Ik zit met een dillema waar ik niet uit lijk te komen. Het is de vraag cirkelzaag vs invalzaag vs tafelzaag die hier al wel vaker voorbij is gekomen, maar ik ga 'm toch opnieuw stellen omdat het denk ik ook afhangt van de situatie en van welk gereedschap je al hebt.
Sinds de corona tijd knutsel ik meer en meer dingetjes met hout en dat bevalt me prima, vind het leuk om hier mee bezig te zijn. Ik had al een Hitachi cirkelzaag en ik heb daar ook een Hitachi liniaal bij, maar die is niet specifiek voor die zaag bedoeld (of eigenlijk andersom). Bij de zaag zit een geleider die je in combinatie met de rail kunt gebruiken, dat werkt sort-of maar dat is iedere keer best wel een gedoe om goed in elkaar te zetten, kost je zo 10 minuten prullen. En dan is het nog klooien om de boel echt netjes op de zaagsnede te krijgen.
De rest van mijn gereedschap is voornamelijk Makita 18V. En ik heb een LS1018 afkortzaag aan het stopcontact hangen.
De klusjes waar ik nu niet goed mee overweg kan zijn voornamelijk plaatwerk en het doorhalen van langere latten. Dat gaat niet op de afkortzaag en daar heb ik dus die Hitachi voor nodig waar ik al tegenop zie nog voordat ik begonnen ben, dat is irritant.
Kortom: er moet iets anders, maar ik ben er niet over uit wat nu de juiste oplossing is. Echt fatsoenlijk plaats voor een zaagtafel heb ik (denk ik) niet. Ik doe het meeste werk in mijn garage en dat is geen overdreven grote ruimte. Ik wil nog een verrijdbare werkbank maken en daar zou ik dan op zich wel een tafelzaag in kunnen verwerken, maar in combinatie met de afkortzaag wordt dat al snel 'druk' qua ruimte ben ik bang. Maar ik betwijfel ook of ik alles afdoende ga kunnen doen met alleen een invalzaag. Vooral de geleiding om op een tafelzaag ook hoeken te kunnen zagen lijkt me juist heel handig. En als ik die werkbank dan ga bouwen, dan is het natuurlijk wel handig om te weten wat de uiteindelijke situatie moet worden....
Om het nog ingewikkelder te maken heb ik ook al wat toffe YouTube filmpjes gevonden van jigs waarmee je cirkelzaag + afkortzaag wat praktischer in gebruik kunt maken. En van die optie zijn de kosten natuurlijk weer aantrekkelijk want het budget is net als de ruimte niet eindeloos.
Kortom, de opties:
1) jigs maken en geen nieuwe apparaten
2) cirkelzaag inruilen voor een invalzaag (ik was niet van plan beide te houden)
3) tafelzaag (weinig goede 2e handjes lijkt het)
4) iets waar ik nog niet aan heb gedacht?
Dus nogmaals; ik weet dat deze vraag vaker besproken is maar vraag me af wat jullie in mijn specifieke situatie zouden aanraden. Oh ja, ook nog handig om te vermelden: ik maak nu relatief grotere projecten. Bbq meubel, kliko ombouw, tuinhuis, etc. Maar sluit niet uit dat ik in de toekomst ook wat fijner werk wil proberen. Er is wel sprake van een baby in aankomst hier in huis, dus als ik de roddels mag geloven heb ik daar straks geen tijd meer voor