Point.Flare schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:00:
Ik zoek een beetje hulp.
Als het goed is hebben mijn vriendin en ik een huis op de kop getikt. Gebouwd in 1920. Voor het laatste geupdate in 1980-1990. Er zal dus flink wat verbouwd moeten gaan worden. Dit willen we (rustig aan) zelf gaan doen.
Nu heb ik flink wat gereedschap, maar ik mis wat basics. Omdat we veelal in en rond het huis gaan klussen wil ik (deels) naar een accu-systeem toe gaan. Later zou ik het inzetten in het allround klussen en hobbyen.
Ik ben best wel een klusser en wil dus best investeren in net gereedschap. Ik hoef geen top of the line a la Festool. Maar ik wil een "bekend" merk. Ik heb al een accutol van Makita (18v) die me goed bevalt (plm 5 jaar oud), dus primair kijk ik naar Makita. Alternatief zou ik Bosch Blauw, Metabo, deWalt of Milwaukee overwegen. Maar dan moet een meerprijs wel te verantwoorden zijn.
Ik heb door de jaren heen verzameld:
- Schroefmachine Makita (accu)
- Haakse slijper Metabo (netstroom)
- Multitool Worx (netstroom)
- Betonboor / boorhamer (netstroom)
- Decoupeerzaag (die ik het liefst de deur uit doe. Niet mijn ding...)
- Bovenfrees Greentools (netstroom)
- Allerhande apparatuur niet relevant voor klussen (spuitpistolen, lasapparaten, ed.)
Ik heb nu het volgende grofweg op de wenslijst staan (maar deze kan gewijzigd indien onnodig of niet de moeite):
- Slagschroevendraaier (accu)
- Invalzaag (accu) met lange lineaal
- Afkortzaag (netstroom)
- Stofzuiging (accu)
Later op het lijstje:
- Excenter schuurmachine (accu)
- Haakse slijper
- (kanten)Frees
Ik heb de pakketten bekeken, maar daar zit vaak weer een accuschroefmachine bij en een cirkelzaag in plaats van een invalzaag.
Mijn budget is ongeveer 1000 euro.
Iemand die me wat feedback kan geven op mijn lijstje nalv. mijn plannen? Alternatieve apparaten waar ik meer aan heb?
Wat ik ervan heb gezien is een invalzaag van een reputabel merk duur, stukje duurder dan een cirkelzaag. Dus wellicht jezelf afvragen of het echt inval moet zijn. Gezien de aard van je project kunnen andere meer ervaren mensen hier daar iets over zeggen?
Mensen hier hebben mij af geholpen van het idee van een stofzuiger op accu

Je mist zuigkracht en andere zaken zoals bijvoorbeeld veilig betonstof op kunnen zuigen zonder dat je zuiger op termijn er kapot aan gaat vanwege een gebrek aan stofzuigerzakken. Daarnaast zijn redelijke stofzuigers op netstroom goed te betalen en gezien je beperkte budget zou ik niet kiezen voor een stofzuiger op accu.
Voor de afkortzaag heeft DeWalt een leuke aanbieding van de XPS 774 (die XPS ben ik niet zeker van

) waarbij je er een gratis accutol bij krijgt. Deze verpatsen en je hebt voor een schijntje een leuke machine. Of wellicht kun je die ruilen tegen een slagtol bij iemand.
Bij de slagtol is het wel aardig om te bedenken of je alleen wil schroeven of dat je er ook doppen op wil kunnen zetten. Ik heb er een gekocht waar beide op kan. Anders heb je op zich wel verloopstukken maar die heb ik dus niet nodig.
Harrie_ schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:11:
[...]
Dit inderdaad. Ik snap niet waarom iedereen altijd alles op accu wil hebben. Een schroefmachine op accu is natuurlijk een absolute must, maar behoudens dat kun je met andere apparaten prima uit de voeten met netstroom; het is natuurljik niet zo dat je het hele huis doorsjouwt met een cirkelzaag of slijptol om maar wat te noemen.
Soms is het best handig! Theoretisch kun je alles op netstroom doen. Een accutol is ook niet nodig, gewoon verlengsnoertje eraan en gaan. Alleen het is wel verrekte handig. Zo ervaar ik het ook voor mijn multitool. Die gebruik ik vaak voor kleine dingen waar ik dan nu geen verlengkabel voor hoef te pakken, uitrollen en dan weer oprollen en opbergen. Dat vind ik aardig vervelend voor klusjes van een minuut werk

Cirkelzaag op accu is ook wel handig en kracht kom je niet tekort. Accu is ook niet zomaar leeg. Met een cirkelzaag is het wel zo dat je (althans, ik tot nu toe) meer op 1 plek bezig bent. De meerwaarde is er nog steeds voor mij maar minder dan met een multitool of accutol.
Verder begrijp ik ook niet zo goed waarom hier zoveel mensen voor een slagschroefmachine gaan. Ik gebruik dat ding echt bijna nooit, het is wat mij betreft handig wanneer je (in de ruwbouw) van alles wil verankeren aan muren of vloeren, maar in de afbouw heb ik nooit dat ik denk "shit, hier moet echt een slagschroefmachine voor pakken".
Vandaag was ik blij met mijn slagtol voor een schroefklus, zie iets boven je

En binnenkort ook met winterbanden wisselen. Ook heb ik wel klussen waarbij ik afwisselend moet boren en schroeven. Dan kun je 2 accutollen nemen om niet steeds te hoeven wisselen maar ik denk dat je het wel met me eens bent dat je dan beter 2 verschillende (al dan niet deels overlappende) machines kan hebben. Dan ben je flexibeler en de ene keer dat de slagtol uit komt heb je hem dan ook.
JayRune schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:23:
[...]
Ik lees even mee! Hier ook veel Bosch Blauw spul. Ik kom iedere keer weer uit bij de Bosch AdvancedVac 20. Al neig ik meer naar de Makita VC2512L vanwege de TNO-certificering. Maar wellicht is dat voor de DIY'er niet heel erg van belang.
Weet jij iets over het aansluiten van Bosch groen stofzuigers op de GCM 8 afkortzaag met zo een kliksysteem?
[
Voor 10% gewijzigd door
JT op 17-12-2020 16:30
]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning