• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:17
Bedankt voor jullie reacties. Ik was overigens in de naïeve veronderstelling dat ook de lader een accu's in deze mbox pasten. Maar dan moet ik een andere mbox hebben zie ik. Geen probleem. Ik kijk nog even goed.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:45
kraades schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:51:
Bedankt voor jullie reacties. Ik was overigens in de naïeve veronderstelling dat ook de lader een accu's in deze mbox pasten. Maar dan moet ik een andere mbox hebben zie ik. Geen probleem. Ik kijk nog even goed.
Huh? Waar heb je dat nou weer vandaan? In de mbox en inlay die bij de 484ZJ zitten passen een boormachine, een lader en 3 5 Ah accu's.

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:53:
Led in R7s is geen succes want je hebt geen koeloppervlak.
Een R7s halogeen produceert toch meer warmte dan een Led? Dan heeft een Led toch minder koeloppervlak nodig?

Heb weinig verstand van lampen/leds, dus waarschijnlijk begrijp ik het gewoon verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Framoes schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:38:
[...]

Een R7s halogeen produceert toch meer warmte dan een Led? Dan heeft een Led toch minder koeloppervlak nodig?

Heb weinig verstand van lampen/leds, dus waarschijnlijk begrijp ik het gewoon verkeerd.
Een led mag niet te warm worden. Terwijl een halogeenlamp juist werkt door heel heet te worden.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Een R7s halogeen produceert toch meer warmte dan een Led?
Ja

Dan heeft een Led toch minder koeloppervlak nodig?
Nee. De halogeenlamp kan tegen hitte. Dat is een beetje de hele werking ervan... gloeien. Sommige halogeenlampjes hebben zelfs een coating op de binnenkant van het glas om infrarood terug te weerkaatsen; de gloeidraad wordt dan nog heter en gaat meer zichtbaar licht uitstralen.

Verder stralen de halogeenlampen hun hitte uit. LEDs dumpen hun hitte op het oppervlak waar ze op zitten. Dat oppervlak is niet echt de moeite in het geval van een R7s vervangen. Datzelfde probleem heb je ook met G4, G9, etc. Bij E27 in zekere mate ook, maar de lichtopbrengst die normaliter uit een E27 gesleept wordt is goed met LED te vervangen. Bij R7s gaat het vaak om 5000 Lumen en hoger... en dan wordt dat toch wat problematisch met LED.
Samenvatting; LEDs kunnen niet tegen hitte, Halogeen wel. Heatsinking niet nodig voor Halogeen, wel voor LED.

• Framoes
kabeltjekabel schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:25:
[...]

Ja

[...]

Nee. De halogeenlamp kan tegen hitte. Dat is een beetje de hele werking ervan... gloeien. Sommige halogeenlampjes hebben zelfs een coating op de binnenkant van het glas om infrarood terug te weerkaatsen; de gloeidraad wordt dan nog heter en gaat meer zichtbaar licht uitstralen.

Verder stralen de halogeenlampen hun hitte uit. LEDs dumpen hun hitte op het oppervlak waar ze op zitten. Dat oppervlak is niet echt de moeite in het geval van een R7s vervangen. Datzelfde probleem heb je ook met G4, G9, etc. Bij E27 in zekere mate ook, maar de lichtopbrengst die normaliter uit een E27 gesleept wordt is goed met LED te vervangen. Bij R7s gaat het vaak om 5000 Lumen en hoger... en dan wordt dat toch wat problematisch met LED.

[...]

Samenvatting; LEDs kunnen niet tegen hitte, Halogeen wel. Heatsinking niet nodig voor Halogeen, wel voor LED.
toon volledige bericht
De R7s Leds zie ik ook niet boven de 1000 Lumen. Ik dacht dat dat gewoon een beperking was qua lichtopbrengst van Led.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:39

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Helder verhaal wbt de LED. Ik had een hoopje het armatuur te recyclen ipv een nieuwe te kopen. Heb ook een paar van de LED stralers, kost de wereld niet maar om een goed armatuur weg te gooien omdat warm is ook zowat. Dan blijft ie wel voor in de schuur, lekker warm ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Framoes schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:57:
[...]

De R7s Leds zie ik ook niet boven de 1000 Lumen. Ik dacht dat dat gewoon een beperking was qua lichtopbrengst van Led.
Ze zijn er wel boven de 1000 hoor. Bij ca. 2500 Lumen houdt echter wel op. En die dingen kosten dan ~25 euro en passen vanwege de dikte al niet in veel armaturen. Ook moet je er rekening houden dat ze -net zoals de CFL lampen met R7s- veel zwaarder zijn, dus als je je lamp een keer een tikje krijgt schieten ze makkelijker los uit de fitting. Maar aan de andere kant; als je de Halogeen variant een tik geeft terwijl hij aan staat is de gloeidraad ook kaduuk.

Binnen de formfactor van R7s is er gewoon geen ruimte voor extra vermogen zonder dat de temperatuur te veel oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tjark schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:54:
Altijd mooi om een machine van €400+ aan te raden voor een thuisklusser die een speeltoestel wil opschuren _/-\o_ :P
Ja, en hij pakt nog hetzelfde schuurpapier als de RTS 400 die je natuurlijk al hebt, dus profit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
Twijfels schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:05:
[...]

Blaaspistool gebruikt relatief veel lucht (Hazet blaaspistool die ik heb gebruikt 330l/min), van die generieke dingen kan ik het zo snel niet vinden, maar ik denk dat je dit redelijk als standaard aan kan houden.

Een luchtbed met zo'n lage aanvoer (70l/minuut bijvoorbeeld) oppompen is ook geen feestje :P

Zo'n ketelloze compressor met beperkte aanzuigcapaciteit lijkt mij niet erg handig omdat hij simpelweg nooit aan het verbruik kan voldoen. Als leidraad wordt meestal gezegd dat de opbrengst 70% van de aanzuigcapaciteit is. Dit is te compenseren door een volle tank om die werkdruk te bereiken uiteraard. Met een kleine compressor met bijvoorbeeld 6 of 10 liter keteltje kan je in ieder geval kort met voldoende kracht blazen om daadwerkelijk iets schoon te krijgen.
Oh, wow, dat is nogal een hoeveelheid. Is dat af te knijpen?
thijsco19 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:30:
Kleine nuance, schoonspuiten met de volle 7 bar is niet nodig.
Zet het kraantje / drukregelaar maar op half dat is meer dan zat.

Op werk zet ik vaak de kraan half dicht of zelfs bijna helemaal dicht om de luchtstroom te minderen. Niet alleen omdat het vol open gewoon een t*f*s herrie is maar ook omdat het vaak niet nodig is.

Dat zal wel een hoop schelen.

@Twijfels 330 l/m??!! Dat verklaard wel waarom een blaaspistool een pokke herrie geeft.
Het gaat om het schoonblazen van zaagsel. Dat moet met minder dan 7 bar wel lukken, me dunkt.

Zeg jij dat je met een compressor zonder tank en met afgeknepen luchtdruk gebruikt i.c.m. een blaaspistool? En dat dat werkt voor kleine klusjes zoals ik omschreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:13

thijsco19

KTM 990 SMT

wheel schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Zeg jij dat je met een compressor zonder tank en met afgeknepen luchtdruk gebruikt i.c.m. een blaaspistool? En dat dat werkt voor kleine klusjes zoals ik omschreef?
Nee, op werk hebben we gewoon een deftige compressor met tank.

Of een compressor zonder tank zal werken weet ik niet, verwacht het wel aangezien er gewoon licht uit komt.
Maar zelf zou ik er een kiezen met tank, een buffervat, hoe klein dan ook, lijkt mij altijd beter.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 07-05 15:39
thijsco19 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:24:
[...]

Nee, op werk hebben we gewoon een deftige compressor met tank.

Of een compressor zonder tank zal werken weet ik niet, verwacht het wel aangezien er gewoon licht uit komt.
Maar zelf zou ik er een kiezen met tank, een buffervat, hoe klein dan ook, lijkt mij altijd beter.
Ok. Dan ga ik dus even opnieuw oriënteren naar wat alternatieven voor de Stanley en vergelijken. Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:35
Ik weet dat hij hier al een paar keer voorbij is gekomen, maar ik kom er niet uit.
Als stofzuiger de Bosch Advanced VAC20 nemen of toch de Makita VC2512L?
De stillere Makita heeft wat mij betreft wel wat streepjes voor zoals een langere slang, dB's, het werken zonder zak en het gewicht, maar uiteindelijk wel 40 euro duurder, geen naloop bij gebruik van de stekker, minder inhoud en geen blaasfunctie.
Iemand die ze allebei gehad heeft of echt sterk aanraad om niet voor de VAC20 te gaan of juist de Makita niet aanraadt?
Ik heb iemand nodig die de keuze voor mij neemt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:25
CrazyOne schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:18:
Lang verhaal etc...Dus iemand nog tips? Heb ondertussen half youyube aan reviews afgespeurd, en Dewalt komt er qua prijs/kwaliteit wel goed uit, maar Ryobi bv doet het ook goed, denk alleen dart Milwaukee net iets te duur wordt voor mijn gebruik, helemaal als je naar extra spul gaat kijken.
Uiteindelijk heeft de actie van Makita mij doen besluiten om voor dit merk te gaan. Via een internet (nl) dealer een ddf484z gekocht, met los daarbij een LXT DC18RC oplader en een BL1830BLXT 18V 3,0Ah accu. Plus de 5Ah die ik nog gratis kan claimen heb ik volgens mij voor 221 euro een mooi begin van een verzameling. Na het volgende loon maar weer even verder kijken voor nog wat spul. Als apparatuur alleen is het nog best betaalbaar allemaal en een case heb ik niet per se nodig. Mijn ouwe Metabo had er ook nog ergens een, maar behalve in het begin, nooit gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door CrazyOne op 01-01-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@CrazyOne , mooi machientje en al met al door die gratis accu actie heb je een krachtig en goedkope deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
(jarig!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0_FkqOVzgECzC4LBzPgI3irwjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T9kmYPbtjHIKrAxj7QxGvVHh.png?f=user_large

Ik heb deze parkside accu schroefmachine gekocht voor 48,- ex accu.
Ik ben echt verrast. Voelt stevig, licht, is sterk en reageert goed. Ook de 13km opspanning vind ik prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wheel schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Ok. Dan ga ik dus even opnieuw oriënteren naar wat alternatieven voor de Stanley en vergelijken. Dank.
Op zijn minst die twee laatste stanley's met een tankje.
Prima voor schoonblazen, banden pompen, tacker.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:10
barry86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:10:
[Afbeelding]

Ik heb deze parkside accu schroefmachine gekocht voor 48,- ex accu.
Ik ben echt verrast. Voelt stevig, licht, is sterk en reageert goed. Ook de 13km opspanning vind ik prettig!
Met een boor met een diameter van 13km er in is ie vast niet meer zo licht. :+

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Allereerst de beste wensen allemaal!

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die een combiboormachine hebben als de Bosch blauw (GBH 2-23 REA) of Makita (HR2653TJ) waar een eigen stofafzuiging in zit.

Ik ben benieuwd of de stofafzuiging goed werkt en of het mechanisme ook helpt voor het recht boren van gaten in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Andyk125 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:47:

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die een combiboormachine hebben als de Bosch blauw (GBH 2-23 REA) of Makita (HR2653TJ) waar een eigen stofafzuiging in zit.

Ik ben benieuwd of de stofafzuiging goed werkt en of het mechanisme ook helpt voor het recht boren van gaten in de muur.
Ik heb de 18v 26f als ik t goed zeg uit m'n hoofd.

Stofafzuiging is echt ideaal, zeker bij in t plafondboren. Er komt soms nog heel licht stof langsheen maar dit is minimaal.

Voor t recht boren van gaten helpt het niks.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:58

MJV

Ik heb er tijd terug ook naar gekeken, maar vind het prijsverschil met een boorhamer zonder stofafzuiging wel echt stevig (het scheelt de helft, zo ongeveer). Realiseer je ook dat je voor gaten in baksteen/andere minder harde materialen liever een klopboormachine gebruikt omdat daarbij de kans op schade bij het boren kleiner is.

Ik heb uiteindelijk een universele stofafzuig-adapter gekocht, te gebruiken i.c.m. boorhamer en klopboor. Zo'n adapter zuigt zichzelf vast tegen plafond/muur, waardoor je dus eenvoudig in je eentje stofvrij kunt boren.
Afbeeldingslocatie: https://hikoki-hpm.liswood-tache.com/uploads/accessoires_hikoki/783116.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door MJV op 01-01-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Heeft iemand hier misschien ervaring met een cursus bij een openbare werkplaats? Ik woon zelf in Amsterdam en hier hebben we bijvoorbeeld de openbare werkplaats. Een plek waar, volgens de website, je verschillende cursussen kunt doen in bv. metaal- of houtbewerking. Het lijkt interessant om eens een dergelijke cursus te volgen om zo een betere 'klusser' te worden. Ik leer nu voornamelijk veel door gewoon veel te doen maar ik het lijkt mij leerzaam om het eens onder begeleiding van een professional te doen. Heeft iemand ervaring met zoiets? Het is wel aan de prijzige kant dus daar zit mijn twijfel.

[ Voor 11% gewijzigd door webber87 op 01-01-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
MJV schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:29:
[...]

Ik heb er tijd terug ook naar gekeken, maar vind het prijsverschil met een boorhamer zonder stofafzuiging wel echt stevig (het scheelt de helft, zo ongeveer). Realiseer je ook dat je voor gaten in baksteen/andere minder harde materialen liever een klopboormachine gebruikt omdat daarbij de kans op schade bij het boren kleiner is.

Ik heb uiteindelijk een universele stofafzuig-adapter gekocht, te gebruiken i.c.m. boorhamer en klopboor. Zo'n adapter zuigt zichzelf vast tegen plafond/muur, waardoor je dus eenvoudig in je eentje stofvrij kunt boren.
[Afbeelding]
Ik hoor alle gaten met de boorhamer en heb echt nooit problemen dat ik wat beschadig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

franssie

Save the albatross

webber87 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:39:
Heeft iemand hier misschien ervaring met een cursus bij een openbare werkplaats? Ik woon zelf in Amsterdam en hier hebben we bijvoorbeeld de openbare werkplaats. Een plek waar, volgens de website, je verschillende cursussen kunt doen in bv. metaal- of houtbewerking. Het lijkt interessant om eens een dergelijke cursus te volgen om zo een betere 'klusser' te worden. Ik leer nu voornamelijk veel door gewoon veel te doen maar ik het lijkt mij leerzaam om het eens onder begeleiding van een professional te doen. Heeft iemand ervaring met zoiets? Het is wel aan de prijzige kant dus daar zit mijn twijfel.
Ik heb daar wel eens een cursus loodgieten gedaan. En ja je leert toch wat dingen waar je zelf of via youtube niet zo snel achterkomt. Verder is het ook wel eens leuk om met wat gelijkgezinden in een ruimte te werken aan een projectje - juist door de vragen van anderen leer je onbewust best veel. Ik ben echter bang dat ze nu ook in de beperkingen zitten en online zou ik het niet doen (als ze die optie al bieden).

edit: en het inderdaad niet goedkoop maar als ik het goed heb kan je later wel voor een schappelijk bedrag gebruik maken van hun machines, zitten ook wel wat kunstenaars die daar hun projecten doen. Dus dat scheelt je dan weer de aanschaf van een draaibank etc ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 02-01-2021 00:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 08-05 17:33
Heeft er hier iemand een extern drukvat voor z'n compressor?

Ik heb dit handzame compressortje. Prima ding, hartstikke stil! https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor

Nou zou ik in mijn kluskelder wel een groter drukvat willen (bijv. schoonspuiten van gereedschap). Lijkt mij dat dat eenvoudig en niet zo duur zou moeten zijn. Ik kan de compressor zelf dan nog steeds het hele huis door sleuren waar ik 'm nodig heb.

Bij HBM beginnen ze bij 270 liter (voor 300 euro!) , dat is wat veel... 50-100 liter lijkt me voldoende... Deze bij tool mania van 50L is 119 euro. Dat lijkt mij buitenproportioneel als ik naar de prijs van die hele compressor kijk..

Ik snap dat m'n compressor even bezig zal zijn met vullen (en pas te laar aanslaat om bij te vullen) maar daar kan ik mee leven.

Hebben jullie tips?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Makrolon schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:15:

Stofafzuiging is echt ideaal, zeker bij in t plafondboren. Er komt soms nog heel licht stof langsheen maar dit is minimaal.

Als het voor horizontaal boren van gaten niks helpt, is het maar zeer beperkt nuttig, naar mijn idee. Ik heb diezelfde adapter als @MJV, en daar komt horizontaal of verticaal vrijwel niks langs. Kan je die afzuiging niet strak tegen de muur houden als je boort? Of is de afzuiging zo zwak?
Makrolon schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:51:
Ik hoor alle gaten met de boorhamer en heb echt nooit problemen dat ik wat beschadig..
Het is vooral als je ergens doorheen boort. Hoe krachtiger de slag, hoe meer kans dat je daar wat beschadigt. Veel mensen in de bouw boren ook alles met boorhamers, maar die uittree gaten zijn echt te lomp. Heb wel gezien dat ze een halve steen (snelbouw, dus de helft van ongeveer 20x60 cm) weggeslagen was toen ze een leiding door de muur wilden leggen. Of dat ik zelf de brievenbus op een paar tegels vast zette, en dat aan de achterkant ook makkelijk een krater van 10cm doorsnee werd geslagen.

En als je huis met van die porotherm stenen is gemaakt, sla je dus in feite ieder luchtkanaal dat je tegenkomt helemaal kapot met een boorhamer.

Maar voor gaten maken in massieve stenen, zonder dat je er helemaal doorheen hoeft, zal een boorhamer niet een heel anders resultaat geven dan een gewone boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
(jarig!)
Makrolon schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:28:
[...]

Met een boor met een diameter van 13km er in is ie vast niet meer zo licht. :+
13mm 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
henkie196 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:59:
[...]

Als het voor horizontaal boren van gaten niks helpt, is het maar zeer beperkt nuttig, naar mijn idee. Ik heb diezelfde adapter als @MJV, en daar komt horizontaal of verticaal vrijwel niks langs. Kan je die afzuiging niet strak tegen de muur houden als je boort? Of is de afzuiging zo zwak?

[...]

Het is vooral als je ergens doorheen boort. Hoe krachtiger de slag, hoe meer kans dat je daar wat beschadigt. Veel mensen in de bouw boren ook alles met boorhamers, maar die uittree gaten zijn echt te lomp. Heb wel gezien dat ze een halve steen (snelbouw, dus de helft van ongeveer 20x60 cm) weggeslagen was toen ze een leiding door de muur wilden leggen. Of dat ik zelf de brievenbus op een paar tegels vast zette, en dat aan de achterkant ook makkelijk een krater van 10cm doorsnee werd geslagen.

En als je huis met van die porotherm stenen is gemaakt, sla je dus in feite ieder luchtkanaal dat je tegenkomt helemaal kapot met een boorhamer.

Maar voor gaten maken in massieve stenen, zonder dat je er helemaal doorheen hoeft, zal een boorhamer niet een heel anders resultaat geven dan een gewone boor.
toon volledige bericht
Je hebt mij nergens zien zeggen dat het voor horizontale gaten niks helpt. Daar doet ie prima z'n werk. Ik vind het alleen vooral prettig bij boren in plafond dat m'n kop niet onder t stof komt :+

Nee klopt, voor ergens doorheen boren altijd beetje voorzichtig doen aan het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

[...]

Dan doe je iets niet goed? Hier werkt het prima namelijk. Minimaal stof net als in het plafond boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 11:52

Afgelopen jaar de GBH 2-23 REA gekocht met flinke LPG korting (-106€). Zeer tevreden over de nagenoeg perfecte stofafzuiging en dieptestop op afzuiging werkt makkelijk.
Denk niet dat ik hm voor de originele prijs gekocht zou hebben trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:28:
Je hebt mij nergens zien zeggen dat het voor horizontale gaten niks helpt. Daar doet ie prima z'n werk. Ik vind het alleen vooral prettig bij boren in plafond dat m'n kop niet onder t stof komt :+

Nee klopt, voor ergens doorheen boren altijd beetje voorzichtig doen aan het eind.
Dan begrijp ik (en een aantal anderen, vermoed ik) niet helemaal wat je bedoelt met "recht" boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
henkie196 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Dan begrijp ik (en een aantal anderen, vermoed ik) niet helemaal wat je bedoelt met "recht" boren.
Oh

'en of het mechanisme ook helpt voor het recht boren van gaten in de muur.'

Dit was de vraag, die vatte ik op dat het stofzuigmechanisme je ook gaat helpen om niet scheef te boren in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:23
Mag ik even een schaamteloze adviesvraag stellen?
Ik ben opzoek naar een afkortzaag naast de invalzaag die ik heb (Festool TS55REBQ-Plus-FS)

Nu was mijn oog via bol.com gevallen op een DeWalt777 en had die reeds besteld maar kreeg een totaal ander product geleverd. (beetje jammer want cadeaubonnen op bol.com) Dus die heb ik van de firma retour moeten sturen. Komende week heb ik echter al vrij genomen om aan drie zijden van het huis knieschotten te maken, 2 inbouwkasten en nog 3 (kleine) hout/gipswanden te zetten. De zaag is zeer gewenst dus vandaag hoop ik er nog een op te gaan halen na online te bestellen.

Nu had ik die DeWalt777 besteld n.a.v. her en der reviews te lezen en de specificaties. Later bedacht ik mij dat 1800W + de bouwstofzuiger (makita) waarschijnlijk niet de beste combinatie is voor de stoppenkast maar ook schijnt de stofafzuiging een eigen systeem te hebben wat minder zonder additionele hardware te koppelen is aan een van de vele mondjes bij de makita bouwstofzuiger.

Nu is mijn vraag ga ik alsnog voor de DeWalt777 of kies ik voor de Makita LS0815FLN welke wel direct aan te sluiten is op de stofzuiger? Prijstechnisch zit er niet heel veel verschil in en qua reviews lijken ze beide even goed.

Het is vooral bedoelt om snel balken af te korten en op verstek te zagen. Eventueel in de toekomst zou ik er wellicht het laminaat mee willen afkorten maar denk niet dat ik daarvoor genoeg lengte kan zagen dus dat hoeft niet per sé.

edit:
overigens zit ik ook te kijken naar de DWS774. De eerder genoemde makita werkt met een laser op batterijen begreep ik, dat lijkt me niet super praktisch.
Daarnaast zou het fijn zijn als de zaag op voorraad is bij gereedschapcentrum, dat is niet zo ver van hier. Genoemde modellen zijn dat, maar mocht er een totaal ander merk/type veel beter zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door MisterEagle op 02-01-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
[...]

Bedankt voor je reactie, jammer dat het zo weinig helpt voor het recht boren van gaten. Een gemiste kans van de fabrikanten. Ik had verwacht dat men door het mechanisme wat men tegen de muur aan houd eventueel makkelijker rechte gaten kan boren.
[...]

[Afbeelding]
Het prijsverschil was inderdaad ook de reden dat ik nog niet overgegaan ben tot de aanschaf ervan. Als het voor het recht boren van gaten weinig tot geen meerwaarde bied is een adapteer een betere keus. Alleen deze vond ik nogal prijzig, maar diegene die je laat zien valt me nog reuze mee.

Bedankt!
Alan z schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:13:
[...]

Afgelopen jaar de GBH 2-23 REA gekocht met flinke LPG korting (-106€). Zeer tevreden over de nagenoeg perfecte stofafzuiging en dieptestop op afzuiging werkt makkelijk.
Denk niet dat ik hm voor de originele prijs gekocht zou hebben trouwens.
Ja de meerprijs is iets wat mij ook tegenhoud, ik heb een klopboormachine, breekhamer en bouwstofzuiger dus het is nou niet dat ik er een per se nodig heb. Maar ik had gehoopt dat het mechanisme ook zou helpen bij het mooi recht boren in muren, maar dat is blijkbaar niet het geval.

[ Voor 15% gewijzigd door Andyk125 op 02-01-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Andyk125 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor je reactie, jammer dat het zo weinig helpt voor het recht boren van gaten. Een gemiste kans van de fabrikanten. Ik had verwacht dat men door het mechanisme wat men tegen de muur aan houd eventueel makkelijker rechte gaten kan boren.

[...]

Het prijsverschil was inderdaad ook de reden dat ik nog niet overgegaan ben tot de aanschaf ervan. Als het voor het recht boren van gaten weinig tot geen meerwaarde bied is een adapteer een betere keus. Alleen deze vond ik nogal prijzig, maar diegene die je laat zien valt me nog reuze mee.

Bedankt!

[...]

Ja de meerprijs is iets wat mij ook tegenhoud, ik heb een klopboormachine, breekhamer en bouwstofzuiger dus het is nou niet dat ik er een per se nodig heb. Maar ik had gehoopt dat het mechanisme ook zou helpen bij het mooi recht boren in muren, maar dat is blijkbaar niet het geval.
toon volledige bericht
Hoe vaak heb je last van scheef boren in muren dan? Ik nooit namelijk... Zeker niet met kleine gaten voor schroeven maakt t weinig uit als het niet recht zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Makrolon schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Hoe vaak heb je last van scheef boren in muren dan? Ik nooit namelijk... Zeker niet met kleine gaten voor schroeven maakt t weinig uit als het niet recht zit..
Voor kleine gaten inderdaad niet tot nauwelijks, maar dan is stof ook niet echt een probleem.

Maar laatst was ik gaten aan het boren van 8mm en die moesten 8-9cm diep en dan is het toch wel fijn als de gaten recht zijn. Vooral als je meerdere gaten gebruikt voor de bevestiging.

Naast de hoeveelheid stof (kleine ruimte) en het moeilijk kunnen positioneren had ik gehoopt dat een klopboor machine met een eigen stofafzuiging een makkelijkere oplossing is om even snel gaten te boren. In plaats van elke keer de stofzuiger te pakken en rondsjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Andyk125 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Voor kleine gaten inderdaad niet tot nauwelijks, maar dan is stof ook niet echt een probleem.

Maar laatst was ik gaten aan het boren van 8mm en die moesten 8-9cm diep en dan is het toch wel fijn als de gaten recht zijn. Vooral als je meerdere gaten gebruikt voor de bevestiging.

Naast de hoeveelheid stof (kleine ruimte) en het moeilijk kunnen positioneren had ik gehoopt dat een klopboor machine met een eigen stofafzuiging een makkelijkere oplossing is om even snel gaten te boren. In plaats van elke keer de stofzuiger te pakken en rondsjouwen.
Maar dat laatste is zeker waar, je pakt hem er zo bij, hoeft niet stofzuiger er bij te pakken en met de ene hand de slang vast te houden enzo. Ik zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:12
Solomon schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:04:

Ik heb dit handzame compressortje. Prima ding, hartstikke stil! https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor

Nou zou ik in mijn kluskelder wel een groter drukvat willen (bijv. schoonspuiten van gereedschap). Lijkt mij dat dat eenvoudig en niet zo duur zou moeten zijn. Ik kan de compressor zelf dan nog steeds het hele huis door sleuren waar ik 'm nodig heb.

Bij HBM beginnen ze bij 270 liter (voor 300 euro!) , dat is wat veel... 50-100 liter lijkt me voldoende... Deze bij tool mania van 50L is 119 euro. Dat lijkt mij buitenproportioneel als ik naar de prijs van die hele compressor kijk..

Ik snap dat m'n compressor even bezig zal zijn met vullen (en pas te laar aanslaat om bij te vullen) maar daar kan ik mee leven.

Hebben jullie tips?
Voor een extra buffer heb ik eens een LPG tank uit een auto gebruikt; kon ik gratis of voor heel weinig krijgen. Met wat handigheid en de juiste koppelingen aan de compressor aangesloten.
Na overlijden van de compressor en geen behoefte meer aan grote tank heb ik nu een met 25 liter.

Geen idee wat nu een LPG tank moet kosten (sloperij of zo) maar misschien voor jou een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
MisterEagle schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:20:
Ik ben opzoek naar een afkortzaag naast de invalzaag die ik heb (Festool TS55REBQ-Plus-FS)

Nu was mijn oog via bol.com gevallen op een DeWalt777 en had die reeds besteld maar kreeg een totaal ander product geleverd. (beetje jammer want cadeaubonnen op bol.com) Dus die heb ik van de firma retour moeten sturen. Komende week heb ik echter al vrij genomen om aan drie zijden van het huis knieschotten te maken, 2 inbouwkasten en nog 3 (kleine) hout/gipswanden te zetten. De zaag is zeer gewenst dus vandaag hoop ik er nog een op te gaan halen na online te bestellen.

Nu had ik die DeWalt777 besteld n.a.v. her en der reviews te lezen en de specificaties. Later bedacht ik mij dat 1800W + de bouwstofzuiger (makita) waarschijnlijk niet de beste combinatie is voor de stoppenkast maar ook schijnt de stofafzuiging een eigen systeem te hebben wat minder zonder additionele hardware te koppelen is aan een van de vele mondjes bij de makita bouwstofzuiger.

Nu is mijn vraag ga ik alsnog voor de DeWalt777 of kies ik voor de Makita LS0815FLN welke wel direct aan te sluiten is op de stofzuiger? Prijstechnisch zit er niet heel veel verschil in en qua reviews lijken ze beide even goed.

Het is vooral bedoelt om snel balken af te korten en op verstek te zagen. Eventueel in de toekomst zou ik er wellicht het laminaat mee willen afkorten maar denk niet dat ik daarvoor genoeg lengte kan zagen dus dat hoeft niet per sé.

edit:
overigens zit ik ook te kijken naar de DWS774. De eerder genoemde makita werkt met een laser op batterijen begreep ik, dat lijkt me niet super praktisch.
Daarnaast zou het fijn zijn als de zaag op voorraad is bij gereedschapcentrum, dat is niet zo ver van hier. Genoemde modellen zijn dat, maar mocht er een totaal ander merk/type veel beter zijn?
toon volledige bericht
De DWS774, DWS777 en LS0815 hebben allemaal een beperkt zaagbereik. Een balk (verstek) zagen is dan waarschijnlijk nogal behelpen. Onder 90 graden is de zaaghoogte van de DWS774 ongeveer 60mm, terwijl een gemiddelde balk al gauw 70mm dik is. Als je elke balk van beide kanten moet inzagen, is de lol er snel af.

Eigenlijk moet je een maat groter zoeken. Dus een afkortzaag met 250-260mm blad. Een van de goedkopere in die klasse is de LS1018LN en Metabo heeft de KGS254.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:56
MisterEagle schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:20:

edit:
toon volledige bericht
Ik heb de ls0815fln, het klopt wat Framoes zegt dat hij een kleiner zaag bereik heeft, dus wel iets om rekening mee te houden.
Dat gezegd hebbende kom ik er echter niets mee tekort, voor planken en de balkjes die ik meestal gebruik (44×69) is hij dikke prima.
Voordeel is dat hij wat lichter is en makkelijk van werkbank naar onderstel te verplaatsen is.
De laser vind ik wel matig, loopt beetje schuin bij mij, maar die schijn je te kunnen afstellen, maar gezien je gewoon kunt kijken waar je zaag uitkomt heb ik die moeite nog niet genomen...hij zaagt nl prima recht.
Qua stof afzuiging is hij gemiddeld voor dergelijke apparaten denk ik, niet geweldig, maar ook niet heel slecht....
Ik ben er prima mee tevreden igg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 06:48
DWS 774 is 70mm. Dat leek mij ook wel voldoende. Tevens als voordeel dat je hem dicht tegen de muur van je werkplaats kan zetten door de schuif constructie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

Illusion

(the art of)

Solomon schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:04:
..
Hebben jullie tips?
Defecte compressor van marktplaats scoren en daar de tank van gebruiken? Het is toch altijd de motor of de overdrukschakelaar die het begeeft.
Dit heeft meerdere voordelen:
Hij heeft al wieltjes.
Hij heeft de goede aansluitingen.
Als je de losse compressor afkoppelt, blijft hij op druk en kan je hem nog steeds gebruiken :)
Als je hem op de goede manier aansluit, heb je er een extra uitgang met eigen drukregelaar bij :)

[ Voor 15% gewijzigd door Illusion op 02-01-2021 21:18 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:13

thijsco19

KTM 990 SMT

Klinkt als een goede optie, wel goed opletten dat de tank niet roestig is. Zowel van binnen als buiten.
Vaak worden compressoren niet goed onderhouden. Er zit water in de lucht en dat water komt in de tank terecht, je moet ze af en toe leeg laten lopen zodat het water eruit is.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:23
@Framoes @breagor @Tranze
Dank voor jullie input. Vanmiddag in de showroom bij het ophalen heb ik ze allebei kunnen bekijken en ben voor de DW777 gegaan.

Ik verwacht ook niet dikker te hoeven zagen dan 70mm. Mogelijk voor 1 project in de toekomst maar dat zie ik tzt dan wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eMvFgQY9kPV6EMhF4KtMwG5uuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nFIioB7IDoE1BGwIfKnz4gS.jpg?f=fotoalbum_large

Een laat kerstcadeau gekregen, blij mee! <3

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:48
[...]

[Afbeelding]
Voor wie die uit de [Afbeelding] zoekt:
Dat is een fijn ding van Starmix.
Het vastzuigen en afzuigen is gescheiden waardoor deze geen grote vlekken achterlaat op de vastzuigplek bij boren in bijvoorbeeld rode steen.
Blijft i.c.m een Makita VC2512L zelfstandig aan het plafond hangen (lange slang van die stofzuiger helpt daarbij ook goed).
Past op praktisch alle stofzuigmonden.
Afbeeldingslocatie: https://www.starmix.de/sites/default/files/styles/174x174/public/zubehoer_image/bohrfixx_01.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Rob Z op 03-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 23:35
Hij wordt ook door festool met festool logo verkocht. Soms wat makkelijker te krijgen. En gek genoeg, soms ook goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben in de vakantie een paar dagen lekker aan het klussen geweest en ben nu op zoek naar twee dingen die mijn leven makkelijker moeten maken, ik hoop dat jullie wat advies hebben.

De eerste, en belangrijkste, is een lange (3 tot 5 meter), gladde stofzuigerslang. Ik heb een makita vc1310L stofzuiger met een dunne lange slang, die is lekker flexibel en ideaal voor aan de bovenfrees of invalzaag. Ding is alleen dat hij geribbeld is en daarmee achter van alles en nogwat blijft haken. Erg vervelend en vooral tijdens het zagen van langere delen. Ik zoek dus een vervangende slang die glad is aan de buitenkant om dat probleem te verhelpen. Zijn die er überhaupt en passen ze op mijn stofzuiger? De slang die ik nu heb is antistatisch en dat wil ik graag behouden.

Tweede is wat ik ken als een ‘bradnailer’. Er is een wereld van die dingen te koop, op lucht en op accu, goedkoop en duur, allerhande verschillende maten en aanduisingen en ik zie na een tijdje zoeken de de bomen het bos niet meer. Wie hier heeft zo’n ding, welke en waarom die?

Alvast bedankt!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:48
Pixeltje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:59:
Ik ben in de vakantie een paar dagen lekker aan het klussen geweest en ben nu op zoek naar twee dingen die mijn leven makkelijker moeten maken, ik hoop dat jullie wat advies hebben.

De eerste, en belangrijkste, is een lange (3 tot 5 meter), gladde stofzuigerslang. Ik heb een makita vc1310L stofzuiger met een dunne lange slang, die is lekker flexibel en ideaal voor aan de bovenfrees of invalzaag. Ding is alleen dat hij geribbeld is en daarmee achter van alles en nogwat blijft haken. Erg vervelend en vooral tijdens het zagen van langere delen. Ik zoek dus een vervangende slang die glad is aan de buitenkant om dat probleem te verhelpen. Zijn die er überhaupt en passen ze op mijn stofzuiger? De slang die ik nu heb is antistatisch en dat wil ik graag behouden.
Festool heeft ze, maar geen idee of dat op jouw stofzuiger past.
Misschien dat je gewoon een nylon(?) sleeve om een standaard slang kan doen? Want de festool slang is gewoon een geribbelde slang met een sleeve eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvdm3
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 17:56
Voor mijn nieuwe huis sta ik op het punt mijn eerste accutools aan te schaffen. De ene tool is voor het boorwerk in beton (aanleggen buizen) en de andere voor generiek boorwerk.

Oog is gevallen op de Makita DHR241 en DDF484 en dan in combinatie met de Makita accu actie. Als ik het goed begrijp moet ik bij een van de shops uit dit rijtje (https://www.makita.nl/webdealer-overzicht.html) de ZJ versies van de apparaten bestellen.

Omdat het mijn eerste apparaten zijn en ik volgende week aan de slag wil ontkom ik er denk ik niet aan om een losse accu bij te bestellen.

Ik kom dan bij toolmax.nl op het volgende:
ApparaatPrijs
MAKITA DHR241ZJ€196,99
MAKITA DDF484ZJ€129,62
MAKITA OPLADER DC18RC€46,71
MAKITA ACCU BL1850B 5,0AH€69,79
Totaal€443,14

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 16:48
@roelvdm3 Je kunt ook een boorhamer met snoer overwegen, die zijn goedkoper, lichter en krachtiger. Zelf stoor ik mij niet aan het snoer bij een boorhamer, apparaat gebruik in niet bepaald dagelijks en als die van stal mag dan is er ook een stofzuiger nodig en ben je toch al niet mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

roelvdm3 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:41:
Voor mijn nieuwe huis sta ik op het punt mijn eerste accutools aan te schaffen. De ene tool is voor het boorwerk in beton (aanleggen buizen) en de andere voor generiek boorwerk.

Oog is gevallen op de Makita DHR241 en DDF484 en dan in combinatie met de Makita accu actie. Als ik het goed begrijp moet ik bij een van de shops uit dit rijtje (https://www.makita.nl/webdealer-overzicht.html) de ZJ versies van de apparaten bestellen.

Omdat het mijn eerste apparaten zijn en ik volgende week aan de slag wil ontkom ik er denk ik niet aan om een losse accu bij te bestellen.

Ik kom dan bij toolmax.nl op het volgende:
ApparaatPrijs
MAKITA DHR241ZJ€196,99
MAKITA DDF484ZJ€129,62
MAKITA OPLADER DC18RC€46,71
MAKITA ACCU BL1850B 5,0AH€69,79
Totaal€443,14

Iemand nog tips?
toon volledige bericht
Oilman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:02:
@roelvdm3 Je kunt ook een boorhamer met snoer overwegen, die zijn goedkoper, lichter en krachtiger. Zelf stoor ik mij niet aan het snoer bij een boorhamer, apparaat gebruik in niet bepaald dagelijks en als die van stal mag dan is er ook een stofzuiger nodig en ben je toch al niet mobiel.
Dat punt heb ik opgelost door een (Bosch blauw) boorhamer met afzuiging te kiezen, dat vind ik echt een geweldige oplossing! Het enige wat ik nu mis wanneer ik op hoogte aan het boren ben is dat ik de boormachine niet aan het snoer kan laten zakken, verder zitten er voor mij alleen maar voordelen aan.
Even gauw een gaatje boren is ook veel makkelijker, je hebt geen haspel en stofzuiger meer nodig.
Wel is de investering wat hoger uiteraard.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Aangezien we al over de 15k posts zitten en de hamsters van Kees anders zo moe worden; een nieuw deeltje!

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Graag daar verder. @McGryphon wil je deze sluiten aub? :>

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ja hoor lieverd :>

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:38
Krijg een bit met geen mogelijkheid meer uit mn Makita slagschroevendraaier (Makita dtd155). Denk dat deze tijdens gebruik iets scheef is komen te zitten. Iemand een tip?
Pagina: 1 ... 171 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic