Crazy- schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:44:
[...]
schulpen zou ik juist weer met inval- of cirkelzaag doen
Zaagtafel juist om balkjes, planken, kleine platen af te korten, haaks etc etc. En juist om secuurder te werken dan met de inval-/cirkelzaag. Dat is ook wat ik nu juist mis... heb wat planken en balken; hier wil ik wat nette inkepingen maken en/of inkorten etc.
Decoupeerzaag is te onnauwkeurig, handzaag kan maar is (in mijn geval) altijd nog niet echt secuur (net scheef, toch hapje door een zaagbeweging verkeerd etc)
Daar komt de tafel weer goed om de hoek! Mooi op maat maken van wat kleiner spullen etc.
Invalzaag is zeer zeker ook secuur - maar zelf heb ik deze met name aangeschaft om perfect haaks te zagen van grote platen (244x122) naar het formaat wat ik nodig heb
Maar inderdaad ... de twijfel begint groter te worden tussen beide modellen....
Ook daar ik een Incra systeem erg mooi vind - en deze standaard niet past .... ? 🥺 Hulpstukken zeldzamen is zeker een optie; maar dan heb ik nog eerst een freesmachine nodig. (Die mis ik nog ;-))
ga toch nog even iets in de groep gooien:
- DeWalt dwe7485
deze staat voor 500 euro te koop nu:
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
+1 voor de DWE7485
@
ranjo de 7485 is de opvolger van haast wel één van de meest gebruikte zaagtafels de 745.
Het is jammer dat de 745 niet meer te koop is. Deze zaag wordt namelijk onwijs veel gebruikt door bouwers, timmerlui, over de hele wereld, ook één van de meest voorkomende zagen als je wat youtube kanalen van divers pluimage volgt.
De 745 moest worden verandert door USA regelgeving waar gewijzigde regelgeving zorgde dat er een kleiner zaagblad in moest omdat er wat speelde met een minimale afstand van zaagblad naar andere onderdelen van de machine, ik weet de details verder niet.
Ik wil je ook nog even laten weten dat elke zaag tweaking behoeft om echt netjes haaks te zagen.
Of het nu een Makita, Metabo 254 of GTS10XC of wat dan ook is.
Daar zijn gelukkig onwijs veel filmpjes van te vinden op youtube, zodat je je zaag kunt afstellen.
Ook vind je veel ideeën voor bijvoorbeeld een zaagslede/crosscut-sled. Neem in elk geval een zaagtafel met 2 sleuvel in het blad, dan kun je makkelijker hulpmiddelen maken.
Ook kun je de standaard zaaggeleider upgraden naar iets van Incra voor een hogere nauwkeurigheid.
Ik heb zelf een 2500 euro kostende Mafell Erika 85 gehad en die zagen haaks rechtstreeks uit de doos.
Als je je echt even wilt inlezen dan adviseer ik deze topics even door te lopen, kost je niet heel veel tijd maar op dit houtbewerkersforum lees je misschien nét even dat stukje advies wat je nodig hebt.
De topics zijn niet lang, 1-3 pagina's zo'n beetje.
Welke zaagtafel voor houtbewerking?
Verschil DeWalt DWE7491 en DWE7492
Nieuw-op-forum-eerste-werkbank-zaagtafel
Weg Einhell zooi, hallo......?
Bosch GTS635-216 of Dewalt-7485(QW)?
we horen hier graag je overwegingen welke zaag het is geworden
[
Voor 3% gewijzigd door
Fraggert op 12-05-2020 08:16
]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison