Ik snap de verwarring ook wel hoor, ik had en paar pagina's terug nog even de onderlinge verschillen uitgelegd.henkie196 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:53:
[...]
Het verschil is ook niet altijd even duidelijk, naar mijn idee.
Als ik bv. bij Mafell kijk, hebben ze een invalzaag, duidelijk genoeg. Ze hebben ook verschillende cirkelzagen, waarvan een aantal ook een diepte instelling hebben, iets minder duidelijk wat dan nog het verschil is met een invalzaag. Hun afkortzaag is ook geen stationaire machine (denk Metabo KGS serie, bv), maar een cirkelzaag met diepteinstelling en een speciale rails.
Eigenlijk hebben ze daar allemaal kenmerken van een invalzaag, mij is dan het verschil niet helemaal duidelijk meer.
Ik heb het nog iets verder uitgewerkt hieronder:
Een invalzaag is een cirkelzaag. Maar een cirkelzaag hoeft dus geen invalzaag te zijn.
Er zijn namelijk nog 2 types cirkelzagen die geen invalzaag zijn.
Namelijk de cirkelzaag waarbij de zaagdiepte niet instelbaar is (dus een vaste zaagdiepte heeft) en de cirkelzaag waarbij je de zaagdiepte wél kunt instellen en daarna fixeert
Technisch gezien zou je kunnen zeggen dat van de zaag (waar je de zaagdiepte kunt aanpassen) het zaagblad kunt laten "invallen". Maar dat is niet zoals de term bedoelt is. Je kunt het blad laten zakken tot de gewenste diepte, niets meer, niets minder. Daarna fixeer je het blad om je zaagsnede te maken.
Zodra je dus het blad fixeert kun je het blad niet meer laten "invallen".
Bij een "échte" invalzaag kun je tijdens het zagen zelfs de diepte variëren. Dát is de eigenschap die een echte invalzaag een invalzaag maakt.
Of een zaag nu wel of niet op een rails past, doet eigenlijk niet terzake in het hele verhaal wat een invalzaag nou een invalzaag maakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 13-05-2020 08:03 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison