wildhagen schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 06:20:
[...]
Daar zijn genoeg artikelen over te vinden. 3 seconden Googlen levert bijvoorbeeld al op:
https://www.grutto.com/nl...TlsccDQBI1QNMkDEc8nMwz57G
Van Kip is in het verleden bekend geworden dat die in de supermarkt werd volgespoten met water:
[...]
Zie
https://vleesmagazine.nl/...-nl-kipfilets-is-waterkip
Dat er op het etiket alleen "Rundvlees' staat wil niet zeggen dat er niks anders in zit dus leert de ervaring uit het verleden. Zie bovengenoemd artikelen en dat zijn slechts enkele voorbeelden.
Geloof je echt dat er geen conserveermiddel en kleurstoffen in je supermarktvlees zitten? Hoe denk je dan dat ze die zo lang houdbaar houden? Denk je echt dat ze die koe achter in de supermarkt vers slachten oid?
En hoe verklaar je de onnatuurlijk kleur van het vlees uit de supermarkt dan? Want in het echt (zoals bij de slager) is dat vlees echt niet zo mooi fel rood, van nature is dat een veel donkerde kleur rood. Die is alleen niet zo uiterlijk aantrekkelijk (lees: verkoopt niet heel lekker in de supermarkt)...
Ik lees gewoon de ingredientenlijst, en zo lang houdbaar vind ik het niet, het gehakt wat ik koop is vaak ook maar een dag of 3-4 houdbaar, idem voor het gehakt wat ik van de slager meekrijg zo'n beetje.

Overigens is supermarktvlees meestal verpakt zonder zuurstof, dan verkleurt het veel minder snel.
De NVWA heb ik ooit geraadpleegd, die was er stellig over. Spuit je water in het vlees, dan moet je dat vermelden:
https://www.nvwa.nl/onder...in-lijst-van-ingredienten
Het staat er niet op, en ik verwacht eerlijk gezegd dat we hier in Nederland controles hebben op dit soort dingen en dat fabrikanten het wel vermelden. Staat er iets van '12% water' op de ingredientenlijst dan ben je bewust van wat je koopt en kan je het controleren. Stellig beweer je nu dus dat de supermarkten ingredienten erin stoppen die wel vermeld dienen te worden, maar niet vermeld worden op de ingredientenlijst. Volgens mij gewoon strafbaar.
Edit:
Ik opende nog even jouw link van de grutto. Deze slager keurt zijn eigen vlees natuurlijk. En in die blog staat er ook netjes vermeld welke conserveermiddelen toegevoegd zijn. Kan je als consument natuurlijk prima controleren.
En als we toch bezig zijn;
https://radar.avrotros.nl...r-moet-je-op-letten-52360Kip, het meest veelzijdige stukje vlees! Maar is het zó veelzijdig dat het ook een geïnjecteerd waterkippetje kan zijn of een opgespoten kipfilet? Het onderwerp kwam een aantal jaar geleden veelvuldig in het nieuws, maar hoe zit het tegenwoordig? En waar moet je op letten?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Aan rauw, onbewerkt kippenvlees mag tegenwoordig geen extra water worden toegevoegd. 'Het is in de wet vastgelegd dat hieraan niets mag worden toegevoegd, anders mag het geen vlees heten', aldus het Voedingscentrum.
Het is dus niet meer toegestaan. Laten we er gemakshalve van uit gaan dat er gecontroleerd word en het ook niet meer gebeurd.
Overigens, als ik een stuk vlees haal anders dan gehakt of kipfilet/kippendij, wat niet ergens in verwerkt wordt maar ik bak en 'standalone' opeet, dan ga ik ook naar de slager, vooral rundvlees is daar lekkerder. Als ik kip in een pastasaus moet verwerken ga ik de smaak en malsheid amper merken, dus dan ga ik er niet voor naar de slager.
Betreft de groente van de groenteboer dat die lekkerder zou zijn. Is dit ook nog ergens op gebaseerd anders dan persoonlijke voorkeur? Bijvoorbeeld alle bananen zijn vrijwel 1 ras. Nou kan ik me voorstellen dat je bij de groenteboer wel eens een ander ras mandarijnen krijgt bijvoorbeeld. Of aardbeien uit een ander land terwijl het in de supermarkt van een kas komt, ik noem even wat. Maar zo'n variatie houd je altijd wel, ook supermarkten wisselen af van oorkomst van een stuk groente of fruit. Als er ergens blinde proeven zijn geweest ben ik benieuwd naar de uitkomst, ik merk het zelf niet echt namelijk.
Het enige wat ik voor je kon vinden is een test van de consumentenbond uit 2010, de pagina van de bond zelf geeft een 404 maar er is een site die inhoud van de test nog beschreven heeft. AH, Lidl en Aldi kwamen samen met de markt naar voren als beste groente/fruit leveranciers:
https://www.agf.nl/articl...-beste-groenten-en-fruit/
De fysieke winkels zijn niet meegenomen toen, maar de marktkramen wel. Ik denk dat je obv deze test niet zomaar kunt stellen dat een groenteboer altijd beter is, daar heb je echt wel wat bewijs voor nodig. En het is niet vreemd, supermarkten zijn enorme inkopers en krijgen vaak voorrang bij leveranciers om constante kwaliteit af te kunnen nemen. Misschien niet het niveau 'groentejuwelier' maar wel een constante prijs/kwaliteit verhouding. Paprika's en komkommers koop ik er constant, en die zijn ook constant van prima kwaliteit, al moet je zelf goed kijken dat je niet een met een rotte plek pakt. Dat kan dan weer wel, de groenteboer kijkt niet voor je namelijk, die pakt er gewoon een.
[
Voor 43% gewijzigd door
Nox op 10-07-2025 08:10
]