anders wat boeren boos worden en met tractoren de wegen blokkeren. Eigenlijk zijn het "useful idiots" die zich zo makkelijk voor het karretje laten spannen van de sector die ze zelf zo ontiegelijk in de problemen heeft gebracht en hun economische voortbestaan zo ernstig bedreigd.

Veel belangrijker is dat bepaald grootbedrijf uiteraard beschermd moet worden door een partij zoals de VVD. Oh wee als die de gevolgen van hun eigen kortzichtige beleid getoond krijgen. Ze hoeven waarschijnlijk niet eens op te draaien voor de vervuiling die ze hebben aangericht, maar zelfs wat inkrimpen zodat mensen geen luchtwegproblemen ontwikkelen of vervroegd dood gaan aan de stikstofconcentraties, ho maar. Idem voor de steeds grotere en pijnlijke realisatie dat we klimaatverandering waarschijnlijk niet meer zullen gaan stoppen en we over zullen moeten gaan op beperking van de gevolgen en aanpassing. Daarvoor ga je in Nederland gewoon grote hoeveelheden grondwateropslag nodig hebben om bijvoorbeeld nog landbouw te kunnen plegen. Hetzelfde water dat we ook moeten gaan opslaan om te kunnen drinken in droge perioden. Dat kan je niet bij voorbaat gaan vervuilen met enorme concentraties kunstmest voor producten die de boeren voor nauwelijks meer dan kostprijs moeten verkopen aan agrarisch grootbedrijf die enorme winsten maken met de verwerking.

[Voor 1% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-06-2020 17:07. Reden: Ik kan de laatste dagen echt niet spellen...]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Pagina 86
Leg juridisch vast dat de emissies van bouwprojecten in (maximaal) 10 jaar tijd worden teruggebracht met 80%. Dit resulteert in een reductie van 19,2 kton NOx per jaar naar 3,8 kton NOx per jaar (bouwmachines en bouwlogistiek). Dit is een grote bijdrage aan de NOx-reductie (gezien de overall benodigde reductie van 50%) en creëert voldoende ruimte om bouwprojecten te vrijwaren van gedetailleerde stikstofberekeningen, door invoering van een goed onderbouwde drempelwaarde voor tijdelijke emissies.
Welja, de bouw moet het met 80% minder doen ipv 50% om door te kunnen gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Señor Sjon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:22:
Pagina 86

[...]

Tijd voor andere bouwmaterialen dan beton dus. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Grote vervuilers zijn de heistelling en de boorstelling voor bodemwarmte voor dat andere milieudoel. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:04
Yup, en die stikstof komt gewoon uit de lucht... *O*

En de stikstof in kunstmest komt bij correcte dosering vooral in de plantjes terecht.

Alleen komt er bij de productie van de benodigde ammoniak wat CO2 vrij. -O-

[Voor 17% gewijzigd door Flozem op 08-06-2020 19:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA

YakuzA

Flozem schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Yup, en die stikstof komt gewoon uit de lucht... *O*

En de stikstof in kunstmest komt bij correcte dosering vooral in de plantjes terecht.

Alleen komt er bij de productie van de benodigde ammoniak wat CO2 vrij. -O-
Alle CO2 van ammoniak productie wordt, hier in het westen iig, afgevangen en verkocht aan de Pepsi en de Coca cola.
Over die uitstoot hoef je je dus geen zorgen te maken.

PSN

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:04
YakuzA schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:33:
[...]

Alle CO2 van ammoniak productie wordt, hier in het westen iig, afgevangen en verkocht aan de Pepsi en de Coca cola.
Over die uitstoot hoef je je dus geen zorgen te maken.
Ja dat afvangen van zuivere CO2 gebeurt bij de meeste ammoniak fabrieken. Dat is max 50% van de CO2 productie, omdat de CO2 bij verbranding veel lastiger tot helemaal niet is af te vangen.

Helaas is de frisdrank industrie geen duurzame oplossing, omdat die CO2 op zijn laatst bij het nuttigen van je drankje in de atmosfeer terecht komt. Niet voor niets wordt dit in EU ETS noch het klimaatakkoord als mitigatie via CCU aangemerkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klaaas
  • Laatst online: 19:24
Señor Sjon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:22:
Pagina 86

[...]

Het lijkt me voor de bouw veel belangrijker dat de drempelwaarde weer genoemd wordt in het rapport waardoor vergunningverlening weer mogelijk wordt. Ik merk om me heen dat er (in tegenstelling tot de agrarische sector) best de wil is om qua materieel stappen te maken. Als er maar productie gedraaid kan worden...

Ik roep ook maar wat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-06 12:14
Flozem schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Nope. 95% spoelt direct de grond in, als het gewas 2% opneemt is dat al heel wat.

De vraag is niet of je stikstof strooit, de vraag is hoe 'bio-available' die stikstof is. En onderzoek in die richting is nog maar net begonnen, ook omdat gewoon meer strooien lang makkelijker en goedkoper was. Wetgeving en de recente nieuwe EU targets zijn absoluut nodig om dit onderzoek te motiveren, immers, onderzoek kost geld en tijd, veel meer dan 20x zoveel kunstmest maken volgens min of meer 100 jaar oude receptuur die inmiddels een uitgekiende productie hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Joris748
De weg naar de rechter, de Urgenda weg, lijkt de enige manier om iets wezenlijks te veranderen.

https://www.bd.nl/brabant...-uitkoop-boeren~a50d6e5a/
Brabantse gedeputeerde Erik Ronnes (CDA) ziet weinig in gedwongen uitkoop boeren
Doel van de gedeputeerde is weinig ambitieus
Voor dat laatste voelt Ronnes dus weinig. ,,Dat is wat mij betreft nog geen gelopen race. Ik denk dat we op basis van vrijwilligheid een heel eind kunnen komen.
Eigenlijk is zijn enige prioriteit economische groei en het belang van de boerenlobby. En dat de wal het schip opnieuw keert zijn problemen voor later.
,,50 procent reductie is erg fors: je wil toch ook zorgen dat je economisch nog kunt blijven ontwikkelen.” Daarmee lijkt Ronnes in de basis al fundamenteel anders te redeneren dan Remkes, die de forse reductie juist noodzakelijk acht om de economie niet te blokkeren. Als Nederland niet aan de harde, Europese stikstofrichtlijnen gaat voldoen, kan dat immers opnieuw tot juridische problemen leiden.
Maar vergeleken met zijn Limburgse collega is Ronnes nog gematigd. Die gaat vol op het orgel en gebruikt een argument waar Limburgers heel gevoelig voor zijn (voorgeschiedenis met het sluiten van de mijnen).
Ronnes’ Limburgse collega en partijgenoot Hubert Mackus drukte zich eerder deze week nog veel sterker uit. Hij vreest dat de Limburgse economie bij uitvoering van het advies van Remkes tot 2040 op slot blijft zitten, zei hij tegen dagblad De Limburger. Ook constateerde hij bij tv-zender L1 dat ‘je bijna de hele landbouw rond De Peel moet opruimen’ om de natuur binnen de stikstofnorm te brengen.

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• unclero

unclero

Ioniq EV ftw \o/

Ik zeg het vaak, maar ik zeg het nu nog maar eens: lokaal produceren én lokaal consumeren (korte ketens) heeft de oplossing. Noem het plan Timmermans, noem het circulair produceren, maar een andere uitweg is er niet.
Vóór de crisis schatte ik nog in dat we over 10 jaar een halvering van de boerenstand zouden zien. (de vorige halvering was van 2000 tot 2020) Nu schat ik echter in dat we die halvering in de komende vijf jaar al bereikt gaan hebben.
En de boeren zitten wat dat betreft zelf aan het stuur van die bus die steeds sneller richting dat toekomstbeeld dendert.
Het komt hier sporadisch voorbij, maar niet alleen zitten veel van die boeren op krappe marges en weinig reserves, maar ze konden hun producten al nauwelijks kwijt voordat het virus uitbrak. Dit zou dan ook het moment moeten zijn om die gewenste circulaire landbouw op te zetten.
Absoluut. Maar de meeste boeren produceren geen produkten maar zijn raw-supplier. Hoeveel melkveehouders zijn er die hun eigen melk verkazen? Hoeveel varkenshouders zijn er die een mobiele slachterij langs laten komen, en hun eigen varkensvlees lokaal vermarkten?
Dat zijn er niet veel. En dat zijn (zoals eerder in het topic al langsgekomen) ook juist de mensen die géén last hebben van crises zoals deze.
De fruitteler die aan het begin van de crisis de vliegtuigen aan de grond zag staan die zijn vruchten naar de andere kant van de wereld zou moeten vliegen. Die had pech.
De aardappelboer die vóór de crisis afhankelijk was van subsidies om zijn aardappelen onder de kostprijs in Zuid-Amerika te dumpen. Tsja, die had sowieso eigenlijk geen bestaansrecht. Zo'n crisis zorgt juist dat dat soort overtollig vet weggesneden wordt.
De varkenshouder die hoopte op export naar Zuid-Europa. Die staat nu raar te kijken. Export naar China is mogelijk, maar die kopen vooral 'whole hogs' (dus geen ruimte voor vierkantswaardering, dwz. bepaalde delen van het varken duurder in de markt zetten dan anderen), en daarnaast krijgen de Europese varkenshandelaren met de sluiting van veel Amerikaanse vleesverwerkers ook nog de concurrentie met de Amerikanen, die ook vrieshuizen vol whole hogs hebben liggen. De Chinezen lachen zich rot, want hier gaat een ongekende bidding war ontstaan. (even voor de context, vóór de Coronacrisis was Europees varkensvlees sowieso de kiloknaller in China. Gemiddeld per kg is Europees varkensvlees in de Chinese supermarkt 2 euro goedkoper dan Chinees varkensvlees)

En dan staan we ook nog eens aan de vooravond van een ongekende technologische revolutie.
Uiteraard zijn waarschijnlijk de verkeerde partijen ervoor aan de macht. Zie jij de VVD al meewerken aan het ontmantelen van de voedselexportsector met bedrijven zoals Unilever en Campina
Vergis je niet in hoe zaken kunnen veranderen in een crisis.

@Virtuozzo had het al eens over dat tijdens een crisis de kaarten geschud worden voor na de crisis.
Bij de grote bedrijven is dit niet anders.

Kleine noot: Wegens nieuwe zakelijke betrekkingen kan ik niet op de details in gaan.

De meeste grote bedrijven hebben sinds de vorige crisis hele draaiboeken staan maken voor het geval er een volgende crisis aan zou komen. De eerste weken van de huidige crisis zijn die draaiboeken uit de kast getrokken, en is men ze verder uit gaan werken.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat alles wat je nu ziet gebeuren, onderdeel is van een groter draaiboek die slechts twee speerpunten telt: 1. hoe gaan we veel geld verdienen tíjdens de crisis, 2. hoe gaan we sterker uit deze crisis komen. (storming out of the gates)

Bij de meeste grote voedselproducenten zien we juist dat ze (met de crisis met enige versnelling) de weg in zijn geslagen van: groen, groener, groenst. Dat is niet zozeer een ideologische afweging, maar vooral een van knaken. In de zuivelconcerns zien we bijvoorbeeld een koers richting 'plant-based dairy', plantaardige zuivel. Danone zegt eerlijk dat plantaardig de grootste winst binnen harkt en gaat zich daar hun core-business van maken. Arla fluistert dat dierlijke zuivel eigenlijk vooral een grote kostenpost voor ze is. FrieslandCampina is ook op die boot gesprongen, maar probeert voor de achterban nog een beetje de schijn op te houden. Tegelijkertijd gaan die de lat steeds hoger leggen: meer biologisch, geen pesti- of herbiciden, enzovoorts.
Wat je daarin ziet is dat er vroeger of later (eerder vroeger) een kantelpunt komt waarbij de zuivelconcerns merken dat een deel van hun plant-based winsten gebruikt gaat worden om de animal-based kosten te dragen. Dat is het moment waarop het slecht nieuws gaat worden voor veel melkveehouders.
Daarom vol op dat orgel van circulaire landbouw en energiebalans: cutting costs.

Denk maar aan ontwikkelingen als energie opwekken uit mest. Geen mestberg, extra inkomsten, maar wel energieneutraler. Zulke immense installaties (die we overigens ook zien in China, waar regelgeving voorschrijft dat grote veehouderijen energieneutraal moeten zijn) zijn inderdaad niet weggelegd voor de kleine melkveehouder met 200 koeien of minder. Maar die zijn de grote bedrijven dan ook liever kwijt dan rijk.
It's up or out, from here on.
of de slagerijen die door mochten gaan en nu met besmetting van het Oost-Europese personeel zitten?
Ja, dat is ook nog een dingetje. De oogsttijd begint binnenkort, en dan zal daar ook wel het een en ander aan het licht komen.
grootgrondbezitters
De pachters zien al een tijdje de bui hangen. Dan kan er nog gekeken worden of de uitkoopregelingen er voor de pachters zijn, of voor de landheer. Maar dat zijn pijnlijke verkenningen.
(dan denk ik bijvoorbeeld ook graag even terug aan dossier Hedwigepolder, waar de landheer zich graag uit wilde laten kopen voor 35 miljoen euro (ietsje boven de marktwaarde van 15 miljoen euro), maar de landheer zat om wat geld verlegen aangezien deze op het punt stond een investering van 50 miljoen in zijn eigen bedrijf te doen)

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Ben voorzichtig met de ruimte tussen de regels.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:17

Shabbaman

Got love?

Virtuozzo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:04:
Ben voorzichtig met de ruimte tussen de regels.
Dat is wel een hele cryptische post, zelfs voor jouw doen.

Om dan ook maar in stijl cryptisch te blijven: ik zie nu bij provincies wel wat oplossingsgerichte ambtelijke werkgroepen ontstaan. Volstrekt niet vermeldenswaardig, maar wel indicatief voor hoe traag dit soort processen gaan. We zijn nu een vol jaar verder jongens, kom op.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +4Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:04
Verrassende, maar wel logische uitspraak van Urgenda prominent Marjan Minnesma

Urgenda maakt kachel aan met biomassa: ‘dan liever aardgas’

Fijn om te zien dat iedereen zich nu tegen de papieren oplossing biomassa begint te keren. En ook heel prettig dat ook Urgenda fossiele brandstoffen als overgangsoplossing accepteert.

Dit brengt de partijen dichter bij elkaar.

iRacing Profiel

• Shabbaman
  • Laatst online: 20:17

Shabbaman

Got love?

De commissie Hordijk heeft haar rapport uitgebracht over de tekortkomingen van de rekenmethode: https://www.aanpakstiksto...len-voldoende-betrouwbaar

Nou concluderen ze niet echt veel, want de gehanteerde methodes brengen alles blijkbaar wel aardig in beeld en toch kan het beter. Maar het detailniveau van de rekenmethode is niet goed genoeg voor het huidige kader van vergunningverlening. Simpel gezegd kan je wel de hele landbouwsector de schuld geven, maar je kan de vergunningaanvraag van een enkele varkensboer goed beoordelen. Nou lijkt de commisie dan de conclusie te trekken dat je dan maar beter geen vergunning kan verlenen, en daar word ik nou niet zo vrolijk van. Het lijkt me wel een aardig signaal naar iedereen die nu boeren probeert uit te kopen om die ruimte te vermarkten.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• klaaas
alexbl69 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:50:

Fijn om te zien dat iedereen zich nu tegen de papieren oplossing biomassa begint te keren. En ook heel prettig dat ook Urgenda fossiele brandstoffen als overgangsoplossing accepteert.

Nu nog wachten tot ze van gedachten verandert t.a.v. pelletkachels...

Ik roep ook maar wat

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

klaaas schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Nu nog wachten tot ze van gedachten verandert t.a.v. pelletkachels...
Die zijn al uit de subsidie gehaald per 1-1-2020.

• klaaas
Señor Sjon schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Die zijn al uit de subsidie gehaald per 1-1-2020.
Ik doelde op het kindje van Urgenda: thuisbaas.nl Daar worden pelletkachels nog steeds benoemd als optie om je huis energieneutraal te maken.

Ik roep ook maar wat

• YakuzA

YakuzA

alexbl69 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:50:

Zo zie je maar weer dat als mensen schreeuwen zonder concrete oplossingen, dit kan leiden tot een papieren oplossing die onder de streep vervuilender is dan gewoon op het 'fossiele' gas stoken.

PSN

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
https://twitter.com/remcodb/status/1276040232027279360
Vattenfall zet biomassacentrale in de ijskast. Geen draagvlak

Kijk aan, goed nieuws. Zou mooi zijn als hiermee inderdaad dat klimaatakkoord moet worden aangepast.

• Skyaero
  • Niet online
Volgens Vattenfall zelf is het geen uitstel, maar dat betwijfel ik.

Wel een tegenslag voor Vattenfall. Deze centrale had een belangrijke rol moeten spelen bij het verduurzamen (op papier) van het warmtenet Zuid-Oost. De ambitie van een duurzaam warmtenet is een belangrijke drijver geweest in de discussie of aardgasvrije wijken wel of niet op dit warmtenet aangesloten zouden moeten worden.

• Nox
  • Laatst online: 21:09

Nox

Noxiuz

klaaas schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Ik doelde op het kindje van Urgenda: thuisbaas.nl Daar worden pelletkachels nog steeds benoemd als optie om je huis energieneutraal te maken.
Ik heb even gekeken maar kan het zo snel niet vinden? Er wordt ingezet op PV + het grid als accu en elektrische verwarming/inductie/boilers etc.

Overlever van KampeerMeet 4.1
All your Acer belongs to /dev/null

• klaaas
Nox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Ik heb even gekeken maar kan het zo snel niet vinden? Er wordt ingezet op PV + het grid als accu en elektrische verwarming/inductie/boilers etc.
Op de website staan onder ervaringen meerdere voorbeelden van huizen die energieneutraal gemaakt zijn met pelletkachels.

Ik roep ook maar wat

• Nox

Nox

Noxiuz

klaaas schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:37:
[...]

Op de website staan onder ervaringen meerdere voorbeelden van huizen die energieneutraal gemaakt zijn met pelletkachels.
Dit is wel spijkers op laag water zoeken zeg, 1 van de 12 voorbeelden heeft een pelletkachel.

• klaaas
Nox schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:55:
[...]

Dit is wel spijkers op laag water zoeken zeg, 1 van de 12 voorbeelden heeft een pelletkachel.
Toen ik 2 jaar geleden een lezing van mevr. Minnesma bijwoonde was een pelletkachel nog een veel toegepast middel om woningen energieneutraal te maken (door Urgenda wel te verstaan). Dat het aandeel pelletkachels in de voorbeelden nu laag is is mooi. Voortschrijdend inzicht. Maar van een organisatie die zelf hoge normen hanteert verwacht ik ook dat ze aan hoge normen gehouden mogen worden.

Ik roep ook maar wat

• Nox

Nox

Noxiuz

klaaas schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:04:
[...]

Toen ik 2 jaar geleden een lezing van mevr. Minnesma bijwoonde was een pelletkachel nog een veel toegepast middel om woningen energieneutraal te maken (door Urgenda wel te verstaan). Dat het aandeel pelletkachels in de voorbeelden nu laag is is mooi. Voortschrijdend inzicht. Maar van een organisatie die zelf hoge normen hanteert verwacht ik ook dat ze aan hoge normen gehouden mogen worden.
Het is niet optimaal maar beter dan fossiele energie verstoken. Het probleem in biomassa zit hem erin dat die massa van plekken komt waar het eigenlijk niet vandaan moet komen. Toentertijd was dat nog mogelijk wellicht, om wat resthout te verbranden. Maar zodra dat er niet meer is en er goed hout uit verre plekken gehaald moet worden is de balans ver te zoeken. Imho hoef je het zeker niet weg te zetten als per definitie fout. Gas/olie is immers ook gewoon hout maar dan heel oud.

[Voor 6% gewijzigd door Nox op 30-06-2020 23:14]

• klaaas
Nox schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:13:
[...]

Het is niet optimaal maar beter dan fossiele energie verstoken. Het probleem in biomassa zit hem erin dat die massa van plekken komt waar het eigenlijk niet vandaan moet komen. Toentertijd was dat nog mogelijk wellicht, om wat resthout te verbranden. Maar zodra dat er niet meer is en er goed hout uit verre plekken gehaald moet worden is de balans ver te zoeken. Imho hoef je het zeker niet weg te zetten als per definitie fout. Gas/olie is immers ook gewoon hout maar dan heel oud.
En dan heb je ook nog fijnstof als bijkomend nadeel van zowel biomassa als pellets t.o.v. gas. Maar ik ben blij dat ook een partij als Urgenda inziet dat koste wat kost van het gas af niet handig is als dat leidt tot het gebruik van andere problematische bronnen.

Ik roep ook maar wat

• NMH
De boeren zijn ook weer in actie gekomen:
Boeren protesteren vanavond in verschillende steden tegen kabinetsplannen om eiwitrijk veevoer te verbieden. De Tweede Kamer stemt daar later op de avond over.

Aanhangers van de actiegroep Farmers Defence Force zijn met tractoren onder meer naar het Binnenhof in Den Haag gereden. Daar zijn naar schatting 25 trekkers, met 75 mensen.
Zo te zien zijn daar wel een paar 1.5 meter boetes te vergeven. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10-06 20:25
Schouten houdt vast aan veevoerplan voor stikstofreductie ondanks boerenprotesten https://www.nu.nl/politie...anks-boerenprotesten.html (via @NUnl)

Goed van Schouten om hierop nu door te pakken. Ik begrijp de boeren ook wel, dit gaat ten koste van rendement. Of ze hiervoor gecompenseerd worden is niet duidelijk. Maar het probleem moet aangepakt worden bij de oorzaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Gelukkig maar, want van het CDA en VVD hoeven we niet veel te verwachten:
CDA en VVD in de Tweede Kamer vragen minister Schouten of ze het Planbureau voor de Leefomgeving het voorstel van de boeren over veevoer opnieuw wil laten doorrekenen. De boeren kwamen eerder met dit plan, waarbij op vrijwillige basis eiwitten worden geminderd om stikstofuitstoot te beperken.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...gelijk-boerenprotest.html

Als er nou een serieus plan zou liggen, oké... maar op vrijwillige basis? 8)7

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Joris748
drooger schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:57:
Gelukkig maar, want van het CDA en VVD hoeven we niet veel te verwachten:

[...]

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...gelijk-boerenprotest.html

Als er nou een serieus plan zou liggen, oké... maar op vrijwillige basis? 8)7
Tja, als je als sector serieus genomen wilt worden, voer je geen harde acties, maar maak je harde afspraken. De boerenlobby wil gewoon niet en doet er alles aan om de status quo te handhaven. Maar goed, de afgelopen 40 jaar zijn we niets anders gewend.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TheMandroid
  • Laatst online: 16-12-2020
Als we nou alle subsidies afschaffen op de vleesindustrie etc.?
En deze subsidies gaan verstrekken aan duurzame alternatieven: insecten, kweekvlees, vleesvervangers, etc. ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Denk dat Schouten ook niet op de goede plek zit om dit te managen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Poecillia schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:48:
Schouten houdt vast aan veevoerplan voor stikstofreductie ondanks boerenprotesten https://www.nu.nl/politie...anks-boerenprotesten.html (via @NUnl)

Goed van Schouten om hierop nu door te pakken. Ik begrijp de boeren ook wel, dit gaat ten koste van rendement. Of ze hiervoor gecompenseerd worden is niet duidelijk. Maar het probleem moet aangepakt worden bij de oorzaak.
Echt doorpakken zou betekenen dat er minder vee zou moeten komen. Maar ik vind dit ook wel een vreemd plan, er staat nu dat het voor 3 4 maanden is maar er staat geen harde vermelding dat het eenmalig en de komende X jaar niet opnieuw doorgevoerd kan worden. Ik snap de boeren nu wel, die kunnen straks misschien wel langer dan 3 jaren niet meer het gewenste voer geven.

Buiten dat geeft dit geen extra grond voor woningbouw, die weilanden verdwijnen er niet mee, over 3 maanden zijn we nog steeds aan het zeuren en discussieren over wat stap 2 moet worden en die 3 maanden gaan gewoon verlengd worden vermoed ik.
NMH schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:43:
De boeren zijn ook weer in actie gekomen:

[...]

Zo te zien zijn daar wel een paar 1.5 meter boetes te vergeven. ;)
offtopic:
Beetje jammer dat er gelijk gezeurd moet worden om boetes :X

[Voor 9% gewijzigd door Nox op 03-07-2020 13:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
Nox schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:30:
offtopic:
Beetje jammer dat er gelijk gezeurd moet worden om boetes :X
Er staat een knipoog achter he, dat betekent dat het niet letterlijk opgevat hoeft te worden. Het is een verwijzing naar het feit dat men in ieder geval op die foto onvoldoende afstand lijkt te houden, wat wel de bedoeling is, ook bij demonstraties. En ja, dat kan leiden tot boetes.

• Amanoo
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 00:04

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

TheMandroid schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:59:
En deze subsidies gaan verstrekken aan duurzame alternatieven: insecten, kweekvlees, vleesvervangers, etc. ?
Dan staat direct Den Haag vol trekkers, te schreeuwen dat de "(s)linkse elite weer wil bezuinigen" (ook al zijn subsidies meer een links fenomeen en zie je bezuinigen juist vaker bij rechts, maar wanneer het om je eigen hachje gaat wordt dat voor het gemak vergeten). Ik vind het prima, maar ik kan de trekkers al horen starten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NMH
De boeren zijn weer lekker op dreef met hun protesten. Tot dusverre tel ik drie distributiecentra die geblokkeerd zijn of zijn geweest, diverse geblokkeerde snelwegen en vernielingen bij vliegveld Eelde. Wel frappant dat vrijwel iedereen die de afgelopen maanden heeft geprotesteerd (taxichauffeurs, kermisexploitanten, black lives matter, etc.) dat op een manier heeft gedaan zonder overmatige overlast voor anderen. Alleen de boeren lijken van mening dat ze wild om zich heen mogen slaan en anderen schade mogen berokkenen. Als ieder protest op deze manier gevoerd werd dan was het constant een chaos in dit land. :X
TheMandroid schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:59:
offtopic:
Dan zullen de trekkers weer starten zoals @Amanoo al zei. En men doet hun uiterste best om het de alternatieven zo lastig mogelijk te maken: https://www.trouw.nl/duur...lees-is-gemaakt~bf819e2e/. Mensen worden kennelijk wel in staat geacht om te begrijpen dat kipschnitzels gemaakt zijn van kip en varkensschnitzels van varken, maar bij vegetarsiche schnitzels zal het volk ontredderd raken. Het is niet alsof we al decennia kunnen omgaan met bijvoorbeeld pindakaas wat geen kaas is...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
@NMH Ik snap ook niet waarom dit nog wordt getolereerd. Toen enkele jaren terug een paar Friezen met hun auto's langzaam gingen rijden om een bus met KOZP-demonstranten te blokkeren kon dat niet door de beugel en zijn die mensen stuk voor stuk veroordeeld vanwege het illegaal blokkeren van de snelweg. Ga je met een tractor de snelweg op zonder vooraf een demonstratievergunning aan te vragen, is dat geen enkel probleem.

Overigens is een groot deel van het probleem ook aan de EU te danken: ze hebben het melkquotum in 2015 afgeschaft. Iedereen had kunnen zien aankomen welk gevolg dat zou hebben, maar de boer zelf zag het niet. Uitbreiden uitbreiden uitbreiden, zelfs zover dat Campina 3 jaar later zelf een quotum heeft ingevoerd (waarna een groot aantal boeren ook weer huilie huilie deden omdat ze 30% minder betaald kregen voor hun overschot).

De boer zal moeten ondernemen. Van alleen de melk is niet te leven, die markt is verziekt en je hebt daarin 2 opties: meedoen aan het nog verder verzieken van de markt (wat nu dus niet kan omdat er maatregelen worden genomen door de overheid), of kijken naar een bron van inkomsten naast het houden van melkvee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheMandroid
NMH schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:54:

offtopic:
Dan zullen de trekkers weer starten zoals @Amanoo al zei. En men doet hun uiterste best om het de alternatieven zo lastig mogelijk te maken: https://www.trouw.nl/duur...lees-is-gemaakt~bf819e2e/. Mensen worden kennelijk wel in staat geacht om te begrijpen dat kipschnitzels gemaakt zijn van kip en varkensschnitzels van varken, maar bij vegetarsiche schnitzels zal het volk ontredderd raken. Het is niet alsof we al decennia kunnen omgaan met bijvoorbeeld pindakaas wat geen kaas is...
Maar dat komt dus door de machtige lobby die erachter zit. Dezelfde lobby die ervoor heeft gezorgd dat half Nederland denkt dat de boeren die nu produceren ook voor hun eten zorgen. Terwijl dit gewoon allemaal naar het buitenland gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
@NMH Je had helaas gelijk, de trekkers zijn weer massaal gestart. onbegrijpelijk dat we dat allemaal accepteren en toelaten (de handhaving)

17-jarige tractorrijder vast na inrijden op marechaussee Eindhoven Airport

Boze boeren zorgen met trekkers voor 10 kilometer file op A2

Een van de reacties daar vat het aardig samen;
Één keer was bijzonder en ludiek, twee keer was nog leuk, de derde, vierde en achtste keer niet meer. We kunnen er niks mee, ga gewoon lekker met de politiek in gesprek. Het draagvlak onder de bevolking verdwijnt hiermee in mijn optiek.
Nou ja even afgezien dat het de eerste keer ook niet ludiek of grappig was.

[Voor 26% gewijzigd door RodeStabilo op 06-07-2020 20:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwistnix
  • Laatst online: 21:16
Anderzijds, wat heb je aan het zogenoemde 'draagvlak' als er simpelweg niet naar je geluisterd wordt? Na een protestactie dan maar wil stil in een hoekje gaan zitten en hopen dat er bij gratie Gods iets veranderd? Waarmee ik niet bedoel dat ze moeten blijven drammen tot ze hun (volledige) zin krijgen, maar kennelijk is het nodig om de politiek op deze manier het vuur aan de schenen te leggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
Kwistnix schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:20:
[...]

Anderzijds, wat heb je aan het zogenoemde 'draagvlak' als er simpelweg niet naar je geluisterd wordt? Na een protestactie dan maar wil stil in een hoekje gaan zitten en hopen dat er bij gratie Gods iets veranderd? Waarmee ik niet bedoel dat ze moeten blijven drammen tot ze hun (volledige) zin krijgen, maar kennelijk is het nodig om de politiek op deze manier het vuur aan de schenen te leggen.
Dat is wat ze nu doen: drammen. De overheid beschuldigen van leugen en bedrog en als ze dan de cijfers narekenen blijkt de overheid er toch niet naast te zitten. Maar vervolgens "we willen het niet" en zelf met een constructieve oplossing komen doen ze niet.

Vervolgens als klein kind het hele land dagelijks platleggen als "protest". Wat verwachten ze daarmee, dat de politiek dan ineens wel hun zin geeft? Als mijn zoontje van 5 dat gedrag vertoont stuur ik hem naar zijn slaapkamer, zou de overheid ook moeten doen met deze oproerkraaiers. Tractoren in beslag nemen en een nachtje in de cel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
[...]

Groningen heeft inmiddels trekkerprotesten verboden lees ik op teletekst. Ik weet niet wat de goede manier is, maar deze in ieder geval niet. Ik heb sowieso persoonlijke moeite met protesten waarbij het doel is om anderen te irriteren/frustreren en ook nog eens verboden is volgens de wet. maar blijkbaar vind de politiek het niet interessant genoeg dat ze er niet massaal op handhaven dus het zou ze eens duidelijk moeten worden dat deze methode niet werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Los dat ze blind zijn voor redelijk duidelijke signalen dat ze gewoon verandering moeten gaan doorvoeren... Ze staan ook niet open voor erover te polderen, dan houdt het al snel op in Nederland polderland.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
RodeStabilo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:36:
Groningen heeft inmiddels trekkerprotesten verboden lees ik op teletekst.
Klinkt als een verstandig idee. Ik weet alleen niet hoeveel het in de praktijk uitmaakt; het was ook al verboden om met tractoren de snelweg op te gaan (laat staan deze te blokkeren) en daar liet men zich ook niet door tegenhouden. Ik heb ook ergens een stuk gelezen (ik geloof dat het in dit topic gelinkt is ten tijde van de vorige protestronde) dat de politie vrij weinig kan uitrichten met hun auto's tegen tractoren. Nou kun je tanks laten aanrukken, daarmee sleep/duw je die tractoren wel weg, maar qua beeldvorming is dat wellicht niet verstandig.

[Voor 3% gewijzigd door NMH op 06-07-2020 21:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
NMH schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:20:
[...]

Klinkt als een verstandig idee. Ik weet alleen niet hoeveel het in de praktijk uitmaakt; het was ook al verboden om met tractoren de snelweg op te gaan (laat staan deze te blokkeren) en daar liet men zich ook niet door tegenhouden. Ik heb ook ergens een stuk gelezen (ik geloof dat het in dit topic gelinkt is ten tijde van de vorige protestronde) dat de politie vrij weinig kan uitrichten met hun auto's tegen tractoren. Nou kun je tanks laten aanrukken, daarmee sleep/duw je die tractoren wel weg, maar qua beeldvorming is dat wellicht niet verstandig.
Die tanks die ze enkele jaren geleden verkocht hebben? :+

Politie kan de weg afzetten, maar dan rijden ze gewoon door de berm. Enige oplossing is boeren uit hun tractor vissen, geldige ID eisen en dan via het strafrecht aanpakken. Kunnen ze geen geldige ID tonen, neem je ze mee naar het bureau, tractor parkeer je maar naast de vluchtstrook in de berm, mogen ze op eigen kosten op een later moment laten bergen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TheMandroid
[...]

Het hele probleem is juist dat er niet 'geluisterd' hoeft te worden.
De boeren denken dat zij hun eigen wetten kunnen bepalen als ze maar aso genoeg zijn.
Iedereen zal aan stikstofreductie moeten doen, ook boeren.

Boer is al jaren een uitstervend beroep en juist dit soort stuiktrekkingen bewijzen het. De enige reden dat boeren nog bestaan in Nederland komt door de enorm machtige lobby die alternatieven zoals vega-vlees probeert dwars te liggen. Zodra kweekvlees in opmars komt voor de gewone consument, zal hier ook wel het een en ander door geblokkeerd worden door de lobby.

Dus in plaats van te innoveren en zorgen dat je mee kan draaien in de toekomst, besluiten de stugge boeren massaal niets te doen en vervolgens de jammeren dat ze achterlopen en slecht kunnen concurreren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Misschien hebben de boeren het wel bij het rechte eind met hun protesten bij de distributiecentra en moeten we gewoon meer bij de (biologische) streekboer kopen. Overigens zijn het niet de boeren met amper 40 koeien en een boter en kaaswinkeltje op het erf die nu getroffen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:13:
[...]

Die tanks die ze enkele jaren geleden verkocht hebben? :+
We leasen er al een aantal jaren weer een aantal van Duitsland terug ;)
Een leasetank :P

Verder denk ik dat @TheMandroid het aardig samenvat. Dit begint meer op intimidatie en chantage te lijken dan constructief de dialoog aan te willen gaan.

In ander nieuws: na groningen en drenthe heeft ook friesland trekkerprotesten verboden. Eens zien wat dat in de praktijk zal betekenen.
_JGC_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:52:
Overigens zijn het niet de boeren met amper 40 koeien en een boter en kaaswinkeltje op het erf die nu getroffen worden.
Waarschijnlijk niet. De grootboeren die met hun grote stinkstallen in de omgeving maar zelf geen last ervan willen hebben en een stuk verderop gaan wonen, zie hoevenpe in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen"

[Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 07-07-2020 13:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

TheMandroid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:40:
[...]

Het hele probleem is juist dat er niet 'geluisterd' hoeft te worden.
De boeren denken dat zij hun eigen wetten kunnen bepalen als ze maar aso genoeg zijn.
Iedereen zal aan stikstofreductie moeten doen, ook boeren.

Boer is al jaren een uitstervend beroep en juist dit soort stuiktrekkingen bewijzen het. De enige reden dat boeren nog bestaan in Nederland komt door de enorm machtige lobby die alternatieven zoals vega-vlees probeert dwars te liggen. Zodra kweekvlees in opmars komt voor de gewone consument, zal hier ook wel het een en ander door geblokkeerd worden door de lobby.

Dus in plaats van te innoveren en zorgen dat je mee kan draaien in de toekomst, besluiten de stugge boeren massaal niets te doen en vervolgens de jammeren dat ze achterlopen en slecht kunnen concurreren.
Ik denk niet dat je kan stellen dat boer een uitstervend beroep is, in tegendeel, er wordt heel veel technologie gebruikt tegenwoordig om te boeren. Denk aan de techniek in je trekker, melkrobots, registratie- en meetsystemen enz. Ik zie echt niet dat boeren over een tijdje verdwenen zijn.

Er zijn/komen er minder van, maar boeren zijn wel degelijk nodig. Het is niet dat je zonder boeren kan, je eten in de supermarkt komt echt niet uit de fabriek. Dat er een goede balans nodig is over hoeveel boeren c.q. productiecapaciteit je nodig hebt is wat anders, daar wringt de schoen. In een normale economie zouden de boeren al lang met bosjes failliet zijn gegaan door overproductie en te lage prijzen. Hier zijn imho de boeren als de overheid zelf deels schuldig aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Nox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:56:
Hier zijn imho de boeren als de overheid zelf deels schuldig aan.
Klopt. Maar ook de EU; al jaren wordt de bedrijfstak feitelijk door subsidies overeind gehouden. Ik ben van mening dat als dat nodig is om succesvol te zijn dat je je moet afvragen waar je mee bezig bent. Of dat nu om boeren, elektrische auto's gaat of wat dan ook gaat.

Ondanks dat ze het zelf wel beweren zijn wij als consument niet afhankelijk van ze (als je kijkt naar ratio import/export). In het buitenland eten ze blijkbaar graag nederlands vlees terwijl we zelf liefst de kiloknallers halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:41
NMH schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:20:
[...]

Als je met een tractor bewust een politie auto aanrijdt mag de agen wat mij betreft zijn wapen pakken en gebruiken. Ze mogen van mij ook direct de kenteken plicht voor landbouwvoertuigen invoeren.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

RodeStabilo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:00:
[...]

Klopt. Maar ook de EU; al jaren wordt de bedrijfstak feitelijk door subsidies overeind gehouden. Ik ben van mening dat als dat nodig is om succesvol te zijn dat je je moet afvragen waar je mee bezig bent. Of dat nu om boeren, elektrische auto's gaat of wat dan ook gaat.

Ondanks dat ze het zelf wel beweren zijn wij als consument niet afhankelijk van ze (als je kijkt naar ratio import/export). In het buitenland eten ze blijkbaar graag nederlands vlees terwijl we zelf liefst de kiloknallers halen.
De subsidie snijdt aan meerdere kanten, het zorgt dat er altijd voldoende eten is tegen een goede prijs. En overschotten dumpen we in andere landen (of dit nog actueel is weet ik niet maar lijkt me van wel).

Als je het aan de markt over laat kan je best wat problemen krijgen. Die sluiten niet altijd perfect aan waardoor je soms te veel en soms te weinig hebt. Het is een van de meest basale eerste levensbehoeftes waarvan we ooit gezegd hebben dat we nooit meer zonder moeten komen te zitten. Dan is dit het effect, overproductie. En ik snap dat wel, als een avondmaaltijd straks een tientje pp is na een matige oogst dan heeft half europa honger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:52:
Misschien hebben de boeren het wel bij het rechte eind met hun protesten bij de distributiecentra en moeten we gewoon meer bij de (biologische) streekboer kopen. Overigens zijn het niet de boeren met amper 40 koeien en een boter en kaaswinkeltje op het erf die nu getroffen worden.
Ja, alleen staan de meeste boeren volgens mij nu te protesteren bij tenten waar ze nieteens aan leveren...? Grootste gedeelte betreft export. Maar wellicht is dat juist wel deel van het punt.
SnowDude schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Als je met een tractor bewust een politie auto aanrijdt mag de agen wat mij betreft zijn wapen pakken en gebruiken.
Maak je geen zorgen, dat mag ook. Zou ook helemaal voor zijn om meer lokaal te consumeren. Al was het maar om de transportkosten/milieubelasting te verlagen.
Koop zelf ook bij de lokale slager, met lokale aanvoer. Nog lekkerder ook :)

[Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 07-07-2020 14:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unclero

unclero

Ioniq EV ftw \o/

Nox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:56:
Ik denk niet dat je kan stellen dat boer een uitstervend beroep is, in tegendeel, er wordt heel veel technologie gebruikt tegenwoordig om te boeren. Denk aan de techniek in je trekker, melkrobots, registratie- en meetsystemen enz. Ik zie echt niet dat boeren over een tijdje verdwenen zijn.
Ik heb al eerder iets geschreven over toekomstige trends.
Efficiëntie door automatisering en mechanisering betekent immers ook: meer produceren tegen minder boeren.
Er zijn/komen er minder van, maar boeren zijn wel degelijk nodig. Het is niet dat je zonder boeren kan, je eten in de supermarkt komt echt niet uit de fabriek. Dat er een goede balans nodig is over hoeveel boeren c.q. productiecapaciteit je nodig hebt is wat anders, daar wringt de schoen.
Ja en nee. Ja, nog niet alles is geautomatiseerd. Nee, je kunt je afvragen of je daar een op het erf wonende boerenfamilie voor nodig hebt of een (al dan niet buitenlandse) uitzendkracht met een nul-urencontract.
En dat is iets waar grote bedrijven (de afnemers), met meer geld en meer mogelijkheden zich ook al decennia over buigen.
Nox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:16:
De subsidie snijdt aan meerdere kanten, het zorgt dat er altijd voldoende eten is tegen een goede prijs. En overschotten dumpen we in andere landen (of dit nog actueel is weet ik niet maar lijkt me van wel).
Zie de Patatoorlog van vorig jaar.
Als je het aan de markt over laat kan je best wat problemen krijgen. Die sluiten niet altijd perfect aan waardoor je soms te veel en soms te weinig hebt.
Anno 2020 is het eerder andersom. Denk je dat een consument het gaat pikken als ze in december geen frambozen in de winkel kunnen kopen? Of dat in een maand tijd de prijs van kip verdubbelt is omdat de gerstoogst tegen viel?
Dankzij verticaal geïntegreerde ketens zijn dat soort zaken juist tot het verleden gaan behoren. Maar daar wringt ook gelijk de schoen: de boer is in deze de allerlaagste trede in een hele lange keten. Dat betekent vooral dat die níet op de plek zit waar het meeste geld langs stroomt, en óók dat deze heel vervangbaar is: voor u zo dertig anderen.

Een oplossing zou zijn: kortere ketens (zie: plan Timmermans). Vraag aan een melkveehouder maar hoeveel koeien zijn grootvader had. Als dat er 10 waren, was het al heel erg veel. Die koeien kregen geen Braziliaans soja aangevuld met Chinese supplementen, maar gewoon gras. Goed, dat waren ook geen koeien die 200.000 kilo melk opleverden. Maar die melk werd op het erf verwerkt tot boter en kaas, en vervolgens op de markt verkocht. Toen was de boer nog een hele keten naar de consument op zichzelf. Nu is de boer een heel klein schakeltje in een hele lange, grote keten, waar die zelf geen zicht of grip op heeft.
MikeyMan schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:18:
Ja, alleen staan de meeste boeren volgens mij nu te protesteren bij tenten waar ze nieteens aan leveren...?
Ik zie ze nog niet bij de Danone, FrieslandCampina of Arla protesteren inderdaad. Maar ja, ze weten drommelsgoed dat ze níet in die hand moeten bijten.
Dan maar vaag gemompel over dat ze geen overheidsbemoeienis willen over hun voerkeuze (zie: Braziliaans soja en Chinese supplementen), maar wél overheidsbemoeienis als het gaat om afname prijzen. 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
MikeyMan schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:18:
[...]
Ja, alleen staan de meeste boeren volgens mij nu te protesteren bij tenten waar ze nieteens aan leveren...? Grootste gedeelte betreft export. Maar wellicht is dat juist wel deel van het punt.
De AH heeft gewoon zuivel van Campina in het assortiment. Die zijn dus wel degelijk afnemer.
Aldi en Lidl zijn Duits, maar laten hun zuivel produceren in Nederland produceren door Farm Dairy in Lelystad, die de melk ook aangeleverd krijgt van Nederlandse boeren.

Dus ja, de zuivelproducten bij alle grote supermarkten komen van de Nederlandse boer.

Ze protesteren bij de verkeerde partij: Campina, Farm Dairy en nog een paar van dat soort verwerkers zijn de afnemers van de boeren, niet de supermarkten. Je kunt ook samen met de verwerker fatsoenlijke afspraken maken over de prijs.

Overigens zitten er boeven tussen hoor... ik werkte in mijn jeugd bij mijn buurman die broccoli verbouwde. Die had een vaste prijs afgesproken met de verwerker. Op gegeven moment wordt er zoveel geleverd dat de prijs inzakt, vervolgens gaat de verwerker gewoon broccoli in stukjes snijden net zolang tot ze één rupsje vinden, om vervolgens 5 pallets met broccoli af te keuren. Dan heb je het over 3000kg broccoli die afgekeurd wordt puur omdat de verwerker er niks op verdient en een reden zoekt om niet te hoeven afnemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unclero

unclero

Ioniq EV ftw \o/

_JGC_ schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:04:
Dus ja, de zuivelproducten bij alle grote supermarkten komen van de Nederlandse boer.
Ga eens goed naar de kaas kijken. ;)
Op gegeven moment wordt er zoveel geleverd dat de prijs inzakt
Dat is natuurlijke marktwerking. Hiervoor hadden we bijvoorbeeld een melkquotum die voorkwam (zou moeten) dat er teveel geproduceerd werd en de prijs in elkaar dendert en er teveel mest (stikstof) zou komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NMH
De FDF heeft ondertussen gereageerd op het trekkerverbod:
Het trekkerverbod is volgens de FDF ‘een regelrechte inbreuk op het demonstratierecht’. Wij gebruiken onze trekkers om ons te onderscheiden.
Dat is natuurlijk kolder. Die trekkers worden niet gebruikt om zich te onderscheiden; die worden gebruikt als middel om maximale hinder te veroorzaken. Daarbij is nergens in de wet opgenomen dat je voertuigen mag gebruiken om te demonstreren; sterker nog, het verkeer is een van de weinige gronden waarop een demonstratie verboden kan worden. Even verderop in het AD artikel spreekt iemand van de RuG trouwens zijn twijfels uit of de boerenacties in deze vorm uberhaupt wel door de beugel kunnen.

Het lijkt er trouwens op dat het geduld bij de overheden ondertussen op begint te raken: https://nos.nl/artikel/23...an-boeren-in-wijster.html.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
NMH schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:02:

Dat is natuurlijk kolder. Die trekkers worden niet gebruikt om zich te onderscheiden; die worden gebruikt als middel om maximale hinder te veroorzaken.
Wat een farce. Je recht op demonstratie geeft je geen vrijbrief om met landbouwvoertuigen te blokkeren of over rijkssnelwegen te rijden :/

Maar goed, het FDF is een radicaal clubje wat je toch al heel lang niet meer serieus kan nemen.

[Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 08-07-2020 12:11]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Die FDF moet niet zo zeuren, wat zij doen grenst inmiddels aan terreur.

Mooi dat de politie er ook tegen optreedt.
De politie heeft woensdag tientallen boeren opgepakt bij een protest in Drenthe. De boeren blokkeerden de toegang tot een afvalverwerkingsbedrijf in Wijster.

Volgens de politie stonden er tientallen landbouwvoertuigen op de weg. Om te voorkomen dat er nog meer zouden komen, hebben de agenten toegangswegen afgesloten.

Eerder werd een verbod op protesten met tractoren ingesteld. "De politie geeft uitvoering hieraan", zo wordt nu gemeld.
Bron: Tientallen boeren opgepakt bij protest met wegblokkade in Drenthe

Het moet maar eens afgelopen zijn met deze flauwekul-onzin-protesten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +8Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: oktober 2004
Als ik daarna dit artikel lees moet ik toch wel een beetje huilen
...
De wachtende menigte is een mengeling van boeren en burgers. Wat ze gemeen hebben is dat ze boos zijn op het stikstofbeleid, maar eigenlijk op bijna alles. De boodschappen zijn te duur, zeggen ze, Europa is te machtig, het gevaar van corona wordt overdreven, en de boeren worden achtergesteld. „Dit kabinet heeft ons gehele land tot de grond toe afgebroken”, stelt Roy Sibering (35) uit Veendam. Hij is geen boer maar heeft wel een duidelijke mening. „Het kabinet wil boeren weg hebben en hun land inpikken om er straks huizen te bouwen voor de lieve medelanders die hier straks allemaal heen komen.” Instemmend geknik van omstanders.
Waar het op neer komt is dat het eigenlijk gewoon een stel gekkies zijn, die zich voelen gesterkt door hun social media bubbel om zich als een complete malloot te gedragen. Het gaat niet alleen om 't stikstof beleid, ook Corona en immigratie komt aan bod. Maar in de tussentijd moeten zij wel gewoon door kunnen gaan met hun luchtvervuiling en de wereld verder naar de knoppen helpen :z Wat leven we toch in een verschrikkelijk egoïstische samenleving :N

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JanW schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:20:
Als ik daarna dit artikel lees moet ik toch wel een beetje huilen

[...]

Waar het op neer komt is dat het eigenlijk gewoon een stel gekkies zijn, die zich voelen gesterkt door hun social media bubbel om zich als een complete malloot te gedragen.

Gekkies? Check. Gedragen als malloten? check.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 17-06 15:11

Baseman77

We move

Is dat geen vrijheidsberoving?
Wat een idioten. En maar klagen en wijzen naar anderen, kansloos.

[Voor 25% gewijzigd door Baseman77 op 09-07-2020 12:47]

Pagina: 1 ... 49 ... 54 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True