Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
henkie196 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:43:
Is dat een bijzondere Estwing hamer? Ziet er wel bijzonder uit, met een kantelbare kop ofzo?

@Boudewijn ik hoef geen Mafell of Festool hamer ;)
Verwisselbare kop, customizable handvat, titanium steel.

Beetje de Festool/Mafell van de hamers dus idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zat gewoon even lekker te trollen, dat snap je wel he :>

@Uncle Mel dan moet hij ook nog een plugit hebben, een mooi ecosysteem met dure accessoires en in een systainer komen he :P

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 14-12-2020 15:00 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
LinkinTED schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:12:
• 18V combinhamer DH243 met stofafzuiging
Ik ben in de running voor een combihamer en was benieuwd naar je mening in deze. Ik zie meerdere typen staan en deze stond ook op mijn 'lijstje'. Neem aan dat de 243 weinig moeite heeft met datgene wat je doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
JL-IP(!) schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:04:
[...]

Ik ben in de running voor een combihamer en was benieuwd naar je mening in deze. Ik zie meerdere typen staan en deze stond ook op mijn 'lijstje'. Neem aan dat de 243 weinig moeite heeft met datgene wat je doet :)
Ik vind het een toppertje. Meeste wat ik boor is 6mm, dat gaat moeiteloos.
Voor decoratie e.d. is de combinatie met de afzuiging goud! Geen getrek meer met kabels en stofzuigers waarvan de stofzuigerslang altijd te kort is.

Af en toe moet ik ook door de wand of de vloer heen met een 20mm boor.
Daar heeft hij wat meer moeite mee (in vergelijking met de vorige Bosch PBH2500, 230V). Maar ook daar komt hij doorheen. Ook 20cm beton is gelukt. De accu's gaan dan wel wat sneller leeg 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:12
LinkinTED schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:12:
Tweakers!

Sinds een paar jaar ben ik trotse eigenaar van een aantal Makita machines. Ondertussen in het bezit van:
  • 18V decoupeerzaag DJV181
  • 18V combinhamer DH243 met stofafzuiging
  • 18V boor/schroefmachine DDF484
  • 230V afkortzaag LN1018
  • 230V invalzaag SP6000
De DDF484 is een beest en werkt perfect. Maar het continu moeten switchen tussen boortjes en bitjes. Graag wil ik de set uitbreiden met een schroefmachine.

Daarbij twijfel ik tussen de DDF083 boormachine en de DTD155 slagschroefmachine.
De DDF083 heeft een slipkoppeling en twee snelheidsstanden als voordeel
De DTD155 kan daarentegen zwaardere schroeven moeiteloos verwerken.

Wat zouden jullie doen?
Of hebben jullie nog alternatieven?
Wat mis je nu?

- Mis je een minder lomp apparaat om normale schroeven te verwerken
- Mis je het gemak en de kracht om zonder een enorme klap een dikke schroef te verwerken.

Ik ben van het kamp dat gipsplaten met een DTD155 schroeft, dus mijn antwoord weet je, echter als een een alternatief zoekt voor de DDF484 die minder "groot" is dan is de 083 misschien wel een optie.

Al snap ik het bestaandsrecht van die 083 niet zo. Een DTD is naar mijn mening prima te doseren. :)

Als je echt handzaam wil, zou ik voor 85 euro een 12v deal meepakken voor zo'n Bosch machine.

@Fraggert Dit zou ik dus ideaal vinden naast de Swanson:

- Klein genoeg voor in je riem
- Groot genoeg voor de meeste balken
- Nagenoeg onverwoestbaar

Afbeeldingslocatie: https://martineztools.com/wp-content/uploads/2019/11/Micro-Metric-web.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 14-12-2020 15:16 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:59:

@Uncle Mel dan moet hij ook nog een plugit hebben, een mooi ecosysteem met dure accessoires en in een systainer komen he :P
Tuurlijk, dat snap ik :P

Met een verwisselbare kop voldoet hij in ieder geval aan dat eco systeem met ongetwijfeld dure accessoires. Met plugit zou het dan een rocket-powered hamer worden? Ziet er wel al een beetje zo uit :+

Ik heb genoeg Festool systainers over de vloer zien komen met indelingen voor gereedschappen, dus daar moet vast een mouw te passen zijn. Heeft het zelfs je favoriete kleurtjes :P
KillaZ schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:11:
Wat mis je nu?

- Mis je het gemak en de kracht om zonder een enorme klap een dikke schroef te verwerken.

Ik ben van het kamp dat gipsplaten met een DTD155 schroeft, dus mijn antwoord weet je, echter als een een alternatief zoekt voor de DDF484 die minder "groot" is dan is de 083 misschien wel een optie.

Al snap ik het bestaandsrecht van die 083 niet zo. Een DTD is naar mijn mening prima te doseren. :)

Als je echt handzaam wil, zou ik voor 85 euro een 12v deal meepakken voor zo'n Bosch machine.
Voor klein en handzaam zou ik niet zonder m'n 12V schroefmachine willen, maar dat is dan wel weer meteen een ander accu systeem, dus ik weet niet of @LinkinTED daar naar zoekt.

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om m'n zolder met een slagschroevendraaier te bekleden met gipsplaten. Hele dag lang in de herrie :P Alhoewel Milwaukee wel van die mooie olie gebaseerde slagschroevendraaiers heeft, ook op 12V. Sexy, maar wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Wat mis je nu?

Het gemak van twee machines, één voor het (voor)boren en één voor het schroeven.
Gipsschroeven met een slagschroefmachine 8)7
Dan is trouwens een schroefautomaat perfect. Kameraad heeft die, dat werkt echt perfect!
Geen optie, ik wil bij de Makita LXT 18V lijn blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
henkie196 schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:17:
[...]

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om m'n zolder met een slagschroevendraaier te bekleden met gipsplaten. Hele dag lang in de herrie :P Alhoewel Milwaukee wel van die mooie olie gebaseerde slagschroevendraaiers heeft, ook op 12V. Sexy, maar wel duur.
Eens, Makita heeft nu ook impulsschroevendraaiers... die schijnen heerlijk stil te zijn.
https://www.makita.nl/artikel/dts141zj.html

wel 4x zo duur |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
LinkinTED schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:20:
[...]

Het gemak van twee machines, één voor het (voor)boren en één voor het schroeven.

[...]

Dan is trouwens een schroefautomaat perfect. Kameraad heeft die, dat werkt echt perfect!

[...]

De Dfr550 heb ik ook :+

Ik zou zelf voor de dtd gaan, op de auto stand is dat prima schroeven.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

De 083 is een fijne machine, pak hem het vaakst voor allerhande schroef/boor klusjes. Maar tevens ook power genoeg, van de zomer gebruikt voor een nieuwe schutting bijvoorbeeld. En (naast de ddf481) fijn als 2de machine om bijv voor te boren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
KillaZ schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:06:
[...]

Die Mafell gaat ooit stuk, die hamer niet oOo oOo
Ik heb een Estwing van €30 en die gaat ook nooit stuk ;) Ken timmermannen die al ruim 30 jaar met zo'n ding doen. En je hoeft hem niet met een ketting aan jezelf vast te maken. Zo'n Martinez krijgt waarschijnlijk net zo snel voeten als een Festool op de bouw :P

Die Martinez hamers zijn leuk voor jongens die de hele dag nagels van 15cm lopen te rammen, want dan kan je iig nog tot je 60e door ipv op je 50e op zijn. Titanium dempt wel goed. Maar in een land waar schroeven eigenlijk de meestgebruikte ijzerwaren zijn, is een Martinez veel te duur.

En die mini-square krijgt echt de wtf-prijs.

@pica discussie:

Ik heb naast de nieuwe pica dry ook zo'n big dry gehaald. Lag ergens in de aanbieding op de toonbank, dus deze sukkel trapte er mooi in. Ik moet zeggen dat het beter werkt dan ik had verwacht. Minstens zo praktisch als een gewoon bouwpotlood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
[...]

[...]

[...]

Ik zou voor de slagschroevendraaier gaan. Kleine schroefjes lage stand en je kan er makkelijk zwaar spul mee schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
Boudewijn schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:59:
[...]

https://martineztools.com...er-parts-and-accessories/

Dat ecosysteem is er wel, zelfs een Festool-green hammerhead :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td3Nr7LrNnHaPpMrVRPw23X8Kps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MDqPjRS0hyfA6FrkSVpHLCk0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
JL-IP(!) schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:04:
[...]

Ik heb in de nieuwbouw gewerkt, waarbij we de hele dag door 14mm gaten in beton moesten boren. Dat ging prima met die machine. Je kan er ook nog prima tegels mee hakken en wat licht breekwerk.

Ben inmiddels ZZP'er en heb er nu zelf ook een.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30

Gaat prima.
Doe dat zelf ook, machine is lekker in balans en je krijgt vanzelf feeling wanneer hij gaat rammen.
Vind bij een schroefboormachine de body vaak te lang waardoor het schroefje gaat zwabberen en hij van het bitje valt. met een hand schroeven vind ik makkelijker met de slagschroefmachine.

Ik zet er ook ikea kasten mee in elkaar.
Gaat pas fout wanneer iemand anders die er niet mee gewend is te werken ook mee gaat schroeven.
Dan kan je een nieuwe kast halen.

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 14-12-2020 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:10:
[...]

Gaat prima.
Doe dat zelf ook, machine is lekker in balans en je krijgt vanzelf feeling wanneer hij gaat rammen.

Ik zet er ook ikea kasten mee in elkaar.
Gaat pas fout wanneer iemand anders die er niet mee gewend is te werken ook mee gaat schroeven.
Dan kan je een nieuwe kast halen.
Hier nog een tevreden gebruiker!
Ik schroef werkelijk alles er mee. 8x120 in balken, 4x40 in gips, en zelfs vaak genoeg 3x30 voor het ophangen van iets kleins als hij toch aan mijn broek hangt.

Goeie bitjes is wel een must, maar dat is natuurlijk sowizo een hele andere discussie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 17:42
Boudewijn schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:19:
Als er geen Festool of Mafell op staat kan het toch niet zo'n bedrag waard zijn?

* Boudewijn rent.
Dat is een vreemde manier om Hilti te spellen :+
Een ecosysteem voor hamers? 8)7 Sommige mensen hebben echt geld teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
LinkinTED schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:22:
[...]

Eens, Makita heeft nu ook impulsschroevendraaiers... die schijnen heerlijk stil te zijn.
https://www.makita.nl/artikel/dts141zj.html

wel 4x zo duur |:(
Het is niet om het geluid dat ik voor een 12v machine zou gaan. Het gaat me meer om het gewicht en handzaamheid. Ik ben net als @henkie196 dol op mijn 12v machine en zou niet meer terug willen. Uiteraard mist de 12v machine soms de kracht, maar daar heb ik mijn 18v machines voor.

Ik heb een 18v slagschroefmachine en hoewel hij lekker in de hand ligt schrikt het geluid me altijd af om hem te gaan gebruiken binnenshuis. Voor gipsplaten heb ik de 12v machine gebruikt en dat gaat erg lekker. Het is niet dat ik spijt heb van de 18v slagschroefmachine (voor alles zijn plekje), maar ik vind hem veel minder handzaam dan een 12v machine voor lichte werkzaamheden.

P.S. drie kinderen die om 19.00 uur slapen, dus ik ben biased.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Alsjemenou schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:24:
ik vind hem veel minder handzaam dan een 12v machine voor lichte werkzaamheden
Ik loop +90% van de tijd gewoon met mijn 10.8V TD110 rond, echt een geweldig ding.
Zou 'm zo weer in huis halen moest deze kapot gaan.
De (goed regelbare) 12V slagschroevendraaiertjes zijn geniaal, best of all worlds :9~

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 14-12-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
BrtH schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:20:
Of Stahlwille :P
Alsjemenou schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:24:
Het is niet om het geluid dat ik voor een 12v machine zou gaan. Het gaat me meer om het gewicht en handzaamheid. Ik ben net als @henkie196 dol op mijn 12v machine en zou niet meer terug willen. Uiteraard mist de 12v machine soms de kracht, maar daar heb ik mijn 18v machines voor.

Ik heb een 18v slagschroefmachine en hoewel hij lekker in de hand ligt schrikt het geluid me altijd af om hem te gaan gebruiken binnenshuis. Voor gipsplaten heb ik de 12v machine gebruikt en dat gaat erg lekker. Het is niet dat ik spijt heb van de 18v slagschroefmachine (voor alles zijn plekje), maar ik vind hem veel minder handzaam dan een 12v machine voor lichte werkzaamheden.

P.S. drie kinderen die om 19.00 uur slapen, dus ik ben biased.. :+
Ik zou willen dat die van mij om 19:00 zouden slapen, dan had ik misschien nog tijd om iets te doen 's avonds :) Maar ook als ze wakker zijn, zou die herrie zeker de jongste alleen maar doen schrikken, dus dan is het binnenshuis nog altijd grotendeels uitgesloten om met een slagschroevendraaier aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:35
Ik ben in de markt voor een reciprozaag. Ik zit al volledig in het Makita 18V ecosysteem dus dat is dan ook een no-brainer. Ik twijfel tussen de DJR187ZK of DJR188ZJ. Specificaties zijn voor zover ik kan zien heel vergelijkbaar.

Voordelen 187 tov de 188:
+ Grotere slag (32mm ipv 20mm)
+ Zool kan op verschillende dieptes ingesteld worden.

Nadelen 187 tov 188:
- Groter
- Lomper
- Zwaarder
- Past niet in een MAKPAC

Iemand ervaring met een van deze (of idealiter met allebei). Prijzen ontlopen elkaar niet veel en maakt mij verder ook niet veel uit dus dat is geen factor in de afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
BrtH schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:20:
[...]

Hilti maakt natuurlijk kwaliteit die de meest lompe buffel nog niet kan slopen. Festool is vooral voor binnen *rent weg*
Een ecosysteem voor hamers? 8)7 Sommige mensen hebben echt geld teveel.
Jamaar, dan kan je de kop vervangen. Kost je wel drie hypotheken, maar dan is ie wel rood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
MJ-Princeps schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:56:
Ik ben in de markt voor een reciprozaag. Ik zit al volledig in het Makita 18V ecosysteem dus dat is dan ook een no-brainer. Ik twijfel tussen de DJR187ZK of DJR188ZJ. Specificaties zijn voor zover ik kan zien heel vergelijkbaar.

Nadelen 187 tov 188:
- Groter
- Lomper
- Zwaarder

Iemand ervaring met een van deze (of idealiter met allebei). Prijzen ontlopen elkaar niet veel en maakt mij verder ook niet veel uit dus dat is geen factor in de afweging.
Ik heb de DJR187. Prima recipro die ik al voor genoeg sloopwerk heb gebruikt. Met een beetje een vaste hand, kan je er nog een vloerbalk mee zagen ook. Trilt wel redelijk, maar dat is inherent aan reciprozagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ

Nadelen 187 tov 188:
- Groter
- Lomper
- Zwaarder

Ik heb de korte, ideaal ding, zeker als je hem combineert met de korte bladen van Bosch.

Heb een dag lang met de loodgieter mooi kunnen vergelijken (hij heeft een lange versie, ik weet niet of dat de 187 is), maar we waren het unaniem eens: de korte is fijner werken.

Hij is lichter, handzamer en komt zeker geen power tekort.

spoiler:
En dan mag ik niet eens een kanten frees halen op accu van mijn vrouw....de accu schaaf mist nog, daar heb ik nog geen makpac voor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiSbkjk1OO-F67rhgMOETv0dXHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tUfFR3nMhNtq5LIGpCOveLj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door KillaZ op 14-12-2020 19:26 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
KillaZ schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:23:
[...]

Ik heb de korte, ideaal ding, zeker als je hem combineert met de korte bladen van Bosch.
spoiler:
Nu nog een knap fotoapparaat. >:) ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Teijgetje schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:45:
[...]

spoiler:
Nu nog een knap fotoapparaat. >:) ;)
Prioriteiten ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

+ Grotere slag (32mm ipv 20mm).
Die grotere slag kan ook tegen je werken als je dingen moet uitzagen waar weinig ruimte is, dan stoot het zaagblad ergens tegen aan en is ie krom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:42:
[...]

Hilti maakt natuurlijk kwaliteit die de meest lompe buffel nog niet kan slopen. Festool is vooral voor binnen *rent weg*
Je he ik ben dan ook geen bouwvakkert hé :P . Ik klus vooral binnen. Anders word ik nat of is het koud enzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 14-12-2020 20:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:41
Hehe, leuke vrolijke noot van het weekend: ik was zondag ff met dochterlief (3j oud) in mijn klushok op zoek naar haakjes om een schilderij mee op te hangen. Maar mijn dochtertje dacht dat we een hamer zochten. Dus opeens hoorde ik vol trots "GEVONDEN!!" Had ze in de openstaande la van de gereedschapwagen een hamer gevonden. En precies uit de 4 hamers die er liggen (engelse hamer, 2 kunstof hamers en grote klauwhamer) precies de juiste er tussenuit gepikt :D

* Raymond trots

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:34
Oeps... volgens mij ben ik uitgegleden met de muis over diverse bestelknoppen :+
Ik zat al een tijdje te twijfelen om mijn huidige 'accu' platform te vervangen/upgraden.
Op dit moment heb ik het volgende 'losse' niet stationaire machines:
- Milwaukee m12 accuboor + slagschroevendraaier
- Parkside decoupeerzaag bedraad
- Parkside cirkelzaag bedraad
- Fein multitool bedraad
- Metabo FMS200 Intec delta schuurmachine

Omdat ik zoveel mogelijk op accu wil overgaan heb ik een tijdje getwijfel tussen Dewalt, Bosch en Makita.
Door de erg interessante accu acties en veelzijdige machines heb ik mijn machinepark iets uitgebreid met wat leuke Makita machines.
Deze aanschaf is niet alleen bedoeld om eventjes thuis te klussen, maar ook om serieus bij andere te klussen.
Mijn huidige accu boormachines zal ik zeker nog gaan gebruiken voor het lichte werk. En de parkside zaagmachines zullen mogelijk naar familie/vrienden gaan.
Zodra de machines binnen zijn kan ik een lading aan accu's bestellen, en dan heb ik in theorie voorlopig niets meer nodig (zeg ik nu :+ ).

Makita DEADML801X Lampje - Ik heb de afgelopen tijd steeds de zaklamp op m'n mobiel gebruikt als ik die tijdens een klus nodig had, dus tijd voor een normale lamp.
Makita DRT50ZJX2 Boven- en kantenfrees - Ja ik weet het, ik heb al een bovenfrees (MOF001) maar die hangt eerdaags onder een tafel, en die wil ik niet met de losse hand gebruiken. Deze lijkt mij wel ideaal qua formaat/gewicht om op je werkstuk te gebruiken.
Makita DJV182ZJ Pendeldecoupeerzaag - Ja het is een D greep, ik weet dat die niet bij iedereen geliefd is, maar ik heb nu een T greep en dat vind ik echt k*t werken. De D greep van een bekende vind ik een stuk fijner werken.
Makita DGA504ZJ Haakse slijper 125 mm - Ik heb nog geen haakse slijper, en deze leek mij wel handig voor 'erbij'.
Makita DLX2339J - DDF482 Accuboor + DTD156 slagschroevendraaier - Lijkt mij een leuke upgrade vergeleken mijn huidige m12 setje.
Makita DBO180ZJ Excenterschuurmachine - Ik was al een tijdje opzoek naar een 'betere'/'lompere' schuurmachine en dat moet met deze wel goed zitten.
Makita DJR187ZK Reciprozaag - Ik was ook al een tijdje opzoek naar een reciprozaag voor o.a. wat snoeiwerk in de tuin en de onverwachte/gekke zaagmomenten.
Makita DHS630ZJ Cirkelzaag + Makita geleiderail 199140-0 + Makita Geleiderail adapter 195838-7 - Op dit moment heb ik geen geleiderail bij m'n cirkelzaag en mijn god wat mis ik dat :X En deze zaag is naar mijn idee meer dan voldoende voor het werk wat onhandig is voor de afkortzaag/zaagtafel.
Makita DC18RC oplader 7,2-18 Volt Li-ion/Ni-Cd/Ni-MH - Aangezien ik dadelijk redelijk wat accu's heb, heb ik maar een extra oplader erbij besteld (zit er ook al 1 bij de DLX2339J).

Voor dit jaar, en ik denk het komende jaar is mijn gereedschap budget wel redelijk op :X
Zodra het speelgoed binnen is zal ik eens wat korte vergelijkingen maken met mijn huidige gereedschap en kijken of ik tijd heb voor wat kleine/korte reviews.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
Is hier iemand in het bezit van een Mafell DDF40? Ik ben eerder dit jaar bij zo'n product demonstratie geweest van Mafell waar onder andere de duo deuvel werd gedemonstreerd, ik vind het een mooie machine.

Ik wil thuis wat meer kastjes enzo gaan maken en dan lijkt me de duo deuvel een mooi systeem. Je moet echter wel nauwkeurig werken aangezien de deuvels goed moeten zijn uitgelijnd. Heeft iemand hier praktijk ervaring met de machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lexo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:46:
Is hier iemand in het bezit van een Mafell DDF40? Ik ben eerder dit jaar bij zo'n product demonstratie geweest van Mafell waar onder andere de duo deuvel werd gedemonstreerd, ik vind het een mooie machine.

Ik wil thuis wat meer kastjes enzo gaan maken en dan lijkt me de duo deuvel een mooi systeem. Je moet echter wel nauwkeurig werken aangezien de deuvels goed moeten zijn uitgelijnd. Heeft iemand hier praktijk ervaring met de machine?
Niet specifiek met die machine maar ik heb zelf al jaren een Domino-frees uit het grijsgroene kamp.

Een aantal jaren heb ik de grote XL DF700 gehad, maar dat is voor kleiner werk wel heel erg lomp (zelfs met de aftermarket 4mm frees van Seneca Woodworking). Ik heb een tijdje terug de 700 ingeruild op de kleinere DF500 en ben daar heel erg blij mee.

Allicht raadzaam om in elk geval de Domino's even mee te nemen in je zoektocht naar een
deuvelmachine :) Op youtube staan nog wel wat vergelijkingsfilmpjes zoals:

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Remy!!!! schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:21:
Oeps... volgens mij ben ik uitgegleden met de muis over diverse bestelknoppen :+
Ik zat al een tijdje te twijfelen om mijn huidige 'accu' platform te vervangen/upgraden.
- Fein multitool bedraad

Omdat ik zoveel mogelijk op accu wil overgaan heb ik een tijdje getwijfel tussen Dewalt, Bosch en Makita.
Door de erg interessante accu acties en veelzijdige machines heb ik mijn machinepark iets uitgebreid met wat leuke Makita machines.
Deze aanschaf is niet alleen bedoeld om eventjes thuis te klussen, maar ook om serieus bij andere te klussen.
Mijn huidige accu boormachines zal ik zeker nog gaan gebruiken voor het lichte werk. En de parkside zaagmachines zullen mogelijk naar familie/vrienden gaan.
Zodra de machines binnen zijn kan ik een lading aan accu's bestellen, en dan heb ik in theorie voorlopig niets meer nodig (zeg ik nu :+ ).

Makita DEADML801X Lampje - Ik heb de afgelopen tijd steeds de zaklamp op m'n mobiel gebruikt als ik die tijdens een klus nodig had, dus tijd voor een normale lamp.
Makita DRT50ZJX2 Boven- en kantenfrees - Ja ik weet het, ik heb al een bovenfrees (MOF001) maar die hangt eerdaags onder een tafel, en die wil ik niet met de losse hand gebruiken. Deze lijkt mij wel ideaal qua formaat/gewicht om op je werkstuk te gebruiken.
Makita DJV182ZJ Pendeldecoupeerzaag - Ja het is een D greep, ik weet dat die niet bij iedereen geliefd is, maar ik heb nu een T greep en dat vind ik echt k*t werken. De D greep van een bekende vind ik een stuk fijner werken.
Makita DGA504ZJ Haakse slijper 125 mm - Ik heb nog geen haakse slijper, en deze leek mij wel handig voor 'erbij'.
Makita DLX2339J - DDF482 Accuboor + DTD156 slagschroevendraaier - Lijkt mij een leuke upgrade vergeleken mijn huidige m12 setje.
Makita DBO180ZJ Excenterschuurmachine - Ik was al een tijdje opzoek naar een 'betere'/'lompere' schuurmachine en dat moet met deze wel goed zitten.
Makita DJR187ZK Reciprozaag - Ik was ook al een tijdje opzoek naar een reciprozaag voor o.a. wat snoeiwerk in de tuin en de onverwachte/gekke zaagmomenten.
Makita DHS630ZJ Cirkelzaag + Makita geleiderail 199140-0 + Makita Geleiderail adapter 195838-7 - Op dit moment heb ik geen geleiderail bij m'n cirkelzaag en mijn god wat mis ik dat :X En deze zaag is naar mijn idee meer dan voldoende voor het werk wat onhandig is voor de afkortzaag/zaagtafel.
Makita DC18RC oplader 7,2-18 Volt Li-ion/Ni-Cd/Ni-MH - Aangezien ik dadelijk redelijk wat accu's heb, heb ik maar een extra oplader erbij besteld (zit er ook al 1 bij de DLX2339J).

Voor dit jaar, en ik denk het komende jaar is mijn gereedschap budget wel redelijk op :X
Zodra het speelgoed binnen is zal ik eens wat korte vergelijkingen maken met mijn huidige gereedschap en kijken of ik tijd heb voor wat kleine/korte reviews.
Mooie lijst, gelukkig is het jaar bijna voorbij! ;) Als ik nog wat suggesties mag doen qua aankopen:

- nu je serieuzer gaat klussen ga je er heel snel achter komen hoe belangrijk goede stofafzuiging gaat zijn. Ik weet dat je nu een fan bent van Makita (en terecht), maar zodra je naar stofafzuiging gaat kijken, sla Festool dan niet over. De Festool CTL MIDI is erg fijn. Dingen waar je op moet letten: filterreiniging, variabele snelheid, antistatische slang (!!) en uiteraard zuigkracht.
- geweldig dat je een makita excenter hebt die geschikt is voor je accu platform, maar als je binnen gaat werken sluit je toch afzuiging aan om schoon te kunnen werken en is bedraad schuren ook een optie. Als je écht een stap hoger wil dan de Makita excenter zou ik voor iets als de Festool ETS 150/5 gaan. Niet de duurste optie, maar zowel geschikt als het fijne werk als het grovere werk (met gebruik van grof schuurpapier). Festool is vaak superieur op basis van gebruiksgemak, comfort en stofafzuiging. Ik weet niet hoe vaak ik al stofafzuiging heb genoemd, maar dan krijg je het idee hoe belangrijk dit eigenlijk is
- als ik vaak klus op plekken waar geen stroom is te vinden (omdat je bijvoorbeeld met het elektra bezig bent) en er is weinig licht, dan ga je niet meer genoeg hebben aan je kleine lampje. Heb je ook al eens gekeken naar bouwlampen op accu met wat meer lichtstroom? (2000-4000 lumen) Ik denk dat je het niet gaat redden op basis van het Makita platform qua licht. Als je met Bosch was gegaan was de GLI 18V-4000 C een goede aanrader geweest. Alternatief met ingebouwde accu is de Scangrip (helaas niet verwisselbaar): https://www.gereedschapce...laadbaar-3000lm-ip67.html

Succes met sparen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Fraggert Dit zou ik dus ideaal vinden naast de Swanson:

- Klein genoeg voor in je riem
- Groot genoeg voor de meeste balken
- Nagenoeg onverwoestbaar

[Afbeelding]
oewh <3 ik zal even in de gaten houden of ik iets vergelijkbaars tegenkom voor normaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
Fraggert schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:54:
[...]

Niet specifiek met die machine maar ik heb zelf al jaren een Domino-frees uit het grijsgroene kamp.

Een aantal jaren heb ik de grote XL DF700 gehad, maar dat is voor kleiner werk wel heel erg lomp (zelfs met de aftermarket 4mm frees van Seneca Woodworking). Ik heb een tijdje terug de 700 ingeruild op de kleinere DF500 en ben daar heel erg blij mee.

Allicht raadzaam om in elk geval de Domino's even mee te nemen in je zoektocht naar een

[YouTube: Festool Domino, Mafell Doweller or Lamello Zeta? [video #360]]
Ja de domino of eventueel zelfs de lamello in diverse uitvoeringen zijn inderdaad alternatieven. Maar over de DDF40 zijn relatief weinig gebruikerservaringen te vinden. Op youtube alleen vergelijkingen die meestal door doorgewinterde domino gebruikers worden gemaakt, niet helemaal objectief.

De DDF40 zou mooi bij mijn andere Mafell machines passen. Maar de domino is wat gebruiksvriendelijker door de mogelijkheid om bredere sparingen te kunnen frezen. Daartegenover staan dan weer duurdere domino's vergeleken met deuvels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fraggert schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:54:
[...]

[YouTube: Festool Domino, Mafell Doweller or Lamello Zeta? [video #360]]
Hangt er maar net vanaf wat je zoal maakt. Als je een toepassing voor de 12 en 14mm Dominos hebt is het makkelijk kiezen. Ik had de 500 al voor de 700 bestond, maar nog nooit het idee gehad 12 of 14mm nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lexo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:07:
[...]

Ja de domino of eventueel zelfs de lamello in diverse uitvoeringen zijn inderdaad alternatieven. Maar over de DDF40 zijn relatief weinig gebruikerservaringen te vinden. Op youtube alleen vergelijkingen die meestal door doorgewinterde domino gebruikers worden gemaakt, niet helemaal objectief.

De DDF40 zou mooi bij mijn andere Mafell machines passen. Maar de domino is wat gebruiksvriendelijker door de mogelijkheid om bredere sparingen te kunnen frezen. Daartegenover staan dan weer duurdere domino's vergeleken met deuvels.
Die bias is inderdaad lastig op youtube, ik link express even die van Peter Millard, want ondanks dat hij inmiddels niet vies is van sponsoring, namedropping en samenwerkingen waardeer ik zijn kritische blik wel.

Ik zou de kostprijs van de verbinders wel afhankelijk laten zijn van hoeveel dingen je wilt gaan maken, ik zou in eerste instantie zéér kritisch kijken naar het gebruiksgemak en hetinzetbereik van beide machines.

Volgens mij kun je zelfs bij Festool een proefperiode gebruiken en ik denk dat je bij Gereedschappro een Mafell als demo zou kunnen meekrijgen maar zeker weten doe ik beide niet.

Bij zulke investeringen zou het handig zijn om de machines echt even te kunnen vastpakken en uitproberen. Wie weet pakt de Mafell domweg niet lekker vast ondanks dat hij jouw voorkeur heeft.

Lastige machines om tussen te kiezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:12:
[...]

Hangt er maar net vanaf wat je zoal maakt. Als je een toepassing voor de 12 en 14mm Dominos hebt is het makkelijk kiezen. Ik had de 500 al voor de 700 bestond, maar nog nooit het idee gehad 12 of 14mm nodig te hebben.
Dat is dus de reden dat ik uiteindelijk geswitched ben :)

Ik zie de 700 wel terug bij echt forse constructies zoals zeer grote kozijnen en zelfs hekwerken etc.

Maar ook de ergonomie van beide machines (kijk maar naar het handvat) is totaal verschillend.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 15-12-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Remy!!!! Je mist nog rails voor die circelzaag. Een lange (of twee gekoppelde) voor de lange zijde, een derde voor de korte zijde van een 244x122 plaat en nog een vierde rail die je zelf doorzaagt op ongeveer 1/3 zodat je ook voor de kleine stukjes een rail hebt. Daar hoort natuurlijk een rail-square-guide bij. Veel opties hier maar die van festool(WA-90) is de goedkoopste. Je maakt niet vaak mee dat Festool de goedkoopste optie is...
Dan mis ik nog een schaaf op je lijst en natuurlijk de multitool. Wat mij betreft het meest nutteloze apparaat ooit wat niet mag ontbreken omdat het je zo veel tijd kan schelen als je hem wel nodig hebt. En uiteraard nog een stofzuiger zoals Loeki al oppert, van Festool omdat die als enige de bluetooth polsband hebben. Nooit meer bukken om de stofzuiger aan te zetten, ideaal voor de luie klusser.
Spaargeld op de bank zakt alleen maar in waarde op dit moment. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DutchKel schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:09:
Ik ben op zoek naar gereedschap wat het omgekeerde doet van een bankschroef. Met een bankschroef kun je veel kracht zetten door 2 dingen naar elkaar toe te bewegen. Maar ik moet ergens iets uit elkaar drukken. Het gaat om iets van 15-20 cm wat uit elkaar gedrukt moet worden.

Het doel: ik heb een switch onder het bureau geplakt met sterke dubbelzijdige tape. Ik weet dat de tape het zwakste is door vanuit de zijkant kracht uit te oefenen, alleen kan ik zelf niet voldoende kracht zetten hiervoor. Vanuit de onderkant kan ik er helemaal aan hangen (door er een touw omheen te doen) en dan gaat die nog niet los. Aan de zijkant van het bureau zit een stuk ijzer waar dat gereedschap dan tegenaan gezet kan worden, de andere kant kan dan tegen de switch geplaatst worden. Indien het uitzet gereedschap niet breed is op beide kanten dan kan er nog een houten balkje tussen gezet worden om de kracht te verdelen.

Wie weet hoe het gereedschap heet wat ik zoek of heeft een andere oplossing hiervoor? Met een plamuurmes/schroevendraaier ben ik bang dat ik in het bureau ga ermee waardoor ik het bureau wellicht veel beschadig.

Ps als hier een apart topic voor geopend moet worden dan is een modje vrij om dit bericht te verplaatsen.
Misschien al opgelost, maar je hebt van die lijmklemmen welke je aanspant door middel van inknijpen, die kun je andersom in elkaar zetten. En dan gaat hij dus naar buiten:
https://www.gamma.nl/asso...mklemmen/type-eenhandklem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:18:
@Remy!!!! Je mist nog rails voor die circelzaag. Een lange (of twee gekoppelde) voor de lange zijde, een derde voor de korte zijde van een 244x122 plaat en nog een vierde rail die je zelf doorzaagt op ongeveer 1/3 zodat je ook voor de kleine stukjes een rail hebt. Daar hoort natuurlijk een rail-square-guide bij. Veel opties hier maar die van festool(WA-90) is de goedkoopste. Je maakt niet vaak mee dat Festool de goedkoopste optie is...
Dan mis ik nog een schaaf op je lijst en natuurlijk de multitool. Wat mij betreft het meest nutteloze apparaat ooit wat niet mag ontbreken omdat het je zo veel tijd kan schelen als je hem wel nodig hebt. En uiteraard nog een stofzuiger zoals Loeki al oppert, van Festool omdat die als enige de bluetooth polsband hebben. Nooit meer bukken om de stofzuiger aan te zetten, ideaal voor de luie klusser.
Zaagmaat is goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
Fraggert schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:15:
[...]

Die bias is inderdaad lastig op youtube, ik link express even die van Peter Millard, want ondanks dat hij inmiddels niet vies is van sponsoring, namedropping en samenwerkingen waardeer ik zijn kritische blik wel.

Ik zou de kostprijs van de verbinders wel afhankelijk laten zijn van hoeveel dingen je wilt gaan maken, ik zou in eerste instantie zéér kritisch kijken naar het gebruiksgemak en hetinzetbereik van beide machines.

Volgens mij kun je zelfs bij Festool een proefperiode gebruiken en ik denk dat je bij Gereedschappro een Mafell als demo zou kunnen meekrijgen maar zeker weten doe ik beide niet.

Bij zulke investeringen zou het handig zijn om de machines echt even te kunnen vastpakken en uitproberen. Wie weet pakt de Mafell domweg niet lekker vast ondanks dat hij jouw voorkeur heeft.

Lastige machines om tussen te kiezen :P
Precies, daarom zoek ik dus naar gebruikerservaringen met de DDF40 ;-)
Het kanaal van Peter kende ik inderdaad al.

Puur realistisch is de domino wat vergevingsgezinder in het gebruik lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Maar vast niet compatible met de mooie parallel guides van TSO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:58:
Mooie lijst, gelukkig is het jaar bijna voorbij! ;) Als ik nog wat suggesties mag doen qua aankopen:

- nu je serieuzer gaat klussen ga je er heel snel achter komen hoe belangrijk goede stofafzuiging gaat zijn. Ik weet dat je nu een fan bent van Makita (en terecht), maar zodra je naar stofafzuiging gaat kijken, sla Festool dan niet over. De Festool CTL MIDI is erg fijn. Dingen waar je op moet letten: filterreiniging, variabele snelheid, antistatische slang (!!) en uiteraard zuigkracht.
- geweldig dat je een makita excenter hebt die geschikt is voor je accu platform, maar als je binnen gaat werken sluit je toch afzuiging aan om schoon te kunnen werken en is bedraad schuren ook een optie. Als je écht een stap hoger wil dan de Makita excenter zou ik voor iets als de Festool ETS 150/5 gaan. Niet de duurste optie, maar zowel geschikt als het fijne werk als het grovere werk (met gebruik van grof schuurpapier). Festool is vaak superieur op basis van gebruiksgemak, comfort en stofafzuiging. Ik weet niet hoe vaak ik al stofafzuiging heb genoemd, maar dan krijg je het idee hoe belangrijk dit eigenlijk is
- als ik vaak klus op plekken waar geen stroom is te vinden (omdat je bijvoorbeeld met het elektra bezig bent) en er is weinig licht, dan ga je niet meer genoeg hebben aan je kleine lampje. Heb je ook al eens gekeken naar bouwlampen op accu met wat meer lichtstroom? (2000-4000 lumen) Ik denk dat je het niet gaat redden op basis van het Makita platform qua licht. Als je met Bosch was gegaan was de GLI 18V-4000 C een goede aanrader geweest. Alternatief met ingebouwde accu is de Scangrip (helaas niet verwisselbaar): https://www.gereedschapce...laadbaar-3000lm-ip67.html

Succes met sparen!
Als je serieus wilt kijken naar stofafzuiging, heb je wel het probleem met de verschillende aansluitingen die Makita op verschillende machines heeft voor stof afzuiging. Eerlijk gezegd is dat één van de redenen dat voor apparaten waar ik stofafzuiging belangrijk vind, ik Makita vaak al vroeg af laat vallen.

Hij heeft z'n excenter al besteld, maar de Festool ETS 150 is inderdaad ook een mooi ding. Ik zou me niet helemaal blind staren op Festool voor schuurmachines, Rupes en Mirka maken ook uitstekende schuurmachines, Rupes vaak voor een wat vriendelijkere prijs dan Festool. Ik moet er niet aan denken om een schuurmachine zonder stofafzuiging te gebruiken, dat geeft zo'n enorme bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:32
_ferry_ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:19:
[...]

Misschien al opgelost, maar je hebt van die lijmklemmen welke je aanspant door middel van inknijpen, die kun je andersom in elkaar zetten. En dan gaat hij dus naar buiten:
https://www.gamma.nl/asso...mklemmen/type-eenhandklem
Nog niet opgelost, maar ik had er al 2 besteld. Andere dingen zijn misschien wat goedkoper, maar lijmklemmen zijn altijd wel bruikbaar.

Op het moment is het dus even wachten tot ze met de post komen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
henkie196 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:22:
[...]

Als je serieus wilt kijken naar stofafzuiging, heb je wel het probleem met de verschillende aansluitingen die Makita op verschillende machines heeft voor stof afzuiging. Eerlijk gezegd is dat één van de redenen dat voor apparaten waar ik stofafzuiging belangrijk vind, ik Makita vaak al vroeg af laat vallen.

Hij heeft z'n excenter al besteld, maar de Festool ETS 150 is inderdaad ook een mooi ding. Ik zou me niet helemaal blind staren op Festool voor schuurmachines, Rupes en Mirka maken ook uitstekende schuurmachines, Rupes vaak voor een wat vriendelijkere prijs dan Festool. Ik moet er niet aan denken om een schuurmachine zonder stofafzuiging te gebruiken, dat geeft zo'n enorme bende.
De conische kop van mn Starmix heeft tot nu toe overal opgepast. Al moet ik zeggen dat de aansluiting van de accuschaaf wel heul groot lijkt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:26:
[...]

De conische kop van mn Starmix heeft tot nu toe overal opgepast. Al moet ik zeggen dat de aansluiting van de accuschaaf wel heul groot lijkt....
De Makita vc2512l heeft zo'nzelfde conische kop ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:15
[...]

Ja helaas veel verschillende aansluitingen op de Makita apparaten, maar bijv. de VC2512L komt met diverse aansluit stukken, ik kan daar tot op heden al mijn Makita apparatuur mee aansluiten (en dat is zo'n beetje het hele gamma).

Ik heb alleen voor de Triton frees in mijn freestafel zo'n universele (deze https://www.amazon.de/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1) moeten aanschaffen.(en die past weer perfect op een van de Makita stukken....gaat als een trein (ware het niet dat de afzuiging van de freestafel sowieso ruk is :D )

[ Voor 7% gewijzigd door breagor op 15-12-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:26:
Ook met dezelfde trap? Ik heb zelf geen Makita's, maar op basis van eerdere discussies en ook wat ik qua reviews kon vinden, lijken veel machines een andere aansluiting te hebben, dus kan me voorstellen dat je verschillende moffen nodig hebt op verschillende diameters afgesneden. Maar het is moeilijk in te schatten als je het niet zelf gebruikt.
Lexo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:22:
Precies, daarom zoek ik dus naar gebruikerservaringen met de DDF40 ;-)
Het kanaal van Peter kende ik inderdaad al.

Puur realistisch is de domino wat vergevingsgezinder in het gebruik lijkt me.
Kende de naam Peter Millard niet, maar was wel al eens over zijn video in vergelijk van de Lamello, Festool, en de Doweller gestruikeld. If nothing else, het geeft een aardig idee van wat mogelijk is met de verschillende systemen en de beperkingen van die systemen.

Van wat ik er van begrijp (heb ook wel al eens gezocht naar de verschillende machines voor maken van kasten), hebben de verschillende machines verschillende inzet gebieden. Een DDF40 zou je nog kunnen gebruiken om gaatjes voor plankjes op 32mm te zetten. Een domino heeft wat meer speling bij het in elkaar zetten (alhoewel de DDF40 kennelijk nauwkeurig genoeg is dat het niet echt uit lijk te maken). Een Lamello ook, en die schijnen een fijne verbinding te hebben, maar ook weer een stuk duurder met de zogenaamde biscuits.

Voor een paar kasten maakt het denk ik niet uit hoeveel de domino's, lammelo's, of pluggen kosten, je zal er toch nooit zoveel van gebruiken. Als je een kast uit elkaar wilt halen naderhand hebben Lamello's denk ik een voordeel. Misschien ook de DDF40, als je er nog een paar schroeven naast kunt zetten (met bv. een Kreg jig). Een domino moet je altijd lijmen, denk ik?

Elk systeem heeft z'n eigen voordelen en nadelen. Van wat ik er van lees is de DDF40 voor de meeste meubelbouwers meer niche in gebruik dan de andere systemen, die wat breder inzetbaar lijken.

Ik ben er zelf ook niet uit wat ik nu het meest kan gebruiken voor de kasten die ik wil bouwen, maar ik wil ze wel graag demontabel maken. Zal niet voor alle kasten een issue zijn, maar kan me goed voorstellen dat ik na een paar kasten beter zie hoe ik de eerste paar kasten in elkaar had kunnen zetten, dan is het makkelijker als ze demontabel zijn, denk ik ;) Een LR32 systeem lijkt me ook handig, alhoewel ik het denk ik hooguit voor één of twee kasten echt zou willen zetten, de rest lijkt me wel ok met vaste planken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
Ja dat "breder inzetbaar" lees ik vaak, maar noem daar eens wat concrete voorbeelden van?

Wat is er breder inzetbaar aan een domino bijvoorbeeld?
Een lamello schijnt niet echt veel sterkte aan een verbinding toe te voegen, een domino of deuvel wel.
Een lamello en domino verbinding is zijdelings nog wat te schuiven door de niet strakke passing (als je er voor kiest dieper/breder in te frezen) dat wordt vaak als voordeel genoemd, ik zie dat als vergevingsgezinder, kleine meetfoutjes kun je zo verdoezelen.

Mafell roept inderdaad dat die 32mm een industrie maat is en je dus ook relatief eenvoudig deurscharnieren of gaatjesrijen kunt maken. Maar hoe vaak gebruik je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Alsjemenou schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:58:
[...]

Goede stofafzuiging is zeker erg belangrijk! Gelukkig ben ik al voorzien van een Starmix (weet het type even niet meer) + cycloon. Zie deze (oude) foto's van m'n werkplaats. Voor in de werkplaats is dat meer dan voldoende. Voor als ik bij andere mensen ga klussen moet ik nog even een extra slang regelen zodat ik de cycloon thuis kan laten. Hoe ik nu makkelijk met m'n accu gereedschap de stofzuiger ga schakelen is nog even uitzoeken. Want steeds handmatig de stofzuiger aanzetten is ook niet helemaal handig. De Festool + bluetooth is wel erg handig, maar een beetje zonde om voor die reden een nieuwe stofzuiger te halen.
Die Festool is zeker leuk, maar wel bijna 3x zo duur als m'n Makita excenter. Mocht ik merken dat de Makita te kort komt zal ik zeker naar de Festool of naar de Rupes kijken zoals @henkie196 al aangaf.
Een echte bouwlamp is deze Makita inderdaad niet, daar was ik ook niet naar op zoek. Mocht ik een bouwlamp nodig hebben dan is het nog even de vraag of ik voor een bedrade variant ga of een accu versie.
Succes met sparen!
Thnx!
jadjong schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:18:
Ik heb er al gelijk een Makita geleiderail 199140-0 + Makita Geleiderail adapter 195838-7 bij besteld (had het al in m'n post staan ;) ). Ik heb dan wel een 1m variant besteld, in de toekomst zal ik zeker nog meer stukken erbij halen. Voorlopig zal ik m'n Swanson speed square gebruiken of de geleide rail haaks te plaatsen op de plaats. Of dit fijn zal werken? Geen idee.
Ik heb al een Fein multitool, helaas wel bedraad maar ik ga deze nu niet vervangen voor een accu variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Alsjemenou Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de bouwlamp die Makita dit jaar uitdeelde bij aankoop van snoer apparaten (de DEADML801), die heeft mij al een paar keer geholpen op de vliering en onder de vloer :-)

Ik had er zelf niet zulke hoge verwachtingen van, maar op de hoogste stand komt er echt een aardige bak licht uit.

Ik ga overigens zelf overstappen van de VC2512 naar een Festool midi. Niet omdat die Makita zo kut is, maar ik merk dat ik mij echt erger aan de vorm van het ding: Je kunt er niets op kwijt en de rubberen houder voor de slang scheurt na 2 keer gebruiken waardoor je veel te veel ruimte in beslag neemt in mijn ogen bij het opbergen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lexo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:00:
Mafell roept inderdaad dat die 32mm een industrie maat is en je dus ook relatief eenvoudig deurscharnieren of gaatjesrijen kunt maken. Maar hoe vaak gebruik je dat?
Hmm, dat ziet er lekker rap uit. Maar met zo'n plastic pennetje... je stapelt de foutmarge dan telkens. Maakt je een gatenrij van 3m... dan ben ik benieuwd hoeveel je er naast zit aan het uiteinde. Ok... dan begin je in het midden en doe je 2x 1,5m, maar dan nog.

Er zijn ook al van die kasten in omloop met verdorie 5/4" tussen de gaten... ook al zo'n farce.

Hoe vaak je dat gebruikt... tja, hoe vaak maak je kastjes? Als ik een kastje maak... doe ik er 32mm gatenrijen in. :)

Maar ben reeds voorzien van de Festool LR 32 set, en dat lijkt me voor langere rijen toch net wat handiger. :P

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-12-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En dit;
YouTube: Mafell DDF: Zusatzanschlag-Set ZAG
(op 2 minuten)
dus nooit aanleren. Als je materiaal te dun is en je freest te diep zit je in je vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DutchKel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:23:
[...]

Nog niet opgelost, maar ik had er al 2 besteld. Andere dingen zijn misschien wat goedkoper, maar lijmklemmen zijn altijd wel bruikbaar.

Op het moment is het dus even wachten tot ze met de post komen.
Top, kan best zo zijn dat je ze moet plaatsen en dan een dag ofzo moet laten zitten tot de switch vanzelf naar beneden klettert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor degenen die ook een kratje spanbanden hebben die altijd in de war zitten omdat opwinden te veel werk is.......

https://www.iowa80.com/pd...r-flatbed-trailer/309575/

Onder het motto "beter goed gejat dan slecht bedacht" zie ik er een paar stukjes aan elkaar gelast afvalstaal in. :+
En wellicht met een kleine aanpassing voor meer oproldoeleinden bruikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Net weer spulletjes binnen gehad, dit was het laatste in de pijplijn, helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wurXhjhWYdWD98c_DTFqU6JVwtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pS1AC69qDifV815SDMHQnKtm.jpg?f=fotoalbum_large

En wat benchdogs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6brAXpuofdUucfp1SpzkBDVU30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGhvowwgqBMe8tPwZBq9GEbj.jpg?f=fotoalbum_large

Nu een MFT maken... en dan de fence dogs kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Om toch even half terug te komen op mijn stofzuiger accu platform verhaal. Op dit moment heb ik een starmix met inschakelautomaat. Dit werkt natuurlijk niet met accu gereedschap, maar om te voorkomen dat ik steeds naar de stofzuiger moet lopen om de boel in te schakelen zat ik te denken aan een klikaaklikuit systeem. Ik sluit dat de stofzuiger aan op het klikaanklikuit systeem en maak de afstandsbediening vast aan de slang van de stofzuiger.
Naar mijn idee zou dit moeten werken toch? Of zie ik iets over het hoofd, of zijn er specifiek voor dit doeleinde betere alternatieven? Voor de NL markt kan ik zo snel niets vinden, in Amerika hebben ze bijvoorbeeld wel de Fastcap Remote Control Vacuum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat "breder inzetbaar" lees ik vaak, maar noem daar eens wat concrete voorbeelden van?

Een lamello schijnt niet echt veel sterkte aan een verbinding toe te voegen, een domino of deuvel wel.
Een lamello en domino verbinding is zijdelings nog wat te schuiven door de niet strakke passing (als je er voor kiest dieper/breder in te frezen) dat wordt vaak als voordeel genoemd, ik zie dat als vergevingsgezinder, kleine meetfoutjes kun je zo verdoezelen.

Met een domino kun je dus ook die losse verbindingen aanbrengen (als je zo'n kist koopt van 400E ofzo) en zit je in het eco-systeem (de fuik >:) ) van Festool.

Ik heb dezelfde afweging gemaakt (en ook Millard's filmpjes gekeken vantevoren) en ben voor Domino gegaan, want:

* Festool is de goedkoopste optie (ja 7(8)7 _O- oOo *O* )
* Lamello is mooi maar ook wel heel groot qua connector. Hoe doe je dat handig als je een laatje van een paar cm hoog wil maken?
* Lamello is erg duur qua apparaat
* Bij Mafell heb je veel meer nauwkeurigheid nodig, ik probeer alles lekker strak in te frezen maar weet nu al dat ik vroeg of laat een bredere sleuf wil maken
* Ik merk met mijn mafell zaag dat ik het niet hebben van een plugit irritant vind.
* Ik ben wel onder de indruk van de hulpstukken om goed uit te lijnen ed
* je hebt een fijne variatie in lompheid van de connectors

Nadelen:

* Weer losse freesjes en houtjes kopen (net gedaan) tov Mafell
* Houtjes zijn duur voor wat je krijgt (ik heb voor 200E een lifetime supply denk ik zo) tov Mafell
* De connectors hebben meer 'wiggle room' nodig om vast te zetten tov Lamello

De sipo-staven zie ik niet als voor of nadeel, bij deuvels kan dat net zo goed. En die lamello dingen zullen vast ook voor buiten geschikt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 15-12-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Remy!!!! schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:54:
Om toch even half terug te komen op mijn stofzuiger accu platform verhaal. Op dit moment heb ik een starmix met inschakelautomaat. Dit werkt natuurlijk niet met accu gereedschap, maar om te voorkomen dat ik steeds naar de stofzuiger moet lopen om de boel in te schakelen zat ik te denken aan een klikaaklikuit systeem. Ik sluit dat de stofzuiger aan op het klikaanklikuit systeem en maak de afstandsbediening vast aan de slang van de stofzuiger.
Naar mijn idee zou dit moeten werken toch? Of zie ik iets over het hoofd, of zijn er specifiek voor dit doeleinde betere alternatieven? Voor de NL markt kan ik zo snel niets vinden, in Amerika hebben ze bijvoorbeeld wel de Fastcap Remote Control Vacuum.
Ik overweeg om een kaku op het output-stopcontact van de stofzuiger te hangen met een vermogensweerstand (of gewoon een IKEA lamp...) om zodoende mijn starmix te schakelen. Alternatief is een Festool BT schakelaar kopen en een BT-printje bakken en in de stofzuiger modden. Dat schijnt wel te doen te zijn zonder je garantie te slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor wie dacht aan zo`n dure hamer.......

Misschien is een auto-hammer iets (minder duur)
En je wint het van de slagschroevendraaier.

[YouTube: Craftsman NEXTEC 12V Auto-Hammer - Review on Coptool.com]

(deze begint namelijk gelijk met ratelen.) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is een slagschroevendraaier dan niet veel beter? Die lijkt me immers een stuk luider :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26

Tjark

DON'T PANIC

Boudewijn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:14:
Is een slagschroevendraaier dan niet veel beter? Die lijkt me immers een stuk luider :+
Hoe werkt jouw slagschroevendraaier met een spijker? :?
:D O-) ;)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Boudewijn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:56:
[...]

het niet hebben van een plugit irritant vind.
Hoezo is een accu irritant? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rbaidjoe schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:17:
[...]

Hoezo is een accu irritant? :+
Omdat het geen accu is maar gewoon een kabel? :P Geldt ook voor die DD40 bak

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 15-12-2020 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:41

Ik heb ooit ook de afweging gemaakt: Lamello, domino of DD40. Specifiek voor het werken met plaatmateriaal (luidsprekers maken, bijvoorbeeld. Maar ook de incidentele simpele kast).
Ik had een deuvel hulpstuk. Dat vond ik ideaal bij het uitlijnen, maar het is wel heel kritisch werken, omdat je in 2 richtingen goed moet zitten.
De DD40 viel voor mij af, want te specialistisch (en daarvoor door mij te weinig gebruikt). Je kan er alleen deuvels mee plaatsen. En omdat je alle deuvels in twee richtingen precies moet plaatsen op 2 oppervlakten, vond ik dat toch wel een risico.

Domino heb ik ook overwogen en eigenlijk zou die mijn voorkeur hebben. Verschillende verbindingsmogelijkheden, uitgebreid accessoire-assortiment en makkelijk in het gebruik.

Uiteindelijk voor Lamello gegaan (een makita op accu). Om eerlijk te zijn: Vanwege de prijs. Voor iets van 200 euro klaar voor de machine en 2 dozen lamello's die ik van mijn leven niet op krijg :P
Grote voordeel voor mij: In de belangrijkste richting worden de platen gefixeerd (dus netjes afgewerkte randen en uitgelijnde platen), maar de plaatsing over de lengte komt veel minder precies, dus dat werkt makkelijker. En in die richting heb ik ook geen fixatie nodig, want dat regel ik wel met de lijmklem.

Ik zal zo ff een fotootje maken van een box die ik dit weekend heb opgebouwd met lamello's (moet nog gelijmd worden). Dan zie je wel wat ik bedoel.

Voor mijn situatie was dus het lamello systeem het meest praktisch (goedkoop, fixering in 1 richting, toegevoegde sterkte niet echt nodig, keuze in verbindingsmiddelen voor als ik nog eens een ander soort verbinding wil maken).

Maar als je juist sterkte wil toevoegen met de verbinding, dan worden de twee andere systemen juist interessanter. Waarbij ik om eerlijk te zijn meer voordelen zie in Domino, dan in Mafell. Die laatste is in 1 ding heel goed, maar als je ook maar iets flexibiliteit zoekt, dan vind ik het toch wel beperkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:21
accuslagmoer machine 1356Nm parkside 8)7

https://www.lidl.de/de/pa...chTrackingOrigPageSize=36Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.de/media/product/0/3/6/1/3/6/9/parkside-performance-akku-drehschlagschrauber-1-2-passp-20-li-a1-ohne-akku-und-ladegeraet-ohne-akku-und-ladegeraet-passp-20.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
Raymond schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:59:
[...]

Ik heb ooit ook de afweging gemaakt: Lamello, domino of DD40. Specifiek voor het werken met plaatmateriaal (luidsprekers maken, bijvoorbeeld. Maar ook de incidentele simpele kast).
Ik had een deuvel hulpstuk. Dat vond ik ideaal bij het uitlijnen, maar het is wel heel kritisch werken, omdat je in 2 richtingen goed moet zitten.
De DD40 viel voor mij af, want te specialistisch (en daarvoor door mij te weinig gebruikt). Je kan er alleen deuvels mee plaatsen. En omdat je alle deuvels in twee richtingen precies moet plaatsen op 2 oppervlakten, vond ik dat toch wel een risico.

Domino heb ik ook overwogen en eigenlijk zou die mijn voorkeur hebben. Verschillende verbindingsmogelijkheden, uitgebreid accessoire-assortiment en makkelijk in het gebruik.

Uiteindelijk voor Lamello gegaan (een makita op accu). Om eerlijk te zijn: Vanwege de prijs. Voor iets van 200 euro klaar voor de machine en 2 dozen lamello's die ik van mijn leven niet op krijg :P
Grote voordeel voor mij: In de belangrijkste richting worden de platen gefixeerd (dus netjes afgewerkte randen en uitgelijnde platen), maar de plaatsing over de lengte komt veel minder precies, dus dat werkt makkelijker. En in die richting heb ik ook geen fixatie nodig, want dat regel ik wel met de lijmklem.

Ik zal zo ff een fotootje maken van een box die ik dit weekend heb opgebouwd met lamello's (moet nog gelijmd worden). Dan zie je wel wat ik bedoel.

Voor mijn situatie was dus het lamello systeem het meest praktisch (goedkoop, fixering in 1 richting, toegevoegde sterkte niet echt nodig, keuze in verbindingsmiddelen voor als ik nog eens een ander soort verbinding wil maken).

Maar als je juist sterkte wil toevoegen met de verbinding, dan worden de twee andere systemen juist interessanter. Waarbij ik om eerlijk te zijn meer voordelen zie in Domino, dan in Mafell. Die laatste is in 1 ding heel goed, maar als je ook maar iets flexibiliteit zoekt, dan vind ik het toch wel beperkend.
Ja das de conclusie die ik ook trek, het ontbreken van flexibiliteit is het grootste nadeel van de duo deuvel.
Daarom kom ik weer terug bij de originele vraag, hoe iemand die daadwerkelijk met de machine werkt dat ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:59
Teijgetje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:59:
Voor wie dacht aan zo`n dure hamer.......

Misschien is een auto-hammer iets (minder duur)
En je wint het van de slagschroevendraaier.

[YouTube: Craftsman NEXTEC 12V Auto-Hammer - Review on Coptool.com]

(deze begint namelijk gelijk met ratelen.) :+
Haha wat een ding, lijkt wel een Tell Sell oplossing voor een probleem wat er niet is.

Ik gebruik regelmatig een hamer, maar de laatste keer dat ik een spijker ergens heb ingeslagen kan ik mij niet herinneren en volgens mij is dat het enige nut van zo'n apparaat.

(Ok, ik ben nog wel op zoek naar een tackergun, maar dan zie ik nog steeds geen nut voor zoiets :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:58:
[...]

Ik overweeg om een kaku op het output-stopcontact van de stofzuiger te hangen met een vermogensweerstand (of gewoon een IKEA lamp...) om zodoende mijn starmix te schakelen. Alternatief is een Festool BT schakelaar kopen en een BT-printje bakken en in de stofzuiger modden. Dat schijnt wel te doen te zijn zonder je garantie te slopen.
Heb ik al gezegd dat dat stopcontact de boel niet triggerd als je onder een bepaald vermogen blijft? Vast wel. Die lamp... zo'n mooie halogeenstraler? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
barry86 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:52:
accuslagmoer machine 1356Nm parkside 8)7
Of het precies deze was weet ik niet maar wel vaker test resultaten gezien van een apparaat met dergelijke specificaties maar die moest je wel met een strooiwagentje zout nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:11:
[...]

Heb ik al gezegd dat dat stopcontact de boel niet triggerd als je onder een bepaald vermogen blijft? Vast wel. Die lamp... zo'n mooie halogeenstraler? ;)
Ja weet je toevallig ook welk vermogen? Ik overweeg nu bijna mijn espresso-apparaat op de stofzuiger te monteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:20:
[...]

Ja weet je toevallig ook welk vermogen? Ik overweeg nu bijna mijn espresso-apparaat op de stofzuiger te monteren :+
Meer dan mijn 1A telefoonlader :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat is met 5W ook ongeveer zo'n lampje, dus dat gaat niet werken ;) Maar inderdaad, de boorhamer of schuurmachine even licht laten lopen geeft geen reactie van de stofzuiger, daar is wat meer voor nodig. @Boudewijn mooi om even een empirische test op te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Flapperbol schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:59:
[...]

Haha wat een ding, lijkt wel een Tell Sell oplossing voor een probleem wat er niet is.
Ik gebruik ook weinig spijkers.
Toch zie ik, ondanks de takkeherrie, er ook voordelen van : je hebt aanmerkelijk minder ruimte nodig dan bij een hamer waarmee je slaat, je slaat niet per ongeluk even de omgeving stuk als motorisch gehandicapte, en op je vingers slaan wordt wel een uitdaging hiermee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
henkie196 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:31:
[...]

Dat is met 5W ook ongeveer zo'n lampje, dus dat gaat niet werken ;) Maar inderdaad, de boorhamer of schuurmachine even licht laten lopen geeft geen reactie van de stofzuiger, daar is wat meer voor nodig. @Boudewijn mooi om even een empirische test op te doen ;)
Ik kan me ook nog vaag wat herrineren van de intro van koolborstelloze motors in 230v gereedschap in de zin dat er wat klachten waren over het niet triggeren van de stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Teijgetje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:32:
[...]

Toch zie ik, ondanks de takkeherrie, er ook voordelen van : je hebt aanmerkelijk minder ruimte nodig dan bij een hamer waarmee je slaat, je slaat niet per ongeluk even de omgeving stuk als motorisch gehandicapte, en op je vingers slaan wordt wel een uitdaging hiermee. ;)
Je zou m ook nog kunnen aanpassen zodat je er wel mee op je vingers kan slaan. Belangrijker nog, dan kun je ook irritant op een deurklink ermee kloppen zonder spijker, bijvoorbeeld bij je brakke huisgenoot :Y

*heeft in studententijd wel eens met een boorhamer in een muur van die brakke huisgenoot geboord. Laten we zeggen dat dat was zonder dat er specifiek een gat daar nodig was. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
henkie196 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:31:
[...]

Maar inderdaad, de boorhamer of schuurmachine even licht laten lopen geeft geen reactie van de stofzuiger, daar is wat meer voor nodig.
Mijn Festool stofzuiger reageert al als ik de schakelaar switch en bv de frees nog niet eens draait?
Zal vast met aanloopspanning te maken hebben, maar voor het licht laten lopen zuigt hij dus al.

@barry86
Ik zat net naar de Makitaklonen te kijken van 25 euro.
Niet zo sterk als de Makita`s zelf (of de Parkside) volgens tests, maar zeker genoeg om wielbouten los en vast te draaien.

Voor 2 x jaarlijks de bandenwissel is hij imo sterk zat, en dat trek je toch na met een momentsleutel.
Ook fijn in hetzelfde accusysteem............

@rbaidjoe
Dan is de auto-hammer een musthave voor je denk ik. >:)
Zo heb ik me ook wel eens verbaasd over een collega die bij werkzaamheden onder de vloer plotseling nodeloos met een hamer op de balken begon te rammen..........dan hoorden ze dat we bezig waren.
Moet er bij zeggen dat hij op zijn gemak 20 minuten ging liggen roken en tijdrekken. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 15-12-2020 15:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zo'n ding van z'n lang zal z'n leven niet op mijn echte Makita accu's willen hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:34:
Ik kan me ook nog vaag wat herrineren van de intro van koolborstelloze motors in 230v gereedschap in de zin dat er wat klachten waren over het niet triggeren van de stofzuiger.
Dan moet de vermogensvraag van het apparaat om te beginnen al vrij laag zijn, zou ik denken. Een stofzuiger moet aanslaan op een invalzaag met 1400 W, maar ook op een deltaschuurmachine met net 200 W, dus heel erg hoog zal zo'n stroomgrens ook niet kunnen zijn, zou ik denken.
Teijgetje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:45:
Mijn Festool stofzuiger reageert al als ik de schakelaar switch en bv de frees nog niet eens draait?
Zal vast met aanloopspanning te maken hebben, maar voor het licht laten lopen zuigt hij dus al.
Geen idee wat een frees aan stroom vraagt bij aanslingeren. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik mijn invalzaag kan gebruiken zonder dat de stofzuiger aanspringt, hoe voorzichtig ik die ook aanzet. Sommige 230mm slijptollen zonder softstart laten ook standaard de stoppen eruit slaan als je ze aanzet, als ik de reviews mag geloven, die zijn juist kritisch op opstartstroom.

Maar goed, inschakelstroom zal ook wel van de stofzuiger afhangen. Ik kan op m'n 1635 iPulse in ieder geval de boor heel lichtjes laten draaien zonder dat die aanspringt. Ook lichtjes de schakelaar van m'n vlakschuurmachine aanraken maakt de stofzuiger niet meteen wakker.

Er is (op mijn stofzuiger, in ieder geval) duidelijk een inschakelgrens, maar die hoeft niet heel hoog te zijn, en hoeft ook niet per stofzuiger hetzelfde te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:38
Flapperbol schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:59:
[...]

Ik gebruik regelmatig een hamer, maar de laatste keer dat ik een spijker ergens heb ingeslagen kan ik mij niet herinneren en volgens mij is dat het enige nut van zo'n apparaat.

(Ok, ik ben nog wel op zoek naar een tackergun, maar dan zie ik nog steeds geen nut voor zoiets :P )
Zelfs de grote merken zijn hiermee bezig.... https://www.milwaukeetool.com/Products/2458-20

Kijk vooral ook eens op bauforum24 op youtube daar hebben ze dat ding al vaker getest. Het is voor iemand die veel spijkert in een beperkte ruimte wel het overwegen waard. Daarmee dus wel een niche product :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Remy!!!! schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:21:
- Fein multitool bedraad

Mooie aankopen! Ook gelijk de goeie kleur gekozen ;)

Een tip: Die DHS630 is prima, maar de DHS660 en DHS680 zijn net iets beter. Qua prijs zitten ze gelijk, maar die BL motor maakt echt een groot verschil qua kracht. Als je die nog kan ruilen, is dat de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:23

JT

VETAK y0

Iemand ervaring met onderstaand blad voor de afkortzaag en alu? Hoe zich dit verhoudt tot Ecotools? Ik zou zelf haast verwachten dat dit eerder te vergelijken is met de industrial line en niet de prof line. Ik hoor graag meningen :)

https://www.amazon.de/-/e...%2B216%2Balu&sr=8-11&th=1

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Ik ben echt niet vies van heel veel (accu)machines hebben, maar deze sla ik even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Framoes schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:22:
[...]

Mooie aankopen! Ook gelijk de goeie kleur gekozen ;)

Een tip: Die DHS630 is prima, maar de DHS660 en DHS680 zijn net iets beter. Qua prijs zitten ze gelijk, maar die BL motor maakt echt een groot verschil qua kracht. Als je die nog kan ruilen, is dat de moeite waard.
Danku!
Hmm ik zit even naar de DHS660 en 680 te kijken en die zijn dan qua zaagcapaciteit wel minder, maar dus wel een veel betere motor? En de 680 heeft dus ook de beste zool/beschermkap en is dus het goedkoopst van de 3? :? Morgen krijg ik de zaag en kantenfrees binnen, ik zal hem dan eens bekijken. Opzich kan ik hem nog steeds terugsturen onder WKOA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Fuel_80
Jij bedoelt oa deze.

Als je 3x zoveel (slag)ruimte hebt, en goed kan mikken, ben je net niet sneller.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 15-12-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Remy!!!! schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:16:
[...]

Danku!
Hmm ik zit even naar de DHS660 en 680 te kijken en die zijn dan qua zaagcapaciteit wel minder, maar dus wel een veel betere motor? En de 680 heeft dus ook de beste zool/beschermkap en is dus het goedkoopst van de 3? :? Morgen krijg ik de zaag en kantenfrees binnen, ik zal hem dan eens bekijken. Opzich kan ik hem nog steeds terugsturen onder WKOA.
Grappig, had dat van die capaciteit niet gezien. Dacht dat ze met 165mm blad allemaal ongeveer hetzelfde zaagdiepte zouden hebben.

Maar als je kijkt naar toerental, zie je 5000 bij de BL machines en 3100 bij de DHS630. Ik heb zelf de 680 en wel gewerkt met de 630. De 680 loopt minder snel vast en zaagt ook echt sneller. En als het toch zwaar is, slaat de ADT aan en geeft hij extra gas.

Maar misschien moet je het van iemand anders horen, met een beetje jazzy piano als intro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Framoes schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:43:
[...]

Grappig, had dat van die capaciteit niet gezien. Dacht dat ze met 165mm blad allemaal ongeveer hetzelfde zaagdiepte zouden hebben.
Ja dat zou je wel verwachten :P
Maar als je kijkt naar toerental, zie je 5000 bij de BL machines en 3100 bij de DHS630. Ik heb zelf de 680 en wel gewerkt met de 630. De 680 loopt minder snel vast en zaagt ook echt sneller. En als het toch zwaar is, slaat de ADT aan en geeft hij extra gas.
Klinkt goed, en zijn wat mij betreft wel handige features.
Maar misschien moet je het van iemand anders horen, met een beetje jazzy piano als intro.
Hoe dom! Dit filmpje had ik laatst gekeken, en ik was in de veronderstelling dat ik dezelfde had besteld :o :+

Dan als laatste vraag, de 680 is blijkbaar een cirkelzaag voor linkshandig gebruik? Gaat dat nog problemen geven als rechtshandige?

Als ik voor de 680 dan moet ik blijkbaar ook de 195837-9 Geleiderail adapter vervangen voor de 196953-0 Geleiderail adapter DHS680, maar ik zie eerlijk gezegd weinig verschil tussen die 2? :?

[ Voor 12% gewijzigd door Remy!!!! op 15-12-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Remy!!!! schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:57:
[...]

[...]

[...]

Hoe dom! Dit filmpje had ik laatst gekeken, en ik was in de veronderstelling dat ik dezelfde had besteld :o :+

Dan als laatste vraag, de 680 is blijkbaar een cirkelzaag voor linkshandig gebruik? Gaat dat nog problemen geven als rechtshandige?

Als ik voor de 680 dan moet ik blijkbaar ook de 195837-9 Geleiderail adapter vervangen voor de 196953-0 Geleiderail adapter DHS680, maar ik zie eerlijk gezegd weinig verschil tussen die 2? :?
Ik vind die 680, met het blad aan de linkerkant, juist fijn als rechtshandige. Ik zie nu de zaaglijn en kan het gedeelte wat ik er af zaag vast houden met de linker hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:38
Teijgetje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:41:
@Fuel_80
Jij bedoelt oa deze.

[YouTube: WER NAGELT SCHNELLER? MENSCH vs MASCHINE | WERKZEUG NEWS #75]

Als je 3x zoveel (slag)ruimte hebt, en goed kan mikken, ben je net niet sneller.
Bijvoorbeeld inderdaad... Het was een interessant kanaal op YouTube, maar de laatste tijd begint het net wat teveel gepraat over van alles en nog wat te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Remy!!!! schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:57:
[...]

[...]

[...]

Ik ben (enigszins) tweehandig en kan met beide handen met deze zaag werken. Wat @jadjong zegt, heb je rechtshandig zelfs iets beter zicht op je blad.

Al die adapters lijken op elkaar. Volgens mij heb ik zo'n adapter met zo'n makitakleur schuifje, maar pin me er niet op vast. Moet dat ding morgen even zoeken. Ligt waarschijnlijk in m'n bus en het is daar aan het eind van de dag soms niet heel netjes (lees: een bende).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
Framoes schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:48:
[...]

Ik ben (enigszins) tweehandig en kan met beide handen met deze zaag werken. Wat @jadjong zegt, heb je rechtshandig zelfs iets beter zicht op je blad.

Al die adapters lijken op elkaar. Volgens mij heb ik zo'n adapter met zo'n makitakleur schuifje, maar pin me er niet op vast. Moet dat ding morgen even zoeken. Ligt waarschijnlijk in m'n bus en het is daar aan het eind van de dag soms niet heel netjes (lees: een bende).
Ik bestel zo de 680 wel, en dan zie ik wel of de adapter past of niet, zo niet dan ruil ik hem wel om. Bedankt voor de info! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
KillaZ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:29:
@Alsjemenou Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van de bouwlamp die Makita dit jaar uitdeelde bij aankoop van snoer apparaten (de DEADML801), die heeft mij al een paar keer geholpen op de vliering en onder de vloer :-)

Ik had er zelf niet zulke hoge verwachtingen van, maar op de hoogste stand komt er echt een aardige bak licht uit.

Ik ga overigens zelf overstappen van de VC2512 naar een Festool midi. Niet omdat die Makita zo kut is, maar ik merk dat ik mij echt erger aan de vorm van het ding: Je kunt er niets op kwijt en de rubberen houder voor de slang scheurt na 2 keer gebruiken waardoor je veel te veel ruimte in beslag neemt in mijn ogen bij het opbergen.
Goede keuze! Vooral de slang van de Makita lijkt me zeer irritant (naast de incompatibiliteit van de aansluiting). Ik had mijn vorige werkplaatsstofzuiger na enkele keren gebruik met machines al afgeschreven omdat ik steeds schokken kreeg bij het gebruik in combinatie met de excenter en bovenfrees. Dan is een antistatische slang (die niet na 2 keer al scheurt) wel erg fijn!

Het is verder inderdaad heerlijk om even een handzame lamp te hebben waar je geen gedoe hebt met kabels. Voor snelle klusjes is zo'n kleintje ideaal, maar zodra je 's avonds op zolder moet werken zonder stroom snak je snel naar wat meer licht :9 (eerste verdieping en zolder zat destijds op één groep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
[...]

Helemaal mee eens, Mirka en Rupes maken ook hoge kwaliteit producten (en gebruiken ook systainers O+). Ik ben enkel destijds voor Festool gegaan vanwege de compatibiliteit met de Festool CTL Midi. En iets met alles van dezelfde kleur willen hebben... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
[...]

Je hebt wellicht minder ruimte nodig in het verlengde van de spijker, maar het lijkt me hiermee wel lastiger om in hoeken spijkers te "slaan". Ik ben helemaal voor innovatie, maar dit lijkt me toch wel een van de machines die ik het minst snel erbij zou pakken. Af en toe moet ik voor vrouwlief een spijkertje half de muur in slaan om wat aan op te hangen, maar met dit ding lijk je toch veel minder controle te hebben. En ik zou al helemaal niet op klus bij een ander durven te gaan, tenzij je graag grappen incasseert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
Tjark schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:28:
[...]

Hoe werkt jouw slagschroevendraaier met een spijker? :?
:D O-) ;)
Omdraaien en je accu gebruiken.

7(8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:34
NoepZor schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:33:
Ik ga binnenkort met de zolder aan de slag. Klusjes die daar onder andere bij horen is het aanbrengen van een regelwerk tussen de gordingen en een houten wand voor het washok. Ideaal werk voor een afkortzaag lijkt me. Nu zag ik dat de laaidel een tweetal interessante modelletjes heeft voor het geld, beide met trekfunctie

€129,- Parkside Kap- en trekzaag
€139,- Parkside Kap-, trek- en verstekzaag

Wat is het verschil tussen beide zagen, op een lasertje na. Vermogen etc. lijkt gelijk. Ook kunnen beide zagen om de verticale en horizontale as draaien.

Is een van deze zagen voldoende voor incidenteel gebruik? Of zijn er betere alternatieven in de markt.
Heb de wat grotere van 139 euro en geen spijt van. Is geen Festool natuurlijk maar leuk ding. Je kunt alle hoekinstellingen aanpassen dus is goed te tunen. Die van 139 euro heeft in ieder geval 2 snelheden (voor kunststof en aluminium/zachte metalen, gaat prima). Machine heeft softstart, de stofafzuiging is overigens waardeloos.

Is wel een flink apparaat om op te bergen, ivm de schuifgeleiders. En niet erg licht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kijk maar uit als je met die zware tools je bandenwissel doet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
NoepZor schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:33:
Ik ga binnenkort met de zolder aan de slag. Klusjes die daar onder andere bij horen is het aanbrengen van een regelwerk tussen de gordingen en een houten wand voor het washok. Ideaal werk voor een afkortzaag lijkt me. Nu zag ik dat de laaidel een tweetal interessante modelletjes heeft voor het geld, beide met trekfunctie

€129,- Parkside Kap- en trekzaag
€139,- Parkside Kap-, trek- en verstekzaag

Wat is het verschil tussen beide zagen, op een lasertje na. Vermogen etc. lijkt gelijk. Ook kunnen beide zagen om de verticale en horizontale as draaien.

Is een van deze zagen voldoende voor incidenteel gebruik? Of zijn er betere alternatieven in de markt.
Als je heel incidenteel iets gaat doen zijn deze geschikt. Ga er alleen vanuit dat ze een jaar of twee meegaan met licht gebruik. Ik ben ook begonnen met een goedkope Einhell afkorter, maar de kwaliteit van dit soort machines is om te huilen. Je kunt ze wel kalibreren zodat ze haaks zagen, maar door de slechte kwaliteit is het eenvoudig om scheef te zagen omdat er relatief veel speling op de onderdelen zitten, het blad kan wiebelen en het is mij al twee keer gelukt om bijna mijn vinger eraf te zagen doordat "veiligheidsfeatures" van de machine afbraken. Nadat ik steeds met de hand de beschermkap van het zaagblad weg moest halen tijdens dat ik de machine aanzette heb ik maar besloten meer geld uit te geven voor een goede machine die zelf langer mee gaat en resulteert in een intacte hand.

Excuus voor dit relaas, maar nu kan je niet meer zeggen dat je niet bent gewaarschuwd. Voor slechts 60-100 euro meer begin je in de prijsklasse te komen waar de machines wat betere kwaliteit hebben, zoals de Metabo, Makita of DeWalt instappers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 11:34
dimi_v schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:22:
[...]

Heb de wat grotere van 139 euro en geen spijt van. Is geen Festool natuurlijk maar leuk ding. Je kunt alle hoekinstellingen aanpassen dus is goed te tunen. Die van 139 euro heeft in ieder geval 2 snelheden (voor kunststof en aluminium/zachte metalen, gaat prima). Machine heeft softstart, de stofafzuiging is overigens waardeloos.

Is wel een flink apparaat om op te bergen, ivm de schuifgeleiders. En niet erg licht.
Ik heb dezelfde, en deel deze ervaring. Hoe vind jij hem zagen door hout met het standaard blad? Of heb jij een ander blad erop gezet?
Pagina: 1 ... 167 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic