De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 38 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het vooral schandalig dat een groep die we kunnen missen (boeren), wel extra geld en hulp toegewezen krijgen. Terwijl groepen die het nodig hebben en we niet kunnen missen (zorg, onderwijs, etc.) niks toegewezen krijgen. Kan mij iemand vertellen hoe dit ervoor zorgt dat we erop vooruit gaan in dit land?

Zijn boeren niet gewoon een uitstervende groep? Net zoals kledingfabrieken in Nederland ooit waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Als ze nou echt willen laten zien wat hun aandeel in het nederlandse voedselnetwerk was, zouden ze hun leveringen aan de distributiecentra (of de fabrieken) stoppen.

Nu doen ze alsof zij heel nederland voeden door alles te willen platleggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:48

WhySoSerious

Be the change.

Ik heb me net even gewaagd op een facebookpost van een Limburgse nieuwssite en ben alle hoop alweer verloren. ME inzetten = volksverraad, hele land moet plat, eerder stoppen met werken om te protesteren.

Waarom 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:31:
[...]

Wetten gelden niet voor boeren, die staan boven de wet. Die mogen doen wat ze willen en komen overal nog mee weg ook. Walgelijk, maar het is niet anders.
tsja...net als die activisten van Greenpeace, hebben 10 van de 10 keer ook een kindje dood aan regels, zie Schiphol Plaza afgelopen week.
Ook Extension Rebellion is een vies eng clubje.

Laten we het er op houden dat diverse organisaties die zich zeggen bezig te houden met klimaat en milieu, met enige regelmaat zich ver boven de wet verheven voelen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Volgens mij vergeten mensen weleens dat we boeren nodig hebben om te kunnen eten. Zonder boeren heb je niks. Of je moet Polen / Baltische staten plat gooien en daar wederom een moedernegotie van maken. Maar of zij daar op zitten te wachten... ;)

Of de wetenschap moet er maar voor zorgen dat we voedsel 'a la Star Trek' zo uit de muur kunnen trekken dan heb je geen boeren meer nodig, maar ben je wel afhankelijk van de goedwillendheid van de bedrijven die zulke dingen maken of kweken of wat dan ook. Net als water privaat is en niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
Ora et Labora schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:16:
[...]
Dat klopt, echter als je de prijzen bekijkt:
[Afbeelding]

Mijns inziens zijn er meerdere problemen.
De prijs die de boer krijgt voor afzet in Nederland is erg laag. Meestal is dit niet genoeg om van rond te komen. Of de consument moet meer gaan betalen voor lokale producten of de boeren moeten goedkoper kunnen produceren. De import vanuit het buitenland voor supermarkten kan dan drastisch omlaag en vervangen worden door lokale producten.

Daarnaast wordt er ontzettend veel geexporteerd. Dit kan uiteraard wel minder echter zijn er ook een hoop banen van afhankelijk, verwerkers, transporteurs en dergelijken. Daarnaast produceren de Nederlandse boeren vrij milieuvriendelijk. Als de export af zal nemen, zullen deze landen hun producten elders gaan kopen en importeren. De kans is groot dat die bij landen/boeren gebeurd die veel minder milieuvriendelijk produceren dan de Nederlandse boeren waardoor de milieuvervuiling verplaatst zal worden, wellicht zal toenemen.
Ik heb er ook niet echt problemen mee dat er geproduceerd wordt voor het buitenland en besef me terdege dat er heel veel andere mensen hun brood mee verdienen. Echter, het zet het eea wel in perspectief anders dan “wij zorgen voor jullie eten”. Bovendien als 80% voor de export is, begrijp je niet waarom ze zo ageren tegen de EU, behalve dan dat die voorstellen voor regelgeving en regulering doet. Maar als er iets grensoverschrijdend en geschikt voor EU-regelgeving is, dan is het wel milieutechnische zaken.

Als dorpsbewoners en kleinkinderen van boeren, zijn we ons thuis bewust het boerenleven en dat dat echt niet altijd makkelijk is. Mijn opa stopte omdat hij de uren niet meer wilde maken en werd architect/brandweerman. De opa van mijn vrouw durfde leningen voor schaalvergroting niet aan en werd zo uiteindelijk gedwongen tot loondienst bij zijn boerende buurman, die nu multimiljonair is omdat de gronden die hij uiteindelijk allemaal middels leningen kocht (incluis de gronden van opa), voor een gigantisch bedrag verkocht ten behoeve van een industrieterrein. Zo zullen die dingen door heel NL zijn gegaan en gaande zijn.
Wij kopen onze producten zoveel mogelijk lokaal, niet altijd rechtstreeks van de boer, maar de kaasboer zegt direct bij de boer te halen, de groenteboer verbouwd deels zelf en koopt de rest van de collega’s. Van de slager weet ik waar het vlees vandaan komt en we kopen met de hele familie elk jaar een koe bij een boer van het dorp, die door de lokale slager voor ons verwerkt wordt.
Dat laatste kan ik echt iedereen aanraden, ja, het is een smak geld (1000 euro), maar er is niks smaakvoller (en watervrijers) dan dat vlees. _/-\o_
En wat betreft de groente.. dan maar een keer geen sperziebonen, maar de verse bonen zijn toch beduidend beter dan die slappe geïmporteerde uit Egypte, omdat we perse in februari ook “vers” willen eten.

Desondanks kan ik maar weinig sympathie opbrengen voor de huidige acties. Men richt zich op de verkeerde personen en zaken. Uitknijpers als Friesland Campina en Unilever of de grote toeleveranciers van boeren, blijven buiten schot. Las laatst een verhaal van een boer die wel mocht leveren aan een bepaalde grote afnemer, maar dat hij zijn voer dan wel bij een groter bedrijf moest regelen.. leverde hem netto per liter melk nauwelijks wat extra op, omdat dat voer weer duurder was per kilo.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Geert1976 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:37:
[...]

tsja...net als die activisten van Greenpeace, hebben 10 van de 10 keer ook een kindje dood aan regels, zie Schiphol Plaza afgelopen week.
Die protesteren tenminste nog voor iets nuttigs, en voor het algemeen belang, en veroorzaken vele malen minder overlast dan deze boeren.

Boeren protesteren niet voor het algemene belang, maar alleen voor hun ikke-ikke-ikke eigenbelang (nog meer winsten maken). En ze veroorzaken een veel grotere hoop overlast en vervuiling.

Er wordt hier met twee maten gemeten, door mensen die voor algemeen belang strijden wel op te pakken, maar degenen die enkel voor hun eigenbelang strijden te ontzien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
WhySoSerious schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:35:
Ik heb me net even gewaagd op een facebookpost van een Limburgse nieuwssite en ben alle hoop alweer verloren. ME inzetten = volksverraad, hele land moet plat, eerder stoppen met werken om te protesteren.

Waarom 8)7 8)7 8)7 8)7
Facebook is echt het verschrikkelijkste van het verschrikkelijkste al het gaat om reageren op het nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:17
Ivysaur schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:37:
Volgens mij vergeten mensen weleens dat we boeren nodig hebben om te kunnen eten. Zonder boeren heb je niks. Of je moet Polen / Balkan plat gooien en daar wederom een moedernegotie van maken. Maar of zij daar op zitten te wachten... ;)

Of de wetenschap moet er maar voor zorgen dat we voedsel 'a la Star Trek' zo uit de muur kunnen trekken dan heb je geen boeren meer nodig, maar ben je wel afhankelijk van de goedwillendheid van de bedrijven die zulke dingen maken of kweken of wat dan ook. Net als water privaat is en niet gratis.
Met 80% minder boeren hebben we nog steeds ruim voldoende eten.

Waarom zou een varkensboer tonnen winst per jaar moeten maken door het millieu kapot te maken en dan ook nog eens subsidie ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Weet iemand eigenlijk waarom Mediapark wordt bezet? is dit een protest tegen hoe de boeren worden neergezet ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:09
Geert1976 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:37:
[...]

Laten we het er op houden dat diverse organisaties die zich zeggen bezig te houden met klimaat en milieu, met enige regelmaat zich ver boven de wet verheven voelen staan
Die worden dan meestal opgepakt en meegenomen... de boeren niet

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:37
Volgens mij vergeten mensen weleens dat we boeren nodig hebben om te kunnen eten. Zonder boeren heb je niks. Of je moet Polen / Balkan plat gooien en daar wederom een moedernegotie van maken. Maar of zij daar op zitten te wachten... ;)

Zolang ze nog 80% kunnen exporteren, kunnen wij schijnbaar met 80% minder boeren. Niemand roept ook om alle boerenbedrijven weg te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgens mij vergeten mensen weleens dat we boeren nodig hebben om te kunnen eten. Zonder boeren heb je niks
Dikke onzin. Onze boeren produceren niet voor ons, want bijna alles wat ze produceren is voor de export bedoeld. We zijn het tweede grootste voedsel-export land ter wereld (na de VS).

Als je 65 procent van de boeren wegsaneert hebben we nog altijd méér voedsel dan we zelf ooit op zouden kunnen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Volgens mij vergeten mensen weleens dat we boeren nodig hebben om te kunnen eten. Zonder boeren heb je niks.
Dat is wat de boeren je willen laten geloven en blijkbaar werkt het.

Feit is dat het meeste spul wat ze produceren geëxporteerd wordt en de kans groot is dat je stukje vlees uit het buitenland komt.

GMTA met @wildhagen

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 18-12-2019 09:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
We hebben hooguit 20% van de huidige productie van onze boeren nodig om te voorzien in onze huidige consumptie. De rest van de boerenproductie gaat naar het buitenland.
Voorbeeldje: Nederland de zowel de grootste exporteur als importeur van eieren. Daar gaat echt iets heel erg mis.
Ander voorbeeld: Nederlanders willen niet teveel betalen voor vlees, dus het merendeel van onze vleeskoeien gaat naar het buitenland, waar men graag wil betalen voor het kwaliteit vlees dat wij opvoeden. Terwijl we goedkopere runderen uit de rest van de wereld halen.

Allemaal overbodige vervoersbewegingen, als we maar eens bereid waren iets meer voor vlees te betalen.
Net als water privaat is en niet gratis.
Water is godzijdank een publieke taak en de prijs ervan moet kostendekkend zijn, niet winstmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:08
Kojoottii schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:41:
Zolang ze nog 80% kunnen exporteren, kunnen wij schijnbaar met 80% minder boeren. Niemand roept ook om alle boerenbedrijven weg te doen.
Dat ze meer produceren dan strikt nodig is lijkt me evident, maar je moet dan wel onze voedselimport daarvan aftrekken want anders 'exporteer' je het probleem vooral.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 15:49
Gunner schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:44:
[...]

Dan zit je toch in het verkeerde vak? 14 uur per dag werken over 7 dagen en dan nog verlies maken. Waarom doe je dat? Daar ga je toch kapot aan? zowel lichamelijk als financieel lijkt me.
Dat noemen ze nou liefde voor je vak hebben
Jeroenneman schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:45:
[...]

Lang verhaal, dat bij iedere andere onderneming gewoon had betekent: stop ermee. Ik heb medelijden met iedereen die z'n bedrijf moet stoppen, maar niets meer of minder met een boer dan een Zzp'er.
Maar je kon dus überhaupt al een hypotheek voor 1.4 miljoen afsluiten? Dat kunnen veel ondernemers al niet zomaar. En de bank heeft dan geen fatsoenlijke risico analyse gedaan. Wees boos op de bank, niet op de overheid.

Maar blijkbaar is een boerenbedrijf anders dan elk ander bedrijf  ¯\_(ツ)_/¯
Het risico is niet groot, aangezien wij nu ruim 50 hectare grond in bezit hebben wat zijn waarde behoud. Dus wat dat betreft lijkt het mij dat je de bank niets kunt verwijten. Ik heb zelf dan ook niks tegen de banken.
Sv3n schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:25:
[...]

Begrijp me niet verkeerd ik vind dit persoonlijk heel vervelend voor je, maar feitelijk is je bedrijf toch gewoon niet meer levensvatbaar. Bedrijven die verkeerde investeringen doen kunnen failliet gaan, ik snap niet waarom dit voor boerenbedrijven anders zou moeten zijn.

Op zich had iedereen toch kunnen bedenken dat als men massaal gaat investeren in meer melkproductie dat de melkprijs dan omlaag kan gaan. Hoe gaat de melkprijs weer stijgen? Door bedrijven failliet te laten gaan en de productie weer omlaag te laten gaan.
De melkprijs is (nog net) mee te leven. Dat is niet het grote probleem. Het grootste probleem is de krimping van de veestapel waardoor er minder omzet gedraaid wordt terwijl de kosten min of meer hetzelfde blijven.

[ Voor 26% gewijzigd door LoeWn op 18-12-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:42:
[...]

Dikke onzin. Onze boeren produceren niet voor ons, want bijna alles wat ze produceren is voor de export bedoeld. We zijn het tweede grootste voedsel-export land ter wereld (na de VS).

Als je 65 procent van de boeren wegsaneert hebben we nog altijd méér voedsel dan we zelf ooit op zouden kunnen.
Vervolgens wordt er door de importlanden geimporteerd bij andere boeren uit andere landen die een stuk minder milieuvriendelijk produceren als de Nederlandse boeren met een nog grotere milieuvervuiling als gevolg.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Basekid schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:41:
Weet iemand eigenlijk waarom Mediapark wordt bezet? is dit een protest tegen hoe de boeren worden neergezet ofzo?
FAKENEWS enzo.. als je wat meer leest over FDF is dat stiekem best een eng clubje dat mekaar steeds verder radicaliseert met allerlei complottheorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
LoeWn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:44:
[...]

Het risico is niet groot, aangezien wij nu ruim 50 hectare grond in bezit hebben wat zijn waarde behoud. Dus wat dat betreft lijkt het mij dat je de bank niets kunt verwijten. Ik heb zelf dan ook niks tegen de banken.
Maar dan is er toch ook geen probleem als je moet stoppen?
Prosac schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:44:
Allemaal overbodige vervoersbewegingen, als we maar eens bereid waren iets meer voor vlees te betalen.
Waarom meer betalen voor ons vlees als varkensboeren blijkbaar tonnen per jaar winst maken? Dan kunnen ze prima hun prijs lager maken en het gewoon hier verkopen in plaats van in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Medewerkers van het distributiecentrum van Jumbo in Breda delen koffie en koeken uit aan boeren die daar protesteren.
Moet toch niet gekker worden :X

https://nos.nl/liveblog/2...ontainer-42161618&via=NOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ora et Labora schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:45:
[...]

Vervolgens wordt er door de importlanden geimporteerd bij andere boeren uit andere landen die een stuk minder milieuvriendelijk produceren als de Nederlandse boeren met een nog grotere milieuvervuiling als gevolg.
Tsja, dat is ook vervelend, maar geeft boeren nog steeds niet het recht om zoveel te vervuilen, terwijl ze niet eens voor ons produceren.

Daarom zeg ik: 65 procent van de boeren wegsaneren (hard of zacht, who cares?), minderen met import (helemaal 0 zal niet gaan, sommige dingen groeien hier nu eenmaal niet), en de export beperken tot alleen dát wat we zelf niet nodig heben.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:28
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:47:
[...]

Tsja, dat is ook vervelend, maar geeft boeren nog steeds niet het recht om zoveel te vervuilen, terwijl ze niet eens voor ons produceren.

Daarom zeg ik: 65 procent van de boeren wegsaneren (hard of zacht, who cares?), minderen met import (helemaal 0 zal niet gaan, sommige dingen groeien hier nu eenmaal niet), en de export beperken tot alleen dát wat we zelf niet nodig heben.
Gaan we onze telefoons en auto's dan ook weer in Nederland maken?

Hij wil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

klaaas schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:49:
[...]

Gaan we onze telefoons en auto's dan ook weer in Nederland maken?
Whataboutisms kunnen we missen als kiespijn. Zover mij bekend worden telefoons en auto's niet door boeren geproduceerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:41:
Omdat het stiekem niet echt om de stikstofproblematiek gaat, maar het eigenlijk gewoon een extreemrechtse groepering is die tegen alles is. Klimaatproblematiek is nep, NOS is fakenews,het is allemaal de schuld van "Den Haag want hun hebbe al die migrante toegelaten! En daar hoor je de MSM niet over!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:44:
[...]

Dat ze meer produceren dan strikt nodig is lijkt me evident, maar je moet dan wel onze voedselimport daarvan aftrekken want anders 'exporteer' je het probleem vooral.
Ja maar dat importeren doen we dus al, ondanks dat we met een enorm overschot zitten. Dus schijnbaar loont het om te importeren ondanks dat we hier achterlijke hoeveelheden zelf produceren en exporteren. Die markt is zo ziek als wat. Dat dat moet worden aangepakt ben ik helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
[...]

Boeren en landbouw stoten een hoop stikstof uit, dat is duidelijk. Mijn punt is dat dit niet zal afnemen als er minder geexporteerd gaat worden, ja misschien wel lokaal in Nederland maar niet in Europa of wereldwijd, sterker nog, het zal waarschijnlijk gaan toenemen, averechts dus.
Hoe dat opgelost moet worden weet ik trouwens ook niet maar de problemen in Nederland oplossen aangaande stikstof is vrij makkelijk door X% van de boerenbedrijven te sluiten maar daarmee wordt het probleem wereldwijd niet opgelost, dat zal hoogstwaarschijnlijk gaan toenemen.

Overigens ben ik het helemaal eens aangaande minderen met import en werken met lokale produkten.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:33

NMH

Moderator General Chat
LoeWn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:40:
Dus groot genoeg, geautomatiseerd en zo gebouwd dat er altijd uitgebouwd kan worden. Afijn, een hypotheek afgesloten voor 1.4 miljoen om deze stal te kunnen financieren. Deze hypotheek was gebaseerd op een volle stal (180 melkkoeien) met een melkprijs van minimaal €0.35. Helaas gaat beide niet lukken in deze tijd.Door strengere regels kunnen wij maar ruim 135 koeien melken, waardoor we de financiering al niet rond krijgen.

(...)

Deze situatie heeft bij veel boeren plaatsgevonden de laatste jaren. Door het afschaffen van het quotum zijn veel boeren gaan groeien, maar moesten daarna weer inleveren. Gemaakte kosten zijn voor niks geweest en torenhoge hypotheken zijn het probleem.
Bedankt voor je reactie. :) Wat ik me afvraag, even er van uit gaande dat de looptijd van zo'n hypotheek lang is (10+ jaar), is er toen door jullie (of de bank) geen rekening gehouden dat er gedurende de looptijd van de hypotheek de prijzen konden dalen of dat in de toekomst de veestapel beperkt zou moeten worden? Zeker na het afschaffen van het melkquotum was volgens mij wel duidelijk dat als iedereen meer zou gaan melken dat we dan tegen een andere grens aan zouden lopen.
Gunner schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:44:
[...]

Dan zit je toch in het verkeerde vak? 14 uur per dag werken over 7 dagen en dan nog verlies maken. Waarom doe je dat? Daar ga je toch kapot aan? zowel lichamelijk als financieel lijkt me.
Ik kan me voorstellen dat als je ergens passie voor hebt dat je het blijft proberen, misschien zelfs tegen beter weten in. Een beetje net zoals dat wanneer je voor het grote geld wil gaan je niet voor de (semi-)overheid moet gaan werken, maar er toch mensen zijn die de zorg, het onderwijs of de ambtenarij in gaan. Of het verstandig is is een tweede natuurlijk.
Jeroenneman schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:45:
Lang verhaal, dat bij iedere andere onderneming gewoon had betekent: stop ermee. Ik heb medelijden met iedereen die z'n bedrijf moet stoppen, maar niets meer of minder met een boer dan een Zzp'er.
Op zich mee eens, maar het gevolg zou waarschijnlijk wel zijn dat het de kleinere bedrijven zijn die stoppen en dat de veerechten e.d. worden opgekocht door de grote "veebaronnen". Dan krijg je precies de schaalvergroting die je niet zou moeten willen, maar waar ondertussen wel gewoon op gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:50:
[...]

Whataboutisms kunnen we missen als kiespijn. Zover mij bekend worden telefoons en auto's niet door boeren geproduceerd.
Los daarvan is het nieteens een gek idee. Sterker nog; zal uiteindelijk misschien wel vanzelf gaan als kosten om e.e.a. te vervoeren een grotere stempel gaan drukken op de kostprijs van een product. Lijkt me alleen maar goed :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:58

[...]

De melkprijs is (nog net) mee te leven. Dat is niet het grote probleem. Het grootste probleem is de krimping van de veestapel waardoor er minder omzet gedraaid wordt terwijl de kosten min of meer hetzelfde blijven.
Oftewel de kostprijs van een liter melk is gestegen en de melkprijs zou mee moeten stijgen, de enige reden waarom dat niet gebeurt is omdat er overproductie is.

Last.fm
Films!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Daarom zeg ik: 65 procent van de boeren wegsaneren (hard of zacht, who cares?),
De mensen die daardoor hun inkomen, onderhoud en leven weggevaagd zien worden zullen vast "caren"..

Stellingen zoals deze helpen de discussie niet, deze wakkeren protesten alleen maar aan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
Eigenlijk wel knap van de regering dat ze niet volledig gecaputaleert hebben aan de boeren. Ze krijgen echt veel steun van de bevolking.

Verder zeer sneu dat op schiphol mensen door de ME werden weggehaald (terwijl ze alleen maar een sit-in hadden in een hal), en hier doen de boeren alles wat niet mag en de de politie geeft ze alleen wat aanwijzingen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Ora et Labora schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:54:
[...]

Boeren en landbouw stoten een hoop stikstof uit, dat is duidelijk. Mijn punt is dat dit niet zal afnemen als er minder geexporteerd gaat worden, ja misschien wel lokaal in Nederland maar niet in Europa of wereldwijd, sterker nog, het zal waarschijnlijk gaan toenemen, averechts dus.
Hoe dat opgelost moet worden weet ik trouwens ook niet maar de problemen in Nederland oplossen aangaande stikstof is vrij makkelijk door X% van de boerenbedrijven te sluiten maar daarmee wordt het probleem wereldwijd niet opgelost, dat zal hoogstwaarschijnlijk gaan toenemen.

Overigens ben ik het helemaal eens aangaande minderen met import en werken met lokale produkten.
Stikstof is een lokaler probleem dan andere milieuzaken, we kunnen prima een deel van de productie richting andere landen doen, omdat er daar nog voldoende ruimte op de “stikstofmarkt” is voor meer productie.
Of we daarmee dierenwelzijn en dergelijk gunstig gezind zijn, is een ander verhaal. Maar daar ligt wat mij betreft dan ook een taak van de consument en importeurs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:09
[...]

Stikstof is juist een lokaal probleem we produceren teveel op onze postzegel, als NL tien keer zo groot was dan zou geen probleem zijn...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sv3n schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:57:
[...]

Oftewel de kostprijs van een liter melk is gestegen en de melkprijs zou mee moeten stijgen, de enige reden waarom dat niet gebeurt is omdat er overproductie is.
En wie heeft er gezorgd voor die overproductie? Boeren die dachten nog meer geld te kunnen verdienen.

Het is gewoon het risico van een ondernemer. Alleen zijn de boeren gewend geraakt hun hand op te houden zodra het met hun bedrijf even tegenzit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
Bovendien stoort het mij dat -een deel van- de boeren nu doet alsof dit probleem zomaar ineens op hun schoot geworpen wordt, terwijl er al vanaf de jaren 80/90! Gewaarschuwd wordt voor de mogelijke problemen van stikstof.
Wat je de regeringen WEL kunt aanrekenen, is dat men er nooit echt een goed plan voor heeft gemaakt en het voor zich uit heeft geschoven. EN dat toen de EU met regelgeving kwam, men met een foefje dacht er onderuit te kunnen komen.
Daar hebben de boerenorganisaties natuurlijk ook een rol in gehad, door te lobbyen tegen maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Nee, want stikstof is primair een lokaal probleem. De meeste stikstofdepositie vind immers binnen 10 (dacht ik?) kilometer van de vervuilingsplek plaats.

De boeren produceren dus voor de export, maar vervuilen wel hier lokaal.

Dus met geen enkele maatregel die we hier niemen kunnen we de problemen in, zeg, India oplossen. Wél lossen we onze eigen stikstofproblemen op.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld CO2, wat wél een globaal probleem is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:58:
Eigenlijk wel knap van de regering dat ze niet volledig gecaputaleert hebben aan de boeren. Ze krijgen echt veel steun van de bevolking.

Verder zeer sneu dat op schiphol mensen door de ME werden weggehaald (terwijl ze alleen maar een sit-in hadden in een hal), en hier doen de boeren alles wat niet mag en de de politie geeft ze alleen wat aanwijzingen.....
Deze situatie is een perfect voorbeeld van populisme, zorg dat je een grote groep van vocale mensen hebt en je kan met veel weg komen. Het erge is dat de politiek doodleuk mee speelt.

Daarbovenop helpt het de boeren dat zij groot materieel hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 18-12-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
klaw schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:41:
[...]

Die worden dan meestal opgepakt en meegenomen... de boeren niet
eens.

Maar de stelling was ''boven de wet staan''. En dat denkt Greenpeace ook vaak met hun acties.
Maakt verder niet of je wel of niet opgepakt wordt.
Dat is aan de Politie / burgermeester verder.

Verder zal na vandaag de empathie met onze aller boeren wel flink dalen.
Best wel heel erg dom van die jongens die nu overal in het land bezig zijn. Wat je nu ziet zijn merendeel 'ongeleide projectielen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:50:
[...]

Nee, maar ik ga ervan uit dat je opmerking t.a.v. export van landbouwproducten in een groter plaatje past? Het terug willen brengen van de landbouwproductie tot een niveau waarop we zelfvoorzienend zijn vind ik een raar uitgangspunt dat we voor andere producten ook niet hanteren (en terecht).

Het probleem is niet de export, het probleem is dat de productie vervuilend is. En in het kader van stikstof ook nog eens zeer lokaal vervuilend. Daar moeten we iets aan doen en daar moeten we onze landbouw op inrichten. Als dat kan met 10% reductie dan lijkt me dat ook prima. Los van stikstof lijkt het feit dat we hier in NL relatief schoon en diervriendelijk produceren me een goed argument om de productie niet naar elders te verplaatsen.
MikeyMan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:56:
[...]

Los daarvan is het nieteens een gek idee. Sterker nog; zal uiteindelijk misschien wel vanzelf gaan als kosten om e.e.a. te vervoeren een grotere stempel gaan drukken op de kostprijs van een product. Lijkt me alleen maar goed :)
In principe is het tegengaan van vervoer natuurlijk een mooi uitgangspunt, maar als elk land z'n eigen spullen gaat produceren ontstaan er veel meer vervoersbewegingen om de grondstoffen bij de fabrieken te krijgen. De vraag is dan of we er per saldo wat mee opschieten.

[ Voor 24% gewijzigd door klaaas op 18-12-2019 10:13 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Philip Ross schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:46:
Maar dan is er toch ook geen probleem als je moet stoppen?
Als ik zijn casus goed begrijp zit hij dan met een schuld van 1,4 miljoen, dus persoonlijk faillissement gevolgd door 3 jaar schuldsanering. Snap heel goed dat je dat tegen elke prijs wilt voorkomen.
MikeyMan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:56:
Mompelt iets over half Nederland dat telefoonhoesjes van 30ct bij AliExpress besteld en per post uit China laat komen...
De gewone burger is echt niet roomser dan de Paus, zoveel verschil is er niet met de boeren.

[ Voor 43% gewijzigd door hoevenpe op 18-12-2019 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door hoevenpe op 18-12-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:42:
[...]

Erm. Dus de boer uit Noord-Brabant mag eigenlijk niet meer aan België en Duitsland leveren, ondanks dat dat voor hem dichterbij is dan zeg de Randstad? Veel mensen die pro-open grenzen zijn maken zich nu hard zorgen over export over diezelfde grenzen. :?

Zie Waah in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen" 77% blijft binnen de EU. 36% van het totaal is direct BE of DE

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48

Yucon

*broem*

hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:07:
Mompelt iets over half Nederland dat telefoonhoesjes van 30ct bij AliExpress besteld en per post uit China laat komen...
De gewone burger is echt niet roomser dan de Paus, zoveel verschil is er niet met de boeren.
Tja. Als je ze bij een normale winkel koopt zijn het dezelfde hoesjes die dezelfde reis afgelegd hebben.. alleen dan voor 9 euro.

In dat opzicht kom je bij een heel ander probleem. We hebben zo'n beetje onze complete industrie voor consumentenproducten verkocht, dus die reis is helaas onvermijdelijk in de huidige wereld. Tenzij de vraag stevig daalt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
klaaas schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:03:
[...]

Nee, maar ik ga ervan uit dat je opmerking t.a.v. export van landbouwproducten in een groter plaatje past? Het terug willen brengen van de landbouwproductie tot een niveau waarop we zelfvoorzienend zijn vind ik een raar uitgangspunt dat we voor andere producten ook niet hanteren (en terecht).

Het probleem is niet de export, het probleem is dat de productie vervuilend is. En in het kader van stikstof ook nog eens zeer lokaal vervuilend. Daar moeten we iets aan doen en daar moeten we onze landbouw op inrichten. Als dat kan met 10% reductie dan lijkt me dat ook prima. Los van stikstof lijkt het feit dat we hier in NL relatief schoon en diervriendelijk produceren me een goed argument om de productie niet naar elders te verplaatsen.
Tja rijkelijk laat om het nu pas te gaan hebben over innoveren, dat hadden de boeren 20 jaar geleden moeten bedenken. In plaats daarvan staken de meesten hun kop in het zand en gingen vrolijk verder. Nu is het stikstof een dusdanig probleem dat er direct vermindering nodig is, niet over 10 / 20 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:12:
[...]

Erm. Dus de boer uit Noord-Brabant mag eigenlijk niet meer aan België en Duitsland leveren, ondanks dat dat voor hem dichterbij is dan zeg de Randstad? Veel mensen die pro-open grenzen zijn maken zich nu hard zorgen over export over diezelfde grenzen. :?
Ik woon zelf in Noord-Brabant en de Randstad is hier toch echt aanzienlijk dichterbij dan Duitsland. Met 15 minuten zit ik in de randstad, voor Duitsland ben ik 5 kwartier onderweg.

Overigens zitten er in Noord-Brabant enorm veel slachthuizen (nog nét niet in elk dorp...), dus ze hoeven helemaal niet naar de randstad toe....

Daarnaast snap je natuurlijk best wel wat ik bedoel. Dat je specifiek de uitzonderingsgevallen erbij moet pakken, is wel tekenend. Je maakt geen beleid op uitzonderingen, maar op de grote bulk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Kojoottii schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:15:
[...]

Tja rijkelijk laat om het nu pas te gaan hebben over innoveren, dat hadden de boeren 20 jaar geleden moeten bedenken. In plaats daarvan staken de meesten hun kop in het zand en gingen vrolijk verder. Nu is het stikstof een dusdanig probleem dat er direct vermindering nodig is, niet over 10 / 20 jaar.
Waar heb ik het over innovatie? Mijn punt is dat de focus niet moet liggen op het terugbrengen van de export maar op terugdringen van de (lokale) vervuiling. Innovatie kan daar wellicht bij helpen, maar ik zou sanering of verplaatsing ook zeker niet uitsluiten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:15:
[...]

Ik woon zelf in Noord-Brabant en de Randstad is hier toch echt aanzienlijk dichterbij dan Duitsland. Met 15 minuten zit ik in de randstad, voor Duitsland ben ik 5 kwartier onderweg.

Overigens zitten er in Noord-Brabant enorm veel slachthuizen (nog nét niet in elk dorp...), dus ze hoeven helemaal niet naar de randstad toe....

Daarnaast snap je natuurlijk best wel wat ik bedoel. Dat je specifiek de uitzonderingsgevallen erbij moet pakken, is wel tekenend. Je maakt geen beleid op uitzonderingen, maar op de grote bulk.
Tsja, dat ligt eraan waar in Brabant natuurlijk. Ik ageer meer tegen het export verhaal, daar waar een Franse of Duitse boer met dezelfde straal om een boerderij nog gewoon in het binnenland boert, ben je hier zomaar twee landen verder.

Ik neem aan dat de Chinese varkenscrisis ook op haar einde loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
klaaas schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:22:
[...]

Waar heb ik het over innovatie? Mijn punt is dat de focus niet moet liggen op het terugbrengen van de export maar op terugdringen van de (lokale) vervuiling. Innovatie kan daar wellicht bij helpen, maar ik zou sanering of verplaatsing ook zeker niet uitsluiten.
Waar wil je dan op gaan saneren als je niet aan de export wilt zitten? Export lijkt me de meest logische keuze om te beginnen met saneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:07:
[...]

Als ik zijn casus goed begrijp zit hij dan met een schuld van 1,4 miljoen, dus persoonlijk faillissement gevolgd door 3 jaar schuldsanering. Snap heel goed dat je dat tegen elke prijs wilt voorkomen.
Maar hij geeft zelf aan dat de hypotheek geen risico is/was vanwege de enorme hoeveelheid grond als onderpand. Dus helemaal geen faillissement blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kojoottii schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:34:
[...]

Waar wil je dan op gaan saneren als je niet aan de export wilt zitten? Export lijkt me de meest logische keuze om te beginnen met saneren.
Saneren op natuurgebieden. Het klinkt bot maar de overheid kan de inkomsten van deze export niet missen met ook de afbouw van de gaswinning en de toegenomen zorgkosten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:05

Amphiebietje

In de blubber

WhySoSerious schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:35:

Waarom 8)7 8)7 8)7 8)7
Dus geen Facebook-dingetje:

'Vooral jonge agrariërs schuwen radicale boerenprotesten niet'
Drie op de vier boeren ontkennen dat er een stikstofprobleem is in Nederland en vrijwel alle boeren staan achter nieuwe protestacties om voor de branche op te komen, schrijft Trouw woensdag op basis van eigen onderzoek onder ruim tweeduizend agrariërs. Met name jonge boeren zouden geen acties schuwen die hen op een jarenlange celstraf kan komen te staan.

Het dagblad schrijft dat zes op de tien jonge agrariërs bereid is om bijvoorbeeld vergaderingen van het parlement te verhinderen, waarmee zij een celstraf van maximaal negen jaar riskeren. Vier op de tien jongeren zouden bovendien achter het blokkeren van de distributiecentra voor supermarkten hebben gestaan, maar de rechter zette door die actie dinsdag een streep.
In elk geval hebben ze al een optie gevonden om niet dakloos te worden in de toekomst... :+

Uit nu.nl: liveblog:
Op een parkeerplaats bij het Malieveld in Den Haag staan tien tot twintig bouwers. Ze zijn erg schimmig over wat de plannen zijn. Er komen nog meer bouwers en boeren, maar hoeveel willen ze niet zeggen. “Het grote doel? Rutte weg en Nexit.”
Nou, de ware aard en afkomst van deze "protesten" is inmiddels duidelijk. Tijd om het leger in te zetten, poging tot staatsgreep. :r

[ Voor 13% gewijzigd door Amphiebietje op 18-12-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Dat noemen ze nou liefde voor je vak hebben
Dat is heel nobel, maar uiteindelijk geen houdbaar motief. Je gezin wil ook graag te eten hebben neem ik aan. Of gok je erop dat je voor veel geld de grond uiteindelijk kan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Kojoottii schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:34:
[...]

Saneren op boerderijen dicht bij N2K gebieden? Het maakt de stkstof niet uit of de producten van zo'n boerderij hier of elders worden opgegeten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:12:
[...]

Zie Waah in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen" 77% blijft binnen de EU. 36% van het totaal is direct BE of DE
Terecht punt ,maar tevens gelijk een mooie onderbouwing waarmee 41% van de export kan worden aangewend voor lokale afzet. Of dit dan NL of BE/DE is, doet minder ter zake natuurlijk. Dit cijfer is overigens wel heel erg afhankelijk van het product.

Ik zou niet tegen een vervoerstaks zijn. >30 km van de bron 10ct per kilometer belasting erop. (ik noem maar een zijstraat).
fsfikke schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:58:
[...]

En wie heeft er gezorgd voor die overproductie? Boeren die dachten nog meer geld te kunnen verdienen.

Het is gewoon het risico van een ondernemer. Alleen zijn de boeren gewend geraakt hun hand op te houden zodra het met hun bedrijf even tegenzit.
Helemaal mee eens; het is een race-to-the-bottom. De eerste met een grotere stal zorgt voor hogere afzet, wat zorgt voor lager prijzen, dus moet de buurman ook uitbreiden enzovoorts. Vicieuze cirkel die op een of andere manier moet worden doorbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Philip Ross schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:35:
Maar hij geeft zelf aan dat de hypotheek geen risico is/was vanwege de enorme hoeveelheid grond als onderpand. Dus helemaal geen faillissement blijkbaar.
Die grond is alleen zoveel waard als er 180 melkkoeien op konden grazen, wie heeft er 1,4 miljoen over voor grond met bestemming landbouw als je het niet voor dat doel mag gebruiken. Niemand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dweebus
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10 10:22
IJzerlijm schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:38:
[...]

Het klinkt bot maar de overheid kan de inkomsten van deze export niet missen met ook de afbouw van de gaswinning en de toegenomen zorgkosten.
Ja, het geld moet ergens vandaan komen, maar gelukkig vinden mensen het geen probleem om 30% meer belasting te gaan betalen. ;)

Het is natuurlijk makkelijk zeggen: "We kunnen wel wat boeren weg doen, want 80% is voor de export en niet voor ons zelf."
Daarbij vergeten we dat de prijzen die wij in NL betalen ook (gedeeltelijk) afhankelijk zijn van de export. Valt de export weg, dan vallen inkomsten weg en zullen de prijzen in NL omhoog gaan ter compensatie. Dan betaal je geen 4 euro voor een kilootje gehakt, maar 14 euro.

Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:46:
[...]

Die grond is alleen zoveel waard als er 180 melkkoeien op konden grazen, wie heeft er 1,4 miljoen over voor grond met bestemming landbouw als je het niet voor dat doel mag gebruiken. Niemand...
De overheid wellicht in de vorm van een uitkoop... Of in zijn oude situatie de naburige gemeente ivm bouwgrond...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kojoottii
[...]

Saneren op natuurgebieden. Het klinkt bot maar de overheid kan de inkomsten van deze export niet missen met ook de afbouw van de gaswinning en de toegenomen zorgkosten.
Ohja dat is slim, je kop nog verder in het zand steken. Je begrijpt toch zelf ook dat dat geen oplossing is neem ik aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Uit nu.nl liveblog:
Duitse boeren maakten in aanloop naar de actiedag bekend Nederlandse demonstranten te gaan steunen. De Gelderlander meldt dat in Mariënvelde, een dorp in de Achterhoek, inmiddels 120 Nederlandse en 120 Duitse trekkers bijeen zijn gekomen.
WTF? 7(8)7

Dit soort soort acties en dan tegelijkertijd klagen over ongewenste immigranten...

Verder lijkt mij dat het probleem van nummerbordloze trekkers op de snelweg een eenvoudige oplossing heeft: volgens de wet is dat illegaal, dus van de weg halen, in beslag nemen, en verschrotten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:46:
[...]

Hij zegt letterlijk: "Het risico is niet groot, aangezien wij nu ruim 50 hectare grond in bezit hebben wat zijn waarde behoud."

Ofwel, de grond houd zijn waarde. Er is dus blijkbaar helemaal niet zo'n groot probleem. Daarnaast was hij netjes uitgekocht en ging hij toch weer op eigen initiatief de sector in. Dan kies je er voor dat je eventueel wat verlies gaat maken.

Bestemmingsplan kan natuurlijk gewoon wijzigen als dat een oplossing voor het stikstofprobleem is.
[...]

De inkomsten van deze export kunnen we makkelijk missen. De uitstoot van stikstof is een factor 10 meer in aandeel dan de economische bijdrage aan het land. Dat kunnen we prima missen.

De bouw daarentegen hebben we daadwerkelijk nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kojoottii schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:50:
[...]

Ohja dat is slim, je kop nog verder in het zand steken. Je begrijpt toch zelf ook dat dat geen oplossing is neem ik aan?
Dat is inderdaad zeker geen oplossing. Dit is een zelfde soort "oplossing" als "Je auto heeft een deuk? Kijk er niet naar, dan heb je d'r ook geen last van!". Géén oplossing dus.

We hebben al zo weinig natuur, daar moeten we niet nog meer van gaan schrappen of verloren laten gaan. Dan liever een aantal boeren weg, die acht ik toch echt een stuk minder belangrijk (gezien de getallen aan export) dan de schaarse natuur die er nog is.

Straks leven we in één grijze, geasfalteerde, betonmassa zonder ergens nog wat groen voor ontspanning, recreatie, leefklimaat etc etc. Thanks, but no thanks :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:52:
Dit is een zelfde soort "oplossing" als "Je auto heeft een deuk? Kijk er niet naar, dan heb je d'r ook geen last van!". Géén oplossing dus.
Niet een heel sterke vergelijking: als je je er niet aan stoort is ermee doorrijden geen enkel probleem, repareren kost vaak meer dan de auto waard is en je rijdt er net zo makkelijk mee...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Basekid
https://nos.nl/artikel/23...stoot-te-verminderen.html
Minder eiwit in het voer van melkvee, de koeien vaker in de wei en mest aanlengen met water. Dit zijn enkele van de maatregelen die op korte termijn worden genomen om de stikstofuitstoot in de landbouwsector te verminderen. Dat heeft het Landbouw Collectief bekendgemaakt naar aanleiding van een overleg maandag met minister Schouten en premier Rutte in het Catshuis.
De sector is blij met de toezegging van het kabinet dat er geen sectorbrede krimp komt en dat bedrijven niet gedwongen worden opgekocht. Ook worden alsnog vergunningen verleend aan ruim 3400 bedrijven waarvan de vergunning zou vervallen door de stikstofuitspraak van de Raad van State. Daarnaast zijn er financiële afspraken gemaakt.
Er wordt een commissie in het leven geroepen voor het meten en monitoren van de stikstofuitstoot. Daarin zal ook het Landbouw Collectief zitten. De organisaties worden ook betrokken bij de herijking van Natura 2000-gebieden.
Ben benieuwd wat de raad van state hiervan vind...
Verder hoop ik dat de EU zich laat horen als de natura2000 gebieden op de schop gaan

Persoonlijk vind ik dit een zeer slechte ontwikkeling. We negeren het echte probleem (te veel boeren) en rommelen in de marges.

[ Voor 5% gewijzigd door Basekid op 18-12-2019 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:52:
[...]

Dat is inderdaad zeker geen oplossing. Dit is een zelfde soort "oplossing" als "Je auto heeft een deuk? Kijk er niet naar, dan heb je d'r ook geen last van!". Géén oplossing dus.

We hebben al zo weinig natuur, daar moeten we niet nog meer van gaan schrappen of verloren laten gaan. Dan liever een aantal boeren weg, die acht ik toch echt een stuk minder belangrijk (gezien de getallen aan export) dan de schaarse natuur die er nog is.

Straks leven we in één grijze, geasfalteerde, betonmassa zonder ergens nog wat groen voor ontspanning, recreatie, leefklimaat etc etc. Thanks, but no thanks :X
Ja en dat maakt het werk voor de boeren ook zoveel makkelijker als er geen insecten meer zijn die je gewassen kunnen bestuiven om zomaar wat te noemen ... Gelukkig staan de boeren zo dicht bij de natuur dat ze waarschijnlijk zelf gaan bestuiven ofzo 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kojoottii schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:02:
[...]

Ja en dat maakt het werk voor de boeren ook zoveel makkelijker als er geen insecten meer zijn die je gewassen kunnen bestuiven om zomaar wat te noemen ... Gelukkig staan de boeren zo dicht bij de natuur dat ze waarschijnlijk zelf gaan bestuiven ofzo 8)7
Ach, je weet toch dat de natuur het prima doet als de bomen bij je veld lekker groen zijn?
Aldus het boerenverstand.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Basekid schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:58:
https://nos.nl/artikel/23...stoot-te-verminderen.html

[...]

[...]

[...]

Ben benieuwd wat de raad van state hiervan vind...
Verder hoop ik dat de EU zich laat horen als de natura2000 gebieden op de schop gaan

Persoonlijk vind ik dit een zeer slechte ontwikkeling. We negeren het echte probleem (te veel boeren) en rommelen in de marges.
Mest aanlengen met water? Zodat we een soort homeopathie-mest krijgen? :+

Behalve als de hoeveelheid water in NL aanzienlijk gaat stijgen, is deze maatregel 100% (bull)shit, aangezien er nog steeds evenveel uitstoot zal zijn. Misschien dat dan de uitstoot op het boerenbedrijf minder zal lijken, maar de milieuvervuiling zal echt niet afnemen.

Gaat het niet houden bij de rechter, en ook niet bij het RIVM.

Deze maatregelen zijn genomen door mensen die werkelijk geen idee hebben hoe chemie werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Ondertussen blijft de barbecue op de A1 bakken. Hoe lang ze blijven weet niemand.
Ondertussen staan de boeren zelfs lekker te BBQen op de snelweg. Wordt het niet hoog tijd dat de politie daadwerkelijk ingrijpt in plaats van waarschuwing te geven.

Tweet: https://twitter.com/EmielHouben/status/1207236886026174464

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 13:44
Caayn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:10:
[...]
Ondertussen staan de boeren zelfs lekker te BBQen op de snelweg. Wordt het niet hoog tijd dat de politie daadwerkelijk ingrijpt in plaats van waarschuwing te geven.

Inderdaad. Ze blokkeren zelfs vluchtstroken zodat hulpdiensten geen doorgang hebben. Walgelijk gedrag. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-10 13:17

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Amphiebietje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:10:
[...]

Behalve als de hoeveelheid water in NL aanzienlijk gaat stijgen, is deze maatregel 100% (bull)shit, aangezien er nog steeds evenveel uitstoot zal zijn. Misschien dat dan de uitstoot op het boerenbedrijf minder zal lijken, maar de milieuvervuiling zal echt niet afnemen.

Deze maatregelen zijn genomen door mensen die werkelijk geen idee hebben hoe chemie werkt.
Hebben we niet net problemen gehad doordat de zomer's warmer en droger worden?
Waar halen ze dat water dan vandaan als dit weer gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Er zijn toch al zeker 24 ( :+ ) boetes uitgedeeld, dat zal ze leren!
https://twitter.com/Politie/status/1207226450748817410

[ Voor 29% gewijzigd door garriej op 18-12-2019 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Jeroenneman schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:06:
Ach, je weet toch dat de natuur het prima doet als de bomen bij je veld lekker groen zijn?
Aldus het boerenverstand.
Op zich zit er wel een kern van waarheid in: stikstof is mest en veel planten groeien daar prima op, er blijft heen veel natuur maar wel andere natuur dan voorheen. Vergelijkbaar met exotische dieren die de inheemse soorten verdrijven, het is niet zo dat er niets meer kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Op veel plekken grijpen ze ook in, bekeuringen uitdelen en trekkers van de weg halen. In Breda hebben ze gedreigd trekkers in beslag te nemen, omdat de boeren ondanks het verbod toch een distributiecentrum van Jumbo blokkeerden. Toen gingen de boeren heel snel weg (beetje laf dus, blijkbaar hebben boeren niet echt een ruggegraat).

Maar ja, ze rijden natuurlijk wel in een trekker. Als ze dreigen daarmee over een agent ofzo heen te walsen, denk ik niet dat die veel trek hebben om dat te gaan riskeren. Snap het ook wel, die willen vanavond ook liever bij hun gezin zijn dan in het ziekenhuis te liggen (of erger).

Zie bij die eerder demonstratie op het Malieveld. Daar wilde de politie de boeren ook tegenhouden op de A12. Maarja, toen dreigden de boeren met geweld, en liet de politie ze maar door...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Bij de komende klimaatprotesten moeten de actievoerders dus wegen gaan blokkeren met langzaam rijdende elektrische bussen en auto's.

Ook raad ik criminelen aan duidelijker te maken dat de overheid zich niet met hen moet bemoeien, door would-be bomauto's bij overheidsgebouwen te parkeren en vredig te protesteren tegen de misdaadbestrijding. Rutte zal vast met concessies over de brug komen, zoals de concentratie hennep/cocaïne nu maar per kubieke kilometer te gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hier rijdt een hele stoet over de vluchtstrook. Geen files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:14:
[...]

Op veel plekken grijpen ze ook in, bekeuringen uitdelen en trekkers van de weg halen. In Breda hebben ze gedreigd trekkers in beslag te nemen, omdat de boeren ondanks het verbod toch een distributiecentrum van Jumbo blokkeerden. Toen gingen de boeren heel snel weg (beetje laf dus, blijkbaar hebben boeren niet echt een ruggegraat).

Maar ja, ze rijden natuurlijk wel in een trekker. Als ze dreigen daarmee over een agent ofzo heen te walsen, denk ik niet dat die veel trek hebben om dat te gaan riskeren. Snap het ook wel, die willen vanavond ook liever bij hun gezin zijn dan in het ziekenhuis te liggen (of erger).

Zie bij die eerder demonstratie op het Malieveld. Daar wilde de politie de boeren ook tegenhouden op de A12. Maarja, toen dreigden de boeren met geweld, en liet de politie ze maar door...
Dan is er altijd nog de ME of het leger. Als je over agenten gaat rijden dan is het wel echt klaar.
Amphiebietje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:15:
Bij de komende klimaatprotesten moeten de actievoerders dus wegen gaan blokkeren met langzaam rijdende elektrische bussen en auto's.

Ook raad ik criminelen aan duidelijker te maken dat de overheid zich niet met hen moet bemoeien, door would-be bomauto's bij overheidsgebouwen te parkeren en vredig te protesteren tegen de misdaadbestrijding. Rutte zal vast met concessies over de brug komen, zoals de concentratie hennep/cocaïne nu maar per kubieke kilometer te gaan meten.
Is die tesla truck toch ergens goed voor :+

[ Voor 23% gewijzigd door garriej op 18-12-2019 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

garriej schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:16:
[...]

Dan is er altijd nog de ME of het leger. Als je over agenten gaat rijden dan is het wel echt klaar.
Het maakt niet uit wat de boeren doen, die hoeven zich nu eenmaal niet aan de wet te houden, maar staan boven de wet.

Als je maar in een groot genoeg voertuig rijdt, hoef je je aan geen enkele wet of regel meer te houden, dat blijkt wel.

Zelfs als ze over agenten heen zouden rijden (hoop niet dat het zover gaat) blijven partijen als het CDA, en ook een groot deel van de bevolking, ongetwijfeld vierkant achter de acties staan .

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:44
[...]

Volgens mij een hele riedel producten die niet uit NL komen, te goedkoop zijn etc :+
garriej schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:16:
[...]

Is die tesla truck toch ergens goed voor :+
Die zou sterk genoeg moeten zijn om er doorheen te rammen toch? :+

[ Voor 21% gewijzigd door Suicyder op 18-12-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Amphiebietje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:15:
Verschil is dat er voor klimaatprotesten weinig maatschappelijk draagvlak is, iets wat de boeren momenteel in rap tempo aan het verspelen zijn trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:17:
[...]

Het maakt niet uit wat de boeren doen, die hoeven zich nu eenmaal niet aan de wet te houden, maar staan boven de wet.

Als je maar in een groot genoeg voertuig rijdt, hoef je je aan geen enkele wet of regel meer te houden, dat blijkt wel.

Zelfs als ze over agenten heen zouden rijden (hoop niet dat het zover gaat) blijven partijen als het CDA, en ook een groot deel van de bevolking, ongetwijfeld vierkant achter de acties staan .
"We keuren deze actie niet goed, maar we staan wel echter de boeren" -CDA, probably

Groot deel van de bevolking, denk het niet. Ze beginnen de sympathie wel een beetje te verliezen geloof ik. Ze weten zelf niet eens waarvoor ze staken. Hoorde er van de week 1 op de radio "Om meer begrip te krijgen voor het beroep!" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Amphiebietje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:10:
[...]

Ik ben geen boer, maar volgens mij gaat het om verminderen van ammoniakemissies bij het uitrijden (injecteren) van mest. Het uitrijden van verdunde mest zorgt enerzijds voor een betere stikstofbenutting (om het gras te laten groeien) en anderzijds voor een substantiële verlaging van de ammoniakemissie. Ammoniak die dus normaal gesproken elders zou neerslaan. Zie ook hier.

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:19:
[...]

Verschil is dat er voor klimaatprotesten weinig maatschappelijk draagvlak is, iets wat de boeren momenteel in rap tempo aan het verspelen zijn trouwens.
Terwijl klimaat wel iets heel belangrijks is, en in het algemeen belang. Waar de boeren alleen voor hun eigen belang opkomen (nogal egoistisch), en niet voor het algemeen belang.

Toch worden klimaatactivisten opgepakt, en boeren mogen doen wat ze willen. Terwijl de schaal van overlast bij de laatsten ook nog een enorme factor groter is.

Meten met twee maten, noemen we dat.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Ah.

Dan verheug ik mij er op tegen 2050 hiervandaan, achter een oude duinenrij en op wat hogere grond, uit te kijken op de "Put van Rutte", voorheen bekend als "Den Haag", tegen die tijd bestaande uit in het water staande krotten bevolkt door de armere delen van de Nederlandse bevolking die niet hebben kunnen wegmigreren toen de oceaan genoeg steeg om Nederland wat verder te reduceren. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:22:
[...]

Terwijl klimaat wel iets heel belangrijks is, en in het algemeen belang. Waar de boeren alleen voor hun eigen belang opkomen (nogal egoistisch), en niet voor het algemeen belang.

Toch worden klimaatactivisten opgepakt, en boeren mogen doen wat ze willen. Terwijl de schaal van overlast bij de laatsten ook nog een enorme factor groter is.

Meten met twee maten, noemen we dat.
Dat snap jij, ik, en de meeste mensen in dit topic (gelukkig) wel.

Een groot deel van de Nederlanders helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
[...]

Vergeten hoeveel mensen er bij de landelijk georganiseerde klimaatmars(en) kwamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Amphiebietje schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:24:
Dan verheug ik mij er op tegen 2050 hiervandaan, achter een oude duinenrij en op wat hogere grond, uit te kijken op de "Put van Rutte", voorheen bekend als "Den Haag", tegen die tijd bestaande uit in het water staande krotten bevolkt door de armere delen van de Nederlandse bevolking die niet hebben kunnen wegmigreren toen de oceaan genoeg steeg om Nederland wat verder te reduceren. O-)
Nederland zal met het verhogen/versterken van duinen en dijken die paar meter wel kunnen opvangen, we hebben hier wel voor hetere vuren gestaan. Tot 2050-2100 houden we het letterlijk en figuurlijk wel droog.

Vermoed dat voor die tijd de vlam al in de pan geslagen is als we echt naar de 20 miljoen inwoners gaan...

[ Voor 14% gewijzigd door hoevenpe op 18-12-2019 11:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basekid
Een geëmotioneerde boer op het Malieveld zegt dat de overheid hen en andere groepen benadeelt. "Het is verschrikkelijk. Je laat je hele troep thuis om voor het volk te vechten. Wij willen niemand kwaad doen."
De boerenprotesten lijken te veranderen in de gele-hestjes van Frankrijk. Eerst hadden ze een vrij duidelijk doel, maar nu is het meer een algeheel protest tegen de gevestigde orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@Basekid In elk geval kan NL nu niet meer de kaart van "zulke dingen hebben we hier niet" spelen.
hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:28:
[...]

Nederland zal met het verhogen.versterken van duinen en dijken die paar meter wel kunnen opvangen, we hebben hier wel voor hetere vuren gestaan. Tot 2050 houden we het letterlijk en figuurlijk wel droog.
Daar zou ik niet op gokken. De klimaatsverandering gaat ook tot een grotere intensiteit van weersphenomenen leiden, dus stormen worden zwaarder, met meer neerslag, en ook frequenter.

In de afgelopen paar jaar heeft dat al herhaaldelijk tot grote overlast en schade geleid, en dat zal alleen maar erger worden. Eigenlijk mogen we van geluk spreken dat NL grotendeels plat is, omdat dat er voor zorgt dat catastrophes met aardverschuivingen door hevige regenval zoals je op dit moment in omliggende landen ziet gebeuren ons hier bespaard blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Amphiebietje op 18-12-2019 11:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Basekid schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:31:
[...]

De boerenprotesten lijken te veranderen in de gele-hestjes van Frankrijk. Eerst hadden ze een vrij duidelijk doel, maar nu is het meer een algeheel protest tegen de gevestigde orde.
"We willen niemand kwaad doen"

Laat dan ook je (aandachts)trekker thuis als dat echt zo is.

Je kan ook prima protesteren zonder dat voertuig.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 18-12-2019 11:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Basekid schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:31:
[...]

De boeren vinden dat ze voor het volk strijden? Wat een onzin, dat is gewoon flauwekul. Duidelijk een boer die niet weet waar hij mee bezig is.

De boer is er helemaal niet voor "het volk", die is er alleen voor "Me, Myself and I" en "ikke ikke ikke en de rest ken stikken". Ze komen voor hun eigen belangen op, die van het volk schaden ze juist, door hun uitstoot waar iedereen in Nederland de dupe van is (ze exporteren immers, en produceren niet voor "het volk").

En als ze niemand kwaad willen doen, waarom gaan ze dan lekker asociaal met hun trekkers over snelwegenm rijden, bedrijven en distributiecentra blokkeren etc? Hiermee doen ze "het volk" juist wel kwaad.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ai... Die BBQs op de A1... Maak daar in ieder geval een statement en veeg die lui weg... Tijd van meeveren is wel een beetje over lijkt me. :X

Probleem is wel dat de ME in de grote steden wel stoere jongens zijn, maar dat ze verder veel te weinig mensen hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 18-12-2019 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
Ze zijn toch gaan blokkeren:
Toegangswegen distributiecentrum Jumbo geblokkeerd
Boeren blokkeren de toegangswegen naar het distributiecentrum van Jumbo in Den Bosch. Niemand kan het industrieterrein meer op of af, meldt Omroep Brabant.
Hup arresteren die meuk, net zoals bij Schiphol en Amsterdamse(?) kruispunt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:15

Standeman

Prutser 1e klasse

wildhagen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:35:
[...]

De boeren vinden dat ze voor het volk strijden? Wat een onzin, dat is gewoon flauwekul. Duidelijk een boer die niet weet waar hij mee bezig is.

De boer is er helemaal niet voor "het volk", die is er alleen voor "Me, Myself and I" en "ikke ikke ikke en de rest ken stikken". Ze komen voor hun eigen belangen op, die van het volk schaden ze juist, door hun uitstoot waar iedereen in Nederland de dupe van is (ze exporteren immers, en produceren niet voor "het volk").

En als ze niemand kwaad willen doen, waarom gaan ze dan lekker asociaal met hun trekkers over snelwegenm rijden, bedrijven en distributiecentra blokkeren etc? Hiermee doen ze "het volk" juist wel kwaad.
Ze hebben alleen nog maar kul-argumenten. Het boerenverstand is morsdood.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:41:
Ze zijn toch gaan blokkeren:

[...]

Hup arresteren die meuk, net zoals bij Schiphol en Amsterdamse(?) kruispunt
Dat niet alleen. Jumbo personeel had de boeren bij hun distributiecentrum in Breda zelfs voorzien van koffie, thee en koeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:17
hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:28:
[...]

Nederland zal met het verhogen/versterken van duinen en dijken die paar meter wel kunnen opvangen, we hebben hier wel voor hetere vuren gestaan. Tot 2050-2100 houden we het letterlijk en figuurlijk wel droog.

Vermoed dat voor die tijd de vlam al in de pan geslagen is als we echt naar de 20 miljoen inwoners gaan...
AU, ik neem aan dat je wel eens van zoute kwel hebt gehoord, groot probleem in de landbouw? Wordt alleen maar erger met hogere dijken..... Nee dijken verhogen gaat niet meer helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Caayn schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:44:
[...]
Dat niet alleen. Jumbo personeel had de boeren bij hun distributiecentrum in Breda zelfs voorzien van koffie, thee en koeken...
Mjah, ik mag het misschien niet zeggen... En de formulering vind ik ook erg lastig, maar je hebt het uiteindelijk wel over de mensen die in het distributiecentrum werken. Daar is misschien 1 directeur, met vijf managers en de rest is lager opgeleid personeel. In die zin; een beetje dezelfde 'laag' van de bevolking als de boeren.
Daar zal enerzijds wat sympathie zijn met de boeren en anderzijds een mening over allerlei andere populistische opvattingen... :X

Dus ja, die zullen best een sypatheik kopje koffie komen brengen... Of Duindorp op stelten zetten... Of een geel hesje aantrekken... 8)7

@HvdBent volgens mij hebben we het hier over twee totaal losstaande problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 18-12-2019 11:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wat mij betreft mogen de afspraken die onlangs gemaakt zijn dus ook genegeerd worden. Niks geen 'geen generieke krimp van de veestapel', 'geen gedwongen verkoop' etc.
Hard aanpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HvdBent schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:44:
[...]

AU, ik neem aan dat je wel eens van zoute kwel hebt gehoord, groot probleem in de landbouw? Wordt alleen maar erger met hogere dijken..... Nee dijken verhogen gaat niet meer helpen.
Klopt, dijken ophogen is een symptoombestrijding, het probleem wordt er niet mee opgelost.

Maargoed, dan kunnen de boeren weer gaan actievoeren om dat kwelwater natuurlijk....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

MikeyMan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:47:
[...]

Mjah, ik mag het misschien niet zeggen... En de formulering vind ik ook erg lastig, maar je hebt het uiteindelijk wel over de mensen die in het distributiecentrum werken. Daar is misschien 1 directeur, met vijf managers en de rest is lager opgeleid personeel. In die zin; een beetje dezelfde 'laag' van de bevolking als de boeren.
Daar zal enerzijds wat sympathie zijn met de boeren en anderzijds een mening over allerlei andere populistische opvattingen... :X

Dus ja, die zullen best een sypatheik kopje koffie komen brengen...

Plus de supermarkmedewerkers zijn in CAO onderhandelingen. Kunnen ze zo mooi het middelvingertje meepikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:17
MikeyMan schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:47:
[...]

Dus ja, die zullen best een sypatheik kopje koffie komen brengen...

Problemen zijn anders maar hebben wel relaties met elkaar. Leuk dat mest met water mengen goed zou zijn, maar dan hebben we waterbuffers nodig. Ik zie alleen een oplossing in het drastisch inkrimpen van de veestapel zodat de koeien weer kunnen leven van het gras dat we beschikbaar hebben. Als we dan weer droge mest gaan uitrijden, ja dat stinkt, maar is veel beter voor de natuur... dan zijn we terug bij de ot en sien landschappen waar het naar toe zou moeten.
Pagina: 1 ... 38 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden