Ik heb die Festool adapter in de Starmix variant, de afzuigaansluiting kan draaien, dus als je m horizontaal tegen de muur plakt kun je de slang gewoon naar beneden laten wijzen.Anoniem: 639074 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:26:
[...]
Ja deze Festool stofzuigadapter is prima.
Enige nadeel is de beperkte maximale boordiameter van 12mm en de niet bijster handige 90o hoek voor de stofafzuiging, waardoor de hangende afzuigslang het ding los van de muur neigt te trekken.
Voor grotere boorgaten kun je de Makita P-80488 kiezen die ook grotere boren eet.
Ligt het aan mij, of hebben de Wera bithouder schroevendraaiers allemaal relatief kleine handgrepen? Ik kom van de bithouder schroevendraaier van Ikea af, regelrechte troep natuurlijk, maar een heerlijk dik handvat om kracht mee te kunnen zetten. Of zijn mn handen te lomp (handschoenmaat 11)?
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Ik weet niet welke je hebt, maar de meegeleverde (kraftform kompakt?) zijn doorgaans... compact 
kijk eens naar de 810/1:
kijk eens naar de 810/1:

Wise enough to play the fool
Het ligt eraan welke handgreep je koopt, ik heb de Kraftform Kompakt 27 RA en de 60 waarbij de eerste een slag groter is dan de tweede:_Brake_ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:00:
Ligt het aan mij, of hebben de Wera bithouder schroevendraaiers allemaal relatief kleine handgrepen? Ik kom van de bithouder schroevendraaier van Ikea af, regelrechte troep natuurlijk, maar een heerlijk dik handvat om kracht mee te kunnen zetten. Of zijn mn handen te lomp (handschoenmaat 11)?

De eerste heeft een vaste kling en het handvat kan open zodat je daar een paar bitjes in kan bewaren, vast ook de reden dat het handvat dikker is.
[ Voor 21% gewijzigd door Vliegvlug op 28-08-2019 21:47 ]
Ik heb de Wera 817 R. Sowieso wel handig, omdat de verlengde bithouder ook in de accuboor kan. Maar voor het daadwerkelijk krachtzetten heb ik liever een dikkere (zonder bitjesmagazijn of dergelijke poespas). De 810/1 is dan de juiste voor mij?
Edit
Volgens het gegevensblad is de 810 40mm dik, de 817 32mm. Heeft de 810 de dikste handgreep die Wera kent?
Edit
Volgens het gegevensblad is de 810 40mm dik, de 817 32mm. Heeft de 810 de dikste handgreep die Wera kent?
[ Voor 19% gewijzigd door _Brake_ op 28-08-2019 21:45 ]
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Ik heb zelf de 812, dat is "normaal" formaat, maar dan met een magneet. De 810 heeft een klemring voor de bitjes.
Die van de 27RA is 45 mm als ik de specs goed lees:_Brake_ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:38:
..
Afmetingen: 230x70x45 mm
Wel een bitvak in het handvat maar daar heb ik zelf nooit last van gehad tijdens het gebruik en het maakt het handvat wel dikker en dat is wat je wil.
Heb dan ook liever de 812, thanks!teacher schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:48:
Ik heb zelf de 812, dat is "normaal" formaat, maar dan met een magneet. De 810 heeft een klemring voor de bitjes.
Klopt, maar dan zonder poespas als bitjesmagazijn en ratel. Alsnog bedankt voor je bijdrageVliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:55:
[...]
Die van de 27RA is 45 mm als ik de specs goed lees:
Afmetingen: 230x70x45 mm
Wel een bitvak in het handvat maar daar heb ik zelf nooit last van gehad tijdens het gebruik en het maakt het handvat wel dikker en dat is wat je wil.
Die ratelselectiering is inderdaad soms wel onhandig, dat je enthousiast aan het schroeven bent en per ongeluk de stand daarvan verdraaid.
Ik kom er net achter dat er op het gehele forum maar 1 bericht is over Unior gereedschap. Kennen jullie het merk niet? Gesmeed staal, levenslange garantie, een enorm assortiment en het spul zit goed in elkaar. Heb een kar staan en al flink uitgebreid. Mooie modules voor de karren ook.
* _Brake_ is groot fan!
* _Brake_ is groot fan!
Sorry maar het ziet er uit als goedkoop chinees spul en het klinkt als urinoir._Brake_ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:46:
Ik kom er net achter dat er op het gehele forum maar 1 bericht is over Unior gereedschap. Kennen jullie het merk niet? Gesmeed staal, levenslange garantie, een enorm assortiment en het spul zit goed in elkaar. Heb een kar staan en al flink uitgebreid. Mooie modules voor de karren ook.
* _Brake_ is groot fan!
Komt uit Slovenië?
Man has 2 testicles but only 1 heart...
Ik vind van de Wera's op zich het formaat niet zo'n probleem. De grillige vorm wel. Privé koop ik ze dan ook absoluut niet. Heb zelf PB (Swissgrip en Classic), die hebben ook geen grote handvaten, maar liggen tenminste wel comfortabel in mijn hand._Brake_ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:00:
De Wera Joker serie (steek-ringratel sleutels) vind ik dan wel weer prima. Maar hun schroevendraaiers komen er hier echt niet in.
Schroeven die onderin een gat zitten kun je geeneens te pakken krijgen met zo'n set van handvat met bithouder met los bitje. Dan blijft het steken bij de bithouder. Wat nog wel kan is het handvat los en dan de bitjes veel langer... dan kom je op het systeem van PB met de wisselklingen. Maar dan heb je dus een relatief klein handvat bij de grotere klingen en een te groot handvat bij de kleintjes. Wel erg compact om mee te nemen.breagor schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:13:
@CurlyMo
Ja heb ik ook aan gedacht, en neem ik er denk ik nog wel bij ivm diverse exotische koppen (zit te denken aan de Wera Kraftform Kompact 70), maar voor de meest voorkomende activiteiten vind ik het ook wel fijn gewoon meteen er een te kunnen pakken.
Dus wil eigenlijk toch ook wel een setje gewone schroevendraaiers erbij.
[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-08-2019 23:36 ]
Nog nooit van gehoord, altijd goed om nieuwe dingen te weten te krijgen._Brake_ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:46:
* _Brake_ is groot fan!
Heb je een plaatje van wat je hebt aangeschaft, of een linkje?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Anoniem: 93986
Ken het niet. Zo te zien zitten ze vooral in de automotive?_Brake_ schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:46:
* _Brake_ is groot fan!
Wellicht dat het daarom hier minder bekend is. Hier hebben ze er misschien meer ervaring mee?
PB Swiss heeft ook een serie met een kleiner handvat voor de kleine maten, de PB53 serie, met een soortgelijke grip als dat ze hebben voor hun kleine schroevendraaiers. Voor het grotere werk hebben ze ook een andere serie, de PB225 serie, met een handvat dat kan omklappen. Alhoewel je waarschijnlijk dan beter gewoon een ratel er bij kan pakken.kabeltjekabel schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 23:31:
Schroeven die onderin een gat zitten kun je geeneens te pakken krijgen met zo'n set van handvat met bithouder met los bitje. Dan blijft het steken bij de bithouder. Wat nog wel kan is het handvat los en dan de bitjes veel langer... dan kom je op het systeem van PB met de wisselklingen. Maar dan heb je dus een relatief klein handvat bij de grotere klingen en een te groot handvat bij de kleintjes. Wel erg compact om mee te nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 29-08-2019 08:29 ]
Nu we het over handvatten hebben, welke merk / vorm van het handvat vinden jullie het fijnst werken?
Ikzelf vind die van wera wel fijn, hoewel ik daar beperkt ervaring mee heb.
Heb op werk een setje van beta maar die gebruiken van dat harde gladde plastic met stukken rubber er tussen door. Het rubber heeft wel een goede grip maar dat word weer teniet gedaan door het harde gladde plastic. Vind ze daarom wat minder fijn.
De wera schroevendraaiers gebruiken een andere soort plastic dat niet glad is, voelt daardoor veel fijner aan.
Sowieso alle schroevendraaiers met alleen een plastic handvat is moeilijk so te maken dat het lekker werkt vind ik.
Ikzelf vind die van wera wel fijn, hoewel ik daar beperkt ervaring mee heb.
Heb op werk een setje van beta maar die gebruiken van dat harde gladde plastic met stukken rubber er tussen door. Het rubber heeft wel een goede grip maar dat word weer teniet gedaan door het harde gladde plastic. Vind ze daarom wat minder fijn.
De wera schroevendraaiers gebruiken een andere soort plastic dat niet glad is, voelt daardoor veel fijner aan.
Sowieso alle schroevendraaiers met alleen een plastic handvat is moeilijk so te maken dat het lekker werkt vind ik.
[ Voor 4% gewijzigd door thijsco19 op 29-08-2019 09:59 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Dit vind ik persoonlijk hele fijne handvaten:

Is van acrylacetaat (hard plastic), dus makkelijk schoon te maken (als je met olie werkt, bv.). De grip zelf ligt fijn in de hand, en ik merk niet dat ik minder kracht hiermee kan zetten dan met een softgrip van bv. Wiha. Als ik zoveel kracht moet zetten, is het waarschijnlijk toch tijd voor een T-grip of ratel.

Is van acrylacetaat (hard plastic), dus makkelijk schoon te maken (als je met olie werkt, bv.). De grip zelf ligt fijn in de hand, en ik merk niet dat ik minder kracht hiermee kan zetten dan met een softgrip van bv. Wiha. Als ik zoveel kracht moet zetten, is het waarschijnlijk toch tijd voor een T-grip of ratel.
als ik in dat topic even zoek dan vind ik helaas slechts één vermelding, betreft wat roestvorming op steeksleutels.Anoniem: 93986 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:17:
[...]
Ken het niet. Zo te zien zitten ze vooral in de automotive?
Wellicht dat het daarom hier minder bekend is. Hier hebben ze er misschien meer ervaring mee?
@_Brake_ zie bovenstaand, een ervaring.
Een zoektocht door heel TWeakers heen levert vooral het verkeerde gespelde woord "junior" op
[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 29-08-2019 10:14 ]
Klopt, maar die hebben een nog beperkte range van klingen dan de PB215henkie196 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:28:
[...]
PB Swiss heeft ook een serie met een kleiner handvat voor de kleine maten, de PB53 serie, met een soortgelijke grip als dat ze hebben voor hun kleine schroevendraaiers. Voor het grotere werk hebben ze ook een andere serie, de PB225 serie, met een handvat dat kan omklappen. Alhoewel je waarschijnlijk dan beter gewoon een ratel er bij kan pakken.
Ja, de PB Classic en PB Multicraft hechten zijn van dat materiaal. Nadeel; als je ze opsluit gaan ze stinken...henkie196 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:05:
Dit vind ik persoonlijk hele fijne handvaten:
[Afbeelding]
En niet kleurgecodeerd, op het groene handvat bij Pz na.
Even een kleine update over m'n werkplaats. Heb de afgelopen dagen de boel goed schoon gemaakt en opgeruimd, dus nu eindelijk weer wat ruimte om fatsoenlijk te klussen.
Nog genoeg te doen:
- Afkortzaagstation goed afstellen
- Ophangsysteem voor de lijmklemmen maken
- Veel meer stopcontacten
- Betere verlichting
- Betere stofafzuiging (mogelijk zoiets)
- Tafelboormachine en schuurmachine op dezelfde hoogte brengen als het afkortzaagstation
- Kastjes maken onder het afkortzaagstation
- Plek maken voor een (verrijdbare) vandiktebank
- Vast nog wel iets
- Nog meer gereedschap halen
Mocht er iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag

Nog genoeg te doen:
- Afkortzaagstation goed afstellen
- Ophangsysteem voor de lijmklemmen maken
- Veel meer stopcontacten
- Betere verlichting
- Betere stofafzuiging (mogelijk zoiets)
- Tafelboormachine en schuurmachine op dezelfde hoogte brengen als het afkortzaagstation
- Kastjes maken onder het afkortzaagstation
- Plek maken voor een (verrijdbare) vandiktebank
- Vast nog wel iets
- Nog meer gereedschap halen

Bedankt! Al blijft het altijd te kleinAnoniem: 639074 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:31:
[...]
Zooo dat is al een serieuze werkplaats.![]()
Ik zie dat er nog wel plek aan de muur is voor bijv. afgedankte keukenkastjes, waar je klein spul in kunt droppen.
Met name al de brandbare vloeistoffen bewaar ik standaard achter een veilige deur.
Handig als je aan het lassen slaat.![]()
Ik probeer hier zoveel mogelijk de losse zooi overzichtelijk in oude keukenkasten en bovenkastjes weg te proppen, dat maakt het opruimen van stof en spaanders toch weer iets makkelijker.
Zo bewaar ik aangebroken verpakkingen schroeven en ringen (op maat) in gelabelde curvers die vervolgens een van de kasten ingaan.
Het blijft zo prima overzichtelijk.

Goed idee, binnenkort eens op MP kijken naar wat gratis/goedkope keukenkastjes. Stof e.d. is nu wel een redelijk groot probleem voor de meeste dingen, dus dan kan ik zo mooi alles wegstoppen.
Ik bewaar niks in kastjes. Voor je het weet staat er iets voor en kan je pas pakken wat je nodig hebt als je 11 dingen hebt verplaatst. Ik heb spul in stellingkasten, soms in kratten per "soort" (smeermiddelen, spuitverf, elektra, soldeerspul, etc).
Mijn tips:
stroomhaspel: https://www.hbm-machines....automatische-stroomhaspel
luchthaspel: https://www.hbm-machines....-automatische-luchthaspel (ja, je hebt een compressor nodig
)
Dingen in kratten in stellingkasten. Ikea is je vriend.
Zet je werkbanken goed vast aan de muur.
Goed licht, ook boven je werkbanken. Ik zag laatst (in de revspace) zon ledbalk voor de auto als werkbladverlichting. Dat was echt riant.
Denk ook aan luchtverversing / afzuiging. Zeker handig bij lijm / verfklusjes.
Mijn tips:
stroomhaspel: https://www.hbm-machines....automatische-stroomhaspel
luchthaspel: https://www.hbm-machines....-automatische-luchthaspel (ja, je hebt een compressor nodig
Dingen in kratten in stellingkasten. Ikea is je vriend.
Zet je werkbanken goed vast aan de muur.
Goed licht, ook boven je werkbanken. Ik zag laatst (in de revspace) zon ledbalk voor de auto als werkbladverlichting. Dat was echt riant.
Denk ook aan luchtverversing / afzuiging. Zeker handig bij lijm / verfklusjes.
[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 29-08-2019 23:00 ]
Die haspels zijn inderdaad erg handig, en een compressor staat al op de lijst om eerdaags te halen.
Op zich heb je gelijk qua kasten, maar op dit moment heb ik nog niet extreem veel spullen die ik in een kast zou plaatsen, dus met teveel kasten zou ik het goed kunnen verdelen zodat het overzichtelijk is.
Toevallig dat The Wood Whisperer net een Shop tour geeft, waar veel handige tips in zitten (en die spullen!).
Op zich heb je gelijk qua kasten, maar op dit moment heb ik nog niet extreem veel spullen die ik in een kast zou plaatsen, dus met teveel kasten zou ik het goed kunnen verdelen zodat het overzichtelijk is.
Toevallig dat The Wood Whisperer net een Shop tour geeft, waar veel handige tips in zitten (en die spullen!).
[ Voor 22% gewijzigd door Remy!!!! op 29-08-2019 23:13 ]
Veel youtube kijkenRemy!!!! schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 21:10:

Van de meest simpele, kleine aanpassing tot ingenieuze opvouw/uitklap-fratsen.
Echt een enorm grote bron van inspiratie
Dat is zo, maar ik heb toch liever zo'n klein handvat als een PB53 voor een TX6 schroefje. Wel vind ik het een groot nadeel dat ze voor die PB53 teleskop serie geen PH000 of TX5 hebben. Zo moet ik voor sommige dingen toch nog weer naar andere schroevendraaiers grijpen.kabeltjekabel schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:23:
Klopt, maar die hebben een nog beperkte range van klingen dan de PB215
Mijn andere schroevendraaiers zijn ook niet kleur gecodeerd, mis het niet echt. Dat van het stinken is me niet opgevallen. Heb dat eigenlijk alleen bij sommige koffers of kasten gehad, nooit echt bij gereedschap.Ja, de PB Classic en PB Multicraft hechten zijn van dat materiaal. Nadeel; als je ze opsluit gaan ze stinken...
En niet kleurgecodeerd, op het groene handvat bij Pz na.
Doe dit vooral nietFraggert schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 07:55:
[...]
Veel youtube kijkengewoon ff zoeken op termen als workshop, workshop solutions, tours etcetera.
Van de meest simpele, kleine aanpassing tot ingenieuze opvouw/uitklap-fratsen.
Echt een enorm grote bron van inspiratie
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Ja, en ook geen PH2, waar computers veelal mee in elkaar zitten.henkie196 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:21:
[...]
Dat is zo, maar ik heb toch liever zo'n klein handvat als een PB53 voor een TX6 schroefje. Wel vind ik het een groot nadeel dat ze voor die PB53 teleskop serie geen PH000 of TX5 hebben. Zo moet ik voor sommige dingen toch nog weer naar andere schroevendraaiers grijpen.
[...]
Mijn andere schroevendraaiers zijn ook niet kleur gecodeerd, mis het niet echt. Dat van het stinken is me niet opgevallen. Heb dat eigenlijk alleen bij sommige koffers of kasten gehad, nooit echt bij gereedschap.
Als je die Classic hechten opsluit in hun etui en dan in een luchtdichte koffer... dan ruiken ze wel flink als ze weer bevrijd worden.
Gewoon in een kierende kist inderdaad niet.
Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt mbt mijn schroevendraaier dilemma :-)
het is geworden:
- een setje handschroeven draaier waarin de gangbare typen/maten inzitten: wera 335/350/355/6:

- een compact VDE setje met spanningzoeker: wera kompakt VDE 16 slimline:

- en nog een bit setje voor de exotische koppen, of voor wanneer meerdere mensen dezelfde draaier nodig hebben: Wera Kraftform kompakt 70:

Voor de rest wordt de koffer gevuld met een combinatie van voornamelijk Wera en Stahlwille gereedschap, al met al wel wat duurder dan ik van plan was, maar als het goed is heb ik straks een aardig complete set die de rest van mijn leven mee moet kunnen.
Dus ben er blij mee, nu wachten tot de pakjes binnen gaan stromen (veel geshopped voor de laagste prijs, dus bij veel verschillende zaken gehaald).
Zitten nu oa. in:
- boven genoemde schroeven draaiers
- ringsteek sleutel zet (https://products.wera.de/en/joker_joker_joker_set_11.html)
- 1/4"doppen set (https://products.wera.de/...tchets_1_4_8100_sa_6.html)
- tangen set (nijptang, waterpomp, moersleutel, combinatie, langbek en zijsnijder): van Stahlwille (oa: https://www.stahlshop.nl/...e-96838179-tangenset-tcs/)
- hamer en zaagje (beta en Stahlwille)
- inbus sleutels van Wera (kort, lang en torx)
- kabel schaar en mes van Stahlwille
- multimeter van Kyoritsu
- schuifmaat (Stahlwille) en rolmaat (Makita)
Moet ik even mee toe kunnen hoop ik.
het is geworden:
- een setje handschroeven draaier waarin de gangbare typen/maten inzitten: wera 335/350/355/6:

- en nog een bit setje voor de exotische koppen, of voor wanneer meerdere mensen dezelfde draaier nodig hebben: Wera Kraftform kompakt 70:

Voor de rest wordt de koffer gevuld met een combinatie van voornamelijk Wera en Stahlwille gereedschap, al met al wel wat duurder dan ik van plan was, maar als het goed is heb ik straks een aardig complete set die de rest van mijn leven mee moet kunnen.
Dus ben er blij mee, nu wachten tot de pakjes binnen gaan stromen (veel geshopped voor de laagste prijs, dus bij veel verschillende zaken gehaald).
Zitten nu oa. in:
- ringsteek sleutel zet (https://products.wera.de/en/joker_joker_joker_set_11.html)
- tangen set (nijptang, waterpomp, moersleutel, combinatie, langbek en zijsnijder): van Stahlwille (oa: https://www.stahlshop.nl/...e-96838179-tangenset-tcs/)
Voor PH2 zou de kop ook breder zijn dan de steel die je op zo'n PB53 handvat kan zetten, lijkt me niet echt praktisch. Plus, daarvoor hebben ze een combinatieset van die PB53 met PB215 klingensetskabeltjekabel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:54:
Ja, en ook geen PH2, waar computers veelal mee in elkaar zitten.
Als je die Classic hechten opsluit in hun etui en dan in een luchtdichte koffer... dan ruiken ze wel flink als ze weer bevrijd worden.![]()
Gewoon in een kierende kist inderdaad niet.
Gefeliciteerdbreagor schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 09:58:toon volledige bericht
Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt mbt mijn schroevendraaier dilemma :-)
het is geworden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zitten nu oa. in:
Maar ik zou eerder de sleutels en ratels van Stahlwille halen, en dan de tangen van Knipex. Ieder z'n ding waar die goed in is, en voor schroevendraaiers is dat Wera, maar voor sleutels en ratels is dat Stahlwille, en voor tangen is dat Knipex. En voor hamers is dat Picard of Peddinghaus. Qua zaag is een Hultafors HBX top.
Met een bitratel en ratel-bit-schroevendraaier gebruik ik eigenlijk nooit meer die L-sleutels, ondanks dat ik ze wel heb.
En je kan er mee toe, totdat je weer wat anders nodig hebt
De L-sleutels zijn voor sommige toepassingen de enige die bruikbaar zijn. Om dezelfde reden heb ik nu ook een set extra lange L-sleutels met 100 graden. De korte poot van de L extra kort.
Voor het kleine grut deze set gehaald;
https://www.hugoschipper....rset-swissgrip-aktie.html
Voor de normale maten deze;
https://www.hugoschipper....raaierset-aktie-2015.html
Aangevuld met nog wat losse (TX 30, PZ3, etc.)
En toen ik later de VDE Slim draaiers zag (nieuw in PB programma) heb ik die ook gehaald
Bonnetje snel doorslikken en verder van genieten
Klopt. Maar ik heb de boel nu wel zo'n beetje compleet met vast handvat. Was het toch een beetje zat dat klingen wisselen en het blijven hangen van de kling in de schroef, etc.henkie196 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:16:
[...]
Voor PH2 zou de kop ook breder zijn dan de steel die je op zo'n PB53 handvat kan zetten, lijkt me niet echt praktisch. Plus, daarvoor hebben ze een combinatieset van die PB53 met PB215 klingensets
[...]
En toen ik later de VDE Slim draaiers zag (nieuw in PB programma) heb ik die ook gehaald
Vandaag eindelijk een frees gehaald die al een tijdje op m'n verlanglijstje stond; de Makita RT0700CX3J. Ik wilde eigenlijk de RT0700CX2J halen, want ik zag mij niet zo snel die verspringvoet gebruiken. Echter is hij niet meer voor een goede prijs te krijgen bij Amazon.de, dus na even zoeken kwam ik erachter dat ik de CX3J versie goedkoop kon krijgen met de laagsteprijsgarantie van Hornbach. Resultaat: 201 euro! Aanrader dus.
Voor beperkte hoogte doet een compacte bitratel het vanaf een bepaalde maat beter, qua lengte kom je met een schroevendraaier ook een behoorlijk eind. Er zullen best gevallen zijn waar een L-sleutel wel handig is, maar ik pak ze in de praktijk niet zo vaak.kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:30:
De L-sleutels zijn voor sommige toepassingen de enige die bruikbaar zijn. Om dezelfde reden heb ik nu ook een set extra lange L-sleutels met 100 graden. De korte poot van de L extra kort.
Mooie sets, en het was me laatst ook opgevallen dat PB Swiss (eindelijke) die VDE slim schroevendraaiers had. Het is aan de ene kant wel makkelijk om alles gewoon los te hebben, aan de andere kant heb ik gewoon geen ruimte om het zo op te hangen, laat staan als ik de boel mee wil nemen.Klopt. Maar ik heb de boel nu wel zo'n beetje compleet met vast handvat. Was het toch een beetje zat dat klingen wisselen en het blijven hangen van de kling in de schroef, etc.
Is dit inclusief BTW? En welke winkel heb je dan als goedkoper alternatief doorgegeven aan Hornbach?TheJVH schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:07:
Vandaag eindelijk een frees gehaald die al een tijdje op m'n verlanglijstje stond; de Makita RT0700CX3J. Ik wilde eigenlijk de RT0700CX2J halen, want ik zag mij niet zo snel die verspringvoet gebruiken. Echter is hij niet meer voor een goede prijs te krijgen bij Amazon.de, dus na even zoeken kwam ik erachter dat ik de CX3J versie goedkoop kon krijgen met de laagsteprijsgarantie van Hornbach. Resultaat: 201 euro! Aanrader dus.
Wat vinden jullie van de Bosch GKT 55 en Festool TS55 invalzagen? Ik ben van plan er wat traptredes mee op maat te zagen en wat meubeltjes te maken van plaatmateriaal. Met de accesoires die ik erbij zou nemen (klemmen en extra lineaal) is de Festool set precies €100 duurder. Wat zou hier de beste keus zijn?
O ja, ik moet er ook deuren mee inkorten. Ik heb niet echt ruimte voor een zaagtafel en dit leek me een goede oplossing icm wat opoffer materiaal als werktafel. Op een klein zaagtafeltje leg je niet zo makkelijk een loeizware deur of platen van 1x1,6m om maar iets te noemen.
Neem dan de TSO GRS-16 erbij, daarmee maak je volledig haakse platen en deuren, om ze vervolgens weer scheef af te schaven.
Die traptreden is een beetje twijfelgeval, de lengte wil je eigenlijk met een afkortzaag doen en de breedte met de zaagtafel omdat het een beetje prutsen is wanneer je smaller dan de rail van een cirkelzaag wil zagen.
Dan zou ik sowieso een invalzaag pakken. Een zaagtafel is mooi, en bij veel dezelfde (breedte bijv) zaagsnedes sneller dan telkens meten, lineaal klemmen, zagen; maar een invalzaag is wat dat betreft een stuk breder inzetbaar.leecher schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:26:
[...]
O ja, ik moet er ook deuren mee inkorten. Ik heb niet echt ruimte voor een zaagtafel en dit leek me een goede oplossing icm wat opoffer materiaal als werktafel. Op een klein zaagtafeltje leg je niet zo makkelijk een loeizware deur of platen van 1x1,6m om maar iets te noemen.
Festool-Bosch blijft een keuze waar al vele posts/topic's (ook elders) over vol zijn geschreven. Ik zou in overweging nemen wat je er in de toekomst mee wil gaan doen. In de regel past bijvoorbeeld een Bosch bovenfrees wel op een Bosch lineeal, maar niet per se op een Festool exemplaar. Als je de dus nu voor Festool kiest ben je er voor verder gereedschap mogelijk ook aan gebonden.
Persoonlijk vind ik de prijzen die men bij Festool durft te vragen niet in verhouding met (mijn) inzetgebied van gereedschap. Als je Bosch Blauw/Makita pakt zit je qua bouwkwaliteit en nauwkeurigheid echt wel goed, tegen een wat schappelijkere prijs. Tevens merk ik ook dat mijn eigen kunnen vaak nog de beperkende factor is, en niet zozeer de kwaliteit van het gereedschap...
Inclusief BTW inderdaad, heb de prijs van Toolnation laten zien in de winkel zelf. Erg blij met de aankoop, twijfelde tussen deze en een zware van Triton, maar ben toch erg blij dat het de Makita is geworden. Vandaag een aantal spotjes ingefreesd in een dikke plank, en ik merk dat ik het compacte formaat van de Makita erg waardeer. Power is ook voldoende, ik heb geen haast en die gaten heb ik gewoon met 2mm per keer uitgefreesd.MarcelP102 schreef op zondag 1 september 2019 @ 19:06:
[...]
Is dit inclusief BTW? En welke winkel heb je dan als goedkoper alternatief doorgegeven aan Hornbach?
Verder kwam ik er ook achter dat m'n Scheppach PL55 niet helemaal haaks zaagt. Er zitten twee stelschroefjes op zodat je de afstand van de voet naar de zaag kan instellen als je hem op 90 graden zet, maar ik kwam erachter dat die echt muur en muurvast zitten. Ook een beetje WD40 mocht niet baten. Het scheelt echt maar een halve mm op een zaagsnede van 5cm, maar toch vervelend. Iemand tips hiervoor?
Ok, ze zaten niet muurvast, maar ik kon ze een halve slag draaien voordat ik de schroefjes aan gort draaide door de kracht die ik erop zette.Anoniem: 639074 schreef op maandag 2 september 2019 @ 01:20:
[...]
Als die echt zo vast zitten als je zegt, dan zullen ze factory "gecalibreerd" zijn en vervolgens met Loctite zijn vastgezet.![]()
Onder het mom: "Wat kan een eindgebruiker beter dan wij van Scheppach?"
Afhankelijk van de soort Loctite is het goed mogelijk dat je die stelschroeven daarna mechanisch amper meer loskrijgt dan met hitte (rond 200o/C)
Hitte verdraagt zich op zijn beurt weer slecht met kunststof parts in de directe omgeving.
Als er alleen metaal zit dan kan een sterke soldeerbout lokaal volstaan.
k zou het eerst ff checken bij hun service afdeling voor je verder gaat.
Zal wel even bellen naar die toko. Heb bedacht dat ik eventueel zelf nog nieuwe gaten kan tappen, maar dat gaat wel ver....
Ik heb zowel een zaagtafel als een invalzaag en pak in 90% van de gevallen die laatsteleecher schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:26:
[...]
Leesvoer:
invalzagentest
deel 1
http://www.gereedschappro.nl/nieuws/...st-van-wino/47
deel 2
http://www.gereedschappro.nl/nieuws/...alzagentest/56
Link naar alle delen van de zagentest:
https://www.gereedschappr...tml?search=invalzagentest
Ik heb zelf de MT55 gekozen omdat ik er het budget voor had en ik er van uit ga dat ik met een goed stuk gereedschap mijn leven lang doe. De verstekfunctie icm met de lineaal is bij de mafell echt super, dus deze werdt het voor mij.
De Bosch GKT 55 wordt schijnbaar door Mafell gemaakt in een blauwe kleur, zeker weten doe ik dat niet, en kun je zien als een MT55 met iets minder functies.
De SP6000 van makita wordt ook erg veel gekocht en is heel veel zaag voor een stuk minder geld.
Een aantal Tweakers hebben die hier ook en zijn er goed over te spreken.
Wil je nog meer lezen dan tref je hier de zoekresulaten op het trefwoord "invalzagentest" op het nederlandse woodworking-forum. Daarme tref je de meest belangrijke topics wel.
Dan kun ook daar nog wat ervaringen lezen. NIet alleen over de zagen zelf maar ook over de verschillen in accessoires etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 03-09-2019 11:29 ]
Belangrijke opmerking enbij die test: GereedschapPro had ten tijde van de test een probleem met Festool, waardoor Sander enorm anti-Festool was. De vergelijking van de Festool is daarom niet helemaal eerlijk. Dat zie je ook terug in de test, namelijk dat er bij het schulpen met de Festool niet het juiste blad is gebruikt, namelijk een blad voor plaatmateriaal en geen schulpblad. Bij de Mafell en Bosch hebben ze die wel gebruikt. Het is dan logisch dat die laatste 2 beter functioneren. Zelf heb ik meerdere hardhouten deuren afgekort met mijn Festool (met het juiste blad) en nooit problemen gehad. Bij de stoftest mist de bij de Festool een groene afsluiter, waardoor je onnodig veel stof krijgt. Vreemd genoeg is er iets soortgelijks bij een andere vergelijking van GereedschapPro tussen Mafell en Festool (decoupeerzagen). Bij het zagen van een dikke balk was het zaagblad van de Festool net te kort voor de balk, waardoor deze gaat stuiteren. Bij een langere zaagje was dit probleem er niet en was de vergelijking eerlijker. Het is wederom de verkeerde keuze in zaagblad/zaagje die de test in voordeel van Mafell maakt. Bovendien is de test gedateerd, want zowel de Bosch als de Festool hebben een update gehad.Fraggert schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:33:toon volledige bericht
[...]
Ik heb zowel een zaagtafel als een invalzaag en pak in 90% van de gevallen die laatste
Leesvoer:
invalzagentest
deel 1
deel 2
Ik heb zelf de MT55 gekozen omdat ik er het budget voor had en ik er van uit ga dat ik met een goed stuk gereedschap mijn leven lang doe. De verstekfunctie icm met de lineaal is bij de mafell echt super, dus deze werdt het voor mij.
De Bosch GKT 55 wordt schijnbaar door Mafell gemaakt in een blauwe kleur, zeker weten doe ik dat niet, en kun je zien als een MT55 met iets minder functies.
De SP6000 van makita wordt ook erg veel gekocht en is heel veel zaag voor een stuk minder geld.
Een aantal Tweakers hebben die hier ook en zijn er goed over te spreken.
Wil je nog meer lezen dan tref je hier de zoekresulaten op het trefwoord "invalzagentest" op het nederlandse woodworking-forum. Daarme tref je de meest belangrijke topics wel.
Dan kun ook daar nog wat ervaringen lezen. NIet alleen over de zagen zelf maar ook over de verschillen in accessoires etc.
De conclusie blijft trouwens redelijk overeind als je naar andere testen kijkt: de Mafel blijft de beste invalzaag, maar ook de duurste. Echter is in andere testen de Festool altijd nummer 2, voor de Bosch. De voorkeur voor Festool of Mafell lijkt vooral af te hangen van het verdere ecosysteem. Heb je meer gereedschap van Mafell, dan is de Mafell een betere keuze, heb je meer van Festool, dan kun je beter voor de Festool gaan. Voor een wat lager budget kun je naar de Bosch en de Makita kijken. Beiden zijn goede machines die voor een hobbyist en zelfs de meeste professionals voldoen. Het is dus eerder een keuze in budget en ecosysteem. Ik heb vanalles van Festool, waardoor het gemakkelijk is om alles aan te sluiten. En zelfs mijn decoupeerzaag en bovenfrees kunnen op de rails van mijn invalzaag. Dat is wel handig, maar je moet afvragen hoe vaak je zo iets gebruikt en of het daardoor de meerprijs van Festool waard is. Zo heb ik mijn decoupeerzaag nog nooit met de rails gebruikt.
L.N. schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:59:toon volledige bericht
[...]
Belangrijke opmerking enbij die test: GereedschapPro had ten tijde van de test een probleem met Festool, waardoor Sander enorm anti-Festool was. De vergelijking van de Festool is daarom niet helemaal eerlijk. Dat zie je ook terug in de test, namelijk dat er bij het schulpen met de Festool niet het juiste blad is gebruikt, namelijk een blad voor plaatmateriaal en geen schulpblad. Bij de Mafell en Bosch hebben ze die wel gebruikt. Het is dan logisch dat die laatste 2 beter functioneren. Zelf heb ik meerdere hardhouten deuren afgekort met mijn Festool (met het juiste blad) en nooit problemen gehad. Bij de stoftest mist de bij de Festool een groene afsluiter, waardoor je onnodig veel stof krijgt. Vreemd genoeg is er iets soortgelijks bij een andere vergelijking van GereedschapPro tussen Mafell en Festool (decoupeerzagen). Bij het zagen van een dikke balk was het zaagblad van de Festool net te kort voor de balk, waardoor deze gaat stuiteren. Bij een langere zaagje was dit probleem er niet en was de vergelijking eerlijker. Het is wederom de verkeerde keuze in zaagblad/zaagje die de test in voordeel van Mafell maakt. Bovendien is de test gedateerd, want zowel de Bosch als de Festool hebben een update gehad.
De conclusie blijft trouwens redelijk overeind als je naar andere testen kijkt: de Mafel blijft de beste invalzaag, maar ook de duurste. Echter is in andere testen de Festool altijd nummer 2, voor de Bosch. De voorkeur voor Festool of Mafell lijkt vooral af te hangen van het verdere ecosysteem. Heb je meer gereedschap van Mafell, dan is de Mafell een betere keuze, heb je meer van Festool, dan kun je beter voor de Festool gaan. Voor een wat lager budget kun je naar de Bosch en de Makita kijken. Beiden zijn goede machines die voor een hobbyist en zelfs de meeste professionals voldoen. Het is dus eerder een keuze in budget en ecosysteem. Ik heb vanalles van Festool, waardoor het gemakkelijk is om alles aan te sluiten. En zelfs mijn decoupeerzaag en bovenfrees kunnen op de rails van mijn invalzaag. Dat is wel handig, maar je moet afvragen hoe vaak je zo iets gebruikt en of het daardoor de meerprijs van Festool waard is. Zo heb ik mijn decoupeerzaag nog nooit met de rails gebruikt.
Goeie aanvulling @L.N. , dank je wel
Ik wist heel niet over dat verhaal van dat Festool-zaagblad, en ook een decoupeertest met een tekortzaagje is niet echt handig.
Ik weet dat Sander fiks pro-Mafell is maar in de test staan best voldoende wetenswaardigheden en onderlinge verschillen beschreven die van invloed kunnen zijn op iemand uiteindelijke keuze.
Voor de volledigheid staan hier de 4 delen van de invalzagentest.
https://www.gereedschappr...tml?search=invalzagentest
Met wat ik in de loop der jaren hier en op het woodworking-forum heb gelezen weet ik dat in het middensegent die Bosch en Makita gewoon prima keuzes zijn.
@leecher
Als je van alle soorten machines steeds de beste wilt hebben, dan krijg je een mengeling van Mafell, Festool, Makita, Hilti enzovoorts. Dan ben je overall niet het beste uit. Denk aan accumachines: Als je drie merken naast elkaar hebt, moet je ook drie soorten accu's, laders, koffers en hulpstukken hebben. Dan kan je beter voor één ecosysteem kiezen en daar bij blijven. Dat er dan van sommige machines van een ander merk een nét iets betere is, weegt niet op tegen de voordelen van dat ecosysteem.
Zo ook voor de invalzaag: Die Mafell is beter. De Festool is ook érg goed. En als je al veel Festool hebt, dan is dat gewoon de logische keuze om de Festool variant te halen. Daarmee kan je ook heel goed resultaat halen.
Of omgekeerd natuurlijk: als je toch alles al van Mafell hebt, dan daar lekker bij blijven
Als je nog aan je collectie gereedschap gaat beginnen, is dit trouwens imho wel een belangrijke afweging om te maken. Dus de keuze niet alleen van die invalzaag af laten hangen, maar ook wat je toekomstplannen zijn en je budget. Festool is toch een stukje duurder dan Bosch. Maar heeft imho wel een mooier assortiment voor houtbewerking. Aan jou de keuze
Dat is de kern waar het imho om draait.L.N. schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:59:
De conclusie blijft trouwens redelijk overeind als je naar andere testen kijkt: de Mafel blijft de beste invalzaag, maar ook de duurste. Echter is in andere testen de Festool altijd nummer 2, voor de Bosch. De voorkeur voor Festool of Mafell lijkt vooral af te hangen van het verdere ecosysteem.
Als je van alle soorten machines steeds de beste wilt hebben, dan krijg je een mengeling van Mafell, Festool, Makita, Hilti enzovoorts. Dan ben je overall niet het beste uit. Denk aan accumachines: Als je drie merken naast elkaar hebt, moet je ook drie soorten accu's, laders, koffers en hulpstukken hebben. Dan kan je beter voor één ecosysteem kiezen en daar bij blijven. Dat er dan van sommige machines van een ander merk een nét iets betere is, weegt niet op tegen de voordelen van dat ecosysteem.
Zo ook voor de invalzaag: Die Mafell is beter. De Festool is ook érg goed. En als je al veel Festool hebt, dan is dat gewoon de logische keuze om de Festool variant te halen. Daarmee kan je ook heel goed resultaat halen.
Of omgekeerd natuurlijk: als je toch alles al van Mafell hebt, dan daar lekker bij blijven
Als je nog aan je collectie gereedschap gaat beginnen, is dit trouwens imho wel een belangrijke afweging om te maken. Dus de keuze niet alleen van die invalzaag af laten hangen, maar ook wat je toekomstplannen zijn en je budget. Festool is toch een stukje duurder dan Bosch. Maar heeft imho wel een mooier assortiment voor houtbewerking. Aan jou de keuze
Kent iemand een leuke "pocket hole" set?
Geen rommel maar ben geen professional dus ook niet al te gek
Ik kom altijd op de Kreg uit. De kreg 3 zou moeten voldoen voor hobby en niet regelmatig gebruik. Maak je regelmatig pocket holes, zijn de hogere versies aangeradenBreezz schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:42:
Kent iemand een leuke "pocket hole" set?
Hier vind je een vergelijking van Kreg zelf
http://www.kregtool.com/w...6/Kreg-Jig-Comparison.pdf
Kreg is in Nederland overpriced. Veel te veel plastic in vergelijking met bv UJK. Ik zou dus eerder voor die laatste gaan.Dimitrip schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:30:
[...]
Ik kom altijd op de Kreg uit. De kreg 3 zou moeten voldoen voor hobby en niet regelmatig gebruik. Maak je regelmatig pocket holes, zijn de hogere versies aangeraden
Hier vind je een vergelijking van Kreg zelf
http://www.kregtool.com/w...6/Kreg-Jig-Comparison.pdf
Je links werken niet...Fraggert schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:33:
[...]
deel 1
deel 2
[...]
Wil je nog meer lezen dan tref je hier de zoekresulaten op het trefwoord "invalzagentest" op het nederlandse woodworking-forum.
[ Voor 26% gewijzigd door MeMoRy op 03-09-2019 11:28 ]
U vraagt, wij antwoorden.
Thanks
Dat is nu trend / ujk zie ik oa op amazon.L.N. schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:23:
[...]
Kreg is in Nederland overpriced. Veel te veel plastic in vergelijking met bv UJK. Ik zou dus eerder voor die laatste gaan.
Jij hebt die ook?
Toevallig heb ik een aantal filmpjes over track saws zitten kijken op YouTube (aanrader om alle 7 filmpjes te kijken trouwens), en daar ging hij ook even langs het afstellen: YouTube: Tracksaw Workshop P4 [video #280]Anoniem: 639074 schreef op maandag 2 september 2019 @ 01:30:
[...]
Ja, dat klinkt als onvervalste borgvloeistof.![]()
Irritant natuurlijk.
[...]
Dan moet je er wel goed bij kunnen, het klinkt inderdaad drastisch.
Lijkt er inderdaad op dat ze bij Scheppach dachten het beter te weten
Heeft iemand nog een aanbeveling voor een 230mm haakse slijper? Iets met anti kickback zou wel top zijn.
bla?
Ik kan niet achterhalen welk model jij bedoelt. Ik heb (de oudere versie van) deze:Dimitrip schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:22:
[...]
Dat is nu trend / ujk zie ik oa op amazon.
Jij hebt die ook?

Daar lijkt die idd op.L.N. schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:57:
[...]
Ik kan niet achterhalen welk model jij bedoelt. Ik heb (de oudere versie van) deze:
[Afbeelding]
Inmiddels mijn zaagblad van Ecotools binnen, ik dacht ik post het even mochten er na mij nog tweakers zijn die de zoekfunctie weten te gebruiken.

Hoog tijd om vervangen te worden, gaf meer rook dan zaagsel

Keurig verpakt en verzonden

In de doos en in het plastic vanwege wat machine-olie o.i.d.

Op zijn plek in de PCM-8S
Nog geen gelegenheid tot testen gehad maar mijn bevindingen zal ik er dan bij zetten.
Zaagblad maakte een kwalitatief prima indruk voor zover ik verstand heb van zaagbladen
Ik heb trouwens bewust gekozen voor het blad uit de Indrustrie-lijn en niet de Prof-lijn omdat ik her en der las dat het industrieblad iets stabieler en rustiger zaagde en een wat mooiere zaagsnede gaf.
Omdat ik niet alleen, bijvoorbeeld, vurenbalken zaag maar ook wel eens een plint of afwerklat vond ik dat een tientje prijsverschil wel waard.
Wordt vervolgd
EDIT:
ik heb het verkeerde zaagblad gekregen van Ecotools. Opgelost met een simpel belletje, kreeg een vriendelijke kerel aan de lijn en die stuurt me het juiste blad op en met een retourbon kan ik het verkeerde blad gratis terugsturen.
Prima service-ervaring zo lijkt het me.
EDIT 2:
NIeuwe Industrial blad met een dagje binnen, oude kon kosteloos retour. Nogmaals excuses vanuit Ecotools en prettige communicatie via de e-mail. GEwoon een zaak waar ik dus geurst weer eens bestel.
service zoals het hoort

Hoog tijd om vervangen te worden, gaf meer rook dan zaagsel

Keurig verpakt en verzonden

Op zijn plek in de PCM-8S
Nog geen gelegenheid tot testen gehad maar mijn bevindingen zal ik er dan bij zetten.
Zaagblad maakte een kwalitatief prima indruk voor zover ik verstand heb van zaagbladen
Ik heb trouwens bewust gekozen voor het blad uit de Indrustrie-lijn en niet de Prof-lijn omdat ik her en der las dat het industrieblad iets stabieler en rustiger zaagde en een wat mooiere zaagsnede gaf.
Omdat ik niet alleen, bijvoorbeeld, vurenbalken zaag maar ook wel eens een plint of afwerklat vond ik dat een tientje prijsverschil wel waard.
Wordt vervolgd
EDIT:
ik heb het verkeerde zaagblad gekregen van Ecotools. Opgelost met een simpel belletje, kreeg een vriendelijke kerel aan de lijn en die stuurt me het juiste blad op en met een retourbon kan ik het verkeerde blad gratis terugsturen.
Prima service-ervaring zo lijkt het me.
EDIT 2:
NIeuwe Industrial blad met een dagje binnen, oude kon kosteloos retour. Nogmaals excuses vanuit Ecotools en prettige communicatie via de e-mail. GEwoon een zaak waar ik dus geurst weer eens bestel.
service zoals het hoort
[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 09-09-2019 10:29 ]
Als je voor de industrielijn gekozen hebt, waarom staat er dan PROF op de doos?Fraggert schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:53:toon volledige bericht
Inmiddels mijn zaagblad van Ecotools binnen, ik dacht ik post het even mochten er na mij nog tweakers zijn die de zoekfunctie weten te gebruiken.
[Afbeelding]
Hoog tijd om vervangen te worden, gaf meer rook dan zaagsel![]()
[Afbeelding]
Keurig verpakt en verzonden![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op zijn plek in de PCM-8S![]()
Zaagblad maakte een kwalitatief prima indruk voor zover ik verstand heb van zaagbladen![]()
Wordt vervolgd
Scherp! Geen idee, zal vanmiddag eens het typenummer bekijkenmark-k schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:43:
[...]
Als je voor de industrielijn gekozen hebt, waarom staat er dan PROF op de doos?
Edit:
zojuist Ecotools al gebeld, aardige kerel aan de lijn en hij stuurt het juiste zaagblad na met een retoursticker voor dit Prof-blad.
[ Voor 25% gewijzigd door Fraggert op 04-09-2019 10:19 ]
Ik ben op zoek naar een soldeerbout. De afgelopen jaren heb ik een paar keer eentje nodig gehad en toen leende ik er eentje. Nu wil er zelf een kopen.
Op AliExpress zijn er echt belachelijk goedkoop al soldeerbouten te vinden, maar ik weet niet wat ik moet kiezen. De Miniware TS100 lijkt wel een leuke soldeerbout en als voordeel dat hij lekker compact is, wat fijn is omdat hij dan niet teveel ruimte in neemt in mijn gereedschapskist.
Maar er zijn ook veel Hakko T12 klonen die op zich wel goed lijken. Deze hebben een apart soldeerstation met los handvat. Werkt dat fijner? Deze hebben als voordeel dat de soldeerpunten/onderdelen meer standaard zijn en beter verkrijgbaar zijn.
Ik heb ook nog allerlei andere accessoires zoals een standaard, spons, soldeertin etc. nodig dus aanbevelingen voor een complete set zijn ook welkom.
Op AliExpress zijn er echt belachelijk goedkoop al soldeerbouten te vinden, maar ik weet niet wat ik moet kiezen. De Miniware TS100 lijkt wel een leuke soldeerbout en als voordeel dat hij lekker compact is, wat fijn is omdat hij dan niet teveel ruimte in neemt in mijn gereedschapskist.
Maar er zijn ook veel Hakko T12 klonen die op zich wel goed lijken. Deze hebben een apart soldeerstation met los handvat. Werkt dat fijner? Deze hebben als voordeel dat de soldeerpunten/onderdelen meer standaard zijn en beter verkrijgbaar zijn.
Ik heb ook nog allerlei andere accessoires zoals een standaard, spons, soldeertin etc. nodig dus aanbevelingen voor een complete set zijn ook welkom.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
@Johnny Wat ga je solderen? Koperen waterleidingen?
Ik heb voor het solderen aan elektronica een station van Aoyue, type kan ik nazoeken als je wilt.Johnny schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:38:
Ik ben op zoek naar een soldeerbout.
Dit merk wordt veel gekocht en gebruikt op het zelfbouwaudioforum.
Bevalt mij prima
Ik heb gisteren voor het eerst van mijn leven een invalcirkelzaag (Festool TS55 op 230V)) gebruikt.leecher schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:10:
Wat vinden jullie van de Bosch GKT 55 en Festool TS55 invalzagen? Ik ben van plan er wat traptredes mee op maat te zagen en wat meubeltjes te maken van plaatmateriaal. Met de accesoires die ik erbij zou nemen (klemmen en extra lineaal) is de Festool set precies €100 duurder. Wat zou hier de beste keus zijn?
Ik wil wat kasten ed gaan maken en mijn “ervaring” is vooral youtube.
Die Festool is uit de doos helemaal haaks volgens mijn winkelhaak. Het werkt echt kinderlijk eenvoudig. Plus dat door het invallen icm de rails je niet het gevoel hebt met een “gevaarlijk” apparaat te werken wat ik bij een gewone cirkelzaag wel een beetje heb. Het precies neerleggen van de geleiderail is nog het meeste werk.
Echt prachtige zaagsnedes in MDF en gefineerd MDF proefstukje gemaakt. Al zal het wel meespelen dat een Festool zaagblad al niet goedkoop is.
Ik vond de meerprijs van Festool invalzagen tegenover andere merken ook nog wel meevallen. In tegenstelling tot de rest van hun gereedschap.
Hi allemaal,
Heb het topic volgens mij helemaal doorgelezen, maar ik zit toch met een paar vragen:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van wat gereedschap, en daarmee eigenlijk ook de keuze voor een ecosysteem. Ik neig op dit moment het meeste naar makita door de goede beschikbaarheid.
Wat als eerste aangeschaft gaat worden is een slagmoersleutel, deze zal gebruikt worden op evenementen en gaat dus een ruig leven tegemoet. Ik zit nu met de Makita DTW285Z in mijn hoofd. Deze heeft de kracht die ik nodig heb (200-300nm) icm met een 5a accu en een duolader.
Tot nu toe nog niet zo spannend, maar ik wil tegelijkertijd ook een accutol voor zowel thuis, schroefje in & uit. Maar ook om bijvoorbeeld taps te stellen, waar wel wat meer kracht voor nodig is. En hier laat mijn kennis mij volledig in de steek. Als ik dan voor het makita ecosysteem kies, wat is dan een goede optie?
Is bijvoorbeeld een Makita DTD153Z een goede optie? Ga ervanuit dat ik dan genoeg kracht heb voor de taps te stellen, maar als ik een ikeakastje in elkaar ga schroeven, overleefd die het dan? Hier zie ik door de bomen het bos niet echt meer.
En als laatste vraagje:
Ik zoek sterke dopsleutels 19 voor op de slagmoer, aanraders qua merken?
Suggesties zijn meer dan welkom
Heb het topic volgens mij helemaal doorgelezen, maar ik zit toch met een paar vragen:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van wat gereedschap, en daarmee eigenlijk ook de keuze voor een ecosysteem. Ik neig op dit moment het meeste naar makita door de goede beschikbaarheid.
Wat als eerste aangeschaft gaat worden is een slagmoersleutel, deze zal gebruikt worden op evenementen en gaat dus een ruig leven tegemoet. Ik zit nu met de Makita DTW285Z in mijn hoofd. Deze heeft de kracht die ik nodig heb (200-300nm) icm met een 5a accu en een duolader.
Tot nu toe nog niet zo spannend, maar ik wil tegelijkertijd ook een accutol voor zowel thuis, schroefje in & uit. Maar ook om bijvoorbeeld taps te stellen, waar wel wat meer kracht voor nodig is. En hier laat mijn kennis mij volledig in de steek. Als ik dan voor het makita ecosysteem kies, wat is dan een goede optie?
Is bijvoorbeeld een Makita DTD153Z een goede optie? Ga ervanuit dat ik dan genoeg kracht heb voor de taps te stellen, maar als ik een ikeakastje in elkaar ga schroeven, overleefd die het dan? Hier zie ik door de bomen het bos niet echt meer.
En als laatste vraagje:
Ik zoek sterke dopsleutels 19 voor op de slagmoer, aanraders qua merken?
Suggesties zijn meer dan welkom
Met een slagschroevendraaier zou ik heel ver weg blijven van een Ikea kastje.
@Lezparanza Ik zou voor de DTD171 of de DTD154 kiezen, die hebben kracht instellingen. Op de laagste stand kan je perfect een IKEA kast in elkaar zetten. Echter als je nog geen accutol hebt zou ik daar mee beginnen. Een DDF482 zou dan de meest voor de hand liggende keuzen zijn. Echter als deze te ligt is voor het stellen van taps (geen idee wat dat is), zou je een DDF481 kunnen overwegen. Met een DTD kan je namelijk beter niet boren bijvoorbeeld.
@Oilman Ik vind het feit dat je op de laagste stand per "slag" kan dozeren erg prettig. Ik schiet in ieder geval niet meer per ongeluk door, waar ik dat met mijn DDF470 nog wel af en toe deed. Met een niet instelbare slagschroevendraaier (bijvoorbeeld de DTD152 en DTD153) heb je echter helemaal gelijk.
@Oilman Ik vind het feit dat je op de laagste stand per "slag" kan dozeren erg prettig. Ik schiet in ieder geval niet meer per ongeluk door, waar ik dat met mijn DDF470 nog wel af en toe deed. Met een niet instelbare slagschroevendraaier (bijvoorbeeld de DTD152 en DTD153) heb je echter helemaal gelijk.
Ik doe tegenwoordig erg veel met mijn Bosch GDR 12v (105Nm) en daarmee zou ik nog wel durven schroeven aan een Ikea-kastje. Niet omdat hij niet zo sterk is, maar vooral omdat je de kracht best fijn kunt doseren.Oilman schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:19:
Met een slagschroevendraaier zou ik heel ver weg blijven van een Ikea kastje.
Maar met praktisch iedere andere slagschroevendraaier zou ik inderdaad geen kastjes van Ikea durven te monteren
Punctuality is the politeness of kings
https://www.facebook.com/...&album_id=780879078655475Headhunter07 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:09:
[...]
Ik heb gisteren voor het eerst van mijn leven een invalcirkelzaag (Festool TS55 op 230V)) gebruikt.
Die Festool is uit de doos helemaal haaks volgens mijn winkelhaak. Het werkt echt kinderlijk eenvoudig. Plus dat door het invallen icm de rails je niet het gevoel hebt met een “gevaarlijk” apparaat te werken wat ik bij een gewone cirkelzaag wel een beetje heb. Het precies neerleggen van de geleiderail is nog het meeste werk.
Echt prachtige zaagsnedes in MDF en gefineerd MDF proefstukje gemaakt. Al zal het wel meespelen dat een Festool zaagblad al niet goedkoop is.
Ik vond de meerprijs van Festool invalzagen tegenover andere merken ook nog wel meevallen. In tegenstelling tot de rest van hun gereedschap.
Het spreekwoord is niet voor niks : "goed gereedschap is het halve werk"Headhunter07 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:09:
[...]
Ik heb gisteren voor het eerst van mijn leven een invalcirkelzaag (Festool TS55 op 230V)) gebruikt.
Leuk je ervaring te lezen
De invalzaag
.
Zeldzaam fijn stuk gereedschap!
Zeldzaam fijn stuk gereedschap!
Ik ben bij mijn Dewalt zo blij dat ik hem op standje 1 kan zetten waarbij hij dus niet zijn slag gebruikt maar eigenlik gewoon een veredelde accuboor machine is. Standje 3 gaat probleemloos door 10cm hardhout heen dus qua kracht geen gebrekdreamscape schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:34:
[...]
Ik doe tegenwoordig erg veel met mijn Bosch GDR 12v (105Nm) en daarmee zou ik nog wel durven schroeven aan een Ikea-kastje. Niet omdat hij niet zo sterk is, maar vooral omdat je de kracht best fijn kunt doseren.
Maar met praktisch iedere andere slagschroevendraaier zou ik inderdaad geen kastjes van Ikea durven te monteren
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik heb al zeker 12 jaar een Aoyue 936, die heeft me nog nooit in de steek gelatenJohnny schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:38:
Ik ben op zoek naar een soldeerbout.
Kijk, daar kan ik wat mee!Nivado schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:25:
@Lezparanza Ik zou voor de DTD171 of de DTD154 kiezen, die hebben kracht instellingen. Op de laagste stand kan je perfect een IKEA kast in elkaar zetten. Echter als je nog geen accutol hebt zou ik daar mee beginnen. Een DDF482 zou dan de meest voor de hand liggende keuzen zijn. Echter als deze te ligt is voor het stellen van taps (geen idee wat dat is), zou je een DDF481 kunnen overwegen. Met een DTD kan je namelijk beter niet boren bijvoorbeeld.
Ik heb wel een accutol, maar dat is een goedkope hitachi met dode accu's. Dus die gaat weg. Wat betreft de taps. Dit gaat op mobiele biertaps (en soortgelijk spul) die op hoogte gesteld worden doormiddel van bouten M13. Gewicht is ongeveer 150-300kg, wat je dus lift doormiddel van het draaien aan de poten. Dus vandaar dat ik het idee had richting een slagschroevendraaier te gaan. Maar dan kan je dus weer niet boren. Lastig, allicht dat het dan toch beter is het te splitten in 3 apparaten.
Dus voor nu:
Slagmoer: DTW285
Accuboor: DDF482
Slagschroef: DTD171
Dan zit ik nog met de dopsleutels, vooral de 19 wordt wel intensief gebruikt op de slagmoer, ik kom merken tegen als bahco, teng tools en stahlwille, waarbij teng de helft kost van de andere. Ga ervanuit dat je dat wel merkt in de levensduur. Maar zijn dopsleutels zondermeer geschikt voor een slagmoer?
Ik zit nu naar zoiets te kijken: https://www.gereedschapce...m-1-2-l-83mm-3240019.html
voldoet aan mijn basiseisen: zeskant, 1/2" & lang (60mm+). Iemand nog tips hieromtrent?
Als je 2x per jaar de slagmoersleutel op een gewone doppenset zet is er niets aan de hand. Voor wekelijks gebruik zou ik toch slagdoppen nemen. Bij Stahlwille beginnen die met 230 in het artikelnummer voor dunne doppen en 51IMP voor normale dikte slagdoppen.
[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 04-09-2019 13:08 ]
@Lezparanza Waarom doe je het stellen van de taps dan niet ook met de slagmoetsleutel? M13 is vaak net de maat waar standaard zeskant doppen stoppen. Ik heb in ieder geval 2 sets die tot M12 gaan
Ik gebruik 19mm doppen alleen voor het wisselen van mijn zomer/winter wielen. ik heb een goedkoop setje van de lidl 17-19-21mm en sindskort een 19mm proxon (zodat ik niet hoef te wisselen tussen de lucht slagmoersleutel en de moment sleutel, maar die laatste heb ik nog niet gebruikt.
Voor de prijs van die Lidl doppen (€ 2.99) kan je wel een paar setjes in huis halen, zodat je reserve hebt.

Ik gebruik 19mm doppen alleen voor het wisselen van mijn zomer/winter wielen. ik heb een goedkoop setje van de lidl 17-19-21mm en sindskort een 19mm proxon (zodat ik niet hoef te wisselen tussen de lucht slagmoersleutel en de moment sleutel, maar die laatste heb ik nog niet gebruikt.
Voor de prijs van die Lidl doppen (€ 2.99) kan je wel een paar setjes in huis halen, zodat je reserve hebt.
slagdoppen, dat was dus de term die ik nodig had. Het gaat om dagelijks gebruik voor 3 maanden lang, dus dan mag het best wel kwaliteit zijn. Thanks!jadjong schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:06:
Als je 2x per jaar de slagmoersleutel op een gewone doppenset zet is er niets aan de hand. Voor wekelijks gebruik zou ik toch slagdoppen nemen. Bij Stahlwille beginnen die met 230 in het artikelnummer voor dunne doppen en 51IMP voor normale dikte slagdoppen.
Met de slagmoer die ik momenteel heb hitachi wr18dl, gaat het stellen niet, omdat er gewoon teveel kracht in zit. Dus mis de subtiliteit. Krijg ze absoluut de lucht in, maar te snel en te oncontroleerbaarNivado schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:09:
@Lezparanza Waarom doe je het stellen van de taps dan niet ook met de slagmoetsleutel? M13 is vaak net de maat waar standaard zeskant doppen stoppen. Ik heb in ieder geval 2 sets die tot M12 gaan![]()

In principe zou ik verwachten dat slagdoppen van Proxxon of Tengtools het ook wel zonder problemen zo lang uit zouden moeten kunnen houden. Maar als je graag goede kwaliteit wilt, Stahlwille en Gedore (niet Red) zijn top of the line, dus daar kan je niet mis mee gaan. Even opletten, gewone doppen zitten vaak vast op een bolletje in de ratel, maar een slagschroevendraaier heeft dat niet, misschien heeft die een stiftje op een veer op het vierkant, anders kan het zijn dat je een losse borgstift nodig hebt (met borgring).Lezparanza schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:21:
slagdoppen, dat was dus de term die ik nodig had. Het gaat om dagelijks gebruik voor 3 maanden lang, dus dan mag het best wel kwaliteit zijn. Thanks!
Bahco zou ik trouwens niet naar kijken, heb geen goede ervaringen met hun doppen.
...een bekende van me heeft werkzaam in een autogarage zo daadwerkelijk een niet-krachtdop uit elkaar laten spatten op vrij korte afstandjadjong schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:06:

Vraagje, Ik ben opzoek naar een griptang en die zal ik waarschijnlijk zeer weinig gebruiken, maar het is toch handig om er een te hebben. Zo weet ik bijvoorbeeld dat er in mijn huis nogal wat schroeven zijn gebruikt van rotte kwaliteit en bij het minste geringste breekt de kop af. Ik wil dus de rest met een griptang eruit kunnen draaien.
Bij toolstation (wat hier om de hoek zit) verkopen ze Irwin tangen, maar die hebben ze met rechte bekken en gebogen bekken en vroeg me af wat nou handiger is. Liefst koop ik gewoon 1 tang die je het meest gebruikt.
Bij toolstation (wat hier om de hoek zit) verkopen ze Irwin tangen, maar die hebben ze met rechte bekken en gebogen bekken en vroeg me af wat nou handiger is. Liefst koop ik gewoon 1 tang die je het meest gebruikt.
Met een griptang? Koop gewoon een goede waterpomptang. Lijkt mij een stuk handiger.
Iedere tang van Knipex of vergelijkbaar is goed.
@Xavier Ik heb een "goedkope" griptang die ooit in een Makita set zat en die werkt perfect. Ik heb een gebogen, daar kan ik alles mee, maar als ik de goedkope rechte zie lijkt die me handiger. De rechte van Irwin lijkt me dan weer niks, door de lange bek kan je in moeilijke plekken veel minder klemkracht zetten.
[ Voor 26% gewijzigd door Nivado op 05-09-2019 10:22 ]
Nee, dat is niet handiger.Anoniem: 93986 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:03:
Met een griptang? Koop gewoon een goede waterpomptang. Lijkt mij een stuk handiger.
Dat die tang zelf klemt en vasthoudt is voor dit soort situaties juist verrekte makkelijk.
Verder eens met nivadoRaymond schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:35:
[...]
Nee, dat is niet handiger.
Dat die tang zelf klemt en vasthoudt is voor dit soort situaties juist verrekte makkelijk.
Koop lekker die cheape rechte van een euro of vijf en de original gebogen:
https://www.toolstation.n...l-griptang-gebogen/p21384
Ikzelf heb gedore geloof ik (of hazet) en die is een beetje een kruising tussen die twee.
Het luistert niet zo heel nauw denk ik. Behalve die "eendebek" van irwin, die lijkt me niet nuttig voor vastzittende schroeven.
Voor het trekken zelf lijkt een waterpomptang me wel wat makkelijker, maar als je nog wilt proberen om de schroef er een stukje uit te draaien (eruit trekken van schroef lukt mij in ieder geval niet zo goed), dan heb je zeker wel een griptang nodig. Sowieso wel handig om een griptang te hebben.
Als een schroef met afgebroken kop nog vast zit in het hout, knip ik meestal gewoon het uitstekende deel er af (met een Knipex Cobolt), en tik de rest een beetje vlak met een vuistje.
Als een schroef met afgebroken kop nog vast zit in het hout, knip ik meestal gewoon het uitstekende deel er af (met een Knipex Cobolt), en tik de rest een beetje vlak met een vuistje.
Nee, jij vind.Raymond schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:35:
[...]
Nee, dat is niet handiger.
Mij lijkt het handiger. Nergens zeg ik dat het een feit is dat het dat handiger is.
Heb je al eens gekeken naar een accu-ratel? Zoiets als de Milwaukee M12 FIR12 (of FIR38), lijkt mij bij uitstek de juiste tool voor krachtdosering, en met 75-80nm ook vrij veel kracht. Daarnaast kun je hem na het grof aandraaien nog op de hand natrekken zonder van gereedschap te wisselen.Lezparanza schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:21:
Met de slagmoer die ik momenteel heb hitachi wr18dl, gaat het stellen niet, omdat er gewoon teveel kracht in zit. Dus mis de subtiliteit. Krijg ze absoluut de lucht in, maar te snel en te oncontroleerbaarDus vandaar ik op zoek ben naar iets.. subtielers?
Ik durf net als @Raymond te beweren dat het handiger is. Ik heb meerdere ervaringen die dat onderbouwen. En jij?Anoniem: 93986 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:02:
[...]
Nee, jij vind.
Mij lijkt het handiger. Nergens zeg ik dat het een feit is dat het dat handiger is.
Zo heb ik bijvoorbeeld jaren aan scooters gesleuteld. Alle gebroken draadeinden en bouten zijn uiteindelijk losgekomen met een griptang. Niet een met een waterpomptang. Als ze eenmaal los zijn kan een waterpomptang wel handig zijn om ze er verder uit te draaien.
Dit heeft te maken dat je hele hoge klemkracht kunt zetten met een griptang, die niet afneemt als je de tang loslaat. Bij een waterpomptang is dat meer afhankelijk van hoeveel kracht je in je vingers hebt, en die kracht zal (vrij snel) afnemen, waardoor de tang alsnog zal gaan slippen. Ik zou zeggen, probeer een keer een griptang en je begrijpt wat we bedoelen.
Ah, een verpiswedstrijd. Succes ermee.Nivado schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:09:
[...]
Ik durf net als @Raymond te beweren dat het handiger is. Ik heb meerdere ervaringen die dat onderbouwen. En jij?

Als er nog genoeg draadeinde uit steekt van een gebroken schroef zet ik de (accu)boormachine er op. Ga dat niet handmatig lopen doen...
Hey jongens,
Nou ben ik best handig met Google maar voor de zekerheid hier ook maar even vragen want ik kan amper iets vinden hierover:
Wat zijn de verschillen tussen de DeWalt DWE 7491 en 7492 zaagtafels
is de "2" de opvolger van dit jaar van de 7491
Weet iemand wat de verschillen zijn?
https://producten.dewalt....uctdetails/catno/DWE7491/
https://producten.dewalt....uctdetails/catno/DWE7492/
Nou ben ik best handig met Google maar voor de zekerheid hier ook maar even vragen want ik kan amper iets vinden hierover:
Wat zijn de verschillen tussen de DeWalt DWE 7491 en 7492 zaagtafels

is de "2" de opvolger van dit jaar van de 7491
volgens de specs de lengte diepte hoogte het geluidsnivo
volgens de beoordeling 8,6 vs 9,3
waneer zoiets weer bij makita gebeurd bekijk ik altijd de exploded vews plus onderdele lijst dan kan je gewoon onderdeel voor onderdeel vergelijken, soms zijn de verschillen echt heel klein.
volgens de beoordeling 8,6 vs 9,3
waneer zoiets weer bij makita gebeurd bekijk ik altijd de exploded vews plus onderdele lijst dan kan je gewoon onderdeel voor onderdeel vergelijken, soms zijn de verschillen echt heel klein.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-09-2019 15:45 ]
het vervangen van mijn merkloze gereedschap voor wat beter spul is inmiddels gereed, de kist is nu wat meer gevuld dan daarvoor, zo grijp ik bij de komende verhuizing hopelijk niet meer mis en heb ik iets fatsoenlijks in de handen :-)
Inhoud van de gereedschapskist hiervoor:

Inhoud van de kist nu (bijna alles Wera en Stahlwille):

much better :-) !
Inhoud van de gereedschapskist hiervoor:

Inhoud van de kist nu (bijna alles Wera en Stahlwille):

much better :-) !
De 7492 is de opvolger van de 7491Fraggert schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:19:
Hey jongens,
Wat zijn de verschillen tussen de DeWalt DWE 7491 en 7492 zaagtafels![]()
is de "2" de opvolger van dit jaar van de 7491![]()
Opgelost
Goed zobreagor schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:56:
het vervangen van mijn merkloze gereedschap voor wat beter spul is inmiddels gereed, de kist is nu wat meer gevuld dan daarvoor, zo grijp ik bij de komende verhuizing hopelijk niet meer mis en heb ik iets fatsoenlijks in de handen :-)
[ Voor 23% gewijzigd door Fraggert op 06-09-2019 12:10 ]
Ik ga weer zeuren en jullie vermoeien over stofzuigers. Zo langzamerhand is die hier toch wel gewenst.
Maar het blijft moeilijk kiezen tussen (vooral) de Makita VC2512L en Karcher WD 6 P Premium.
Ik heb ook gekeken naar de goedkopere Karchers (WD2 t/m 4) maar die kunnen niet blazen (WD2) en kun je het filter niet snel reinigen (WD2 t/m 4). 2 zaken die mij toch wel erg handig lijken (zeker als we zo'n ding ook evt. zonder zak wil gebruiken.)
Blijven de WD5 en 6 over. Zo'n €30 verschil waarbij de voordelen van de WD6 vooral het stopcontact en vermogensregeling zijn. Ook wel 2 zaken die handig zijn lijkt me.
Gaat dus tussen deze twee apparaten. Maar elk hebben ze hun voor- en nadelen.
De Makita:
- Goedkoper (zo'n €25), niet zo'n heel zwaarwegend argument.
- L-klasse; voor ons niet zo'n zwaarwegend argument, we zijn hier toch niet of nauwelijks met hout/bouwstof bezig.
- Lange stofzuigerslang (3.5m) i.v.m. de Karchers' 2.2m.
- Kleiner (375 x 390 x 530 mm.) versus (418 x 382 x 694 mm.)
De Karcher:
- Regelbare zuigkracht
Die twee punten zijn toch wel twee handige zaken - regelbare zuigkracht gebruik ik regelmatig bij gewone stofzuigers en zo'n schuifje openzetten in het handvat is natuurlijk niet vergelijkbaar - maar het formaat van de Karcher staat mij wat tegen.
Ook zijn de korte stofzuigerslang en wieltjes wat jammer (die zien er IMHO wat fragiel uit).
Laat ik zo zeggen; had de Makita regelbare zuigkracht dan werd het de Makita.
Zijn er eigenlijk nog zaken die ik over het hoofd zie? Zaken die misschien niet zo zeer in specs uitten maar meer in kleine dingen in gebruik? Heb wel eens gelezen dat van sommige de zuigmond snel verstopt raakt en andere soort zaken waar je pas tegen aanloopt als je 'm gebruikt.
Kan iemand mij over overtuigen voor de een of de ander?
Het is voornamelijk voor allerlei gebruik waarvoor de 'huishoud'stofzuiger niet geschikt is; dus voor zaken zoals water, (natte) bladeren, misschien kruipruimte leegzuigen (combinatie van water, stof, gruis etc.).
Houtbewerking praktisch nooit en bouwstof ook eigenlijk nooit (badkamer wordt over een paar weken wel verbouwd maar is maar de vraag of de stofzuiger daar gebruikt gaat worden), voor de rest een keer een gaatje hier en daar in de muur.
Maar het blijft moeilijk kiezen tussen (vooral) de Makita VC2512L en Karcher WD 6 P Premium.
Ik heb ook gekeken naar de goedkopere Karchers (WD2 t/m 4) maar die kunnen niet blazen (WD2) en kun je het filter niet snel reinigen (WD2 t/m 4). 2 zaken die mij toch wel erg handig lijken (zeker als we zo'n ding ook evt. zonder zak wil gebruiken.)
Blijven de WD5 en 6 over. Zo'n €30 verschil waarbij de voordelen van de WD6 vooral het stopcontact en vermogensregeling zijn. Ook wel 2 zaken die handig zijn lijkt me.
De Makita:
- L-klasse; voor ons niet zo'n zwaarwegend argument, we zijn hier toch niet of nauwelijks met hout/bouwstof bezig.
De Karcher:
- Regelbare zuigkracht
Die twee punten zijn toch wel twee handige zaken - regelbare zuigkracht gebruik ik regelmatig bij gewone stofzuigers en zo'n schuifje openzetten in het handvat is natuurlijk niet vergelijkbaar - maar het formaat van de Karcher staat mij wat tegen.
Ook zijn de korte stofzuigerslang en wieltjes wat jammer (die zien er IMHO wat fragiel uit).
Zijn er eigenlijk nog zaken die ik over het hoofd zie? Zaken die misschien niet zo zeer in specs uitten maar meer in kleine dingen in gebruik? Heb wel eens gelezen dat van sommige de zuigmond snel verstopt raakt en andere soort zaken waar je pas tegen aanloopt als je 'm gebruikt.

Het is voornamelijk voor allerlei gebruik waarvoor de 'huishoud'stofzuiger niet geschikt is; dus voor zaken zoals water, (natte) bladeren, misschien kruipruimte leegzuigen (combinatie van water, stof, gruis etc.).
Houtbewerking praktisch nooit en bouwstof ook eigenlijk nooit (badkamer wordt over een paar weken wel verbouwd maar is maar de vraag of de stofzuiger daar gebruikt gaat worden), voor de rest een keer een gaatje hier en daar in de muur.
Ik gebruik nu al een kleine 3 jaar een Karcher WD6 premium. Ondanks dat het geen L apparaat is gebruik ik hem ook bij frezen / houtzagen. Doet het nog prima, ook na een valpartij van 2 meter hoogte. Filter reinigen is prima te doen. Grote pluspunten zijn het stopcontact (inclusief inschakeling stofzuiger op basis van apparaat), regelbare zuigkracht (hoewel die bijna altijd op max staat). Meegeleverd ook de aansluiting voor apparaten en het verloopje hiervoor.Piet91 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:34:toon volledige bericht
Ik ga weer zeuren en jullie vermoeien over stofzuigers. Zo langzamerhand is die hier toch wel gewenst.
Blijven de WD5 en 6 over. Zo'n €30 verschil waarbij het voordelen van de WD6 vooral het stopcontact en vermogensregeling zijn. Ook wel 2 zaken die handig zijn lijkt me.
De Makita:
De Karcher:
- Regelbare zuigkracht
Nadeel: zakken, neem niet de papieren versie

Verlengslangen zijn gewoon verkrijgbaar voor de karcher.
Ga je er een kopen? Overweeg dan de DW745. Een slag kleiner, lichter en goedkoper, maar zaagt nog wel 610mm breed (als enige in z'n klasse). Moet je overigens wel type 4 hebben, maar dat is gewoon het meest recente model.Fraggert schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:09:
[...]
De 7492 is de opvolger van de 7491. Het model dat voor de 7491 bestond was de 7490.
Opgelost
[...]
Goed zoDaar ga je echt een hoop plezier van hebben
Trouwens wel weer verwarrend dat die 7490 als opvolger 91 en 92 heeft, maar de 745 type 1 t/m 4.
De grap is dat dan juist het stof dat je amper ziet weer aan de achterkant van je stofzuiger naar buiten komt. Tenzij je van die filterzakken gebruikt die geschikt zijn voor die hele fijne stofdeeltjes.Sijhtam schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:32:
[...]
Ik gebruik nu al een kleine 3 jaar een Karcher WD6 premium. Ondanks dat het geen L apparaat is gebruik ik hem ook bij frezen / houtzagen. Doet het nog prima, ook na een valpartij van 2 meter hoogte. Filter reinigen is prima te doen. Grote pluspunten zijn het stopcontact (inclusief inschakeling stofzuiger op basis van apparaat), regelbare zuigkracht (hoewel die bijna altijd op max staat). Meegeleverd ook de aansluiting voor apparaten en het verloopje hiervoor.
Nadeel: zakken, neem niet de papieren versie, formaat is lomp, maar staat hier gewoon in een hoek van de schuur.
Verlengslangen zijn gewoon verkrijgbaar voor de karcher.
[ Voor 43% gewijzigd door Framoes op 06-09-2019 19:38 ]
Ik heb de Makita. Lange stofzuigerslang vind ik wel echt een plus. Dan kan dat ding wat meer gewoon op zijn plaats blijven staan. Vraag je bij regelbare zuigkracht af hoeveel je 'm in de zachtere modus zal gaan gebruiken. Ik gebruik mijn Makita vrijwel altijd samen met diverse zagen en heb dan eigenlijk altijd gehoorbescherming op. Dus dan maakt het ook niet uit dat hij op max staat.Piet91 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:34:
-knip-
Maar elk hebben ze hun voor- en nadelen.
De Makita:
De Karcher:
- Regelbare zuigkracht
-knip-
[ Voor 26% gewijzigd door MJV op 06-09-2019 19:47 ]
Het is een TS55 geworden, heb hem nog niet gebruikt maar ik ga het zien.Headhunter07 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:09:
[...]
Past Bosch materiaal trouwens op een Festool lineaal? Die bovenfrees adapter lijkt me ook nog wel een handig ding voor mijn Triton frees.
[ Voor 10% gewijzigd door leecher op 06-09-2019 21:41 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic