• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 19:05

JT

VETAK y0

henkie196 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:02:
[...]

Met de plug in volle steen zal het wel zwaarder gaan, ja. Ik heb van die holle stenen met verticale luchtkanalen erin (porotherm), daar worden grote delen van een plug dus niet ondersteund, zal het indraaien van de schroef vast moeilijker maken. Kan me niet voorstellen dat m'n 12V de schroef er niet in zou kunnen krijgen als ik zo'n plug in een betonnen muur zou steken, dus 60 Nm lijkt me nog steeds zware overkill :P
In beton en in ytong :) En het zal ongetwijfeld lukken maar ik merkte direct dat mijn accutol mijn pols ging wegduwen en ik heb een slagtol liggen dus tja :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
Stoffel schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:12:
[...]

Hopelijk heeft die dan ook een beter klemmechanisme voor de boortjes. Dat vind ik bij de 481 altijd een minpunt. Ik boor heel veel in staalconstructies en als het niet onder de kolom past dan doe ik dat met de 481, waarbij je dan best wat druk op het boortje moet zetten. De motor van dat ding is (veel) sterker dan het klemmechanisme, waardoor ik zeer regelmatig slippende boortjes heb.
Ai, dat is balen. Zelf nog niet gehad, maar ik boor relatief weinig in staal. En dan vaak tot max boor 10 en staal van een paar mm.

Ik weet dat de boorkop van de 481 van een gerenommeerd Japans merk is (Yukiwa). De DF/HP001 -en dus waarschijnlijk ook de toekomstige DHP/DDF486- heeft volgens mij een Röhm snelspankop.

Röhm heeft natuurlijk ook een goeie naam. Bij Milwaukee waren er wel een tijdje problemen met Röhm op hun zwaarste machines. Volgens mij gingen ze kapot. Maar dat is wel een paar jaar terug.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-07 20:17
Heeft iemand een idee waar je mallen kunt kopen. Vandaag moest ik een paar deuvels in een standaard plaat draaien. Natuurlijk geen deuvelmal dus uitmeten. Teveel geklooi.

Zijn er niet ergens malletjes te koop voor de boormachine en voor een bovenfrees waarbij je gewoon snel en simpel de meest gangbare klussen kunt klaren? Bv voor deurbeslag, deuveltjes, etc. Dat zou heerlijk zijn ipv steeds zelf malletjes te maken.

Als ze ergens op aliexpress te koop zijn haal ik gelijk een bende in huis. Scheelt zoveel tijd IMHO.

[ Voor 10% gewijzigd door webber87 op 17-12-2020 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04
Ik heb een metabo bovenfrees. Apparaatje is al 20jr oud en nog steeds te koop (en doet het goed):
YouTube: Unterschiedlicher können sie nicht sein! Premium Oberfräsen von Bosc...

Stofafzuiging werkt prima (zoals je kan zien in het filmpje)

Maar als je een kopieerring gebruikt, dan kan je die afzuiging dus niet gebruiken.
En dan denk je: ik hoef maar een 4mm diepe cirkel van 15cm doorsnee te frezen in mdf. Hoe erg kan het zijn?

Heel erg . . . .

Volgende keer gewoon weer ff naar buiten voor zo'n klus.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
webber87 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:25:
Heeft iemand een idee waar je mallen kunt kopen. Vandaag moest ik een paar deuvels in een standaard plaat draaien. Natuurlijk geen deuvelmal dus uitmeten. Teveel geklooi.

Zijn er niet ergens malletjes te koop voor de boormachine en voor een bovenfrees waarbij je gewoon snel en simpel de meest gangbare klussen kunt klaren? Bv voor deurbeslag, deuveltjes, etc. Dat zou heerlijk zijn ipv steeds zelf malletjes te maken.

Als ze ergens op aliexpress te koop zijn haal ik gelijk een bende in huis. Scheelt zoveel tijd IMHO.
Festool MFS?

• kabeltjekabel
Alsjemenou schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:11:
Mensen praktijkervaring met de Festool OF 1400 EBQ-Plus? Ben vooral benieuwd naar het nut van de features, de kracht van het apparaat en last but not least de stofafzuiging. Kortom, alles.

Ik ben nu in het bezit van een goedkopere en veel minder krachtige bovenfrees. Hoeveel als kantenfrees ideaal, mis ik nog wel een machine die kunt gebruiken voor het zwaardere werk, zoals het frezen van brede sleuvel in hardhout. Dit wil wel, maar je moet tien keer de diepte opnieuw instellen (wat niet super gaat met deze).
Ja heb ik. Wisselen van frees of kopieerring etc gaat veel sneller. Hij is ook sterker, maar hardhout frezen doe ik bijna nooit. Het was meer dat hij relatief goedkoop was bij aanschaf van de hele CMS OF set. :+

En het hebben van twee freesmachines is soms wel handig.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Of ik zoek niet goed genoeg hier, maar ik kan het even niet vinden. Hoe snel krijg je je 'gratis' Makita accu?

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-07 18:14
Remy!!!! schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:21:
Of ik zoek niet goed genoeg hier, maar ik kan het even niet vinden. Hoe snel krijg je je 'gratis' Makita accu?
Vorig jaar was het dacht ik rond de 5 weken, maar zoals je in de topic warning kan zien (die er nog staat van afgelopen voorjaar) duurde het bij sommige mensen nogal lang.

• Remy!!!!
  • Nu online
BrtH schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:42:
[...]

Vorig jaar was het dacht ik rond de 5 weken, maar zoals je in de topic warning kan zien (die er nog staat van afgelopen voorjaar) duurde het bij sommige mensen nogal lang.
:o ah f*ck! Normaal gesproken let ik wel op de topic warnings, maar helemaal overheen gelezen...
Bedankt in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-07 18:14
Remy!!!! schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:45:
[...]

:o ah f*ck! Normaal gesproken let ik wel op de topic warnings, maar helemaal overheen gelezen...
Bedankt in ieder geval :)
Ah, was niet bedoeld als terechtwijzing trouwens, meer zo van, het kan een tijdje duren.

• Remy!!!!
  • Nu online
BrtH schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:49:
[...]

Ah, was niet bedoeld als terechtwijzing trouwens, meer zo van, het kan een tijdje duren.
Snap ik! Ik heb afgelopen week een hele lading Makita accu machines besteld (zonder accu). En net de machine die ik met accu heb besteld duurt nog wel even qua levertijd, dus ik bestel even 1 accu los zodat ik in ieder geval m'n nieuwe speelgoed kan gebruiken :X

Net maar even een 6ah besteld die hopelijk zaterdag binnen is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Remy!!!! op 17-12-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Dat soort malletjes zijn best beschikbaar. Maar kan wat kosten. Voorbeeld voor deuvel mal. En voorbeeld voor scharnieren. Struikelde laatst ook over deze mal, die onder andere ook voor een 32mm systeem gebruikt zou kunnen worden, of voorboren van scharnieren aan de kant waar je niet een 35mm gat nodig hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:39
Breezz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:43:
De koppeling van mijn makita boormachine is precies 'gesmolten'. Geen idee hoe het komt. Heb hem onlangs uitgeleend maar kan niet met zekerheid zeggen dat de uitlener dit heeft veroorzaakt.

Iemand enig idee hoe je zoiets klaar krijgt ?

[Afbeelding]
Dat is gewoon lomp gedrag en niet goed zorgen voor andermans spullen.
Ff kijken waar ze die kop verkopen, prijsje opvragen (inclusief het erop zetten) en tikkie sturen.

Ik verwacht mijn gereedschap in dezelfde staat terug als dat ik het uitleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
@webber87 echt heel toevallig zag ik deze net op ali: 35MM Cup Style Hinge Jig Boring Hole Drill Guide
https://a.aliexpress.com/_BTZPon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Point.Flare schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:00:
Ik zoek een beetje hulp.

Als het goed is hebben mijn vriendin en ik een huis op de kop getikt. Gebouwd in 1920. Voor het laatste geupdate in 1980-1990. Er zal dus flink wat verbouwd moeten gaan worden. Dit willen we (rustig aan) zelf gaan doen.

Nu heb ik flink wat gereedschap, maar ik mis wat basics. Omdat we veelal in en rond het huis gaan klussen wil ik (deels) naar een accu-systeem toe gaan. Later zou ik het inzetten in het allround klussen en hobbyen.

Ik ben best wel een klusser en wil dus best investeren in net gereedschap. Ik hoef geen top of the line a la Festool. Maar ik wil een "bekend" merk. Ik heb al een accutol van Makita (18v) die me goed bevalt (plm 5 jaar oud), dus primair kijk ik naar Makita. Alternatief zou ik Bosch Blauw, Metabo, deWalt of Milwaukee overwegen. Maar dan moet een meerprijs wel te verantwoorden zijn.

Ik heb door de jaren heen verzameld:
- Schroefmachine Makita (accu)
- Haakse slijper Metabo (netstroom)
- Multitool Worx (netstroom)
- Betonboor / boorhamer (netstroom)
- Decoupeerzaag (die ik het liefst de deur uit doe. Niet mijn ding...)
- Bovenfrees Greentools (netstroom)
- Allerhande apparatuur niet relevant voor klussen (spuitpistolen, lasapparaten, ed.)

Ik heb nu het volgende grofweg op de wenslijst staan (maar deze kan gewijzigd indien onnodig of niet de moeite):
- Slagschroevendraaier (accu)
- Invalzaag (accu) met lange lineaal
- Afkortzaag (netstroom)
- Stofzuiging (accu)

Later op het lijstje:
- Excenter schuurmachine (accu)
- Haakse slijper
- (kanten)Frees

Ik heb de pakketten bekeken, maar daar zit vaak weer een accuschroefmachine bij en een cirkelzaag in plaats van een invalzaag.
Mijn budget is ongeveer 1000 euro.

Iemand die me wat feedback kan geven op mijn lijstje nalv. mijn plannen? Alternatieve apparaten waar ik meer aan heb?
Zoals eerder gezegd zou ik zelf ook bij een beperkt budget voor apparaten op netsnoer gaan , tenzij multitool en boormachine . Maar dat is ook persoonlijk . Mijn pa heeft ook een decoupeerzaag op accu en sinds ik die gebruikt heb vind ik die van mij op snoer erg onhandig .

Daarentegen vind ik de rest , jncl schuurmachine prima op snoer.
De ‘ fout’ die ik heb gemaakt is dat ook de multitool op snoer is , die had ik beter op accu kunnen kopen en dan binnen 1 eco systeem.

Nu heb ik fein( multitool) bosch blauw (10.8v machine en klopboor) , makita (decoupeerzaag , boormachines) en festool (dts schuurmachine) en dewalt (afkort 774 en cirkelzaag). Van ieder type machine in mijn budget het beste. Alleen qua uitwisseling van bijbehorende hulp materialen is dat wat onhandig (stofafzuiging , geleiderails )

De stofsfzuiging is dan irritant, je hebt dan telkens andere adapters nodig verwacht ik (ik gebruik dat nog bijna
niet), en bijv de geleiderails passen volgens mij vaak niet. Had hier een goede tip gekregen voor een makita bovenfrees (RT0700CX3J ), maarja die gaat vast niet passen op mn geleiderails van dewalt. Wat doe je dan :P ...

Edit:

Makita heeft de rt0700 cx 3j en de DRT50ZJX2.
Is er nog verschil behalve de 230 VS 18v?

En is het handig om een bovenfrees op accu te hebben? Ik zie dat je met de LPG bij hornbach het verschil ca 50 euro is in het nadeel van de 18v machine. Is dat het waard? Kan mij voorstellen dat je altijd aan de stofzuiger hangt ?

Ik heb nog nooit een bovenfrees gebruikt vandaar ...

[ Voor 5% gewijzigd door Waypoint op 18-12-2020 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Waypoint schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 07:39:
[...]

En is het handig om een bovenfrees op accu te hebben? Ik zie dat je met de LPG bij hornbach het verschil ca 50 euro is in het nadeel van de 18v machine. Is dat het waard? Kan mij voorstellen dat je altijd aan de stofzuiger hangt ?

Voor even scharnieren infrezen bij verschillende deuren is draadloos fijner, omdat je dan niet met de kabel loopt te hanessen.
En iets rondom van een kantje voorzien, hoef je ook niet op de kabel te letten.

Multitool heb ik op accu, maar zodra de accu half leeg is heb je merkbaar performance verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
Breezz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:43:
De koppeling van mijn makita boormachine is precies 'gesmolten'. Geen idee hoe het komt. Heb hem onlangs uitgeleend maar kan niet met zekerheid zeggen dat de uitlener dit heeft veroorzaakt.

Iemand enig idee hoe je zoiets klaar krijgt ?

[Afbeelding]
Bedoel je dat de boorkop niet meer functioneert? Of dat de rand beschadigd is?
Vervangingsonderdelen zijn goed te vinden op de site van Makita, o.a. via de onderdeeltekening van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Tranze schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 07:33:
@webber87 echt heel toevallig zag ik deze net op ali: 35MM Cup Style Hinge Jig Boring Hole Drill Guide
https://a.aliexpress.com/_BTZPon
Ja dat soort dingen! Ik kwam deze dan weer tegen.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dEktZS2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:02

Makita heeft de rt0700 cx 3j en de DRT50ZJX2.
Is er nog verschil behalve de 230 VS 18v?

Zelf hang ik de stroomsnoer altijd over m'n schouder, heb er totaal geen last van. Voordeel is dat je accu gewoon nooit leeg is, constant hetzelfde vermogen dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
FRANQ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:17:
[...]
Voor even scharnieren infrezen bij verschillende deuren is draadloos fijner, omdat je dan niet met de kabel loopt te hanessen.
En iets rondom van een kantje voorzien, hoef je ook niet op de kabel te letten.
Je moet je afvragen hoe vaak je een bovenfrees gebruikt als 'huis tuin en keuken klusser'. En vanzelfsprekend zijn apparaten op accu altijd handiger dan op netstroom omdat je mobieler bent en er nooit een kabel in de weg zit. Staat wel tegenover dat je zoveel mogelijk binnen hetzelfde ecosysteem moet aanschaffen zodat je voldoende accu's hebt om te wisselen wanneer de boel leegraakt.

Een bovenfrees is soms verrekte handig maar voor het meest gangbare werkt gebruik ik nog steeds de 'ouderwetse' methode, dat gaat zéker zo snel. Kantjes kun je gewoon breken met een scherpe schaaf en het inpassen van scharnieren doe ik meestal gewoon met de beitel.

De vraag is uiteindelijk hoe ver je er allemaal in wil gaan maar ik heb in dit topic vaak het idee dat iedereen maar een "full options Mercedes" moet hebben "voor de wekelijkse boodschappen en een 4 meter lange tandemasser met huif om 2 keer per jaar naar de stort te gaan". O-)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@webber87 Ik zou zoeken op Ali voor eentje die van metaalsoort of tenminste boorgaten heeft met een bescherming is gemaakt. Ik heb er 2 van Ali. 1 is wel prima (plastic met beschermd boorgat), maar mega simpel (https://nl.aliexpress.com...rtJustForYou_142505291.15). De ander is wat fancier, maar is wat omslachtiger en minder flexibel (https://nl.aliexpress.com...8148356.15.6aa8696fkVlOao) .

Als ik zou kunnen kiezen zou ik nu uberhaupt een hele andere willen haha.

Misschien zo eentje (https://nl.aliexpress.com....1000023.3.11ed4b66qVg8OC) of als je wilt uitspatten (https://nl.aliexpress.com..._668%233468%2315618%23945)

[ Voor 24% gewijzigd door sheane op 18-12-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Harrie_ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:55:
[...]

[...]

Je moet je afvragen hoe vaak je een bovenfrees gebruikt als 'huis tuin en keuken klusser'. En vanzelfsprekend zijn apparaten op accu altijd handiger dan op netstroom omdat je mobieler bent en er nooit een kabel in de weg zit. Staat wel tegenover dat je zoveel mogelijk binnen hetzelfde ecosysteem moet aanschaffen zodat je voldoende accu's hebt om te wisselen wanneer de boel leegraakt.
Ja dat moet hij zelf bepalen.
Ik ben in het ecosysteem gerold tijdens mijn verbouwingen.
Dus nu is de keuze kale body op 18v makkelijk omdat die vaak goedkoper zijn dan de 220v varianten.

Heb zelf een bosch pos1400(?) Fijn apparaat maar beetje lomp voor het fijnere werk.
Zoek dus ook nog een kantenfrees.
Neig naar de 18v variant.

Maar de kans bestaat dat ik in de toekomst een "lowrider" cnc frees wil maken, en dan is 220v weer handiger.
Een bovenfrees is soms verrekte handig maar voor het meest gangbare werkt gebruik ik nog steeds de 'ouderwetse' methode, dat gaat zéker zo snel. Kantjes kun je gewoon breken met een scherpe schaaf en het inpassen van scharnieren doe ik meestal gewoon met de beitel.

De vraag is uiteindelijk hoe ver je er allemaal in wil gaan maar ik heb in dit topic vaak het idee dat iedereen maar een "full options Mercedes" moet hebben "voor de wekelijkse boodschappen en een 4 meter lange tandemasser met huif om 2 keer per jaar naar de stort te gaan". O-)
Alles boven black&dekker is voor de huis tuin en keuken klussen natuurlijk overkill en vooral merkgeilheid.

Heb zelf gereedschap waar de aannemer nog niet eens mee kwam aanzetten, dus dat bevestigt dat het overkill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 12:14

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

JT schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:26:
[...]

Wat ik ervan heb gezien is een invalzaag van een reputabel merk duur, stukje duurder dan een cirkelzaag. Dus wellicht jezelf afvragen of het echt inval moet zijn. Gezien de aard van je project kunnen andere meer ervaren mensen hier daar iets over zeggen?
Mijn eerste doel is voor de verbouwing. Maar daarbuiten ben ik echt wel een 'maker'. Ik heb wat meubeltjes gemaakt (bureau, kastjes, bed). Ik had een professionele werkplaats(hout, metaal, kunststof, spuiterij, decoratie, CNC) tot mijn beschikking. Dat is nu helaas vervallen, maar ik wil wel graag verder met lekker klooien in mijn eigen ruimte. Ik zou het zonde vinden als ik er nu niet iets meer in investeer en straks tot de conclusie kom het toch nodig te hebben.

De inval is ook met oog op het hobbyen na de verbouwing. En misschien zelfs al tijdens de verbouwing zaken. Ik vind het fijne van een invalzaag dat je ook ergens halverwege een plaat kan beginnen. En dat je de diepte van de snede kan instellen.
Mensen hier hebben mij af geholpen van het idee van een stofzuiger op accu :P Je mist zuigkracht en andere zaken zoals bijvoorbeeld veilig betonstof op kunnen zuigen zonder dat je zuiger op termijn er kapot aan gaat vanwege een gebrek aan stofzuigerzakken. Daarnaast zijn redelijke stofzuigers op netstroom goed te betalen en gezien je beperkte budget zou ik niet kiezen voor een stofzuiger op accu.
Het huis is van 1920. Er is weinig beton te vinden, maar ik snap je punt.
Voor de afkortzaag heeft DeWalt een leuke aanbieding van de XPS 774 (die XPS ben ik niet zeker van :+ ) waarbij je er een gratis accutol bij krijgt. Deze verpatsen en je hebt voor een schijntje een leuke machine. Of wellicht kun je die ruilen tegen een slagtol bij iemand.
Ik wil vanaf nu wel in één universum blijven. Makite heeft een groot en groeien assortiment. Zodoende mijn primaire keuze voor ze.
Bij de slagtol is het wel aardig om te bedenken of je alleen wil schroeven of dat je er ook doppen op wil kunnen zetten. Ik heb er een gekocht waar beide op kan. Anders heb je op zich wel verloopstukken maar die heb ik dus niet nodig.

[...]
Ik vervang nu mijn (winter)banden met de schroefmachine (niet verder vertellen). Een beetje klooien met metaal is me niet vreemd. Dus uiteindelijk zou ik wel een slagtol willen. Alleen schuif ik deze met een gerust hart op de lange baan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:33
Ik heb veel gereedschap 'gewoon' met snoer. Om gemakkelijk ook voor onder de carport of achter in de tuin te kunnen werken heb ik twee kabelhaspels hangen. Eén in de berging voor aan huis en één in het tuinhuis achter in de tuin. Al veel plezier van gehad.

Afbeeldingslocatie: https://www.jh-profishop.de/kabelhaspel-met-en-voor-geaarde-stekker-kabellengte-tot-25-m--9695--470x470--p.jpg

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

henkie196 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:04:
[...]

Die invalzaag, excenter, en stofzuiger zou ik alleen op accu nemen als je verwacht zonder netstroom te moeten klussen. Anders is het vooral duur voor weinig voordeel. Als je bv de excenter verwacht nodig te hebben om muren of trappen te schuren, zou ik zeker een met snoer nemen, je hangt dat ding toch al aan een stofzuiger, dus helemaal vrij ben je toch niet, en ik was over het algemeen toch niet korter dan een uur bezig met schuren, soms ook een hele dag. Met genoeg accu's kan het zeker, maar handig is anders. Is ook extra gewicht als je plafond moet schuren, dan wil je gewoon zo licht mogelijk zijn.
Fair point wbt. de excenter. Ik heb er eentje op stroom (merk cheapy). Dat wordt het een bedrade.

Ik ga nog even goed afwegen wat ik nu absoluut op accu wil hebben en kijken wat het prijsverschil me oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

hansvk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:38:
Ik heb veel gereedschap 'gewoon' met snoer. Om gemakkelijk ook voor onder de carport of achter in de tuin te kunnen werken heb ik twee kabelhaspels hangen. Eén in de berging voor aan huis en één in het tuinhuis achter in de tuin. Al veel plezier van gehad.

[Afbeelding]
Enge dingen . Die hebben ze met lucht op mijn oude werk. Was druk bezig met een schuurmachine. Wilde net een klein stukje verder schuren.. Zette daarna de schuurmachine neer.

Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/images/6e878f23dc9e171bbdc6068f1db0b3be/tenor.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Point.Flare op 18-12-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Gaten voor een scharnier moet ook makkelijk te doen zijn met een vorstner boortje, denk ik.

Voor de rest, ja, er wordt wel eens doorgeschoten in dit topic. Of omdat alles op accu moet, of omdat het allemaal top of the line moet zijn. Myself included voor dat laatste stukje, trouwens :P Of omdat het allemaal dezelfde kleur / label moet hebben (begrijpelijk voor accu spul, maar zie ook eerste puntje :P ).
FRANQ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:05:
Dus nu is de keuze kale body op 18v makkelijk omdat die vaak goedkoper zijn dan de 220v varianten.

Heb zelf een bosch pos1400(?) Fijn apparaat maar beetje lomp voor het fijnere werk.

Maar de kans bestaat dat ik in de toekomst een "lowrider" cnc frees wil maken, en dan is 220v weer handiger.
POF 1400 (Ober Fräse) ;)
Alles boven black&dekker is voor de huis tuin en keuken klussen natuurlijk overkill en vooral merkgeilheid.

Heb zelf gereedschap waar de aannemer nog niet eens mee kwam aanzetten, dus dat bevestigt dat het overkill is.
Mwah, heb ook wel mannen over de vloer gezien met alles in Festool. 2-3 boormachines, invalzaag, zaagtafel, stofzuiger, decoupeer. Qua onderhoudscontract makkelijker, denk ik?

Maar voor de wat ruwere dingen als binnenafwerking, is het vaak inderdaad een mix van van alles en nog wat. Hitachi, DeWalt, Bosch, Makita, Flex, merken die ik niet herken, van alles. En buiten boormachines / boorhamers, vrijwel altijd alles op snoer.

Ik zou er dus niet meteen vanuit gaan dat het gemiddelde spul dat hier voorbij komt overkill is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 22:43
Makita heeft een sneak preview voor een nieuwe lamp op de site staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su_RWvr8ar160IGFbd9LU4tSQs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1l9hwYmAWZXC4ev5TMb5GKv.png?f=fotoalbum_large

Kijk je naar de url dan kom je uit op modelnummer 'DML810'. Op de USA Makita site staat die wel gewoon: https://www.makitatools.com/products/details/DML810. Das een flinke bouwlamp! Ook flink aan de prijs, op amazon.com staat hij voor ~ $350.

Ik heb stiekeme hoop dat de DML811 ook uitgebracht wordt in Europa. Ze lopen wat achter op lichtopbrengst-gebied naar mijn idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Raegin op 18-12-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Een luxe boormachine is gelukkig wat goedkoper dan een full-option Mercedes :+.

Wel mee eens hoor. Voor handgereedschap maak ik alleen graag een uitzondering. Het is 'relatief gezien' goedkoop en bij het tweede project wat je er mee doet is het gereedschap vaak alweer betaald (t.o.v. een klusjesman inhuren of het door een bedrijf te laten doen).

Dat verantwoord nog niet waarom je een full-option Mercedes nodig bent i.p.v. een Polootje, maar gezien de levensduur van sommige gereedschappen valt dat wel te verantwoorden. Voor elektrisch gereedschap is dat iets minder van toepassing dan bijvoorbeeld een goede set schroevendraaiers of steeksleutels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Tja ik klus ook al ruim 20 jaar en ik vind het prijsverschil tussen de b merken en de semi prof het meer dan waard , aangezien je niet ieder jaar dit koopt, het vaak beter werkt en beter gebouwd is . Vaak is het binnen de klus al terug verdiend, soms zie ik het ook als investering.

En het is bij mij en ook de meesten hier ook wel deels hobby. En een hobby mag geld kosten :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 12:15
Raegin schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:42:
[Afbeelding]

Kijk je naar de url dan kom je uit op modelnummer 'DML810'. Op de USA Makita site staat die wel gewoon: https://www.makitatools.com/products/details/DML810. Das een flinke bouwlamp! Ook flink aan de prijs, op amazon.com staat hij voor ~ $350.

Ik heb stiekeme hoop dat de DML811 ook uitgebracht wordt in Europa. Ze lopen wat achter op lichtopbrengst-gebied naar mijn idee.
In die afbeelding gaat het over een 'bouwzaklamp', maar ik vermoed dat dat een vertaalfoutje is... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 22:43
dreamscape schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:01:
[...]

In die afbeelding gaat het over een 'bouwzaklamp', maar ik vermoed dat dat een vertaalfoutje is... ;)
Mijn screenshot is iets te smal afgeknipt, de tweede paragraaf van die tekst slaat op de lamp (DML812) in het rechterplaatje (buiten beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 12:15
Raegin schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:04:
[...]

Mijn screenshot is iets te smal afgeknipt, de tweede paragraaf van die tekst slaat op de lamp (DML812) in het rechterplaatje (buiten beeld).
Ah, dat verklaart een en ander :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Point.Flare schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:33:
[...]

Mijn eerste doel is voor de verbouwing. Maar daarbuiten ben ik echt wel een 'maker'. Ik heb wat meubeltjes gemaakt (bureau, kastjes, bed). Ik had een professionele werkplaats(hout, metaal, kunststof, spuiterij, decoratie, CNC) tot mijn beschikking. Dat is nu helaas vervallen, maar ik wil wel graag verder met lekker klooien in mijn eigen ruimte. Ik zou het zonde vinden als ik er nu niet iets meer in investeer en straks tot de conclusie kom het toch nodig te hebben.

De inval is ook met oog op het hobbyen na de verbouwing. En misschien zelfs al tijdens de verbouwing zaken. Ik vind het fijne van een invalzaag dat je ook ergens halverwege een plaat kan beginnen. En dat je de diepte van de snede kan instellen.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat je niet moet investeren in goed gereedschap dat je nodig hebt/goed kunt gebruiken. Je geeft alleen aan dat je voor 1000 euro 4 stuks gereedschap wil van een reputabel merk (als ik je post verder lees wil je alleen Makita) op accu. Dat zijn 4 eisen. En je gaat dan gewoon niet uit komen. Dan moet je echt dingen gaan laten vallen.

Makita heeft een combiset van invalzaag en stofzuiger, beide op accu, met liniaal. Die is al bijna 1000 euro. Combiset accuinvalzaag, liniaal en accu's en lader kan ik niet vinden, maar zonder accu's en laders is die ook al over de 400 euro. Dus met ga je al ruim over de helft van je budget. Radiaal afkortzaag van Makita, de LS1018 is ook al meer dan 350 euro. Dan moet je nog 2 apparaten. Accuinvalzaag met liniaal en afkortzaag past dus misschien net in je budget maar misschien zelfs ook niet. Je zult dus moeten kiezen. Dingen laten vallen, niet alles op accu (invalzaag met liniaal op netstroom van Makita is 350), ander merk of je budget oprekken.
[...]

Ik wil vanaf nu wel in één universum blijven. Makite heeft een groot en groeien assortiment. Zodoende mijn primaire keuze voor ze.
Voor een netstroomapparaat is dat niet zo spannend toch? :)
[...]

Ik vervang nu mijn (winter)banden met de schroefmachine (niet verder vertellen). Een beetje klooien met metaal is me niet vreemd. Dus uiteindelijk zou ik wel een slagtol willen. Alleen schuif ik deze met een gerust hart op de lange baan.
Haha :) Dat heb ik ook een tijd gedaan en dan met een 1/2" ratel handvast zetten, is niet zo vreemd hoor ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:04
[Afbeelding]

darn net iets te laat...was al tijden op zoek naar een bouwlamp....en heb alles van Makita, dus had het liefst daar een van met combi accu/netstroom....maar hun huidige aanbod is inderdaad zwaar ingehaald, dus maar een scangrip gehaald.....deze wellicht in de toekomst voor erbij >:) ?? :D

Maar gezien het plaatje is die wel serieus huge....ik hoop eigenlijk dat ze de DLM809 hier eens uitbrengen:

https://www.makitatools.com/products/details/DML809

[ Voor 6% gewijzigd door breagor op 18-12-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[Afbeelding]

Die laatste (DLM811) is wel een mooie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
JT schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:23:
[...]

Ik zal de laatste zijn die zegt dat je niet moet investeren in goed gereedschap dat je nodig hebt/goed kunt gebruiken. Je geeft alleen aan dat je voor 1000 euro 4 stuks gereedschap wil van een reputabel merk (als ik je post verder lees wil je alleen Makita) op accu. Dat zijn 4 eisen. En je gaat dan gewoon niet uit komen. Dan moet je echt dingen gaan laten vallen.

[...]
Of wat ook kan, andere machine keuze en hiermee iets andere uitvoering van de werkzaamheden accepteren. Vraag is wel of dat dit een optie is voor @Point.Flare.
Ik heb zelf sinds kort een DHS680ZJ + DHP484ZJ + adapter, geleiderail en acculader voor totaal € 390,65. En twee gratis 5ah accu's via de actie. Dan heb je een set waarmee je de invalfunctie kunt gebruiken met geleide rail, maar ook los als cirkelzaag voor bijvoorbeeld afkorten. De invalfunctie zal mogelijk wel iets meer werk vragen om op de mm in te stellen (zelf wat extra maat-streepjes maken en andere manier van instellen & gebruik); en ook de stofafzuiging zal iets minder zijn dan bij een specialistische invalzaag.
Bovenstaande combinatie is een voorbeeld en zal ondertussen iets meer kosten, maar dan houd je nog steeds € 500+ over voor twee body's en eventuele andere aanvullingen.

Er is eventueel een losse hoek adapter (met graden indeling) passend op de Makita rails, mogelijk is deze bruikbaar om een verstek/afkort oplossing mee maken als hij niet wil aftekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

JT schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:23:
[...]

Makita heeft een combiset van invalzaag en stofzuiger, beide op accu, met liniaal. Die is al bijna 1000 euro. Combiset accuinvalzaag, liniaal en accu's en lader kan ik niet vinden, maar zonder accu's en laders is die ook al over de 400 euro. Dus met ga je al ruim over de helft van je budget. Radiaal afkortzaag van Makita, de LS1018 is ook al meer dan 350 euro. Dan moet je nog 2 apparaten. Accuinvalzaag met liniaal en afkortzaag past dus misschien net in je budget maar misschien zelfs ook niet. Je zult dus moeten kiezen. Dingen laten vallen, niet alles op accu (invalzaag met liniaal op netstroom van Makita is 350), ander merk of je budget oprekken.
Ik snap het punt. Ik heb even lopen schuiven en doen. Ik kan de set bedraad aanschaffen met slagtol op accu voor 1090. Als ik de slagtol laat vallen en er een redelijke bedrade excenter in zet kan ik de meerprijs van 100 euro wel verantwoorden voor de verbouwing. Dan kan ik m'n Einhelltje er uit mikken.
Voor een netstroomapparaat is dat niet zo spannend toch? :)
Qua zaag- en schuurwerk dan weer wel. Geen gezeik met verschillende adaptertjes voor de afzuiging. Ander voordeel is dat alle boxen op elkaar passen lijkt me. En misschien valt er nog wat te onderhandelen bij de dealer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Point.Flare schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:32:
Qua zaag- en schuurwerk dan weer wel. Geen gezeik met verschillende adaptertjes voor de afzuiging. Ander voordeel is dat alle boxen op elkaar passen lijkt me. En misschien valt er nog wat te onderhandelen bij de dealer..
Gewoon zorgen dat je de juiste zagen en schuurmachines kiest ;) Ik heb een invalzaag, excenter, en vlakschuurmachine van drie verschillende merken, en allen passen ze op dezelfde adapter. De systainers stapelen ook mooi op elkaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

Deuvelmal en deuvelmal.

Voor scharnieren in kastjes kan je zo'n Kreg ding halen die iemand al postte of een Hettich boorsjabloon gebruiken. Gewoon in combinatie met een 26 of 35mm forstnerboor. Hoe zo'n sjabloon werkt spreekt redelijk voor zich, maar op youtube staat denk ik ook wel uitleg. Hettich heeft best veel video's op YT staan.

Deurscharnieren vereisen een freesmal en kopieerring. De Mallenman op Marktplaats heeft heel betaalbare aluminium freesmallen voor scharnieren en ander deurbeslag. Kopieerring en juiste freesje staan bij de mallen aangegeven, maar die moet je zelf even kopen.
[Afbeelding]

We staan hier wel achteraan in de rij als het om nieuwe machines gaat. Die DML812 is trouwens wel een mooie lamp. Compact, maar wel veel lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 26-06 20:27
Zie toevallig dat de Makita gratis accu actie weer van start gegaan, ik was in de veronderstelling dat deze pas januari van start zou gaan :D

Vorig jaar heb ik de DDF484ZJ boormachine en de DTD155ZJ slagschroevendraaier gekocht en mezelf dus verbonden aan het 18V ecosysteem van Makita. Nu heb ik momenteel nog geen draadloze zaagmachines en dat mis ik soms wel. Op 230V heb ik een Bosch GST 90 E decoupeerzaag, een Makita SP6000 invalzaag en een Metabo KGS 216 M afkortzaag. Met deze machines kan ik eigenlijk alle zaagwerkzaamheden wel uitvoeren, maar soms moet ik weleens een enkele balk/buis/plank inkorten en dan heb ik meer werk van alles klaarzetten dan het daadwerkelijke zagen. Daarnaast gaan we in het voorjaar de bijkeuken strippen en opnieuw isoleren en voor sloopwerk lijkt zo'n reciprozaag me wel ideaal.

Nu is mijn oog gevallen op de Makita DJR188ZJ omdat dit een mooie compacte en handzame machine is. Echter vind ik het ook wel belangrijk dat je enigzins precies moet kunnen zagen. Dan bedoel ik niet hele platen op maat maken, daar heb ik m'n invalzaag met geleiderrail wel voor, maar bijvoorbeeld het afkorten van 8x4 balken. Als je dit met de decoupeerzaag doet wil het zaagblad snel kromtrekken, ik neem aan dat dit minder speelt bij een reciprozaag? Oftewel, is dit een beetje een general purpose machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FRANQ schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:05:
[...]

[...]

Wat is huis tuin en keukengebruik? Nogal rekbare definitie. En hoe je erbij komt dat precies gereedschap kiezen waarbij je niet een halve centimeter teveel en/of schuin afzaagt overkill is, is mij een raadsel. Afgelopen periode hier een aantal bouwvakkers over de vloer gehad. De een deed breekwerk met een grote Parkside breekhamer (beton), een ander had een schroevendraaiersetje van Powerfix. Dan is dat volgens jouw redenatie dus meer dan genoeg voor privégebruik. Ware het niet dat ik een bitje vorige week afbrak bij het aandraaien van een kroonsteentje. Dus suggereren dat wat bouwvakkers gebruiken de referentie is, slaat naar mijn mening als een tang op een varken. In jouw redenatie is mijn Bosch groen apparaatje dus overkill want een bouwvakker kwam met Parkside aanzetten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Vinze schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:30:
Zie toevallig dat de Makita gratis accu actie weer van start gegaan, ik was in de veronderstelling dat deze pas januari van start zou gaan :D

Vorig jaar heb ik de DDF484ZJ boormachine en de DTD155ZJ slagschroevendraaier gekocht en mezelf dus verbonden aan het 18V ecosysteem van Makita. Nu heb ik momenteel nog geen draadloze zaagmachines en dat mis ik soms wel. Op 230V heb ik een Bosch GST 90 E decoupeerzaag, een Makita SP6000 invalzaag en een Metabo KGS 216 M afkortzaag. Met deze machines kan ik eigenlijk alle zaagwerkzaamheden wel uitvoeren, maar soms moet ik weleens een enkele balk/buis/plank inkorten en dan heb ik meer werk van alles klaarzetten dan het daadwerkelijke zagen. Daarnaast gaan we in het voorjaar de bijkeuken strippen en opnieuw isoleren en voor sloopwerk lijkt zo'n reciprozaag me wel ideaal.

Nu is mijn oog gevallen op de Makita DJR188ZJ omdat dit een mooie compacte en handzame machine is. Echter vind ik het ook wel belangrijk dat je enigzins precies moet kunnen zagen. Dan bedoel ik niet hele platen op maat maken, daar heb ik m'n invalzaag met geleiderrail wel voor, maar bijvoorbeeld het afkorten van 8x4 balken. Als je dit met de decoupeerzaag doet wil het zaagblad snel kromtrekken, ik neem aan dat dit minder speelt bij een reciprozaag? Oftewel, is dit een beetje een general purpose machine?
Mijn ervaring is dat een recipro alles behalve nauwkeurig is. Een decoupeerzaag zaagt nauwkeuriger.
Recipro is volgens mij vooral bedoeld voor sloop werk. Een balk inkorten kan je dan beter met een accu cirkelzaag doen denk ik.
Zoeits kost je ongeveer het zelfde. https://www.makita.nl/artikel/dss501zj.html
Als je er een adapter bij bestelt past die ook nog op je rails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:45:
Wat is huis tuin en keukengebruik? Nogal rekbare definitie. En hoe je erbij komt dat precies gereedschap kiezen waarbij je niet een halve centimeter teveel en/of schuin afzaagt overkill is, is mij een raadsel. Afgelopen periode hier een aantal bouwvakkers over de vloer gehad. De een deed breekwerk met een grote Parkside breekhamer (beton), een ander had een schroevendraaiersetje van Powerfix. Dan is dat volgens jouw redenatie dus meer dan genoeg voor privégebruik. Ware het niet dat ik een bitje vorige week afbrak bij het aandraaien van een kroonsteentje. Dus suggereren dat wat bouwvakkers gebruiken de referentie is, slaat naar mijn mening als een tang op een varken. In jouw redenatie is mijn Bosch groen apparaatje dus overkill want een bouwvakker kwam met Parkside aanzetten.
Inderdaad, dat iemand die in de ruwbouw werkt alles met een Parkside afkortzaag goed wegkomt, wil niet zeggen dat je daar zelf voldoende aan hebt als je een kast wilt bouwen. Wil ook niet meteen zeggen dat je een Festool of Mafell nodig hebt, maar een hobby mag ook geld kosten als dat er voor over hebt ;) Of als een loodgieter alles met een waterpomptang vast of los draait, wil niet zeggen dat je dat ook wil doen als je aan je auto sleutelt.
Wabs schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:15:
Mijn ervaring is dat een recipro alles behalve nauwkeurig is. Een decoupeerzaag zaagt nauwkeuriger.
Recipro is volgens mij vooral bedoeld voor sloop werk. Een balk inkorten kan je dan beter met een accu cirkelzaag doen denk ik.
Zoeits kost je ongeveer het zelfde. https://www.makita.nl/artikel/dss501zj.html
Als je er een adapter bij bestelt past die ook nog op je rails.
Voor netjes afkorten van een 8x4 balk, is dat niet heel makkelijk te doen met de invalzaag? Een afkortzaag is makkelijker, maar als je die niet hebt, kan een invalzaag het netter dan een decoupeer of recipro, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:02:
[...]

Bosch en Mafell hebben beiden hetzelfde rail systeem: FSN rails ;) De OFA adapter voor de Bosch bovenfrezen zou ook op de OF1010 passen, en daarmee past die ook op je Mafell rails ;)
Ik heb gewoon een Festool lr32 rail gekocht . De afwerking van die mafell rails is wel mooier, dunnere rail, smaller, beter koppelbaar en voorzien van nette eindstukjes. Moest voor die lr32-set toch een rail hebben.
Een schuurmachine ben je meestal langere tijd continue bezig, maar een invalzaag ben ik in ieder niet continue mee bezig. Toch altijd even de rails verplaatsen, opnieuw aftekenen en nameten, dan een volgende snede. Uiteindelijk wel lang mee bezig, maar niet continue aan het zagen.
Ja dat dus. Altijd even meten, liniaal erbij, de boel haaks zetten etc. Ik vind een kabel dan dus minder erg, juist omdat je toch wel ff bezig bent.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wabs schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:15:
[...]

Recipro is volgens mij vooral bedoeld voor sloop werk.
Klopt, zo’n zaagblad slaat alle kanten op aan de punt. Ideaal als t snel en niet netjes hoeft. Ik zou voor t nauwkeurig inkorten van balken nog eerder een kettingzaag pakken :o

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Oogje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:18:
Klopt, zo’n zaagblad slaat alle kanten op aan de punt. Ideaal als t snel en niet netjes hoeft. Ik zou voor t nauwkeurig inkorten van balken nog eerder een kettingzaag pakken :o
Of een handzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 26-06 20:27
Hmm, ik kreeg de indruk aan de hand van een aantal Youtube videos dat je met een recipro ook wel enigszins nauwkeurig zou kunnen werken, in ieder geval net zo nauwkeurig als met een handzaag. Ik zoek eigenlijk een 18V zaag die je even snel kan pakken als je slechts enkele zaag snedes uit de losse pols moet maken. Ik zal eens kijken of die Makita DSS501 wat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turq54
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik zoek een accu boormachine, alleen kom ik er niet uit welke ik moet nemen. Mijn budget is maximaal is € 150.

Mijn eisen:
• 18V
• klopfunctie
• koolborstelloze motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

turq54 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:49:
Ik zoek een accu boormachine, alleen kom ik er niet uit welke ik moet nemen. Mijn budget is maximaal is € 150.

Mijn eisen:
• 18V
• klopfunctie
• koolborstelloze motor
Wat heb je zelf al gevonden?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
turq54 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:49:

Mijn eisen:
• 18V
• klopfunctie
• koolborstelloze motor
Makita DHP483ZJ
Zo iets? 130 euro is binnen je budget. 8)
Gratis accu via Makita. Dus je moet een paar weken geduld hebben voor je de unit kan gebruiken.
Let op, je mist dan nog wel een accu lader! Wellicht te vinden voor 3-4 tientjes op marktplaats? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turq54
JT schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:32:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden?
Momenteel alleen de Bosch Professional 18V System Accuschroefklopboormachine GSB 18V-21 (Incl. 2x 2,0 Ah Accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turq54
Wabs schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:41:
[...]

Makita DHP483ZJ
Zo iets? 130 euro is binnen je budget. 8)
Gratis accu via Makita. Dus je moet een paar weken geduld hebben voor je de unit kan gebruiken.
Let op, je mist dan nog wel een accu lader! Wellicht te vinden voor 3-4 tientjes op marktplaats? :?
Is dit te gebruiken met de LXT accu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 23:11
turq54 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:03:
[...]

Is dit te gebruiken met de LXT accu?
Misschien zelf even het typenummer invullen in Google? Een beetje inzet mag je wel tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turq54
kipfel schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:08:
[...]

Misschien zelf even het typenummer invullen in Google? Een beetje inzet mag je wel tonen.
Het is idd te gebruiken met LXT.

[ Voor 6% gewijzigd door turq54 op 18-12-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben eindelijk weer een beetje aan het klussen. Bovenfrees weer afgestoft. Nu kom ik erachter dat een aantal freesjes echt wel aan vervanging toe zijn.

Welk merk is goed en goed verkrijgbaar?
Mijn go-to merk is CMT. Maar dat tikt wel aan. Zijn er andere goede merken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
JT schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:45:
[...]

Lange tenen?

Ga er verder niet op in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raymond schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:13:
Ik ben eindelijk weer een beetje aan het klussen. Bovenfrees weer afgestoft. Nu kom ik erachter dat een aantal freesjes echt wel aan vervanging toe zijn.

Die van Festool zijn ook prima >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:33:
[...]

Die van Festool zijn ook prima >:)
Ik heb niet de indruk dat die beter zijn dan die van CMT. Of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:07
Raymond schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 07:37:
[...]

Ik heb niet de indruk dat die beter zijn dan die van CMT. Of vergis ik me daarin?
Die van ecotools zijn in ieder geval goed betaalbaar, hoelang ze meegaan kan ik je nog niet vertellen :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FRANQ schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:11:
[...]

Lange tenen?

Ga er verder niet op in.
Nee hoor, Ik denk dat je jezelf wat aangevallen voelt :) En jammer, een forum is juist om dingen te bediscussiëren, je mening ventileren en verder niet op in gaan en onderbouwen verwacht ik eerder op Facebook dan hier :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

turq54 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:02:
[...]

Momenteel alleen de Bosch Professional 18V System Accuschroefklopboormachine GSB 18V-21 (Incl. 2x 2,0 Ah Accu.
Heb je al ander accu spul? En ik zou even kijken naar de acties, Ik heb toen gekozen voor Bosch blauw vanwege de gewelddadige actie van 2 4ah accu's en een lader bij elke body.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turq54
JT schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:25:
[...]

Heb je al ander accu spul? En ik zou even kijken naar de acties, Ik heb toen gekozen voor Bosch blauw vanwege de gewelddadige actie van 2 4ah accu's en een lader bij elke body.
Ik heb momenteel geen spullen. Zat zelf te twijfelen tussen de Bosch blauw en de Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Raymond schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 07:37:
[...]

Met verkeerd gebruik kun je ze beiden in een paar minuten wegbranden. Welke van de twee beter is, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
JT schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:16:
[...]

Nee hoor, Ik denk dat je jezelf wat aangevallen voelt :) En jammer, een forum is juist om dingen te bediscussiëren, je mening ventileren en verder niet op in gaan en onderbouwen verwacht ik eerder op Facebook dan hier :P
Las er een behoorlijk geïrriteerde ondertoon in.
Maar heb het dan blijkbaar mis.

Maar er zit nog wel een hoop tussen een ikea schroef machine en een Festool.

Als je hobbymatig meubelmaker bent en je kunt voor jezelf deze apparaten verantwoorden moet je dat zeker doen.

Zelf zit ik in het Makita 18v LXT ecosysteem.
Eigenlijk alles is Makita behalve de afkortzaag.
En ik doe vooral verbouwingen bij mezelf familie en vrienden.

Maar wat ik onder een huis tuin en keuken gebruiker versta is iemand die af en toe eens een plankje ophangt of een schilderij. En die kan dan prima af met black&dekker of huismerk.

Ik heb nergens gezegd dat je genoegen moet nemen met 5mm maat afwijking.
Nu zou ik ook niet weten welk apparaat zoveel afwijking heeft.
Zelfs met mijn ferm afkortzaag lukt het me om op maat en haaks te zagen.

Laatste stukje van mijn post had misschien iets duidelijker geformuleerd moeten worden.

Als je als H.T.K. klusser alleen ikea kasten in elkaar gaat zetten heb je geen Makita slagschroefmachine voor nodig.

En voor boren van 4 gaatjes in beton heb je als H.T.K ook geen boormachine van 300 euro nodig.
Bosch groen op stekker van een euro of 75 is dan prima.

Als je wat meer hobbymatig klust is wat beter gereedschap natuurlijk wel erg fijn.
Enkele dingen zal je dan ook wel nodig hebben van een beter merk. Maar je vervalt ook snel in de drang om alles in dezelfde kleur aan te schaffen.

En dat is laatste is wat ik bedoelde met merkgeilheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:28
Vandaag ben ik eens even aan het kijken naar halfgelaatmaskers. Merk toch dat stofafzuiging niet voldoende is. Maar door de bomen zie ik het bos niet echt meer. Waar moet je hier opletten? Hoe maak je de keuze tussen de 3M 6100, 6200 of 6300 of een ander merk? Iemand hier duidelijke voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FRANQ schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:51:
[...]

Las er een behoorlijk geïrriteerde ondertoon in.
Maar heb het dan blijkbaar mis.

Maar er zit nog wel een hoop tussen een ikea schroef machine en een Festool.

Als je hobbymatig meubelmaker bent en je kunt voor jezelf deze apparaten verantwoorden moet je dat zeker doen.

Zelf zit ik in het Makita 18v LXT ecosysteem.
Eigenlijk alles is Makita behalve de afkortzaag.
En ik doe vooral verbouwingen bij mezelf familie en vrienden.

Maar wat ik onder een huis tuin en keuken gebruiker versta is iemand die af en toe eens een plankje ophangt of een schilderij. En die kan dan prima af met black&dekker of huismerk.

Ik heb nergens gezegd dat je genoegen moet nemen met 5mm maat afwijking.
Nu zou ik ook niet weten welk apparaat zoveel afwijking heeft.
Zelfs met mijn ferm afkortzaag lukt het me om op maat en haaks te zagen.

Laatste stukje van mijn post had misschien iets duidelijker geformuleerd moeten worden.

Als je als H.T.K. klusser alleen ikea kasten in elkaar gaat zetten heb je geen Makita slagschroefmachine voor nodig.

En voor boren van 4 gaatjes in beton heb je als H.T.K ook geen boormachine van 300 euro nodig.
Bosch groen op stekker van een euro of 75 is dan prima.

Als je wat meer hobbymatig klust is wat beter gereedschap natuurlijk wel erg fijn.
Enkele dingen zal je dan ook wel nodig hebben van een beter merk. Maar je vervalt ook snel in de drang om alles in dezelfde kleur aan te schaffen.

En dat is laatste is wat ik bedoelde met merkgeilheid.
Wellicht hebben we een beetje langs elkaar heen gepraat.

Ik ben het met je eens dat je als htk voor een plankje en een Ikeakast prima met B&D toe kan. Maar eigenlijk is dat altijd wel zo. Een andere bouwvakker die hier langs is geweest had een Parkside afkortzaag met een beter blad en heeft daar een complete veranda mee gemaakt. Een compleet huis maken kan met het Lidl assortiment best wel. Grote gaten boren in 20cm dik beton kan prima met huismerk betonboor van de Gamma. De vraag is alleen wat je fijner vindt werken, wat het je eventueel aan tijd kost omdat het allemaal net iets minder goed gaat (bijvoorbeeld een slagtol die minder sterk is en dus langer over een schroef doet waarvan je er 30 moet doen in een drager ofzo). Ook waar je zelf voldoening uit haalt, ik haal er voldoening uit om met goed gereedschap te werken. Het is een beetje hetzelfde met computers. Een spel spelen, 2 Windows virtual machines op Windows of een 1080p film renderen kan allemaal op een Pentium. Absoluut gezien heb je niks meer nodig. Maar het werkt toch allemaal net wat lekkerder met een i7 of Ryzen 7.

En dan kun je het soms ook treffen met aanbiedingen, ik heb 4 stuks Bosch blauw gekocht met bij elk gratis 2 4ah ProCore accu's en een lader, daar heb je bij de Gamma consumentenspul voor :P Als DeWalt die actie had dan had ik DeWalt gehad, zelfde voor Makita enzovoort. Zelfde met mijn afkortzaag, Bosch blauw met laagste prijsgarantie, leuke deal. DeWalt had ook een leuke deal maar ik koos toch voor 8mm meer capaciteit (70mm vs 62mm). En daarom heb ik toevallig 5 Bosch blauw apparaten. Het is niet altijd merkgeilheid (al zal dat bij sommige mensen meer spelen) :) Heb trouwens een Skil decoupeerzaag, huismerk slijptol, Bosch groen boorhamer (had ik ook een topdeal op, 1,9 joule met leidingdetector voor 80 euro nieuw).

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asterisk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:16
Zinloos1 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:52:
Vandaag ben ik eens even aan het kijken naar halfgelaatmaskers. Merk toch dat stofafzuiging niet voldoende is. Maar door de bomen zie ik het bos niet echt meer. Waar moet je hier opletten? Hoe maak je de keuze tussen de 3M 6100, 6200 of 6300 of een ander merk? Iemand hier duidelijke voorkeur?
Dat zijn respectievelijk de maten small, medium en large van hetzelfde masker 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zoals @asterisk zegt, dat zijn de small, medium en large maten van hetzelfde halfgelaatsmasker. Ik heb een medium, is een beetje klein voor mij, en een beetje groot voor mijn vrouw, maar past voor ons beiden wel redelijk. Behoorlijk comfortabel om ook langer te dragen. Andere merken heb ik geen ervaring mee, maar neem aan dat dat ook wel prima is. Kijk vooral ook welke filters je nodig denkt te hebben (als puur voor stof, dan is P3 voldoende. Als je ook wat anders zoekt, staat in de start post het een en ander over wat de verschillende afkortingen betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-07 00:28
3M heeft 3 versies 'normale' halfgelaatsmaskers, alle 3 heb je ook nog in 3 maten, 9 in totaal dus. De 3 versies verschillen vooral in comfort en features (zoals snel je masker tijdelijk af kunnen doen), ik heb de goedkoopste maat L en die zit eigenlijk prima. Op elke kunnen dezelfde filters met bajonet aansluiting, ik heb P3 stoffilters die minder weerstand bieden met ademhalen voor het houtbewerken. Ik werk toch nauwelijks met gassen dus dat is prima voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JT schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:28:
[...]

Wellicht hebben we een beetje langs elkaar heen gepraat.

Ik ben het met je eens dat je als htk voor een plankje en een Ikeakast prima met B&D toe kan. Maar eigenlijk is dat altijd wel zo. Een andere bouwvakker die hier langs is geweest had een Parkside afkortzaag met een beter blad en heeft daar een complete veranda mee gemaakt. Een compleet huis maken kan met het Lidl assortiment best wel. Grote gaten boren in 20cm dik beton kan prima met huismerk betonboor van de Gamma. De vraag is alleen wat je fijner vindt werken, wat het je eventueel aan tijd kost omdat het allemaal net iets minder goed gaat (bijvoorbeeld een slagtol die minder sterk is en dus langer over een schroef doet waarvan je er 30 moet doen in een drager ofzo). Ook waar je zelf voldoening uit haalt, ik haal er voldoening uit om met goed gereedschap te werken. Het is een beetje hetzelfde met computers. Een spel spelen, 2 Windows virtual machines op Windows of een 1080p film renderen kan allemaal op een Pentium. Absoluut gezien heb je niks meer nodig. Maar het werkt toch allemaal net wat lekkerder met een i7 of Ryzen 7.

En dan kun je het soms ook treffen met aanbiedingen, ik heb 4 stuks Bosch blauw gekocht met bij elk gratis 2 4ah ProCore accu's en een lader, daar heb je bij de Gamma consumentenspul voor :P Als DeWalt die actie had dan had ik DeWalt gehad, zelfde voor Makita enzovoort. Zelfde met mijn afkortzaag, Bosch blauw met laagste prijsgarantie, leuke deal. DeWalt had ook een leuke deal maar ik koos toch voor 8mm meer capaciteit (70mm vs 62mm). En daarom heb ik toevallig 5 Bosch blauw apparaten. Het is niet altijd merkgeilheid (al zal dat bij sommige mensen meer spelen) :) Heb trouwens een Skil decoupeerzaag, huismerk slijptol, Bosch groen boorhamer (had ik ook een topdeal op, 1,9 joule met leidingdetector voor 80 euro nieuw).
Niet alleen de bouwkwaliteit zelf, en voldoening maar ook het gemak waarmee je een bepaalde kwaliteit neerzet (of niet :+ ) . Mooi voorbeeld: ik zat enorm te twijfelen of ik de gatenrijset van Festool moest kopen. Duur, erg duur zelfs, maar wel handig.

Uiteindelijk bij de Hornbach een wolfcraft ding meegenomen en tot de conclusie gekomen dat ik dat nooit goed recht/haaks op de plank ga krijgen. Dat ligt aan mijn gebrek aan skills, er zijn hier mensen die met Black-and-Decker de mooiste dingen kunnen maken. Met wat luxer spul lukt het me verdraaid goed wat aardigs te bouwen... dus uiteindelijk die dure gatenrijset gewoon gekocht. Als ik handig genoeg was geweest (of meer tijd zou nemen om op te zetten, of meer tijd om te oefenen) had ik het met een goedkoop setje vast ook prima gekund...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Vinze schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:42:
Hmm, ik kreeg de indruk aan de hand van een aantal Youtube videos dat je met een recipro ook wel enigszins nauwkeurig zou kunnen werken, in ieder geval net zo nauwkeurig als met een handzaag. Ik zoek eigenlijk een 18V zaag die je even snel kan pakken als je slechts enkele zaag snedes uit de losse pols moet maken. Ik zal eens kijken of die Makita DSS501 wat is :)
Met het juiste zaagblad en een vaste hand, kan je met een recipro een heel end komen, maar ze zijn wel het meest geschikt voor sloopwerk. De controle is vrij beperkt.

Die DSS501 zou ik persoonlijk links laten liggen. Is het allemaal net niet. Loopt heel makkelijk vast door gebrek aan kracht. Makita heeft betere cirkelzagen op accu, maar dan zit je wel €50-60 hoger.
Raymond schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:13:

Trend maakt prima freesjes voor een iets schappelijkere prijs.
Ik heb een 3M en een Sundstrom. Die Sundstrom vind ik persoonlijk fijner. Sluit beter af en een (veiligheids)bril beslaat minder. Heb ook het idee dat je makkelijker ademt met dat masker. Bij gereedschappro betaal je €69,95 voor een set met filter en tussenfilters (voor langer gebruik filter). Misschien iets duurder, maar filter gaat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-07 19:29
Voor black friday heb ik een Bosch GEX 125-150 AVE gekocht. Nu viel me vandaag op dat er heel weinig kracht zit achter het draaien van de schuurschijf (hij is met de hand tegen te houden). Het heen en weer bewegen is wel krachtig. Eerder was me dit niet opgevallen, dus nu vraag ik me af of dat 'krachteloos' draaien normaal is of dat er wat anders aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
De gex is toch gewoon een excenter?
Dus het klopt wat je constateert.

Als je een machine zoekt met geforceerde rotatie, dan moet je een bosch get hebben, of een festool rotex.
Kost wel 2-3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-07 19:29
Raymond schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:11:
De gex is toch gewoon een excenter?
Dus het klopt wat je constateert.

Als je een machine zoekt met geforceerde rotatie, dan moet je een bosch get hebben, of een festool rotex.
Kost wel 2-3x zoveel.
Bedank voor je antwoord. Machine voldoet prima dus hoef geen andere, maar wist het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-07 23:01
TheJVH schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:05:
[...]

3M heeft 3 versies 'normale' halfgelaatsmaskers, alle 3 heb je ook nog in 3 maten, 9 in totaal dus. De 3 versies verschillen vooral in comfort en features (zoals snel je masker tijdelijk af kunnen doen), ik heb de goedkoopste maat L en die zit eigenlijk prima. Op elke kunnen dezelfde filters met bajonet aansluiting, ik heb P3 stoffilters die minder weerstand bieden met ademhalen voor het houtbewerken. Ik werk toch nauwelijks met gassen dus dat is prima voor mij.
Same here, erg tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Birkin schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:07:
[...]

Bedank voor je antwoord. Machine voldoet prima dus hoef geen andere, maar wist het gewoon niet.
Als je het aangedreven wilt moet je naar een Bosch GET kijken. Of Festool Rotex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
henkie196 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:02:
[...]

Zoals @asterisk zegt, dat zijn de small, medium en large maten van hetzelfde halfgelaatsmasker. Ik heb een medium, is een beetje klein voor mij, en een beetje groot voor mijn vrouw, maar past voor ons beiden wel redelijk. Behoorlijk comfortabel om ook langer te dragen. Andere merken heb ik geen ervaring mee, maar neem aan dat dat ook wel prima is. Kijk vooral ook welke filters je nodig denkt te hebben (als puur voor stof, dan is P3 voldoende. Als je ook wat anders zoekt, staat in de start post het een en ander over wat de verschillende afkortingen betekenen.
Doe eens je schedelmeting gezichtsafmetingen posten dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:48
Framoes schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:30:
[...]

Met het juiste zaagblad en een vaste hand, kan je met een recipro een heel end komen, maar ze zijn wel het meest geschikt voor sloopwerk. De controle is vrij beperkt.

Die DSS501 zou ik persoonlijk links laten liggen. Is het allemaal net niet. Loopt heel makkelijk vast door gebrek aan kracht. Makita heeft betere cirkelzagen op accu, maar dan zit je wel €50-60 hoger.

[...]

Trend maakt prima freesjes voor een iets schappelijkere prijs.

[...]

Ik heb een 3M en een Sundstrom. Die Sundstrom vind ik persoonlijk fijner. Sluit beter af en een (veiligheids)bril beslaat minder. Heb ook het idee dat je makkelijker ademt met dat masker. Bij gereedschappro betaal je €69,95 voor een set met filter en tussenfilters (voor langer gebruik filter). Misschien iets duurder, maar filter gaat langer mee.
Ik heb ook de sundstrum, bevalt me prima! Wel even scheren als je dat ding op doet. :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TheJVH schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:05:
Inderdaad, zag vanmorgen m'n masker liggen, en ik heb een 7502. Als ik het zo gauw even zie, dan is de reeks 6100, 6200, en 6300 de S, M, L maten van hetzelfde basic masker. De 650x serie is wat luxer, ventiel dat niet direct naar voren blaast, maar afgebogen wordt naar beneden. Zou ook minder uitademweerstand moeten hebben. Siliconen ipv elastomeer zou ik verwachten dat de 650x serie wat comfortabeler zit als de serie eronder.

De 7500 serie zou nog wat comfortabeler moeten zijn, dunnere neusbrug, ook siliconen omhulsel. Hoeveel dit uitmaakt t.o.v. de 6500 serie weet ik niet, zal wellicht persoonlijk moeten passen om het echt het verschil te voelen.

Ik denk dat mijn overweging toendertijd was vooral was dat het masker hoe dan ook relatief goedkoop t.o.v. de filters, zeker omdat ik toendertijd iets nodig had dat ook tegen chloor gas kon, en dat soort filters zijn gewoon behoorlijk aan de prijs.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:40:
Doe eens je schedelmeting gezichtsafmetingen posten dan :P
Gemiddeld? :P

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 20-12-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Makrolon schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:17:
[...]

Ik heb ook de sundstrum, bevalt me prima! Wel even scheren als je dat ding op doet. :+
Ik had ergens gelezen dat hij beter dan andere merken werkt bij mensen met een baard. Je moet natuurlijk geen Hagrid zijn.

Maar sowieso zorgt niet gladgeschoren zijn er aan bij dat een masker minder goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Welke patronen heb je voor zo'n 3m masker nodig voor houtstof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:20:
Welke patronen heb je voor zo'n 3m masker nodig voor houtstof?
Deze doen het goed, volgens mij. Ik heb losse filters met een aparte houder, maar dat is omdat dit is wat van de zomer beschikbaar was. Degene die ik link had ik liever gehad, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:28
Dank allen voor de input. Ik ga vanavond even kijken welk masker het beste bij mijn gebruik en budget past. Ik zit ook te kijken naar die p3 filters, met welke frequentie moet je deze vervangen? Anders is het wellicht een idee een groter setje te kopen met bulk korting.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Nu online
De afgelopen dagen bezig geweest om m'n Triton MOF001 aan m'n zaagtafel (Dewalt DW745) te koppelen.
Ik moet nog een start/stop knop regelen zodat ik hem makkelijker aan/uit kan zetten, want nu moet ik onder de tafel moeilijk gaan doen.
De houten geleider is opgedeeld in 2 'kamers'. De linkerkamer is helemaal gesloten, en de rechter heeft bij de freeskop een opening en aan de andere kant de stofafzuiging die verassend goed werkt!
Het mechanisme om de frees omhoog/omlaag te doen gaat nu iets te lastig, maar dat komt omdat het gat wat ik daarvoor heb geboord te groot is. Eerdaags aan de onderkant maar iets maken zodat het wat beter gaat. Binnenkort ook nog een t-track erin frezen zodat ik m'n featherboard erop kan plaatsen om het hout goed naar beneden te drukken.
En het eerste teststuk is ook erg strak geworden! :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhQhBsTDBhGZh-oltmcEBQs5eQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFhPtebYCasguIxzjhQ23iTM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKXLSYI1Lu6SN4jABpqScmr-UyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfxzRRcw0K8Zch3Pox20sYrJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqJluRLN2ZpdrGW0F3VuzW7T3vg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CFc6qtsMNSkbVmrhHXu5pJ8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNbl7n_lX7e5Y4Vsq-LPQ5XM0Wc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JOWqB3BOA2fz7vNYbMAISTr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE-pR6tsCv3gl9ZZfzoQnMaPz2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5BAGkRStwSTDcHHKHhzwN2z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5v_rl0Ct8iRSQxmM8OC0kWKHpBI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSsabhtDXKSmoUPu6JF2AMzg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
Remy!!!! schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:30:
De afgelopen dagen bezig geweest om m'n Triton MOF001 aan m'n zaagtafel (Dewalt DW745) te koppelen.
Ik moet nog een start/stop knop regelen zodat ik hem makkelijker aan/uit kan zetten, want nu moet ik onder de tafel moeilijk gaan doen.
De houten geleider is opgedeeld in 2 'kamers'. De linkerkamer is helemaal gesloten, en de rechter heeft bij de freeskop een opening en aan de andere kant de stofafzuiging die verassend goed werkt!
Het mechanisme om de frees omhoog/omlaag te doen gaat nu iets te lastig, maar dat komt omdat het gat wat ik daarvoor heb geboord te groot is. Eerdaags aan de onderkant maar iets maken zodat het wat beter gaat. Binnenkort ook nog een t-track erin frezen zodat ik m'n featherboard erop kan plaatsen om het hout goed naar beneden te drukken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[YouTube: IMG 0736]
[YouTube: IMG 0743]
Wauw netjes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:03

Shapeshifter

Get it over with

Kan iemand mij vertellen hoe compact je de Makita LS1019L kunt maken? Bij de specificaties staat dat deze 805 x 644 x 660 mm is, maar ik vraag me af of die uittrekbare materiaalsteunen daarbij in zitten (hoewel die alsnog aan de langste kant zitten). Ik ben een werkbank aan het ontwerpen en vraag me af hoeveel ruimte ik moet reserveren om hem erin te kunnen zetten als ik hem niet gebruik. Ik had in eerste instantie vier vakken van 500mm breed en een meter diep bedacht, maar misschien is drie van 700mm een beter idee...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Remy!!!!
Is er een speciale reden voor om deze freestefel te koppelen aan de DeWalt zaagtafel? Waarom niet los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Nu online
Sa.Tan schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:14:
@Remy!!!!
Is er een speciale reden voor om deze freestefel te koppelen aan de DeWalt zaagtafel? Waarom niet los?
Ja voor mij 2 redenen:
1. Scheelt weer ruimte in de werkplaats
2. Zo kan ik de parallelgeleider van de zaagtafel gebruiken om de houten 'fence' voor de freestafel te verschuiven. Het is helaas niet heel zichtbaar op de foto's, maar de houten bekisting met stofafzuiging zit dus vast aan de parallelgeleider van de zaagtafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielvanv
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-04 08:07
Remy!!!! schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:30:

[YouTube: IMG 0736]
[YouTube: IMG 0743]
Heb je ook gedacht aan afzuiging via de onderkant? Voor het geval je de geleider niet kunt gebruiken (bv wanneer je midden in een plaat moet frezen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Nu online
Michielvanv schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:19:
[...]

Heb je ook gedacht aan afzuiging via de onderkant? Voor het geval je de geleider niet kunt gebruiken (bv wanneer je midden in een plaat moet frezen)?
Ja daar heb ik aan gedacht, en hoef ik weinig voor te doen, want de Triton heeft al ingebouwde afzuiging. Al weet ik niet hoe goed die werkt als ie ondersteboven hangt. Zal het vanmiddag eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:35
Heeft iemand ervaring van het claimen van de Laagste Prijs garantie bij Hornbach bij de afhaalbalie of via het online formulier? De vestiging is nu dicht en ik wil graag deze afhalen: https://www.hornbach.nl/s...ccu/10080923/artikel.html omdat deze nu goedkoper is bij Combi-Tools. Dan zou ik op €274,- min 10% = € 246,60 komen wat een erg mooie prijs is :P

Maar ik heb ook geen zin om hemel en aarde te moeten bewegen bij de afhaalbalie of dát de claim achteraf alsnog afgewezen wordt via het online formulier en ik de machine al gekocht heb.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 18:22
Davidshadow13 schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:00:
Heeft iemand ervaring van het claimen van de Laagste Prijs garantie bij Hornbach bij de afhaalbalie of via het online formulier? De vestiging is nu dicht en ik wil graag deze afhalen: https://www.hornbach.nl/s...ccu/10080923/artikel.html omdat deze nu goedkoper is bij Combi-Tools. Dan zou ik op €274,- min 10% = € 246,60 komen wat een erg mooie prijs is :P

Maar ik heb ook geen zin om hemel en aarde te moeten bewegen bij de afhaalbalie of dát de claim achteraf alsnog afgewezen wordt via het online formulier en ik de machine al gekocht heb.
Ik heb goede ervaringen met het online formulier. Sneller reacties en altijd m'n geld terug gekregen!

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 14:33

Tjark

DON'T PANIC

@Davidshadow13 enige wat ik kan bedenken wat roet in 't eten kan gooien is dat 't product op combi-tools niet te vinden is wanneer je met de EAN's van Hornbach op de combi-tools zoekt: 088381876100, 2007007163262

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hoe zit dat met dat afzuigsysteem op die makita combihamers? Kan je (met een verloop?) die ook op een gatenboor gebruiken?
Of moet er dan gewoon 'ouderwets' een stofzuigerslang bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:35
Tjark schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:32:
@Davidshadow13 enige wat ik kan bedenken wat roet in 't eten kan gooien is dat 't product op combi-tools niet te vinden is wanneer je met de EAN's van Hornbach op de combi-tools zoekt: 088381876100, 2007007163262
Dat komt omdat Combi-Tools in deze geen EAN vermeld voor dit product. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su-_LP2m6Mcj5HTjoTQ58YFbw1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tbRWmmf0PRdwmIpbjBqvAY3T.png?f=user_large

Maar aangezien het artikelnummer 100% overeen komt verwacht ik geen problemen. Ik kan altijd Combi-Tools nog vragen om het EAN van hun machine per e-mail. Ik ga de klantenservice van de vestiging dan nog maar even bellen om te vragen of ze de korting direct kunnen toepassen aan de afhaalbalie en anders neem ik de gok maar met het online formulier.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 21:30
Boudewijn schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:14:
[...]
Als ik handig genoeg was geweest (of meer tijd zou nemen om op te zetten, of meer tijd om te oefenen) had ik het met een goedkoop setje vast ook prima gekund...
"Het gaat niet om welk gereedschap je hebt, het gaat om wat je er mee kan maken." :+

Eerste lessen metaalbewerking op de middelbare school waren in dezelfde trend. Een blok staal met een vijl bewerken tot deze zo goed mogelijk vlak, haaks en parallel was. Pas daarna mochten we beginnen aan de freesmachine (zonder voeding of digitale uitlezing), als je dat enigszins onder de knie had dan kon je weer een stapje verder, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Davidshadow13 schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:00:

Wet koop op afstand. Kopen en claimen. Bij niet toegewezen claim ontbinden.

Heb het op die manier met een Starmix stofzuiger gedaan, na overeenkomst geclaimed. En hij was toegewezen voor hij thuisbezorgd was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q9lTyrvEvebLrJz_Irn3xYvXX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wV9A0Q7KM1IfVhafiLAXpXMg.jpg?f=fotoalbum_large

Een fence binnen gehad voor een MFT tafel. Meteen maar de 2200mm fence besteld 8)
Nu nog even correct in elkaar zetten.

Morgen de MFT-cloon bouwen. MDF staat bij een maatje, net als de 20mm frees. Gaan met die banaan dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

theredone51 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:35:
[...]

"Het gaat niet om welk gereedschap je hebt, het gaat om wat je er mee kan maken." :+

Eerste lessen metaalbewerking op de middelbare school waren in dezelfde trend. Een blok staal met een vijl bewerken tot deze zo goed mogelijk vlak, haaks en parallel was. Pas daarna mochten we beginnen aan de freesmachine (zonder voeding of digitale uitlezing), als je dat enigszins onder de knie had dan kon je weer een stapje verder, etc.
Je overschat mijn skills en tijd ernstig.

Sowieso een freesmachine op de middelbare school? Wtf... bij ons was een figuurzaag en een kartonsnijdmesje het meest 'boeiende' wat daar te vinden was. Heel misschien een kolomboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik overweeg een smeltlijmpistool. Ik heb er ooit eens eentje gehad (knakending, van Action/Xenos oid) en dat werkte voor geen meter.

Aangezien ik zo'n ding eens in het jaar kan gebruiken (maar misschien als ik er eentje heb, dat ik hem vaker ga gebruiken), hoeft het geen profi-apparaat te zijn. Gezien mijn eerdere ervaringen, dacht ik dat er wel wat geld aan kwijt zou zijn, voor eentje die het goed doet. Maar na het kijken van wat knutselvideo's op youtube, lijkt dat heel erg mee te vallen.

Daarom zit ik nu even te kijken naar een klein accu-apparaatje. Leek we wel leuk, om ook met dochterlief eens wat te kunnen knutselen.
Dat zou dus de neo1 of de neo2 kunnen worden van Steinel:
https://www.steinel.de/nl...pistolen/neo1-334109.html
https://www.steinel.de/nl...pistolen/neo2-334208.html

Of anders de gluematic 5000:
https://www.steinel.de/nl...luematic-5000-332716.html

Er zit wel heel veel verschil in capaciteit: Die accu-apparaatjes doen 3g per minuut. Die 5000 doet 7x zoveel (22g per minuut). Ik vraag me af of ik me niet enorm ga ergeren aan hoe sloom zo'n accu-apparaat werkt.

Iemand hier ervaring met lijmpistolen en er iets over kan zeggen, voordat ik er eentje bestel?
Pagina: 1 ... 169 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic