Ugh, dit is de volgende vervelende ervaring met de garantieservice van Makita.
Een van m'n accu's gaf een foutmelding (rood - groen knipperend op de lader, 2 om 2 afwisselend op de accu zelf) en is stuk. Nu heb ik er een stuk of 5, de meeste via de gratis accu actie gekregen. Eerst gebeld met Makita, want de accu heb ik direct van hun ontvangen via die actie. Welke weet ik niet precies, maar m'n oudste accu is nog geen twee jaar oud (en ik kan nergens terug vinden wat de productiedatum is). Via de telefoon gaven ze aan dat dit via een dealer moest lopen, en welke moest ik dan zelf maar kiezen (vaag verhaal, maar ok).
Vorige week naar de Hornbach gegaan met dit verhaal, prima allemaal, ze zouden hem opsturen. Ik gaf aan dat ik dus niet meer wist hoe oud hij is, maar mochten er kosten bij komen, dan hoefde het voor mij niet (ik heb immers nog 4 andere accu's en ik gebruik ze eigenlijk nooit allemaal tegelijk) - en dat snapte ze ook maar de kans was groot dat hij gewoon gerepareerd zou worden.
Nu werd ik om 7 uur gebeld door de Hornbach, dat de accu niet onder garantie zou worden gerepareerd, omdat hij waterschade heeft aan de binnenkant (roest op de printplaat). Ok, vaag want hij is nooit in water gevallen, ik heb hem nooit in de regen gebruikt en ik zou eigenlijk wel verwachten dat hij dat laatste wel zou overleven. Hij is ook nooit open geweest (waarom zou ik), het enige wat ik kan bedenken is dat het in m'n garage vrij vochtig is in de winter - maar het lijkt mij dat ik niet de enige ben met zo'n omgeving? 100% zeker dat er geen gekke dingen zijn gebeurd met m'n accus, ze liggen altijd netjes op een plankje bij de oplader...
Anway, ik kreeg de volgende opties:
- Accu vervangen door een nieuw exemplaar. Kosten: 108,90 (Uh pardon? Daar kan ik bijna twee nieuwe van kopen bij webshops

)
- Vernietigen. Kosten: 12 euro ex btw voor onderzoekskosten.
Blijkbaar moet je nooit spullen terugsturen naar Makita, want als ze stellen dat het niet onder garantie valt, krijg je alsnog een rekening voor je kanus en krijg je helemaal niets

. Ook de Hornbach gaat hier niet vrijuit, want ze hadden dit wel mogen melden toen ik de accu af gaf. Hoewel ik dan waarschijnlijk hem alsnog zou opsturen, want ik had eigenlijk verwacht dat er gewoon een defecte cell in zat die de geest had gegeven...
Al met al voel ik mij behoorlijk in de zeik genomen door de Makita garantieservice. Dat ze dingen afwijzen kan ik begrijpen (niet iedereen is eerlijk), maar om er dan ook nog eens kosten voor te rekenen?

Ga die 12 euro sowieso niet lappen, ben benieuwd hoe de Hornbach daar mee om gaat....