Die eerste is leuk als je dus al spul hebt van Bosch, heb ik niet dus dan moet ik er weer een accu (liever 2 dan) en lader bij kopen.
Triton heb ik ook niets van, maar dacht dat dat wel compatibel was met Festool, maar liever heb ik één goede allround machine.
Fraggert schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:32:
@
Aardappel
Ik heb de OF1010

machtige machine, echt een topding
Ding heeft één nadeel, en dat is het werken met de kopieerringen.
Om die te plaatsen moet je een centreerdoorn in de opnameschacht doen en deze centreren (duh

) en deze fixeren, dan schroef je de centreerring vast en moet je de centreerdoorn weer lossen en dan kun je je freesje plaatsen.
Ik heb veel cirkels en andere fratsen moeten frezen met cirkelmallen en uitsparingen met het MFS multifreessjabloon en dat wordt je echt heel snel zat.
Verwacht je dat minder te gaan doen is dat geen issue maar ik wou je er graag op wijzen.
Verwacht je dat gebruik wel, kijk even naar de iets duurdere OF1400, die maakt gebruik van kopieerringen die je vastklikt in de zool waardoor ze automatisch gecentreerd zijn.
Een alternatief voor de festool vind je in het blauwe kamp, in de vorm van de GOF1250 van Bosch Pro.
[Afbeelding]
Een accumachine..zoals de makita.....mja....ik frees nagenoeg altijd met de stofzuiger erop dus je zit al vast aan een slang
Voor de rest weet ik niets van die machine.
Accesoires van Bosch zoals een geleiderail zijn ook veel goedkoper dan het spul uit het groene kamp.
Ik heb zelfs laatst mijn festool rails van de OF verkocht omdat ik ze nooit gebruik met mijn frees.
Bedankt voor je input.
Toevallig een aantal cirkels moeten maken met mijn huidige frees, maar denk niet dat het iets is wat ik nou nog heel erg vaak moet doen.
De rail zit er bij voor 2 tientjes, daar kan ik 'n niet voor laten liggen natuurlijk. Ik heb al 2 geleiderails maar nog geen van 800 dus dat is ook wel handig.
De stofzuiger is ook nog een dingetje, daar maak ik straks/binnenkort nog een post over want ik wil er inderdaad een stofzuiger op aansluiten, dus zit je inderdaad met de slag (die dan toch al meer in de weg zit dan een snoer).
Orion84 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:41:
Het is wel een beetje @
Aardappels met peren vergelijken een 1000W bovenfrees vs. de accu-variant van een 700W kantenfrees (die je met de bijgeleverde accessoires ook als bovenfrees kan hanteren).
Allebei prima machines, maar wat ben je er mee van plan? En wat is de reden om de Elu de deur uit te doen?
Ik heb de 230V versie van die Makita set en dat bevalt prima, maar een echte krachtpatser is het niet.
Misschien is het ook wel een beetje krom, ik kon natuurlijk ook de 230V versie kiezen, maar dan valt voor mij een aanzienlijk pluspunt tegenover de Festool weg.
Het is voor huis-tuin-en-keukengebruik, misschien wel wat overdreven om een Festool te nemen maar ik koop liever één keer iets goeds.
De Elu gaat eruit omdat ik 'm niet prettig vind werken, is ooit voor weinig gekocht en ik wist niet zeker of ik nou wel echt met een freesmachine ging werken, maar het werk (of eigenlijk het resultaat) beviel me wel vandaar de serieuze kandidaat.
MLLL schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:45:
[...]
Ik heb zelf een Makitafrees op 230v gekocht laatst en heb spijt dat ik niet voor de Festo gegaan ben.
Die werkt veel lekkerder , alleen al ergonomie van de handgreep tijdens het frezen, en qua instellen werkt de Festo ook net even lekkerder.
Oké, weer een streepje voor de Festool

Alsjemenou schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:55:
[...]
Een kantenfrees is qua gebruiksgemak echt wel een verschil met een lompe bovenfrees voor de kantjes. Maar ik wist het wel; de Festool en een
losse el cheapo kantenfrees. Ga je de accu missen op een bovenfrees? Ja, het werkt echt fijn. Ga je de Festool missen als je voor de Makita gaat? Zeker weten. Krachtig ding, fantastische (bouw)kwaliteit en een geleiderail.

En nog een streepje voor kamp groen.
Hier heb ik ook nog aan gedacht, desnoods een kantenfreesje van Parkside

Maar als het wat langer duurt is het ook niet erg, ik hoef er m'n boterham niet mee te verdienen.
De Bosch is een mooi apparaat, maar wilde het bij deze 2 houden (veelzijdigheid t.o.v. kwaliteit).
Het gebruiksdoel is niet echt te noemen, alles wat op m'n pad komt dat ik aandurf.
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:43:
Ik heb de Festool OF 1010, en kantfrezen is toch wel een nare bezigheid met dat ding. De uitsparing in de zool is namelijk nogal groot als je even R3 aan het frezen bent en je bij de hoek van je werkstuk aanbeland. Dan wordt het steunvlak vervelend klein. Dat kun je natuurlijk oplossen door de loopzool TP-OF er onder te zetten... maar dat is ook weer zes schroeven, dus laat maar zitten. Dat is net zoals het hier al genoemde werken met een kopieerring; dat gaat met de OF-1400 veel makkelijker; daar is het *klik* en gaan. Maar de OF-1400 is sowieso al lomper, dus voor het kantenfrezen blijft dat... meh. Je kunt natuurlijk als je ze beiden hebt de TP-OF zool permanent onder je OF-1010 laten zitten, maarja...
Ohja, detail; ik heb de OF-1400 ook
Ik heb wel eens overwogen de OF-500 kantenfrees ook te kopen... maar die vreet weer alleen die custom frezen... de OFK-700 is natuurlijk nog weer duurder, dus uiteindelijk nooit gedaan. Maar met klein spul gaat het ook prima op de moduletafel.
[...]
Over 5 jaar is dat display natuurlijk kaduuk en baal je dat je niet gewoon een afleesbare schaal hebt.
You can't have your cake and eat it too
In dat geval maar iets meer klooien en rustiger aan dan altijd een lompere machine, die ook nog een klap meer munten kost.