Krijnemans schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:09:
[...]
Metabo KGS 216 M.
Ik wist niet dat Metabo een budget lijn had. Is dat ook ergens duidelijk te vinden bij hun (en bij andere merken).. Want op deze manier krijg ik geen hoge pet op van Metabo in ieder geval.
De twee schadegevallen: Een huls waarin de schroefdraad getapt zit om het plateau vast te klemmen brak na ongeveer 2 uur gebruik af. Toen heb ik deze teruggestuurd en kon ik meer dan 4 weken wachten!!! (lag bij de reparatieservice van Metabo..), totdat de verkopende partij besloot om mij maar gewoon een nieuwe te geven. Vervolgens kon ik de nieuwe binnen 3 weken ook weer terugsturen omdat er wederom een gegoten aluminium onderdeel was afgebroken (huls waarin de 'lijmklem' geplaatst kan worden).
Het zal officieel geen budgetlijn zijn, maar vergelijkbare afkortzagen van o.a. Bosch, DeWalt en Makita zijn richting de €250-300. Vaak uitgerust met soft-start en de mogelijkheid de zaag volledig af te stellen.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van die goedkopere afkortzaag van Metabo ook echt hard achteruit is gegaan. Ik had tot een half jaar terug een KS216M van een jaar of 5-10 oud en die was echt van een andere kwaliteit dan die tegenwoordig te koop is. Een vriend van me heeft er eentje staan en je kon aan alles zien dat ze voor minder worden geproduceerd. Volgens mij zijn ze door de jaren heen ook van €200 naar ongeveer €130
in prijs gezakt.
Dus op zich maakt Metabo prima gereeschap, waaronder een deel in Duitsland ipv China, maar de onderkant van hun assortiment is kwalitatief gewoon minder. Maar dan nog hoort het niet zo snel kapot te gaan.
Het kan ook zijn dat ze die goedkopere lijn relatief kort geleden hebben "vernieuwd" (goedkoper zijn gaan produceren) en nu zien hoeveel er kapot terugkomt. Dan kan het over een tijdje weer iets beter zijn.
Een voorbeeld:
Stanley begon ooit met het verplaatsen van de productie van hun handschaven naar China. Die werden vervolgens allemaal met kromme zool geleverd. Toen hebben ze gepensioneerde medewerkers uit Engeland naar China gestuurd om de mensen daar in te werken. Vervolgens werd de kwaliteit beter (maar niet zo goed als die uit Engeland).