Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
kabeltjekabel schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:26:
[...]

Een Festool Domino. Ik reken liefst niet uit wat dat ding gekost heeft per gezette Domino... volgens mij is dat nog steeds iets van €5+ :N
Dan moet je hem meer gebruiken! Of aan mij verkopen voor een goede prijs ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
maartend schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:30:
[...]

Prijs begint bij euro of 60. Geen idee hoe nauwkeurig dan.
Ik heb ook eerder met die vraag rondgelopen, was voornemens die van Makita te kopen. Maar omdat het toch maar een probeersel was de goedkoopste van Ferm (50 euro bij Praxis dacht ik) gekocht. En op zich is dat prima te doen. Ik denk niet dat de afstelling heel precies is dus ik heb vooral consequent gewerkt (een instelling en constant dezelfde zijde als bovenzijde aanhouden). Op die manier is de foutmarge overal gelijk en maakt het dus in principe weinig uit voor de kast die ik heb gemaakt. Daarnaast heb je bij het lijmen nog wel een beetje speling.

Ofwel, ben best tevreden over de Ferm. Doet wat het moet doen en meer niet. Volgens mij zijn die goedkope modellen best voor een paar tientjes op marktplaats te kopen, het is niet een apparaat wat je echt veel gebruikt zoals een boor of zaag denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 19:16
Fontainemelon schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Heb uit interesse maar eens contact opgenomen met de zaak uit Duitsland waarmee die Amazon-account gelinkt is. Spreek maar jullie CC-kaarthouders of Amazon even aan, hierbij het antwoord van de eigenares:

[...]

Gaat dus over de Festool invalzaag verkocht door weihnachtskrippen-engelthal. Maar gaat net zo goed gelden voor die Bosch set van onlangs. Als een Amazon-profiel "net uitgegeven" is en items aan belachelijke prijzen verkoopt, waarom dan in godsnaam nog een bestelling plaatsen. Je gaat je goederen nooit krijgen en helpt er niemand mee vooruit. Prijsfouten zijn een ander verhaal, maar dergelijke Amazon profielen schreeuwen gewoon scam en moet iedereen standaard negeren wat mijn mening betreft. :)
Dank voor het uitzoeken. Had hier zelf iets besteld, en heb dit nu gemeld bij Amazon. Artikel is al "verzonden", geld van mijn cc al gereserveerd. Annuleren is dus onmogelijk. Reactie Amazon:
Gyaro: Dat is echt niet goed! Bedankt dat je dit onder onze aandacht hebt gebracht. Ik ga dit direct aan mijn collega's door sturen zodat ze hierop kunnen werken.
Ik heb ook een bericht naar deze verkoper gestuurd. Als we binnen 2 dagen geen reactie ontvangen, start ik dan direct het A tot Z claim op deze bestelling.
Mij: Hartelijk dank, fijn te horen. Krijg ik hier bericht van?
Gyaro: Ja ik doe een follow up op deze case. Ik stuur je dan per mail een bericht op dinsdag of woensdag als ik deze A tot Z heb gestart.
Wordt vervolgd ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:21:
Deuvels geven je nog iets van stevigheid, lamellen vangen alleen de afschuifkracht op.
Bij een goede lijmverbinding heb je geen deuvels of lamello's nodig voor de stevigheid. Deuvels, domino's of lamello's zijn wel handig voor het netjes uitlijnen van de te verlijmen delen, of als je een losneembare verbinding wil maken.

Ik heb zelf een goedkope lammelofrees en die is voldoende nauwkeurig voor de meeste klussen. Als ik dit vergelijk met de echte Lamello-freesmachines die op m'n werk gebruikt worden is er vooral bespaard op de nauwkeurigheid en de snelheid waarmee het apparaat in te stellen is. Lastig als je heel veel verschillende instellingen moet doen, maar het betekent eigenlijk alleen dat je ietsjes langer bezig bent.

[edit] wat @einz hierboven ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Vandaag zelf ook tot de conclusie gekomen precies deze bij de Hornbach te halen. Zag er toch nóg meer foolproof uit.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Voor degenen die nog op zoek zijn naar een (1ste of 2de) goede boorhamer van 3 joule:
https://www.lidl-shop.nl/...en-beitelhamer/p100288513
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQc3X0WEncaAe-PjZeBmA5e2gHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8qoBokGhshYmohmgtQXU608q.jpg?f=user_large
Is 50 euro. Voor een 3 joule boorhamer is dit een zeer goede prijs.
Erg goede boorhamer (heb hem zelf ook). Heb er probleemloos gaten door mijn plafond en vloer (richting kruipruimte) geboord. Gaat bij hard beton als een mes door zachte boter. Maar ook perfect voor bijvoorbeeld het weg bikkelen van tegels.

En als je bv al een Bosch 2-28 F (ook 3 joule) dan gebruik je deze gewoon voor het smerige werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Anoniem: 93986 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:06:
[...]

YouTube: Metabo KGS 216 M - Grundeinstellung einer Kapp- und Gehrungssäge - H...

In het duits weliswaar maar de beelden spreken voor zich.

Staat geloof ik ook gewoon in de manual.
Nooit geweten, mijne staat 99% goed, maar ga 'm eens even kalibreren :Y

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-06 14:34

Fontainemelon

Zuiderbuur

Anoniem: 93986 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:06:
[...]

YouTube: Metabo KGS 216 M - Grundeinstellung einer Kapp- und Gehrungssäge - H...

In het duits weliswaar maar de beelden spreken voor zich.

Staat geloof ik ook gewoon in de manual.
Ga ik ook eens bekijken op m'n KGS 254M, was uit de doos niet geheel haaks in eender welke richting maar heb nog nooit zo'n nauwkeurig werk moeten doen dat ik 'm heb afgesteld :+

Nu wil ik dat inclinometer doosje ook, ziet er vet handig uit :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Nu online
Fontainemelon schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:36:
[...]

Ga ik ook eens bekijken op m'n KGS 254M, was uit de doos niet geheel haaks in eender welke richting maar heb nog nooit zo'n nauwkeurig werk moeten doen dat ik 'm heb afgesteld :+

Nu wil ik dat inclinometer doosje ook, ziet er vet handig uit :D
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3bd84c4djeKy8v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:03
Dit is denk ik ook te doen met een digitale winkelhaak? De levertijd voor zo'n doosje komt voor mij nu niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
silmaril8 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:09:
Erg goede boorhamer (heb hem zelf ook).
En vibratiereductie van niveau lik m'n vestje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:59:
En vibratiereductie van niveau lik m'n vestje?
Nope, vibratieniveau is gewoon er goed. En het is zelfs beter dan mijn oude groene Bosch boorhamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
silmaril8 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:01:
[...]

Nope, vibratieniveau is gewoon er goed. En het is zelfs beter dan mijn oude groene Bosch boorhamer.
Ja, dat laatste geloof ik graag. Zegt echter nog niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Nu online
Beun schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:52:
[...]

Dit is denk ik ook te doen met een digitale winkelhaak? De levertijd voor zo'n doosje komt voor mij nu niet uit.
Vast wel, of een gewone winkelhaak.
Het is wel een secuur werkje. Je kunt het ook met trail and error doen, gewoon telkens een stukje zagen en draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 19:17
Die heb ik een jaartje terug ook gekocht. De 3 deed het perfect, waarmee ik wil zeggen: even controleren met een goede waterpas. De 2e die ik kreeg week bijna 3 graden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Aardappel schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:07:
[...]

Vast wel, of een gewone winkelhaak.
Het is wel een secuur werkje. Je kunt het ook met trail and error doen, gewoon telkens een stukje zagen en draaien.
Net een kennis gesproken en hij heeft het bij zijn Makita met een gewone winkelhaak gedaan. Ik ga van de week maar eens aan de slag met de digitale variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Beun schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:52:
[...]

Is een iphone niet nauwkeurig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
CurlyMo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:17:
[...]

Is een iphone niet nauwkeurig genoeg?
Daar heb ik nog niet bij stil gestaan. Zal dat eens proberen met mijn 1+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 20:49
MrCostanzo schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Paar weken geleden dezelfde zaag gekocht bij de Bauhaus voor 184,-. Volgens mij kun je hem nog steeds voor dat bedrag kopen.
Helaas geen verzenden en niet in de buurt :(

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58
Dat de iphone geen tienden van graden aangeeft betekent niet dat hij onnauwkeurig is.
Een rolmaat en schuifmaat kun je ook niet vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:14

Crazy-

Best life ever

barry86 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:08:
[...]

Dat de iphone geen tienden van graden aangeeft betekent niet dat hij onnauwkeurig is.
Maar dat is juist de crux.... je hebt met een iPhone een marge van 0,5 graden gemiddeld

89,5-90,4 geeft allemaal wel 90 graden weer. Dat is dus niet nauwkeurig

Zie ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gN_OA1Q6iYyTOBe72ybBMf2RyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDh9rNHU4IoVBggxNyPhbUKw.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt wel 2 uitlijn mogelijkheden. Maar dat geldt niet voor alles wat niet 0 is

[ Voor 35% gewijzigd door Crazy- op 18-05-2020 08:27 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Waaj schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:07:
[...]
Ik heb zelf een goedkope lammelofrees en die is voldoende nauwkeurig voor de meeste klussen. Als ik dit vergelijk met de echte Lamello-freesmachines die op m'n werk gebruikt worden is er vooral bespaard op de nauwkeurigheid en de snelheid waarmee het apparaat in te stellen is. Lastig als je heel veel verschillende instellingen moet doen, maar het betekent eigenlijk alleen dat je ietsjes langer bezig bent.
Ik heb zelf een goedkope (*kuch) Ferm lamello frees maar die is al vrij snel ietsjes scheef gaan staa terwijl ik er niks geks mee heb gedaan. Aangezien dat dubbel telt bij een verbinding, heb je er dan eigenlijk niets meer aan :'(
Ik weet niet of dat bij een duurdere machine ook zo snel was gebeurt maar ook dat kan een gevolg van matige kwaliteit zijn.

Dat is ook iets waar ik nu mijn afkortzaag op heb uitgezocht: het kunnen bijstellen van de zuiverheid.
Want die goedkope apparaten zullen het best blijven doen maar kun je scheefheid nauwelijks meer compenseren en kom ik vanzelf toch weer bij duurdere merken uit. Bij apparaten die het van de zuiverheid moeten hebben, is kunnen bijstellen toch wel een handige eigenschap.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58
Dat begrijp ik. Ik wil er alleen mee zeggen dat het ligt aan de toepassing.
Voor een telefoon wat als meetgereedschap gebruik wordt is 0,5° in mijn ogen best netjes.
Maar niet geschikt voor het uitlijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

barry86 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:08:
[...]

Wat @Crazy- dus zegt.

En voor wie nog een reden zocht om een een Bosch GLM 40/50 te rechtvaardigen, ook die hebben een angle finder ingebouwd.

Ik heb zelf de GLM 50 met Bluetooth en dat is toch wel erg handig. Hier beknopt wat je samen met je telefoon en de app kan doen,
YouTube: Bosch GLM 50C Laser Measurement Review

in extra gratis aardappelkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RZor schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:59:
De kop op mijn 18V Makita schroefmachine is aan het verslijten ben ik bang. Gaat regelmatig vanzelf open tijdens schroeven.
Ik ben dus aan het kijken naar iets anders, maar twijfel nogal.
Kan een nieuwe 18V Makita halen, hij beviel prima.
Ik heb accu’s en laders extra dus mag Lisse body zijn.
Andere keuze is Festool, ik zit het meeste in afbouw maar de kracht van de Makita tov de Festools is wel aantrekkelijk. Dilemma....
suggestie? Ander merk is geen optie ivm accu’s en uitwisselbaarheid.
allicht zelf fiksen?

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:23
floriz87 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Dank voor het uitzoeken. Had hier zelf iets besteld, en heb dit nu gemeld bij Amazon. Artikel is al "verzonden", geld van mijn cc al gereserveerd. Annuleren is dus onmogelijk. Reactie Amazon:

[...]

Wordt vervolgd ;) .
Net ook contact gehad met amazon.nl hierover, deze geven nu aan te wachten tot 2 juni om een A-Z claim in te dienen.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 15:08
@Crazy-, dat is een hoek van 1,0 graad. 15 pixels verticaal, 828 horizontaal: atan(15/828)=1,04.Ik mag hopen dat een Iphone dat niet 0 noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BrtH schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:13:
@Crazy-, dat is een hoek van 1,0 graad. 15 pixels verticaal, 828 horizontaal: atan(15/828)=1,04.Ik mag hopen dat een Iphone dat niet 0 noemt.
Kun je een afwijking in pixels even vertalen naar "de analoge wereld"?

Dus in mm afwijking per meter?

Ik heb een digitale hoekmeter die is 0.5 graad nauwkeurig, dat snap ik nog als ik die op mijn zaagtafel op het zaagblad klem en ook de afwijking van 3 mm op 5 meter van mijn crappy bouwlaser is ook nog wel te bevatten.

Maar ik kan echt niks met zo'n pixel-verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

BrtH schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:13:
het is wel dat ik naar de fout zocht uiteraard - en ondertussen screenshot maken ;) maar het ging om het fysieke voorbeeld dat tienden best uitmaken (maar in de situatie die je nodig hebt, bepaal je wat voldoende is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 15:08
Fraggert schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:20:
[...]

Kun je een afwijking in pixels even vertalen naar "de analoge wereld"?

Dus in mm afwijking per meter?

Ik heb een digitale hoekmeter die is 0.5 graad nauwkeurig, dat snap ik nog als ik die op mijn zaagtafel op het zaagblad klem en ook de afwijking van 3 mm op 5 meter van mijn crappy bouwlaser is ook nog wel te bevatten.

Maar ik kan echt niks met zo'n pixel-verhaal :)
Pixels, millimeters, dat maakt toch niet uit? Het schaalt allemaal hetzelfde hoor. Maar goed, dat plaatje wat Crazy- postte vertaalt zich naar 18 mm/m.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BrtH schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Pixels, millimeters, dat maakt toch niet uit? Het schaalt allemaal hetzelfde hoor. Maar goed, dat plaatje wat Crazy- postte vertaalt zich naar 18 mm/m.
voor mij is dat wat minder logisch helaas.

thanks, 18mm/m kan ik wat mee......oftewel "goeiedag, dat doe ik blind nog beter" :P

edit: wel handig, zo'n kneiterdure Iphone, als je je dak afschot moet geven :+

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 18-05-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hey, grappig topic :). Ik heb wat spullen nodig :).

Ik zoek o.a.:

Luchtcompressor.

Wat moet het aan kunnen drijven:

- slagmoersleutel (geen high spec profi ding, gewoon een simpel thuisding voor de wielen wisselen enzo)
- luchtdruk voor banden en schoonspuiten (duh)
- spuiten (geen hele auto, gewoon wat kappenwerk)

Ik denk erover om een ringleiding te monteren met diverse outlets door de garage. Voorin bij de deur moet een bandenpomp komen (permanent aangesloten). Ik zou het leuk vinden om een eventuele heftafel ook lucht aan te drijven maar als de tafel daar te duur van word heb ik geen moeite met gewoon een voetpomp aangedreven model.

Ik heb begrepen dat schroefaangedreven modellen dik over de duizend euro heen gaan, dat is niet de bedoeling, maar laten we zeggen tot ongeveer 700-800 euro is prima (minder mag natuurlijk). Sowieso een vochtafscheider, olievrij of met olieafscheider is wel nodig voor mij, maar de slagsmoersleutel moet ik schijnbaar wel met persluchtolie kunnen gebruiken (geen idee of je dat ook apart kan smeren of dat dit via de lucht moet). Het word dus waarschijnlijk een zuiger of riem/zuiger aangedreven model. Stille operatie is een pré en voor het spuitwerk geloof ik dan een drukvat van minimaal 50+ liter wel een must is?

https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Dit lijkt me wel wat en ik heb goede ervaringen met HBM maar deze zijn momenteel niet leverbaar.

Ben ook op zoek naar:

- Bovenfrees
- Heftafel voor de motor
- Slagmoersleutel
- Zaagtafel
- (op termijn) een nieuwe Verstek/afkortzaag

ik heb laatstgenoemde nu van Einhell. Op zich geen onaardige machine, veel features voor een zacht prijsje maar de precisie is niet echt geweldig. Wat speling op de maatgeving/locking hier en daar. Zoek een beetje het high-end hobbysegment, ik ga geen 500+ euro per machine uitgeven maar wil wel precisie. Heb goede ervaringen met het mechanische gereedschap van HBM en dat is wel aardig geprijsd, maar sta open voor ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

HTT-Thalan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:39:

Ik zoek o.a.:

Luchtcompressor.

- slagmoersleutel (geen high spec profi ding, gewoon een simpel thuisding voor de wielen wisselen enzo)

Ik denk erover om een ringleiding te monteren met diverse outlets door de garage. Voorin bij de deur moet een bandenpomp komen (permanent aangesloten). Ik zou het leuk vinden om een eventuele heftafel ook lucht aan te drijven maar als de tafel daar te duur van word heb ik geen moeite met gewoon een voetpomp aangedreven model.

Ik heb begrepen dat schroefaangedreven modellen dik over de duizend euro heen gaan, dat is niet de bedoeling, maar laten we zeggen tot ongeveer 700-800 euro is prima (minder mag natuurlijk). Sowieso een vochtafscheider, olievrij of met olieafscheider is wel nodig voor mij, maar de slagsmoersleutel moet ik schijnbaar wel met persluchtolie kunnen gebruiken (geen idee of je dat ook apart kan smeren of dat dit via de lucht moet). Het word dus waarschijnlijk een zuiger of riem/zuiger aangedreven model. Stille operatie is een pré en voor het spuitwerk geloof ik dan een drukvat van minimaal 50+ liter wel een must is?

Dit lijkt me wel wat en ik heb goede ervaringen met HBM maar deze zijn momenteel niet leverbaar.

Ben ook op zoek naar:

- Bovenfrees
- Heftafel voor de motor
- Slagmoersleutel
- Zaagtafel

ik heb laatstgenoemde nu van Einhell. Op zich geen onaardige machine, veel features voor een zacht prijsje maar de precisie is niet echt geweldig. Wat speling op de maatgeving/locking hier en daar. Zoek een beetje het high-end hobbysegment, ik ga geen 500+ euro per machine uitgeven maar wil wel precisie. Heb goede ervaringen met het mechanische gereedschap van HBM en dat is wel aardig geprijsd, maar sta open voor ideeën.
Tik eens wat termen in het zoekveld van het topic. Heul veul is al tig keer langsgekomen namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:31
In de categorie, kleine dingen. Gisteren een prima L-boxx gratis mee kunnen nemen uit een garageopruiming. Stond gewoon zo langs de kant van de weg. Die kon ik toch niet laten staan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:19
HTT-Thalan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:39:

Ik zoek o.a.:

Luchtcompressor.

Ben ook op zoek naar:

- Bovenfrees
- Heftafel voor de motor
- Slagmoersleutel
- Zaagtafel

Een slagmoersleutel heek vaak veel lucht nodig, bijvoorbeeld deze gebruikt zo'n 200 liter per minuut. Kun je niet beter voor een goedkopere compressor gaan en de slagmoersleutel op accu halen? Scheelt je ook weer leidingwerk en ben je veel flexibeler. Je wilt velgen meestal toch op moment vastzetten met een momentsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

NeoAtomic schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Een slagmoersleutel heek vaak veel lucht nodig, bijvoorbeeld deze gebruikt zo'n 200 liter per minuut. Kun je niet beter voor een goedkopere compressor gaan en de slagmoersleutel op accu halen? Scheelt je ook weer leidingwerk en ben je veel flexibeler. Je wilt velgen meestal toch op moment vastzetten met een momentsleutel.
Het is ook meer om spul los te krijgen als het niet meewerkt eigenlijk :P. En een slagmoer op accu, tja. Als een accu krachtig genoeg was hadden ze de luchtsleutel niet uitgevonden toch? Die compressor moet er toch ook komen voor het schoonspuiten van de spullen, het banden oppompen en het spuitwerk. Waarom dan ook niet de sleutel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Het is ook meer om spul los te krijgen als het niet meewerkt eigenlijk :P. En een slagmoer op accu, tja. Als een accu krachtig genoeg was hadden ze de luchtsleutel niet uitgevonden toch? Die compressor moet er toch ook komen voor het schoonspuiten van de spullen, het banden oppompen en het spuitwerk. Waarom dan ook niet de sleutel?
Kan natuurlijk, luchtgereedschap is over het algemeen vrij goedkoop.
De tijd dat de sleutel op lucht was uitgevonden was ietsje eerder dan de sleutel op accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:31
[...]

Ik kan het mis hebben, maar qua kracht doen de zwaardere accu machines niet echt meer onder voor de luchtdruk machines. Zoek maar eens naar de laatste nieuwe modellen van Milwaukee ( ik geloof dat ze inmiddels tot 2400Nm gaan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:40

Exigence

dnkroz

NeoAtomic schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Ja, ze gebruiken veel lucht, maar ook maar héél kort. Belangrijkste is een korte slang met voldoende diameter en een tankje, 50 liter vaak al voldoende. Capaciteit van de compressor is niet zo van belang. Je kunt nog zo'n grote compressor hebben, maar wanneer je je slagmoersleutel achter een 6 mm spiraalslangetje knoopt doet hij nog niks ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 18-05-2020 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]Als een accu krachtig genoeg was hadden ze de luchtsleutel niet uitgevonden toch?
Gelukkig hebben accu's de afgelopen honderd jaar of zo wel iets van vooruitgang geboekt :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:51
Exigence schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Ja, ze gebruiken veel lucht, maar ook maar héél kort. Belangrijkste is een korte slang met voldoende diameter en een tankje, 50 liter vaak al voldoende. Capaciteit van de compressor is niet zo van belang. Je kunt nog zo'n grote compressor hebben, maar wanneer je je slagmoersleutel achter een 6 mm spiraalslangetje knoopt doet hij nog niks ;)
Ik heb een Parkside lucht sleutel. Deze krijgt ten eerste mijn wielmoeren niet los, daar heb gebruik ik dus eerst een ratel voor. Te tweede is mijn tank na het er af draaien van 4 moeren mijn tank (25l) leeg. Ik heb 5 moeren per wiel, dat schiet dus niet absoluut niet op. Nu heb ik een DTW285 accu slagmoersleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Mijn Rodac RC2780 (1350 Nm), doet het anders prima op mijn kleine Airpress met 25 liter tank. Korte dikke slang, 1 seconde rammelen en ik heb de wielmoer in m'n hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:32
Als je het alleen voor de wielmoeren van je auto gebruikt zou ik er lekker eentje op accu kopen. Die kleine van 300 Nm zijn prima voor het losdraaien van wielmoeren, en je loopt niet te kloten met die luchtslang op je oprit. Ik heb er zelf eentje van Hikoki, maar elk merk heeft wel een degelijke in het assortiment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappel
  • Nu online
Pyramiden schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:47:
Als je het alleen voor de wielmoeren van je auto gebruikt zou ik er lekker eentje op accu kopen. Die kleine van 300 Nm zijn prima voor het losdraaien van wielmoeren, en je loopt niet te kloten met die luchtslang op je oprit. Ik heb er zelf eentje van Hikoki, maar elk merk heeft wel een degelijke in het assortiment.
In het geval dat je er alleen je wielmoeren mee doet (2x per jaar) zou ik investeren in een momentsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Aardappel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:50:
In het geval dat je er alleen je wielmoeren mee doet (2x per jaar) zou ik investeren in een momentsleutel.
Maar een momentsleutel gebruik je dan weer niet om je wielmoeren los te draaien (normaalgesproken). Maar een wringijzer is specifiek voor dat soort dingen bedoeld, kan best handig zijn. Heb je wel voldoende ruimte voor nodig, maar dat moet voor wielmoeren geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
Zelfs mijn Milwaukee M12 slagschroevendraaier krijgt mijn wielmoeren los, 160nm geloof ik. Bij wagens waarbij de wielen niet frequent gewisseld worden tik ik ze eerst los met een 45cm 1/2" wringijzer. Aandraaien doe je altijd met de momentsleutel, het losdraaien nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pyramiden schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:47:
Met 300nm zal je het af en toe hard te halen hebben om het los te krijgen, als ze wat vast zitten door corrosie lukt het al niet.

Ik had eerste de makita dtw285 (max koppel 280nnm, demontagekoppel 500nm), daar kreeg ik 1/3 van de wielbouten niet mee los. Nu een dtw1001 (max koppel 1000nm, demontagekoppel 1600nm), daarmee lukt het wel altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:31:
er is een speciaal topic voor aanbiedingen he @LichtBruisend
(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Ontopic:

Hornbach is lekker non-informatief qua leverstatus imho. heb een bericht dat de GTS 635 het districentrum verlaten heeft; maar daar houdt het wel op qua track en trace.
8) daar ging de deurbel! Stond er een mooie GTS 635 rechtstreeks vanuit Bosch DE!
Toch maar even snel opgebouwd - staat mooi te pronken

eens kijken wanneer de eerste zaagsnede gemaakt gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:32
@Avvd Zelf heb ik daar nog geen last van gehad, bij verschillende auto's. Mocht er toch een keertje eentje te vast zitten pak ik de uitschuifratel wel. Het hangt denk ik een beetje van je auto af, maar ik vind het het persoonlijk niet waard om het dubbele uit te geven voor de 1000Nm.

@Aardappel Een momentsleutel heb ik ook, maar dat is gereedschap om de wielmoeren mee op moment te zetten. Het fijne aan de slagmoeraanzetter ten opzichte van een ratel vind ik juist dat je niet eerst de wielbouten hoeft te lossen voordat je de auto opkrikt.

[ Voor 31% gewijzigd door Pyramiden op 18-05-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Exigence schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:31:
Mijn Rodac RC2780 (1350 Nm), doet het anders prima op mijn kleine Airpress met 25 liter tank. Korte dikke slang, 1 seconde rammelen en ik heb de wielmoer in m'n hand.
Idem met mijn Hazet (9012 SPC, 850 Nm) slagmoersleutel. Deze heeft ook 'maar' 127 l/min nodig. Werkt prima met mijn kleine compressor met 25 l tank.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

hansvk schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Idem met mijn Hazet (9012 SPC, 850 Nm) slagmoersleutel. Deze heeft ook 'maar' 127 l/min nodig. Werkt prima met mijn kleine compressor met 25 l tank.
Mijn Rodac RC2780 zit ook "maar" rond de 150 l/min, maar weet niet op welke stand dit is gespecificeerd. Goedkopere slagmoersleutels zijn volgens mij minder efficient en verbruiken dus (veel) meer lucht voor minder koppel.

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 18-05-2020 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Crazy- schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:52:
[...]

8) daar ging de deurbel! Stond er een mooie GTS 635 rechtstreeks vanuit Bosch DE!
Toch maar even snel opgebouwd - staat mooi te pronken

eens kijken wanneer de eerste zaagsnede gemaakt gaat worden
Ik hoor graag hoe je ervaringen zijn - goed én slecht. Ik wil ook een betaalbare zaagtafel hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

HTT-Thalan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Ik hoor graag hoe je ervaringen zijn - goed én slecht. Ik wil ook een betaalbare zaagtafel hebben.
Zal ik doen - wel via dit topic.

Net nog even wat gekeken op haaksheids - wat mij echter opvalt is dat de geleiderail, daar hij aan aan 1 kant een maatindicatie heeft, de andere kant 'op de gok komt te zitten. Het einde zwabbert dus een beetje. na het indrukken van de klem zit deze uiteraard wel muurvast Hierdoor kan er toch een een paar mm speling ontstaan is de rail over de totaal lengte niet haaks.

Dit betekend dat je alsnog het uiteinde dient op te meten of deze haaks staat. Wellicht dat het in de praktijk mee gaat vallen als je hem neerlegt en gewoon klemt. Ik ga dit nog even testen komende dagen.

Verder kan je alle losse tools mooi vast klemmen en opbergen in het apparaat. Raak je ze ook niet kwijt.

vanavond maar eens wat proefjes doen. en zsm een stofzuiger fixen ;)

Update
net een aantal plankjes (mdf en vuren) gezaagd; eerst keer liep de geleiderail zoals ik al dacht toch wat scheef weg. over een stuk 60cm ongeveer (plankje) een kleine millimeter.

wil je echt secuur en/dus 100% haaks moet je toch even van te voren je rail ook op het eind afmeten.

Een optie is een vlakke meetlint op de geleider te monteren waar het eind van de rail overheen schuift.

Daar ik hem voornamelijk zal gaan gebruiken voor kleinere planken, balkjes etc is een cross-cute sled. Dan is het probleem in principe ook weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m_z1g-a5KVzw6-WiR5Y-mveVw8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GURx7NSIHRTxVAzD2O4je1MC.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 52% gewijzigd door Crazy- op 18-05-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39

MJV

Vandaag mijn op 30 april bestelde Bosch GSR 12V-15 FC uit de Amazon-aanbieding binnen gekregen. Afzender wat iets in de trant van "Bosch Spedition", dus ik denk direct verstuurd vanuit Bosch zonder tussenkomst Amazon.

Krachtige machinetje, zelfs houtdraadbouten van 8mm diameter heeft ie geen moeite mee. En het wisselen van opzetstuk gaat echt makkelijk en snel. Was wel verrast door het zware gewicht van dit kleine apparaatje. Maar ideaal voor in de gereedschapstas door zijn compacte vorm, met de Makita 18V was het toch altijd weer extra zeulen. Zie al uit naar de momenten dat ook de excenter en haakse koppelstukken van pas gaan komen.

De Bosch/Sortimo L-BOXX 102 die erbij ziet bevalt me wat minder. Hij voelt wel echt steviger aan dan de Makita Mboxen, zeker de bovenkant, maar hij doet ook wel wat lomp en groot aan, met wat minder ruimte die te benutten valt. Dus die gaat op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
MJV schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:54:
De Bosch/Sortimo L-BOXX 102 die erbij ziet bevalt me wat minder. Hij voelt wel echt steviger aan dan de Makita Mboxen, zeker de bovenkant, maar hij doet ook wel wat lomp en groot aan, met wat minder ruimte die te benutten valt. Dus die gaat op Marktplaats.
Laat je weten hoe je hem in je mbox of systainer opbergt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:15
Exigence schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Mijn Rodac RC2780 zit ook "maar" rond de 150 l/min, maar weet niet op welke stand dit is gespecificeerd. Goedkopere slagmoersleutels zijn volgens mij minder efficient en verbruiken dus (veel) meer lucht voor minder koppel.
Die 150 l/min is bij de werkdruk, bijvoorbeeld 6 bar. Het aan te zuigen volume is daardoor een flinke factor hoger.
(Hier een mini Rodac in gebruik die bij een 240 l/min compressor net wel bruikbaar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:39

MJV

CurlyMo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:39:
[...]

Laat je weten hoe je hem in je mbox of systainer opbergt :)
Denk dat ie het meeste van de tijd in een gereedschapstas zal doorbrengen.

Mijn Bosch kruislijnlaser heb ik daarentegen wel in een Mbox, met aan de onderkant en bovenkant (gewoon plakken met montagekit) van dit schuim. Wellicht dat de Bosch inlay met wat snijwerk ook wel passend te maken is voor een Mbox trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
MJV schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:46:
[...]
Wellicht dat de Bosch inlay met wat snijwerk ook wel passend te maken is voor een Mbox trouwens.
Ik hoop dat je dat gaat proberen en een foto plaatst van het eindresultaat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Heb nu het volgende bij elkaar geklikt:

HBM 196 Delige Premium Gevulde gereedschapswagen - ROOD
Artikelnummer: 9625 EAN: 7435125648661
€ 349,99

HBM 300 Motorheftafel Hydraulisch en Pneumatisch Met Luxe voorwielklem
Artikelnummer: 01312 EAN: 7435125019003
€ 449,99

HBM 50 Liter Professionele Low Noise Compressor
Artikelnummer: 6290 EAN: 7435124946904
€ 399,99

HBM 255 mm Cirkelzaagtafel
Artikelnummer: 9347 EAN: 7435125592582
€ 199,99

De compressor die ik wil is niet op voorraad (70 liter low noise) dus dit is even een placeholder.

Ben sowieso eerst de wand en werkbank aan het opbouwen deze of volgende week voor ik aan inrichting kan gaan denken. De ene helft van de garage word houtbewerking/meubelmakerij (achterin) en de voorste helft voertuigen en dat soort zaken. Ik maak eerst OSB plaat tegen de achterwand, uitsparingen voor de ramen en reeds geplaatste stopcontacten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkBPMZ8Gg8orRNTiYTQv6hu7LsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JuWOEwsXpYi2mf4mo8C5lUE.jpg?f=fotoalbum_large

Daar komt dan een dik houten frame tegenaan waar een 18mm dikke multiplex plaat overheen gaat als werkbank. Erboven maak ik kastjes of plankjes, weet ik nog niet. Onder de bank ook een extra laag voor koffers en dergelijke. Houtvoorraad komt in het plafond tussen de draagbalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Nu online
Heeft iemand nog een goede tip voor een digitale schuifmaat? Hooguit rond een tientje of 3-4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 14:32
HTT-Thalan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:52:

Daar komt dan een dik houten frame tegenaan waar een 18mm dikke multiplex plaat overheen gaat als werkbank. Erboven maak ik kastjes of plankjes, weet ik nog niet. Onder de bank ook een extra laag voor koffers en dergelijke. Houtvoorraad komt in het plafond tussen de draagbalken.
Ik zou voor kastjes gaan, houdt het stof buiten en ziet er opgeruimder / strakker uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:44
Aardappel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:25:
Heeft iemand nog een goede tip voor een digitale schuifmaat? Hooguit rond een tientje of 3-4?
De mijne heb ik destijds van AliExpress voor ongeveer 15 euro gekocht. Een prima apparaat in een stevig hoesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Aardappel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:25:
Ik gebruik al jaren die van de lidl, het opbergdoosje krijgt het alleen wel zwaar nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 09:04
Zojuist een Bosch PBD 40 besteld op Amazon.nl. Red me eigenlijk vrij aardig met de huidige Wolfcraft boorstandaard die ik nu heb staan maar voor 182 euro kon ik het niet laten. Tip dus voor diegenen die er ook nog 1 zoeken, op de Duitse Amazon staat dat de aanbieding alleen vandaag geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 14:17
jichem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:03:
[...]

Ik gebruik al jaren die van de lidl, het opbergdoosje krijgt het alleen wel zwaar nu
Ik heb vorig jaar voor zo'n €2 (inclusief verzendkosten) een kunststof doosje besteld bij AliExpress voor mijn analoge Mitutoyo schuifmaat die in een zacht plastic sleeve kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door wheel op 19-05-2020 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
wheel schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:28:
[...]

Ik heb vorig jaar voor zo'n €2 (inclusief verzendkosten) een kunststof doosje besteld bij AliExpress voor mijn analoge Mitutoyo schuifmaat die in een zacht plastic sleeve kwam.
Goede tip! Dat is vrijwel precies het doosje waar hij in kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Heb de kans gepakt om de Bosch PBD 40 in een aanbieding te kopen :*) (zie aanbiedingentopic).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ik heb bij Klium een stuk gereedschap gezien, goedkoper dan bij Hornbach.
Moet ik het nou bij hornbach duurder online kopen, en daarna het formulier insturen?
Of is er een manier waardoor je meteen de korting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 11:25
jichem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:03:
[...]
.. en die schuifmaat zag ik van de week ook in het schap liggen bij "onze" Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 14:32
FRANQ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:58:
Moet ik het nou bij hornbach duurder online kopen, en daarna het formulier insturen?
Online bij hornbach kopen en dan formulier invullen.
Of in de winkel langsgaan, dan krijg je m voor de laagste prijs -10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kluim is toch geen Nederlands bedrijf ? en is het niet zo dat het alleen met fysieke winkels is ?

Als ik iets bij Kluim bestel is het altijd zonder BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Slux schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:28:
[...]

Kluim is toch geen Nederlands bedrijf ? en is het niet zo dat het alleen met fysieke winkels is ?

Als ik iets bij Kluim bestel is het altijd zonder BTW
Hier zie ik een nederlands BTW-nummer staan
https://www.klium.nl/content/4-over-klium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Bacchus schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:19:
[...]

.. en die schuifmaat zag ik van de week ook in het schap liggen bij "onze" Lidl.
of even online https://www.lidl-shop.nl/...-Schuifmaat/p100285527001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Online kun je het formulier gebruiken

https://www.hornbach.nl/shop/garantie/prijsgarantie.html

je krijgt dan geld terug na je aankoop, je moet dan wel zeker weten dat je voldoet aan de prijsgarantie.

vooral handig als je niet al te dicht bij de HB woont.

In de winkel laat je aan de medewerker je prijsvergelijk zien, die passen dan de prijs aan voor je en je kunt naar de kassa.

@Slux

Klium is een Belgisch bedrijf maar levert ook in NL dus hebben ze een NL BTW nummer nodig, net als bijvoorbeeld Amazon.nl.
In dit topic is ook terug te vinden dat de Hornbach de prijzen van Amazon.nl meeneemt.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 19-05-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Fraggert schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:40:
[...]

Online kun je het formulier gebruiken

https://www.hornbach.nl/shop/garantie/prijsgarantie.html

je krijgt dan geld terug na je aankoop, je moet dan wel zeker weten dat je voldoet aan de prijsgarantie.

vooral handig als je niet al te dicht bij de HB woont.

In de winkel laat je aan de medewerker je prijsvergelijk zien, die passen dan de prijs aan voor je en je kunt naar de kassa.
Misschien is de winkel dan handiger in dit twijfelgeval.
Maar dan moet ik weer 3 kwartier in de rij wachten....
Nu ff bedenken hoeveel me die 2 tientjes waard is.

Gaat om deze:

https://www.hornbach.nl/s...eten/5553803/artikel.html

https://www.klium.nl/maki...es-bovenfrees-710w-304103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FRANQ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Gaat om deze:

Het scheelt je 3 tientjes ;)

van 236 naar 228 is 8 euro (eerste besparing)

10 % van 228 = 22,8 (je 10% bonus van HB)

maakt €30,80

Veel plezier met je nieuwe makita :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FRANQ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Gaat om deze:

heb hem ook op mijn Watch-list

Vorige week was die nog 222€ bij HB. Niet slim van ze 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:29
@HTT-Thalan mooi begin van een mooie werkplaats :) 1 tip die ik je graag wil geven: vergeet niet de verlichting. Je kunt nooit teveel licht hebben, zeker niet boven een werkbank. Liefst vanaf meerdere punten want je zal altijd zien dat je net voor die ene precisieklus in je eigen schaduw staat te werken. Een paar mooie led-balken/-panelen en je werk wordt zoveel aangenamer. Niet helemaal gereedschap, maar werkplaatsinrichting mag ook vast wel hier. (En als je echt voor zekerheid gaat: sluit de verlichting aan op een andere groep dan je stopcontacten, dan eindig je niet in het donker na het doorzagen van je eigen snoer of de hoge inschakelstroom van zwaarder elektrisch gereedschap)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:07
Crazy- schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Net nog even wat gekeken op haaksheids - wat mij echter opvalt is dat de geleiderail, daar hij aan aan 1 kant een maatindicatie heeft, de andere kant 'op de gok komt te zitten. Het einde zwabbert dus een beetje. na het indrukken van de klem zit deze uiteraard wel muurvast Hierdoor kan er toch een een paar mm speling ontstaan is de rail over de totaal lengte niet haaks.

Dit betekend dat je alsnog het uiteinde dient op te meten of deze haaks staat. Wellicht dat het in de praktijk mee gaat vallen als je hem neerlegt en gewoon klemt. Ik ga dit nog even testen komende dagen.

[Afbeelding]
Dat is volgens mij het grootste probleem van goedkopere zaagtafels. Ik heb een Makita MLT100 en daar is de geleiderail helemaal om te janken. Op Youtube kan je best wel veel filmpjes vinden van mensen die het gereedschap tweaken. Wellicht kan je daar nog wat handigheidjes vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wimploo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Dat is volgens mij het grootste probleem van goedkopere zaagtafels. Ik heb een Makita MLT100 en daar is de geleiderail helemaal om te janken. Op Youtube kan je best wel veel filmpjes vinden van mensen die het gereedschap tweaken. Wellicht kan je daar nog wat handigheidjes vinden.
Zeer zeker, maar alsnog voor €300,- de tafel en eventueel €200,- voor een Incra Miter 1000HD en ben ik nog steeds goedkoper uit en meer opties :-) dat was dit keer mijn overweging.

Ga van de week alvast een slede maken; dan is het eerste probleem opgelost.

Twijfel er even aan om gelijk goede rails te kopen of dat ik 2 stukjes hout ga gebruiken als geleider

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-06 22:02
Crazy- schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Verder kan je alle losse tools mooi vast klemmen en opbergen in het apparaat. Raak je ze ook niet kwijt.

vanavond maar eens wat proefjes doen. en zsm een stofzuiger fixen ;)

Update
net een aantal plankjes (mdf en vuren) gezaagd; eerst keer liep de geleiderail zoals ik al dacht toch wat scheef weg. over een stuk 60cm ongeveer (plankje) een kleine millimeter.

wil je echt secuur en/dus 100% haaks moet je toch even van te voren je rail ook op het eind afmeten.

Een optie is een vlakke meetlint op de geleider te monteren waar het eind van de rail overheen schuift.

Daar ik hem voornamelijk zal gaan gebruiken voor kleinere planken, balkjes etc is een cross-cute sled. Dan is het probleem in principe ook weg.

[Afbeelding]
Mocht het een troost zijn, die dure Bosch GTS 10 XC heeft ook dit probleem. Die moet je ook "modden" wil je een degelijke geleiderails hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wimploo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:58:
[...]

Klopt!

@Crazy-

wat ze veel doen bij, in elk geval de zaagtafels waar de geleider niet zo goed klemt aan de andere kant, is even een snelspanklem (lijmklem) tegen de geleider aan klemmen op het blad.
Dan loopt de geleider in elk geval al niet meer weg.

Mocht je geleider iets minder haaks klemmen dan gewenst kun je hem zo ook, na een kleine correctie, fixeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Fraggert schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Klopt!

@Crazy-

wat ze veel doen bij, in elk geval de zaagtafels waar de geleider niet zo goed klemt aan de andere kant, is even een snelspanklem (lijmklem) tegen de geleider aan klemmen op het blad.
Dan loopt de geleider in elk geval al niet meer weg.

Mocht je geleider iets minder haaks klemmen dan gewenst kun je hem zo ook, na een kleine correctie, fixeren.
het probleem is niet dat hij niet klemt, hij zit muurvast nadat je de klem omzet. Het probleem is dat je aan de die zijde geen maatvoering hebt. En dat als je de voorkant op maat instelt, de andere kant nog steeds 'los' ligt en niet exact opdezelfde maat klemt. dit kan zelfs extreem naar 2-3mm uitweiken.

je dient dus of halverwege t.o.v. je zaagblad een hoekmeting te doen dat deze haaks is of je moet het eindpunt opmeten, vasthouden en dan de fixeer hendel omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:43

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

phYzar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:53:
@HTT-Thalan mooi begin van een mooie werkplaats :) 1 tip die ik je graag wil geven: vergeet niet de verlichting. Je kunt nooit teveel licht hebben, zeker niet boven een werkbank. Liefst vanaf meerdere punten want je zal altijd zien dat je net voor die ene precisieklus in je eigen schaduw staat te werken. Een paar mooie led-balken/-panelen en je werk wordt zoveel aangenamer. Niet helemaal gereedschap, maar werkplaatsinrichting mag ook vast wel hier. (En als je echt voor zekerheid gaat: sluit de verlichting aan op een andere groep dan je stopcontacten, dan eindig je niet in het donker na het doorzagen van je eigen snoer of de hoge inschakelstroom van zwaarder elektrisch gereedschap)
Tot dat je kortsluiting krijgt die doorslaat op de hoofdzemering en dus een hele fase (met zowel de lampen als de stopcontacten) eruit licht. Zit je alsnog in het donker...

Dus als je een drie fase aansluiting hebt: gereedschap op de ene en verlichting op de andere fase.

* T.Kreeftmeijer heeft in een berging van van zo'n 15 M2 iets van 10.000 lumen aan LED tl hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 19-05-2020 09:12 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Crazy- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:08:
[...]

het probleem is niet dat hij niet klemt, hij zit muurvast nadat je de klem omzet. Het probleem is dat je aan de die zijde geen maatvoering hebt. En dat als je de voorkant op maat instelt, de andere kant nog steeds 'los' ligt en niet exact opdezelfde maat klemt. dit kan zelfs extreem naar 2-3mm uitweiken.

je dient dus of halverwege t.o.v. je zaagblad een hoekmeting te doen dat deze haaks is of je moet het eindpunt opmeten, vasthouden en dan de fixeer hendel omzetten.
Wat je nog zou kunnen doen is op de achterste geleider, als daar plaats voor is, een schaalverdeling plakken.

even zien of je Li-Re of Re-Li nodig hebt, dan kan ik me zo even niet voorstellen :P

https://www.baptist.nl/ho...-120-cm-rechts-naar-links

https://www.baptist.nl/ho...-120-cm-links-naar-rechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Fraggert schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Wat je nog zou kunnen doen is op de achterste geleider, als daar plaats voor is, een schaalverdeling plakken.

even zien of je Li-Re of Re-Li nodig hebt, dan kan ik me zo even niet voorstellen :P

https://www.baptist.nl/ho...-120-cm-rechts-naar-links

https://www.baptist.nl/ho...-120-cm-links-naar-rechts
was ook mijn idee ;) heb ze beide nodig ivm verlengbare tafel - dubbel meting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

phYzar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:53:
Oh zeker, maar er zit nog geen plafond boven dat gedeelte, dat is open tot het dak. Dat ga ik doortrekken voor één grote zolder (waar een kantoor komt) zodat ik die lelijke en onhandige trap ook kan weghalen (en een fatsoenlijke nieuwe te bouwen die wat handiger loopt). Zodra de werkbank af is is het ook makkelijker hout bewerken en bijtijds ga ik die zolder dan doortrekken. De verlichting komt dan daarin. Momenteel heb ik wel ledbalken lopen op het plafond dat er wél is dus daar is het lekker fel.

Wel een hele goeie tip, is inderdaad erg belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsbeumer.apd
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-03 14:54
Heeft er iemand ervaring met de telescopische afkortzaag van Parkside? https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Kap-en-trekzaag/p100288516

Ik lees dat het voornaamste probleem bij de goedkopere afkortzagen de matige afstelling vanuit de fabriek, en het gebrek aan het kunnen afstellen achteraf is. Op enkele video's lijkt dit wel te kunnen, en bevinden er zich de nodige moertjes om het een en ander af te kunnen stellen, vandaar dat ik wel erg benieuwd ben. De prijs is mooi, maar uiteindelijk wil je wel iets hebben wat werkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

larsbeumer.apd schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:42:
Heeft er iemand ervaring met de telescopische afkortzaag van Parkside? https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Kap-en-trekzaag/p100288516

Ik lees dat het voornaamste probleem bij de goedkopere afkortzagen de matige afstelling vanuit de fabriek, en het gebrek aan het kunnen afstellen achteraf is. Op enkele video's lijkt dit wel te kunnen, en bevinden er zich de nodige moertjes om het een en ander af te kunnen stellen, vandaar dat ik wel erg benieuwd ben. De prijs is mooi, maar uiteindelijk wil je wel iets hebben wat werkt natuurlijk.
Het lijkt heel erg op mijn Einhell, maar dan andere stukkies plastic enzo. Het is inderdaad veel features voor weinig centjes, en alles werkt zoals je wil, maar de precisie is er gewoon niet. De kantelverstelling staat op 'nul' (klikt vast in de nulstand) maar toch zit daar iets speling op waardoor je soms heel licht scheve zaagsnedes hebt. Dat soort dingen: speling op de precisie. Als je daar rekening mee houd heb je er een hele leuke zaag aan. Ik vind de kleurstelling van Einhell (mocht je dat belangrijk vinden) ook wel tof. Heb toch een onderstel voor het ding besteld want hij moet nog even mee. Ik ga wel de tip volgen die ik hier op GoT kreeg om niet te duur gereedschap te kopen, maar daarna degene die je intensief gebruikt op termijn voor kwaliteitsspul te vervangen. Dat gaat bij mijn verstekzaag zeker gebeuren :Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludovic_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik wil al even een deftige cirkelzaag kopen (heb nu een kleintje van Worx dat niet zo fantastisch is), maar vind nergens wat ik zoek: een cirkelzaag met het zaagblad aan de linkerkant. Dit werkt veel aangenamer heb ik de indruk.

Gezien ik lang hoop te doen met een cirkelzaag, wil ik er een op netstroom kopen ipv op accu.

De combinatie van netstroom + zaagblad links blijkt heel moeilijk te zijn, weet er iemand een model dat dit wel heeft? Zoek feitelijk iets als deze zaag (die top is), maar dan op netstroom: https://www.makita.nl/artikel/dhs680zj.html

Eentje van 165mm van een beetje een goed merk (Makita, DeWalt, Bosch, Milwaukee, ...). Het enige merk waar ik netstroom cirkelzagen met het blad aan de linkerkant vind, is PowerPlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ludovic_ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:51:
Ik wil al even een deftige cirkelzaag kopen (heb nu een kleintje van Worx dat niet zo fantastisch is), maar vind nergens wat ik zoek: een cirkelzaag met het zaagblad aan de linkerkant. Dit werkt veel aangenamer heb ik de indruk.

Gezien ik lang hoop te doen met een cirkelzaag, wil ik er een op netstroom kopen ipv op accu.

De combinatie van netstroom + zaagblad links blijkt heel moeilijk te zijn, weet er iemand een model dat dit wel heeft? Zoek feitelijk iets als deze zaag (die top is), maar dan op netstroom: https://www.makita.nl/artikel/dhs680zj.html

Eentje van 165mm van een beetje een goed merk (Makita, DeWalt, Bosch, Milwaukee, ...). Het enige merk waar ik netstroom cirkelzagen met het blad aan de linkerkant vind, is PowerPlus.
Is hun grijze lijn niet de semi-profi-hobby lijn met 5 jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
Ludovic_ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:51:

Wow, inderdaad, nooit over nagedacht, je zou bijna denken dat hier een reden voor is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sluw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:54:
Wow, inderdaad, nooit over nagedacht, je zou bijna denken dat hier een reden voor is.
Omdat mensen met twee linkerhanden geen gereedschap horen te hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludovic_
Sluw schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:54:
[...]

In de VS zijn er massa's cirkelzagen op netstroom met het zaagblad aan de linkerkant, hoor:
https://www.amazon.com/Ma...Inch-Hypoid/dp/B000N5UR5A
https://www.amazon.com/SK...m-Circular/dp/B00I8MEVHK/
https://www.amazon.com/SK...Sidewinder/dp/B0731Q92BY/

Geen idee waarom ze in Europa minder zo'n modellen hebben.

En Makita's meest populaire accu cirkelzaag, die ook door veel pro's gebruikt wordt, is de DHS680 met het zaagblad aan de... linkerkant.

Het werkt gewoon aangenaam.

[ Voor 3% gewijzigd door Ludovic_ op 19-05-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludovic_
HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:54:
[...]

Omdat mensen met twee linkerhanden geen gereedschap horen te hanteren?
Juist ja, daarom ook dat veel accu cirkelzagen het blad links hebben :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-06 13:12
Crazy- schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:08:
[...]

Dit is waarom die DeWalt zaagtafels zo populair zijn. Door het 'rack-and-pinion' systeem blijven de voor en achterkant van de parallelgeleider altijd op exact dezelfde plek van elkaar.
Pagina: 1 ... 71 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic