Kom op man, beetje minder of één kam scheren mag best.
Ik zal je onze situatie even uitleggen:
Wij hebben in 2009 de grond om onze boerderij (met circa 120 melkkoeien) kunnen verkopen voor woningbouw doordat het bedrijf aan de rand van een nieuwe woonwijk lag. Daar natuurlijk enigszins geld mee verdiend. Maar amper genoeg om een nieuw bedrijf op te starten. Uiteindelijk hebben we een bestaand bedrijf gevonden die wij konden betalen, waarbij alleen één nieuwe stal gezet hoefde te worden. Omdat mijn vader al op leeftijd is, hebben we er voor gekozen om de stal zo te bouwen dat het over 10 jaar nog te verkopen is. Dus groot genoeg, geautomatiseerd en zo gebouwd dat er altijd uitgebouwd kan worden. Afijn, een hypotheek afgesloten voor 1.4 miljoen om deze stal te kunnen financieren. Deze hypotheek was gebaseerd op een volle stal (180 melkkoeien) met een melkprijs van minimaal €0.35. Helaas gaat beide niet lukken in deze tijd.Door strengere regels kunnen wij maar ruim 135 koeien melken, waardoor we de financiering al niet rond krijgen. We kunnen er voor kiezen om onze hypotheek nog verder uit te breiden om fosfaatrechten a €10000 per koe te betalen. Nou reken maar uit wat dat gaat kosten en wanneer je dit pas terug verdiend hebt..
We zitten nu in de situatie dat onze hypotheek alleen maar groter wordt en we eigenlijk alleen maar achteruit boeren.
Deze situatie heeft bij veel boeren plaatsgevonden de laatste jaren. Door het afschaffen van het quotum zijn veel boeren gaan groeien, maar moesten daarna weer inleveren. Gemaakte kosten zijn voor niks geweest en torenhoge hypotheken zijn het probleem.
Natuurlijk zijn er ook veelverdieners met gemiddeld een flink bovenmodaal loon en allemaal tonnen aan grond, vastgoed en machines, maar de meerderheid heeft het niet zo makkelijk.
Nu ben ik het zelf zeker niet eens met FDF en vind ik het moeilijk om een mening te vormen over deze hele situatie, maar ga niet zeggen dat boeren het makkelijk hebben. Want meer dan 100 uren werken per week en per saldo verlies maken.. Dat is al uniek.