Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

breagor schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:00:
Vraagje: ik moet een aantal plinten zagen, zowel wat hogere (7cm) als plak plinten. Ik zat te denken om hiervoor een verstekbak en kapzaag te kopen. Qua zaag zat ik aan de bahco superior tedenken.
Maar iemand nog tips voor een goede verstekbak? En heeft een van plastic, metaal of hout over het algemeen de voorkeur?
Of is het sterk aan te raden gewoon maar iets meer uitgeven en een niet al te dure afkortzaag halen? (Zie ze namelijk bijv. bij de lidl of hbm al voor circa 70 euro).
Wat je ook haalt, controleer dat recht recht is en verstek ook echt verstek is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19:47
freggel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:16:
[...]

Wat Orion84 aandraagt is best een prima set, wat het belangrijkste is, is hoe je ze slijpt. Nieuwe beitels moet je eigenlijk altijd eerst vlakken en slijpen, dan pas zijn ze klaar voor gebruik. Fabrieksaf is het eigenlijk altijd huilen, zowel bij goedkope als bij dure beitels. Met andere woorden, het gebruiksklaar maken van de beitels en dit bijhouden is veel belangrijker dan de prijs van een beitel.

Narex hoor ik ook goede dingen over, zoiets als dit zou ik kopen: klik Ik heb nu allemaal antieke Nooitgedagt en Sandvik beitels, maar als ik een nieuwe set zou kopen, zou het waarschijnlijk een van Narex worden.

Alleen wat ik zei, je moet ze eerst even gebruiksklaar maken. Als je wilt weten hoe, check Paul Sellers bijvoorbeeld eens op YouTube. :)
Ik heb de narex beitels, maar dan de luxe variant. Voor een ruime set nog redelijk betaalbaar (85e), maar heb me onlangs wel een veritas slijphulstuk gekocht (120 euro :X ) en vond ze af fabriek soort van ok, maar na een keer goed slijpen echt hele fijne beitels.
Kunnen ook prima een klap van de hamer hebben tot nu toe

Without magic smoke, it ain't broken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Tarin schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:26:
Random vraagje: ik heb inmiddels een aantal makpacs (met inhoud) bij elkaar gespaard. Van 2 ervan gaan de clips erg stroef (toevallig 2 die ik in Nederland gekocht heb), zo erg dat ik gisteren met een van de clips in mijn hand stond. Die ging er met gepast geweld weer terug in, maar is dat normaal? De kisten die ik hier in Duitsland gekocht heb gaan wel soepel.. vind het een beetje tegen vallen, gezien het contrast met hoe soepel de apparatuur werkt.
Ik ken ook iemand die altijd een probleem met die clips heeft. Zelf eigenlijk nooit last van. Indien het echt koud is mep ik ze open met de achterkant van m'n gesloten zakmes. :+

Als het warmer wordt gaan ze soepeler. Paar keer hard open en dicht doen wellichto ok wel. Misschien zit er nog ergens een klein braampje van de matrijsrand ofzo.
zandpaddo schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:53:
[...]

Dank. Of er vet in moet weet ik niet, maar ga ik eens bekijken.

De Bosch is wel van andere prijsklasse (wel goed spul natuurlijk). Maar is 9 joule genoeg voor het zwaardere breekwerk? Ik moet nog ongeveer 18 meter pad in handteerbare stukken breken namelijk.
9 J is zo'n beetje de instap qua SDS-Max en tevens zo'n beetje de limiet van machines die nog enigsinds comfortabel vast te houden zijn. Die beton van dat tuinpad zal ook wel niet superhard zijn. Denk ook aan vibratiereductie. De Bosch heeft dat wel. Anders loop je straks 2 dagen (of langer...) zonder gevoel in je handen.

[Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-04-2020 17:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:09

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

kabeltjekabel schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:07:
[...]

9 J is zo'n beetje de instap qua SDS-Max en tevens zo'n beetje de limiet van machines die nog enigsinds comfortabel vast te houden zijn. Die beton van dat tuinpad zal ook wel niet superhard zijn. Denk ook aan vibratiereductie. De Bosch heeft dat wel. Anders loop je straks 2 dagen (of langer...) zonder gevoel in je handen.
Thanks voor de tips. Ik ga nog eens ff kijken, t is wel aardig dik en veel kiezel, zie foto :o.

https://tweakers.net/i/cSxb9r3i5KSRgYG1XVz1STrL8Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4oPo5ZGVUVOZpisbo1BVRS5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:05
Twijfels schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:50:
[...]

Mee eens, heb zelf ook sinds een tijdje een 12v (GDR 12V-110) slagschroevendraaier erbij, maar gebruik hem erg weinig.
Het enige voordeel is dat als je 500+ schroeven ergens in moet draaien, een slagschroevendraaier geen aanslag op je polsen geeft, wat ook fijn kan zijn in onhandige hoeken. Afgezien van dat heb ik niet het idee dat een slagschroever sneller werkt, integendeel haast zelfs. Wellicht op de limiet van een machine dat het sneller gaat.

Achteraf gezien zou ik niet weer een slagschroever aanschaffen en wordt het hier (en in Amerika etc) veel te veel de hemel in geprezen :)
Ik wilde er eerst niet aan, maar sinds ik er een paar jaar terug een kocht, ben ik om. Tegenwoordig schroef ik bijna alles met m'n slagschroevendraaier. Minder snel last van doorschietende bitjes en alles draait er makkelijk in. Pas als de schroeven zo klein worden dat de bitjes onder PZ2 of TX20 gaan, pak ik een gewone accutol.
The Eagle schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:41:
[...]

Ik moest gisteren kiezen, had twee accutollen en een slag ter beschikking. Qua snelheid is de slag net zo snel of sneller met schroeven als de accutol en draait bivendien veel makkelijker echt vast zonder de schrief te beschadigen heb ik gemerkt. Scheelt wellicht ook dat mijn slag twee standen qua snelheid heeft.

Nu wel op zoek naar een bitsetje voor de 12v slag en accutol combi. Die zit nl bij de 14,4 accutol (koffer inclusief noren, bits en what have you) maar zou wel handig zijn als ik nu de combibox wat meer kon gebruiken. Iemand tips voor een setje? Liefst combi torsiebits / gewone bits en wat houtboren :)
Ik ben volgens mij nog nooit een set tegengekomen met beide soorten bitjes. Maar torsiebits kan je natuurlijk in beide machines gebruiken. Zowel Bosch als Milwaukee heeft relatief betaalbare sets met van alles er in. En dan vaak meerdere varianten met alleen bits/boortjes met hex en bits/doppen en bits.

Waarschijnlijk is zoiets de beste optie als je van alles wat in een bakje zoekt.
Solid Seal schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:46:
[...]

Die ben ik nog aan het uitzoeken ., maar sommige zullen rond 6x10 zijn (?? is niet raar denk) en dan speciaal voor buiten projecten. waarschijnlijk rvs

Zoiets : https://www.schroevenspec...torx-ar-coating-100-stuks
Dynaplus maakt prima schroeven. Bij houtconstructies moet je ook even kijken naar tellerkop- of houtbouwschroeven. Zijn vaak ook grote formaten (6x80 is vaak de ondergrens qua maat). Dan is een slagschroevendraaier sowieso wel erg handig.

Goeie webshop trouwens. Ik bestel daar vaak spullen om af te halen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:34
Holy.... Dat is een knappe laag beton. Ik heb voor het weghalen van een vijverbak van 15cm beton de sloophamer van de hbm gehaald. Dat ging als de brandweer, nergens last van gehad. Daarna weer op mp gegooid en verkocht voor 80 euro. Daarvoor hem 4 weken kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:29
zandpaddo schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:49:
[...]

Thanks voor de tips. Ik ga nog eens ff kijken, t is wel aardig dik en veel kiezel, zie foto :o.

[Afbeelding]
Dat zou ik echt no way met zo'n 9J combihamer doen. Dit vraagt om een zware Kango of zo, dus de zware breekhamer uit je eerdere post.

Of gewoon nog zwaarder spul. Ik heb eerder betonnen vloeren uitgebroken met een 11kg Kango en dit ziet eruit alsof je zwaarder spul kun genruiken. ik zou gewoon een 30kg breekhamer huren. Of een hydraulische unit ;)

Uiteindelijk kost het gewoon flink geld om dat beton weg te krijgen. Ik vermoed dat je ook nog een container moet gaan huren om het af te voeren...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

jichem schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:06:
Holy.... Dat is een knappe laag beton. Ik heb voor het weghalen van een vijverbak van 15cm beton de sloophamer van de hbm gehaald. Dat ging als de brandweer, nergens last van gehad. Daarna weer op mp gegooid en verkocht voor 80 euro. Daarvoor hem 4 weken kunnen gebruiken.
Ja zoiets was ik ook van plan. Thanks
dreamscape schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:19:
[...]

Dat zou ik echt no way met zo'n 9J combihamer doen. Dit vraagt om een zware Kango of zo, dus de zware breekhamer uit je eerdere post.

Of gewoon nog zwaarder spul. Ik heb eerder betonnen vloeren uitgebroken met een 11kg Kango en dit ziet eruit alsof je zwaarder spul kun genruiken. ik zou gewoon een 30kg breekhamer huren. Of een hydraulische unit ;)

Uiteindelijk kost het gewoon flink geld om dat beton weg te krijgen. Ik vermoed dat je ook nog een container moet gaan huren om het af te voeren...
Thanks! Ja huren dacht ik eerst ook, maar omdat dat vrijwel net zo duur is als die zware scheppach dacht ik maar aan aanschaf en evt doorverkopen.

Container valt mee, puin is niet zo heel duur om af te voeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Framoes
[...]

[Afbeelding]
Met een zwaardere machine gaat het altijd makkelijker, maar het moet echt kunnen met een beetje SDS max machine. Een breekhamer is groter en zwaarder, dus meer sjouwen. Aan de andere kant zijn ze wel ideaal voor staand werk. En dan zit je nog met het prijsverschil.

Kortom: beide keuzes hebben voor- en nadelen.

• freggel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:41
s0ulmaster schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:22:
[...]

Ik heb de narex beitels, maar dan de luxe variant. Voor een ruime set nog redelijk betaalbaar (85e), maar heb me onlangs wel een veritas slijphulstuk gekocht (120 euro :X ) en vond ze af fabriek soort van ok, maar na een keer goed slijpen echt hele fijne beitels.
Kunnen ook prima een klap van de hamer hebben tot nu toe
Duur hè, dat hulpstuk. Ik heb 'm ook liggen, alleen nog nooit gebruikt. Maar zeker om te beginnen zeker de moeite waard, al heeft het kunnen slijpen uit de losse hand zeker voordelen. De leercurve valt wel mee (uit de losse hand) wanneer je oog-hand coördinatie goed is en je kan dan altijd slijpen, ook als je het hulpstuk niet kan vinden. :) Het leren slijpen met dat hulpstuk is wel eenvoudiger. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
denk ook even aan je omgeving nu iedereen thuis zit: liever sneller klaar zijn met een zware sloophamer dan vele uren de buurt terroriseren met een (te) lichte machine :P

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:46

JB

Cédric roelt!

Afsturen van de gratis Makita accu is wel vaag zeg. Je krijgt een goedgekeurd mail en ineens een week later staat GLS aan de deur zonder verwittiging. Er komen nog 2 accu's mijn kant op en ook daar heb ik vorige week de goedkeuringsmail van gehad, dus zou me niets verbazen als GLS deze week ook weer voor de deur staat dan..

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
[...]

[Afbeelding]
Die is ook goed blauw die beton (flink hard dus meestal)
Ik zou ook adviseren een zwaar apparaat te huren. Denk zelf dat de scheppach 50J in dit geval nog te kort zou schieten.
Dit werk is alleen onderhands dus een zware hamer is niet zo erg.
(ik zou zelf een kraantje huren met een hydraulische breekhamer erop)

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:17
[...]

[Afbeelding]
Als dit beton onder het hele pad zo doorliep liet ik hier een aannemertje voor komen. Lokale hovenier die ook grondwerk doet of meestal wel iemand kent voor je.

Precies wat @MTBreak zegt, dit soort kudwerk moet je laten doen* :+

mits je daar natuurlijk de middelen voor (over) hebt.

Whiskey Tango Foxtrot

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 19:47
freggel schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:26:
[...]

Duur hè, dat hulpstuk. Ik heb 'm ook liggen, alleen nog nooit gebruikt. Maar zeker om te beginnen zeker de moeite waard, al heeft het kunnen slijpen uit de losse hand zeker voordelen. De leercurve valt wel mee (uit de losse hand) wanneer je oog-hand coördinatie goed is en je kan dan altijd slijpen, ook als je het hulpstuk niet kan vinden. :) Het leren slijpen met dat hulpstuk is wel eenvoudiger. :)
Mijn keukenmessen slijp ik prima uit de lossen hand, maar dat komt wat minder nauwkeurig.
Beitels slijpen uit de hand of zelfs op een aangedreven steen (heb helaas geen tormek) ging me redelijk goed af, maar het zetten van een microbevel is zooo veel makkelijker, sneller en precieser. Ik slijp mijn beitel bij in 2 minuten en hij is daarna ook vlijmscherm.

voor mij een 120 euro goed besteed en vooral voor mijn schaven al helemaal, want die krijg ik nu, doordat ik ook een back bevel kan slijpen, echt 1000x mooier geslepen.

Without magic smoke, it ain't broken!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:20

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

hansvk schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:41:
[...]

Lijkt mij allemaal wat overdreven wat hier (bij veel forumleden dus) zoal met een slagschroevendraaier wordt gedaan (compensatiegedrag? :+ ). Een pergola en schutting kan volgens mij ook makkelijk met bijv. mijn nog te ontvangen Bosch GSR 12V 35, laat staan een standaard 18V accuboor.
Nee, je snapt het niet. Meer gereedschap is nooit overdreven ;)

Maar meer serieus, afgelopen weekend heb ik een servieskast/keukenkast in elkaar gezet: https://tweakers.net/i/MPbygJ_WR_4AlrtxiH2ZQaWNON8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b4Vn2jArfEO2m2R9zfD2W92.jpg?f=fotoalbum_large
Daarbij had ik de keuze om of mijn Makita DHP481 accu schroefboor te pakken (incl. accu 2,7kg 205mm lang, 266mm hoog) of mijn Makita DTD155 slagschroevendraaier (1,2kg met lage accu, 135mm lang en 232mm hoog). De DHP481 heb ik alleen gebruikt voor gaten van de handvatten boren, de hele kast is verder met de DTD155 in elkaar gezet.

Het ging in dit geval zeker niet om de kracht. Beide machines zijn sterker dan noodzakelijk, maar puur om handzaamheid.

Overigens is de DTD155 voor mij primair voor werk aan m'n auto. Zo'n slagschroevendraaier is ideaal voor alle boutjes met 10mm kop, waarvoor een slagmoersleutel echt veel te zwaar is.
Twijfels schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:32:
[...]

Ben geen grote fan van de multitool om te schuren, voor in hoekjes etc wel makkelijk, verder af en toe wel erg fijn om te hebben! Een raamkozijn is sowieso k*t om te schuren, dus wat handwerk + deel met multitool kan een uitkomst zijn. Het klittenband van de schuurvoetjes van een multitool staan er over het algemeen wel om bekend dat ze na 10 seconden schuren zo slecht plakken dat je schuurpapier er af valt. Dan wordt het wat vervelender om te schuren :+
[...]
Met een goede voet blijft schuurpapier prima zitten en is het niet beter of slechter dan bij een schuurmachine. Toen ik de kozijnen van m'n huis ging schilderen, heb ik behoorlijk diep moeten schuren (vaak tot bijna helemaal blank) en afhankelijk van hoe nauwkeurig het moest of hoe groot het oppervlak was, pakte ik of een vlakschuurmachine (Bosch PSM 200) of mijn multitool. Die Bosch gebruikt met de delta voet hetzelfde schuurpapier als een multitool en ik heb echt geen verschil gemerkt in mate van plakken. Tenminste, niet meer nadat ik de voet van de multitool had vervangen door een betere.

Maar alles met een multitool zou ik in ieder geval niet doen. Met een multitool loop je meer risico deuken in het hout te schuren als het grote vlakken zijn. Een multitool is goed voor hoekjes en randjes.
Framoes schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:31:
[...]

Ik heb een tacker van Hitachi en daar kreeg ik twee platte 3Ah accu's bij (BSL1830C). Dat zijn volgens mij gewoon 18650 cellen. Het is dus wel mogelijk. Maar ik heb het idee dat Makita zich vooral richtte op de accu's met meer capaciteit en die 2Ah als compacte accu wel voldoende vond.
Ik heb zowel grote 5Ah accu's als één kleine 2Ah voor mijn slagschroevendraaier en onderschat niet hoeveel werk je met zo'n 2Ah kan doen. Vorige week heb ik bij mijn zwager wat geklust (net een nieuw huis en er moesten wat meubels gemonteerd worden) en afgelopen weekend heb ik de bovenstaande kast in elkaar gezet. Voor ik naar m'n zwager ging had ik de 2Ah opgeladen en gisteravond was die pas half leeg.

Maar het is wel afhankelijk van de machine, een 5Ah accu heb ik bijna helemaal leeggetrokken tijdens het aanleggen van de elektra in de garage (en dus redelijk wat gaatjes in steen moeten boren).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:48
deepbass909 schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:21:
[...]

Nee, je snapt het niet. Meer gereedschap is nooit overdreven ;)

Maar meer serieus, afgelopen weekend heb ik een servieskast/keukenkast in elkaar gezet: [Afbeelding]
Daarbij had ik de keuze om of mijn Makita DHP481 accu schroefboor te pakken (incl. accu 2,7kg 205mm lang, 266mm hoog) of mijn Makita DTD155 slagschroevendraaier (1,2kg met lage accu, 135mm lang en 232mm hoog). De DHP481 heb ik alleen gebruikt voor gaten van de handvatten boren, de hele kast is verder met de DTD155 in elkaar gezet.

Het ging in dit geval zeker niet om de kracht. Beide machines zijn sterker dan noodzakelijk, maar puur om handzaamheid.

Overigens is de DTD155 voor mij primair voor werk aan m'n auto. Zo'n slagschroevendraaier is ideaal voor alle boutjes met 10mm kop, waarvoor een slagmoersleutel echt veel te zwaar is.
Ik snap het wel hoor :) Heb daarom dus een Bosch GSR 12V-35FC besteld. Sterk, licht, zeer compact dus ideaal voor zo'n klusje als een kast monteren.
Overigens heb ik ook een slagmoersleutel (pneumatisch), maar die is voor wielen wisselen van de auto's.

Nu heb ik nooit met een slagschroevendraaier gewerkt dus hoe die in de praktijk werkt met lichte klusjes weet ik niet. Ik ging af op de reviews en informatie die ik tegen kom op internet.

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:04
deepbass909 schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:21:

[...]

Met een goede voet blijft schuurpapier prima zitten en is het niet beter of slechter dan bij een schuurmachine. Toen ik de kozijnen van m'n huis ging schilderen, heb ik behoorlijk diep moeten schuren (vaak tot bijna helemaal blank) en afhankelijk van hoe nauwkeurig het moest of hoe groot het oppervlak was, pakte ik of een vlakschuurmachine (Bosch PSM 200) of mijn multitool. Die Bosch gebruikt met de delta voet hetzelfde schuurpapier als een multitool en ik heb echt geen verschil gemerkt in mate van plakken. Tenminste, niet meer nadat ik de voet van de multitool had vervangen door een betere.

Maar alles met een multitool zou ik in ieder geval niet doen. Met een multitool loop je meer risico deuken in het hout te schuren als het grote vlakken zijn. Een multitool is goed voor hoekjes en randjes.
Ik heb er wisselende ervaringen mee. Had hier een PMF 220 van m'n vader eerder al gebruikt, daar viel het schuurpapier er letterlijk na 10 seconden af, terwijl er amper met dat ding geschuurd is eerder.
Nu zelf een GOP 55-36 in het bezit ( O+ ) en daar ging het laatst wel redelijk mee, viel dr nog niet snel af nee, maar om nou te zeggen dat het er even goed op zit als op een wat grotere schuurzool.. Heeft natuurlijk alles te maken met het kleine oppervlak, zolang je het goed schoon houdt is het nog te doen ja. Wel apart want ik dacht dat de schuurzool van de PMF en GOP hetzelfde waren, kan het nu niet meer vergelijken.

Maar al met al blijft een multitool wat schuren betreft inderdaad leuk voor hoekjes en randjes, maar niet voor hele oppervlakten. Daar is tot nu toe iedereen het wel mee eens :)

Heeft iemand nog goedkope tips voor een degelijke olie & waterafscheider voor perslucht? Wil o.a. voorbereid zijn op het kunnen verfspuiten, maar ook met het droog blazen van de auto na het wassen bijvoorbeeld is het fijn als alle deeltjes uit de lucht zijn.
Heb nu deze op het oog: Air-pro. Niet erg duur, maar misschien zijn er nog goedkopere opties die voldoen :)

[Voor 11% gewijzigd door Twijfels op 06-04-2020 11:53]

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

hansvk schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:28:
[...]
Ik snap het wel hoor :) Heb daarom dus een Bosch GSR 12V-35FC besteld. Sterk, licht, zeer compact dus ideaal voor zo'n klusje als een kast monteren.
Overigens heb ik ook een slagmoersleutel (pneumatisch), maar die is voor wielen wisselen van de auto's.

Nu heb ik nooit met een slagschroevendraaier gewerkt dus hoe die in de praktijk werkt met lichte klusjes weet ik niet. Ik ging af op de reviews en informatie die ik tegen kom op internet.
Ik heb die van mij sinds januari en al 4 maanden wordt m'n vriendin gek van hoe vaak ik al heb gezegd dat ik er totaal geen spijt van heb :) Maar wel de kanttekening dat het geen must is. Zou je me vragen een goede schroef/boormachine te kopen, of voor hetzelfde budget een goedkopere (schroef)boormachine en slagschroevendraaier, dan is mijn advies om vooral eerst voor de betere/zwaardere boormachine te gaan.

Voor zwaar werk ligt er nog een accu slagmoersleutel van Makita en als het echt grof moet, kan het eventueel ook nog op lucht.
Twijfels schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:51:
[...]

Ik heb er wisselende ervaringen mee. Had hier een PMF 220 van m'n vader eerder al gebruikt, daar viel het schuurpapier er letterlijk na 10 seconden af, terwijl er amper met dat ding geschuurd is eerder.
Nu zelf een GOP 55-36 in het bezit ( O+ ) en daar ging het laatst wel redelijk mee, viel dr nog niet snel af nee, maar om nou te zeggen dat het er even goed op zit als op een wat grotere schuurzool.. Heeft natuurlijk alles te maken met het kleine oppervlak, zolang je het goed schoon houdt is het nog te doen ja. Wel apart want ik dacht dat de schuurzool van de PMF en GOP hetzelfde waren, kan het nu niet meer vergelijken.

Maar al met al blijft een multitool wat schuren betreft inderdaad leuk voor hoekjes en randjes, maar niet voor hele oppervlakten. Daar is tot nu toe iedereen het wel mee eens :)
Ik durf je zo niet te zeggen welke voet ik precies heb, maar ik had bij mijn Parkside multitool al vrij snel een losse Bosch voet (de Parkside is wel prut) en de "plakt" vrij goed. Met m'n huidige Makita in combinatie met die Bosch-voet had ik een tijdje terug ook geen noemenswaardige problemen.

[Voor 35% gewijzigd door deepbass909 op 06-04-2020 11:54]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:37
Fraggert schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:22:
[...]

Als dit beton onder het hele pad zo doorliep liet ik hier een aannemertje voor komen. Lokale hovenier die ook grondwerk doet of meestal wel iemand kent voor je.

Precies wat @MTBreak zegt, dit soort kudwerk moet je laten doen* :+

mits je daar natuurlijk de middelen voor (over) hebt.
Of zoals @MTBreak zegt een kraantje huren en zelf aan de slag gaan. Lijkt mij dan weer prachtig mooi om daar een dag mee aan de slag te gaan. Opruimen wat minder natuurlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 22:29
Tarin schreef op zondag 5 april 2020 @ 12:26:
Random vraagje: ik heb inmiddels een aantal makpacs (met inhoud) bij elkaar gespaard. Van 2 ervan gaan de clips erg stroef (toevallig 2 die ik in Nederland gekocht heb), zo erg dat ik gisteren met een van de clips in mijn hand stond. Die ging er met gepast geweld weer terug in, maar is dat normaal? De kisten die ik hier in Duitsland gekocht heb gaan wel soepel.. vind het een beetje tegen vallen, gezien het contrast met hoe soepel de apparatuur werkt.
En ook @kabeltjekabel omdat je ze ook open moet breken met je zakmes.

Zelf had ik dit probleem dus ook, en na een tip in een youtube video van een houtbewerker (zou scott brown kunnen zijn) is dit verholpen met droogsmeer teflon spray.
(dus niet de gewone WD40, dat is nat)

Soms kan de oplossing heel simpel zijn 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
Ik heb afgelopen maand de DDF484 schroef/boormachine gekocht en vorige week de DTD155 slagschroevendraaier. Voorheen altijd met goedkope bouwmarkt/Lidl/Aldi schroevendraaiers gewerkt maar nu ik een eigen huis heb en wat serieuzer aan het klussen ben kom ik erachter dat ik daadwerkelijk baat heb bij beter gereedschap.

Wanneer ik veel moet (voor-)boren en schroeven vind ik het ideaal om 2 apparaten te hebben, en na alle positieve ervaringen om me heen en op het forum was het bijna een no-brainer om ook een slagschroevendraaier aan te schaffen.

Afgelopen donderdag goedkeuring gehad van de DDF484 dus ik hoop binnenkort de eerste accu in ontvangst te mogen nemen en de machines eindelijk te kunnen testen :D

Acties:
  • +5Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:12
[...]

[Afbeelding]
_O- .

Ik heb met hetzelfde "bijltje gehakt".
zandpaddo schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:22:
Ik ben een betonpad in onze tuin eruit aan het halen. Tot mijn grote verrassing zitten er stukken van zo'n 20 cm beton tussen en daar kom ik niet door met een gewone hamer.

Nu was ik aan het kijken voor een elektrische hakhamer / sloophamer, en aangezien een degelijke bijna net zoveel kost als een week huren schaf ik er denk ik maar een aan. Ik twijfel tussen:

[Afbeelding]
Scheppach DH1200MAX, 9J maar handzamer

[Afbeelding]
Scheppach AB1600, 50J maar wel flink van formaat

Die van 50J klaart de klus wel, maar is minder multifunctioneel voor toekomstig gebruik.
Zou die van 9J voldoende sterk zijn om dik beton in redelijke brokken te hakken?
Absoluut minimaal 45j!
Het is beton, geen cement.

Ik wou 1 huren. Maar kwam er achter dat zelfs met een 45kj zware sloophamer dit dagen lang werk is!
Vervolgens 1 gekocht:
https://www.amazon.de/-/n...abbric%2Caps%2C155&sr=8-4

Kan niks zijn dacht ik, maar ik werk er nog steeds mee. Heeft zijn geld dubbel en dwars terugverdient.
Maar de hoeveelheid puin die er van loskomt is echt veel en je rug en armen gaan echt naar de kloten.

Omdat ik veel moest verwijderen en een minikraan had staan voor overige tuinwerkzaamheden, heb ik deze gecombineerd.
Hoe? De bak zette ik onder het beton, zette deze maximaal onder spanning. En ging dan dwars op het pad met de sloopjamer door heen. Zo braken er mooie stukken af!

https://www.mupload.nl/img/nvpc7x00e.jpg

Alleen de minikraan kon het nauwlijks tillen.

Maar het is uiteindelijk wel gelukt:
https://www.mupload.nl/img/aokoddu.jpg
https://www.mupload.nl/img/dllyy79u.jpg

Uiteindelijk met minigraver en 45j sloophamer 2 dagen bezig geweest voor 20meter

Dus tip van flip, onderschat dit niet! Je bent enkel met een sloophamertje vele dagen bezig.

[Voor 24% gewijzigd door barry86 op 06-04-2020 12:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:39
MJV schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:54:
[...]

Of zoals @MTBreak zegt een kraantje huren en zelf aan de slag gaan. Lijkt mij dan weer prachtig mooi om daar een dag mee aan de slag te gaan. Opruimen wat minder natuurlijk.
Dit heb ik ook ooit geprobeerd, zelf een kraantje huren en er een dag mee spelen. Maar geen enkele verhuurder die zijn kraan aan mij wilde verhuren voor een normale prijs. Uiteindelijk eentje gevonden inclusief machinist. Kostte iets van 300€ voor een zaterdag. Hij is 1 dag bezig geweest. Met een aantal vrienden zijn wij ook die hele dag bezig geweest om hem aan het werk te houden.

Vervolgens wel 70 m2 tuin oude rotzooi eruit gehaald, omgespit, paden/terras uitgegraven en nieuw zand erin gereden in 1 dag.

Zoveel zou ik zelf niet gedaan krijgen als ik zelf de machinist was :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
exponential schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:16:
[...]

Maar geen enkele verhuurder die zijn kraan aan mij wilde verhuren voor een normale prijs. [...]
Ook best wel logisch gezien die dingen niet echt goedkoop zijn en het risico bij verhuur aan mensen die er niet mee overweg kunnen.

[Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-04-2020 12:22]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:17
MJV schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:54:
[...]

Dat kan ook zeker en is vast erg leuk en leerzaam, alleen als ik zie wat die bekwame lui doen op 1 dagje zou ik kiezen voor de optie "mét machinist" :)
FRANQ schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:56:
en na een tip in een youtube video van een houtbewerker (zou scott brown kunnen zijn)
"in this weeks exciting episode" _O-

wat een held die kerel, superleuk om naar te kijken d:)b

Whiskey Tango Foxtrot

• Raling
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:21
@zandpaddo
Je kan natuurlijk ook een pneumatische breekhamer huren met compressor. Iets makkelijker te besturen dan een minikraan en makkelijker te huren. Je hebt dan wel een serieuze compressor nodig, op een aanhanger. Die draaien gewoon op diesel, geen krachtstroom voor nodig.

Edit: of een hydraulische breekhamer met een losse 'powerpack'. Ik zie net dat je die samen bij Boels al voor een ruime 80eu per dag kunt huren. De 'powerpack' is dan wel 6kW, dus lijkt wel een 16A krachtstroom aansluiting nodig te hebben, al staat dat er op de Boels website niet duidelijk bij.

[Voor 34% gewijzigd door Raling op 06-04-2020 13:31]

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

barry86 schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:08:
[...]

_O- .

[...]

Absoluut minimaal 45j!

Ik wou 1 huren. Maar kwam er achter dat zelfs met een 45kj zware sloophamer dit dagen lang werk is!
Vervolgens 1 gekocht:

Kan niks zijn dacht ik, maar ik werk er nog steeds mee. Heeft zijn geld dubbel en dwars terugverdient.
Maar de hoeveelheid puin die er van loskomt is echt veel en je rug en armen gaan echt naar de kloten.

Omdat ik veel moest verwijderen en een minikraan had staan voor overige tuinwerkzaamheden, heb ik deze gecombineerd.
Hoe? De bak zette ik onder het beton, zette deze maximaal onder spanning. En ging dan dwars op het pad met de sloopjamer door heen. Zo braken er mooie stukken af!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uiteindelijk met minigraver en 45j sloophamer 2 dagen bezig geweest voor 20meter

Dus tip van flip, onderschat dit niet! Je bent enkel met een sloophamertje vele dagen bezig.
Impressive, ik heb de 50J besteld en we gaan zien hoe het gaat. Kraantje is idd wel erg prijzig en vind het niet erg om wat exercise the hebben tijdens deze thuiswerkdagen. Ik ben benieuwd hoe het straks gaat.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:12
Ik dacht precies zo. Maar na 1 meter (en ik moest nog 19m) wist ik genoeg!
Maar met die 50J kom je een heel eind.
Succes :)

[Voor 19% gewijzigd door barry86 op 06-04-2020 14:21]

• ScoTtix
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:55
Twijfels schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:32:
[...]

Ben geen grote fan van de multitool om te schuren, voor in hoekjes etc wel makkelijk, verder af en toe wel erg fijn om te hebben! Een raamkozijn is sowieso k*t om te schuren, dus wat handwerk + deel met multitool kan een uitkomst zijn. Het klittenband van de schuurvoetjes van een multitool staan er over het algemeen wel om bekend dat ze na 10 seconden schuren zo slecht plakken dat je schuurpapier er af valt. Dan wordt het wat vervelender om te schuren :+

Gips moet je gewoon met een mes langs een waterpas oid insnijden, doorbreken en de andere kant ook insnijden. Uitsparingen met een speciaal zaagje voor gips, die kan je zo voor een tientje kopen.
OSB wordt wat lastiger, een cirkelzaag met een lat of waterpas als geleider kan, met OSB (achter het gips neem ik aan) komt het niet op 0,1mm nauwkeurig aan. Invalzaag is misschien een mooiere optie, maar gelijk een factor 3 zo duur.

Afkortzaag is fijn voor alle balken etc, moet je zelf inschatten of dat het geld waard is, of dat je als het een paar balken zijn het gewoon met de hand doet. Een redelijke afkortzaag hoeft niet heel duur te zijn, als het om de constructie gaat is 89,5 graden ipv 90 graden ook goed dus heb je niet de allerbeste nodig :)

Cirkel en decoupeerzaag zijn wel een beetje tegenovergestelden imo. De decoupeerzaag kan wel weer handig zijn voor je rare hoekjes, uitsparingen en noem maar op in bijvoorbeeld OSB. Afhankelijk van budget kijken of je beide kan kopen. Simpele decoupeer hoeft wederom niet heel duur te zijn.

Als je je budget (+ land?) geeft zouden we hier misschien specifiek wat speelgoed aan kunnen raden.

Wat je mogelijk mist is een klopboor/boorhamer, maar dat is ook afhankelijk van de bouw. Aangezien je het over een houten gevel hebt, bij houtskeletbouw zal je ze niet snel gaan missen. Handgereedschappen heb je wel? Denk aan schroevendraaiers, tangen, wat sloopgereedschap, hamers, paar lijmklemmen en ander simpel spul. Eveneens handig om (een paar) grote bouwlampen te hebben als je 's avonds of in donkere ruimten werkt. En een bouwstofzuiger, een reguliere stofzuiger houdt het niet lang vol als je een halve woning gaat renoveren.
Dank voor je antwoord en de goede tips!

Het gaat om een huis in Zweden, beton zal ik inderdaad niet veel tegenkomen, HSB met alleen een fundering van beton. Gezien voor de gevel precisie in lengte en de hoeken van het hout belangrijk is wil ik een goede afkortzaag. Ook bij de accuboormachine is mijn idee om liever een wat betere te hebben. De rest mag van mij een stapje goedkoper. Ik kom nu uit op het volgende lijstje:

Afkortzaag: Metabo KGS216M
Accuboormachine: Metabo SB 18 Set (of een zet met een slagschroevendraaier: MAKITA DLX2127MJ)
Schuurmachine: Metabo FMS 200
Decoupeerzaag: Bosch PST 900
Cirkelzaag: Makita HS6601
Multitool: Ben ik nog niet uit of ik hier veel of weinig geld aan uit wil geven. Om te beginnen kan ik die van mijn schoonvader lenen indien nodig, Lidl ding.

Zitten hier nog no go's tussen of betere alternatieve in die prijsklasse?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twijfels
ScoTtix schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:19:
[...]

Het gaat om een huis in Zweden, beton zal ik inderdaad niet veel tegenkomen, HSB met alleen een fundering van beton. Gezien voor de gevel precisie in lengte en de hoeken van het hout belangrijk is wil ik een goede afkortzaag. Ook bij de accuboormachine is mijn idee om liever een wat betere te hebben. De rest mag van mij een stapje goedkoper. Ik kom nu uit op het volgende lijstje:

Accuboormachine: Metabo SB 18 Set (of een zet met een slagschroevendraaier: MAKITA DLX2127MJ)
Multitool: Ben ik nog niet uit of ik hier veel of weinig geld aan uit wil geven. Om te beginnen kan ik die van mijn schoonvader lenen indien nodig, Lidl ding.

Ben niet erg thuis in de Metabo selectie. De SB 18 set is volgens mij wel prima wat ik er over gelezen heb. Schuurmachine geen weet van.
(edit: ik zie dat hij wel maar 48nm max koppel heeft, voor een professionele 18v machine is dat wel erg weinig, maar zou veelal wel voldoen hoor. Maar als ik het zo zie zou ik toch eerder de Makita evt met slagschroever pakken. Met zo'n grote selectie aan accessoires bij de Metabo moet je trouwens niet teveel kwaliteit van de bitjes, boren etc verwachten)

Je hebt het wel over precieze hoeken, dan valt denk ik de KGS216M af, hier hoor je vaak over dat hij niet perfect haaks is, en daarbij valt hij ook nog eens niet af te stellen (zoek hier maar eens door de gereedschaptopics heen). Ik heb zelf een Bosch GCM 8 SJL, die is wel af te stellen en bevalt mij prima, ook 216mm blad. Is ietsjes duurder maar wellicht een goed alternatief voor je. Makita afkortzaag kom ik niet vaak tegen, hooguit een veel duurdere variant maar misschien hebben die ook nog een leuk alternatief.

Wat betreft decoupeerzaag zou ik dan eerder voor de GST (professional serie) gaan, als ik de prijzen in NL / Duitsland vergelijk is dat tientjes werk: GST 90 bij Amazon. Een t-greep vind ik persoonlijk ook fijner dan de d-greep van de PST 900.

Met de multitool zou je rekening moeten/kunnen houden met verkrijgbaarheid van accessoires, die lidl variant heeft vrij zeker geen starlock. Starlock zal, ook in Zweden, denk ik het best verkrijgbaar zijn. Zaagbladen etc op een multitool zijn nogal snel bot, dus fijner als je snel wat nieuws kan kopen. Verder is dat een eigen keuze :)

Je kiest wel voor veel verschillende merken, ik probeer zelf alles bij twee merken te houden, ook in verband met l-boxxen, systainers, m-boxen dat je ze makkelijk mee kan nemen. Misschien dat je om die reden toch wat meer op één merk zou willen toesplitsen. Wederom eigen keuze.

[Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 06-04-2020 15:40]

• Fuel_80
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:33
zandpaddo schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:05:
[...]

Impressive, ik heb de 50J besteld en we gaan zien hoe het gaat. Kraantje is idd wel erg prijzig en vind het niet erg om wat exercise the hebben tijdens deze thuiswerkdagen. Ik ben benieuwd hoe het straks gaat.
Toevallig hier de versie van Einhell van die machine. Doet redelijk goed wat het moet doen, en dat is slopen. In echt harde beton zijn nog zwaardere breekhamers in het voordeel (of dat nou elektrisch of pneumatisch is, maakt niet zo veel uit). Voor zwaardere machines geldt echter ook dat het ondingen zijn om mee te werken.

Voor het geld dat dit apparaat kost kun je er echter geen buil aan vallen, al is het wel zwaar voor je handen. Trillingen zijn niet of nauwelijks gedempt, dus denk een beetje aan rust nemen tussen het werken door. Voor mij, met een hele grote verbouwing in aankomst, was het met name de flexibiliteit van het kunnen werken wanneer ik dat wil dat me de machine heeft doen kopen.

Hier in de buurt (Zuid-Limburg) kun je trouwens een minigraver vanaf zo'n 700kg tot 1500kg huren voor om en de nabij de 125 euro per dag, zonder transport. Met een beetje gevoel kom je vrij snel overweg met een kraantje (voor grof werk that is) en maakt het je leven aanzienlijk makkelijker _/-\o_ . Ik kan gelukkig zelf een 2400kg minigraver verplaatsen dus voor mij zo de keuze ook vrij makkelijk zijn (kraantje en breekhamer :*) ) Heb dan ook al vaker met zulke machines gewerkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:12

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Voor een afkortzaag zou ik adviseren om te zoeken naar een model met 254mm zaagblad. Voor deze tool kom je altijd een klus tegen die niet onder de tool past 😉

Heb zelf een kgs254m en alles op internet klopt. Prima bouwzaag, zeker voor de prijs. Niet af te stellen klopt ook. Bij mij is hij wel goed haaks, de hoekinstelling is meestal prima, maar inderdaad niet erg nauwkeurig.
Als hij ooit kapot gaat koop ik een betere, want ik wil van de tools die ik het meest gebruik echt goed spul. Deze gebruik ik echt heel veel..
ScoTtix schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:19:
[...]

PVoutput

• ppatrick
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:37
JB schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:53:
Afsturen van de gratis Makita accu is wel vaag zeg. Je krijgt een goedgekeurd mail en ineens een week later staat GLS aan de deur zonder verwittiging. Er komen nog 2 accu's mijn kant op en ook daar heb ik vorige week de goedkeuringsmail van gehad, dus zou me niets verbazen als GLS deze week ook weer voor de deur staat dan..
Had vorige jaar zelfde kwam thuis en stond gewoon pakje voor de deur niet eens moeten tekenen of iets. Bij jou wel?

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:22

MLLL

My first Sony PSP 1

[...]

[Afbeelding]
Ik heb een Parkside vergelijkbaar met de Scheppach AB1600 gekocht voor 99 euro in de btw en die beukt het beton helemaal de moeder. Perfect voor liggend sloopwerk , voor muren zou ik hem niet gebruiken daarvoor is ie veel te zwaar. Ik heb in ieder geval geen spijt van die aankoop gehad

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:34

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

JB schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:53:
In eerste instantie was het dit jaar zo dat je op een gegeven moment een bericht kreeg dat het pakketje af te halen was bij een GLS pickup point in de buurt. Alleen vanwege Corona bezorgen ze ze nu blijkbaar toch weer thuis. Helaas dus blijkbaar wel weer, zoals voorgaande jaren ook, zonder notificatie en track&trace info vooraf.

* Orion84 zit ook nog op een accu te wachten. Gelukkig is de kans dat ik de bezorger misloop een stuk kleiner nu ik de hele week thuiswerk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Snobbieh
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08:53
Ik ben op zoek naar een bouwstofzuiger. Hij zou voornamelijk gebruikt worden voor het schoonmaken van de wagen en water op te zuigen maar hij zou ook gebruikt worden (af en toe) om gipsplaten af te schuren (heb een schuurmachine met afzuigdarm).
Ik had gelezen dat er de meeste bouwzuigers hier niet tegen kunnen (gips stof geraakt in motor) en daardoor zeer snel defect gaan.
Dat is natuurlijk de bedoeling niet.
Als ik het zo lees zou je eigenlijk een M stofzuiger moeten kopen maar deze vind ik (voor wat ik het maar gebruik) zeer duur.
Er is er eentje goedkoper (PerfectMate VAC23 DustSafe) maar weet de ervaringen van de mensen niet met deze stofzuiger (en vind er ook niet zoveel).
Denken jullie dat het een M stofzuiger moet zijn of niet? Wat is een goed model?

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:40

Illusion

(the art of)

[...]

[Afbeelding]
Als dat hele pad weg moet is dat best een klusje.
Beton weegt ongeveer 2500kg/m^3
Ik zie met een natte vinger 20mtr lang * 0,6mtr breed * 0,2mtr dik * 2500 = 6000 kg aan beton liggen. Dat is 300 brokken van 20kg.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Oogje
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:00:
[...]

In eerste instantie was het dit jaar zo dat je op een gegeven moment een bericht kreeg dat het pakketje af te halen was bij een GLS pickup point in de buurt. Alleen vanwege Corona bezorgen ze ze nu blijkbaar toch weer thuis. Helaas dus blijkbaar wel weer, zoals voorgaande jaren ook, zonder notificatie en track&trace info vooraf.

* Orion84 zit ook nog op een accu te wachten. Gelukkig is de kans dat ik de bezorger misloop een stuk kleiner nu ik de hele week thuiswerk.
Ja ik had vandaag ook ineens een accu, nu met fulltime thuiswerken is dat geen ramp.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:49

Epsilon

orf schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:42:
Geen idee of het hier hoort of in het [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5

Door Corona kon ik een beetje doorwerken aan m’n werkbankkast en gereedschapswand.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Meer dan 1,5 jaar geleden heb ik deze tekening gemaakt in Photoshop:
[Afbeelding]

Het lijkt er behoorlijk op. :)

Volgende project: stofafzuiging!
Maakt mij het uit waar het hoort, van mij part crosspost je deze. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:46

JB

Cédric roelt!

ppatrick schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:41:
[...]

Had vorige jaar zelfde kwam thuis en stond gewoon pakje voor de deur niet eens moeten tekenen of iets. Bij jou wel?
Nope, op z'n GLS's gewoon bij de voordeur neergeplempt...
Orion84 schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:00:
[...]

GLS mijd ik als ik de keuze heb :/ Nog 2 accu's te gaan met fingers crossed.

Mijn boefje is liev!

• rockerpoet
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:33
Vinze schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:04:
Ik heb afgelopen maand de DDF484 schroef/boormachine gekocht en vorige week de DTD155 slagschroevendraaier. Voorheen altijd met goedkope bouwmarkt/Lidl/Aldi schroevendraaiers gewerkt maar nu ik een eigen huis heb en wat serieuzer aan het klussen ben kom ik erachter dat ik daadwerkelijk baat heb bij beter gereedschap.

Wanneer ik veel moet (voor-)boren en schroeven vind ik het ideaal om 2 apparaten te hebben, en na alle positieve ervaringen om me heen en op het forum was het bijna een no-brainer om ook een slagschroevendraaier aan te schaffen.
Exact dezelfde set gekocht wegens dezelfde reden. De ddf484 is met de 5a accu geen lichtgewicht maar dat was ook niet mijn voornaamste criteria. Momenteel aan het investeren in wat goede setjes boren voor diverse materiaalsoorten.

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Ha Tweakers,

Ik ben bezig onze garage (3x6m) in te richten. Een geïsoleerde elektrische garagedeur heb ik dit weekend geplaatst. Deze week zal ik de wanden en de vloer aanpakken en daarna beginnen aan het maken van een werkbank (2x1m). Op de vloer breng ik de Rust-oleum epoxyshield garagevloercoating aan.

https://tweakers.net/i/0ndY8zBYlMzzDBXchQJZfMt5U0U=/f/image/oJXcGTV9eyVFtO1AiMfCCnkD.png

De nieuwe indeling:

https://tweakers.net/i/ZwPH-_iXD8JSMwMKs6pr94amFoY=/f/image/bwZ1kT0CBoI9vH65WK5wwPxV.png

De werkbank zal vergelijkbaar worden als deze:
https://tweakers.net/i/Aqf6DPrpRW8Di6aqJhOzApSe9ec=/f/image/MiQvsUOf1uUwnMGAcsB7xfTr.png

Maar de reden waarvoor ik hier echt ben is natuurlijk gereedschap. Veel gereedschap heb ik al wel maar een afkortzaag, zaagtafel en bouwstofzuiger ontbreken nog. Ik zal het allemaal niet heel vaak gebruiken, maar ik wil wel degelijk materiaal!

Afkortzaag
Mijn oog is gevallen op de Makita LS1018LN. Voor de prijs lijkt mij dit een fijn apparaat. Wel zit ik een beetje met de inbouwdiepte. Ik heb geen zin om mijn werkbank elke keer van de muur te moeten halen om te kunnen zagen. Een alternatief is mogelijk de DeWALT DWS774.

https://tweakers.net/i/flqpnLxbgUhqrftH83mXrjbDCzo=/f/image/BUhDik92y3OeSVT3q0QyFoQw.png

Zaagtafel
Helaas is de DeWalt 745 nagenoeg niet leverbaar. De DeWALT DWE7485 lijkt mij een geschikte vervanger voor een goede prijs.

https://tweakers.net/i/wYeRZKGLDX4y0oXACAEE8XY1ngc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9tsN5RYJEz8aMhUSwseKjPy4.png?f=fotoalbum_large

Bouwstofzuiger
In de werkbank ga ik een stofafzuiging inrichten met een buizensysteem voorzien van afsluiters. Ik lees goede dingen over de Makita VC2512L en ben van plan deze te bestellen.

https://tweakers.net/i/IvZRyrWFDkXCr8athqkTy8o0tCs=/f/image/wz5FtZHjmwLjM6A1ayerRwcS.png

Ik zal het gebruiken voor het maken van wat kleine meubels en andere projectjes maar wellicht in de toekomst voor een dakopbouw. Ik hoor graag feedback met betrekking tot het gereedschap. :D

edit: ik ben niet loyaal aan een merk, het moet gewoon goed zijn. Het meeste elektrische handgereedschap heb ik van Metabo. Ik wil geen accu gereedschap.

[Voor 3% gewijzigd door colvano op 06-04-2020 20:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJV
@colvano ik heb een LS1018 maar zou die nu niet meer opnieuw kopen nu de LS1019 beschikbaar is. Voornaamste verschil is dat die LS1019 een stuk minder uitsteekt en betere stofafzuiging heeft; precies de twee zwakke plekken van de LS1018.

• colvano
  • Nu online
MJV schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:24:
@colvano ik heb een LS1018 maar zou die nu niet meer opnieuw kopen nu de LS1019 beschikbaar is. Voornaamste verschil is dat die LS1019 een stuk minder uitsteekt en betere stofafzuiging heeft; precies de twee zwakke plekken van de LS1018.
Bedankt voor de tip! Ik vind de LS1018 voor €330 (HORNBACH prijsgarantie) of de LS1019 voor €630 echter wel een heel groot verschil. Daarvoor wil ik best even de stofzuiger over de werkbank halen na het zagen. Helemaal als de zaagkwaliteit vergelijkbaar is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
colvano schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:12:
Ha Tweakers,

Ik ben bezig onze garage (3x6m) in te richten. Een geïsoleerde elektrische garagedeur heb ik dit weekend geplaatst. Deze week zal ik de wanden en de vloer aanpakken en daarna beginnen aan het maken van een werkbank (2x1m). Op de vloer breng ik de Rust-oleum epoxyshield garagevloercoating aan.

[Afbeelding]

De nieuwe indeling:

[Afbeelding]

De werkbank zal vergelijkbaar worden als deze:
[Afbeelding]

Maar de reden waarvoor ik hier echt ben is natuurlijk gereedschap. Veel gereedschap heb ik al wel maar een afkortzaag, zaagtafel en bouwstofzuiger ontbreken nog. Ik zal het allemaal niet heel vaak gebruiken, maar ik wil wel degelijk materiaal!

Afkortzaag
Mijn oog is gevallen op de Makita LS1018LN. Voor de prijs lijkt mij dit een fijn apparaat. Wel zit ik een beetje met de inbouwdiepte. Ik heb geen zin om mijn werkbank elke keer van de muur te moeten halen om te kunnen zagen. Een alternatief is mogelijk de DeWALT DWS774.

[Afbeelding]

Zaagtafel
Helaas is de DeWalt 745 nagenoeg niet leverbaar. De DeWALT DWE7485 lijkt mij een geschikte vervanger voor een goede prijs.

[Afbeelding]

Bouwstofzuiger
In de werkbank ga ik een stofafzuiging inrichten met een buizensysteem voorzien van afsluiters. Ik lees goede dingen over de Makita VC2512L en ben van plan deze te bestellen.

[Afbeelding]

Ik zal het gebruiken voor het maken van wat kleine meubels en andere projectjes maar wellicht in de toekomst voor een dakopbouw. Ik hoor graag feedback met betrekking tot het gereedschap. :D

edit: ik ben niet loyaal aan een merk, het moet gewoon goed zijn. Het meeste elektrische handgereedschap heb ik van Metabo. Ik wil geen accu gereedschap.
Als je het niet vaak gebruikt, kun je dan niet beter het budget voor de afkortzaag en de zaagtafel combineren? Als je het niet veel gebruikt is het toch zonde, vooral van de verspilde ruimte. Die zaagtafel zou ik niet nemen. Geen soft start en slechts 622mm capaciteit.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +9Henk 'm!

• colvano
  • Nu online
-DarkShadow- schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:13:
[...]

Als je het niet vaak gebruikt, kun je dan niet beter het budget voor de afkortzaag en de zaagtafel combineren? Als je het niet veel gebruikt is het toch zonde, vooral van de verspilde ruimte. Die zaagtafel zou ik niet nemen. Geen soft start en slechts 622mm capaciteit.
Onlangs heb ik een paar TV standaarden gemaakt bijvoorbeeld. Nu heb ik dat gedaan met een cirkelzaag en decoupeerzaag maar een afkort en zaagtafel waren heel welkom geweest.

https://tweakers.net/i/VTnz7wtKeAKDrLQrcRR9Wd3YBt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGV0QmX6nLdmgqW16UkdfeRE.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je een idee welke zaagtafel beter is met een vergelijkbaar budget? De DWE7492 bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJV
Nota bene dat je met een zaagtafel en een cross-cut sled (geen idee of er een Nederlands woord voor is) prima haaks afkorten. Of onder een bepaalde hoek met de geleider die erbij zit.

Een afkortzaag heeft echt pas toegevoegde waarde als je heel veel of vaak moet afkorten, bijvoorbeeld bij het leggen van houten vloeren, houtskeletbouw, plinten, enzovoort.

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:22

MLLL

My first Sony PSP 1

[...]

Sinds wanneer is 622mm weinig? Je kunt een standaard 1200mm brede plaat door de midden zagen, mocht je de brede kant nodig hebben moet je het even terugrekenen en even rekening houden met de dikte van het zaagblad. Softstart is leuk maar ik mis het niet, eerst start de zaagmachine en daarna reageert de stofzuiger pas. Dus last van een stop die eruit springt heb je niet.

Ik heb de 745 al een jaar of 5 en ik vind het een topmachine, superzuiver en een heerlijk draaiwiel met schaalverdeling waarbij je geen rolmaat nodig hebt om de zaag in te stellen.

Zijn zwaardere broertje is wel beter als je regelmatig balken wil schulpen, de mijne slaat wel eens in de thermische beveilinging.'

Die Makilta afkortzaag is ook een fijn apparaat, zeer precies, alleen jammer dat je geen 70mm balken kunt doorzagen. Maar voor hoge plinten brede boeidelen en dergelijke heb je er een fantastische machine aan. Beter dan mijn Milwaukee, die is ook niet slecht maar de Makita is net even nauwkeuriger.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:24
MLLL schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:09:
[...]

Die Makilta afkortzaag is ook een fijn apparaat, zeer precies, alleen jammer dat je geen 70mm balken kunt doorzagen. Maar voor hoge plinten brede boeidelen en dergelijke heb je er een fantastische machine aan. Beter dan mijn Milwaukee, die is ook niet slecht maar de Makita is net even nauwkeuriger.
Volgens de fabrikant 90mm, of zit ik naar het verkeerde apparaat te kijken?

• -DarkShadow-
  • Niet online
colvano schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:23:
[...]

Onlangs heb ik een paar TV standaarden gemaakt bijvoorbeeld. Nu heb ik dat gedaan met een cirkelzaag en decoupeerzaag maar een afkort en zaagtafel waren heel welkom geweest.

[Afbeelding]

Heb je een idee welke zaagtafel beter is met een vergelijkbaar budget? De DWE7492 bijvoorbeeld?
Ik heb zelf recent de Bosch GTS 10XC gekocht in de aanbieding bij iBood voor €522. Die komt wel vaker voorbij in de aanbieding. Nadeel van deze zaag is dat er lichte speling op de fence zit. Hoewel dit met de fabrieksafstelling resulteert in slechts 0.2mm afwijking over 70cm, ga ik toch een modificatie aanbrengen om dit er uit te krijgen. Ook zit er een ingebouwde miter slider in met veel speling. Die kun je gewoon vastzetten en niet gebruiken. Voordelen t.o.v. DeWalt zagen:
- soft start
- grotere tafel
- er kan een frees in gehangen worden
- de beschermkap boven het blad kan in een seconde vastgeklikt worden in het riving knife. Dan gebruik je het nog eens.

DeWalt biedt wel een betere fence en die is belangrijk.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• -DarkShadow-
  • Niet online
[...]
Softstart is leuk maar ik mis het niet, eerst start de zaagmachine en daarna reageert de stofzuiger pas. Dus last van een stop die eruit springt heb je niet.

Ik heb de 745 al een jaar of 5 en ik vind het een topmachine, superzuiver en een heerlijk draaiwiel met schaalverdeling waarbij je geen rolmaat nodig hebt om de zaag in te stellen.
Ik heb zagen zonder soft start en ik haat de inschakelherrie. Fijn dat je zo tevreden bent met de zaag d:)b

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Twijfels
Snobbieh schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:19:
Ik ben op zoek naar een bouwstofzuiger. Hij zou voornamelijk gebruikt worden voor het schoonmaken van de wagen en water op te zuigen maar hij zou ook gebruikt worden (af en toe) om gipsplaten af te schuren (heb een schuurmachine met afzuigdarm).
Ik had gelezen dat er de meeste bouwzuigers hier niet tegen kunnen (gips stof geraakt in motor) en daardoor zeer snel defect gaan.
Als ik het zo lees zou je eigenlijk een M stofzuiger moeten kopen maar deze vind ik (voor wat ik het maar gebruik) zeer duur.
Er is er eentje goedkoper (PerfectMate VAC23 DustSafe) maar weet de ervaringen van de mensen niet met deze stofzuiger (en vind er ook niet zoveel).
Denken jullie dat het een M stofzuiger moet zijn of niet? Wat is een goed model?
Ik denk eerlijk gezegd dat je iets verkeerd hebt gelezen, anders ben ik benieuwd naar de bron :) wat je hebt gelezen heeft betrekking op normale huisstofzuigers waarmee je lekker huisstof zit te zuigen.

Maar een willekeurige bouwstofzuiger (ook zonder M klasse) gaat echt niet zomaar kapot van wat gips schuren. Hier zelf ook een simpele groene Bosch bouwstofzuiger die het ook prima overleefd heeft toen er een complete betonvloer met komschijf is bewerkt.

De stofzuiger kan er prima tegen, het nadeel is dat (vooral door het gebrek aan een automatische filter reiniging) het filter na 5 minuten vol loopt en hij slecht af zuigt en je moet schoonmaken. Met gips gaat dat iets minder snel dan bij beton. Maar als ik het zo hoor voldoet een willekeurige Makita, Bosch, Metabo stofzuiger prima. Zelfs een €40 bouwstofzuiger van de Aldi moet dat overleven ;)

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:21

Vliegvlug

Flight Simple

Weer een marktplaats aankoop gedaan, deze keer om wat sleuven in een betonnen tussenmuur te maken om de stopcontact naar beneden te halen, de Ferm WSM1009 muurfrees/sleuvenzaag:

https://tweakers.net/i/i9OwnLI_wbNM1NkVNTsD9ixqnmM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUBwNIrbvPePZDZpHBuR5jnJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Alleen bleek de flensmoer met geen mogelijkheid los te komen; kruipolie geprobeerd, daarna nachtje laten intrekken, nog steeds geen beweging in te krijgen, flenssleutel bijna krom getrokken. :|
Kijk ik vandaag nog eens goed naar die moer en er stak een klein stukje schroefdraad uit, blijkt het omgekeerd schroefdraad te zijn. :F
En inderdaad, de andere kant op draaiend was ie zo los! :P

[Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 07-04-2020 08:08]

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:14
Over een paar weken ga ik het terras aanleggen. We hebben keramische terrastegels besteld op beton, van die 3+1 tegels met 3cm beton en 1cm keramiek. Wat kan ik het beste gebruiken om dit te zagen? Gaat dit lukken met een 230mm haakse slijper + diamandblad, of moet ik toch echt een tegelzaagmachine halen zoals dit:
https://tweakers.net/i/WFSuiyBnmFYA24Tee-k5NEs1m2o=/f/image/Xe3wi8UplZtpiDtYHmPwxBdj.png

Overigens zal ik zo min mogelijk proberen te zagen, we hebben weinig plekken waar we echt tussen twee vaste dingen moeten passen, veel kunnen we oplossen door vlonders en plantenbakken wat te schuiven.

[Voor 19% gewijzigd door TheJVH op 06-04-2020 23:16]

• kabeltjekabel
TheJVH schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:12:
Gaat dit lukken met een 230mm haakse slijper + diamandblad
Droog? Dat wordt een grote stofbende, tenzij je meer zo'n 'diamant doorslijp' apparaat hebt met afzuigkap.

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:26:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat je iets verkeerd hebt gelezen, anders ben ik benieuwd naar de bron :) wat je hebt gelezen heeft betrekking op normale huisstofzuigers waarmee je lekker huisstof zit te zuigen.

Maar een willekeurige bouwstofzuiger (ook zonder M klasse) gaat echt niet zomaar kapot van wat gips schuren. Hier zelf ook een simpele groene Bosch bouwstofzuiger die het ook prima overleefd heeft toen er een complete betonvloer met komschijf is bewerkt.

De stofzuiger kan er prima tegen, het nadeel is dat (vooral door het gebrek aan een automatische filter reiniging) het filter na 5 minuten vol loopt en hij slecht af zuigt en je moet schoonmaken. Met gips gaat dat iets minder snel dan bij beton. Maar als ik het zo hoor voldoet een willekeurige Makita, Bosch, Metabo stofzuiger prima. Zelfs een €40 bouwstofzuiger van de Aldi moet dat overleven ;)
Als je een zak gebruikt (dus niet zo'n plastic liner) voegt die filterreiniging niks toe. De kwaliteit van de zakken is niet bij elk merk gelijk.

• Johnny
  • Laatst online: 16:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik moet binnenkort wat boompalen in de tuin zetten en daarna ook nog een hek/schuttingen en het planten van dingen. Ik wil daarom een grondboor aanschaffen, maar waar moet ik op letten?

Er zijn allerlei types en prijzen lopen uiteen van vijftien tot honderden euro's. Handmatig aangedreven lijkt me goed genoeg. Diameter 70 mm is waarschijnlijk ook wel genoeg voor de meeste palen, ik heb al een breekijzer waarmee ik een gat breder kan maken. In de grond zitten soms ook wortels en stenen, dus het zou fijn zijn als de grondboor daar niet op vastloopt.

De goedkoopste die ik vond is Grondboor verzinkt budget 70mm voor 14,95 bij Toolstation. Deze heeft een "O"-vorm. Geen reviews van te vinden dus geen idee of dat goed werkt.

Er zijn ook veel grondboren met een spiraal zoals deze. Er zijn ook van dit type met een zeskantaansluiting voor op een accuschroefboormachine, vooral uit China, maar dit kan enkel werken op de meest zachte grond, want de hoeveelheid koppel die zo'n machine geeft lijkt me veel te laag?

Dan is er ook nog een "schaar"-type gatgraver, lijkt me beter voor grotere gaten?

Hefet er iemand hier ervaringen en aanbevelingen voor het maken van gaten in de grond?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Oogje
  • Niet online
Johnny schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:54:
Hefet er iemand hier ervaringen en aanbevelingen voor het maken van gaten in de grond?
Hoe diep moet je? Ik heb een goedkope van de hornbach gepakt, 30cm geboord en daarna de palen een halve meter verder geslagen...dan staan ze tenminste direct goed vast. Ligt natuurlijk wel een beetje aan de ondergrond of dat werkt of niet.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Snobbieh
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08:53
Twijfels schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:26:
[...]

Dan zal ik dat verkeerd gelezen hebben :-D
Bedankt voor je feedback! Maakt de keus al wat makkelijker :-)

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:34

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@Johnny Ik heb volgens mij nog nooit wat anders gebruikt dan zo'n simpel model als van 15 euro die je linkt. Daar zit denk ik wel ook nog kwaliteitsverschil in. Met name in zwaarte van de gebruikte materialen. Een hele goedkope zal je eerder kromdraaien als je vastloopt op een wortel / grote steen. Dat is dan dus wel ook meteen de tip: als je vastloopt, niet lomp door blijven draaien, grote kans dat je dan je boor sloopt.

En mocht je nog nooit met zo'n ding gewerkt hebben: je draait 'm dus in tot ie vol zit en dan haal ja 'm omhoog, schudt 'm leeg en dan weer het gat in. Dus niet in één keer proberen de volle diepte te boren.

Hier ook nog wat tips: https://www.bouwplaats-in...ndboor-of-palenboor-kopen
Met name als je hem ook wilt gaan gebruiken voor vierkante schuttingpalen dus even goed opletten dat je de juiste maat koopt. Als de grond niet al te hard is kan je een vierkante paal misschien met wat moeite ook wel in een iets te krap rond gat geslagen krijgen. Maar als je gat dan niet waterpas was, dan krijg je je paal nooit meer gesteld. En je zal je gat veel kans een stuk dieper moeten maken, omdat je tijdens het inslaan van de paal een boel grond van de wanden van het gat schraapt.

Over het verschil tussen de simpele spiraalboor en de schroefboor: https://www.horta.org/nl/...m-te-spitten-en-te-graven
Moet je tuinpalen plaatsen voor een omheining of afrastering, dan is een palenboor een handig stuk gereedschap. Moet je dit vaak doen of moet je paalgaten boren in stenige of harde grond, kies dan een schroefboor. Die is sterker en duurzamer dan een spiraalboor. Spiraalboren zijn dan weer goedkoper dan schroefboren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Flapperbol
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 18:20
Vliegvlug schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:07:
Weer een marktplaats aankoop gedaan, deze keer om wat sleuven in een betonnen tussenmuur te maken om de stopcontact naar beneden te halen, de Ferm WSM1009 muurfrees/sleuvenzaag:

[Afbeelding]

Alleen bleek de flensmoer met geen mogelijkheid los te komen; kruipolie geprobeerd, daarna nachtje laten intrekken, nog steeds geen beweging in te krijgen, flenssleutel bijna krom getrokken. :|
Kijk ik vandaag nog eens goed naar die moer en er stak een klein stukje schroefdraad uit, blijkt het omgekeerd schroefdraad te zijn. :F
Ik hoop dat hij het volhoudt! Tijdens onze verbouwing had ik een Ferm muurfrees geleend van mijn broer, maar die begaf het bij het tweede stopcontact...(toen maar verder gegaan met een slijptol want het moest af, dus dat was een feest met stofzuigen;) )
-DarkShadow- schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:19:
[...]

Ik heb zelf recent de Bosch GTS 10XC gekocht in de aanbieding bij iBood voor €522. Die komt wel vaker voorbij in de aanbieding. Nadeel van deze zaag is dat er lichte speling op de fence zit. Hoewel dit met de fabrieksafstelling resulteert in slechts 0.2mm afwijking over 70cm, ga ik toch een modificatie aanbrengen om dit er uit te krijgen. Ook zit er een ingebouwde miter slider in met veel speling. Die kun je gewoon vastzetten en niet gebruiken. Voordelen t.o.v. DeWalt zagen:
- soft start
- grotere tafel
- de beschermkap boven het blad kan in een seconde vastgeklikt worden in het riving knife. Dan gebruik je het nog eens.

Die heb ik de voorgaande keer bij de iBood aanbieding gehaald, en hoewel ik het een heerlijke zaag vind (als je er een degelijk zaagblad in hangt), is die fence inderdaad een beetje tricky.
Ik kwam erachter dat als je hem vanaf rechts naar links aanschuift en dan vastzet je de minste afwijking hebt, maar een mod is natuurlijk wel beter.

Welke mod ga jij installeren?
Ik kwam zelf deze tegen:Link!
Gelukkig ook een 3d-printer staan, dus moet goedkomen.

Ik moet zeggen dat ik de beschermkap niet meer gebruik, maar dat komt meer omdat het voor kleine stukjes meer in de weg zit dan helpt. Ook moet je de zaag dan en behoorlijk stuk boven het hout laten uitsteken zodat het eronderdoor past.
Maar mijn Grr ripper pushblocks passen er ook niet overheen :+

[Voor 24% gewijzigd door Flapperbol op 07-04-2020 09:03]

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:34
Vliegvlug schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:07:

[Afbeelding]

Daar zit ik op mp ook al een tijdje op te azen, maar ik heb hem nog niet nodig dus wacht tot ik er 1 echt goedkoop vind.
Dat van die moer...sinds ik mn bosch afkortzaag heb en me net zo voelde draai ik standaard beide kanten op voordat ik er dingen op spuit :P

• -DarkShadow-
  • Niet online
Flapperbol schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:57:

Welke mod ga jij installeren?

Ik moet zeggen dat ik de beschermkap niet meer gebruik, maar dat komt meer omdat het voor kleine stukjes meer in de weg zit dan helpt. Ook moet je de zaag dan en behoorlijk stuk boven het hout laten uitsteken zodat het eronderdoor past.
Die mod heb ik geïnstalleerd en was waardeloos. De kogellager is veel harder dan de aluminium geleider en drukt daar dus deuken in. Dit heb ik gelukkig bedacht voordat ik de klem aanspande op de fence. De blokjes die hij heeft ontworpen zijn waardeloos. Ze zijn te hoog waardoor de fence wordt opgetild t.o.v. het blad. Ik ga denk ik deze blokjes kopen. Kosten wel €35, maar ik heb wel vertrouwen in de maker. Hij meet alles na met een meetklok en bekijkt alles heel kritisch. Zijn video's over het afstellen van de zaak zijn ook zeker de moeite waard.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Flapperbol
-DarkShadow- schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:48:
[...]

Die mod heb ik geïnstalleerd en was waardeloos. De kogellager is veel harder dan de aluminium geleider en drukt daar dus deuken in. Dit heb ik gelukkig bedacht voordat ik de klem aanspande op de fence. De blokjes die hij heeft ontworpen zijn waardeloos. Ze zijn te hoog waardoor de fence wordt opgetild t.o.v. het blad. Ik ga denk ik deze blokjes kopen. Kosten wel €35, maar ik heb wel vertrouwen in de maker. Hij meet alles na met een meetklok en bekijkt alles heel kritisch. Zijn video's over het afstellen van de zaak zijn ook zeker de moeite waard.
Thanks voor de info!
Had je ook de plastic onderdelen erbij geprint?
Dit onderdeel lijkt mij vrijwel hetzelfde als deze (derde foto)

Ik denk dat ik die dan even uit ga printen en kijk of het helpt, kost toch nauwelijks iets :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Hier heeft afgelopen weekend de familie waterpas uitbreiding gekregen:
https://tweakers.net/i/_jHEVtYdriE-klRHFo3PSIqaXPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSrTnhIF8JSRGwJZsfuvLpj4.jpg?f=fotoalbum_large
O+ (rolmaatje voor de schaal)

Zelfs m'n vriendin vond hem schattig _O-

Ik heb maar niet verteld wat hij kostte :X Ik zal hem ongetwijfeld veel te duur hebben gekocht, maar had toch echt dit weekend een goede waterpas nodig die <60cm was (mijn tot dit weekend kortste waterpas) en wou al langer een goede, kleine waterpas.

En gelukkig is de werkbank in de garage waterpas :+

• -DarkShadow-
  • Niet online
Flapperbol schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:02:
[...]

Thanks voor de info!
Had je ook de plastic onderdelen erbij geprint?
Dit onderdeel lijkt mij vrijwel hetzelfde als deze (derde foto)

Ik denk dat ik die dan even uit ga printen en kijk of het helpt, kost toch nauwelijks iets :P
Die heb ik geprint inderdaad. Succes met schuren! Ik ben benieuwd wat jij er van vindt. Maak er eerst 1 op maat en probeer die voordat je tijd besteedt aan de tweede.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben naar een bouwzuiger aan het kijken en één met met automatische filtereininging lijkt me erg handig, ook vanwege het slijpen in beton.

Ik zie hier wel veel de ‘go to’ bouwzuigers zonder automatische filterreininging zoals de Makita VC2512L en Kärcher WD 5 & 6 modellen voorbij komen maar wat zijn de ‘go to’ stofzuigers met automatische filterreiniging?

Kwam deze na een snelle zoektocht tegen:
BOSCH GAS 35 L AFC

STARMIX ISC ARDL-1425 EWS

Zijn alleen wel erg prijzig (~€500) waardoor ik me wel afvraag in hoeverre het echt nodig is als DHZ-er.

Is zo’n handmatig reinigingssysteem als van de Makita VC2512L ook te doen met het slijpen met een muurfrees in beton of moet je dan elke 30 seconden stoppen om je filter te reiningen?

En anders is er één met automatische filtereininging huren natuurlijk ook altijd nog een optie. :)
kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:03:
[...]

Als je een zak gebruikt (dus niet zo'n plastic liner) voegt die filterreiniging niks toe. De kwaliteit van de zakken is niet bij elk merk gelijk.
Interessant om te weten.
Hoe zit dat?
Want ik zou verwachten dat een plastic zak juist slechter aanzuigt omdat die luchtdicht is en een stofzak niet.
Plastic zak is natuurlijk wel makkelijker afvoeren en goedkoper.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:56
Vliegvlug schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:20:
Ik ben naar een bouwzuiger aan het kijken en één met met automatische filtereininging lijkt me erg handig, ook vanwege het slijpen in beton.

Ik zie hier wel veel de ‘go to’ bouwzuigers zonder automatische filterreininging zoals de Makita VC2512L en Kärcher WD 5 & 6 modellen voorbij komen maar wat zijn de ‘go to’ stofzuigers met automatische filterreiniging?

BOSCH GAS 35 L AFC

Zijn alleen wel erg prijzig (~€500) waardoor ik me wel afvraag in hoeverre het echt nodig is als DHZ-er.

Is zo’n handmatig reinigingssysteem als van de Makita VC2512L ook te doen met het slijpen met een muurfrees in beton of moet je dan elke 30 seconden stoppen om je filter te reiningen?

En anders is er één met automatische filtereininging huren natuurlijk ook altijd nog een optie. :)

[...]

Interessant om te weten.
Hoe zit dat?
Want ik zou verwachten dat een plastic zak juist slechter aanzuigt omdat die luchtdicht is en een stofzak niet.
Ik zou bij een muurfrees een cycloon er bij overwegen. 20 euro DIY (@ThinkPad heeft er 1 gemaakt) of 60 euro ex verzenden. Scheelt flink wat puin in je zak. :)

K to the KillaZ

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Bedankt voor de tip, dacht juist begrepen te hebben dat dat met het fijne slijpstof niet zo effectief is omdat het te licht is om neer te dalen in de cycloon.

• Twijfels

BOSCH GAS 35 L AFC
Heb er (nog) geen ervaring mee. Heb zelf de GAS 35 M AFC op het lijstje staan. Prijsverschil tussen de L en M versie is niet heel groot. Maar ik kom er hier vaak achter dat een 3 meter slang toch net wat te kort is. De M heeft een 5 meter slang, die ook nog eens antistatisch is, en die slang is zo duur als je hem los moet kopen dat ik persoonlijk direct voor de M versie zou kiezen. Iets om rekening mee te houden dus. Nadeel van de 5 meter slang wat ik zo lees is wel dat de zuigkracht iets af neemt door de lengte.

En @kabeltjekabel ik ben ook wel benieuwd naar hoe dat zit met een goede zak. Als je flink in beton gaat lopen slijpen of met een komschijf bezig gaat. Welke zakken moet je dan gaan gebruiken? En is het dan nog wel interessant qua prijs, want dan gaat het zeker niet om zakken van €2 per stuk :9 De enige ervaring die ik nu heb is van die papieren Bosch Groen zakken, maar na een paar minuten in beton slijpen is het filter echt compleet dicht dan..

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:56
Vliegvlug schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:28:
Bedankt voor de tip, dacht juist begrepen te hebben dat dat met het fijne slijpstof niet zo effectief is omdat het te licht is om neer te dalen in de cycloon.
Klopt, die 0,5% zal in je zak of zelf in het filter belanden. Maar zeker met gruis helpen alle beetjes. De Makita maakt gebruik van Nilfisk zakken, dus die zou je eventueel voor niet al te veel geld ook kunnen gebruiken.

K to the KillaZ

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:39

BOSCH GAS 35 L AFC

[...]

Interessant om te weten.
Hoe zit dat?
Eenmalige klus? Dan lekker huren.
Als je toch in de markt bent voor een bouwzuiger, dan kan je het overwegen. Maar de meerprijs voor auto-filterreiniging is best hoog. En die auto-reiniging is met name inderdaad handig bij muurfrezen enzo.
Bij houtbewerking is een handmatige reiniging ook wel prima. En die zit al op veel voordeligere machines. (sub-200 euro).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• D85
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21:51
[...]
Onlangs heb ik een paar TV standaarden gemaakt bijvoorbeeld.
Heel erg cool en netjes uitgevoerd! Ik heb nog wat resthout van eikenhouten opdektreden waar mij dit een mooi project voor lijkt. Ben je uitgegaan van het Vogel ontwerp o.b.v. foto's of heb je ergens een plan/tekening gevonden die je kunt delen?
[...]Heb je een idee welke zaagtafel beter is met een vergelijkbaar budget? De DWE7492 bijvoorbeeld?
Ook hier onderstreep ik de GTS10XC, via iBood gekocht. Geen echte ervaring met andere zaagtafels, maar voor dat geld (500 euro) volgens mij echt een goede koop. Wat tijd geïnvesteerd in afstellen, crosscut sleds en stofafzuiging met cycloon gemaakt... nog een keer een nieuw blad erop en dan helemaal happy!
[...]Welke mod ga jij installeren?

Een 3d printer hebben en Gripper pushblocks... missed opportunity O-) Deze of deze al geprobeerd? Hier werken ze top (verstelbare push block later ook geprint maar niet op de foto)!
https://tweakers.net/i/IUwvHvZEgsYpngawoTMEBJPubzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6qX6UxIEUce3XniFAKFnumr.jpg?f=fotoalbum_large

• Johnny
  • Laatst online: 16:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Oogje schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:30:
[...]

Hoe diep moet je? Ik heb een goedkope van de hornbach gepakt, 30cm geboord en daarna de palen een halve meter verder geslagen...dan staan ze tenminste direct goed vast. Ligt natuurlijk wel een beetje aan de ondergrond of dat werkt of niet.
Ik denk dat minder dan een meter diep genoeg is voor mijn doeleinden, dus een verlengbare steel is niet nodig.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flapperbol
D85 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:57:
[...]

Een 3d printer hebben en Gripper pushblocks... missed opportunity O-) Deze of deze al geprobeerd? Hier werken ze top (verstelbare push block later ook geprint maar niet op de foto)!
[Afbeelding]
Thanks voor de links. Die eerste is misschien nog wel handig.
Helaas is mijn printer maar 10x10x10, dus dat zou dan had ik een mini gripper :+ (ook zou ik met PLA het er niet op wagen gezien de veiligheid)

Als het hele corona gebeuren een beetje voorbij is kan ik mijn vriendin ze wel uit laten printen, die heeft op haar werk een heel arsenaal aan 3d printers staan

[Voor 5% gewijzigd door Flapperbol op 07-04-2020 11:39]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Ik hoop dat hij het volhoudt! Tijdens onze verbouwing had ik een Ferm muurfrees geleend van mijn broer, maar die begaf het bij het tweede stopcontact...(toen maar verder gegaan met een slijptol want het moest af, dus dat was een feest met stofzuigen;) )
[...]
Ik hoop het ook!
Anders kan ik wel door met mijn haakse slijper met stofkap die ik ook heb liggen maar zo’n sleuvenzaag leek me handiger en voor €30 om de hoek ophalen kon ik m niet laten liggen. ;)
jichem schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:58:
[...]

Daar zit ik op mp ook al een tijdje op te azen, maar ik heb hem nog niet nodig dus wacht tot ik er 1 echt goedkoop vind.
Dat van die moer...sinds ik mn bosch afkortzaag heb en me net zo voelde draai ik standaard beide kanten op voordat ik er dingen op spuit :P
Ik was er totaal niet op bedacht, zowel mijn haakse slijper als cirkelzaag hebben een normale flensmoer.
Maar nu overkomt me het geen tweede keer, je leert toch het best van je fouten. :)

• Framoes
barry86 schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:08:
[...]

_O- .

[...]

Absoluut minimaal 45j!

Vervolgens 1 gekocht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Cement kan je nog breken met een SDS plus combihamer.

Ik werkte een tijdje op een project met vrij veel beton. De wanden en vloeren van een halve meter dik en kolommen werden door een extern sloopbedrijf met pneumatische breekhamers en graafmachines met zo'n breekhamer gedaan. Maar dit soort breekwerk deden wij volgens mij met een Hilti die rond de 20J had.

Maar misschien hield de uitvoerder ook wel gewoon de hand op de knip en vond hij daarom dat we het maar moesten doen met wat er al was aan gereedschap.
Snobbieh schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:19:
Ik heb een tijd lang een Perfectmate gebruikt en hij doet het goed, maar extreem basic. Meer dan een aan/uitknop heeft hij niet qua functionaliteit. Oh, en je kan de slang aan de zuig- en blaaskant bevestigen. Dat is het wel. Maar dan heb je wel de goedkoopste M-klasse stofzuiger die er is. Heb nu een Bosch GAS 35 M en die is in alle opzichten beter, maar is ook bijna 5x zo duur.

Bij het schuren van gips en een ongeschikt filter, heb je ook kans dat het stof weer aan de achterkant uit je machine komt. Maar volgens mij gebruiken hier genoeg mensen een L-klasse met schuren en slijpen, dus in hoeverre dat nodig is bij relatief weinig gebruik weet ik niet.
colvano schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:12:
Ha Tweakers,

*knip*

Afkortzaag

[Afbeelding]

Zaagtafel
Ik heb zelf de DWS774. Prima zaag voor het meeste zaagwerk. Het bereik van de Makita is wel groter en hij kan beide kanten op kantelen. Daar is het prijsverschil ook wel naar.

De DW745 is blijkbaar EOL. De 7485 lijkt de opvolger. Zowel qua prijs als specs. Ik heb zelf de DW745 en ben zeer tevreden. Vooral de geleider is erg goed. Zit goed stevig vast en is heel makkelijk en precies in te stellen.
[...]

Volgens mij is die 622mm het grootste bereik in dat segment compacte zaagtafels. Bosch, Metabo en Makita in die prijsklasse en dat formaat/gewicht zitten ergens tussen +-400-450mm.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vanmorgen een TS100 soldeerboutje besteld, eens kijken of dat wat is. Hoor goede reviews :)
Was gisteren even aan de slag met mijn oude ERSA bout en hoewel dat ding onderhand 40 jaar oud moet zijn, is het een prima bout. Ding was een jaar of 15 niet gebruikt en werkte zelfs met een roestige punt als vanouds. Echter moest ik wat kleiner spul (elektronica) repararen en daar is ie niet voor geschikt, Dus maar eens aan een nieuwe :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• colvano
  • Nu online
[...]

Sinds wanneer is 622mm weinig? Je kunt een standaard 1200mm brede plaat door de midden zagen, mocht je de brede kant nodig hebben moet je het even terugrekenen en even rekening houden met de dikte van het zaagblad. Softstart is leuk maar ik mis het niet, eerst start de zaagmachine en daarna reageert de stofzuiger pas. Dus last van een stop die eruit springt heb je niet.

Zijn zwaardere broertje is wel beter als je regelmatig balken wil schulpen, de mijne slaat wel eens in de thermische beveilinging.'

De DWE7485 is iets kleiner en lichter. Zou je dan aanraden voor de DWE7492 te gaan?
Makita geeft aan dat de LS1018LN door 91mm geen kan.
-DarkShadow- schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:19:
[...]

- soft start
- grotere tafel

Het moeten aanpassen van een nieuw apparaat staat mij een beetje tegen. Ik heb de aanbieding ook een paar keer langs zien komen. Ik neig inmiddels meer naar de DeWALT DWE7492.
[...]

Je geeft aan dat 622mm capaciteit weinig is, echter heb je zelf de Bosch met 635mm capaciteit. Dit lijkt mij geen heel groot verschil? Alleen het ontbreken van de softstart blijft eigenlijk over.

De DeWALT DWE7492 vs de Bosch GTS 10XC

https://tweakers.net/i/apmXuGx_7HNoXJH1lywN8umupOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2gWtNGmj2MIGJGCqh0r1E9Cr.png?f=fotoalbum_large
Framoes schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:06:
[...]

Ik heb zelf de DWS774. Prima zaag voor het meeste zaagwerk. Het bereik van de Makita is wel groter en hij kan beide kanten op kantelen. Daar is het prijsverschil ook wel naar.

De DW745 is blijkbaar EOL. De 7485 lijkt de opvolger. Zowel qua prijs als specs. Ik heb zelf de DW745 en ben zeer tevreden. Vooral de geleider is erg goed. Zit goed stevig vast en is heel makkelijk en precies in te stellen.

[...]

Volgens mij is die 622mm het grootste bereik in dat segment compacte zaagtafels. Bosch, Metabo en Makita in die prijsklasse en dat formaat/gewicht zitten ergens tussen +-400-450mm.
De DW745 is helaas EOL inderdaad.. Die krijgt veel goede reviews. Ik twijfel erg tussen de DWE7485 en de DWE7492. Ik moet ze even naast elkaar in een winkel gaan vergelijken. Het prijsverschil is met 200 euro niet gigantisch.

Het compacte formaat van de DWS774 spreekt mij ook wel aan. Die moet ik ook even in het echt gaan bekijken.

• Strat808
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 21:33
Ben van plan een Makita DDF484 boormachine te kopen. Zag echter dat hij 1,8 kg weegt (incl. 5ah accu). Nu heb ik een tijdje gebruik gemaakt van een (geleende) 18v Bosch groen boormachine van 1,2kg (incl. accu). 1,2kg en 1,8 kg is toch een aardig verschil. Vraag me nu dus af of hij niet wat te zwaar is.

Aan de Tweakers met de DDF484 (of evenzware boormachines), hoe bevalt het gewicht jullie?

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
De DDF is wel al vrij zwaar, ik heb er zelf nog een bosch 12V schroef machinetje bij, ik merk dat ik toch vaker naar dat machinetje grijp aangezien de ddf484 zwaar wordt na een tijd gebruiken.

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:06
De DDF484 was 2 jaar geleden de op één na lichtste 18V boormachine van Makita.
Dus zeker niet zwaar binnen zijn categorie daar.

• Raymond
Wat is licht/zwaar?

Ik heb de klopboorversie van de 484. Wmb is de 484 een mooi tussenmaatje. Niet zo onbenullig als de 481. Maar het is ook zeker geen lichte machine.

Net als Blueone heb ik er een 10,8/12V machientje naast. En daarmee doe ik het overgrote deel van het kluswerk. Aangezien ik met name in de 4x40 schroefcategorie werk. De 484 gebruik ik voor wat zwaarder boorwerk (in stenen muur, of grotere gaten in hout met speed- of forstnerboren).

@Strat808 Waarvoor heb je de machine nodig? Ikea kastjes schroeven, of overkappingen van douglas maken?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Raymond schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:47:
Wat is licht/zwaar?

Ik heb de klopboorversie van de 484. Wmb is de 484 een mooi tussenmaatje. Niet zo onbenullig als de 481. Maar het is ook zeker geen lichte machine.

Net als Blueone heb ik er een 10,8/12V machientje naast. En daarmee doe ik het overgrote deel van het kluswerk. Aangezien ik met name in de 4x40 schroefcategorie werk. De 484 gebruik ik voor wat zwaarder boorwerk (in stenen muur, of grotere gaten in hout met speed- of forstnerboren).

@Strat808 Waarvoor heb je de machine nodig? Ikea kastjes schroeven, of overkappingen van douglas maken?
De 481 is toch juist de zwaarste? Bij de DHP-serie (met klopfunctie) in ieder geval wel. In verhouding met die is 1,8kg ook peanuts, mijn DHP481 weegt 2,7kg met de 5Ah accu :X

Persoonlijk vind ik een wat zwaardere machine juist wel fijn, die heb je wat steviger vast en biedt daardoor (voor mijn gevoel in ieder geval) meer controle.

Overigens scheelt het best wel of je een 5Ah of 2Ah (lage) accu gebruikt. Voor licht werk is die 2Ah vaak zwaar zat.

• Raymond
deepbass909 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:55:
[...]

De 481 is toch juist de zwaarste?
Dat zeg ik: De 484 is niet zo onbenullig als de 481 :)

En verder qua controle: Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je aan het doen bent.
Om eerlijk te zijn is dat voor mij nooit een overweging bij keuze van het pakken van een machine. Ik pak standaard de 10,8V, behalve als ik verwacht dat die het niet aan kan. Dan pak ik de 484.

En om hem er nog een keertje in te slingeren, want het is alweer 12u geleden: Mijn slagschroevedraaier pak ik echt nooit, want die maakt veel te veel herrie :+ Hoewel ik binnenkort wel een afdak ga maken, dus wie weet ga ik hem dan weer eens afstoffen :P

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:48
D85 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:57:
[...]

Heel erg cool en netjes uitgevoerd! Ik heb nog wat resthout van eikenhouten opdektreden waar mij dit een mooi project voor lijkt. Ben je uitgegaan van het Vogel ontwerp o.b.v. foto's of heb je ergens een plan/tekening gevonden die je kunt delen?

[...]

Ook hier onderstreep ik de GTS10XC, via iBood gekocht. Geen echte ervaring met andere zaagtafels, maar voor dat geld (500 euro) volgens mij echt een goede koop. Wat tijd geïnvesteerd in afstellen, crosscut sleds en stofafzuiging met cycloon gemaakt... nog een keer een nieuw blad erop en dan helemaal happy!

[...]

[Afbeelding]
Eigen geprint gereedschap :) Sinds ik een 3D printer heb ook veel mee bezig. Heb je toevallig een linkje voor dat Feather Board ding? Edit: al wat gevonden.

• steven2992
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:08
The Eagle schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:07:
Vanmorgen een TS100 soldeerboutje besteld, eens kijken of dat wat is. Hoor goede reviews :)
Was gisteren even aan de slag met mijn oude ERSA bout en hoewel dat ding onderhand 40 jaar oud moet zijn, is het een prima bout. Ding was een jaar of 15 niet gebruikt en werkte zelfs met een roestige punt als vanouds. Echter moest ik wat kleiner spul (elektronica) repararen en daar is ie niet voor geschikt, Dus maar eens aan een nieuwe :)
Digitaal geregelde soldeerbouten zijn heerlijk om mee te werken in vergelijking met een ongeregelde bout. Een paar jaar terug zat ik in dezelfde situatie en na lang wikken en wegen ben ik uiteindelijk op een Ersa i-con nano uitgekomen waar ik heel tevreden mee ben. Voor through hole en smd werkt het helemaal top. Het enige wat er niet mee gaat is een ground pad onderop een chip vastsolderen, daar heb je een heteluchtstation voor nodig.

Wat ga je er mee solderen?

• The Eagle

The Eagle

Als eerste moet ik een afstandsbediening van mijn RC wagentje fixen, maar zal ook vast wel eens wat andere elektronica van de kids zijn in de toekomst. Gaat mij er om dat dat handig is. Overigens geen idee welke temperatuur ik waarvoor moet gebruiken, dus mocht je ergens een profi linkje hebben dan zie ik die graag komen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Overigens ben ik zelf prima in solderen, ook klein frutsels. In mijn vingers heb ik het wel, technisch kan ik dat allemaal prima. Ik had er alleen de materialen niet echt voor.

• steven2992
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:08
https://www.jbctools.com/blog/correct-temperature-soldering/ Ik heb hem zelf bijna altijd op 370 graden staan. Door de grootte van de punt aan te passen verander ik hoe snel de verbinding op warmt, een punt die ongeveer even groot is als de te solderen verbinding werkt meestal prima. Met deze temperatuur moet je wel een beetje rap er in en er uit, niet 10-15 seconden de bout ergens op houden bijvoorbeeld.

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:17
Solderen op 370°C voor fijne elektronica is véél te hoog, zowel voor je componenten als je PCB. De enige reden om dergelijke temperaturen te gebruiken is wanneer je tip te klein is of bout niet genoeg vermogen kan leveren, waardoor je als het ware een buffer moet aanleggen om een ground plane voorbij smeltpunt te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel

BOSCH GAS 35 L AFC

[...]

Interessant om te weten.
Hoe zit dat?
En ook @Twijfels ;

Die plastic zakken zijn geen zakken; dat zijn 'liners' en die zijn open aan de bovenkant. Komt op hetzelfde neer als geen zak gebruiken behalve dan dat het leegmaken makkelijker is.

Alle shit vliegt dan direct naar je filter en die verstopt dan dus. Dan heb je die automatische filterreiniging nodig. Gebruik je wel een zak dan houdt die de 99,9% tegen en wat door de zak alsnog in het filter komt gaat filterreiniging niks aan doen want dan valt het 4 cm naar beneden en ligt het op de zak... en direct daarna weer in het filter.

Die papieren zakken zijn inderdaad rot; die gaan te snel kapot en bij het minste of geringste vocht zijn ze ook het hoekje om. Ze slippen ook eerder dicht en bij fijn stof haal je dus geen volle zakken zonder enorme afname in zuigkracht. Ik heb nu bij mijn Festool CTL 22 de laatste papieren zak (452970) in gebruik; hierna de stoffen zakken (456870). Bij de Festool CTL 26 zitten standaard stoffen zakken (496187). Standaard staat de 22 onder de zaagtafel en wordt de 26 voor de rest gebruikt.

Die zakken zijn inderdaad niet goedkoop. Denk aan 6-7 euro per zak of €4,50 wanneer je ze uit Duitsland haalt. (CTL 22 zakken zijn duurder dan de betere van de CTL 26) Je filter blijft echter mooi schoon en die krengen kosten €50. Met gebruik van alleen die liners (of geen zak) ga je dat filter veel eerder moeten vervangen.

Hier een mooie test;
https://www.toolboxbuzz.c...-extractors-head-to-head/
(*)
Als ik de resultaten mag geloven is de stofzak van Festool dus een flink stuk beter dan die van Bosch. De Bosch GAS 35 M AFC zakt 42% na het opvolgen van 20 liter stucpoeder. De Festool maar 18%. [Airwatts]

Die cycloon; let bij de DIY versies op dat je niet de anti-statische keten onderbreekt. Verder is het vooral nuttig wanneer je relatief grof stof hebt. Voor het afvangen van krullen van schaven bijvoorbeeld werkt zo'n ding perfect in en komt er een heel hoog percentage van het totaal (zeker in volume%) in de cycloon en maar weinig in de stofzuiger(zak). Bij zeer fijn schuurstof is dat percentage eerder 0 dan 50...

(*)Let wel; die test is volgens mij in Amerika; Festool is daar veel duurder. Ondertussen heeft Festool ook een nieuw type slang die veel fijner (glad) is. Standaard slang is wel maar 3,5mm en ~27mm terwijl de Bosch ~35mm 5m is. YMMV...
Persoonlijk denk ik dat die Amerikaanse test ook wat te veel geleden heeft onder hun maffe 110V systeem. Kan me voorstellen dat als je de ene test met 115V en de andere met 105V er nogal een verschil ontstaat. Ik sta open voor

Trainer van Bosch in de UK is ook niet te spreken over die plastic zakken trouwens;
https://youtu.be/EYbjb3lnr4s?t=729 (weg met die stomme plastic open zakken; gebruik een fleece zak)
https://youtu.be/EYbjb3lnr4s?t=505 (ik gebruik zakken, spaart mij filters)
https://youtu.be/EYbjb3lnr4s?t=930 "If you use a fleece bag [Bosch 2607432037] you don't need that" :) (over dat t***fus geluid van de filterreiniging)

Qua slanglengte; 5m is meer dan een gangbaar royaal netsnoer (4m). Meer slang dan snoer is niet zo nuttig. Ik wil ook nog wel een keer een langere slang, maar vooralsnog houdt het prijskaartje mij tegen. Die antistatische slangen zijn nogal prijzig. Heb wel een los 7,5m Plug-It snoer voor mijn Festool apparaten. Bij elke zuiger zat een 27mm 3,5m AS ribbelslang; nog een 35mm 3,5m exemplaar bijgekocht, ook al jaren geleden.

Die Bosch GAS 35 M AFC heb ik ook naar zitten kijken (had 1 stofzuiger uitgeleend en miste een 2e stofzuiger). Mijn overwegingen; goedkoper dan de Festool, compleet met reinigingsset; lange dikke slang. Slang echter wel weer met ribbels en dat is toch echt een minpunt tov de nieuwe Festool slangen. Uiteindelijk heb ik mijn uitgeleende stofzuiger weer terug, dus het hele plan gaat in de ijskast :+ . Heb nu liever iets kleins erbij a la Festool Midi. Cycloon heb ik niet; dat past niet onder de zaagtafel en de tvt is gewoon lomp lang tenzij je heel veel meters zaagt.

[Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-04-2020 18:29]

• kabeltjekabel
The Eagle schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:32:
Als eerste moet ik een afstandsbediening van mijn RC wagentje fixen, maar zal ook vast wel eens wat andere elektronica van de kids zijn in de toekomst. Gaat mij er om dat dat handig is. Overigens geen idee welke temperatuur ik waarvoor moet gebruiken, dus mocht je ergens een profi linkje hebben dan zie ik die graag komen :)
Hangt van het type soldeertin af. Loodvrije soldeer heeft een hoger smeltpunt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

hansvk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:26:
Heb je toevallig een linkje voor dat Feather Board ding? Edit: al wat gevonden.
Was er ook naar op zoek, de exacte versie is volgens mij deze.

• freggel
  • Laatst online: 20:41
[...]

[Afbeelding]

Als je met de diepte zit dan zijn er weinig merken om uit te kiezen, v.n.l. DeWalt, Festool en Bosch. Volgens mij val je aan geen van die je een buil. :)

Erg mooie stand trouwens! Petje af! :D

• Strat808
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 21:33
Raymond schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:47:
Wat is licht/zwaar?

Zal hem o.a. gebruiken voor schroeven, boren met gewone-, forstner- en cirkel-boren in (hard)hout, en (met stappenboor) boren in aluminium. Ook boren in baksteen zal zo nu en dan voorkomen.

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
TheJVH schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:12:
Over een paar weken ga ik het terras aanleggen. We hebben keramische terrastegels besteld op beton, van die 3+1 tegels met 3cm beton en 1cm keramiek. Wat kan ik het beste gebruiken om dit te zagen? Gaat dit lukken met een 230mm haakse slijper + diamandblad, of moet ik toch echt een tegelzaagmachine halen zoals dit:
[Afbeelding]

Overigens zal ik zo min mogelijk proberen te zagen, we hebben weinig plekken waar we echt tussen twee vaste dingen moeten passen, veel kunnen we oplossen door vlonders en plantenbakken wat te schuiven.
Ik keek laatst het programma eigen huis en tuin en daar werd benoemd dat het zagen van dit soort tegels eigenlijk niet meer mag zonder een machine met water te gebruiken, vanwege de grote hoeveelheid stof.

Of het echt een wet is weet ik niet, maar het klinkt logisch voor pro’s, anders zit heel de buurt onder.

• Framoes
colvano schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:16:

De DW745 is helaas EOL inderdaad.. Die krijgt veel goede reviews. Ik twijfel erg tussen de DWE7485 en de DWE7492. Ik moet ze even naast elkaar in een winkel gaan vergelijken. Het prijsverschil is met 200 euro niet gigantisch.

Het compacte formaat van de DWS774 spreekt mij ook wel aan. Die moet ik ook even in het echt gaan bekijken.
Ja, is echt een goeie zaagtafel. Vooral die geleider is echt goed. Zaagt heel precies en voelt stevig aan. Veel gekeiders in dit formaat zitten aan één kant bevestigd en daar zit dan speling op.

De DWS774 is redelijk compact. Bouwkwaliteit is prima, maar de uitlaat (of hoe je dat ook wil noemen) is mwoah. Moet een beetje wrikken om m'n stofzuiger aan te koppelen en dan beweegt het wel te veel naar mijn smaak.
deepbass909 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:55:
[...]

De 481 is toch juist de zwaarste? Bij de DHP-serie (met klopfunctie) in ieder geval wel. In verhouding met die is 1,8kg ook peanuts, mijn DHP481 weegt 2,7kg met de 5Ah accu :X

Persoonlijk vind ik een wat zwaardere machine juist wel fijn, die heb je wat steviger vast en biedt daardoor (voor mijn gevoel in ieder geval) meer controle.

Overigens scheelt het best wel of je een 5Ah of 2Ah (lage) accu gebruikt. Voor licht werk is die 2Ah vaak zwaar zat.
Sindskort is de nieuwe 40V DF001G het zwaarste model. Met accu iig.
Strat808 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:33:
[...]

Zal hem o.a. gebruiken voor schroeven, boren met gewone-, forstner- en cirkel-boren in (hard)hout, en (met stappenboor) boren in aluminium. Ook boren in baksteen zal zo nu en dan voorkomen.
Dan gewoon voor de DDF484 gaan.

• rockerpoet
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:33
[b]Strat808 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"Aan de Tweakers met de DDF484 (of evenzware boormachines), hoe bevalt het gewicht jullie?
Prima hoor, voor boren juist wel lekker een niet al te lichte machine.
Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True