ben het (Deels) wel met je eens om veel plaatwerk te laten doen - maar veel plaatwerk (lees: veel dezelfde) zal ik echt niet hebben.Autonoesis schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:46:
[...]
Laat het zagen van platen gewoon uitbesteden wanneer je niet over de juiste apparatuur beschikt. Invalzagen zijn gemaakt voor op montage waar die wordt ingezet voor diverse doeleinden. Maar is niet gemaakt voor herhaaldelijk werk. Hoe precies je ook aftekent uit eigen ervaring weet ik dat afwijkingen steeds groter worden en dat platen nooit dezelfde afmetingen hebben. Dan kun je beter je geld uitgegeven aan een tafelcirkeltje van één van de bekende merken. Hiermee ga je waarschijnlijk veel meer plezier aan beleven.
Maar zoals al gezegd besteedt het uit. Het zagen is door het platenhandelaar met de juiste apparatuur (formaat- of platenzaag) in mum van tijd geklaard. Met precisie die je met DHZ-machine’s niet kunt bereiken en tegen een fractie van de prijs.
Wil je enigszins een professioneel resultaat dan dat is een lamello, deuvel of lamellofrees eigenlijk ook wel noodzakelijk. En vergeet niet lange lijmklemmen of corpusklemmen en een system32 boorsysteem (hier zijn verschillende oplossingen voor bijv. Bosch FSN RA 32)
nu zit ik wel met een kast (270x400x54) waarbij ik wat meer van hetzelfde nodig heb > die staanders laat ik wel op maat zagen; moet toch MDF bestellen en ik pak waarschijnlijk 16mm en laat deze verzagen naar 2700x540mm
waar ik juist de machine voor wil is het overige werk; voor de liggers & lades te zagen. Mijn afkortzaag kan maximaal 350mm diepte
een decopeerzaag spreekt voor zich - dat lukt niet. dus zoek een mooi alternatief.
moet het op de (halve)mm nauwkeurig? absoluut niet
onlangs een arcadekast gezaagd - met de decopeerzaag cq. invalzaag (parkside..) maar niet tevreden; krijg het wel afgewerkt met plamuur maar dat is niet mijn doel. Maar met name ook het werkelijk 'inval' zaag miste ik in dit geval:
- Secuur iets uitzagen midden in de plaat.
ben een fanatieke hobbyist - heb nog wel wat plannen liggen om te maken - beetje goed gereedschap kan dan geen kwaad.
de overweging kan echter nog zijn 'een instap model' of de mooie makita met geleiders. En als je eenmaal zo'n apparaat hebt - ga je het vanzelf meer gebruiken
Dus nee - ik zal hem niet aanschaffen om 12 platen mdf van 270x54 te zagen
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 04-05-2020 14:15 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu