Volgens mij is de GDE 16 plus tot max 16mm boordiameter, denk niet dat je daar dozen kan boren? Of denk je aan een GDE 68, dat lijkt me meer geschikt voor een gatenboor.kabeltjekabel schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:52:
Die GDE 16 Plus heb ik al, maar dat gaat met beitelen denk niet echt werken..
Overigens voornamelijk gekocht voor het dozenboren.Dat gaat echt zo heerlijk. Stofvrij dozen boren. Jummie. Ook goed voor de WAF. Ipv hele kamer er onder alleen een vierkante meter vloer in de buurt stofzuigen en klaar.
Ik weet niet precies wat voor afzuiging handig is voor beitelen, past die GDE max niet ook op een SDS plus?
GDE 16 Plus komt met ander opzetstuk voor dozenboren tm 82mm. Alleen staat dat dus bijna nergens op de plaatjes.henkie196 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:09:
[...]
Volgens mij is de GDE 16 plus tot max 16mm boordiameter, denk niet dat je daar dozen kan boren? Of denk je aan een GDE 68, dat lijkt me meer geschikt voor een gatenboor.
Ik weet niet precies wat voor afzuiging handig is voor beitelen, past die GDE max niet ook op een SDS plus?
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 22:13 ]
Ik ben op zoek 'aar een instapper (beginnende hobby, weet nog niet of ik het leuk vind). Is dit iets wat goed genoeg is voor de eerste paar jaren? Of beter iets anders?
Als beginner met geduld is er zeker wat moois mee te maken. Als je gewend bent met professionele machines te werken kan je beter een professionelere freesmachine kopen anders ga je je er aan storen imho.
[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 27-12-2020 23:02 ]
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Meet het morgen voor je op als @bottom line me niet voor is!Matthis schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:00:
Iemand met een Kapex 60 die eens wil meten hoe diep (en hoog) dat toestel nu is in dagelijks gebruik (90° - 90°, met stofzuiger aan).
Eigenlijk de afmeting A+B+F van dit plaatje (maar dan van een KS60 ipv een KS120)
Ik overweeg om deze als aanvulling / vervanging op mijn LS1018 te kopen, die me momenteel iets te veel plek inneemt.
Ik zie dat hij in setvorm al snel 150 euro kost. Voor 50 euro meer heb je al een erg veelzijdig alternatief en (semi) professioneel apparaat: https://www.amazon.nl/Mak...er-Metallic/dp/B00CKYCG8STarkin schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:35:
Wie heeft er ervaring met de Bosch pof 1400 bovenfrees?
Ik ben op zoek 'aar een instapper (beginnende hobby, weet nog niet of ik het leuk vind). Is dit iets wat goed genoeg is voor de eerste paar jaren? Of beter iets anders?
Niet een heel zwaar vermogen, maar daarentegen lekker licht en handelbaar.
Mocht je twijfelen over de prijs, zou ik echt dan voor een heel goedkope freesmachine gaan om het te proberen. Verder is een freesmachine niet de machine die ik zou kopen om de ‘hobby te proberen’. Dan zou ik eerder gaan voor een machine zoals een invalzaag. Daar kan je ook sleuven mee zagen als het moet.
[ Voor 19% gewijzigd door Alsjemenou op 27-12-2020 23:38 ]
Ik heb een provisorische spuitcabine gemaaktkabeltjekabel schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:43:
[...]
Alles afzuigen. Maar spuitcabine is zeker te duur?
Er zitten zowel een setje a2 bij, als 2 setjes p3. Dus dat zou precies kloppen dan, voor wat ik nodig heb? Mooi.henkie196 schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:49:
[...]
ik haal er alleen even niet uit of er ook gewone P3 filters bij zitten, wat je waarschijnlijk wil hebben voor zagen en frezen. a.
Ik sluit ook een stofzuiger aan bij frezen. Maar die zuigt niet alles af en bij grote frezen/kopieerringen kan ik de stofadapter niet plaatsen.kabeltjekabel schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:56:
[...]
Masker is ook compacter dan een stofzuiger, maar toch heb ik liever een stofzuiger.
Vandaar ook maskertje
700 watt vs 1400 watt , geeft dat niet veel verschil?Alsjemenou schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:32:
[...]
Ik zie dat hij in setvorm al snel 150 euro kost. Voor 50 euro meer heb je al een erg veelzijdig alternatief en (semi) professioneel apparaat: https://www.amazon.nl/Mak...er-Metallic/dp/B00CKYCG8S
Niet een heel zwaar vermogen, maar daarentegen lekker licht en handelbaar.
Mocht je twijfelen over de prijs, zou ik echt dan voor een heel goedkope freesmachine gaan om het te proberen. Verder is een freesmachine niet de machine die ik zou kopen om de ‘hobby te proberen’. Dan zou ik eerder gaan voor een machine zoals een invalzaag. Daar kan je ook sleuven mee zagen als het moet.
Bedoeling is om o.a. Dado groeven te maken voor platen multiplex te verbinden bv.
De groene bosch heeft momenteel ook nog een cashback van 20e op dat toestel, het is dus een beetje bekijken. choices choices.
Oh, en zo rond de 150e is momenteel wel het max budget, ik vrees dat ik het anders niet door de financiele commisie hierthuis krijgn
Het gaat dus om zo'n ding, als vervanging van een bahco/waterpomptang.

Iemand een tip wat de beste keuze is?
Ik denk het wel, volgens deze link zou A inderdaad zijn voor verfen en vernissen, dus dat lijkt goed te kloppen.Raymond schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:16:
Er zitten zowel een setje a2 bij, als 2 setjes p3. Dus dat zou precies kloppen dan, voor wat ik nodig heb? Mooi.
Absoluut een enorm verschil, maar met wat meer tijd kan je hetzelfde bereiken. De Makita is gewoon veel handzamer en makkelijker te gebruiken om bijvoorbeeld kanten te frezen, slotplaten in te frezen e.d.Tarkin schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:21:
[...]
700 watt vs 1400 watt , geeft dat niet veel verschil?
Bedoeling is om o.a. Dado groeven te maken voor platen multiplex te verbinden bv.
De groene bosch heeft momenteel ook nog een cashback van 20e op dat toestel, het is dus een beetje bekijken. choices choices.
Oh, en zo rond de 150e is momenteel wel het max budget, ik vrees dat ik het anders niet door de financiele commisie hierthuis krijgn
Ik heb zelf deze Makita lookalike, bevalt me goed: https://www.amazon.nl/Von...dompelbasis/dp/B07DP3M9J2
Nu niet beschikbaar, was rond 75 euro.
Anoniem: 100386
Dat is een reuze mooi ding. Mijn waterpomptang is ook kaduk. Vind je het erg als ik je nadoe ?MJV schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:49:
Ik overweeg een Knipex sleuteltang te kopen, maar de keuze is reuze.
[Afbeelding]
Anoniem: 70904
Ik zou eentje nemen zonder vde bescherming. Tang wordt onnodig lomp en, nog nooit een klus gehad waar een geïsoleerde waterpomptang praktisch wasMJV schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:49:
[Afbeelding]
Verder is verschil voornamelijk de grote van de bek. Voor in huis is max 1 1/2" groot genoeg.
Zou gewoon een 250mm tang nemen, makkelijker om kracht mee te zetten. Qua handvaten en wel of geen haakje om op te hangen, is meer een persoonlijke voorkeur, denk ik.MJV schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:49:
[Afbeelding]
Ik zou het niet echt zien als een vervanging van een waterpomptang, een waterpomptang kan ook een pijp vast pakken, een sleuteltang kan alleen moeren of bouten vast pakken. Een bahco is wel meer gelijkaardig, maar daar kun je meer kracht mee zetten, want je kunt de bek gewoon op de juiste grootte zetten en hoeft dan alleen maar rond te draaien.
Die isolatie is wel comfortabeler als je veel kracht moet zetten. En aangezien je klemkracht direct afhankelijk is van hoeveel kracht jij kunt zetten, heeft het wel enig nut, denk ik.Anoniem: 70904 schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:33:
Ik zou eentje nemen zonder vde bescherming. Tang wordt onnodig lomp en, nog nooit een klus gehad waar een geïsoleerde waterpomptang praktisch was![]()
Verder is verschil voornamelijk de grote van de bek. Voor in huis is max 1 1/2" groot genoeg.
Je kunt ook de rood/blauwe kunststof nemen ipv de rood/gele VDE uitvoering. De roodblauwe heeft niet zo'n enorme uitstulping aan het eind van het handvat (bedoeld om wegglijden van handen naar metalen deel te voorkomen).henkie196 schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:02:
[...]
Die isolatie is wel comfortabeler als je veel kracht moet zetten. En aangezien je klemkracht direct afhankelijk is van hoeveel kracht jij kunt zetten, heeft het wel enig nut, denk ik.
Hangt dus van je toepassing af. Ik heb een 250 in de gereedschapskist en een 125 die meegaat met fietsen.MJV schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:49:
[Afbeelding]
Ik heb ze met die simpele rode handvaten, maar als die niet 50% afgeprijsd was had ik er uiteindelijk wel eentje met de roodblauwe handvaten gekocht; dat is zoveel meer comfortabel.
Dan is die freesmachine dus verkeerd ontworpen. Ik kan op mijn beide freesmachines _altijd_ de afzuiging gebruiken.Raymond schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:21:
[...]
Ik sluit ook een stofzuiger aan bij frezen. Maar die zuigt niet alles af en bij grote frezen/kopieerringen kan ik de stofadapter niet plaatsen.
Vandaar ook maskertje
Ik ben nog in blijde verwachting van de 8602250.MJV schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:49:
[Afbeelding]
Had gehoopt die al 2 weken geleden te hebben, maar nog steeds niets..
Matthis schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:00:
Iemand met een Kapex 60 die eens wil meten hoe diep (en hoog) dat toestel nu is in dagelijks gebruik (90° - 90°, met stofzuiger aan).
Eigenlijk de afmeting A+B+F van dit plaatje (maar dan van een KS60 ipv een KS120)
Ik overweeg om deze als aanvulling / vervanging op mijn LS1018 te kopen, die me momenteel iets te veel plek inneemt.
Ik ben misschien wel niet zo exact, maar voor de Kapex 60 heb ik:
A = 25,0cm (ingeklapt wordt dit 6,0cm)
B = 32,5cm
D = 27,0cm
E = 27,0cm (ingeklapt wordt dit, gemeten maar vergeten
F = 15,0cm (ingeklapt wordt dit 10,0cm)
Met of zonder stofzuiger maakt wel niets uit, aangezien de stofafvoer naar boven gaat (ongeveer ter hoogte van waar het pijltje 1.4 staat, maar dan op het vast gedeelte, niet op de zaag)
[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 28-12-2020 12:30 ]
Thanks allen.kabeltjekabel schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:44:
[...]
Hangt dus van je toepassing af. Ik heb een 250 in de gereedschapskist en een 125 die meegaat met fietsen.
Ik heb ze met die simpele rode handvaten, maar als die niet 50% afgeprijsd was had ik er uiteindelijk wel eentje met de roodblauwe handvaten gekocht; dat is zoveel meer comfortabel.
Ik heb een rood/blauwe waterpomptang en die bevalt goed, misschien dus maar voor die optie gaan. Ik neig eerder naar 180, dat lijkt een mooie compromis, bek gaat dan tot 35mm daar kan ik de meest voorkomende moeren wel mee aan.
@henkie196 dat haakje is blijkbaar voor het werken op hoogte en het zekeren aan de gordel, aldus meneer Knipex.
[ Voor 9% gewijzigd door MJV op 28-12-2020 13:19 ]
Als je vaak met knelkoppelingen werkt zou ik zeker de 250 nemen ipv de 180. Die eerste kan jr veel makkelijker kracht mee zetten.MJV schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:18:
[...]
Thanks allen.
Ik heb een rood/blauwe waterpomptang en die bevalt goed, misschien dus maar voor die optie gaan. Ik neig eerder naar 180, dat lijkt een mooie compromis, bek gaat dan tot 35mm daar kan ik de meest voorkomende moeren wel mee aan.
@henkie196 dat haakje is blijkbaar voor het werken op hoogte en het zekeren aan de gordel, aldus meneer Knipex.
Gewetensvraag dit "vaak", als ik daar naar moet kijken hoef ik heel die tang niet te kopenjichem schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:46:
[...]
Als je vaak met knelkoppelingen werkt zou ik zeker de 250 nemen ipv de 180. Die eerste kan jr veel makkelijker kracht mee zetten.
Maar punt is duidelijk ik kijk nog eens goed naar de 250.
Bij veelvuldig gebruik van een sleutel op zelfde maten, Hoor je normaal voor een passende sleutel te gaan.jichem schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:46:
[...]
Als je vaak met knelkoppelingen werkt zou ik zeker de 250 nemen ipv de 180. Die eerste kan jr veel makkelijker kracht mee zetten.
Ring -> Steek -> en dan pas de rest.
En kracht zetten op messing koppelingen?? Gewoon rustig aandraaien handvast met een slagje extra.
Groot staal fit werk alla, maar dan pak je zweedse sleutels etc.
Kracht wordt op meerdere manieren gezet. Als je een knelkoppeling moet aandraaien is het fijner de bek bij elkaar knijpen met langere handvatten om doorslippen te voorkomen. Ik werk relatief veel met knelkoppelingen maar regelmatig verschillende maten, dan is een vaste sleutel niet aantrekkelijkAnoniem: 70904 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:27:
[...]
Bij veelvuldig gebruik van een sleutel op zelfde maten, Hoor je normaal voor een passende sleutel te gaan.
En kracht zetten op messing koppelingen?? Gewoon rustig aandraaien handvast met een slagje extra.
Zoals @Anoniem: 70904 zegt, als je het vaak doet, waarom niet een ring-steeksleutel van de goede maat halen? Alhoewel er ook wel iets voor te zeggen valt om het bij een sleuteltang te houden als je toch niet veel kracht zou moeten zetten, want je kunt er toch niet heel veel kracht mee zetten.MJV schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:20:
Gewetensvraag dit "vaak", als ik daar naar moet kijken hoef ik heel die tang niet te kopen.
Maar punt is duidelijk ik kijk nog eens goed naar de 250.
Met zo'n sleuteltang hoef je niet naar de maat te zoeken, of je hoeft niet voor die enkele keer verschillende sleutelmaten te kopen. Aan de andere kant, soms was ik toch wel blij dat ik een passende steeksleutel maat had, want met sanitair aansluitingen is het vaak priegelen in een nauw hoekje, en soms pastte het net met een steeksleutel, daar pastte een sleuteltang echt niet..
Ondertussen ook al goed gebruik kunnen maken van de Festool stofzuiger en wat een fijn ding is dat zeg! Zuigt behoorlijk goed, maar ook de mogelijkheid om te blazen is ideaal! Binnenkort komt de bluetooth afstandsbediening binnen zodat ik lekker lui vanaf de slang de stofzuiger aan/uit kan doen.
Ik gebruik hem nu ook standaard op de zaagtafel, omdat ik daar 2 plekken heb voor stofafzuiging zit de Starmix op 1 poort en de Festool op de ander. Geen zaagsel meer te bekennen!
Ondertussen beginnen er ook steeds meer pakketjes (ik noem het cadeautjes) van de bestelling uit deze post binnen te komen.
En ondertussen heb ik al wat extra bestellingen geplaatst
- Makita DHS680ZJ cirkelzaag ipv de eerder bestelde DHS630ZJ
- Geleiderail van 150cm naast de 100cm zodat ik met de koppelstukken zonder moeite platen van 244 kan zagen.
- Makita DCL281FZB accu stofzuiger - Gewoon om te proberen... En misschien voor in huis.
- Makita DDF083ZJ Accuboor/schroefmachine - Een lekker licht/handzaam schroefmachientje naast de DDF482
- Makita DHP481ZJ Klopboor-/schroefmachine - Omdat bij mijn vorige klus mijn Milwaukee slagschroevendraaier en de Bosch GSB 13 RE sommige schroeven er niet in kreeg. Gelukkig had de opdrachtgever nog een oude bedrade Hitachi waar het wel mee ging. Nu verwacht ik niet dat ik deze dagelijks ga gebruiken, maar in theorie heb ik naast dit beest geen andere (klop)boor/schroefmachine meer nodig.
Als alles binnenkort binnen is zal ik eens wat kleine reviews plaatsen, maar tot nu toe ben ik al enorm blij met de DJV182ZJ Decoupeerzaag en de DRT50ZJX2 Boven- en kantenfrees. Wat een fijne handzame maar toch behoorlijk krachtige machines!
![]() | ![]() |
Ik kocht dat eerder bij rick donkers, maar die lijkt ff uit de running.
Het liefst dat ik niet leegloop op verzendkosten
Ik heb de wera schroevendraaiers gekocht vanwege de doorslag die ze hebben. Daar heb ik echt al veel gebruik van gemaakt!Mr_gadget schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:25:
Ik heb een een Wera kraftform xxl set. Mooie schroevendraaiers met idd veel grip.
Heb ook de kraftform comfort, die ligt nog fijner in de hand en is door de markering op de het handvat nog sneller te pakken (de gewone kraftform heeft een kleur maar geen symbool )
Bij de inbus set is de passing zo strak dat de sleutel klem zit in sommige boutjes.
AliExpress. Conrad misschien ook een idee?Raymond schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:43:
Kort vraagje: waar kan ik makkelijk een assortiment ongeisoleerde kabelschoenen (2,8 en 4,8mm) kopen?
Voor elektra artikelen is Elektrobode mijn go 2 website.Raymond schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:43:
Kort vraagje: waar kan ik makkelijk een assortiment ongeisoleerde kabelschoenen (2,8 en 4,8mm) kopen?
En ik kan ook gewoon bij technische unie bestellen, maar de omschrijvingen, filters enz vind ik beter.
Ik heb zelf laatst een boel bij Conrad besteld, maar dat was genoeg dat ik boven de limiet uit kwam voor gratis verzending, dus weet niet hoeveel je nodig hebt om daaraan te raken. Beetje googlen op kabelschoenen geeft genoeg hits, maar de meeste sites hebben dan weer niet zo'n grote selectie, zeker niet zo groot als Conrad (maar iets proberen te vinden op Conrad is ook monnikenwerk).Raymond schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:43:
Nog niet vermeld:Raymond schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:43:
DMLights
Gigatek
Mouser
Digikey
Amazon
Sander Vunderink?Raymond schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:43:
https://www.sandervunderi...eisoleerde-kabelschoenen/
Er staat helaas geen EAN bij, maar het gaat om een NL shop met NL adres etc.
Verder lijkt het om het identieke pakket te gaan als bij HB..
Zou hornbach hier hun LPG op moeten toepassen? Of zouden ze het afkeuren ivm ontbrekende EAN?
Al bij de voorwaarden voor de LPG op de site van HB zelf gekeken? Daar staat het antwoord namelijk in prima begrijpelijk nederlands.checkdiz schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:41:
Hi guys even een kleine vraag mbt ervaring met de LPG: ik ben op zoek naar de Makita 18V invalzaag. Deze is 327.95 bij HB, ik heb hem op deze site gevonden voor 325.49
Er staat helaas geen EAN bij, maar het gaat om een NL shop met NL adres etc.
Verder lijkt het om het identieke pakket te gaan als bij HB..
Zou hornbach hier hun LPG op moeten toepassen? Of zouden ze het afkeuren ivm ontbrekende EAN?
Ja, die had ik natuurlijk even netjes gelezen voordat ik mijn vraag hier stel.Bundin schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:57:
[...]
Al bij de voorwaarden voor de LPG op de site van HB zelf gekeken? Daar staat het antwoord namelijk in prima begrijpelijk nederlands.
Echter, ik zie daar niets over een eventueel EAN nummer staan, maar uit wat ik van eerdere posts heb begrepen, gebruikt HB het EAN om te controleren of het om hetzelfde artikel gaat, en dus vandaar mijn vraag of ze het daarop kunnen laten afschieten
toevoeging: EAN is voor hen uiteraard het snelst/makkelijkst controleren, maar dus niet de enige geaccepteerde manier.
[ Voor 17% gewijzigd door Bundin op 29-12-2020 13:09 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Huh nee? Je hebt veel meer overlengte nodig dan 3 cm aan elke zijde.Remy!!!! schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:45:
- Geleiderail van 150cm naast de 100cm zodat ik met de koppelstukken zonder moeite platen van 244 kan zagen.
Haha verdomme, je hebt gelijkkabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:43:
[...]
Huh nee? Je hebt veel meer overlengte nodig dan 3 cm aan elke zijde.

Ja, ringsleutel bij knelkoppelingen gaat hem ook echt wordenAnoniem: 70904 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:27:
[...]
Bij veelvuldig gebruik van een sleutel op zelfde maten, Hoor je normaal voor een passende sleutel te gaan.
Er zijn natuurlijk leidingsleutels... maar het houdt als DHZ'er natuurlijk een keer op. Een sleuteltang past altijd perfect. Beter dan een 'Bahco' ook.
M'n Makita VC2512L is helaas nog steeds niet binnen... duurt weer lekker lang bij Toolnation

2 608 644 543 dus. Ik lees:JT schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:41:
Ik zoek een alu zaagblad voor mijn Bosch GCM8, volgens mij moet deze passen. Iemand die mij dat wil bevestigen?
Lijkt me geen probleem.asgat 30 mm
diameter 216 mm
voor accu-afkortzagen en afkort-trekzagen
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

12 dec wat besteld, 1 - 6 werkdagen was het toen. Ik keek net voor de kerst, binnen 11 werkdagen.Tranze schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:25:
Voor het slopen van de badkamer net nog maar een Parkside breekhamer gekocht. Ben benieuwd of het wat is.
M'n Makita VC2512L is helaas nog steeds niet binnen... duurt weer lekker lang bij Toolnation.
Nu is het vandaag de 11e werkdag, iets zegt me dat ze t niet gaan redden
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
bottom line schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:21:
[...]
Ik ben nog in blijde verwachting van de 8602250.
Had gehoopt die al 2 weken geleden te hebben, maar nog steeds niets..
[...]
[Afbeelding]
Ik ben misschien wel niet zo exact, maar voor de Kapex 60 heb ik:
A = 25,0cm (ingeklapt wordt dit 6,0cm)
B = 32,5cm
D = 27,0cm
E = 27,0cm (ingeklapt wordt dit, gemeten maar vergeten)
F = 15,0cm (ingeklapt wordt dit 10,0cm)
Met of zonder stofzuiger maakt wel niets uit, aangezien de stofafvoer naar boven gaat (ongeveer ter hoogte van waar het pijltje 1.4 staat, maar dan op het vast gedeelte, niet op de zaag)
Ter vergelijking: A+B+F van een Makita LS1018 is maximaal / in gebruik 105 cm. Breedte ongeveer gelijk.
Ik heb niet een specifieke klus op het oog maar heb bij vorige klussen vaak een oude frees van mijn opa geleend.
Ik heb nu de Bosch GMF 1600 CE op het oog (€439 in DE).
Een paar redenen dat ik deze op het oog heb:
-Het merendeel van mijn elektrische gereedschap is Bosch en zit dus in L-boxen.
-Ik heb al toegang tot Bosch/Mafell gelijders
-De fijn instelling lijkt mij heel erg fijn werken
Is er een reden om deze frees absoluut niet te willen of om voor een ander merk/model te gaan?
Als je al in het Bosch systeem zit is dit zeker een knappe machine. Sterkte motor en ziet er uit als degelijke kwaliteit. Heb je al wat onderzoek gedaan hoe de stofafzuiging is?spork schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:39:
Ik wil graag binnenkort een bovenfrees aanschaffen.
Ik heb niet een specifieke klus op het oog maar heb bij vorige klussen vaak een oude frees van mijn opa geleend.
Is er een reden om deze frees absoluut niet te willen of om voor een ander merk/model te gaan?
Alternatief: https://www.toolnation.de...76201.html?sqr=OF1010EBQ&
Dat is een totaal andere klasse, zowel qua slag, gewicht, vermogen, spantang (geen 12mm) etc.Alsjemenou schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:52:
[...]
Als je al in het Bosch systeem zit is dit zeker een knappe machine. Sterkte motor en ziet er uit als degelijke kwaliteit. Heb je al wat onderzoek gedaan hoe de stofafzuiging is?
Alternatief: https://www.toolnation.de...76201.html?sqr=OF1010EBQ&
Wil je met Festool vergelijken kijk je meer naar de 1400.
Daarnet mijn 1010 nog gebruikt trouwens. 408 gaatjes verder en de systeemkosten per gat van mijn LR32 setje zijn flink gedaald
Wat zijn die dingen overal duur... Kan bijna beter iemand laten komen voor die prijs

Uponor RTM (of soortgelijk) gebruiken; geen perstang nodig.Slonzo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:14:
Iemand een idee waar je betaalbare 16/20mm perstangen voor pex koppelingen kan vinden?
Wat zijn die dingen overal duur... Kan bijna beter iemand laten komen voor die prijs
De GMF 1600 CE heeft als je zo de reviews leest best wat speling op de assen zitten (op Amazon staan wat uitgebreide reviews als ik het goed heb). Voor zo'n duur apparaat / topmodel is dat toch jammer. Heb hem zelf ook overwogen maar ben uiteindelijk voor de GOF 1250 LCE gegaan. Eerlijk gezegd deels omdat de 1600 simpelweg totaal niet leverbaar was op dat moment en ik dringend een bovenfrees nodig had.spork schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:39:
Ik wil graag binnenkort een bovenfrees aanschaffen.
Vermogen ben ik nog totaal niet tekort gekomen met de 1250 en de digitale fijn instelling is echt geniaal. Eenmaal daaraan gewend wil je nooit meer analoge diepteinstelling. Op vermogen alleen zou ik hem in ieder geval niet direct af schrijven.
Welke leidingen/koppelingen ga je gebruiken? Als je Viega Pexfit gaat leggen dan kun je bij de Bauhaus 24h gratis een handperstang lenen. Voor Uponor S-Press heb ik bij Warmteservice toen een accuperstang gehuurd, was iets van €5 per dag. Zat in een koffer met 3 maten persbekken, ik had nog een ander type extra nodig om een koppeling te kunnen persen die van koper naar meerlagenbuis ging. Deden ze niet moeilijk over om die persbek ook even uit te lenenSlonzo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:14:
Iemand een idee waar je betaalbare 16/20mm perstangen voor pex koppelingen kan vinden?
Mooi spul trouwens dat meerlagenbuis en perskoppelingen. Werkt veel sneller dan met koperbuizen werken. Wel vrij prijzig, zowel de buis als koppelingen maar ook het gereedschap inderdaad, niet iets om zelf in je schuur te hebben liggen voor die enkele keer dat je het gebruikt.
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2020 23:03 ]
Helaas beide geen optie, ik woon in BEThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:59:
Welke leidingen/koppelingen ga je gebruiken? Als je Viega Pexfit gaat leggen dan kun je bij de Bauhaus 24h gratis een handperstang lenen. Voor Uponor S-Press heb ik bij Warmteservice toen een accuperstang gehuurd, was iets van €5 per dag.

Maar goede info voor NL'ers, thanks!
Ik heb ondertussen een verkoper gevonden waar ik gratis 2 weken een tang en persbekken(s) kan lenen, dus heb daar gewoon alles besteld

Voor de geinteresseerden: alu-pex punt be, en dan even kijken bij Installatiemateriaal - Koppelingen - Persfittingen - Persgereedschap
Ik heb net even door de reviews op Amazon zitten bladeren en wat mij eigenlijk vooral opvalt is dat je blijkbaar vooral niet je gereedschap bij Amazon moet bestellen. Ik zie diverse keren foto's van eenzelfde probleem opduiken met een paar maanden ertussen.Twijfels schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:18:
[...]
De GMF 1600 CE heeft als je zo de reviews leest best wat speling op de assen zitten (op Amazon staan wat uitgebreide reviews als ik het goed heb). Voor zo'n duur apparaat / topmodel is dat toch jammer. Heb hem zelf ook overwogen maar ben uiteindelijk voor de GOF 1250 LCE gegaan. Eerlijk gezegd deels omdat de 1600 simpelweg totaal niet leverbaar was op dat moment en ik dringend een bovenfrees nodig had.
Vermogen ben ik nog totaal niet tekort gekomen met de 1250 en de digitale fijn instelling is echt geniaal. Eenmaal daaraan gewend wil je nooit meer analoge diepteinstelling. Op vermogen alleen zou ik hem in ieder geval niet direct af schrijven.

Maar zelfs met een flinke rij Amazon gerelateerde 1 ster reviews is 74% 5 ster (eigenlijk geen idee of dat voor Amazon hoog is of niet)
Slonzo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:29:
[...]
Ik heb ondertussen een verkoper gevonden waar ik gratis 2 weken een tang en persbekken(s) kan lenen, dus heb daar gewoon alles besteld
Prijzen veel lager ook dan in NL, dus ik heb bij hem recent nog ongeveer 150m aan alu pex leidingen gekocht en een zooitje cv verdelers etc.
Ik gebruik Henco koppelingen. De accu perstang kan ik gelukkig lenen van een kennis, dan kan ik er weken over doen
Ik heb een vraagje, we gaan begin februari verhuizen. Nu zijn we langzaam alles aan het inpakken. Bij een verhuizing moeten er uiteindelijk veel gaten geboord worden en ook willen we in de garage nog een kleine verbouwing doen. Nu heb ik een fijne makita accuboormachine 18v met 2 accu's (deze). Gezien ik al 2 accu's heb en er nu een actie is, overweeg ik om een klopboormachine te kopen.
Nu is mijn oog op de Makita DHR171zj gevallen. Nu dan met één accu er bij en wel een Mbox. Is dit qua machine goed voor mijn doeleinde? Ik lees namelijk: Ideaal boorbereik voor gaten tot 12 mm, maar kan tot 17 mm in beton. Zijn dit ook daadwerkelijke maxima? Want die dieptes stellen weinig voor?
En passen mijn accu's van mijn Makita accuboor in de boorhamer? moet passen
ps. die usecase is dan gebruikelijk werk. Rekjes ophangen, zwevend tvmeubel ophangen. Stenen muren / hoogstens betonblok.
[ Voor 9% gewijzigd door Chrosser op 30-12-2020 07:27 ]
De opgegeven maten zijn diameters, geen dieptes. Zelf geen ervaring met deze maar moet ruim voldoen voor jouw usecase. Ik denk eigenlijk dat je huidige machine op klopstand ook wel voldoet, de boorhamer zal vooral in beton beter gaan maar lijkt mij niet echt noodzakelijk.Chrosser schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:21:
Hoi Klussers!
Ik heb een vraagje, we gaan begin februari verhuizen. Nu zijn we langzaam alles aan het inpakken. Bij een verhuizing moeten er uiteindelijk veel gaten geboord worden en ook willen we in de garage nog een kleine verbouwing doen. Nu heb ik een fijne makita accuboormachine 18v met 2 accu's (deze). Gezien ik al 2 accu's heb en er nu een actie is, overweeg ik om een klopboormachine te kopen.
Nu is mijn oog op de Makita DHR171zj gevallen. Nu dan met één accu er bij en wel een Mbox. Is dit qua machine goed voor mijn doeleinde? Ik lees namelijk: Ideaal boorbereik voor gaten tot 12 mm, maar kan tot 17 mm in beton. Zijn dit ook daadwerkelijke maxima? Want die dieptes stellen weinig voor?
En passen mijn accu's van mijn Makita accuboor in de boorhamer? moet passen
ps. die usecase is dan gebruikelijk werk. Rekjes ophangen, zwevend tvmeubel ophangen. Stenen muren / hoogstens betonblok.
Als er bij je verbouwing ook iets uitgebroken moet worden kun je mss beter kijken voor een combihamer, dan heb je meer reden om een toestel bij te kopen
[ Voor 4% gewijzigd door MJ-Princeps op 30-12-2020 07:38 ]
Vind boren met mijn accuboor minder fijn. Die klopt toch heel anders dan de oude Bosch klopboor van mijn vader. Vind daar best nog wel een verschil inzitten. Mijn accuboor ''zwabbert'' wat meer voor mijn gevoel omdat die natuurlijk minder hard klopt. Ben ook van plan om een decoupeerzaag mee te bestellen. Die moet ik ook nog en nu beide met een gratis accu kom ik in totaliteit wel vooruit.MJ-Princeps schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:34:
[...]
De opgegeven maten zijn diameters, geen dieptes. Zelf geen ervaring met deze maar moet ruim voldoen voor jouw usecase. Ik denk eigenlijk dat je huidige machine op klopstand ook wel voldoet, de boorhamer zal vooral in beton beter gaan maar lijkt mij niet echt noodzakelijk.
Als er bij je verbouwing ook iets uitgebroken moet worden kun je mss beter kijken voor een combihamer, dan heb je meer reden om een toestel bij te kopen
De oplossing was een combinatie van de gegeven oplossingen: ik had met 2 lijmklemmen veel zijwaartse kracht gezet. Echter na een tijdje kwam ik er niet verder mee. De lijmklemmen hadden niet voldoende kracht helaas om hem uiteindelijk helemaal los te trekken. Dus heb ik snijdraad (om kaas te snijden). Na daar een tijdje mee aan de slag te zijn gegaan wilde het nog niet echt lukken. Toen heb ik aan beide kanten de lijmklemmen weer erop gezet en kwam de switch eindelijk los genoeg zodat ik hem eraf kon halen.
Het bureau is niet beschadigd, de switch mist op sommige plekken alleen een beetje blauwe verf, maar dat is niet zo heel erg.
Ik wil degene die mij van advies hebben voorzien hartelijk bedanken hiervoor.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Weet je het merk van die tape?DutchKel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:30:
Voor degene die het probleem van mij hadden gevolgd met de switch die met dubbelzijdige tape aan een bureau was vastgeplakt. Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder en het is gisteravond eindelijk gelukt om hem eraf te krijgen.
De oplossing was een combinatie van de gegeven oplossingen: ik had met 2 lijmklemmen veel zijwaartse kracht gezet. Echter na een tijdje kwam ik er niet verder mee. De lijmklemmen hadden niet voldoende kracht helaas om hem uiteindelijk helemaal los te trekken. Dus heb ik snijdraad (om kaas te snijden). Na daar een tijdje mee aan de slag te zijn gegaan wilde het nog niet echt lukken. Toen heb ik aan beide kanten de lijmklemmen weer erop gezet en kwam de switch eindelijk los genoeg zodat ik hem eraf kon halen.
Het bureau is niet beschadigd, de switch mist op sommige plekken alleen een beetje blauwe verf, maar dat is niet zo heel erg.
Ik wil degene die mij van advies hebben voorzien hartelijk bedanken hiervoor.
K to the KillaZ
Het is deze tape: https://www.tesa.com/nl-n...esa-powerbond-indoor.html
Ik had hem met 3 stroken in bijna de volle lengte vast gemaakt.
Op sommige materialen (plastic/kunststof) plakt die totaal niet en op andere krijg je die vrijwel niet meer los.
Edit: vergissing, het is deze https://www.tesa.com/nl-n...werbond-ultra-strong.html
[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 30-12-2020 09:43 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Op de https://www.kruis.nl/onde...ashx?m=makita&t=VC2512L_0 exploded view kom ik 'm niet tegen.
![]() | ![]() | ![]() |
Komt het niet toevallig ergens anders vandaan? Lijkt meer een verloop manchet voor een afvoer.ps4mm schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:29:
Tijdens het klussen lag deze rubberen balg/connector opeens op de grond naast m'n VC2512L... Geen idee waar die vanaf is gekomen, iemand die 'm herkent en kan plaatsen? Binnendiameter van het rubber is exact de buitendiameter van de stofzuigerslang 35mm, buitendiameter van de ribbels is 60mm
Op de https://www.kruis.nl/onde...ashx?m=makita&t=VC2512L_0 exploded view kom ik 'm niet tegen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ah.... dat verklaart.... heb inderdaad ook een toilet opgehangen en dit rubber van de set niet gebruikt, oude paste beter.Anoniem: 70904 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:20:
[...]
Komt het niet toevallig ergens anders vandaan? Lijkt meer een verloop manchet voor een afvoer.
Stofzuiger dus voor niets uit elkaar gehaald

![]() | ![]() |
Ik heb een wat oudere bijl die aan een nieuwe steel toe is (en een likje verf) maar ik kan nergens echt lekker de beetje driehoekige koopmaat vinden die ik nodig heb, ze lijken allemaal meer ovaal of rond te zijn...
:strip_exif()/f/image/n5B7zXq25rlrbL1ImOTaeypQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Schrik niet, ik gebruik hem sinds die bij de laatste klap zo los is gekomen ook niet meer voor ik een nieuwe steel eraan heb
Normaal zou ik even de welkoop/tuincentrum oid. binnenlopen maar dat gaat nu natuurlijk wat lastig, en ik kan online nergens duidelijke foto's van de vorm van het uiteinde van de stelen vinden...
Heeft iemand een goeie tip, of kan ik beter even nog een maandje wachten tot de boel weer open gaat
Alleen vergeet je wel een belangrijke maat: de € van een Makita is wel ongeveer de helftMatthis schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:26:
[...]
![]()
Ter vergelijking: A+B+F van een Makita LS1018 is maximaal / in gebruik 105 cm. Breedte ongeveer gelijk.
Maar die twee zagen zijn eigenlijk niet te vergelijken op welk vlak dan ook. De Festool is een high end zaag voor bijvoorbeeld interieurbouw. Plinten en lijsten, zeg maar. De Makita is een profi instapmodel en een allrounder. Voor latten en balken. Je kan natuurlijk met beide van alles doen, maar ze hebben wel hun sterke en zwakke punten.
En bij de Festool is duidelijk tijd en geld gestoken in het formaat, waarbij de Makita wat meer gemaakt is op prijs.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oCu1iSFBuba1NkG85nKTveLB.jpg?f=user_large)
Deze moet ik schuren (lak en beits) en verven/beitsen, maar met een gewone vlakschuurmachine zijn die 'groeven' cq kommetjes een rotklus - en ik heb nogal wat meters te doen.
Welk schuurgereedschap kan ik hier het beste voor gebruiken?
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Voor dat groffe schuurwek pak ik een bandschuurmachine. Pakt lekker hard. Met fijne korrel naschuren daarna evt nog vlakschuurmachine.chem schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:20:
Ik heb een schuur en een speeltoestel met van rabatdelen zoals deze: [Afbeelding]
Deze moet ik schuren (lak en beits) en verven/beitsen, maar met een gewone vlakschuurmachine zijn die 'groeven' cq kommetjes een rotklus - en ik heb nogal wat meters te doen.
Ik heb vervolgens het grove werk gewoon met schuurmachines gedaan, en de resterende moeilijkere delen naderhand met trapeze-schuursponzen.
Eventueel zou je ook nog verfafbijt kunnen proberen, maar qua machines weet ik niets met exact dezelfde pasvorm. Ik alleen maar denken aan een sponzig opzetstruk met schuurspons/papier. Eventueel roterend. Maar dan heb je wel risico van ongelijk schuren (ongelijk vormverlies)
[ Voor 34% gewijzigd door Mickz op 30-12-2020 15:40 . Reden: laatste alinea toegevoegd ]
Festool LS 130 linear sander?chem schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:20:
Ik heb een schuur en een speeltoestel met van rabatdelen zoals deze: [Afbeelding]
https://www.festool.com/p...--ls-130-eq-plus#Overview

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
*insert signature here
Anoniem: 93986
Niet.chem schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:20:
Dat word toch gewoon handwerk. Tenzij je veel geld wilt uitgeven voor eenmalig gebruik. Maar goed, moet het helemaal kaal of moet het gewoon opgeruwd worden? Schuren doe je normaal gesproken om het oppervlak ruw te maken zodat de nieuwe verf grip heeft.
Het lijken geïmpregneerde rabat delen te zijn. die zou ik niet gaan lakken, hooguit beitsen.chem schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:20:
Deze planken lijken me al ruw genoeg dus volgens mij kun je het schuurwerk besparen en er gewoon op sauzen.
Je kan ook huren?Tjark schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:54:
Altijd mooi om een machine van €400+ aan te raden voor een thuisklusser die een speeltoestel wil opschuren![]()
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Waarom? Spul is geimpregneerd neem ik aan? Dat lijkt me ongeacht schuren nog steeds niet handig om verf op te zetten.chem schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:20:
Alternatief: probeer eens eens stukje met een hogedrukreiniger (en dan niet de vuilfrees gebruiken, want daarmee gaat het geheid stuk).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik gebruik 'm weinig en steeds kort. Compactheid en kunnen opbergen van slang en accessoires is belangrijker dan volume (inhoud én geluidsniveau).
Voorkeur voor zo min mogelijk onderhoud. Netstroom of DeWalt 18V XR-accu's. Budget: rond €100.
Wat opties die ik tegenkwam in zoektocht:
https://www.hbm-machines....even-compressor-mb-3100-u
Geen tank, 120L/minuut (netto)
https://www.hbm-machines....t-olieloze-compressor-set
Geen tank, 180L/minuut (?)
https://www.coolblue.nl/p...c018n-xj-zonder-accu.html
Geen tank, 35L/minuut (netto)
Heel korte slang (heb al XR-accu's)
https://www.hornbach.nl/s...eset/8479185/artikel.html
Tank, 95L/minuut
Eigenlijk geen optie vanwege vorm en gebrek aan mogelijkheid tot wegzetten inclusief accessoires
https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p13836
Tank, 70L/minuut
In elk geval snoer is op te bergen
Het varieert nogal qua liters per minuut. Ik heb geen idee hoeveel een luchtpistool daadwerkelijk verbruikt met bovengenoemde klusjes.
Iemand die wat zinnigs kan zeggen?
[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 30-12-2020 19:46 ]
Blaaspistool gebruikt relatief veel lucht (Hazet blaaspistool die ik heb gebruikt 330l/min), van die generieke dingen kan ik het zo snel niet vinden, maar ik denk dat je dit redelijk als standaard aan kan houden.wheel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:42:
Ik heb de gewoonte gereedschap na gebruik met een zachte stoffer te ontdoen van stof en zaagsel. Ik kan niet altijd en overal bij (hoekjes, binnenkant, achter vaste onderdelen). Voor dit doel zoek ik een kleine compressor. Ik ga er géén gereedschap of verfspuit op aansluiten; doel is alleen schoonblazen en misschien wat oppompen (van het kaliber luchtbed). Het is dus altijd relatief kortdurend.
Ik gebruik 'm weinig en steeds kort. Compactheid en kunnen opbergen van slang en accessoires is belangrijker dan volume (inhoud én geluidsniveau).
Voorkeur voor zo min mogelijk onderhoud. Netstroom of DeWalt 18V XR-accu's. Budget: rond €100.
Wat opties die ik tegenkwam in zoektocht:
https://www.hbm-machines....even-compressor-mb-3100-u
Geen tank, 120L/minuut (netto)
https://www.hbm-machines....t-olieloze-compressor-set
Geen tank, 180L/minuut (?)
https://www.coolblue.nl/p...c018n-xj-zonder-accu.html
Geen tank, 35L/minuut (netto)
Heel korte slang (heb al XR-accu's)
https://www.hornbach.nl/s...eset/8479185/artikel.html
Tank, 95L/minuut
Eigenlijk geen optie vanwege vorm en gebrek aan mogelijkheid tot wegzetten inclusief accessoires
https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p13836
Tank, 70L/minuut
In elk geval snoer is op te bergen
Het varieert nogal qua liters per minuut. Ik heb geen idee hoeveel een luchtpistool daadwerkelijk verbruikt met bovengenoemde klusjes.
Iemand die wat zinnigs kan zeggen?
Een luchtbed met zo'n lage aanvoer (70l/minuut bijvoorbeeld) oppompen is ook geen feestje
Zo'n ketelloze compressor met beperkte aanzuigcapaciteit lijkt mij niet erg handig omdat hij simpelweg nooit aan het verbruik kan voldoen. Als leidraad wordt meestal gezegd dat de opbrengst 70% van de aanzuigcapaciteit is. Dit is te compenseren door een volle tank om die werkdruk te bereiken uiteraard. Met een kleine compressor met bijvoorbeeld 6 of 10 liter keteltje kan je in ieder geval kort met voldoende kracht blazen om daadwerkelijk iets schoon te krijgen.
Zet het kraantje / drukregelaar maar op half dat is meer dan zat.
Op werk zet ik vaak de kraan half dicht of zelfs bijna helemaal dicht om de luchtstroom te minderen. Niet alleen omdat het vol open gewoon een t*f*s herrie is maar ook omdat het vaak niet nodig is.
Dat zal wel een hoop schelen.
@Twijfels 330 l/m??!! Dat verklaard wel waarom een blaaspistool een pokke herrie geeft.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Het gaat om ca 80 m2 voor de schuur, en zo'n 8 m2 voor het speeltoestel. Dat is een hoop schuurwerkTjark schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:54:
Altijd mooi om een machine van €400+ aan te raden voor een thuisklusser die een speeltoestel wil opschuren![]()
Het huren van dat ding lijkt nog niet zo makkelijk. Eens overwegen of kopen en verkopen een plan gaat zijn.
Er zit al verf op de schuur, maar die is inmiddels oud en moet opgeknapt worden.The Eagle schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:26:
[...]
Waarom? Spul is geimpregneerd neem ik aan? Dat lijkt me ongeacht schuren nog steeds niet handig om verf op te zetten.
Alternatief: probeer eens eens stukje met een hogedrukreiniger (en dan niet de vuilfrees gebruiken, want daarmee gaat het geheid stuk).
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Die stonden nog een beetje in de verf, ze waren al een jaar of 12 niet behandeld. Maar met de zijkant/neus van de schuurmachine (Rupes in mijn geval) kon ik het op zich voldoende kaal maken om de verweerde laag er af te krijgen, mos en vuil weg te krijgen, en daarna weer in de grondverf+lak te zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 31-12-2020 08:47 ]
Is dat de zijkant van een excenter-, band-, vlak-, of deltaschuurmachine? Even voor de beeldvorming_ferry_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:45:
Ik heb ook rabatdelen, 5m lang, 4 boven elkaar. Dus maar iets van 3m2. Klein stukje dus maar
Die stonden nog een beetje in de verf, ze waren al een jaar of 12 niet behandeld. Maar met de zijkant/neus van de schuurmachine (Rupes in mijn geval) kon ik het op zich voldoende kaal maken om de verweerde laag er af te krijgen, mos en vuil weg te krijgen, en daarna weer in de grondverf+lak te zetten.
Lampdirect/LEDdirect en dan zoeken op led r7s. Er zijn ook r7s met dubbele rijen met die kleine ledjes die ook op led bouwlampen zitten.deWit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:10:
Ik heb een bouwlampje met 500 watt halogeen r7s buisje, maar da's meer warmte dan licht en dat heeft al eens brandplekken in t een of t ander opgeleverd. Nu zie ik led staafjes die evt wel erin passen maar da's allemaal een stuk minder licht. Iemand een goed adres hiervoor?
Maar een paar duizend Lumen, zoals bij een halogeen r7s, ga je niet halen.
Ik had dat probleem ook, en stond me vaak te pletter te zweten ter plaatse van de lamp en even verderop vatte ik kou omdat het toch gewoon winter was en er geen ramen in ons huis zaten.deWit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:10:
Ik heb een bouwlampje met 500 watt halogeen r7s buisje, maar da's meer warmte dan licht en dat heeft al eens brandplekken in t een of t ander opgeleverd. Nu zie ik led staafjes die evt wel erin passen maar da's allemaal een stuk minder licht. Iemand een goed adres hiervoor?
Die led vervanging dingen geven even veel licht als een gloeiende spijker dus dat werd hem niet.
Heb toen 2 van deze gekocht (al zijn mijne oranje)
https://www.hornbach.nl/s...20W/10330594/artikel.html
Ideale lampen, voldoende licht en geen warmte.
Zelf moet ik er alleen op letten niet recht in de lamp te kijken, omdat dit bij mij migraine kan triggeren.
(Al kijk je toch niet voor de lol recht in die witte pit)
500 wat vervangen met een Led staafje ga je niet redden. Wil je dezelfde hoeveelheid licht, dan is voor Led een veel groter koel oppervlak nodig dan zo'n staafje kan bieden. Enige goede oplossing is daarom een geheel nieuwe led bouwlamp.deWit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:10:
Als je de kosten laag wil houden: soms heeft Lidl een 2x2400 lumen (met goede CRI) bouwspot op statief in de aanbieding voor 35~49 euro. Deze zie ik op dit moment niet beschikbaar.
Verder idd de Hornbach optie, of als je iets meer wilt uitgeven Brennenstuhl of als ultimo Scangrip Multimatch (laatste is erg goed qua kleur echtheid etc maar erg prijzig...)
[ Voor 5% gewijzigd door Mickz op 31-12-2020 10:57 ]
Makita type 6339DWFE (14,4 V) met 2 x accu type 1435 (Ni-MH 3 Ah) en een lader type DC1414.
Ik zoek nu een nieuwe en wel een 18 V model met ook weer 2 x 3 Ah accu's. Hoeft geen klopboor te zijn (daar heb ik een andere boormachine voor). Snelladen is een pre. Koffer is wel fijn.
Het is voor huis, tuin en keuken gebruik maar ik heb er wel graag eentje waar ik mij niet aan erger bijvoorbeeld qua gebruik, kracht en laadtijd.
Budget is 200 - 225 euro.
Via https://www.makita.nl/artikelen/boor-schroefmachine.html vond ik de DDF453RFE/DDF453SFE maar ik heb begrepen dat dit uitloopmodellen zijn. Niet mis mee, maar er werden eerder in dit topic wat andere modellen genoemd namelijk de DDF483 en DDF482 met als voordelen: meer kracht, lichter model en betere ergonomie.
Maar daar loop ik een beetje spaak. Ik zie verschillende type aanduidingen ZJ, RTJ, veel 5 Ah accu's (too much) en uiteenlopende prijzen die mijn budget ver ontstijgen.
Welke kan ik het beste kiezen? Wie kan mij helpen?
👉🏻 Blog 👈🏻
Zoek even in dit topic, er zijn een aantal posts met hele goede uitleg hierover. Staat misschien zelfs al in de startpostkraades schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:03:
Ik zie verschillende type aanduidingen ZJ, RTJ, veel 5 Ah accu's
Terechte vraaghenkie196 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:05:
[...]
Is dat de zijkant van een excenter-, band-, vlak-, of deltaschuurmachine? Even voor de beeldvorming
Ddf484z of zj, afhankelijk van of je een koffer wilt. losse lader en losse accu erbij (de 2Ah versie is kleiner en lichter), dan krijg je er nog een 5A accu bij. Volgens mij kan dat voor dat budget. Je kunt ook een RTJ versie nemen, maar de eerstgenoemde combi is waarschijnlijk goedkoper.kraades schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:03:
Ik heb op dit moment de volgende accuboormachine die door waterschade helaas de geest heeft gegeven:
Makita type 6339DWFE (14,4 V) met 2 x accu type 1435 (Ni-MH 3 Ah) en een lader type DC1414.
Ik zoek nu een nieuwe en wel een 18 V model met ook weer 2 x 3 Ah accu's. Hoeft geen klopboor te zijn (daar heb ik een andere boormachine voor). Snelladen is een pre. Koffer is wel fijn.
Het is voor huis, tuin en keuken gebruik maar ik heb er wel graag eentje waar ik mij niet aan erger bijvoorbeeld qua gebruik, kracht en laadtijd.
Via https://www.makita.nl/artikelen/boor-schroefmachine.html vond ik de DDF453RFE/DDF453SFE maar ik heb begrepen dat dit uitloopmodellen zijn. Niet mis mee, maar er werden eerder in dit topic wat andere modellen genoemd namelijk de DDF483 en DDF482 met als voordelen: meer kracht, lichter model en betere ergonomie.
Maar daar loop ik een beetje spaak. Ik zie verschillende type aanduidingen ZJ, RTJ, veel 5 Ah accu's (too much) en uiteenlopende prijzen die mijn budget ver ontstijgen.
[ Voor 62% gewijzigd door _ferry_ op 31-12-2020 11:29 ]
Zoals @Raymond al zegt, dit staat ook in de TS. Originele post die gequote wordt in de TS: Uncle Mel in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"kraades schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:03:
Ik heb op dit moment de volgende accuboormachine die door waterschade helaas de geest heeft gegeven:
Vergeet ook niet te kijken of de machines die je op het oog hebt aan de accu aktie van Makita mee doen (geloof de meeste machines wel, maar kan geen kwaad om een keer extra te controleren).
Mijn eerste gedacht was eigenlijk een excenter, lekker snel meters maken en zou met zo'n kromming ook moeten werken, lijkt me_ferry_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:25:
Terechte vraageen delta, de ronding van de zool vangt dan weer een beetje de ronding van die rabat op. Ik denk dat een excentrische ook wel aardig kan werken, alleen kan dat best hard gaan als je die op een plek stil houd.
Dan gaat dit 'm worden denk ik: (beetje over budget)
Makita DDF484Z 18V Li-Ion accu boor-/schroefmachine body - koolborstelloos | €108,90 |
Makita DC18RC 14.4V - 18V Li-Ion Accu snellader met actieve koeling - 195584-2 | € 49.49 |
Makita BL1830B 18V Li-ion accu - 3.0Ah - 197599-5 | € 49,99 |
Makita 821550-0 Mbox opbergkoffer nummer 2 - 163mm hoog - Mbox nr.2 | € 27,29 |
€ 235,67 |
Als het goed is kan ik dan nog een gratis accu aanvragen:
https://www.makita.nl/pro...er-2020-maart-2021-1.html
Het gaat dan toch om een 5 Ah accu als ik het goed zie?
👉🏻 Blog 👈🏻
De BL1830B is even groot en zwaar als de 5 Ah accu, het enige voordeel is de iets lagere prijs, lijkt mij het niet waard. Als je een kleinere lichtere accu wil moet je de 2 Ah hebben. De gratis is inderdaad 5 Ah.kraades schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:27:
Bedankt voor de tips @Raymond , @_ferry_ , @henkie196! Ook v.w.b. de gratis accu actie!
Dan gaat dit 'm worden denk ik: (beetje over budget)
Makita DDF484Z 18V Li-Ion accu boor-/schroefmachine body - koolborstelloos €108,90 Makita DC18RC 14.4V - 18V Li-Ion Accu snellader met actieve koeling - 195584-2 € 49.49 Makita BL1830B 18V Li-ion accu - 3.0Ah - 197599-5 € 49,99 Makita 821550-0 Mbox opbergkoffer nummer 2 - 163mm hoog - Mbox nr.2 € 27,29 € 235,67
Als het goed is kan ik dan nog een gratis accu aanvragen:
https://www.makita.nl/pro...er-2020-maart-2021-1.html
Het gaat dan toch om een 5 Ah accu als ik het goed zie?
En ja, de gratis accu’s zijn de BL1850b
[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 31-12-2020 12:41 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
[ Voor 11% gewijzigd door Sa.Tan op 31-12-2020 12:48 ]
Dit topic is gesloten.
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic