Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Blomminator schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:53:
L-BOXX 136 voor 31,90 voelt als een goede deal;
Linkje

Misschien mooie aanvulling om eea weg te stoppen..
Dan kun je beter de 102 combo-deal nemen: twee 102 boxen voor € 42,-

Ik heb al twee van die 102 boxen en die zijn echt diep genoeg voor allerlei prullen en losse dingen.

- edit: excuus voor de dubbelpost. -

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 01-05-2020 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14
Vitamine schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:49:
[...]

Is dit niet het topic waar wij gereedschap, wat wij eigenlijk niet nodig hebben, voor elkaar goedpraten? En dan kom jij met een oplossing om met de hand iets te gaan doen :/

:9

Ontopic: Het zijn best wel wat voegen en zie er wel tegen op om dat met de hand te doen.
Er zullen toch wel hand gepolijste handbeitels zijn :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
MLLL schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:10:
Ik schroef met een 9Ah accu met mijn rammelaartje van Milwaukee, die paar extra gram boeit weinig en ik gebruik zoiets dag in dag uit. Voordeel is dat ik die accu 1 per week hoef op te opladen en dat scheelt ook een hoop energie.
Die 9Ah aggregaten ben ik persoonlijk geen fan van. Wegen bijna het dubbele van een 5Ah accu, waardoor voor mij het nut van minder opladen ruimschoots teniet wordt gedaan door het rondsjouwen van een extra accu aan gewicht.

Naast de extra capaciteit bieden ze ook niks extra's in een accutol. Op een cirkelzaag of afkortzaag biedt het misschien ook nog een paar procent extra kracht. Dan is het misschien nog de moeite om zo'n accu mee te zeulen.
Baytep schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:31:
Ik dacht dat ik ooit geinformeerd had naar de juiste schuurmachine, maar kan het nergens meer terugvinden, dus excuus als dit een jaar of twee gelden ook al langskwam:

Ik zoek een geschikte schuurmachine voor het volgende:
Ik ga binnenkort zo'n 100m2 multiplex moeten schuren. van ruw tot volledig gelakt.
Dus hout / plamuur / grondverf / lak gladschuren.
Het betreft grote oppervlakken (wanden / plafonds), maar ook kastjes, laden etc.
Ik heb een prima vlakschuur en "fein" ding voor de kleinere stukjes (en ook een bandschuur voor als ik boos ben).
Ik zoek een machine die sneller afneemt dan een vlaksschuur, maar wel te gebruiken is voor zowel het groffere als ook het fijnere werk (verf tussenlagen schuren).

Waarschijnlijk kom ik bij een excenter uit, maar misschien hebben jullie betere ideeen...?

budget ongeveer Euro 150. 230V lijkt me handiger ivm opgenomen vermogen en grootte van oppervlaktes.
Het liefst een model waarbij je goedkoop schuurpapier kan kopen (bij Ecotools bijvoorbeeld)
De Makita BO5041 valt binnen je budget en dat is een prima schuurmachine. Maakt geloof ik net als de Festool zowel oscillerende als roterende beweging en dat schijnt beter te schuren. En hij heeft een extra handvat, wat wel fijn werkt.

DeWalt levert de DWE6423 die goedkoper is, maar die is daar ook naar uitgerust. Metabo heeft de SXE3125 zonder extra handvat, maar wel met een behuizing die deels metaal is. Deze valt in de prijsklasse van de Makita.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nadat donderdag bij Amazon gereedschap van Bosch in de aanbieding was is het nu (weer - 2 weken geleden ook al) in de aanbieding bij de Gamma: op een gedeelte van het assortiment zit 35% korting (muv producten met een "altijd laag" prijs). Deze korting is trouwens alleen dit weekend, dus wees er snel bij.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkgaSXqhYBHRyPA25cw86mccaug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eCNCKi9uDcQDC2tzx2ycf9PY.jpg?f=user_large
- Bosch Professional bovenfrees GOF 1250 CE voor 220 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeFPSdf_gmoiFluBcSafvX316wA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XcTXfBEbvx2qvC7v7LSLm2fL.jpg?f=user_large
- Bosch Professional boorhamer GBH 2-23 REA voor 146 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmO5KW5CZegvq8bXBZe0rEZ8ykc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WCiVuwLUsAas06OrcasQRqvP.jpg?f=user_large
- Bosch Professional decoupeerzaag GST 150 CE voor 110 euro

Bovenstaand gereedschap hebben ze (soms) ook op voorraad bij de Hornbach en dan kan je (met hun Laagste Prijsgarantie) 10% korting krijgen bovenop de prijs van de Gamma. Zo heb ik 2 weken geleden dus de GBH 2-23 REA boorhamer kunnen krijgen voor 131 euro bij de Hornbach. Bij zowel de Gamma als de Hornbach geldt wel dat je alleen deze kortingen kan krijgen in de winkel en niet online. Echter zonder die 10% korting zijn de prijzen nog steeds erg scherp :)

Ik heb de GBH 2-23 nu een paar keer gebruikt en het is echt een top apparaat: gaat door beton als mes door warm pakje boter. De stofafzuiging werkt trouwens ook echt goed. Klein nadeel vind ik wel dat je met de stofafzuigingsmodule nu niet kan kijken waar je precies het gat boort en dan dus eventueel ook niet kan corrigeren (als je bv op een spachtel muur aan het boren ben). Een oplossing was een paar millimeter voor-boren zonder stofafzuiging of met een simpele boormachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
_Brake_ schreef op maandag 27 april 2020 @ 23:35:
[...]

Mag ik vragen hoe je hem voor maar €87 hebt kunnen kopen? Ik ben ook op zoek naar de GLM50C, maar komt niet verder dan €119 - 10% bij de Hornbach.
Wieder da voor €87,75;
https://www.gamma.nl/asso...smeter-glm-50-c/p/B556715

Maar alleen in fysieke filialen. En zo te zien slinkt de voorraad wel.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-05-2020 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ok.. Terugkomend op mijn bosch gex 125-150 aankoop bij Amazon.. Gisteren de onderkant van onze boot begonnen te schuren. De gex is nog niet binnen, dus met mijn groene bosch xx400 excenter gedaan. Nou dat ging dus voor geen centimeter. Ik heb daar al vloekend wel 6x een rotex aangeschaft. Maar ja, die is ook een heel stuk zwaarder, en al het schuren is boven je macht.

Bovendien, zovaak schuur ik de onderkant van m'n boot nu ook weer niet. Vandaar de vraag: is die gex 125-150 een heel stuk beter of kan ik beter m'n order annuleren (of verkopen aan @Baytep ) om voor een festool machine te gaan. Wie heeft wat meer rationele aanbevelingen?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Stelsol schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:44:
Kennen jullie het merk Vonroc? Hun prijzen zitten in het budgetsegment, maar ik heb even geleden een sleuvenfrees bij hun besteld die me tot nu toe zeer goed bevallen is. Reviews op trustpilot zijn ook lovend.
Op hun site staan veel meer potentieel interessante apparaten, tegen (te?) scherpe prijzen. Het is me te kort door de bocht om de lage prijs als enige indicatie voor de mogelijk mindere kwaliteit te laten gelden, dus ervaringen van jullie zijn meer dan welkom ;)
Ik heb een telescoopladder van ze. Bevalt erg goed en toen deze onverwachts wat kuren kreeg, was 1 mailtje met het serienummer genoeg en ze stuurden me zonder enige verdere vragen te stellen een nieuwe toe. Kijk, da's pas service!

En hoe ze het doen voor die prijzen?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 02:17:
[...]

Wieder da voor €87,75;

Dat wordt dan 79 euro bij de Hornbach ivm laagste prijs garantie... nice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
prein2 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 06:23:
Ok.. Terugkomend op mijn bosch gex 125-150 aankoop bij Amazon.. Gisteren de onderkant van onze boot begonnen te schuren. De gex is nog niet binnen, dus met mijn groene bosch xx400 excenter gedaan. Nou dat ging dus voor geen centimeter. Ik heb daar al vloekend wel 6x een rotex aangeschaft. Maar ja, die is ook een heel stuk zwaarder, en al het schuren is boven je macht.

Bovendien, zovaak schuur ik de onderkant van m'n boot nu ook weer niet. Vandaar de vraag: is die gex 125-150 een heel stuk beter of kan ik beter m'n order annuleren (of verkopen aan @Baytep ) om voor een festool machine te gaan. Wie heeft wat meer rationele aanbevelingen?
Je kan beter voor die Festool gaan!
150 Euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Baytep schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Je kan beter voor die Festool gaan!
150 Euro?
Haha ja die snap ok 7(8)7, maar mocht ik een andere keuze maken dan hebben we wel even contact

Ook ik wil liever niet 5x zoveel uitgeven.. Dus hoop op wat goede vergelijking tussen deze en een rotex in dit forum..

[ Voor 9% gewijzigd door prein2 op 02-05-2020 09:22 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prein2 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Haha ja die snap ok 7(8)7, maar mocht ik een andere keuze maken dan hebben we wel even contact

Ook ik wil liever niet 5x zoveel uitgeven.. Dus hoop op wat goede vergelijking tussen deze en een rotex in dit forum..
Maar wat gaat er precies niet goed dan? Is de afname te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Ben ik ook wel benieuwd naar. Met de gex125-150 schuur ik met korrel 80 mijn snijplanken vaak glad, een verschil van 1mm in beuken is hierbij niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10

MJV

prein2 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Voor een vergelijking wellicht het beste even Googlen.

Afgezien van deze machines kan ik me niet voorstellen dat de Bosch een (veel) slechter schuurresultaat oplevert in vergelijking met de Festool. Gaat de Festool (nog) langer mee dan de Bosch? Waarschijnlijk. Trilt de Festool wat minder tijdens het schuren? Iets betere stofafzuiging? Waarschijnlijk.

Maar voor mij zou dat geen 5x prijsverschil rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
Een Festool rotex schuurt zoveel sneller als die Bosch dat is ook niet echt een eerlijk vergelijk.
Qua prijs daarin tegen ook niet 🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MJV schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Voor een vergelijking wellicht het beste even Googlen.

Afgezien van deze machines kan ik me niet voorstellen dat de Bosch een (veel) slechter schuurresultaat oplevert in vergelijking met de Festool. Gaat de Festool (nog) langer mee dan de Bosch? Waarschijnlijk. Trilt de Festool wat minder tijdens het schuren? Iets betere stofafzuiging? Waarschijnlijk.

Maar voor mij zou dat geen 5x prijsverschil rechtvaardigen.
Bosch GEX 125-150 is natuurlijk niet de concurrent van de Festool Rotex 150, maar van de Festool ETS 150.
Bosch tegenhanger van de Rotex is de GEX 150 Turbo, en die kost maar een paar tientjes minder dan de Rotex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:41
prein2 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 06:23:
Vandaar de vraag: is die gex 125-150 een heel stuk beter of kan ik beter m'n order annuleren (of verkopen aan @Baytep ) om voor een festool machine te gaan. Wie heeft wat meer rationele aanbevelingen?
Mijn ouders hebben dezelfde Festool ETS 125 (zo ben ik er ook verliefd op geworden) specifiek gekocht voor het schuren van de onderkant van hun boot.
Ik heb verder geen ervaring met de eerder genoemde Bosch en Makita. Ik heb wel voor het kopen van de Festool wat reviews gelezen, en daarna vielen de DeWalt en Metabo af. Ik weet niet meer precies waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Na al het prijzengeweld van Amazon afgelopen week heb ik er een paar leuke blauwe Bosch apparaten bij.

Thuis heb ik nu:
- GBH2-28F (Boorhamer)
- GEX 125-150 AVE (Excenter)
- GST 150 CE (Decoupeerzaag)
- GKS 55 (Cirkelzaag)
- GWS 7-125 (Haakse slijper)
- Bosch PSB 1800 LI-2 (schroefboormachine, Bosch Groen)

Wat nog ontbreekt is een bouwstofzuiger.
Aangezien ik geen tuin of dedicated kluskamer heb ben ik vooral tussen andere spullen in de kelder, binnenshuis of op het balkon bezig. Het grotendeels voorkomen van stof zal een mooie upgrade zijn. Nu al het elektrische gereedschap van mij van Bosch is, vind ik een Bosch stofzuiger leuk in het rijtje passen. Maar dat hoeft niet persé. Mijn budget is plus/minus 150 euro.

Tot onderstaande selectie ben ik nu gekomen.
De GAS 20 L SFC is op Amazon voor 162 euro te koop.
De Makita VC2512L voor 150 euro die hier op het forum erg populair is.

Ik heb gelezen dat voor het schuren van hout een M klasse wordt aangeraden. Maar veel tweakers gebruiken bovenstaande Makita hier ook al voor. Een antistatische slang met een M klasse stofzuiger zal natuurlijk geweldig zijn, maar wel behoorlijk boven budget.

Het zijn volgens mij volgens vergelijkbare stofzuigers waar ik geen spijt van zal krijgen.
- TNO heeft ze allebei geschikt bevonden om 8 uur lang te schuren met een Excenter.
- Het zijn allebei L klasse stofzuigers.
- Bosch heeft een slanglengte van 300cm, de Makita heeft 50cm meer.
- Het reservoirvolume komt overeen. Wel kan de Makita 2x zoveel water opzuigen.
- Bosch adverteert met een semi-automatische filterreiniging. Dit lijkt mij een groot voordeel ten opzichte van de Makita.

Wat raden jullie aan? De Bosch of de Makita? Of is er nog een derde optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Dank allen voor jullie reactie. Vandaag met een rotex geschuurd. Ging inderdaad vele malen beter. Maar daarmee is de klus ook klaar.. Ik kies ervoor om met een minder krachtige machine achter te blijven. De volgende keer dat ik weer zo'n enorme schuur klus heb is over 5 jaar. Kan dus nog 5 jaar sparen :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 08:20
Ik heb net een Bosch GLM50c afstandsmeter gekocht. Alleen valt mij het volgende op. De batterij indicator werkt niet goed. Heb de twee nieuwe bijgeleverde AAA batterijen geplaatst en het apparaat geeft keurig 3 volle batterij strepen aan. Na een beetje spelen worden het 2 streepjes en na nog iets spelen 1 of 0 streepjes. Zet ik het apparaat uit en weer aan, dan heb ik weer de volle 3 batterij strepen.

Volgens de handleiding zou je op een volle lading 10.000 metingen moeten kunnen doen.

Heeft iemand dezelfde ervaring? Anders breng ik hem terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
red1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:10:
Ik heb net een Bosch GLM50c afstandsmeter gekocht. Alleen valt mij het volgende op. De batterij indicator werkt niet goed. Heb de twee nieuwe bijgeleverde AAA batterijen geplaatst en het apparaat geeft keurig 3 volle batterij strepen aan. Na een beetje spelen worden het 2 streepjes en na nog iets spelen 1 of 0 streepjes. Zet ik het apparaat uit en weer aan, dan heb ik weer de volle 3 batterij strepen.

Volgens de handleiding zou je op een volle lading 10.000 metingen moeten kunnen doen.

Heeft iemand dezelfde ervaring? Anders breng ik hem terug.
Wat voor productiedatum staat er op?

Ik heb er direct AAA Eneloop Lite's in geknikkerd. Ik haat Alkaline. Die ellende gaat altijd lekken en dan heb je een apparaat wat half verrot is van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Wat voor productiedatum staat er op?

Ik heb er direct AAA Eneloop Lite's in geknikkerd. Ik haat Alkaline. Die ellende gaat altijd lekken en dan heb je een apparaat wat half verrot is van binnen.
Batterijen 12/2019
Bosch 03/2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Toekan schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:27:
Na al het prijzengeweld van Amazon afgelopen week heb ik er een paar leuke blauwe Bosch apparaten bij.

Thuis heb ik nu:
- GBH2-28F (Boorhamer)
- GEX 125-150 AVE (Excenter)
- GST 150 CE (Decoupeerzaag)
- GKS 55 (Cirkelzaag)
- GWS 7-125 (Haakse slijper)
- Bosch PSB 1800 LI-2 (schroefboormachine, Bosch Groen)

Wat nog ontbreekt is een bouwstofzuiger.
Aangezien ik geen tuin of dedicated kluskamer heb ben ik vooral tussen andere spullen in de kelder, binnenshuis of op het balkon bezig. Het grotendeels voorkomen van stof zal een mooie upgrade zijn. Nu al het elektrische gereedschap van mij van Bosch is, vind ik een Bosch stofzuiger leuk in het rijtje passen. Maar dat hoeft niet persé. Mijn budget is plus/minus 150 euro.

Tot onderstaande selectie ben ik nu gekomen.
De GAS 20 L SFC is op Amazon voor 162 euro te koop.
De Makita VC2512L voor 150 euro die hier op het forum erg populair is.

Ik heb gelezen dat voor het schuren van hout een M klasse wordt aangeraden. Maar veel tweakers gebruiken bovenstaande Makita hier ook al voor. Een antistatische slang met een M klasse stofzuiger zal natuurlijk geweldig zijn, maar wel behoorlijk boven budget.

Het zijn volgens mij volgens vergelijkbare stofzuigers waar ik geen spijt van zal krijgen.
- TNO heeft ze allebei geschikt bevonden om 8 uur lang te schuren met een Excenter.
- Het zijn allebei L klasse stofzuigers.
- Bosch heeft een slanglengte van 300cm, de Makita heeft 50cm meer.
- Het reservoirvolume komt overeen. Wel kan de Makita 2x zoveel water opzuigen.
- Bosch adverteert met een semi-automatische filterreiniging. Dit lijkt mij een groot voordeel ten opzichte van de Makita.

Wat raden jullie aan? De Bosch of de Makita? Of is er nog een derde optie?
Volgens mij zijn dit redelijk gelijkwaardige stofzuigers. Makita noemt de filterreiniging push to clean en Bosch noemt het SFC. Allebei werkt het dmv een knop een paar keer indrukken om het filter te 'kloppen' (semi-automatisch). Ik heb zelf een Bosch GAS 35 M die AFC heeft. Dat is het automatische syteem.

Als je naar de verdere specs kijkt heeft de Makita iets meer voor een iets lagere prijs. En er zijn hier veel mensen die er blij mee zijn, dus waarschijnlijk zit dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
red1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:29:
[...]

Batterijen 12/2019
Bosch 03/2017
Is dat niet stiekem de THT van die batterijen? Naja; ik zou er gewoon Eneloop in doen. Of anders een ander setje AAA's proberen. Hier doet 'ie het prima op de Eneloops. Heel af en toe inderdaad wel een streepje minder gezien. Maar Ni-MH heeft een wat lagere nullastspanning, maar de Eneloops zakken minder in onder belasting dan een Alkaline exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Zal er een ander setje in doen en anders eneloops. Even kijken wat het gaat doen. Op Amazon lees ik ook dat andere gebruikers batterij problemen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:23
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 02:17:
[...]

Wieder da voor €87,75;

Tuurlijk, net een gekocht voor €119,00...

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_Brake_ schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:53:
[...]

Tuurlijk, net een gekocht voor €119,00...
In dat geval heb ik niks gezegd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
red1 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 19:42:
Zal er een ander setje in doen en anders eneloops. Even kijken wat het gaat doen. Op Amazon lees ik ook dat andere gebruikers batterij problemen ervaren.
Ik heb hem een paar weken terug bij de Gamma gehaald en toch al best veel gebruikt, veel eerder moeten kopen. Maar nul problemen mee gehad.

Even andere batterijen erin proberen inderdaad, als dat niet werkt denk ik toch productiefoutje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
Twijfels schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:20:
[...]

Ik heb hem een paar weken terug bij de Gamma gehaald en toch al best veel gebruikt, veel eerder moeten kopen. Maar nul problemen mee gehad.

Even andere batterijen erin proberen inderdaad, als dat niet werkt denk ik toch productiefoutje ofzo?
Ik hou het even in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Vandaag een afvoer uitgebreid in een onmogelijke stukje onder de vloer van mijn jaren '30 huis en opnieuw kwam de Fein weer als geroepen. Wat ben ik toch blij met dat ding.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vitamine schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:34:
Binnenkort mag ik wat tegelwerk vervangen (losse/gebroken tegels en voegen), en ik nu zit ik te denken om hiervoor een multitool ( Bosch 12V-28) aan te schaffen omdat ik een slijptol verschrikkelijk vind en met de hand teveel werk.
Maar nu ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben of dit fatsoenlijk gaat, of dat een machine met meer vermogen en bedraad ( Bosch GOP 40-30) nodig is?
Als kabel geen probleem is, dan heb je inderdaad de beschikking over een stuk meer power.
AFAIK is de Fein wel beter dan Bosch, tenzij dat inmiddels al achterhaald is, maar ik heb vandaag een paar uur met de Fein een kozijn staan schuren, en het is een prima tool :) En deze uitvoering is goedkoper ook:
https://www.svh24.de/fein...ffer-402936?fs=2286615796

edit: whoops, dacht dat ik op de laatste pagina zat, toch niet. Maarja, hoop dat het alsnog van toegevoegde waarde is :P

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 02-05-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
Vraagje, stel dat de prijs van een set VDE schroevendraaiers en de 'normale' set gelijk is. Is er dan een reden om niet de VDE set te nemen? Ben specifiek aan het kijken naar een setje Wera of Wiha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
@Strat808 Ja. De isolatie maakt de schacht van de schroevendraaier dikker, wat lang niet altijd prettig is. Zowel Wiha als Wera hebben ook "slim" VDE schroevendraaiers waar ze dit nadeel hebben opgelost, maar die zijn dan als gevolg weer minder stevig.

Zijn er voor jou redenen om wél de VDE set te nemen? Als je ze niet gebruikt voor werkzaamheden onder spanning hebben ze naar mijn idee weinig meerwaarde.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:16:
@Strat808 Ja. De isolatie maakt de schacht van de schroevendraaier dikker, wat lang niet altijd prettig is. Zowel Wiha als Wera hebben ook "slim" VDE schroevendraaiers waar ze dit nadeel hebben opgelost, maar die zijn dan als gevolg weer minder stevig.

Zijn er voor jou redenen om wél de VDE set te nemen? Als je ze niet gebruikt voor werkzaamheden onder spanning hebben ze naar mijn idee weinig meerwaarde.
PB ook >:)
Strat808 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:12:
Vraagje, stel dat de prijs van een set VDE schroevendraaiers en de 'normale' set gelijk is. Is er dan een reden om niet de VDE set te nemen? Ben specifiek aan het kijken naar een setje Wera of Wiha.
Ja; te dik of slapper.

Die Wera dingen hebben wat mij betreft echt een heel rare handvatvorm. Maar dat verschil natuurlijk per persoon.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag mijn cycloon stofscheider in elkaar gezet.

Bestaat uit een Curtec 20 liter emmer van vatenonline.nl en een chinese cyclone van BangGood welke ik van @alaintje kon overnemen.

Montage op Curtec deksel
  1. Groot gat gemaakt met bimetaal gatenzaag van 73mm
  2. 4 kleine gaatjes met 5mm houtboor voor bevestiging cycloon
  3. Rubber ring had ik nog liggen en is afkomstig van een wasbakafvoer, moest er wel twee opstaande randjes vanaf snijden en 4 gaten in maken van 5mm met de gatentang
  4. cycloon aan deksel vastgezet met 4 rvs boutjes M5x16mm en 8 rvs M5 carro ringen (één boven, één onder per boutje) en natuurlijk 4 rvs M5 moertjes
Bouw cycloon stofscheider - deel 1

Koppelingen tussen cycloon en slangen

Om mijn Makita VC2512L te kunnen koppelen aan de cyclone heb ik een extra slang aangeschaft, een Nilfisk 32x1800 slang (107405600) die compatibel is met de makita stofzuiger.
De lange slang die bij de stofzuiger kwam gaat vanaf de cycloon richting het gereedschap.

Om deze slangen te kunnen koppelen met de cycloon heb ik de volgende onderdelen aangeschaft.
Cycloon bovenkant richting stofzuiger:Deze past exact in de cycloon met de smalle kant en blijft goed klemvast zitten. In de brede kant past de bij de stofzuiger geleverde adapter W107418680 die ook klemvast blijft zitten.
Omdat ik die adapter ook nodig voor het aansluiten van mijn cirkelzaag heb ik nu een Nilfisk variant van 5 euro in bestelling staan.

Zijkant cycloon vanaf gereedschap:Hier is ook weer alles zo in elkaar geschoven zonder iets van lijm en zit goed vast maar is toch demontabel indien nodig.
Voor de aansluiting van de witte buis in de mof van het pvc bochtstuk heb ik wat siliconenvet gebruikt omdat het anders niet lukte, nu gaat het soepel :)

Bouw cycloon stofscheider - deel 2

Eindresultaat :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9BXEwp_iQ71YlzYC80s1tPiWYU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyQJUtSUAz74bFcThjJ3hCU6.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu wil ik alleen nog een karretje met wieltjes maken die ik kan koppelen aan de stofzuiger om alles makkelijk verplaatsbaar de maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 03-05-2020 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Gisteren bij de Hornbach geweest en wat nieuw speelgoed gekocht/besteld met gebruik van laagste prijs garantie:

- Makita dtd155 die ik vorige week had gekocht was nu bij Combitools maar liefst €0,05 goedkoper. Leverde toch €12 op.
- Bosch gll 3-50 in de aanbieding bij Gamma. Van €230 voor €155 en dan nog 10% Hornbach LPG er vanaf. Werd €139
- Bosch d-tect 120; zelfde als de gll 3-50.

Vooral die laatste even zien hoe goed deze echt is, anders gaat hij gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
PRoeske schreef op zondag 3 mei 2020 @ 07:06:
Gisteren bij de Hornbach geweest en wat nieuw speelgoed gekocht/besteld met gebruik van laagste prijs garantie:

- Makita dtd155 die ik vorige week had gekocht was nu bij Combitools maar liefst €0,05 goedkoper. Leverde toch €12 op.
Daar zul je geen spijt van krijgen... echter ben je niet 2 dagen te laat voor de gratis accu-actie?
(Als je de ZJ-versie gekocht hebt)

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 03-05-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
Xander schreef op zondag 3 mei 2020 @ 00:16:

Nee niet per se een beoogd doel voor. Het was meer een 'wie weet komt het ooit nog een keer van pas'. Maar dan houd ik het denk ik bij de reguliere schroevendraaiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10

MJV

Strat808 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Nee niet per se een beoogd doel voor. Het was meer een 'wie weet komt het ooit nog een keer van pas'. Maar dan houd ik het denk ik bij de reguliere schroevendraaiers.
Als je een Were-set koopt (bijvoorbeeld deze) zitten daar twee VDE schroevendraaiers bij, precies die twee (in kleine maat) waarmee je bijna al je electra kunt doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 14:53
CappieL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:50:
[...]

Daar zul je geen spijt van krijgen... echter ben je niet 2 dagen te laat voor de gratis accu-actie?
Op makita.be loopt de actie gewoon tot 30 september 2020.
In Nederland niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
CappieL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:50:
[...]

Ik had hem twee weken geleden al gekocht, dus ruim binnen de actie. Bij Hornbach kan je tot 30 dagen na aankoop nog aanspraak maken op Laagste Prijs Garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Breezz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:37:
[...]

Op makita.be loopt de actie gewoon tot 30 september 2020.
In Nederland niet?
Tweede kwartaal in NL alleen bij tuingereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Ik introduceer mezelf ook maar even in het topic :-)

Tools:

- Bosch GSR 10,8-2-Li Prof. (Lekker handzaam!)
- Bosch GDR 10,8-Li Prof (voor het zware werk)
- Bosch GSA 10,8 V-Li
- Bosch GOP 10,8V-Li
- Bosch GLI PowerLed ;-)
- PowerPlus XQ5335
- Wurth Master BS 14A
- Black&Decker KA270
- Topcraft TS-750L decoupeerzaag (ga ik vervangen; loopt alleen maar scheef weg etc)
- TopCraft TMG180 dremel

Nieuw sinds deze week:

- Bosch GBH 18 V-Li

Ben best een Bosch fan blijkbaar haha.
Heb nog 1 “grote” wens en dat is een invalzaag met geleider. Die mis ik nog echt.

Van de week bezig geweest om wat MDF panelen te zagen ivm een projectje (arcadekast) - hiervoor van een kennis een Parkside invalzaag geleend ... maar dat ding is (...) echt slecht voor secuur mm werk.

Meerdere tests; met een lat geklemd, uit het vuistje , maar de punt geleider (om de lijn te volgen) klopt niet; trok met de lat helemaal klem ondanks strak en recht er langs

Mijn zoektocht kwam uit op:

- Bosch OKS-66-AF https://www.coolblue.nl/product/691068/bosch-pks-66-af.html
- DeWalt DWE576k-QS https://www.toolstation.n...cirkelzaag-machine/p27297

Echter zijn dit meer handcirkelzagen ipv echt invalzagen

Waar doe ik verstandig aan? Let ik geef liever 50-100 meer uit aan iets goeds en waar ik echt wat aan heb.

Wil nog wat kasten maken voor de garage dus ;-) is z’n geld gauw waard

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 21:47
Makita en Bosch (blauw) maken allebei prima invalzagen in het middensegment.

[ Voor 5% gewijzigd door steven2992 op 03-05-2020 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
@Crazy- de Bosch GKS 55 is bij de gamma in de aanbieding voor dezelfde prijs als je gelinkte PKS. Komt wel zonder geleiderail (wel compatibel met FSN rails), maar of je nou veel hebt aan de 3x35cm die bij die PKS zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Crazy- schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:49:

Tools:

- Bosch GSA 10,8 V-Li
- Bosch GOP 10,8V-Li
- Bosch GLI PowerLed ;-)
- PowerPlus XQ5335
- Wurth Master BS 14A
- Black&Decker KA270
- Topcraft TS-750L decoupeerzaag (ga ik vervangen; loopt alleen maar scheef weg etc)
- TopCraft TMG180 dremel

Nieuw sinds deze week:

- Bosch GBH 18 V-Li

Heb nog 1 “grote” wens en dat is een invalzaag met geleider. Die mis ik nog echt.

Van de week bezig geweest om wat MDF panelen te zagen ivm een projectje (arcadekast) - hiervoor van een kennis een Parkside invalzaag geleend ... maar dat ding is (...) echt slecht voor secuur mm werk.

Meerdere tests; met een lat geklemd, uit het vuistje , maar de punt geleider (om de lijn te volgen) klopt niet; trok met de lat helemaal klem ondanks strak en recht er langs

Waar doe ik verstandig aan? Let ik geef liever 50-100 meer uit aan iets goeds en waar ik echt wat aan heb.

Je wilt secuur op de mm werken en je bent Bosch blauw fan, dan moet je eigenlijk wel voor de Bosch GKT 55 invalzaag gaan.
Goedkopere optie, aangezien je al in 18V zit is de GKS 18V-57 G. De G versie kan je ook op de geleiderails zetten, dan zaag je net als met de invalzaag strak langs de lijn van het liniaal.

Heb zelf de invalzaag en dat werkt erg fijn, imo een stuk fijner dan een cirkelzaag, ook vanwege de snel instelbare dieptestelling. Maar het is ook een dikke factor 2 duurder dan de 18V cirkelzaag.

Of zoals hierboven staat inderdaad die aanbieding pakken, maar voor hetzelfde geld heb ik dan liever de machine op accu en zou ik voor de 18V variant gaan. Maakt in 90% van de gevallen niet uit aangezien je het liefst toch met de stofzuiger er op werkt overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Twijfels op 03-05-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
Pepper92 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:33:
@Crazy- de Bosch GKS 55 is bij de gamma in de aanbieding voor dezelfde prijs als je gelinkte PKS. Komt wel zonder geleiderail (wel compatibel met FSN rails), maar of je nou veel hebt aan de 3x35cm die bij die PKS zit?
Is cirkelzaag. Is toch wel wezenlijk wat anders. Wil zelf ook de GTK of hoe dat ding ook heet, maar kostwel wat. Heb nl. al 3 meter FSN rail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mn zus gaat deze maand naar haar nieuwbouwhuis en een bisch blauw gsr12v-15 cadeau gegeven. Setje in draagtas, wat boortjes en bitjes. 2 accus (2 & 4ah) erbij. Nu kan ze nog geen hamer van een zaag onderscheiden... maar goed, het leek baar handig. En heb dezelfde en vind t een topding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Laatste tijd met wat diy tools bezig (geweest) met veel gebruik van (rest)hout. Daarvoor moet vaak wat verlijmd worden om dikkere stukken te maken. Na verlijming moet vaak nog worden geschuurd. Om dat goed te kunnen doen nu besloten om een combi band- en schijfschuurmachine aan te schaffen. Na wat zoekwerk is de keuze gevallen op een Scheppach bts900. Ik laat binnenkort weten of/hoe hij bevalt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Voor de eerste keer iets -dwz gereedschappen- besteld bij Amazon.nl :
Onder anderen Bosch blauw 1300 watt 2 gangen boormachine GSB 21-2 RCT; een dikke 202mm diamantkernboor en een 1 1/4" adapter voor totaal 284 Euro >:)
De kernboor zet ik na het boren wel in de verkoop.
De boormachine ga ik ook o.a. gebruiken voor het boren van elektradozen rond 82mm.
Huren zou duurder zijn.
Zelfs de bekende Nederlandse prijsstunters van gereedschappen hebben het nakijken, daarbij kon ik die adapter nergens in Nederland vinden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Crazy- schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:49:

Tools:

- Bosch GSA 10,8 V-Li
- Bosch GOP 10,8V-Li
- Bosch GLI PowerLed ;-)
- PowerPlus XQ5335
- Wurth Master BS 14A
- Black&Decker KA270
- TopCraft TMG180 dremel

Nieuw sinds deze week:

- Bosch GBH 18 V-Li

Bosch en Makita hebben allebei relatief betaalbare invalzagen met beide voor- en nadelen. Ze zijn gelijkwaardig en hebben allebei een snoer (dus geen accusysteem waarvan je afhankelijk bent).

Gewoon even prijzen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
maartend schreef op zondag 3 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Is cirkelzaag. Is toch wel wezenlijk wat anders. Wil zelf ook de GTK of hoe dat ding ook heet, maar kostwel wat. Heb nl. al 3 meter FSN rail
De PKS 66 die hij noemde is ook een cirkelzaag.

Woon je toevallig in de buurt van Groningen? 😇 heb voor het leggen van een vloer binnenkort +-2m aan (Bosch FSN) geleiderail nodig, maar dat is gelijk zo prijzig.

[ Voor 21% gewijzigd door Pepper92 op 03-05-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Framoes schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 00:16:
[...]
De Makita BO5041 valt binnen je budget en dat is een prima schuurmachine. Maakt geloof ik net als de Festool zowel oscillerende als roterende beweging en dat schijnt beter te schuren. En hij heeft een extra handvat, wat wel fijn werkt.

DeWalt levert de DWE6423 die goedkoper is, maar die is daar ook naar uitgerust. Metabo heeft de SXE3125 zonder extra handvat, maar wel met een behuizing die deels metaal is. Deze valt in de prijsklasse van de Makita.
Het lijkt inderdaad een keuze te worden tussen de Makita en de Metabo.
De Festool ETS 125 REQ die @Nivado aanraadde is natuurlijk prachtig, maar ik moet een beetje streng blijven. Na deze klus heb ik het ding niet dagelijks in mijn handen, 1 van de voorwaarden om Festool te kiezen.
De Bosch gex125-150 is ook niet goedkoop, maar belangrijker, die weegt 2.4 kg. Dat is prima als je op een werkbank werkt, maar lijkt me verder nogal onhandig.

Dus zonder de eye candy houd ik de Metabo SXE3125 en Makita BO5041 over.
Gewicht, vermogen en prijs is allebei ongeveer gelijk.
Op zich heeft de Metabo als pluspunt een kabellengte van 4 meter, da's best handig op lokatie.

Maar de Makita maakt 2x zoveel schuurbewegingen (12.000 vs 24.000 opm), iemand een idee of dat uitmaakt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CappieL
Baytep schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Maar de Makita maakt 2x zoveel schuurbewegingen (12.000 vs 24.000 opm), iemand een idee of dat uitmaakt?
Je schuurpapier slijt 2x zo snel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
[...]

De Festool ETS 125 REQ die @Nivado aanraadde is natuurlijk prachtig, maar ik moet een beetje streng blijven. Na deze klus heb ik het ding niet dagelijks in mijn handen, 1 van de voorwaarden om Festool te kiezen.
De Bosch gex125-150 is ook niet goedkoop, maar belangrijker, die weegt 2.4 kg. Dat is prima als je op een werkbank werkt, maar lijkt me verder nogal onhandig.

Op zich heeft de Metabo als pluspunt een kabellengte van 4 meter, da's best handig op lokatie.

De kabel van de Makita naar mijn smaak inderdaad wat kort. Op te lossen met stopcontacten en haspels in de buurt, maar een lang snoer was fijner geweest. Verder overigens zeer tevreden met deze excenter.

Het verschil tussen die 12.000 en 24.000 heeft volgens mij te maken met het verschil in hoe ze schuren. De SXE3125 roteert en de BO5041 roteert en oscilleert. Die combinatie zou beter moeten schuren, maar ik heb het nooit kunnen vergelijken. Hier legt iemand het uit (in het Duits). De Metabo heeft trouwens wel een iets grotere schuuruitslag (3mm vs 2,8mm) en dat heeft ook weer invloed op het schuurresultaat. Hoeveel invloed die 0,2mm heeft weet ik helaas niet.

Kortom: ze hebben allebei voor- en nadelen en is de keuze niet per se makkelijker geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:49
Ik dacht dat een excenter per definitie oscilleert? Anders is het toch een concentrische beweging en niet excentrisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:19
[...]

Ik kan de Metabo in ieder geval aanraden, maar ik kwam dan ook vanaf een brakke Black&Decker schuurmachine dus een heel eerlijke vergelijking is het niet :+
Zelf heb ik 'm een maandje geleden gekocht bij Gereedschapcentrum.nl, maar toen was hij slechts €103 (versie zonder koffer, ik heb niets aan die plastic troep waar iedereen hier blijkbaar fan van is :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
silmaril8 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 01:46:
Nadat donderdag bij Amazon gereedschap van Bosch in de aanbieding was is het nu (weer - 2 weken geleden ook al) in de aanbieding bij de Gamma: op een gedeelte van het assortiment zit 35% korting (muv producten met een "altijd laag" prijs). Deze korting is trouwens alleen dit weekend, dus wees er snel bij.

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
- Bosch Professional bovenfrees GOF 1250 CE voor 220 euro

[Afbeelding]
- Bosch Professional boorhamer GBH 2-23 REA voor 146 euro

[Afbeelding]
- Bosch Professional decoupeerzaag GST 150 CE voor 110 euro

Bovenstaand gereedschap hebben ze (soms) ook op voorraad bij de Hornbach en dan kan je (met hun Laagste Prijsgarantie) 10% korting krijgen bovenop de prijs van de Gamma. Zo heb ik 2 weken geleden dus de GBH 2-23 REA boorhamer kunnen krijgen voor 131 euro bij de Hornbach. Bij zowel de Gamma als de Hornbach geldt wel dat je alleen deze kortingen kan krijgen in de winkel en niet online. Echter zonder die 10% korting zijn de prijzen nog steeds erg scherp :)

Ik heb de GBH 2-23 nu een paar keer gebruikt en het is echt een top apparaat: gaat door beton als mes door warm pakje boter. De stofafzuiging werkt trouwens ook echt goed. Klein nadeel vind ik wel dat je met de stofafzuigingsmodule nu niet kan kijken waar je precies het gat boort en dan dus eventueel ook niet kan corrigeren (als je bv op een spachtel muur aan het boren ben). Een oplossing was een paar millimeter voor-boren zonder stofafzuiging of met een simpele boormachine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh_NTgBQgeZNXyzYNZAESvF0zWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34JrPsF8nC1rId0Qg6WXB36x.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is hij om 16:55 gehaald. Als cadeau voor * DoeEensGek . (Bedankt voor de tip! d:)b )
Alleen jammer dat je voor de beitel stand een speciaal verloopstuk nodig hebt van circa 100 euro. :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Twijfels schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:42:
[...]

Je wilt secuur op de mm werken en je bent Bosch blauw fan, dan moet je eigenlijk wel voor de Bosch GKT 55 invalzaag gaan.
Goedkopere optie, aangezien je al in 18V zit is de GKS 18V-57 G. De G versie kan je ook op de geleiderails zetten, dan zaag je net als met de invalzaag strak langs de lijn van het liniaal.

Heb zelf de invalzaag en dat werkt erg fijn, imo een stuk fijner dan een cirkelzaag, ook vanwege de snel instelbare dieptestelling. Maar het is ook een dikke factor 2 duurder dan de 18V cirkelzaag.

Of zoals hierboven staat inderdaad die aanbieding pakken, maar voor hetzelfde geld heb ik dan liever de machine op accu en zou ik voor de 18V variant gaan. Maakt in 90% van de gevallen niet uit aangezien je het liefst toch met de stofzuiger er op werkt overigens.
De GKS met accu’s en rail zit je ook al op 450€ (https://www.gereedschapce...oxx-165mm-06016a2102.html)

Dan heeft de GKT wel mijn voorkeur voor bijn a hetzelfde geld. (https://www.gereedschapce...00w-165mm-0601675002.html)

Hoeft niet per se Bosch te zijn; meer toevallig dat ik alles blauw heb haha

Dan scheelt een Makita toch fors in prijs https://www.gereedschapce...-in-mbox-1300w-165mm.html

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 03-05-2020 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
Pepper92 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:24:
[...]

De PKS 66 die hij noemde is ook een cirkelzaag.

Woon je toevallig in de buurt van Groningen? 😇 heb voor het leggen van een vloer binnenkort +-2m aan (Bosch FSN) geleiderail nodig, maar dat is gelijk zo prijzig.
Ong 400 km vandaan. Is dat dichtbij genoeg? IK heb er geen spijt van te hebben aangeschaft. MAar ja, ik heb dan ook een grote verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:23
Ik ben op zoek naar een bitsetje voor m'n nieuwe DTD155zj slagschroevendraaier. Nu zag ik dat eerder het setje "Wera Bit-Check 30 Impaktor 1" werd aangeraden. Maar ik vraag me af of ik die als simpele/beginnende DHZ-er allemaal nodig ga hebben. Zou ik er vanstandiger aan doen om enkele losse (de meest gangbare) bitjes te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
BrtH schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:12:
Ik dacht dat een excenter per definitie oscilleert? Anders is het toch een concentrische beweging en niet excentrisch?
Overal wordt het bij de BO5041 specifiek genoemd alsof het een speciale feature is. Die Duitser op Youtube laat het ook zien alsof het anders is dan andere excenters.

Ik weet niet precies hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
@HowsMyApple Ik zou sowieso Impaktor bits halen. Die zijn echt heel fijn. Bedenk ook dat je de bits die je wel vaak gebruikt ook vaker vervangt en de bits die je weinig gebruikt weinig tot niet vervangt :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Crazy- schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:51:
[...]

De GKS met accu’s en rail zit je ook al op 450€ (https://www.gereedschapce...oxx-165mm-06016a2102.html)

Dan heeft de GKT wel mijn voorkeur voor bijn a hetzelfde geld. (https://www.gereedschapce...00w-165mm-0601675002.html)

Hoeft niet per se Bosch te zijn; meer toevallig dat ik alles blauw heb haha

Dan scheelt een Makita toch fors in prijs https://www.gereedschapce...-in-mbox-1300w-165mm.html
Ging bij de 18V van zonder accu en laders uit, gezien je al wat 18V hebt :)

En om in de toekomst rekening mee te houden: bovenfrezen en decoupeerzagen zijn (soms) ook compatible met rails. Dan is het wel fijn als dat met dezelfde rail kan. Uiteraard ook een optie om dat later dan van Makita te kopen. Wat Bosch Blauw betreft is Gereedschapcentrum trouwens achterlijk duur, kan je beter in DE voor shoppen

Zo is de GKS 18V met 2x 4,0 Ah voor €327 te koop. €130 minder voor 2x 4Ah ipv 5Ah ;) Neemt niet weg dat het nog voordeliger is los de body en losse accu's te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Twijfels op 03-05-2020 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Twijfels schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:30:
[...]

En om in de toekomst rekening mee te houden: bovenfrezen en decoupeerzagen zijn (soms) ook compatible met rails. Dan is het wel fijn als dat met dezelfde rail kan. Uiteraard ook een optie om dat later dan van Makita te kopen. Wat Bosch Blauw betreft is Gereedschapcentrum trouwens achterlijk duur, kan je beter in DE voor shoppen

Zo is de GKS 18V met 2x 4,0 Ah voor €327 te koop. €130 minder voor 2x 4Ah ipv 5Ah ;) Neemt niet weg dat het nog voordeliger is los de body en losse accu's te kopen.
Let op! Heb nu geen 18V set maar 10,8V set ;-) dus dat is verder geen vereiste. oh ja. Mijn nieuwe is wel 18V haha
Ik ga even verder shoppen in DE! Thanks

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08 21:32
Na tijden van meelezen in dit topic ook eens tijd om wat te posten. Mijn handgereedschap bestond vooral uit een aantal merkloze sets en besloten om dit nu om te zetten in gereedschap wat hopelijk de rest van mijn leven meegaat.

Heb het volgende besteld:
Wera schroevendraaierset XXL2
https://products.wera.de/..._300_kraftform_xxl_2.html
Wera inbussleutelset Multicolour HF
https://products.wera.de/...lus_multicolour_hf_1.html

Knipex sleuteltang en waterpomptang
https://www.knipex.com/in...&groupID=2340&artID=34635
Knipex electroset combitang, zijspitsetang en zijsnijtang
https://www.knipex.com/in...73&groupID=1509&artID=451
Knipex nijptang 250mm
https://www.knipex.com/in...6&groupID=1459&artID=2091

Bahco doppenset 1/4 en 1/2 S87+7
https://www.bahco.com/nl_...sleutelset-pb_s87-7_.html
Bahco gereedschapskist kunstof 37L
https://www.bahco.com/nl_...offers-pb_4750ptb60_.html

Denk een mooie basis handgereedschap om op verder te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SnelheidsDuivel schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:36:
Na tijden van meelezen in dit topic ook eens tijd om wat te posten. Mijn handgereedschap bestond vooral uit een aantal merkloze sets en besloten om dit nu om te zetten in gereedschap wat hopelijk de rest van mijn leven meegaat.

Knipex nijptang 250mm

Prima set zo. Bereid jezelf alleen voor op de zoektocht naar steeds een betere gereedschapskist. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08 21:32
Verwijderd schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:40:
[...]

Prima set zo. Bereid jezelf alleen voor op de zoektocht naar steeds een betere gereedschapskist. O-)
Ja inderdaad, viel me echt op hoe prijzig een mooie gereedschapskist is... :X
Daarom maar basic en draagbaar begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
HowsMyApple schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:01:
Ik ben op zoek naar een bitsetje voor m'n nieuwe DTD155zj slagschroevendraaier. Nu zag ik dat eerder het setje "Wera Bit-Check 30 Impaktor 1" werd aangeraden. Maar ik vraag me af of ik die als simpele/beginnende DHZ-er allemaal nodig ga hebben. Zou ik er vanstandiger aan doen om enkele losse (de meest gangbare) bitjes te kopen?
Impaktor bits zijn prima bits, maar:

Ik heb die set en die bithouder is ongelooflijk ruk. Als je een schroef hebt ingedraaid, blijft je bit in de schroef zitten en niet in de bithouder 8)7

Als ik dit vooraf had geweten, had ik een andere set gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Framoes schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:02:
[...]

De kabel van de Makita naar mijn smaak inderdaad wat kort. Op te lossen met stopcontacten en haspels in de buurt, maar een lang snoer was fijner geweest. Verder overigens zeer tevreden met deze excenter.

Het verschil tussen die 12.000 en 24.000 heeft volgens mij te maken met het verschil in hoe ze schuren. De SXE3125 roteert en de BO5041 roteert en oscilleert. Die combinatie zou beter moeten schuren, maar ik heb het nooit kunnen vergelijken. Hier legt iemand het uit (in het Duits). De Metabo heeft trouwens wel een iets grotere schuuruitslag (3mm vs 2,8mm) en dat heeft ook weer invloed op het schuurresultaat. Hoeveel invloed die 0,2mm heeft weet ik helaas niet.

Kortom: ze hebben allebei voor- en nadelen en is de keuze niet per se makkelijker geworden :+
Euh, dat zijn allebei gewoon wat de Amerikanen 'random orbital sanders' noemen :? Pad maakt gewoon dezelfde beweging als een willekeurige vlakschuurmachine, maar kan ook nog eens met de hele zool ronddraaien. Maar dat is niet aangedreven. De Rotex (e.a.) hebben een mode waarin je dat ook kunt aandrijven en dan is de afname dus veel groter.

Knipex nijptang 250mm

Zoveel X'en in de setnaam van Wera en dan nog geen PH1, PZ3, TX8 (voor ABB inbouwdozen, vergeet het maar dat ik dat met een gleufdraaier ga doen... daarom dus ook geen Attema dozen :+ ), TX10 8)7

Let op dat die Knipex kniptang niet heel hard is. Knipex heeft vier subseries 'normale' kniptangen; de 70 (die zit in je set, de 74, de 73 en de 73 7. De 70 is de enige die HRC 62 is en niet zo blij wordt van pianodraad.

Naast een ietwat gesloopte 70 heb ik ook een 73 7 (de X-cut) en dat is echt een topding. Veel minder kracht nodig om dingen te knippen.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-05-2020 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
silmaril8 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 01:46:

Gewoon met 1 hand die afzuigmodule wat van de muur afhouden en met de andere hand het gat starten met de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Makita telt gewoon '2 schuurbewegingen' per rondje. Ze zijn gewoon allemaal 12k rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Knipex nijptang 250mm

Het is een mooi begin :)

Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met Bahco doppen, maar aangezien je ze al gekocht hebt, hopelijk vallen ze voor jou goed mee.

Verder zou ik zeker niet zonder een PH1 en PH0 kunnen, en ook torx 10 en kleiner kom je nog wel regelmatig tegen. Maar je hebt zo een goed begin ;)

Ik weet niet hoe je met bits zit, maar je zou ook zoiets kunnen overwegen, ruime keuze aan bits, en een klein bitrateltje. De bithouder is te klein om echt wat mee te kunnen, maar een bitratel is een stuk fijner in gebruik voor inbus en torx dan een L-sleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

De buurman werkt in een garage en een tijd terug hebben ze allemaal nieuwe gereedschapskarren besteld, de monteurs mochten het oude spul meenemen.

En nu is hij zijn gereedschap aan het uitzoeken en omdat hij nagenoeg nooit klust wou hij het meeste spul wegdoen maar vroeg of ik nog interesse had.......uuuhhh.....yes, offcourse :)

Vanavond maar eens uitzoeken, het is van alles wat, steek- en ringsleutels, doppen en van Lux-tools tot Gedore. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZKs0i1JXMBI8hFHiNUHVn3iEi8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l8XYObxOk2HdS2EunxSZTany.jpg?f=user_large

Heerlijk om straks een hoop minstens dubbel te hebben, scheelt weer zoeken en/of misgrijpen d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 05:43:
[...]

Het is een mooi begin :)

Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met Bahco doppen, maar aangezien je ze al gekocht hebt, hopelijk vallen ze voor jou goed mee.

Verder zou ik zeker niet zonder een PH1 en PH0 kunnen, en ook torx 10 en kleiner kom je nog wel regelmatig tegen. Maar je hebt zo een goed begin ;)

Ik weet niet hoe je met bits zit, maar je zou ook zoiets kunnen overwegen, ruime keuze aan bits, en een klein bitrateltje. De bithouder is te klein om echt wat mee te kunnen, maar een bitratel is een stuk fijner in gebruik voor inbus en torx dan een L-sleutel.
dat tafeltje is echt een heel fijn ding inderdaad. Wellicht juist omdat hij zo klein is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
kabeltjekabel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 02:18:
[...]

Euh, dat zijn allebei gewoon wat de Amerikanen 'random orbital sanders' noemen :? Pad maakt gewoon dezelfde beweging als een willekeurige vlakschuurmachine, maar kan ook nog eens met de hele zool ronddraaien. Maar dat is niet aangedreven. De Rotex (e.a.) hebben een mode waarin je dat ook kunt aandrijven en dan is de afname dus veel groter.
Een random orbital sander is toch ook een excenter schuurmachine?

De meeste excenters hebben blijkbaar niet die zogenaamde dubbele beweging die Makita heeft. Het zijn de enige waarbij het specifiek wordt vermeld en dat lijkt me vreemd als het de standaard is. Bij o.a. Metabo en DeWalt staat bij de specs ook niet het aantal gewone schuurbeweging/min vermeld, maar alleen de rotaties.

Het lijkt me als dit inderdaad zo is, dat je er sneller mee kan schuren dan een excenter die dit niet heeft. Een Rotex doet daar nog een schepje bovenop met de geforceerde modus. Maar die is ook 6x zo duur.

Ik heb hem overigens gekocht omdat het de goedkoopste was in die klasse. Hij schuurt naar behoren en of dat nou is door dual action of magische kabouters is me dan om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gezien de schijf niet meer van m'n Metabo haakse slijper af gaat, mag deze met pensioen.

Zat te kijken naar de Festool DSC AG125 met stofkap. Maar, deze draait tegengesteld. En dat lijkt me vreselijk irritant als je een keer zonder stofkap aan de slag moet. Dus denk toch maar voor een ander merk kijken, geheel tegen m'n merk ocd in.

Aan de andere kant. Hoe vaak slijp ik zonder afzuiging :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Ugh Combitools.

Bestelde er op 21/4 een makita luchtpomp en mbox4. Luchtpomp pas op voorraad midden juni, duidelijk aangegeven. Op 22/4 plots verzendbevestiging van PostNL - ik ga er van uit dat de MBox afzonderlijk opgestuurd werd.

Sinds 25/4 geen beweging meer in de Track&Trace van PostNL - "bezorgtijd onbekend". PostNL gebeld, die raden me aan contact op te nemen met CombiTools.

Hen ondertussen 3x gemaild, zonder enige reactie. Telefoon nemen ze ook niet op.

Conclusie: dit bedrijf toch zeker momenteel mijden als de pest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Na een korte slapeloze nacht (ahum) is de kogel door de kerk.
Heb de Makita BO5041 besteld!
De afweging was uiteindelijk een beetje tussen de kabellengte van de Metabo en de ergonomie van de Makita, en omdat ik best wat werk boven schouderhoogte moet doen heb ik voor het laatste gekozen.

Bedankt voor de adviezen allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Matthis schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:35:
Ugh Combitools.

Bestelde er op 21/4 een makita luchtpomp en mbox4. Luchtpomp pas op voorraad midden juni, duidelijk aangegeven. Op 22/4 plots verzendbevestiging van PostNL - ik ga er van uit dat de MBox afzonderlijk opgestuurd werd.

Sinds 25/4 geen beweging meer in de Track&Trace van PostNL - "bezorgtijd onbekend". PostNL gebeld, die raden me aan contact op te nemen met CombiTools.

Hen ondertussen 3x gemaild, zonder enige reactie. Telefoon nemen ze ook niet op.

Conclusie: dit bedrijf toch zeker momenteel mijden als de pest.
Via Twitter zijn ze nog redelijke actief, sowieso t/m 29 april j.l. - wellicht wat drukte?
Twijfels schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:30:
[...]

Begin nu extreem te twijfelen tussen de GKT55 & GKS 18V

Het prijsverschil is redelijke fors - begin mij dus af te vragen of het het voor de fanatieke-hobbyist het geld waard is ...

|Edit
na het lezen van het topic en met name de discussie over invalzaag vs cirkelzaag....
overduidelijk dat ik voor de invalzaag ga.

Met name het punt 'uitzagen in het midden van het hout' gaf de doorslag. Dat was wat ik al paar keer meegemaakt heb en met de decopeerzaag moest doen.

wat zoekwerk kwam ik hier uit https://www.mastertools.n...handcirkelzaag-0601675000 betere deal: https://www.toolmax.nl/bo...ail-in-lboxx-p-20091.html

nu even nadenken welke rail er bij ... _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 04-05-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
MikeyMan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:24:
Gezien de schijf niet meer van m'n Metabo haakse slijper af gaat, mag deze met pensioen.

Zat te kijken naar de Festool DSC AG125 met stofkap. Maar, deze draait tegengesteld. En dat lijkt me vreselijk irritant als je een keer zonder stofkap aan de slag moet. Dus denk toch maar voor een ander merk kijken, geheel tegen m'n merk ocd in.

Die festool lijkt me een redelijk specifiek apparaat, gericht op doorslijpen van steen enzo. Zelfs met koppelink aan een geleiderail.

Is dat ook waarvoor je je metabo gebruikte? Anders zou ik echt een andere machine overwegen, want dan lijkt me juist die festool helemaal niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Combitools is niet echt een bedrijf, maar een stel (man+vrouw) die een handeltje erbij heeft.
Ik heb er in 2017 een decoupeerzaag gekocht. Vooral omdat ze aan inruil deden en ik er mijn defecte decoupeerzaag kon inruilen :P

Mijn bestelling ging ook niet goed, ik kreeg steeds de verkeerde inlay geleverd.

Is uiteindelijk wel goed gekomen. Maar ik kon wel merken dat ze (toen zeker, 3jr terug) nog niet veel ervaring hebben met webshop uitbaten :)

Ergens verbaast het me dat ze nog steeds de shop hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:41
Als beginnende DHZ-er zou ik zeker een goedkoper setje zoeken, Makita heeft prima setjes voor veel minder geld. Bijvoorbeeld deze of deze waar ook boortjes bij zitten die je in je bithouder klikt, vind ik persoonlijk erg handig voor voorboren. Waarschijnlijk is het genoeg, Wera is heel mooi spul maar als je niet heel veel klus ook niet perse nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Sluw op 04-05-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Raymond schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:46:
[...]

Die festool lijkt me een redelijk specifiek apparaat, gericht op doorslijpen van steen enzo. Zelfs met koppelink aan een geleiderail.

Is dat ook waarvoor je je metabo gebruikte? Anders zou ik echt een andere machine overwegen, want dan lijkt me juist die festool helemaal niet handig.
Nou, ben een doe het zelver. Dus er is niet een specifiek gebruik. Ben nu bezig met het tegelen van twee toiletten, dus dan is die stofafzuiging wel erg prettig. Maar net zo goed moet er weleens wat staal worden geslepen. Dan is die stofafzuiging minder belangrijk. Maar de omgekeerde draairichting lijkt me dan wel vreselijk irritant.

Was net lekker bezig Festool voor het spul met draad aan te schaffen, maar denk dat het ff moeten laten.

Ah, ik zie dat er ook universele stofafzuiging is, bijvoorbeeld van carat. Of losse van Makita.

Zou ook nog voor een Milwaukee accu slijper kunnen gaan. Heb de accu en laders al...

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 04-05-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 11:53
Ik zou inderdaad enkele losse (voor jou) gangbare slagbits kopen. Zeker als je al reguliere bits hebt. Daarbij vind ik er wel wat voor te zeggen een maatje langer (50mm) te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Crazy- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:42:
[...]

Het prijsverschil is redelijke fors - begin mij dus af te vragen of het het voor de fanatieke-hobbyist het geld waard is ...

|Edit
na het lezen van het topic en met name de discussie over invalzaag vs cirkelzaag....

Met name het punt 'uitzagen in het midden van het hout' gaf de doorslag. Dat was wat ik al paar keer meegemaakt heb en met de decopeerzaag moest doen.

wat zoekwerk kwam ik hier uit https://www.mastertools.n...handcirkelzaag-0601675000 betere deal: https://www.toolmax.nl/bo...ail-in-lboxx-p-20091.html

Als fanatieke hobbyist zeg ik: goede keuze :9

Wat ben je van plan er mee te zagen? Ik heb deze set en heb daarnaast nog een losse 800mm rail. Gebruik ze eigenlijk allemaal wel. 800mm voor kleine stukken, 1600mm voor plaatmateriaal in de breedte, 1600+1600 voor plaatmateriaal in de lengte en dan 1600+800 soms nog voor stukken die er tussenin zitten.

Een 1100 + 1600 rail zou de meeste situaties volstaan en is het fijnste. Zou ook liever de 1100 ipv 800 willen.

Die duurdere set hierboven is wel fijn met die (erg degelijke) tas en het verbindingsstuk die ook al zo'n €50 los is. Bang for buck prima, maar zijn zeker een hoop centjes. Door corona ook €80 duurder dan paar maanden terug |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
MikeyMan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Nou, ben een doe het zelver. Dus er is niet een specifiek gebruik. Ben nu bezig met het tegelen van twee toiletten, dus dan is die stofafzuiging wel erg prettig. Maar net zo goed moet er weleens wat staal worden geslepen. Dan is die stofafzuiging minder belangrijk. Maar de omgekeerde draairichting lijkt me dan wel vreselijk irritant.

Was net lekker bezig Festool voor het spul met draad aan te schaffen, maar denk dat het ff moeten laten.

Ah, ik zie dat er ook universele stofafzuiging is, bijvoorbeeld van carat. Of losse van Makita.

Zou ook nog voor een Milwaukee accu slijper kunnen gaan. Heb de accu en laders al...
Ik zou inderdaad ook voor een losse haakse slijper + stofafzuiging gaan.
Metabo en Makita kunnen het ongetwijfeld net zo goed hoor: ik heb zelf een Bosch GWS 13-125 slijper + GDE 125 EA-T (beter alternatief is de FC-T) stofkap. Dat werkt goed en vrijwel stofvrij, totaal geen spijt van. Zou achteraf alleen liever de FC-T hebben in plaats van de EA-T omdat ik denk dat die net wat fijner/makkelijker over de muur heen lopen.

Dat is zowel goedkoper als veelzijdiger dan de Festool. Kan je er nog een aparte stofafzuiging voor kopen om ook met een komschijf te werken. Enige nadeel is dat dit niet met een geleiderail werkt, de festool is daardoor beter geschikt om bijvoorbeeld tegels (in het zicht) netjes op maat te maken.

Gezien je het met die festool over slijpen in de muur enzo hebt zou ik wel voor een bedrade versie gaan. Stofzuiger hangt er dan toch al bij aan en ik ga er van uit dat accu's bijzonder snel leeg zijn met zoiets zwaars als sleuven frezen in een muur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:49
Sluw schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:54:
[...]

Als beginnende DHZ-er zou ik zeker een goedkoper setje zoeken, Makita heeft prima setjes voor veel minder geld. Bijvoorbeeld deze of deze waar ook boortjes bij zitten die je in je bithouder klikt, vind ik persoonlijk erg handig voor voorboren. Waarschijnlijk is het genoeg, Wera is heel mooi spul maar als je niet heel veel klus ook niet perse nodig.
Dat zijn allebei toch geen slagbits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:24:

Ik zou gewoon een Metabo of Bosch slijper met losse afzuigkap kopen. Ben je waarschijnlijk voor minder dan de helft klaar.
Crazy- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:42:
[...]

|Edit

Misschien een rare vraag, maar als je over prijsverschil begint en of het voor een hobbyist het geld waard is, waarom kies je dan de duurste invalzaag van de drie (DeWalt, Makita, Bosch)? Dan laat ik de Festool en Mafell buiten beschouwing omdat dat weer een hele andere prijsklasse is.

Scheelt toch al gauw €50-100 en daar kan je weer een paar mooie zaagbladen van kopen. Als het een snoer heeft zit je tenslotte niet aan een kleur vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Twijfels schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Als fanatieke hobbyist zeg ik: goede keuze :9

Wat ben je van plan er mee te zagen? Ik heb deze set en heb daarnaast nog een losse 800mm rail. Gebruik ze eigenlijk allemaal wel. 800mm voor kleine stukken, 1600mm voor plaatmateriaal in de breedte, 1600+1600 voor plaatmateriaal in de lengte en dan 1600+800 soms nog voor stukken die er tussenin zitten.

Een 1100 + 1600 rail zou de meeste situaties volstaan en is het fijnste. Zou ook liever de 1100 ipv 800 willen.

Die duurdere set hierboven is wel fijn met die (erg degelijke) tas en het verbindingsstuk die ook al zo'n €50 los is. Bang for buck prima, maar zijn zeker een hoop centjes. Door corona ook €80 duurder dan paar maanden terug |:(
Framoes schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:52:
Misschien een rare vraag, maar als je over prijsverschil begint en of het voor een hobbyist het geld waard is, waarom kies je dan de duurste invalzaag van de drie (DeWalt, Makita, Bosch)? Dan laat ik de Festool en Mafell buiten beschouwing omdat dat weer een hele andere prijsklasse is.

Scheelt toch al gauw €50-100 en daar kan je weer een paar mooie zaagbladen van kopen. Als het een snoer heeft zit je tenslotte niet aan een kleur vast.
mooi setje - ja inderdaad alles bij elkaar zijn het wel knaken... maar het is zeker waard in mijn ogen. Zeker ivm verschil in mogelijkheden tussen cirkel- & inval.

ik wil er op 'korte termijn' een 5 of 6 tal wandkasten maken met deuren van 270cm x 400cm in de garage, incl draai- of schuif deuren (verdeeld met onderin lades, boven vakken per kast.) Verder is het altijd wel handig als fanatieke hobbyist haha

zoiets als dit: https://images.app.goo.gl/7FhD4QnmKhWWbHmh7

zoek al tijdje naar zoiets en je bent gauw (buiten dat het nooit precies is zoals je wilt met kant-en-klaar) totaal 3-4000 euro kwijt. Maatwerk heb je gauw nodig ivm de hoogte.

Dan is een investering van 400-500euro wel te doen ;) onder het motto van... :

"ja vrouw dit apparaat heb ik echt nodig om die kasten te maken" ...

(en: toch tijd zat nu & geen vakantie dit jaar waarschijnlijk

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 04-05-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:41
BrtH schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Dat zijn allebei toch geen slagbits?
Sorry, verkeerd gelezen, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Crazy- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:53:
[...]

[...]

mooi setje - ja inderdaad alles bij elkaar zijn het wel knaken... maar het is zeker waard in mijn ogen. Zeker ivm verschil in mogelijkheden tussen cirkel- & inval.

ik wil er op 'korte termijn' een 5 of 6 tal wandkasten maken met deuren van 270cm x 400cm in de garage, incl draai- of schuif deuren (verdeeld met onderin lades, boven vakken per kast.) Verder is het altijd wel handig als fanatieke hobbyist haha

zoek al tijdje naar zoiets en je bent gauw (buiten dat het nooit precies is zoals je wilt met kant-en-klaar) totaal 3-4000 euro kwijt. Maatwerk heb je gauw nodig ivm de hoogte.

Ik ben wel voorstander van de invalzaag, maar die van Bosch is gewoon duurder dan vergelijkbare invalzagen van de andere merken. En kwalitatief gezien is het allemaal vergelijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Framoes schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Ik ben wel voorstander van de invalzaag, maar die van Bosch is gewoon duurder dan vergelijkbare invalzagen van de andere merken. En kwalitatief gezien is het allemaal vergelijkbaar.
Sorry, las je bericht niet helemaal goed inderdaad.
Voorkeur ligt ook niet bij Bosch verder - maakt mij wezenlijk niets uit.

de Makita SP6000J lijkt ook een goed alternatief; ik lees alleen wat 'issues' met de geleiderail hiermee

https://www.mastertools.n...draal-plus-koppelstripset
is inderdaad goeie-koper >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 04-05-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En dan nog een drie meter rail er bij omdat het aan en af koppelen van die twee losse je gaat irriteren. Kan je een van die kleine rails op 1/3 doorzagen voor nog kleinere zaagjes.
Zodra je de eerste plaat net niet haaks hebt afgezaagd wil je deze er ook nog bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jadjong schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:32:
En dan nog een drie meter rail er bij omdat het aan en af koppelen van die twee losse je gaat irriteren. Kan je een van die kleine rails op 1/3 doorzagen voor nog kleinere zaagjes.
Zodra je de eerste plaat net niet haaks hebt afgezaagd wil je deze er ook nog bij.
Voorlopig 2x 1500mm wel zat - toekomst zie ik wel weer

als het niet lukt om de rail haaks te leggen met de rail+klem onderkant ... dan mis ik ergens iets ;)

edit:

vorige week deze aangeschaft - Bosch GBH 18 V-Li - blijkbaar heeft Bosch een actie voor een gratis JBL speaker. Moest aanschafprijs 165 excl. BTW zijn (heb hem gekocht met 50% korting, dus 164,76 excl btw....) heb er maar 165 afgerond van gemaakt (bon meegestuurd) eens zien of ze het accepteren :P

[ Voor 26% gewijzigd door Crazy- op 04-05-2020 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Pff, bijna 200 euro voor een haakse hoek van alu. Zal vast mooi gemaakt. Maar goed, dat past dan wél in een keer in een Systainer. pff, stukje marketing at it's finest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 12:44
Kan iemand mij helpen met het bepalen van m'n aankoop?

Ik zoek een cirkelzaag en/of invalzaag die ook op een tafel te monteren is.
Op Marktplaats zag ik het volgende setje staan
- GKS55 (Cirkelzaag zelf)
- MT92 (Zaagtafel)
- MT600 (Afkorttafel)

Alleen lijken die spullen niet meer te bestaan
Ik wil graag bij Bosch Blauw blijven en als het heeeeel even kan, op 18V

Marktplaats link: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

[ Voor 22% gewijzigd door Dr Pro op 04-05-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Crazy- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Sorry, las je bericht niet helemaal goed inderdaad.
Voorkeur ligt ook niet bij Bosch verder - maakt mij wezenlijk niets uit.

de Makita SP6000J lijkt ook een goed alternatief; ik lees alleen wat 'issues' met de geleiderail hiermee
Ja, ik heb wel eens wat gelezen over geleiderails die niet helemaal recht waren.

Heb zelf een geleiderail van Makita en een van Protool (oud submerk van Festool) en merk geen verschil. Maarja, dat is een gevalletje N=1 en geen diepgravend onderzoek.
Als je alles een beetje netjes aftekent kan je zonder die haakse hoek. En kan je zelfs een kortere geleiderail doorschuiven over een langere plaat.

Maar als je het meubelmakersprecies tot op de halve mm wil, is dat natuurlijk te slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Wuursj

want worst is al bezet

Tackers
Deze tools zijn nieuw voor mij. Ik zoek een tacker voor één (flinke) klus: het vast nieten van een hoop fermacell platen van 10 of 12,5 mm dik.
Fermcell geeft netjes aan wat de eisen zijn van de nietjes (type N?):
  • draad diameter 1,2-1,6mm
  • rugbreedte circa 10mm
  • beenlengte in mijn geval 25-28mm
Die rug breedte zorgt er meteen voor dat ik er niet kom met de budget-tackers van oa. ecotools en HBM (met de laatste heb ik sowieso geen goede ervaringen).

Maar wat dan wel? Merken in de tacker-wereld zeggen mij weinig. Na flink wat googlen in het tacker en nietjes oerwoud kom ik vooralsnog uit bij Dutack 750 H van circa €155o. Maar ook dit merk zegt me niks.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LGqKg6Z.png

Of zou deze merkloze van Ecotools van €85 toch wat zijn?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kmAvAEO.png

Iemand hier een mening over? Of een redelijke OK kwaliteit tacker die dit formaat nietjes kan schieten?

Mijn 'gewone' gereedschap gamma bestaat na wat omzwervingen met budget merken met veel irritatie nu vooral uit Makita, beetje blauwe Bosch Prof, een Festool stofzuiger en Rupes schuurmachines. Maar als ik bij deze merken kijk voor een tacker, kan ik weer een nier inleveren en denk dat ik hem naast deze klus, niet heel vaak ga gebruiken. Dus toch maar weer een stap naar een budget merk?

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 04-05-2020 13:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:43
Crazy- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:53:
[...]

[...]

Laat het zagen van platen gewoon uitbesteden wanneer je niet over de juiste apparatuur beschikt. Invalzagen zijn gemaakt voor op montage waar die wordt ingezet voor diverse doeleinden. Maar is niet gemaakt voor herhaaldelijk werk. Hoe precies je ook aftekent uit eigen ervaring weet ik dat afwijkingen steeds groter worden en dat platen nooit dezelfde afmetingen hebben. Dan kun je beter je geld uitgegeven aan een tafelcirkeltje van één van de bekende merken. Hiermee ga je waarschijnlijk veel meer plezier aan beleven.

Maar zoals al gezegd besteedt het uit. Het zagen is door het platenhandelaar met de juiste apparatuur (formaat- of platenzaag) in mum van tijd geklaard. Met precisie die je met DHZ-machine’s niet kunt bereiken en tegen een fractie van de prijs.

Wil je enigszins een professioneel resultaat dan dat is een lamello, deuvel of lamellofrees eigenlijk ook wel noodzakelijk. En vergeet niet lange lijmklemmen of corpusklemmen en een system32 boorsysteem (hier zijn verschillende oplossingen voor bijv. Bosch FSN RA 32)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Raymond schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:50:
[...]

Combitools is niet echt een bedrijf, maar een stel (man+vrouw) die een handeltje erbij heeft.
Ik heb er in 2017 een decoupeerzaag gekocht. Vooral omdat ze aan inruil deden en ik er mijn defecte decoupeerzaag kon inruilen :P

Mijn bestelling ging ook niet goed, ik kreeg steeds de verkeerde inlay geleverd.

Is uiteindelijk wel goed gekomen. Maar ik kon wel merken dat ze (toen zeker, 3jr terug) nog niet veel ervaring hebben met webshop uitbaten :)

Ergens verbaast het me dat ze nog steeds de shop hebben :P
Ik had niet door dat dit "zo'n" shop was. Ze lijken officieel Makita dealer te zijn, ik had niet zo'n belabberde "service" verwacht, hoewel je dit zelfs geen "service" kan noemen. |:(
Pagina: 1 ... 60 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic