Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LED-Maniak schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:32:
Ben je lekker aan het klussen. Stopt de multitool ermee. :(
Natuurlijk kan ik het bonnetje -dat altijd in de doos zat- nergens meer vinden. :/
Kak!

maarruh.....Ferm, Parkside, Makiduh, Bosch, Milkyway, Fein? 10 jaar oud, gloednjenieuw?

misschien heb je de factuur nog in je e-mail?

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 01-07-2020 11:34 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:26
Fraggert schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Kak!

maarruh.....Ferm, Parkside, Makiduh, Bosch, Milkyway, Fein? 10 jaar oud, gloednjenieuw?

misschien heb je de factuur nog in je e-mail?
Bosch groen, 9 jaar oud. Gekocht bij de praxis.

Misschien is het verstandig om maar een nieuwe makita te halen :+

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LED-Maniak schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Bosch groen, 9 jaar oud. Gekocht bij de praxis.

Misschien is het verstandig om maar een nieuwe makita te halen :+
Gecondo.....uuhh gefeliciteerd en alvast veel plezier met je nieuwe aankoop :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Fraggert schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Gecondo.....uuhh gefeliciteerd en alvast veel plezier met je nieuwe aankoop :P
Dank!

Ik zie dat de hornbach 2 euro duurder is voor dezelfde kit als combitools.
Mooi even laagste prijs garantie claimen. Dan is hij toch weer 10% goedkoper. :9

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 22:18
Mijn eerste gratis Makita-accu is verassend snel binnen.

- 9 juni ingeschreven met Makita DLX2220JX2 18V Combiset
- 15 juni goedkeuring
- vandaag binnen

Bevestiging voor de heggeschaar die ik op 18 juni heb gekocht blijft nog uit, maar ach.. geen haast mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Raegin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:09:
Mijn eerste gratis Makita-accu is verassend snel binnen.

- 9 juni ingeschreven met Makita DLX2220JX2 18V Combiset
- 15 juni goedkeuring
- vandaag binnen

Bevestiging voor de heggeschaar die ik op 18 juni heb gekocht blijft nog uit, maar ach.. geen haast mee.
En mijn multitool gaat net een dag te laat stuk om van een combideal te genieten. Was gisteren voor het laatst :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 22:18
LED-Maniak schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:10:
[...]

En mijn multitool gaat net een dag te laat stuk om van een combideal te genieten. Was gisteren voor het laatst :(
Aai balen, zul je net zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LED-Maniak schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Kan Bosch nog iets betekenen voor je met hun ProCore-accu actie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je toch in een nieuwe investeert, neem dan de king of kings Fein SuperCut of de Festool OSC-18 (is gemaakt door Fein, en is in feite een 'opvolger' van de Supercut)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Fraggert schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Kan Bosch nog iets betekenen voor je met hun ProCore-accu actie?
Heb net een makita boormachine met accu's gekocht. Dus zojuist oom maar een makita multitool. Vast beter dan 9 jaar oude bosch groen!

Met hornbach korting ongeveer 200 euro in koffer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
4 Dagen voor mijn verjaardag was het nu al een beetje feest;
eerste koerier om 13.30 uur
https://www.gereedschapce...eH2yU42ATJecaAjk2EALw_wcB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmq-Htnq867mdS6334sQBDaMaiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uTsbGi6YOpKOZLyPyGc629qk.jpg?f=user_large
tweede koerier om 14.00 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hka1c9CZeDZ_HFcVeBw6NP9cc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AyRxs0jw5FUDK5eAkWro3rW2.jpg?f=user_large
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
En de laatste koerier om 19.45 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4Xbp77OY0eth1n0TMxoPrHzee4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yq82vWssj8HHMGbFtjdX8D78.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPHp8Sq21GT3K3CFAx-bY8a_I0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2FfeGDOgWpNv3mi8fvCVlEeg.jpg?f=user_large
https://www.mastertools.n...-accuboormachine-ddf484zj

Heel wat om een plaats te geven en koesteren, ik blij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:30
DasNieNix schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:33:
Diamant schijven zijn niet geschikt voor ijzer te slijpen; daar moet je echt doorslijpschijven voor hebben.
Soms ben je te b... :D .

Niet geschikt en het kan niet zijn twee andere dingen.
Geschikt en veilig zijn ook twee andere dingen :p .
Niks voor mij, maar het kan wel.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik heb ff gezocht maar kon zo niks vinden in dit topic over infrarood thermometers en Amazon staat er vol mee. Zijn er bepaalde merken die ik links moet laten liggen of heeft iemand een tip welke goed is voor weinig?
Blijf een Hollander natuurlijk :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Heb het topic de laatste tijd goed in de gaten gehouden en her en der toch even een zoekactie mogen uitvoeren. Zit met een dilemma dat ik over 2 maanden een volledige verbouwing van mijn opknapwoning wil gaan doen. Denk hierbij aan sloopwerk van muren, kweekbakken (metselwerk), dekvloer slopen etc.

Degene die dit herkennen begrijpen wel dat hier behoorlijk wat moet gaan gebeuren.

Waar ik vooral mee zit is dat ik voor mijn gevoel wel behoorlijk wat slopen en dus voor mijn gevoel wel kwaliteit nodig heb om het goed te doen.

Ik heb vooral gezocht rondom dit topic, google en webshops voor breekhamer/sloophamer. Gezien de hoeveelheid dat er moet gebeuren dacht ik dat kwaliteit wel een vereiste is en kom de volgende breekhamers tegen. Wat mij vooral bezig houd is of ik nu voor kwaliteit moet gaan of juist niet. Hoop dat iemand een juist antwoord erop heeft.

- Parkside van de Lidl
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Sloophamer/p100258801

- MAKITA HM0871C
https://www.mastertools.n...ekhamer-sds-max-in-koffer

- Bosch GSH 5 CE BREEKHAMER
https://www.mastertools.n...-ce-breekhamer-0611321000

Indien andere breekhamers aangeraden worden mag het ook.

Opsomming wat er moet gebeuren;
- Dekvloer verwijderen
- Tussenmuren slopen
- Kweekbakken (metselwerk) slopen
- Bijkeuken slopen
- Sleuven voor elektra/leidingwerk
- Badkamer volledig strippen

:9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

*O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgPGnlHm-UctedM4I9hR-GvoOX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s35qN38aM4vMvvuLSXaeNXau.jpg?f=fotoalbum_large

kost wel ff tijd om alles in elkaar te bouwen, de handleiding is uitgebreid qua tekst en waarschuwingen maar iets minder qua plaatjes en instructies voor het monteren:P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsBh3jpejLGdq0Rk59Clv-1ZBVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeAmcWTkDFgGAQpEQKg4sWjE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Als je er nog jaren mee vooruit wilt en regelmatig aan de gang, dan niet miemelen en een goeie machine kopen. Als je na deze verbouwing voorlopig klaar bent, en als het geen grote ramp is als je eens een dagje zonder zit, dan zou ik gewoon de Parkside halen. Ze doen niet moeilijk met garantie als ie al snel kapot gaat. Het zou zomaar kunnen dat ie 1 verbouwing prima volhoudt, en als je hem daarna niet meer nodig hebt, kun je van de resterende centjes leuk ander gereedschap halen. Na dat sloopwerk moet er vast ook weer een boel in elkaar gezet worden. Tweehonderd euri's uitsparen is zomaar een knappe blauwe Bosch accutol.

Ik had ooit eens een boorhamer nodig om een paar dikke verwarmingsleidingen op een andere plek door een 20cm betonvloer te krijgen (dwars door een nieuwe badkuip leek me suboptimaal). Een Makita of Bosch overwogen, uiteindelijk een huppeldepupMeister gekocht, een of ander prulmerk van de kijkshop of zo. En een dikke SDS boor van 28mm en 30cm lang. Hij ging verbazend goed door de vloer heen, Daarna ook vaak nog eens wat gaatjes geboord voor plugjes als het beton te hard was voor de gewone klopboor. Het huis dat we daarna kochten, daar moesten een stuk of 6 leidingen door zo'n zelfde soort betonvloer. Dat hield ie ook vol. Ik heb het ding nu al meer dan twintig jaar. Hij doet het nog steeds. Het ding kostte me nog geen honderd euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:51
DannyBevers schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:04:
Heb het topic de laatste tijd goed in de gaten gehouden en her en der toch even een zoekactie mogen uitvoeren. Zit met een dilemma dat ik over 2 maanden een volledige verbouwing van mijn opknapwoning wil gaan doen. Denk hierbij aan sloopwerk van muren, kweekbakken (metselwerk), dekvloer slopen etc.

Degene die dit herkennen begrijpen wel dat hier behoorlijk wat moet gaan gebeuren.

Waar ik vooral mee zit is dat ik voor mijn gevoel wel behoorlijk wat slopen en dus voor mijn gevoel wel kwaliteit nodig heb om het goed te doen.

Ik heb vooral gezocht rondom dit topic, google en webshops voor breekhamer/sloophamer. Gezien de hoeveelheid dat er moet gebeuren dacht ik dat kwaliteit wel een vereiste is en kom de volgende breekhamers tegen. Wat mij vooral bezig houd is of ik nu voor kwaliteit moet gaan of juist niet. Hoop dat iemand een juist antwoord erop heeft.

- Parkside van de Lidl

- MAKITA HM0871C

- Dekvloer verwijderen
- Tussenmuren slopen
- Bijkeuken slopen

Ik ben ook al weer een tijdje bezig hier. De dekvloer + tegels heb ik gedaan met een Bosch gsh 11 vc die ik van marktplaats gehaald heb, zoiets: https://www.gereedschapce...y08Eomv366N0aAi_UEALw_wcB

Daarmee kan je ook muren doen, gewoon een aantal stenen eruit tikken en de rest omduwen ;)

Om wat flinke gaten te boren en lichter sloopwerk heb ik een GBH 5ce bij hornbach gehaald, met toepassing van de laagste prijs garantie tov de prijs bij de Gamma, waar die nu goed in de aanbieding is :)

Voor afbikken van tegeltjes/stucwerk heb ik een oude metabo gebruikt (2.2 joule) en later een gbh 3-28dfr: https://www.amazon.nl/Bos...BH-3-28-DFR/dp/B002IKDXH2

Liggen goed in de hand en kan je lang achter elkaar gebruiken.

Ik zou zonder die gsh5ce wel gekund hebben, want die was echt te licht voor de dekvloer en te zwaar voor de tegels etc. De gaten had ik evt met die gbh3 dfr ook kunnen boren, had alleen langer geduurd.

Ook veel gebruikt: vuistje.

Verder ben ik echt een voorstander van goed gereedschap, het werkt gewoon prettiger. Als je een beetje slim inkoopt kan je het na de verbouwing evt verkopen zonder veel verlies.

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 02-07-2020 22:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhCQHYXE-O4uhWkSEqYHEvd3iJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8eA47RGhZ0xxyFtpSmik61h.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook de koerier over de vloer gehad :) mooi setje van Kreg. Ik heb geen ervaring met andere sets maar zo op gevoel kan ik me voorstellen dat een goedkope nepper van Ali wat minder fijn werkt. Maar ja anders had ik deze ook niet gekocht natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Combitools de laatste tijd van het padje af?

Hele zwik aan reviews dat bestellingen via PostNL zeer lang duren met excuus corona. Dit terwijl er bestellingen van andere shops direct de volgende dag zijn geleverd.. met PostNL.

Die van mij staat ook al sinds Maandag vast en er is geen uitzicht vanuit PostNL op levering, heel frustrerend.

Dus nu een halve vrije week naar de knoppe omdat ik geen gereedschap heb. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:07
LED-Maniak schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:18:

Hele zwik aan reviews dat bestellingen via PostNL zeer lang duren met excuus corona. Dit terwijl er bestellingen van andere shops direct de volgende dag zijn geleverd.. met PostNL.

Die van mij staat ook al sinds Maandag vast en er is geen uitzicht vanuit PostNL op levering, heel frustrerend.

Dus nu een halve vrije week naar de knoppe omdat ik geen gereedschap heb. ;(
Dat heb je dan ook grotendeels aan jezelf te danken natuurlijk :X Als je weet dat je vrij neemt om te klussen zorg je toch dat je eerder je gereedschap besteld? Dit kun je niet alleen aan de webshop toerekenen natuurlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Den_S85 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Dat heb je dan ook grotendeels aan jezelf te danken natuurlijk :X Als je weet dat je vrij neemt om te klussen zorg je toch dat je eerder je gereedschap besteld? Dit kun je niet alleen aan de webshop toerekenen natuurlijk. 8)7
Staat paar posts hierboven, gereedschap heeft de geest gegeven. ;)

Ik kan het wél aan de webshop toerekenen dat ze beloven de volgende dag te leveren en het vervolgens 4 dagen duurt met volgens postnl nog 3 dagen uitloop(ze hebben het pakket blijkbaar nog niet).

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 02-07-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Schrale troost misschien en het helpt je niets, maar ik heb 2x achter elkaar iets besteld, op voorraad, 2dagen hoor je niets. Krijg je bericht dat het artikel niet te verkrijgen is en dat het bedrag " binnen" 10 dagen terug wordt gestort. Ben je bijna 2 week verder met niets.
Ik denk dat er een beetje misbruik van de pandemie wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Sa.Tan schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:36:
Schrale troost misschien en het helpt je niets, maar ik heb 2x achter elkaar iets besteld, op voorraad, 2dagen hoor je niets. Krijg je bericht dat het artikel niet te verkrijgen is en dat het bedrag " binnen" 10 dagen terug wordt gestort. Ben je bijna 2 week verder met niets.
Aww, dat is helemaal zuur. ;(
Uit luiheid heb ik betaald met paypal(geen random reader in de buurt). Is een klein gelukje geweest blijkbaar. Heb ze nu een mail gestuurd dat ze de bestelling mogen houden. Hij gaat dan ook retour afzender als hij toch aankomt. Betalen ze niet volledig terug dan krijgen ze een chargeback van paypal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08
LED-Maniak schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:18:
Je zou toch bij Hornbach die machine halen?

Maar hangt je klus af van een multitool? Dat kan ik me echt niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Dat denk ik ook. Op heel veel webshops wordt er pertinent verwezen naar 'vertraging bij PostNL". Ik geloof best dat er een dag vertraging op kan zitten omdat PostNL het zeer druk heeft i.v.m. corona, maar alles langer dan een extra dag ligt volgens mij toch aan de webshop zelf.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Raymond schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Je zou toch bij Hornbach die machine halen?

Maar hangt je klus af van een multitool? Dat kan ik me echt niet voorstellen.
Multitool van de hornbach, accuboormachine van combitools. :)
Hornbach gisteren besteld, vandaag geleverd, alleen nu heb ik geen accu's.

Als jij mij een alternatief kan geven om in een heel vreemde hoek een stuk hout weg te zagen zonder multitool dan ben ik gered. Een haakse slijper kan er niet bij en ook een zaag past niet. Het is een heel gek hoekje. :)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 02-07-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 29-04 19:08
LED-Maniak schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Multitool van de hornbach, accuboormachine van combitools. :)
Hornbach gisteren besteld, vandaag geleverd, alleen nu heb ik geen accu's.

Als jij mij een alternatief kan geven om in een heel vreemde hoek een stuk hout weg te zagen zonder multitool dan ben ik gered. Een haakse slijper kan er niet bij en ook een zaag past niet. Het is een heel gek hoekje. :)
Gewoon een los zaagblad pakken. Als je er met een multitool bij kan, dan kan dat ook op die manier.
https://www.hornbach.nl/s...stuks/901462/artikel.html

Die is wat grover, dus zaagt hout wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:24

sphere

Debian abuser

Raymond schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Gewoon een los zaagblad pakken. Als je er met een multitool bij kan, dan kan dat ook op die manier.
https://www.hornbach.nl/s...stuks/901462/artikel.html

Die is wat grover, dus zaagt hout wat makkelijker.
Of een beitel?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:31
vraagje: ik heb een nieuwe dsp600zj inval zaag van Makita aangeschaft

Gisteren hiermee een aantal mdf platen op maat mee gezaagd.

Echter 2 keer gehad dat hij na een stukje zagen ineens blokkeerde (soort van vastsloeg). Dit was in circa 10mm MDF, nou niet de dikste of hardste plaat. Een 30 tal andere zaagsnedes gingen verder prima, ook waarbij een aantal in wat harder en dikker hout.

Is dit een gebruikers fout? (gebruik hem voor het eerst) , of is er wat anders aan de hand?

Ik gebruik hem op een rails, dus lijkt me net dat hij ineens schuin gaat, de zaagsnedes zijn verder ook wel recht.
Doe netjes zoals volgens de handleiding dat de tanden 2mm onder het werkstuk uitkomen (zaagdiepte= plaat diepte + 6 mm voor de rails)

Wat me opviel is wel dat er ongeveer 1 mm speling in het blad zit (kan hem een heel klein beetje naar links en rechts bewegen, maar dus zeer minimaal). Heb het zaagblad al wat aangedraaid, maar dat maakte niets uit voor de speling. Weet niet of deze speling normaal is, heeft iemand hier wellicht een soortgelijke zaag om eens te kijken?

iets anders dat dit kan veroorzaken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:26
Wat hier aan de hand is weet ik niet maar speling op het zaagblad hoort niet. Als het zaagblad goed op de as zit controleer dan ook deze as op speling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
breagor schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:16:
je zaagt niet per ongeluk in iets wat onder je plaat ligt? werkbank, lijmklem, etc :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:41

dragonhaertt

@_'.'

Echter 2 keer gehad dat hij na een stukje zagen ineens blokkeerde (soort van vastsloeg). Dit was in circa 10mm MDF, nou niet de dikste of hardste plaat. Een 30 tal andere zaagsnedes gingen verder prima, ook waarbij een aantal in wat harder en dikker hout.

Is dit een gebruikers fout? (gebruik hem voor het eerst) , of is er wat anders aan de hand?

Ik gebruik hem op een rails, dus lijkt me net dat hij ineens schuin gaat, de zaagsnedes zijn verder ook wel recht.
Doe netjes zoals volgens de handleiding dat de tanden 2mm onder het werkstuk uitkomen (zaagdiepte= plaat diepte + 6 mm voor de rails)

Wat me opviel is wel dat er ongeveer 1 mm speling in het blad zit (kan hem een heel klein beetje naar links en rechts bewegen, maar dus zeer minimaal). Heb het zaagblad al wat aangedraaid, maar dat maakte niets uit voor de speling. Weet niet of deze speling normaal is, heeft iemand hier wellicht een soortgelijke zaag om eens te kijken?

Vastslaan van het blad (kickback/pinching) kan komen omdat je het materiaal verkeerd steunt, of omdat je een verkeerd blad gebruikt/te dik materiaal zaagt.
Bij 12mm hardhout multiplex zaag ik ook vaak in 2 keer (1x ondiep, 1 keer volledig) om dit te voorkomen. Als je een rails gebruikt is twee keer zagen amper extra werk, en zorgt voor een mooiere snede met betere afwerking.

Als je je materiaal aan beide kanten van je zaagsnede ondersteunt, dan zal het hout je zaagblad vastklemmen (pinching). Dit komt omdat het hout doorbuigt, en op de zaagsnede aan beide kanten op het blad drukt. Het advies is dus ook om het materiaal niet aan beide kanten te ondersteunen als het op deze ondersteuning kan kantelen.

Wat wel kan:
Afbeeldingslocatie: https://woodgears.ca/table_saw/mistakes06.jpg

wat niet kan:
Afbeeldingslocatie: https://thriftdiving.com/wp-content/uploads/2019/08/Circular-saw-blade-stops-pinching-the-blade-Thrift-Diving.jpg

Als alternatief van het ondersteunen kan je ook bijvoorbeeld een piepschuim plaat gebruiken die de gehele plaat ondersteund.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Ik was laatst een garantiegeval 4 weken kwijt. Maar eergisteren bij een fabrikant zelf een onderdeel besteld dat ik net binnen kreeg. En gisteravond bij Kruis onderdelen besteld waar ik vanochtend direct mail kreeg dat ze het moeten bestellen.

Het verschilt echt heel erg per webshop hoe ze hier mee omgaan.

Ik weet niet precies wat er mis gaat, maar dat lijkt me niet de machine te zijn. Ik zaag zonder problemen 30mm (2x15mm gelijmd) hardhout multiplex in één keer met dezelfde machine. Hij slaat op een of andere manier waarschijnlijk vast. Wel fijn dat hij dan blokkeert.

Het blad dat bijgeleverd is, is een efficut zaagblad. Die zijn 1mm dik, dus die geven vrij makkelijk mee als je er aan zit. Ook is het zo dat het blad als hij stilstaat naar voor en achter meegeeft ivm motorrem. Als je verder doordrukt, klikt hij verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:52
Laatst heb ik een Bosch GSS 160 Multi schuurapparaat gekocht. Uiteraard zijn de officiële/originele Bosch schuurpapiertjes redelijk aan de prijs.
Wie heeft er ervaring met betaalbare alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:03
@MochiGohan Gebruik even de zoekfunctie. Dit onderwerp is de laatste tijd zeker 3x voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:52
Nivado schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:15:
@MochiGohan Gebruik even de zoekfunctie. Dit onderwerp is de laatste tijd zeker 3x voorbij gekomen.
Sorry, had ik inderdaad moeten vermelden. Ik heb al even gekeken bij ecotools waar ze voornamelijk grote hoeveelheden hebben. Ben meer op zoek naar een setje verschillende korrels, degene die ik vaak gebruik koop ik dan wel in bulk bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Heeft iemand ervaring met de Metabo SLA 14.4-18 LED looplamp?

https://www.metabo.com/co...less-inspection-lamp.html

Aangezien ik inmiddels 6 accu's van Metabo heb leek me dit een handige toevoeging.
Echter heb ik nu al bij de 2e op rij die ik ontvang een rammel in de kop zitten.
Het klinkt alsof er intern een onderdeel is afgebroken, bij het draaien van de kop 'klikt' hij ook niet in standen zoals ik dat op youtube filmpjes wel zie.
Bij het kantelen van de 'nek' klikt hij wel normaal.

Heb ik nu gewoon 2x pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-05 06:51
JBplap schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:46:
Heeft iemand ervaring met de Metabo SLA 14.4-18 LED looplamp?

https://www.metabo.com/co...less-inspection-lamp.html

Aangezien ik inmiddels 6 accu's van Metabo heb leek me dit een handige toevoeging.
Echter heb ik nu al bij de 2e op rij die ik ontvang een rammel in de kop zitten.
Het klinkt alsof er intern een onderdeel is afgebroken, bij het draaien van de kop 'klikt' hij ook niet in standen zoals ik dat op youtube filmpjes wel zie.
Bij het kantelen van de 'nek' klikt hij wel normaal.

Heb ik nu gewoon 2x pech?
Ik heb deze nu een jaar op 2 in gebruik, top ding! Werkt fijn bij werken in kruipruimte e.d. Heeft al een hoop stof en zand gezien, maar doet het nog prefect. De geluiden die jij noemt herken ik niet en hij klikt inderdaad in alle standen, dus denk dat je inderdaad pech hebt :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
dragonhaertt schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Vastslaan van het blad (kickback/pinching) kan komen omdat je het materiaal verkeerd steunt, of omdat je een verkeerd blad gebruikt/te dik materiaal zaagt.
Bij 12mm hardhout multiplex zaag ik ook vaak in 2 keer (1x ondiep, 1 keer volledig) om dit te voorkomen. Als je een rails gebruikt is twee keer zagen amper extra werk, en zorgt voor een mooiere snede met betere afwerking.

Als je je materiaal aan beide kanten van je zaagsnede ondersteunt, dan zal het hout je zaagblad vastklemmen (pinching). Dit komt omdat het hout doorbuigt, en op de zaagsnede aan beide kanten op het blad drukt. Het advies is dus ook om het materiaal niet aan beide kanten te ondersteunen als het op deze ondersteuning kan kantelen.

Wat wel kan:
[Afbeelding]

wat niet kan:
[Afbeelding]

Als alternatief van het ondersteunen kan je ook bijvoorbeeld een piepschuim plaat gebruiken die de gehele plaat ondersteund.
Dat voorritsen ga ik idd voortaan ook maar doen, idd weinig extra moeite, thanks

Voordat ik hem ging gebruiken heb ik diverse filmpjes etc. bekeken om te kijken wat de do's en don't zijn van dergelijk gereedschaap om het zo veilig mogelijk te doen.
Daarin werd vertelt dat je de plaat aan beide kanten moet ondersteunen zodat na de zaagsnede geen van beide kanten los weg valt, idd om pinching te voorkomen.

Ik heb dus 2 zaagbokjes waarop een oude plaat ligt, hierop leg ik dan de te zagen plaat en zaag deze dan. Na het zagen liggen dan beide losse stukken nog goed ondersteund op de onderliggende plaat dus.. Ik zaag hierbij dus wel ook circa 2 mm in de onderliggende plaat. Op veel filmpjes zie ik dat ze het zo doen.
Alles is ook netjes met klemmen etc. vastgezet, zodat ook niets verschuift tijdens het zagen.

Maar wellicht maar even een frame van balkjes maken om als onderlegger te gebruiken ipv een oude plaat, dan zaag ik minder/niet in de onderlegger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
MochiGohan schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:35:
[...]

Sorry, had ik inderdaad moeten vermelden. Ik heb al even gekeken bij ecotools waar ze voornamelijk grote hoeveelheden hebben. Ben meer op zoek naar een setje verschillende korrels, degene die ik vaak gebruik koop ik dan wel in bulk bij :)
Hornbach verkoopt (alleen in de winkel) losse velletjes Bosch schuurpapier. Dus je zou daar wat losse van kunnen nemen, en voor de korrelgroottes die je wel veel gebruikt een pak halen. (Weet overigens niet zeker of elk filiaal losse vellen heeft. Lijkt me van wel, maar assortiment verschilt nog wel eens per filiaal).

Action (en Lidl meen ik ook) verkopen setjes met vellen van verschillende korrelgrootte. Erg goedkoop, maar kwalitatief wel minder. Valt prima mee te werken, maar het slijt sneller dus je zal vaker een nieuw stuk schuurpapier moeten pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
Leipo schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:52:
[...]

je zaagt niet per ongeluk in iets wat onder je plaat ligt? werkbank, lijmklem, etc :+
Hehe, nee ik doe altijd dubbel check of er geen snoeren, ijzerwaren etc. in de weg zitten, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Iemand hier toevallig de 4040 profielen van Alux (https://www.aluxprofiel.n...tructieprofiel-4040/a3619) gebruikt om een werkbank MFT-style te maken? Zo ja, passen de Festool / Makita / Bessey railklemmen in de slots?

Ik gok van wel op basis van wat ik kan opmeten en zie op hun technische tekening, maar je weet nooit. Online (FOG) is er vrij veel te vinden over de profielen van 8020 maar die lijken net een iets andere maatvoering te hebben...

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

Wat @dragonhaertt zegt klopt helemaal, maar tot 18mm dik kun je met een 48 of 60 tands blad prima in 1 keer zagen, zeker als het mdf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Strat808 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Hornbach verkoopt (alleen in de winkel) losse velletjes Bosch schuurpapier. Dus je zou daar wat losse van kunnen nemen, en voor de korrelgroottes die je wel veel gebruikt een pak halen. (Weet overigens niet zeker of elk filiaal losse vellen heeft. Lijkt me van wel, maar assortiment verschilt nog wel eens per filiaal).

Action (en Lidl meen ik ook) verkopen setjes met vellen van verschillende korrelgrootte. Erg goedkoop, maar kwalitatief wel minder. Valt prima mee te werken, maar het slijt sneller dus je zal vaker een nieuw stuk schuurpapier moeten pakken.
Ik zou voor de hornbach gaan. Beide geprobeerd, eerst die van de Action, snel naar de hornbach gereden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 13:30
Sa.Tan schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:42:
4 Dagen voor mijn verjaardag was het nu al een beetje feest;
eerste koerier om 13.30 uur
https://www.gereedschapce...eH2yU42ATJecaAjk2EALw_wcB
[Afbeelding]
tweede koerier om 14.00 uur
[Afbeelding]
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
En de laatste koerier om 19.45 uur
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.mastertools.n...-accuboormachine-ddf484zj

Heel wat om een plaats te geven en koesteren, ik blij. :)
Nice! Nu nog accu’s

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
decipherer schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Om wat flinke gaten te boren en lichter sloopwerk heb ik die gsh 5ce bij hornbach gehaald, met toepassing van de laagste prijs garantie tov de prijs bij de Gamma, waar die nu goed in de aanbieding is :)
Knap. De GSH 5 CE draait namelijk helemaal niet. De GBH 5-40 DCE wel. Is ook in de aanbieding bij de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@1nsane Gelukkig heb ik daar 3 van klaarliggen met een lader, ik kan er mee bezig! Nu nog sparen voor een M_box, die ontbreekt nog.

[ Voor 5% gewijzigd door Sa.Tan op 02-07-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Matthis schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:12:
Iemand hier toevallig de 4040 profielen van Alux (https://www.aluxprofiel.n...tructieprofiel-4040/a3619) gebruikt om een werkbank MFT-style te maken? Zo ja, passen de Festool / Makita / Bessey railklemmen in de slots?

Ik gok van wel op basis van wat ik kan opmeten en zie op hun technische tekening, maar je weet nooit. Online (FOG) is er vrij veel te vinden over de profielen van 8020 maar die lijken net een iets andere maatvoering te hebben...

Thanks!
Motedis is goedkoper met profielen, als je geen haast hebt ben je daar beter af dus. Zelf wel ruim 3 weken op een order moeten wachten vorige maand. Maar de vriendelijke mensen bij aluxprofiel antwoorden de mail geen eens dus of het daar nou beter is... :9

Anyhow, die festool railklemmen worden door meerdere mensen met ik dacht 4040 profielen ook gebruikt, genoeg ook oo YouTube te vinden. Zover ik weet altijd zonder aanpassingen. Als je zelf de klemmen hebt, schuifmaatje erbij? Die alu tekeningen kloppen 100% dus dan kan er weinig mis gaan.

8020inc levert inderdaad andere (inch) maten, waar 1010 dus eigenlijk circa 2525 is zoals je ze hier zou kennen. Daar dus terecht niet blind vanuit gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Ik zit met een dillema waar ik niet uit lijk te komen. Het is de vraag cirkelzaag vs invalzaag vs tafelzaag die hier al wel vaker voorbij is gekomen, maar ik ga 'm toch opnieuw stellen omdat het denk ik ook afhangt van de situatie en van welk gereedschap je al hebt.

Sinds de corona tijd knutsel ik meer en meer dingetjes met hout en dat bevalt me prima, vind het leuk om hier mee bezig te zijn. Ik had al een Hitachi cirkelzaag en ik heb daar ook een Hitachi liniaal bij, maar die is niet specifiek voor die zaag bedoeld (of eigenlijk andersom). Bij de zaag zit een geleider die je in combinatie met de rail kunt gebruiken, dat werkt sort-of maar dat is iedere keer best wel een gedoe om goed in elkaar te zetten, kost je zo 10 minuten prullen. En dan is het nog klooien om de boel echt netjes op de zaagsnede te krijgen.

De rest van mijn gereedschap is voornamelijk Makita 18V. En ik heb een LS1018 afkortzaag aan het stopcontact hangen.

De klusjes waar ik nu niet goed mee overweg kan zijn voornamelijk plaatwerk en het doorhalen van langere latten. Dat gaat niet op de afkortzaag en daar heb ik dus die Hitachi voor nodig waar ik al tegenop zie nog voordat ik begonnen ben, dat is irritant.

Kortom: er moet iets anders, maar ik ben er niet over uit wat nu de juiste oplossing is. Echt fatsoenlijk plaats voor een zaagtafel heb ik (denk ik) niet. Ik doe het meeste werk in mijn garage en dat is geen overdreven grote ruimte. Ik wil nog een verrijdbare werkbank maken en daar zou ik dan op zich wel een tafelzaag in kunnen verwerken, maar in combinatie met de afkortzaag wordt dat al snel 'druk' qua ruimte ben ik bang. Maar ik betwijfel ook of ik alles afdoende ga kunnen doen met alleen een invalzaag. Vooral de geleiding om op een tafelzaag ook hoeken te kunnen zagen lijkt me juist heel handig. En als ik die werkbank dan ga bouwen, dan is het natuurlijk wel handig om te weten wat de uiteindelijke situatie moet worden....

Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook al wat toffe YouTube filmpjes gevonden van jigs waarmee je cirkelzaag + afkortzaag wat praktischer in gebruik kunt maken. En van die optie zijn de kosten natuurlijk weer aantrekkelijk want het budget is net als de ruimte niet eindeloos.

Kortom, de opties:
1) jigs maken en geen nieuwe apparaten
2) cirkelzaag inruilen voor een invalzaag (ik was niet van plan beide te houden)
3) tafelzaag (weinig goede 2e handjes lijkt het)
4) iets waar ik nog niet aan heb gedacht?

Dus nogmaals; ik weet dat deze vraag vaker besproken is maar vraag me af wat jullie in mijn specifieke situatie zouden aanraden. Oh ja, ook nog handig om te vermelden: ik maak nu relatief grotere projecten. Bbq meubel, kliko ombouw, tuinhuis, etc. Maar sluit niet uit dat ik in de toekomst ook wat fijner werk wil proberen. Er is wel sprake van een baby in aankomst hier in huis, dus als ik de roddels mag geloven heb ik daar straks geen tijd meer voor :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 15:27

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@jsiegmund optie 2. Als je plaatmateriaal fatsoenlijk op een zaagtafel wil kunnen zagen heb je een hele hele grote nodig.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
@jsiegmund ik sluit mij bij @prein2 aan. Zelf afgelopen weken ook meer plaatmateriaal op maat moeten zagen. Hoewel ik net gisteren een zaagtafel heb besteld naast mijn invalzaag, zal ik alsnog het plaatmateriaal in kleinere stukken zagen met de invalzaag.

De zaagtafel is vervolgens mooi om nauwkeurig en herhaaldelijk werk te doen. Maar dat lukt ook met de invalzaag prima, duurt het alleen iets langer. Volle 244x122 platen zie ik mijzelf echter niet op de zaagtafel klein zagen, daar is zo'n ding simpelweg te klein voor (de echte tafel modellen dus).

Nog een pluspunt voor de invalzaag, mocht je schuine snedes moeten maken (ergens een plaat voor op maat maken die aan de ene kant een cm hoger moet zijn dan de andere kant etc) dan is dat véél beter te doen met de invalzaag. En bijvoorbeeld een gat voor een kookplaat in je werkblad maken gaat ook zo lastig met een zaagtafel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:51

Thanks!
Heb hier even getest met een bessey (GTR30B6) geleiderail klem in een stukje 4040 van motedis, met 8mm sleuf. Lijkt prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Wat is MFT-style als ik vragen mag? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
jsiegmund schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:55:
[...]

Wat is MFT-style als ik vragen mag? :)
YouTube: YouTube
Multi-functional-table. Festool verkoopt ze als MFT-tafels met mooie 20mm gaten in een 96mm patroon, zodat je makkelijk haaks kan werken etc. De aluminium rails helpen vervolgens om van alles en nog wat te kunnen klemmen in een traploze opstelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 13:30
Sa.Tan schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:05:
@1nsane Gelukkig heb ik daar 3 van klaarliggen met een lader, ik kan er mee bezig! Nu nog sparen voor een M_box, die ontbreekt nog.
Ah mooi, dat blijft toch een dingetje ;-)

Ik heb ook accu gereedschap maar ik betrap mezelf er ook op dat ik gewoon apparatuur pak met snoer zo veel mogelijk.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 01-05 17:48

woutur

Klauwtjes uit!

Ik wil de volgende verbinding maken voor een werktafel in mijn schuur:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/236x/bf/0b/7b/bf0b7b16ee0a90589e2dfe9153031c08.jpg

Ik heb balken van 9cm vierkant. Ik zal dus ergens 9cm diep moeten zagen. Ik heb helaas een cirkelzaag die niet dieper gaat dan 7 cm. Een zaagtafel die wel dieper gaat, kost nogal wat pegels. De plaatselijke werkplaats heeft vast wel een goede zaagtafel, maar daar moet ik eerst een cursus van een maand voor doen voordat ik 'vrij' mag knutselen. Enfin, ook het huren van een zaagtafel bij bijv. Boels, is lastig. De tafels daar voldoen, maar die zijn 90KG en ze passen écht niet in mijn auto om eventjes op te halen.

Met de hand zagen: ik ben bang dat ik niet recht genoeg kan zagen om de boel mooi in elkaar te laten passen. Voor een cirkelzaag of zaagtafel kan je in ieder geval jigs maken die er voor zorgen dat je mooi recht zaagt.

Heeft iemand advies?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
woutur schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:02:
[Afbeelding]

Ik heb balken van 9cm vierkant. Ik zal dus ergens 9cm diep moeten zagen. Ik heb helaas een cirkelzaag die niet dieper gaat dan 7 cm. Een zaagtafel die wel dieper gaat, kost nogal wat pegels. De plaatselijke werkplaats heeft vast wel een goede zaagtafel, maar daar moet ik eerst een cursus van een maand voor doen voordat ik 'vrij' mag knutselen. Enfin, ook het huren van een zaagtafel bij bijv. Boels, is lastig. De tafels daar voldoen, maar die zijn 90KG en ze passen écht niet in mijn auto om eventjes op te halen.

Met de hand zagen: ik ben bang dat ik niet recht genoeg kan zagen om de boel mooi in elkaar te laten passen. Voor een cirkelzaag of zaagtafel kan je in ieder geval jigs maken die er voor zorgen dat je mooi recht zaagt.

Heeft iemand advies?
Zover mogelijk met je cirkelzaag. Daarna met een marge met de hand doen en laatste nauwkeurige stukje met de beitel/vijlen/schuren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
Gewoon van twee kanten zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@1nsane
Hier ook, ik klus thuis en (bijna) nooit meer elders, maar ik moet aug. - sept. het dag op, kozijnen naar kunststof vervangen en dan bewijst een tool op accu zich wel.
Ook is het heerlijk zonder snoer eventjes de snoerloze boor te pakken. Heb alleen een Bosch blauw zware klopboor en een boorhamer voor steen/beton met snoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
@woutur
Heb ik ook, maar voor die laatste centimeters pak ik de handzaag en smalle beitel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
iets te groot zagen van twee kanten. Dan het smalle gedeelte uitzagen op maat (vanaf de andere kant!). En dan kun je zo dat smalle stuk op maat zagen.

Schuren etc kan ook, maar ook dan iets te lang afzagen in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Never mind, ik dacht verkeerd.

[ Voor 112% gewijzigd door Orion84 op 02-07-2020 21:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:00
[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
Multitool!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
Ergens kijken of je een timmermanskettingzaag kunt lenen / huren?
Kopen kan ook, beetje prijzig wel though :P
https://www.toolnation.nl...mmermans-kettingzaag.html

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:38
[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
Met de handzaag en afwerken met een beitel. Anders met een lintzaag maar ik gok dat je die niet hebt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:02
The Eagle schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:29:
[...]

Beetje overkill haha, denk ook niet dat het heel precies is. Er zijn ook heel veel cirkelzagen die wel 90mm diep kunnen. (eigenlijk elke met 260mm zaagblad)

Maar een handzaag lijkt me voor deze toepassing een makkelijke oplossing, die laatste 2cm kan je wel recht genoeg zagen met de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door Jampot007 op 02-07-2020 21:35 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
breagor schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:49:
[...]

Dat voorritsen ga ik idd voortaan ook maar doen, idd weinig extra moeite, thanks

Voordat ik hem ging gebruiken heb ik diverse filmpjes etc. bekeken om te kijken wat de do's en don't zijn van dergelijk gereedschaap om het zo veilig mogelijk te doen.
Daarin werd vertelt dat je de plaat aan beide kanten moet ondersteunen zodat na de zaagsnede geen van beide kanten los weg valt, idd om pinching te voorkomen.

Ik heb dus 2 zaagbokjes waarop een oude plaat ligt, hierop leg ik dan de te zagen plaat en zaag deze dan. Na het zagen liggen dan beide losse stukken nog goed ondersteund op de onderliggende plaat dus.. Ik zaag hierbij dus wel ook circa 2 mm in de onderliggende plaat. Op veel filmpjes zie ik dat ze het zo doen.
Alles is ook netjes met klemmen etc. vastgezet, zodat ook niets verschuift tijdens het zagen.

Maar wellicht maar even een frame van balkjes maken om als onderlegger te gebruiken ipv een oude plaat, dan zaag ik minder/niet in de onderlegger.
De kans is aanwezig dat die plaat er onder alleen niet genoeg ondersteuning biedt en het alsnog knijpt. Een multiplex plaat van 18mm dik buigt vanaf een meter breed door. Misschien zelfs eerder. Een frame van 44x44 of 44x69 balkjes is dan beter.
[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
Constructietix en schroeven gebruiken en dit soort moeilijke verbindingen achterwege laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:02

MLLL

Palm Treo 650

The Eagle schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:29:
[...]

Ik heb de Festool variant die kostte een 1000 euro. Vooral gebruikt Styrodur platen van 14 cm mee te zagen.

Op een cirkelzaag smolt de plaat en kreeg je die vervolgens voor je kanis tijden zagen . Met een reprozaag ging het scheef. Dan was die Festool een verademing vooral met liniaal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:00:
[...]

Knap. De GSH 5 CE draait namelijk helemaal niet. De GBH 5-40 DCE wel. Is ook in de aanbieding bij de Gamma.
Oeps, klopt helemaal. Was natuurlijk de GBH 5 CE die ik gebruikte. :$ Heb mijn post aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door decipherer op 02-07-2020 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 07:50
@jsiegmund
Ik heb net een paar maatkastjes gemaakt, 260 x 250 x 40 en 260 x 70 x 30 (hxbxd) met totaal 39 legplanken, vnl van MDF. Kasten zijn in twee delen, de onderkasten (h60) hebben deuren, boven is boekenkast.
Oorspronkelijk was het plan dit voor te laten zagen maar uiteindelijk maar 15 platen gehaald en alles zelf gezaagd met lineaal en invalcirkelzaag. Eea naderhand op de zaagtafel maar dat was meer de verstekhoeken ivm dat anders het rubber van de zaaglineaal werd weggezaagd met een 45 graden snede.
Dat gaat prima.

Overigens ook zitten kijken naar een platenzaag, maar dat neemt gewoon teveel ruimte in.
Mafell heeft wel iets moois maar dat kost ook wat. (jouw optie 4 ;) )

Ik zou alleen het gezaagde hout toch ondersteunen en niet zo laten vallen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Nu online
@Antonius Laat in hopen dat 1 verbouwing voldoende is in en rond de woning. Waar ik natuurlijk het meest mee zit is of het te doen is met een parkside, het is een woning uit 1958 zonder isolatie. Wil natuurlijk niet erachter komen halfweg dat ik of nergens doorheen kom met een parkside maar ook niet dat ik overal dwars doorheen ga met een merk en ik meer sloop dan lief is.

Je reactie is in ieder geval wel waardevol waardoor ik er wel naar neig om goedkoop te starten. Heb de sleutel pas op 1 september dus weet nog niet voldoende over de sloopwerkzaamheden voor licht/zwaar gereedschap.

@decipherer interessante reactie, heb je nu werkelijk 3 soorten apparaten gekocht voor je klusjes?

Als ik jou reactie lees klinkt het of er niet 1 apparaat gekocht kon worden voor alle klusjes samen. Ligt dat echt zo zeer aan de kracht van deze apparaten of kan je na deze klusjes ook concluderen dat je het met 1 van de apparaten ook kon doen en zo ja welke dan en zou je dan een goedkope afraden zoals parkside?

In ieder geval beide bedankt voor je ervaring. Toch wel veel profijt van als iemand er zelf al eens wat mee gedaan heeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
DannyBevers schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:57:
Wil natuurlijk niet erachter komen halfweg dat ik of nergens doorheen kom met een parkside maar ook niet dat ik overal dwars doorheen ga met een merk en ik meer sloop dan lief is.
De Parkside die je linkt heeft 50J slagkracht. Dat is meer dan menig andere grote geeft.
Een grote HBM (type waar je bij staat) heeft bv maar 45J. (Lidl had die ook (ooit))
De "merkmachines" die je linkt hebben maar relatief weinig kracht en zijn in mijn ogen meer om een tegeltje van de muur te halen maar niet om mee te slopen. Ik heb een soortgelijke Hilti maar daar hoef ik geen muur mee te slopen, dat gaat dan makkelijker met een steenbeitel en een zware moker.

Het is dus eigenlijk andersom, met de merkgereedschappen krijg je geen vloer of muur weg, met de Parkside ga je als je blind gaat staan hakken overal doorheen.
Maar met beleid kan je ook prima klein slopen met die Parkside. ;)

(Je hebt alleen spierballen nodig om lang met de Parkside te werken, hij is twee keer zo zwaar als de anderen, maar daarvoor is hij 5x zo sterk),

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 02-07-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:25

mark-k

AKA markkNL

Na de helft van mn schouw gesloopt te hebben met een breekhamer ga ik de andere helft proberen met de haakse slijper, 230mm schijfje moet het meeste wel kapot krijgen, restje met de breekhamer of gewoon n goeie tik met een sloophamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
mark-k schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:04:
Na de helft van mn schouw gesloopt te hebben met een breekhamer ga ik de andere helft proberen met de haakse slijper, 230mm schijfje moet het meeste wel kapot krijgen, restje met de breekhamer of gewoon n goeie tik met een sloophamer.
Ik denk dat je spijt gaat krijgen door de hoeveelheid stof. Of heb je er goede afzuiging opzitten?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Nu online
Teijgetje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:08:
[...]

De Parkside die je linkt heeft 50J slagkracht. Dat is meer dan menig andere grote geeft.
Een grote HBM (type waar je bij staat) heeft bv maar 45J. (Lidl had die ook (ooit))
De "merkmachines" die je linkt hebben maar relatief weinig kracht en zijn in mijn ogen meer om een tegeltje van de muur te halen maar niet om mee te slopen. Ik heb een soortgelijke Hilti maar daar hoef ik geen muur mee te slopen, dat gaat dan makkelijker met een steenbeitel en een zware moker.

Het is dus eigenlijk andersom, met de merkgereedschappen krijg je geen vloer of muur weg, met de Parkside ga je als je blind gaat staan hakken overal doorheen.
Maar met beleid kan je ook prima klein slopen met die Parkside. ;)

(Je hebt alleen spierballen nodig om lang met de Parkside te werken, hij is twee keer zo zwaar als de anderen, maar daarvoor is hij 5x zo sterk),
Interessant! Ik dacht altijd dat die machines wel hetzelfde konden maar dat is alles behalve door de kracht :+
Moet eventjes geduld hebben gezien parkside sloophamer niet te koop meer is maar in ieder geval fijn om te horen dat ik voor sloopwerk het best een parkside kan nemen en een beetje geluk hebben dat die heel blijft.

Spierballen hoop ik dan te kweken als ik ermee werk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Laatst online: 01-05 16:54
Twijfels schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:57:
[...]

YouTube: YouTube
Multi-functional-table. Festool verkoopt ze als MFT-tafels met mooie 20mm gaten in een 96mm patroon, zodat je makkelijk haaks kan werken etc. De aluminium rails helpen vervolgens om van alles en nog wat te kunnen klemmen in een traploze opstelling :)
Ik heb 2 weken geleden ofzo wel een 8x4 profiel binnen gekregen van de site die je aangaf. Alleen gebruik ik hem zelf voor de aanslag van mijn zaagtafel. Werkt ideaal, kan er later ook van alles aan schuiven om later te gebruiken voor een freestafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Wat betreft de sloophamers en trillingen (punt terecht genoemd door @decipherer ) is het gewicht misschien onverwacht ook een voordeel. Zuivere natuurkunde zegt dat een zware sloophamer minder trillingen doorgeeft aan de gebruiker dan een lichte (all other things equal). Meestal wil je een lichte machine. In geval van bruut sloopwerk heb je misschien liever een lomp groot apparaat. Hangt ook wel weer erg af van wat je gaat doen: tegeltjes van de muur tikken of beton aan gort beuken.

Overigens wil tegeltjes van de muur tikken ook al heel goed met een boorhamer waarbij je de rotatie stil kunt zetten. De boorkop draait dan niet meer, hamert nog wel. Dat is handig voor het lichte sloopwerk, zoals de tegeltjes aftikken. Niet alle boorhamers hebben deze optie. Mijn goedkope Meistercraft heeft deze optie wel :*).

[ Voor 6% gewijzigd door Antonius op 03-07-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
DannyBevers schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:57:
@Antonius Laat in hopen dat 1 verbouwing voldoende is in en rond de woning. Waar ik natuurlijk het meest mee zit is of het te doen is met een parkside, het is een woning uit 1958 zonder isolatie. Wil natuurlijk niet erachter komen halfweg dat ik of nergens doorheen kom met een parkside maar ook niet dat ik overal dwars doorheen ga met een merk en ik meer sloop dan lief is.

Je reactie is in ieder geval wel waardevol waardoor ik er wel naar neig om goedkoop te starten. Heb de sleutel pas op 1 september dus weet nog niet voldoende over de sloopwerkzaamheden voor licht/zwaar gereedschap.

@decipherer interessante reactie, heb je nu werkelijk 3 soorten apparaten gekocht voor je klusjes?

Als ik jou reactie lees klinkt het of er niet 1 apparaat gekocht kon worden voor alle klusjes samen. Ligt dat echt zo zeer aan de kracht van deze apparaten of kan je na deze klusjes ook concluderen dat je het met 1 van de apparaten ook kon doen en zo ja welke dan en zou je dan een goedkope afraden zoals parkside?

In ieder geval beide bedankt voor je ervaring. Toch wel veel profijt van als iemand er zelf al eens wat mee gedaan heeft!
Ik heb inderdaad 3 verschillende apparaten gekocht, maar

- ik heb een beetje een gereedschap fetisj, dus als ik een excuus heb om iets te kopen zal ik het niet laten
- zoals aangegeven had ik wel zonder de GBH 5 CE gekund
- De overige twee apparaten zijn te verschillend, de GSH11VC is te zwaar (fysiek en qua kracht) om tegeltjes/stucwerk van de muur te hakken en de GBH3DFR is te licht (kracht) voor het weghakken van een dekvloer
- Je geeft niet aan dat je een betonvloer weg gaat hakken, dat heb ik hier wel gedaan, maar daar was de GSH11VC ook te licht voor, daar heb ik dan een GSH27VC voor gehuurd.
- dus eigenlijk wat @Teijgetje en @Antonius ook al aangeven, gebruik de juiste machine voor de werkzaamheden.

Zoals gezegd houd ik van goed gereedschap, ik heb een parkside wel overwogen maar uiteindelijk dan besloten die GSH11VC van marktplaats te kopen en die later evt weer te verkopen. Omdat ik denk dat er veel prettiger mee te werken is. Moet er wel bij zeggen dat op het moment dat ik bij Lidl keek alleen hun lompere/zwaardere model breekhamer beschikbaar was. Het zwaarste model wat er nu staat is qua gewicht vergelijkbaar met de GSH11VC en heeft zo te zien ook wat demping van de slagkracht richting de gebruiker waardoor het wat prettiger werken is.

De parkside zou dan best een goede keus kunnen zijn, ik zou je alleen wel aanraden er een lichtere machine bij te nemen, dat werkt zoveel prettiger als je die grote kracht niet nodig hebt. Er bestaat ook zoiets als een te sterke machine, je wilt niet door de muur breken met het weghakken van wat tegeltjes ;)

-edit-
Ik vraag me af of hier iemand is die ervaring heeft met die parkside en bv een GSH11VC die wat kan zeggen over de slagkracht van de parkside. We weten allemaal dat specificaties bij goedkopere apparaten ook wel eens overdreven kunnen worden en daarom twijfel ik altijd een beetje aan die claims van 50 joule. Vraag me af of dat in de praktijk niet een stuk minder gaat zijn. Wellicht onterecht hoor, maar het zou leuk zijn dat eens te kunnen vergelijken.

[ Voor 9% gewijzigd door decipherer op 03-07-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
Heb je een bovenfrees?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:17
decipherer schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:59:
[...]
-edit-
Ik vraag me af of hier iemand is die ervaring heeft met die parkside en bv een GSH11VC die wat kan zeggen over de slagkracht van de parkside. We weten allemaal dat specificaties bij goedkopere apparaten ook wel eens overdreven kunnen worden en daarom twijfel ik altijd een beetje aan die claims van 50 joule. Vraag me af of dat in de praktijk niet een stuk minder gaat zijn. Wellicht onterecht hoor, maar het zou leuk zijn dat eens te kunnen vergelijken.
Ik heb geen ervaring met deze specifieke machine maar wel met een goedkope sloophamer van Einhell. Die aanzienlijk zwaarder is dan de Parkside en die maximaal 43j slagkracht heeft. Ook ervaring met de zwaardere Bosch / Makita elektrische hamers en zelfs met 20kg luchthamers. En ik kan maar moeilijk geloven dat deze Parkside echt die 50j haalt... Gezien het model en het gewicht durf ik bijna te zeggen dat het niet kan :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:25

mark-k

AKA markkNL

Oogje schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:13:
[...]

Ik denk dat je spijt gaat krijgen door de hoeveelheid stof. Of heb je er goede afzuiging opzitten?
Nee geen afzuiging helaas, dus het gaat een stofbende geven ja. Misschien ff zoeken of een kap met afzuiging ergens te vinden is.
Stoffig is het verder toch al dus echt een probleem is het niet.

Edit: Afzuiging is 1.5x zo duur als de haakse slijper, gaat m niet worden voor die paar stukken die ik wil gaan doen. Ducktape en hope dat de slang op de juiste plek blijft dan maar.

[ Voor 18% gewijzigd door mark-k op 03-07-2020 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
Gewoon met een japanse zaag, en secuur wezen :). Of aan 2 kanten zagen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
[Afbeelding]

Heeft iemand advies?
Met een goede (japanse trek)zaag kom je echt heel ver, hiervoor heb je geen dure apparatuur nodig. Bespaar de centen en doe het met de hand!

Edit: wat @mierenfokker dus ook zegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Teijgetje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:57:
@jsiegmund
Ik heb net een paar maatkastjes gemaakt, 260 x 250 x 40 en 260 x 70 x 30 (hxbxd) met totaal 39 legplanken, vnl van MDF. Kasten zijn in twee delen, de onderkasten (h60) hebben deuren, boven is boekenkast.
Oorspronkelijk was het plan dit voor te laten zagen maar uiteindelijk maar 15 platen gehaald en alles zelf gezaagd met lineaal en invalcirkelzaag. Eea naderhand op de zaagtafel maar dat was meer de verstekhoeken ivm dat anders het rubber van de zaaglineaal werd weggezaagd met een 45 graden snede.
Dat gaat prima.

Overigens ook zitten kijken naar een platenzaag, maar dat neemt gewoon teveel ruimte in.
Mafell heeft wel iets moois maar dat kost ook wat. (jouw optie 4 ;) )
[YouTube: Platten-Sägesystem PSS 3100]

Ik zou alleen het gezaagde hout toch ondersteunen en niet zo laten vallen.
Een vermoedelijk goedkopere optie is die flexibele geleiderail of gewoon een lange geleiderail. Die mobiele platenzaag is namelijk €3000. Maar dan kan je wel de boel instellen en er dan een beetje lullig bij gaan staan, zoals die vent in het filmpje _O- Die muziek erbij is ook geniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 01-05 17:48

woutur

Klauwtjes uit!

Alsjemenou schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Met een goede (japanse trek)zaag kom je echt heel ver, hiervoor heb je geen dure apparatuur nodig. Bespaar de centen en doe het met de hand!

Edit: wat @mierenfokker dus ook zegt
Ik denk dat ik inzaag met een jig en mijn cirkelzaag. De laatste 3cm dan met een Japanse zaag en afwerk met een vijl. Heeft iemand een tip voor een goede (oe niet electrisch, mag dat in dit topic? :))? Had eerder wel een kleine van Stanley gezien, maar die was echt te kort.
Nee, maar misschien wordt het wel tijd daarvoor aangezien ik ook wat pen en gat verbindingen wil maken. Zie wel eens wat langskomen op marktplaats van ELU. Lijken me wel degelijke machines.

[ Voor 22% gewijzigd door woutur op 03-07-2020 10:03 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Framoes schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Een vermoedelijk goedkopere optie is die flexibele geleiderail

Maar dan kan je wel de boel instellen en er dan een beetje lullig bij gaan staan, zoals die vent in het filmpje
En in je nette pak, ik zat met platen op balkjes op de grond. Met inderdaad genoeg geleiderails om niet dwars en in de lengte steeds alles in en uit elkaar te hoeven halen.
Daarnaast heb ik twee gatenrijgeleiderails(de eerste FS dan) voor dit setje (kan me niet herinneren dat dat zo duur was om wat gaatjes te kunnen maken, heb het setje al jaren :X , wel superhandig gebleken als je regelmatig kastjes maakt.)
Dus rails genoeg. ;)

Maar een flexibele geleiderail? Die ken ik nog niet.
Zaag je daar bochten mee? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 03-07-2020 10:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:56
DannyBevers schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:04:

- Parkside van de Lidl

- MAKITA HM0871C

- Dekvloer verwijderen
- Tussenmuren slopen
- Bijkeuken slopen

Ik heb het afgelopen jaar 1 maand fulltime gesloopt en heb hier 3 Parkside sloop/breekhamers voor gebruikt. Mijn lijst met werkzaamheden komt overeen met die van jou met uitzondering van de kweekbakken en sleuven. Die sleuven zijn met een muurfrees gedaan, dat is veel makkelijker. Dit ging prima, kostte weinig (minder dan huren) en ze werken alle drie nog perfect. Zoals hier al gezegd kun je beter 3 varianten gebruiken. Ik heb deze drie:
https://www.lidl-shop.nl/...en-beitelhamer/p100288513
https://www.lidl.de/de/pa...ammer-pbh-1500-f6/p306115
De middelste heb ik het meeste voor muren gebruikt; genoeg power om te slopen en toch goed te tillen. De kleinste is makkelijk voor tegels verwijderen en, in de opbouwfase, gaten in beton boren voor pluggen. De zwaarste is eigenlijk alleen geschikt om een betonvloer eruit te beuken of een fundering te slopen. Horizontaal gebruik wil niet goed omdat hij niet te houden is.
In ieder geval kan ik ze van harte aanbevelen. De aannemer was er ook van onder de indruk en heeft ze af en toe ook gebruikt. Voor rond de €200 heb je zo toch een compleet arsenaal aan boorhamers.

Voor de sleuven zou ik deze kopen als ik jou was: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Muurfrees/p100285507 Ook die houdt het wel even vol en kun je aan de stofzuiger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:51
Heb hier met de sleuvenfrees van Parkside ook veel sleuven gefreesd, ging met nieuwe bladen (machine geleend van een vriend) en een stozuiger echt prima. Nu valt de hardheid van de stenen wel mee hier, een andere vriend van me hield het na 1 dag al gezien met dat ding, die kwam er met geen mogelijkheid doorheen. Wisselende ervaringen dus, maar voor het geld te proberen (prijs om en nabij hetzelfde als een dag huren dacht ik).

Hier ook mensen met digitale afstandsmeters? Lijkt me wel een handige tool om erbij te hebben, je mist hem pas als je hem ooit hebt gebruikt. Nu zie ik ze van 20 euro tot 120, kortom wat zijn de ervaringen hier erbij? En welke tips zijn er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb deze van Parskide. Doet wat hij moet doen. In elk geval tot 25m buiten werkt hij prima, moet tot 50m kunnen maar dat heb ik niet geprobeerd.

Heeft er iemand eigenlijk slechte ervaringen met Parkside spul? Als casual user vraag ik me af waarom ik nog dure A-merken koop als dit gereedschap gewoon prima werkt.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik moet mijn nieuwe machine gaan aansluiten :) maar dat is 380v dus even opletten geblazen.

In de muur zit een 32a aansluiting met de bedrading op deze wijze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrix1ykrqBWZhh0Xb25_kCgEDak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeDlKHovOwb5mnwkUrF5IDp6.jpg?f=fotoalbum_large

ik zie dat de grijs/zwart aan de 'voorzijde' zitten (tegenover de aarde, die een duidelijk herkenbare aparte aansluiting heeft) en de blauw/bruine draden erlangs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLQOBEfy-YWiL71zQJxwWKkmiU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7xmASUWzpyk6p5bqp1wfVPH.jpg?f=fotoalbum_large

de kabel vanaf mijn machine heeft een 16a stekker en dat past niet, dus daar moet ik een 32a stekker aan monteren. Ik zie echter dat de bedrading in die stekker op een andere volgorde is aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj3uBT_0AsvjqKLE23LdxV7r2oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XstERlkoVPAAHjr3bkHwg6vn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIiJLCzAe1cXJndUZnxZAWblsgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xhh2ykGSldf3p7VsN3EqQWhJ.jpg?f=fotoalbum_large

moet ik de originele bedradingsvolgorde van de 16a naar de 32a stekker overnemen, of moet ik het aanpassen naargelang de kleuren in de wandaansluiting? Dat laatste lijkt me logischer, maar aangezien ik geen ervaring heb vraag ik er maar even om :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-04 14:22
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:02:
moet ik de originele bedradingsvolgorde van de 16a naar de 32a stekker overnemen, of moet ik het aanpassen naargelang de kleuren in de wandaansluiting? Dat laatste lijkt me logischer, maar aangezien ik geen ervaring heb vraag ik er maar even om :).
Aarding (groen-geel) en neutraal (blauw) moeten overeenkomen.

De fases (bruin-zwart-grijs) kunnen geen kwaad om onderling te wisselen.
Hun aansluitvolgorde zal de draairichting van de motor bepalen.

Zonder de juiste meetapparatuur kan je moeilijk zo vaststellen of de fases in je aansluiting daadwerkelijk kloppen met de kleurcode/nummering. Als je machine mechanisch beide richtingen kan draaien kan je wel relatief snel testen :)

Heeft je machine een ingebouwde zekering? want een 16A machine moet je afzekeren op 16A.
Op een 32A kring aansluiten werkt perfect, maar minder qua veiligheid...
Kijk de handleiding na met welk type automaat je moet zekeren.

Aan de foto te zien staan je fases en neutraal niet volgens de standaard 6h/180° opstelling aangesloten. 8)7
(https://en.wikipedia.org/...edia/File:CEE-Stecker.jpg)
Dus het is normaal dat je stekker dan niet overeenkomt. Pas je de stekker aan, let dan op dat je ze in de toekomst niet zomaar op om het even welke andere CEE plug aansluit

[ Voor 43% gewijzigd door nvermen op 03-07-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:02:
Je hebt 3 fasen (bruin, zwart, grijs) en een nul en aarde. Het belangrijkste is dat de nul en aarde op dezelfde plek zitten. Normaliter geldt L1: bruin, L2: zwart en L3: grijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Raling op 03-07-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:49
einz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Hier ook mensen met digitale afstandsmeters? Lijkt me wel een handige tool om erbij te hebben, je mist hem pas als je hem ooit hebt gebruikt. Nu zie ik ze van 20 euro tot 120, kortom wat zijn de ervaringen hier erbij? En welke tips zijn er?
Ik heb deze uit China besteld: ThinkPadd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Maar moet zeggen dat ik hem meer als hebbedingetje gekocht heb dan dat ik hem alle dagen gebruik. Maar handig en nauwkeurig is hij wel :) Mooi klein dingetje ook, net wat groter dan een aansteker.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:48:
Ik heb deze van Parskide. Doet wat hij moet doen. In elk geval tot 25m buiten werkt hij prima, moet tot 50m kunnen maar dat heb ik niet geprobeerd.

Heeft er iemand eigenlijk slechte ervaringen met Parkside spul? Als casual user vraag ik me af waarom ik nog dure A-merken koop als dit gereedschap gewoon prima werkt.
Van de drie elektrische apparaten die ik bij ze gekocht heb kwam er één kapot aan, ging er één bij het eerste gebruik kapot en één heeft het na eerste gebruik nooit meer gedaan. Tegelijkertijd vind ik de moersleutelset met ratel onverslaanbaar voor de prijs, net als het afkortzaagonderstel. Mechanisch waag ik de gok nog wel, elektrisch laat ik lekker links liggen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Is er iemand die een idee heeft waar dat Parkside vandaan komt? Ook voor de Alibaba en Co lasermeters; maatje van mij kocht er eentje en het werkt prima. Parkside is voor de hobby/incidenten echt wel oké.

Ik ben zelf wel anders gaan denken nu ik toch steeds besef dat de Hornbach lekker winkelen is, goed personeel heeft én goed voor het personeel zorgt (voor zover ik weet).
Als ik dat vergelijk met een Amazon waar de verhalen toch tikje minder enthousiast zijn, koop ik liever mijn boor/zaag/hamer bij een 'lokale' winkel dan een giga-dozenschuiver die een race-to-the-bottom pleegt.
En ja, ik heb best wat gekocht bij Amazon.de. M'n pa wil nu enkele dingen hebben en heb gezegd dat ik wel na werk langs de Hornbach rijdt. Voor die "paar euro" meer heb ik een Nederlander met een baan, een prima winkelervaring en komt er geen gigantische kartonnen met lucht over de snelweg hierheen.

Dat effect is nog veel groter met Alibaba. Sure, je lasermeter is een tientje. Maar daar kan je pakketje toch niet voor reizen zonder dat er ergens iemand niets aan verdient. En dan nog de goedkeuring binnen de EU (veiligheid), productieveiligheid, milieu-eisen.

En dan komen we terug bij Parkside. Wordt dat allemaal mensonvriendelijk in China gemaakt in wat wellicht lichte dwangarbeid genoemd mag worden? Dat zegt niks over de prijs/kwaliteit, maar wel dat ik het niet in huis wil hebben. Boor je slechts 1x een gat? Er is genoeg te lenen of te huren. Het argument "Ja, ik klus weinig maar nu wil ik net even daar een gaatje boren.. dus koop ik een goedkope prutsboor.. blabla"

"Ik rijd weinig auto dus ja, waarom zou ik dan een veilige auto kopen? Ik hoef alleen maar even naar de supermarkt..." Dat gaat ook niet op.. dus waarom wel dit soort gereedschap als wegwerpartikel beschouwen?

Mijn Bosch/Metabo/etc spulletjes zijn duurder, maar ik heb Duitsland (als alles daadwerkelijk daar gemaakt wordt...) toch net hoger zitten dan o.a China.

Enfin, my two cents over al dat goedkope spul waarvan we allemaal wel weten dat er vermoedelijk iets niet klopt.. maar ach, het is zo lekker goedkoop he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Tja. Ik heb vorige week een Metabo set gekocht en die kon meteen terug naar Toolstation. Vanmorgen achteraan gebeld en men heeft mij beloofd dat er een nieuwe gestuurd gaat worden maar hoe lang dat duurt?

Bij de Lidl had ik dezelfde dag het ding kunnen omruilen. Of terug kunnen sturen en mijn geld terug gehad. En ik was minder dan de helft kwijt geweest en ik vraag me dus af of ik dat verschil in performance en kwaliteit merk.

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-07-2020 12:30 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:30
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:48:

Parkside heeft ook oranje toch? Ik geloof dat deze van de lidl was.
Ook flink wat sleufjes mee gemaakt, daarna uitgetikt.
Bakstenen van een jaar of 200, 300 waar af en toe niet zo goed door te komen was, en de machine sloeg wel eens af. Maar na 2 jaar en denk een 100tal meter verder werkt hij nog steeds.
Bakstenen daar waren overigens niet blauw, zoals bij mij wel het geval is :'(

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
Blomminator schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:27:
Is er iemand die een idee heeft waar dat Parkside vandaan komt?
Veel elektrisch Parkside spul komt van Scheppach vandaan. Scheppach is Duits, al betekent dat niet per se dat het dan daar ook gemaakt wordt. In de manual refereert Lidl/Parkside zelfs naar Scheppach voor garantie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5mHUJngwJJFlyol1N0CSFV08zY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YzH7nwEkOcEqIQtgif6B5QC6.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik kreeg net de Bosch GSR 18V-60C binnen van Toolstation. Het pakketje met lader en accu wat je erbij krijgt heeft een 4Ah ProCore accu. Ik had begrepen dat het een gewone 4Ah accu zou zijn, dus dat is een meevaller!
Nu nog de extra Accu bij Bosch aanvragen en ik heb een mooi setje bij elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

nvermen schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Aarding (groen-geel) en neutraal (blauw) moeten overeenkomen.

De fases (bruin-zwart-grijs) kunnen geen kwaad om onderling te wisselen.
Hun aansluitvolgorde zal de draairichting van de motor bepalen.

Zonder de juiste meetapparatuur kan je moeilijk zo vaststellen of de fases in je aansluiting daadwerkelijk kloppen met de kleurcode/nummering. Als je machine mechanisch beide richtingen kan draaien kan je wel relatief snel testen :)

Heeft je machine een ingebouwde zekering? want een 16A machine moet je afzekeren op 16A.
Op een 32A kring aansluiten werkt perfect, maar minder qua veiligheid...
Kijk de handleiding na met welk type automaat je moet zekeren.

Aan de foto te zien staan je fases en neutraal niet volgens de standaard 6h/180° opstelling aangesloten. 8)7
(https://en.wikipedia.org/...edia/File:CEE-Stecker.jpg)
Dus het is normaal dat je stekker dan niet overeenkomt. Pas je de stekker aan, let dan op dat je ze in de toekomst niet zomaar op om het even welke andere CEE plug aansluit
en @Raling

Het is gelukt :). Ik heb eerst de bedrading van de machine aangepast op de volgorde in de wanddoos maar die draaide dan achteruit. Met de bedrading op de volgorde zoals de kabel origineel geleverd werd gaat het goed, ding draait nu als een malle :). Even een testbalkje eroverheen gehaald, en de cheap-ass Scheppach stofafzuiging doet zijn werk écht heel goed, er viel zowat geen spaander naast. Project success :).

Wat betreft die afzekering: De wanddoos is een 32a type maar de stoppenkast heeft volgens mij alleen maar 16a (smelt)zekeringen. Waarom de wanddoos dan 32a is - mij een raadsel. Wellicht had hij alleen maar apparatuur met die stekkers eraan.

De alamat in de hoofdkast waar de hele garage op zit is sowieso een type Hager ADM466G C16 en dat is, zeggen mijn google-skills mij, een 16a trage zekering.

Ander goed nieuws:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOMOO9ou-Zs-2Nfhv6r-eYxs3uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rlaYTz0yQ7EV3JaorMeoUwB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQpoClXY29tguBO1nOqZBxzfQKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RU9IWRPFOhl5HNOj70K6VtOY.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruikt maar in nette staat voor 240 euro :). Inclusief de verstekaanslag, stofkap en zelfs nog de duwstok. Omkeerbaar en ook als afkort/verstekzaag te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-07-2020 13:43 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic