Met mijn eerste diamantschijf dacht ik dat ie bot was, tweede erin gegooid, die doet het nog steeds. Muren mee uitgeslepen, op mijn dak en nu wat houtwerk waar ik even doorheen moest aangepakt (te lui om een schijf te wisselen). Enige wat ik merk is dat de slijptol van de Action niet zoveel power heeft. Soms iets minder hard duwen, anders loopt ie vast. Mja, boeiend, voor die 2 tientjes.
Ik had ook begrepen dat er een houdbaarheidsdatum zit op de doorslijpschijven van 3 jaar na productie. Is dan zonde om schijfjes voor veel geld te kopen en ongebruikt in de toedeledokie te gooien.
De wijzen komen uit het Oosten!
Die diamantschijven van Action zijn best oké. Die andere slijpschijven voor metaal zijn echt ruk. Die dingen slijten harder dan het materiaal dat je probeert te slijpen.NoepZor schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:24:
[...]
Dat is nog wel valide kwaliteit? Ik slijp incidenteel, het ding is meer aangeschaft voor "als ie een keer nodig is". Anders moet ik altijd zoeken om er een te lenen.
Punctuality is the politeness of kings
Er staat een houdbaarheidsdatum op inderdaad. Paar jaar geleden van een HSE auditor te horen gekregen dat dat alleen geldt voor professioneel gebruik, de slijpschijven die we hadden liggen die over de datum waren konden we wel schenken aan het onderwijs volgens deze man, want daarvoor geldde die houdbaarheidsdatum niet.NoepZor schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:34:
Ik had ook begrepen dat er een houdbaarheidsdatum zit op de doorslijpschijven van 3 jaar na productie. Is dan zonde om schijfjes voor veel geld te kopen en ongebruikt in de toedeledokie te gooien.
Toen we hem wat vreemd aan stonden te kijken zag hij zelf ook wel in dat zijn uitspraak een beetje tegenstrijdig was.
Anyway, je hoeft je er dus niet zoveel van aan te trekken.
Hoe zitten jullie eigenlijk met adembescherming? Op het moment is er geen mondkapje meer te krijgen, maar bij het betere klussen heb je die ook wel eens nodig. Ik ben m’n huis aan het verbouwen, daar komt veel stof bij vrij. Momenteel aan m’n laatste paar filters bezig voor m’n masker en dan heb ik nog een aantal losse mondkapjes (wat echt al een stap terug is qua bescherming) maar daarna zit ik zonder en zie het ook niet echt zitten om stof te happen. Hoe doen jullie dat?
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Ik heb ongebruikte FP3 maskers naar de huisartsenpost gebracht. Gebruik nu voor sporadische klussen wat ik nog had liggen aan licht gebruikte maskers. Misschien dat filters voor een halfgelaatsmasker beter verkrijgbaar zijn dan mondkapjes? (also: de gemiddelde zzp-prof die ik hier over de vloer had leek zich over de gezondheid van zn longen (of oren, of ogen) niet echt zorgen te maken...)decipherer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:20:
Hoe zitten jullie eigenlijk met adembescherming? Op het moment is er geen mondkapje meer te krijgen, maar bij het betere klussen heb je die ook wel eens nodig. Ik ben m’n huis aan het verbouwen, daar komt veel stof bij vrij. Momenteel aan m’n laatste paar filters bezig voor m’n masker en dan heb ik nog een aantal losse mondkapjes (wat echt al een stap terug is qua bescherming) maar daarna zit ik zonder en zie het ook niet echt zitten om stof te happen. Hoe doen jullie dat?
Alternatief: probleem oplossen bij de bron. Goede afzuiging op je machines helpt al een hoop. Ook zou je kunnen kijken naar een bouwafzuiger. Zoiets als dit.
Makita machines met een B ipv D zijn oudere modellen uit de tijd dat 3Ah de max was qua accu's. Volgens mij hebben die ook geen beveiliging tegen overbelasting en diepontlading.
Je kan het pinnetje overigens wel wegvijlen en dan werkt de machine volgens mij gewoon met de 5Ah accu. Wel op eigen risico natuurlijk. Kan zijn dat de machine niet per se gelukkig wordt van grotere accu's, maar zolang je de zaag niet constant tot het uiterste drijft zal dat wel meevallen.
Ik heb een Sundstrom halfgelaatsmasker voor de stoffige sloopwerkzaamheden en anders gebruik ik stofafzuiging. Dus afhankelijk van de fase waarin je zit met je verbouwing heb je wel of geen opties. Als het echt stof overal is, heb je een probleem. Anders kan je een bouwstofzuiger overwegen.decipherer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:20:
PBM's zijn in de bouwsector helaas nog niet echt gemeengoed. Heb met jongens van begin 30 gewerkt die al zo doof waren dat ze me alleen verstonden als ik echt hard praatte (of schreeuwde). En dan nog steeds gek opkijken dat ik oorkleppen of otoplastieken had. Zelfde met stofafzuiging. Het kost tijd om het op te zetten of zet op een andere manier de productie onder druk (en dat kan natuurlijk nietT_knoop schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:28:
[...]
Ik heb ongebruikte FP3 maskers naar de huisartsenpost gebracht. Gebruik nu voor sporadische klussen wat ik nog had liggen aan licht gebruikte maskers. Misschien dat filters voor een halfgelaatsmasker beter verkrijgbaar zijn dan mondkapjes? (also: de gemiddelde zzp-prof die ik hier over de vloer had leek zich over de gezondheid van zn longen (of oren, of ogen) niet echt zorgen te maken...)
Alternatief: probleem oplossen bij de bron. Goede afzuiging op je machines helpt al een hoop. Ook zou je kunnen kijken naar een bouwafzuiger. Zoiets als dit.
Schadelijke stoffen bij de bron weghalen wordt bij de toetsen VCA als optie 1 genoemd. Stofmaskers worden gezien als oplossing wanneer het wegnemen van schadelijke stoffen bij de bron niet mogelijk is.
[ Voor 64% gewijzigd door Framoes op 06-05-2020 11:11 ]
Ik had nog een paar hele simpele maskertjes liggen die ik inmiddels opgebruikt heb en zit nu inderdaad met hetzelfde euvel. Ik ben al een tijd lang op zoek naar bijvoorbeeld zo'n RZ Mask (iemand hier toevallig ervaringen mee?) maar ook die zijn nu uiteraard nergens meer te krijgen.decipherer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:20:
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Ik had een oude stofzuiger, voor het klussen, die van de week op de schuurmachine aangesloten, vriendin lekker laten schuren. Maar toen werd ie te warm, en begon er iets te stinken. (Nee, niet mijn vriendin.) Waarschijnlijk te weinig koeling ook doordat er niet veel lucht aan te zuigen was via de lange slang en de schuurmachine.
Tijd voor wat anders dus. Nu kan ik wel van marktplaats wat scoren. Maar aankomende week wil ik een zooi sleuven uit de muur slijpen, dus dan is een goeie afzuiging wel handig. Daarnaast zou het handig zijn als ik hem nog als afzuiging op onze straalcabine kan aansluiten.
Moet ik dan echt naar zo'n dure unit, of kan ik af met de eerste de beste stofzuiger van de bouwmarkt?
Bijvoorbeeld https://www.gamma.nl/asso...iger-ndz-1300sw/p/B534707
Tijd voor wat anders dus. Nu kan ik wel van marktplaats wat scoren. Maar aankomende week wil ik een zooi sleuven uit de muur slijpen, dus dan is een goeie afzuiging wel handig. Daarnaast zou het handig zijn als ik hem nog als afzuiging op onze straalcabine kan aansluiten.
Moet ik dan echt naar zo'n dure unit, of kan ik af met de eerste de beste stofzuiger van de bouwmarkt?
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 06-05-2020 11:11 ]
Hier is al wel eens wat over geschreven, ook recent._ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:08:
Mijn ervaring is dat een bouwmarkt stofzuiger (Karcher WD3P) dit niet goed aankan en de ruimte alsnog echt vol met stof komt te staan. Zelf twijfel ik al enige tijd over een Festool CTM Midi om het ook maar eens gewoon goed aan te gaan pakken._ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:08:
Ik had een oude stofzuiger, voor het klussen, die van de week op de schuurmachine aangesloten, vriendin lekker laten schuren. Maar toen werd ie te warm, en begon er iets te stinken. (Nee, niet mijn vriendin.) Waarschijnlijk te weinig koeling ook doordat er niet veel lucht aan te zuigen was via de lange slang en de schuurmachine.
Edit: goedkoper dan de meeste NL webshops te vinden op b.v. ebay.de
[ Voor 6% gewijzigd door RevellNL op 06-05-2020 11:20 ]
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Mijn Numatic Henri heeft een beveiliging voor overbelasting. Hij slaat dan vanzelf uit als die te warm wordt. Ik weet nu ongeveer hoe lang dat duurt, waardoor ik er rekening mee kan houden. Je hebt ook Numatics die op twee verschillende toeren kunnen zuigen. Ik denk dat de overbelasting dan een stuk later zal optreden._ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:08:
Het is dan wel een bouwstofzuiger, maar hij heeft mij nog niet in de steek gelaten. Overigens ook niet in het huishouden
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Mijn Karcher wd6p doet dit anders prima. Maat van me heeft xo'n festool midi. Werkt perfect met schuren en vast ook met slijpen in de muur, maar toen hij de vloer wilde zuigen met grof bouwpuin zat dat ding continu te piepen. Mijn Karcher deed dat gewoon prima. Conclusie : die festool voor de echt grove bouwzuigklussen wellicht niet de beste keus...RevellNL schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:15:
[...]
Mijn ervaring is dat een bouwmarkt stofzuiger (Karcher WD3P) dit niet goed aankan en de ruimte alsnog echt vol met stof komt te staan. Zelf twijfel ik al enige tijd over een Festool CTM Midi om het ook maar eens gewoon goed aan te gaan pakken.
Edit: goedkoper dan de meeste NL webshops te vinden op b.v. ebay.de
Zo'n Henry (of Hetty, dan doe ik 'm aan mijn vriendin kado
) komt altijd wel goed van pas, en een beetje vergelijkbaar met wat ik nu gebruikte om te klussen. Alleen was die tamelijk antiek.
Mijn twijfel is dus vooral of ze het een beetje volhouden tijdens het frezen in de muur. En dan hoeft niet elk stofje er in te verdwijnen hoor. Het is toch een bouwplaats, geen restaurant.
En inderdaad, mooi spul van Festool, maar voor dat geld kan ik iemand inhuren die die sleuven komt frezen, en dan nog geld overhouden voor een krat pils welke ik leeg drink terwijl hij staat te zweten
Mijn twijfel is dus vooral of ze het een beetje volhouden tijdens het frezen in de muur. En dan hoeft niet elk stofje er in te verdwijnen hoor. Het is toch een bouwplaats, geen restaurant.
En inderdaad, mooi spul van Festool, maar voor dat geld kan ik iemand inhuren die die sleuven komt frezen, en dan nog geld overhouden voor een krat pils welke ik leeg drink terwijl hij staat te zweten
Heb vorig jaar een Festool Midi gekocht. Erg blij mee, zeker met schuren. Alles gaat erin, geen centje pijn.
Moet wel zeggen dat de kwaliteit van de slang me een beetje meevalt. Komen wat prikkelige stukken nylon uit steken nu na een jaar al.
Moet wel zeggen dat de kwaliteit van de slang me een beetje meevalt. Komen wat prikkelige stukken nylon uit steken nu na een jaar al.
Het stof gaat overal heen, niet alleen de ruimte waar je bezig bent. Mijn ervaring met (beton)stof is ook dat het deel wat je niet ziet er alsnog voor zorgt dat je barstende koppijn krijgt als je geen mondkapje draagt (N=1). En daarbij word je van stoflongen niet gelukkig._ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:33:
Zo'n Henry (of Hetty, dan doe ik 'm aan mijn vriendin kado) komt altijd wel goed van pas, en een beetje vergelijkbaar met wat ik nu gebruikte om te klussen. Alleen was die tamelijk antiek.
Het is een beetje wat je verwachting bij zo'n machine is en hoeveel sleuven (in meter) we überhaupt over praten. Zelf ervaring met een Bosch AdvancedVac 20, zal niet perse heel veel beter zijn dan die van de Gamma en daarvan is het filter volledig dicht na een meter sleuven trekken in beton. Dan doet de stofzuiger weinig meer, wordt gigantisch warm en is het tijd om de binnenkant weer schoon te blazen. Ga je te lang stug door kan ik me voorstellen dat zo'n Gamma geval doorbrand of kapot gaat. Zonder mondkap begin ik er ook niet meer aan (betere stofzuiger met M klasse is al onderweg
Als je verwacht alles in een dag of weekend te kunnen klaren zou ik sterk overwegen voor die €50 een goede bouwstofzuiger te huren om de sleuven te trekken. Ga ik er wel vanuit dat het meer is dan een paar meter.
Mondkapjes liggen al klaar ja. (Ik heb ze nog hehe) Het is een paar meter bij elkaar, zeg maar van de klassieke heuphoogte de wcd's verplaatsen naar 30cm boven de grond, en dat een keer of 6.
Daarom dat ik er ook geen vermogen aan ga uitgeven, maar wel iets vervangends zoek.
Daarom dat ik er ook geen vermogen aan ga uitgeven, maar wel iets vervangends zoek.
Gelukkig heb ik nog een aardig voorraadje mondkapjes FFP2 en nog wat FFP3. Als ik zonder zou dreigen te komen zou ik proberen om ze te reinigen, bijv met stoom. Beter dat dan geen mondkapje en stof happen.decipherer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:20:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Dan zou hij het vast moeten overleven. Ik zou wel na elke sleuf even snel de stofzuiger openen en het filter controleren of hij niet te vies is. Anders dus eventueel na elke sleuf de stofzuiger schoonmaken, het is wat meer werk maar bespaart je weer geld._ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:26:
Mondkapjes liggen al klaar ja. (Ik heb ze nog hehe) Het is een paar meter bij elkaar, zeg maar van de klassieke heuphoogte de wcd's verplaatsen naar 30cm boven de grond, en dat een keer of 6.
Andere alternatieven die per definitie beter zijn rond de €50 zou ik niet weten. Wil je wat beters voor langere termijn zou je kunnen kijken naar een Makita VC2512L, die wordt hier vaker genoemd, wel weer €150 helaas.
Een festool Midi is geen bouwstofzuiger, dat is vnl. een gereedschap-afzuiger.prein2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:30:
[...]
Mijn Karcher wd6p doet dit anders prima. Maat van me heeft xo'n festool midi. Werkt perfect met schuren en vast ook met slijpen in de muur, maar toen hij de vloer wilde zuigen met grof bouwpuin zat dat ding continu te piepen. Mijn Karcher deed dat gewoon prima. Conclusie : die festool voor de echt grove bouwzuigklussen wellicht niet de beste keus...
En ja, er is een setje met een steel om de vloer te zuigen, maar dat is niet bedoeld om puin mee te zuigen.
Festool site:
Gebruik
Zwaartepunten voor de toepassingen
*Voor stoffen met grenswaarden > 1 mg/m³
*Afzuiging van elektrische gereedschappen voor kleinere en kortstondige schuur-, frees-, zaag- of boorwerkzaamheden op locatie
*Ideaal voor de mobiele toepassing bij service- en montagewerkzaamheden en voor de eindreiniging
*Voor nat- en droogzuigen geschikt (speciaal natfilter voor het natzuigen noodzakelijk)
Die machine is dus niet juist gebruikt.
De grotere zuigers van Festool zijn volgens mij daar beter voor geschikt, maar een puinzuigen zou ik met een andere doen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Hij is bij Hornbach op bestelling, dus ik moet nog een paar dagen wachten voor ik hem op kan halen.kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:23:
Die D-Tect 120 al geprobeerd? Hier zit ook allerlei meuk in de muur / onder de vloer, maar met een detector van Laserliner kun je alleen iets vinden als je weet waar het exact zit, verder groot alarm op elke boardplaatspijkertje, maar of er nu nog een dikke stalen gasbuis onderdoor loopt....
Voordeel in onze nieuwe woning is dat de wanden niet afgewerkt zijn en dat de gefreesde leidingen nu met het blote oog goed te vinden zijn. Mooie gelegenheid om hem goed te testen en daarna te bepalen of ik hem houd of retour doe.
Bij Hornbach kan je de GLL3-50 voor nog eens 10% minder scoren (mits ze de prijs nog niet naar beneden hebben gedaan) door aanspraak te maken op de Laagste Prijsgarantie.kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:37:
Het is een beetje een cost/benefit dingetje. De GLL 3-50 is nu voor €155 te scoren bij de Gamma, de GLL 3-80 zou ze me zo €275 gaan kosten en de ~CG iets van €500
Midden van tafel op plafond projecteren kan de GLL 3-50 ook, want die heeft nog een punt die hij naar onderen projecteert. De 3x 360 graden is natuurlijk wel handig.
[ Voor 29% gewijzigd door PRoeske op 06-05-2020 13:10 ]
Je kunt ook bij Boels een grote bouwstofzuiger huren_ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:08:
https://www.boels.nl/huren/reiniging/zuigen
De overweging huren/kopen van een bouwstofzuiger vind ik een lastige. Huren kost je makkelijk €35-40 per dag en een Makita VC2512L heb je voor rond de €150. Economisch gezien ga je dus geld besparen als je hem 4 dagen of meer zou huren, zelfs als je de stofzuiger na de werkzaamheden weggooit.
Daarentegen is er wel een kans dat je een betere stofzuiger krijgt dan een VC2512 wanneer je hem huurt, hoewel deze over het algemeen (samen met de Karher WD6) prima aangeschreven staat voor hobbymatig/DHZ gebruik.
Daarentegen is er wel een kans dat je een betere stofzuiger krijgt dan een VC2512 wanneer je hem huurt, hoewel deze over het algemeen (samen met de Karher WD6) prima aangeschreven staat voor hobbymatig/DHZ gebruik.
Voor het boren in metalen heb je juist geen hoge snelheden nodig. Tot boortje 13mm kan prima in een accuboor zolang je maar een goede scherpe boor hebt. Groter kan met een trappenboor zelfs ook prima zolang je maar niet te snel gaat en een scherp boortje hebt. Ik boor met de hand gaten van 30mm in 4mm dik rvs zonder problemen, kunst is om nooit te hard te gaan. Dan verband je boortje en kan je die weer scherp gaan maken voordat er uberhaupt weer een fatsoenlijk gat geboord kan worden.barry86 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:48:
[...]
De boorhamer slaat harder en daardoor heb je ook meer meer zijdelingse verplaatsing.
De boorhamer draait een lager toerental, hout en vooral metaal hebben een hoge toerental nodig.
De boorhamer is vooral geschikt voor beton toepassingen.
Cement/steen kan ook prima met een klopboormachine
Met een boorhamer in staal boren is te doen maar is zeer onhandig en lomp (en onnodig). Zo'n boormachine is toch een stuk zwaarder dan een accuboormachine (of normale 230 boor). Voelt toch een beetje als een Ferrari voor een caravan zetten.
ah, dus voor de accu maakt het niet uit, blijkbaar. Dan overweeg ik toch sterk om dat nokje weg te halen.Framoes schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:55:
[...]
Makita machines met een B ipv D zijn oudere modellen uit de tijd dat 3Ah de max was qua accu's. Volgens mij hebben die ook geen beveiliging tegen overbelasting en diepontlading.
Je kan het pinnetje overigens wel wegvijlen en dan werkt de machine volgens mij gewoon met de 5Ah accu. Wel op eigen risico natuurlijk. Kan zijn dat de machine niet per se gelukkig wordt van grotere accu's, maar zolang je de zaag niet constant tot het uiterste drijft zal dat wel meevallen.
Met deze machine wordt het wel pijnlijk duidelijk dat mijn twee oude (ik denk intussen wel bijna 15jr oude) BL1830's intussen wel erg op leeftijd zijn. Die maken niks meer klaar in deze machine. Mijn BL1830B van 10 jaar jonger, werkt hardstikke prima in deze zaag. Maar daar heb ik er maar eentje van. Mijn andere accu's zijn 5Ah's, die dus niet passen.
En voor dit apparaat ga ik geen nieuwe 3AH accu's aanschaffen. Dan koop ik wel een nieuwe zaag
Mee eens.DoeEensGek schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:28:
[...]
Voor het boren in metalen heb je juist geen hoge snelheden nodig. Tot boortje 13mm kan prima in een accuboor zolang je maar een goede scherpe boor hebt. Groter kan met een trappenboor zelfs ook prima zolang je maar niet te snel gaat en een scherp boortje hebt. Ik boor met de hand gaten van 30mm in 4mm dik rvs zonder problemen, kunst is om nooit te hard te gaan. Dan verband je boortje en kan je die weer scherp gaan maken voordat er uberhaupt weer een fatsoenlijk gat geboord kan worden.
Met een boorhamer in staal boren is te doen maar is zeer onhandig en lomp (en onnodig). Zo'n boormachine is toch een stuk zwaarder dan een accuboormachine (of normale 230 boor). Voelt toch een beetje als een Ferrari voor een caravan zetten.
Zie hier een tabel voor toerentallen:
https://duursma.nl/upload...ntaltabel_boren_v2019.jpg
Ga uit van een snijsnelheid van 5-25m/s met gewone HSS-boren (lage kant rvs <-> hoge kant staal).
9/10 keer boor je van boven naar onderen dus zie ik het gewicht van de boor niet echt als probleem.
Veel moeilijker is om de boor recht te houden in het gat en genoeg druk te zetten.
Ik weet ook niet waar de gedachte van komt dat je een 12+ mm boor 1000rpm moet hebben ofzo.
Van de week nog ondersteboven door 8mm stalen dwarsliggers geboord, helaas is bij het laatste (8e) gat mijn 2,5mm boor afgebroken.
Eerst gat van 2,5 kost wat moeite maar heb rustig van 2,5 naar 5 naar 6 mm opgeboord met mijn accu DHP453.
Bij het kleine gaatje had ik wellicht wat weinig toeren met 1300rpm.
[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 06-05-2020 13:49 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Nieuw kopen en daarna weer verkopen op Marktplaats met originele bon. Voordelen:PRoeske schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:16:
De overweging huren/kopen van een bouwstofzuiger vind ik een lastige. Huren kost je makkelijk €35-40 per dag en een Makita VC2512L heb je voor rond de €150. Economisch gezien ga je dus geld besparen als je hem 4 dagen of meer zou huren, zelfs als je de stofzuiger na de werkzaamheden weggooit.
- Je krijgt een schone stofzuiger, ipv vieze afgebeunde
- Gratis levering aan huis ipv afhalen
- Wordt gratis weer afgehaald
De vraag naar gereedschap op Marktplaats is gigantisch, dus die ben je zo kwijt.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Wat maakt volgens jou andere zuigers dan tot bouwstofzuiger in plaats van ‘gereedschap-afzuiger’?Fraggert schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:02:
[...]
Een festool Midi is geen bouwstofzuiger, dat is vnl. een gereedschap-afzuiger.
En ja, er is een setje met een steel om de vloer te zuigen, maar dat is niet bedoeld om puin mee te zuigen.
Festool site:
Gebruik
Zwaartepunten voor de toepassingen
*Voor stoffen met grenswaarden > 1 mg/m³
*Afzuiging van elektrische gereedschappen voor kleinere en kortstondige schuur-, frees-, zaag- of boorwerkzaamheden op locatie
*Ideaal voor de mobiele toepassing bij service- en montagewerkzaamheden en voor de eindreiniging
*Voor nat- en droogzuigen geschikt (speciaal natfilter voor het natzuigen noodzakelijk)
Die machine is dus niet juist gebruikt.
De grotere zuigers van Festool zijn volgens mij daar beter voor geschikt, maar een puinzuigen zou ik met een andere doen.
Ik vind het nogal een ongefundeerd statement. Buiten stofklasse, capaciteit en auto/manual filterreiniging is er geen tot nauwelijks verschil tussen de Festool zuigers.
Gebaseerd op mijn eigen ervaring met de midi is puin zuigen geen enkel probleem. Enige is dat je dan het liefst een bredere 36mm of 50mm slang gebruikt. Daarmee gaat het net wat makkelijker.
Ik heb dus sinds kort een kantenfrees van Makita, en heb een set frezen in bestelling staan (maar wegens een andere bestelling duurt de levering daarvan wat lang). Dus ik dacht: ik haal even een frees bij de Praxis (eerst) en daarna de Hornbach (daarna), maar toen kwam ik dus tot de conclusie dat beide bijna geen frezen hebben... iemand tips waar je een beetje aardige frees om ronde kanten te frezen kan krijgen voor niet te veel geld?
ToolstationMartin Sturm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:13:
Ik heb dus sinds kort een kantenfrees van Makita, en heb een set frezen in bestelling staan (maar wegens een andere bestelling duurt de levering daarvan wat lang). Dus ik dacht: ik haal even een frees bij de Praxis (eerst) en daarna de Hornbach (daarna), maar toen kwam ik dus tot de conclusie dat beide bijna geen frezen hebben... iemand tips waar je een beetje aardige frees om ronde kanten te frezen kan krijgen voor niet te veel geld?
K to the KillaZ
Ik heb zelf voor de DRT50 dit setje gehaald bij de Toolstation vorige week: https://www.toolstation.nl/bosch-kantenfrezenset/p41104Martin Sturm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:13:
barry86 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:48:
[...]
De boorhamer slaat harder en daardoor heb je ook meer meer zijdelingse verplaatsing.
De boorhamer draait een lager toerental, hout en vooral metaal hebben een hoger toerental nodig.
De boorhamer is vooral geschikt voor beton toepassingen.
Cement/steen kan ook prima met een klopboormachine
DoeEensGek schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:28:
[...]
Voor het boren in metalen heb je juist geen hoge snelheden nodig. Tot boortje 13mm kan prima in een accuboor zolang je maar een goede scherpe boor hebt.
100% met jullie eens, ik was 1 letter vergeten. de "R". Inmiddels toegevoegd.alaintje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:49:
[...]
Mee eens.
Zie hier een tabel voor toerentallen:
https://duursma.nl/upload...ntaltabel_boren_v2019.jpg
Ga uit van een snijsnelheid van 5-25m/s met gewone HSS-boren (lage kant rvs <-> hoge kant staal).
De vergelijking ging op voor boren in staal met een boorhamermachine, waarin je alleen de boorfunctie gebruikt.
Daarin is het toerental gewoon net wat te laag/niiet toereiken/niet praktisch.
Jullie spreken dan ook over de accu(klop)boormachines, precies wat voor zijn toepassing ook het meest geschikt is.
Die constructies met losse machine in de tafel zijn volgens mij door de EU in de ban gedaan vanwege arbeidsveiligheid. Wat ik van Festool heb gehoord is dat er iemand is geweest die een draaiende machine heeft gedemonteerd uit de tafel en daarbij een stukje van z'n eigen lijf heeft gedemonteerd en toen bij de EU is gaan klagen.
Ja, dat zou dan wel een halve middag reizen zijn, want de Hornbach zit niet echt in de buurtPRoeske schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:08:
[...]
Bij Hornbach kan je de GLL3-50 voor nog eens 10% minder scoren (mits ze de prijs nog niet naar beneden hebben gedaan) door aanspraak te maken op de Laagste Prijsgarantie.
Slikken ze daar dan de prijs die op de Gamma website staat? Of gaan ze zeggen "Ja, maar dat ene Gamma filiaal waar hij nog te koop is 50 km verderop..."
Ik zie ook dat de Hornbach 'm ook niet op voorraad heeft, dus dan zou ik er twee keer langs moeten.
[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-05-2020 14:58 ]
Die 275 is dan de kruislijnlaser, 4 penlites, een tasje, zo'n reflectortje en zo'n raar formaat koffer die je niet kunt stapelen.Xander schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:54:
[...]
Het is ook zeker een mooie aanbieding.
Dat vind ik van €275 voor de GLL3-80 ook trouwens, mijn set heeft me (6 jaar geleden) €440 gekost. Maar dat was dan wel met receiver en allerlei accessoires erbij.
[...]
Misschien is dit wat? https://www.action.com/nl-nl/p/werckmann-frezenset-/Martin Sturm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:13:
offtopic:
Flashbacks naar die serie uit je icon, Fur TV
Flashbacks naar die serie uit je icon, Fur TV
Ecotools als je niet persé een setje nodig hebt.Martin Sturm schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:13:
Dan kun je alleen de frees bestellen die je écht nodig hebt. Mijn ervaring is dat van een doosje er een stuk of 4 echt gebruikt worden en de rest niet. Net als bij bitjes.
En die prijs-kwaliteit verhouding van die dingen zijn bijzonder goed. Ik heb er inmiddels tientallen gekocht.
[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 06-05-2020 15:10 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik sta op het punt om mijn buitenkozijnen, ramen en deuren in de verf te gaan zetten en buiten wat simplistisch verfwerk heb ik dit eigenlijk nooit eerder gedaan (onze vorige woning had kunststof/alu kozijnen en was een appartement met voordeur in de hal).
Als amateur denk ik dan maar: bespaar niet op het spul wat je koopt, zodat het daar niet aan kan liggen. Zo heb ik wat rond zitten kijken bij schuurmachines en mij leek een multischuurmachine het beste. De trap zit er ook aan te komen, dus een delta leek me te klein daarvoor. Qua merken heb ik de voor mij 3 bekende een beetje vergeleken: Bosch, Black & Decker en Makita. Ik heb ook al wat ander spul van Makita en ben daar erg tevreden over, dus de Makita BO4565K leek me wel wat. Prima prijs, hele goede reviews en een opbergkoffer wat ik persoonlijk wel fijn vind.
Het viel me echter op dat het een klein drama is om het schuurpapier hiervoor te vinden. In de huidige tijd zie ik het niet zitten om de lokale bouwmarkten allemaal af te gaan, maar online lijkt het ook niet echt veelvuldig beschikbaar te zijn. Ik twijfel daarom of ik niet beter voor een Bosch en B&D kan gaan, daar lijkt het schuurpapier (ook van algemene merken) wel beter beschikbaar namelijk. Wat is jullie advies hierin?
En aansluitend: niet direct voor dit topic denk ik, maar kon ook geen andere plek direct vinden: wat zouden jullie voor tips hebben als one-stop-shop? Ik moet alles nog halen, van schuurmachine tot aan verf en alle benodigdheden. Normaal zou ik dus naar de lokale bouwmarkt gaan, maar wil dat nu eigenlijk alleen als het echt niet anders kan. En een Gamma bijv. geeft een "lange levertijd" aan zonder verder te specificeren, een week kan ik echt wel wachten, maar het moet geen 2-3 weken gaan worden. Oh en de machine zelf kan ik evt wel bij Coolblue bijv. bestellen, maar het gaat dus met name om alle materialen en verf.
Laatste vraag: qua verf zat ik naar Sikkens en Sigma te kijken en nu zag ik dat Sigma 16 uur droogtijd opgeeft en Sikkens 2 uur voor dezelfde verf. Klopt dat of gebruiken ze allebei een andere betekenis van "droog"?
Als amateur denk ik dan maar: bespaar niet op het spul wat je koopt, zodat het daar niet aan kan liggen. Zo heb ik wat rond zitten kijken bij schuurmachines en mij leek een multischuurmachine het beste. De trap zit er ook aan te komen, dus een delta leek me te klein daarvoor. Qua merken heb ik de voor mij 3 bekende een beetje vergeleken: Bosch, Black & Decker en Makita. Ik heb ook al wat ander spul van Makita en ben daar erg tevreden over, dus de Makita BO4565K leek me wel wat. Prima prijs, hele goede reviews en een opbergkoffer wat ik persoonlijk wel fijn vind.
Het viel me echter op dat het een klein drama is om het schuurpapier hiervoor te vinden. In de huidige tijd zie ik het niet zitten om de lokale bouwmarkten allemaal af te gaan, maar online lijkt het ook niet echt veelvuldig beschikbaar te zijn. Ik twijfel daarom of ik niet beter voor een Bosch en B&D kan gaan, daar lijkt het schuurpapier (ook van algemene merken) wel beter beschikbaar namelijk. Wat is jullie advies hierin?
En aansluitend: niet direct voor dit topic denk ik, maar kon ook geen andere plek direct vinden: wat zouden jullie voor tips hebben als one-stop-shop? Ik moet alles nog halen, van schuurmachine tot aan verf en alle benodigdheden. Normaal zou ik dus naar de lokale bouwmarkt gaan, maar wil dat nu eigenlijk alleen als het echt niet anders kan. En een Gamma bijv. geeft een "lange levertijd" aan zonder verder te specificeren, een week kan ik echt wel wachten, maar het moet geen 2-3 weken gaan worden. Oh en de machine zelf kan ik evt wel bij Coolblue bijv. bestellen, maar het gaat dus met name om alle materialen en verf.
Laatste vraag: qua verf zat ik naar Sikkens en Sigma te kijken en nu zag ik dat Sigma 16 uur droogtijd opgeeft en Sikkens 2 uur voor dezelfde verf. Klopt dat of gebruiken ze allebei een andere betekenis van "droog"?
Een schuurmachine die hier vaak voorbij komt en imo erg fijn is het voor het geld: de Bosch GSS 160-1 A Multi. Dan heb je de keuze uit drie zolen die er allemaal bij zitten. Schuurpapier is goed verkrijgbaar. Iets duurder dan die Makita, maar daar krijg je dus wel drie machines in één voor terug. Mosterd na de maaltijd, die Bosch was vorige week voor €85 te koop bij Amazon. Heb jij nu weinig aan, maar misschien vind je er wel één nieuw in de doos terug op marktplaats voor iets meer. Is de handelaar blij en jij blij.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
Ik sta op het punt om mijn buitenkozijnen, ramen en deuren in de verf te gaan zetten en buiten wat simplistisch verfwerk heb ik dit eigenlijk nooit eerder gedaan (onze vorige woning had kunststof/alu kozijnen en was een appartement met voordeur in de hal).
Black&Decker is een slecht merk en zou ik links laten liggen. Hier lag nog een amper gebruikte B&D machine in huis die laatst is uitgeleend voor een klein schuurklusje, doorgebrand teruggekregen
One-stop-shop: tja genoeg websites in NL die van alles en nog wat leveren: Toolstation, Gereedschapcentrum, Toolmax of Klium om maar wat te noemen. Nederland is wel vaak (een stuk) duurder dan Duitsland. Persoonlijk koop ik het grootste deel van mijn gereedschap bij Amazon omdat het (in geval van Bosch Proffesional tenminste) uiteindelijk gewoon 20-30% goedkoper is.
Corona en héél veel klussende mensen in Nederland zorgt er overigens voor dat bijna elke (web)shop problemen heeft met leveren. Wil je het sneller hebben zou marktplaats haast de beste optie zijn.
Wat is je doel? "Kijk oma, ik gebruik iets wat lawaai maakt en zuigt." of daadwerkelijk stof afvangen? Die zuigers van 50 euro zuigen alle het grove spul up en blazen het fijne spul (wat het meest schadelijk is) gewoon in de rondte..._ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:08:
[...]
Wel zoveel mogelijk afvangen. Wil je ook dat fijne stof nog afvangen ga je naar M-klasse machines van 600€ ofzo.kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:30:
[...]
Wat is je doel? "Kijk oma, ik gebruik iets wat lawaai maakt en zuigt." of daadwerkelijk stof afvangen? Die zuigers van 50 euro zuigen alle het grove spul up en blazen het fijne spul (wat het meest schadelijk is) gewoon in de rondte...
Heb zat slanglengte, dus doorgaans zette ik de stofzuiger een stuk verderop als ik aan het schuren was. Of zelfs buiten.
Thanks! Die Bosch ziet er (met mijn zeer beperkte kennis) goed uit. Iets duurder, maar alsnog prima te doen en qua reviews komt die ook erg goed uit de bus valt me op. En inderdaad: het viel me al op dat het schuurpapier voor Bosch wel overal te krijgen is, dat is toch wel een vrij grote meerwaarde.Twijfels schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:28:
[...]
Een schuurmachine die hier vaak voorbij komt en imo erg fijn is het voor het geld: de Bosch GSS 160-1 A Multi. Dan heb je de keuze uit drie zolen die er allemaal bij zitten. Schuurpapier is goed verkrijgbaar. Iets duurder dan die Makita, maar daar krijg je dus wel drie machines in één voor terug. Mosterd na de maaltijd, die Bosch was vorige week voor €85 te koop bij Amazon. Heb jij nu weinig aan, maar misschien vind je er wel één nieuw in de doos terug op marktplaats voor iets meer. Is de handelaar blij en jij blij.
Black&Decker is een slecht merk en zou ik links laten liggen. Hier lag nog een amper gebruikte B&D machine in huis die laatst is uitgeleend voor een klein schuurklusje, doorgebrand teruggekregen![]()
One-stop-shop: tja genoeg websites in NL die van alles en nog wat leveren: Toolstation, Gereedschapcentrum, Toolmax of Klium om maar wat te noemen. Nederland is wel vaak (een stuk) duurder dan Duitsland. Persoonlijk koop ik het grootste deel van mijn gereedschap bij Amazon omdat het (in geval van Bosch Proffesional tenminste) uiteindelijk gewoon 20-30% goedkoper is.
Corona en héél veel klussende mensen in Nederland zorgt er overigens voor dat bijna elke (web)shop problemen heeft met leveren. Wil je het sneller hebben zou marktplaats haast de beste optie zijn.
Ik zal het lijstje shops eens bekijken, hieruit blijkt gelijk dat ik normaal niet zoveel met klussen doe, want van de 4 ken er 3 niet.
Goed punt trouwens over leverproblemen, al moet ik zeggen dat wij recentelijk nog de nodige pakketjes bezorgd hebben gekregen van Bol, Wehkamp, Coolblue en Amazon en op een enkele na die een dag later geleverd werd (wat volgens mij meer door PostNL kwam) werd alles netjes binnen de gestelde termijn gehaald. Maar ja... dat zijn geen pure klus webshops natuurlijk.
Kijk ook eens naar Rupes. Een Merk dat gespecialiseerd is in schuurmachines en poetsmachines voor de (semi)profi prijs maar een minder profi-prijs dan Festool. Omdat mijn excentrische Rupes zóveel beter bevalt dan alle andere incl Bosch die ik hiervoor gehad heb, ben ik voor een delta ook bij Rupes gaan shoppen voor soortgelijk werk (alle trappen, kozijnen en dakgoten).MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
Qua merken heb ik de voor mij 3 bekende een beetje vergeleken: Bosch, Black & Decker en Makita.
Ik ben voor soortgelijk werk uitgekomen bij de Rupes LS71t. De mijne was via marktplaats nieuw voor 150 euro. Bij winkels wel wat duurder.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
@_ferry_ Ik heb een Nilfisk Attix 30-21 met een M-filter en "semi-automatische" filter reiniging en die kost maar 349,- bij de Hornbach.
Door op de filterreiniginsknop te drukken blaas je het filter schoon. Kan je weer even door zuigen. Werkt perfect bij klussen waar je veel fijnstof creëert.
Bij huishoudelijke stofzuigers loopt het stof door je blower en motor heen, waardoor deze zeer snel slijten. Ik zou het zonde vinden om een nieuwe Numatic te kopen en er dan direct sleuven mee te gaan frezen.
Bovendien hoopt het stof dat wel wordt tegengehouden door het motor-filter zich zeer snel op (bouw stofzuigers hebben veer groter filter oppervlak), waardoor je zuigkracht ook snel afneemt. Als je dan ook nog eens geen filterreiniging hebt, sta je na iedere meter sleuf je filter uit te kloppen.
Door op de filterreiniginsknop te drukken blaas je het filter schoon. Kan je weer even door zuigen. Werkt perfect bij klussen waar je veel fijnstof creëert.
Bij huishoudelijke stofzuigers loopt het stof door je blower en motor heen, waardoor deze zeer snel slijten. Ik zou het zonde vinden om een nieuwe Numatic te kopen en er dan direct sleuven mee te gaan frezen.
Bovendien hoopt het stof dat wel wordt tegengehouden door het motor-filter zich zeer snel op (bouw stofzuigers hebben veer groter filter oppervlak), waardoor je zuigkracht ook snel afneemt. Als je dan ook nog eens geen filterreiniging hebt, sta je na iedere meter sleuf je filter uit te kloppen.
Huishoud machines hebben gewoon dezelfde opbouw hoor: slang - filterzak - fijnstoffilter - motor. Waarom huishoud stofzuigers snel doorbranden komt door slechte filters en warmlopen omdat ze slecht tegen wat meer weerstand kunnen.
Edit: zie verder in het topic voor wat terechte verbeteringen
Edit: zie verder in het topic voor wat terechte verbeteringen
Nivado schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:53:
@_ferry_ Ik heb een Nilfisk Attix 30-21 met een M-filter en "semi-automatische" filter reiniging en die kost maar 349,- bij de Hornbach.
Bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat dit net wat mijn budget te buiten gaat. Marktplaats valt dan nog wel te doen, maar ik ga op dit moment niet bij iemand langs om zoiets op te halen en nieuw is het toch wel ruim over de € 200 wat ik zo snel zie. Vergeleken met de € 140 voor de Bosch profi die eerder aangeraden werd vind ik dat een te groot verschil, zeker gezien mijn doel ermee: elke x jaar de deuren, kozijnen en trap ermee aanpakken.Wuursj schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:51:
[...]
Kijk ook eens naar Rupes. Een Merk dat gespecialiseerd is in schuurmachines en poetsmachines voor de (semi)profi prijs maar een minder profi-prijs dan Festool. Omdat mijn excentrische Rupes zóveel beter bevalt dan alle andere incl Bosch die ik hiervoor gehad heb, ben ik voor een delta ook bij Rupes gaan shoppen voor soortgelijk werk (alle trappen, kozijnen en dakgoten).
Ik ben voor soortgelijk werk uitgekomen bij de Rupes LS71t. Via marktplaats nieuw voor 150 euro. Via winkels wel wat duurder.
Nee hoor. Meeste merken hebben geen verschil qua filtering tussen hun M klasse en L klasse zuigers. De M klasse heeft alleen een alarm voor als de flow lager wordt._ferry_ schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:39:
[...]
Wel zoveel mogelijk afvangen. Wil je ook dat fijne stof nog afvangen ga je naar M-klasse machines van 600€ ofzo.
Die ton van 50 euro met een motor er boven op heeft trouwens geen enkele stofklasse..
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-05-2020 16:01 ]
Nee, die hebben zak - filtertje - motor - filtertje. Het filter voor de motor laat veel meer door en het filter na de motor slipt dan 1,2,3 dicht. Filteroppervlak is natuurlijk ook nihiel vergeleken met een bouwzuiger.prein2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:55:
Huishoud machines hebben gewoon dezelfde opbouw hoor: slang - filterzak - fijnstoffilter - motor. Waarom huishoud stofzuigers snel doorbranden komt door slechte filters en warmlopen omdat ze slecht tegen wat meer weerstand kunnen.
[...]
Dat ze sneller doorbranden komt omdat ze zich koelen met de lucht die ze opzuigen. Maar als de flow minder wordt moeten ze harder werken... en krijgen ze juist minder koellucht. Bouwzuigers hebben veelal een los koelcircuit. Bij mijn Festool CTL 22 kun je gewoon je hand voor de slang houden en bij het motorhuis wordt er alsnog lucht aangezogen en weggeblazen. Welliswaar iets warmer bij gebrek aan de andere luchstroom, maar voldoende om niet te oververhitten.
Nope. Zoals @kabeltjekabel al vermeldt, zit dat bij (veel) bouwstofzuigers anders. Mijn Nilfisk heeft in ieder geval een eigen motor koelcicuit.prein2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:55:
[...]
Ik heb een paar jaar geleden een Bosch ontleed die na een verbouwing niet zo goed meer zoog. ook niet met nieuwe zak en filters. Zowel de blower als de motor waren goed smerig van binnen en zaten vol met troep. Sindsdien heb ik een bouwstofzuiger.
@kabeltjekabel @Nivado Dan zeggen we toch hetzelfde..
Slechte filters en slechtere koeling zorgt ervoor dat bouwstofzuigers langer mee gaan.
Bij een huishoudstofzuiger gaat niet al het stof (by design) door de motor, maar doordat de filters slechter zijn komt er meer stof door het filter waardoor het dus in de motor komt, wat funest is voor de levensduur
Slechte filters en slechtere koeling zorgt ervoor dat bouwstofzuigers langer mee gaan.
Bij een huishoudstofzuiger gaat niet al het stof (by design) door de motor, maar doordat de filters slechter zijn komt er meer stof door het filter waardoor het dus in de motor komt, wat funest is voor de levensduur
Verf bestel ik altijd op budgetverf.nl daar heb je alle topmerken voor een goede prijs en staan de potten minder lang op de plank dan bij de bouwmarkten. Schuurpapier dan weer bij ecotools, ook veel goedkoper en blijft langer schoon dan de bosch variant.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
Nee. Jij zei dat ze dezelfde opbouw hebben. Dat is dus gewoon niet zo. Zo'n huis-tuin-keuken stofzuiger heeft, als ik even m'n eigen Miele S8 pak; stofzak - filtertje (zo'n lapje van 10x6 cm ofzo) - motor - filtercassete. Een bouwzuiger heeft een veel beter filter voor de motor en géén filter na de motor.prein2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:28:
@kabeltjekabel @Nivado Dan zeggen we toch hetzelfde..
[...]
Okokok, jullie zijn uitgebreider en daarmee beter. Ik ga me wel in een hoekje schamen
Wij hebben in onze tuin net onder het oppervlak een oude vijver liggen, deze is gemaakt van blauw beton. We hebben ooit geprobeerd er iets van te slopen, maar dat lijkt nagenoeg onmogelijk: dat spul is keihard. We willen deze er wel uit hebben omdat onze tuin nu een verhoging heeft die eigenlijk altijd in de weg zit.
Heeft iemand tips om dit ding kapot te krijgen? Een sloophamer lijkt me te licht?
Heeft iemand tips om dit ding kapot te krijgen? Een sloophamer lijkt me te licht?
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Vandaag ook weer mijn gereedschap uitgebreid. Na lang zeggen dat ik het niet nodig had toch maar aangeschaft omdat ik van de week voor de zoveelste keer 10x alles moest meten vanaf muur, plafond, grond, etc.
Bosch GCL 2-15
Heupar LP36 Laser Mounting Pole
De telescoopstang was een gokje. Even mee gespeeld vandaag is een mooi en solide ding. Vooral gekocht omdat ik geen zin had om weer extra geld uit te geven aan een Bosch BM1. Deze had al gratis zo'n element bij de pole die ook nauwkeurig de laaste 7cm omhoog/omlaag kan stellen (zit niet standaard bij de Bosch pole en zonder is het volgens bronnen een hoop geklooi om nauwkeurig de laatste mms af te stellen).
Bosch GCL 2-15
Heupar LP36 Laser Mounting Pole
De telescoopstang was een gokje. Even mee gespeeld vandaag is een mooi en solide ding. Vooral gekocht omdat ik geen zin had om weer extra geld uit te geven aan een Bosch BM1. Deze had al gratis zo'n element bij de pole die ook nauwkeurig de laaste 7cm omhoog/omlaag kan stellen (zit niet standaard bij de Bosch pole en zonder is het volgens bronnen een hoop geklooi om nauwkeurig de laatste mms af te stellen).
[ Voor 36% gewijzigd door Flapmo op 06-05-2020 20:55 ]
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Breekhamer huren. Zie niet in waarom dit niet zou lukken eigenlijk?pven schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:51:
Wij hebben in onze tuin net onder het oppervlak een oude vijver liggen, deze is gemaakt van blauw beton. We hebben ooit geprobeerd er iets van te slopen, maar dat lijkt nagenoeg onmogelijk: dat spul is keihard. We willen deze er wel uit hebben omdat onze tuin nu een verhoging heeft die eigenlijk altijd in de weg zit.
Flinke breekhamer huren idd. Laatst nog voorbij gekomen. En aanhangertje om het af te voeren.pven schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:51:
zandpaddo in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
jichem in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
@zandpaddo is die meuk al weg?
Al vraag ik me af of het niet handiger is om hem schoon te trekken, filter er op en als zwembad / poeliebak voor de kids te gebruiken. Als ie niet lek is uiteraard. Warme weer komt er weer aan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verstopte filters zorgen voor minder luchtdoorstroming waardoor het opgenomen vermogen (door de stofzuigermotor) zakt. Lijkt me eerder dat consumentenstofzuigers erop rekenen dat de luchtafvoer de motor koelt, en dat die daardoor warm loopt?prein2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:55:
Waarom huishoud stofzuigers snel doorbranden komt door slechte filters en warmlopen omdat ze slecht tegen wat meer weerstand kunnen.
Vandaag mijn GBH 2-28 F binnen gekregen.
Valt me op de L-boxx onder het stof en de krassen zit. Alsof ie al op een bouwplaats heeft gestaan. Machine is daarentegen wel spik en span.
Eerste indruk is in ieder geval goed! Robuuste machine.
Valt me op de L-boxx onder het stof en de krassen zit. Alsof ie al op een bouwplaats heeft gestaan. Machine is daarentegen wel spik en span.
Eerste indruk is in ieder geval goed! Robuuste machine.
Volgens mij is het probleem überhaupt met huishoudstofzuigers dat ze qua koeling niet zijn ontworpen om lange tijd achter elkaar gebruikt te worden. Want, zolang je geen villa hebt; hoelang stofzuig je nu achter elkaar?Slonzo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:43:
[...]
Verstopte filters zorgen voor minder luchtdoorstroming waardoor het opgenomen vermogen (door de stofzuigermotor) zakt. Lijkt me eerder dat consumentenstofzuigers erop rekenen dat de luchtafvoer de motor koelt, en dat die daardoor warm loopt?
Ik heb ten tijde van onze verbouwing een Parkside sloophamer gekocht bij de LIDL, daar heb ik o.a. stukken blauw beton mee weggebikt. Werkte (voor dat geld) zeer goed en hij leeft nu ruim anderhalf jaar later nog steeds!pven schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:51:
Voor zover ik weet zou het geen probleem moeten zijn en dat nokje weghalen is waarschijnlijk 5 min werk.Raymond schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:31:
[...]
ah, dus voor de accu maakt het niet uit, blijkbaar. Dan overweeg ik toch sterk om dat nokje weg te halen.
Met deze machine wordt het wel pijnlijk duidelijk dat mijn twee oude (ik denk intussen wel bijna 15jr oude) BL1830's intussen wel erg op leeftijd zijn. Die maken niks meer klaar in deze machine. Mijn BL1830B van 10 jaar jonger, werkt hardstikke prima in deze zaag. Maar daar heb ik er maar eentje van. Mijn andere accu's zijn 5Ah's, die dus niet passen.
En voor dit apparaat ga ik geen nieuwe 3AH accu's aanschaffen. Dan koop ik wel een nieuwe zaag
Ik heb zelf een DHS680 en ook wel eens met de DSS610/11 gewerkt. Een wereld van verschil.
Bij mij deden ze daar niet moeilijk over. Zo lang EAN overeen komt en het geen ‘members-only’ achtige aanbiedingen zijn gaan ze mee met de prijs. 2x middag rijden begint het wel de vraag te worden of die 10% nog interessant is.kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:49:
[...]
Ja, dat zou dan wel een halve middag reizen zijn, want de Hornbach zit niet echt in de buurt
Slikken ze daar dan de prijs die op de Gamma website staat? Of gaan ze zeggen "Ja, maar dat ene Gamma filiaal waar hij nog te koop is 50 km verderop..."
Ik zie ook dat de Hornbach 'm ook niet op voorraad heeft, dus dan zou ik er twee keer langs moeten.
Intussen begin ik me ook af te vragen of de blauwe Bosch GKS 190 cirkelzaag interessant is. Die is nu Gamma €85, dus bij Hornbach nog geen 80 euro. Ze zien me alweer komen met een prijsgarantie
Gaan ze dan ook in de broncode van de Gamma pagina kijkenPRoeske schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:49:
[...]
Bij mij deden ze daar niet moeilijk over. Zo lang EAN overeen komt en het geen ‘members-only’ achtige aanbiedingen zijn gaan ze mee met de prijs. 2x middag rijden begint het wel de vraag te worden of die 10% nog interessant is.
Intussen begin ik me ook af te vragen of de blauwe Bosch GKS 190 cirkelzaag interessant is. Die is nu Gamma €85, dus bij Hornbach nog geen 80 euro. Ze zien me alweer komen met een prijsgarantie.
Regel je dat dan vooraf al? Dus er heen, bestellen en direct LPG claimen?
Bij de Hornbach gaan ze soms zoeken op EAN nummer en soms kijken ze alleen naar het type nummer. Beiden heb ik gehad. Bij sommige sites kan je uberhaupt ook niet zoeken op EAN dus dan kijken ze naar typenummer en evt. accessoires.kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:14:
Gaan ze dan ook in de broncode van de Gamma pagina kijken?
Regel je dat dan vooraf al? Dus er heen, bestellen en direct LPG claimen?
Bij de Gamma kan je trouwens wel gewoon op EAN nummer zoeken in het zoekscherm (en dat heeft Hornbach bij mij ook gedaan toen ik afgelopen weken bij hen Bosch spulletjes had gekocht).
Ik wist trouwens niet dat je ook bij de Hornbach de Laagste Prijs Garantie kan krijgen op artikelen die ze niet op voorraad hebben. Goed om te weten
Ik zou bij deze vragen even langsgaan bij een verfhandel, want "Sikkens" of "Sigma" is nogal een brede vraag, je hebt erg veel verf soorten die speciaal voor bepaalde doeleinden geschikt zijn (en daarmee ook ongeschikt voor andere). Verder is er een verschil tussen echt droog en al geschikt voor overschilderbaar. Maar ook hiervoor geldt hoe goed moet het zijn en hoe snel moet het allemaal gebeuren? Iemand die snel naar de volgende klus wil heeft een ander doel dan iemand die gewoon tijd zat heeft en wilt dat het echt goed gebeurt.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
Persoonlijk haal ik m'n spul bij Woodfield, maar die zit maar in een beperkt deel van Nederland, en ja het is aan de prijs dus ook hier geld hoeveel wil je kwijt zijn voor je klus
Buiten dat denk ik dat je met sikkens en/of sigma sowieso redelijk goed zit, zolang je geen ikea verf meuk haalt
Overigens haal ik m'n schuurpapier wel bij ecotools, prima kwaliteit en keuze voor een schappelijke prijs.
[ Voor 4% gewijzigd door rockhopper op 06-05-2020 23:40 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Dat laatste weet ik helemaal niet. Heb er zelf nooit gebruik van gemaakt en vraag het me hier openlijk af.silmaril8 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:33:
[...]
Bij de Hornbach gaan ze soms zoeken op EAN nummer en soms kijken ze alleen naar het type nummer. Beiden heb ik gehad. Bij sommige sites kan je uberhaupt ook niet zoeken op EAN dus dan kijken ze naar typenummer en evt. accessoires.
Bij de Gamma kan je trouwens wel gewoon op EAN nummer zoeken in het zoekscherm (en dat heeft Hornbach bij mij ook gedaan toen ik afgelopen weken bij hen Bosch spulletjes had gekocht).
Ik wist trouwens niet dat je ook bij de Hornbach de Laagste Prijs Garantie kan krijgen op artikelen die ze niet op voorraad hebben. Goed om te weten
Producten die Hornbach op de webaite heeft staan als ‘te bestellen in de bouwmarkt’ behoren tot hun assortiment en kan je dus aanspraak op LPG voor maken. Ze plaatsen dan een klantorder voor je en verwerken de prijs ter plekke.kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:53:
[...]
Dat laatste weet ik helemaal niet. Heb er zelf nooit gebruik van gemaakt en vraag het me hier openlijk af.
Lpg kan ook bij online aankopen - dan kan je een webformulier invullen en krijg je het verschil terug gestort.
De EAN nummers zijn op de Gamma site vindbaar via de zoekfunctie. Op sites waar geen ean te vinden is (Combitools bijvoorbeeld) vergelijken ze accessoires/inhoud/etc.
Idd, ik heb de scheppach ab 1600 gekocht, werkte prima voor 20+cm blauw beton.The Eagle schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:26:
[...]
Flinke breekhamer huren idd. Laatst nog voorbij gekomen. En aanhangertje om het af te voeren.
zandpaddo in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
jichem in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
@zandpaddo is die meuk al weg?
Afgelopen weekend t puin afgevoerd met een aanhangertje idd, maar als je meer dan paar kuub hebt zou ik voor ruim 100 euro een container neerzetten kun je het in 1x daar in gooien.
Haal je niet binnen- en buitenverf door elkaar?MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
De topbinnenverf van Sigma heet Nova (fijn spul overigens) en is na 2 uur overschilderbaar (Sikkens waarschijnlijk ook).
Buitenverf duurt veel langer. Liefst wacht ik een paar dagen zodat het uit kan harden. Anders loop je het risico dat je het kapot schuurt, zeker als de verf wat dikker is. 16 uur is best kort (maar dat red je toch niet in 1 dag).
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik maak geen ongefundeerd statement, ik bedoel daar mee te zeggen dat als je puin wilt zuigen je daar beter geen Festool (gereedschapszuiger) voor moet gebruiken.microcuts schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:03:
[...]
Wat maakt volgens jou andere zuigers dan tot bouwstofzuiger in plaats van ‘gereedschap-afzuiger’?
Ik vind het nogal een ongefundeerd statement. Buiten stofklasse, capaciteit en auto/manual filterreiniging is er geen tot nauwelijks verschil tussen de Festool zuigers.
Gebaseerd op mijn eigen ervaring met de midi is puin zuigen geen enkel probleem. Enige is dat je dan het liefst een bredere 36mm of 50mm slang gebruikt. Daarmee gaat het net wat makkelijker.
Ik haal daarna even het beoogde gebruik van de Midi aan (van de website).
Bij de grotere zuigers van Festool ontbreekt bijvoorbeeld de beperking "Afzuiging van elektrische gereedschappen voor kleinere en kortstondige schuur-, frees-, zaag- of boorwerkzaamheden
Ik ken de diverse modellen van Festool en de grotere modellen zijn daar beter voor geschikt dan de mini en de midi voor wat betreft de Festool line-up, als je dan toch zou moeten kiezen.
Let op! Ze zijn er niet voor gemaakt, dat zeg ik dan ook niet.
Dat jij prima kunt puinzuigen met de Midi maakt hem daar niet geschikt voor.
Ikzelf heb een CTL26E en hielp mijn buurman even met wat freeswerk (OF10101). Door het freeswerk dat ik moest doen was het handig dat buurman even de slang naast de frees hield (in plaats van deze aan te sluiten) en bij het einde van de freesgang legde buurman de slang neer, vol in het grind, er ratelde een hele handvol grind door de slang de zak in, ging echt meer dan prima, maar om nou te zeggen dat íe daarvoor geschikt is..........
Zelfs uit alle documentatie van de veelgenoemde WD6 van Karcher lees je niet dat je daar echt puin of andere grove zooi mee moet opzuigen:
Werken met gereedschap
Vernieuwing
Voor buiten en in de tuin
Garage
Workshop
Hobbykamer
Kelder
Inkomhal
Voor het reinigen van de binnenkant van de auto
Grote hoeveelheden water
Ik sluit daarna mijn post nog af dat ik zelf puin zou zuigen met een andere zuiger. Daarmee bedoel ik dus geen enkele knetterdure Festool. Een goedkopere Karcher (of een gehuurd ding wat daar wel echt voor geschikt is) zou een betere keuze zijn.
Zelf heb ik voor dat soort werkzaamheden een baggergoedkope Philips van 3 tientjes in de aanbieding bij de Blokker.
Resumerend, ik zal voortaan wat duidelijker omschrijven wat ik bedoel
Jij al nieuws? Ik zie dat hij weer op voorraad is, dus is wel raar dat hij niet verzonden is noghansvk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:01:
[...]
Bij mij nog erger: "We wachten op de autorisatie van uw bank. Kom later terug."
Ik heb gewoon zoals anders betaald met Creditcard.

Mijn 160 multi en 125-150 AVE zijn verzonden en komen volgens track en trace vandaag binnen.hammy87 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:50:
[...]
Jij al nieuws? Ik zie dat hij weer op voorraad is, dus is wel raar dat hij niet verzonden is nog
Mijn gex 125-1 AE is intussen wel binnengekomen. Een warehouse-deal, met kwalificatie "acceptabel". Zo te zien issie niet gebruikt, maar er zat wel een beetje houtstof op het handvat. Ik heb er gister ff 20 seconden mee geschuurd en nu issie al een stuk viezer. Dus die gok heeft opnieuw goed uitgepakt (scheelde toch dik 30% met de nieuwprijs
) De beloofde koffer die in de omschrijving stond (maar die niet op de foto's staat en en zoals volgens de helft van de reviews gemeld) zit er niet bij. Ik overweeg om daar bij Amazon nog over te klagen, maar die zullen dan wel aanbieden om hem retour te nemen.
Ik weet nog niet of ik hem houd, hij is toch iets groter en zwaarder dan ik dacht. Aan de andere kant: Hij schuurt wel iets sneller dan een vlakschuurmachine, dus wat dat betreft wel een fijne aanvulling.
Wel lastig dat het gatenpatroon anders is dan van mn festool schuurpapier. Maar om daar nu €250 (ets-125req plus) of €450 (ets EC125 plus) extra voor te gaan betalen: Daar kan ik ook een pallet schuurpapier voor halen
Ik weet nog niet of ik hem houd, hij is toch iets groter en zwaarder dan ik dacht. Aan de andere kant: Hij schuurt wel iets sneller dan een vlakschuurmachine, dus wat dat betreft wel een fijne aanvulling.
Wel lastig dat het gatenpatroon anders is dan van mn festool schuurpapier. Maar om daar nu €250 (ets-125req plus) of €450 (ets EC125 plus) extra voor te gaan betalen: Daar kan ik ook een pallet schuurpapier voor halen
wachten wordt vaak beloond ...
SP6000J actie : https://www.toolnation.nl...ler-garantie-1558866.html
* Crazy- gaat hem gauw bestellen
besteld!
besteld!
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 07-05-2020 10:52 . Reden: besteld! ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Wel even ouderwets je garantieformuliertje registreren. Anders kun je bij Toolnation fluiten naar die 'dealer' garantie waar ze zo mee schermen...Crazy- schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:06:

Verwijderd
Geen geld. Goeie aanbieding.Crazy- schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:06:
Kheb em zelf ook.

Ouderwets? Gewoon registreren op de site van Makita. Wat overigens ook automatisch gebeurt als je je aankoop aanmeldt voor een actie van makita. Snap niet zo wat daardreamscape schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:12:
[...]
Wel even ouderwets je garantieformuliertje registreren. Anders kun je bij Toolnation fluiten naar die 'dealer' garantie waar ze zo mee schermen...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het is jammer dat hornbach dit inmiddels ook doorheeft, stond een paar dagen geleden op 50 cent meer, tien procent scheelt toch een hoop op dit bedragCrazy- schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:06:
Natuurlijk. Alleen is het tegenwoordig bij praktisch iedere aankoop voldoende om gewoon je aankoopbewijs te bewaren om recht te hebben op de normale garantie. De extra garantie is bij hun alleen geldig wanneer je voor die normale garantie de registratieprocedure doorloopt (die bij veel andere producten juist niet nodig is).Orion84 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:18:
[...]
Ouderwets? Gewoon registreren op de site van Makita. Wat overigens ook automatisch gebeurt als je je aankoop aanmeldt voor een actie van makita. Snap niet zo wat daaraan is. Aanvullende garanties zijn altijd al gebonden geweest aan allerlei eigen voorwaarden en dat is hun goed recht.
De

Ik heb mijn verlies genomen en zelf mijn machine gerepareerd. De smiley was wellicht niet nodig, want het voegt weinig toe om hier te klagen over een situatie die inmiddels al verbeterd is. Beschouw het maar als een extra waarschuwing dat mensen die registratie echt moeten regelen.
Iemand ervaring met een lier / come along/ cable puller?
Ik heb dit niet echt (echt niet?) nodig maar ben vaak wel in rustiger gebieden op slechtere wegen met m'n autootje (achterwiel aangedreven busje) - Zweden, Ardennen, Oostenrijk. Ga het vermoedelijk nooit gebruiken, maar ik zou echt doodongelukkig zijn als je ergens vast zit. En dat is al 2x gebeurd. In Hongarije op een zandweggetje en in Roemenië op een bosweg...
Dit zou dan best handig kunnen zijn voor de kleine hulp
Bijv:
LINK
Ik zie heel veel merken die mij allemaal niks zeggen.
Liefst zou ik een koeienvanger met lier erop schroeven, maar ja, ook weer zoiets..
Ik heb dit niet echt (echt niet?) nodig maar ben vaak wel in rustiger gebieden op slechtere wegen met m'n autootje (achterwiel aangedreven busje) - Zweden, Ardennen, Oostenrijk. Ga het vermoedelijk nooit gebruiken, maar ik zou echt doodongelukkig zijn als je ergens vast zit. En dat is al 2x gebeurd. In Hongarije op een zandweggetje en in Roemenië op een bosweg...
Bijv:
LINK
Liefst zou ik een koeienvanger met lier erop schroeven, maar ja, ook weer zoiets..
Klium geeft op zijn website aan dat door "speciale afspraken" de gratis accu actie van Makita BE ook voor Nederlandse klanten geld als je via Klium besteld? Heeft iemand dit ook al daadwerkelijk geprobeerd? En zijn er toevallige nog andere winkels met deze speciale afspraken?
HD4Life @ Full-HD
Mijn vraag blijft staan. Wat maakt volgens jou een zuiger geschikt of ongeschikt voor puin? Ik heb nog steeds geen concreet punt gehoord. Waarom zijn grotere modellen daar beter voor geschikt? De enige reden die ik zie is dat je de zak minder vaak hoeft te legen. Dat is namelijk het verschil tussen de grotere en kleinere modellen.Fraggert schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:50:
[...]
Ik maak geen ongefundeerd statement, ik bedoel daar mee te zeggen dat als je puin wilt zuigen je daar beter geen Festool (gereedschapszuiger) voor moet gebruiken.
Ik haal daarna even het beoogde gebruik van de Midi aan (van de website).
Bij de grotere zuigers van Festool ontbreekt bijvoorbeeld de beperking "Afzuiging van elektrische gereedschappen voor kleinere en kortstondige schuur-, frees-, zaag- of boorwerkzaamheden
Ik ken de diverse modellen van Festool en de grotere modellen zijn daar beter voor geschikt dan de mini en de midi voor wat betreft de Festool line-up, als je dan toch zou moeten kiezen.
Let op! Ze zijn er niet voor gemaakt, dat zeg ik dan ook niet.
Dat jij prima kunt puinzuigen met de Midi maakt hem daar niet geschikt voor.
Ikzelf heb een CTL26E en hielp mijn buurman even met wat freeswerk (OF10101). Door het freeswerk dat ik moest doen was het handig dat buurman even de slang naast de frees hield (in plaats van deze aan te sluiten) en bij het einde van de freesgang legde buurman de slang neer, vol in het grind, er ratelde een hele handvol grind door de slang de zak in, ging echt meer dan prima, maar om nou te zeggen dat íe daarvoor geschikt is..........![]()
![]()
Zelfs uit alle documentatie van de veelgenoemde WD6 van Karcher lees je niet dat je daar echt puin of andere grove zooi mee moet opzuigen:
Werken met gereedschap
Vernieuwing
Voor buiten en in de tuin
Garage
Workshop
Hobbykamer
Kelder
Inkomhal
Voor het reinigen van de binnenkant van de auto
Grote hoeveelheden water
Ik sluit daarna mijn post nog af dat ik zelf puin zou zuigen met een andere zuiger. Daarmee bedoel ik dus geen enkele knetterdure Festool. Een goedkopere Karcher (of een gehuurd ding wat daar wel echt voor geschikt is) zou een betere keuze zijn.
Zelf heb ik voor dat soort werkzaamheden een baggergoedkope Philips van 3 tientjes in de aanbieding bij de Blokker.
Resumerend, ik zal voortaan wat duidelijker omschrijven wat ik bedoel
Je haalt de omschrijving van Festool aan, maar die geeft alleen maar zwaartepunten voor de toepassing aan. Dat zegt niets over dat ze niet geschikt zijn voor iets anders. Onder de accessoires voor bijvoorbeeld de midi staat een 'Reinigingsset voor grove vervuiling', met een bredere slang e.d. Daarmee is hij uitermate geschikt voor puin.
Waarom gebruik je dan toch liever een baggergoedkope Philips? Die is vele malen minder geschikt dan je CTL26. Hij blaast een hoop stof gewoon weer uit en zal binnen de kortste keren overlijden aan stof in de motor of oververhitting.
Ik heb deze handlier (van HBM, de helft goedkoper maar exact hetzelfde, https://www.hbm-machines....m-4000-kg-hand-rateltakel) en gebruik hem regelmatig om wat dingen van circa 400kg over een ijzeren vloer te verschuiven, wat best oké gaat. Ik denk dat als je niet vast komt te zitten en je nog genoeg andere touwen bij je hebt om meer lengte te halen dat je, je er prima mee kan redden (boomlinten, d-ringen en vooral ook een goed sleepoog op je bus).Blomminator schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:48:
Bijv:
LINK
Zou het mijn enige reddingsmiddel zijn, dan is het misschien wat aan de lichte kant. Kijk ook eens voor een echt High lift jack en hoe je daarmee kan "lieren", bijvoorbeeld ook op youtube.
[ Voor 3% gewijzigd door Fuel_80 op 07-05-2020 12:38 ]
goede tip en toevoeging hoor. ik doe dit zelf eigenlijk nooit, meer vanuit de gedachte die jij ook aangeeft. voortaan toch maar doen dusdreamscape schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:35:
[...]
Natuurlijk. Alleen is het tegenwoordig bij praktisch iedere aankoop voldoende om gewoon je aankoopbewijs te bewaren om recht te hebben op de normale garantie. De extra garantie is bij hun alleen geldig wanneer je voor die normale garantie de registratieprocedure doorloopt (die bij veel andere producten juist niet nodig is).
Deslaat vooral op de manier dat zij dit 'dealer' garantie noemen. Dealergarantie lijkt te impliceren dat de dealer garant staat voor het product. Toen mijn verlengde garantie werd geweigerd vanwege een gebrek aan registratie (enkele jaren geleden stonden die voorwaarden niet zo duidelijk op de site) kreeg ik als antwoord dat de fabrikant het niet zou accepteren. Persoonlijk versta ik onder 'dealergarantie' iets anders.
Ik heb mijn verlies genomen en zelf mijn machine gerepareerd. De smiley was wellicht niet nodig, want het voegt weinig toe om hier te klagen over een situatie die inmiddels al verbeterd is. Beschouw het maar als een extra waarschuwing dat mensen die registratie echt moeten regelen.
Het meest bekende/gebruikte type staaldraadtakel is de tirfor van tractel.Blomminator schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:48:
Bijv:
LINK
Dat is echter geen lier.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Wat zoek je daar dan ook met je brakke Hi-AceBlomminator schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:48:
Bijv:
LINK
Zou je ook niet eens zandplaten/rijplaten en een schep overwegen?
@Fraggert Mispoes! Ford Transit
Rijplaten heb ik, zelf gemaakt van plaatmateriaal ooit. Scheppen = hard werken. He bah!
Klimmen, abseilen, bivak maken. Etc. doe ik vaak afgelegen, want slapen op t dorpsplein is zo ongepast.
Rijplaten heb ik, zelf gemaakt van plaatmateriaal ooit. Scheppen = hard werken. He bah!
Klimmen, abseilen, bivak maken. Etc. doe ik vaak afgelegen, want slapen op t dorpsplein is zo ongepast.
Schuren: als het niet kaal hoeft te worden geschuurd gewoon met de hand opschuren met goed schuurpapier.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
B&D: niet doen.Sikens en Sigma beide zelfde soort verf? Ik denk dat je misschien alkyd verf met acryl verf vergelijkt.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik zie dat hij nu op 'Bezorgdatum in afwachting' staat. Dus wel iets vooruitgang geboekt hierhammy87 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:50:
[...]
Jij al nieuws? Ik zie dat hij weer op voorraad is, dus is wel raar dat hij niet verzonden is nog
Wow, een schuurmachine kopen puur voor wat kozijnen? Ik zou lekker met de hand schuren, koop er alleen eentje als je kozijnen helemaal kaal moeten. De deuren kunnen ook prima met de hand. In de meeste gevallen hoef je alleen maar licht op te schuren zodat de vorige verflagen je helpen om het hout te beschermen.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:20:
Ik heb Sigma S2U Gloss gebruikt, en is zo droog. Volgens het kenmerkenblad duurt het echt geen 16 uur, eerder 2,5 uur bij 5C: https://pimmediastorage.b...0_19_All_Data%20sheet.pdf
Blomminator schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:10:
@Fraggert Mispoes! Ford Transit![]()

ah juist, leuk
Ik weet niks van handlieren, mijn 4x4 weegt namelijk 12 ton, die ga ik echt niet zitten handlieren
Met de hand schuren altijd -oneindig. Wat een taffeswerk is dat. Als met het de machine kan > met de machine doen. Als het niet met de machine kan > andere machine kopen.Alsjemenou schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:22:
[...]
Wow, een schuurmachine kopen puur voor wat kozijnen? Ik zou lekker met de hand schuren, koop er alleen eentje als je kozijnen helemaal kaal moeten. De deuren kunnen ook prima met de hand. [...]
Haha same here, zeker als je er een aantal moet! Met een goeie schuurmachine ben je daar zo doorheen, met de hand sta je uren je tijd te vergooien.kabeltjekabel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:01:
[...]
Met de hand schuren altijd -oneindig. Wat een taffeswerk is dat. Als met het de machine kan > met de machine doen. Als het niet met de machine kan > andere machine kopen.
Dan schuur je misschien wel veels te veelkabeltjekabel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:01:
[...]
Met de hand schuren altijd -oneindig. Wat een taffeswerk is dat. Als met het de machine kan > met de machine doen. Als het niet met de machine kan > andere machine kopen.
[ Voor 65% gewijzigd door hansvk op 07-05-2020 15:32 ]
Een kozijn met de hand schuren is inderdaad al veel te veel ja.hansvk schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:32:
[...]
Dan schuur je misschien wel veels te veelMeestal is opschuren voldoende.
Je kunt alles wel met de hand doen; gipsplaten schroeven, platen zagen; kan allemaal. Zelfs sleuven maken kan met de hand. Zolang je tijd te veel hebt en graag stof hapt...
Mijn hobby is het niet en daarom gaat hier vroeg of laat nog wel een keer een Festool LS-130 komen.
In het kader van kozijnen schuren: Volgende week het huis aan de beurt om te schilderen. Dus veel schuren. En daarom eindelijk de stofzuiger gekocht die ik al jaren wil hebben, de Festool CTL midi. Zwaar overkill en onnodig voor hobbyklusser als ik, maar wel heel fijn om mee te werken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pqQ3foz20YQtX9ySfuDPzuKQ.jpg?f=user_large)
Is vandaag afgeleverd
Fijn ding, lekker formaat ook. Mijn Kärcher WD-6 kan ik nu continu (via cycloon) aan de zaagtafel laten staan
Ik ben dr blij mee
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pqQ3foz20YQtX9ySfuDPzuKQ.jpg?f=user_large)
Is vandaag afgeleverd
Fijn ding, lekker formaat ook. Mijn Kärcher WD-6 kan ik nu continu (via cycloon) aan de zaagtafel laten staan
Ik ben dr blij mee
Verwijderd
Ach, als je er vervolgens 10 jaar of langer mee doet dan zie ik het probleem niet.Raymond schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:42:
In het kader van kozijnen schuren: Volgende week het huis aan de beurt om te schilderen. Dus veel schuren. En daarom eindelijk de stofzuiger gekocht die ik al jaren wil hebben, de Festool CTL midi. Zwaar overkill en onnodig voor hobbyklusser als ik, maar wel heel fijn om mee te werken:
[Afbeelding]
Is vandaag afgeleverd![]()
Fijn ding, lekker formaat ook. Mijn Kärcher WD-6 kan ik nu continu (via cycloon) aan de zaagtafel laten staan![]()
Ik ben dr blij mee
Beste mensen, ik ben voornemens een nieuwe boormachine aan te schaffen met als doel met namelijk het boren van gaten in baksteen/beton en eventueel als losse boor om (hardhout) voor te boren. Ik zat te denken aan de volgende boormachine, maar hoor graag andere inzichten/suggesties. Heb nu meerdere keren de machines van vader/schoonvader gehuurd dus merk wel dat een dergelijke machine een welkome aanvulling is (naast accuboormachine+slagschroevendraaier)
https://www.mastertools.nl/dewalt-d25134kp-combihamer
https://www.mastertools.nl/dewalt-d25134kp-combihamer
Weet iemand hoe het tegenwoordig zit met Hornbach en Amazon.nl qua laagste prijs garantie? Ik heb destijds, toen Amazon.nl echt net een week oid was gestart, nog wel de korting bij Hornbach gekregen. De (erg vriendelijke) medewerker wist echt bij god niet wat hij er mee aan moest, belde uiteindelijk de bedrijfsleider, die het vervolgens ook niet echt wist. Bedrijfsleider gaf uiteindelijk toch maar groen licht (ging ook 'maar' om 18 euro korting). Maargoed deze goedkeuring was nog voordat ze een landelijk beleid daarin hebben bepaald, verwacht dat ze dat inmiddels toch wel hebben.
Helaas ontkom je er soms toch echt niet aan. Sterker, bij fijner werk met veel bochten is het praktisch nooit enkel machinaal te doen. En dan zit je inderdaad wel regelmatig opgeteld een paar uur te schuren. Hoewel een spindle sander al wel weer een stuk zou schelen. Ach ja het hoort erbijkabeltjekabel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:01:
[...]
Als het niet met de machine kan > andere machine kopen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic