• Anton2610
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-09 10:58
Davidshadow13 schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:00:
Heeft iemand ervaring van het claimen van de Laagste Prijs garantie bij Hornbach bij de afhaalbalie of via het online formulier? De vestiging is nu dicht en ik wil graag deze afhalen: https://www.hornbach.nl/s...ccu/10080923/artikel.html omdat deze nu goedkoper is bij Combi-Tools. Dan zou ik op €274,- min 10% = € 246,60 komen wat een erg mooie prijs is :P

Maar ik heb ook geen zin om hemel en aarde te moeten bewegen bij de afhaalbalie of dát de claim achteraf alsnog afgewezen wordt via het online formulier en ik de machine al gekocht heb.
Oh wow, net inderdaad ook zitten kijken aangezien ik hetzelfde van plan was. Nu niet meer beschikbaar op de website. Tot zo ver de "laagste prijs garantie". Als het elders goedkoper is wordt het dus gewoon offline gehaald.

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:50
Boudewijn schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:22:
[...]

Je overschat mijn skills en tijd ernstig.

Sowieso een freesmachine op de middelbare school? Wtf... bij ons was een figuurzaag en een kartonsnijdmesje het meest 'boeiende' wat daar te vinden was. Heel misschien een kolomboor.
'VWO' opleiding (bestaat hier in BE niet, maar zelfde niveau) op een technische middelbare school met als gevolg 1u praktijkles per week (of beter 2 uur per 2 weken om iets nuttigs te kunnen doen). De jongens van elektromechanica / metaalbewerking / ... hadden uiteraard iets meer tijd ter beschikking, maar als toekomstige ingenieur/ontwerper/... is het ook wel interessant om ook te weten hoe je iets in de praktijk moet maken :+

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

theredone51 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:57:
[...]

'VWO' opleiding (bestaat hier in BE niet, maar zelfde niveau) op een technische middelbare school met als gevolg 1u praktijkles per week (of beter 2 uur per 2 weken om iets nuttigs te kunnen doen). De jongens van elektromechanica / metaalbewerking / ... hadden uiteraard iets meer tijd ter beschikking, maar als toekomstige ingenieur/ontwerper/... is het ook wel interessant om ook te weten hoe je iets in de praktijk moet maken :+
Okay dat is wel leuk als je rond die leeftijd bent. Dan heb ik op de verkeerde school gezeten :+

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:13
Anton2610 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:57:
[...]

Oh wow, net inderdaad ook zitten kijken aangezien ik hetzelfde van plan was. Nu niet meer beschikbaar op de website. Tot zo ver de "laagste prijs garantie". Als het elders goedkoper is wordt het dus gewoon offline gehaald.
Deze was al een tijdje niet meer online bestelbaar hoor. Vandaar dat ik hem ook in de vestiging zou gaan afhalen (Alblasserdam) dus dan gaat WKOA niet op omdat je online alleen kan reserveren en nog geen volledige overeenkomst inclusief betaling kan doen.

HD4Life @ Full-HD

• Anton2610
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-09 10:58
Davidshadow13 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:43:
[...]

Deze was al een tijdje niet meer online bestelbaar hoor. Vandaar dat ik hem ook in de vestiging zou gaan afhalen (Alblasserdam) dus dan gaat WKOA niet op omdat je online alleen kan reserveren en nog geen volledige overeenkomst inclusief betaling kan doen.
Het is me toch gelukt om er eentje online te bestellen nu..

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:13
Anton2610 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:50:
Het is me toch gelukt om er eentje online te bestellen nu
Hoe dan als ik vragen mag? Scheelt mij weer een stuk rijden :), Mag ook via DM.

[Voor 3% gewijzigd door Davidshadow13 op 21-12-2020 16:52]

HD4Life @ Full-HD

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
theredone51 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:57:
Technische school is hier over het algemeen een lagere opleiding, op middelbare school niveau in NL, in ieder geval, maar zou zeker interessant zijn geweest om zoiets ook te hebben gehad op de middelbare school. Staat me bij dat ik wel wat frezen en popnagelen heb gedaan op de universiteit, best interessant. Maar zoals met alle dingen, echt leren doe je pas nadat je van school bent :P

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:50
henkie196 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 07:25:
[...]

Technische school is hier over het algemeen een lagere opleiding, op middelbare school niveau in NL, in ieder geval, maar zou zeker interessant zijn geweest om zoiets ook te hebben gehad op de middelbare school. Staat me bij dat ik wel wat frezen en popnagelen heb gedaan op de universiteit, best interessant. Maar zoals met alle dingen, echt leren doe je pas nadat je van school bent :P
Hier in BE heb je alles van VMBO tot VWO op dergelijke scholen, over de andere richtingen kan ik niet spreken maar bij ons was het in de laatste jaren iets van;
- 8u / week wiskunde
- 2u / week scheikunde
- 2u / week natuurkunde
- 2u / week mechanica
- 2u / week elektriciteit / elektronica
- etc.

Dus eigenlijk gewoon ook een theoretische opleiding, maar gelukkig met wel hier en daar wat praktijk anders had ik het niet volgehouden :P Ik kom oorspronkelijk uit NL en het was een hele switch van het 3e jaar atheneum naar het Belgische schoolsysteem, in NL hadden we alleen iets van 'handenarbeid' (potten bakken, schilderen / tekenen, dingen maken uit hout met een figuurzaag, etc.) en ook aanschuiven in een rij op het schoolplein was een cultuurshock :X

[Voor 3% gewijzigd door theredone51 op 22-12-2020 08:44]

• sheane
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
Oooh nog even wachten en de nieuwe Bosch actie start

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:57
Anton2610 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:57:
[...]

Je kan toch screenshots maken van de prijs, incl voorraad per vestiging, bij Hornbach, om dit te voorkomen lijkt me?
Even de werkbalk er bij zetten wbt tijd.
Kunnen ze denk ik niet omheen als je ze de screenshots stuurt.
En wellicht eerst bestellen zodat het artikel niet meer offline gehaald kan, evt zelf ophalen, het mag altijd terug.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:51

thijsco19

KTM 990 SMT

Raymond schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:53:
Ik overweeg een smeltlijmpistool. Ik heb er ooit eens eentje gehad (knakending, van Action/Xenos oid) en dat werkte voor geen meter.

Aangezien ik zo'n ding eens in het jaar kan gebruiken (maar misschien als ik er eentje heb, dat ik hem vaker ga gebruiken), hoeft het geen profi-apparaat te zijn. Gezien mijn eerdere ervaringen, dacht ik dat er wel wat geld aan kwijt zou zijn, voor eentje die het goed doet. Maar na het kijken van wat knutselvideo's op youtube, lijkt dat heel erg mee te vallen.

Daarom zit ik nu even te kijken naar een klein accu-apparaatje. Leek we wel leuk, om ook met dochterlief eens wat te kunnen knutselen.
Dat zou dus de neo1 of de neo2 kunnen worden van Steinel:
https://www.steinel.de/nl...pistolen/neo1-334109.html
https://www.steinel.de/nl...pistolen/neo2-334208.html

Of anders de gluematic 5000:
https://www.steinel.de/nl...luematic-5000-332716.html

Er zit wel heel veel verschil in capaciteit: Die accu-apparaatjes doen 3g per minuut. Die 5000 doet 7x zoveel (22g per minuut). Ik vraag me af of ik me niet enorm ga ergeren aan hoe sloom zo'n accu-apparaat werkt.

Iemand hier ervaring met lijmpistolen en er iets over kan zeggen, voordat ik er eentje bestel?
Wij hadden hier ook een accu lijmpistool, beetje het model van die neo2 (merk weet ik niet zou best steinel geweest kunnen zijn).
Werkte prima, snelle opwarmtijd en de doorvoer was prima.
Helaas na een tijdje werd de accu slecht en nu hebben we weer een simpel bouwmarkt ding met snoer.

Voor iets wat je een paar keer per jaar gebruik zou ik denk ik kiezen voor eentje met snoer.
Of je moet het apparaat constant op de oplader houden, anders houd je denk ik altijd het risico dat de accu leeg is als je hem nodig heb.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:25
Thanks!
Net bij de Hornbach de steinel 3002 in koffer besteld. Leek me wel praktisch, ivm opbergen :)
Qua accu heb je wel gelijk. Ik ga hem daarvoor te weinig gebruiken.

En die 5000 leek me wel heel handig, maar was niet met koffer te krijgen en nu heb ik een complete set met alle tuitjes, koffer, twee sets lijmsticks voor minder dan de kale 5000.
Dan maar knoeien met een snoertje :)

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:54

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

sheane schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:10:
Oooh nog even wachten en de nieuwe Bosch actie start
Ik hoop dat het beter gaat dan met de vorige. Ik ben niet zo'n fan van het concept dat je een minimum bedrag moet aanschaffen dat al redelijk hoog ligt, maar daar kan ik nog wel begrip voor opbrengen.
Veel erger vond ik dat de keuze uit de "gratis machines" waar je uit kon kiezen al heel snel beperkter en beperkter werd, kortom opeens zijn ze "op". Dan heb ik zoiets van zet ze er dan helemaal niet bij, of doe niet zo zeikerig dat je er maar een beperkt aantal van geeft en voorzie gewoon iedereen, des noods iets later.

Maar goed ik zit zelf meer om accu's verlegen dan machines, dus misschien dat het deze keer wel interessant gaat worden.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:37
Met die actie ga ik waarschijnlijk een slagschroevendraaier kopen (wel met L-boxx) maar dan zou ik de accuschroefboor en de slagschroevendraair in 1 l-boxx willen. Bestaan daar speciale inlays voor? Zo ja, welke, na een korte zoektocht heb ik nog niet veel kunnen vinden, maar dat zal ook wel aan mijn zoektermen liggen

• Flix20
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:28
Tarkin schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:41:
Met die actie ga ik waarschijnlijk een slagschroevendraaier kopen (wel met L-boxx) maar dan zou ik de accuschroefboor en de slagschroevendraair in 1 l-boxx willen. Bestaan daar speciale inlays voor? Zo ja, welke, na een korte zoektocht heb ik nog niet veel kunnen vinden, maar dat zal ook wel aan mijn zoektermen liggen
Je hebt deze inlays https://www.bosch-profess...ds-gdx-18-v-li-1600A008B4

welke een verscheidenheid aan apparatuur pakt. Hier kan je er twee van in een enkele l-boxx plaatsen.

PSN: Flix20-NL

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Tarkin schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:41:
GSR 18v-60 en GDX 18v-200 komen allebei met twee halve inlays. Je kunt de inlays van de machines combineren in een enkele L-boxx en de lader past er dan nog mooi tussenin.

• Cantillon
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 13-08 09:13
Is de DIY-aanbieding op iBood vandaag iets?

Merk: Laserliner
Type: SmartCross-Laser Set | 081.113A

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:46

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Cantillon schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:56:
Is de DIY-aanbieding op iBood vandaag iets?

Merk: Laserliner
Type: SmartCross-Laser Set | 081.113A
Die heb ik ook (zonder die paal dan). Simpel, maar best prima. Niet enorm krachtig en wat beperkte projectie hoek, maar al verschillende keren goed van pas gekomen.
Of je iets bij iBood moet willen bestellen is dan wel weer een beetje de vraag, maar op zich wel een aardige aanbieding voor als je nog geen kruislijnlaser hebt en er niet veel geld aan wil besteden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cantillon
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 13-08 09:13
Orion84 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:08:
[...]

Die heb ik ook (zonder die paal dan). Simpel, maar best prima. Niet enorm krachtig en wat beperkte projectie hoek, maar al verschillende keren goed van pas gekomen.
Of je iets bij iBood moet willen bestellen is dan wel weer een beetje de vraag, maar op zich wel een aardige aanbieding voor als je nog geen kruislijnlaser hebt en er niet veel geld aan wil besteden.
Denk niet dat ik er ooit al besteld heb. Geen aanrader?

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Remy!!!! schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:30:
De afgelopen dagen bezig geweest om m'n Triton MOF001 aan m'n zaagtafel (Dewalt DW745) te koppelen.
Heb je er ook problemen mee om de hoogte goed in te stellen met het verwijderbare handeltje?
Ik zit er altijd mee te hannessen omdat het omhoog / omlaag schroeven soms nauwelijks wil, dan moet ik weer klooien aan de vrije val en die oranje ring om het ding los te krijgen.
Volgens de gebruiksaanwijzing doe ik alles goed, dus vraag me af of het aan de machine (of mij) ligt.

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:56
Baytep schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:44:
[...]

Heb je er ook problemen mee om de hoogte goed in te stellen met het verwijderbare handeltje?
Ik zit er altijd mee te hannessen omdat het omhoog / omlaag schroeven soms nauwelijks wil, dan moet ik weer klooien aan de vrije val en die oranje ring om het ding los te krijgen.
Volgens de gebruiksaanwijzing doe ik alles goed, dus vraag me af of het aan de machine (of mij) ligt.
Nog geen moeite mee gehad, maar ik heb het ook nog niet heel vaak gebruikt. Morgen zal ik er eens naar kijken.

• L.Fields
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 05-07 17:39
Binnenkort hier eindelijk wat tijd om projectjes af te werken en ik denk dat ik een frees kan gebruiken. Ik heb het alleen nog nooit gedaan, en voorlopig zou het beperkt zijn tot wat kanten frezen van bureau en wat legplanken. Voorlopig moeilijk in te schatten hoeveel en wat voor gebruik er hierna nog komt.

Mijn voorlopige lijstje:
  • Parkside POF1200 (spotgoedkoop, misschien wat lomp?)
  • Makita 3709/Bosch GKF 550 (alleen geschikt voor kantenfrezen lijkt me, misschien net niet als er eens een groef gefreesd moet worden?)
  • Makita RT0700C/Bosch GKF 600 (iets breder inzetbaar, op termijn ook uit te breiden als set?)
  • Bosch GKF 12v-8 (accu's zijn er al, ook geen geklooi met kabel)
Iemand met ervaring?

[Voor 3% gewijzigd door L.Fields op 23-12-2020 10:44]

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:46

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Cantillon schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:01:
[...]

Denk niet dat ik er ooit al besteld heb. Geen aanrader?
Nogal wat beroerde aftersales verhalen van gehoord. Waarbij ze dan op hun eigen forum er nogal een handje van hadden die weg te moffelen. Maar ik zie dat de beoordelingen hier in de shopreview wel weer wat zijn opgekrabbeld: https://tweakers.net/shopreview/7861/ibood/shopreviews/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• iscara
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
L.Fields schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:43:
Binnenkort hier eindelijk wat tijd om projectjes af te werken en ik denk dat ik een frees kan gebruiken. Ik heb het alleen nog nooit gedaan, en voorlopig zou het beperkt zijn tot wat kanten frezen van bureau en wat legplanken. Voorlopig moeilijk in te schatten hoeveel en wat voor gebruik er hierna nog komt.

Mijn voorlopige lijstje:
  • Makita 3709/Bosch GKF 550 (alleen geschikt voor kantenfrezen lijkt me, misschien net niet als er eens een groef gefreesd moet worden?)
  • Makita RT0700C/Bosch GKF 600 (iets breder inzetbaar, op termijn ook uit te breiden als set?)
Iemand met ervaring?
ik heb zelf een triton mof001, die heeft een ingebouwde freeslift, superhandig voor als je de frees in een tafel wilt inbouwen. Maar helaas buiten je budget. Ik zou de Parkside nemen aangezien je niet per se een duidelijk doel hebt. En deze lijkt prima voor kantenfrezen en ook groeven enzo kunnen wel (doe dit wel in meerdere stapjes). Als je dan later wilt upgraden dan heb je nu niet veel geld versplit.

Maar wat wil je doen? Als het kantjes afronden is kan dat ook met een schaaf/rasp/schuurmachine bijvoorbeeld.

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:01
@L.Fields Ik kan niet vergelijken, dus weet niet wat de beste is. Zelf heb ik een Makita RT0700cx3j (of zoiets): de set met verschillende freesvoeten. Dat bevalt me uitstekend en ik gebruik 'm vaker dan ik vooraf had verwacht, als kantenfrees en als bovenfrees. Hij voelt robuust aan, is prima instelbaar etc. Enige nadeel zou kunnen zijn de iets beperkte maximale freesdiepte. Daar ben ik zelf nog niet tegenaan gelopen.
Als je voor deze gaat, zou ik voor de cx3j-versie gaan. Lijkt me voordeliger dan later uitbreiden.

...

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:04
inhico schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:33:
@L.Fields Ik kan niet vergelijken, dus weet niet wat de beste is. Zelf heb ik een Makita RT0700cx3j (of zoiets): de set met verschillende freesvoeten. Dat bevalt me uitstekend en ik gebruik 'm vaker dan ik vooraf had verwacht, als kantenfrees en als bovenfrees. Hij voelt robuust aan, is prima instelbaar etc. Enige nadeel zou kunnen zijn de iets beperkte maximale freesdiepte. Daar ben ik zelf nog niet tegenaan gelopen.
Als je voor deze gaat, zou ik voor de cx3j-versie gaan. Lijkt me voordeliger dan later uitbreiden.
Tip bij Combitools is de Makita net goedkoper van de Hornbach. Dan kun je hem bij HB kopen met laagste prijsgarantie.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-09 09:22

Mijn voorlopige lijstje:
Iemand met ervaring?
Misschien als alternatief een budget bovenfrees van 800-900 Watt? Voor die ene keer dat je hem gebruikt voldoet zoiets en is goed handelbaar. Heb zelf al veel gedaan met een bovenfrees van 29 Euro van Van Cranenbroek (bijv. sleuven frezen voor t-tracks, design v-groeven in een kastdeur)..

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:21:
[...]
[Afbeelding]

Een fence binnen gehad voor een MFT tafel. Meteen maar de 2200mm fence besteld 8)
Nu nog even correct in elkaar zetten.
Ziet er interessant uit. Waar komt die vandaan en waarom deze?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:18

vanDaal

-ismeereentje

Zo, mijn Makita-verzameling uitgebreid met een:
  • DDF484ZJ (Schroefboormachine); ik hoop op 43.77 uit te komen na LPG van Hornbach en accu op marktplaats voor +/- 50 euro.
  • DGA505ZJ (haakse slijper); idem, alleen dan kom ik op 103.86 uit

[Voor 7% gewijzigd door vanDaal op 24-12-2020 11:48]

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier ook een DDF484ZJ erbij, met koffer dus. Zware en sterke unit hoor :9 Vervangt een oude 12v machine.

Past prima bij de DTD155 slagtol in dezelfde koffer, samen met accu's en boor+bitsetjes. Dan heb ik alles bij de hand als er geboord en/of geschroefd moet worden.

Maar de koffer kan ik dan weer gebruiken voor mijn Fein Multitool, die heeft een koffer met afwijkende maat, en dat is gewoon irritant als alle tools (schuurmachine, bovenfrees) verder dezelfde koffer hebben.
Wabs schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:32:
[...]

Waar heb je die DDF dan voor die prijs gevonden? Nette deal namelijk!
43+50 verkoop accu=95€ en dan de 10% LPG erbij van de hornbach. Al zie ik niet de Z-variant bij Hornbach staan, dus hoe je daar LPG op wil krijgen weet ik niet.

[Voor 27% gewijzigd door _ferry_ op 23-12-2020 15:44]

• Wabs
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
vanDaal schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:58:
Zo, mijn Makita-verzameling uitgebreid met een:
- DDF484Z (Schroefboormachine); ik hoop op 43.77 uit te komen na LPG van Hornbach en accu op marktplaats voor +/- 50 euro.
- DGA505ZJ (haakse slijper); idem, alleen dan kom ik op 103.86 uit

• Wabs
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
_ferry_ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:28:
Hier ook een DDF484ZJ erbij, met koffer dus. Zware en sterke unit hoor :9 Vervangt een oude 12v machine.

Past prima bij de DTD155 slagtol in dezelfde koffer, samen met accu's en boor+bitsetjes. Dan heb ik alles bij de hand als er geboord en/of geschroefd moet worden.

Maar de koffer kan ik dan weer gebruiken voor mijn Fein Multitool, die heeft een koffer met afwijkende maat, en dat is gewoon irritant als alle tools (schuurmachine, bovenfrees) verder dezelfde koffer hebben.

[...]

43+50 verkoop accu=95€ en dan de 10% LPG erbij van de hornbach. Al zie ik niet de Z-variant bij Hornbach staan, dus hoe je daar LPG op wil krijgen weet ik niet.
Ah op die manier.
Ik had onlangs een nieuwe 5.0 Ah LXT accu op Amazon voor 39,95 gekocht dus ik dacht dat een machine er bij voor 4 euro extra zou wel bizar zijn!

• Goudvis
  • Laatst online: 19:59

Goudvis

Juist in deze tijd!

Mijn voorlopige lijstje:
Iemand met ervaring?
Mijn vader heeft de RT0700C en die set is werkelijk genieten. Daarom ook dat-ie nu alweer 4 weken bij mij in de schuur staat voor afwerkklusjes....
Het kunnen wisselen tussen voeten is ideaal, ik bespeur geen speling bij het wisselen van voet en alles is fijn doordacht. :9
Ik heb 'm gebruikt met kantenfrees-voet voor het kantenfrezen van een 7-tal versmalde stompe deuren, diepteinstelling van die voet is erg fijn. Toen nog gebruikt i.c.m. kopieerring met bovenfreesvoet voor het infrezen van het dagslot aan de kopse kant, met stofafzuiging e.d. :Y)

Toch al zo zwaar! 3:16

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:18

vanDaal

-ismeereentje

Wabs schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:32:
[...]

Bij deze shop was ie gisterochtend voor 86.11 excl (104.19 incl). En 104.19-10% is 93.77. Overigens was ie gistermiddag bij het bestellen omhoog gegaan in prijs, maar gelukkig had ik een screenshot gemaakt. Die kun je ook opvoeren bij het LPG-formulier van Hornbach. Vandaag kreeg ik bevestiging van mijn LPG.

Hier staat ie bij Hornbach voor 119,95:
https://www.hornbach.nl/s...accu/6624262/artikel.html

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18:33
inhico schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:33:
Ik heb zelf ook de CX3J set met 4 voeten, maar de kantelvoet en voet met riem om dicht bij een rand te frezen heb ik nog nooit gebruikt. Wat wel nuttig is, is de iets grotere baseplate die erbij zit en je ook op je normale kantenfreesvoet kan zetten, dan heb je iets meer ondersteuning :) . Verder heb ik de kantenfreesvoet 90% van de tijd in m'n DIY freestafel zitten en doe ik de rest met de invalvoet.

• Remy!!!!
Baytep schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:44:
[...]

Beetje een late reactie maar vanavond heb ik het nog even geprobeerd, en ik kan het zonder problemen de frees omhoog/omlaag doen met de bijgeleverde hendel. Met een kleine draai zie ik de frees al omhoog/omlaag gaan. Mogelijk dat jouw frees defect is?

• kabeltjekabel

Mijn voorlopige lijstje:
Iemand met ervaring?
Alles zonder stofafzuiging negeren.

Alles wat ontworpen is voor louter kantenfrezen is erg fijn met kantenfrezen, maar ja.. daar houdt het dan vaak al op. Dat is gewoon een beetje inherent aan het ontwerp. Voor kantenfrezen wil je een zo klein mogelijke sparing in de zool zodat je zoveel mogelijk steunvlak hebt. Grote diepteverstelling is niet nodig en wordt dan ook weggelaten om te besparen op gewicht. Omdat het bij kantjes vaak maar om kleine afname gaat, wordt ook het motorvermogen teruggeschroeft, wat weer bijdraagd aan nog minder gewicht. Allemaal dingen die uitermate handig zijn voor kantenfrezen, maar niet voor andere toepassingen.

• Zinloos1
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:56
Is er een truc die ik mis om te zorgen dat bij het zagen op een zaagtafel om er voor te zorgen dat de snede recht blijft? Ik probeer de plaat tegen de geleiding te drukken, maar hij heeft telkens de neiging om richting het zaagblad te lopen waardoor het niet kaarsrecht wordt. Zijn hier nog handige tips voor, of ligt dit aan de tafel (parkside)?

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Zinloos1 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:55:
Is er een truc die ik mis om te zorgen dat bij het zagen op een zaagtafel om er voor te zorgen dat de snede recht blijft? Ik probeer de plaat tegen de geleiding te drukken, maar hij heeft telkens de neiging om richting het zaagblad te lopen waardoor het niet kaarsrecht wordt. Zijn hier nog handige tips voor, of ligt dit aan de tafel (parkside)?
Dan lijkt er iets mis met de tafel. Staat de geleider wel goed parallel aan de zaag?

• Zinloos1
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:56
orf schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:58:
[...]

Dan lijkt er iets mis met de tafel. Staat de geleider wel goed parallel aan de zaag?
Ja, die is parallel. Waar het mis gaat is als ik de plaat er doorheen duw dus richting het zaagblad het in het begin perfect gaat, maar op een gegeven moment kan ik geen constante duwkracht houden en ook de haakse druk genereren om het Hout tegen de geleider te blijven drukken. Meestal als hij 80 procent doorgezaagd is. Als er dan geen zijwaardse druk is blijft het gezaagde stuk soms een soort van vast zitten en dan drijft hij een millimeter richting het zaagblad waardoor hij 80 procent kaarsrecht is en dan aan het einde een beetje naar binnen loopt.

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Ik ben in de markt voor een budget invalzaag met geleiderail. Nu lees ik positieve verhalen over de zaag Scheppach PL55 en dede Parskide . Helaas is de parkside momenteel niet verkrijgbaar.

Ook zie ik op de site van HBM een huismerk invalzaag staan, alleen kan ik daar geen reviews van vinden. Iemand daar ervaring mee?

De scheppach heeft een "spouwmes" (weet de juiste naam even niet) zodat je werkstuk niet gaat knijpen. Alleen hebben ze een eigen formaat rails zodat je er niet makkelijk een rails bij kan kopen.

De HBM en Parkisde hebben dat mes weer niet, maar wel een universele rail (voor zover ik heb gegrepen). Ik wil wel graag een extra rails erbij kopen zodat ik complete platen en deuren makkelijk kan zagen. Iemand nog een paar wijze woorden over de juiste keuze? Of nog een andere goede budget aanbeveling?

[Voor 4% gewijzigd door Terrz op 24-12-2020 15:17]

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:49
Geen spouwmes dus, snoer wat stug en zeker minder dan 4 meter. Die wil ik nog een keer vervangen door soepele neopreen kabel.

• Remy!!!!
Hmmm m’n gereedschapinkopen blijven maar toenemen :9
Ik heb de starmix met cycloon nu voor de stationaire apparaten (zaagtafel, afkortzaag). En deze voor alle losse tools.

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

#trots dat ik dit jaar, voor het eerst, volledig sustainable kadootjes onder de boom kan leggen :). Werkbank voor mijn oudste, stelten voor de middelste en poppenhuismeubilair voor de jongste. Zoals jullie uitgebreid via mijn ongevraagde spam hebben kunnen meemaken helemaal in-house gefabriceerd.

Omdat het toch ook kinderen van deze tijd zijn ligt er stiekem ook een Disney+ abonnement bij. Mochten ze het spelen even zat zijn :+.

• kabeltjekabel
dimi_v schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:54:
Geen spouwmes dus, snoer wat stug en zeker minder dan 4 meter. Die wil ik nog een keer vervangen door soepele neopreen kabel.
Geen spouwmes... welke zieke geest verzint zoiets :?

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:39:
Mafell?

:+ :P

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:08

Pixeltje

Woo-woohoo!

kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:39:
[...]

Is dat zo spannend? Heeft mijn Bosch gkt 55 ook niet, en nog geen moment gemist. Misschien als je in onbewerkt hout zaagt waar spanning in zit dat het een ding wordt, maar plaatmateriaal bijvoorbeeld moet gewoon goed ondersteund zijn. Dan heb je dat spouwmes niet nodig?

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 24-06 08:44
Pixeltje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:52:
[...]

Is dat zo spannend? Heeft mijn Bosch gkt 55 ook niet, en nog geen moment gemist. Misschien als je in onbewerkt hout zaagt waar spanning in zit dat het een ding wordt, maar plaatmateriaal bijvoorbeeld moet gewoon goed ondersteund zijn. Dan heb je dat spouwmes niet nodig?
Het is ook niet dat je hem echt mist wanneer je lekker plaatmateriaal aan het zagen bent, in principe heeft hij bij het gros van het werk "niets te doen". Maar die ene keer dat het wel fout zou gaan ben ik toch wel blij dat mijn TS55 een spouwmes heeft.

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Makita ook niet. Vind ik bij een invalzaag geen probleem. Als er iets gebeurt laat je in de regel automatisch de zaag los en is het zaagblad zo weg.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• henkie196
  • Niet online
Hebben we het hier over kickback? Want wat Mafell daar doet is een detectie die de weerstand op het blad merkt, en dan gewoon de motor onderbreekt, zodat je geen kickback krijgt.

• kabeltjekabel
Pixeltje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:52:
[...]

Zo'n zaag moet gewoon een spouwmes hebben, simpel zat. Spouwmes niet nodig hebben... tja, veiligheidsbril ook niet nodig heb....

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:15
De GKS 65 GCE is geschikt in combinatie met de FSN 1100 geleiderail als ik het goed heb?

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:01:
[...]

Zo'n zaag moet gewoon een spouwmes hebben, simpel zat. Spouwmes niet nodig hebben... tja, veiligheidsbril ook niet nodig heb....
Ok, en wat is het argument waarmee je Mafell en Makita zover gaat krijgen?

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:09:
[...]

Ok, en wat is het argument waarmee je Mafell en Makita zover gaat krijgen?
Ik probeer zoveel mensen te overtuigen het niet te kopen ;)

• Terrz
  • Laatst online: 22:31
dimi_v schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:54:
Er zijn meerdere machines (ook van gerenomeerde merken) die geen spouwmes hebben. Ik moet bij een aankomende verbouwing wat platen zagen en wellicht een paar deuren, ik hoef er geen meubels mee te maken oid. Dus dan is deze machine dan wel prima denk ik. Bedankt voor de tip van de neopreen kabel.

Verder ga ik wat stopcontacten verlagen, daarvoor wou ik Parkside/Lidl muurfrees gebruiken en na het afsmeren de wand-/plafondshuurmachine er overheen om alles weer wat glad te krijgen. Of heeft iemand nog beter 'bang for buck" apparaten?

Ik zou natuurlijk ook een stofkap kunnen kopen voor mijn Bosch blauw slijptol, alleen is de stofkap dan duurder dan de slijptol zelf of parkside machine...

[Voor 12% gewijzigd door Terrz op 25-12-2020 10:52]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:44:
Hebben we het hier over kickback? Want wat Mafell daar doet is een detectie die de weerstand op het blad merkt, en dan gewoon de motor onderbreekt, zodat je geen kickback krijgt.
Sterker nog ik was gisteren bij een maatje met mijn mt55. We waren een mft voor ons beide aan het klussen (foto's volgen). Deze gast gaat zitten wringen met de zaag en ik riep nog "Jo gast pas op". Zodra ik dat riep sloeg de zaag af... In dit geval werkte die anti-kickback prima. Ik heb dat gebrek aan spouwmes mee laten wegen bij de keuze voor een zaag (ts55 VS mt55). Als je dan gaat lezen lijkt het erop dat mafell het zodanig goed onder de knie heeft met die andere bescherming dat het goed gaat. Bij parkside zou ik daar minder blind vanuit gaan.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
De laatste parkside invalzaag heeft een spouwmes. Niet dat je die nog kunt kopen, maar goed.

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Ik wil voor mezelf een goede set schroevendraaiers kopen. Ik denk aan een Wera set kraftform 300, 900 of een mix daarvan. Ik ben nog geen set tegengekomen waar precies alles in zit dat ik wil. Dus ik moet er denk ik wat los bij gaan kopen.
Nu zie ik iets over een lasertip. Heeft iemand daar echte ervaring mee? Als het verkoop onzin is heb ik liever een schroevendraaier met een gewone harde punt.

• slabetje
  • Laatst online: 15:05
Ik ben op zoek naar een goede haakse slijper om voornamelijk met cubitron, en tirolit afbraamschijven (lamellen, schuurschijven enz..) om roest te verwijderen van stukken staal.

Hiervoor 2 geschikte machines gevonden:

Metabo WEV 17-125 Quick Inox RT (601092000) Haakse slijper
Metabo WEPBA 17-125 Quick RT (601097000) Haakse slijper

Nu is de vraag, wat zou de beste / zwaarste machine zijn voor deze klus ?
Het gewicht maakt niet zo veel uit, ik neig zelf naar de Quick Inox RT variant.

Ik neem aan dat een accu model sowieso niet geschikt is voor deze extreme schijven ?
Anders had ik de; DeWalt DCG405NT-XJ op het oog.

Iemand misschien ervaring mee ?

Ik lees namelijk elders dat goedkope haakse slijpers snel de geest geven met deze werkzaamheden.
Ik heb tot nu toe een goedkope ''ferm'' haakse slijper gehad, die is prima voor het slijpen, maar niet voor dit werk. Hij slaat gelijk stil. (deze ferm = 750 watt)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Beise hetzelfde vermogen, wel andere snelheid en dus koppel.
Maar specifiek de voorkeur voor Metabo? Ongeveer elk merk heeft wel een slijptol in het assortiment.
Ben zelf meer een fan van de varianten die met 1 hand te gebruiken zijn als het om 125mm uitvoering gaat. Daarmee slijp je vaak kokertjes door of doe je afbramen/slijpen. En dan kun je met je andere hand je werkstuk draaien of vasthouden.

• DoeEensGek
  • Laatst online: 21:57
Invalzaag zonder spouwmes is toch vrij normaal.

• slabetje
  • Laatst online: 15:05
_ferry_ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:56:
Maar specifiek de voorkeur voor Metabo? Ongeveer elk merk heeft wel een slijptol in het assortiment.
Ben zelf meer een fan van de varianten die met 1 hand te gebruiken zijn als het om 125mm uitvoering gaat. Daarmee slijp je vaak kokertjes door of doe je afbramen/slijpen. En dan kun je met je andere hand je werkstuk draaien of vasthouden.
Ik heb diverse merken bekeken, maar kwam bij Metabo uit vanwege de goede veiligheidssystemen en koppel, niemand vermeld echt wat het koppel is.

Kan ik bovenstaande niet met 1 hand bedienen ? Of dien je de schakelaar echt vast te houden ? (Geen vergrendelknop) ? Anders zou ik beter voor deze kunnen gaan: WEV 17-125 QUICK INOX (600517000) HAAKSE SLIJPER

• Det
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:05
Maar weet je zeker dat je zo ontzettend veel vermogen nodig hebt dan? Ik had een Skil 600 watt slijpertje, daar moest je af en toe wat rustig aan mee doen maar toch heb ik me nooit echt beklaagd. Pas heb ik een WQ1100-125 er bij gekocht (vooral omdat ik een 2e slijper wilde) en die geeft echt geen krimp als je er flink kracht op zet. Ik gebruik 'm ook met afbraamschijven en lamellenschijven. Gaat echt prima. Ik ben ook wel iemand die gelooft in "de machine het werk laten doen". Als een gek op zo'n ding hangen doe ik niet en is in mijn overtuiging niet nodig.

De WQ1100 bevalt me verder prima, schakelaar klikt gewoon vast, mooi lang snoer eraan, snelwisselsysteem is handig. Alleen vind ik 'm veel herrie maken, meer nog dan m'n oude Skil. En dan bedoel ik niet tijdens het slijpen maar het geluid uit de tandwielkast als ie onbelast draait.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

slabetje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:13:
[...]

Ik heb diverse merken bekeken, maar kwam bij Metabo uit vanwege de goede veiligheidssystemen en koppel, niemand vermeld echt wat het koppel is.

Kan ik bovenstaande niet met 1 hand bedienen ? Of dien je de schakelaar echt vast te houden ? (Geen vergrendelknop) ? Anders zou ik beter voor deze kunnen gaan: WEV 17-125 QUICK INOX (600517000) HAAKSE SLIJPER
Weet niet zeker bij Metabo, maar bij de 230mm slijper die ik gebruik moet je dat type knop continu inknijpen.
Die duimknoppen blijven wel in positie staan.

Geluid kan inderdaad wel verschillen per merk, maar qua vermogen nooit echt problemen mee gehad. Ontroesten kost ook niet echt veel kracht in vergelijking met een dikwandige koker doorslijpen.

[Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 25-12-2020 22:44]

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:38
_ferry_ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:56:
Zelfde vermogen lager toerental is hoger koppel?

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:38
slabetje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:21:
Ik ben op zoek naar een goede haakse slijper om voornamelijk met cubitron, en tirolit afbraamschijven (lamellen, schuurschijven enz..) om roest te verwijderen van stukken staal.

Ik neem aan dat een accu model sowieso niet geschikt is voor deze extreme schijven ?

Ik lees namelijk elders dat goedkope haakse slijpers snel de geest geven met deze werkzaamheden.
Ik heb tot nu toe een goedkope ''ferm'' haakse slijper gehad, die is prima voor het slijpen, maar niet voor dit werk. Hij slaat gelijk stil. (deze ferm = 750 watt)
Voor continu afbraamwerkzaam heb je idd veel vermogen en een goed merk nodig.
In de metaal werkplaats hebben we altijd de standaard uitvoeringen van FEIN met minimaal 1400watt. En absoluut geen accu

• Fuel_80
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21:05
slabetje schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:21:

Volgens mij heeft de inox variant een regelbaar toerental en de andere niet. Dat kan misschien ook nog van belang zijn. Dacht dat vooral bij het polijsten van RVS van belang is.
Daarnaast zijn de haakse slijpers van Metabo volgens mij graag gezien in de metaalbewerking dus echt mis grijpen doe je er zo wie zo niet mee.

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik zit alvast te kijken naar welk gereedschap ik moet hebben als we eindelijk eens gaan verhuizen :p Ik mis in mijn arsenaal nog een zaagtafel en afkortzaag.

Nu heeft DeWalt 2 versies waarin beide apparaten gecombineerd zijn.
https://www.coolblue.nl/product/68722/dewalt-dw743n.html
https://www.coolblue.nl/p.../dewalt-d27107xps-qs.html

De reviews zijn enorm lovend. Maar ik ben bang dat je door het combineren van 2 machines op beide consessies doet. Dus dat een aparte afkortzaag en tafelzaag beter zijn. Wat vinden jullie hiervan? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik meen dat de de-walt mensen hier er niet per se heel enthousiast over zijn.

• kabeltjekabel
Atlas schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:08:
Ik zit alvast te kijken naar welk gereedschap ik moet hebben als we eindelijk eens gaan verhuizen :p Ik mis in mijn arsenaal nog een zaagtafel en afkortzaag.

De reviews zijn enorm lovend. Maar ik ben bang dat je door het combineren van 2 machines op beide consessies doet. Dus dat een aparte afkortzaag en tafelzaag beter zijn. Wat vinden jullie hiervan? :)
Het ziet er uit als een maximalisatie van draaipunten die dan net-niet goed uitlijnen.

[Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-12-2020 17:11]

• Knappel
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 19:00
Atlas schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:08:

Ik heb een verre voorganger hiervan, van Elu. Prachtige machine die veel dingen goed kan, maar natuurlijk kun je met twee losse machines meer functionaliteiten kopen. Voor mij is deze, vooral vanwege gebrek aan ruimte, prima. Superhaaks, onverwoestbaar.

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:51

thijsco19

KTM 990 SMT

Vraag me af hoe het zit me het zaagblad? Voor een afkortzaag moet je een tandhoek hebben die negatief is (zoals te zien op 1vd foto's in je werk link)

Voor een zaag tafel moet je er 1 hebben met een positieve(?) tandhoek.

Heeft iets te maken met het 'afduwen' van het hout of het 'naar het zaagblad' toe trekken van het hout.

Het zal wel werken maar er is natuurlijk niet voor niets een verschil in zaagbladen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• henkie196
  • Niet online
Anthor schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:33:
Ik wil voor mezelf een goede set schroevendraaiers kopen. Ik denk aan een Wera set kraftform 300, 900 of een mix daarvan. Ik ben nog geen set tegengekomen waar precies alles in zit dat ik wil. Dus ik moet er denk ik wat los bij gaan kopen.
Nu zie ik iets over een lasertip. Heeft iemand daar echte ervaring mee? Als het verkoop onzin is heb ik liever een schroevendraaier met een gewone harde punt.
Ik weet niet precies wat lasertips moeten voorstellen, ik neem aan een soort nabehandeling. In dit geval zou ik gewoon aannemen dat je met Wera wel goed zit (als die vorm van het handvat je goed bevalt), en die lasertips zou ik dan gewoon laten voor wat het is.

• kabeltjekabel
henkie196 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:03:
[...]

Ik weet niet precies wat lasertips moeten voorstellen, ik neem aan een soort nabehandeling. In dit geval zou ik gewoon aannemen dat je met Wera wel goed zit (als die vorm van het handvat je goed bevalt), en die lasertips zou ik dan gewoon laten voor wat het is.
Zie; https://www-de.wera.de/nl/great-tools/lasertip/

Weet niet zo wat ik er van moet denken. Volgens mij gewoon marketing...

Sleufschroevendraaiers is wel heel duidelijk; die met parallele tip van PB zijn de beste :+

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 24-06 08:44
kabeltjekabel schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:33:
[...]

Zie; https://www-de.wera.de/nl/great-tools/lasertip/

Weet niet zo wat ik er van moet denken. Volgens mij gewoon marketing...

Sleufschroevendraaiers is wel heel duidelijk; die met parallele tip van PB zijn de beste :+
Klinkt als marketing. Sleuf- en Pozidriv koppen zijn al ontworpen om wegglijden tegen te gaan, en waarbij Philips koppen juist ontworpen zijn om bij teveel koppel weg te glijden.

• kabeltjekabel
Alsjemenou schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:01:
[...]

Klinkt als marketing. Sleuf- en Pozidriv koppen zijn al ontworpen om wegglijden tegen te gaan, en waarbij Philips koppen juist ontworpen zijn om bij teveel koppel weg te glijden.
Huh? Gemiddelde sleufschroevendraaier met niet-parallele tip heeft heel snel cam-out.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Laser tip zijn een soort fijne lijntjes die extra grip geven.
Maarja zie het als een soort braampjes. En ze slijten op den duur er ook wel af.
Met een platte schroef glij je minder van links naar rechts omdat hij zich meer vastzet. Als je nou echt vastzittende schroeven hebt kan het ook helpen. Maar een slagtol werkt dan beter :+

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:57

bonzz.netninja

Product Manager

henkie196 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 19:03:
[...]

Ik merk toch wel heel veel meer grip en ik vermoed, naast een betere pasvorm, ook die streepjes voor wat meer grip en structuur. Verschil met mijn oude gedore pz2 (of ph2) en de wera pz2 is enorm

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• Cardinal
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:16
Er worden meerdere soldeerapparaten genoemd in dot topic, maar weet niet welke ik het beste kan nemen. De "use-cases" zijn kleine electonica (denk aan lego led lampjes) en het solderen van audio kabels. meestal doordat lego led lampjes nogal klein zijn, moet ik er goed voor gaan zitten.

Kan ik dan beter een losse soldeerbout nemen zoals de TS100 of een soldeerstation zoals de Hakko FX-888D?

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:01:
Sleuf en niet wegglijden gaat niet samen, naar mijn idee. Phillips koppen zijn ontworpen voor cam-out, dat klopt. Pozidriv ook, maar dan in mindere mate. Beide ontwerpen zijn gemaakt om het maximum koppel op een schroef of bout te beperken.

Op zich is het idee van wat extra grip op een sleuf, PH, of PZ kop niet zo'n slecht idee. Zou ook best kunnen werken. Gaat wel een beetje tegen het idee van zo'n keuze van een kop in, alhoewel het waarschijnlijk vaak ook wordt gekozen gewoon omdat de meeste mensen die schroevendraaier koppen wel hebben, en minder mensen torx hebben, ook als een hoog koppel wel nodig is.

Geen idee hoe goed het in de praktijk werkt. Ik heb wel Wiha ESD schroevendraaiertjes, die PH0 en PH00 grijpen zo goed op een kop aan dat deze meestal gewoon eraan blijven plakken alsof ze magnetisch zijn. Geen lasertip, though, is denk ik meer een keuze van het ontwerp van de kop.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een een Wera kraftform xxl set. Mooie schroevendraaiers met idd veel grip.
Heb ook de kraftform comfort, die ligt nog fijner in de hand en is door de markering op de het handvat nog sneller te pakken (de gewone kraftform heeft een kleur maar geen symbool )

Bij de inbus set is de passing zo strak dat de sleutel klem zit in sommige boutjes.

[Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 27-12-2020 13:26]

• pizzacabonara
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 22:40

pizzacabonara

It's a put on..

Hi, ben opzoek naar een boenmachine achtig iets waarmee ik met de hand (lokaal) parket kan oppoetsen met bijenwas? Tot dusver niet echt iets gevonden, hebben jullie een idee hoe ik dit best kan aanpakken? Misschien een haakseslijper met een ander pad maar die dingen maken zo'n lawaai bovendien heb ik die snelheid niet nodig.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mr_gadget schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:25:
Ik heb een een Wera kraftform xxl set. Mooie schroevendraaiers met idd veel grip.
Heb ook de kraftform comfort, die ligt nog fijner in de hand en is door de markering op de het handvat nog sneller te pakken (de gewone kraftform heeft een kleur maar geen symbool )

Bij de inbus set is de passing zo strak dat de sleutel klem zit in sommige boutjes.
Herkenbaar bij inbus van wera ja. Ik vind de kraftform schroevendraaiers fijn, ook gewoon met die laserpuntjes.maar pb swiss zonder die punten is ook prima :+

• webber87
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:15
pizzacabonara schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:23:
Hi, ben opzoek naar een boenmachine achtig iets waarmee ik met de hand (lokaal) parket kan oppoetsen met bijenwas? Tot dusver niet echt iets gevonden, hebben jullie een idee hoe ik dit best kan aanpakken? Misschien een haakseslijper met een ander pad maar die dingen maken zo'n lawaai bovendien heb ik die snelheid niet nodig.
Bedoel je misschien zoiets? https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu-polijstmachine-12V/p100311234

• Matthis
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:47
Iemand met een Kapex 60 die eens wil meten hoe diep (en hoog) dat toestel nu is in dagelijks gebruik (90° - 90°, met stofzuiger aan).

Eigenlijk de afmeting A+B+F van dit plaatje (maar dan van een KS60 ipv een KS120)

Ik overweeg om deze als aanvulling / vervanging op mijn LS1018 te kopen, die me momenteel iets te veel plek inneemt.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

• Deann
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:54
Ik weet niet hoe groot het parket is, maar kan me voorstellen dat je veel accus nodig gaat hebben?

Voor een vloer zou ik eerder aan zoiets denken:
https://www.hbm-machines....T49UfEIU6XbsaAkUgEALw_wcB

• Geneuzel
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 19:35
https://werkzeugstore24.d...bendreher-satz-35838.html

Ik denk een foutje...maar het proberen waard.

• henkie196
  • Niet online
Matthis schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:00:
Iemand met een Kapex 60 die eens wil meten hoe diep (en hoog) dat toestel nu is in dagelijks gebruik (90° - 90°, met stofzuiger aan).

Eigenlijk de afmeting A+B+F van dit plaatje (maar dan van een KS60 ipv een KS120)

Ik overweeg om deze als aanvulling / vervanging op mijn LS1018 te kopen, die me momenteel iets te veel plek inneemt.
Ik dacht dat @Alsjemenou een KS60 had, denk niet dat er verder veel mensen hier zijn met die afkortzaag.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:23
henkie196 schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:14:
[...]

Ik dacht dat @Alsjemenou een KS60 had, denk niet dat er verder veel mensen hier zijn met die afkortzaag.
Meerdere mensen hoor ;) binnenkort ook een leuk projectje, gooi ik wel eens een foto hier, want vermoed dat dit wel leuk is. Vooral voor mezelf ook :+

Zal morgen wel eens opmetingen doen

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:25
https://www.amazon.de/dp/...106X?_encoding=UTF8&psc=1

Ik wil investeren in een wat betere mondkap.
Is zo'n starterkit wat?
Ik wil het gaan gebruiken bij (mdf) frezen en spuitwerk.
Of zijn er dan betere alternatieven?
Ik las dat die 7500 serie juist wel comfortabel moest zijn, dus vandaar dat ik die heb geselecteerd :)

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Deann schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:09:
[...]

Ik weet niet hoe groot het parket is, maar kan me voorstellen dat je veel accus nodig gaat hebben?

Voor een vloer zou ik eerder aan zoiets denken:
https://www.hbm-machines....T49UfEIU6XbsaAkUgEALw_wcB
Thanks Dean, ja dit is wat praktischer waarschijnlijk ook krachtiger. Ga hem bestellen! _/-\o_

• kabeltjekabel
Raymond schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:58:

Is zo'n starterkit wat?
Ik las dat die 7500 serie juist wel comfortabel moest zijn, dus vandaar dat ik die heb geselecteerd :)
Alles afzuigen. Maar spuitcabine is zeker te duur? >:)

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:58:

Is zo'n starterkit wat?
Ik heb een 7500 masker, is inderdaad comfortabel, heb dat ding uren achter elkaar opgehad met schuren van de muren en plafonds, geen centje pijn. Minder ademweerstand dan een gemiddeld mondmasker, met P3 filters erbij is dat wat je wil hebben voor dat spul. Voor spuitwerk weet ik niet wat voor type filter je echt nodig hebt. A2P3 klinkt op zich wel in de richting van wat je nodig hebt voor spuiten, ik haal er alleen even niet uit of er ook gewone P3 filters bij zitten, wat je waarschijnlijk wil hebben voor zagen en frezen. Iets als A2 reageert op organische gassen, dus als je die met gewoon zagen en frezen gebruikt, zal het stuk dat organische gassen moet filteren uiteindelijk verzadigt raken met wat gewoon in de lucht zweeft, en daarmee dat stukje niet meer zal filteren als je iets wilt spuiten daarna.

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:43:
Alles afzuigen. Maar spuitcabine is zeker te duur? >:)
Een masker is zeker een stuk goedkoper en neemt minder ruimte in ;)

• kabeltjekabel
henkie196 schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:51:
[...]

Een masker is zeker een stuk goedkoper en neemt minder ruimte in ;)
Masker is ook compacter dan een stofzuiger, maar toch heb ik liever een stofzuiger. Ik moet alleen nog eens kijken naar een afzuigadapter voor SDS beitelen. Voor SDS-Max bestaat het al in de vorm van de Bosch GDE Max. Voor -Plus nog niet gevonden.

Zelfs voor kantenfrezen heb ik zo'n aparte afzuigadapter voor aan de zijkant / onderkant van de freesmachine.

[Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 20:56]

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:56:
Masker is ook compacter dan een stofzuiger, maar toch heb ik liever een stofzuiger. Ik moet alleen nog eens kijken naar een afzuigadapter voor SDS beitelen. Voor SDS-Max bestaat het al in de vorm van de Bosch GDE Max. Voor -Plus nog niet gevonden.

Zelfs voor kantenfrezen heb ik zo'n aparte afzuigadapter voor aan de zijkant / onderkant van de freesmachine.
Mjah, ik had waarschijnlijk de muren ook zonder masker kunnen schuren, de stofzuiger houdt alles behoorlijk goed schoon, en de schuurmachine heeft ook een goede afzuiging. Maar ja, het is wel troep, dat stof dat van de muren komt, en hetzelfde geldt voor MDF, dus een masker is dan een vrij goedkope optie voor meer bescherming.

Qua booradapter gebruik ik deze. Maar, als je liever bij Bosch blijft, ik zie hier een aantal verschillende opties, volgens mij? Die GDE 16 plus lijkt me wat je zoekt.

Ik heb ook een afzuigkap voor m'n 125mm slijptol, niet zo effectief als bij een invalzaag, maar scheelt toch behoorlijk.

• kabeltjekabel
henkie196 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:06:
[...]

Mjah, ik had waarschijnlijk de muren ook zonder masker kunnen schuren, de stofzuiger houdt alles behoorlijk goed schoon, en de schuurmachine heeft ook een goede afzuiging. Maar ja, het is wel troep, dat stof dat van de muren komt, en hetzelfde geldt voor MDF, dus een masker is dan een vrij goedkope optie voor meer bescherming.

Qua booradapter gebruik ik deze. Maar, als je liever bij Bosch blijft, ik zie hier een aantal verschillende opties, volgens mij? Die GDE 16 plus lijkt me wat je zoekt.

Ik heb ook een afzuigkap voor m'n 125mm slijptol, niet zo effectief als bij een invalzaag, maar scheelt toch behoorlijk.
Die GDE 16 Plus heb ik al, maar dat gaat met beitelen denk niet echt werken..

Overigens voornamelijk gekocht voor het dozenboren. :P Dat gaat echt zo heerlijk. Stofvrij dozen boren. Jummie. Ook goed voor de WAF. Ipv hele kamer er onder alleen een vierkante meter vloer in de buurt stofzuigen en klaar. :D

[Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-12-2020 21:53]

Pagina: 1 ... 170 171 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee