Ora et Labora schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:16:
[...]
Dat klopt, echter als je de prijzen bekijkt:
[
Afbeelding]
Mijns inziens zijn er meerdere problemen.
De prijs die de boer krijgt voor afzet in Nederland is erg laag. Meestal is dit niet genoeg om van rond te komen. Of de consument moet meer gaan betalen voor lokale producten of de boeren moeten goedkoper kunnen produceren. De import vanuit het buitenland voor supermarkten kan dan drastisch omlaag en vervangen worden door lokale producten.
Daarnaast wordt er ontzettend veel geexporteerd. Dit kan uiteraard wel minder echter zijn er ook een hoop banen van afhankelijk, verwerkers, transporteurs en dergelijken. Daarnaast produceren de Nederlandse boeren vrij milieuvriendelijk. Als de export af zal nemen, zullen deze landen hun producten elders gaan kopen en importeren. De kans is groot dat die bij landen/boeren gebeurd die veel minder milieuvriendelijk produceren dan de Nederlandse boeren waardoor de milieuvervuiling verplaatst zal worden, wellicht zal toenemen.
Ik heb er ook niet echt problemen mee dat er geproduceerd wordt voor het buitenland en besef me terdege dat er heel veel andere mensen hun brood mee verdienen. Echter, het zet het eea wel in perspectief anders dan “wij zorgen voor jullie eten”. Bovendien als 80% voor de export is, begrijp je niet waarom ze zo ageren tegen de EU, behalve dan dat die voorstellen voor regelgeving en regulering doet. Maar als er iets grensoverschrijdend en geschikt voor EU-regelgeving is, dan is het wel milieutechnische zaken.
Als dorpsbewoners en kleinkinderen van boeren, zijn we ons thuis bewust het boerenleven en dat dat echt niet altijd makkelijk is. Mijn opa stopte omdat hij de uren niet meer wilde maken en werd architect/brandweerman. De opa van mijn vrouw durfde leningen voor schaalvergroting niet aan en werd zo uiteindelijk gedwongen tot loondienst bij zijn boerende buurman, die nu multimiljonair is omdat de gronden die hij uiteindelijk allemaal middels leningen kocht (incluis de gronden van opa), voor een gigantisch bedrag verkocht ten behoeve van een industrieterrein. Zo zullen die dingen door heel NL zijn gegaan en gaande zijn.
Wij kopen onze producten zoveel mogelijk lokaal, niet altijd rechtstreeks van de boer, maar de kaasboer zegt direct bij de boer te halen, de groenteboer verbouwd deels zelf en koopt de rest van de collega’s. Van de slager weet ik waar het vlees vandaan komt en we kopen met de hele familie elk jaar een koe bij een boer van het dorp, die door de lokale slager voor ons verwerkt wordt.
Dat laatste kan ik echt iedereen aanraden, ja, het is een smak geld (1000 euro), maar er is niks smaakvoller (en watervrijers) dan dat vlees.
En wat betreft de groente.. dan maar een keer geen sperziebonen, maar de verse bonen zijn toch beduidend beter dan die slappe geïmporteerde uit Egypte, omdat we perse in februari ook “vers” willen eten.
Desondanks kan ik maar weinig sympathie opbrengen voor de huidige acties. Men richt zich op de verkeerde personen en zaken. Uitknijpers als Friesland Campina en Unilever of de grote toeleveranciers van boeren, blijven buiten schot. Las laatst een verhaal van een boer die wel mocht leveren aan een bepaalde grote afnemer, maar dat hij zijn voer dan wel bij een groter bedrijf moest regelen.. leverde hem netto per liter melk nauwelijks wat extra op, omdat dat voer weer duurder was per kilo.