s0ulmaster schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:27:
[...]
Goed betoog. MIjn tafel heeft maar 1 rail helaas. Ik heb een geleider voor croscuts, maar die kost veel tijd om netjes haaks te installeren, dus ik was ook al even aan het passen en meten om een crosscut sled te maken. Een crosscut sled zou opzich ook wel moeten werken met 1 rail, althans dat werd mij verzekerd op woorworking.
Mijn ervaring inmiddels met de zaag, na een klein jaartje is dat je tafel niet snel te groot kan zijn (als je de ruimte hebt).
Ik kan net een volledige plaat kwijt in de ruimte/op de roltafel, maar ik vind de ruimte voor de zaag bijvoorbeeld wat kort, dan heb ik toch altijd weer wat moeite om grotere stukken af te korten.
Een goed en makkelijk af te stellen geleider, maakt je werk wel een heel stuk makkelijker.
De geleider op mijn robland is niet geweldig goed, maar hij zaag gelukkig wel redelijk goed haaks.
Dat scheelt me vaak weer een extra zijde vlakken/vandikten.
een crosscutsled met 1 rail werkt ook prima, ik weet van veel "makers" dat ze naast hun relatief grote en zware slede een kleine ernaast maken met 1 rail voor ff snel wat afkorten.
Die maken ze soms ook in vaste verstekhoeken, 90, 60, 45 30 en 15 graad. Maar daar moet je wel genoeg werk voor hebben lijkt me, als je een YT kanaal hebt loont dat prima, alleen het clipje al waar je die dingen maakt en laat zien denk ik zo.
Als je ringendoosjes maakt wil je zo secuur mogelijk werken, zaag je het bouwpakket voor een konijnenhok of kippenren in douglas dan boeit het allemaal wat minder
Ik zou juist voor de 7485 gaan omdat die lekker licht is, dan maak ik een werkbank bij waar hij aan de kopse kant op kant in zowel de lengte als de breedte, zo heb ik een hele grote zaagtafel met nog steeds een handzame lichte machine
Mijn Mafell had het onderstel (net als sommige Metabo's) geïntegreerd in de tafel zitten.
Superhandig, tot je dat ding dus van zolder
(ik heb geen andere fatsoenlijke plek om mijn gereedschap te bewaren ivm ruimte, vocht en diefstal.) moet slepen en buiten wil gaan zagen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison